En dat is natuurlijk ook leuk. Doen wij ook nog steeds, altijd leuk om te zien hoe anderen kamperen en wat je daaruit weer kunt leren. Zo hebben wij sinds kort een minitentje dat we bevestigen achter de kont van de caravan, waar de fietsen ingaan, zodat ze ietwat beschermd staan zodra ze niet worden gebruikt. We wilden eerst een schuurtent, maar dat was ons teveel gedoe. Dit was prima alternatief, afgekeken bij onze buren in Spanje 2020knutsel smurf schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 20:21:
[...]
Precies zo hebben wij het ook gedaan, en nu kijken er regelmatig mensen bij ons 😀
Smaken verschillen
Wij hebben ook graag gras of een gaatjestapijt onder de voeten.
Meer dan eens hebben we water door de voortent heen gehad. Wanneer het stopt met regenen zakt dat ook weer snel weg.
De kinderen hebben wel eens papieren bootjes laten varen in de voortent
Kuipzeil geeft inderdaad veel meer comfort, ik heb dezelfde ervaring met de tent die we daarvoor hadden.
Meer dan eens hebben we water door de voortent heen gehad. Wanneer het stopt met regenen zakt dat ook weer snel weg.
De kinderen hebben wel eens papieren bootjes laten varen in de voortent
Kuipzeil geeft inderdaad veel meer comfort, ik heb dezelfde ervaring met de tent die we daarvoor hadden.
André schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 09:52:
[...]
Het zorgt er voor dat je tent al redelijk strak staat als hij helemaal ingeritst is. Het houdt iets meer ongedierte tegen. Je hebt geen tocht onder de wanden door. Ik heb wel eens in een waterstroom gestaan (wolkbreuk Italie) van 1-3 cm en echt geen druppel in de tent gehad terwijl de vloer als een waterbed voelde. Ik zou niet zonder inritsbaar kuipzeil willen.
Heb je daar misschien een foto vanwienesroa schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 10:22:
[...]
En dat is natuurlijk ook leuk. Doen wij ook nog steeds, altijd leuk om te zien hoe anderen kamperen en wat je daaruit weer kunt leren. Zo hebben wij sinds kort een minitentje dat we bevestigen achter de kont van de caravan, waar de fietsen ingaan, zodat ze ietwat beschermd staan zodra ze niet worden gebruikt. We wilden eerst een schuurtent, maar dat was ons teveel gedoe. Dit was prima alternatief, afgekeken bij onze buren in Spanje 2020

Mijn racefiets staat nu achterop de fietsendrager, wel aan een kabelslot. Maar iets uit het zicht voel ik me toch prettiger bij. Schuurtent vind ik ook teveel gedoe..
Mij voorkeur is om alleen het gaatjestapijt neer te leggen. En als het veld er gewoon goed uitziet of bijvoorbeeld al van die tegels heeft liggen is dat voor mij genoeg.djiedjee schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 10:39:
Smaken verschillen![]()
De kinderen hebben wel eens papieren bootjes laten varen in de voortent![]()
[...]
Eigenlijk heb ik alleen op de plek in Oostenrijk waar we de laatste paar jaar staan een waterdicht grondzeil gebruikt. Maar daar loopt tijdens een bui het water vanaf het hoger gelegen pad via onze plek verder naar beneden.
Is wel altijd een rotklus om dat zeil weer enigszins schoon te krijgen bij vertrek (mogen we daar gelukkig wel op de camping doen) dus hoe minder vaak ik die nodig heb hoe beter
)
Gewoon semi-schoongemaakt inpakken en weer thuis/in Nederland in zo'n mega wasmachine (tegenwoordig vaak te vinden bij tankstations e.d.) proppen, komt die er daarna weer mooi schoon uitSmurf schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 11:32:
[...]
Mij voorkeur is om alleen het gaatjestapijt neer te leggen. En als het veld er gewoon goed uitziet of bijvoorbeeld al van die tegels heeft liggen is dat voor mij genoeg.
Eigenlijk heb ik alleen op de plek in Oostenrijk waar we de laatste paar jaar staan een waterdicht grondzeil gebruikt. Maar daar loopt tijdens een bui het water vanaf het hoger gelegen pad via onze plek verder naar beneden.
Is wel altijd een rotklus om dat zeil weer enigszins schoon te krijgen bij vertrek (mogen we daar gelukkig wel op de camping doen) dus hoe minder vaak ik die nodig heb hoe beter
Vaak bu'j te bang!
@-tom-562 Gaatjeskleed in die wasmachines had ik al wel van gehoord, maar een waterdicht zeil nog niet eigenlijk.
Nat en/of vies meenemen kan altijd. Maar ik heb daar een groot iets schuin aflopend grasveld, met direct ernaast een kraan. Genoeg water er overheen spuiten en dan gaat die kleiprut er uiteindelijk wel vanaf.
Nat en/of vies meenemen kan altijd. Maar ik heb daar een groot iets schuin aflopend grasveld, met direct ernaast een kraan. Genoeg water er overheen spuiten en dan gaat die kleiprut er uiteindelijk wel vanaf.
)
Ah, ik dacht dat je het ook over het gaatjeskleed had. Dat heb ik namelijk afgelopen jaar gedaan, dat werkt dus echt perfect. Een waterdicht zeil lijkt mij idd wat lastiger.Smurf schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 12:04:
@-tom-562 Gaatjeskleed in die wasmachines had ik al wel van gehoord, maar een waterdicht zeil nog niet eigenlijk.
Vaak bu'j te bang!
Het waterdichte zeil zit aan mijn tenttrailer vast. Daar kan ik dus ook niet zonder. Wij hebben een op maat gemaakt zeil daaronder liggen die het schoon houdt - op die manier hoeven we het alleen maar droog te maken als er water tussen het grondzeil en het waterdichte zeil gelopen is. Dit scheelt ontzettend veel werk en het maakt voor het gras niks uit - beide zeilen zijn volledig dicht
Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>
Wij gebruikten alleen het dichte zeil als het echt flink ging regenen, daarnaast zoveel mogelijk open tapijt gebruikt.
Het nieuwe gluren bij de buren dusknutsel smurf schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 20:21:
[...]
Precies zo hebben wij het ook gedaan, en nu kijken er regelmatig mensen bij ons 😀
Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)
Handig voor als je een bandje moet vervangen
Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)
Heeft dit ook een Mexicaanse lowrider modus
Serieus:
Ik heb het wel een paar keer gezien op een camping en het oogt vrij fragiel voor zijdelingse krachten. Hoe is dat in de praktijk?
Hij zou er tegen bestand moeten zijn, we gaan het zien.Peetman schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 17:37:
[...]
Serieus:
Ik heb het wel een paar keer gezien op een camping en het oogt vrij fragiel voor zijdelingse krachten. Hoe is dat in de praktijk?
En anders gewoon 4 as steunen meenemenpirke schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 17:46:
[...]
Hij zou er tegen bestand moeten zijn, we gaan het zien.
55kg, waarbij we de twee stabilisatie pootjes achter en de krik niet meer nodig hebben. Beiden wegen samen ook een kilo of 10. Netto valt de gewichtstoename wel mee.
Met een CE rijbewijs hoef je daar geen zorgen over te maken (behalve de maximale RDW gewichten van je camper toch)pirke schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 20:30:
[...]
55kg, waarbij we de twee stabilisatie pootjes achter en de krik niet meer nodig hebben. Beiden wegen samen ook een kilo of 10. Netto valt de gewichtstoename wel mee.
Waarschuwing: onnodig lange reply met een technische uitspatting over dynamische veersystemen 
@aReaRe Ik heb alleen C, geen E. Maar het gaat inderdaad om de toegestane maximum massa van het voertuig, en dan specifiek het verschil met het werkelijke leeggewicht (wat bij ons 300kg hoger is dan het kenteken leeggewicht). Dat verschil is het nuttig laadvermogen (voor passagiers, water, kleding, tuinset, etc) en dat is nu 45kg minder. We hadden ruim 1000kg nuttig laadvermogen, die 45kg kunnen we wel missen
Het enige is dat dat laadvermogen ook nog goed over de assen verdeeld moet worden. Onze toegestane maximum massa is precies de som van de technisch toegestane maximale aslasten van de drie assen. Als we de camper dus volledig willen vullen tot de toegestane maximum massa dan komt de gewichtsverdeling per as erg nauw.
Daar komt als extra complicatie bij dat het erg lastig is om de werkelijke asbelasting te voorspellen bij drie assen. Bij twee assen zit je met een statisch evenwicht en kun je heel simpel het effect uitrekenen van een bepaalde lading. 100kg op een fietsendrager achter de camper geeft (afhankelijk vd wielbasis en afstand gewicht tot as) zo'n 160kg belasting op de achteras en -60kg op de vooras door hefboomwerking. Zo kun je dus door gewicht toe te voegen één vd assen ontlasten. Met een hele simpele formule is het precies uit te rekenen, en kun je in Excel een beladingsplan maken. Echter gaat die simpele berekening niet meer op als je 3 of meer assen hebt. In plaats van een statisch evenwicht heb je een dynamisch evenwicht en is het afhankelijk van de veren, de overige belading, zelfs van de bandenspanning (als die afwijkt tussen twee assen) om te bepalen wat uiteindelijk het effect op de 3 assen is. Je kan een benadering doen door de twee achterassen als 1 as te beschouwen omdat ze dicht bij elkaar zitten, maar de camper dus tot precies de toegestane maximum massa vullen is een lastig iets. Het werkelijke gewicht per wiel of per as meten is om dezelfde reden erg lastig: alleen door tegelijkertijd 6 dezelfde weegplaten te gebruiken kom je achter de werkelijke asbelastingen. Een benadering is om volledig op een weegbrug te gaan staan en daarna alleen met de vooras (of de twee achterassen) en dan heb je een indicatie voor-achter, maar de twee achterassen zijn individueel niet nauwkeurig te meten. Een miniem hoogteverschil geeft best grote meetfouten. Mocht er ooit controle komen dan worden de twee achterassen ook samen als 1 as gewogen, dat scheelt. Maar we hebben dus geen inzicht in de exacte massaverdeling over de 3 assen en dat is niet goed voor mijn techneuten hart
Bij benadering weet ik dat we op de vooras 600kg ruimte hebben en op de achterassen samen iets van 425kg. Het gewicht vd passagiers komt voor het overgrote deel op de vooras, maar dan blijft er nog steeds een significant deel van het laadvermogen beschikbaar op de vooras en die is normaliter lastig te benutten. Gelukkig hebben we een dubbele bodem waardoor we zware dingen alsnog ver naar voren kunnen leggen, maar in volume/vorm is de ruimte enigszins beperkt. De toegang is ook wat lastiger dan de twee mega deuren in de garage achterin. In de praktijk zijn het vooral vloeistoffen (drank, jerrycans met AdBlue/ruitenwisservloeistof, etc) die in de bodem voorin vervoerd worden en achterin komen de grote lompe maar relatief lichte spullen. Op de watertank na, dat is 130kg rechtstreeks boven de achteras.
TL;DR;
Gewicht is een dingetje bij campers, gelukkig hebben we genoeg laadvermogen en houden we een gezonde marge aan om individuele assen hopelijk niet te overbelasten.
@aReaRe Ik heb alleen C, geen E. Maar het gaat inderdaad om de toegestane maximum massa van het voertuig, en dan specifiek het verschil met het werkelijke leeggewicht (wat bij ons 300kg hoger is dan het kenteken leeggewicht). Dat verschil is het nuttig laadvermogen (voor passagiers, water, kleding, tuinset, etc) en dat is nu 45kg minder. We hadden ruim 1000kg nuttig laadvermogen, die 45kg kunnen we wel missen
Het enige is dat dat laadvermogen ook nog goed over de assen verdeeld moet worden. Onze toegestane maximum massa is precies de som van de technisch toegestane maximale aslasten van de drie assen. Als we de camper dus volledig willen vullen tot de toegestane maximum massa dan komt de gewichtsverdeling per as erg nauw.
Daar komt als extra complicatie bij dat het erg lastig is om de werkelijke asbelasting te voorspellen bij drie assen. Bij twee assen zit je met een statisch evenwicht en kun je heel simpel het effect uitrekenen van een bepaalde lading. 100kg op een fietsendrager achter de camper geeft (afhankelijk vd wielbasis en afstand gewicht tot as) zo'n 160kg belasting op de achteras en -60kg op de vooras door hefboomwerking. Zo kun je dus door gewicht toe te voegen één vd assen ontlasten. Met een hele simpele formule is het precies uit te rekenen, en kun je in Excel een beladingsplan maken. Echter gaat die simpele berekening niet meer op als je 3 of meer assen hebt. In plaats van een statisch evenwicht heb je een dynamisch evenwicht en is het afhankelijk van de veren, de overige belading, zelfs van de bandenspanning (als die afwijkt tussen twee assen) om te bepalen wat uiteindelijk het effect op de 3 assen is. Je kan een benadering doen door de twee achterassen als 1 as te beschouwen omdat ze dicht bij elkaar zitten, maar de camper dus tot precies de toegestane maximum massa vullen is een lastig iets. Het werkelijke gewicht per wiel of per as meten is om dezelfde reden erg lastig: alleen door tegelijkertijd 6 dezelfde weegplaten te gebruiken kom je achter de werkelijke asbelastingen. Een benadering is om volledig op een weegbrug te gaan staan en daarna alleen met de vooras (of de twee achterassen) en dan heb je een indicatie voor-achter, maar de twee achterassen zijn individueel niet nauwkeurig te meten. Een miniem hoogteverschil geeft best grote meetfouten. Mocht er ooit controle komen dan worden de twee achterassen ook samen als 1 as gewogen, dat scheelt. Maar we hebben dus geen inzicht in de exacte massaverdeling over de 3 assen en dat is niet goed voor mijn techneuten hart
Bij benadering weet ik dat we op de vooras 600kg ruimte hebben en op de achterassen samen iets van 425kg. Het gewicht vd passagiers komt voor het overgrote deel op de vooras, maar dan blijft er nog steeds een significant deel van het laadvermogen beschikbaar op de vooras en die is normaliter lastig te benutten. Gelukkig hebben we een dubbele bodem waardoor we zware dingen alsnog ver naar voren kunnen leggen, maar in volume/vorm is de ruimte enigszins beperkt. De toegang is ook wat lastiger dan de twee mega deuren in de garage achterin. In de praktijk zijn het vooral vloeistoffen (drank, jerrycans met AdBlue/ruitenwisservloeistof, etc) die in de bodem voorin vervoerd worden en achterin komen de grote lompe maar relatief lichte spullen. Op de watertank na, dat is 130kg rechtstreeks boven de achteras.
TL;DR;
Gewicht is een dingetje bij campers, gelukkig hebben we genoeg laadvermogen en houden we een gezonde marge aan om individuele assen hopelijk niet te overbelasten.
Gewicht is niet alleen een dingetje bij campers, gewicht speelt ook een rol bij caravans / vouwwagenspirke schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 23:11:
Waarschuwing: onnodig lange reply met een technische uitspatting over dynamische veersystemen
TL;DR;
Met Hemelvaart en Pinksteren had ik onze caravan van max 1500kg achter een Megane (2021) station hangen. Hoewel de kogeldruk rond de 75kg (5%) zat is de caravan de auto makkelijk de baas, elke beweging omhoog, omlaag, zijwaards, vooruit of achteruit is goed te voelen. Normaal gesproken zou ik meer gewicht in de auto stoppen maar de vering achter zakte al flink in, zelfs met een lege kofferbak. Gelukkig hoefde we niet zo ver want het was een zeer intensief om ermee te rijden.aReaRe schreef op zondag 12 juni 2022 @ 16:55:
[...]
Gewicht is niet alleen een dingetje bij campers, gewicht speelt ook een rol bij caravans / vouwwagens
Hoeveel weegt die Megane? ANWB adviseert dat de caravan max 75% van de auto mag wegen..Deveon schreef op zondag 12 juni 2022 @ 17:23:
[...]
Met Hemelvaart en Pinksteren had ik onze caravan van max 1500kg achter een Megane (2021) station hangen. Hoewel de kogeldruk rond de 75kg (5%) zat is de caravan de auto makkelijk de baas, elke beweging omhoog, omlaag, zijwaards, vooruit of achteruit is goed te voelen. Normaal gesproken zou ik meer gewicht in de auto stoppen maar de vering achter zakte al flink in, zelfs met een lege kofferbak. Gelukkig hoefde we niet zo ver want het was een zeer intensief om ermee te rijden.
Met onze huidige combi hebben we hier totaal geen last van.. Met de RAV4 straks wordt t al wat interessanter maar die weegt ook nog best wat.
AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD
Iets van 1900 max maar ben helaas niet aan toe gekomen om beide op de weegbrug te zetten. Het leeggewicht van de caravan zit onder de 1200 kg en dat zou met 75% vloeistoffen maar excl opties moeten zijn. De auto zwaarder beladen was echter geen optie gezien de vering er al moeite mee had.TgR_KILLER schreef op zondag 12 juni 2022 @ 17:56:
[...]
Hoeveel weegt die Megane? ANWB adviseert dat de caravan max 75% van de auto mag wegen..
Met onze huidige combi hebben we hier totaal geen last van.. Met de RAV4 straks wordt t al wat interessanter maar die weegt ook nog best wat.
Vorig jaar had ik er een 2013 Kia Sportage voor en was aanzienlijk stabieler ondanks dat die niet veel zwaarder was. Die had echter bij gebrek aan vermogen moeite met 90 km/u.
Wat is het leeggewicht en beladen gewicht van die Megane? Wees er ook bewust van dat bij Renault de totaal toegestane massa vaak lager is dan het maximaal trekgewicht + maximaal gewicht van de auto...Deveon schreef op zondag 12 juni 2022 @ 18:10:
[...]
Iets van 1900 max maar ben helaas niet aan toe gekomen om beide op de weegbrug te zetten. Het leeggewicht van de caravan zit onder de 1200 kg en dat zou met 75% vloeistoffen maar excl opties moeten zijn. De auto zwaarder beladen was echter geen optie gezien de vering er al moeite mee had.
Vorig jaar had ik er een 2013 Kia Sportage voor en was aanzienlijk stabieler ondanks dat die niet veel zwaarder was. Die had echter bij gebrek aan vermogen moeite met 90 km/u.
1500kg is serieus veel voor een C-segmenter... Vooruit kom je vast wel maar het is vooral de stabiliteit... lange overhang en relatief comfortable vering doen dan geen goed.
Setje hulpveren helpt mogelijk al wat.
Mijn broer heeft een Clio, daar mag op papier ook 1200kg achter

Zo erg is het bij mij niet, hut weegt minder dan 950kg (mag max 1200kg wegen RDW), ik mag maximaal 1200kg trekken met de Clio bij een leeggewicht van 1270 kg.Deveon schreef op zondag 12 juni 2022 @ 17:23:
[...]
Met Hemelvaart en Pinksteren had ik onze caravan van max 1500kg achter een Megane (2021) station hangen. Hoewel de kogeldruk rond de 75kg (5%) zat is de caravan de auto makkelijk de baas, elke beweging omhoog, omlaag, zijwaards, vooruit of achteruit is goed te voelen. Normaal gesproken zou ik meer gewicht in de auto stoppen maar de vering achter zakte al flink in, zelfs met een lege kofferbak. Gelukkig hoefde we niet zo ver want het was een zeer intensief om ermee te rijden.
Ik herken de problemen die je hebt met het sturen niet maar ook ik heb een staionwagen. Maar morgen bij de 50K beurt laat ik toch hulpveren monteren omdat de kogeldruk (Clio Estate volgens het handboek 60kg) toch tegen de 75 aanhikt en de auto toch wel inzakt met die kogeldruk.
Voor de Clio ben ik daar bekend mee ja, maar de Megane station mag ook vol beladen nog 1700 kg trekken. Het remmen of accelereren is ook geen probleem maar het is puur de krachten die tijdens het rijden op de trekhaak. Waarschijnlijk rijdt een aanhanger met zand erachter een stuk beter dan een caravan van 7 meter.nooberke schreef op zondag 12 juni 2022 @ 19:22:
[...]
Wat is het leeggewicht en beladen gewicht van die Megane? Wees er ook bewust van dat bij Renault de totaal toegestane massa vaak lager is dan het maximaal trekgewicht + maximaal gewicht van de auto...
1500kg is serieus veel voor een C-segmenter... Vooruit kom je vast wel maar het is vooral de stabiliteit... lange overhang en relatief comfortable vering doen dan geen goed.
Setje hulpveren helpt mogelijk al wat.
Mijn broer heeft een Clio, daar mag op papier ook 1200kg achter
Hulpveren is inderdaad een goeie optie maar dit betreft een lease auto die er toch binnenkort uit gaat. Vroeger zelf een Clio Estate gehad (zonder trekhaak) maar voelde bij volle belading toch een stuk strakker op de weg. Al heb ik de afgelopen jaren veel luxere auto’s gereden dus misschien een beetje verwend geraakt..
Herkenbaar, zo komen er toch vrij veel mensen langs....knutsel smurf schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 20:21:
[...]
Of hoor je ze buiten de vouwwagen net iets te hard praten. Dat vind ik zo

Mwah, vergeleken met de Opus hier, zijn we best wel ff zoet. Al staat de basis vlot, zeker als je het een paar keer doet. Maar 2 uurtjes voor de basis ben je zo kwijt.Dat is toch een flinke lengte wat daar nu staat, en die hadden ze vrij vlot staan
Je kan ook gewoon ff komen vragenZiet er nog vrij nieuw uit, is een Cabanon, zal straks even googlen

DankKijk, die is mooi strak opgezet
"Mekker, blaat"
Probeer eens wat meer kogeldruk? En wat was je bandenspanning op dat moment? Ik zou achter richting 2,8 of misschien 3,0 bar gaan. Wat daarnaast niet meehelpt is de soepele achtervering van sommige Franse auto's. Ik lees soortgelijke klachten over de 308SW o.a.Deveon schreef op zondag 12 juni 2022 @ 17:23:
[...]
Als kogeldruk en bandenspanning niet helpen zou je nog kunnen uitwijken naar hulpvering.
1500kg is wel vrij fors op het gewicht van de Megane, maar het zou toch beter moeten kunnen dan het nu is denk ik.
Misschien eens door https://caravantrekker.nl/ halen om je bevindingen bevestigd zien worden door aangeboden berekeningen. Herken het gevoel van een wiebelende caravan, niet relaxed rijden! Wat je zegt doe ik ook altijd, auto zo zwaar mogelijk maken en zo min mogelijk in caravan. Mijn auto heeft achter niveauregeling, dat scheelt ook enorm.Deveon schreef op zondag 12 juni 2022 @ 17:23:
[...]
Weer terug van een klein weekje Drente, camping het Horstmannsbos. Een hele fijne camping, met veel ruimte voor spelen, rust, natuur en mooie afwisselende plekken. Wat mij betreft echt een aanrader voor verschillende soorten kampeerders. Omdat het geen schoolvakantie was, doordeweeks veel senioren. In het weekend komen er meer gezinnen met kinderen. Ook de nieuwe speeltuin, zwemvijver, safaritenten zijn een mooie aanvulling.
Voor het eerst zijn wij op pad geweest met een caravan. Het heeft zo z'n voordelen maar ook zeker nadelen. We zijn dus nog niet verkocht dus in de zomervakantie gewoon lekker met onze eigen tent weg. Vooral het dubbele benzine-verbruik is wel even slikken met de huidige prijzen.
Paar plaatjes van de camping en het Drouwenerzand ernaast:
Voor het eerst zijn wij op pad geweest met een caravan. Het heeft zo z'n voordelen maar ook zeker nadelen. We zijn dus nog niet verkocht dus in de zomervakantie gewoon lekker met onze eigen tent weg. Vooral het dubbele benzine-verbruik is wel even slikken met de huidige prijzen.

Ik schrok me afgelopen week nog een hoedje toen mensen bij onze (geleende) caravan stonden.knutsel smurf schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 20:21:
[...]
Wij stonden op de parkeerplaats van Kampeerwereld Hendriks en er stond een stel druk te gebaren naast onze combi. Vooral de man maakte horizontale armbewegingen en keek tegelijk ook naar de andere kant van de parking. Ik stond net bij de kassa's en dacht gelijk dat iemand schade gereden had tegen de caravan of onze auto en weggereden was. Ben dus snel naar buiten gesprint om te vragen wat ze gezien hadden.
Toen ik aankwam waren ze bij de volgende caravan aan het kijken. Pfft, was dus gewoon een stelletje met interesse. Die horizontale gebaren waren waarschijnlijk dat de combi mooi recht in 1 lijn stond
Wat betreft die clio estate kan ik zeker beamen. Wij hebben afgelopen zomer met een estate (dci) met dakkoffer, zware tent (in het midden) en achterop 2 mtb's gereden. Een behoorlijk combinatie wat je vooral voelt bij remmen. Maar het reed verder eigenlijk wel erg goed voor zo'n "kleine" auto. Niet zoekerig of iets dergelijks. Wel even zorgen dat alle banden op volle belading druk zijn afgesteld.Deveon schreef op zondag 12 juni 2022 @ 20:15:
[...]
Voor de Clio ben ik daar bekend mee ja, maar de Megane station mag ook vol beladen nog 1700 kg trekken. Het remmen of accelereren is ook geen probleem maar het is puur de krachten die tijdens het rijden op de trekhaak. Waarschijnlijk rijdt een aanhanger met zand erachter een stuk beter dan een caravan van 7 meter.
Hulpveren is inderdaad een goeie optie maar dit betreft een lease auto die er toch binnenkort uit gaat. Vroeger zelf een Clio Estate gehad (zonder trekhaak) maar voelde bij volle belading toch een stuk strakker op de weg. Al heb ik de afgelopen jaren veel luxere auto’s gereden dus misschien een beetje verwend geraakt..
Dit jaar gaan we weer met de clio. of met een Polo. Qua ruimte moet beide wel kunnen, maar de clio is bijzonder goed bevallen.
[ Voor 5% gewijzigd door twowheeler op 13-06-2022 09:22 ]
Kogeldruk zat al aan de max, mogelijk zelfs richting de 80 maar bij een drempel oid komt er natuurlijk véél meer kracht op de trekhaak vrij. Bandjes zaten op 3 bar en durfde het advies van 3.5 eigenlijk niet aan omdat ze aan vervanging toe zijn.Timmert schreef op zondag 12 juni 2022 @ 23:08:
[...]
Probeer eens wat meer kogeldruk? En wat was je bandenspanning op dat moment? Ik zou achter richting 2,8 of misschien 3,0 bar gaan. Wat daarnaast niet meehelpt is de soepele achtervering van sommige Franse auto's. Ik lees soortgelijke klachten over de 308SW o.a.
Als kogeldruk en bandenspanning niet helpen zou je nog kunnen uitwijken naar hulpvering.
1500kg is wel vrij fors op het gewicht van de Megane, maar het zou toch beter moeten kunnen dan het nu is denk ik.
Combinatie voor ervaren rijders, zeg dat maar tegen de BE examinator.Red devil schreef op maandag 13 juni 2022 @ 08:28:
[...]
Misschien eens door https://caravantrekker.nl/ halen om je bevindingen bevestigd zien worden door aangeboden berekeningen. Herken het gevoel van een wiebelende caravan, niet relaxed rijden! Wat je zegt doe ik ook altijd, auto zo zwaar mogelijk maken en zo min mogelijk in caravan. Mijn auto heeft achter niveauregeling, dat scheelt ook enorm.
Boven de as in de caravan nog beter? Ik dacht altijd dat je de trekkende auto zo zwaar mogelijk moet maken (met in acht nemen van max belading en achterveren enzo). Heb inderdaad voor mijn huidige combi BE moeten halen, terwijl het veel makkelijker/fijner rijden is.Deveon schreef op maandag 13 juni 2022 @ 11:15:
[...]
Kogeldruk zat al aan de max, mogelijk zelfs richting de 80 maar bij een drempel oid komt er natuurlijk véél meer kracht op de trekhaak vrij. Bandjes zaten op 3 bar en durfde het advies van 3.5 eigenlijk niet aan omdat ze aan vervanging toe zijn.
[...]
Combinatie voor ervaren rijders, zeg dat maar tegen de BE examinator.Gewicht op de as is nóg beter dan in de auto. Helaas is de laadruimte van caravans daar alleen beperkt maar 50 kg voor en 50 kg achter geeft veel meer instabiliteit dan 200 kg recht boven de as.
Overigens zou alle gewicht boven de assen praktisch gezien een beetje lastig worden. Het zijn vooral de componenten van de voortent en inrichting die ik in de auto stop. Dan kan ik niet meer makkelijk bij de badkamer komen (zit in het midden, boven de assen). Is wel zo handig voor kids die snel moeten plassen
Met Pinksteren weer eens wezen kamperen. Nu heb ik mij alleen tot gepompt met 2 opblaasbare tenten. 2 opblaasbare veldbedden en nog eens opblaasbare sub...
Nu mag ik van mijn ouders de Dometic Gale Electric Pump lenen om te kijken of het bevalt.
Nu verbruikt hij 12v 10A 110W. Nu ben ik eigenlijk op zoek naar een Adapter zodat ik hem gewoon in het stopcontact kan aansluiten omdat ik altijd voor en na een kampeer sessie altijd thuis ook even oppomp om hem schoon te maken. Nu kwam ik https://m.nl.aliexpress.com/item/1005002292692069.html tegen. Kan ik hem hier inderdaad mee aansluiten? Of is die pomp te zwaar? En gooi ik 20 euro weg? Zo ja wat zijn dan de eventuele opties om thuis ook een te gebruiken
Nu mag ik van mijn ouders de Dometic Gale Electric Pump lenen om te kijken of het bevalt.
Nu verbruikt hij 12v 10A 110W. Nu ben ik eigenlijk op zoek naar een Adapter zodat ik hem gewoon in het stopcontact kan aansluiten omdat ik altijd voor en na een kampeer sessie altijd thuis ook even oppomp om hem schoon te maken. Nu kwam ik https://m.nl.aliexpress.com/item/1005002292692069.html tegen. Kan ik hem hier inderdaad mee aansluiten? Of is die pomp te zwaar? En gooi ik 20 euro weg? Zo ja wat zijn dan de eventuele opties om thuis ook een te gebruiken
Ik heb nu een offerte van een caravanverzekering (what's in a name?) voor onze nieuwe vouwwagen. Ik krijg er een hoog "telefoonverzekering-gevoel" bij. De premie is best grof, bijna € 400 per jaar. En wat is er uiteindelijk gedekt... Diefstal en cascoschade bij ongelukken etc. Voor hagel- en stormschade moet nog eens éxtra worden betaald.
Wat zijn jullie ervaringen met caravanverzekeringen voor een vouwwagen? Zinvol of niet?
Wat zijn jullie ervaringen met caravanverzekeringen voor een vouwwagen? Zinvol of niet?
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
@JanHenk Wij zitten zo rond de 20 euro p.m. inclusief hagel en stormschade. Dit is wel met combikorting. Vouwwagen verzekerd tot 12.500, inventaris + accessoires op 2000.
Of het zinvol is, dat kan je alleen zelf bepalen. Het is best een investering, dus voor ons reden genoeg om de wagen wel te verzekeren.
Of het zinvol is, dat kan je alleen zelf bepalen. Het is best een investering, dus voor ons reden genoeg om de wagen wel te verzekeren.
Ondertussen ook weer terug thuis van een kampeer tripje:

Ook weer bezig met een reisverslag hiervan, even kijken of ik dat hier, in algemene zaken of mobiliteit plaats.
Ook weer bezig met een reisverslag hiervan, even kijken of ik dat hier, in algemene zaken of mobiliteit plaats.
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Dat vind ik wel erg veel! Toevallig klant bij de Rabo? Dan kun je daar eens een berekening maken voor een Interpolis verzekering. Ik betaal zo'n €6,- p.m.* voor diefstal en hagel- stormschade. Het is volgens mij ongeveer het dubbele voor casco waar ook "eigen schuld" schades bij in zitten.JanHenk schreef op maandag 13 juni 2022 @ 15:25:
Ik heb nu een offerte van een caravanverzekering (what's in a name?) voor onze nieuwe vouwwagen. Ik krijg er een hoog "telefoonverzekering-gevoel" bij. De premie is best grof, bijna € 400 per jaar. En wat is er uiteindelijk gedekt... Diefstal en cascoschade bij ongelukken etc. Voor hagel- en stormschade moet nog eens éxtra worden betaald.
Dat voor een model uit 2020 met 10K aanschafwaarde.
* Wel incl. 12% pakketkorting.
The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?
Even uit m'n blote hoofd, maar als je zoiets gaat verzekeren is het volgens mij wel belangrijk dat je van alles goed de bonnetjes bewaart (dus ook van accesoires etc.) en dat verzekeraars rekening houden met een bepaalde afschrijving per jaar. Voor een gloednieuwe dus waarschijnlijk interessant, maar na 3 of 4 jaar wellicht niet meer.JanHenk schreef op maandag 13 juni 2022 @ 15:25:
Ik zou daar even goed op letten in de polisvoorwaarden.
Ik heb vandaag een Dometic Gale gekocht via marktplaats inclusief draagtas en Mobicool Y50 omvormer.loki504 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 13:31:
Met Pinksteren weer eens wezen kamperen. Nu heb ik mij alleen tot gepompt met 2 opblaasbare tenten. 2 opblaasbare veldbedden en nog eens opblaasbare sub...
Volgens de specificaties doet de Mobicool 12V 5A, de Dometic Gale zoals jij zegt 12V 10A. Zelf had ik hier nog niet bij stil gestaan, en naar aanleiding van je post hier achter gekomen.
Aangezien deze zo als werkende combi set aan mij verkocht is, ging ik er van uit dat deze combi zou moeten werken met omvormer.
Later deze week kan ik je als het goed is vertellen of de omvormer voldoet of niet. Is toch de helft aan wattage wat geleverd wordt tov wat benodigd zou moeten zijn dus ben benieuwd.
Op de camping hang ik hem desnoods gewoon aan de auto via 12V, maar de omvormer leek me gewoon makkelijk en hij zat er bij.
Maak een afweging tussen de kosten van de verzekering en het te verzekeren object. Details die meespelen kunnen zijn leeftijd, en heb je het geld liggen voor als het fout gaat om het object uit eigen middelen te kunnen vervangen.JanHenk schreef op maandag 13 juni 2022 @ 15:25:
Als het antwoord nee is, verzekeren.
Mijn caravan (nieuw gekocht mei 2021) is all risk verzekerd bij Avenco (specialist in caravans, campers en vouwwagens).
Bedankt voor de reacties.
Premie vergelijken onderling met verschillende producten is altijd moeilijk. Wat wellicht meespeelt in de perceptie qua premie, is dat deze vouwwagen alles bij elkaar net zoveel kost als een kleine caravan (19K) en dus (denk ik) ook dito premie. Bij mijn 'huisverzekeraar' NH1816 (goed over te spreken verder) krijg ik in ieder geval de eerder genoemde grove premie voorgeschoteld en zit stormschade er niet eens standaard bij, dus ik denk niet dat ze mij daar willen hebben..
Univé is nog de goedkoopste en heeft de beste dekking. Voor mijzelf ben ik vooral bedacht op risico van stormschade en dat zit er standaard bij. De rest zal waarschijnlijk wel los lopen. Ik ga hem de eerste vijf jaar verzekeren met nieuwwaardegarantie. Hoe meer bezit.......
Premie vergelijken onderling met verschillende producten is altijd moeilijk. Wat wellicht meespeelt in de perceptie qua premie, is dat deze vouwwagen alles bij elkaar net zoveel kost als een kleine caravan (19K) en dus (denk ik) ook dito premie. Bij mijn 'huisverzekeraar' NH1816 (goed over te spreken verder) krijg ik in ieder geval de eerder genoemde grove premie voorgeschoteld en zit stormschade er niet eens standaard bij, dus ik denk niet dat ze mij daar willen hebben..
Univé is nog de goedkoopste en heeft de beste dekking. Voor mijzelf ben ik vooral bedacht op risico van stormschade en dat zit er standaard bij. De rest zal waarschijnlijk wel los lopen. Ik ga hem de eerste vijf jaar verzekeren met nieuwwaardegarantie. Hoe meer bezit.......
Wij hebben ook alles bij NH1816, behalve de vouwwagen die loop bij ANWB/Unigarant want dat scheelde inderdaad heel veel.JanHenk schreef op maandag 13 juni 2022 @ 20:54:
Bedankt voor de reacties.
Wij zijn net geen 340 euro kwijt per jaar voor de caravan all risk (+/- 26k verzekerd). Dat is nog zonder de 8% pakket korting.
AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Bij Univé betaal ik 80 euro per jaar voor de aanhanger (all-risk), nieuwwaarde €9k. De inhoud is bij ons bagage en valt daardoor onder onze reisverzekering.
[ Voor 3% gewijzigd door Badderbeest op 13-06-2022 21:56 ]
De enige echte
De zwaarste megane estrate uit '21 die ik kan vinden weegt ongeveer 1340kg rijklaar (zonder brandstof en personen). Als je de caravan een beetje beladen hebt, zit je al snel op 50/50 gewichtsverdeling tussen caravan en trekkende auto. Dat is nadelig, zeker als je een flinke "oversteek" hebt (horizontale afstand achteras tot kogel trekhaak). Daarnaast werkt de soepele vering ook niet echt in het voordeel van stabiliteit.Deveon schreef op zondag 12 juni 2022 @ 20:15:
[...]
Voor de Clio ben ik daar bekend mee ja, maar de Megane station mag ook vol beladen nog 1700 kg trekken. Het remmen of accelereren is ook geen probleem maar het is puur de krachten die tijdens het rijden op de trekhaak. Waarschijnlijk rijdt een aanhanger met zand erachter een stuk beter dan een caravan van 7 meter.
Je schrijft dat je kogeldruk 75kg is. Maar hoeveel zware spullen heb je helemaal achterin de caravan liggen? Vooral wat achterin ligt werkt echt bijzonder tegen je en is de laatste plek waar je zware spullen wilt hebben. Denk ook aan je watertank (die ligt bij ons ook helemaal achterin en gaat altijd praktisch leeg mee).
Eentje die ik nog niet terug zag: heeft die Megane estate van jou wel een goede uitlijning? Als hij bijvoorbeeld niet goed spoort (bijvoorbeeld te weinig of juist teveel toespoor) dan krijg je een nerveus rijgedrag.
Ik haalde er niet goed uit in welke banden je geen 3,5bar durfde te pompen, maar als dat je caravanbanden zijn: beter dat je dat wel doet. Ook als ze 6 jaar oud zijn. Een lagere bandenspanning is echt funest bij caravanbanden en de kans dat ze warmer lopen omdat je ze *niet* goed op spanning hebt is groot. De band krijgt het daar zelfs zwaarder van...
Verder: heb je een stabilisatorkoppeling? Heb je gecontroleerd/laten controleren of die ook nog naar behoren werkt?
De regio ken ik wel maar de camping nog niet, leuk inderdaad al die variatie. Misschien dat ik daar ook eens ga kijken, moet alleen dan wel iets gaan verzinnen tegen de hars op m'n tentdoek.Cheesy schreef op maandag 13 juni 2022 @ 08:44:
Weer terug van een klein weekje Drente, camping het Horstmannsbos. Een hele fijne camping, met veel ruimte voor spelen, rust, natuur en mooie afwisselende plekken. Wat mij betreft echt een aanrader voor verschillende soorten kampeerders. Omdat het geen schoolvakantie was, doordeweeks veel senioren. In het weekend komen er meer gezinnen met kinderen. Ook de nieuwe speeltuin, zwemvijver, safaritenten zijn een mooie aanvulling.
[Afbeelding]
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik heb dit, 230v -> 12v 10a omvormer en de Dometic pomp. Werkt als een trein voor onze opblaastent. No brainer, met 30 graden zon je tent opblazen na een lange auto rit is niks voor mij.loki504 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 13:31:
@EnigmA-X Goeie tips, maar ik ga niet meer met die combinatie de weg op. Ik wilde alleen even inhaken op dat gewicht bij caravans ook een grote rol speelde en het niet eens gaat om de hoeveelheid maar vooral de locatie.
Het blijft gewoon opvallend hoe groot het verschil was met een Kia Sportage vorig jaar. Die woog leeg 70 kg meer en toevallig hetzelfde maximale gewicht op de achteras, wel veel kortere kofferbak en dus minder overhang. Vanwege de kleinere kofferbak en drie groeiende kinderen verwacht ik dat het gewichtsverschil verwaarloosbaar is.
Het blijft gewoon opvallend hoe groot het verschil was met een Kia Sportage vorig jaar. Die woog leeg 70 kg meer en toevallig hetzelfde maximale gewicht op de achteras, wel veel kortere kofferbak en dus minder overhang. Vanwege de kleinere kofferbak en drie groeiende kinderen verwacht ik dat het gewichtsverschil verwaarloosbaar is.
Zoiets: https://www.obelink.nl/eu...FmpyByu40l9IaAroHEALw_wcBFlipmo schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 11:12:
[...]
Heb je daar misschien een foto van![]()
Mijn racefiets staat nu achterop de fietsendrager, wel aan een kabelslot. Maar iets uit het zicht voel ik me toch prettiger bij. Schuurtent vind ik ook teveel gedoe..
ik reed hiervoor ook een megane van het nieuwste soort, en zou daar 1800 kg mee mogen trekken (dan moest de auto verder wel leeg zijn, dus wie hem gaat besturen is effe een dingetjeDeveon schreef op maandag 13 juni 2022 @ 23:06:
@EnigmA-X Goeie tips, maar ik ga niet meer met die combinatie de weg op. Ik wilde alleen even inhaken op dat gewicht bij caravans ook een grote rol speelde en het niet eens gaat om de hoeveelheid maar vooral de locatie.

Ik heb 'n Bardani-self-inflatable matras, maar deze heeft 'n mini-lekje, hij loopt gedurende de nacht heeeeeel langzaam leeg. https://bardani.nl/bardan...g-slaapmat-smaragd-black/ (ik heb nog de oude groene).
Ik kan niet vinden waar dit lekje zit, heeft iemand tips? Ik ken de truuk met afwasmiddel, maar om nou m'n hele matras in te smeren met afwasmiddel, zie ik niet zitten. Je hebt van die kleine lekzoekers, maar die heb ik niet. Ook het onder water houden lijkt me niet echt praktisch, bij gebrek aan bad.
Ding is behoorlijk duur, en ik baal dan ook stevig. Deze is al 'n keer vervangen, toen was hij lek bij het ventiel, wat erkend werd als productiefout. Deze nieuwe is nog geen 2 jaar oud nu.
Als mensen adviezen voor alternatieven hebben, hoor ik 't ook graag.
Ik kan niet vinden waar dit lekje zit, heeft iemand tips? Ik ken de truuk met afwasmiddel, maar om nou m'n hele matras in te smeren met afwasmiddel, zie ik niet zitten. Je hebt van die kleine lekzoekers, maar die heb ik niet. Ook het onder water houden lijkt me niet echt praktisch, bij gebrek aan bad.
Ding is behoorlijk duur, en ik baal dan ook stevig. Deze is al 'n keer vervangen, toen was hij lek bij het ventiel, wat erkend werd als productiefout. Deze nieuwe is nog geen 2 jaar oud nu.
Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!
ik denk dat je niet heel veel keuzes heb. Ik zou toch iets van een plantenspuit pakken en een beetje sop maken en daarmee gaan spuiten. Mat eerst goed opblazen, als het kan zelf nog wat extra lucht erin krijgen zodat er wat druk op staat. Voordeel is wel dat daarna meteen je mat weer schoon, fris en fruitig isArdana schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 10:24:
Ik heb 'n Bardani-self-inflatable matras, maar deze heeft 'n mini-lekje, hij loopt gedurende de nacht heeeeeel langzaam leeg. https://bardani.nl/bardan...g-slaapmat-smaragd-black/ (ik heb nog de oude groene).
Hi Ha Hopjesvla
Hier een soortgelijke situatie. Nu een SUV met minder overhang, hoger eigen gewicht en betere vering.
Een wereld van verschil!
Een wereld van verschil!
Deveon schreef op maandag 13 juni 2022 @ 23:06:
Je zou zoiets https://www.halfords.nl/simson-simson-lekzoeker.html kunnen proberen, maar als het een heel klein gaatje is moet je wel wat handmatige druk zetten om genoeg beweging te krijgen.Hopjesvla79 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 10:35:
[...]
ik denk dat je niet heel veel keuzes heb. Ik zou toch iets van een plantenspuit pakken en een beetje sop maken en daarmee gaan spuiten. Mat eerst goed opblazen, als het kan zelf nog wat extra lucht erin krijgen zodat er wat druk op staat. Voordeel is wel dat daarna meteen je mat weer schoon, fris en fruitig is
Beetje kamperen, motorrijden en in de natuur zijn..
Bommes in "Remmen is angst, toch? Reisverslag juni 2022 TET Frankrijk"
De rest van de trip volgt z.s.m. als ik tijd kan vinden om het verslagje uit te werken
De rest van de trip volgt z.s.m. als ik tijd kan vinden om het verslagje uit te werken
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Wij hadden een Redwood en die lijkt er verdacht veel op. Zal me niet verbazen als deze uit dezelfde fabriek komt en het gewoon rebranding is.Ardana schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 10:24:
Onze eerste Redwood is ook vervangen onder garantie, het matras was poreus en daardoor lek. Was goed te zien met de zeepsop-test, overal belletjes. Was overigens een bekend probleem zag ik op internet.
Als je een douche hebt, zou ik 'm toch daar even neerzetten en geheel inspuiten met een sopje. Mogelijk heb je ook meerdere gaten of is het matras poreus.
@Ardana heb e geen grote curverbox oid waar je de matras overdwars stukje voor stukje doorheen kan halen?
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
BookmarkedBommes schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 11:41:
Beetje kamperen, motorrijden en in de natuur zijn..![]()
Vraagje. Wij aan (vrouw ik en 2 dochters van 2 en 11 maanden) naar Noorwegen op vakantie dit jaar. Bedoeling is eerst naar de lofoten te rijden en dan rustig aan te zakken. We maken gebruik van een tent en gaan dus een beetje trekken.
Nu heb ik een Coleman 424 burner stove gekocht om op te koken. Ik wil hier dus ook de Coleman oven bij kopen. Maar weer nergens te verkrijgen. Bedoeling is dus om deze via Amazon te importeren. Echter lees ik het volgende op amazon wat me niet helemaal duidelijk is.
Legal Disclaimer :
This product contains chemicals known to the State of California to cause cancer and birth defects or other reproductive harm.
Wat bedoelen ze hiermee? Dat geld alleen als een hap uit het metaal van de oven neemt neem ik aan. Niet dat er straks allemaal chemicaliën in mijn broodjes zitten😂
Nu heb ik een Coleman 424 burner stove gekocht om op te koken. Ik wil hier dus ook de Coleman oven bij kopen. Maar weer nergens te verkrijgen. Bedoeling is dus om deze via Amazon te importeren. Echter lees ik het volgende op amazon wat me niet helemaal duidelijk is.
Legal Disclaimer :
This product contains chemicals known to the State of California to cause cancer and birth defects or other reproductive harm.
Wat bedoelen ze hiermee? Dat geld alleen als een hap uit het metaal van de oven neemt neem ik aan. Niet dat er straks allemaal chemicaliën in mijn broodjes zitten😂
@vangoghnl rustig aan zakken? Weet je hoe groot Noorwegen is, dat kost je maanden.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Haha ja weet is de 3 keer. Knallen in 3a4 dagen naar de lofoten via Zweden. Daarna in 4 weken naar beneden. Steeds 5 dagen 1 plek omgeving verkennen en dan weer zo'n 450 km op een dag naar beneden.Gonadan schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 19:05:
@vangoghnl rustig aan zakken? Weet je hoe groot Noorwegen is, dat kost je maanden.
@Gonadan Hij heeft er ook niet bij gezegd hoe lang hij weg gaat.. 
Edit; Zo’n vijf weken dus
Fantastische natuur en omgeving daar. Met twee van die bengels best een uitdaging, lijkt me. Veel plezier!
Edit; Zo’n vijf weken dus
Fantastische natuur en omgeving daar. Met twee van die bengels best een uitdaging, lijkt me. Veel plezier!
[ Voor 50% gewijzigd door JanHenk op 14-06-2022 19:13 ]
ik vermoed dat er iets van een teflon coating in zit, en ja dat is in principe niet zo'n lekker spul. Moet het wel loskomen... Maar goed, ze zijn schijnbaar in Californië verplicht om dit te vermelden . Zou me er niet zo druk om maken.vangoghnl schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 18:25:
Vraagje. Wij aan (vrouw ik en 2 dochters van 2 en 11 maanden) naar Noorwegen op vakantie dit jaar. Bedoeling is eerst naar de lofoten te rijden en dan rustig aan te zakken. We maken gebruik van een tent en gaan dus een beetje trekken.
Legal Disclaimer :
Hi Ha Hopjesvla
Ik kwam die melding laatst ook ergens tegen op iets waarvan ik dacht “hoe dan?” (Weet niet meer wat het was)vangoghnl schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 18:25:
Legal Disclaimer :
Hier een goede uitleg
https://www.knivesandtool...e-state-of-california.htm
450km op 1 dag noem ik niet rustig. Zonder snelwegen ligt je gemiddelde snelheid daar op 50-60km/u...vangoghnl schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 19:10:
[...]
Haha ja weet is de 3 keer. Knallen in 3a4 dagen naar de lofoten via Zweden. Daarna in 4 weken naar beneden. Steeds 5 dagen 1 plek omgeving verkennen en dan weer zo'n 450 km op een dag naar beneden.
Bedankt allemaal voor de uitleg. Ik kan hem dus gewoon bestellen als ik het zo lees.
@pirke
Nee echt rustig ook weer niet haha. Maar goed we willen nu toch eens de lofoten zien. En langer vrij krijgen dan 5 weken gaat niet lukken bij onze werkgevers helaas ik kon gelukkig nog wat ouderschapsverlof inzetten.
Maar zijn al vaker met de kinderen weggeweest. Maart in Toscane geweest en vorige maand een weekje Oostenrijk. Beide reizen gingen prima met de kinderen. Zo niet dan stoppen we uiteraard eerder.
@pirke
Nee echt rustig ook weer niet haha. Maar goed we willen nu toch eens de lofoten zien. En langer vrij krijgen dan 5 weken gaat niet lukken bij onze werkgevers helaas ik kon gelukkig nog wat ouderschapsverlof inzetten.
Maar zijn al vaker met de kinderen weggeweest. Maart in Toscane geweest en vorige maand een weekje Oostenrijk. Beide reizen gingen prima met de kinderen. Zo niet dan stoppen we uiteraard eerder.
Nou, nu moeten we toch eens flink de mouwen opstropen en campings gaan boeken (ja dat wordt me verplicht). Plan is drie etappes in drie weken. Eén camping in de Ardennen o.i.d., eentje in/bij het Zwarte Woud en nog een in Nederland die m'n dochter gegarandeerd zal bevallen.
Idee is om wel groene campings te nemen zonder al te veel luxe of in rijtjes tegenover elkaar staan, dat wordt nog wel even zoeken want die zijn vaak minder makkelijk via internet te vinden.
En ik twijfel nog even of ik echt ín een bos wil staan of dat ik dan bang ben voor te veel drek op m'n doek.
Idee is om wel groene campings te nemen zonder al te veel luxe of in rijtjes tegenover elkaar staan, dat wordt nog wel even zoeken want die zijn vaak minder makkelijk via internet te vinden.
En ik twijfel nog even of ik echt ín een bos wil staan of dat ik dan bang ben voor te veel drek op m'n doek.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Rustig an, rustig an en neem je de tijd voor de tochtGonadan schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 20:17:
Nou, nu moeten we toch eens flink de mouwen opstropen en campings gaan boeken (ja dat wordt me verplicht). Plan is drie etappes in drie weken. Eén camping in de Ardennen o.i.d., eentje in/bij het Zwarte Woud en nog een in Nederland die m'n dochter gegarandeerd zal bevallen.
In Californië is zelf zaagsel met een legal disclaimer dat het carcinomen kan veroorzaken. Ze gaan erg ver daarin, en dat geeft soms wat rare veiligheidsmeldingen. Coleman maakt goede spullen; ik zou mij er niet te veel zorgen om maken als je ook Tefalpannen in huis hebtvangoghnl schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 18:25:
Legal Disclaimer :
Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>
Rustig aan doe ik op vakantie, en onderweg inderdaad, maar nu moeten we wel wat gaan regelen want als je verplicht in het hoofdseizoen moet is de keuze rap minder aan het worden.aReaRe schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 20:23:
Rustig an, rustig an en neem je de tijd voor de tocht
Nadeel is ook dat men de afgelopen twee jaar aardig heeft kunnen verdienen dus campings kosten nu het dubbele van een paar jaar geleden en je moet je eerst door het woud van resellers worstelen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Haha is wel wat bizar ja.Ravhin schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 20:45:
[...]
In Californië is zelf zaagsel met een legal disclaimer dat het carcinomen kan veroorzaken. Ze gaan erg ver daarin, en dat geeft soms wat rare veiligheidsmeldingen. Coleman maakt goede spullen; ik zou mij er niet te veel zorgen om maken als je ook Tefalpannen in huis hebt
Nou hij is besteld. Vanmiddag toen ik hem wilde bestellen was die $59.99 toen dus even gewacht. Net besteld voor $42.49 dus jullie hebben me nog geld bespaard ook haha blijkbaar een prijsverlaging
op zich is dat niet eens zo vreemd als je weet dat kanker door houtstof een beroepsziekte is. Maar goed, voor de consument is het overtrokken..Ravhin schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 20:45:
[...]
In Californië is zelf zaagsel met een legal disclaimer dat het carcinomen kan veroorzaken. Ze gaan erg ver daarin, en dat geeft soms wat rare veiligheidsmeldingen. Coleman maakt goede spullen; ik zou mij er niet te veel zorgen om maken als je ook Tefalpannen in huis hebt
Hi Ha Hopjesvla
Zelfs in het hoogseizoen nog goedkoper dan een hotelkamer 2 personen in het laagseizoen (logeert vaak voor het werk in hotels)Gonadan schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 21:02:
[...]
Nadeel is ook dat men de afgelopen twee jaar aardig heeft kunnen verdienen dus campings kosten nu het dubbele van een paar jaar geleden
Meestal zoek ik met Zoover / ACSI en zie een camping maar Google dan op campingnaam en boek meestal rechtstreeks via de website de plek. Of bellen / e-mailenen je moet je eerst door het woud van resellers worstelen.
En ondanks vrijgezellen bestaan zit ik vanwege de tak waarin ik werk (en werkend voor een klein bedrijf max 6 werknemers) vast aan het hoogseizoen.
[ Voor 10% gewijzigd door aReaRe op 14-06-2022 21:47 ]
Wij vertrekken donderdag met de boot van de Eemshaven naar Noorwegen, morgen eerst richting Friesland en dan door.. dan 12 nachten in Noorwegen
. Gaan niet heeeeel ver omhoog. 6 nachten op een camping geboekt en de andere 6 gaan we wel zien. Veel zien maar ook uitrusten.
Ben erg benieuwd hoe die boottocht bevalt. Ik ben van plan deze volgend jaar te gaan pakken dus mocht je je ervaring willen delen dan wordt dat erg op prijs gesteld.TgR_KILLER schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 23:01:
Wij vertrekken donderdag met de boot van de Eemshaven naar Noorwegen, morgen eerst richting Friesland en dan door.. dan 12 nachten in Noorwegen. Gaan niet heeeeel ver omhoog. 6 nachten op een camping geboekt en de andere 6 gaan we wel zien. Veel zien maar ook uitrusten.
Is dit in NL of BE?Sammy_tukker schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 09:47:
[...]
ik reed hiervoor ook een megane van het nieuwste soort, en zou daar 1800 kg mee mogen trekken (dan moest de auto verder wel leeg zijn, dus wie hem gaat besturen is effe een dingetje). Sinds ik mijn lease auto mocht inleveren en zelf een echte auto mocht uitzoeken ben ik overgestapt op een V60 uit 2015. Bij de megane reed ik echt niet harder dan 110 met mijn vouwwagen, maar recent met pinksteren had ik de zaak achter de v60 hangen (max trekgewicht 1600 kg, maar dan mag ik de auto ook nog vollop beladen). /cut
In NL gaat het niet om werkelijk gewicht maar om het totaal van de maximale toelaatbare gewichten.
Dus stel megane leeg 1800 max toelaatbaar 2000 + 1600 vouwwagen = 3600>3500 = Be rijbewijs…
een beetje knappe koelkast draait ook op gas (omschakelbaar)FRANQ schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 09:36:
[...]
Ziet er mooi uit![]()
Gaat op ons lijstje, moet ik alleen ff wat verzinnen op de koelkast.
Ik lees dit: Easy-Clean Aluminum Steel Construction Resists Scratches and Corrosion ik vermoed dat bepaalde delen alu inderdaad gecoat zijn met teflon. Zolang je dat niet eet, geen probleem.vangoghnl schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 18:25:
Legal Disclaimer :
https://www.bol.com/nl/nl...3nOwZNEAQYAyABEgIEY_D_BwEzuma schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 16:03:
[...]
een beetje knappe koelkast draait ook op gas (omschakelbaar)
Helaas zit die functie er niet op.
Wel de bevroren melk bij het ontbijt functie op dag 1 en soms dag 2
Ik heb ook de 424, en ook via amazon.com de oven erbij gekocht.vangoghnl schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 18:25:
Legal Disclaimer :
Via de .nl site niet te vinden.
Levertijd viel me alles mee.
Waar het mogelijk op slaat is dat hij gemaakt is van verzinkt staal (geen aluminium, hij is te zwaar en magnetisch) waar de vlam de onderkant raakt zal je dit zink eraf stoken.
Zelf heb ik hem eerst als test opgestookt naar +-200 graden, om te kijken hoe lang dit duurt.
Zonder broodjes dus.
Ik raad dit aan om te doen vanwege het zink wat dan loslaat/verdampt.
Op de camping met hemelvaart elke dag afbakbroodjes gegeten uit de oven.
Let op dat je je broodjes goed nat maakt van tevoren en dat je ze halverwege draait.
Ik had een theedoek bovenop liggen om de warmte wat meer binnen te houden.
Merk dat hij snel warmte verliest.
En hou er rekening mee dat de verbrandingsgassen van de brander door de oven heen gaan, dus ik zou op schone brandstof (coleman/aspen) stoken en niet op v-power.
@TgR_KILLER Veel plezier! Wat ben je nu kwijt voor die boot als ik vragen mag? Want volgens mij ben je er niet met de geadverteerde prijs toch? Ik meen me te herinneren dat je ook nog verplicht een kooi moet huren en evt diner/ontbijt enzo?
We've got that ring of confidence
@Yukkie je moet inderdaad een hut erbij doen voor de overnachting.
De prijs is heel erg afhankelijk van de datum, en de lengte van je voertuig.
In april hebben wij een enkeltje geboekt om begin september terug te varen voordat de scholen hier weer beginnen. Een hut voor 4 personen was 100 euro. De overtocht zelf incl camper van net geen 9 meter was 700. Samen 800 euro.
Als we de terugweg zouden rijden zou dat minimaal 100 liter diesel zijn plus tol voor de bruggen Zweden-Denemarken. We zijn dan wel 4 dagen extra kwijt: we rijden max 4 uur op een dag, met kinderen en een partner met rugklachten is dat de limiet. Voor de heenreis naar Noorwegen trekken we 1 a 2 weken uit, de terugweg mag sneller
De prijs is heel erg afhankelijk van de datum, en de lengte van je voertuig.
In april hebben wij een enkeltje geboekt om begin september terug te varen voordat de scholen hier weer beginnen. Een hut voor 4 personen was 100 euro. De overtocht zelf incl camper van net geen 9 meter was 700. Samen 800 euro.
Als we de terugweg zouden rijden zou dat minimaal 100 liter diesel zijn plus tol voor de bruggen Zweden-Denemarken. We zijn dan wel 4 dagen extra kwijt: we rijden max 4 uur op een dag, met kinderen en een partner met rugklachten is dat de limiet. Voor de heenreis naar Noorwegen trekken we 1 a 2 weken uit, de terugweg mag sneller
Lijkt mij ook wel tof om nog een keer te doen, maar ik moet denk ik nog maar ff sparen voor die boot. Ik kom bij lange na niet aan die 800 euro die jij moet betalen, maar de boottocht alleen is al bijna meer dan wat ik normaal gesproken uitgeef voor een vakantie. Dat is nog wel een mentale hobbel waar ik overheen moet
3dog eigenaren hier?
Wij overwegen een tenttrailer te kopen (kopen en daarna verkopen is goedkoper dan 3wk huren). We hebben geen ervaring met kamperen, maar willen het graag proberen om uit te vinden of het wat voor ons is. We zoeken vooral een model dat eenvoudig is op te zetten en voldoende ruimte biedt voor 3 personen. We hoeven niet hele dagen in het ding door te brengen (doen we in huisjes/apartementen/hotelkamers ook niet), dus we zoeken niet een heel grote.
Wel spannend, omdat we niet weten of een vouwwagen de juiste keuze is, of dat we toch meer caravanmensen zijn. Of misschien toch wel simpelweg geen kampeerders blijken te zijn
Een 3dog hebben we in Ommen in de winkel gezien en zag er degelijk en vooral makkelijk uit. Ook handig vinden we de ruimte in de aanhanger. Lekker makkelijk bagage meenemen
Andere vouwwagens zagen er qua opzetten wat bewerkelijker uit, maar dan vaak wel weer een stuk ruimer.
De eerste vakantie ermee zou naar Noorwegen worden (bovenstaande discussie triggerde mij dan ook om deze vraag te stellen).
Welke ervaringen zijn er met dit merk (we zoeken een 2e handsje, ik weet dat ze niet meer gemaakt worden)?
Wij overwegen een tenttrailer te kopen (kopen en daarna verkopen is goedkoper dan 3wk huren). We hebben geen ervaring met kamperen, maar willen het graag proberen om uit te vinden of het wat voor ons is. We zoeken vooral een model dat eenvoudig is op te zetten en voldoende ruimte biedt voor 3 personen. We hoeven niet hele dagen in het ding door te brengen (doen we in huisjes/apartementen/hotelkamers ook niet), dus we zoeken niet een heel grote.
Wel spannend, omdat we niet weten of een vouwwagen de juiste keuze is, of dat we toch meer caravanmensen zijn. Of misschien toch wel simpelweg geen kampeerders blijken te zijn
Een 3dog hebben we in Ommen in de winkel gezien en zag er degelijk en vooral makkelijk uit. Ook handig vinden we de ruimte in de aanhanger. Lekker makkelijk bagage meenemen
De eerste vakantie ermee zou naar Noorwegen worden (bovenstaande discussie triggerde mij dan ook om deze vraag te stellen).
Welke ervaringen zijn er met dit merk (we zoeken een 2e handsje, ik weet dat ze niet meer gemaakt worden)?
Als ik nu een enkeltje wil boeken voor vrijdag 2 september, 2 volwassenen en 2 kinderen, plus een camper 7-9 meter dan is de overtocht 930 of 985 euro (standard vs flex ticket). Daar komt nog een 4 persoons hut bij van 105 (binnen) of 155 (met raam) euro.Yukkie schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 20:46:
Lijkt mij ook wel tof om nog een keer te doen, maar ik moet denk ik nog maar ff sparen voor die boot. Ik kom bij lange na niet aan die 800 euro die jij moet betalen, maar de boottocht alleen is al bijna meer dan wat ik normaal gesproken uitgeef voor een vakantie. Dat is nog wel een mentale hobbel waar ik overheen moet
Wij hebben een flex ticket met binnen hut, dat zou nu op 1090 euro komen. In april was deze combo op deze datum nog maar 800 euro.
Als je geen camper meeneemt maar een normale auto dan ben je 400 euro goedkoper uit. Een auto+caravan zit tussen auto en camper in.
Oftewel de grootte van je voertuig bepaalt voor een heel groot deel de prijs van je ticket. Zonder voertuig heb je voor iets meer dan 200 euro een enkeltje voor 4 personen.
Ga je een paar dagen later dan is de basis overtocht voor een flex ticket met camper 725 euro, is ook weer 260 euro goedkoper. Eerder gaat niet meer, dan is het voertuigdek uitverkocht. In November betaal je nog maar 675 euro. In april volgend jaar 833 euro. Eind juli volgend jaar 1203 euro.
Oftewel vraag en aanbod.
En wij hebben een flex ticket: tot 14 dagen van tevoren kunnen we kosteloos annuleren. Tot 48 uur van tevoren krijgen we 75% terug. Omboeken kan kosteloos, maar dan moet er natuurlijk wel plek zijn. Aangezien we 6 weken weg gaan: mocht de weersvoorspelling dermate slecht zijn (of Rusland valt Zweden binnen) dan gaan we gewoon ergens anders heen, Italië ofzo. Het kan dus zomaar zijn dat we na een week Denemarken besluiten om alsnog naar het zuiden te trekken, dan krijgen we gewoon ons geld terug. Met een camper ben je flexibel, ik wil vooral nergens aan vast zitten
Precies, daar hebben we geen hulpmiddelen meer voor nodigPhony schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 23:04:
[...]
Maar door die pootjes eronder kon je toch juist beter krikken?

Thanks voor de tips.FRANQ schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 16:30:
[...]
Ik heb ook de 424, en ook via amazon.com de oven erbij gekocht.
Via de .nl site niet te vinden.
Levertijd viel me alles mee.
Waar het mogelijk op slaat is dat hij gemaakt is van verzinkt staal (geen aluminium, hij is te zwaar en magnetisch) waar de vlam de onderkant raakt zal je dit zink eraf stoken.
Zelf heb ik hem eerst als test opgestookt naar +-200 graden, om te kijken hoe lang dit duurt.
Zonder broodjes dus.
Ik raad dit aan om te doen vanwege het zink wat dan loslaat/verdampt.
Op de camping met hemelvaart elke dag afbakbroodjes gegeten uit de oven.
Let op dat je je broodjes goed nat maakt van tevoren en dat je ze halverwege draait.
Ik had een theedoek bovenop liggen om de warmte wat meer binnen te houden.
Merk dat hij snel warmte verliest.
En hou er rekening mee dat de verbrandingsgassen van de brander door de oven heen gaan, dus ik zou op schone brandstof (coleman/aspen) stoken en niet op v-power.
Ik wil hem op Aspen gaan branden. Die Coleman fuel is wel erg duur namelijk.
Is de tijd dat de broodjes erin moeten vergelijkbaar met een huis oven? Of moeten ze er langer in. En waar plaats je het rekje bovenin of in het midden?
@pirke Ik val denk ik met mijn busje nog net buiten het auto tarief. Net even gekeken, ik zou dus blijkbaar 450 euro kwijt zijn voor een enkele reis in september. Dat is met de prijzen van nu ongeveer 3x tanken
Dit jaar gaat het em niet meer worden (de boot is ook al volgeboekt tijdens mijn vakantie), maar het lijkt me wel iets voor volgend jaar.

Dit jaar gaat het em niet meer worden (de boot is ook al volgeboekt tijdens mijn vakantie), maar het lijkt me wel iets voor volgend jaar.
[ Voor 14% gewijzigd door Yukkie op 16-06-2022 07:51 ]
Ik had gister gezegd dat ik ook de 424 heb, maar ik heb de 414.vangoghnl schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 00:11:
[...]
Thanks voor de tips.
Ik wil hem op Aspen gaan branden. Die Coleman fuel is wel erg duur namelijk.
Is de tijd dat de broodjes erin moeten vergelijkbaar met een huis oven? Of moeten ze er langer in. En waar plaats je het rekje bovenin of in het midden?
Weet niet of dat invloed heeft op de prestaties, maar de oven staat wel beter op de pit.
De 414 is namelijk een stuk groter.
De broodjes maak ik onder de kraan nat voor ik ze er in leg.
Dan na een minuut of 3-4 is de onderkant goed bruin, en draai ik de broodjes om.
Totale tijd hangt af van hie hoog de vlam staat, maar het is ongeveer vergelijkbaar met thuis.
Ik had wel een theedoek op de oven liggen om de warmte meer binnen te houden.
Op internet had ik gezien dat een pizzasteen in de oven helpt te voorkomen dat de onderkant van broodjes of bijvoorbeeld lasagne verbrand.
Welke ervaringen wil je horen? Specifiek voor het model kun je ook kijken naar andere tenttrailers. 3dog is vergelijkbaar met Campooz/Campwerk. Staan diverse reviews hier in het topic.Raymond schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 21:23:
3dog eigenaren hier?
Een 3dog hebben we in Ommen in de winkel gezien en zag er degelijk en vooral makkelijk uit. Ook handig vinden we de ruimte in de aanhanger. Lekker makkelijk bagage meenemenAndere vouwwagens zagen er qua opzetten wat bewerkelijker uit, maar dan vaak wel weer een stuk ruimer.
Qua bouwkwaliteit/tentdoek heb ik helaas geen ervaringen.
Je weet dat bij huren ook alles bij in zit?Raymond schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 21:23:
3dog eigenaren hier?
Een 3dog hebben we in Ommen in de winkel gezien en zag er degelijk en vooral makkelijk uit. Ook handig vinden we de ruimte in de aanhanger. Lekker makkelijk bagage meenemenAndere vouwwagens zagen er qua opzetten wat bewerkelijker uit, maar dan vaak wel weer een stuk ruimer.
Als je koopt heb je ook nog andere dingen nodig.
Beginnend bij een hamer.
Maar ook stroomkabels, stekkerblokken.
Kooktoestel, servies bestek
Stoelen en tafel
Tenttapijtje
Verlichting
Koelbox
etc,etc
Dat is nog zomaar 1000-1500 euro extra.
Campooz ook een optie?
Die raak je ook wel weer makkelijk kwijt.
Dit is dan een offroader, die zijn nieuw een stuk duurder dan de normale.
https://www.marktplaats.n...ttons&utm_content=app_ios
[ Voor 17% gewijzigd door FRANQ op 16-06-2022 09:42 ]
Ik had de indruk dat 3dog vwb kwaliteit wel een stukje boven campooz staat. Ik heb beide bekeken en daarmee is die indruk ook wel bevestigdDaDude schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 08:34:
[...]
Welke ervaringen wil je horen? Specifiek voor het model kun je ook kijken naar andere tenttrailers. 3dog is vergelijkbaar met Campooz/Campwerk. Staan diverse reviews hier in het topic.
Qua bouwkwaliteit/tentdoek heb ik helaas geen ervaringen.
wat ik hoop te horen: Hoe het bevalt, wat opvalt in het gebruik en/of opzetten, tips om de vouwwagen beter te kunnen gebruiken. Is de ruimte in de praktijk voldoende, wat is daar de ervaring mee?
Misschien ervaringsdeskundigen die zowel 3dog als andere merken tenttrailers kennen en de verschillen kunnen toelichten.
Voor wat betreft wat er allemaal aan extra's bij komt: We hebben er nu eentje op het oog, waarbij zo'n beetje alles bijzit tot aan een koelkastje aan toe. Dus zelf eigenlijk alleen nog beddegoed/slaapzak fixen en een bedje voor dochter. Dat scheelt idd een boel zelf regelen. Vandaar de opmerking: Is goedkoper dan huren, zeker als we hem 2-3x gebruiken.