Badderbeest schreef op maandag 30 mei 2022 @ 19:58:
[...]
Verder denk ik dat voor veel mensen de betaalbaarheid van een caravanvakantie onder druk komt te staan. De brandstof moet duur betaald worden, dat merk je natuurlijk rechtsreeks aan de pomp terwijl je auto elke 7-8 km voor twee euro peut opdrinkt, maar de rest van het jaar die caravantrekker aanhouden kost ook een extra duit. Het kan in mijn ogen niet anders dan dat dit zijn weerslag gaat hebben op de populariteit van de caravan in de toekomst. Dat gezegd hebbende ben ik zelf ook wel benieuwd naar de dorst van onze SUV met de aanhanger erachter. De afmeting en stroomlijn is beter dan die van een caravan,ik reken op ongeveer 1:12.
In caravan-land zijn er twee groepen goed vertegenwoordigd.
- De ouderen die vaak en lang op pad gaan, maar daarbij niet perse heel veel kilometers maken. De benzine-dorst is voor hen niet zo'n punt. De beperkte actieradius van een (toekomstige) EV ook niet echt. Omdat deze groep vaak in het voorjaar en het najaar op reis is, is een (vast) bed, los daarvan een eethoek en een toiletruimte vaak gewenst. Dan zit je al snel aan een wat grotere caravan, en daarin zie ik een groot deel van deze groep niet snel concessies doen.
Zonder caravan wordt het al snel onbetaalbaar om net zo vaak en/of net zo lang op reis te gaan. Die paar dubbeltjes extra per liter gaan dat niet veranderen en op langere termijn is de EV voor deze groep gewoon geschikt omdat men de tijd heeft om een reis naar het verre zuiden in meerdere etappes op te splitsen. Dat doen ze nu ook vaak al.
- De gezinnen met (schoolgaande) kinderen. De keuze voor deze groep om de vakantie op de camping door te brengen, daarbij spelen financiën een grote rol. Twee weken een huisje huren, of zelfs een stacaravan op dezelfde camping kost al snel 2000-4000 euro in het hoogseizoen. Afhankelijk van het soort camping, kun je met eigen kampeermiddel je vakantie veel voordeliger doorbrengen en de verblijfskosten voor twee weken in het hoogseizoen gemakkelijk tussen de €500-1000 houden. Natuurlijk is er de aanschaf, onderhoud en stalling van de caravan. En het extra brandstof verbruik + tol. Maar daar tegenover staat dat je, eenmaal in bezit van de caravan, in de meivakantie of met Hemelvaart/Pinksteren goedkoop een tweede vakantie kunt houden dichter bij huis. Terwijl je voor het huren van een huisje dan ook weer snel 1000 euro of meer kwijt bent.
Gezinnen met opgroeiende kinderen beschikken sowieso al vaak over een wat grotere auto, die niet perse voor de caravan is aangeschaft. Met twee kleintjes op de achterbank en een kinderwagen die in de kofferbak mee moet is een Aygo niet de meest geschikte auto voor een bezoekje aan Oma of het doen van de weekboodschappen.
En als de kinderen eenmaal pubers zijn, is een beetje fatsoenlijke zitplaats op de achterbank voor hen toch ook wel gewenst. Die C-segmenter of groter staat daarmee dus sowieso vaak wel voor de deur bij gezinnen met kinderen. Dan is het een kwestie van binnen dat segment een auto kiezen met voldoende trekgewicht, iets wat niet zo'n probleem zal zijn als je met 1200kg uit de voeten kunt. Je rijdt dan de trekauto vooral vanwege de gezinssituatie. En niet omdat je 2x per jaar met de caravan op pad gaat.
De EV zal voor deze groep voorlopig nog wel wat beperkingen met zich meebrengen, vanwege de beperkte actieradius wanneer een caravan getrokken wordt.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.