[Vakantie] Kamperen algemeen - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 125 ... 277 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-09 22:17
Leuk voetje, wat kost dat?

Heeft de voet van jouw luifel niet al gaten voor (metalen) haringen? Die van ons wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

pirke schreef op zondag 5 juni 2022 @ 16:39:

Heeft de voet van jouw luifel niet al gaten voor (metalen) haringen? Die van ons wel.
Ik kan gewoon haringen gebruiken in dat voetje.
Leuk voetje, wat kost dat?
€10,90 zie https://www.obelink.nl/peggy-peg-fix-go-ankerplaat.html

[ Voor 18% gewijzigd door aReaRe op 05-06-2022 16:54 ]

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• djidee
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-09 00:19

djidee

Mr. Slungel

Weer terug van 7 weken voorseizoen camperen in Eext (de Hondsrug).

Eerste 2 weken volledig (en ik af en toe naar huis / zaak voor thuiswerken), ega en kids vakantie.
En daarna elk weekend.

De Mercury heeft het weer prima gedaan, opzetten en afbouwen gaat ons steeds beter af.
Stond er degelijk bij, al merk je na 7 weken dat er toch wel wat ruimte ontstaat.
En met 7 weken buiten, zie je nu ook wel wat verkleuring.. Maar dat hoort erbij denk ik ofzo.

De jongens vermaken zich top.
Ega (kampeergenen) vermaakt zich ook prima
En ik begin er ook aan te wennen.

En vooral veel caravans op het veldje, zijn dan toch altijd verrast hoe uit zo'n klein karretje zo'n monsterlijke ruimte komt....
En met het oerhollandse weer soms ook wel fijn, ook al was het ook wel wat frisjes soms 's nachts.

Nu 7 weekjes de stalling in, en dan 3 weken Zuid-Limburg.

"Mekker, blaat"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knutsel smurf
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-09 06:35

knutsel smurf

Grote Smurf zijn we er bijna ?

aReaRe schreef op zondag 5 juni 2022 @ 16:54:
[...]

Ik kan gewoon haringen gebruiken in dat voetje.

[...]

€10,90 zie https://www.obelink.nl/peggy-peg-fix-go-ankerplaat.html
Wat is het voordeel van deze voetjes tenopzichte van bijvoorbeeld een tie-down kit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

knutsel smurf schreef op zondag 5 juni 2022 @ 21:56:
[...]

Wat is het voordeel van deze voetjes tenopzichte van bijvoorbeeld een tie-down kit?
Grotere voet dan alleen het pootje van de Thule 6300 luifel.

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Bij slecht weer kun je ook de luifel weer indraaien, zakt en waait ie ook niet weg :) Wij gebruiken hem vooral voor de schaduw, als het regent zitten we binnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• knutsel smurf

knutsel smurf

pirke schreef op maandag 6 juni 2022 @ 02:18:
Bij slecht weer kun je ook de luifel weer indraaien, zakt en waait ie ook niet weg :) Wij gebruiken hem vooral voor de schaduw, als het regent zitten we binnen.
8)7 8)7 daar was ik nu nooit opgekomen bij de tie-down set.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

pirke schreef op maandag 6 juni 2022 @ 02:18:
Mits het niet te hard regent zit ik liever buiten onder de luifel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• knutsel smurf

knutsel smurf

aReaRe schreef op maandag 6 juni 2022 @ 16:25:
[...]

Mits het niet te hard regent zit ik liever buiten onder de luifel.
Zelfde hier eigenlijk, als het gewoon recht naar beneden komt dan blijf ik wel gewoon onder de luifel zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Aargh, zonnepaneel en powerbank kwijt, sinds we de vorige keer hebben gekampeerd. Dus nu de keuze om van beide een nieuwe te kopen, zodat we telefoons etc op kunnen laden. (Weer flink duurder dan toen we de verloren kochten...)
Of investeren in een accu en zonnepaneel, zodat we de koelkast er ook op kunnen laten draaien (wat we nooit terug gaan verdienen, maar wel meer campings tot onze beschikking krijgen.)

Waarschijnlijk liggen ze naast de hangmat die we al jaren kwijt zijn...

[ Voor 8% gewijzigd door Jelte op 06-06-2022 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
JanHenk schreef op zondag 5 juni 2022 @ 10:54:

Voor ons is het deze wagen het gemak van de caravan, maar dan niet de ‘nadelen’ ervan. Ik denk dat we daar zomaar 15 jaar plezier van gaan hebben met ons (piepjonge) gezin.
Ik ken hem niet maar wat bedoel je dan met gemak van caravan zon de de "nadelen"?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
maartend schreef op maandag 6 juni 2022 @ 16:58:
[...]

Ik ken hem niet maar wat bedoel je dan met gemak van caravan zon de de "nadelen"?
Ik had die vraag op zich al verwacht. Nadelen tussen haakjes, want het is heel persoonlijk. Om te beginnen mag mijn auto maar 1000kg trekken en het is een EV. Een vouwwagen is dan gewoon beter geschikt.

Plus, wij slapen graag onder tentdoek.

Het is niet dat ik een hekel heb aan caravans oid, helemaal niet.

De combi-camp country staat gewoon snel, de luifel cq voortent vereist ietwat meer werk, maar die is modulair. Het is qua opzetgemak en snelheid daarom gewoon vergelijkbaar aan de caravan. Geldt overigens voor de meeste vouwwagens en tenttrailers, hoor. Ging vooral om vergelijk tent+bagagewagen (duurt wat langer) versus vouwwagen (snel) versus caravan (net zo snel). Tevens is keuken en gas ook volledig ingericht. Dat met elkaar is voor mij hetzelfde gemak als een caravan.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djeen84
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:25
Omdat wij toch veel ruimte kwijt zijn met dekens, kussens e.d.wil ik toch eens kijken voor vacuümzakken. Omdat ik de stofzuiger thuis laat; weet iemand of er.ook zakken zijn met een kleiner ventiel die op de luchtbedpomp passen? Ik zie wel losse pompjes met een groter gat (als een stofzuiger slang) maar wil eigenlijk niet weer een pomp erbij kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Djeen84 Werken die zakken niet volgens hetzelfde principe als slaapmatten? Dus stevig oprollen om de lucht eruit te persen, waarbij de lucht er niet weer terug in kan? Dan heb je hetzelfde effect natuurlijk.

Als het nog strakker moet, ontkom je waarschijnlijk niet aan een stofzuiger. Een luchtbedpomp lijkt me te weinig vermogen hebben om die laatste lucht eruit te zuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djeen84
Ik moet eerlijk zeggen dat ik zo'n ding nog nooit in handen heb gehad, maar kon me voorstellen dat er meer mensen met dit bijltje hebben gehakt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 19:03
Hoewel niet helemaal juiste topic, toch even stoom afblazen. Wat is een (nieuwe) caravan kopen een gedoe geworden zeg. Echt niet leuk meer. Sommige merken hebben dit jaar al 2 prijsverhogingen doorgevoerd, sommige merken geven aan dat ze niet weten wat de prijs en opties zijn bij levering (dus je besteld een soort van blind), sommige merken hebben de meest debiele opties op voorraad (doucheset, wat moet een mens ermee?) en de algemene consensus van je kan kopen wat er in de showroom staat en dat is het (bestellen niet mogelijk) word ik gillend gek van.

Als ik een nieuwe caravan koop, dan wil ik een nieuwe. Niet wat er in de showroom staat en niet met opties die ik niet wil.

Pfff sorry. Snap dat het een eerste wereldprobleem is en er mensen zijn die het een stuk slechter hebben. Maar moest het even kwijt ;)

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smurf
  • Laatst online: 08:09

Smurf

Detri

@Djeen84 Wij hebben die zakken ooit eens 1 jaar gebruikt. Thuis met de stofzuiger gaat inderdaad fantastisch. Maar die dan maar meenemen was natuurlijk geen optie. Er zat een handpompje bij wat precies niks deed, maar wel mooi om de ventielen van de zakken paste. Die behuizing heb ik gebruikt om een "verloopje" te maken naar het aanzuiggedeelte van de (electrische) luchtbed pomp. Lees: Die heb ik op de luchtbedpomp vastgeducktaped. :P Mooie luchtdichte verbinding dus dat werkte prima.
Die pompjes hebben natuurlijk een stuk minder zuigkracht dan de gewone stofzuiger, dus zo mooi hard (plat) als thuis ga je die pakken niet meer krijgen. Hij zoog de lucht die "over" was er wel netjes uit, maar had niet de kracht om de kleding (of wat er dan ook in zat) verder samen te drukken. Dit was wel op te lossen door er even op te gaan liggen en dan de pomp nogmaals aan te zetten. Evt ook de vacuumzak een keer dubbelvouwen. Dan krijg je alsnog een geheel wat wel iets compacter is dan in een normale tas.

Bij ons is het echter wel maar bij 1 jaar gebleven. Beddegoed (donzen slaapzakken) en kussens (opblaasbaar) waren al compact genoeg, en voor alleen de kleding vonden we het wat te veel gedoe voor eigenlijk te weinig ruimte winst. Ik gebruikte kleding en/of handdoeken ook vaak als vulspul om al die rare hoekjes in de kofferbak mee te vullen en dat ging natuurlijk niet als het in die grote pannekoeken zit.

)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djeen84
Bedankt voor je uitgebreide bericht. Ik ga de reguliere zakken aanschaffen en kijken hoever ik kom. Ik zag bij Toolstation ook een flexibel verloopje, dat kan ook nog mogelijk.

https://www.toolstation.n...Bwnnu_qwpTYhoCORMQAvD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 18:30
Jelte schreef op maandag 6 juni 2022 @ 16:47:
Aargh, zonnepaneel en powerbank kwijt, sinds we de vorige keer hebben gekampeerd. Dus nu de keuze om van beide een nieuwe te kopen, zodat we telefoons etc op kunnen laden. (Weer flink duurder dan toen we de verloren kochten...)
Of investeren in een accu en zonnepaneel, zodat we de koelkast er ook op kunnen laten draaien (wat we nooit terug gaan verdienen, maar wel meer campings tot onze beschikking krijgen.)

Waarschijnlijk liggen ze naast de hangmat die we al jaren kwijt zijn...
Als je toch al stroom hebt voor je koelkast, waarom heb je dan een solar powerbank nodig? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
JanHenk schreef op maandag 6 juni 2022 @ 17:56:
[...]

Ik had die vraag op zich al verwacht. Nadelen tussen haakjes, want het is heel persoonlijk. Om te beginnen mag mijn auto maar 1000kg trekken en het is een EV. Een vouwwagen is dan gewoon beter geschikt.

Plus, wij slapen graag onder tentdoek.

Het is niet dat ik een hekel heb aan caravans oid, helemaal niet.

De combi-camp country staat gewoon snel, de luifel cq voortent vereist ietwat meer werk, maar die is modulair. Het is qua opzetgemak en snelheid daarom gewoon vergelijkbaar aan de caravan. Geldt overigens voor de meeste vouwwagens en tenttrailers, hoor. Ging vooral om vergelijk tent+bagagewagen (duurt wat langer) versus vouwwagen (snel) versus caravan (net zo snel). Tevens is keuken en gas ook volledig ingericht. Dat met elkaar is voor mij hetzelfde gemak als een caravan.
Duidelijk. En las je "nadelen" ook zeker tussen de haakjes.

Bij ons is d ekeuze tent of caravan. Carvan staat binnen 30 minuten na aankomst kan et nklaar en aan een drankje, tent vind ik leuker, maar ook geen zin om die om de paar dagen af te breken of maar voioiro 1 nacht (kort wknd) op te zetten. Ok, wel als ik met tent en rugzak wegben.

Bij ons was de keuze naast de tenten er 1 tussen kleine carvan of kleine camper.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Henkiejoo
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 15-09 10:33
Wij hebben ook 14 jaar rondgetrokken met de CC Country. Voor ons was dit het dichtste bji tentkamperen, zonder de nadelen van een grote zware tent.

Best duur, maar is een top ding.
JanHenk schreef op zondag 5 juni 2022 @ 10:54:

Afijn, ondanks dat de handtekening nog niet gezet is, is het dromen al begonnen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
FRANQ schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 10:38:
[...]

Als je toch al stroom hebt voor je koelkast, waarom heb je dan een solar powerbank nodig? :?
Voor de campings waar geen stroom is en de koelkast nu op gas draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
  • Laatst online: 11:44
Exocet schreef op zondag 5 juni 2022 @ 12:15:
[...]

Hele goede keuze wat mij betreft, dit is ons tweede jaar met deze vouwwagen en het bevalt uitstekend. Het opzet gemak en flexibiliteit zijn geweldig.

Het is zeker niet goedkoop, maar ik zie het ook meer als een afschrijving per jaar, tweedehands zijn deze vouwwagens ook zeer gewild.

[Afbeelding]
Wij zijn ook op zoek naar een snelle vouwwagen voor ons jonge gezin van 5 (drie kinderen die als we op vakantie zijn 4, 3 en 3 jaar oud zijn). Mijn grootste vrees bij grote tenten en vouwwagens is de opzet-tijd terwijl de kinderen tevreden moeten worden gehouden bij aankomst na een lange autorit, al dan niet in de regen. Dus gemakkelijk met 1 persoon opzetten en tijd zijn belangrijk

Heb je toevallig ervaring met het opzetten van de kindertent, heeft dit veel effect op de totale opzet-tijd? En is dit ding ruim genoeg voor zoveel personen?

Het lijkt me een prachtig ding maar ik vrees een beetje dat ons gezin er een beetje uit gegroeid is ;) . Anders kan het misschien later alsnog als de kinderen in eigen tentjes willen :+

Verder lijkt me een Holtkamper Kyte windforce met XL kindertent ook fantastisch, maar wat een prijzen joh! Je bent nieuw zo 30k verder, tweedehands 20k+. Ik zie het ook als afschrijving per jaar maar weet nog niet of dat het wel waard is.

Of een Combi Camp Flexi. Nadeel van die is dat er geen aparte kinder-ruimte is, en mogelijk iets minder snel op te zetten en in te klappen?

Nu ik de tekst hierboven teruglees is het wel duidelijk dat we nog niet weten wat we willen haha. Dus als er mensen met aanraders zijn voor een jong gezin met 3 kinderen dan hou ik me aanbevolen :D .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brokenp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:13
Met 3 kleintjes zou een 2+2 slaper wel moeten lukken. 2 kids boven, 1 beneden in ondertent, dat scheelt opzettijd met losse kinderen uitbereidingen enzo.

Mbt snel opzetten: Onze Trigano Odyssee (zelfde soort model als een combi camp flexi) kan je in een paar minuten opzetten (zonder luifel of afspannen enzo), moet je daarna nog wat extra stokken plaatsen binnen maar dan kunnen de kids wel binnen schuilen voor de regen en al wat spelen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:14
Kevinns schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 11:50:
[...]

Wij zijn ook op zoek naar een snelle vouwwagen voor ons jonge gezin van 5 (drie kinderen die als we op vakantie zijn 4, 3 en 3 jaar oud zijn). Mijn grootste vrees bij grote tenten en vouwwagens is de opzet-tijd terwijl de kinderen tevreden moeten worden gehouden bij aankomst na een lange autorit, al dan niet in de regen. Dus gemakkelijk met 1 persoon opzetten en tijd zijn belangrijk

Heb je toevallig ervaring met het opzetten van de kindertent, heeft dit veel effect op de totale opzet-tijd? En is dit ding ruim genoeg voor zoveel personen?

Het lijkt me een prachtig ding maar ik vrees een beetje dat ons gezin er een beetje uit gegroeid is ;) . Anders kan het misschien later alsnog als de kinderen in eigen tentjes willen :+

Verder lijkt me een Holtkamper Kyte windforce met XL kindertent ook fantastisch, maar wat een prijzen joh! Je bent nieuw zo 30k verder, tweedehands 20k+. Ik zie het ook als afschrijving per jaar maar weet nog niet of dat het wel waard is.

Of een Combi Camp Flexi. Nadeel van die is dat er geen aparte kinder-ruimte is, en mogelijk iets minder snel op te zetten en in te klappen?

Nu ik de tekst hierboven teruglees is het wel duidelijk dat we nog niet weten wat we willen haha. Dus als er mensen met aanraders zijn voor een jong gezin met 3 kinderen dan hou ik me aanbevolen :D .
De tip is niet teveel blindstaren op de opbouwtijd. De flink aandeel van de tijd gaat zitten in het inrichten van de vouwwagen en die is praktisch altijd hetzelfde. Bovendien moet je de tijd ook relativeren. Je MOET niet alles meteen hebben staan. Het is prima om bijv. de basis neer te zetten, kan er daarna 1 met de kinderen naar de speeltuin/zwembad en kan de ander de inrichting doen. Of je eet eerst wat en doet daarna de luifel er nog aan zetten etc. Daarnaast worden de kinderen ook rap groter en al snel hoef je ze niet meer naar de speeltuin te brengen en gaan ze zelf.

Dus ja opbouwtijd is belangrijk, zeker als je een paar keer verkast op de vakantie maar ook weer niet heilig. In de praktijk zal het opzetten tussen de 1,5 - 2u duren als je een beetje behendig bent geworden. Waarbij je dus lang niet alles direct hoeft te doen.

Belangrijker is om je af te vragen wat voor soort kampeerder je bent. Ga je één keer paar jaar 3 weken naar Zuid-Frankrijk om daar 99% van de tijd buiten door te brengen. Dan is de opbouwtijd eigenlijk niet relevant en de binnenruimte ook niet. Verplaats je regelmatig, dan weer wel. Ga je ook in het voor en najaar in Nederland, dan wil je wellicht wat meer binnenruimte zodat de kinderen wat makkelijk binnen kunnen spelen en je ook binnen aan tafel kunt zitten als het koud is.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
@MrFl0ppY Dat is zeker een valide punt, maar ik denk dat het voor ons wel belangrijk is. Wij zitten liever niet vast aan één locatie. We verplaatsen regelmatig.

Een ander belangrijk punt is dat we volgend jaar een maand of 3 door europa willen trekken met het hele gezin. Dan wil ik zeker niet met een wagen opgescheept zitten die ellendig in en uit elkaar gaat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
[...]

Je hebt opzettijd en opzettijd.

De een geeft een tijd op van uitklappen en 4 haringen in de grond.
Dan kun je droog staan en eventueel slapen als je thuis de bedden opgemaakt hebt.

De ander geeft een tijd op tot de volledige inrichting opgebouwd is.

Dat eerste moet afhankelijk van het model wel lukken in 15-30 minuten.
Zelf zet ik onze campooz vaak alleen op, mijn vrouw gaat dan met de meiden even naar het toilet.
Als ze terugkomen staat de basis altijd al.
Dat lukt mij dus in 15 minuten, dan kunnen we eventueel al overnachten.

Totale opbouw is denk ik 1,5-2 uur maar dan staat ook alles en hebben we overal stroom en verlichting.
Liggen de kleedjes, en staat de pan bij wijze van spreken al op het fornuis.

Zelf zou ik niet blindstaren op het snel opzetten.

Wil je echt iets snels, dan moet je eens kijken naar een OPUS
https://opuscamper.nl

Vrienden van ons hebben die, en dat is echt fantastisch.
Afkoppelen, op z'n plek moveren, kleppen open en op een knopje drukken.
Tent en luifel/voortent blaast zichzelf op, harinkje in de grond bij de 2 hoeken en klaar.

EDIT:
Kevinns schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 12:08:
@MrFl0ppY Dat is zeker een valide punt, maar ik denk dat het voor ons wel belangrijk is. Wij zitten liever niet vast aan één locatie. We verplaatsen regelmatig.

Een ander belangrijk punt is dat we volgend jaar een maand of 3 door europa willen trekken met het hele gezin. Dan wil ik zeker niet met een wagen opgescheept zitten die ellendig in en uit elkaar gaat ;)
Zeker even de opus in het echt bekijken.
Trekken is denk ik het punt waar hij echt in uitblinkt :)
Hij is wel duur. en denk dat hij tweedehands nog niet te vinden is.
Prijs is beetje kyte windforce achtig.

[ Voor 12% gewijzigd door FRANQ op 07-06-2022 13:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Henkiejoo
Dit klopt wel als je een aantal dagen ergens staat, maar bij het rondtrekken vonden wij het een mega-verschil met de tent die we daarvoor hadden.

Tijdens het rondtrekken met de CC heb je in een paar minuten een overnachtings-stand. Inclusief luifel, bed, bruikbare keuken.
Alles van de grond zodat je ook niks hoeft schoon te maken. Nat inklappen is ook geen probleem.
Geen zware arbeid.

Dat zal bij meerdere vouwwagens het geval zijn, maar zodra je grondzeil moet gaan neerleggen of een keuken moet opbouwen wordt het echt een heel ander verhaal.
MrFl0ppY schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 12:02:
[...]

De tip is niet teveel blindstaren op de opbouwtijd. De flink aandeel van de tijd gaat zitten in het inrichten van de vouwwagen en die is praktisch altijd hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:12

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
JanHenk schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 08:40:
@Djeen84 Werken die zakken niet volgens hetzelfde principe als slaapmatten? Dus stevig oprollen om de lucht eruit te persen, waarbij de lucht er niet weer terug in kan? Dan heb je hetzelfde effect natuurlijk.

Als het nog strakker moet, ontkom je waarschijnlijk niet aan een stofzuiger. Een luchtbedpomp lijkt me te weinig vermogen hebben om die laatste lucht eruit te zuigen.
Zoiets zat ik ook aan te denken. Wij kieperen altijd een aantal kussens en ons dekbed in de kofferbak en op de camping gaat hij pas de vouwwagen in. Als je dat in een soort zak met ventiel kunt doen en ik ga daar even op liggen moet je het toch een heel stuk compacter kunnen krijgen zou ik denken. Of valt dat tegen?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:25

samo

yo/wassup

MrFl0ppY schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 12:02:
[...]

De tip is niet teveel blindstaren op de opbouwtijd.
Ik merk altijd dat bij het opbouwen de meeste tijd in het begin gaat zitten van het waterpas zetten van de kar. Dan is het openklappen van de Trigano Odessey zo gedaan. Dan gaat er weer tijd in zitten in het zoeken van de juiste stokken. Omdat ik ook met gezin met 3 kinderen reis en mijn vrouw niet zo handig is, doe ik het opzetten zelf.

Ik gok even
Op de juiste plek en waterpas: 30min
Uitklappen: 15min incl de 2 basis-stokken voor stevigheid
Grondzeil en aantal haringen: 30min
Daarmee is in een ruim uurtje na aankomst op de parkeerplek de tent vrij en bruikbaar. Voordeel is dat er al veel in de bak onder het bed ligt, dus dat we vrij snel verder kunnen.

Maar vervolgens wordt de tent ingericht, gaan kratjes op handigere plekken, wordt de keuken een keer gebruikt enz. Als je dan weg wil gaan kost het opruimen en inruimen van de bak weer meer tijd. De indeling van de baggagebak tijdens het rijden is toch anders dan tijdens het gebruiken. Dit is wel de reden waarom ik met een baby de wagen uitzetten voor één overnachting onderweg niet geweldig vond. Nu kiezen we meestal 2 campings in 3 weken.

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-09 20:48

Peetman

Tjah....

Wij hebben ook altijd een paar vacuumzakken bij ons, maar ook een stofzuiger (op accu, Bosch steelstofzuiger). Ook best handig om de hagelslag uit je gaatjeskleed te zuigen :*)
We nemen dan niet steel en zuigmond mee, je moet natuurlijk niet overdrijven ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Peetman op 07-06-2022 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
Gonadan schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 12:22:
[...]

Zoiets zat ik ook aan te denken. Wij kieperen altijd een aantal kussens en ons dekbed in de kofferbak en op de camping gaat hij pas de vouwwagen in. Als je dat in een soort zak met ventiel kunt doen en ik ga daar even op liggen moet je het toch een heel stuk compacter kunnen krijgen zou ik denken. Of valt dat tegen?
Sinds vorig jaar maken wij de bedden thuis op en klappen de vouwwagen met opgemaakte en kussens en al gewoon dicht.
Scheelt enorm veel ruimte in de auto.

Misschien kan dat bij jullie ook wel.

Wij hebben dan wel een campooz. maar ook froli systeem en een topmatras op het bijgeleverde matras.
Dus behoorlijk pakket op de wagen.
Van het zijtentje laten we de bedden ook opgemaakt, dat tentje rits ik los en vouw hem dubbel en til het geheel dan bovenop de vouwwagen. (de hoes past gelukkig nog dicht :P )

[ Voor 19% gewijzigd door FRANQ op 07-06-2022 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:14
Henkiejoo schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 12:14:
Dit klopt wel als je een aantal dagen ergens staat, maar bij het rondtrekken vonden wij het een mega-verschil met de tent die we daarvoor hadden.

Tijdens het rondtrekken met de CC heb je in een paar minuten een overnachtings-stand. Inclusief luifel, bed, bruikbare keuken.
Alles van de grond zodat je ook niks hoeft schoon te maken. Nat inklappen is ook geen probleem.
Geen zware arbeid.

Dat zal bij meerdere vouwwagens het geval zijn, maar zodra je grondzeil moet gaan neerleggen of een keuken moet opbouwen wordt het echt een heel ander verhaal.

[...]
Klopt, daarom is het belangrijk om te weten wat voor kampeerder je bent. Zeker als je van plan even 20-30k af te tikken is het wel belangrijk om te weten of je de voordelen (en dus ook nadelen) gaat benutten. Een grondzeil is met 2 volwassenen of in Spanje niet snel nodig. Afgelopen pinksterzondag was het in Nederland met 3 kinderen wel erg lekker om een droge (en warme) binnentent te hebben :+ .

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Gonadan schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 12:22:
[...]

Ik heb geen ervaring met vacuümzakken, maar voor wat ik nu heb gezien na een snelle zoektocht werken ze allemaal volgens dat principe; stevig oprollen met je eigen gewicht en je hebt volgens mij al heel wat volume ingeperkt.

Nog verder vacuüm zuigen is denk ik in de meeste gevallen niet nodig...

Zo duur zijn die zakken ook niet, je kunt het eens proberen :)

(Persoonlijk zou ik onze 100% donzen dekbedden niet vacuüm willen verpakken. Zo worden ze af-fabriek ook niet geleverd. Met ander materiaal vulling kun je het waarschijnlijk best doen. Voordeel van dons is dat ze al vrij compact zijn met hoge warmteklasse, ik lig eigenlijk altijd onder de dunste van de 4-seizoenenset en dat is ook de enige die mee gaat op vakantie.) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Zo!

2 weken geleden (naar aanleiding van tips hier) 2 nachtjes gebivakkeerd op Landgoedcamping Westerwolde :-)

Was gelukkig lekker rustig (ben alleen, hoe minder kinderen en feestvierende lui, hoe beter).

Tent en toebehoren van mijn zusje geleend, dat ging allemaal perfect. 2e dag heerlijk rond Radio Kootwijk gewandeld, 2 keer gekookt, ik vond het heerlijk :-)

Nu een beetje eigen spullen aan het aanschaffen. Ga qua tent voor een Bardani Stelvio. Relatief veel ruimte erin (ik lag met mijn hoofd en tenen tegen de binnentent van de tent die ik mee had).

Zijn er nog tips hier voor gelijke campings (geen / weinig kinderen, in de natuur, rust is belangrijk) in Duitsland? Ik zou graag deze of komende maand nog eens een paar daagjes weg willen gaan en de nieuwe spullen uittesten :-)

Heeft ook een computer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

FRANQ schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 12:13:
[...]

Zeker even de opus in het echt bekijken.
Trekken is denk ik het punt waar hij echt in uitblinkt :)
Hij is wel duur. en denk dat hij tweedehands nog niet te vinden is.
Prijs is beetje kyte windforce achtig.
OMFG wat een prijzen :X

Daar koop je een leuk aangeklede caravan voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
@FRANQ Jeetje dat OPUS ding is wel cool. Maar je moet toch behoorlijk knutselen voordat hij écht staat. Keuken moet nog in elkaar gezet, matrassen verplaatst, tafel en banken opgezet, etc. En ik heb even rondgeklikt maar 30.000+ ben je gauw verder haha. Niet veel anders dan met Holtkamper inderdaad. Maar dat idee moet ik ook maar laten varen denk ik. Of er moet een wel heel mooie tweedehands deal voorbij komen.

Een combi camp country met boogluifel lijkt me een mooie middenweg. Of een Flexi/Odyssee bijvoorbeeld. We gaan wel eens bij VWS kijken of zo... En misschien dit jaar eentje huren voor een weekje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Ach, kosten zijn ook maar relatief. Wij laten deze week een levelsysteem onder onze camper bouwen voor 7000 euro, dus ik vind de prijzen van die vouwwagen nog wel meevallen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:47

Ravhin

no <root>...

[...]

De Holtkamper Kyte staat ook zo. Ik gok dat ik 20 minuten bezig ben met het levelen en zeildoek, daarna een uur inrichten. Als het windforce systeem gebruikt kan worden (veel campings hebben een A-automaat die er snel uit vliegt bij de hoge piekstroom) kan dit nog 5 minuten korter. Prijs is weer een ander ding. O-)
Zie het zo: Dat ding gaat zo'n 15 jaar mee. Je bent 30K kwijt --> 2K/jaar. Voor dat bedrag heb je een fantastisch onderkomen op elke camping en kan je zo'n beetje elk (lang) weekend weg als je wilt. We hebben in NH gestaan voor EUR 85 met pinksteren. Als ik dat het moeten doen met een huisje was ik het vijfvoudige kwijt geweest. Dat was in ieder geval wat ons over de streep trok 8)

[ Voor 9% gewijzigd door Ravhin op 07-06-2022 14:02 . Reden: waarom ik de prijs te rechtvaardigen vindt ;-) ]

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

pirke schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 13:55:
Ach, kosten zijn ook maar relatief. Wij laten deze week een levelsysteem onder onze camper bouwen voor 7000 euro, dus ik vind de prijzen van die vouwwagen nog wel meevallen.
Baas boven baas :P

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FRANQ
Ravhin schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 13:58:
[...](veel campings hebben een A-automaat die er snel uit vliegt bij de hoge piekstroom)
Tip, neem een lang dun (2x 0,75mm2) verlengsnoer mee om de piekstroom te dempen.
Werkte vroeger fantastisch goed met de compressor voor de karsten tent.

Zo'n heel goedkoop verlengsnoer voor de heggeschaar/grasmaaier, wel even de vrouwelijke kant vervangen want meestal zit daar een plastic stuk in waardoor normale stekkers niet passen.

[ Voor 20% gewijzigd door FRANQ op 07-06-2022 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:50
Bertus schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 13:41:
Zo!

2 weken geleden (naar aanleiding van tips hier) 2 nachtjes gebivakkeerd op Landgoedcamping Westerwolde :-)

Was gelukkig lekker rustig (ben alleen, hoe minder kinderen en feestvierende lui, hoe beter).

Tent en toebehoren van mijn zusje geleend, dat ging allemaal perfect. 2e dag heerlijk rond Radio Kootwijk gewandeld, 2 keer gekookt, ik vond het heerlijk :-)

Nu een beetje eigen spullen aan het aanschaffen. Ga qua tent voor een Bardani Stelvio. Relatief veel ruimte erin (ik lag met mijn hoofd en tenen tegen de binnentent van de tent die ik mee had).

Zijn er nog tips hier voor gelijke campings (geen / weinig kinderen, in de natuur, rust is belangrijk) in Duitsland? Ik zou graag deze of komende maand nog eens een paar daagjes weg willen gaan en de nieuwe spullen uittesten :-)
Zorg dat je buiten de schoolvakanties weg gaat dan is het al een stuk rustiger en is de kans op kinderen een stuk kleiner. Doen wij al jaren en dat bevalt prima >:)

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Waarom zijn velen hier zoveel tijd kwijt aan het horizontaal plaatsen van het kampeermiddel? Met de camperbus boeit het me nooit zo, zet op een hellend vlak dat ding dan zo neer dat ik met de voeten naar beneden slaap, maar een beetje scheef merk ik nooit wat van. Maar wellicht dat ik zeiler ben en het daarom gewend ben om ook met 15 graden helling en schommelend te kunnen slapen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Himalaya schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 15:11:
[...]

Zorg dat je buiten de schoolvakanties weg gaat dan is het al een stuk rustiger en is de kans op kinderen een stuk kleiner. Doen wij al jaren en dat bevalt prima >:)
Dit inderdaad, en als je rondtrekt zonder vast plan is de kans op een trekkersplek ook veel groter dan in het hoogseizoen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsD
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:36

MsD

Bertus schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 13:41:
Zo!

Had je geluk dat die camping rustig was! Die wil nog wel eens vol staan met de hele randstad.

Kop het groene boekje. 15€, staat vol met leuke campings, de ene wat beter dan de ander. Maar in principe weinig caravan en camper niveau. Of in ieder geval een ruimte voor tentjes.

Wij stonden afgelopen weekend bij Leerdam, ook leuk! En geen mogelijkheid voor caravans! Meestal staan er wel wat ouders met kinderen op dit soort campings, maar vaak kan je wel genieten van je rust.
Als de kinderen verstoppertje spelen doen de ouders aan yoga... Haha.

Die staatsbosbeheer campings kunnen (!...) heel tof zijn. Maar ik merk de laatste jaren een kentering in publiek.

Maar gelukkig zijn er met een beetje zoeken genoeg toffe (natuur) campings te vinden.

Duitsland is soms heel erg lastig. Maar de eifel en zwarte woud zijn er echt veel leuke en rustige campings. Probleem is echt dat veel campings van hard-core kamperen over gaan naar het grote geld en veel camper plekken maken.

Online is je info! 😉

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Smurf
  • Laatst online: 08:09

Smurf

Detri

franssie schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 15:37:
Waarom zijn velen hier zoveel tijd kwijt aan het horizontaal plaatsen van het kampeermiddel? Met de camperbus boeit het me nooit zo, zet op een hellend vlak dat ding dan zo neer dat ik met de voeten naar beneden slaap, maar een beetje scheef merk ik nooit wat van. Maar wellicht dat ik zeiler ben en het daarom gewend ben om ook met 15 graden helling en schommelend te kunnen slapen.
Veel tijd kwijt is een ruim begrip denk ik. Kost mij met de caravan in ieder geval niet meer dan 5 minuten, waarvan 4min30 voor de breedte is.
Caravan op zn plek. Waterpas erin. Kijken welk wiel omhoog moet (en hoeveel ongeveer). Naar voren moveren, leveler blok achter het wiel en caravan terug naar achteren. Blokkeer-blokje voor het wiel op de leveler en klaar.

En waarom? Puur gemak eigenlijk. Zo vallen de deurtjes aan een kant van de caravan tenminste niet telkens open als je ze even niet goed sluit, water blijft niet in een hoekje van de gootsteen staan en je boter/olie loopt niet naar een kant van de pan :P

"Heuvelop liggen" is wel een ding waar ik altijd voor zorg. Wij liggen met het hoofd aan de linkerkant, dus ik heb rechts liever een paar cm lager dan net te hoog.

[ Voor 6% gewijzigd door Smurf op 07-06-2022 16:32 ]

)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafmaf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:55
Komt bij niet iedereen kan slapen als de boel scheef staat.
Mij is een vrolijke vrouw wel 5 minuten waard.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

tafmaf schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 16:33:
Mij is een vrolijke vrouw wel 5 minuten waard.
Doe je er zo lang over O-) :+

/laat zichzelf wel uit :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Djeen84
FRANQ schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 13:11:
[...]

Sinds vorig jaar maken wij de bedden thuis op en klappen de vouwwagen met opgemaakte en kussens en al gewoon dicht.

Wij hebben dan wel een campooz. maar ook froli systeem en een topmatras op het bijgeleverde matras.
Dus behoorlijk pakket op de wagen.
Van het zijtentje laten we de bedden ook opgemaakt, dat tentje rits ik los en vouw hem dubbel en til het geheel dan bovenop de vouwwagen. (de hoes past gelukkig nog dicht :P )
Ik heb een Cabanon Manga, met Froli. Maar ik was eigenlijk niet van plan om hem eerst uit te klappen voor we weggaan, alle essentiële spullen zitten er gewoon standaard in.
Maar ik ben geholpen, ik ga ze gewoon thuis vacuumeren en op de terugweg gewoon zoveel mogelijk ontluchten (op de terugweg heb ik weer ruimte door ontbrekende piepers en pindakaas :) )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:00
Helaas hebben de meeste mensen niet de luxe om zomaar even dergelijke bedragen uit te geven.
Ik kan me voorstellen dat de meesten van ons lang moeten sparen voordat ze zulke bedragen uitgeven, dan wil je wel zeker zijn van je zaak. :P

Ik keen heel die vouwwagen niet, maar voor 30k heb je ook een leuk aangeklede caravan. Wat maakt die vouwwagen dan zo duur in vergelijking met andere vouwwagens?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:50
Hahaha, alles is relatief en nogal afhankelijk van je verdienvermogen. Er zijn mensen die op vakantie gaan met het hele gezin in een auto die minder kost. En die hebben net zo veel plezier, al staan ze dan dan wellicht niet helemaal waterpas.

Wij, jij met je prachtige camper, en ik met mn dikke EV en nieuwe tentje gewoon omdat ik er zin in had, zijn gezegend. En dat realiseer ik me elke dag. _/-\o_

Ik gun je overigens van harte hoor d:)b

[ Voor 3% gewijzigd door Himalaya op 07-06-2022 20:33 ]

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:43

The Legend

*Plop*

samo schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 12:23:
[...]

Ik merk altijd dat bij het opbouwen de meeste tijd in het begin gaat zitten van het waterpas zetten van de kar. Dan is het openklappen van de Trigano Odessey zo gedaan. Dan gaat er weer tijd in zitten in het zoeken van de juiste stokken. Omdat ik ook met gezin met 3 kinderen reis en mijn vrouw niet zo handig is, doe ik het opzetten zelf.

Ik gok even
Daarmee is in een ruim uurtje na aankomst op de parkeerplek de tent vrij en bruikbaar. Voordeel is dat er al veel in de bak onder het bed ligt, dus dat we vrij snel verder kunnen.

Maar vervolgens wordt de tent ingericht, gaan kratjes op handigere plekken, wordt de keuken een keer gebruikt enz. Als je dan weg wil gaan kost het opruimen en inruimen van de bak weer meer tijd. De indeling van de baggagebak tijdens het rijden is toch anders dan tijdens het gebruiken. Dit is wel de reden waarom ik met een baby de wagen uitzetten voor één overnachting onderweg niet geweldig vond. Nu kiezen we meestal 2 campings in 3 weken.
Mijn ervaring is ook dat inklappen veel meer tijd kost dan uitklappen. Met de Kyte is uitklappen wel echt aanzienlijk sneller. Met 15 minuten wel opgezet, en binnen het uur slaapklaar. Maar als je dan gekookt hebt, en je hebt geslapen en de volgende dag ontbeten, dan moet de hele mieterse bende wel weer in elkaar getetrist worden :p Dat duurt bij ons iig veel langer dan het daadwerkelijk inklappen van de wagen.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ik dacht altijd dat die vouwwagens sneller zouden staan.

Onze 4p tent staat met 10min en met nog is 10min staat de basisinrichting voor nachtje slapen ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafmaf
Tja nachtje slapen in een kyte is zeker niet langer.
Het is maar net hoeveel je wilt inrichten.
Even neerzetten openklappen en even de gaskraan open draaien. ;)

Maar ik kijk niet alleen naar opzet tijd.
Vind het gemak belangrijker.
Geen gesleep met spullen zo weinig mogelijk haringen en het bed al opgemaakt en wel klaar op een latten bodem .
En keuken gelijk gebruiksklaar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dft2
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:43
Kevinns schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 13:47:
@FRANQ Jeetje dat OPUS ding is wel cool. Maar je moet toch behoorlijk knutselen voordat hij écht staat. Keuken moet nog in elkaar gezet, matrassen verplaatst, tafel en banken opgezet, etc. En ik heb even rondgeklikt maar 30.000+ ben je gauw verder haha. Niet veel anders dan met Holtkamper inderdaad. Maar dat idee moet ik ook maar laten varen denk ik. Of er moet een wel heel mooie tweedehands deal voorbij komen.

Een combi camp country met boogluifel lijkt me een mooie middenweg. Of een Flexi/Odyssee bijvoorbeeld. We gaan wel eens bij VWS kijken of zo... En misschien dit jaar eentje huren voor een weekje.
Opus eigenaar hier 😊
Hij staat toch best snel hoor: keukens, bankjes etc is 5 min werk. En 0 haringen!
Maar inderdaad erg duur, de laatse jaren door de brexit ook veel duurder geworden.
Wij hadden t geluk met een mooie tweedehands deal, maar met slechts 8 stuks in Nederland in die kans klein...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

dft2 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 20:38:
[...]

Opus eigenaar hier 😊
Hij staat toch best snel hoor: keukens, bankjes etc is 5 min werk. En 0 haringen!
Maar inderdaad erg duur, de laatse jaren door de brexit ook veel duurder geworden.
Wij hadden t geluk met een mooie tweedehands deal, maar met slechts 8 stuks in Nederland in die kans klein...
Mooie kar (y) Veel plezier ermee :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• FreeShooter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:06
Daarna kun je weer sex hebben zonder dat de kinderen wakker schudden? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
FreeShooter schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 21:11:
[...]

Daarna kun je weer sex hebben zonder dat de kinderen wakker schudden? :+
Jij snapt hem oOo

Dat ie waterpas komt is een mooie bonus, maar het niet meer wiebelen is zalig! Die twee steunpootjes achter die erop zitten die doen zeer weinig is mijn ervaring, zeker bij deze lengte en gewicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
aReaRe schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 17:26:
[...]

Doe je er zo lang over O-) :+

/laat zichzelf wel uit :P
Dat te vroeg naar buiten gaan is juist het probleem, worden ze niet vrolijk van :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
franssie schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 15:37:
Koken, douchen, gootsteen, slapen hebben voordeel bij waterpas staan. Mijn vrouw heeft rugklachten en daar heeft ze helaas snel last van, scheef slapen helpt daar in ieder geval niet bij.

Verder is het lastig om een camper met 6 wielen waterpas te zetten: tussen de twee achterwielen aan 1 kant krijg ik geen oprijblok tussen gepropt. En door maar 1 wiel omhoog te zetten verwacht ik dat er dingen ergens overbelast raken of dat er verkeerde torsie krachten op het frame komen.

Het niet wiebelen is een ander groot voordeel van zo'n hydraulisch levelsysteem. Zie hierboven :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevinns
[...]

Opus eigenaar hier 😊
0 haringen en van de grond, dus geen opspattend vuil. Dat is wel ideaal zeg! Veel plezier ermee en geniet ervan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:18
Zo'n levelsysteem. Als je een Camper met luchtvering hebt, heb je dan hetzelfde effect of kan je deze niet "vast" zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
twowheeler schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 08:48:
Zo'n levelsysteem. Als je een Camper met luchtvering hebt, heb je dan hetzelfde effect of kan je deze niet "vast" zetten?
Waterpas zetten is mogelijk als de ondergrond niet al te scheef is, maar wiebelen voorkom je niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
[...]

Opus eigenaar hier 😊
Wat leuk dat we een eigenaar van dit (thans) unieke apparaat hier, kun je meer over dit ding vertellen? Hoe ben je er op gekomen, hoe gebruik je hem, etc.? Vind je het echt een 'camper', of toch meer een vouwwagen?

En de hamvraag, hoe bevalt ie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 14:32

André

Analytics dude

Gisteren nog even bij de lokale Campooz dealer geweest (is een product hier uit Assen), maar ze vielen ons tegen. Het plafond is relatief laag, de binnenruimte erg klein, de trekking luifel nog veel lager, geen fatsoenlijk keukentje. In het echt toch net even anders dan hoe het op de foto's/video's leek.

Zoals het nu lijkt dus gewoon opnieuw met de Jamet Dakota naar Italië, die 3 uur opbouwen is daar ook geen probleem, maar we waren er afgelopen weekend even mee weg, dan is het wel heel veel tijd voor het op- en afbouwen. We hebben niet alles uitgebreid gedaan, maar dan nog ben je 1,5-2 uur bezig, dat moet makkelijker kunnen.

Dat Opus geval hierboven lijkt mij echt het meest ideale, lijkt wel wat op die Coleman/Fleetwood popup campers, maar dan op lucht.

[ Voor 9% gewijzigd door André op 08-06-2022 09:18 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dft2
JanHenk schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 08:55:
[...]

Wat leuk dat we een eigenaar van dit (thans) unieke apparaat hier, kun je meer over dit ding vertellen? Hoe ben je er op gekomen, hoe gebruik je hem, etc.? Vind je het echt een 'camper', of toch meer een vouwwagen?

En de hamvraag, hoe bevalt ie?
Ik zal een poging wagen, we hebben hem net en zijn er pas een weekje mee weg geweest ;)

Zoals velen moesten we een keuze maken tussen tent, caravan en vouwwagen. Caravan viel al snel af omdat mn vrouw dat niet wil. Onze eis was toch wel dat we een en ander een beetje snel kunnen opzetten en afbreken omdat we graag meerdere plekken plekken aandoen tijdens onze vakantie (niet echt trekken, maar 5-7 dagen op één plek) en dat we van de grond af liggen zodat we ook in het voor/naseizoen weg kunnen. Dus viel onze keus toch op een vouwwagen. De OPUS waren we toevallig al eens tegengekomen op internet, maar al snel afgeschreven vanwege de hoge prijs. Vorig jaar maar eens wezen kijken naar vouwwagens, en daar eigenlijk een beetje teleurgesteld over omdat ze eigenlijk nog hetzelfde zijn als 30 jaar geleden (uitzonderingen daargelaten, maar die pasten dan weer niet in het budget). En toen kwam er een OPUS (uit 2020) op Marktplaats. Nog steeds stevig aan de prijs vergeleken met een nieuwe vouwwagen, maar al een stuk meer in de buurt. We zijn toen naar de dealer in Emmerich gegaan met het idee de OPUS te bekijken en er definitief een punt achter te zetten, maar werden alleen maar enthousiaster! :P

In de meivakantie een weekje weggeweest, op twee plekken om ook te ervaren hoe het is om de boel weer in te pakken en op te zetten. Mijn ervaringen toe nu toe:
- Het is een groot en zwaar apparaat, caravanspiegels nodig en rekening houden met een flink brandstof verbruik. Zal ongetwijfeld minder zijn dan een caravan. De mover komt goed van pas.
- Bouwkwaliteit is goed
- Opzetten en vooral inpakken vergt nog wat handigheid; de twee keer ging al een stuk sneller. Het blijft natuurlijk wel kamperen dus uiteindelijk ben je altijd nog wel ff bezig, maar ik denk uiteindelijk een stuk sneller dan menig ander kampeermiddel.
- Het is precies wat het lijkt: een tent met de luxe van een caravan. Bijv. de verwarming is erg goed van pas gekomen (was nog rond het vriespunt in de nacht) en we hebben ook diverse keren binnen gezeten ivm het weer.
- De binnenruimte is geweldig; 2.30 hoog met dakramen. Je ervaart echt een buitengevoel. De hele voorkant kan er ook uitgeritst worden voor nog meer buitengevoel ;)
- De OPUS ziet er stoer uit maar stiekem heb je toch veel luxe (er is ook nog een off road versie die er nog stoerder uitziet)
- En natuurlijk het allerbelangrijkste: de reacties van de medekampeerders wanneer de tent zichzelf opblaast terwijl ik vast een biertje opentrek :D

Tot nu toe erg tevreden, maar we gaan het pas volgend jaar echt ervaren. Dit jaar gaan we nog even met een camper weg in Australie. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
André schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 09:17:
Gisteren nog even bij de lokale Campooz dealer geweest (is een product hier uit Assen), maar ze vielen ons tegen. Het plafond is relatief laag, de binnenruimte erg klein, de trekking luifel nog veel lager, geen fatsoenlijk keukentje. In het echt toch net even anders dan hoe het op de foto's/video's leek.
Wij hebben (uiteraard) ook bij Campooz gekeken en ik weet dat er hier ook een aantal erg tevreden gebruikers rondlopen, maar wij hadden precies dezelfde ervaring als jullie. Een vaste keuken vinden wij fijn. En dan vallen eigenlijk alle 'tenttrailers' al af.

@dft2 Bedankt voor je reactie, leuk om te lezen en veel plezier ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wienesroa
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-09 08:57
@dft2 Wat een gaaf ding, ik heb wat filmpjes gekeken en dat zou mij ook wel bevallen als opvolger voor de lange zware caravan. Wat is het max gewicht van jullie uitvoering? Ik zag online dat je ze tot 1500kg kan krijgen?
De prijs is inderdaad wel een dingetje en waar caravans van 10jr nog wel betaalbaar zijn is 2dehandsmarkt ook erg krap, ik zie er niet 1 te koop in NL en een enkele in D.

Wat ik tot nog toe als absoluut onmisbare voordeel aan de caravan zag, was het aankomen in slecht weer. Je pakt de paraplu, steekt de stekker in en zet de pootjes uit en je bent klaar voor de nacht. Interieur is in principe helemaal klaar voor de eerste nacht. Maar dit komt redelijk dichtbij. Heb je ook voldoende laadruimte voor tafel, stoelen, kleding etc? Dat viel ons altijd tegen in de vouwwagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dft2
wienesroa schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 09:54:
@dft2 Wat een gaaf ding, ik heb wat filmpjes gekeken en dat zou mij ook wel bevallen als opvolger voor de lange zware caravan. Wat is het max gewicht van jullie uitvoering? Ik zag online dat je ze tot 1500kg kan krijgen?
De prijs is inderdaad wel een dingetje en waar caravans van 10jr nog wel betaalbaar zijn is 2dehandsmarkt ook erg krap, ik zie er niet 1 te koop in NL en een enkele in D.

Wat ik tot nog toe als absoluut onmisbare voordeel aan de caravan zag, was het aankomen in slecht weer. Je pakt de paraplu, steekt de stekker in en zet de pootjes uit en je bent klaar voor de nacht. Interieur is in principe helemaal klaar voor de eerste nacht. Maar dit komt redelijk dichtbij. Heb je ook voldoende laadruimte voor tafel, stoelen, kleding etc? Dat viel ons altijd tegen in de vouwwagen.
Gewicht is puur een adminstratief dingetje, ze zijn allemaal hetzelfde met een as die tot 1500kg te belasten is. Die van ons is iets van 1250kg dacht ik.

Laadruimte is inderdaad wel een dingetje wat voor ons ook het grootste twijfelpunt was. Juist wel in vergelijking met een vouwwagen omdat je daar bij veel types nog een complete aanhanger aan ruimte heb onder de tent. Voor zo'n grote wagen zit er niet heel veel laadruimte in; de bak is al bijna helemaal vol als je de keuken, koelbox, kussens en tafel op de grond zet. Onder de banken zit nog wel wat ruimte, maar hier zitten ook de wielbakken, accu, etc.. Uiteindelijk zat er meer ruimte in dan we hadden verwacht. Maar bijv kleding bewaren we nu een aparte campingkast die we onder de luifel of onder de bedden zetten. Wat dat betreft lijkt het weer wat meer op een tent ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:51
dft2 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 09:39:
[...]
Ik zal een poging wagen, we hebben hem net en zijn er pas een weekje mee weg geweest ;)
Ik zag het plaatje en dacht, waar ken ik dat ding toch van. Toen begon het te dagen.
De mannen van Top Gear hebben in een aflevering met zo'n Opus rondgereden icm een EV.

Volgens mij hadden ze er toen zelfs een videoprojector ingebouwd.......

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dft2
TheOmen schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 10:38:
[...]

Ik zag het plaatje en dacht, waar ken ik dat ding toch van. Toen begon het te dagen.
De mannen van Top Gear hebben in een aflevering met zo'n Opus rondgereden icm een EV.

Volgens mij hadden ze er toen zelfs een videoprojector ingebouwd.......
Oh cool, als je nog een linkje hebt?
Videoprojector is een officiele optie :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
dft2 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 10:44:
[...]

Oh cool, als je nog een linkje hebt?
Videoprojector is een officiele optie :9~
Voor de aflevering zal je even de gebruikelijke kanalen moeten gebruiken, het was S31E02..
De projector waar het om ging wordt hier besproken.
https://personalprojector...hown-on-top-gear-via-opus

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
Nu het toch over vouwwagens gaat: Ik heb laatst iemand een vouwwagen verticaal door een tuindeur zien rijden. Ik had er wel eens over gehoord, maar nooit echt gezien. Vraag me af hoe daadwerkelijk makkelijk het gaat, maar moet zeggen dat ik wel positief verrast ben. Je zou zo'n ding ook tijdens de vakantiemaanden op die manier verticaal tegen een muur kunnen zetten. Dit scheelt een hoop ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
twowheeler schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 11:03:
Nu het toch over vouwwagens gaat: Ik heb laatst iemand een vouwwagen verticaal door een tuindeur zien rijden. Ik had er wel eens over gehoord, maar nooit echt gezien. Vraag me af hoe daadwerkelijk makkelijk het gaat, maar moet zeggen dat ik wel positief verrast ben. Je zou zo'n ding ook tijdens de vakantiemaanden op die manier verticaal tegen een muur kunnen zetten. Dit scheelt een hoop ruimte.
Kantelbeugels heb je daar voor. Kan niet bij iedere vouwwagen maar is soms wel handig inderdaad.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
Toen we nog een aanhangwagentje hadden konden we van onze buren een stel kantelbeugels lenen om het gevaarte rechtop in de tuin te parkeren.
Nu was dat voor een aanhangertje van 1m x 1m, maar zoiets bestaat ook voor vouwwagens.
(kantelbeugels is de zoekterm die je moet gebruiken)
(wat @Gonadan zegt, dus ;) )

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter

Ik raad je aan om eens video's te kijken of langs te gaan bij winkels en ze te laten zien hoe het opzetten werkt. Dan krijg je al snel een idee hoe snel en makkelijk het gaat en wat je dan ook daadwerkelijk krijgt. Zoals vaker gezegd zijn er nogal wat definities van 'opzetten' en je moet goed beredeneren wat je daarnaast allemaal nog moet doen om écht een goed beeld te krijgen.
Letten op wat je minimaal moet doen om te overnachten maar inderdaad ook hoeveel je niet in je eentje kan is een belangrijke.

Zo hebben wij ook gezocht naar iets wat vrij gemakkelijk en snel op te zetten is, waarna in feite niets meer per se met twee personen moet. De kindertent heb ik nu zo voor elkaar dat het één pakket is en ik met drie ritsen klaar ben (en wat haringen uiteraard), dat scheelt serieus tijd.
Hoe om te gaan met de kinderen is heel persoonlijk. Wij hebben één dochter en op jonge leeftijd wilde die graag helpen, nu ze iets ouder is wil ze graag spelen maar daar hoef je ook niet erg op te letten, die is eerder te voorzichtig dan zomaar kwijt.

Waar wij erg op gelet hebben bij het zoeken naar de juiste vouwwagen (los van uiterlijk en prijs en zo):
• gemakkelijk opzetten, ook alleen. Niet te afhankelijk van vlakke ondergrond.
• zo in te delen dat ik onderweg of op locatie zo weinig mogelijk hoef te verplaatsen of te herindelen
• dus ook een vaste keuken die thuis al helemaal ingericht wordt (of eigenlijk altijd blijft op het eten na)
• optioneel kinderdeel zodat hij ook voor twee personen geschikt is mocht m'n dochter niet meer willen.
• binnendeel met kuipzeil, maar niet te groot want ik wil buiten leven.
• handige volgorde mogelijk wat je vakantiegevoel kan rekken.

Vooral de handige volgorde en weinig hoeven herindelen is heel erg fijn. Daardoor heb je niet het gevoel toch weer alles door je handen te moeten laten gaan en je kunt lekker de tijd nemen. Met handige volgorde bedoel ik bijvoorbeeld dat onze keuken tot het allerlaatste moment bruikbaar blijft en de stoelen ook gewoon pas als laatste ingepakt hoeven te worden (onder dekzeil). Daardoor kan je bijvoorbeeld alvast alles inklappen en inpakken, maar wel gewoon nog een bakkie doen en de koters laten spelen voordat je vertrekt.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Henkiejoo schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 12:14:

Geen zware arbeid.

De vaste keuken is echt een uitkomst inderdaad, dat scheelt veel tijd. Grondzeil moet even neergelegd, dat is te overzien.
Voordeel is dat we een manier hebben gevonden om het kuipzeil vast te laten zitten en mee in te klappen zonder dat iets vies kan worden, dus voor tussentijds verplaatsen hoef je niet te drogen of schoon te maken. Dat scheelt een hoop gedoe.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
samo schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 12:23:

Ik gok even
Wij zijn nog niet zo ervaren maar ik schat zo'n minuut voor het waterpas zetten, kwartiertje voor het uitklappen (met name vanwege fietsen eraf, grondzeil neerleggen en dekzeil netjes opruimen) en daarna misschien nog een kwartiertje voor het aanritsen van de kindertent, haringen prikken, stroom aansluiten etc.
Daarna begint het optionele werk wat je stiekem toch vaak nog wel veel tijd kost; denk aan de luifel eraan, wagenschort tegen de tocht, kapstokje ophangen, gas open draaien, speelgoedkrat uit de auto halen, bed opmaken, etc. Allemaal van die kleine neuzeldingen waar je ook uren over kunt doen als je in de vakantiemodus zit. :+
Nofi maar in mijn ogen gebruik je dan de vouwwagen verkeerd. Hét argument voor mij om zo'n ding te nemen was namelijk dat de wagenbak van vertrek tot aankomst nagenoeg hetzelfde kan blijven en ik daar immens veel tijd mee win. Alles heeft een vaste plek en is ingericht op het gebruik tijdens het kamperen met de kogeldruk in acht nemend.
Als ik die bak elke keer moet herindelen had ik net zo goed m'n tent kunnen houden, het was juist het elke keer auto/dakkoffer tetrissen en alles door m'n handen moeten laten gaan waar ik vanaf wilde. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
FRANQ schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 13:11:

Ja dat kan wel inderdaad en gaan wij waarschijnlijk wel doen bij tussentijds verplaatsen, maar vanaf thuis is dat eerder meer werk dan het voordeel oplevert en gooi ik het liever gewoon in de kofferbak. Die is toch nagenoeg leeg.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• zuma
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:41
Zo de Pinksteren weer overleeft, veel regen zondagmiddag en avond, geen onweer. Viel alles wat mee. Veel mensen hebben op zondagochtend toch de biezen gepakt omdat ze het niet vertrouwden. Slechts een kampeerder gehad die moedig is gebleven maar toch afhaakte omdat zijn tent in een kuil stond. Tsja daar ben je zelf bij...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0oZ0p37e6U1VENHTEyN900k45EI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OhqwgOWMNUbX8136mIswg5E5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafmaf
Zul je alles er wel eerst uithalen want anders schuift al je spulletjes naar 1 kant toe.
En meer dan 500 kilo zet je niet zomaar op zijn kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17:43
zuma schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 11:21:
Zo de Pinksteren weer overleeft, veel regen zondagmiddag en avond, geen onweer. Viel alles wat mee. Veel mensen hebben op zondagochtend toch de biezen gepakt omdat ze het niet vertrouwden. Slechts een kampeerder gehad die moedig is gebleven maar toch afhaakte omdat zijn tent in een kuil stond. Tsja daar ben je zelf bij...

[Afbeelding]
Wij staan anders ook nog steeds met onze cabanon Monaco ondanks een storm van windkracht 8 op de dissel: en het zonnetje schijnt in Julianadorp dus de korte broek gaat vandaag aan 🌞

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
zuma schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 11:21:

[Afbeelding]
Op welke camping is dit?

EDIT:
Ik denk het gebonden te hebben, Zegenoord.

Ziet er mooi uit :)
Gaat op ons lijstje, moet ik alleen ff wat verzinnen op de koelkast.

[ Voor 9% gewijzigd door FRANQ op 09-06-2022 10:47 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FRANQ
zuma schreef op zondag 29 mei 2022 @ 12:43:
[...]

Het gaat mij meer om het onnodig afdekken van een mooie grasmat. Een tent heeft vaak een binnentent, daar doe je weinig aan. Maar ik vind het ook zonde om dan het gras af te dekken onder de luifel. Dus ik maak wat dat betreft geen onderscheid hoor. En zo'n mat op grind of zand vind ik ook prima
Kwam deze tegen.

Zag afgelopen hemelvaart op roompot lunsbergen (we waren met vrienden die niets "minders" wilden) caravans staan OP worteldoek.

Moet je even voorstellen zo'n tandemasser caravan waar volledig worteldoek onder ligt.
En dan aan de achterkant en zijkant/dissel ook nog ruim 1,5-2 meter er omheen afgedekt.
Voor de caravan een voortent van een meter of 4 diep, natuurlijk volledig op en omringd met worteldoek.
Kunststof vlonders in de voortent en hekjes rondom.

Ik wist niet wat ik zag.

Het mogen dan jaarplaatsen zijn, maar dat ze thuis hun tuin asfalteren moeten ze zelf weten.
Op een camping hoort dat niet vind ik.

En het was ook niet 1 caravan die dat had, maar minstens 10, en ik denk nog veel meer.

Als die caravans aan het eind van het jaar weggaan is er gewoon 100m2 gras weg 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Dat is ook geen camping, dat is gewoon een kamp. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Wij hebben bij de CCC wel een inritsbaar kuipzeil besteld, maar als het éven kan, gaan we die niet gebruiken. Of gewoon zo op gras, of op een tenttapijt.

Naar mijn mening zijn in de meeste situaties kuip- en/of grondzeilen niet zo zinvol en heb je er vooral extra werk van.

Een vriend van mij stond met z'n caravan met Pinksteren op een werkelijk perfect grasveld. Dat je een tenttapijt in je voortent legt, kan ik nog wel begrijpen. Maar hij legde onder dat tenttapijt nog zo'n stuk schildersplastic (het verstikkende spul, dus). Naar mijn idee geen enkele toegevoegde waarde, meer werk, zonde van het grasveld.

Ieder z'n ding verder.. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Nee dat snap ik ook niet inderdaad, bang voor beestjes of dat er gras doorheen prikt?

Zelf wil ik onder mijn luifel echt geen zeilen o.id. maar een reststukje tenttapijt heb ik wel. In feite als een soort deurmat tussen de ingang van de tent en de keuken. Je kunt daardoor wat makkelijker op sokken heen en weer maar het belangrijkste vind ik dat het gras daardoor heel blijft. Wanneer je een week lang steeds op dezelfde plek uit je tent stapt slijt er al snel een gat in, dat vind ik zonde. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:01
@Jelte als ik goed heb gezien heb jij een Kuifmees. Bevalt die nog steeds?
Nu de Twingo ingeruild gaat worden voor een Clio Estate kan er ineens een iets grotere tent mee en zijn met een half oog naar een Kuifmees aan het kijken. ;) Alhoewel onze Exped Venus IIII DLX toch ook nog erg handig is. Afgelopen weekend nog mee in de hand op de boot naar Ameland en daarna mee op de huurfiets. Dat zie ik met een Kuifmees nog niet gebeuren....

[ Voor 3% gewijzigd door Hopjesvla79 op 09-06-2022 11:56 ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
@Hopjesvla79 Euh, die wordt nog niet heel veel gebruikt moet ik bekennen. We nemen vaak de Lepelaar mee (ja die ligt hier ook). De Kuifmees is meer voor korte weekendjes waar bij het lekker weer is.
En met de kleintjes is een grotere tent met binnenruimte nog wel fijn.

Idee is dat we deze tent meenemen als we met twee of drie mensen gaan voor een weekend.

Dat dat nog niet zo vaak is gebeurt, komt doordat onze auto afgelopen september is overleden en we geen nieuwe hebben aangeschaft. Ik heb eigenlijk alleen een auto nodig voor vakantie. Lastig dus.

Bevalt de tent die twee keer dat we hem hebben gebruikt? Ja. Op de fiets wordt het zeker niet, zelfs niet met een bakfiets ;).
Ik vind het een prachtige tent en de luifel zorgt ervoor dat je niet gelijk buiten staat als je de binnentent uit komt. Binnentent is groot genoeg voor 3 personen (als ze niet allemaal dikke expeds hebben misschien). En het lukt ons zelfs om met zijn 4 erin te slapen, maar dan is het wel wat krap.

Het is vooral een prachtige tent. Dus deze blijft nog wel even, waar de Lepelaar waarschijnlijk als de kleintjes groot genoeg zijn, de deur uit gaat. Dan gaan we kamperen met de Kuifmees en Koningsstern.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
Jelte schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 12:05:
@Hopjesvla79 Euh, die wordt nog niet heel veel gebruikt moet ik bekennen. We nemen vaak de Lepelaar mee (ja die ligt hier ook). De Kuifmees is meer voor korte weekendjes waar bij het lekker weer is.
En met de kleintjes is een grotere tent met binnenruimte nog wel fijn.

Idee is dat we deze tent meenemen als we met twee of drie mensen gaan voor een weekend.

Dat dat nog niet zo vaak is gebeurt, komt doordat onze auto afgelopen september is overleden en we geen nieuwe hebben aangeschaft. Ik heb eigenlijk alleen een auto nodig voor vakantie. Lastig dus.

Bevalt de tent die twee keer dat we hem hebben gebruikt? Ja. Op de fiets wordt het zeker niet, zelfs niet met een bakfiets ;).
Ik vind het een prachtige tent en de luifel zorgt ervoor dat je niet gelijk buiten staat als je de binnentent uit komt. Binnentent is groot genoeg voor 4 personen (als ze niet allemaal dikke expeds hebben misschien). En het lukt ons zelfs om met zijn 4 erin te slapen, maar dan is het wel wat krap.

Het is vooral een prachtige tent. Dus deze blijft nog wel even, waar de Lepelaar waarschijnlijk als de kleintjes groot genoeg zijn, de deur uit gaat. Dan gaan we kamperen met de Kuifmees en Koningsstern.
2 personen is genoeg voor ons, vandaar dat we ook niet op zoek zijn naar een grote tent (een kuifmees is al groot genoeg). Eerlijk gezegd is het design doorslaggevend hierin. En dat we iets meer stahoogte hebben (hebben we nu niet, maar goed, met max 1,72m hoeft dat ook niet veel te zijn :P . Misschien tzt maar eens kijken bij de Waard hoe die er in het echt uit ziet, alhoewel een Pimpelmees misschien ook nog een leuke optie is.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twowheeler
Hopjesvla79 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 11:55:
@Jelte als ik goed heb gezien heb jij een Kuifmees. Bevalt die nog steeds?
Nu de Twingo ingeruild gaat worden voor een Clio Estate kan er ineens een iets grotere tent mee en zijn met een half oog naar een Kuifmees aan het kijken. ;) Alhoewel onze Exped Venus IIII DLX toch ook nog erg handig is. Afgelopen weekend nog mee in de hand op de boot naar Ameland en daarna mee op de huurfiets. Dat zie ik met een Kuifmees nog niet gebeuren....
Misschien heb je er wat aan maar wij gaan ook met een clio estate en een Redwood Aspen 320TV inclusief luifel. Dit past, zeker als je met z'n tweeen reist.

Inmiddels hebben we voor het beddengoed enzo wel een dakkoffer. Vooral omdat je dan iets simpeler kan inpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
twowheeler schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 13:16:
[...]

Misschien heb je er wat aan maar wij gaan ook met een clio estate en een Redwood Aspen 320TV inclusief luifel. Dit past, zeker als je met z'n tweeen reist.

Inmiddels hebben we voor het beddengoed enzo wel een dakkoffer. Vooral omdat je dan iets simpeler kan inpakken.
Goed om te horen dat die past. Maar onze huidige Twingo setup zal sowieso geen probleem gaan vormen in de Clio :) Het is meer dat er dan nu wel een iets grotere pakmaat aan tent in kan, maar
een tent als die Redwood is niet echt ons ding, sowieso veels te groot ;) . Die Kuifmees heeft imho nog een beetje 'smoel'. Als je altijd lichtgewicht gekampeerd heb zijn de meestse grotere tenten meteen zo..groot en 'serieus' ;) Bij ons moet er ook nog altijd een shitload aan klimmateriaal en ander bergsportspul mee, dat is ook altijd een dingetje in de Twingo, maar ik zag al dat de ruimte onder de bodemplaat in de Clio ideaal is om klimtouw in op te bergen.

[ Voor 12% gewijzigd door Hopjesvla79 op 09-06-2022 13:35 ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkiejoo
Wij hebben hem 1 of 2 keer gebruikt toen we op een enorme modderondergrond moesten staan.
Verder nooit dus gebruikt, maar inderdaad wel een tenttapijt met gaatjes.
JanHenk schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 11:17:
Wij hebben bij de CCC wel een inritsbaar kuipzeil besteld, maar als het éven kan, gaan we die niet gebruiken. Of gewoon zo op gras, of op een tenttapijt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Hopjesvla79 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 12:24:
[...]

2 personen is genoeg voor ons, vandaar dat we ook niet op zoek zijn naar een grote tent (een kuifmees is al groot genoeg). Eerlijk gezegd is het design doorslaggevend hierin. En dat we iets meer stahoogte hebben (hebben we nu niet, maar goed, met max 1,72m hoeft dat ook niet veel te zijn :P . Misschien tzt maar eens kijken bij de Waard hoe die er in het echt uit ziet, alhoewel een Pimpelmees misschien ook nog een leuke optie is.
Pimpelmees is ook tof. Wel echt een ander soort tent. Kleiner en lichter. En kleiner dan een Kuifmees, maar het is nog steeds best een flinke tent. We hadden ooit in ons hoofd om de Koningsstern te vervangen voor zo'n Pimpelmees. Maar dan heb je dus eigenlijk twee best grote tenten staan. Dat gaat nooit passen.

Maar gaan kijken is altijd de beste stap. Dus gewoon naar De Waard gaan de tent bekijken, voelen en vragen stellen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wienesroa
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-09 08:57
En je kan er ook voor kiezen om het beste van twee werelden combineren. Lekker kamperen en dan rondje over camping maken. Wij stonden jaren geleden op La Yole in Frankrijk met onze vouwwagen en waren toen opzoek naar caravan. Een klein kindje(onze dochter) maakt contact (met andere speelvriendjes)en zo raakten we met allerlei soorten kampeerders aan de praat. Als je dan een kopje koffie/flesje bier/wijntje aanbiedt, werd er in ons geval heel erg gastvrij gereageerd op ons verzoek: goh zouden we wellicht eens een rondje om jullie caravan mogen lopen en wellicht even het hoofdje door de deuropening mogen steken.

Ons is zo best snel duidelijk geworden dat voor 3 weekse vakanties met een/twee tussenstops op op heen/terugweg, het wel erg fijn is om vaste slaapplaatsen te hebben en een ruime voortent, waar je zoveel mogelijk zijkanten uit kan ritsen, als het echt warm is. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Laatst online: 18:49

vhal

ಠ_ಠ

Lees ik nou goed dat je een vouwwagen heb besteld? :+

Strava

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• knutsel smurf

knutsel smurf

wienesroa schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 17:12:
En je kan er ook voor kiezen om het beste van twee werelden combineren. Lekker kamperen en dan rondje over camping maken. Wij stonden jaren geleden op La Yole in Frankrijk met onze vouwwagen en waren toen opzoek naar caravan. Een klein kindje(onze dochter) maakt contact (met andere speelvriendjes)en zo raakten we met allerlei soorten kampeerders aan de praat. Als je dan een kopje koffie/flesje bier/wijntje aanbiedt, werd er in ons geval heel erg gastvrij gereageerd op ons verzoek: goh zouden we wellicht eens een rondje om jullie caravan mogen lopen en wellicht even het hoofdje door de deuropening mogen steken.
Precies zo hebben wij het ook gedaan, en nu kijken er regelmatig mensen bij ons 😀

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
vhal schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 18:32:
[...]

Lees ik nou goed dat je een vouwwagen heb besteld? :+
Yep.. Sorry :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 14:32

André

Analytics dude

Naar mijn mening zijn in de meeste situaties kuip- en/of grondzeilen niet zo zinvol en heb je er vooral extra werk van.
Het zorgt er voor dat je tent al redelijk strak staat als hij helemaal ingeritst is. Het houdt iets meer ongedierte tegen. Je hebt geen tocht onder de wanden door. Ik heb wel eens in een waterstroom gestaan (wolkbreuk Italie) van 1-3 cm en echt geen druppel in de tent gehad terwijl de vloer als een waterbed voelde. Ik zou niet zonder inritsbaar kuipzeil willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Laatst online: 18:49

vhal

ಠ_ಠ

Daar hoef je toch geen sorry voor te zeggen? :+ Ik snap het wel, viel het toch tegen?

[ Voor 5% gewijzigd door vhal op 10-06-2022 10:22 ]

Strava

Pagina: 1 ... 125 ... 277 Laatste