Inmiddels ong 12 uur in Moon zitten en wat mij, buiten de
eerdere observaties opvalt:
* Het spel lijkt nog makkelijker te zijn dan XY en ORAS. Ik ben van de oude stempel en in mijn beleving waren de spellen tot BW/B2W2 echt een stuk lastiger.
* De namen van de nieuwe Pokémon zijn ware tongbrekers
* De trials die de gyms vervangen zijn voor mij als oudgediende, even wennen, maar zijn wel een leuke aanpassing. Voor mijn gevoel volgens ze elkaar wel redelijk snel op. Voordeel is wel dat er meer typings kunnen worden toegepast op de trials.
* De effectiveness tijdens het battlen. Waarschijnlijk hetzelfde als toen navigatie in auto's gemeengoed begon te worden: ik wordt er aardslui van, maar het is zo lekker

* Het verdwijnen van HM's en met name de HM-slaves is een goed idee geweest. Probleem is wel dat mijn Slowbro het moet doen met Watergun, terwijl ik een water type inmiddels al Surf zou hebben geleerd

* Z-moves zijn een leuke toevoeging. Ik ben wel benieuwd hoeveel deze gebruikt zullen gaan worden in competities; je bent een item slot kwijt voor één move.
* Door de kaart onderin voelt het heel erg rechtlijnig. In Red en Blue was het af en toe echt zoeken om verder te komen. Nu hoef je slechts de marker op de kaart te bereiken.
Al met al een heleboel aanpassingen die bijna allemaal goed uitpakken. Het is alleen jammer dat de 3DS zulke achterstallige hardware heeft dat je zelfs bij het battles tegen twee tegenstanders tegelijk je al merkbare lag hebt.