[Vakantie] Kamperen algemeen - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 122 ... 277 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:02
JanHenk schreef op maandag 16 mei 2022 @ 11:47:
Wat is het voordeel (en nadeel) van koken op benzine? Oprechte vraag... Ik ben vrij standaard meteen richting gas gegaan, heb het eigenlijk niet eens overwogen. Wellicht een gemiste kans.
Bij ons was het vooral het overal verkrijgbaar zijn van brandstof, ook aan de andere kant van de wereld. Maar ben er ooit mee begonnen toen ik Europa nog op de motor onveilig maakte en het onzinnig vond om gasflesjes mee te sjouwen als ik ook al 20 liter benzine (goed toegankelijk) bij me had. Dat was nog in de tijd dat benzeen etc nog niet zo'n dingetje was.

Maar altijd bij gebleven, vind de snelheid erg goed, kan met een dikke liter een hele vakantie doen met z'n tweeën en neemt weinig ruimte in. Vind alleen het geluid wel een dingetje, maakt toch best wat herrie (ik heb een Optimus Multi Fuel brander). En mijn vrouw vind het wel best, nu moet ik altijd koken want zij vind het een eng ding (aansteken is soms spannend met een steekvlam B) ).

Gebruik hem meestal met Coleman Fuel maar stap voor dit jaar over op Aspen 4t.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 18:55
JanHenk schreef op maandag 16 mei 2022 @ 14:27:

Je had een vouwwagen toch? Heb je er bewust voor gekozen om te werken met 1 grote fles en lange slangen?

Ik heb eigenlijk helemaal niet zoveel koppelingen en flessen; twee slangen met (Campingaz) drukregelaars en twee Campingaz tanks. Op de Cadacs (Chef en kookplaat) heb ik dus van die snelkoppelingen. Ik zet ze zo op en kan ze ook gauw omwisselen indien nodig, etc. De slangen zijn juist heel kort.

Ik gebruik de Carri Chef 2 thuis ook gewoon, overigens. Gisteren nog voor ruim 20 personen wat vlees op staan schroeien :+
Ja we hebben een Campooz.
Het is een vouwwagen in de volksmond, maar officieel een tenttrailer. (niet om belerend te doen, ik noem het meestal ook gewoon een vouwwagen)
Maar hierdoor mis je de typische vouwwagen voordelen als een bermkeuken en geïntegreerde gas/elektra installatie.

We hebben onze kookbenodigdheden nog van onze tent hiervoor.
Dus die keuze was toen al gemaakt.
Doordat we toen met zijn 2en waren en altijd een dichte aanhanger hadden waar de hele uitzet standaard in lag hadden we niet echt ruimtegebrek.
Tegenwoordig 2 koters, en daarom een campooz aangeschaft, en nog steeds geen ruimtegebrek.

De blauwe campinggas tankjes had ook gekund, maar of je nou 1 grote fles mee hebt of 2 grote campinggas flessen dat maakt niet zoveel uit.
De groene fles is stukken goedkoper in gebruik omdat je hem gewoon laat vullen.
Ik vul hem meestal vlak voor vertrek, en dan moet ik een paar euro aftikken voor die paar kg gas dat erin gaat.

Een slang moet er sowieso tussen, ik heb een 5meter slang voor de gaspitten.
De fles staat naast de tent(trailer) tegen de bosjes en ik kook onder de luifel.
Een 2e 5 meter slang voor de weber WGA.
Soms knoop ik ze aan elkaar om de weber verder weg te zetten, maar meestal staat de gasfles tussen de kookplaat en de wga in tegen de heg/bosjes aan.

Maar waarom ik de bezinebranders wel wat vind is een beetje zoals een accu grasmaaier en een bedrade grasmaaier.
Uiteindelijk is de kabel gewoon irritant.

En ik vind ze er gewoon stoer uit zien :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smurf
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-09 08:09

Smurf

Detri

Door al dat gepraat over vloeistofbranders krijg ik eigenlijk wel zin om mijn oude Primus brander weer eens tevoorschijn te halen. Is niet die "standaard" koperkleurige petroleumbrander, maar hij zit in een blauw koffertje geintergreerd. (geen idee wat het type is zo uit mn hoofd, en een snelle google werd ik ook al niet wijzer van)

Ding is al ruim 20 jaar niet gebruikt, dus zal hem sowieso uit elkaar moeten halen en alle rubbers vervangen. En dan gelijk omzetten van petroleum naar benzine/coleman fuel.

)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
Smurf schreef op maandag 16 mei 2022 @ 16:14:
Door al dat gepraat over vloeistofbranders krijg ik eigenlijk wel zin om mijn oude Primus brander weer eens tevoorschijn te halen. Is niet die "standaard" koperkleurige petroleumbrander, maar hij zit in een blauw koffertje geintergreerd. (geen idee wat het type is zo uit mn hoofd, en een snelle google werd ik ook al niet wijzer van)

Ding is al ruim 20 jaar niet gebruikt, dus zal hem sowieso uit elkaar moeten halen en alle rubbers vervangen. En dan gelijk omzetten van petroleum naar benzine/coleman fuel.
ah, daar ben ik ook mee begonnen.. O+ Mooi ding, alleen gleden mijn pannen er regelmatig af. En opwarmen met van die pasta was een stuk lastiger dan met moderne benzinebranders die dat gewoon met een beetje benzine doen.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:51

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Fotootje is altijd leuk :)

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malus65
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14:46
Is er iemand die ervaring heeft met het onderhoud van Coleman branders? Bij die van mij lekt de aansluiting van de generator, geen idee of dit zelf te verhelpen is. Strakker aandraaien werkt in ieder geval niet echt heb ik al ondervonden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15:23

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L2LX2fAZzbdozrmCOWB_MjeK8uE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bwi6626GZZpaPQXuJ7Oj8MUu.png?f=fotoalbum_large
Zoiets? De Optimus 111B.

Ik heb zelf nu de Primus Omnifuel en ik stook op petroleum. Niet op gas omdat ik ook in de winter en op hoogte kampeer. Dan werkt een brander waar je zelf de druk kan opvoeren altijd beter. Daarnaast op petroleum omdat dit minder licht ontvlambaar is als benzine, wel heb je dan spiritus nodig om de brander voor te verwarmen.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zuma
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:11
FRANQ schreef op maandag 16 mei 2022 @ 11:25:
Ik zit te kijken naar zo'n coleman benzine kooktoestel.

Word de powerhouse 414 nog wel gemaakt?
Ik kan die online echt nergens vinden.
Qua formaat lijkt mij die wel erg praktisch.

Wat is de ervaring met de kleinere 424 met het plaatsen van de pannen?
Ik heb een primus pannenset met een 25cm koekenpan.

En een bonusvraag, Heeft iemand ervaringen met het coleman oventje?
Ik ben erg benieuwd of hij goed werkt voor bijvoorbeeld lasagne, afbakbroodjes of pizza.
Nee de 414 is een echt verzamelaarsobject geworden. Op de 424 krijg ik wel een 5 quart DO en een 2,5 liter pan aan de praat. Rechts vol gas, links sudderen. Gewoon wisselen met datgeen wat hard moet gaan. Meestal beginnen we met de groenten en saus in de DO op de rechter pit. Als deze klaar is om te sudderen gaat hij naar links en dan kan rechts de rijst, pasta etc. gekookt worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zuma
JanHenk schreef op maandag 16 mei 2022 @ 11:47:
Wat is het voordeel (en nadeel) van koken op benzine? Oprechte vraag... Ik ben vrij standaard meteen richting gas gegaan, heb het eigenlijk niet eens overwogen. Wellicht een gemiste kans.
Het is meer een kwestie van systeem denken en winter kamperen. Onze lampen en kookstel werken op benzine. Geen geklooi met gasbussen of flessen. Geen geklooi met lage temperaturen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zuma
Malus65 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 11:52:
[...]

Voor mij is een voordeel dat eea wat compacter is, al heb je wel flessen met Coleman brandstof nodig en dat neemt ruimte in. Maar volgens mij toch altijd minder dan een flinke gasfles. Althans, dat houdt ik me al jaren voor 8) Verder is de calorische waarde van benzine hoog, dus de boel wordt snel flink heet. Heter dan het gemiddelde gasstel volgens mij. Verder is het gewoon lekker kneien, ik hou daar wel van.
Ik doe het met goedkopere alcylaatbenzine (zeg maar Aspen blauw). Net zo schoon als Coleman fuel maar tikje goedkoper. Zeker als je 25 liter jerrycans of 5 liter jerrycans in een aanbieding koopt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zuma
jbdeiman schreef op maandag 16 mei 2022 @ 12:16:
[...]

Hoeveel benzine gebruik je dan in een weekje, er vanuitgaande dat je de meeste dagen kookt/ bakt op het apparaat? Dat geeft wellicht ook een goed beeld.

Wat ik met zo'n (zeker zo'n grote) gasfles merk is dat die vakanties lang mee gaan (wij gebruiken m thuis ook voor BBQ, of soms met de safari chef om pannenkoeken op te bakken en als het kouder wordt voor de terras heater, dus voor ons multifunctioneel), dus dat je er heel lang op kan koken/ bakken/ bbq'en voordat de fles leeg is.
Ja, ze zijn lomp/ groot, maar als je 20 liter benzine mee moet nemen voor 2 weekjes (bij wijze van) dan valt het toch ook wel weer mee. Of ga je regelmatig wat benzine (bij) halen, want tussentijds bijvullen is dan natuurlijk gemakkelijker?
Ongeveer 4 tot 5 liter in een week met een benzine lamp erbij. Winter (langer donker) gaat het naar 6 a 7 liter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zuma
FRANQ schreef op maandag 16 mei 2022 @ 13:11:
[...]

Ik heb zojuist de 414 via mp gekocht.

Ben erg benieuwd.

Het aansteken en gebruiken zal vooral voor mijn vrouw even wennen worden :+
Ik heb ondertussen al 3 filmpjes bekeken hoe het in zijn werk gaat.

Heb je nog tips over wat ik mee moet hebben op vakantie voor (nood)onderhoud?
Neem contact op met Peter Qvist voor reserve onderdelen. Laat hem ook eerst nakijken of er niets groters gelijk vervangen moet worden. Ik heb altijd een losse generator en een generator met kraanstuk (bundel) bij. Verder pompleertjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
zuma schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 13:07:
[...]

Neem contact op met Peter Qvist voor reserve onderdelen. Laat hem ook eerst nakijken of er niets groters gelijk vervangen moet worden. Ik heb altijd een losse generator en een generator met kraanstuk (bundel) bij. Verder pompleertjes.
Ik ga hem zelf eerst helemaal nakijken voor we ermee op vakantie gaan.

Lees wel veel verschillende aanpakken met onderdelen meenemen.
De een neemt niks mee en de ander wel een generator en dergelijke.

Nu denk ik dat het irritant is als je niet kan koken op vakantie, dus iets meehebben is wel handig.

De generator, eigenlijk gaat die niet stuk toch?
Met schoonmaken zou die dan weer moeten werken.

Leertjes voor het pompje zijn wel een goeie, daar had ik nog niet aan gedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:57

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

zuma schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 12:56:
[...]

Nee de 414 is een echt verzamelaarsobject geworden. Op de 424 krijg ik wel een 5 quart DO en een 2,5 liter pan aan de praat. Rechts vol gas, links sudderen. Gewoon wisselen met datgeen wat hard moet gaan. Meestal beginnen we met de groenten en saus in de DO op de rechter pit. Als deze klaar is om te sudderen gaat hij naar links en dan kan rechts de rijst, pasta etc. gekookt worden.
Ik heb geen idee of ik dan de 414 of 424 heb, ik krijg de verschillen op de google foto's niet gevonden. Ik heb hem altijd als backup bij (kook bij het kamperen meestal op open vuur met gietijzeren spul) samen met zo'n benzinelamp inderdaad. Laatstgenoemde geeft ook nog wat warmte af mocht dat nodig zijn. De auto draait ook op benzine dus ik heb meestal een 5L jerrycan bij voor nood (voor beide) en een speciale 1L brandstof container los daarvan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
HTT-Thalan schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 13:19:
[...]

Ik heb geen idee of ik dan de 414 of 424 heb, ik krijg de verschillen op de google foto's niet gevonden. Ik heb hem altijd als backup bij (kook bij het kamperen meestal op open vuur met gietijzeren spul) samen met zo'n benzinelamp inderdaad. Laatstgenoemde geeft ook nog wat warmte af mocht dat nodig zijn. De auto draait ook op benzine dus ik heb meestal een 5L jerrycan bij voor nood (voor beide) en een speciale 1L brandstof container los daarvan.
De breedte is een duidelijk verschil.
De 414 is 56cm breed
De 424 is 46cm breed

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zuma
Malus65 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 12:19:
Is er iemand die ervaring heeft met het onderhoud van Coleman branders? Bij die van mij lekt de aansluiting van de generator, geen idee of dit zelf te verhelpen is. Strakker aandraaien werkt in ieder geval niet echt heb ik al ondervonden.
Ik vermoed een pakking, neem ff contact op met Peter Qvist voor het exacte onderdeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:16
HTT-Thalan schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 13:19:
[...]

overzicht met verschillen (en stiekem ergens een foto van een 425)
https://beakerbus.nl/2020/de-coleman-stove/

en hier:
https://campingkitchenbox...stoves-413-414-vs-424-425

volgende keer misschien gericht zoeken en niet alleen op foto's ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Hopjesvla79 op 17-05-2022 13:27 ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:57

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Hopjesvla79 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 13:26:
[...]

overzicht met verschillen (en stiekem ergens een foto van een 425)
https://beakerbus.nl/2020/de-coleman-stove/

en hier:
https://campingkitchenbox...stoves-413-414-vs-424-425

volgende keer misschien gericht zoeken en niet alleen op foto's ;)
ah, nee, dan heb ik idd de 424, ik herken hem aan het type vergasser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:56
LordSinclair schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 12:31:
[...]
Niet op gas omdat ik ook in de winter en op hoogte kampeer. Dan werkt een brander waar je zelf de druk kan opvoeren altijd beter.
Waarom zou gas niet werken in de winter? Propaan verdampt tot -42 graden.

En wat is het probleem met gas branden hoog in de bergen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
pirke schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 14:57:
[...]

Er zit volgens mij(n vader) een mengsel in van butaan en propaan.
Butaan doet het niet zo goed in de wintermaanden.

Maar dat is iets wat mijn vader altijd zei, en ik weet niet of dat nog actueel is.

EDIT:

Wij hadden vroeger campinggaz, en dat is dus butaan.
bron: dewit
Van de drie soorten gas: butaangas, propaangas en LPG, worden butaan- en propaangas vooral gebruikt voor recreatieve doeleinden, zoals koelboxen, kachels, kooktoestellen, barbecues, etc. Het verschil tussen butaan- en propaangas is het kookpunt (temperatuur waarbij het gas van vloeistof in gas overgaat en andersom). Bij butaan is dat 0 °C en bij propaan -44 °C. Dit betekent dat butaangas vloeibaar en dus onbruikbaar wordt om te koken of verwarmen bij een temperatuur lager dan 0 °C. Butaangas is daarom niet geschikt voor de wintermaanden (of in koude omstandigheden in de zomer; bijvoorbeeld in het hooggebergte). Propaangas wordt pas bij -44 °C vloeibaar en is daardoor verreweg het meest gebruikte gas. Het voordeel van butaangas is echter weer dat het een hogere verbrandingswaarde heeft dan propaan!

Campingaz gasflessen
De meest bekende gasfles is de blauwe fles van Campingaz. Deze gasflessen zijn gevuld met butaangas.

[ Voor 55% gewijzigd door FRANQ op 17-05-2022 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
FRANQ schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 15:11:
[...]

Er zit volgens mij(n vader) een mengsel in van butaan en propaan.
Butaan doet het niet zo goed in de wintermaanden.

Maar dat is iets wat mijn vader altijd zei, en ik weet niet of dat nog actueel is.

EDIT:

Wij hadden vroeger campinggaz, en dat is dus butaan.

[...]
er is idd ook speciaal winter gas te koop zoals Primus Winter gas en Coleman Xtreme gas.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
[...]

meeste tankje zijn butaan wat niet goed werkt bij kou, en hoog in de bergen is het sneller koud (dacht dat je 6 graden per kilometer omhoog verliest).

Overigens is hoog in de bergen een snelkookpan wel handig, probeer op 4km hoogte maar eens rijst of aardappels te koken :*)

Ik heb wel eens op ruim 5km hoogte gekampeerd en dan wordt koken wel een beetje een uitdaging, alhoewel het koken wel mee valt, vooral het gaar worden van gerechten is de uitdaging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Ik heb gewoon 100% propaan in onze gasflessen, daarmee kun je dus prima in de winter kamperen. Dus om te zeggen dat je benzine(achtige) vloeistoffen verbrandt omdat gas niet werkt vind ik te kort door de bocht ;)

Met een lagere luchtdruk is het water eerder (bij een lagere temperatuur) aan de kook. Maar dat heeft niks met de warmtebron te maken: gas verbrandt daar prima :) Je pasta doet er gewoon wat langer over...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:49

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Nee dat geldt inderdaad alleen voor campingaz, wat grotendeels (niet helemaal) butaan is. Daarom is dat ook een stuk beter verkrijgbaar in midden en Zuid Europa dan in Scandinavië.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Himalaya
pirke schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 18:43:
Ik heb gewoon 100% propaan in onze gasflessen, daarmee kun je dus prima in de winter kamperen. Dus om te zeggen dat je benzine(achtige) vloeistoffen verbrandt omdat gas niet werkt vind ik te kort door de bocht ;)

Met een lagere luchtdruk is het water eerder (bij een lagere temperatuur) aan de kook. Maar dat heeft niks met de warmtebron te maken: gas verbrandt daar prima :) Je pasta doet er gewoon wat langer over...
Het was bij mij dan ook meer dat ik toch benzine bij me had op de motor. En tijdens vliegreizen naar Azie of Zuid-Amerika weet je zeker dat je je gas tankjes niet mee mag nemen en is het maar de vraag of je ter plaatse iets passends kunt vinden. Bij onze benzine brander heb ik dat probleem nooit gehad (o.a. Rugzak/fietstochten door Chili, Peru en Nepal). Maar tijdens een georganiseerde trektocht in de Himalaya kookten ze ook op benzine en petroleum en nooit op gas. Maar zal ook iets met verkrijgbaarheid hebben te maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15:23
pirke schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 18:43:
Ja wellicht wat kort door de bocht. Maar ik ben ook een ander type kampeerder dan de meeste hier. Ik zie mijzelf nog niet met een propaanfles door de bergen sjouwen. Ik kampeer compact. Zo'n fles is al groter dan mijn ingepakte tent. Daarom kom ik met gas ook uit bij campingaz o.i.d. en wellicht hebben andere merken nu wel goede gasbusjes. Maar waarom zou je van een winnend team wisselen :)

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
LordSinclair schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 08:22:
[...]

Ja wellicht wat kort door de bocht. Maar ik ben ook een ander type kampeerder dan de meeste hier. Ik zie mijzelf nog niet met een propaanfles door de bergen sjouwen. Ik kampeer compact. Zo'n fles is al groter dan mijn ingepakte tent. Daarom kom ik met gas ook uit bij campingaz o.i.d. en wellicht hebben andere merken nu wel goede gasbusjes. Maar waarom zou je van een winnend team wisselen :)
Compact kamperen icm met Campinggaz kan zeker nog compacter ;) Moet je wel de Campingaz laten vallen :)

Maar ik sluit me wel aan bij je manier van kamperen hoor, tussen al het sleurhutten geweld hier. :P

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 17:04
Als ik met de rugzak aan het trekken ben gebruik ik eigenlijk altijd de 'gas schroefblikjes'. Puur gemak. Ik vind het met benzine/alcohol branders toch altijd wat meer 'gedoe'. Dat gedoe is natuurlijk marginaal, dat weet ik :-)
Ik moet wel erkenen dat zodra je richting het vriespunt gaat, of eronder, gas niet de beste keuze meer is, of je nou een wintermix gebruikt of niet. Een benzinebrander doet het dan echt stukken beter.

In de vouwwagen gebruik ik campingaz, niet het goedkoopst, maar wel veel zekerheid dat je ze makkelijk kan omruilen voor een nieuwe en geen gedoe met gasflessen, je levert hem in en je krijgt een volle terug, ideaal. We koken alleen op gas, dus het verbruik en dus de kosten, vallen dan ook wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
Ik gebruik gas en benzine, afhankelijk waar ik naar toe ga. Durf rond het vriespunt nog wel gas te gebruiken met zo'n handwerker onder het tankje. En ook maar als ik maar tot een dag of 5 weg ben, met mijn halve liter benzine doe ik wel een lange tijd

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
LordSinclair schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 08:22:
Voor compact heb je de prik-/schroefblikjes en die zijn er ook van andere merken dan Campingaz en dan kan het ook gewoon propaan zijn. Hoeft niet gelijk zeulen met zo'n groene fles te zijn. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Smurf

Smurf

Detri

Falcon schreef op maandag 16 mei 2022 @ 16:34:
[...]

Fotootje is altijd leuk :)
Halve vliering overhoop gehaald, maar ik heb hem gevonden! Een van de dozen met lichtgewicht kampeerspul was blijkbaar een beetje afgedwaald van de rest.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uIkbhZWKB8xOqZ9ojxyHxa3p904=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9vwCIP3VPQF5tHL6QJjQw6eb.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cMCL_lYYQKXcMR4B3eRbRAjjH70=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4Ur6sdMcVKLaeWke4VEwulJJ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kj6C3eHi5aZCFbBRy2wfanGOT1U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZMJ1twpDdAUJa0bcb1xGqeEh.jpg?f=fotoalbum_tile

@LordSinclair Nergens een typenummer te vinden, maar ze lijken wel verdacht veel op elkaar inderdaad.
edit: na wat meer google/youtube werk ben ik er vrij zeker van dat dit een 111T is.

Ooit door m'n vader gekocht in Noorwegen, voor NOK 949 zo te zien.
De laatste keer heeft deze petroleum gebrand (en zo te ruiken zit er nog een beetje in), maar volgens mij zijn er ook nog andere brandstof opties. Binnenkort maar eens babbelen met de brander-man bij de Zwerfkei.
Niet dat aansteken met spiritus nu zo veel extra werk is, maar m'n Whisperlites gaan weer op Coleman fuel / Aspen 4T. Mooiste zou zijn om maar 1 soort brandstof mee te hoeven nemen.

)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malus65
Gaaf hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Laatst online: 09:51

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@Smurf Dat ziet er echt super degelijk uit. Lijkt wel militair grade te hebben. Mooi man!

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Smurf schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 10:33:
[...]

Halve vliering overhoop gehaald, maar ik heb hem gevonden! Een van de dozen met lichtgewicht kampeerspul was blijkbaar een beetje afgedwaald van de rest.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

@LordSinclair Nergens een typenummer te vinden, maar ze lijken wel verdacht veel op elkaar inderdaad.

Ooit door m'n vader gekocht in Noorwegen, voor NOK 949 zo te zien.
De laatste keer heeft deze petroleum gebrand (en zo te ruiken zit er nog een beetje in), maar volgens mij zijn er ook nog andere brandstof opties. Binnenkort maar eens babbelen met de brander-man bij de Zwerfkei.
Niet dat aansteken met spiritus nu zo veel extra werk is, maar m'n Whisperlites gaan weer op Coleman fuel / Aspen 4T. Mooiste zou zijn om maar 1 soort brandstof mee te hoeven nemen.
Wat is er mis met euro 95? :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smurf

Smurf

Detri

Gonadan schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 10:45:
[...]

Dat gaat ook in de leasebak, dus is misschien nog wel beter :D

Maar welke brandstof maakt me niet eens heel veel uit. Het zou alleen heel mooi zijn als het hetzelfde is als wat in de Whisperlites gaat.
Deze brander is compact, maar met ruim 1 kilo natuurlijk veel te zwaar om op mn rug mee te nemen. Hij is wel weer veel makkelijker op te zetten dan de Whisperlites, dus voor de dagen dat je bij de auto bent of met de auto rondtrekt is het een prima brander om bij je te hebben.

)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Smurf schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 10:57:
[...]

Dat gaat ook in de leasebak, dus is misschien nog wel beter :D

Maar welke brandstof maakt me niet eens heel veel uit. Het zou alleen heel mooi zijn als het hetzelfde is als wat in de Whisperlites gaat.
Deze brander is compact, maar met ruim 1 kilo natuurlijk veel te zwaar om op mn rug mee te nemen. Hij is wel weer veel makkelijker op te zetten dan de Whisperlites, dus voor de dagen dat je bij de auto bent of met de auto rondtrekt is het een prima brander om bij je te hebben.
Het was ook geen grap, autobenzine kan er ook prima in en daar heb je toch altijd een voorraad van mee over het algemeen. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zuma
FRANQ schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 13:18:
[...]

Ik ga hem zelf eerst helemaal nakijken voor we ermee op vakantie gaan.

Lees wel veel verschillende aanpakken met onderdelen meenemen.
De een neemt niks mee en de ander wel een generator en dergelijke.

Nu denk ik dat het irritant is als je niet kan koken op vakantie, dus iets meehebben is wel handig.

De generator, eigenlijk gaat die niet stuk toch?
Met schoonmaken zou die dan weer moeten werken.

Leertjes voor het pompje zijn wel een goeie, daar had ik nog niet aan gedacht.
Tsja ik heb mijn 424 2e hands gekocht en na een paar jaar begon de generator het op te geven. De vorige eigenaar had altijd op gewone benzine gekookt. Daar slibben ze toch langzaam aan dicht van. In principe kan je ze proberen te reviven met hitte behandeling en ultrasoon reinigen. Maar ja dat doe je niet onderweg. Verder kan de pakking waar de generator in gedraaid wordt ook slecht worden. Dus vandaar dat ik altijd een losse generator bij me heb alsook een set van generator met kraan.

Ik verwacht niet dat ik ze nodig ga hebben tijdens mijn vakanties maar ik wil ook absoluut niet zonder als ik met mijn gezin in de winter aan het kamperen ben. Liever nul risico dan 0,1% risico ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
[...]

Als kampeerder werk ik met blikjes. Puur propaan is dan niet te krijgen, alleen puur butaan of mix met propaan . Grote gasflessen of campingaz (butaan) vind ik niets (te veel bulk en hassle). Gas gebruik ik eigenlijk alleen maar onderweg tijdens hikes, vandaar blikjes.

Goed dus, bij flinke kou verdampt de butaan niet meer en kan je dus niet de volle capaciteit van de mix verbranden. Nu heb je wel tegenwoordig blikjes van prima blikjes van primus die uitermate geschikt zijn voor de winter. Intern zit er een soort papieren mesh structuur die het vloeibare butaan opzuigt en naar boven in het blikje transporteert en daar weer toch kan verdampen door de fijnere verdeling in het mesh papier. Het helpt wel zeker. Maar voor standplaatskmaperen sla ik om deze redenen dus gasblikjes over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zuma
Gonadan schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 10:45:
[...]

Alles, vanwege de additieven in autobenzine die goed zijn voor een brandstofmotor maar niet bevorderlijk voor dunne kanaaltjes en sproeiers. Je moet niet voor niets regelmatig injector cleaner door je benzine mengen in een auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
Gonadan schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 11:00:
[...]

Het was ook geen grap, autobenzine kan er ook prima in en daar heb je toch altijd een voorraad van mee over het algemeen. :P
Alleen de MSR XGK is bij langdurig gebruik van autobenzines en ook meer vervuilde benzines opgewassen. Dat is echt de keuze als je buiten europa gaat. De whisperlite is wat beruchter voor verstoppingen. De whisperlite internationale is wel weer wat robuuster. Maar komt bij lange niet bij de XGK

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Puur butaan is net zo min te krijgen, de Campingaz blikken zijn ook gewoon een mengsel. Het is echt alleen de navulbare gasflessen die je in puur propaan of butaan krijgt.

De standaard blauwe blikjes zijn 80/20 butaan/propaan, van die dunnere 70/30. Coleman is net zo goed 70/30, die MSR 80/20, eigenlijk geldt dat wel een beetje voor alle verkrijgbare blikjes.

Daarom kan je die dingen in Scandinavië meestal amper vinden, daar hebben ze liever een serieuze fles propaan. Werkt tenminste altijd. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
zuma schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 15:04:
Alles, vanwege de additieven in autobenzine die goed zijn voor een brandstofmotor maar niet bevorderlijk voor dunne kanaaltjes en sproeiers. Je moet niet voor niets regelmatig injector cleaner door je benzine mengen in een auto.
Ik moet de eerste nog tegen komen die injector cleaner in z'n auto gooit, maar ik zou inderdaad niet meteen denken aan de premium benzines met allerlei meuk.
En buiten Europa inderdaad helemaal niet, ik doelde uiteraard wel op goede en schone E5. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:45
Toch ook maar even in dit topic vragen.

We zijn nu een jaar of 3 in het bezit van een Redwood Aspen 320TC. Een vrij forse tunneltent, maar voor ons tweeën wel een fijne ruimte die z'n nut ook in slechter weer heeft bewezen. Tijdens slecht weer kan je prima binnen zitten. We gebruiken de tent vooral voor langere vakanties/statijden. Ik zou wel graag een tent willen met rechtere wand aan het woongedeelte.

Inmiddels zijn we ook graag weekendjes weg, of willen we een oplossing hebben voor op doorreis kamperen. Voor 1 nachtje op een natuurcamping is de tent gewoon too much.

We hebben inmiddels een keer een weekend gekampeerd in een kleine koepeltent, echter was deze wel erg klein. Het luchtbed werd onderdeel van de constructie. Daarnaast zijn we qua tent wel geboeid naar wat anders.

Ik vind Falco/Baco tenten erg mooi, ik zie dat als een upgrade van onze huidige tent. Voor de weekendjes of als extra tent voor doorreis denken we dan aan een decathlon koepeltent met een voorstukje waar je wat spul kwijt kunt (zo'n ding is altijd leuk). Deze zijn licht en goed genoeg voor een weekend, en eventueel geschikt als doorreis slaaplaats.

Echter: Ook een Karsten tent zit op onze radar. Deze zou voor de weekendjes en doorreis geschikt zijn als enkel de hoofdtent wordt opgezet eventueel met regenluifel. Blijven we langer dan gaat er een grotere luifel aan. Wel met Kuip want daar gaan we niet meer zonder. Het modulaire zou voor ons ideaal zijn als we één tent zouden meenemen. En het is wel leuk eens wat anders te proberen.

Nu is dus de hoofdvraag: Kleine Koepel voor de weekenden en doorreis en tzt een Falco/Baco voor de langere trips. Of een Karsten voor beide. Ik vraag me echter wel af of we de geïsoleerde ingeritste binnentent dan niet gaan missen.

We kopen de tenten overigens niet nieuw tot we echt zeker weten wat bij ons past. Als ik nu iets nieuw zou kopen zou ik denk ik naar Bax gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lost95
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:25
Uit je post maak ik op dat je aan het kijken bent naar de opblaaskarsten, die heeft toch geen rechte wanden? Tunneltent wel maar dan zit je met zelfde probleem als met de baco/falco, minder geschikt voor een weekend.

Ik zou echt naar een winkel/winkels gaan om te kijken, dan zie je pas echt het bruikbare formaat.

Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Ik heb net m’n Whisperlites geserviced.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x-8_QSg681pQocC2pVnv7p-HLQo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dThtv99cJHIMRrAR3NHUjwSG.jpg?f=fotoalbum_large

Die linker is een ouder modelletje international, die heb ik sinds 2009. Hij brandde wat minder hard, dus even de brandstofleiding schoongemaakt.

De rechter net binnen van Marktplaats. Dat is het nieuwere modelletje, deze is van 2015. Staat wat stabieler en een pan staat er ook stabieler op. En vooral handig; de brandstofslang is ietsjes langer. Ook even gereinigd. Daarna deed hij het niet, de sproeier zat alsnog verstopt. Na fixen daarvan brandt hij als een zonnetje. Wel een overbodige O-ring die op de Duraseal van de pomp zat weggehaald. Raar dat de vorige eigenaar die erop heeft geplaatst. Moet van deze pomp nog even de rest van de o-ringen checken, het leek erop dat hij een beetje lekt bij het kraantje. Er zat gelukkig een annual maintenance kit bij dus ik heb weer veel van dat soort onderdeeltjes :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Himalaya
Bijna 20 jaar geleden ook naar de Whisperlite gekeken en een keer geprobeerd, en ondanks dat ie prima brande toen toch voor een Optimus Nova gegaan, en met name om de reden die jij ook noemt; de pannen staan er veel steviger op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mMJlMAN8orlXBwXNm0mI8K0SUbo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zpNiVmEyYeM7gWPnhjWj97Cs.jpg?f=user_large

Ik maak vaak eenvoudige gerechten met een of twee pannetjes en hier kan ik gewoon roeren zonder de pan vast te houden.

Net afgelopen jaar naar een nieuwe gegaan omdat de vorige na bijna 20 jaar en heel veel gebruik onderin gescheurd was. 9 jaar geleden ook een keer gebeurt en toen onder garantie (10 jaar oud) gerepareerd maar had nu zin in een nieuwe.

Maar die Whisperlite’s zijn wel een stukje stiller, het geluid vind ik het enige nadeel van de Optimus. Laat in de avond op een stille camping nog even wat theewater opzetten doe ik vaak maar niet meer.

Je hebt nu overigens zelfs een Optimus Polaris brander die echt multi fuel is en op gas én benzine/petroleum/diesel kan branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Van de Whisperlite is er nu ook een Universal versie die ook op gas werkt. Handig, maar maar wellicht ook een beetje een gimmick. Als je op gas wilt koken zijn er veel lichtere oplossingen dan een Whisperlite.

De herrie van andere modellen heeft mij ook weerhouden die te kopen. Anders zou een Dragonfly voor iets makkelijker simmeren wel fijn zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pirke
Als we dan toch allemaal kooktoestellen aan het showen zijn... O-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z4GgMZn7A9oynD7zECSSO9H3ao8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yBQuNTzlE1pmzILOImmyu9E2.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Daar hebben we echt meer specs bij nodig. Wat voor diameter pan kan er op die linkerpit? Maximaal vermogen van de pitten afzonderlijk en totaal? En wat staat er op dat vage verbodsplaatje op de klep? Specs van de ovens? Hetelucht of ook onder of bovenwarmte? En is dat bovenste ding uberhaupt een oven of een bordenwarmer? En waarom ligt er shit in plastic in? En waarom is deze foto zo vaag?

Dit geeft meer vragen dan antwoorden @pirke! Wij willen uitleg! :P

Het idee van twee Whisperlites is dat we bij fietskamperen met het gezin (vijf personen) toch redelijk kunnen koken zonder gasjes mee te hoeven nemen.

[ Voor 21% gewijzigd door eamelink op 18-05-2022 20:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

En de Unico Verona XXL inclusief voorschermen omloopmaat 8 voor de 90% van de nieuwprijs verkocht. *O*

Is het pretspaarpotje ook weer gevuld en de Thule 6300 ook (bijna) afbetaald :P

@pirke Leuk lichtgewicht kooktoestelletje :+

[ Voor 8% gewijzigd door aReaRe op 18-05-2022 21:07 ]

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pirke
Haha, dit is een Tethford Caprice Cooker SOH440. Linker pit 2,5kW, de andere twee 1,5kW. Daaronder zit een gas grill, daaronder een gasoven. De waarschuwing is dat je de glasplaat niet dicht mag doen als de pit aanstaat. Wij gebruiken 20cm pannen, past precies.

De grill hebben we nog niet gebruikt, kan ook gebruikt worden om brood te roosteren/toasten. De oven kan prima (afbak)brood(jes) bakken hebben we al gemerkt.

De foto komt uit de advertentie van de dealer, daarom zitten de roosters nog in het plastic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

pirke schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 22:35:
Haha, dit is een Tethford Caprice Cooker SOH440. Linker pit 2,5kW, de andere twee 1,5kW. Daaronder zit een gas grill, daaronder een gasoven. De waarschuwing is dat je de glasplaat niet dicht mag doen als de pit aanstaat. Wij gebruiken 20cm pannen, past precies.

De grill hebben we nog niet gebruikt, kan ook gebruikt worden om brood te roosteren/toasten. De oven kan prima (afbak)brood(jes) bakken hebben we al gemerkt.

De foto komt uit de advertentie van de dealer, daarom zitten de roosters nog in het plastic.
Hier heb ik voldoende aan, anders naar het restaurant op de camping of op loop/fiets afstand :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ig8JamvIG0v91veEAhz1h-FCejA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/C8j4ASGG92fceF7YfzJTrkMK.jpg?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door aReaRe op 18-05-2022 22:51 ]

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
@pirke zo'n opstelling heb ik thuis niet eens. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Gonadan schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 23:01:
@pirke zo'n opstelling heb ik thuis niet eens. :D
Thuis hebben we Siemens CN878G4B6 oven: een (elektrische) bakoven met baksensor, braadthermometer, veel verwarmingsmanieren (hetelucht, boven/onderwarmte, grill, stoom), ideaal apparaat.

De kookplaat thuis is een Siemens EX677LYV5E, zeer geavanceerde inductie kookplaat met flexibele zones, braadsensor (houdt de pan altijd op de juiste temperatuur), etc, etc.

Koken in de camper is echt back to basic voor ons _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
pirke schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 23:19:
[...]

Thuis hebben we Siemens CN878G4B6 oven: een (elektrische) bakoven met baksensor, braadthermometer, veel verwarmingsmanieren (hetelucht, boven/onderwarmte, grill, stoom), ideaal apparaat.

De kookplaat thuis is een Siemens EX677LYV5E, zeer geavanceerde inductie kookplaat met flexibele zones, braadsensor (houdt de pan altijd op de juiste temperatuur), etc, etc.

Koken in de camper is echt back to basic voor ons _O-
Nou als je de poeha weg laat heb je dus thuis een oven en een kookplaat, dat heb ik ook. Op vakantie heb je een oven, een kookplaat en ook nog eens een grill. Da's gewoon meer dan thuis hoor. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
@Gonadan In de oven zit ook een grill, een betere dan in de camper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Dat telt niet, want die kan je niet onafhankelijk van elkaar gebruiken. Geef nou maar toe, je hebt op vakantie gewoon meer kookapparaten. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pirke
Als je de airfryer, tosti ijzer, BBQ/buitenkeuken, etc thuis niet meetelt... Dan heeft de kookplaat in de camper nog steeds maar 3 kleine pitten ipv 4 grotere en krachtigere (3,7kW) pitten thuis :)

Maar het is prettig koken ja :) Alles op gas, dus niet afhankelijk van een externe 230v bron. Lekker in the middle of nowhere 's ochtends vers brood bakken :9~ Alleen de kookpannen afgieten is irritant: de grijswaterleidingen vanuit de gootsteen kunnen niet tegen kokend water. Voor de pasta hebben we nu dan ook een speciale pan met vergiet: dat vergiet hangt in de pan, daar zit de pasta al in en als alles klaar is til je het zo uit de pan. Werkt ook prima voor aardappelen, groente, etc.

Afbeeldingslocatie: https://images.blokker.nl/2170000/large/2177784-5fcfa290.jpg

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Wat een hoop woorden hierboven.. :O
twowheeler schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 17:12:
Ik vind Falco/Baco tenten erg mooi, ik zie dat als een upgrade van onze huidige tent. Voor de weekendjes of als extra tent voor doorreis denken we dan aan een decathlon koepeltent met een voorstukje waar je wat spul kwijt kunt (zo'n ding is altijd leuk). Deze zijn licht en goed genoeg voor een weekend, en eventueel geschikt als doorreis slaaplaats.
De Falco's zijn, als je álles opzet, niet per se de snelste opzetter.

Toch zou je voor een nachtje ook best gewoon alleen de basistent op kunnen zetten. Dus zonder de luifel, eventueel ook gewoon zonder binnentent. De basistent heb je best snel staan namelijk; een stuk of 10 haringen in het kuipzuil, twee of drie boogstokken (afhankelijk van model) uitspannen en je kan prima droog slapen en je spullen ook droog bewaren.

Het resultaat is dan niet heel anders dan de basistent van een pomp-Karsten. Daarnaast kun je ook met een Falco ervoor kiezen hoe je hem opzet; een grote luifel, een dakluifel, of zelfs beide. Binnentent er in, of juist niet.
Echter: Ook een Karsten tent zit op onze radar. Deze zou voor de weekendjes en doorreis geschikt zijn als enkel de hoofdtent wordt opgezet eventueel met regenluifel. Blijven we langer dan gaat er een grotere luifel aan. Wel met Kuip want daar gaan we niet meer zonder. Het modulaire zou voor ons ideaal zijn als we één tent zouden meenemen. En het is wel leuk eens wat anders te proberen.

Nu is dus de hoofdvraag: Kleine Koepel voor de weekenden en doorreis en tzt een Falco/Baco voor de langere trips. Of een Karsten voor beide. Ik vraag me echter wel af of we de geïsoleerde ingeritste binnentent dan niet gaan missen.

We kopen de tenten overigens niet nieuw tot we echt zeker weten wat bij ons past. Als ik nu iets nieuw zou kopen zou ik denk ik naar Bax gaan.
Ik ken de Karsten oppomptenten niet echt. Ze lijken me vooral leuk als je met enige regelmaat alleen de basistent opzet. Als je ze met uitbreidingen (zoals bijv. de verandaluifel) opzet, zijn ze m.i. alsnog minder geschikt om lang te staan ten opzichte van een Falco. Daarnaast is het m.i. met uitbreidingen net zo goed bewerkelijk. Maar dat is meer een mening, e.e.a. is afhankelijk van hoe je kampeert.

@harley Heeft of had een Karsten oppomptent, maar hij trekt rond met een zijspan. Dat lijkt me typisch een goed gebruiksdoel voor de oppomptent.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Malus65
twowheeler schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 17:12:
Toch ook maar even in dit topic vragen.

We zijn nu een jaar of 3 in het bezit van een Redwood Aspen 320TC. Een vrij forse tunneltent, maar voor ons tweeën wel een fijne ruimte die z'n nut ook in slechter weer heeft bewezen. Tijdens slecht weer kan je prima binnen zitten. We gebruiken de tent vooral voor langere vakanties/statijden. Ik zou wel graag een tent willen met rechtere wand aan het woongedeelte.

Inmiddels zijn we ook graag weekendjes weg, of willen we een oplossing hebben voor op doorreis kamperen. Voor 1 nachtje op een natuurcamping is de tent gewoon too much.

We hebben inmiddels een keer een weekend gekampeerd in een kleine koepeltent, echter was deze wel erg klein. Het luchtbed werd onderdeel van de constructie. Daarnaast zijn we qua tent wel geboeid naar wat anders.

Wij hebben sinds ruim twintig jaar een De Waard achtige piramidetent, prima voor ons gezin, maar we gaan nu weer vaker met z'n tweeen weg. Daarom was ik al een paar jaar aan het rondkijken naar een geschikte opvolger. We willen een tent die niet te zwaar is, niet te omvangrijk, ruim genoeg om ook langer in te kunnen verblijven, afsluitbare binnentent en makkelijk op te zetten.
Uiteindelijk ben ik uitgekomen bij de zgnd 'comfort tenten' van De Waard. Momenteel hebben ze de serie wat aangepast, maar ik heb tweedehands een nette Brilduiker gekocht. Die voldoet eigenlijk aan al onze eisen plus betaalbaar want tweedehands. Toch nog goed genoeg om nog jaren plezier van te hebben. We hebben hem nu twee keer als proef opgezet en ik wordt er steeds enthousiaster over. Nog een bijbehorende tarp bij De Waard erbij gekocht en helemaal klaar.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• zuma
pirke schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 00:40:
Als je de airfryer, tosti ijzer, BBQ/buitenkeuken, etc thuis niet meetelt... Dan heeft de kookplaat in de camper nog steeds maar 3 kleine pitten ipv 4 grotere en krachtigere (3,7kW) pitten thuis :)

Maar het is prettig koken ja :) Alles op gas, dus niet afhankelijk van een externe 230v bron. Lekker in the middle of nowhere 's ochtends vers brood bakken :9~ Alleen de kookpannen afgieten is irritant: de grijswaterleidingen vanuit de gootsteen kunnen niet tegen kokend water. Voor de pasta hebben we nu dan ook een speciale pan met vergiet: dat vergiet hangt in de pan, daar zit de pasta al in en als alles klaar is til je het zo uit de pan. Werkt ook prima voor aardappelen, groente, etc.

[Afbeelding]
Dan zal ik mijn pastapot ook maar eens showen: https://evernew-global.com/products/ulseries/eca522r.html

Weegt 116 gram en kan 900ml water in gekookt worden en uiteraard ok pasta. Maar goed waarom deze voor een trekker? Er past in:
-1 mini gasbrander (bijvoorbeeld de opvouwbare optimus crux) met een 230 grams gasblik erop en dan nog eens in in elkaar gevouwen Sea to summit X-mug.
-Bushcooker houtbrander met daarin weer een spirituscup en daarboven op weer de sea to summit X-mug
-Optimus nova benzine brander met sea to summit X mug

Kortom dit is voor mij de ideale solo-kampeer pan deze pastapot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
JanHenk schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 09:20:
Wat een hoop woorden hierboven.. :O

[...]

De Falco's zijn, als je álles opzet, niet per se de snelste opzetter.

Toch zou je voor een nachtje ook best gewoon alleen de basistent op kunnen zetten. Dus zonder de luifel, eventueel ook gewoon zonder binnentent. De basistent heb je best snel staan namelijk; een stuk of 10 haringen in het kuipzuil, twee of drie boogstokken (afhankelijk van model) uitspannen en je kan prima droog slapen en je spullen ook droog bewaren.

Het resultaat is dan niet heel anders dan de basistent van een pomp-Karsten. Daarnaast kun je ook met een Falco ervoor kiezen hoe je hem opzet; een grote luifel, een dakluifel, of zelfs beide. Binnentent er in, of juist niet.

[...]

Ik ken de Karsten oppomptenten niet echt. Ze lijken me vooral leuk als je met enige regelmaat alleen de basistent opzet. Als je ze met uitbreidingen (zoals bijv. de verandaluifel) opzet, zijn ze m.i. alsnog minder geschikt om lang te staan ten opzichte van een Falco. Daarnaast is het m.i. met uitbreidingen net zo goed bewerkelijk. Maar dat is meer een mening, e.e.a. is afhankelijk van hoe je kampeert.

@harley Heeft of had een Karsten oppomptent, maar hij trekt rond met een zijspan. Dat lijkt me typisch een goed gebruiksdoel voor de oppomptent.
Klinkt goed, ik had niet verwacht dat zo'n Falco dus relatief makkelijk is.

Eigenlijk is de hamvraag:
Af en toe lang staan, maar ook in een weekendje en doorreis: Falco met klein tentje of toch een modulaire oplossing a la Karsten.

Ik moet zeggen, zo'n kleine koepel komt er sowieso, puur om dat het voor de weekendje leuk is "klein" te kamperen. Koepel, tarp, klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Zo, de mensen hebben de Unico Verona luifel opgehaald en ter plekke het geld overgemaakt. Nette lui van het caravan forum, geen Marktplaats gebeden.

Bankrekening is blij :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TgR_KILLER
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 22:38
aReaRe schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 14:14:
Zo, de mensen hebben de Unico Verona luifel opgehaald en ter plekke het geld overgemaakt. Nette lui van het caravan forum, geen Marktplaats gebeden.

Bankrekening is blij :p
Die Unico luifels zijn ze altijd laaiend over op t caravan forum, iedereen lijkt er wel 1 te willen. Waarom heb jij hem weg gedaan?

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19:01
pirke schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 20:24:
Als we dan toch allemaal kooktoestellen aan het showen zijn... O-)

[Afbeelding]
Typisch Brits caravan fornuis. De toast en gegrilde bacon moet mee.
En een oven voor de hartige Pie

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

TgR_KILLER schreef op zondag 22 mei 2022 @ 11:21:
[...]

Die Unico luifels zijn ze altijd laaiend over op t caravan forum, iedereen lijkt er wel 1 te willen. Waarom heb jij hem weg gedaan?
Te bewerkelijk om in je eentje op te zetten ondanks wat de opzet filmpjes doen geloven. Het opvouwen in je eentje is ook een ding als je het netjes wil doen, daar kom ik twee handjes te kort.

Dus ik heb nu alleen de Thule Omnistore 6300 als luifel (inclusief zij- en voorwanden).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-09 20:44
TgR_KILLER schreef op zondag 22 mei 2022 @ 11:21:
[...]

Op dat forum zit sowieso wel wat bijzondere figuren.
Iedereen klaagt steen en been over de Doréma Quick grips, ik heb een Doréma tent uit 2020 met een 28mm stalen frame en een alu frame. Met beide frames al het nodige slechte weer meegemaakt, mijn grips geven geen krimp. Toch blijven ze er bij dat het rommel is. 8)7 Enkel die van Piper worden geadviseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

205Gutmann schreef op zondag 22 mei 2022 @ 19:49:
[...]

Iedereen klaagt steen en been over de Doréma Quick grips, ik heb een Doréma tent uit 2020 met een 28mm stalen frame en een alu frame. Met beide frames al het nodige slechte weer meegemaakt, mijn grips geven geen krimp. Toch blijven ze er bij dat het rommel is. 8)7 Enkel die van Piper worden geadviseerd.
Er lopen posten wel wat vreemde figuren :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TgR_KILLER
205Gutmann schreef op zondag 22 mei 2022 @ 19:49:
[...]

Wij hebben ook een Doréma tent (fiber frame) en die quick grips werkte ook in ons geval prima. tent is ook uit 2020 overigens. Maar die ligt nu ongebruikt op zolder...
aReaRe schreef op zondag 22 mei 2022 @ 15:09:
[...]

Te bewerkelijk om in je eentje op te zetten ondanks wat de opzet filmpjes doen geloven. Het opvouwen in je eentje is ook een ding als je het netjes wil doen, daar kom ik twee handjes te kort.

Dus ik heb nu alleen de Thule Omnistore 6300 als luifel (inclusief zij- en voorwanden).
Wij zijn voor de Thule 1200 gegaan met alle wanden van Obelink. We zijn toch altijd met zijn 2en dus een 1200 is makkelijk voor ons op te zetten samen, en de 6300 was de eerste maanden niet leverbaar vorig jaar dus dat was sowieso geen optie.

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

TgR_KILLER schreef op maandag 23 mei 2022 @ 13:37:

Wij zijn voor de Thule 1200 gegaan met alle wanden van Obelink. We zijn toch altijd met zijn 2en dus een 1200 is makkelijk voor ons op te zetten samen, en de 6300 was de eerste maanden niet leverbaar vorig jaar dus dat was sowieso geen optie.
Over de levertijden van de 6300 wil ik het niet hebben Afbeeldingslocatie: https://caravan-forum.nl/images/smilies/aboos.gif , het zit erop en ik ben er tevreden over :P

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DaDude
  • Laatst online: 05-09 09:30
Gisteren teruggekomen van 2 weken kamperen met een gehuurde Campooz Lazy Jack tenttrailer.
Het was onze eerste keer kamperen met een tenttrailer en onze dochter van 1,5.
We waren de 1e de die huurtent gebruikten dus had wel verwacht dat e.e.a. zou lekken omdat het doek zich moet zetten, op een paar druppels na bleef het droog.

Wat was het heerlijk om de kamperen. Lekker buiten, en veel quality time met elkaar.

Mijn ervaringen met de Campooz:

Voordelen:
- Snel op te zetten. (Camping variant). 1e keer 3 uur, 2e keer 1,5 uur.
- Heel veel ruimte
- Het slaapgedeelte: Heerlijk op hoogte, comfortabel.
- Luchten van de tent gaat super
- Flexibel met ramen/horren e.d.
- Rijden met de tenttrailer is super.
- Dakraam O+

Nadelen:
- Met onweer toch moeten schuilen.
- Extra slaapcabine moet je goed afspannen, anders krijg je een waterbuil.
- Met wind klappert de tent toch behoorlijk, ondanks strak zetten van de tent.
- Veel klittenband overal, wordt snel vies.
- Ondanks drooginklappen was de tent toch vochtig bij het inleveren (doordat hij 1 nacht ingepaktbuiten heeft gestaan)
- Koude nachten brrr
- Geen wc
- Fragiele aluminium tentstokken.

De laatste punten zijn niet echt campooz aan te reken maar wegen erg zwaar voor mijn vrouw... ook het onweer is wel een groot ding.
We gaan ons daarom orienteren op een kleine caravan. Toch het comfort van een caravan maar ook veel buiten zijn. Zelf ben ik erg gecharmeerd van de hobby Beachy.

https://www.hobby-caravan.de/wohnwagen/beachy/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
1,5 uur is snel opzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gallus
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:58

Gallus

Cheesy

Waarom moest elders je schuilen bij onweer?

All I want is a warm bed, a kind word and unlimited power.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Wat een leuk ding! Echt weer een caravan back to basic maar dan wel eigentijds.

Binnenkort gaan wij ook weg met een oldtimer caravan. Ding is alleen om in te slapen eigenlijk. Het zitje is omgebouwd tot permanent bed met dik matras. Er zit verder nog wel een keukentje in en een klein zitje. Als het mooi weer is, lekker onder de luifel koken, maar als het regent heb ik in m'n eigen tent toch wel iets meer ruimte.

Ben benieuwd, wordt voor mij de eerste keer met een caravan. (Gelukkig jaren tent-ervaring.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 17:04
Ik heb deze laatst in het echt gezien, grappig, maar volgens mij echt klein met je gezin. Daarnaast leek hij vrij weinig ramen te hebben, dus volgens mij ook wel een donker ding? Maar dat moet je ervaren denk ik.

Ik kan me overigens herkennen in de meeste plus- en minpunten van de Campooz. Uiteindelijk zijn we na huur van de campooz net als jullie verder gaan kijken.

Alleen begrijp ik je opmerking over onweer niet en dat van die wc is ook wel op te lossen, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TgR_KILLER
DaDude schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 14:25:

De laatste punten zijn niet echt campooz aan te reken maar wegen erg zwaar voor mijn vrouw... ook het onweer is wel een groot ding.
We gaan ons daarom orienteren op een kleine caravan. Toch het comfort van een caravan maar ook veel buiten zijn. Zelf ben ik erg gecharmeerd van de hobby Beachy.

https://www.hobby-caravan.de/wohnwagen/beachy/
Ik heb laatst bij de dealer in zo'n Beachy gestaan. Leuk ding never nooit dat wij dat gaan kopen. Het is eigenlijk een soort van veredelde aanhanger. Leuk als je hoop fietsen, een boot, of wat dan ook wil laden. Maar het heeft meer van een aanhanger weg dan een caravan.

Maar goed, das het leuke aan kamperen, voor ieder wat wils en iedereen doet het op een andere manier :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Laatst online: 18:52

franssie

Save the albatross

TgR_KILLER schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 16:53:
[...]

Ik heb laatst bij de dealer in zo'n Beachy gestaan. Leuk ding never nooit dat wij dat gaan kopen. Het is eigenlijk een soort van veredelde aanhanger. Leuk als je hoop fietsen, een boot, of wat dan ook wil laden. Maar het heeft meer van een aanhanger weg dan een caravan.

Maar goed, das het leuke aan kamperen, voor ieder wat wils en iedereen doet het op een andere manier :)
Het interieur lijkt inderdaad wel wat je je veel bij zelfbouw campers ziet, het werkt en je kan inderdaad een hoop meuk meenemen met twee langsbanken die je als bed kan omtoveren.

Dat gezegd hebbende twijfel ik ook wel over zo'n soort aanhanger of caravan, heb nu 10 jaar een Westfalia (Ford) nugget en daar met veel plezier mee rondgereden (naast zeilen) maar het lokt ook wel om ergens een caravan neer te zetten en dan met de auto dagtrips te maken, en dan alsnog na twee of drie dagen te verkassen. Vroeger ook wel met tenten gewerkt maar als je eenmaal gewend bent om 25+ cm van de grond te slapen op een echte matras bij heftige regen, ik wil niet meer terug naar de grond.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

TgR_KILLER schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 16:53:
[...]

Snel gekeken maar het doet mij ook aan een Kip Shelter denken, iets minder primitief dan die LazyJack.

@DaDude ik zou eerder iets huren (beide (Shelter en Beacy) zijn te huur met Bovag huurcontract bij de betere caravandealer.

Kan je kijken of het je bevalt of dat je iets meer luxe wilt, kijk eens naar een Caravelair bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sander121
  • Registratie: Juli 2013
Ik heb zojuist mijn Lazy Jack opgehaald van de stalling. Morgen voor het eerst mee kamperen. Was wel een dingetje.. ik had er twee weken geleden een disselslot opgezet. Kreeg nu de sleutel niet meer omgedraaid. Gelukkig was de eigenaar snel te plaatsen met WD40. Zojuist maar even slotspray in de auto gelegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:21

The Legend

*Plop*

Gallus schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 14:28:
Waarom moest elders je schuilen bij onweer?
Omdat een vouwwagen geen kooi van faraday heeft (dus niet veilig bij inslag in de buurt). Moet bekennen dat ik zelf nog nooit elders heb geschuild, gelukkig ook niet vaak onweer meegemaakt.

Wij hebben met de meivakantie 10 dagen gekampeerd met de Kyte. Snel opzetten was echt hemels, en ik kon letterlijk alles in m’n eentje. Inklappen duurt helaas toch nog wat langer, maar dat kwam ook omdat we nog geen vaste plaats hebben voor alle meuk die weer ingepakt moet worden. Met Pinksteren nog weer een weekendje, en dan gaat ‘ie denk ik weer naar de stalling (geen kampeervakantie in de zomer).

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Als je daar bij een vouwwagen bang voor bent, wat ik mij prima kan voorstellen, dan zou ik persoonlijk ook niet in een caravan gaan zitten. Daarvan moet je ook maar afwachten of die genoeg metaal aan de buitenkant of van binnen verwerkt heeft, dat is lang niet altijd het geval.
Vind je het onweer op je camping een te groot risico dan ga je in de auto of bebouwing zitten, niet in je kampeermiddel, ongeacht welke.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:03
Gonadan schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 23:51:
Als je daar bij een vouwwagen bang voor bent, wat ik mij prima kan voorstellen, dan zou ik persoonlijk ook niet in een caravan gaan zitten. Daarvan moet je ook maar afwachten of die genoeg metaal aan de buitenkant of van binnen verwerkt heeft, dat is lang niet altijd het geval.
En dan heb je genoeg metaal, slaat de bliksem in de boom die naast je staat en valt die natuurlijk uitgerekend op jouw caravan, met jou erin.

Nee, ik zou inderdaad ook een andere plek zoeken om te schuilen. ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaDude
  • Laatst online: 05-09 09:30
Luuk84 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 14:53:
Alleen begrijp ik je opmerking over onweer niet en dat van die wc is ook wel op te lossen, toch?
Ik begrijp de opmerkingen dat je in een caravan ook niet 100% veilig bent. Mijn vrouw is totaal niet van het kamperen en deze factoren wegen voor haar zwaar. Als een caravan haar kan overtuigen om te gaan kamperen ben ik al lang blij. WC is inderdaad ook op te lossen met een porta potti o.i.d, maar in een campooz heb je geen afgesloten ruimte waar je die kan zetten. Dat heb je in een caravan wel.
Dit was de tweede keer. Inclusief voortent, inrichten (keukentje, tafel & stoelen, campingbedje voor de kleine en frutsels). Dan vind ik 1,5 uur wel schappelijk. De basistent staat binnen het kwartier.
aReaRe schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 17:58:
[...]
ik zou eerder iets huren (beide (Shelter en Beacy) zijn te huur met Bovag huurcontract bij de betere caravandealer.
Kan je kijken of het je bevalt of dat je iets meer luxe wilt, kijk eens naar een Caravelair bijvoorbeeld.
Gaan we ook zeker doen. Met huren weet je precies wat je belangrijk vindt en wat niet. Kan het iederaan aanraden.

De beachy is inderdaad een soort aanhanger, maar dat spreekt me wel aan. Ik ben niet zo van een carvan met overal kastjes en houtlook. Dan lijkt me dit een leuke combinatie tussen primitief en luxe. In de Campooz zaten we ook heel veel buiten, je gebruikt de caravan alleen om te slapen (en voor echt slecht weer).
Over lichtinval etc, gaan we meemaken als we hem huren.

[ Voor 15% gewijzigd door DaDude op 25-05-2022 09:27 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Zeker huren inderdaad. Zo te horen wil je vrouw eigenlijk gewoon niet kamperen dus die zal dingen blijven vinden tot je gewoon toegeeft aan dat huisje. ;)
Als het voor je vrouw zwaar weegt zou ik haar niet misleiden, het is niet zo dat een caravan niet 100% veilig is, het is dat een caravan met een beetje pech 100% net zo onveilig is als die vouwwagen. Die nuance moet je niet weglaten. Je kunt natuurlijk wel speciaal een aardingssysteem met antennes aanleggen maar wanneer de bui recht over je kampeerplek trekt ben je gewoon sowieso niet blij. :P

Qua opzettijd, daar zijn altijd mensen die er wat van vinden. Het is allemaal relatief en voor de één is het belangrijk terwijl de ander het totaal niet boeit en niet ziet als opzetten maar vakantie. Daarnaast heb ik mensen met een heel gezin en immense tent het zien winnen van gasten met een camper die vierentwintig keer steken en op de wig zetten om de plaatsing tot perfectie te verheffen en dan mag de luifel, schotel en zithoek uitgestald worden. Het is maar net hoe moeilijk je het jezelf maakt en hoe druk je je er over maakt.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -MD-
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-08 22:16
Leuk om te lezen, bedankt. A.s. weekend gaan wij voor het eerst op pad met de Fat Freddy. Je genoemde punten verwacht ik wel te herkennen. Heb ook gezien dat het geen makkelijke tenten zijn om strak neer te zetten, als het al kan... Ooit een caravan gehad, weer naar een tent, en nu naar een vouwwagen. Voornaamste reden is het laden van de wagen. Even een weekendje weg of op doorreis gaat nu hopelijk wat makkelijker.

De pakmaat van onze tent hielp daar ook niet bij. Zelfde tent en 'probleem' als:
twowheeler schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 17:12: *knip* Redwood Aspen 320TC *knip*
Genoeg ruimte binnenin, maar te groot om mobiel mee te blijven. Ben benieuwd wat het gaat worden @twowheeler. Ik twijfel nog of ik de tent op MP gooi of toch nog achter de hand hou...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
-MD- schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 14:13:
[...]

Leuk om te lezen, bedankt. A.s. weekend gaan wij voor het eerst op pad met de Fat Freddy. Je genoemde punten verwacht ik wel te herkennen. Heb ook gezien dat het geen makkelijke tenten zijn om strak neer te zetten, als het al kan... Ooit een caravan gehad, weer naar een tent, en nu naar een vouwwagen. Voornaamste reden is het laden van de wagen. Even een weekendje weg of op doorreis gaat nu hopelijk wat makkelijker.

De pakmaat van onze tent hielp daar ook niet bij. Zelfde tent en 'probleem' als:

[...]

Genoeg ruimte binnenin, maar te groot om mobiel mee te blijven. Ben benieuwd wat het gaat worden @twowheeler. Ik twijfel nog of ik de tent op MP gooi of toch nog achter de hand hou...
Als ik het zo bekijk moet de Fat Freddy Trekking op zich wel makkelijk op te zetten zijn. Grote catenary cuts in de luifel maken het redelijk vergefelijk om de boel strak op te kunnen zetten. Ik ben gek op tenten die de techniek van catenary cuts gebruiken. Ze zetten makkelijker mooi op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Gonadan schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 11:03:

zien winnen van gasten met een camper die vierentwintig keer steken en op de wig zetten om de plaatsing tot perfectie te verheffen en dan mag de luifel, schotel en zithoek uitgestald worden.
Hoe herkenbaar, ik zit dan graag toe te kijken met een pilsje :9B in mijn hand :+

Commentaar afgelopen caravan uitje (weekend van 30 april) over hoe ik mijn caravan waterpas heb gezet, mijn reactie was hij staat iets uit het lood (dwars) en ik slaap (dwarsbed) met mijn hoofd aan de andere kant.

Gelijk stil en mensen met de monden stil _O-

Kamperen is in mijn ogen lang leve de lol.

En de vakantie is bevestigd, week 28 t/m week 30 vrij. Camping heb ik reeds gereserveerd, nu alleen wachten op de bevestiging zodat ik €700 kan overmaken :+

Wie zij ook alweer dat kamperen goedkoop is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

En de camping is betaald , lekker weer naar Schin op Geul en hopen dat het iets minder nat overstroomd wordt dan vorig jaar :+

[ Voor 7% gewijzigd door aReaRe op 25-05-2022 20:19 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pirke
33 euro per nacht is vrij prijzig inderdaad. Maar vergelijk het eens met stacaravan, appartement of hotel ;)

Ik wil niet weten wat onze nieuwe camper per nacht kost alleen al aan afschrijving :X Ach, het eerste jaar is het het ergst, net als de eerste 100 meter rijden van een nieuwe auto: afschrijving per kilometer is dan ook absurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

pirke schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 01:32:
33 euro per nacht is vrij prijzig inderdaad. Maar vergelijk het eens met stacaravan, appartement of hotel ;)
Dat is veel duurder soms.
Ik wil niet weten wat onze nieuwe camper per nacht kost alleen al aan afschrijving :X Ach, het eerste jaar is het het ergst, net als de eerste 100 meter rijden van een nieuwe auto: afschrijving per kilometer is dan ook absurd.
True.

Lees je soms in de media dat een caravan / camper op zijn maidentrip binnen een uur verongelukt is :X

Afijn positief blijven denken.

De Milenco opzetspiegels zijn hier gedegradeerd tot reserve spiegels.

2x op maat gemaakte Oppi spiegels voor de Renault Clio mei 2017, perfecte pasvorm en blokkeert het interne bediening van de eigen spiegels niet, wat wel het geval was met de Milenco's.
In plaats van vlakke spiegels heb ik de bolle spiegels gekozen, meer zicht naar achteren.

Op de caravan meet mogen testen (andere auto en bijpassende spiegels).

Afbeeldingslocatie: https://www.kampeerdump.nl/media/catalog/product/cache/b01b4302806998a2b7544abaa03dad38/i/m/image-articletitle-eeddb414-23586_1_1_1_1_1_1_1_1_1_1_1_1_1_1_1_1_1_1_1_1_1_1_1_1.jpg

En deze ook maar aangeschaft voor bij de caravan, een compacte BBQ.

Afbeeldingslocatie: https://www.obelink.nl/media/catalog/product/cache/22428780cbde0636b93e1b28439806d6/w/e/weber_go_anywhere_kolenbarbecue_ecommerce_7113.jpeg

En een tas om het in te vervoeren.
Afbeeldingslocatie: https://www.obelink.nl/media/catalog/product/cache/22428780cbde0636b93e1b28439806d6/w/e/weber_go_anywhere_tas_ecommerce_fb04.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsD
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:25

MsD

Is er iemand hier die dat houtbrandertje van de Decathlon al heeft geprobeerd? Ben erg nieuwsgierig naar jullie mening.

Leek mij wel een leuk ding. En hopelijk iets schoner dan een echt vuur 😊
Ben een halve dag bezig geweest om mijn pannetjes weer een tikkie schoon te krijgen na het kamperen en koken op een houtvuur.

Leuk hoor.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:08

Bommes

Capo del formaggio

Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2022/05/1653596471-600-x-450px-IMG-20220526-WA0002.jpg

In Arnhem op camping Warnsborn.
Erg mooie camping maar omg wat een hoeveelheid regeltjes.. :/
Fluister stil na 22:00 uur, niet meer dan 6 personen bij de caravan/tent,familie douche alleen toegankelijk als je minimaal 2 kinderen hebt, enz enz.
En het mooiste: tot op de cm nauwkeurig kregen we instructies hoe we de caravan moesten neer zetten. :X

Evengoed, toffe omgeving, net lekker pannenkoeken wezen eten met de kleine, morgen naar Julianadorp denk ik.
Heerlijk kamperen en samen leuke dingen doen. O+

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:38

-tom-562

Oliesjeik

MsD schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 21:35:
Is er iemand hier die dat houtbrandertje van de Decathlon al heeft geprobeerd? Ben erg nieuwsgierig naar jullie mening.

Leek mij wel een leuk ding. En hopelijk iets schoner dan een echt vuur 😊
Ben een halve dag bezig geweest om mijn pannetjes weer een tikkie schoon te krijgen na het kamperen en koken op een houtvuur.

Leuk hoor.
Volgens een aantal reviews schijnt het een goed ding te zijn (dubbelwandig RVS). Ik ben er ook naar aan het kijken. Enige waar een hoop reviewers over klagen is de rookontwikkeling. Maar volgens een van de reviewers op YouTube kwam dat door verkeerd gebruik. Je moet het 'as opvang bakje ' wat naar buiten trekken zodat er vanuit onderen voldoende lucht aangezogen kan worden; dan werkt het perfect en zonder rook.
Het ding is alleen best groot.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• maartend
  • Nu online
Bommes schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 22:27:

Fluister stil na 22:00 uur, niet meer dan 6 personen bij de caravan/tent,familie douche alleen toegankelijk als je minimaal 2 kinderen hebt, enz enz.
En het mooiste: tot op de cm nauwkeurig kregen we instructies hoe we de caravan moesten neer zetten. :X
Thnx. Weet ik al waar ik nooit naar toe moet

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

vhal

ಠ_ಠ

[Afbeelding]

Klinkt als een prima camping.

Blijkbaar zijn zulke regels nodig, zelf had ik er een pleurishekel aan dat mensen hun halve familie uitnodigen om tot in de late uurtjes te ouwehoeren voor hun tent terwijl je zelf wilt slapen.

Maar nu ik er over na denk heb ik er vrede mee om het kamperen achter mij te laten en voortaan op een andere manier de vakantie in te vullen :+

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anton2610
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
[Afbeelding]

Evengoed, toffe omgeving, net lekker pannenkoeken wezen eten met de kleine, morgen naar Julianadorp denk ik.
Nog een reden om bijna alle campings in Nederland te mijden. Dat mensen hier voor hun plezier heen gaan zeg.. en er ook nog eens voor betalen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Nu online
Anton2610 schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 11:52:
[...]

Nog een reden om bijna alle campings in Nederland te mijden. Dat mensen hier voor hun plezier heen gaan zeg.. en er ook nog eens voor betalen...
A - ik ben nog nooit een dergelijke camping met zoveel regels tegen gekomen op deze manier, laat staan bijna alle campings in NL
B - sommige mensen houden van die duidelijkheid en structuur, anderen niet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
Dat krijg je als de helft vd camping gevuld is met seizoensplaatsen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:38

-tom-562

Oliesjeik

[Afbeelding]

Pro-tip, bij Obelink hebben ze hoge kinderstoeltjes, die zijn echt ideaal. Dan kunnen die kleintjes aan tafel zitten! Echt ideaal!

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:08

Bommes

Capo del formaggio

-tom-562 schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 12:31:
[...]

Pro-tip, bij Obelink hebben ze hoge kinderstoeltjes, die zijn echt ideaal. Dan kunnen die kleintjes aan tafel zitten! Echt ideaal!
We hebben gewoon de van oma geleende IKEA kinderstoel bij ons, ideaal ding.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Pagina: 1 ... 122 ... 277 Laatste