[Vakantie] Kamperen algemeen - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 123 ... 277 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wienesroa
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-09 08:57
En aan die ikeA stoel kan je ook jog een mini tafelblad klikken, echt ideaaal!!!
Wij kochten hem ooit op mp, was op dat moment dichter in de buurt dan ikea ✌🏼

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Bommes schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 16:14:
[...]

We hebben gewoon de van oma geleende IKEA kinderstoel bij ons, ideaal ding.
Wel een beetje lomp om mee te nemen. Wij hebben voor de kinderen z’n klein tafeltje van de Action met drie kleine kampeerstoeltjes erbij, al ben ik ook fan van z’n inklapbare picknicktafel. In een ver verleden gebruikte we gewoon het autostoeltje om in te eten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:33

Bommes

Capo del formaggio

@wienesroa dat tafel blad zit er inderdaad ook op/aan.
Erg fijn ding, alhoewel de poten wat ver uitsteken naar achteren.
In de voortent, waar het een beetje passen en meten is, is dat wat lastig soms.
* Bommes is er al een paar keer over gestruikeld.

@Deveon valt wel mee toch?
Pootjes kunnen er uit geklikt worden en het stoeltje leggen we gewoon op bed ergens in de caravan.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stephan11117
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12:37
Vandaag geboekt! Over exact 3 weken op weg naar de Ardèche met de Karsten Lacerta. ⛺️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lost95
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-09 20:24
Stephan11117 schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 17:48:
Vandaag geboekt! Over exact 3 weken op weg naar de Ardèche met de Karsten Lacerta. ⛺️
Mooie tent ;-) wij gaan volgend weekend onze lacerta opzetten in Harlingen, kijken of die de opslag goed heeft overleefd en kijken welke spullen we nog bij moeten kopen (voornamelijk aan de kooktoestellen-kant).

Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Bommes schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 16:14:
[...]

We hebben gewoon de van oma geleende IKEA kinderstoel bij ons, ideaal ding.
Wij hadden de ruimte er niet voor (auto + aanhanger zit al vol zat :P), maar in een caravan gaat dat natuurlijk wat makkelijker.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

Stephan11117 schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 17:48:
Leuke tent van Karsten en bon voyage naar Frankrijk :w

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-09 18:41
MsD schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 21:35:
Is er iemand hier die dat houtbrandertje van de Decathlon al heeft geprobeerd? Ben erg nieuwsgierig naar jullie mening.

Leek mij wel een leuk ding. En hopelijk iets schoner dan een echt vuur 😊
Ben een halve dag bezig geweest om mijn pannetjes weer een tikkie schoon te krijgen na het kamperen en koken op een houtvuur.

Leuk hoor.
Paar tips om je pannen schoon te krijgen of te houden.

1. Gebruik gietijzer of RVS pannen, ketels of koekenpannen. En als het echt lichtgewicht moet titanium
2. Cresootopbouw is makkelijk te verwijderen als je voor gebruik op open vuur de buitenzijde insmeert met een dun laagje groene zeep.
3. Bij lichte creosootopbouw (na een kampeeractie) kan je de pan laten weken in een emmer met groene zeep oplossing (pan verzwaren zodat deze niet drijft). Laat maar ff een uurtje staan. Daarna met een stalen schuurspons is het makkelijk schoon te maken
4. heb je zware creosootaanslag (langdurig niet aangepakt) en de weken in groene zeep werkt niet meer afdoende, dan pak een emmer met een deksel. Giet er een laag spiritus in. Zet je object er in en leg er iets zwaars in zodat het niet drijft. En deksel op de emmer ff een nacht laten staan. Daarna met staalsponsje poetsen en het is ook prima te verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
Bommes schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 22:27:
[Afbeelding]

In Arnhem op camping Warnsborn.
Erg mooie camping maar omg wat een hoeveelheid regeltjes.. :/
Fluister stil na 22:00 uur, niet meer dan 6 personen bij de caravan/tent,familie douche alleen toegankelijk als je minimaal 2 kinderen hebt, enz enz.
En het mooiste: tot op de cm nauwkeurig kregen we instructies hoe we de caravan moesten neer zetten. :X

Evengoed, toffe omgeving, net lekker pannenkoeken wezen eten met de kleine, morgen naar Julianadorp denk ik.
Heerlijk kamperen en samen leuke dingen doen. O+
Die tentmat zo op dat mooie gras... Lijdt het gras daar niet onnodig hard onder?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

zuma schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 22:04:
[...]

Die tentmat zo op dat mooie gras... Lijdt het gras daar niet onnodig hard onder?
Er ligt meer grind dan gras op de plekken waar de voortenten staan.
Dat is waarschijnlijk waarom ze perse wilde dat de caravan precies op die plek staat.

Overigens: die vraag wordt nou nooit aan een tent kampeerder gesteld. :?
De mat die wij hebben liggen is van plastic inderdaad, wel geweven dus laat nog wat lucht door.

Een flink (kuip) grondzeil doet dat zeer zeker niet.
Als ik zo rond kijk dan zijn er best wat tent en vouwwagen kampeerders die meer grondoppervlakte bedekken met zeil dan de caravans met voortent.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16-09 22:04
Even random in dit topic, gezien hier vast wel kampeerders zijn die ook naar Italië gaan.
Ik vertrek volgende maand, hoe zit het daar met de maatregelen?

Mijn laatste vaccinatie is 9.5 maand geleden, dus voldoet niet meer aan de 9 maanden regel die ik bij hun op de site zie. Moet ik een paar dagen van te voren een GGD test doen? Of gewoon een negatieve zelftest meenemen? Of hoeft het überhaupt niet en kan je gewoon met de auto door de douane heen karren?

Zie op internet een beetje uiteenlopende dingen.. misschien is hier iemand onlangs al die kant op geweest.

[ Voor 10% gewijzigd door Valandin op 27-05-2022 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsD
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online

MsD

zuma schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 22:02:
[...]

Paar tips om je pannen schoon te krijgen of te houden.

1. Gebruik gietijzer of RVS pannen, ketels of koekenpannen. En als het echt lichtgewicht moet titanium
2. Cresootopbouw is makkelijk te verwijderen als je voor gebruik op open vuur de buitenzijde insmeert met een dun laagje groene zeep.
3. Bij lichte creosootopbouw (na een kampeeractie) kan je de pan laten weken in een emmer met groene zeep oplossing (pan verzwaren zodat deze niet drijft). Laat maar ff een uurtje staan. Daarna met een stalen schuurspons is het makkelijk schoon te maken
4. heb je zware creosootaanslag (langdurig niet aangepakt) en de weken in groene zeep werkt niet meer afdoende, dan pak een emmer met een deksel. Giet er een laag spiritus in. Zet je object er in en leg er iets zwaars in zodat het niet drijft. En deksel op de emmer ff een nacht laten staan. Daarna met staalsponsje poetsen en het is ook prima te verwijderen.
Oh ja, ik ken dat allemaal. Na een week ben je niet meer geïnteresseerd in dat beetje roet. Ik heb een perfecte wok voor op het vuur, en de tefal pannenset doet het al een jaar of tien wonderbaarlijk goed.

Maar uiteindelijk wil je toch die zooi weer schoon krijgen. En dat is gewoon serieus veel werk. En gek genoeg is het thuis pas vies 🤔

Staalsponsjes doen het altijd goed. En de wok weer in goede conditie brengen is ook wel leuk.

Ik kook geloof al 40 jaar op (hout) vuur. Blijft altijd dat leuke van kamperen.
Behalve de koffie en thee 's ochtends. Dat doe ik op een gasje. Puur gemak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16-09 21:49
MsD schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 00:37:
[...]

Ik kook geloof al 40 jaar op (hout) vuur. Blijft altijd dat leuke van kamperen.
Stomme vraag misschien maar waar/hoe kampeer je dan eigenlijk? Ik denk niet dat op een gemiddelde camping men zit te wachten op een fikkie voor het koken :P.

Ik heb vroeger wel eens op 'nette' campings gezeten en wil stiekem toch weer eens een keer kamperen. En dan het liefst inderdaad lekker fik stoken en koken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wienesroa
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-09 08:57
-tom-562 schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 19:55:
[...]

Wij hadden de ruimte er niet voor (auto + aanhanger zit al vol zat :P), maar in een caravan gaat dat natuurlijk wat makkelijker.
Dat is inderdaad een ander verhaal.
Wij klikken blad eraf, pootjes eraf en dan ergens onder een bankje in de caravan. Weegt niets en plek te over…
Voor de oudste (8jr) hebben we een stoelverhoger in de auto, die leggen we op een campingstoel; gaat ook prima.
Ik vrees alleen dat de jongste langzaam zelfde kant op groeit en dan blijkt onze tafel wel onhandig. (Klein poten niet helemaal op hoek, dwarsbak op kopse stukken). Dus nu maar eens op zoek naar iets nieuws. Deze kochten we omdat hij in service luik onder bed kon. Nu achteraf wat spijt, had liever direct grotere gekocht die ik dan desnoods via deur onder of op bed leg…

Edit: https://www.obelink.nl/ob...ng5S5mOA6PjhoCjdEQAvD_BwE
Deze dus… als iemand tip heeft voor een tafel waar je met 4 man aan kunt, evt invidenteel met 6 op kopse kanten, houd ik me warm aanbevolen

[ Voor 14% gewijzigd door wienesroa op 28-05-2022 07:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:58
wienesroa schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 07:34:

Edit: https://www.obelink.nl/ob...ng5S5mOA6PjhoCjdEQAvD_BwE
Deze dus… als iemand tip heeft voor een tafel waar je met 4 man aan kunt, evt invidenteel met 6 op kopse kanten, houd ik me warm aanbevolen
Die tafel gebruiken wij al jaren, eerst met z’n tweeën en nu inmiddels met 3 kinderen. De jongste (1,5) in de Ikea kinderstoel en de ouderen van 6 en 8 in zo’n verhoogde stoel, zodat iedereen idd prettig aan tafel kan zitten.

Ik heb vorig jaar na terugkomst nog zitten kijken voor een zeskantige tafel bij Decathlon, maar dat was me m.n. voor die kleintjes niet echt stabiel genoeg. Wel een leuk concept.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pasteis
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16-09 20:40
[Afbeelding]

Fluister stil na 22:00 uur, niet meer dan 6 personen bij de caravan/tent,familie douche alleen toegankelijk als je minimaal 2 kinderen hebt, enz enz.
En het mooiste: tot op de cm nauwkeurig kregen we instructies hoe we de caravan moesten neer zetten. :X

Evengoed, toffe omgeving, net lekker pannenkoeken wezen eten met de kleine, morgen naar Julianadorp denk ik.
Wellicht dat hun doelgroep behoefte heeft aan rust? En dat ze daarom het aantal personen beperken? Overigens vind ik het geen schokkende regels, 22:00 is volgens mij redelijk algemene regel op campings? Staat er letterlijk dat het fluitsterstil moet zijn?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 19:21
Beste regel die ik op een camping tegenkwam (was een refocamping, kneitervriendelijk toen ik daar met mijn trekkerstentje aankwam)

Het is volwassenen verboden in badkleding over de camping te lopen.
Kijk, dat vond ik nou een fijne regel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Pasteis schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 09:04:
[...]

Wellicht dat hun doelgroep behoefte heeft aan rust? En dat ze daarom het aantal personen beperken? Overigens vind ik het geen schokkende regels, 22:00 is volgens mij redelijk algemene regel op campings? Staat er letterlijk dat het fluitsterstil moet zijn?
Nee is niet echt een schokkende regel, kom je wel meer tegen.
Er staat inderdaad wel letterlijk fluisterstil :D
Het stikt hier van de speeltuintjes en overal ligt ook van alles om mee te spelen voor de kinderen.
Kiepauto's, schepjes, harkjes enz. dat is echt wel heel erg leuk vind ik.
Sanitair is ook netjes, wat weinig (munt)douches maar wel redelijk nieuw, heel en brandschoon.
Als je door de regeltjes heen kunt kijken is het wel een goede plek voor gezinnen met kinderen.

Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2022/05/1653726181-600-x-450px-20220528_102220.jpg
O+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:56
wienesroa schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 07:34:
[...]

Wij hebben een "Westfield Performance Aircolite 120" tafel. Voor 4 personen is dat prima, 6 zou op zich kunnen maar een 150cm of grotere tafel is dan fijner. Je wilt toch allemaal wel een beetje ruimte hebben voor je bord, drinken, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

maartend schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 09:55:
Beste regel die ik op een camping tegenkwam (was een refocamping, kneitervriendelijk toen ik daar met mijn trekkerstentje aankwam)

Het is volwassenen verboden in badkleding over de camping te lopen.
Kijk, dat vond ik nou een fijne regel
En vrouwen waren verplicht een rok te dragen tot over de knieën? Wtf :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
-tom-562 schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 10:48:
[...]

En vrouwen waren verplicht een rok te dragen tot over de knieën? Wtf :P
Verder viel het mee en had ik er geen last van. Geen regels die op zo'n camping gek waren ; zondag rustdag, dus geen aankomst, vertrek of opbouwen, afbreken. Vond ik niet bijzonder. En die badpakken regel vond ik juist heel fijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TgR_KILLER
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 22:38
[Afbeelding]

Heb je de regeltjes (algemene voorwaarden vaak) van een gemiddelde andere camping eens gelezen? Word je net zo gek van xD. Maar bij Warnsborn staat het wel vrij duidelijk opgeschreven ja. Desalniettemin zijn wij er al 2x geweest en gaan er nog veel vaker heen. Nooit geen last gehad van de regeltjes daar en na 22:00 stil? Heerlijk! We gaan vaker naar dat soort campings, vakantie = rust. 1 keer de 'fout' gemaakt een grote camping te kiezen waar een grote groep met meerdere caravans tot diep in de nacht feestje zat te houden, ik dacht dat ik gek werd..

En die regeltjes hoe je caravan moet staan, ook nog nooit echt last van gehad, er liggen wel 'tegels' waar je eigenlijk je wil op moet staan (ook bij meerdere campings al gezien). Nou daar staat ie nooit op xD. Zolang je hem niet dwars op het veld zet heeft niemand er een issue volgens mij. Dat heb ik vorig jaar op een andere camping wel gezien, Hele gezinnen zetten hun caravan dwars op het veld. Of zelfs helemaal andersom (180 gedraaid, met de rug naar het veld). Krijg je ook zo'n ongezellige kouwe bedoeling.

Gelukkig maar dat er zoveel manieren zijn om te kamperen en de campings die daarbij horen :P Anders was ik al heul snel klaar met kamperen vrees ik :9

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:35

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Het zijn eigenlijk regels die bij de algemene kampeeretiquette horen maar die steeds minder bekend zijn of gewoon minder nageleefd worden.
Maar ik begrijp dat het nogal prominent gepresenteerd wordt, komen ze ook meteen aanspreken wanneer men zich niet gedraagt?

Daar stoor ik mij juist vaker aan als het niet gebeurt. Dan wel allerlei regels verzinnen maar niet handhaven waardoor je de voordelen van de regels ook niet hebt (bijv. autovrij).

Sta nu op een camping die wel lekker rustig en netjes is, zonder gedoe. Enige nadeel is dat de ruime plek waarmee geadverteerd wordt weer eens gehalveerd is voor extra knaken. Dat zie ik de laatste tijd toch echt te vaak gebeuren.

Edit:
Op zich zou een indicator hoe droog je doek is ook wel handig zijn. Uiteraard is de vertrekdag weer vochtig en bewolkt. Dan zou het handig zijn als je zeker weet of je doek droog genoeg is om ingepakt te laten. :P

[ Voor 14% gewijzigd door Gonadan op 29-05-2022 10:12 ]

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• Badderbeest
  • Laatst online: 07-09 08:15

Badderbeest

De enige echte

Met belangstelling heb ik selectief (want wat is het veel! 😀) door dit topic gelezen en gekeken. Leuk om te lezen over de persoonlijke verschillen tussen wat een kampeervakantie moet of mag zijn. Omdat wij met het gezin ook weer terug gaan naar kamperen en de manier waarop op punten ook een beetje afwijkt heb ik besloten ook mijn bijdrage te leveren.

Vroeger, voordat we kinderen hadden gingen we in de zomervakantie ook kamperen, toen met een goedkope polyester koepeltent, een luchtbed en een koelbox.

Toen onze oudste nog heel klein was waren we overgestapt naar de huur van particuliere huisjes (belvilla e.d.) dat vonden we ook lekker, helemaal vrij in een relatief afgelegen huisje vol luxe je eigen ding doen)

Toen onze oudste ongeveer 4 was kreeg deze toch wel behoefte aan de omgang met leeftijdsgenootjes, zwembaden, speeltuinen e.d. inmiddels was er ook een tweede kind en zijn we weer naar de camping getrokken. We gingen niet meer kamperen, maar we huurden vanaf die periode steeds zo'n stacaravan geval met drie slaapkamers, bij voorkeur twee badkamers en meer van dat soort luxe.

Ergens beviel dat wel prima, maar anderzijds vond vooral ik ook elk jaar het boeken van een dergelijke hut een soort van helse onderneming (wij zijn gebonden aan de piek van het hoogseizoen) daar begon mij ook steeds meer te jeuken dat je wel erg veel moet betalen voor zo'n semi afgeleefd hok. (Denk aan bedragen tussen de 200 en 250 euro per nacht)

Vorig jaar, inmiddels een derde kind rijker waren we -na 5 of 6 jaar stacaravans- er eigenlijk wel klaar mee. Op de heenweg waren we al wat aan het filosoferen of we dat komend jaar nog wel zouden willen en hoe we dat dan zouden kunnen invullen. Toen eenmaal op locatie de stacaravan ook nog eens ernstig tegenviel en ook de oudste nog eens aangaf toch wel heel graag écht te willen kamperen was het eigenlijk wel beklonken. Dit jaar gaan we "echt" kamperen.

Maar hoe?

Een caravan zag vooral mijn vriendin niet zitten. Die heeft haar gele jeugd caravan vakanties gehad en is daar blijkbaar wel klaar mee. Omdat ik bovendien zelf vrij lang ben en caravans met een stahoogte van tenminste 202 cm zeldzaam zijn hebben we dit kampeermiddel snel afgeschoten.

Een vouwwagen voldeed al veel beter aan onze behoeften, maar wat wij en vooral ik daar aan miste was weer het "gebrek" aan transportruimte voor campinggear. Eigenlijk mikte ik meer op de luxe van een caravan (keuken en koelkast en transportruimte) en het gevoel van een tent met een fatsoenlijk bed zoals een vouwwagen dat bied. Ook de vouwwagen kon ons uiteindelijk dus niet verleiden. Daar kwam bij dat ik het -naar mijn gevoel- zonde vind om de vouwwagen als geheel af te schrijven met de tent die er aan vast zit. Dat zal in de praktijk waarschijnlijk wel meevallen omdat de tent repareer- of vervangbaar zal zijn.

Zo kwam evenwel het plan om deels buiten de gebaande paden te treden. Het besluit viel op de aanschaf van een "grote" gesloten aanhangwagen. Deze moest ruimschoots voldoende aan de eisen van "tempo 100" en bovendien geveerd, geremd en gestabiliseerd zijn voor zover de combinatie van deze zaken niet reeds vereist waren vanuit "tempo 100" veiligheid kent geen prijs, zeker niet met het gezin aan boord en dus moesten alle toeters en bellen er aan zitten.

De aanhanger werd een Debon roadster 500, met als toevoeging een winterhoff stabilisatiekoppeling. De kleur is aluminium gecombineerd met lichtgrijs. Zwart vond ik fraaier maar zou te warm worden in de zomerzon en wit zou niet prettig zijn aan de ogen wanneer aangelicht door diezelfde zomerzon. Zodoende lichtgrijs als polderkleur. Bijkomend voordeel is dat deze aanhanger -hoewel ik dat niet van plan ben- ook gebruikt kan worden voor andere doeleinden dan vakantietransport. (In tegenstelling tot een caravan/vouwwagen) maar ook dat deze op enig moment verkocht kan worden als aanhangwagen waarbij ik verwacht dat de afschrijving daardoor relatief mild zal zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nEaiZDjbkg4zlUok-NN0PlFAkIs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iJRWwGi4h8rfOUavLUBq0dPC.jpg?f=fotoalbum_large

Het is een aanhangwagen van een behoorlijk formaat geworden (ongeveer 10 m3) omdat het wensenpakket dat ingevuld moet worden ook behoorlijk is.

De aanhanger heb ik "getweakt" door er bodemdoorvoeren voor de invoer van elektra met CEE stekker/kabel en de in- en uitvoer van leidingwater en afvalwater. Ook heb ik voor een prettig voetgevoel, het voorkomen van vieze aluminium vlekken op kampeergerei en ontsierende krassen daarop (dankzij de ruwe aanhangervloer van brute aluminium) een Vinyl vloerafwerking toegevoegd. Bijkomend voordeel is dat deze veel gemakkelijker te reinigen valt dan de geribbelde aluminium bodem.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A67Sxh_cuCDQ_lavwp4URB4OGLk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wmpYJUv33xwdEmqMiikpUkUU.jpg?f=fotoalbum_large

We wilden een (heel) grote katoenen tent, een meer volwaardige keuken, een goed bed voor onszelf (ik krijg al snel last van mijn rug als dat niet op orde is en daar wordt de vakantie niet leuker en gezelliger op), een katoenen bijzettentje voor de oudste, een koelkast, fietsen voor iedereen, fijne stoelen voor iedereen, een "grote" tafel, een dolce gusto, een ruime gasbarbeque enzovoorts enzovoorts.

De tent is een Bardani royal prestige 460 RSC geworden. We wilden eigenlijk een opblaastent en kwamen op de Bardani airspace 470 TC, maar gingen toch voor de variant met stokken vanwege het volledig katoenen buitendoek (in plaats van een mix van katoen en polyester) en het bisonyl kuipgrondzeil in plaats van oxford polyester. Vooral dat laatste zag ik niet als bijzonder vertrouwenwekkend onderdeel van de Airline.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B-nOGNFMnCQ8yztvYZuUgd3KKSA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/okn1xOShAPnXnEoGtfUnspOD.jpg?f=fotoalbum_large

Voor de "keuken" heb ik langer moeten nadenken. Ik heb overwogen zelf iets te maken, ik heb overwogen bij IKEA wat keukenkastjes te kopen en deze te vatten in een kooi/frame van Aluminium profielen. En deze op wielen te plaatsen. Het eerste zou mij teveel tijd kosten en het tweede vond ik erg schadegevoelig en zou ook nog behoorlijk duur uitpakken.

Zo kwam ik op het idee om een bestaand iets te kopen en dat dan aan te passen naar eigen wens. Ik heb marktplaats afgestruind en horecashops, maar niets voldeed of was mij veel te duur. Tot slot vond ik bij HBM een gereedschapswagen die met wat liefde en aandacht zomaar een mobiel keukentje zou kunnen worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/is5HO-m0T2VIpQ8DEyWBnn8DJUw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xNAdV8izXZ8DARoqQF15VN36.jpg?f=fotoalbum_large

Aan het bestaande ontwerp heb ik een tweepits gaskookplaatje (Klarstein) en een spoelbak met koudwaterkraan (IKEA) toegevoegd. Ook heb ik in het onderkastje met de deur een stekkerdoos toegevoegd en heb ik onder de bovenkastjes dimbare ledverlichting (zigbee) van IKEA gemonteerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UQnl_qaQwDJXs-rkuTIEUlnST5U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M2XpuYLAdYhp1FelptBHlRkN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TmLitWUffnUHBSzpgf_vwsGsdgw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dmdBdsVasKSVQ0JU97rEhdwT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y5bGslqWkVlNUdvVCWf-6wsCJQc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cq23YPOhLD0qTuExc3bl0p0q.jpg?f=fotoalbum_large

Alle aansluitingen voor gas, watertoevoer, waterafvoer en 230V wilde ik als snelkoppeling hebben zodat het geheel plug-and-play is. Daarvoor heb ik het internet moeten afstruinen voor alle noodzakelijke doorvoertjes, koppelingetjes en adapters, maar het is gelukt.

Voor 230V gebruik ik een C13/C14 apparaatstekker, voor gas de snelkoppeling van Cadac, voor waterinvoer een Gardena koppeling en voor de waterafvoer een messing bajonetkoppeling van 25mm. Alles binnen de kar is doorgekoppeld en aangesloten zodat ik echt alleen buiten de kar dingen hoef aan te sluiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/56UNFD6NAaRFNredT8S3zSs3mK8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nkP4E1kURnNCavAu4O10RNiW.jpg?f=fotoalbum_large

Het huidige plan is om de keuken in vakantiemodus in de aanhanger te laten staan, de aanhanger is op de camping dan onze keukenruimte. Dat scheelt ruimte, rommel, vocht en geurtjes in de tent terwijl alles net en schoon blijft. Mogelijk stellen we dat plan nog wel bij en dankzij de snelkoppelingen zie ik mijzelf het keukentje ook nog wel afwisselend binnen en buiten te gebruiken.

Het volgende punt dat een harde eis van mij was is het bed. Ik weiger binnen een paar dagen een soort van hernia (want ik ben daar gevoelig voor, en is het eenmaal zover dan loop ik zomaar een half jaar tot een jaar te tobben) te ontwikkelen op een luchtbedje. Hoewel er tegenwoordig ook heel hoogwaardige (zelf) opblaasbare matten zijn volgen deze altijd de ondergrond. Zit daar een kuil of bult, dan lig je in die kuil op op die bult.

In de kar is ruimte, dus gaat er qua comfort een volwaardig bed mee van 160x200cm. De matras en lattenbodems komen wederom van de IKEA en het stalen in hoogte verstelbare potenstel van een reseller op bol.com. Omdat ik bijzonder weinig vertrouwen kreeg in de stevigheid van de dragende latten van de IKEA lattenbodems heb ik besloten om deze te verstevigen met aluminium hoeklijntjes van 40x20x2 deze heb ik volledig verschroefd aan de draaglatten waardoor deze samenwerken. De poten heb ik voorgeboord en kan ik nu bevestigen met m6 boutjes en vleugelmoeren. Het resultaat is een stabiel bed waar ook ik met mijn lengte van 200 cm en gewicht van 110-115 kg met een gerust hart op durf te zitten en liggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WV6PevKpYRNSKfZ94oXuDzKVX9A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tfMmriliiqBBuf0MVmeQ3W8A.jpg?f=fotoalbum_large

Alle overige dingen zijn gewone campinggear, daar zal ik jullie als tweakers niet mee lastig vallen. ;)

De komende weken staat bij ons nog in het teken van het verzamelen van de laatste spulletjes en dan toeren we deze zomer naar het zuiden voor een eerste praktijktest. Na de zomer zullen er vast nog wat wensen zijn en aanpassingen gewenst worden. Ook gaan we dit jaar niet rondtrekken met het spul. We blijven eerst maar eens op één camping om te ontdekken waar we tegenaanlopen en hoeveel tijd we nodig hebben om op te zetten en af te breken.

Als jullie tips, vragen of ideeën hebben houd ik mij aanbevolen.

De enige echte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
Bommes schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 22:11:
[...]

Er ligt meer grind dan gras op de plekken waar de voortenten staan.
Dat is waarschijnlijk waarom ze perse wilde dat de caravan precies op die plek staat.

Overigens: die vraag wordt nou nooit aan een tent kampeerder gesteld. :?
De mat die wij hebben liggen is van plastic inderdaad, wel geweven dus laat nog wat lucht door.

Een flink (kuip) grondzeil doet dat zeer zeker niet.
Als ik zo rond kijk dan zijn er best wat tent en vouwwagen kampeerders die meer grondoppervlakte bedekken met zeil dan de caravans met voortent.
Het gaat mij meer om het onnodig afdekken van een mooie grasmat. Een tent heeft vaak een binnentent, daar doe je weinig aan. Maar ik vind het ook zonde om dan het gras af te dekken onder de luifel. Dus ik maak wat dat betreft geen onderscheid hoor. En zo'n mat op grind of zand vind ik ook prima

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gethijsem
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07:18
maartend schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 11:20:
[...]
Verder viel het mee en had ik er geen last van. Geen regels die op zo'n camping gek waren ; zondag rustdag, dus geen aankomst, vertrek of opbouwen, afbreken. Vond ik niet bijzonder. En die badpakken regel vond ik juist heel fijn.
Wat bizar in 2022. Wat is er mis met in je badpak of zwembroek rond te lopen op een camping? Vakantiegevoel is voor mij onder andere in het zonnetje in m'n short en op slippers / blote voeten beetje relaxen en wat rondbanjeren. Dat doe ik zelfs in mijn eigen wijk op mooie zomerse dagen (op loopafstand van het strand) :P . Ik zou met piepende banden van die camping vertrekken :o .

Wij (ik, mijn vriendin en onze peuter) gaan deze zomer twee weken naar een (natuur)camping aan de Azuurkust. Vervolgens nog een weekje ergens middenin Frankrijk. Wat we fijn vinden is ijskoude drankjes, biertjes, wijntjes, kaasjes, rillettes, verse groenten et cetera.
Kortom, we willen een koelbox met compressor aan gaan schaffen.

De koelbox komt in de tent te staan, of eventueel buiten onze tent in een klein strand- of minitentje en een vereiste is dat een wijnfles er rechtop in kan. 12V of 230V maakt ons niet zoveel uit, we zoeken campings uit met 230V en regelen eventueel een 12V adapter.

Ik heb zelf al veel gezocht en deze hebben we momenteel in overweging:

indel B Travelbox 18L

mestic MCC 35

Mobicool MB40

Heeft iemand ervaring met een van deze koelboxen, of eentje die daarop lijkt? Of andere suggesties? Budget max € 450,-.

Edit: budget toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badderbeest

Badderbeest

De enige echte

Heeft iemand ervaring met een van deze koelboxen, of eentje die daarop lijkt? Of andere suggesties?
Wij hebben zo'n ding dat op die mobiciol lijkt. Die van ons maakt best wel wat geluid als de compressor aanslaat. Als je een lichte slaper bent kan dat best irritant zijn.

De enige echte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FFW
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 03-09 16:21

FFW

De grootste gruwelcamping die ik me kan voorstellen is zo'n "boerencamping" : een weiland met een dixi er op. En dat vol caravans en campers die file geparkeerd staan (in rijen). Bewoond door zeikerds die steeds komen klagen over dat je wat rustiger moet doen.
Van mij mag het best chaotisch zijn als het na 2200 uur maar rustig is :) De natuurcampings zijn vaak wel relaxed en hebben best goed sanitair.

[ Voor 9% gewijzigd door FFW op 29-05-2022 12:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zuma
wauskoek schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 00:57:
[...]

Stomme vraag misschien maar waar/hoe kampeer je dan eigenlijk? Ik denk niet dat op een gemiddelde camping men zit te wachten op een fikkie voor het koken :P.

Ik heb vroeger wel eens op 'nette' campings gezeten en wil stiekem toch weer eens een keer kamperen. En dan het liefst inderdaad lekker fik stoken en koken. :)
In najaar en winter mag je op veel meer terreinen een net vuurtje maken bij je kampeermiddel. Zomers en vanaf hemelvaart zijn er teveel filistijnen die dan denken o dat is leuk ga ik ook doen en vervolgens het gras affakkelen en de camping blauw van de rook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diederik
  • Niet online
Valandin schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 22:55:
Even random in dit topic, gezien hier vast wel kampeerders zijn die ook naar Italië gaan.
Ik vertrek volgende maand, hoe zit het daar met de maatregelen?

Mijn laatste vaccinatie is 9.5 maand geleden, dus voldoet niet meer aan de 9 maanden regel die ik bij hun op de site zie. Moet ik een paar dagen van te voren een GGD test doen? Of gewoon een negatieve zelftest meenemen? Of hoeft het überhaupt niet en kan je gewoon met de auto door de douane heen karren?

Zie op internet een beetje uiteenlopende dingen.. misschien is hier iemand onlangs al die kant op geweest.
Ik ben er nu (Cannobio) en heb de grens met Zwitserland al 3 keer gehad, niets gemerkt van maatregelen. Ook in de horeca niets gemerkt.

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Gethijsem schreef op zondag 29 mei 2022 @ 12:44:
[...]

Wat bizar in 2022. Wat is er mis met in je badpak of zwembroek rond te lopen op een camping?
Heel veel. Ik hoef al die overblubberende badpakken en zwembroeken niet terwijl ik heerlijk van mijn drankje zit te genieten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:21

franssie

Save the albatross

@Gethijsem Ze zullen alle drie koelen. 18 liter is niet heel groot. Ik heb zelf een Dometic CDF 18 en die zit snel vol met wat drank en eten, maar het gaat met twee personen wel. Voordeel van een compressor is dat ie ook goed kan terugkoelen waar een thermo-elektrische slechts dingen kan koudh ouden, en dan nog maar beperkt t.o.v. de omgevingstemperatuur.
Dus die mobicool lijkt het beste op jouw gewenste gebruik aan te sluiten (kolen bij de tent, koud houden tijdens rijden). Voordeel van een 12V compressor (zoals ik dus heb) is dat ik deze in de auto en op de boot in de volle zon kan laten koelen.
Nadeel is de fors hogere prijs t.o.v. een 220V compressor.
edit: en ja je hoort de compressor, ik drom dan lekker van koude drankjes en heb er verder geen last van.

edit2: Die Indel heeft een bruto volume van 18L, dan vraag ik me af wat er nog in past ....

[ Voor 17% gewijzigd door franssie op 29-05-2022 13:36 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:52
Mooi project! Leuk dat je het deelt.
Begrijp alleen nog niet zo goed waarom de vouwwagen optie was afgevallen.
Daar kan je tegenwoordig vaak makkelijk het bed omhoog doen om bij de bagageruimte te komen. En bij sommige de tent er ook af halen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Badderbeest

Badderbeest

De enige echte

TheJason schreef op zondag 29 mei 2022 @ 13:49:
[...]

Mooi project! Leuk dat je het deelt.
Begrijp alleen nog niet zo goed waarom de vouwwagen optie was afgevallen.
Daar kan je tegenwoordig vaak makkelijk het bed omhoog doen om bij de bagageruimte te komen. En bij sommige de tent er ook af halen.
Thanks! het is ook gewoon voorpret om zelf wat te bedenken, prutsen en maken. De vouwwagen vinkte de meeste wensen ook wel aan voor ons, maar op het punt van de keuken en de bagageruimte werd het hem niet voor mij. Ik wilde een keuken op hoogte (niet gebukt staan) en een koelkast met vriesvak in plaats van een koelkist zonder vriesvak. Dat je in een vouwwagen ook heel behoorlijk wat spullen mee kan nemen is mij wel bekend maar evenwel is het toch beperkt. We zouden dan meer concessies moeten doen dan wat het nu is geworden. Ook heb ik niet veel op met langdurig gebruikte occasions en zijn nieuwe of jonggebruikte exemplaren stevig aan de prijs.

Het zijn persoonlijke overwegingen denk ik. Een vouwwagen heeft zeker ook grote voordelen ten opzichte van onze invulling.

Waar ik vooralsnog ook blij mee ben is dat ik met de aanhanger heel modulair ben. Als iets me niet bevalt kan ik eenvoudig dat ene ding vervangen of aanpassen, zonder het hele apparaat van de hand te doen. Als een vouwwagen iets te groot/klein is moet je een andere kopen, als mijn tent te groot/klein is vervang ik de tent. Datzelfde geldt ook in het bijzonder voor de keuken en koelkast. Vrijheid blijheid, maar ik snap best dat anderen veel liever kiezen voor een caravan of vouwwagen.

Uiteindelijk is dit gewoon tentkamperen met plusjes. Verder is dit een gevalletje van mijn gevoel volgen en gewoon doen in de hoop dat mijn toekomstige praktijkervaringen overeen gaan komen met wat ik vooraf bedacht heb. Wanneer dat niet zo zou zijn ga ik natuurlijk eerst valsspelen door aan te passen wat me niet bevalt, om vervolgens de persoonlijke overwinning te claimen. :+

[ Voor 9% gewijzigd door Badderbeest op 29-05-2022 14:15 ]

De enige echte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16-09 22:04
Diederik schreef op zondag 29 mei 2022 @ 12:56:
[...]

Ik ben er nu (Cannobio) en heb de grens met Zwitserland al 3 keer gehad, niets gemerkt van maatregelen. Ook in de horeca niets gemerkt.
Dank!
Ik zit daar 15 kilometer vandaan. Tips/aanraders in de regio? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gethijsem
franssie schreef op zondag 29 mei 2022 @ 13:30:
@Gethijsem Ze zullen alle drie koelen. 18 liter is niet heel groot. Ik heb zelf een Dometic CDF 18
edit: en ja je hoort de compressor, ik drom dan lekker van koude drankjes en heb er verder geen last van.
_/-\o_

Dank voor de tips!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@Badderbeest Leuk “out of the box” project!! Of moet ik zeggen, een grote “in the box” :)..

Wanneer ga je hier voor het eerste mee weg? Laat ons weten hoe het was.

@Gethijsem Ik heb de Mestic van je rijtje. Een heel fijn ding. Hij is niet stil als ie hard moet werken, maar heeft een hoop koelvermogen, ook op 12volt. Op 230volt en met een koele box die op temperatuur moet blijven (eco modus) is ie zachtjes aan het brommen. Voor mij niet hinderlijk.

Overigens is de Mobicool een 230v Compressor. Op 12v schakelt ie over op thermo-elektrisch. Dat kost meer elektrisch vermogen en heeft minder koelvermogen. Wel een veel verkochte type koelbox. Je ziet ze overal, ook in vouwwagens etc.

[ Voor 65% gewijzigd door JanHenk op 29-05-2022 15:23 ]

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Badderbeest

Badderbeest

De enige echte

Dankje 8) , we gaan er mee weg half juli. oOo Ik zal zeker posten hoe het is is gegaan en wat er wel en niet goed is bevallen. Ik neem in ieder geval ook wat gereedschap mee voor quick fixes. :Y

De enige echte

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Donderdag vertrokken voor een weekend kamperen met onze Falco Havik 4000, overgenomen van een mede-tweaker dit voorjaar. Vrienden van ons stonden op camping Corfwater in Petten. Het leek ons gezellig om daar even aan te sluiten en ook even een soort van “proef”kamperen te doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jKowCk6NIwmsjk1edz_GPEki--E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rUdJAkMtkbNF2AHlXadSO3FY.jpg?f=fotoalbum_large

Bepakt en bezakt. Accu vol en gaan. 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Yead7qAnBmU7sY5grTOP5sqR5w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TOeCpD8KNisauS2xMIMK37Ml.jpg?f=fotoalbum_large

(Let niet op hoe ie hier staat… We moesten hem ten tijde van deze foto nog overal afspannen. Alleen de noodzakelijke haringen gebruikt..)

De camping beviel ons slecht, dat had voornamelijk te maken met de mede-kampeerders. 90% caravans en campers en ook 90% Duitsers. Om 19:30 vlogen ze naar binnen om de rest van de avond voor de tv te zitten. Ieder z’n ding, maar was niet echt een vriendelijk gezellig heerschap in ieder geval. Verder uitstekende faciliteiten overigens.

De tent is ons goed bevallen. Het viel ons mee hoe snel we hem hadden staan en afgebroken.

Het nadeel is alle andere spullen (inrichten). Dat kost (nog?) wel veel tijd. Vooral met zo’n rondlopend klein monster.

Inmiddels zijn we weer thuis. Deze zomer twee weken naar Frankrijk :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• pirke
maartend schreef op zondag 29 mei 2022 @ 13:25:
[...]

Heel veel. Ik hoef al die overblubberende badpakken en zwembroeken niet terwijl ik heerlijk van mijn drankje zit te genieten
Dan ga je naar een naturisten camping, geen badpak en zwembroek te zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badderbeest

Badderbeest

De enige echte

Mooie tent en bagagekar! Kwaliteitsspul :) Dat die camping slecht beviel verbaast mij op basis van die ene foto niet, het lijkt meer een soort parkeerplaats. Hoeveel verbruikt je Enyaq meer met het aanhangertje er achter? Ik ben ook benieuwd hoe het stekkeren van de zomer gaat met een aanhangertje er achter, moet je dan steeds afkoppelen, of kun je als combinatie ook nog stekkeren.

De enige echte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gethijsem
franssie schreef op zondag 29 mei 2022 @ 13:30:
@Gethijsem Ze zullen alle drie koelen. 18 liter is niet heel groot. Ik heb zelf een Dometic CDF 18 en die zit snel vol met wat drank en eten, maar het gaat met twee personen wel.
....
edit2: Die Indel heeft een bruto volume van 18L, dan vraag ik me af wat er nog in past ....
Als ik het aantal liters bereken die ze werkelijk in de ruimte innemen komen ze aardig overeen met elkaar:

Indel 18L:
40,5 x 23,5 x 56,5 = 53,77 liter

Dometic CDF 18:
23,5 x 35,8 x 54,0 mm = 45,43 liter

Dan vraag ik me af wat Indel met hun bruto 18L bedoeld. Zou dat het volume van een vloeistiof zijn die deze inneemt in een gesloten koelbox?
En netto zou 't dan wat minder moeten zijn door hoekjes en randjes?

Ik bedenk me ook dat 18 liter wel prima moet kunnen met z'n tweetjes. Maar ons zoontje groeit natuurlijk op en zal steeds meer eten / drinken en hierin veeleisender worden.. En die koelbox moet jaren mee gaan.
Vriendin kiest liefst de 18L vanwege de geringe grootte omdat onze auto niet heel groot is en sowieso altijd tot aan het dak gevuld is (Fabia Combi). Die auto wordt tzt vervangen door iets groters.

Zelf heb ik liever extra ruimte, vanwege het opgroeiend kind en omdat zo'n koelbox idd al snel gevuld is.. Lastig lastig..
Mss zal ik dan maar minder kleding mee nemen, ik loop sowieso 't liefst in short en op slippers ;-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:21

franssie

Save the albatross

@Gethijsem Netto verlies je veel ruimte door de compressor. Maar misschien dat de Indel wel netto bedoeld ipv bruto, het Engels in hun data-sheet is nogal slecht. Je zou ze het liefst in het echt willen zien.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16-09 21:49
Gethijsem schreef op zondag 29 mei 2022 @ 16:15:
[...]

Als ik het aantal liters bereken die ze werkelijk in de ruimte innemen komen ze aardig overeen met elkaar:

Indel 18L:
40,5 x 23,5 x 56,5 = 53,77 liter

Dometic CDF 18:
23,5 x 35,8 x 54,0 mm = 45,43 liter

Dan vraag ik me af wat Indel met hun bruto 18L bedoeld. Zou dat het volume van een vloeistiof zijn die deze inneemt in een gesloten koelbox?
En netto zou 't dan wat minder moeten zijn door hoekjes en randjes?

Ik bedenk me ook dat 18 liter wel prima moet kunnen met z'n tweetjes. Maar ons zoontje groeit natuurlijk op en zal steeds meer eten / drinken en hierin veeleisender worden.. En die koelbox moet jaren mee gaan.
Vriendin kiest liefst de 18L vanwege de geringe grootte omdat onze auto niet heel groot is en sowieso altijd tot aan het dak gevuld is (Fabia Combi). Die auto wordt tzt vervangen door iets groters.

Zelf heb ik liever extra ruimte, vanwege het opgroeiend kind en omdat zo'n koelbox idd al snel gevuld is.. Lastig lastig..
Mss zal ik dan maar minder kleding mee nemen, ik loop sowieso 't liefst in short en op slippers ;-).
Tijdje terug heb ik mij wat verdiept in de compressor koelboxen en na veel youtube 'bingen' kwam ik uit op een Dometic (CFF 35). Heeft genoeg functies zonder teveel toeters en bellen: Display om temp in te stellen en under-voltage protection zodat hij je accu niet leeg trekt. Het luikje kan je beide kanten open. En de materialen voelen stevig aan.

https://www.amazon.nl/DOM...stopcontact/dp/B0813NJKH8

Niet goedkoop maar ik zit niet te wachten dat we dadelijk op vakantie gaan en de koelbox functioneert niet naar behoren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badderbeest

Badderbeest

De enige echte

Heeft iemand ervaring met een van deze koelboxen, of eentje die daarop lijkt? Of andere suggesties?
Ik zou in ieder geval ook even naar deze kijken. Dan heb je naast de koelfunctie ook een vriesfunctie. Fijn voor de ijsklontjes en nodige ijsjes. B-)

De enige echte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gethijsem
@wauskoek en @Badderbeest ook zeker mooie apparaten 🥶. Ik vergat even ons (beperkte) budget te vermelden, maximaal zo rond € 450,-.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pirke
Badderbeest schreef op zondag 29 mei 2022 @ 12:11:
Met belangstelling heb ik selectief (want wat is het veel! 😀) door dit topic gelezen en gekeken. Leuk om te lezen over de persoonlijke verschillen tussen wat een kampeervakantie moet of mag zijn. Omdat wij met het gezin ook weer terug gaan naar kamperen en de manier waarop op punten ook een beetje afwijkt heb ik besloten ook mijn bijdrage te leveren.

Vroeger, voordat we kinderen hadden gingen we in de zomervakantie ook kamperen, toen met een goedkope polyester koepeltent, een luchtbed en een koelbox.

Toen onze oudste nog heel klein was waren we overgestapt naar de huur van particuliere huisjes (belvilla e.d.) dat vonden we ook lekker, helemaal vrij in een relatief afgelegen huisje vol luxe je eigen ding doen)

Toen onze oudste ongeveer 4 was kreeg deze toch wel behoefte aan de omgang met leeftijdsgenootjes, zwembaden, speeltuinen e.d. inmiddels was er ook een tweede kind en zijn we weer naar de camping getrokken. We gingen niet meer kamperen, maar we huurden vanaf die periode steeds zo'n stacaravan geval met drie slaapkamers, bij voorkeur twee badkamers en meer van dat soort luxe.

Ergens beviel dat wel prima, maar anderzijds vond vooral ik ook elk jaar het boeken van een dergelijke hut een soort van helse onderneming (wij zijn gebonden aan de piek van het hoogseizoen) daar begon mij ook steeds meer te jeuken dat je wel erg veel moet betalen voor zo'n semi afgeleefd hok. (Denk aan bedragen tussen de 200 en 250 euro per nacht)

Vorig jaar, inmiddels een derde kind rijker waren we -na 5 of 6 jaar stacaravans- er eigenlijk wel klaar mee. Op de heenweg waren we al wat aan het filosoferen of we dat komend jaar nog wel zouden willen en hoe we dat dan zouden kunnen invullen. Toen eenmaal op locatie de stacaravan ook nog eens ernstig tegenviel en ook de oudste nog eens aangaf toch wel heel graag écht te willen kamperen was het eigenlijk wel beklonken. Dit jaar gaan we "echt" kamperen.

Maar hoe?

Een caravan zag vooral mijn vriendin niet zitten. Die heeft haar gele jeugd caravan vakanties gehad en is daar blijkbaar wel klaar mee. Omdat ik bovendien zelf vrij lang ben en caravans met een stahoogte van tenminste 202 cm zeldzaam zijn hebben we dit kampeermiddel snel afgeschoten.

Een vouwwagen voldeed al veel beter aan onze behoeften, maar wat wij en vooral ik daar aan miste was weer het "gebrek" aan transportruimte voor campinggear. Eigenlijk mikte ik meer op de luxe van een caravan (keuken en koelkast en transportruimte) en het gevoel van een tent met een fatsoenlijk bed zoals een vouwwagen dat bied. Ook de vouwwagen kon ons uiteindelijk dus niet verleiden. Daar kwam bij dat ik het -naar mijn gevoel- zonde vind om de vouwwagen als geheel af te schrijven met de tent die er aan vast zit. Dat zal in de praktijk waarschijnlijk wel meevallen omdat de tent repareer- of vervangbaar zal zijn.

Zo kwam evenwel het plan om deels buiten de gebaande paden te treden. Het besluit viel op de aanschaf van een "grote" gesloten aanhangwagen. Deze moest ruimschoots voldoende aan de eisen van "tempo 100" en bovendien geveerd, geremd en gestabiliseerd zijn voor zover de combinatie van deze zaken niet reeds vereist waren vanuit "tempo 100" veiligheid kent geen prijs, zeker niet met het gezin aan boord en dus moesten alle toeters en bellen er aan zitten.

De aanhanger werd een Debon roadster 500, met als toevoeging een winterhoff stabilisatiekoppeling. De kleur is aluminium gecombineerd met lichtgrijs. Zwart vond ik fraaier maar zou te warm worden in de zomerzon en wit zou niet prettig zijn aan de ogen wanneer aangelicht door diezelfde zomerzon. Zodoende lichtgrijs als polderkleur. Bijkomend voordeel is dat deze aanhanger -hoewel ik dat niet van plan ben- ook gebruikt kan worden voor andere doeleinden dan vakantietransport. (In tegenstelling tot een caravan/vouwwagen) maar ook dat deze op enig moment verkocht kan worden als aanhangwagen waarbij ik verwacht dat de afschrijving daardoor relatief mild zal zijn.

[Afbeelding]

Het is een aanhangwagen van een behoorlijk formaat geworden (ongeveer 10 m3) omdat het wensenpakket dat ingevuld moet worden ook behoorlijk is.

De aanhanger heb ik "getweakt" door er bodemdoorvoeren voor de invoer van elektra met CEE stekker/kabel en de in- en uitvoer van leidingwater en afvalwater. Ook heb ik voor een prettig voetgevoel, het voorkomen van vieze aluminium vlekken op kampeergerei en ontsierende krassen daarop (dankzij de ruwe aanhangervloer van brute aluminium) een Vinyl vloerafwerking toegevoegd. Bijkomend voordeel is dat deze veel gemakkelijker te reinigen valt dan de geribbelde aluminium bodem.

[Afbeelding]

We wilden een (heel) grote katoenen tent, een meer volwaardige keuken, een goed bed voor onszelf (ik krijg al snel last van mijn rug als dat niet op orde is en daar wordt de vakantie niet leuker en gezelliger op), een katoenen bijzettentje voor de oudste, een koelkast, fietsen voor iedereen, fijne stoelen voor iedereen, een "grote" tafel, een dolce gusto, een ruime gasbarbeque enzovoorts enzovoorts.

De tent is een Bardani royal prestige 460 RSC geworden. We wilden eigenlijk een opblaastent en kwamen op de Bardani airspace 470 TC, maar gingen toch voor de variant met stokken vanwege het volledig katoenen buitendoek (in plaats van een mix van katoen en polyester) en het bisonyl kuipgrondzeil in plaats van oxford polyester. Vooral dat laatste zag ik niet als bijzonder vertrouwenwekkend onderdeel van de Airline.

[Afbeelding]

Voor de "keuken" heb ik langer moeten nadenken. Ik heb overwogen zelf iets te maken, ik heb overwogen bij IKEA wat keukenkastjes te kopen en deze te vatten in een kooi/frame van Aluminium profielen. En deze op wielen te plaatsen. Het eerste zou mij teveel tijd kosten en het tweede vond ik erg schadegevoelig en zou ook nog behoorlijk duur uitpakken.

Zo kwam ik op het idee om een bestaand iets te kopen en dat dan aan te passen naar eigen wens. Ik heb marktplaats afgestruind en horecashops, maar niets voldeed of was mij veel te duur. Tot slot vond ik bij HBM een gereedschapswagen die met wat liefde en aandacht zomaar een mobiel keukentje zou kunnen worden.

[Afbeelding]

Aan het bestaande ontwerp heb ik een tweepits gaskookplaatje (Klarstein) en een spoelbak met koudwaterkraan (IKEA) toegevoegd. Ook heb ik in het onderkastje met de deur een stekkerdoos toegevoegd en heb ik onder de bovenkastjes dimbare ledverlichting (zigbee) van IKEA gemonteerd.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Alle aansluitingen voor gas, watertoevoer, waterafvoer en 230V wilde ik als snelkoppeling hebben zodat het geheel plug-and-play is. Daarvoor heb ik het internet moeten afstruinen voor alle noodzakelijke doorvoertjes, koppelingetjes en adapters, maar het is gelukt.

Voor 230V gebruik ik een C13/C14 apparaatstekker, voor gas de snelkoppeling van Cadac, voor waterinvoer een Gardena koppeling en voor de waterafvoer een messing bajonetkoppeling van 25mm. Alles binnen de kar is doorgekoppeld en aangesloten zodat ik echt alleen buiten de kar dingen hoef aan te sluiten.

[Afbeelding]

Het huidige plan is om de keuken in vakantiemodus in de aanhanger te laten staan, de aanhanger is op de camping dan onze keukenruimte. Dat scheelt ruimte, rommel, vocht en geurtjes in de tent terwijl alles net en schoon blijft. Mogelijk stellen we dat plan nog wel bij en dankzij de snelkoppelingen zie ik mijzelf het keukentje ook nog wel afwisselend binnen en buiten te gebruiken.

Het volgende punt dat een harde eis van mij was is het bed. Ik weiger binnen een paar dagen een soort van hernia (want ik ben daar gevoelig voor, en is het eenmaal zover dan loop ik zomaar een half jaar tot een jaar te tobben) te ontwikkelen op een luchtbedje. Hoewel er tegenwoordig ook heel hoogwaardige (zelf) opblaasbare matten zijn volgen deze altijd de ondergrond. Zit daar een kuil of bult, dan lig je in die kuil op op die bult.

In de kar is ruimte, dus gaat er qua comfort een volwaardig bed mee van 160x200cm. De matras en lattenbodems komen wederom van de IKEA en het stalen in hoogte verstelbare potenstel van een reseller op bol.com. Omdat ik bijzonder weinig vertrouwen kreeg in de stevigheid van de dragende latten van de IKEA lattenbodems heb ik besloten om deze te verstevigen met aluminium hoeklijntjes van 40x20x2 deze heb ik volledig verschroefd aan de draaglatten waardoor deze samenwerken. De poten heb ik voorgeboord en kan ik nu bevestigen met m6 boutjes en vleugelmoeren. Het resultaat is een stabiel bed waar ook ik met mijn lengte van 200 cm en gewicht van 110-115 kg met een gerust hart op durf te zitten en liggen.

[Afbeelding]

Alle overige dingen zijn gewone campinggear, daar zal ik jullie als tweakers niet mee lastig vallen. ;)

De komende weken staat bij ons nog in het teken van het verzamelen van de laatste spulletjes en dan toeren we deze zomer naar het zuiden voor een eerste praktijktest. Na de zomer zullen er vast nog wat wensen zijn en aanpassingen gewenst worden. Ook gaan we dit jaar niet rondtrekken met het spul. We blijven eerst maar eens op één camping om te ontdekken waar we tegenaanlopen en hoeveel tijd we nodig hebben om op te zetten en af te breken.

Mijn eerste reactie bij het zien vd foto's: je wilt geen caravan dus bouw je er zelf 1?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:43

The Legend

*Plop*

Badderbeest schreef op zondag 29 mei 2022 @ 12:11:

Maar hoe?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Mooi project! Ik volg alleen niet helemaal hoe je hier op uitkomt als beter alternatief dan een vouwwagen of een caravan. Je zegt dat je in een caravan te weinig stahoogte hebt (herkenbaar), maar je wil de keuken in de aanhanger laten staan? In die aanhanger kun je toch niet staand koken? Nog los van het feit dat het bloedheet wordt als de zon er op staat. Vind het knap hoe je het allemaal gemaakt hebt, maar ik vraag me sterk af of je niet stiekem een hoop nadelen van tentkamperen hebt gecombineerd met het meeslepen van een berg luxe in een aanhanger :p Ben benieuwd hoe je ervaringen zijn!

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Badderbeest

Badderbeest

De enige echte

The Legend schreef op zondag 29 mei 2022 @ 17:52:
[...]

Mooi project! Ik volg alleen niet helemaal hoe je hier op uitkomt als beter alternatief dan een vouwwagen of een caravan. Je zegt dat je in een caravan te weinig stahoogte hebt (herkenbaar), maar je wil de keuken in de aanhanger laten staan? In die aanhanger kun je toch niet staand koken? Nog los van het feit dat het bloedheet wordt als de zon er op staat. Vind het knap hoe je het allemaal gemaakt hebt, maar ik vraag me sterk af of je niet stiekem een hoop nadelen van tentkamperen hebt gecombineerd met het meeslepen van een berg luxe in een aanhanger :p Ben benieuwd hoe je ervaringen zijn!
Er is altijd maar één manier om ergens achter te komen zeg ik altijd maar, maar in de aanhanger kan ik ondanks mijn lengte prima staan. De hoogte is ongeveer 203cm en ik ben 200cm. Ik denk niet dat het in de aanhanger veel warmer wordt vergeleken met in een tent, en tegen de warmte kan ik meerdere dingen doen, ik kan de kar in de schaduw parkeren wanneer mogelijk, ik kan een schaduwdoek of camouflagenet over de kar trekken, ik kan de zijdeur openzetten zodat het doorwappert, ik kan een ventilator aanzetten zodat het nog beter doorwaait. En ik kan het keukentje volledig of deels op de laadklep rijden. Verder ben ik natuurlijk ook benieuwd naar de ervaringen! (y)

De enige echte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gethijsem
JanHenk schreef op zondag 29 mei 2022 @ 15:17:
Overigens is de Mobicool een 230v Compressor. Op 12v schakelt ie over op thermo-elektrisch. Dat kost meer elektrisch vermogen en heeft minder koelvermogen. Wel een veel verkochte type koelbox. Je ziet ze overal, ook in vouwwagens etc.
Ja dat klopt, dat scheelt weer een 12V adapter. Deze is een stuk lager geprijsd. Hiermee wordt het verleidelijk om een dakdrager te kopen (€ 200,-). Maar, dan kunnen onze surfplanken er waarschijnlijk niet meer bij :'( .

We zijn er inmiddels wel uit, we gaan voor de indel TB18, of de Dometic CDF 18 als die nog ergens leverbaar is, of de Dometic CFF 20 als we daar een leuke aanbieding voor vinden.

Wat betreft de TB18, we hebben daar een uitgebreide review gevonden die dingen wat duidelijker maakt:
"The working box is brilliant and can cool down to -18°C making it suitable for use either as a fridge or freezer. I found it difficult to source specific info and specs relating to this model including the dimensions which are:

External: 55cm long x 43cm tall x 23cm wide

Main compartment:
30cm deep x 26cm long x 16.5cm wide (12,9 liter)

Smaller compartment:
15cm deep x 11cm long x 16.5cm wide (2,2 liter)

The main compartment will easily stand 4-6 1.5 litre water bottles without needing to tilt them.
The smaller compartment has ample space for smaller items eg standard 6-egg carton, butter, jam etc and there is a small moulded recess to accommodate a jam jar.".
Effectief net 15 liter maar voor de komende paar jaar wellicht voldoende voor net een beetje meer luxe voor ons tweetjes en onze kleine man. Zodra we een ruimere auto hebben kunnen we een grotere overwegen en deze verkopen of er naast houden.

Dank voor het meedenken allemaal! Zodra we 'm daadwerkelijk in huis hebben zal ik hier een reviewtje met foto's plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badderbeest

Badderbeest

De enige echte

pirke schreef op zondag 29 mei 2022 @ 17:27:
[...]
Mijn eerste reactie bij het zien vd foto's: je wilt geen caravan dus bouw je er zelf 1?
Ik snap wat je bedoelt, maar ik ga er niet in slapen. ;)

De enige echte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Neem je dan ook een pompwagen mee om de zooi je tent in te krijgen? :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Badderbeest

Badderbeest

De enige echte

Gonadan schreef op zondag 29 mei 2022 @ 18:41:
Neem je dan ook een pompwagen mee om de zooi je tent in te krijgen? :D
Ik dacht zelf meer aan een kooiaap. :+ maar het zwaarste dat ik de tent in moet tillen is een matras van 20kg. Dat lukt me nog wel. De zak met het tentdoek zelf is met 43 kg verreweg het zwaarst en daar hebben zoveel meer tentkampeerders "last" van. Ik kan wel nu al zeggen dat ik op vakantie genoeg tijd heb, ik kijk dan niet op een (half) uurtje meer of minder. ;)

De enige echte

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Ja klopt, maar dat is dan wel het zwaarste object wat je mee hebt. In jouw geval is dat wel anders.
Mijn persoonlijke mening is dat je knettergek bent maar ieder z'n ding. Wel tof dat je het deelt en ik ben dan ook erg benieuwd naar je ervaringen. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Badderbeest

Badderbeest

De enige echte

Gethijsem schreef op zondag 29 mei 2022 @ 17:26:
@wauskoek en @Badderbeest ook zeker mooie apparaten 🥶. Ik vergat even ons (beperkte) budget te vermelden, maximaal zo rond € 450,-.
Da's heel begrijpelijk. Compressor koelkisten zijn ontzettend duur. Zeker als je gaat vergelijken met compressor koelkasten. Zo kocht ik dit jaar voor op de camping een nieuwe Etna smartsize koelkastje. 150 liter koelen plus 15 liter vriezen voor €229,- aangezien de materialen en de techniek hetzelfde is verwacht ik dat op de kisten mooie marges zitten.
-
Het voordeel van compressorkoelkisten is overigens ook dat ze behoorlijk lang mee kunnen gaan. Misschien kun je voordelig een tweedehandsje vinden op marktplaats? Je kan dan ook zoeken op het merk Waeco, das topkwaliteit. Dat merk is tegenwoordig van Dometic en produceert onder die naam. Ik gebruik altijd een kleine op 12v op vakantie om de ijsjes op -18 te houden tussen de E.Leclerc en de vriezer op de camping. Vaak zet ik hem dan op -2 graden ofzo en stop ik de vlees en zuivelproducten bij de ijsjes want als in hem op -18 instel komt de melk een kwartier later vol ijskristallen aan op de camping. d:)b

De enige echte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Badderbeest schreef op zondag 29 mei 2022 @ 18:59:
[...]

Ik dacht zelf meer aan een kooiaap. :+ maar het zwaarste dat ik de tent in moet tillen is een matras van 20kg. Dat lukt me nog wel. De zak met het tentdoek zelf is met 43 kg verreweg het zwaarst en daar hebben zoveel meer tentkampeerders "last" van. Ik kan wel nu al zeggen dat ik op vakantie genoeg tijd heb, ik kijk dan niet op een (half) uurtje meer of minder. ;)
Ik vraag me wel af, aangezien je duidelijk wel geeft om wat luxe (wederom herkenbaar), of het opzetten en afbreken van de tent je niet snel tegen gaat staan. Zeker als je aankomt als het weer wat minder is, of het heeft net geregend. Dat is wel een groot voordeel van een caravan, en in iets mindere mate ook van een snelklapper.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Badderbeest

Badderbeest

De enige echte

Gonadan schreef op zondag 29 mei 2022 @ 19:06:
Ja klopt, maar dat is dan wel het zwaarste object wat je mee hebt. In jouw geval is dat wel anders.
Mijn persoonlijke mening is dat je knettergek bent maar ieder z'n ding. Wel tof dat je het deelt en ik ben dan ook erg benieuwd naar je ervaringen. :D
Verreweg het zwaarst is de keuken, dat ding weegt leeg 145kg, dus met potjes, pannetjes, bestek en de hele reutemeteut zal hij best 175 kg wegen. Gelukkig zitten er wielen onder en hoeft hij de aanhangwagen niet te verlaten. Het kan wel en op het moment (zonder de inhoud) kan ik hem in m'n eentje met speels gemak de laadklep op en af rollen. (M'n vriendin moet ik dat overigens maar niet vragen :(:) )Het helpt daarbij natuurlijk ook veel dat ik een heb uitgekozen met een zeer lage laadvloer. Die is nog geen 30 cm. Daardoor is de helling van de laadklep zeer vriendelijk. En een beetje gek ben ik misschien ook wel, zonder dwarsliggers geen spoor. }:O

De enige echte

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Badderbeest

Badderbeest

De enige echte

The Legend schreef op zondag 29 mei 2022 @ 19:18:
[...]

Ik vraag me wel af, aangezien je duidelijk wel geeft om wat luxe (wederom herkenbaar), of het opzetten en afbreken van de tent je niet snel tegen gaat staan. Zeker als je aankomt als het weer wat minder is, of het heeft net geregend. Dat is wel een groot voordeel van een caravan, en in iets mindere mate ook van een snelklapper.
Klopt, allemaal, maar ik verwacht ook niet dat ik hier de heilige graal van het kamperen heb gecreëerd. Het is een voor mij/ons op maar gesneden compromis tussen alle puntjes die wij belangrijk vinden. Als het regent bij aankomst kunnen we misschien wel even wachten met opzetten en gaan we eerst wat eten/drinken/zwemmen of whatever. En anders gaat ie desnoods gewoon in een volle hoosbui overeind. Dat droogt wel weer 😀. Ik ga niet op vakantie om me over futiliteiten druk te maken. Als het op de vertrekdag gaat regenen breek ik waarschijnlijk een dagje eerder de grote tent op en slapen we het laatste nachtje in de extra bijzettentjes die we ook meenemen.

De enige echte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Gethijsem schreef op zondag 29 mei 2022 @ 17:26:
Mobicool MCF40 lijkt me ook een hele goede optie. Nieuw ruim binnen budget en ook op MP te krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
Badderbeest schreef op zondag 29 mei 2022 @ 19:23:
[...]

Verreweg het zwaarst is de keuken, dat ding weegt leeg 145kg, dus met potjes, pannetjes, bestek en de hele reutemeteut zal hij best 175 kg wegen.
Zorg wel voor een goede gewichtsbalans. Niet alleen voor/achter maar ook links/rechts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:10
Wij gaan nu een aantal jaar met de vouwwagen en hebben een klein koelkastje bij de ikea gekocht, van het formaat moet achter in de auto passen. Wel alleen 230v maar verder simpel en goedkoop. https://www.ikea.com/nl/n...t-losstaand-wit-10496953/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Badderbeest schreef op zondag 29 mei 2022 @ 19:23:
[...]

Verreweg het zwaarst is de keuken, dat ding weegt leeg 145kg, dus met potjes, pannetjes, bestek en de hele reutemeteut zal hij best 175 kg wegen. Gelukkig zitten er wielen onder en hoeft hij de aanhangwagen niet te verlaten. Het kan wel en op het moment (zonder de inhoud) kan ik hem in m'n eentje met speels gemak de laadklep op en af rollen. (M'n vriendin moet ik dat overigens maar niet vragen :(:) )Het helpt daarbij natuurlijk ook veel dat ik een heb uitgekozen met een zeer lage laadvloer. Die is nog geen 30 cm. Daardoor is de helling van de laadklep zeer vriendelijk. En een beetje gek ben ik misschien ook wel, zonder dwarsliggers geen spoor. }:O
Zou dan wel naar andere wielen voor de keuken gaan kijken, dit krijg je nooit door het gras. (Als reactie op je 'het kan wel')

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

Interessant project @Badderbeest (y)

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Badderbeest

Badderbeest

De enige echte

Ik wil niet door het gras, maar als het moet krijg ik hem er zo ook wel door hoor. Het hoeft ook niet, want de hij staat in een aanhanger, die duwt de auto wel waar ik wil, desnoods dusdanig dat de laadklep uitmondt ín de tent. Waar een wil is maak ik een weg. Vakanties zijn te kort om in problemen te denken.

De enige echte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
martijnr17 schreef op zondag 29 mei 2022 @ 20:04:
Wij gaan nu een aantal jaar met de vouwwagen en hebben een klein koelkastje bij de ikea gekocht, van het formaat moet achter in de auto passen. Wel alleen 230v maar verder simpel en goedkoop. https://www.ikea.com/nl/n...t-losstaand-wit-10496953/
Zoiets heeft Blokker ook regelmatig.Geen echte instelling en zit soort ventilatortje in. Kost iets van 59 euro, heb het al tig jaar in gebruik, geweldig ding, lekker stil ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badderbeest

Badderbeest

De enige echte

pirke schreef op zondag 29 mei 2022 @ 19:59:
[...]

Zorg wel voor een goede gewichtsbalans. Niet alleen voor/achter maar ook links/rechts.
Da's een goede en belangrijke tip voor iedereen met een aanhanger. Ik ben op het moment dan ook wat aan het puzzelen wat de beste indeling van de materialen is als ik in transportmidus ben. Dat komt in mijn geval wel goed, want ik heb de stabiliteit mee laten wegen in de aanschaf van de aanhanger. Zo is het een tandemasser, dat geeft van nature al een veel stabieler weggedrag en deze vlakt bovendien de belading in de lengterichting van de aanhanger al grotendeels uit. Dit in tegenstelling tot een enkelasser. Ook is laadvloer heel laag bij dit model waardoor het zwaartepunt wat lager ligt en is er een stabilisatiekoppeling gemonteerd zoals de meeste caravannners dat ook wel kennen. Verder is er een dubbel laag ladingrails in de aanhanger aanwezig en heb ik de beschikking over een ruim aantal borgstangen en sjorbanden om de lading goed mee te borgen zodat deze niet kan gaan verschuiven.

Het keukentje kan ik dwars in de kar plaatsen en net vóór de voorste as. De zware tent kan ik in het midden van de aanhanger plaatsen ik denk helemaal voorin de aanhanger. Dan komen boven de assen de koelkast, BBQ, stoelen, en het gros van de prullaria welke ik in afgesloten transportbakken ga plaatsen. Achterin komen de fietsen. De 2 gasflessen (benegas light 10,5 kg) komen denk ik ook helemaal achterop. Het bed (lattenbodem en matras) en de tafel komen hoog in de aanhanger, liggend en net onder het dak vanaf de achterkant tot net voor de voorste as. Ik schat in dat ik in mijn geval de lading heel mooi stabiel en gezekerd kan vervoeren terwijl het zwaartepunt laag blijft. Qua gewicht kom ik denk ik tussen de 1250 en 1350 kg uit. Alles blijft binnen deze combinatie ruim binnen de marges.

De enige echte

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:53
Komen wij aan met “alles past in de kofferbak”… van een sedan.. En dan hebben we nog wel stoeltjes, een tafeltje en een bbq mee.

Zal wel door die enkele benzinebrander komen O+

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badderbeest

Badderbeest

De enige echte

Himalaya schreef op zondag 29 mei 2022 @ 22:39:
Komen wij aan met “alles past in de kofferbak”… van een sedan.. En dan hebben we nog wel stoeltjes, een tafeltje en een bbq mee.

Zal wel door die enkele benzinebrander komen O+
Mooi toch? Vakantie gaat bij uitstek over het doen van dingen waar je blij van wordt, anders kun je beter thuis blijven.

Er vanuitgaande dat jullie er blij van worden om alles in de kofferbak van de sedan te puzzelen is dat toch het mooiste wat er is? d:)b

De enige echte

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:38

Ravhin

no <root>...

Leuk topic! Ik kom hier wel herkenbare dingen tegen :)
Zelf begonnen toen ik met mijn toen-nog-niet vriendin naar Ierland ben gegaan met een Walker lichtgewicht katoenen tent van ca. 1m hoog - kon net met z'n tweetjes. Die is ook nog meegegaan naar Nieuw-Zeeland waarna vriendin vrouw werd en de kinderen kwamen *; Dat paste niet, dus overgegaan op een stormtent (pyramidetent) met zo'n 5.000 haringen }) Die heeft het 15 jaar uitgehouden en we zijn er met z'n allen met veel plezier mee weggegaan. Toen het tijd was voor een nieuwe tent, zijn we mede door de slechte rug van de missess gaan kijken naar een vouwwagen. We konden in Coronatijd niet heel veel uitgeven en we zijn gaan sparen. Sinds een klein jaar hebben we nu een Holtkamper Kyte Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y3N3MJcH_aeGRLdAliWO9WzJsxg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mBMQ0WI2TKc6XDbs8uipxV5g.png?f=fotoalbum_large <3 waar we dit jaar al in februari mee hebben gestaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Csd8msTm0snrGx2OefPpwJxk9d8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U19ngvMQdBIf3eF2kE69yHl3.jpg?f=fotoalbum_largeEr zitten nog wel wat 'aken en hogen aan de Kyte, wellicht is dit een goed forum om daar eens doorheen te gaan en te zien wat jullie idee er over is.

[ Voor 27% gewijzigd door Ravhin op 29-05-2022 23:14 . Reden: plaatjes ]

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Himalaya
Badderbeest schreef op zondag 29 mei 2022 @ 22:51:
[...]

Mooi toch? Vakantie gaat bij uitstek over het doen van dingen waar je blij van wordt, anders kun je beter thuis blijven.

Er vanuitgaande dat jullie er blij van worden om alles in de kofferbak van de sedan te puzzelen is dat toch het mooiste wat er is? d:)b
Oh, zeker. Het was ook helemaal niet bedoelt als veroordeling :X. Ik vind het gewoon mooi hoe iedereen z’n eigen geluk bij elkaar zoekt. Voor ons is dat back to basic (al kiezen we doordat we ouder worden soms al voor iets meer luxe), voor een ander is dat een dikke camper/caravan of iets er tussenin.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
  • Registratie: Juli 2012
  • Nu online
Ravhin schreef op zondag 29 mei 2022 @ 22:54:
Zelf begonnen toen ik met mijn toen-nog-niet vriendin naar Ierland ben gegaan met een Walker lichtgewicht katoenen tent van ca. 1m hoog - kon net met z'n tweetjes. Die is ook nog meegegaan naar Nieuw-Zeeland waarna vriendin vrouw werd en de kinderen kwamen *; Dat paste niet, dus overgegaan op een stormtent (pyramidetent) met zo'n 5.000 haringen }) Die heeft het 15 jaar uitgehouden en we zijn er met z'n allen met veel plezier mee weggegaan. Toen het tijd was voor een nieuwe tent, zijn we mede door de slechte rug van de missess gaan kijken naar een vouwwagen. We konden in Coronatijd niet heel veel uitgeven en we zijn gaan sparen. Sinds een klein jaar hebben we nu een Holtkamper Kyte [Afbeelding] <3 waar we dit jaar al in februari mee hebben gestaan.
[Afbeelding]Er zitten nog wel wat 'aken en hogen aan de Kyte, wellicht is dit een goed forum om daar eens doorheen te gaan en te zien wat jullie idee er over is.
Ik ben qua looks geen holtkamper fan, maar deze nieuwe Kyte ziet er een stuk mooier uit dan de oude :) Die oude raampjes in de Kyte vond ik niet zo mooi.
Die 1 stoks luifel vind ik daarentegen wel erg handig qua opzet gemak. Kan me voorstellen dat je erg blij bent!

Wat zijn de haken en ogen waar je tegenaan loopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafmaf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-09 21:36
Ravhin schreef op zondag 29 mei 2022 @ 22:54:
Zelf begonnen toen ik met mijn toen-nog-niet vriendin naar Ierland ben gegaan met een Walker lichtgewicht katoenen tent van ca. 1m hoog - kon net met z'n tweetjes. Die is ook nog meegegaan naar Nieuw-Zeeland waarna vriendin vrouw werd en de kinderen kwamen *; Dat paste niet, dus overgegaan op een stormtent (pyramidetent) met zo'n 5.000 haringen }) Die heeft het 15 jaar uitgehouden en we zijn er met z'n allen met veel plezier mee weggegaan. Toen het tijd was voor een nieuwe tent, zijn we mede door de slechte rug van de missess gaan kijken naar een vouwwagen. We konden in Coronatijd niet heel veel uitgeven en we zijn gaan sparen. Sinds een klein jaar hebben we nu een Holtkamper Kyte [Afbeelding] <3 waar we dit jaar al in februari mee hebben gestaan.
[Afbeelding]Er zitten nog wel wat 'aken en hogen aan de Kyte, wellicht is dit een goed forum om daar eens doorheen te gaan en te zien wat jullie idee er over is.
Zou ik toch eens kijken op het forum van de vouwwagenclub.
Hier zitten een paar kyters van het eerste uur.
Het belangrijkste van een kyte is dat je de dingen in de juiste volgorde doet.
Dan kan het niet echt fout gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 12:27
Wij zijn in de markt voor een vervangende caravan (nieuw of gebruikt, die keuze moet nog gemaakt). Om een of andere gekke reden zijn nagenoeg alle caravan verkopers dicht op zondag en feestdagen :{ Hoe irritant!

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Himalaya
Drardollan schreef op maandag 30 mei 2022 @ 10:37:
Wij zijn in de markt voor een vervangende caravan (nieuw of gebruikt, die keuze moet nog gemaakt). Om een of andere gekke reden zijn nagenoeg alle caravan verkopers dicht op zondag en feestdagen :{ Hoe irritant!
Tja, ze raken ze op dit moment toch wel kwijt, dus waarom dan een vrije zondag opofferen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Himalaya schreef op maandag 30 mei 2022 @ 10:48:
[...]

Tja, ze raken ze op dit moment toch wel kwijt, dus waarom dan een vrije zondag opofferen ;)
Klopt, al heb ik niet het idee dat het voor Corona anders was.

We zitten nog echt in een oriënterende fase. Ik wil met name de kwaliteit van de diverse merken voelen. Zo was ik uit de folder gecharmeerd van de Weinsberg, maar toen ik deze in het echt zag en de deur openende had ik direct gegeten en gedronken _O-

Had hiervoor een Beyerland en heb nu een 25 jaar oude LMC. Beide werkelijk top kwaliteit, onvergelijkbaar met de Hobbies, HomeCar (of HomeStar) of bv. de Weinsberg. En zoiets wil ik graag weer kopen, ik ben bereid om in de buidel te tasten maar dan wil ik wel een caravan waarmee ik 20 jaar vooruit kan. De huidige LMC heb ik 10 jaar geleden gekocht en natuurlijk zijn er wel dingen versleten, maar als ik zie hoe sommige 5 jaar oude caravans er al uit zien....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Badderbeest schreef op zondag 29 mei 2022 @ 15:57:
[...]
Hoeveel verbruikt je Enyaq meer met het aanhangertje er achter? Ik ben ook benieuwd hoe het stekkeren van de zomer gaat met een aanhangertje er achter, moet je dan steeds afkoppelen, of kun je als combinatie ook nog stekkeren.
Ik moest heen en weer over de afsluitdijk. De heenreis 5 à 6 beaufort tegenwind. Dat was niet gunstig voor het verbruik, ging richting de 27 kWh / 100km. Wat wel echt fors is.

Terugreis was de wind afgezwakt en kwam ie meer van opzij, kwam toen uit op ~21 kWh / 100km. Wat overigens nog steeds meer is dan normaal, maar wel een prima waarde wat mij betreft.

Deze verschillen maken de planning voor de komende zomer wat onberekenbaar, want het hangt allemaal van de omstandigheden af. Het beste kun je een route uitstippelen, snelladers uitzoeken die langs de route liggen en 'on the go' aanpassen, net als je met brandstof tanken zou doen (dat doe je ook als ie bijna leeg is en niet van tevoren vastgelegde punten).

Ik ga in de nacht en doordeweeks rijden. Lekker rustig, zowel op de weg als bij de snellader. Ik ga ervan uit dat de kar af gekoppeld moet worden (is zo gepiept), maar als het niet hoeft dan doe ik het natuurlijk niet. Hangt een beetje van de set-up van het station af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badderbeest

Badderbeest

De enige echte

Dat zijn wel forse verschillen ja. Ik denk dat je het slim doet om doordeweeks in de nacht te rijden, dan kun je sowieso gebruikservaring opdoen op de lange rit. Kun je de volgende keer op basis van die waarden wellicht weer andere keuzes maken. :)

De enige echte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lost95
  • Laatst online: 16-09 20:24
JanHenk schreef op zondag 29 mei 2022 @ 15:39:
Donderdag vertrokken voor een weekend kamperen met onze Falco Havik 4000, overgenomen van een mede-tweaker dit voorjaar. Vrienden van ons stonden op camping Corfwater in Petten. Het leek ons gezellig om daar even aan te sluiten en ook even een soort van “proef”kamperen te doen.

[Afbeelding]

Bepakt en bezakt. Accu vol en gaan. 8)

[Afbeelding]

(Let niet op hoe ie hier staat… We moesten hem ten tijde van deze foto nog overal afspannen. Alleen de noodzakelijke haringen gebruikt..)

De camping beviel ons slecht, dat had voornamelijk te maken met de mede-kampeerders. 90% caravans en campers en ook 90% Duitsers. Om 19:30 vlogen ze naar binnen om de rest van de avond voor de tv te zitten. Ieder z’n ding, maar was niet echt een vriendelijk gezellig heerschap in ieder geval. Verder uitstekende faciliteiten overigens.

De tent is ons goed bevallen. Het viel ons mee hoe snel we hem hadden staan en afgebroken.

Het nadeel is alle andere spullen (inrichten). Dat kost (nog?) wel veel tijd. Vooral met zo’n rondlopend klein monster.

Inmiddels zijn we weer thuis. Deze zomer twee weken naar Frankrijk :)
Mooi karretje! Helaas kan dat er thuis niet door krijgen. Vrouw wil liever een gewone aanhanger en dan vlakzeil eroverheen als we hem voor vakantie gebruiken. Bagage wagens met afneembare deksel bestaan volgens mij niet :'(

Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daktegel
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-09 20:52
Heeft er iemand nog goede tips voor gebieden in Oostenrijk?

We hebben de eerste week geboekt in het Ötztal bij de Ötztaler Naturcamping. Deze lijkt redelijk goed, gezien de reviews en genoeg te doen in de omgeving. Eigenlijk zoeken we iets soortgelijks(denk ik, nog nooit op die camping geweest) of iets wat lijkt op onze natuurkampeerterreinen.

Zag al Alpencamping Mark in dit topic voorbij komen, maar dit lijkt ver van de 'echte' bergen te zitten of heb ik dit mis?

Zelf ook al de Branderberger Alpen gevonden met camping Stadler hof, maar geen flauw idee of hier genoeg te doen is voor een week. En anders misschien Stubaital. Wie heeft een mooie tip?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk84
  • Registratie: Juli 2012
  • Nu online
@Daktegel Wij gaan dit jaar naar Alpenferienpark. Ik hou niet zo van die 'laantjes' met staanplaatsen, dus deze camping leek me wel leuk. Genoeg te doen in de omgeving volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appelkoeken
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 15-09 22:41
Daktegel schreef op maandag 30 mei 2022 @ 12:25:
Weet niet of je faciliteiten op de camping wilt? Ben twee jaar geleden bij nationalpark camping Kals am Grossglockner geweest. Eenvoudige camping maar met uitstekend sanitair. Omgeving is fantastisch met genoeg wandelmogelijkheden in de directe omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-09 15:47
[...]

Wat bizar in 2022. Wat is er mis met in je badpak of zwembroek rond te lopen op een camping? Vakantiegevoel is voor mij onder andere in het zonnetje in m'n short en op slippers / blote voeten beetje relaxen en wat rondbanjeren. Dat doe ik zelfs in mijn eigen wijk op mooie zomerse dagen (op loopafstand van het strand) :P . Ik zou met piepende banden van die camping vertrekken :o .

Wij (ik, mijn vriendin en onze peuter) gaan deze zomer twee weken naar een (natuur)camping aan de Azuurkust. Vervolgens nog een weekje ergens middenin Frankrijk. Wat we fijn vinden is ijskoude drankjes, biertjes, wijntjes, kaasjes, rillettes, verse groenten et cetera.
Kortom, we willen een koelbox met compressor aan gaan schaffen.

De koelbox komt in de tent te staan, of eventueel buiten onze tent in een klein strand- of minitentje en een vereiste is dat een wijnfles er rechtop in kan. 12V of 230V maakt ons niet zoveel uit, we zoeken campings uit met 230V en regelen eventueel een 12V adapter.

Ik heb zelf al veel gezocht en deze hebben we momenteel in overweging:

indel B Travelbox 18L

mestic MCC 35

Mobicool MB40

Heeft iemand ervaring met een van deze koelboxen, of eentje die daarop lijkt? Of andere suggesties? Budget max € 450,-.

Edit: budget toegevoegd.
Die Indel is wel erg klein. Domestic is kwaliteit waar je voor betaald. Een voordeliger alternatief is imo https://www.amazon.nl/Ele...gid=pla-871537549169&th=1
Mobicool FR40, deze doet ook met de compressor koelen op 12 volt. Is dus maar 1 systeem en daarvoor wat lichter/minder lomp dan de MB40

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Daktegel schreef op maandag 30 mei 2022 @ 12:25:

We hebben de eerste week geboekt in het Ötztal bij de Ötztaler Naturcamping. Deze lijkt redelijk goed, gezien de reviews en genoeg te doen in de omgeving. Eigenlijk zoeken we iets soortgelijks(denk ik, nog nooit op die camping geweest) of iets wat lijkt op onze natuurkampeerterreinen.

Zag al Alpencamping Mark in dit topic voorbij komen, maar dit lijkt ver van de 'echte' bergen te zitten of heb ik dit mis?

Zelf ook al de Branderberger Alpen gevonden met camping Stadler hof, maar geen flauw idee of hier genoeg te doen is voor een week. En anders misschien Stubaital. Wie heeft een mooie tip?
Je zoekt dus iets voor de 2e week?
Qua campings kan ik Lindlerhof (ten zuiden van de Grossglockner) en Grosswalsertal (in het westen, Vorarlberg) aanraden.

Ik vind zelf Karinthië erg mooi, vooral met de Kärnten Card erg mooie dingen bezocht. De bergen in Vorarlberg waren wat lager maar ook daar had je wel een leuke kaart voor uitjes (V-Card). Overigens zijn er meer gebieden met goede kaarten, maar vooral Kariënthie is me dus erg goed bevallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
lost95 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 12:24:
[...]

Mooi karretje! Helaas kan dat er thuis niet door krijgen. Vrouw wil liever een gewone aanhanger en dan vlakzeil eroverheen als we hem voor vakantie gebruiken. Bagage wagens met afneembare deksel bestaan volgens mij niet :'(
De deksel is wel te demonteren, maar het is er niet per se voor ontworpen. Zou het zelf niet zo gauw doen. Zit wel fraai in elkaar zo'n Anssems.

Volgens mij bestaan er wel bagagewagens met afneembare deksels. Daxara heeft ze bijvoorbeeld ook met (plastic) deksel die ontworpen is om te verwijderen. Maar die kar heeft dan weer een stuk hogere wanden. Heb persoonlijk liever een wat lagere kar, zodat er van alle kanten makkelijk spullen in- en uit te laden zijn. Van Saris heb ik zoiets ook wel gezien, maar wellicht zijn die inmiddels uit het assortiment.

[ Voor 6% gewijzigd door JanHenk op 30-05-2022 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:38

Ravhin

no <root>...

Luuk84 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 10:04:
[...]

Ik ben qua looks geen holtkamper fan, maar deze nieuwe Kyte ziet er een stuk mooier uit dan de oude :) Die oude raampjes in de Kyte vond ik niet zo mooi.
Die 1 stoks luifel vind ik daarentegen wel erg handig qua opzet gemak. Kan me voorstellen dat je erg blij bent!

Wat zijn de haken en ogen waar je tegenaan loopt?
Het Windforce systeem onder andere. Als ik de Kyte aansluit op een 10A C-automaat lukt het wel om deze te gebruiken; als het een B-automaat is slaat-ie er geheid uit. Dat is best wel jammer want (behalve dan dat het ook wel heul makkelijk is!) je zet de Kyte het beste uit met dat systeem (in 1x goed).

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Badderbeest

Badderbeest

De enige echte

lost95 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 12:24:
[...]
Een deksel is ook maar gewoon een gemonteerd accessoire, wat er op kan kan er ook weer van af. Als het tegenzit om het los te krijgen maak je het meteen zo dat het in het vervolg makkelijk gaat. Als je een normaal huis-tuin-keuken aanhangertje koopt met een vlakzeil zou ik er wel op letten wat voor asje er onder zit. Aanhangertjes voor naar de gemeentewerf zijn meestal niet afgeveerd en hebben een star asje. Bagagewagentjes zijn dat meestal wel (Minimaal een torsieasje, soms bladveren, soms spiraalveren en soms zelfs óók nog voorzien van schokbrekers) Dat is niet voor niets. Het rijdt veel prettiger, maar bijvoorbeeld koelboxen kunnen kapot stuiteren/rammelen in het karretje. Als je door Duitsland wilt met 100 km/h heb je een tempo-100 goedkeuring nodig. Dat kun je geloof ik ook wel schudden met een onafgeveerd aanhangertje.

De enige echte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Ravhin schreef op maandag 30 mei 2022 @ 13:48:
[...]
Het Windforce systeem onder andere. Als ik de Kyte aansluit op een 10A C-automaat lukt het wel om deze te gebruiken; als het een B-automaat is slaat-ie er geheid uit. Dat is best wel jammer want (behalve dan dat het ook wel heul makkelijk is!) je zet de Kyte het beste uit met dat systeem (in 1x goed).
Wij hebben sinds vorig jaar een Kyte uit 2018. Tip die ik toepas is de flap nog flink voor de opening van de motor houden bij het aanzetten, en pas helemaal weghalen na een paar seconden. Kennelijk wordt zo de inschakelpiek lager, en klapt de zekering er minder snel uit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• knutsel smurf
  • Laatst online: 14-09 06:35

knutsel smurf

Grote Smurf zijn we er bijna ?

Drardollan schreef op maandag 30 mei 2022 @ 10:37:
Wij hebben 2 nu bijna 3 jaar terug gekozen voor een Adria Altea (nieuw) vooral omdat de Adria's een vrij licht en modern interieur hebben. Mijn vrouw vond dat de belangrijkste keuze factor. En eerlijk gezegd was ik het er ook wel mee eens.

Dit was ik vorige week :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SfRnpSPcEQ6HgV9b9o2KliMCHJE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c8CQwwEyf5mV29nE6so0lH88.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
knutsel smurf schreef op maandag 30 mei 2022 @ 14:40:
[...]

Wij hebben 2 nu bijna 3 jaar terug gekozen voor een Adria Altea (nieuw) vooral omdat de Adria's een vrij licht en modern interieur hebben. Mijn vrouw vond dat de belangrijkste keuze factor. En eerlijk gezegd was ik het er ook wel mee eens.

Dit was ik vorige week :
[Afbeelding]
Lekker hoor!

Adria staat ook zeker op ons lijstje! Laatst een paar modellen gezien bij de dealer en dat sluit absoluut aan bij wat wij zoeken. Langzaam krijgen we een beetje een beeld van de merken en series die haalbaar zijn (qua eisen, wensen en financiën). Het idee is om binnenkort te gaan selecteren naar enkele merken/modellen en hun indeling en dan te kijken wat we willen. Nieuw is duur, maar tweedehands is inmiddels ook stevig aan de prijs tenzij je naar 10+ jaar kijkt. De vraag is of die paar duizend euro mij een tweedehands waard is, caravans zijn zo verschrikkelijk waardevast tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saffie_time
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:19

Saffie_time

Why use this? 42!

Zijn er nog mensen die mij kunnen helpen met campings in Noord-Macedonie?
Rondom het meer van Ohrid kan ik er een bult vinden en daar zullen we er vast wel 1 van gaan bezoeken maar verder kan ik dus online vrij weinig vinden. Is dat omdat ze er niet zijn of gewoon niet online te vinden?

We zijn beiden niet van de drukte dus Ohrid is leuk om eens gezien te hebben maar zullen we zeker niet al te lang willen blijven.
Ben dus een beetje op zoek naar iemand die er al eens geweest is en wat meer info zou kunnen geven.

If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Badderbeest

Badderbeest

De enige echte

Drardollan schreef op maandag 30 mei 2022 @ 14:43:
[...]
caravans zijn zo verschrikkelijk waardevast tegenwoordig.
je kunt je afvragen of dat in de toekomst zo blijft. Uiteindelijk wordt iedere auto een EV. De EV's vanaf de eerste generatie t/m heden hebben vaak een waardeloos trekgewicht t.a.v. een caravan en/of hebben een bijzonder onprettige actieradius wanneer het wel mag en kan. Je kan verwachten dat daardoor de vraag naar caravans langzaam zal gaan slinken, terwijl het aanbod vanwege de hoge vraag de afgelopen jaren sterk is toegenomen. Ik denk dat vouwwagens qua investering beter gaan uitpakken. Al zijn dverse fabrikanten ook nog wel bezig met elektrisch aangedreven (caravan)onderstellen. Maar voordat die op de markt zijn én geschikt en goedgekeurd zijn om bestaande caravans te upgraden tegen redelijke kosten....

De enige echte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Badderbeest schreef op maandag 30 mei 2022 @ 14:56:
[...]

je kunt je afvragen of dat in de toekomst zo blijft. Uiteindelijk wordt iedere auto een EV. De EV's vanaf de eerste generatie t/m heden hebben vaak een waardeloos trekgewicht t.a.v. een caravan en/of hebben een bijzonder onprettige actieradius wanneer het wel mag en kan. Je kan verwachten dat daardoor de vraag naar caravans langzaam zal gaan slinken, terwijl het aanbod vanwege de hoge vraag de afgelopen jaren sterk is toegenomen. Ik denk dat vouwwagens qua investering beter gaan uitpakken. Al zijn dverse fabrikanten ook nog wel bezig met elektrisch aangedreven (caravan)onderstellen. Maar voordat die op de markt zijn én geschikt en goedgekeurd zijn om bestaande caravans te upgraden tegen redelijke kosten....
Dit is ook al een tijdje mijn gedachte.

Ik heb nu een jaar een BEV en ben daar wel erg tevreden over. We hebben nu de Falco met de bagagewagen, maar zitten ook wel eens te kijken naar een vouwwagen. Caravans vind ik ook een optie (zie de charme er wel van), maar daarvoor moet ik dan meteen (ook) weer een andere auto (benzineslurper).

De trend van steeds grotere caravans is m.i. ook wat aan het keren; er worden steeds meer caravanlijnen geïntroduceerd die zijn geënt op maximaal gewicht, luchtweerstand, etc.

Ik heb eigenlijk alleen daarom al de caravan doorgehaald als optie voor een toekomstige opvolger van de Falco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:48
[...]

Ik geloof ook wel dat er binnen nu en een paar jaar weer meer tweedehands caravans beschikbaar komen, maar geloof nu niet direct dat dat met elektrische auto's te doen zal hebben. Als je al een caravan hebt, zal de keuze van een auto eerder afhangen van het feit dat je een caravan hebt. Je neemt dan een auto die daar ook mee om kan gaan.

Maar de afgelopen 2 jaar zijn er zoveel extra caravans gekocht door Corona, dat daar gerust een aantal mensen tussen zal zitten die er na een paar jaar op uitgekeken zijn, en weer gewoon all-inclusive naar Turkije gaan.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaDude
  • Laatst online: 05-09 09:30
Wat zou een goed trekgewicht zijn voor een BEV vriendelijke caravan? <1000kg?
Aan de andere kant, er komen ook steeds meer BEV's met een trekhaak met fatsoenlijk trekgewicht.

[ Voor 38% gewijzigd door DaDude op 30-05-2022 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
[...]

Ik denk van wel, voordat "elke auto" een EV is zijn we nog wel wat jaren verder. De trekkracht van de gemiddelde hybride en EV is ondertussen ook flink op aan het lopen. 1500 kilo is al vrij normaal aan het worden. De huidige caravans in het meest verkochte segment zitten daar (ruim) onder qua gewicht.

Daarnaast weiger ik om mijn leven van dit moment aan te passen op mogelijke veranderingen in de (verre) toekomst. Ik kan amper het eind van de week overzien, laat staan een periode van 5 jaar of langer. Daar kan, ga en wil ik geen rekening mee houden.

Maar voor de keuze van aankoop van een caravan is het sowieso geen issue, ik koop nu iets voor de komende 20 jaar. Of de aankoop nu nieuw is of 5 jaar oud, dat maakt niet zoveel uit. Die 20 jaar halen ze beiden bij normaal gebruik met gemak. Het is voor mij geen investering, het zijn kosten. Tenzij zich een drastische wending in mijn leven voordoet die verkoop noodzakelijk maakt, maar dan denk ik dat ik grotere problemen heb om het hoofd te bieden.

Een vouwwagen ga je mij niet inkrijgen, voor geen 100.000 euro en in geen 100.000 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
DaDude schreef op maandag 30 mei 2022 @ 15:22:
Wat zou een goed trekgewicht zijn voor een BEV vriendelijke caravan? <1000kg?
Die zijn op de markt, maar dan krijg je wel een serieus kleine caravan. Een beetje caravan op dit moment is zo'n 900 leeg en 1200 max gewicht, al kan je ze wel omhoog laten keuren op kenteken. Dan heb je het over ongeveer 1400 max gewicht.

Een fatsoenlijke hybride en ook diverse EV's kunnen en mogen 1500 hebben. Dus daar zit je ruim binnen. En ik verwacht dat de komende jaren steeds meer modellen op de markt zullen komen met een dergelijke mogelijkheid.

Nog los van dat ik denk dat veel mensen een brandstof én EV zullen bezitten de komende jaren. EV heeft een aantal nadelen die je eenvoudig kan oplossen met een brandstofauto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Wild Chocolate schreef op maandag 30 mei 2022 @ 15:21:
[...]

Ik geloof ook wel dat er binnen nu en een paar jaar weer meer tweedehands caravans beschikbaar komen, maar geloof nu niet direct dat dat met elektrische auto's te doen zal hebben. Als je al een caravan hebt, zal de keuze van een auto eerder afhangen van het feit dat je een caravan hebt. Je neemt dan een auto die daar ook mee om kan gaan.

Maar de afgelopen 2 jaar zijn er zoveel extra caravans gekocht door Corona, dat daar gerust een aantal mensen tussen zal zitten die er na een paar jaar op uitgekeken zijn, en weer gewoon all-inclusive naar Turkije gaan.
Die dump had ik vorig jaar al verwacht, maar vooralsnog blijft die uit. Het is overigens ook 1 van de overwegingen, mijn huidige caravan kan ik voor goed geld verkopen op dit moment.

Zoals ik eerder aangaf, ik ga mijn leven van nu niet inrichten op wat er mogelijk misschien een keer in de toekomst zou kunnen gebeuren. Ook denk ik dat het aanbod niet bij mij zal aansluiten, veel nieuwe caravans zijn verkocht aan niet kampeerders en ik denk dat die andere eisen hebben gesteld dan ik zou stellen. Wij hebben redelijk specifieke eisen, denk bijvoorbeeld aan een vast bed waarbij je niet over elkaar heen moet kruipen om erin te komen, dat ik mij afvraag of het mogelijk aankomende aanbod past bij mijn vraag.

Vandaar dat we ook erg sterk overwegen om nieuw te kopen. We kunnen dan aan al onze wensen en eisen voldoen. Zelf kampeer ik al 40+ jaar, waarvan 30+ met een caravan, en mijn partner 15 jaar met caravan. Ik denk dat we ondertussen goed kunnen inschatten wat we wel en niet willen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Technisch is er eigenlijk geen goede reden om het trekgewicht van een BEV te beperken. Zie bijv. deze post:

mux in "Elektrische auto's - deel 5"

Overigens is gewicht ook niet de belangrijkste factor, dat is luchtweerstand. Die is van de meeste caravans bedroevend (al zijn er ook een paar die meer gericht zijn op luchtweerstand).

Door de luchtweerstand neemt het verbruik fors toe. Met een van nature relatief inefficiënte brandstofmotor merk je dat minder dan met een efficiënte EV.

Het gaat hem dus vooral om de actieradius die fors afneemt en daarmee dus eigenlijk niet toereikend is voor een beetje fatsoenlijke caravan. Dat verander je niet met een hoger technisch trekgewicht. De bottleneck blijft daarmee, dus.

Tenzij je alleen in de buurt op vakantie gaat (wat natuurlijk kan zijn), of een heel aerodynamische caravan hebt, is een BEV en caravan gewoon geen goede combi.

Een plug-in hybride (PHEV) is wel een optie. Van nature een hoog leeggewicht (door accupakket) en vaak ook een hoog trekgewicht. En door de brandstoftank kun je ook vrij zorgeloos wat verder mee weg. Voor de caravanneers onder ons, is dat een prima optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreeShooter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:28
Saffie_time schreef op maandag 30 mei 2022 @ 14:44:
Zijn er nog mensen die mij kunnen helpen met campings in Noord-Macedonie?
Rondom het meer van Ohrid kan ik er een bult vinden en daar zullen we er vast wel 1 van gaan bezoeken maar verder kan ik dus online vrij weinig vinden. Is dat omdat ze er niet zijn of gewoon niet online te vinden?

We zijn beiden niet van de drukte dus Ohrid is leuk om eens gezien te hebben maar zullen we zeker niet al te lang willen blijven.
Ben dus een beetje op zoek naar iemand die er al eens geweest is en wat meer info zou kunnen geven.
Kijk ook eens op Park4Night: voornamelijk gericht op campers op rondreis maar daar kun je misschien wat meer info en ervaringen vinden over campings rond lake Ohrid.

Wij stonden daar vorig jaar een week op deze "camping" met onze camper. Het is een hele (!) simpele camping met wat toiletten, douches en een grasveld aan het meer. Wij kwamen eigenlijk voor een nachtje maar bleven uiteindelijk een week. Wij hebben er hele goede herinneringen aan: we hadden perfect weer, we konden van andere campers een kano lenen om naar Ohrid te peddelen, met de fiets in de ochtend Burek halen bij de bakker. :)

Maar goed, wij waren op een doorreis van 1 jaar waarbij we voornamelijk wildkampeerden. Dus onze ervaring is misschien anders dan als je op vakantie gaat :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Badderbeest

Badderbeest

De enige echte

JanHenk schreef op maandag 30 mei 2022 @ 15:45:
Technisch is er eigenlijk geen goede reden om het trekgewicht van een BEV te beperken. Zie bijv. deze post:

mux in "Elektrische auto's - deel 5"

Het gaat hem dus vooral om de actieradius die fors afneemt en daarmee dus eigenlijk niet toereikend is voor een beetje fatsoenlijke caravan. Dat verander je niet met een hoger technisch trekgewicht. De bottleneck blijft daarmee, dus.

Tenzij je alleen in de buurt op vakantie gaat (wat natuurlijk kan zijn), of een heel aerodynamische caravan hebt, is een BEV en caravan gewoon geen goede combi.

Een plug-in hybride (PHEV) is wel een optie. Van nature een hoog leeggewicht (door accupakket) en vaak ook een hoog trekgewicht. En door de brandstoftank kun je ook vrij zorgeloos wat verder mee weg. Voor de caravanneers onder ons, is dat een prima optie.
Helemaal eens, en hoewel je de caravan ook gewoon ergen langs de route de soleil kan stallen zodat je 80-95% van de route zonder af kan leggen denk ik dat toch niet veel mensen dat als een alternatief zien (doen ze nu ook niet en masse) het aandeel van EV's neemt toe en daarmee daalt het aandeel van auto's die geschikt zijn voor een caravanrit naar het "verre" zuiden. Voor wat betreft de PHEV heb je voorlopig nog een punt, onze volgende auto is besteld en is ook een PHEV, dankzij het hoge eigen gewicht moet ik dan wel aan het BE-rijbewijs, omdat ik anders m'n kampeerkar niet meer mag trekken.... kromme regels :)

Verder denk ik dat voor veel mensen de betaalbaarheid van een caravanvakantie onder druk komt te staan. De brandstof moet duur betaald worden, dat merk je natuurlijk rechtsreeks aan de pomp terwijl je auto elke 7-8 km voor twee euro peut opdrinkt, maar de rest van het jaar die caravantrekker aanhouden kost ook een extra duit. Het kan in mijn ogen niet anders dan dat dit zijn weerslag gaat hebben op de populariteit van de caravan in de toekomst. Dat gezegd hebbende ben ik zelf ook wel benieuwd naar de dorst van onze SUV met de aanhanger erachter. De afmeting en stroomlijn is beter dan die van een caravan,ik reken op ongeveer 1:12.

[ Voor 16% gewijzigd door Badderbeest op 30-05-2022 20:06 ]

De enige echte

Pagina: 1 ... 123 ... 277 Laatste