Brrrr. Dat moet wel een hele dikke slaapzak zijn geweest met deze temperaturenharley schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 20:50:
[Afbeelding]
Afgelopen weekend voor de derde keer de esvo geprobeerd en die mag blijven. Dat houd wel in dat de DeWaard bosuil marktplaats op gaat volgende maand.
Ook direct een high peak lichtgewicht tentje getest die ik vorige week had besteld voor solo gebruik. Weet ik ook weer direct waarom ik plastic tentjes niks vind. Die gaat mooi retour want lekte al op de 2e nacht.
@Wolly Met een beetje goede (isolerende) slaapmat en slaapzak lijkt me dat echt geen enkel probleem. Heerlijk juist..
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Tweedehands volkswagenbussen zijn sowieso een extreem voorbeeld, vrijwel elk ander merk is vaak (fors) goedkoper. Ik heb het idee dat ze erg opgehyped zijn door social media, vaak uit Amerika waar alternatieve Europese bussen nauwelijks te leveren waren (zijn?).FastFred schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 13:36:
[...]
Puur vraag en aanbod. Een Fiat Ducato heeft een v.a. prijs van 20k, een Fiat Ducato chassis is 30k, terwijl er minder werk en materiaal aan zit, maar de vraag ernaar is minder dus duurder.
Ik verbaas me ook over de prijzen van 25 jaar oude VW Transporters waar een keukenblokkie in zit
Je kan een 80'er jaren Westfalia opbouw echt wel op een ander platform krijgen dan een relatief onpraktische en soms onbetrouwbare VW T3. Diezelfde T3 doet het wel beter op Instagram dan bijvoorbeeld een Transit.
3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89
Het is een graad of tien in de nacht, en in je tent lig je goed geisoleerd. Dat valt toch mee?Wolly schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 09:37:
Brrrr. Dat moet wel een hele dikke slaapzak zijn geweest met deze temperaturen
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
Ik heb ooit met 10 graden in een tentje gezeten maar dat vond ik geen pretjeTucanoItaly schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 11:11:
[...]
Het is een graad of tien in de nacht, en in je tent lig je goed geisoleerd. Dat valt toch mee?
Paar opmerkingen.harley schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 20:50:
[Afbeelding]
Ook direct een high peak lichtgewicht tentje getest die ik vorige week had besteld voor solo gebruik. Weet ik ook weer direct waarom ik plastic tentjes niks vind. Die gaat mooi retour want lekte al op de 2e nacht.
1. Weet je zeker dat je niet gewoon last had van condens? Want kunststof levert gewoon meer condens op. Dat is het enige nadeel van lichter gewicht. Met evntilatie is dat te mitigeren maar is nogal model afhankelijk. En een binnentent gemaakt van nylon waar condens vanaf druppelt (watershed) dan heb je er in je binnentent al helemaal geen last van.
2. Is het een nylon (geen tape op de naden) of een polyester (tape op de naden) buitentent? Nylontenten moet je soms na sealen met seamseal. Dat hangt af wat voor soort garen er is gebruikt en of er met watergekoelde naalden genaaid is.
3. High Peak is budget dus bij polyester buitentent loop je een risico op een tape fout, een ander exemplaar kan wel waterdicht zijn. Bij nylon modellen van ze zullen ze waarschijnlijk niet de juiste maatregelen nemen bij het maken om ze van fabriek af zo goed als waterdicht te hebben (zoals Hilleberg dat wel doet). Dan is sealen met seamseal zeker noodzakelijk.
Ach nee joh, je slaapmat is veel belangrijker (die moet goed isoleren), een ongeïsoleerd luchtbed dat is pas echt koud!Wolly schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 09:37:
[...]
Brrrr. Dat moet wel een hele dikke slaapzak zijn geweest met deze temperaturen
Ja, als je buiten zit, dan moet je echt zeer warm gekleed gaan. Zodra je gaat lopen, dan moeten de lagen er weer af. Maar gewoon buiten zitten (bijv. voor ontbijt) dan heb je lang ondergoed nodig, plus eventueel een winterbroek (softshell spul, dus gevoerd met fleece).Wolly schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 11:26:
Ik heb ooit met 10 graden in een tentje gezeten maar dat vond ik geen pretjeHet opstaan was wel ideaal, ik deed de rits open en was toen helemaal klaarwakker
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
Ligt aan je materiaal, ik heb wel eens met -3 in een tent gelegen, gaat prima, maar niet met een zomerslaapzakje. En een goeie winterslaapzak hoeft echt niet dik te zijn.Wolly schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 11:26:
[...]
Ik heb ooit met 10 graden in een tentje gezeten maar dat vond ik geen pretjeHet opstaan was wel ideaal, ik deed de rits open en was toen helemaal klaarwakker
Laagjes laagjes laagjes en ga warm je slaapzak in als je een slaapzak hebt die niet geschikt is voor de koude temperaturen.
Wat ik ook wel eens gedaan heb is een veldkei aan de rand van het kampvuur leggen. Vlak voor je naar bed gaat haal je die eruit met een stok ofzo, laat je de buitenzijde een beetje afkoelen, wikkel de kei in een handdoek en stop deze onder in je slaapzak, resultaat: lekker warme voeten. Maar als die kei niet warm genoeg is dan is die weer koud voor de nacht voorbij is, resultaat: ontiegelijk koude voeten.
[ Voor 26% gewijzigd door FastFred op 12-10-2022 13:05 ]
Er staat 10 graden, dan is dat nog niet echt nodig. Bij mij gaat thermo underwear pas aan bij -15 of etv. -10 met hoge wind chill.TucanoItaly schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 11:51:
[...]
Ja, als je buiten zit, dan moet je echt zeer warm gekleed gaan. Zodra je gaat lopen, dan moeten de lagen er weer af. Maar gewoon buiten zitten (bijv. voor ontbijt) dan heb je lang ondergoed nodig, plus eventueel een winterbroek (softshell spul, dus gevoerd met fleece).
Je zou kunnen zeggen dat je het dan steenkoud krijgtFastFred schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 12:18:
[...]
Wat ik ook wel eens gedaan heb is een veldkei aan de rand van het kampvuur leggen. Vlak voor je naar bed gaat haal je die eruit met een stok ofzo, laat je de buitenzijde een beetje afkoelen, wikkel de kei in een handdoek en stop deze onder in je slaapzak, resultaat: lekker warme voeten. Maar als die kei niet warm genoeg is dan is die weer koud voor de nacht voorbij is, resultaat: ontiegelijk koude voeten.
Maar inderdaad laagjes en goede isolatie. En kijken wat je zelf prettig vind.
Ikzelf houd niet van slapen in een bult kleding en kies liever een veel dikkere slaapzak met liner en isolerende mat. Nadeel daarvan is wel dat als je zoals ik een van die ongelukkigen bent die er snachts minstens 2x uit moet je de ijspegels eraan hebt hangen tegen de tijd dat je je extra laagjes gevonden en aangetrokken hebt. Je kan dan ook meer laagjes aanhouden in een iets minderdere slaapzak of zak zonder liner bijvoorbeeld
Mijn ervaring met kou:FastFred schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 12:18:
[...]
Ligt aan je materiaal, ik heb wel eens met -3 in een tent gelegen, gaat prima, maar niet met een zomerslaapzakje. En een goeie winterslaapzak hoeft echt niet dik te zijn.
Laagjes laagjes laagjes en ga warm je slaapzak in als je een slaapzak hebt die niet geschikt is voor de koude temperaturen.
Matje: zorg voor een goed isolerend matje, anders voel je alle kou van beneden uit! Bij strenge vorst waarbij het niet te droog is qua klimaat: leg onder je matje zo'n gesloten cel matje (bijv. zo'n yoga mat) tegen het vastvriezen van je matje.
Slaapzak: er zijn enkele voorwaardes waar een slaapzak aan moet voldoen wanneer je de randen van je comfort op gaat zoeken:
- Kies een mummy slaapzak met goede en verstelbare cappuchon
- Kies voor een goede en verstelbare nekkraag
- Kies voor een goede warmte afsluiting aan de binnenkant van de rits, dus zo'n gevoerde strook die er tegenaan valt
- Kies voor een slaapzak op je lengte. Je moet hem passen: kruip in de slaapzak, snoer de cappuchon en nekkraag dicht en draai je op je buik. Je tenen mogen de onderkant net niet raken. Raken ze dat wel, dan duw je de isolatie plat (=kou), heb je teveel ruimte, dan moeten je voeten proberen die nutteloze ruimte te verwarmen (=kou)
- Kies voor 90/10 of nog beter 95/5 ganzendons. Mijd eendendons of 70/30 vullingen.
- Bewaar slaapzakken thuis of tijdens een langere reis in de auto niet in een compressiezak, maar in een grote zak waar hij niet geperst hoeft te worden. Evt. los.
Als laatste voor de echt koude omstandigheden <25 graden en je ligt in een bivakzak: lig stil, uiterst stil. Je uitgeademde lucht slaat neer als sneeuw boven. Als je in de vroege ochtend nog even denkt om te willen draaien, valt de sneeuw in je nek en ben je zo buiten...
Mijn ervaring is max. -27 graden, dan hoef je geen extreme dingen te doen (slaapzakken met dubbele ritsen is dan nog niet nodig etc).
Dat wordt wel hard werken voor je kopje koffie 's ochtendsPageFault schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 13:29:
[...]
Mijn ervaring is max. -27 graden, dan hoef je geen extreme dingen te doen
In Canada heb ik wel eens -45 meegemaakt (gevoelstemperatuur -55), je benen vriezen aan elkaar vast terwijl je bij het stoplicht staat te wachten om over te steken. Bij de eerste stap is het een duidelijk hoorbare krak als ze los scheuren
En opletten als je je handschoenen uit doet: de eerste gaat prima, dan zit er nog een handschoen aan je andere hand. Bij de tweede doe je het met je blote hand en dan is -45 vrij pijnlijk als je die handschoen te lang vast houdt.
Stevige vorst lijkt me geen prettig kampeerklimaat. Eerlijk gezegd lijkt -27 me ook al geen fijn kampeerklimaat, dat beschouw ik persoonlijk al als stevige vorst.
je vergeet de belangrijkste: neem een partner mee, waar je 's nachts lekker tegenaan kunt liggenPageFault schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 13:29:
[...]
Slaapzak: er zijn enkele voorwaardes waar een slaapzak aan moet voldoen wanneer je de randen van je comfort op gaat zoeken:
- Kies voor een goede warmte afsluiting aan de binnenkant van de rits, dus zo'n gevoerde strook die er tegenaan valt
- Kies voor een slaapzak op je lengte. Je moet hem passen: kruip in de slaapzak, snoer de cappuchon en nekkraag dicht en draai je op je buik. Je tenen mogen de onderkant net niet raken. Raken ze dat wel, dan duw je de isolatie plat (=kou), heb je teveel ruimte, dan moeten je voeten proberen die nutteloze ruimte te verwarmen (=kou)
- Kies voor 90/10 of nog beter 95/5 ganzendons. Mijd eendendons of 70/30 vullingen.
- Bewaar slaapzakken thuis of tijdens een langere reis in de auto niet in een compressiezak, maar in een grote zak waar hij niet geperst hoeft te worden. Evt. los.
Nu hebben wij nooit met echte kou in een tent geslapen, wel met wat vorst. We hadden een wollen deken op de grond liggen, tegen de opkruipende kou van onder en een ganzendonzen slaapzak (deken). Maar aangezien onze matjes maar 50cm breed zijn, lig je automatisch tegen elkaar aan en hadden we het zeker niet koud
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Mijn ervaring (tot -20): als je lekker warm slaapt kan je wel ff snel de tent zonder iets uitrennen en ff pinkelen. Daarna rap weer snel je warme bed inmission schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 13:25:
[...]
Je zou kunnen zeggen dat je het dan steenkoud krijgt![]()
Maar inderdaad laagjes en goede isolatie. En kijken wat je zelf prettig vind.
Ikzelf houd niet van slapen in een bult kleding en kies liever een veel dikkere slaapzak met liner en isolerende mat. Nadeel daarvan is wel dat als je zoals ik een van die ongelukkigen bent die er snachts minstens 2x uit moet je de ijspegels eraan hebt hangen tegen de tijd dat je je extra laagjes gevonden en aangetrokken hebt. Je kan dan ook meer laagjes aanhouden in een iets minderdere slaapzak of zak zonder liner bijvoorbeeld
Ik adviseer aanvullend een muts aanhouden tijdens het slapen, dat kan gelang naar de verwachte temperaturen variëren van een buff tot een complete extra dons of bontmuts. Verder bij extreme kou en langer onderweg zijn dan ook een VBL gebruiken bij je dons. Want het dauwpunt gaat op een gegeven moment in je dons laag zitten. Dit wordt dan zeiknat en verliest isolatie waarde. Vandaar dat je dan in een VBL moet gaan liggen of in VBL kleding. VBL= Vapour brarrier linerPageFault schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 13:29:
[...]
Mijn ervaring met kou:
Matje: zorg voor een goed isolerend matje, anders voel je alle kou van beneden uit! Bij strenge vorst waarbij het niet te droog is qua klimaat: leg onder je matje zo'n gesloten cel matje (bijv. zo'n yoga mat) tegen het vastvriezen van je matje.
Slaapzak: er zijn enkele voorwaardes waar een slaapzak aan moet voldoen wanneer je de randen van je comfort op gaat zoeken:Verder: ga nooit met je kleren van de dag de slaapzak in. Zweet = kou. Wil je toch met kleding in je slaapzak, bewaar dan droge kleding voor die je enkel alleen daarvoor gebruikt (sokken, thermo kleding).
Als laatste voor de echt koude omstandigheden <25 graden en je ligt in een bivakzak: lig stil, uiterst stil. Je uitgeademde lucht slaat neer als sneeuw boven. Als je in de vroege ochtend nog even denkt om te willen draaien, valt de sneeuw in je nek en ben je zo buiten...
Mijn ervaring is max. -27 graden, dan hoef je geen extreme dingen te doen (slaapzakken met dubbele ritsen is dan nog niet nodig etc).
Mee eens, je bent sowieso meer tijd kwijt aan dat kleren zoeken en kleden dan gewoon ff je tent uitvliegen.zuma schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 14:05:
[...]
Mijn ervaring (tot -20): als je lekker warm slaapt kan je wel ff snel de tent zonder iets uitrennen en ff pinkelen. Daarna rap weer snel je warme bed in
Maar het hangt ook van de situatie en kampeerplek af natuurlijk dus altijd goed om er wel even rekening mee te houden
:strip_exif()/f/image/CfRSfSuRHl9QdAVPnByQSTfa.jpg?f=fotoalbum_large)
Lekker met de Lowland Conquest 4 seizoenen rugzaktent in de winter kamperen, hebben er zelfs op 5100meter hoogte mee in de Himalaya gestaan bij -22graden. Met een goede slaapmat en donzen slaapzak best te doen. ‘S ochtends wel de rijp van je slaapzak afkloppen voor je hem oprolt
Omdat wij destijds trektochten met veel wisselende temperaturen deden, vooral veroorzaakt door de verschillende hoogtes tijdens de tochten, hadden wij vaak 4 slaapzakken bij ons met z’n tweetjes. Twee hele dunnetjes (liners), dan een wat dikkere en nog een hele dikke. Zo konden we in dezelfde tocht temperaturen van +18 tot ruim -20graden aan door te combineren. Beginnen in een dunnetje, dan de een in de wat dikkere en de ander in de twee dunnetje over elkaar en dan de een naar de hele dikke en de ander naar een combi van de overige.
[ Voor 28% gewijzigd door Himalaya op 12-10-2022 20:41 ]
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
Zo koud was afgelopen weekend nog echt niet.
Mijn vrouw en zoon zijn beide ook mee geweest. Ik heb 2 winter slaapzakken ( comfort temperatuur 3 of 5 volgens mij) die hebben hun gebruikt ik heb zelf in de zomerslaapzak geslapen. Ook heeft onze tent een binnentent wat echt scheelt.
Maar kamperen doe ik ook in de sneeuw ( en die tent heeft geen binnentent, gewoon enkel katoen)
Bij echt hard vriezen gebruik ik de zomerslaapzak IN de winterslaapzak en dat werkt al jaren prima.
Wel op een 10cm SI box model slaapmat.
Mijn vrouw en zoon zijn beide ook mee geweest. Ik heb 2 winter slaapzakken ( comfort temperatuur 3 of 5 volgens mij) die hebben hun gebruikt ik heb zelf in de zomerslaapzak geslapen. Ook heeft onze tent een binnentent wat echt scheelt.
Maar kamperen doe ik ook in de sneeuw ( en die tent heeft geen binnentent, gewoon enkel katoen)
Bij echt hard vriezen gebruik ik de zomerslaapzak IN de winterslaapzak en dat werkt al jaren prima.
Wel op een 10cm SI box model slaapmat.
AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD
Bij temperaturen rond het vriespunt is warm slapen met een isolerende slaapmat geen probleem.
Als je met de auto reist kun je bij kou zelfs goed uit de voeten met een normale zomerslaapzak en één of meerdere extra (fleece)dekens. Een muts op je hoofd en kruik bij je voeten helpt ook veel. Buiten een isolerende slaapmat heb je bij nachttemperaturen rond het vriespunt geen bijzondere uitrusting nodig, als je maar genoeg uitrusting mee hebt en het weer is zoals deze week: frisse nachten en aangename temperatuur overdag.
Als het ook overdag koud is, dan is thermo-kleding wel aan te raden, evenals iets wat er voor zorgt dat je niet op de koude grond hoeft te zitten.
Als je met de auto reist kun je bij kou zelfs goed uit de voeten met een normale zomerslaapzak en één of meerdere extra (fleece)dekens. Een muts op je hoofd en kruik bij je voeten helpt ook veel. Buiten een isolerende slaapmat heb je bij nachttemperaturen rond het vriespunt geen bijzondere uitrusting nodig, als je maar genoeg uitrusting mee hebt en het weer is zoals deze week: frisse nachten en aangename temperatuur overdag.
Als het ook overdag koud is, dan is thermo-kleding wel aan te raden, evenals iets wat er voor zorgt dat je niet op de koude grond hoeft te zitten.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Ik blijf wel gewoon thuis als het echt zo koud word. Ik kan niet tegen kou, met kouwe voeten doe ik echt geen oog dicht b.v. 
We wilden over 2 weken nog een paar dagen weg, maar het weer ziet er niet zo roos kleurig uit, en genoeg campings zijn alweer dicht nu. Dus wij hebben besloten dat we lekker een hotelletje pakken, mogelijk halen we volgende week zondag nog wel even de caravan naar huis om hem winterstalling klaar te maken. Accu eruit, batterijen overal uit, spoelwatertank ook weer eens legen..
We wilden over 2 weken nog een paar dagen weg, maar het weer ziet er niet zo roos kleurig uit, en genoeg campings zijn alweer dicht nu. Dus wij hebben besloten dat we lekker een hotelletje pakken, mogelijk halen we volgende week zondag nog wel even de caravan naar huis om hem winterstalling klaar te maken. Accu eruit, batterijen overal uit, spoelwatertank ook weer eens legen..
AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD
TgR_KILLER schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 08:20:
Ik blijf wel gewoon thuis als het echt zo koud word. Ik kan niet tegen kou, met kouwe voeten doe ik echt geen oog dicht b.v.

Problem solved
Zelf vind ik vooral vocht vervelend, eenmaal nat is het lastig om alles droog te krijgen.
Recent een trip gedaan in het Lake District, en weer even op de neus met de feiten gedrukt, dat met harde wind en regen het moeilijk is om dingen droog te houden. En voor de zoveelste keer bewezen dat een hardshell (goretex/event/pertex) toch echt niet waterdicht is
Het enige dat echt waterdicht blijft is hard plastic, de rest gaat uiteindelijk een keer lekken. Maar daar ga je weer enorm in zweten (want echt waterdicht), dus dan ben je alsnog nat.
Wij hadden in juni op de boot naar Noorwegen nieuwe jassen gekocht van Scandinavian Explorer, geen idee hoe je dat soort jassen moet noemen. Maar water dicht was ie zeker, en idd, zweten als de kolere als het zonnetje ook maar een klein beetje scheen xD. Maar ja wij waren onze jassen vergeten thuis (hier was het 25 graden, niet aan gedacht). Maar in Noorwegen was er veel regen voorspelt dus jassen waren wel een dingetje..pirke schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 08:59:
Het enige dat echt waterdicht blijft is hard plastic, de rest gaat uiteindelijk een keer lekken. Maar daar ga je weer enorm in zweten (want echt waterdicht), dus dan ben je alsnog nat.
AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Ik ben wel gecharmeerd voor Gore Tex Pro Shell (en de voorloper: 3 laags XCR). Die heeft bij mij nog nooit gelekt, ook niet na 10 jaar gebruik. Wel goed wassen (niet centrifugeren!) met het juiste wasmiddel!pirke schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 08:59:
Die hield me droog tijdens de enige hevige regenbui in British Columbia. Jammer dat die bui ook echt 3 weken duurde, dus de trektocht was niet optimaal zeg maar.
Verder 2 weken keiharde regen op de Lofoten, 3 weken regen in Zweden en alle hoog Alpiene touren met kutweer heeft het me goed droog gehouden al die jaren.
Vanmiddag even naar Kampeerwereld Hendriks in Ermelo geweest voor alleen vloeistoffen voor de Thetfort en ik verliet de winkel met 
35 liter:

en

De vloeistoffen ben ik vergeten
35 liter:

en

De vloeistoffen ben ik vergeten
Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)
Hoe zijn jullie ervaringen eigenlijk met die camping koelkastje en lage buiten temperaturen?
Wij hebben een Tristar compressor koelkastje in de tent staan, maar zelfs op de laagste stand zit de inhoud tegen het vriespunt aan.
Wij hebben een Tristar compressor koelkastje in de tent staan, maar zelfs op de laagste stand zit de inhoud tegen het vriespunt aan.
Bier ijslollies205Gutmann schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 21:09:
Hoe zijn jullie ervaringen eigenlijk met die camping koelkastje en lage buiten temperaturen?

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)
Uitzetten als het koud genoeg is buiten?205Gutmann schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 21:09:
Zou kunnen, maar met de huidige stand van techniek ga ik niet handmatig de temperatuur van m'n koelkast bijsturen.
Misschien dat het met een temperatuursensor en een relais is te automatiseren.
Ze zijn echt wel waterdicht, maar omdat je actief bent en aan de buitenzijde van de jas het erg koud is heb je gewoon veel condens aan de binnenzijde van de jas als het ware hij lek is....Luuk84 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 08:54:
[...]
En voor de zoveelste keer bewezen dat een hardshell (goretex/event/pertex) toch echt niet waterdicht isEerlijk gezegd ben ik een beetje klaar met die hardshell jassen, kosten heel veel geld, en uiteindelijk falen ze, bij genoeg regen, alsnog.
Wat je wel als lekkage kan ervaren is optrekkend vocht via de pols machetes van de mouwen. Dat kan komen door capillaire werking of simpelweg je handen omhoog houden. Ik gebruik daarom ook goretex overhandschoenen (tuff bags) .
Persoonlijk vindt ik het fijnst onder een goretex jas om fleece te dragen. Dat kan vrij goed tegen de condens en blijft warm. Wol werkt ook.
Het grooteste probleem is de slaapzak drooghouden. Deze verzamelt op den duur veel vocht dat hij minder warm wordt en dan moet je aan een VBL gaan denken of af en toe in een hotel, pension of LO gaan slapen om de boel weer redelijk te krijgen.
Wij hebben een Mestic compessor koelbox met een temperatuurregeling. Stel je hem in op 4 graden, dan blijft ie 4 graden...205Gutmann schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 21:09:
We hebben ook een Dometic absorptie koelbox, daar regel je alleen het vermogen. Dan kun je tegen hetzelfde aanlopen als jij en moet je dus soms het ding heel ver terugdraaien, of misschien zelfs beter uitzetten.
Het hangt er dus vanaf of het ding weet wat de temperatuur in de box zelf is en of ie daar op regelt.
Simpele oplossing met koude nachten is dus de stekker eruit trekken
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Ik heb hem ooit ingestoken als algemeen kampeertopic inderdaad, kwam voort uit discussies over tenten. Dat het tegenwoordig gemiddeld wat luxer lijkt geworden is niet zo'n punt, maar ook het wat meer spartaanse kamperen moet hier gewoon een plek kunnen hebben.Hopjesvla79 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 12:50:
[...]
join te resistance!
Er is eventueel ook nog het Grote Outdoor- en Bergwandeltopic voor wat specifiekere vragen die niet over kogeldrukken, movers en aanverwante zaken gaan (alhoewel ik persoonlijk een apart topic voor caravantrekkers (wat dan meer specifiek een autoding is) op zich niet erg zou vinden ). Maar daar het hier het Kamperen algemeen is, is af en toe een ander geluid ook zeer fijn. Je bent niet alleen
Wanneer er structureel discussie gewenst is over kogeldruk, balans of andere zaken omtrent het trekken van een kampeermiddel dan zou ik dat inderdaad eerder in een apart topic in Mobiliteit verwachten. Maar volgens mij is het vooralsnog prima in balans hier.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Kamperen is een breed onderwerp, dat maakt dit topic juist leuk!
Ik lees voornamelijk mee hier, maar lezen over caravans en campers/kampers kan ook interessant zijn. En dat terwijl ik voorlopig niet met een caravan of camper op vakantie wil.
In ander nieuws: ik heb nu een Obelink River 3 TC gekocht. Voor de prijs van een vergelijkbaar plastic tentje kon ik hem eigenlijk niet laten liggen.
Nu nog een keer dat ding opzetten, dat heb ik nog niet gedaan ivm een gebrek aan tijd en ruimte.
Nu nog een keer dat ding opzetten, dat heb ik nog niet gedaan ivm een gebrek aan tijd en ruimte.
edit:
en een Obelink-kadobon heeft ook geholpen met de keuze
en een Obelink-kadobon heeft ook geholpen met de keuze
[ Voor 11% gewijzigd door _Eend_ op 17-10-2022 13:54 ]
Ik zou het voor het eerst doen in een enorme regenbui op een drassige camping met chagrijnige familie erbij na een te lange autorit

Daar ben ik al eens getuige van geweest. Een Frans stel dat veel te lang in de auto had gezeten op een warme zomerdag en schijnbaar hadden ze de halve reis ruzie zitten maken. Die gingen op een matig verlichte camping 's avonds laat nog even snel de tent opzetten terwijl vrouwlief ondertussen nog even de kofferbakklep kapot rijdt.eamelink schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 13:56:
Ik zou het voor het eerst doen in een enorme regenbui op een drassige camping met chagrijnige familie erbij na een te lange autorit
Een van de weinige momenten in mijn leven waar ik dacht "Had ik maar beter opgelet tijdens Frans"
Ik heb een houten vloer, dus met de juiste haringen kan het welCheesy schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 14:04:
Oh dat ding zet je gewoon binnen op toch. Alleen de haringen zou ik niet in de vloer meppen
Of mijn huisbaas daar blij mee zal zijn is wat anders. Maar in deze postzegelwoning moet ik letterlijk gaan schuiven met meubels om die tent fatsoenlijk op te kunnen zetten.
Gewoon in de westelijke vleugel, die gebruiken we het minste

Zo dacht ik er 3 jaar terug ook zo over, en ik zie mij nu niet meer op vakantie gaan met tent maar met de caravan_Eend_ schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 13:51:
Ik lees voornamelijk mee hier, maar lezen over caravans en campers/kampers kan ook interessant zijn. En dat terwijl ik voorlopig niet met een caravan of camper op vakantie wil.
Ik heb nog een tentje liggen op zolder voor als neefje / nichtje mee willen met kamperen met de caravan.
Daarom schreef ik voorlopigaReaRe schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 17:57:
[...]
Zo dacht ik er 3 jaar terug ook zo over, en ik zie mij nu niet meer op vakantie gaan met tent maar met de caravan
Ik heb nog een tentje liggen op zolder voor als neefje / nichtje mee willen met kamperen met de caravan.
Caravan is reeds besteld met levering in 2023
aReaRe schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 21:51:
[...]
Caravan is reeds besteld met levering in 2023

Dit is 'm
/f/image/vTsnMeQhi9E1yIChFumyVHpu.png?f=fotoalbum_large)
Kan best met mijn Aygootje
Aygo on steroïds_Eend_ schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 21:56:
[...]
![]()
Dit is 'm:
[Afbeelding]
Kan best met mijn Aygootje
Nee, dan heb je allemaal van die rare beesten aan boord. Dan heb ik wel een hele grote koelkast nodig. Kom nou
Haringen niet nodigCheesy schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 14:04:
Oh dat ding zet je gewoon binnen op toch. Alleen de haringen zou ik niet in de vloer meppen

Een paar opmerkingen, zie ze niet als negatief:
- Uitermate goede plek gekozen, vlakke ondergrond, waterpas
- Door de omgeving ook bijzonder weinig last van doorlekken en condens
- Ik zou zelf de tent iets doordraaien zodat de deur uitzicht biedt op de TV, dan hoef je het maar open te ritsen en je kunt verder netflixen
Goed he, maar.....PageFault schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 09:31:
[...]
Een paar opmerkingen, zie ze niet als negatief:
[list]
• Uitermate goede plek gekozen, vlakke ondergrond, waterpas
• Door de omgeving ook bijzonder weinig last van doorlekken en condens
....dan had de tent niet meer gepast omdat er voor de ingang nog een stukkie grondzeil zit waar normaal de luifel zit• Ik zou zelf de tent iets doordraaien zodat de deur uitzicht biedt op de TV, dan hoef je het maar open te ritsen en je kunt verder netflixen
[/list]
offtopic:
we deden met scouting mee aan de jaarlijkse iScout, corona editie, dus alles thuis en communicatie via Discord. Met een iScout doe je allerlei vage opdrachten waar je een foto of video van moet inleveren op de spelwebsite, als die goedgekeurd wordt krijg je punten waarmee je vragen/raadsels/puzzels kunt 'kopen' en als je die goed beantwoord krijg je een punt voor de eindstand. Deze foto was onderdeel van een foto collage 'ga op kamp zonder je huis te verlaten' ofzo
we deden met scouting mee aan de jaarlijkse iScout, corona editie, dus alles thuis en communicatie via Discord. Met een iScout doe je allerlei vage opdrachten waar je een foto of video van moet inleveren op de spelwebsite, als die goedgekeurd wordt krijg je punten waarmee je vragen/raadsels/puzzels kunt 'kopen' en als je die goed beantwoord krijg je een punt voor de eindstand. Deze foto was onderdeel van een foto collage 'ga op kamp zonder je huis te verlaten' ofzo
[ Voor 33% gewijzigd door FastFred op 18-10-2022 09:53 ]
Een beetje scout ziet toch wel overal een leuke uitdaging in?FastFred schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 09:43:
[...]
Goed he, maar.....
[...]
....dan had de tent niet meer gepast omdat er voor de ingang nog een stukkie grondzeil zit waar normaal de luifel zitIk had het grondzeil wel onder de tent kunnen vouwen want in dit geval toch niet nodig, maar dan was de tent in en uitkomen wat lastig geweest omdat er een tv voor de ingang zit.
offtopic:
Grappig, leuk zo'n opdracht.
FastFred schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 09:43:
offtopic:
offtopic:
Wordt het niet eens tijd voor een scoutingtopic op GOT?
Wordt het niet eens tijd voor een scoutingtopic op GOT?
Around here, something radiates. (Counting Crows)
Ik zie wel dat je groot materieel hebt gebruikt om op te zetten. Dat gaat wel in de kosten lopen (links rode hijskraan?)
Valt @FastFred toch weer mooi door de mandwienesroa schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 13:45:
Ik zie wel dat je groot materieel hebt gebruikt om op te zetten. Dat gaat wel in de kosten lopen (links rode hijskraan?)
Toch maar even het voorbeeld van FastFred gevolgd en de tent opgezet in de woonkamer. Laten we zeggen dat ik blij ben dat de tentstokken inklapbaar zijn, anders had ik een gat in de muur moeten maken en de buurman moeten vragen om de stokken aan te geven 
Wel wat lessen geleerd:
Wel wat lessen geleerd:
- Een hoofdlamp is handig
- Mijn woonkamer is te klein voor deze tent
- ???
[ Voor 17% gewijzigd door _Eend_ op 18-10-2022 15:38 ]
:-) Wij hebben sinds een aantal jaar een opblaasbare (voor)tent aan onze caravan. Dat ding opzetten en een paar haringen in de grond is geen 15min werk. Maar dan komt het hele inrichten. Pfff, die gaat alleen mee als ik +1wk ergens verblijf. Ongelofelijk hoeveel troep wij meeslepen onder ons 4en (5en incl hondje)
Binnen opblazen wordt wel een uitdaging. Enerzijds omdat mijn woonkamer niet voorzien is van een peesrail en anderzijds omdat het ding 580*275cm is, excl scheerlijnen...
Binnen opblazen wordt wel een uitdaging. Enerzijds omdat mijn woonkamer niet voorzien is van een peesrail en anderzijds omdat het ding 580*275cm is, excl scheerlijnen...
Ik heb even iets heel anders wat. Ik heb voor de leuke prijs van 1,50 bij de kringloop deze gas lamp opgehaald;
:strip_exif()/f/image/H4E8hIZ36MZyHbuHnqI5Uzvi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HFEE3BLiAeGUHmoYGxKLkhV5.jpg?f=fotoalbum_large)
Glas is heel, pakking ziet er nog bruikbaar uit, knop zit erop en zelfs een paar reserve sokken erbij. Daarbij ben ik altijd wel fan dit soort oude spulletjes.
Alleen, ik kan er helemaal niks over vinden. Weet iemand misschien meer hierover?
(Nee ik verwacht niet dat het veel meer waard is dan de 1,50 die ik betaald heb, maar puur voor de leuk)
En welke gasfles zou hieronder gaan? Heb namelijk dit nog nooit gezien, maar mogelijk is het van voor mijn tijd (ik ben verwend met de huidige internationaal gangbare schroeftankjes en de huidige click ventielen van Campinggas). Lijkt me leuk om te proberen, het zal vast wel geen verschil maken met mijn moderne lamp op een CV470+ patroon, maar toch
:strip_exif()/f/image/H4E8hIZ36MZyHbuHnqI5Uzvi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HFEE3BLiAeGUHmoYGxKLkhV5.jpg?f=fotoalbum_large)
Glas is heel, pakking ziet er nog bruikbaar uit, knop zit erop en zelfs een paar reserve sokken erbij. Daarbij ben ik altijd wel fan dit soort oude spulletjes.
Alleen, ik kan er helemaal niks over vinden. Weet iemand misschien meer hierover?
(Nee ik verwacht niet dat het veel meer waard is dan de 1,50 die ik betaald heb, maar puur voor de leuk)
En welke gasfles zou hieronder gaan? Heb namelijk dit nog nooit gezien, maar mogelijk is het van voor mijn tijd (ik ben verwend met de huidige internationaal gangbare schroeftankjes en de huidige click ventielen van Campinggas). Lijkt me leuk om te proberen, het zal vast wel geen verschil maken met mijn moderne lamp op een CV470+ patroon, maar toch
Dat zal vast op een R901/904/R907 passen
https://www.123kampeerwereld.nl/gastechniek/gasflessen/
Niet goedkoop, misschien makkelijk op marktplaats te scoren
https://www.123kampeerwereld.nl/gastechniek/gasflessen/
Niet goedkoop, misschien makkelijk op marktplaats te scoren
[ Voor 63% gewijzigd door ferdw op 18-10-2022 18:49 ]
Canon 7D ★ 200-400 ★ 70-200/2.8 II ★ 17-40 ★ 15-85 ★ 50/1.8
Gaan we binnenkort wel ff eentje ophalen.
Ik zie inderdaad prijzen van tussen de 30 en 88 euro
Word ff rondkijken en anders idd eentje van MP plukken
Ik zie inderdaad prijzen van tussen de 30 en 88 euro
Word ff rondkijken en anders idd eentje van MP plukken
[ Voor 59% gewijzigd door mission op 18-10-2022 19:29 ]
mooi lampje met origineel oud V&D logo op de prijssticker, uit de tijd dat V&D nog kampeerspul verkocht..in de tijd dat V&D überhaupt nog bestond
Hi Ha Hopjesvla
Ik zat hier al te zoeken naar dat logo, deze kwam mij helemaal niet bekend voor, ik ken V&D ook alleen maar van de volledige naam op de gevels, nooit geweten dat ze een logo haddenHopjesvla79 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 20:47:
mooi lampje met origineel oud V&D logo op de prijssticker, uit de tijd dat V&D nog kampeerspul verkocht..in de tijd dat V&D überhaupt nog bestond

Daarbij ken ik ze ook alleen maar van de enorme winkels in vreemde steden waar je even snel naar wat handdoeken, vreemde meubels en wat speelgoed kijkt terwijl je staat te wachten voor de wc
Enige idee hoe oud dit spul kan zijn?
Ze staan nog weleens op marktplaats. Denk dat ze er ouder uit zien dan dat ze zijn.mission schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 21:36:
[...]
Ik zat hier al te zoeken naar dat logo, deze kwam mij helemaal niet bekend voor, ik ken V&D ook alleen maar van de volledige naam op de gevels, nooit geweten dat ze een logo hadden![]()
Daarbij ken ik ze ook alleen maar van de enorme winkels in vreemde steden waar je even snel naar wat handdoeken, vreemde meubels en wat speelgoed kijkt terwijl je staat te wachten voor de wc![]()
Enige idee hoe oud dit spul kan zijn?
https://www.marktplaats.n...1863049903-campingaz-lamp lijkt er wel wat op, als je nog wat beter zoekt vind je vast nog wel dezelfde
Ik heb geen idee hoe oud ze zijn, maar veel jonger dan een jaartje of 10 zal het niet zijn lijkt meEddos schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 21:50:
[...]
Ze staan nog weleens op marktplaats. Denk dat ze er ouder uit zien dan dat ze zijn.
https://www.marktplaats.n...1863049903-campingaz-lamp lijkt er wel wat op, als je nog wat beter zoekt vind je vast nog wel dezelfde
Dat logo gebruikten ze van 1988 tot 1998: http://marijnkrijger.nl/2...an-vd-door-de-jaren-heen/
Mijn ouders hadden dat lampje al bij hun kampeeruitrusting in de jaren zeventig. Oké, een iets andere versie met een dekseltje erop, maar verder wel net zoiets. Met zo'n zelfde doosje eromheen.
Die vervangende kousjes zijn denk ik later een keer aangeschaft bij V&D.
Gezien de prijs van Campingaz is een led-lampje veel efficiënter, maar dit is natuurlijk wel hartstikke leuk.
Die vervangende kousjes zijn denk ik later een keer aangeschaft bij V&D.
Gezien de prijs van Campingaz is een led-lampje veel efficiënter, maar dit is natuurlijk wel hartstikke leuk.
Punctuality is the politeness of kings
Die gaskousjes, zeker de oudere, zijn radioactief! Daar zit waarschijnlijk nog Thorium in. De laatste jaren zijn deze vervangen voor niet radioactieve materialen. Dat staat dan ook vaak wel op de verpakking.
Around here, something radiates. (Counting Crows)
Yep, hier ook zo'n campingaz gehad, maar dat ding was al snel naar de gallemiezen.dreamscape schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 08:02:
Een stootje, en het glas is kadoek, of het breekt bij het schroefdraad op het potje.
Maar het oldskool-gevoel met zo'n krimpkousje heeft wel wat.
Hoewel ik met mijn 25 lentes jong helemaal hip en happing (of wat de jeugd tegenwoordig ook maar zegt
) zou moeten zijn,
Ik heb een keur aan ledlampjes gehad en heb zelfs zo’n te dure Coleman Twist300 liggen. Maar allen komen qua licht niet in de buurt van het mooie volle licht wat mijn gaslampje bied.
Mijn “moderne” versie heeft inderdaad ook zo’n kapje erover en een handvat. Ideaal, we gebruiken hem zelfs om mee naar het toiletgebouw te lopen.
Ben alleen geen fan van dat clicksysteem. Het voelt zo gammel en fragiel, zeker als je een cv470+ onder je lamp hebt hangen.
Maar meestal gebruik ik de lamp met blikjes die bijna leeg zijn. Waar het kooktoestel bij de laatste beetjes moeilijk doet, gaat de lamp er nog een poosje mee. Dus dat scheelt ook weer een beetje geld want ik kan een blikje nu echt leeg krijgen.
Ga morgen een 901 fles van MP ophalen, ben benieuwd of het past (vast wel) en of het oudje werkt. Heb hem al even helemaal uit elkaar gehad en bekeken. Ding heeft of amper branduren of is heel grondig schoongemaakt voor hij weg ging dus dat is gunstig.
Ik heb een keur aan ledlampjes gehad en heb zelfs zo’n te dure Coleman Twist300 liggen. Maar allen komen qua licht niet in de buurt van het mooie volle licht wat mijn gaslampje bied.
Mijn “moderne” versie heeft inderdaad ook zo’n kapje erover en een handvat. Ideaal, we gebruiken hem zelfs om mee naar het toiletgebouw te lopen.
Ben alleen geen fan van dat clicksysteem. Het voelt zo gammel en fragiel, zeker als je een cv470+ onder je lamp hebt hangen.
Maar meestal gebruik ik de lamp met blikjes die bijna leeg zijn. Waar het kooktoestel bij de laatste beetjes moeilijk doet, gaat de lamp er nog een poosje mee. Dus dat scheelt ook weer een beetje geld want ik kan een blikje nu echt leeg krijgen.
Ga morgen een 901 fles van MP ophalen, ben benieuwd of het past (vast wel) en of het oudje werkt. Heb hem al even helemaal uit elkaar gehad en bekeken. Ding heeft of amper branduren of is heel grondig schoongemaakt voor hij weg ging dus dat is gunstig.
Ik kan je ook Coleman benzinelampen aanbevelen.mission schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 12:34:
Hoewel ik met mijn 25 lentes jong helemaal hip en happing (of wat de jeugd tegenwoordig ook maar zegt) zou moeten zijn,
Lijkt me ook wel gaaf inderdaad, als ik eens goedkoop tegen eentje aanloop dan gaat ie zeker mee naar huiszuma schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 13:37:
[...]
Ik kan je ook Coleman benzinelampen aanbevelen.
In een kleine tent geeft die voldoende warmte af om die naast licht ook te verwarmen.mission schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 12:34:
Hoewel ik met mijn 25 lentes jong helemaal hip en happing (of wat de jeugd tegenwoordig ook maar zegt) zou moeten zijn,
Vergeet in een (kleine) tent niet om een raampje voor de ventilatie open te zetten.
Ik heb die gaslamp alleen gebruikt als verwarming in de luifel van de Karsten 260 (katoen) en de Bardani.pirke schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 19:10:
Vergeet in een (kleine) tent niet om een raampje voor de ventilatie open te zetten.
Nooit in een nylon tent(je)
Wel op een Polyvalk onder een dekkleed over de giek om te kunnen slapen in een overdekte open zeilboot
Mijn Lumogaz+ komt wel warmte af, maar niet genoeg om echt verschil te maken.
Om nog even een beetje behaaglijk in de voortent te zitten voor t slapen hebben we hier zo’n knaken Kampa Parabolic geval. Schroeft op een blikje en buldert in no time het tankje leeg en de buren uit bed, maar bevalt prima.
Moet de tent echt warm dan hebben we zo’n ding wat je op een stalen gasfles klemt. Maar die vind ik in mijn plastic tent wel een beetje eng
Om nog even een beetje behaaglijk in de voortent te zitten voor t slapen hebben we hier zo’n knaken Kampa Parabolic geval. Schroeft op een blikje en buldert in no time het tankje leeg en de buren uit bed, maar bevalt prima.
Moet de tent echt warm dan hebben we zo’n ding wat je op een stalen gasfles klemt. Maar die vind ik in mijn plastic tent wel een beetje eng
Gewoon samen in 1 slaapzak kruipen, wordt het lekker warm van
Dei campingaz dingen zijn nooit 100% gasdicht, heb er ook een 901 die in 10 jaar bijna is leeggelopen (heb het wel maar gebruik het nooit) maar bij mij was het niet fors (niet te zien met een lektest vloeistof). Dat schroefdopding of de regulator hoort er zeker wel op inderdaad, anders blijft alleen de overdruk kogel over om het gas binnen te houden en dat die iets lekt mag omdat ie daar niet voor ontworpen is.mission schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 23:03:
901 blikje van Marktplaats gevist. Gekeurd tot 2031 en vol met seal. Alleen jammer dat het ding roestig is en het ventiel lekt (zou daarom die schroefdop erop zitten). Maar de lamp werkt helemaal goed. Morgen maar es naast de nieuwe zetten
[Afbeelding]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ja die constructie met kogel leek me al niet geweldig, maar das dus “gelukkig” normaal. Met dop of bijvoorbeeld de lamp is het wel gasdicht voor zover ik kan oordelen.franssie schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 23:11:
[...]
Dei campingaz dingen zijn nooit 100% gasdicht, heb er ook een 901 die in 10 jaar bijna is leeggelopen (heb het wel maar gebruik het nooit) maar bij mij was het niet fors (niet te zien met een lektest vloeistof). Dat schroefdopding of de regulator hoort er zeker wel op inderdaad, anders blijft alleen de overdruk kogel over om het gas binnen te houden en dat die iets lekt mag omdat ie daar niet voor ontworpen is.
Een dektent ademt ook niet echt als een gek. Dus ook onder een dektent altijd opletten met alles wat brandtaReaRe schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 21:44:
[...]
Ik heb die gaslamp alleen gebruikt als verwarming in de luifel van de Karsten 260 (katoen) en de Bardani.
Nooit in een nylon tent(je)
Wel op een Polyvalk onder een dekkleed over de giek om te kunnen slapen in een overdekte open zeilboot
Er staat staat altijd iets van een windzuma schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 12:39:
[...]
Een dektent ademt ook niet echt als een gek. Dus ook onder een dektent altijd opletten met alles wat brandt

De campings hier in Frankrijk zijn redelijk uitgestorven ondertussen, gelukkig is het weer wel perfect
Hier in Noord Brabant is het nog behoorlijk druk.pirke schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 20:24:
De campings hier in Frankrijk zijn redelijk uitgestorven ondertussen, gelukkig is het weer wel perfect
Gisteren tijdens het noodweer hoorde ik ineens iedereen in paniek haringen de grond inslaan.
Camping hier in Beerze aardig vol daarentegen, nog nooit zo druk gezien!pirke schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 20:24:
In Noord Brabant is het vakantie, in Frankrijk nu niet.
We zagen een groep schoolkinderen door een dorpje lopen, ze hadden allemaal een dikke winterjas aan, leraressen ook. Het was 22 graden en zonnig
Maar goed, als je 35 graden gewend bent zal 22 vast koud aanvoelen...
We zagen een groep schoolkinderen door een dorpje lopen, ze hadden allemaal een dikke winterjas aan, leraressen ook. Het was 22 graden en zonnig

Maar goed, als je 35 graden gewend bent zal 22 vast koud aanvoelen...
vakantie in eigen land is nog steeds populair ondanks minder CoVid
Ik zet, als ik de luifel opzet, ALTIJD de stormbanden eraan.. Als je pas begint met haringen vast zetten als de storm er is ben je altijd te laat205Gutmann schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 21:15:
[...]
Hier in Noord Brabant is het nog behoorlijk druk.
Gisteren tijdens het noodweer hoorde ik ineens iedereen in paniek haringen de grond inslaan.
Precies, als wij de voortent of Omnistor luifel opzetten span ik hem altijd helemaal af, inclusief stormbanden. Er kan ook onverwachts een windvlaag voorbij komen als ik niet bij de caravan ben. En als je toch bezig bent om alles op te zetten is het een kleine moeite. En mocht het dan toch gaan stormen kan ik op mijn gemak toekijken hoe de rest in de regen de stormharingen de grond in staat te meppen.TgR_KILLER schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 13:21:
[...]
Ik zet, als ik de luifel opzet, ALTIJD de stormbanden eraan.. Als je pas begint met haringen vast zetten als de storm er is ben je altijd te laat
FTFY205Gutmann schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 15:12:
[...]
En mocht het dan toch gaan stormen kan ik op mijn gemak toekijken hoe de rest in de regen de stormharingen de grond in staat te meppen.lekker binnen in de camper op de lange bank gaat liggen, genietend van het geluid op het dak
FTFY @pirke205Gutmann schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 15:12:
[...]
En mocht het dan toch gaan stormen kan ik op mijn gemak toekijken hoe de rest in de regen de stormharingen de grond in staat te meppen.lekker binnen in de camper op de lange bank gaat liggen, genietend van het geluid op het dak als de gesmeerde bliksem de camper draaien omdat ie anders misschien van de heuvel waait.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Of schroeven205Gutmann schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 15:12:
[...]
stormharingen de grond in staat te meppen.

[ Voor 48% gewijzigd door aReaRe op 26-10-2022 17:54 ]
Vandaag ook een leuke, weg proberen te komen op een gras-klei helling... Dat werd m niet.
Het was niet eens een hele erge grote helling, maar de ondergrond was zo glad als het maar zijn kon. De wielen wilde liever kuilen graven dan vooruit komen. Lang leve de hydraulische pootjes, anders was het nooit zelfstandig gelukt
Met de hydraulische pootjes voorwielen optillen, kiezelstenen (lagen verderop op de weg) eronder en ervoor, wegrij plaat onder het wiel, wielen laten zakken, 25cm vooruit komen. En dat een keer of 10 (15?)...
Ik heb ook nog wel een schep bij om me uit te graven indien nodig, maar dat was een nog groter karwei geworden om die helling uit te graven
En de andere kant op was geen optie ivm obstakels.
Die wegrij platen ( https://www.dewitschijndel.nl/fiamma-grip-system/ ) hebben zeker iets geholpen, maar ik gok dat de kiezelstenen meer deden. Die platen zijn nu ook zo goed als versleten, vol met gaten.
Nu de banden nog een keer klei vrij maken, alle groeven zitten vol.
Het was niet eens een hele erge grote helling, maar de ondergrond was zo glad als het maar zijn kon. De wielen wilde liever kuilen graven dan vooruit komen. Lang leve de hydraulische pootjes, anders was het nooit zelfstandig gelukt
Met de hydraulische pootjes voorwielen optillen, kiezelstenen (lagen verderop op de weg) eronder en ervoor, wegrij plaat onder het wiel, wielen laten zakken, 25cm vooruit komen. En dat een keer of 10 (15?)...
Ik heb ook nog wel een schep bij om me uit te graven indien nodig, maar dat was een nog groter karwei geworden om die helling uit te graven
Die wegrij platen ( https://www.dewitschijndel.nl/fiamma-grip-system/ ) hebben zeker iets geholpen, maar ik gok dat de kiezelstenen meer deden. Die platen zijn nu ook zo goed als versleten, vol met gaten.
Leuk avontuurtjepirke schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 18:17:
Vandaag ook een leuke, weg proberen te komen op een gras-klei helling... Dat werd m niet.
Het was niet eens een hele erge grote helling, maar de ondergrond was zo glad als het maar zijn kon. De wielen wilde liever kuilen graven dan vooruit komen. Lang leve de hydraulische pootjes, anders was het nooit zelfstandig gelukt![]()
Ik heb ook nog wel een schep bij om me uit te graven indien nodig, maar dat was een nog groter karwei geworden om die helling uit te gravenEn de andere kant op was geen optie ivm obstakels.
Wat hier met de bedrijfswagen altijd goed werkte, mits niet niet tever weggezakt was om jute zakken voor/onder de wielen te leggen. Eenmaal in beweging gaat het vaak wel, maar dat eerste zetje om weg te komen is lelijk
@mission als het puur gras op zand was dan had ik het amper helling durven noemen, 2% ofzo, maar het was net genoeg. Het hielp ook niet dat als je eenmaal een kuil hebt, er ook nog een drempel is waar je overheen moet. Eerste reactie: stukje achteruit, aanloopje nemen, maar ook een stuk achteruit wilde hij niet meer vooruit. Achteruit was geen probleem, helling effect...
Ik ken het inderdaad, gelukkig is het goedgekomen.pirke schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 18:38:
@mission als het puur gras op zand was dan had ik het amper helling durven noemen, 2% ofzo, maar het was net genoeg. Het hielp ook niet dat als je eenmaal een kuil hebt, er ook nog een drempel is waar je overheen moet. Eerste reactie: stukje achteruit, aanloopje nemen, maar ook een stuk achteruit wilde hij niet meer vooruit. Achteruit was geen probleem, helling effect...
Ach en in het ergste geval heb je gewoon langer vakantie
@pirke tijd voor een lier.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Je leert het vanzelf, zo weg zetten dat het helling af is om weg te komen.pirke schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 18:17:
Het was niet eens een hele erge grote helling, maar de ondergrond was zo glad als het maar zijn kon. De wielen wilde liever kuilen graven dan vooruit komen. Lang leve de hydraulische pootjes, anders was het nooit zelfstandig gelukt![]()
Ik heb ook nog wel een schep bij om me uit te graven indien nodig, maar dat was een nog groter karwei geworden om die helling uit te gravenEn de andere kant op was geen optie ivm obstakels.
Achteruit op de wiggen, enz.
Het bestelwagen onderstel met voorwielaandrijving is ideaal om een flink ruime camper op te bouwen.
Maar die zelfde voorwielaandrijving en grote camper met veel gewicht achterop is ook meteen de grote manke van het systeem.
Je spint heel snel snel door, zeker op gras, nog erger op nat gras en natte gras helling is echt niet te doen.
Ik heb 1 camper gehad met achterwielaandrijving met dubbel lucht. Dat was echt fantastisch, daar kwam je met normaal gebruik echt niet mee vast te zitten.
De rest blijft altijd oppassen, zeker in het naseizoen als alles drassig wordt.
Tip van flip: gooi een setje sneeuwkettingen in die enorme garage van die camper.
Dan kom je eigenlijk altijd wel weg.
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.