Niet echt een "rondreis" vraag, maar relevant genoeg om hier geen apart topic over te openen.
Na meerdere bezoeken aan het zuiden van Noorwegen (Oslo en omgeving) zou ik graag eens richting het absolute Noorden trekken, de poolcirkel voorbij.
Er zijn enkele plekjes die ik heel graag wil zien:
1) Tromso (ik weet dat er een streepje door de o moet, maar mijn klavier is daar niet handig voor) : een bruisende stad met toch een heel mooie setting qua natuur, echt wel een arctische stad, maar tegelijk ook heel levendig vanwege de lokale universiteit (de noordelijkste ter wereld bovendien). Zou hier toch graag meerdere dagen verblijven. En een wedstrijdje meepikken van Tromso IL, de noordelijkste betaald voetbalclub ter wereld (in afwachting dat er een nog noordelijker het betaald voetbal bereikt, ik denk dan vooral aan FC Murmansk dat op de terugweg is na een bankroet).
2) Kirkenes : volgens vrienden die er al waren erg klein maar erg de moeite omdat het erg apart is. De straatnaamborden in zowel Noors als Russisch, het gevoel van de laatste halte voor je Rusland bereikt, en tegelijk ook een gewoon pittoresk stadje met erg kleurrijke leuke huisjes. Ik heb sowieso wel iets met "edge of the world"-aanvoelende plaatsen. Dus dit mag niet op de reis ontbreken.
3) Grense Jakobselv: dit is een spookdorp (niet langer bewoond) dus) in de uiterste noordoosthoek van Noorwegen. Vanuit Kirkenes kan je er heen door gewoon de baan langs de Russische grens te volgen tot waar de rivier die de grens vormt in de Barentszzee uitmondt. Hoewel er niemand meer woont, staan de huisjes er nog gewoon en zijn ze goed onderhouden omdat toeristen hier wel eens overnachten. En ik ben gek/fanatiek genoeg om eens (al is het maar 5 minuten) in die Barentszzee te zwemmen.

Zoals gezegd, ik heb iets met geografische uithoeken, en dit is echt een uithoek. Aan de overkant van de rivier ligt Rusland. Het fascineert me ook dat, toen dit dorp nog bewoond was, mensen hier dagelijks in alle rust en vrede Rusland aan de overkant zagen liggen (toen nog de USSR) ; in heel Europa was er angst wegens de Koude Oorlog maar voor de bewoners van dit dorp was Rusland zien de normaalste zaak van de wereld.
4) geen must maar wel hopelijk mogelijk: Hemningberg en Vardo of Vadso (alweer die o met streepje die voor mijn klavier een probleem vormt): hier kan je het einde van de Golfstroom zien en zie je de grens met de Barentszzee, je ziet als het ware de twee zeeën tegen elkaar botsen. Vrienden van me zijn er al geweest, en ze vertelden dat het ronduit indrukwekkend is om te zien. Bovendien schijnt dit ook de grens te zijn tussen het subarctische gebied met relatief milde winters en koele zomers, en anderzijds het arctische weergebied waar het zelfs 's zomers koud en zeer winderig is. Het landschap lijkt blijkbaar echt op een maanlandschap, totaal anders als enkele tientallen kilometers zuidwaarts. Althans, dat hoor ik van die vrienden die er al waren. En ze vertellen er zo boeiend over dat ik dit graag zou toevoegen aan de trip bovenop de bestemmingen die ik zelf al lang in het hoofd had (Tromso, Kirkenes en Grense Jakobselv).
Ik heb geen rijbewijs. Ik hang dus af van openbaar vervoer (zij het bussen, schepen of vliegverkeer). Hoe pak ik zulke reis best aan? Rekening houdende dat je in Tromso toch meerdere dagen vermaak hebt, hoeveel dagen zou ik best rekenen voor dit hele pakket, en met welk transportmiddel kan ik dit het meest efficiënt aanpakken?
Oh ja, ik ben vegan, maar mijn vrienden verzekerden me dat dit in Noorwegen geen probleem is, zelfs niet in het uiterste noorden van Noorwegen. Gezien de erg goede verbindingswegen tussen alle nederzettingen (per weg én per luchtverkeer) is er altijd een ruim assortiment aan groenten, aardappelen, rijst, etc.
Ik zou ook Svalbard graag bezoeken, maar dat is misschien best een aparte reis los van die trip doorheen het noorden van het Noorse vasteland.
(En ja, ook op Svalbard is eten geen probleem. 1 van die vrienden die er al waren leerde op Svalbard iemand kennen die er woonde en zelf vegan was).
Maar Svalbard is vrij eenvoudig te plannen zelf. Die reis doorheen Noord-Noorwegen (vasteland) lijkt me al iets moeilijker en daar zou ik wel wat tips kunnen gebruiken.
Die vrienden om advies vragen is nu geen optie meer: zij waren daar zowat 20 jaar geleden, intussen is er allicht veel teveel veranderd om nog op hun advies te vertrouwen zonder bijkomende, meer recenter ervaringen te beluisteren.