Rondreis Noorwegen Overzicht

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:23
ZieMaar! schreef op maandag 11 juli 2022 @ 18:31:
Mooi dat dit topic weer levend wordt. Wij willen volgend jaar zomer maar twijfelen over de aanpak. Willen we huisjes of met de (bus)camper? De echte grote hoogtepunten of juist net iets minder bekend. We neigen naar de camper, dan zijn we wellicht iets flexibeler qua route en kunnen we wellicht naar het betere weer rijden, maar we zijn er niet uit nog.
[...]
Wij zijn nu met auto en als backup een tent. Niks vastgelegd en gaan waar het mooi weer is.

Als ik het nogmaals mag doen laat ik die tent achterwege...half jun tot half juli is voorseizoen en we kunnen hem makkelijk cabins vinden of airbnbs, kosten rond de €70/nacht voor 2 personen. Cabins hebben verder allemaal kookgerei.

Camper ook over gedacht maar we rijden gratis met de auto en nadat ik me de hele vakantie heb lopen storen aan die ondingen als ze voor me reden ben ik blij dat we dat niet gedaan hebben. Auto rijd toch veel fijner over die leuke wegen heen dan een lompe camper.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/58qs73egJozedKA_tS-C7Ih6JZ8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5NOsRev8nsoQVVz3SJ56fQXF.webp?f=user_large

Dakkoffer zit de tent in, voor een volgende keer laten we die achterwege.

[ Voor 13% gewijzigd door Devian op 11-07-2022 20:20 ]

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 00:37

NMH

Moderator General Chat
ZieMaar! schreef op maandag 11 juli 2022 @ 18:31:
Mooi dat dit topic weer levend wordt. Wij willen volgend jaar zomer maar twijfelen over de aanpak. Willen we huisjes of met de (bus)camper? De echte grote hoogtepunten of juist net iets minder bekend.
Camper (of caravan) en huisjes hebben allebei hun voor- en nadelen. :) Camper/caravan geeft je meer flexibiliteit om onder andere zoals je zegt in te spelen op het weer. Toen ik met mijn ouders met de caravan naar Noorwegen ging (ondertussen 20 jaar geleden) hadden we nooit een vooropgezet plan; we stonden een paar dagen op een camping en besloten dan waar we daarna heen zouden gaan. Mijn vader keek bij het winkelen altijd even achter op de VG (Noorse krant) om te kijken waar het weer de dagen daarna redelijk zou zijn. Die flexibiliteit is erg fijn en een groot voordeel. Huisjes hebben dan weer het voordeel dat je wat meer comfort hebt en wat meer ruimte zodat ieder een eigen plekje heeft. Daarnaast reis je bij huisjes over het algemeen met een personenwagen, die wat prettiger tricky bergpassen op te karren zijn dan een lompe camper. Ik zou zeggen als je geen of jonge kinderen hebt, camper of caravan. Bij oudere kinderen is een huisje wellicht prettiger.

Voor wat betreft de bezienswaardigheden; de bekende hoogtepunten zijn bekend om een reden, namelijk dat ze tot de mooiste plekjes behoren. Maar ook de minder bekende plekjes zijn zeker niet te versmaden en hebben als voordeel dat ze vaak wat rustiger zijn. In de buurt van Loen zit bijvoorbeeld de Kjenndalsbreen; minder bekend, maar vond ik zeker de moeite waard. Ik zou voor een mix gaan; sla de bekende plekken niet over, maar verken ook eens de omgeving om te kijken of er verborgen jueweeltjes zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HomerJ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-06 16:21
Wat een fijn topic voor inspiratie en tips!

Wij gaan de eerste 3 weken van september een rondreis maken door Noorwegen. Hebben een camper gehuurd en vertrekken op de heenweg vanaf Eemshaven naar Kristiansand. Terugweg de boot van Lavrik - Hirtshals en dan ontspannen via paar dagen Denemarken terug naar Nederland rijden.

We zaten te denken om ongeveer onderstaande route te doen, niet extreem veel te rijden per dag. We hebben een kind van 2,5 en mijn vriendin is 5 maanden zwanger dus extreem lange hikes zitten er helaas niet in.

-Is het over het algemeen nodig om met een camper van tevoren plekken te reserveren in september? Of is er meestal wel ergens plek. Je kan natuurlijk altijd in de natuur staan maar soms heb je wel een aansluiting nodig voor stroom/water/afvoer.
-Iemand nog must-see tips op onderstaande route?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/frTeGBEKOcZoPht7n-m9nhWyvng=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Egns5F8uzwyETgERvXvJqmoS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mercatres
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21-06 13:16
Qua route is het qua tijd en afstand goed te doen in 3 weken. Wij hebben in 2019 dit gedaan, in ruim twee weken.
Tips:
  • Kijk ook zeker naar de website van de Nasjonale turistveger: https://www.nasjonaleturistveger.no/en/routes/ Die routes zijn vaak heel goed aangegeven en zijn voorzien van de nodige voorzieningen (parkeerplaatsen, informatie, sanitair, ...).
  • Bij slecht weer is de kustroute (Jaeren) al snel saai, dus dan kan je inderdaad jullie voorgestelde route volgen.
  • Bij Stavanger zou ik via het Lysefjord en Ryfylke gaan: als het meezit (en je ziet het zitten) kan je dan naar de Preikestolen gaan. Het is misschien wel een heel toeristische bedoening, maar qua wandelen valt het al bij al wel mee. Maar misschien nét iets te ver om in jullie situatie te doen. Ryfylke is overigens wel heel mooi, zeker het laatste stuk vlak voor Horda.
  • Bergen is wel leuk om te bezoeken, maar na 1 dag hadden wij het in 2015 wel gezien, daarom dat we in 2019 niet opnieuw daar geweest zijn. In plaats daarvan de RV7 genomen over de Hardangervidda, om dan via Geilo weer naar het noorden te gaan.
  • In de omgeving van Flam/Laerdal/Sogndalsfjora is genoeg te doen om een paar dagen te blijven: Flam zelf is wel eens leuk om te bezoeken, de treinrit is - uiteraard - heel toeristisch, maar alsnog wel leuk genoeg om eens gedaan te hebben. De oude bergpas over de Aurlandsfjellet is de moeite, maar vergt toch een beetje stuurmanskunsten aan de kant van Aurland. Anderzijds is de Laerdaltunnel (24,5km) een makkelijker alternatief.
  • Sognefjellet: gewoon doen. Een van de hoogste bergpassen in Europa, heel goed bereikbaar, met fascinerende uitzichten en nog een beetje kans op sneeuw.
  • Via de oostkant van de Jotunheimen terugrijden is volgens mij ook fijner dan via de E6: genoeg stopplaatsjes onderweg: Gjendeheim, Ridderspranget, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomerJ
  • Laatst online: 16-06 16:21
Dank voor de uitgebreide reactie! We gaan je tips zeker volgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:29

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

HomerJ schreef op maandag 25 juli 2022 @ 18:10:
-Is het over het algemeen nodig om met een camper van tevoren plekken te reserveren in september? Of is er meestal wel ergens plek. Je kan natuurlijk altijd in de natuur staan maar soms heb je wel een aansluiting nodig voor stroom/water/afvoer.
Ik weet niet precies hoe het tegenwoordig zit, maar toen ik er in 2012 was waren er in september ook al campings die al weer dicht waren. Dus van te voren even checken waar je mogelijk wilt gaan staan en evt. contact opnemen voorkomt verrassingen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-06 17:55
Ik denk inderdaad dat het probleem (veel!) eerder is dat ze gesloten zijn dan vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMH

NMH

Moderator General Chat
HomerJ schreef op maandag 25 juli 2022 @ 18:10:
-Iemand nog must-see tips op onderstaande route?

[Afbeelding]
Langs de route:
  • Stalheimskleiva nabij Gudvanggen is een mooie weg om te rijden, maar ik zie net een artikel uit 2021 dat de weg potentieel permanent gesloten is, dus goede kans dat dat er niet in zit.
  • Het Nærøyfjord bij Gudvangen is best een mooi fjord. Is eventueel ook te doorvaren met een ferry.
  • Zowel de oude weg over de Aurlandsfjellet tussen Aurlandsvangen en Lærdalsøyri als de tunnel er onder door zijn de moeite waard. De tunnel is de langste wegtunnel ter wereld en heeft drie kunstmatige "grotten" die blauw verlicht zijn om de monotonie te doorbreken.
Wat van de route af is de Sognefjell beslist de moeite waard. Vanuit het zuiden kun je kiezen tussen de opgang vanuit Skjolden of de opgang via de Tindevegen vanuit Øvre Årdal.

Als de lus van de route wat langer en noordelijker mag (om de Jostedalsbreen heen), dan kun je nog een aantal mooie plekken toevoegen, zoals een of meer gletsjers, de Gamle Strynefjellsveg, Dalsnibba en natuurlijk Geiranger.

Nog een tip: als je je kenteken en creditcard registreert bij FerryPay, dan betaal je automatisch bij vrijwel alle "kleine" veerboten (dus niet de "grote" boten naar Denemarken en Nederland). Je gaat in de rij staan, je kenteken wordt gescand en je krijgt later de factuur in de mail. Geen gedoe meer met ter plekke afrekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

NMH schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 16:30:
[...]
Nog een tip: als je je kenteken en creditcard registreert bij FerryPay, dan betaal je automatisch bij vrijwel alle "kleine" veerboten (dus niet de "grote" boten naar Denemarken en Nederland). Je gaat in de rij staan, je kenteken wordt gescand en je krijgt later de factuur in de mail. Geen gedoe meer met ter plekke afrekenen.
Er zijn een aantal van dat soort diensten, ook voor de tolwegen. Iemand enig idee hoeveel overlap/verschil daar in zit? Ik heb me aangemeld via epass24, daar zie ik zo snel niks over veerboten. https://www.autopass.no/ heeft het wel over tol en veerboten.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NMH

NMH

Moderator General Chat
Orion84 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 16:57:
Er zijn een aantal van dat soort diensten, ook voor de tolwegen. Iemand enig idee hoeveel overlap/verschil daar in zit? Ik heb me aangemeld via epass24, daar zie ik zo snel niks over veerboten. https://www.autopass.no/ heeft het wel over tol en veerboten.
Ik ben net een paar weken terug uit Noorwegen en heb er voor vertrek ook naar gekeken omdat ik het niet heel erg duidelijk vond. Dit is wat ik er van begrepen heb (geen garanties op correctheid!). Autopass is de naam van het tolsysteem van de openbare wegen van Noorwegen. Die tol kun je op twee manieren betalen: ofwel met een tag in je auto, ofwel op kenteken. In beide gevallen kun je gewoon doorrijden; de tolstations zijn niet meer dan portalen met een camera en taglezer. De tag is volgens mij vooral nuttig als je recht hebt op korting (bijvoorbeeld als je veel rijdt of (ik meen) een electrische auto hebt). Heb je geen tag, dan wordt je op kenteken aangeslagen voor het normale tarief. Zonder tag kun je je vooraf registreren op epass24 met je kenteken en creditcard en dan wordt de betaling van de tol op die manier geregeld. Registreer je je niet, dat krijgt de kentekenhouder uiteindelijk de rekening op de mat. Heb je wel een tag, dan kan die ook gebruikt worden om de veerboten af te rekenen. Dus heb je een tag, dan heb je geen epass24 of ferrypay nodig volgens mij. Heb je geen tag, dan regel je met de eerste de tol en de tweede de veerboot.

Als de bestuurder van de auto ook de kentekenhouder is, dan hoef je dus in principe niet te registreren bij epass24; in beide gevallen krijg je de rekening wel. Zonder registratie duurde dat in onze ervaring wel erg lang; de tolrekening voor 2016 kregen we pas maanden later (geloof iets van een half jaar) toegestuurd. Over de vakantie van 2019 kan ik me uberhaupt geen rekening herinneren. Daarom dit jaar toch geregistreerd bij epass24 en heb nu de rekening over juni al, dus lijkt inderdaad sneller te werken (hoewel ik dan wel de situatie van jaren geleden vergelijk).

Er zijn trouwens ook nog een aantal tolwegen die niet automatisch gaan; dan moet je ter plekke met je creditcard zwaaien om de slagboom te openen of, net als vroeger, geld in een envelopje stoppen die in een bus gaat. O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:03
lochtejans schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 09:56:
[...]

Die afweging kunnen we ook nog maken. Een huurauto voor 15 dagen kost ongeveer € 600 en de vliegtickets (retour Amsterdam - Oslo) € 125 per persoon; totaal € 850 euro.

Wat kost een dergelijke overtocht inclusief overnachting met de boot (Kiel-Oslo) ongeveer?
Ik zit er over te denken met de auto via Eemshaven te gaan. Alleen vindt ik de prijs vrij duur. Voor mij alleen een 12-daagse reis via ANWB kost al 1800 euro en dan komt benzine (ik schat 600 euro) en maaltijden er nog bij. Dan gaat het al gauw richting 3k en dan is het niet leuk meer.

Dat moet toch goedkoper kunnen?
Kamperen ben ik niet vies van alleen gaat de voorkeur tegenwoordig wel uit naar een hutje of hotel, zodat ik batterijen van fotocamera, tablet en telefoon kan opladen en wifi heeft ook wel voorkeur. Ik wil ‘s avonds nog wel even een filmpje kunnen kijken op de tablet oid of een route voor de volgende dag uitstippelen.

[ Voor 42% gewijzigd door rimave op 02-08-2022 18:26 ]

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Wat ik er zo van heb gezien bij het boeken van mijn eigen trip betaal je voor hutten (tenzij je voor echt de meest primitieve opties gaat) al snel €100 per nacht. Dat keer 12, plus de boottocht. Dan is €1800 volgens mij niet eens zo’n heel idioot bedrag?

Ik ga zelf binnenkort ook die kant uit. Hutje in de buurt van Kopenhagen, dagje Kopenhagen. Dan via de brug door naar hutje bij Oslo voor een dagje Oslo. Dan Noorwegen in, camping gezocht die een beetje tactisch ligt. Vanuit daar uitstapjes maken. Wellicht nog ergens een keer een overnachting elders als het anders te krap wordt op een dag.

Uiteindelijk de boot terug naar Denemarken, daar nog een hutje en dan door naar huis.

Maar ik hoop wel dat het weer nog wat beter wordt voor augustus. Anders kan het ook zomaar zijn dat we na Oslo het plan omgooien en Zweden in duiken of zo. De Ferry terug is een flex ticket dus die kan ik altijd nog annuleren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knollie
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 17:41
We zijn nu in Noorwegen, mede met hulp van adviezen van de forumleden. Een ding weet ik zeker, “De Schreeuw” van Edvard Munch heeft hij niet geschilderd naar aanleiding van een depressie maar na aanschouwing van de fantastische natuur hier EN na het zien van de prijzen op terrasjes, restaurants, winkels…. Voor allen die kijken naar de kosten van de oversteek ed. Ons vakantie budget wordt hier grotendeels bepaald door de hotels en het (heerlijke) eten en drinken. Tenzij je zelf wilt koken of jezelf niet alles gunt, moet je echt rekening houden met een kopje koffie voor 5 euro, 6 tot 7 euro voor een cola en een heel eenvoudig biertje voor minimaal 10 euro. Even eten in een restaurant: we zijn met z’n tweeen zomaar 80-100 euro kwijt, vaak meer (hoofdgerecht plus drankje). Dat is een keuze, maar er is dus meer dan de overtocht die je kosten hier bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMH

NMH

Moderator General Chat
rimave schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 18:14:
Ik zit er over te denken met de auto via Eemshaven te gaan. Alleen vindt ik de prijs vrij duur. Voor mij alleen een 12-daagse reis via ANWB kost al 1800 euro en dan komt benzine (ik schat 600 euro) en maaltijden er nog bij. Dan gaat het al gauw richting 3k en dan is het niet leuk meer.

Dat moet toch goedkoper kunnen?
Kamperen ben ik niet vies van alleen gaat de voorkeur tegenwoordig wel uit naar een hutje of hotel, zodat ik batterijen van fotocamera, tablet en telefoon kan opladen en wifi heeft ook wel voorkeur. Ik wil ‘s avonds nog wel even een filmpje kunnen kijken op de tablet oid of een route voor de volgende dag uitstippelen.
Noorwegen is geen goedkoop land. :) In mijn ervaring zit je voor een beetje fatsoenlijk hotel voor 1 persoon al gauw richting de 100-150 euro per nacht. Een simpele hut op een camping zit op een 50-75 euro/nacht op basis van de tarieven van een willekeurige camping die ik heb gechecked (geen ervaring). Goedkoper kan, maar dan moet je of met een caravan/camper/tent op pad gaan (dan kun je ook nog gratis wild kamperen) of richting hostels oid gaan.

Alleen reizen maakt het nog extra duur; voor twee personen betaal je amper meer in het hotel, op de veerboot of aan de pomp voor de benzine waardoor de prijs p.p. bijna twee keer zo hoog ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:03
NMH schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 21:02:
[...]

Noorwegen is geen goedkoop land. :) In mijn ervaring zit je voor een beetje fatsoenlijk hotel voor 1 persoon al gauw richting de 100-150 euro per nacht. Een simpele hut op een camping zit op een 50-75 euro/nacht op basis van de tarieven van een willekeurige camping die ik heb gechecked (geen ervaring). Goedkoper kan, maar dan moet je of met een caravan/camper/tent op pad gaan (dan kun je ook nog gratis wild kamperen) of richting hostels oid gaan.

Alleen reizen maakt het nog extra duur; voor twee personen betaal je amper meer in het hotel, op de veerboot of aan de pomp voor de benzine waardoor de prijs p.p. bijna twee keer zo hoog ligt.
Klopt, je betaald altijd voor anderhalf persoon als je alleen reist. 8)7
Blijft idioot in een wereld waar we tegenwoordig ook non binaire personen hebben, maar da’s een hele andere discussie.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:35
Wij gaan over een paar weken 8 dagen lang kanoen in Noorwegen.
Tent en eten in de kano, overnachten waar je maar wil.

Super veel zin in(behalve schiphol dan :P ).

Stuk goedkoper dan een huisje huren ergens. :)

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

NMH schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 18:05:
[...]
Dus heb je een tag, dan heb je geen epass24 of ferrypay nodig volgens mij. Heb je geen tag, dan regel je met de eerste de tol en de tweede de veerboot.
Check, ook nog maar even geregistreerd via ferrypay :)
Als de bestuurder van de auto ook de kentekenhouder is, dan hoef je dus in principe niet te registreren bij epass24;
In mijn geval betreft het een lease bak, dus die factuur gaat dan via de leasemaatschappij (en mijn werkgever). Makkelijker als ik het gewoon binnen redelijke termijn op mijn CC afschrift zie.
Er zijn trouwens ook nog een aantal tolwegen die niet automatisch gaan; dan moet je ter plekke met je creditcard zwaaien om de slagboom te openen of, net als vroeger, geld in een envelopje stoppen die in een bus gaat. O+
Ah, ja, dat heb ik in 2012 ook een paar keer meegemaakt. Ergens op een random gravel weg ineens een bordje "bomvei" en iets van uitleg in het Noors en een brievenbus. Daar heb ik me toen geloof ik maar van de domme gehouden :X O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21-06 13:45

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Wat ik geregeld doe is wildkamperen en af en toe op een camping vragen of ik mag ik douchen voor een 100-lap (tientje ;)) Is misschien duur voor een douche maar dat bespaar je makkelijk door niet te betalen voor een paar nachten. Anders is een kamper plek vaak ergens tussen de 300 en 400 NOK.

In principe mag je overal kamperer op 150m afstand van dichtbijzijnde bebouwing.

Dit weekend rijd ik richting Hallingskarvet / Jotunheimen en zal deze tactiek toepassen. Al doe ik dan 3 nachtjes zonder douchen, hooguit een keer wassen met biologisch afbreekbare zeep in een meertje of riviertje.

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddey
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-06 23:19
rimave schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 18:14:
[...]Kamperen ben ik niet vies van alleen gaat de voorkeur tegenwoordig wel uit naar een hutje of hotel, zodat ik batterijen van fotocamera, tablet en telefoon kan opladen en wifi heeft ook wel voorkeur.
Er zijn laders te koop voor foto-accu's en laptops die gewoon in de sigaretten-aansluiting van de auto gaan. Bij mijn auto blijft er stroom op die aansluiting staan, dus ik kan zowel tijdens het rijden als geparkeerd laden. Gaat uitstekend icm kamperen.
Bijv. https://www.hahnel.ie/li-ion-battery-chargers/ . Heb een ouder model lader van dat bedrijf, en kon daar later voor klein bedrag nog een nieuwe adapterplaat kopen voor de accu's van mijn nieuwe camera. Maar er zijn ongetwijfeld anderen die zoiets aanbieden. Laptop-voeding komt van Conceptronic (universeel met adapters en instelbaar voltage).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mercatres
Orion84 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 17:05:
Ah, ja, dat heb ik in 2012 ook een paar keer meegemaakt. Ergens op een random gravel weg ineens een bordje "bomvei" en iets van uitleg in het Noors en een brievenbus. Daar heb ik me toen geloof ik maar van de domme gehouden :X O-)
In 2019, toen we de Panoramaveien - een gravelweg net ten zuiden van Jotunheimen - reden, stond er gewoon een onbemande slagboom met een Visa/Mastercard reader. In the middle of nowhere :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anton2610
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:58
Orion84 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 16:57:
[...]

Wij hebben dus een paar jaar geleden wel die Autopass Ferrycard aangevraagd inclusief autopass tolkastje. Via https://autopassferje.no/ volgens mij. Hiermee krijg je dus 50% korting op vrijwel alle binnenlandse ferry oversteken. Je moet wel 300 euro prepaid op je account zetten maar dat kun je terug over laten maken mocht je dat willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanvdVeer
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-06 21:26
LED-Maniak schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 00:32:

Grote god. Hoe ben je hier op gekomen? Zou overigens graag willen weten hoe je dit hebt ervaren en hoe het bevallen is (mocht je het er levend van af brengen :P )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:17
Twee tips voor apps op je telefoon, speciaal voor Noorwegen:

Hjelp 113. Met deze app kun je met 1 druk op de knop verbinding maken met de alarmcentrale, waardoor zij ook direct je locatie kunnen zien.

UT.no. Dit is een app die vele, vele Noorse wandelroutes bevat. Hebben wij veel plezier van gehad. Wel in de Noorse taal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:17
Knollie schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 20:38:
Ons vakantie budget wordt hier grotendeels bepaald door de hotels en het (heerlijke) eten en drinken. Tenzij je zelf wilt koken of jezelf niet alles gunt, moet je echt rekening houden met een kopje koffie voor 5 euro, 6 tot 7 euro voor een cola en een heel eenvoudig biertje voor minimaal 10 euro. Even eten in een restaurant: we zijn met z’n tweeen zomaar 80-100 euro kwijt, vaak meer (hoofdgerecht plus drankje). Dat is een keuze, maar er is dus meer dan de overtocht die je kosten hier bepalen.
Ja, de prijzen van uiteten zijn vaak fors. Toch kun je geluk hebben zoals dat wij ergens op een leuke locatie 25 Euro pp betaalden voor goede kwaliteit jagerschnitzel met frites en salade en een glas Fanta voor 4,50 Euro en dan niet zo'n lullig klein flesje van 0,2l zoals in NL. Alcohol inderdaad maar niet aan beginnen, dan ben je gelijk blut.
Als je met eigen vervoer gaat en de ruimte hebt is het aan te raden veel boodschappen vanuit NL mee te nemen. Incl een paar 6-packs bier. Let op de maximale hoeveelheden die je mag importeren. En raar maar waar: neem geen aardappels mee want die mogen het land niet in! Maar ik moet de eerste Nederlander die op vakantie aardappels met spinazie en een slavink gaat eten nog tegenkomen :)

[ Voor 6% gewijzigd door JiMiHeNdRiX op 10-08-2022 21:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NMH

NMH

Moderator General Chat
JiMiHeNdRiX schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 21:21:
En raar maar waar: neem geen aardappels mee want die mogen het land niet in! Maar ik moet de eerste Nederlander die op vakantie aardappels met spinazie en een slavink gaat eten nog tegenkomen :)
Wat denk je dat één op de vier Nederlandse senioren in de koffer gooit als hij of zij op vakantie gaat? Hollandse piepers, zo blijkt uit onderzoek van Checkandpack. Bij drie op de vier vijftigplussers ontbreekt ook drop niet in de vakantiebagage. “Voor ouderen is het thuisgevoel belangrijk”, zo concludeert het bedrijf na het onderzoeken van bijna tweehonderdduizend paklijstjes van 50-plussers. “Checkandpack weet waarom de Nederlandse senioren bij voorkeur met de caravan of camper op vakantie gaan: dan kunnen de aardappels mee.”
O-)

Ik heb (als vijftig-minner) afgelopen vakantie trouwens ook aardappels en spinazie gegeten in Noorwegen, wel lokaal aangeschaft. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dajappie
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-06 12:33
NMH schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 16:30:
[...]

Langs de route:
  • Stalheimskleiva nabij Gudvanggen is een mooie weg om te rijden, maar ik zie net een artikel uit 2021 dat de weg potentieel permanent gesloten is, dus goede kans dat dat er niet in zit.
  • Het Nærøyfjord bij Gudvangen is best een mooi fjord. Is eventueel ook te doorvaren met een ferry.
  • Zowel de oude weg over de Aurlandsfjellet tussen Aurlandsvangen en Lærdalsøyri als de tunnel er onder door zijn de moeite waard. De tunnel is de langste wegtunnel ter wereld en heeft drie kunstmatige "grotten" die blauw verlicht zijn om de monotonie te doorbreken.
Wat van de route af is de Sognefjell beslist de moeite waard. Vanuit het zuiden kun je kiezen tussen de opgang vanuit Skjolden of de opgang via de Tindevegen vanuit Øvre Årdal.

Als de lus van de route wat langer en noordelijker mag (om de Jostedalsbreen heen), dan kun je nog een aantal mooie plekken toevoegen, zoals een of meer gletsjers, de Gamle Strynefjellsveg, Dalsnibba en natuurlijk Geiranger.

Over mooie routes gesproken, na eergisteren oostwaarts via de 7 over de Hardangervidda tot in Al (net voor Gol), vandaag via Gol over de 52, E16 en 53 naar Ovre Ardal, binnendoor richting ~Fortun via de Tindevegen, de 55 op richting Lom. Wat een tof stukkie rijden was wat dat met schitterende uitzichten. Aanradertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:20
Jammer, topic te laat ondekt, net terug uit Noorwegen.
Wij zijn ruim 2,5 week weggeweest, 2 nachten Denemarken inclusief Legoland. Ferry Hirtshals-Kristiansand. Week in Ljosland. Week in de buurt van Ølen. Met 2 overnachtingen tussendoor en op de terugweg.
Met eigen auto.
Erg mooi land, veel gezien, en er valt volgens mij nog veel meer te zien.
(offline) Apps voor wandelroutes zijn een must.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22:07
Mooi om deze verhalen en tips te lezen. Ik ben bijna elke maand in Noorwegen voor mijn werk, ik neem mijn gezin mee om er wat dagen aan vast te plakken. De fjorden blijven niet vervelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Ook net terug uit Noorwegen en ja eten is gewoon duur verder denk ik dat je vooral niet teveel moet plannen en gewoon lekker genieten. Het weer kan nog wel eens omslaan en dan pas je je daarop aan. Noren leven ook enigzins bij het spreekwoord het komt zoals het komt. Let op de benzine prijzen fluctueren nogal, in het weekend soms duurder maandagmorgen weer goedkoper, zie dat ik zelfs 2,55 per liter heb betaald. Voordeel is wel je rijdt er als je rustig een stuk zuiniger, met mijn Volvo s40 (2002) haal ik in NL net geen 1 op 13 in Noorwegen 1 op 14,8 dus dat scheelt weer.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LED-Maniak
JanvdVeer schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 19:24:
[...]

Grote god. Hoe ben je hier op gekomen? Zou overigens graag willen weten hoe je dit hebt ervaren en hoe het bevallen is (mocht je het er levend van af brengen :P )
Dag 3!

Het is fantastisch!!
We slaan kamp op, op eilanden waar niemand is, je komt ook de ganse dag niemand tegen. Lekker rustig aan mini strandjes met ruimte voor één tent. Kampvuur er naast, perfect.

Net nog wezen skinny dippen. Maar het water is euhm.. koud(understatement). :P

Morgen berg beklimmen, dag erna weer 10-15km roeien naar volgende strand/eiland. Zijn hier 4 bergen te kiezen afhankelijk hoe moeilijk je het wil hebben. Ook al 3 rendieren naast de tent gehad. Nu nog hopen op bevers en elanden want die zouden hier ook zitten.

Als je van bosbessen houdt zit je ook perfect. Op elk eilandje is meer dan genoeg te vinden.

Hou je van vissen, dan kan dat ook.

[ Voor 12% gewijzigd door LED-Maniak op 16-08-2022 15:34 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LED-Maniak
Sfeerimpressie:

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/qqhZQkL0/IMG-20220815-134901.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
JiMiHeNdRiX schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 20:18:
Twee tips voor apps op je telefoon, speciaal voor Noorwegen:

Hjelp 113. Met deze app kun je met 1 druk op de knop verbinding maken met de alarmcentrale, waardoor zij ook direct je locatie kunnen zien.

UT.no. Dit is een app die vele, vele Noorse wandelroutes bevat. Hebben wij veel plezier van gehad. Wel in de Noorse taal.
Op OpenStreetMap staan ook veel wandelpaden. Moet je zelf je routes maken maar dan zie je iig wel de paden.
Mijn ervaring tijdens de vakantie onlangs is dat Noren niet heel veel doen aan bewegwijzerde routes. Dus gewoon lekker zelf uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrne
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:19
LED-Maniak schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 00:32:

Nice, in welk gebied zit je dan?
Ik heb zoiets wel eens gedaan in de omgeving van het Aurlandsfjord, maar dat was maar voor 1 nacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Arrne schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 13:44:
[...]

Nice, in welk gebied zit je dan?
Ik heb zoiets wel eens gedaan in de omgeving van het Aurlandsfjord, maar dat was maar voor 1 nacht.
Rond Isteren en femund.

Vandaag een landtransport naar een ander meer gedaan. Al een hoop verse eland sporen en poep gezien dus wie weet zien we nog wat :) . Verrassend warm overdag(20+C)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NMH

NMH

Moderator General Chat
KNed schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 12:22:
Op OpenStreetMap staan ook veel wandelpaden. Moet je zelf je routes maken maar dan zie je iig wel de paden.
Nog bedankt voor deze tip trouwens. Bij het Ørnesvingen uitzichtspunt bij Geiranger begint een pad waar ik een paar keer op gekeken heb en waar ik me altijd afvroeg hoe ver het doorliep. Nu weet ik het: https://www.openstreetmap.org/#map=16/62.1281/7.1521. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
Wikiloc heeft ook uitstekende offline kaarten, vrijwel alle wandelpaden staan er wel op aangegeven en je kunt er ook veel wandelingen vinden (incl rating/moeilijkheidsgraad, fotos, hoogte, etcetc.) Vervolgens wandelen met gps tracking, en je kunt ook je locatie aan het thuisfront live sturen mocht je eigen op pad gaan de bergen in.

Alltrails idem volgens mij maar heb ik minder ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
Ik heb voor m'n vakantie 12,50 euro in OsmAnd geïnvesteerd (hadden toen een actie voor de life-time subscription). Heeft me dus erg veel gemak opgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:41

dragonhaertt

@_'.'

Komoot is ook een erg fijne app voor offline kaarten. Voor 20 euro eenmalig mag je de hele wereld downloaden.

Ik moet wel zeggen dat ik al 4 keer in Noorwegen ben geweest, inclusief meerdaagse wandelingen, en daar nog nooit een digitale kaart heb gebruikt.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

* Orion84 is inmiddels ook weer terug uit Noorwegen.

Uiteindelijk is het dit geworden:
Dag 1: naar Denemarken gereden, hutje in de buurt van Kopenhagen (https://hyldegaardenscamping.dk/)
Dag 2: dagje Kopenhagen
Dag 3: via de veerboot helsingor -> helsingborg door naar Noorwegen, hutje in de buurt van Oslo (https://homannsberget.no/)
Fantastische locatie (wel een gammel krakend stapelbed):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IqF0KB7UjzbxODc01N9jU5KIRVY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e1IikLsoJ4n2BCKwplUmg879.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G13uXzcr3409NwqohQ4LeCkEBOw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wRxHspNJgMT3f38QLvuas1MV.jpg?f=fotoalbum_large

Dag 4: dagje Oslo (eerst het openluchtmuseum, daarna via een app fietsen gehuurd om naar het centrum te gaan, terug met de bus)
Dag 5: verder Noorwegen in. Helemaal om de hardangervidda heengereden via Geilo, Eidfjord, Odda, naar Røldal. Daar 3 nachten op de camping gestaan (https://www.roldal-camping.no/)
Dag 6: gewandeld in Røldalsfjellet
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PDxVeJWXFADy-oB4Ovh3pw6bTrE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DCTbqYSuP6smKQZnGguUo4cg.jpg?f=fotoalbum_large

Dag 7: vanuit Buer (bij Odda) richting de gletsjer gewandeld. Was uiteindelijk iets te veel klauterwerk voor mijn vriendin die dat niet echt gewend is, dus niet helemaal tot aan de gletsjer geraakt, maar desondanks een prachtige tocht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SHyuI-NfZhB0Y6nfiAvFrQI0yVY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qNfkAJP2rWLQm7KUcfq6LZ8y.jpg?f=fotoalbum_large

Dag 8: tent ingepakt en door richting Bergen. Vanwege het wat mindere weer die dagen toch maar weer een hutje daar in de omgeving ipv. kamperen (https://www.lonecamping.no/en/home-en/)
Dag 9: Slecht weer, poging tot wandelen gestaakt omdat de rotsen waar de route overheen liep te glibberig waren. Uiteindelijk een winkelcentrum in gedoken.
Dag 10: bezoek aan Bergen incl. treintje de berg op
Dag 11: prachtige rit gemaakt over de eilanden voor de kust, uiteindelijk helemaal naar Hellesøy gereden en daar nog een korte wandeling gemaakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OujCGYpg4QMkwfFKv_MjzSyk5lI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q320rJWRTBYgj2ubgDnNTaFB.jpg?f=fotoalbum_large

Dag 12: alvast weer wat afgezakt richting het zuiden, 4 nachten in een hutje in de buurt van Fyresdal (https://www.fossumsanden.com/NL/home.php)
Dag 13: bezoekje aan Rjukan, mooie rit via Gaustatoppen (uiteindelijk vanwege de drukte en prijs besloten een treinritje naar de top te skippen), bezoek aan museum bij Vemork en daarna via Krossen een andere route terug gereden.
Dag 14: Luie dag op de camping. Al die mooie ritten/wandelingen zijn prachtig, maar stiekem ook best vermoeiend.
Dag 15: Wandeling gemaakt bij Fyresdal en 's avonds nog in de omgeving van Høydalsmo een rondje gereden in een gebied waar je goede kans zou moeten hebben om elanden te spotten. Uiteindelijk 6 exemplaren gezien, waaronder een moeder met jong :*)
Dag 16: Naar Kristiansand en met de boot terug naar Denemarken. Daar nog 1 nacht in een hut (https://www.tornbystrandcamping.dk/en/).
Dag 17: huiswaarts.

[ Voor 29% gewijzigd door Orion84 op 25-08-2022 15:41 ]

• KNed
dragonhaertt schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 09:01:
Komoot is ook een erg fijne app voor offline kaarten. Voor 20 euro eenmalig mag je de hele wereld downloaden.

Ik moet wel zeggen dat ik al 4 keer in Noorwegen ben geweest, inclusief meerdaagse wandelingen, en daar nog nooit een digitale kaart heb gebruikt.
Heb je een reden om geen digitale kaarten te gebruiken? En wat gebruikte je dan wel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

KNed schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 06:16:
Ik heb voor m'n vakantie 12,50 euro in OsmAnd geïnvesteerd (hadden toen een actie voor de life-time subscription). Heeft me dus erg veel gemak opgeleverd.
Wat mij betreft is OsmAnd (of soortgelijke apps) onmisbaar op een wandelvakantie, en in het leven in het algemeen. :P De wandelpaden van OSM zijn erg volledig en correct, in ieder geval in Noord- en West-Europa en Noord-Amerika.

OsmAnd-plus was het meer dan waard, onbeperkt kaarten downloaden en voor bergwandelen zijn hoogtelijnen toch ook wel belangrijk.

Dat je in bewoonde gebieden precies kunt zien waar de toiletten en restaurantjes zijn is dan een mooie bonus.

Goede fysieke wandelkaarten (zoals de Franse alpinistenkaarten) zijn wel nét wat beter, je kan er soms beter op zien welke paden beter of slechter toegankelijk zijn en dergelijke. Maar het verschil is wat mij betreft niet groot genoeg om een vermogen aan fysieke kaarten uit te geven. In een enkele wandelvakantie wil het gebied wat ik bezoek vaak wel groot genoeg zijn om een stuk of vier kaarten nodig te hebben, ben je zo weer 40 euro kwijt.

[ Voor 23% gewijzigd door bwerg op 26-08-2022 09:55 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
bwerg schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 09:52:
[...]

In een enkele wandelvakantie wil het gebied wat ik bezoek vaak wel groot genoeg zijn om een stuk of vier kaarten nodig te hebben, ben je zo weer 40 euro kwijt.
In Noorwegen zag ik wandelkaarten liggen van (omgerekend) 25 euro per stuk. Dat vind ik echt te gek. Zeker als je dan op verschillende plaatsen verblijft en je per gebied zo'n kaart gaat kopen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

KNed schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 10:17:
[...]

In Noorwegen zag ik wandelkaarten liggen van (omgerekend) 25 euro per stuk. Dat vind ik echt te gek. Zeker als je dan op verschillende plaatsen verblijft en je per gebied zo'n kaart gaat kopen
Inderdaad, ik heb echt een rondreis gedaan met wandelingen op een stuk of acht verschillende stukken. Een goede kaart is leuk maar 200 euro aan kaarten wordt een beetje gortig.

Met OsmAnd plus was ik voor 20 euro (of zo, ik weet het al niet meer) klaar voor héél veel vakanties tegelijk.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
@Orion84 Leuk, Fossumsanden camping hebben wij ook aangedaan (2x zelfs, heen en terugweg). Erg mooie plek. Jullie nog gebruik gemaakt van sauna + relaxruimte die ze daar ook aanbieden? Dat is ook wel echt een hidden gem namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Devian schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 13:19:
@Orion84 Leuk, Fossumsanden camping hebben wij ook aangedaan (2x zelfs, heen en terugweg). Erg mooie plek. Jullie nog gebruik gemaakt van sauna + relaxruimte die ze daar ook aanbieden? Dat is ook wel echt een hidden gem namelijk.
Nee, wij zijn niet zo van de sauna, dus die hebben we niet gebruikt. Van wat ik zag op de site inderdaad wel een heel mooi plekje wat ze daarvoor hebben aangelegd :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

De Noorse app ut.no is gratis en kan offline gebruikt worden. Wordt uitgegeven door de DNT (Noorse Wandel/toerist-vereniging)

Ook de «Hvor?»-app is een mogelijkheid, deze wordt door de Noorse Kaart Overheid(kartverket) uitgegeven. Data is hetzelfde als de op de papieren kaarten.

Kaarten van deze bronnen hebben iets meer wegen en paden opstaan dan OSM varianten heb ik ontdekt.

[ Voor 11% gewijzigd door Mr Pingu op 26-08-2022 13:39 ]

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Goed, dan denk je dus met een epass24 registratie het een en ander aan gedoe voor te zijn, zodat tolkosten netjes worden afgeschreven van mijn CC in plaats van dat er uiteindelijk een keer een factuur naar de (zakelijke) leasemaatschappij gaat.

Blijkt dat ze dus beide doen: afboeken (dat gaat dus wel vrij vlot tegenwoordig, zowel voor zweden als noorwegen) en dan ook nog een factuur sturen.

Daar staat dan wel ergens in koeienletters "betaald" op, maar er staat ook nog een bedrag genoemd (onder de noemer "totaal te betalen" en allerlei betaalgegevens.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/joerXLoxZ-KOECaExwQsPi00WbU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LjJx9auQcSw6dPKdJq7wBWap.png?f=user_large

En die kwam vandaag dus doodleuk via de leasemaatschappij bij mij terecht onder de noemer "verkeersovertreding", waarbij de LM aangeeft de factuur te hebben voldaan en die via mijn werkgever door te belasten zoals gewoonlijk.

Nu was deze van Zweden niet zo spannend met €0,84, maar als ze dat ook flikken met die van Noorwegen (meer dan 50 euro), dan wordt ik daar minder blij van.

Denk je alles netjes geregeld te hebben vooraf, kan je er toch weer achteraan :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21-06 01:28
Ook net iets te laat dit topic ontdekt, wij zijn ook net weer terug na een reis van 2 weken :)F

Kan gelijk mijn twijfelvraag stellen: is een epass24 account inderdaad voldoende voor de tolwegen? We hebben een aanzienlijke trip gemaakt (Oslo-Geiranger-Bergen-Preikestolen-Kristiansand), mogelijk ~100 euro aan tol :$ de parkeergarages heb ik direct met creditcard betaald.
Ik had inmiddels wel verwacht de eerste tolwegen terug te kunnen zien in mijn account ergens, maar blijkbaar duurt dat allemaal eventjes. Er staat nog altijd helemaal niks in.

Ik heb op epass24 eveneens een foto van mijn kentekenbewijs gestuurd in de hoop ook van de EV-kortingen te kunnen genieten :P moet ik daar ook nog meer actie voor ondernemen?

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Misschien overbodig, maar je kunt tegenwoordig ook vanuit Groningen direct naar Kristiansand met de veerboot.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21-06 01:28
Om dan ook een triplog te delen :)
Vrijwel hele rit met snelladers gedaan en een EV met ~200km range. Mocht iemand een snelladerlijstje zoeken, stuur me gerust een DM.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8J6VQ8H8BMLyZuxcWsCCkz7w7Fc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/42yFJ9wFlD38cRiIuwIxUCC1.png?f=fotoalbum_large

Dag 1: Vertrek door Duitsland, richting Denemarken. Overnacht bij Hotel Svanen.
Dag 2: Lego House + Legoland, die liggen vlakbij bovenstaand hotel. Avond doorgereden naar Kopenhagen.
Dag 3: Dagje Kopenhagen. Aanrader! Einde dag over de Sontbrug naar Zweden. Uiteindelijk ergens in Helsingborg geslapen, hotel daar was geen aanrader.
Dag 4: Moose Safari in Zweden, waar bijzonder weinig elanden te zien waren. In de middag doorgereden naar Smögen, wat wel een mooi stadje aan het water is. Savond's geslapen vlak voor Oslo.
Dag 5: Oslo verkennen :) Einde van de dag naar Hafjell doorgereden. Prachtig hotel op 1km hoogte.
Dag 6: Rit richting Geiranger. Overnacht in deze AirBNB. Enorme aanrader!
Dag 7: Geirangerfjorden bekeken. Hele bijzondere en mooie plek. De rit er naar toe is alleen al een enorme aanrader.
Dag 8: Doorgereden richting de kabelbaan van Loen. Ook zeker de moeite waard. Overnacht in deze AirBNB, best een toffe plek.
Dag 9: Flamsbana, een rijdend museumstuk tussen Flam en Myrdal. Hele mooie treintrip, maar als je Geiranger al met de auto hebt gedaan, dan kan je deze opzich wel missen. Einde dag overnacht in Bergen.
Dag 10: Bergen verkennen.
Dag 11: Trip naar deze AirBNB. Super groot huis vlakbij Preikestolen, enorme aanrader.
Dag 12: Preikestolen beklommen. Dat is echt iets wat je met eigen ogen moet zien! :9~
Dag 13: Naar Kristiansand rijden en met de HollandNorwayLine terug via Groningen. Wat mij trouwens best tegenviel, er is niet heel veel te doen aan boord, het schip is verouderd en het is toch best duur. Het ergste was echter dat het blijkbaar ook stormde, was erg onrustig, vrijwel niet kunnen slapen :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WA9H4Lzbg4pLv0JWbDqg2GQt7TY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KWhUYvw5zsTfxsVwCBGBt7H0.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CMoSKuON4dMmevz0aaCXkRAsMcg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1vYfW0jOPWmdILpufSk0oNju.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bfozaWd1S2yw_0AczJEz36xWWDs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IdxCbP0zTvPRDKeffEupOjZd.jpg?f=fotoalbum_tile

Al met al, wat een prachtig land! Na ieder bergweggetje opnieuw een traktatie op een nieuw geweldig uitzicht. Kan het iedereen aanraden _/-\o_

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PageFault
  • Laatst online: 08-05 06:45
Leuke tour, alleen zou ik ipv de Preikestolen eerder de Kjerag Bolten bezoeken, indrukwekkender en daar in de buurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Anoniem: 36835 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 14:17:
Misschien overbodig, maar je kunt tegenwoordig ook vanuit Groningen direct naar Kristiansand met de veerboot.
* Raven heeft die wel eens overwogen
Hele route met trein naar Oslo gaat sneller :P , 't is alleen zo jammer dat zowel de NS als DB-automaten niet in staat zijn tickets naar NO aan te bieden, al weet de DB-automaat i.t.t. de NS-automaat wél van het bestaan van Scandinavië af :)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NMH

NMH

Moderator General Chat
Richh schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 13:52:
Ik had inmiddels wel verwacht de eerste tolwegen terug te kunnen zien in mijn account ergens, maar blijkbaar duurt dat allemaal eventjes. Er staat nog altijd helemaal niks in.
Mijn ervaring is dat aan het eind van maand N de rekening van de ritten in maand N-1 komt. Dus als je in september geweest bent dan verwacht ik eind deze maand de factuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:32

ZieMaar!

Moderator General Chat
In ‘23 is het zover, we gaan alsnog naar Noorwegen. Het plan van 2020 kon niet doorgaan ivm Corona, 2021 voelde erg onzeker (en willen voorpret) en 2022 was al voor iets anders :).

Wij zijn niet gebonden aan de vakanties en willen met de camper gaan (die knoop is doorgehakt). We zullen varen op Kristiansand en willen eigenlijk ook vanaf daar weer terug en dan zo’n 15 dagen in Noorwegen met daar bovenop nog wat nachtjes Denemarken heen en terug. Qua route hebben we grofweg een idee:
Hardanger
Jostedalsbreen
Jotunheimen

En dan alles in mooie korte stukjes en ook een beetje afhankelijk van het weer (en dan met name de neerslag). Dat laatste is waar onze twijfel nu ook zit; wanneer zullen we gaan? De Noren hebben tot half augustus vakantie, dus liefst daarna. Qua camper huur zijn we gebonden aan de vrijdagen. Dat betekent grofweg drie opties: 18 augustus, 25 augustus (voorkeur ivm werk) of toch bijv half juni?

Het voorkeur scenario is dus de 25e, om dan rond 13 september ofzo weer Noorwegen te verlaten. Dat het dan niet meer heet is, dat vind ik niet erg, maar is dat nog wel een goede periode? Dat er hier en daar iets dicht is, dat maakt niet uit, dat zijn we gewend (we gaan altijd laat in het seizoen).

Juni is ergens wel een optie, maar dan kan het zijn dat het ‘24 wordt…de 18e kan ook, maar is werk technisch wat lastiger en voelt nog wel erg hoogseizoen. Voor mijn gevoel maakt het weekje ook niet zoveel uit.

Nog andere overwegingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NMH

NMH

Moderator General Chat
ZieMaar! schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 18:13:
In ‘23 is het zover, we gaan alsnog naar Noorwegen. Het plan van 2020 kon niet doorgaan ivm Corona, 2021 voelde erg onzeker (en willen voorpret) en 2022 was al voor iets anders :).

Wij zijn niet gebonden aan de vakanties en willen met de camper gaan (die knoop is doorgehakt). We zullen varen op Kristiansand en willen eigenlijk ook vanaf daar weer terug en dan zo’n 15 dagen in Noorwegen met daar bovenop nog wat nachtjes Denemarken heen en terug. Qua route hebben we grofweg een idee:
Hardanger
Jostedalsbreen
Jotunheimen

En dan alles in mooie korte stukjes en ook een beetje afhankelijk van het weer (en dan met name de neerslag). Dat laatste is waar onze twijfel nu ook zit; wanneer zullen we gaan? De Noren hebben tot half augustus vakantie, dus liefst daarna. Qua camper huur zijn we gebonden aan de vrijdagen. Dat betekent grofweg drie opties: 18 augustus, 25 augustus (voorkeur ivm werk) of toch bijv half juni?

Het voorkeur scenario is dus de 25e, om dan rond 13 september ofzo weer Noorwegen te verlaten. Dat het dan niet meer heet is, dat vind ik niet erg, maar is dat nog wel een goede periode? Dat er hier en daar iets dicht is, dat maakt niet uit, dat zijn we gewend (we gaan altijd laat in het seizoen).

Juni is ergens wel een optie, maar dan kan het zijn dat het ‘24 wordt…de 18e kan ook, maar is werk technisch wat lastiger en voelt nog wel erg hoogseizoen. Voor mijn gevoel maakt het weekje ook niet zoveel uit.

Nog andere overwegingen?
Voor wat betreft de overtocht: als je vanuit Hirtshals vaart (waar ik van uit ga gegeven het Denemarken verhaal) kun je ook overwegen om op Larvik te varen in plaats van Kristiansand. Als je niet ten zuiden van Larvik hoeft te zijn scheelt dan een stuk rijden.

Voor wat betreft het weer: dat blijft altijd een ding in Noorwegen. Ik zou je zo niet durven zeggen welke maand statistisch de beste is. Ik ben in 2019 in september geweest en heb toen een week slecht weer gehad, zodanig dat ik er op een gegeven moment chagrijnig van werd. Dit jaar ben ik juni geweest, maar toen heb ik de eerste week ook voornamelijk zwaar bewolkt weer gehad, dus het blijft een gok. Waar wel een duidelijk verschil in zit is waar in Noorwegen je zit. De fjordenkust is gemiddeld veel natter dan het binnenland. Volgens mij komt dat doordat de vochtige lucht van zee tegen de steile wanden van het fjord omhoog gedwongen wordt, waardoor het water er uit komt in de vorm van neerslag. Het binnenland ligt vervolgens in de regenschaduw en is daardoor veel droger. Ter illustratie: dit jaar zat ik de eerste week van de vakantie aan de kust met eigenlijk amper zon en af en toe regen. De tweede week zat ik in het binnenland waar er een waarschuwing gold voor natuurbranden door de droogte. Het voordeel van een camper is dat je je niet van te voren hoeft vast te leggen op verblijfplaatsen; je kunt het plekke de route aanpassen aan het weer. Dat deden mijn ouders ook altijd toen ze met de (vouw)caravan gingen. Wat je in september wel mee kunt maken, wat ook wel eens leuk is: sneeuw (op hoogte).

Vroeger was het in Noorwegen inderdaad zo dat de meeste attracties in Noorwegen half augustus dicht gingen. Volgens mij is dat tegenwoordig veel minder, maar pin me dat niet op vast. Het scheelt dat je in Noorwegen toch meestal voor de natuur gaat en niet zozeer dingen waar je naar binnen gaat, en de bergpassen blijven veel langer open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:32

ZieMaar!

Moderator General Chat
Tnx! Dat is voor ons ook een van de reden voor de camper, dat we een beetje naar het mooie (of minder slechte) weer kunnen rijden :). Echte attracties hoeven we niet (hooguit de via feratta of een begeleide gletsjer tocht).

De fjorden willen we uiteraard ook zien, maar in principe zijn we flexibel (kan in het begin, of op t einde). We zijn ooit eerder wezen kamperen (4x4 daktentje, Namibie) en kunnen ook echt genieten van de road-trip zelf, met uiteraard veel hikes, maar heel veel meer verwacht ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMH

NMH

Moderator General Chat
NMH schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 18:05:
Mijn ervaring is dat aan het eind van maand N de rekening van de ritten in maand N-1 komt. Dus als je in september geweest bent dan verwacht ik eind deze maand de factuur.
Ter aanvulling op bovenstaande: vandaag plofte, vier maanden nadat we Noorwegen verlaten hebben, de rekening op de mat van de "toeristische" tolwegen die op kenteken afgerekend worden. Die gaan dus niet via epass24 en gaan via een bedrijf in het VK naar de kentekenhouder. Ik neem aan dat dit om private wegen gaat, dus wegen die niet in overheidshanden zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• benchMarc
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20:12
ZieMaar! schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 21:00:
Tnx! Dat is voor ons ook een van de reden voor de camper, dat we een beetje naar het mooie (of minder slechte) weer kunnen rijden :). Echte attracties hoeven we niet (hooguit de via feratta of een begeleide gletsjer tocht).

De fjorden willen we uiteraard ook zien, maar in principe zijn we flexibel (kan in het begin, of op t einde). We zijn ooit eerder wezen kamperen (4x4 daktentje, Namibie) en kunnen ook echt genieten van de road-trip zelf, met uiteraard veel hikes, maar heel veel meer verwacht ik niet.
Ik woon in Noorwegen (sinds 2019) en ga al sinds 2011 er elk jaar op vakantie. Op je vraag half juni of half/laat augustus en zelfs september qua weer, dan zou ik inzetten op half juni. Het ligt er ook een beetje aan waar je heen wilt. Ik ben bijv dit jaar op vakantie geweest in de nord-trøndelag en nordland regio in juli. Van de 3 weken heb ik 2 dagen de zon gezien en de rest vele dagen met de hele dag regen, en de rest van de vakantie beetje op en af qua regen. Temperatuur was zo'n 10 graden gemiddeld elke dag. In het zuiden was het dan wel weer prima. Maar ik heb ook een keer gehad dat het hoog in het noorden (Narvik) 32 graden was. Soms is juni een geweldige periode qua temperatuur hier in Oslo, en juli dan weer belabberd.

Als je met de camper gaat en niet te hoog Noorwegen in wilt (tot Trondheim bijv) dan zit je denk ik vrij safe in juni, want je kunt makkelijk het betere weer opzoeken met je camper. Midden augustus, ook al kan het schitterend weer zijn in die periode, is dan misschien nèt wat risicovoller. September is alweer een stuk meer risico op lagere temperaturen en nog meer regen.

Wat dat betreft is er geen pijl op te trekken, maar reken altijd wel op minstens 5 dagen regen in die 15 dagen dat je gaat. Je kunt mazzel hebben en heel veel dagen met goed weer hebben, maar je kunt ook net zo goed 10 dagen dikke ellende hebben. Blijft moeilijk om te zeggen.

/edit: en wat ik persoonlijk wel heel fijn vind aan juni is dat het zo geweldig lang licht is. In augustus gaat de zon alweer een heel stuk eerder onder. Nog steeds niet rampzalig vroeg, maar ik vind het echt geweldig om tot 12 uur 's nachts nog alles te kunnen zien en dingen te kunnen doen (vissen bijv).

[ Voor 9% gewijzigd door benchMarc op 10-12-2022 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mercatres
Onze plannen voor deze zomer zijn ook rond: 't wordt weer Noorwegen *O*

Dit keer wil ik nog eens terug naar de Lofoten. Gezien onze vakantie ongeveer 2 weken zal duren, proberen we 't makkelijk te houden: vliegtuig van Brussel via Oslo naar Tromso, daar huurauto om dan via Senja en Vesteralen af te zaken naar de Lofoten. En weer terug. We gaan midden juni tot eind juni.

Het plan is redelijk simpel, maar ik heb toch nog een paar bedenkingen:
- De ferry van Andenes naar Gryllefjord vaart maar 3 keer per dag en lijkt me ook geen al te grote boot. Als we die missen is het dus een flinke omweg (200km vs 500km)
- De Lofoten ken ik al een beetje, maar Vesteralen en Senja zijn me onbekend. Afstanden en reistijd kan ik dus redelijk moeilijk inschatten. Ik reken gemiddeld op 50km/u, met max 250km op 1 dag te doen).
- Temperaturen kan ik ook niet inschatten, dat de Lofoten redelijk "warm" zijn tov het vasteland weet ik, maar is dat ook het geval voor Tromso?

Andere tips zijn ook welkom ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oizo1981
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 19-06 13:58
Wij gaan met 2 personen in augustus 9 dagen naar Noorwegen (ja, helaas veel te kort ;) ).
Vliegen heen op Alesund en terug vanaf Bergen.
Daar een huurauto.

Dag 1:Aankomst laat in de middag in Ålesund. Hotel 1904 in Ålesund.20 km/20 min
Dag 2:Ochtend in Ålesund. In de middag vertrek naar Skodje. Onderweg wandeling. Storfjord Hotel (2x).35 km/30 min.
Dag 3:Ochtend kayak-excursie op Storfjord. Middag relaxen in/rondom hotel. 20 km/20 min
Dag 4:Vertrek naar Geiranger. Ochtend wandeling naar Storsærerfossen. Veerboot Geiranger-Hellesylt. Middag via Loen naar Lovatnet en Kjendallsbreen gletsjer. Daarna naar Gloppen hotel in Sandane.250 km/5 uur
Dag 5:Van Sandane naar Skei. Vanuit Skei excursie Haugbreen Glacier Walk. Naar Flåm via Kvignadal plateau en Stegastein. Hotel Flamsbrygga in Flåm. 175 km/3,5 uur
Dag 6:Flamsbana spoorlijn. Terug met de fiets. Van Flåm naar hotel Ullensvang in Lofthus (2x). 125 km/2 uur
Dag 7:Ochtend wandeling Monk Steps. Middag relaxen in hotel.0 km/0 min
Dag 8:Vertrek van Lofthus naar Bergen. Onderweg nog een wandeling. Middag in Bergen. Floibanen. Hotel Det Hanseatiske. 160 km/2,5 uur
Dag 9:Ochtend in Bergen. In de middag terugvlucht 20 km/20 min

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YUR5UJhaRlIH-_AlRPFVKJ3s2-M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NXi2ebTAzbcQDtj5oRyurE2b.png?f=user_large

Iemand nog tips voor wandelingen (< 10 km) in deze gebieden of andere niet te missen bezienswaardigheden?

[ Voor 8% gewijzigd door Oizo1981 op 18-07-2023 15:57 ]

• freestyler2
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online

freestyler2

Moderator

Oizo1981 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 12:18:
Wij gaan met 2 personen in augustus 9 dagen naar Noorwegen (ja, helaas veel te kort ;) ).
Vliegen heen op Alesund en terug vanaf Bergen.
Daar een huurauto.

Dag 1:Aankomst laat in de middag in Ålesund. Hotel 1904 in Ålesund.20 km/20 min
Dag 2:Ochtend in Ålesund. In de middag vertrek naar Skodje. Onderweg wandeling. Storfjord Hotel (2x).35 km/30 min.
Dag 3:Ochtend kayak-excursie op Storfjord. Middag relaxen in/rondom hotel. 20 km/20 min
Dag 4:Vertrek naar Geiranger. Ochtend wandeling naar Storsærerfossen. Veerboot Geiranger-Hellesylt. Middag via Loen naar Lovatnet en Kjendallsbreen gletsjer. Daarna naar Gloppen hotel in Sandane.250 km/5 uur
Dag 5:Van Sandane naar Skei. Vanuit Skei excursie Haugbreen Glacier Walk. Naar Flåm via Kvignadal plateau en Stegastein. Hotel Flamsbrygga in Flåm. 175 km/3,5 uur
Dag 6:Flamsbana spoorlijn. Terug met de fiets. Van Flåm naar hotel Ullensvang in Lofthus (2x). 125 km/2 uur
Dag 7:Ochtend wandeling Monk Steps. Middag relaxen in hotel.0 km/0 min
Dag 8:Vertrek van Lofthus naar Bergen. Onderweg nog een wandeling. Middag in Bergen. Floibanen. Hotel Det Hanseatiske. 160 km/2,5 uur
Dag 9:Ochtend in Bergen. In de middag terugvlucht 20 km/20 min

[Afbeelding]

Iemand nog tips voor wandelingen (< 10 km) in deze gebieden of andere niet te missen bezienswaardigheden?
Is je reis nog door gegaan gezien de huidige omstandigheden?

Hoelang zal het naar verwachting duren voordat alles weer" normaal" is daar en alles volledig hersteld?

Tenzij je naam Google is hou op met te doen alsof je alles weet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oizo1981
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 19-06 13:58
freestyler2 schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 22:42:
[...]

Is je reis nog door gegaan gezien de huidige omstandigheden?

Hoelang zal het naar verwachting duren voordat alles weer" normaal" is daar en alles volledig hersteld?
We moeten nog gaan. Eind augustus. Wat ik er van gezien heb beperkt de overlast en schade zich met name tot oost Noorwegen. Hoop dus dat het meevalt waar wij gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Hier is al even niet meer gepost.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7WHY5H1AqymQGQuzEE6SCSJGGas=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pbx9jQqhdmKxYHKl0KoYAh7p.jpg?f=fotoalbum_large

Dit gaat mijn route zijn in Noorwegen. Met een Citroën EC4 - range van 225 - 250km per volle accu. Maar met een maximum van 80km/u zal ie beter presteren dan met 110km/u doorrijden zoals in NL. Dus wie weet dat ik 250 - 300km per dag kan afleggen in Noorwegen.

Dag 1: rijden naar Hirthals
Dag 2: boot Hirtshals - Kristiansand
Dag 3: Kristiansand
Dag 4: Kristiansand - Stavanger
Dag 5: Stavanger
Dag 6: Stavanger - Bergen
Dag 7: Bergen
Dag 8: Bergen - Flam / Geilo
Dag 9: Flam / Geilo
Dag 10: Flam / Geilo - Oslo
Dag 11: Oslo
Dag 12: Oslo - Almhult
Dag 13: Almhult
Dag 14: Almhult - Rodby - Puttgarden - NL

Een rijdag afgewisseld met een dagje uit ter plaatse. Ben benieuwd wat voor 1 dag interessanter is. Iets doen en overnachten in Flam of Geilo. Almhult pak ik als tussenstop omdat mijn ouders een rondje Zweden doen en we tegelijk terugrijden naar NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vld1989
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 21:25
Toffe verslagen en foto's in dit topic! Zelf heb ik een keer met een goede vriend een roadtrip door een stuk Scandinavië gedaan. We waren alleen wel pas net 22 ofzo, dus onze interesses lagen nog niet zo zeer bij natuur maar meer bij steden, uitgaan en al dat soort zaken. Helaas dus alleen Oslo gezien in Noorwegen. Ik vond het Vigeland Park heel tof, maar verder vond ik het daar maar middelmatig en ook 12 jaar geleden al schreeuwend duur, zelfs gemeten naar de maatstaven die we vandaag de dag gewend zijn hier in Nederland.
We hebben toen overigens de ferry Frederikshavn - Oslo genomen en binnen varen tussen de fjorden door was wel heel tof!

Lang verhaal kort, Noorwegen komt steeds hoger en hoger op mijn lijstje te staan om eens wat nader te bezoeken. Ook mijn vriendin zou graag eens gaan. Zal alleen niet op korte termijn zijn helaas, aangezien we inmiddels een dochtertje van 2 maanden hebben, maar de eerste vakantie die niet meer Center Parcs zou best wel eens deze kant op kunnen gaan! Hopelijk volgend jaar als ze 1 is.

Zelf zijn we niet mega-sportief, dus hardcore hiken of wandeling van 10 uur lang zullen we niet gaan doen, maar simpele hikes van maximaal een uurtje of 3-4 zeker wel. Ook zijn we niet zo van het kamperen, een "gewoon" dak met een bed, douche en sanitair zijn wel een must. Maar als ik het zo lees moet dat wel allemaal goed gaan komen!

Rest mij nog wel de vraag of het goed te doen is om te roadtrippen met een 1,5 jarige. Ik ben op de hoogte van het type wegen, dat was destijds zelfs al zo op de route Oslo - Stockholm. Maar daar had je onderweg in ieder geval wel voldoende gelegenheid om op een parkeerplaats te stoppen met fatsoenlijke voorzieningen. Hoe zit dat in de wat meer afgelegen gebieden? Ik zou wel graag de mogelijkheid hebben om mijn dochtertje fatsoenlijk te kunnen verschonen en mijn vriendin (en ik) zullen ongetwijfeld ook wel eens naar de wc moeten op een lange dag rijden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niema
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 20-05 01:10
Voor een reis door noorwegen aangevraagd:

Een skytelpass vignet https://skyttelpass.no/en/about-the-skyttelpass-tag/ in de hoop tolkorting te krijgen op de hoge tol tarieven en automatisch te betalen. Er staat dat er ook de mogelijkheid is om korting te krijgen op de reis met de ferry. Is dat ook mogelijk als de kaartjes voor de ferry al betaald zijn? Heeft iemand enig idee hoe dit systeem werkt ?

[ Voor 6% gewijzigd door Niema op 23-06-2024 21:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

@Niema dat gaat denk ik om de ferries die ook via dat tolsysteem werken. Dus ferries om fjorden en meren over te steken en dergelijke. Niet de grote ferries waarmee je van en naar Noorwegen vaart (wat neem ik aan is waar je kaartjes voor gekocht hebt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niema
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 20-05 01:10
Dank voor de toelichting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelieboelie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-06 17:57
Hallo. Wij gaan voor het eerst kamperen in Noorwegen. Starten in Oslo en rijden dan richting Bergen. Daarna zakken we af naar Stavoren en Kristiansand. Een weekje of 3. Dat is het idee. We hebben een 3 persoons tent. Helemaal flexibel en zetten niks vast.

Hebben jullie nog gouden tips voor campings die leuk zijn als je een tent hebt? Tussen de caravans en campers staan vinden wij niet zo leuk.

Hoi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Ik heb mijn tol/veerboten factuur een maand later binnen. Enkel voor Bergen in en uitrijden lap je 15 euro per keer net zoals de verplichte veerboten tussen Stavanger en Bergen. Andere tolwegen variëren tussen de 1.5 - 2 euro. Tenminste in mijn route Kristiansand - Stavanger - Bergen - Geilo - Oslo die ik gedaan heb.

Tips voor campings heb ik niet roelie. Ik stond buiten Bergen juist tussen de caravans en campers. En verder heb ik van airbnb naar airbnb gereden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• benchMarc
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20:12
roelieboelie schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 20:40:
Hallo. Wij gaan voor het eerst kamperen in Noorwegen. Starten in Oslo en rijden dan richting Bergen. Daarna zakken we af naar Stavoren en Kristiansand. Een weekje of 3. Dat is het idee. We hebben een 3 persoons tent. Helemaal flexibel en zetten niks vast.

Hebben jullie nog gouden tips voor campings die leuk zijn als je een tent hebt? Tussen de caravans en campers staan vinden wij niet zo leuk.
Als ik in Noorwegen rondreis met de tent dan sta ik juist overal behalve op campings. Het voordeel van Noorwegen is dat je overal kunt wildcamperen, zo lang het niet op mensen hun erf is of tè dichtbij. Verder zijn de meeste campings in Noorwegen (op wat toeristische plekken na) niet heel groot en is er plek genoeg waardoor je niet heel dicht op elkaar staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:39
Wij zijn voornemens om in januari volgend jaar met de eigen auto naar en door Noorwegen te reizen. Specifiek de westkustlijn (Fjorden). Willen ongeveer 14 dagen gaan.

Is de maand januari te adviseren om met eigen auto daar rond te rijden, gezien de mogelijk "barre" weersomstandigheden?

Wij zijn met z'n tweeën en hebben geen kinderen, mocht dat nog van waardevolle informatie zijn. :+

[ Voor 4% gewijzigd door Rivanov op 29-07-2024 16:31 ]

Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Rivanov schreef op maandag 29 juli 2024 @ 16:30:
Wij zijn voornemens om in januari volgend jaar met de eigen auto naar en door Noorwegen te reizen. Specifiek de westkustlijn (Fjorden). Willen ongeveer 14 dagen gaan.

Is de maand januari te adviseren om met eigen auto daar rond te rijden, gezien de mogelijk "barre" weersomstandigheden?

Wij zijn met z'n tweeën en hebben geen kinderen, mocht dat nog van waardevolle informatie zijn. :+
Als je goede winterbanden regelt is het wel te doen, als je auto met achterwiel-aandrijving hebt raad ik sowieso af. Rijd voorzichtig en calculeer in dat je remweg langer is en dat je mogelijk de ABS gaat voelen ;)

Belangrijk is dat je winterbanden met ijskristal + berg (3PMSF) of M+S moet hebben. Let ook op dat de minimum profiel diepte in Noorwegen 3mm is (voor winterbanden), niet de gebruikelijke 1,6mm (overigens wel voor zomerbanden).

Is er een ook een technisch verschil tussen Scandinavische winterbanden en europese, waarbij scandinavische winterbanden meer geoptimaliseerd worden voor rijden op sneeuw en ijs en waarbij europese winterbanden meer all-round zijn. Om aan de regels voldoen doet dit niet ter zake maar wel iets om bewust te zijn. Officieel zijn ook all-seasons met dit symbool toegestaan, maar ik raad het af.

Let ook op dat bergovergangen mogelijk dicht zijn voor perioden en/of konvooi-rijden is. Sneeuw is 1 oorzaak, maar wind kan ook een oorzaak zijn. Houd https://www.vegvesen.no/t...yer=fer%2Ctra%2Cctv%2Ctfl in de gaten ;)

Over het algemene zijn de groter wegen goed geveegd en/of gestrooid met gravel. voor dit laatste zorg dat sterretjes in je ruit gedekt zijn in je verzekering. Sinds ik in Noorwegen woon sta ik paar keer per jaar bij carglass en in 5 jaar al 2 vooruiten verder :X

Overweeg eventueel sneeuwkettingen / sneeuwsokken mee te nemen als je van plan bent wat kleinere bergweggetjes te pakken.

Neem ook een borstel mee, kan namelijk zijn dat je auto moet 'uitgraven' na een nacht: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JM1hub1pJumVpZaXl7AXAVVfyOE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dg3olFbVQF99CkwWXT6qBpNT.jpg?f=fotoalbum_large

Wegen zien er in Noorwegen over het algemeen zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OtUFFlLHBjBqZGRJhT7Px3zKQ0w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aOjexNRDcqDQPsJtII3lXrhW.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VYUSIYg-pBu6SYBQxJFM6Cxm2jU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i1ONIzwgofSKJzbhy0BDpeyz.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NJ4P5lBSepk8HAnHj-dB9qcdT-E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/astPBpW59Q0s3Ixn1KzFNgCH.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmafrP4cBOMkZkizTBBlbpZt_MQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fpvz4PIp0uh0MiGEbXDcx6Fj.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DcLpsJtE956kLPA4O9T8xv8vUT0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RaIIxBGWHdDmyG3TWfZdLyGp.jpg?f=fotoalbum_tile

Andere tip is als je geen xenon of led groot licht heb is wat duurdere grootlicht lampen kopen zodat je goed grootlicht hebt(Osram Nightbreaker) . Daglicht is beperkt in januari en sommige wegen hebben geen straatverlichting en de nachten zijn hier echt donker ;)

Mocht je overigens kiezen om auto te huren, kan ik getaround aanbevelen (soort airbnb voor auto's) is vrij populair hier en genoeg aanbod :)

[ Voor 4% gewijzigd door Mr Pingu op 30-07-2024 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Oh en trouwens nooit buiten de rode stokken gaan ;)
Afgelopen winter een naïeve italiaan uit de berm moeten trekken. Die dacht dat wel buiten de rode stokken even kon parkeren, wat je niet ziet is dat onder de sneeuw een greppel ligt. Reken maar dat je auto wegzakt in die sneeuw en je alsnog in de greppel ligt. Die vult zich namelijk door het vegen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s_schimmel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-06 08:59
Rivanov schreef op maandag 29 juli 2024 @ 16:30:

Is bij mij prima gegaan afgelopen januari. De BEV ging iets harder door de accu heen bij -31 maar geen problemen verder. Sneeuwkettingen niet nodig gehad maar zoals op de foto's hierboven te zien is zijn de wegen niet helemaal sneeuw vrij. Houdt er rekening mee dat je wat eerder gaat glijden en rijd rustig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

s_schimmel schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 15:32:
[...]

Is bij mij prima gegaan afgelopen januari. De BEV ging iets harder door de accu heen bij -31 maar geen problemen verder. Sneeuwkettingen niet nodig gehad maar zoals op de foto's hierboven te zien is zijn de wegen niet helemaal sneeuw vrij. Houdt er rekening mee dat je wat eerder gaat glijden en rijd rustig.
Deze winter is ook echt ziek koud geweest. :X En ja dit ^^ Op goede winterbanden verwacht ik geen problemen, je hebt mogelijk alleen sneeuwkettingen en/of sokken nodig als je kleine (berg)weggetjes pakt. Daarom ben ik ook meer fan van sokken. Veel makkelijker om te doen en 98% geeft dat net beetje extra dat je nodig hebt om boven te geraken. En onthoud: Gang is alles ;) In ieder geval de berg op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
  • Laatst online: 20-06 14:06
Toch nog even hier vragen.

Wij gaan in Mei 3 weken met een huurcamper skandinavie verkennen. We hebben een redelijk plan, heen rijden we via de bruggen en blijven we aan de zweden kant om boven Oslo Noorwegen in te gaan.

Ik ben me aan het verdiepen in Tol aanvragen etc, maar eigenlijk staat het nergens écht duidelijk.

Zover ik nu begrijp:
Ik kan de camper (inclusief vervaldatum) inschrijven via een bepaalde site. Tag is mogelijk niet rendabel, of betaal je deze enkel wanneer je hem gebruikt zoals de tol voor zuid-europa. We gaan er sowieso nog eens heen met eigen auto.

Klopt dit? Is een tag wél handig? Of is inschrijving voldoende.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17:39
Er zijn aanbieders waarbij je je kenteken aan je creditcard kan koppelen voor een bepaalde periode. Dat ik heb gedaan, dan wel met eigen auto, en dat werkte prima. Behalve dat het overzicht niet echt een gedetailleerd overzicht was. Werkte prima voor weg en veerdiensten.

Ik heb het zelf gedaan via https://www.epass24.com/nl/automatic-payment/

[ Voor 20% gewijzigd door LordSinclair op 22-04-2025 10:50 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knollie
Wat in mijn geval prima werkte (drie jaar terug) is niet registreren op apps ed. ik had gelezen dat je dan of contant ter plekke betaald, of achteraf. Na drie weken vakantie slechts op 1 boot betaald waar een mannetje een rondje maakte met een pinautomaat. Op alle andere boten kwam er niemand langs en kon ik zelf ook niet iemand vinden om aan te betalen. Je kenteken wordt gefotografeerd als je de veerboten op gaat. Maar, nooit iets van teruggezien, ook niet van de tolwegen. Of dit het beste advies is weet ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metalman
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:11
Knollie schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 13:35:
Wat in mijn geval prima werkte (drie jaar terug) is niet registreren op apps ed. ik had gelezen dat je dan of contant ter plekke betaald, of achteraf. Na drie weken vakantie slechts op 1 boot betaald waar een mannetje een rondje maakte met een pinautomaat. Op alle andere boten kwam er niemand langs en kon ik zelf ook niet iemand vinden om aan te betalen. Je kenteken wordt gefotografeerd als je de veerboten op gaat. Maar, nooit iets van teruggezien, ook niet van de tolwegen. Of dit het beste advies is weet ik niet.
De struisvogeltactiek ben ik persoonlijk geen fan van, maar you do you...

Ik zou zelf ook Epass24 aanraden. Afgelopen 2 jaar gebruikt en het werkt prima. Het duurt wel even voordat je echt de factuur / afschrijving van je CC krijgt. Na onze laatste trip naar Noorwegen begin juni werd het openstaande bedrag pas halverwege augustus in de app zichtbaar en afgeschreven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roelieboelie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-06 17:57
Je hebt echt geen tolbadges en andere ongein nodig. Je krijgt automatisch de rekening thuis gestuurd. Dat duurt wel even! En waar er geen nummerplaat herkenningggebruikt wordt betaal je gewoon direct draadloos met telefoon/bankpas.

Hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23:48
roelieboelie schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 16:46:
Je hebt echt geen tolbadges en andere ongein nodig. Je krijgt automatisch de rekening thuis gestuurd. Dat duurt wel even! En waar er geen nummerplaat herkenningggebruikt wordt betaal je gewoon direct draadloos met telefoon/bankpas.
Dit idd. Wij zijn vorig jaar en 2 jaar geleden totaal 6 wkn in Noorwegen geweest en kleine 9k km gereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Ik kreeg vier weken na de rondreis gewoon een brief op de mat. Met daarin alle keren dat mijn kenteken was genoteerd. Dus in alle toltunnels (weet je meteen hoe vaak je Bergen in en uit bent geweest) en ook de boottochtjes tussen Stavanger en Bergen. Heb nergens vooraf moeten betalen qua tol. Ja, in Oslo voor parkeren. Wat een duur geintje werd omdat mijn auto minder dan 2m van een zebrapad stond zonder dat dit de boel blokkeerde. Kreeg er een mooie parkeerboete van. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-06 16:17
Wij hebben 3 jaar geleden 13k rondgereden met een Defender en daktent (door Denemarken, Noorwegen, Finland, Baltische staten, Polen Oost-duitsland) maar ik heb nooit iets ontvangen... We hebben dus geen cent betaald (behalve natuurlijk bij boten waar iemand rondliep)
De vakantie daarvoor wel (andere auto)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13-06 14:06
Wij zijn in september 2022 in Noorwegen geweest. We zijn destijds met de boot van de Eemshaven naar Kristiansand gegaan. Volgens mij is die veerdienst er nu niet meer en moet je al doorrijden naar Duitsland.

We zijn met de eigen auto gegaan. Note, wij hadden onze hond mee. We waren al meerdere malen in die hoek geweest. Zweden, Denemarken en dan nu Noorwegen. Ik moet zeggen, van deze 3 was Noorwegen de meest indrukwekkende reis met de geweldige fjorden, de natuur en gewoon rust als je aan de wandel bent.

Wij hebben veel gewandeld en dan heb je best wel rust en stilte om je heen. IN Bergen zijn we een paar dagen in de stad gebleven. MAar daar was ook genoeg te doen. In Bergen hebben we wel een dag genomen om een tour (met de auto) om een fjord te maken. Dat was op een dag met regen. Af en toe stoppen voor uitzicht, foto en een hapje en de dag vloog om. In Oslo zijn we ook in de stad verbleven met uitstapjes naar het park, boulevard enz.

We hebben voor hotels en appartementen gekozen. In Kristiansand hadden we oop heen en terug reis hetzelfde hotel. Lekker makkelijk kort bij de boot en met ontbijt. In Bergen zaten we in een Hotel op 20 minuten lopen van het centrum. In Oslo hetzelfde. Voor de rest verbleven we in een appartement. En dan gewoon 's morgens naar een bakker voor broodjes en 's avonds wat te eten halen. Met een hond ga je toch niet zo snel ergens uitgebreid eten. Tenminste, wij niet.

Ons is de hele Noorwegen rondreis heel goed bevallen. We zouden graag nog eens terug willen en dan hoger naar Lofoten, maar dat zijn echt flinke afstanden.

Voor de compleetheid het schema zoals wij de reis destijds gedaan hebben.
Dag 1 Maastricht – Eemshaven + overtocht naar Kristiansand
Dag 2 Kristiansand
Dag 3 Kristiansand naar Stavanger
Dag 4 Stavanger. Uitstapje Lysefjord – Preikestolen
Dag 5 Stavanger naar Leirvik
Dag 6 Leirvik naar Bergen
Dag 7 Bergen
Dag 8 Bergen
Dag 9 Bergen – uitstapje Eidfjord
Dag 10 Van Bergen naar Geilo
Dag 11 Geilo
Dag 12 Geilo naar Oslo
Dag 13 Oslo
Dag 14 Van Oslo naar Larvik
Dag 15 van Larvik naar Kristiansan
Dag 16 Overtocht van Kristiansand naar Eemshaven
Dag 17 - Eemshaven

https://www.strava.com/athletes/ralfv

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knollie
Metalman schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 14:07:
[...]

De struisvogeltactiek ben ik persoonlijk geen fan van, maar you do you...

Ik zou zelf ook Epass24 aanraden. Afgelopen 2 jaar gebruikt en het werkt prima. Het duurt wel even voordat je echt de factuur / afschrijving van je CC krijgt. Na onze laatste trip naar Noorwegen begin juni werd het openstaande bedrag pas halverwege augustus in de app zichtbaar en afgeschreven.
Nou ja, ik noem het geen struisvogelpolitiek, het is nadrukkelijk een van de opties die gegeven wordt: bij afwezigheid van betaalmogelijkheden op de boot of langs de tolweg wordt je kenteken gescand en krijg je een rekening thuis. Als dat vervolgens niet gebeurd, is dat niet iets waar ik op heb aangestuurd toch? Bij een aannemer die een klus bij me heeft gedaan en geen nota stuurt bel ik even na. Maar bij een tolpoortje: neu. Jij wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
Omdat het een huurcamper betreft is het iets ingewikkelder. We zijn van plan vaker naar Noorwegen te gaan dus ik heb het volgende gedaan:

Huurcamper met einddatum ingeschreven op epass24.
Eigen auto daar ook ingeschreven.

Tevens een Badge aangevraagd bij Flytt, dit vanwegde kortingen en de mogelijkheid ook op de bruggen met de tag te betalen. Als de tag niet werkt heb ik epass als backup. Na de camper vakantie gaat de tag naar de eigen auto. Deze kost maar liefst 40cent per maand.

[ Voor 4% gewijzigd door twowheeler op 24-04-2025 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23:48
twowheeler schreef op donderdag 24 april 2025 @ 08:34:
Omdat het een huurcamper betreft is het iets ingewikkelder. We zijn van plan vaker naar Noorwegen te gaan dus ik heb het volgende gedaan:

Huurcamper met einddatum ingeschreven op epass24.
Eigen auto daar ook ingeschreven.

Tevens een Badge aangevraagd bij Flytt, dit vanwegde kortingen en de mogelijkheid ook op de bruggen met de tag te betalen. Als de tag niet werkt heb ik epass als backup. Na de camper vakantie gaat de tag naar de eigen auto
Wij zijn ook 2x 3wkn met huurcamper naar Noorwegen geweest (tot.9k km). Gewoon alles op kenteken of cash. Nooit wat van gehoord wat niet cash was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-06 20:17
Hier ook vorig jaar roadtrip door Noorwegen gemaakt. Kenteken vooraf geregistreerd op Epass24, hoefde aan het einde van de rit nog geen 60 euro aan tol te betalen, inclusief de vele veerboten die we genomen hebben.

Lijkt me niet helemaal te kloppen, maar heb wel een vermoeden waar het aan ligt. Mijn auto is relatief oud (1995) en de kentekenreeks komt niet heel veel meer voor. Bij meerdere parkeergarages werd mijn kenteken niet herkend. Toen maar 'handmatig' betaald. Heb het idee dat dit bij sommige tolpoortjes ook het geval was.

Nooit meer iets van gehoord, dus zal wel goed zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pobd4RSsJABr-aK2QUIKoQAxwSo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/pvIPfLScoSGsSNhT6cTrzH6N.jpg?f=user_large

Prachtig land, vooral als het droog is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
Wat ik inmiddels heb gedaan voor onze 3weken met camper:

Favorieten in Park4night
Tol Badge (Flytt) komt binnen
Ook registreerd op Epass24.
LPG app geinstalleerd (camper doet warmwater en koken op LPG)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VH1iy8Yy7Ae8iOrWAhdjEY0KSls=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mJFhGbE7xZgE4uD1yzxybrtL.png?f=fotoalbum_large

Onze route grofweg, we vinden het prettig om met de camper vrij laagdrempelig te reizen. Veel natuurparken en af en toe een goede hike. Veel km's maken is voor ons geen probleem. We gaan altijd zo, wat punten op de kaart wat we willen zien en verder niks plannen, dat geeft veel comfort en ruimte qua plannen. Het is onze eerste keer in beide landen, dus lekker ontdekken.

Ik twijfel nog over de pont nemen in puttgarden ipv de brug, maar ik denk dat die brug wel erg mooi gaat zijn.

Terug gaan we met de boot. (tip: Boek deze in het noors, dan betaal je in NOK en dat is goedkoper dan EUR prijs die ze hanteren)

In oktober gaan we weer, maar dan met de auto. Dan gaan we retour met de bout naar kristiansand, en vanaf daar naar boven. Dan huisjes etc.

We willen zweden niet teveel zien als doorreis land, dus overwegen daar ook langer te blijven. Hebben daar in ieder geval 1 camping gepland, vanaf daar begint de vakantie. We verwachten daar vrij snel te zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door twowheeler op 30-04-2025 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-06 13:13

ThunderNet

Flits!

twowheeler schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 10:37:
Toch nog even hier vragen.

Wij gaan in Mei 3 weken met een huurcamper skandinavie verkennen. We hebben een redelijk plan, heen rijden we via de bruggen en blijven we aan de zweden kant om boven Oslo Noorwegen in te gaan.

Ik ben me aan het verdiepen in Tol aanvragen etc, maar eigenlijk staat het nergens écht duidelijk.

Zover ik nu begrijp:
Ik kan de camper (inclusief vervaldatum) inschrijven via een bepaalde site. Tag is mogelijk niet rendabel, of betaal je deze enkel wanneer je hem gebruikt zoals de tol voor zuid-europa. We gaan er sowieso nog eens heen met eigen auto.

Klopt dit? Is een tag wél handig? Of is inschrijving voldoende.
Hangt even af van de lengte van je voertuig, maar een abbo op de bruggen (oresundsgo bijvoorbeeld). kan bij een retourtje vaak al uit. Je kan dan ook een transponder aanvragen die in Noorwegen werkt.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
ThunderNet schreef op woensdag 30 april 2025 @ 14:41:
[...]

Hangt even af van de lengte van je voertuig, maar een abbo op de bruggen (oresundsgo bijvoorbeeld). kan bij een retourtje vaak al uit. Je kan dan ook een transponder aanvragen die in Noorwegen werkt.
De responder die ik heb wordt blijkbaar ondersteund bij die bruggen. We gaan alleen de heenweg over de brug, in oktober gaan we beide kanten met de boot. Dus ik denk dat zo'n abbo geen nut heeft nu.
Camper is 5.99m lang. Scheelt ook enorm veel heb ik gezien.

[ Voor 3% gewijzigd door twowheeler op 30-04-2025 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-06 13:13

ThunderNet

Flits!

twowheeler schreef op woensdag 30 april 2025 @ 15:00:
[...]

De responder die ik heb wordt blijkbaar ondersteund bij die bruggen. We gaan alleen de heenweg over de brug, in oktober gaan we beide kanten met de boot. Dus ik denk dat zo'n abbo geen nut heeft nu.
Camper is 5.99m lang. Scheelt ook enorm veel heb ik gezien.
Voortuig tot 6 meter lang bespaar je 282DKK per overtocht op de oresundsbron. Jaarabbo kost 365DKK.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HGM
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

HGM

ThunderNet schreef op woensdag 30 april 2025 @ 15:04:
[...]

Voortuig tot 6 meter lang bespaar je 282DKK per overtocht op de oresundsbron. Jaarabbo kost 365DKK.
Hoe meten ze dat in de praktijk? Is dat de lengte van het voortuig of met de fietsendrager meegerekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joop_Klepzeiker
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15-06 16:28
Zit hier ook even mee te lezen omdat wij in Juni ook (voor het eerst) 2 weken naar Noorwegen gaan en ik ook zit te twijfelen wat ik nu met die tol moet doen.

Wel of niet registreren bij dat Epass24? :?

Wat als ik wel registreer, daarna netjes de tol betaal en vervolgens over een half jaar de auto verkoop?
Krijg ik dan de rekening als de nieuwe eigenaar van de auto ook naar Noorwegen gaat volgend jaar als die zich niet registreert? (ja puur hypothetisch, maar niet onmogelijk :+ )

Dus ik denk dat ik helemaal niets doe en daarna afwacht wat ik thuisgestuurd krijg qua tol.

Arriving Somewhere but not here....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
HGM schreef op woensdag 30 april 2025 @ 15:06:
[...]

Hoe meten ze dat in de praktijk? Is dat de lengte van het voortuig of met de fietsendrager meegerekend?
Ze kijken gewoon met "ogen"/sensors langs de weg hoe lang je voertuig is + alle aanhangsels.

[ Voor 3% gewijzigd door LordSinclair op 30-04-2025 15:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
Joop_Klepzeiker schreef op woensdag 30 april 2025 @ 15:11:
Wat als ik wel registreer, daarna netjes de tol betaal en vervolgens over een half jaar de auto verkoop?
Krijg ik dan de rekening als de nieuwe eigenaar van de auto ook naar Noorwegen gaat volgend jaar als die zich niet registreert? (ja puur hypothetisch, maar niet onmogelijk :+ )
Je geeft een begin en einddatum op ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
Nog mensen die zowel vanaf puttgarden en de bruggen hebben genomen? Welke had je voorkeur en waarom?
Joop_Klepzeiker schreef op woensdag 30 april 2025 @ 15:11:
Zit hier ook even mee te lezen omdat wij in Juni ook (voor het eerst) 2 weken naar Noorwegen gaan en ik ook zit te twijfelen wat ik nu met die tol moet doen.

Wel of niet registreren bij dat Epass24? :?

Dus ik denk dat ik helemaal niets doe en daarna afwacht wat ik thuisgestuurd krijg qua tol.
Ik heb voor de huurcamper een begin en einddatum aangegeven. Omdat we van plan zijn vaker te gaan heb ik een toll badge aangeschaft.

Op epass24 kan je eenvoudig een voortuig verwijderen etc. Aanvraag van de badge was overigens ook doodsimpel. Enkele kosten tot nu toe zijn €8 inklaringskosten en €0,40 p/maand voor de tag.

[ Voor 4% gewijzigd door twowheeler op 01-05-2025 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
HGM schreef op woensdag 30 april 2025 @ 15:06:
[...]

Volgens mij totaal, heeft ook te maken met beschikbare ruimte op bijvoorbeeld een pont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zerobase
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Ik ga eind juni weer naar Denemarken / Zweden. Noorwegen staat volgend jaar op de planning.

Bij de bruggen meten ze de totale lengte (inclusief aanhanger) en hoogte (inclusief eventuele dakkoffer).

Ik heb een tag van Flyt. Kost inderdaad eenmalig iets van 8 euro aan invoerkosten en dan zo'n 40ct per maand. Voorheen werkte men bij Flyt met een deposit, maar sinds April 2023 betaal je €0,40 per maand dat je de tag in je bezit hebt. Bij de eerstvolgende factuur die je krijg toegestuurd worden deze kosten verrekend.

Een private agreement (OresundGO) op de Oresund brug tussen Denemarken en Zweden is wel aan te raden. Eenmalig DKK365 (+/- €49) en dan kun je een jaar lang voordelig over de brug heen- en terug. Met één keer heen en terug ben je al goedkoper uit als zonder agreement. Ik ga eind juni heen-en terug via dezelfde route, dus ik sluit weer zo'n agreement af.

Voor de Storebaelt brug kun je een private agreement afsluiten, maar dan ben je wel gebonden aan bepaalde dagen/tijden. verder maakt het niet zoveel uit of je daar een private agreement afneemt. Scheelt je 30 DKK (+/- €4,-) per enkele reis. Mijns inziens dus niet tot nauwelijks de moeite.

[ Voor 0% gewijzigd door Zerobase op 01-05-2025 09:13 . Reden: Spelvauten gefikst ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
Zerobase schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 09:12:
Ik ga eind juni weer naar Denemarken / Zweden. Noorwegen staat volgend jaar op de planning.

Bij de bruggen meten ze de totale lengte (inclusief aanhanger) en hoogte (inclusief eventuele dakkoffer).

Ik heb een tag van Flyt. Kost inderdaad eenmalig iets van 8 euro aan invoerkosten en dan zo'n 40ct per maand. Voorheen werkte men bij Flyt met een deposit, maar sinds April 2023 betaal je €0,40 per maand dat je de tag in je bezit hebt. Bij de eerstvolgende factuur die je krijg toegestuurd worden deze kosten verrekend.

Een private agreement (OresundGO) op de Oresund brug tussen Denemarken en Zweden is wel aan te raden. Eenmalig DKK365 (+/- €49) en dan kun je een jaar lang voordelig over de brug heen- en terug. Met één keer heen en terug ben je al goedkoper uit als zonder agreement. Ik ga eind juni heen-en terug via dezelfde route, dus ik sluit weer zo'n agreement af.

Voor de Storebaelt brug kun je een private agreement afsluiten, maar dan ben je wel gebonden aan bepaalde dagen/tijden. verder maakt het niet zoveel uit of je daar een private agreement afneemt. Scheelt je 30 DKK (+/- €4,-) per enkele reis. Mijns inziens dus niet tot nauwelijks de moeite.
Ik ga dit jaar enkel heen over de brug. Verder 2 keer de pont, dus ik neem geen abbo.

Als ik het goed begrijp kan ik de Flytt tag gebruiken bij het betalen van de bruggen? Scheelt weer een stop
Pagina: 1 2 3 Laatste