[Vakantie] Kamperen algemeen - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 121 ... 277 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:20
zuma schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 17:47:
[...]

https://www.campingboerenerf.nl/ niet in Gelderland maar er bijna tegenaan in Utrecht, Aan de overkant van de weg een zwemplas en stroom op de plek. Of het daar echt rustig blijft geen idee, gezien de locatie.... ik kom daar enkel soms in de winter

https://www.logerenbijdeboswachter.nl/kamperen/de-dennen. Zwemplasje naast de camping uit het groen boekje. Geen stroomplekken (opladen van spullen kan bij het toiletgebouw). Is in Drenthe

https://www.logerenbijdeboswachter.nl/kamperen/de-veenkuil Grote zwemplas aan de camping, stroom op plek mogelijk Is in Noord Oostpolder

https://www.amstelkade.nl/ sommige plaatsen stroom, zwemwater in de Amstel en in Zuid holland

https://www.logerenbijdeb...eerterreinen/nieuw-soerel Sommige plekken met stroom, kleine camping zwemwater nabij bij de zandenplas. Is in Gelderland

https://www.logerenbijdeboswachter.nl/kamperen/dasselaar Sommige plekken stroom, zwemwater nabij Veluwe meer is in de Flevopolder

En zoals ik al eerder zij op dit soort campings kan je niet echt met groepen terecht daarvoor moet je dan qua zwemmen op Uteringskamp zijn. Tuurlijk je kan ergens plempen dat je daar staat en andere kunnen proberen erbij te komen maar garanties tot de deur.

Voor een grote groep zou je ook eiland 9 kunnen proberen. Maar dat is helemaal zonder stroom en alleen per boot te bereiken.
Ik zie dat je veel van de site logerenbijdeboswachter hebt. Ik heb dat eens bekeken. Het verschilt heel erg per camping hoe druk het daar eind juli/augustus is.
Ook is het moeilijk bepalen hoe beschut de plekken soms zijn. Bijvoorbeeld, bij 1 camping staan er op de plattergrond omringde plaatsen. Kijk ik daarbij op de foto's dan zie ik geen afscheidingen tussen de tenten.
Veel campings zitten in het noorden van de Veluwe die ik ook al ken, ik neig toch naar de oostkant qua natuur.
Op zich heb ik mijn zinnen gezet op Overijssel/Gelderland, dit om verschillende redenen. Dus dan vallen er wat links die jij voorstelde , af. Uiteraard waardeer ik het dat je mij helpt :)

Uteringskamp heb ik ook bekeken. Het minimiem voor een groep is daar 10 deelnemers, ik weet niet of ik dat ga halen. Komt bij dat het in Drenthe is. Ziet er wel goed uit, in die zin, dat het ruim opgezet is.
Ik ga heel soms zwemmen in de Ieberenplas dus ken het daar ook. Leuke plek.

Voorlopig hou ik de shortlist:
  • Dieren/Rheden
  • Zeddam (bij pannerden)
  • Haarlo (Natuurkampeerterrein ’t Scharvelt)
  • Denekamp (zei hier iemand?)
Zal eens met mijn pa van 80 bellen, die is overal wel zo'n beetje geweest, de oude kampeerder. Kijken wat hij nog zegt.

Dank voor de feedback!

[ Voor 6% gewijzigd door Harribo op 05-05-2022 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n3ck
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 24-07 19:47
Ik ben wat aan het rondkijken voor een nieuwe tent. Op dit moment hebben we een bardani 340 tc. Ik ben daar erg tevreden over aangezien ik hem in mijn eentje in ongeveer 20 minuten heb staan. Ik heb er een luchtpomp bij dus in de tijd dat ie blaast kan ik alvast het stapelbed in elkaar zetten. De reden dat ik rondkijk is omdat ie alweer een paar jaar oud is en omdat we in het leefgedeelte eigenlijk net te weinig ruimte hebben. Dat leefgedeelte hebben we igv slecht weer al erg veel nodig gehad - we kamperen nu va 2019 en we hebben eigenlijk elke vakantie wel een weekje regen mee mogen pakken. Je zou dan zeggen: rits het tussenstuk eruit en gebruik de voortent.. maar ga dan maar uitleggen aan een inmiddels 3 jarige dat de voortent nat is en de droge sokken toch echt op zijn :)

Ik vind een brede tent mooi dus daarom heb ik nu deze op het oog: https://www.dometic.com/n...tonga-ftt-601-tc-_-268880

Pro:
Hij is breed
Leefruimte is in de basis al voldoende
Hij is met luchtbuizen en dus snel
Het voorste stuk is uit te breiden met een luifel incl zeil zodat de leefruimte van de tent groter wordt

Nu volg ik dit topic al een tijdje en ik weet dat er fans van falco tenten zijn. Zelf vind ik die dingen ook prachtig - vooral de falco steenarend vind ik met zijn breedte erg mooi. Punt in dat ding alleen is dus dat ik daar niet zie dat je in die voortent een kuipzeil kunt neerleggen. Effectief zie ik dan dus met slecht weer super weinig leefruimte overblijven (ik herinner me die laatste week van augustus 2 jaar geleden (?) nog goed toen ik een echte rivierbedding in de voortent had en het water onder het grondzeil klotste _O- ). Weet iemand of die optie er toch is in die tent?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Falco tenten hebben ook gewoon een kuip grondzeil. Je kan alleen bij de ingang een flap naar beneden doen zodat er geen drempel is.

Bij teveel regen trek je de haringen die de flap strak op de grond houden eruit. Er zitten bevestigingshaken zodat dat deel van de kuipdan netjes omhoog blijft staan. De kuip is één geheel, er zit extra zeil in de hoeken om dit mogelijk te maken.

Tot zover de theorie, ik heb bij onze Falco buizerd het zeil in 6 jaar nog nooit in de kuipstand gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
n3ck schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 22:15:
Ik ben wat aan het rondkijken voor een nieuwe tent. Op dit moment hebben we een bardani 340 tc. Ik ben daar erg tevreden over aangezien ik hem in mijn eentje in ongeveer 20 minuten heb staan. Ik heb er een luchtpomp bij dus in de tijd dat ie blaast kan ik alvast het stapelbed in elkaar zetten. De reden dat ik rondkijk is omdat ie alweer een paar jaar oud is en omdat we in het leefgedeelte eigenlijk net te weinig ruimte hebben. Dat leefgedeelte hebben we igv slecht weer al erg veel nodig gehad - we kamperen nu va 2019 en we hebben eigenlijk elke vakantie wel een weekje regen mee mogen pakken. Je zou dan zeggen: rits het tussenstuk eruit en gebruik de voortent.. maar ga dan maar uitleggen aan een inmiddels 3 jarige dat de voortent nat is en de droge sokken toch echt op zijn :)

Ik vind een brede tent mooi dus daarom heb ik nu deze op het oog: https://www.dometic.com/n...tonga-ftt-601-tc-_-268880

Pro:
Hij is breed
Leefruimte is in de basis al voldoende
Hij is met luchtbuizen en dus snel
Het voorste stuk is uit te breiden met een luifel incl zeil zodat de leefruimte van de tent groter wordt

Nu volg ik dit topic al een tijdje en ik weet dat er fans van falco tenten zijn. Zelf vind ik die dingen ook prachtig - vooral de falco steenarend vind ik met zijn breedte erg mooi. Punt in dat ding alleen is dus dat ik daar niet zie dat je in die voortent een kuipzeil kunt neerleggen. Effectief zie ik dan dus met slecht weer super weinig leefruimte overblijven (ik herinner me die laatste week van augustus 2 jaar geleden (?) nog goed toen ik een echte rivierbedding in de voortent had en het water onder het grondzeil klotste _O- ). Weet iemand of die optie er toch is in die tent?
Ik vind die Dometic tenten altijd zo ongezellig. Vierkant en grijze doek ziet er van buiten kil uit en binnen zorgt ook voor ongezellig licht.

Al is gekeken bij Bardani of Redwood Navarro?

Of zelfs de Dectahlon 6.3 TC die ongeveer even groot is als je huidige tent maar daar heeft voorste deel ook vast grondzeil en zit er geen afscheidingswand tussen.

[ Voor 3% gewijzigd door Sethro op 06-05-2022 07:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n3ck
Dipsausje schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 23:38:
Falco tenten hebben ook gewoon een kuip grondzeil. Je kan alleen bij de ingang een flap naar beneden doen zodat er geen drempel is.

Bij teveel regen trek je de haringen die de flap strak op de grond houden eruit. Er zitten bevestigingshaken zodat dat deel van de kuipdan netjes omhoog blijft staan. De kuip is één geheel, er zit extra zeil in de hoeken om dit mogelijk te maken.

Tot zover de theorie, ik heb bij onze Falco buizerd het zeil in 6 jaar nog nooit in de kuipstand gehad.
Fijn! Een Falco kenner! Dank! Even wat plaatjes erbij. Het gaat me om het deel waar juist geen zeil ligt. Wat we nu dus in die bardani doen is dat middenstuk open waardoor we het gele stuk ook binnen kunnen gebruiken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w8Co91qjyJ1OrHPVkCWZCPMqLgE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wjHzd52TUYtqSAtCqeuiiqy2.jpg?f=user_large

Bij stevige regenval gaat dat alleen niet omdat het dan 1 natte bende is daar. In die tent die ik op het oog heb kun je met het luifel dat stuk ook met plastic bedekken (wat dus ook aansluit bij de tent):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sFuA3KTEjkT2uE6SkdwkV_uEyF4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YK0R82MxMq4YhLrAsoEv5sMw.jpg?f=user_large

Wat ik me afvraag is of ik in de Falco dus ook zoon zeil kan leggen dat aansluit aan de tent zodat ik dit stuk bij binnen kan gebruiken (icm de aanritsbare flappen op het luifel):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4GvYstW9uJoeNu_YiP67kf3tRjo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xHTgmzR1TnC8utPfmDIfx1LV.jpg?f=user_large

[ Voor 19% gewijzigd door n3ck op 06-05-2022 08:00 . Reden: Quote vergeten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n3ck
Sethro schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 07:41:
[...]

Ik vind die Dometic tenten altijd zo ongezellig. Vierkant en grijze doek ziet er van buiten kil uit en binnen zorgt ook voor ongezellig licht.

Al is gekeken bij Bardani of Redwood Navarro?

Of zelfs de Dectahlon 6.3 TC die ongeveer even groot is als je huidige tent maar daar heeft voorste deel ook vast grondzeil en zit er geen afscheidingswand tussen.
Zeker! De decathlon vind ik te smal en het “probleem” van die andere tenten is dat op het moment je de breedte in gaat je ook de lengte in schiet. De bardani 460 schiet naar de 8 meter. Dat vind ik met mooi weer echt veeeels te groot. De Redwoods hebben dat ook. De wood lake 6atc had ik voor die dometic op het oog; die dometic wint het echter in de lengte (korter) en ook met het feit dat het volledige voorstuk open is daar waar de outwell gestroomlijnd naar voren gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@n3ck

Bij de Falco of Baco tenten kun je de luifel niet ombouwen met een kuip. Persoonlijk vind ik dat een voordeel. De Steenarend heeft (met de beide binnententen er in) minder “leefruimte met kuip “ dan een Havik. Wellicht zou je daar ook nog kunnen kijken? Al is mijn mening dat je daar voor het goede opzetten wel gewoon twee paar handen voor nodig hebt.

Kijk eens bij Outwell of Kampa naar de opblaastenten, als ik je verhaal zo lees past dat beter bij je. @eamelink Heeft een Kampa, zoek maar eens terug in het topic voor plaatjes.

Edit; zie nu je aanvulling en dat je blijkbaar dezelfde overweging al hebt gemaakt.

Misschien gewoon de tent kopen en ons laten weten hoe ie bevalt? ;)

[ Voor 12% gewijzigd door JanHenk op 06-05-2022 08:19 ]

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n3ck
JanHenk schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 08:17:
@n3ck

Bij de Falco of Baco tenten kun je de luifel niet ombouwen met een kuip. Persoonlijk vind ik dat een voordeel. De Steenarend heeft (met de beide binnententen er in) minder “leefruimte met kuip “ dan een Havik. Wellicht zou je daar ook nog kunnen kijken? Al is mijn mening dat je daar voor het goede opzetten wel gewoon twee paar handen voor nodig hebt.

Kijk eens bij Outwell of Kampa naar de opblaastenten, als ik je verhaal zo lees past dat beter bij je. @eamelink Heeft een Kampa, zoek maar eens terug in het topic voor plaatjes.

Edit; zie nu je aanvulling en dat je blijkbaar dezelfde overweging al hebt gemaakt.

Misschien gewoon de tent kopen en ons laten weten hoe ie bevalt? ;)
Tegen de tijd dat we een nieuwe hebben laat ik het weten :) Wel goed te weten dat je bij de falco/baco twee paar handen nodig hebt. In de basis valt ie voor nu dan eigenlijk af. Mijn vrouw doet boodschappen en ik de tent - dat is wel zo rustig vind ik persoonlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
@n3ck aah zo, wij gebruiken het luifel bij onze buizerd 3500 vooral voor schaduw. Leefruimte in de tent zelf hebben we tot nu toe altijd genoeg aan gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:33
Ik moet zeggen dat ik de afmetingen vd luifel aan onze camper wel kan waarderen: 600x275. Bij eerdere huurcampers waren ze meestal maar zo'n 4 meter, en dat leek me ook voldoende, maar net dat "beetje" extra is toch wel lekker. Minder gesleep met tafels en stoelen, de deur wordt nooit meer geblokkeerd, toch wel fijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
n3ck schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 07:49:
[...]

Fijn! Een Falco kenner! Dank! Even wat plaatjes erbij. Het gaat me om het deel waar juist geen zeil ligt. Wat we nu dus in die bardani doen is dat middenstuk open waardoor we het gele stuk ook binnen kunnen gebruiken:
[Afbeelding]

Bij stevige regenval gaat dat alleen niet omdat het dan 1 natte bende is daar. In die tent die ik op het oog heb kun je met het luifel dat stuk ook met plastic bedekken (wat dus ook aansluit bij de tent):
[Afbeelding]

Wat ik me afvraag is of ik in de Falco dus ook zoon zeil kan leggen dat aansluit aan de tent zodat ik dit stuk bij binnen kan gebruiken (icm de aanritsbare flappen op het luifel):
[Afbeelding]
Hier ook een Falco. Ik snap je punt, heb het ook wel eens afgevraagd. Een kuipzeil in de luifel zou best een leuke optie / accessoire zijn.

In de praktijk hebben wij in combinatie met het aanritsbare voorscherm overigens niet vaak last van een natte voortent. We hebben een tenttapijt in de voortent en meestal loop ik daar ook gewoon met sokken op. Een keer in Oostenrijk stonden we op een helling, toen liep na een forse bui wel het water onder de voortent door, dat was dus ook het moment dat ik hetzelfde afvroeg als jij nu ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-09 12:49
n3ck schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 07:49:
[...]

[Afbeelding]
Helaas dat bestaat niet. Wat je wel kan doen is inderdaad de voorkant afsluiten met de aanritsbare flappen en Falco verkoopt ook nog zogenoemde slikranden die je met klittenband onderaan de luifel bevestigd. Vervolgens kan je de hele voorkant tussen luifel en tent open ritsen zodat je 1 geheel creëert. Maar dan alleen kuipzeil in de tent.

Ik persoonlijk vind het wel fijn dat je bij de luifel geen kuipzeil hebt: zonder moeilijk te doen kan je met natte of vieze zooi naar binnen lopen (hallo mini me's! ;) ) en daar vervolgens rustig op een apart matje oid je schoenen, slippers etc uit te trekken. Heb je ook minimaal zand in de tent zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n3ck
Cheesy schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 15:29:
[...]

Hier ook een Falco. Ik snap je punt, heb het ook wel eens afgevraagd. Een kuipzeil in de luifel zou best een leuke optie / accessoire zijn.

In de praktijk hebben wij in combinatie met het aanritsbare voorscherm overigens niet vaak last van een natte voortent. We hebben een tenttapijt in de voortent en meestal loop ik daar ook gewoon met sokken op. Een keer in Oostenrijk stonden we op een helling, toen liep na een forse bui wel het water onder de voortent door, dat was dus ook het moment dat ik hetzelfde afvroeg als jij nu ;)
Wij zijn nu met de meivakantie ook twee week in Nederland geweest; dit is de eerste keer dat we geen last gehad hebben van regen (en dus natte voortent).. alhoewel: eigenlijk zouden we in de Dordogne hebben gestaan, maar daar regende het dus pijpestelen 8)7 .. vandaar dat we in Nederland bijgeboekt hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n3ck
mathman schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 15:30:
[...]

Helaas dat bestaat niet. Wat je wel kan doen is inderdaad de voorkant afsluiten met de aanritsbare flappen en Falco verkoopt ook nog zogenoemde slikranden die je met klittenband onderaan de luifel bevestigd. Vervolgens kan je de hele voorkant tussen luifel en tent open ritsen zodat je 1 geheel creëert. Maar dan alleen kuipzeil in de tent.

Ik persoonlijk vind het wel fijn dat je bij de luifel geen kuipzeil hebt: zonder moeilijk te doen kan je met natte of vieze zooi naar binnen lopen (hallo mini me's! ;) ) en daar vervolgens rustig op een apart matje oid je schoenen, slippers etc uit te trekken. Heb je ook minimaal zand in de tent zelf.
Dit heb ik toevallig vanochtend hier op de camping gezien.. je zou denken dat ze dan ook een optie maken waarin je het geheel aan elkaar kunt maken.

Met mooi weer of lichte regen is die voortent wel makkelijk inderdaad; het gaat om de echt uitzonderlijke periodes

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:29

-tom-562

Oliesjeik

Hmm ik zie hier een paar keer Falco voorbij komen. Ff op hun site gekeken. Ik weet denk ik wat onze volgende tent gaat worden... :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

-tom-562 schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 18:47:
Hmm ik zie hier een paar keer Falco voorbij komen. Ff op hun site gekeken. Ik weet denk ik wat onze volgende hut gaat worden... :P
Een caravan :+

/rent :P

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TgR_KILLER
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 22:38
Onze buurtjes van een paar deuren verder hebben vandaag hun gehuurde camper opgehaald en ingericht en zijn vertrokken voor een 2 maanden rondrit in Scandinavië. Om te zeggen dat ik een beetje jaloers bent is een understatement :p. Even binnen gekeken en qua indeling zou het ook wel iets zijn wat ik ooit wil hebben, enkel een 2de (hef) bed is onnodig en alleen extra gewicht maar verder was het een leuke camper. Het was een Sunlight en denk op de website te zien een T67S

Nog een weekje of 6 en wij vertrekken ook naar Noorwegen met de caravan, can't wait.

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:03

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
pirke schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 14:58:
Ik moet zeggen dat ik de afmetingen vd luifel aan onze camper wel kan waarderen: 600x275. Bij eerdere huurcampers waren ze meestal maar zo'n 4 meter, en dat leek me ook voldoende, maar net dat "beetje" extra is toch wel lekker. Minder gesleep met tafels en stoelen, de deur wordt nooit meer geblokkeerd, toch wel fijn :)
Dat is bijna net zo groot als m'n vorige tent in z'n geheel. :D

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 11:36
Gonadan schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 22:09:
@Luuk84 ik heb het gevoel dat de achtertent in z'n geheel kan, ga dat proberen. Als de kuip eraan blijft en de binnentent erin dan is het drie ritsen en wat haringen. Dat zou serieus tijd schelen gok ik.
De achtertent kan er in zijn geheel, met kuip dus, af. Ik heb zelfs mijn ‘eigen maak’ binnen tent laat zitten, je houd dan wel een dikker pakket over, maar deze kan je natuurlijk prima kwijt in de bak of onder het zeil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
Ik ben trouwens uit de locatie om te kamperen.
Het wordt Denekamp eo!

Nu nog een relaxte natuurcamping zoeken...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maartend
  • Laatst online: 09:13
Harribo schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 12:38:
Ik ben trouwens uit de locatie om te kamperen.
Het wordt Denekamp eo!

Nu nog een relaxte natuurcamping zoeken...
Olde Kottink. of De Kunne

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• tafmaf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-09 21:36
Oude wagen uit de stalling en alles over zetten.
Past net op de oprit Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1ZOAXc8ntt_akH9DuGAwWgfB4Gg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EGsGVngQQREfwZOckjIgnP53.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbull4u
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-09 23:48
Iemand ervaring met het aansluiten van een Safari Chef 30 HP op een CampingGaz gasfles?

De Safari Chef 30 HP spreekt ons aan vanwege zijn compacte vorm i.c.m. de gasbusjes die er onder gedraaid kunnen worden. Maar we willen ook de flexibiliteit houden om een Campinggaz gasfles (904/907) aan te kunnen sluiten. Nu heeft Cadac een adapterset HP naar LP om aan te sluiten op een "universele" gasfles, maar volgens mij niet direct op een Campinggaz gasfles.

Zowel een universele gasfles als een Campinggaz gasfles wordt door CADAC beschouwd als Low Pressure (LP). Het lijkt er dus op dat het wel moet kunnen, maar dat er misschien nog een extra verloop nodig is om op Campinggaz aan te kunnen sluiten op de adapterset, of dat het uiteinde van de adapterset gewisseld moet worden voor een Campinggaz variant (afsnijden misschien?).

If it does not kill u, it makes u stronger

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Redbull4u Je hebt een specifieke gasdrukregelaar nodig voor Campingaz die op de fles past. Ik zou zeggen, pak het einde van de slang en zet daar (in de plaats van de universele die er nu op zit) een campingaz gasdrukregelaar op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Luuk84 schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 10:16:
De achtertent kan er in zijn geheel, met kuip dus, af. Ik heb zelfs mijn ‘eigen maak’ binnen tent laat zitten, je houd dan wel een dikker pakket over, maar deze kan je natuurlijk prima kwijt in de bak of onder het zeil.
Heb hem inderdaad ook zo in de bak liggen. Een dichtgevouwen kuipzeil is ook nog eens een stuk opgeruimder dan drie losse pakketten.
Nu alleen nog benieuwd naar het opzetten, dat is in principe nog maar drie keer ritsen en een handvol haringen. Hopen dat het echt zo makkelijk gaat.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TgR_KILLER
Redbull4u schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 18:31:
Iemand ervaring met het aansluiten van een Safari Chef 30 HP op een CampingGaz gasfles?

De Safari Chef 30 HP spreekt ons aan vanwege zijn compacte vorm i.c.m. de gasbusjes die er onder gedraaid kunnen worden. Maar we willen ook de flexibiliteit houden om een Campinggaz gasfles (904/907) aan te kunnen sluiten. Nu heeft Cadac een adapterset HP naar LP om aan te sluiten op een "universele" gasfles, maar volgens mij niet direct op een Campinggaz gasfles.

Zowel een universele gasfles als een Campinggaz gasfles wordt door CADAC beschouwd als Low Pressure (LP). Het lijkt er dus op dat het wel moet kunnen, maar dat er misschien nog een extra verloop nodig is om op Campinggaz aan te kunnen sluiten op de adapterset, of dat het uiteinde van de adapterset gewisseld moet worden voor een Campinggaz variant (afsnijden misschien?).
Campingaz heeft zijn eigen drukregelaar met eigen schroefdraad enzo dus daar moet je ff rekening mee houden, die drukregelaar schroef je zo rechtstreeks op de fles. Wij hebben nog een S200 (2 pits) kook toestel van onze tent kampeer tijd maar deze gaat nooit mee mee, en het 'slotje' waarmee de deksel dicht blijft is ook afgebroken, beetje onhandig. Maar daar zat de slang + drukregelaar al aan maar die S200 is er ook onder de slang en regelaar dus dat moet ook echt wel los te kopen zijn.

Ik heb overigens de flexibiliteit op een andere manier opgelost. Ik heb voor onze oude R907 die we nog hadden liggen 1 grote pit gekocht die ik er rechtstreeks op kan schroeven en in plaats van een Cadac hebben we een campingaz party grill 400 cv gekocht. Juist expres de CV variant want die gasbusjes vind je in ongeveer elke winkel die je maar kan bedenken. (Zag ze vandaag bij de Dechatlon en ook b.v. de hornbach heeft ze. en in t buitenland ook genoeg zaken) waar de grotere flessen zoals de R907 alweer lastiger te vinden zijn. Samen met de 2x 6 kg gasflessen in de caravan genoeg opties om wat warm te maken :+

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Redbull4u schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 18:31:

Ik zou gewoon lekker een LP halen. Hoewel je de moderne prikblikken door het ventiel nog kunt afkoppelen en later weer gebruiken voel ik mij toch een heel stuk zekerder bij het afsluiten en de stevigheid van een cilinder. Plus die cartouches weggooien zorgt alleen maar weer voor extra afval.
De chef zelf wordt er niet groter van, alleen moet je fles nog eens staan.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Gonadan Met een HP en zo’n adapterset ben je wel flexibel. Nadeel is dat het wat meer kost. Verder zijn er, volgens mij, geen nadelen..?

Ik ben net als jij ook niet zo van de wegwerpblikjes, maar dat zijn persoonlijke afwegingen.

Zelf heb ik recent (ik had ze nog niet) twee halfvolle 904’s via marktplaats kunnen scoren voor een paar euro. Scheelt toch weer de kosten voor de fles :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
In Duitsland bij de Hornbach heb je voor 29 euro een stalen 5kg propaanfles (DIN aansluiting) en voor 35 euro een 11kg variant. Vullen vd fles kost 12,50 euro voor 5kg of 25 euro voor 11kg. Ik heb 2x 11kg in de camper zitten, ideaal.

Ooit zal ik overstappen op LPG met buitenvulaansluiting zodat ik bij een pompstation kan vullen, maar dat is vooral gemak.

https://www.hornbach.de/shop/Gas/S2066/artikelliste.html

Ze hebben ook aluminium flessen, maar die zijn 3x zo duur.

[ Voor 16% gewijzigd door pirke op 07-05-2022 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
JanHenk schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 21:47:
@Gonadan Met een HP en zo’n adapterset ben je wel flexibel. Nadeel is dat het wat meer kost. Verder zijn er, volgens mij, geen nadelen..?

Ik ben net als jij ook niet zo van de wegwerpblikjes, maar dat zijn persoonlijke afwegingen.

Zelf heb ik recent (ik had ze nog niet) twee halfvolle 904’s via marktplaats kunnen scoren, voor een paar euro. Scheelt toch weer de kosten voor de fles :P
Ik draai hem om, ik zie geen voordelen. En als ik dan niet van die simpele blikjes met prikaansluiting hoef te gebruiken beschouw ik dat als voordeel.

Welke flexibiliteit zoek je dan? Dat je in een regio bent waar schroefflessen niet bestaan en je reserve is ook leeg maar ze hebben wel de juiste prikblikken in de regio verkrijgbaar?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harmageddon
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
zuma schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 17:47:
[...]

https://www.campingboerenerf.nl/ niet in Gelderland maar er bijna tegenaan in Utrecht, Aan de overkant van de weg een zwemplas en stroom op de plek. Of het daar echt rustig blijft geen idee, gezien de locatie.... ik kom daar enkel soms in de winter
Het henschotermeer is sinds enkele jaren enkel betaald te betreden gedurende de maan dan april tm oktober.

Aap!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Gonadan schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 22:00:
[...]

Ik draai hem om, ik zie geen voordelen. En als ik dan niet van die simpele blikjes met prikaansluiting hoef te gebruiken beschouw ik dat als voordeel.

Welke flexibiliteit zoek je dan? Dat je in een regio bent waar schroefflessen niet bestaan en je reserve is ook leeg maar ze hebben wel de juiste prikblikken in de regio verkrijgbaar?
Afhankelijk van hoe en hoe lang je gaat te kamperen neem je een fles of een schroefblik? Maar dat moet je aan mij ook niet vragen, maar aan @Redbull4u :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Nee altijd fles. Een blik heb ik alleen gebruikt met een eenpitter in de rugtas. De chef is sowieso al alleen geschikt voor net de auto

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaDude
  • Laatst online: 05-09 09:30
Gonadan schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 22:00:
[...]

Ik heb ook de HP, als voordeel vind ik dat je geen extra gasfles hebt. Vind ik fijner met onze kleine die rondloopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redbull4u
JanHenk schreef op zondag 8 mei 2022 @ 09:18:
[...]

Afhankelijk van hoe en hoe lang je gaat te kamperen neem je een fles of een schroefblik? Maar dat moet je aan mij ook niet vragen, maar aan @Redbull4u :P
Bedankt voor jullie reacties.

We nemen altijd 2x Campinggaz 907 mee op vakantie. 1 op reserve voor als je tijdens het koken er achter komt dat de gasfles toch echt leeg is. Maar ze nemen samen best veel ruimte in. We kamperen met tent, auto met 4 personen. We willen komend seizoen wat compacter op reis, waardoor we wat flexibeler zijn met doorreizen.

Voordeel van de gas cartouches (geen prikblik) is dat we vaker moeten wisselen waardoor we beter door hebben wanneer het gas (bijna) op is.

Door het formaat zijn ze iets beter in te pakken in de auto, want je kunt er gemakkelijker een loze ruimte mee opvullen.

We willen ook nog een brandertje meenemen die ook op dezelfde gas cartouches werken. Vorige jaren was ik dagelijks bezig met het overzetten van de gasfles naar het andere kooktoestel (de reserve fles wou ik niet aanbreken).

Prijs van het gas is na genoeg gelijk als je het vergelijkt met Campinggaz gas. Een grote merkloze gasfles is stukken goedkoper, maar voor ons veel te groot.

Tot slot lijkt mij de HP variant iets praktischer in gebruik omdat je hem gemakkelijk oppakt en verplaatst zonder een gasfles die mee verplaatst moet worden. Niet de sterkste reden, maar voor de volledigheid benoem ik hem toch :)

Maar jullie hebben me wel aan het denken gezet. Ik vraag me af hoe vaak de Campinggaz gasfles er nog op aangesloten zal gaan worden. Ik denk dat we het eerst zo maar eens proberen, met de kennis dat er in de toekomst mogelijkheden om het om te bouwen.

Wat ik mij nog wel af vraag, is of de gas cartouches binnen Europa overal goed verkrijgbaar zijn? Het lijkt mij een Europese standaard, maar ik kan nog weinig over beschikbaarheid vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kouk
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17-09 16:18
harmageddon schreef op maandag 2 mei 2022 @ 09:43:
[...]

Even een schuurpapier over de kogel halen en dan nog eens proberen.
De trekhaakboer heeft uiteindelijk het ding kaalgeschuurd en nu past ie goed. Dat wilde ik zelf niet doen i.v.m. garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lost95
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:49
Iemand toevallig ervaring met Camping de Zeehoeve bij Harlingen? Lijkt nog beschikbaar voor Pinksteren, maar dan gaat je toch twijfelen wat er mis is :). Zie dat douche met 50 cent moet betalen, maar goed daar kan je rekening mee houden.

Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:36

Bommes

Capo del formaggio

Nadat ze vorige week zijn komen kijken hebben de nieuwe eigenaren van onze oude Lander het ding gisteren opgehaald.

Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2022/05/1652087557-600-x-450px-20220508_122602.jpg
Ik dacht te filmen, maar toen ik op stop drukte maakte ik dus deze foto.. |:(
Mensen kwamen uit Gent en waren super enthousiast, deze week gingen ze een de caravan een beetje in richten en dan meteen naar een camping in de buurt om alles uit te proberen en te testen.
We kregen nog een berichtje van ze dat ze veilig thuis waren gekomen, met een foto van de caravan bij hun op de oprit en een bedankje.
Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2022/05/1652088378-310-x-627px-received_726012858532340.jpeg

Altijd tof als je aan dat soort mensen iets verkoopt, hopelijk hebben ze er veel plezier van.

De revisie van de (rubber geveerde) as en 2 nieuwe bandjes niet mee geteld hebben we 2 jaar na aanschaf het ding voor € 1000 meer verkocht dan we er voor betaald hadden (bij een handelaar).
Ook niet mee geteld de veeeele uurtjes schilderen en klussen aan het interieur om het ding te pimpen, de potten verf, rollen behang, stof voor bekleding, bedbodems, enz, enz. :P

Maar de kampeer markt is echt nog steeds flink overspannen..

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harribo
maartend schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 14:19:
[...]

Olde Kottink. of De Kunne
De Kunne is niet voor tenten, alleen campers/caravans, dus ik bel de Olde Kottink, ziet er goed uit.
Volgens mij voor mij de meest geschikte natuur camping bij Denekamp.

[ Voor 12% gewijzigd door Harribo op 09-05-2022 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anton2610
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:27
Redbull4u schreef op zondag 8 mei 2022 @ 20:42:
[...]

Bedankt voor jullie reacties.

We nemen altijd 2x Campinggaz 907 mee op vakantie. 1 op reserve voor als je tijdens het koken er achter komt dat de gasfles toch echt leeg is. Maar ze nemen samen best veel ruimte in. We kamperen met tent, auto met 4 personen. We willen komend seizoen wat compacter op reis, waardoor we wat flexibeler zijn met doorreizen.

Voordeel van de gas cartouches (geen prikblik) is dat we vaker moeten wisselen waardoor we beter door hebben wanneer het gas (bijna) op is.

Door het formaat zijn ze iets beter in te pakken in de auto, want je kunt er gemakkelijker een loze ruimte mee opvullen.

We willen ook nog een brandertje meenemen die ook op dezelfde gas cartouches werken. Vorige jaren was ik dagelijks bezig met het overzetten van de gasfles naar het andere kooktoestel (de reserve fles wou ik niet aanbreken).

Prijs van het gas is na genoeg gelijk als je het vergelijkt met Campinggaz gas. Een grote merkloze gasfles is stukken goedkoper, maar voor ons veel te groot.

Tot slot lijkt mij de HP variant iets praktischer in gebruik omdat je hem gemakkelijk oppakt en verplaatst zonder een gasfles die mee verplaatst moet worden. Niet de sterkste reden, maar voor de volledigheid benoem ik hem toch :)

Maar jullie hebben me wel aan het denken gezet. Ik vraag me af hoe vaak de Campinggaz gasfles er nog op aangesloten zal gaan worden. Ik denk dat we het eerst zo maar eens proberen, met de kennis dat er in de toekomst mogelijkheden om het om te bouwen.

Wat ik mij nog wel af vraag, is of de gas cartouches binnen Europa overal goed verkrijgbaar zijn? Het lijkt mij een Europese standaard, maar ik kan nog weinig over beschikbaarheid vinden.
Vorig jaar voor het eerst met de safari chef HP op vakantie geweest en in 2 weken vakantie hebben we één CA445 cartouche niet leeg gekregen bij dagelijks gebruik (dus lekker een vakantie lang met een extra voorraadje cartouches rondgereden :9 ). Het toestel is echt bijzonder zuinig bij gebruik dus één of 2 volle blikjes als reserve mee zou wel echt voldoende moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aerofreak
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11:08

aerofreak

Steve Jobs

Iedereen gaat kamperen in eigen land met Pinksteren? Wij hebben vorige week bedacht om met Pinksteren nog even met de tent er op uit te gaan als opwarmertje voor de zomer, maar de campings die we tot nog toe zijn tegengekomen zitten vol volgens de site... :(

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:59
aerofreak schreef op maandag 9 mei 2022 @ 14:49:
Iedereen gaat kamperen in eigen land met Pinksteren? Wij hebben vorige week bedacht om met Pinksteren nog even met de tent er op uit te gaan als opwarmertje voor de zomer, maar de campings die we tot nog toe zijn tegengekomen zitten vol volgens de site... :(
lost95 in "[Vakantie] Kamperen algemeen - deel 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipmo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:40

Flipmo

OMG !!

Yup, vanuit het Oosten des lands gaan we naar Zoutelande ;)
Eerste keer dat ik een paar uur moet rijden met de caravan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik vertrek (van huis) op 2e pinksterdag, nog genoeg keuze 8)
Over 1 of 2 jaar is dat ook voorbij ivm leerplicht :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malus65
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 17-09 14:46
Anton2610 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 12:30:
[...]

Vorig jaar voor het eerst met de safari chef HP op vakantie geweest en in 2 weken vakantie hebben we één CA445 cartouche niet leeg gekregen bij dagelijks gebruik (dus lekker een vakantie lang met een extra voorraadje cartouches rondgereden :9 ). Het toestel is echt bijzonder zuinig bij gebruik dus één of 2 volle blikjes als reserve mee zou wel echt voldoende moeten zijn.
Ik zit toevallig net naar een Cadac Safari Chef 30 te kijken, dat lijkt me wel wat. Heeft iemand deze ook?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Niet in eigen land.
Mijn vrouw gaat met haar moeder en ons dochtertje 4 nachten naar een hotel in Duitsland.
Ik bind de tent achterop mijn motor en rijd naar Frankrijk om offroad te gaan (motor)rijden.

Denk dat ik zondag rond de lunch vertrek, richting Lure eerste nachtje daar ergens in het bos of op een municipal.
Van daaruit pak ik de TET op richting Genève.

Plan is vrijdag weer terug naar huis te rijden.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CrazyFool
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:05
Bommes schreef op maandag 9 mei 2022 @ 16:37:
[...]

Niet in eigen land.
Mijn vrouw gaat met haar moeder en ons dochtertje 4 nachten naar een hotel in Duitsland.
Ik bind de tent achterop mijn motor en rijd naar Frankrijk om offroad te gaan (motor)rijden.

Denk dat ik zondag rond de lunch vertrek, richting Lure eerste nachtje daar ergens in het bos of op een municipal.
Van daaruit pak ik de TET op richting Genève.

Plan is vrijdag weer terug naar huis te rijden.
Ik kan nu al niet wachten op je verslag van je motortour!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-09 19:27
De camping waar ik vrijwilliger ben (Zegenoord, groen boekje) heeft nog 8 plekken vrij voor kleine tentjes (geen stahoogte) tijdens Hemelvaart weekend

Tijdens Pinksteren zijn dat er nog meer vooralsnog.

Maar inderdaad voor caravans, campers en grote tenten is alles al volgeboekt. Eigenlijk is dat traditioneel altijd al geweest in deze weekenden. Voor vele mensen is dit de kick-off van het seizoen. Ik bleef dan als kampeerder altijd thuis (hou meer van rust). Maar zo'n vol terrein beheren is ook wel leuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TgR_KILLER
zuma schreef op maandag 9 mei 2022 @ 21:56:
De camping waar ik vrijwilliger ben (Zegenoord, groen boekje) heeft nog 8 plekken vrij voor kleine tentjes (geen stahoogte) tijdens Hemelvaart weekend

Tijdens Pinksteren zijn dat er nog meer vooralsnog.

Maar inderdaad voor caravans, campers en grote tenten is alles al volgeboekt. Eigenlijk is dat traditioneel altijd al geweest in deze weekenden. Voor vele mensen is dit de kick-off van het seizoen. Ik bleef dan als kampeerder altijd thuis (hou meer van rust). Maar zo'n vol terrein beheren is ook wel leuk!
Beetje nep kampeerders dan toch als dat de kick-off van het seizoen is hoor :9 . Pasen is DE kick-off! dan gaan de meeste campings weer open!

Wij zijn alweer 2 keer weg geweest, met hemelvaart / Pinksteren mijden we kamperen eigenlijk altijd, alles vol en duur (hoogseizoen prijzen xD). We gaan met Hemelvaart dus lekker 2 nachtjes hotel doen dit jaar (hadden nog een bon....) in juni 2 weken Noorwegen en dan gaan we daarna wel weer zien... In september in ieder geval een weekje aan de kust nog waarschijnlijk. En in juli / augustus vast ook nog een weekendje weg...

*edit* volgens ANWB camping (gebruiken wij vaak) nog 122 campings met beschikbaarheid met Pinksteren. Maar geen idee hoe accuraat dat nou echt is... website is wel enorm traag atm... veel mensen last minutes aan t boeken xD..

[ Voor 8% gewijzigd door TgR_KILLER op 09-05-2022 22:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zuma
TgR_KILLER schreef op maandag 9 mei 2022 @ 22:34:
[...]

Beetje nep kampeerders dan toch als dat de kick-off van het seizoen is hoor :9 . Pasen is DE kick-off! dan gaan de meeste campings weer open!
Ach ik zelf roep altijd dat mij kampeerseizoen altijd in oktober begint. Ik ben een pur sang winterkampeerder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
Gewoon de verwarming aanzetten, kun je het hele jaar door kamperen :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06:56
Precies, kamperen kan altijd *O*

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iPR-xS-J_f_o0zyHeF0uksHG3t0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CfRSfSuRHl9QdAVPnByQSTfa.jpg?f=fotoalbum_large

Lekker in de sneeuw bijvoorbeeld, hier in de Alpen lekker een weekje wandelen. Wel een groot huis met haardvuur en bar op de camping, dat maakt het wel leuker.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbull4u
Wij liepen tegen hetzelfde probleem aan voor hemelvaart, uiteindelijk een kleine camping bij de boer gevonden op Campspace. Het is soms wat primitiever, maar dat maakt het ook wel weer leuk (voor twee nachten :P).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

TgR_KILLER schreef op maandag 9 mei 2022 @ 22:34:
met hemelvaart / Pinksteren mijden we kamperen eigenlijk altijd, alles vol en duur (hoogseizoen prijzen xD).
We gaan met Hemelvaart dus lekker 2 nachtjes hotel doen dit jaar
Afbeeldingslocatie: https://c.tenor.com/AXj-iOuAuBgAAAAM/does-not-compute-robot.gif

:P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smurf
  • Laatst online: 11:18

Smurf

Detri

Ik weet niet wat je eisen zijn qua camping, maar als een "gewone" boerencamping voldoet zou je ook via de SVR iets kunnen zoeken. Kost een tientje per jaar, maar er zijn honderden boeren- of minicampings bij ze aangesloten waar je dan weer wat korting krijgt.
Wij waren ook wat laat toen we besloten dat we toch met Hemelvaart/Pinksteren weg wilden. Paar campings uitgekozen die geen inschrijving via de site had. (Bellen is toch een drempel voor sommigen.) Lijstje eigenlijk niet nodig gehad. De eerste had al plek.

)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaDude
  • Laatst online: 05-09 09:30
Malus65 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 16:23:
[...]

Ik zit toevallig net naar een Cadac Safari Chef 30 te kijken, dat lijkt me wel wat. Heeft iemand deze ook?
Ja, topding. Ik heb ook de pizzasteen en paellapan erbij. Heerlijk flexibel en makkelijk schoon te maken. Ik heb de HP versie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:29

-tom-562

Oliesjeik

Malus65 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 16:23:
[...]

Ff zoeken in dit topic. Vorige zomer zijn er ook een hoop posts voorbij gekomen over de Safari Chef. Mede door dit topic/die posts heb ik er ook eentje gekocht :P Ideaal ding!

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smurf

Smurf

Detri

@Malus65
Zo te zien is de Safari Chef 30 de opvolger van de Safari Chef 2?
Ik heb deze inmiddels al een paar jaar en vind het een topding. Gebruik hem niet alleen op de camping maar ook thuis. Bijvoorbeeld als aparte BBQ voor de vega. Dichte plaat erop en roerbakken maar :)

Formaat is ook fijn. Groot genoeg om te grillen voor 4 personen, maar toch compact waardoor hij makkelijk op te ruimen is onder bijvoorbeeld de banken in de caravan.

Enige verbeterpuntje is dat als je de snelkoppelingen voor de gasslang gebruikt je de pootjes niet helemaal meer in kan klappen. Ik heb dat zelf opgelost door in de 2 pootjes die als eerste ingeklapt moeten worden een gaatje te boren.
Vind het wel vreemd dat in de SC 2 (en zo te zien ook de SC 30) dit niet standaard zit, aangezien de snelkoppelingen zelf ook van Cadac zijn. De Safari Chef 1 had wel gaatjes in de poten.

Ik weet niet hoe je kampeert, maar in tegenstelling tot @DaDude geef ik juist weer de voorkeur aan de LP versie. Daar kan je gewoon elke "standaard" gasfles op aansluiten. Aangezien ik die toch al in de caravan heb staan vind ik dat fijner dan vast zitten aan bepaalde soorten cardridges.

)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Cadac verkoopt ook een slang met handschroef speciaal voor de LP, die vind ik erg prettig en dan heb je het pootjesprobleem niet.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
Voor standplaatskamperen hou ik het bij mijn coleman 2 pitter op benzine en mijn snow peak pack & carry opvouwbare vuurschaal met in hoogte verstelbare rooster. Och en in de winter komt er nog een kachel bij als kookoptie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Als caravan bezitter doe je gewoon buiten de deur koken met een extra gastoestel of Cadac chief , in de caravan geeft het zo'n rotzooi :P

En morgen de Unico Verona XXL luifel op Facbook / Marktplaats zetten.

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:00
aReaRe schreef op zondag 15 mei 2022 @ 21:46:
Als caravan bezitter doe je gewoon buiten de deur koken met een extra gastoestel of Cadac chief , in de caravan geeft het zo'n rotzooi :P

En morgen de Unico Verona XXL luifel op Facbook / Marktplaats zetten.
Maar waarom sjouw je dan in je caravan zo'n compleet kooktoestel mee? Sorry, does not compute...

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

dreamscape schreef op zondag 15 mei 2022 @ 22:12:
[...]

Maar waarom sjouw je dan in je caravan zo'n compleet kooktoestel mee? Sorry, does not compute...
Simpele draagbare 2 pits gaskooktoestel op een Campinggaz 904 uit mijn tent periode. maar ik zie op de camping meer caravanners in de voortent koken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie
  • Laatst online: 07:48

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Om water te koken voor opschenk koffie en de thee natuurlijk. Pasta en rijst koken vind ikzelf ook makkelijker op een normale gaspit. Maar voor de rest: buiten koken/grillen/barbecueën.

[ Voor 7% gewijzigd door Yukkie op 15-05-2022 22:28 ]

We've got that ring of confidence

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:00
aReaRe schreef op zondag 15 mei 2022 @ 22:26:
[...]

Simpele draagbare 2 pits gaskooktoestel op een Campinggaz 904 uit mijn tent periode. maar ik zie op de camping meer caravanners in de voortent koken.
Ik snap dat niet zo goed. Ik bekijk het als tentkampeerder en begrijp het fenomeen vouwwagen nog wel. Een fijn bed en keuken vanuit huis meesjouwen in plaats van die geïmproviseerde rommel, dat snap ik.

Bij een caravan heb je tientallen liters extra brandstofverbruik omdat je naast dat fijne bed en die fijne keuken ook honderden kilo's hout en aluminium meeneemt en - qua formaat en dus luchtweerstand - ook volkomen overbodig 20 kuub lucht vanuit huis meeneemt naar je vakantiebestemming. Maar dan staat die fijne keuken wel meteen voor je klaar.

En dan ga je juist dat deel van die meegesjouwde zooi dus niet gebruiken?

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

dreamscape schreef op zondag 15 mei 2022 @ 22:58:
[...]

Ik snap dat niet zo goed. Ik bekijk het als tentkampeerder en begrijp het fenomeen vouwwagen nog wel. Een fijn bed en keuken vanuit huis meesjouwen in plaats van die geïmproviseerde rommel, dat snap ik.

Bij een caravan heb je tientallen liters extra brandstofverbruik omdat je naast dat fijne bed en die fijne keuken ook honderden kilo's hout en aluminium meeneemt en - qua formaat en dus luchtweerstand - ook volkomen overbodig 20 kuub lucht vanuit huis meeneemt naar je vakantiebestemming. Maar dan staat die fijne keuken wel meteen voor je klaar.

Ik het wel, maar kijk eens op een willekeurige camping om je heen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
@dreamscape 20 kuub maar? Wij nemen meer dan het dubbele mee. Maar dat is dan wel hele speciale lucht natuurlijk _O-

Koken gaat bij ons gewoon binnen op het fornuis. Net als (afbak)brood(jes) uit de gasoven. Ideaal voor als je lang gaat wild kamperen in de natuur en je nog steeds elke dag lekker vers brood wilt hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

@pirke Bij wild kamperen heb ik een hele andere associatie (tentje, back to basic, enz.) dan wat jij hier nu schetst. Ik zou dit eerder omschrijven als vrijstaand of autarkisch kamperen ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Yukkie op 16-05-2022 08:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
@Yukkie Wild kamperen = kamperen in het wild, niet zijnde camping / camperplaats. Dat kan met een tentje, maar ook met een vouwwagen, caravan of camper. Net als dat je met al deze middelen ook op een camping kan staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

@pirke Snap ik, het is ook meer mijn associatie ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
[...]

Die 20 kuub is onze slaapkamer waar goede (geluids)isolatie wenselijk is. De WC is wel wenselijk maar andere voorzieningen gebruiken wij niet echt.

Voor dit jaar hebben we een nieuw bijzettentje erbij en lijkt erop dat de kinderen (8,6,3) niet meer in de caravan willen slapen. Volgend jaar maar voor een kleiner caravan gaan kijken, al spreekt de C'JOY 480 QLK ook erg aan. Helaas zijn er nog geen caravans met een (uitschuifbare) buitenkeuken.

[ Voor 3% gewijzigd door Deveon op 16-05-2022 09:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harmageddon
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Bij ons op de camping (wij staan er het hele seizoen) heb je er zelfs een paar staan die een frituurpan hebben staan.
Op een paar velden geleden had je er ook een heleboel die een elektrische grasmaaier en trimmer hadden staan om elke week het gras te maaien... rondom hun caravan. Kuddegedrag was ook mooi om te zien, begon er één de volgende begon ook een kwartier later en zo was het hele veld bezig :') behalve wij. Bij ons stond het gras 20cm hoog vlak naast de tent. De rest deed de camping.

Aap!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
We zijn beetje laat maar zoeken nog een tent plekje voor Hemelvaart weekend. Omgeving Eindhoven. Voorkeur voor natuur. Gouden tips?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/memmaAdAoptYG2_41RLgNptdQMQ=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/2IOtX1yD3mAqjLYnBYtASaJ5.gif?f=fotoalbum_large

Deze keer een rabarbertaart, afbakcroissants en nacho's met kaas gemaakt in de oven :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08:41
Deveon schreef op maandag 16 mei 2022 @ 09:20:
[...]
Helaas zijn er nog geen caravans met een (uitschuifbare) buitenkeuken.
Beetje hobbybob kan dit toch wel in een caravanluik knutselen?

https://www.rvservicecent...rticle/slide-out-kitchens

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
TheOmen schreef op maandag 16 mei 2022 @ 09:31:
[...]

Beetje hobbybob kan dit toch wel in een caravanluik knutselen?

https://www.rvservicecent...rticle/slide-out-kitchens
Klopt, maar dan als enige keuken en niet als extra keuken. Laadgewicht is meestal al erg beperkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
[...]

Wij gaan met de tent in de bagagewagen, maar ik zie de charme van de caravan op zich best wel. Het is wat meer luxe, maar wat altijd blijft is het buitenleven. En het is erg gemakkelijk.

De beleving die ieder bij kamperen heeft verschilt, maar laten we de gemene deler wel blijven benadrukken. :)

Ik denk dat wij over een jaar of twee a drie nog eens een investering doen in een iets luxer kampeermiddel. Ik neig naar een vouwwagen, maar heb ook de caravan nog niet afgeschreven.

Nadeel van de caravan is dat ik ook een andere auto nodig heb... (Ik heb een BEV met slechts 1000kg trekgewicht). Daarnaast wil ik eigenlijk niet terug naar een benzine of diesel. Als je binnen Nederland blijft of juist heel rustig aan het trekken bent (zeg 400km per dag) is het met een beetje planning nog wel te doen.

Ik denk dat de (grotere) caravan hoe langer hoe meer steeds wat minder courant wordt, de vouwwagen lijkt wat aan populariteit te winnen en dat begrijp ik goed.

Maar ik ben er nog niet uit. Eerst nog maar even genieten van onze 'nieuwe' tent :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Laatst online: 07:08
JanHenk schreef op maandag 16 mei 2022 @ 09:44:
[...]

Wij gaan met de tent in de bagagewagen, maar ik zie de charme van de caravan op zich best wel. Het is wat meer luxe, maar wat altijd blijft is het buitenleven. En het is erg gemakkelijk.

De beleving die ieder bij kamperen heeft verschilt, maar laten we de gemene deler wel blijven benadrukken. :)
Dit inderdaad, een Caravan pak je soms wat sneller (kan je ook voor een nachtje even neerpoten om te slapen en dan weer door zeg maar, doe je met een grotere tent, of een vouwwagen minder snel), maar eigenlijk zitten de meeste mensen met een Caravan ook het liefst in de voortent of onder de luifel hoor. (uitzonderingen daargelaten, die de hele dag binnen met een klein tv'tje van alles aan het kijken zijn en alleen buiten komen om naar t toiletje te gaan zeg maar)
Wij hebben gekozen voor een vouwwagen, inderdaad om de 'auto' als reden, maar ook omdat we juist een tent ook wel erg prettig vinden alleen daar het comfort van een vaste slaapplek missen (goed matras/ lattenbodem).

En daarnaast, voor een nachtje is het (netjes waterpas) neerzetten, openklappen en paar haringen erin slaan prima te doen. ;) Het luifel zit er ook zo voor, dus dan kampeer je klein. In de langere vakanties wordt wel alles opgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malus65
-tom-562 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 13:37:
[...]

Ff zoeken in dit topic. Vorige zomer zijn er ook een hoop posts voorbij gekomen over de Safari Chef. Mede door dit topic/die posts heb ik er ook eentje gekocht :P Ideaal ding!
Haha, bedankt. Ik heb er al een gekocht. Gisteren uitgeprobeerd en het ging als een tierelier. Perfect ding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-09 09:51

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Vanwege een pittige periode aan werk en verbouwingen aan huis, een spontane actie gedaan.. want we waren van plan om helemaal niet weg te gaan... een week, in de zomervakantie. grote camper gehuurd om weer naar onze favoriete camping in Drenthe te gaan... De Torentjeshoek in Dwingeloo.

Onze eigen buscamper (T5) begin dit jaar toch (goed) verkocht, na hem opgeknapt te hebben. Nu gekozen voor nog meer gemak en comfort. Neerzetten en genieten 8)

Iedereen een fijne vakantie toegewenst en geniet van elkaar/je gezin. :)

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 17-09 22:30
Ik zit te kijken naar zo'n coleman benzine kooktoestel.

Word de powerhouse 414 nog wel gemaakt?
Ik kan die online echt nergens vinden.
Qua formaat lijkt mij die wel erg praktisch.

Wat is de ervaring met de kleinere 424 met het plaatsen van de pannen?
Ik heb een primus pannenset met een 25cm koekenpan.

En een bonusvraag, Heeft iemand ervaringen met het coleman oventje?
Ik ben erg benieuwd of hij goed werkt voor bijvoorbeeld lasagne, afbakbroodjes of pizza.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malus65
FRANQ schreef op maandag 16 mei 2022 @ 11:25:
Ik zit te kijken naar zo'n coleman benzine kooktoestel.

Word de powerhouse 414 nog wel gemaakt?
Ik kan die online echt nergens vinden.
Qua formaat lijkt mij die wel erg praktisch.

Wat is de ervaring met de kleinere 424 met het plaatsen van de pannen?
Ik heb een primus pannenset met een 25cm koekenpan.

En een bonusvraag, Heeft iemand ervaringen met het coleman oventje?
Ik ben erg benieuwd of hij goed werkt voor bijvoorbeeld lasagne, afbakbroodjes of pizza.
Ik kook al twintig jaar op een 424. Bevalt me erg goed, al moet je er wel mee leren omgaan. Ik heb een Tefal bivac pannenset en daarvan past ook de grootste pan prima. Volgens mij wordt de 414 inderdaad niet meer gemaakt, maar de 424 werkt net zo goed wat mij betreft. Enige wat voor kan komen is het lekken van benzine op de aansluiting van de lange stang waar de nozzle in zit, op de regulator. Maar daar is dan ook die uitsparing bovenop het tankje voor natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Wat is het voordeel (en nadeel) van koken op benzine? Oprechte vraag... Ik ben vrij standaard meteen richting gas gegaan, heb het eigenlijk niet eens overwogen. Wellicht een gemiste kans.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smurf

Smurf

Detri

dreamscape schreef op zondag 15 mei 2022 @ 22:12:
[...]

Als het koud is of we maar kort ergens zijn dan kook ik meestal gewoon in de caravan. Bij langer verblijf, of mooi weer dan ga ik echt niet in dat "zweethok" staan, maar kook ik gewoon in de voortent of onder de luifel. Dan gebruik ik een 3-pits gasstel uit onze tent-tijd en/of de Safari Chef.

Dat is ook een reden waarom ik al het "gas spul" met snelkoppelingen heb. Binnen een paar minuten is dat aangesloten op de plek waar ik op dat moment wil koken.

En over waarom dan een caravan: Die heb ik niet voor de keuken. Naja, handig dat die er in zit en ik gebruik hem ook af en toe wel, maar dat was niet de reden om er een te kopen. Voor mij blijft tentkamperen toch een beetje het "echte" kamperen, maar met alles wat mee moest (vrouwlief wil toch wat luxe, dus grote gezinstent en alles wat daar bij hoort) was ik al een dag bezig om alles van zolder in de auto te krijgen. Dat is prima voor een zomervakantie, maar toch net teveel werk voor een lang weekend weg.
Nu is het caravan ophalen, kleren + eten erin en weg zijn we. Resultaat is nu ook dat we in plaats van alleen de zomervakantie en misschien nog ergens een lang weekend of midweek in een bungalowpark we dit jaar al 2 trips gehad hebben en naast de zomervakantie ook nog zeker 2 keer weg zijn.
Gonadan schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 12:56:
Cadac verkoopt ook een slang met handschroef speciaal voor de LP, die vind ik erg prettig en dan heb je het pootjesprobleem niet.
Die kreeg ik er bij inderdaad. Maar omdat ik dus nog wel eens wissel van kookopstelling (zie hierboven) was die toch minder handig.

[ Voor 48% gewijzigd door Smurf op 16-05-2022 12:03 ]

)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Malus65
JanHenk schreef op maandag 16 mei 2022 @ 11:47:
Wat is het voordeel (en nadeel) van koken op benzine? Oprechte vraag... Ik ben vrij standaard meteen richting gas gegaan, heb het eigenlijk niet eens overwogen. Wellicht een gemiste kans.
Voor mij is een voordeel dat eea wat compacter is, al heb je wel flessen met Coleman brandstof nodig en dat neemt ruimte in. Maar volgens mij toch altijd minder dan een flinke gasfles. Althans, dat houdt ik me al jaren voor 8) Verder is de calorische waarde van benzine hoog, dus de boel wordt snel flink heet. Heter dan het gemiddelde gasstel volgens mij. Verder is het gewoon lekker kneien, ik hou daar wel van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Laatst online: 07:08
Malus65 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 11:52:
[...]

Voor mij is een voordeel dat eea wat compacter is, al heb je wel flessen met Coleman brandstof nodig en dat neemt ruimte in. Maar volgens mij toch altijd minder dan een flinke gasfles. Althans, dat houdt ik me al jaren voor 8) Verder is de calorische waarde van benzine hoog, dus de boel wordt snel flink heet. Heter dan het gemiddelde gasstel volgens mij. Verder is het gewoon lekker kneien, ik hou daar wel van.
Hoeveel benzine gebruik je dan in een weekje, er vanuitgaande dat je de meeste dagen kookt/ bakt op het apparaat? Dat geeft wellicht ook een goed beeld.

Wat ik met zo'n (zeker zo'n grote) gasfles merk is dat die vakanties lang mee gaan (wij gebruiken m thuis ook voor BBQ, of soms met de safari chef om pannenkoeken op te bakken en als het kouder wordt voor de terras heater, dus voor ons multifunctioneel), dus dat je er heel lang op kan koken/ bakken/ bbq'en voordat de fles leeg is.
Ja, ze zijn lomp/ groot, maar als je 20 liter benzine mee moet nemen voor 2 weekjes (bij wijze van) dan valt het toch ook wel weer mee. Of ga je regelmatig wat benzine (bij) halen, want tussentijds bijvullen is dan natuurlijk gemakkelijker?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Malus65
Wij hebben aan een stuk of zes flessen brandstof genoeg om twee weken op te koken. Van eieren koken tot koffie en thee zetten en complete maaltijden koken en bakken. Dus het verbruik valt best mee vind ik. Maar dit jaar voor het eerst een SafariChef ook mee, incl gasfles dus ik ben benieuwd hoe eea gaat bevallen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:05
Malus65 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 12:26:
Wij hebben aan een stuk of zes flessen brandstof genoeg om twee weken op te koken. Van eieren koken tot koffie en thee zetten en complete maaltijden koken en bakken. Dus het verbruik valt best mee vind ik. Maar dit jaar voor het eerst een SafariChef ook mee, incl gasfles dus ik ben benieuwd hoe eea gaat bevallen.
Oi, dat is nog best veel. Ik neem een fles (MSR fuel bottle) met wasbenzine mee en een gevulde tank. Daar haal ik 2a3 weken mee op een 424. Maar goed, een en ander is natuurlijk geheel afhankelijk van hoe en hoe vaak je kook.

Wat betreft leren omgaan: als je 2 424's naast elkaar heb en de een op benzine en de ander op wasbenzine...laat die benzine persoon niet op je wasbenzine 424... verzopen 424 gegerandeerd :/

Kwamen erachter dat wasbenzine (wat ik altijd gebruik) een stuk langzamer ontbrand dan benzine (benzine gebruiker bleef dus daarom maar verder opendraaien en bijpompen) Verzopen 424 dus, en dan moet die eerst even van bijkomen (poef!)

(waarom wasbenzine? ik heb geen plek voor een jerrycan benzine in de schuur, dus een literflesje wasbenzine om de tank mee te vullen is dan handiger. Brandt prima als je maar even weet hoe je hem aan moet krijgen)

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FRANQ
Hopjesvla79 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 12:59:
[...]

Oi, dat is nog best veel. Ik neem een fles (MSR fuel bottle) met wasbenzine mee en een gevulde tank. Daar haal ik 2a3 weken mee op een 424. Maar goed, een en ander is natuurlijk geheel afhankelijk van hoe en hoe vaak je kook.

Wat betreft leren omgaan: als je 2 424's naast elkaar heb en de een op benzine en de ander op wasbenzine...laat die benzine persoon niet op je wasbenzine 424... verzopen 424 gegerandeerd :/

Kwamen erachter dat wasbenzine (wat ik altijd gebruik) een stuk langzamer ontbrand dan benzine (benzine gebruiker bleef dus daarom maar verder opendraaien en bijpompen) Verzopen 424 dus, en dan moet die eerst even van bijkomen (poef!)

(waarom wasbenzine? ik heb geen plek voor een jerrycan benzine in de schuur, dus een literflesje wasbenzine om de tank mee te vullen is dan handiger. Brandt prima als je maar even weet hoe je hem aan moet krijgen)
Aspen blauw (4T) schijnt ook erg goed te werken (vergelijkbaar met coleman fuel) verkrijgbaar in 1liter en 5 liter. En geurloos!
Coleman fuel is in 1 liter flessen verkrijgbaar.

Ik ben me helemaal aan het inlezen omdat ik zojuist een 414 op mp gekocht heb. :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
JanHenk schreef op maandag 16 mei 2022 @ 11:47:
voordeel: altijd en overal brandstof (met vliegen trouwens lastig, mocht die nog nadampen en ze merken het dan ben je hem kwijt (klinkt logisch, maar zo'n brander wil nog wel eens een tijde blijven ruiken).
Nadeel: stuk zwaarder dan een gasbrandertje (als we het over 1-pits brandertjes hebben. bv een MSR Whisperlight Universal vs een PocketRocket2: 326 gram vs 73 gram) en er zit een beetje een learning curve bij

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
Malus65 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 11:38:
[...]

Ik kook al twintig jaar op een 424. Bevalt me erg goed, al moet je er wel mee leren omgaan. Ik heb een Tefal bivac pannenset en daarvan past ook de grootste pan prima. Volgens mij wordt de 414 inderdaad niet meer gemaakt, maar de 424 werkt net zo goed wat mij betreft. Enige wat voor kan komen is het lekken van benzine op de aansluiting van de lange stang waar de nozzle in zit, op de regulator. Maar daar is dan ook die uitsparing bovenop het tankje voor natuurlijk.
Ik heb zojuist de 414 via mp gekocht.

Ben erg benieuwd.

Het aansteken en gebruiken zal vooral voor mijn vrouw even wennen worden :+
Ik heb ondertussen al 3 filmpjes bekeken hoe het in zijn werk gaat.

Heb je nog tips over wat ik mee moet hebben op vakantie voor (nood)onderhoud?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
FRANQ schreef op maandag 16 mei 2022 @ 13:08:
[...]

Aspen blauw (4T) schijnt ook erg goed te werken (vergelijkbaar met coleman fuel) verkrijgbaar in 1liter en 5 liter.
Coleman fuel is in 1 liter flessen verkrijgbaar.

Ik ben me helemaal aan het inlezen omdat ik zojuist een 414 op mp gekocht heb. :D
klopt: alleen Colemanfuel 1 liter +-€8.5 vs wasbenzine 1 liter: €2.20 bij de Appie

Terpentine is trouwens een no-go kan ik uit ervaring vertellen (ok het brand wel..maar alles zit onder de roet daarna)

Ik heb trouwens wel de brandstof die extra mee gaat in een fuelbottle zitten, die is wat steviger (understatement) dan de originele plastic fles)

[ Voor 11% gewijzigd door Hopjesvla79 op 16-05-2022 13:16 ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
FRANQ schreef op maandag 16 mei 2022 @ 13:11:
[...]

ik heb niets mee. Mocht die echt op de een of ander manier de geest geven dan zien we dan wel weer.
Het is een 2-pitter, dus mee in mijn rugzak kan die toch niet ;)

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Malus65 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 11:52:
[...]

Even opgezocht, maar de calorische waarde (in kg) van propaan (~ 48 MJ/Kg) of butaan (50 MJ/Kg) is redelijk gelijkwaardig aan die van benzine (~44 MJ/kg).

Waar het verschil wordt gemaakt is het volume. In een Campingaz 904 kun je 'maar' 1,8 kilo butaan kwijt terwijl het ding 20(d)x20cm is, dus ruim 6 liter? (Klopt dit?)

Dat terwijl je met 6 liter benzine (0,82 kg/liter) dus in een gelijkwaardig volume bijna 5 kilo mee kan nemen.

Uitgedrukt in volume heb je dan inderdaad (veel) meer energie (MJ) bij je.

Als jij zes (liter)flessen meeneemt, gebruik je best veel energie, maar goed. Je kan ook zeggen dat ie goed gebruikt wordt. :)

Ik zie de voordelen van de benzinebrander nu ook wel. Alleen heb ik net als @Smurf van die snelkoppelingen, drukregelaars en twee keer een 904 tank. Dus dan schakel je niet zo gauw weer over naar iets anders. Foolproof, maar neemt wel heel wat ruimte in. Ach, daarom gaan we ook met een karretje op vakantie.. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malus65
FRANQ schreef op maandag 16 mei 2022 @ 13:11:
[...]

Ik heb zojuist de 414 via mp gekocht.

Ben erg benieuwd.

Het aansteken en gebruiken zal vooral voor mijn vrouw even wennen worden :+
Ik heb ondertussen al 3 filmpjes bekeken hoe het in zijn werk gaat.

Ik heb altijd wel een combinatietang mee, verder gewoon een zakmes, daarmee kan ik me prima redden. Van tevoren thuis goed testen is de beste tip die kan geven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
JanHenk schreef op maandag 16 mei 2022 @ 13:27:
[...]

Even opgezocht, maar de calorische waarde (in kg) van propaan (~ 48 MJ/Kg) of butaan (50 MJ/Kg) is redelijk gelijkwaardig aan die van benzine (~44 MJ/kg).

Waar het verschil wordt gemaakt is het volume. In een Campingaz 904 kun je 'maar' 1,8 kilo butaan kwijt terwijl het ding 20(d)x20cm is, dus ruim 6 liter? (Klopt dit?)

Dat terwijl je met 6 liter benzine (0,82 kg/liter) dus in een gelijkwaardig volume bijna 5 kilo mee kan nemen.

Als jij zes (liter)flessen meeneemt, gebruik je best veel energie, maar goed. Je kan ook zeggen dat ie goed gebruikt wordt. :)

Ik zie de voordelen van de benzinebrander nu ook wel. Alleen heb ik net als @Smurf van die snelkoppelingen, drukregelaars en twee keer een 904 tank. Dus dan schakel je niet zo gauw weer over naar iets anders. Foolproof, maar neemt wel heel wat ruimte in. Ach, daarom gaan we ook met een karretje op vakantie.. :+
Al die slangen koppelingen en gasflessen zijn juist onze beweegreden om over te stappen op benzine.

Ten eerste vind ik zelf de coleman branders een stoer uiterlijk hebben.
Ze stralen echt avontuur uit.
Wat ik bij campinggas totaal niet heb (door de felblauwe kleur)

We hebben nu een campinggas camping chef (2 pitter met grill), met een groene gasfles, en 10 meter gasslang met snelkoppelingen (2x5M)
ik erger me altijd aan die gasslang die door het gas ligt, maar een gasfles onder de luifel vind ik nog lelijker.
Ook wil ok nog weleens de keuken verplaatsen, en dat is met de slang eraan nogal een gedoe.

moet nu alleen voor de WGA weer aan de blikjes, want die zat ook op de gasfles.

Qua de oude spullen denk ik dat ik die op marktplaats knal als de 414 bevalt, dan kan ik mijn investering een beetje terugverdienen.

Ik ben benieuwd hoe de bezinebrander gaat bevallen.
Tussendoor oppompen van de druk bij het koken lijkt me nog wel lastig.
Geen idee hoe snel dat moet als je aan het koken bent.

[ Voor 3% gewijzigd door FRANQ op 16-05-2022 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malus65
JanHenk schreef op maandag 16 mei 2022 @ 13:27:
[...]

Haha, ja gebruikt wordt hij zeker :+ Er gaat aanzienlijk minder benzine in dan je veronderstelt, niet de hele koffer, maar uitsluitend het tankje bevat de brandstof en dat is iets minder dan een liter. Overigens wat betreft de calorische waarde, dat heb ik van horen zeggen dus ik neem je berekening graag aan. Toch heb ik het idee dat bij mij een liter koud water sneller kookt dan op een gemiddeld Campinggaz toestel. Maar goed, dat kan ook perceptie zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malus65
FRANQ schreef op maandag 16 mei 2022 @ 14:09:
[...]

Al die slangen koppelingen en gasflessen zijn juist onze beweegreden om over te stappen op benzine.

We hebben nu een campinggas camping chef (2 pitter met grill), met een groene gasfles, en 10 meter gasslang met snelkoppelingen (2x5M)
ik erger me altijd aan die gasslang die door het gas ligt, maar een gasfles onder de luifel vind ik nog lelijker.
Ook wil ok nog weleens de keuken verplaatsen, en dat is met de slang eraan nogal een gedoe.

moet nu alleen voor de WGA weer aan de blikjes, want die zat ook op de gasfles.

Qua de oude spullen denk ik dat ik die op marktplaats knal als de 414 bevalt, dan kan ik mijn investering een beetje terugverdienen.

Ik ben benieuwd hoe de bezinebrander gaat bevallen.
Tussendoor oppompen van de druk bij het koken lijkt me nog wel lastig.
Geen idee hoe snel dat moet als je aan het koken bent.
Haha, dat tussendoor oppompen kan heel snel ,neem dat maar van mij aan :D Verder is het voordeel dat ik de lege flessen natuurlijk weggooi, dus theoretisch meer ruimte krijg terwijl je dat met een navulfles gas niet hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Refro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:53
Malus65 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 14:10:
[...]

Haha, ja gebruikt wordt hij zeker :+ Er gaat aanzienlijk minder benzine in dan je veronderstelt, niet de hele koffer, maar uitsluitend het tankje bevat de brandstof en dat is iets minder dan een liter. Overigens wat betreft de calorische waarde, dat heb ik van horen zeggen dus ik neem je berekening graag aan. Toch heb ik het idee dat bij mij een liter koud water sneller kookt dan op een gemiddeld Campinggaz toestel. Maar goed, dat kan ook perceptie zijn :)
Mijn ervaring is dat een coleman stove sneller is bij het echte verwarmen van het water, als je de opwarmtijd meetelt zal er weinig meer in zitten. Voor mij is het voornamelijk gemak van overal brandstof kunnen vinden en wat prutsen met vuur is altijd leuk. Ik gebruik hem al een aantal jaren op Aspen 4 zonder problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Malus65 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 14:10:
[...]

Ik zie dat die Coleman benzinebranders wel een heel hoog vermogen hebben, dus dat kan wel kloppen. Maar dat zit dan in de aard van de brander.

Ik heb een Cadac Carri Chef 2 (de grote met driepoot) op gas en die brander heeft ook een behoorlijk vermogen (3700 Watt maximaal). Daar kook je ook heel snel wat water op... Maar dat is dan ook niet echt een 'gemiddeld' Campingaz-toestel, om eerlijk te zijn.
FRANQ schreef op maandag 16 mei 2022 @ 14:09:
[...]

Je had een vouwwagen toch? Heb je er bewust voor gekozen om te werken met 1 grote fles en lange slangen?

Ik heb eigenlijk helemaal niet zoveel koppelingen en flessen; twee slangen met (Campingaz) drukregelaars en twee Campingaz tanks. Op de Cadacs (Chef en kookplaat) heb ik dus van die snelkoppelingen. Ik zet ze zo op en kan ze ook gauw omwisselen indien nodig, etc. De slangen zijn juist heel kort.

Ik gebruik de Carri Chef 2 thuis ook gewoon, overigens. Gisteren nog voor ruim 20 personen wat vlees op staan schroeien :+

[ Voor 39% gewijzigd door JanHenk op 16-05-2022 14:33 ]

Pagina: 1 ... 121 ... 277 Laatste