Protax schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 16:23:
Ik zit al geruime tijd er aan te denken om weer wat te gaan sparen / collecten. Vroeger spaarden ik met mijn vader postzegels / telefoonkaarten etc. en dat begint weer te kriebelen.
Nu merk ik dat mijn zoontje (bijna 7), langzaam geïnteresseerd begint te raken in Pokémon. Daardoor lijkt het me leuk om dit samen op te pakken.
Nu zit ik met een aantal vragen:
- Hoe begin je?
- Kan je dit echt sparen / compleet maken van bijv. een serie?
- Hoe ga je om met dubbelen etc.?
Als iemand mij wat wijzer kan maken, zou ik dat erg waarderen :-)
Hoi!
Altijd leuk om nieuwe verzamelaars te krijgen in de wereld.
- Ik zou zeggen, begin om te bepalen wat je wil verzamelen. Wil je complete sets maken? Nieuwere sets die beschikbaar zijn in de winkel, of wil je de wat oudere sets sparen (wellicht wat nostalgie van vroeger) Of wil je bepaalde pokemon sparen, of een thema in pokemon.
- Er zijn verschillende apps/sites die laten zien wat er allemaal in een set zit, kan je bijhouden hoe ver je ben. Ik gebruik zelf de gratis app Pokellector op Iphone. Hierin kan je elke era pokemon/set aanklikken en rustig door de kaarten scrollen die erin zitten. Mocht je die set sparen kan je ook aangeven welke kaarten je al heb, en snel zien wat je nog mist. (maar iemand hier op tweaker forum heeft
https://tcgcodex.com/ gebouwd) kan je ook even op kijken hoe t werkt!
- Je kan van sets die momenteel in de winkel liggen dichte pakjes kopen, echter is pokemon momenteel best wel aan de prijzige kant (de peak is wel geweest, en het begint langzaam te dalen)
Als je echt een set spaart, en wilt openen zou ik adviseren om bijvoorbeeld van elk product 1 of 2 artikelen te openen. Probeer wat leuke kaarten eruit te halen, maar je merkt al snel dat je loopt in dubbele kaarten. Ook zijn vaak losse single kaarten die je mist in de set een stuk goedkoper om gewoon te kopen op Marktplaats/Facebook/Lokale kaartshop/spellenwinkel en eventueel op grootste online platform van EU (Cardmarket) .
Dubbele kaarten kan je gebruiken om te ruilen, of verkopen en daarvan dus je missende kaarten weer te kopen. De top chases van bepaalde sets zijn echter wel duur. Om sets te completen moet je soms dus of erg veel geluk hebben, (kan soms wel eens 200 tot 1000 pakjes duren) of enorm veel geld ertegen aan te gooien. Bepaal daarom echt van te voren wat je wil doen. Als je sets wilt completen, zou ik ook lekker set voor set doen. Pokemon released vaak tussen 5 en 7 sets per jaar. Dus sets komen behoorlijk snel en bijhouden is niet te doen.
Gemiddelde prijzen van pakjes liggen tussen 6 en 8 euro. Ik zou nooit meer betalen voor een set die nog in de printrun zit. Dus kijk uit met online prijzen.
-Boosterbox tussen 216 en 230 euro van nieuwe sets (zitten 36 packs in) dus rond 6 euro per pack.
-Etbs (elite trainer box0 zouden tussen 60 en 80 euro moeten zitten. ( zitten 9 packs in en een promo) de packprijs is hier wel wat duurder, maar een mooie goede promo soms kan ook nog wel wat waard zijn)
-3 Pack blisters tussen 18 en 25 euro ( al vind ik zelf 25 euro al veel te duur)
-Booster bundle zitten 6 packs in. Prijs tussen 35 en 45 euro (daarboven zou ik het niet kopen)
- Tinnetjes zitten vaak 2 packs in , en een kaartje/muntje of ander artikel die niet echt waarde hebben. prijs tussen 12 en 15 euro.
- Heel veel collectie dozen van waarde tussen 25 en 50 euro. Hier zitten vaak heel veel verschillende sets in en soms wat promo kaarten. Ik zou deze dozen alleen kopen als je weet dat de sets die je spaart hierin zitten.
Ik zou zeggen, lees je zelf rustig in, kijk misschien wat video's. Laat je vooral niet gek maken door de gekte/prijzen. Het is momenteel vrij duur, maar singles zijn goed te betalen ( markt is vooral gebaseerd op sealed producten.) Op een beurs staan ook vaak veel mensen/vendors met heel veel mappen met bulk die je goedkoop kan kopen om je set af te maken.
succes!