CJ's AMD Radeon Info & Nieuwsdiscussietopic - Deel 135 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 8 ... 10 Laatste
Acties:
  • 47.552 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:01
Cassius schreef op zondag 26 juni 2016 @ 11:21:
[...]

De kaart is zo compact opgezet, zo klein eigenlijk - je denkt bijna dat de koeler zo groot is om het nog "wat te laten lijken" in grootte :D . Geeft wel hoop op verdomd snelle kaarten in de toekomst als ze nog zoveel ruimte over hebben en dat met dit (verwachte) wattage kunnen neerzetten :o .
Ja, deze kaarten zijn de 7870 / 270x van deze generatie.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trygve
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:38

Trygve

Redacteur
-The_Mask- schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 22:00:
32 ROPS is het meest logische, er zijn maar iets meer streamprocessors als Tonga welke ook 32 ROPS heeft. Aantal jaar terug hadden ze ook minder ROPS in een nieuwe GPU, weet niet meer welke, maar de ROPS waren toen gewoon efficiënter.
Dat begrijp ik, maar Tonga werd helemaal niet als VR-kaart aangeprezen. Bij de RX480 doet AMD dat wel, zij het als instapkaart voor VR. Zijn de 32 ROPs niet wat mager om VR op een enigszins deftige resolutie te kunnen draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-08 19:58
r100 schreef op zondag 26 juni 2016 @ 12:14:
[...]

Dat begrijp ik, maar Tonga werd helemaal niet als VR-kaart aangeprezen. Bij de RX480 doet AMD dat wel, zij het als instapkaart voor VR. Zijn de 32 ROPs niet wat mager om VR op een enigszins deftige resolutie te kunnen draaien?
Als ze die ROP's nog wat efficienter gemaakt hebben zie ik niet waarom dit een probleem zou moeten zijn. De clockspeeds zijn ook veel hoger dus je hebt dan ook al meer troughput.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recon24
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-08-2022
Zullen er nog verschillen zijn tussen de referentie kaarten van alle merken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DervishD
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06-08-2023
Nee. Daarom zijn het ook referentie kaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recon24
DervishD schreef op zondag 26 juni 2016 @ 13:29:
Nee. Daarom zijn het ook referentie kaarten.
Dan vraag ik me af waarom Nvidia en AMD deze kaarten niet gewoon uitbrengt onder hun eigen brand. Maakt dus geen fuck uit of je ref model van Gigabyte, MSI of Asus koopt?

Ik zit erg te twijfelen tussen een 480 8GB of 1070. De Nvidia kaarten zijn gewoon bijna niet te krijgen en de prijs van de 1070 is ook redelijk omhoog gegaan. Woensdag wil ik eigenlijk wel een 480 bestellen maar de custom kaarten komen er ook nog aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorbo
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-09 20:32

Sorbo

Uw hulp in huis!

Recon24 schreef op zondag 26 juni 2016 @ 13:36:
[...]

Dan vraag ik me af waarom Nvidia en AMD deze kaarten niet gewoon uitbrengt onder hun eigen brand. Maakt dus geen fuck uit of je ref model van Gigabyte, MSI of Asus koopt?

Ik zit erg te twijfelen tussen een 480 8GB of 1070. De Nvidia kaarten zijn gewoon bijna niet te krijgen en de prijs van de 1070 is ook redelijk omhoog gegaan. Woensdag wil ik eigenlijk wel een 480 bestellen maar de custom kaarten komen er ook nog aan.
Nope, maakt geen fuck uit :) De reden dat AMD/NVIDIA ze zelf niet uitbrengen, is omdat ze geen kaarten fabriceren. Ze "verkopen" hun referentieontwerpen aan MSI, Gigabyte, Asus en alle andere fabrikanten, die de kaarten bouwen en verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
r100 schreef op zondag 26 juni 2016 @ 12:14:
[...]

Toen Tonga werd gelanceerd was er ook nog geen Vive of Oculus Rift, dus dat is niet zo vreemd. Wat heeft het voor zin om je marketing op VR te richten als je het niet kunt gebruiken.

De enige reden dat AMD zich nu wel op VR richt is omdat er nu wel VR brillen verkrijgbaar zijn en omdat VR hot is. Een RX480 is waarschijnlijk ook helemaal niet een VR kaart, alleen marketingtechnisch gezien is het slim om hem zo in de markt te zetten. VR is het toverwoord, nog meer dan LED waarschijnlijk. :p

Een echte VR videokaart is één welke iets vergelijkbaars doet als nVidia's Simultaneous Multi-Projection, maar dan moet het een open standaard of onderdeel van DX12 zijn, want alleen dan kan het een succes worden.

Waarom zou een kaart voor VR trouwens meer ROPS moeten hebben dan één die niet voor VR bedoeld is?
Recon24 schreef op zondag 26 juni 2016 @ 13:26:
Zullen er nog verschillen zijn tussen de referentie kaarten van alle merken?
Niks noemenswaardig iig, de eventuele verschillen zijn verwaarloosbare verschillen.
Recon24 schreef op zondag 26 juni 2016 @ 13:36:
[...]

Dan vraag ik me af waarom Nvidia en AMD deze kaarten niet gewoon uitbrengt onder hun eigen brand.
Omdat ze dan gaan concurreren met fabrikanten als Gigabyte, MSI, Asus e.d., dat zal de samenwerking dus niet bevorderen. Daarnaast hebben nVidia en AMD niet de connecties die andere fabrikanten wel hebben.
Maakt dus geen fuck uit of je ref model van Gigabyte, MSI of Asus koopt?
Verschillen zijn prijs, accessoire en garantie(afhandeling).

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:19
-The_Mask- schreef op zondag 26 juni 2016 @ 00:43:
[...]

Als dat in dit topic wordt gezegd wordt het wel direct verbeterd. Daarnaast ben jij juist wel zo één die klaagt over een kleine geheugenbus. Maar anderen de schuld geven is natuurlijk wel makkelijker.

[...]

[...]

Twee keer hier geheugenbus en geen geheugenbandbreedte en ook geen compressie.
Jeetje wat flauw en op de man.

Zie hier:
sdk1985 schreef op maandag 09 februari 2015 @ 23:55:
[...]

Die geheugenbus zou ik maar aan wennen. Hoe breder de bus des te complexer de kaart. Een smallere bus zorgt dus voor meer performance per watt. Tegenwoordig zit er veel vooruitgang in bandbreedte verhogende technieken (net als bijvoorbeeld modulatie bij kabelinternet).
-The_Mask- schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 00:05:
Met alleen compressie kom je er nooit, daarom zal de volgende generatie van zowel AMD als nVidia juist wel heel veel geheugenbandbreedte hebben. En dat is 100% zeker, zie de roadmaps van AMD en nVidia maar.
sdk1985 schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 00:16:
Punt was juist dat bandbreedte niet gelijk staan aan bus breedte. Vergeet niet dat we in 2007 al op 448 bit zaten voor het midden segment. De GTX280 deed 512 bit. Bij de Geforce 400 serie is Nvidia het anders gaan aanpakken. Er kan tegenwoordig gewoon meer met minder. Zie bijvoorbeeld de "third generation delta color compression" in http://www.gamersnexus.ne...s-benchmark-review/Page-2.

en

[...]

http://international.down..._980_Whitepaper_FINAL.PDF

Zelf hebben ze het dus over 1/75%. Met die creatieve rekensom van Nvidia zou de GTX 980 dan 298 GB/s moeten halen. AMD zit nog een beetje "old school" op 512 bit (maar die doen natuurlijk ook wel aan compressie).

Dat het nooit meer nodig is de bus te vergroten is natuurlijk niet te zeggen. Dat ga ik ook zeker niet beweren... Maar Nvidia zit heel erg op het performance/watt spoor en dat blijkt gewoon beter te gaan met een simpelere kaart. Het zou wat mij betreft niet logisch zijn om volgend jaar een 512 bit midrange kaart van Nvidia te verwachten (tenzij stacked ram rare dingen betekent voor de bus).

Maar uitspraken in de strekking van "met die smalle bus kan het nooit wat zijn" zijn ongefundeerd.
Lijkt me duidelijk toch?

Natuurlijk heb ik in jou quotes een opmerking over gemaakt dat een bus te smal is. De GTX 960 is gewoon geen topkaart met een te smalle bus Neemt niet weg dat het omgekeerde ook al lang en breed is aangekaart. Ik heb de hele move naar steeds smallere bussen überhaupt letterlijk voorspeld. Iets waar jij het blijkbaar niet eens mee was (alhoewel je dat zo niet letterlijk hebt verwoord gaf je me ook zeker geen gelijk). Mijn belangrijkste toevoeging; een bron in de vorm van een whitepaper van NVidia in plaats van de zoveelste "het is zoals ik het zeg want ik weet alles beter en bronnen heb ik niet". Als je even had gegoogled op mijn nickname in combinatie met delta color compression dan was je direct 6 resultaten tegengekomen.

[ Voor 4% gewijzigd door sdk1985 op 26-06-2016 15:31 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
XFX Radeon RX480 doos, inhoud en benchmarks;

http://imgur.com/a/3iTkS

Bron; https://www.reddit.com/r/...with_a_dp_to_dvi_cable_d/

Displayport naar DVI kabel en 1328MHz frequentie

[ Voor 5% gewijzigd door NitroX infinity op 26-06-2016 16:33 ]

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:01
Zo'n kabel doet alleen single link dvi toch?

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:29
Klopt, maximaal 1200p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indy91
  • Laatst online: 31-01 14:21
Nice find NitroX Infinity :)

Het betreft hier dus de XFX RX480 black edition: RX-480M8BBA6, 1328MHz, backplate, met handige DP naar DVI kabel.

De XFX RX480 Core edition, 1266MHz, heeft code RX-480M8BFA6 en is dus zonder backplate

AMD CPU FX-8350@4,4GHz | Scythe Fuma | Scythe Kaze Master II | Asus M5A97 Rev.2 | Sapphire RX 480 Nitro OC+ | 16GB Geil Black Dragon DDR1600 | 480 Sandisk Ultra II SSD | Corsair GamingSeries 800Watt | Creative Tactic 3D Alpha | Corsair Gaming M65

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosin
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:55
Mijn handen beginnen te jeuken, ik wil die kaart inbouwen en mijn GTX960 met een hamer kapot slaan: + (typische AMD commercial)
Ik ben toch benieuwd naar dit, wil graag terug naar AMD!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:31

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Mosin schreef op zondag 26 juni 2016 @ 17:05:
Mijn handen beginnen te jeuken, ik wil die kaart inbouwen en mijn GTX960 met een hamer kapot slaan: + (typische AMD commercial)
Ik ben toch benieuwd naar dit, wil graag terug naar AMD!
Nog even wachten

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:05
NitroX infinity schreef op zondag 26 juni 2016 @ 16:30:

Toch jammer dat XFX 'm niet op 1337 MHz heeft geklokt en er een L33T-versie van heeft gemaakt :+

Oh wee als MSI straks wel met dat idee komt :P

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recon24
Woensdag dus uitzoeken welke het beste is en meeste accessoires erbij geeft. Hopelijk heeft MSI ook een goede clockspeed, dan hoef ik niet verder te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:52

MazeWing

The plot thickens...

NitroX infinity schreef op zondag 26 juni 2016 @ 16:30:

Klopt het dat de 3dmark scores een stukje onder de 390x liggen en vergelijkbaar met de 290 zijn?

[ Voor 3% gewijzigd door MazeWing op 26-06-2016 17:33 ]

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Laatst online: 19:05
Recon24 schreef op zondag 26 juni 2016 @ 17:31:
Woensdag dus uitzoeken welke het beste is en meeste accessoires erbij geeft. Hopelijk heeft MSI ook een goede clockspeed, dan hoef ik niet verder te zoeken.
Even wachten is nooit verkeerd. Hoewel het erop lijkt dat er meer dan genoeg voorraad is op de launch, kan je erop wachten dat de vraag hoger is dan het aanbod en dat de shops daar extra aan verdienen. Bovendien heb je over een paar weken de custom koelers die wellicht nog beter zijn ;)
MazeWing schreef op zondag 26 juni 2016 @ 17:31:
[...]

Klopt het dat de 3dmark scores een stukje onder de 390x liggen en vergelijkbaar met de 290 zijn?
Prestaties liggen ongeveer tussen de GTX970 en GTX980, lijkt het nu op. Dat is dus vergelijkbaar met de 390X, ietsje sneller dan de 290 ;)

[ Voor 24% gewijzigd door Richh op 26-06-2016 17:36 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Sorbo schreef op zondag 26 juni 2016 @ 13:41:
[...]

Nope, maakt geen fuck uit :) De reden dat AMD/NVIDIA ze zelf niet uitbrengen, is omdat ze geen kaarten fabriceren. Ze "verkopen" hun referentieontwerpen aan MSI, Gigabyte, Asus en alle andere fabrikanten, die de kaarten bouwen en verkopen.
Het zit iets anders in elkaar. Het maakt idd niets uit want al deze reference designs zijn 100% gelijk, dat komt ook omdat het zgn finished cards zijn. Deze worden niet door MSI, XFX of wie dan ook gemaakt maar wij krijgen ze compleet met koeler aangeleverd. Dat stoppen wij in een doos, en klaar. Die kaarten worden door een 3rd party gemaakt, flextronics, foxcon, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freaky Maus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-09 06:01
Wordt steeds nieuwsgieriger naar de RX480, dilemma's steken de kop op! Woensdag een reference design bestellen en mogelijk later wisselen met een custom design of niet?

Als je ziet dat de kloksnelheid nu al van reference 1266MHz naar 1328MHz wordt opgeschroefd dan ziet het er lekker uit voor custom kaarten met dikke koelers erop. Mesa so happy, it's so close! I'm going 8)7

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Nu online
Waterblokken voor de RX480 worden tussen de 7e en 14e van Juli verwacht volgens een werknemer van EKWB;
https://www.reddit.com/r/...r_wc_on_an_rx_480/d4ndfii

En dit lijkt mij ook wel goed om te lezen;
https://www.reddit.com/r/...99r/people_need_to_relax/

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
sdk1985 schreef op zondag 26 juni 2016 @ 15:24:
Jeetje wat flauw en op de man.
Is het op de man? Of is het iets aankaarten?
Zie hier:
Die geheugenbus zou ik maar aan wennen. Hoe breder de bus des te complexer de kaart. Een smallere bus zorgt dus voor meer performance per watt. Tegenwoordig zit er veel vooruitgang in bandbreedte verhogende technieken (net als bijvoorbeeld modulatie bij kabelinternet).
Zie daar, dit klopt dus al niet. Het hangt namelijk ook af van het soort geheugen dat wordt gebruikt. de 4096-bit brede HBM bus die Fiji heeft, zorgt namelijk voor een stuk eenvoudiger kaart dan een 512-bit gDDR5 bus. Bovendien zorgt die bus, samen met het geheugen, voor een aanzienlijk betere performance per Watt. Dus niet voor een slechtere performance per Watt.

Verder is het sowieso vreemd om te stellen dat een bredere bus voor een slechtere performance per Watt zorgt, want hoe wil je dat aantonen? Als je een 128-bit bus aan 7GBPS gDDR5 koppelt, krijgt je volgens mij echt geen betere performance per Watt dan wanneer je een 256-bit bus aan 7GBPS gDDR5 koppelt. Waarom niet? Omdat je performance theoretisch verdubbelt, terwijl alleen je geheugenbus wat extra stroom trekt. Het geheugen blijft hetzelfde trekken, dus feitenlijk gaat je performance per Watt omhoog met de bredere bus. Of het rendabel is voor de GPU is een ander verhaal, maar daar heb je het niet over in je betoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Nu online
De verbindingen tussen geheugen en gpu bevinden zich op de interposer in plaats van op de videokaart. Het gehele pakket is er niet eenvoudiger op geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
Het geheel niet nee, de kaart zelf wel. Ik weet het, dat is een beetje spijkers op laag water zoeken, maar toch. Het ging op dat punt vooral om de performance per Watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tja wat is eenvoudig, een videokaart ontwerpen beginnend vanaf de GPU is sowieso natuurlijk alles behalve eenvoudig. Het PCB zelf wordt wel een stuk simpeler en goedkoper met HBM.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WickedWizard
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-07 15:05
Voor de mensen die aankomende woensdag de kaart in huis willen halen, hoe pakken jullie dit aan? In de afgelopen dagen krijg ik van allerlei winkels (Coolblue, Afuture, Azerty, 4Launch, Paradigit) als reactie dat er nog niks bekend is en dat de kaart waarschijnlijk eind van de maand wordt geïntroduceerd. Ik heb nog nooit een videokaart op releasedag gehaald, maar is het een kwestie van woensdag bij openingstijd een filiaal binnen lopen en eentje mee kunnen nemen? (ervan uitgaande dat er voorraad is uiteraard)
Of is een videokaart normaliter al morgen/overmorgen te reserveren zodat je hem woensdag bezorgd krijgt? Misschien zijn dit meer vragen voor een eventueel levertijdentopic straks, maar ben toch benieuwd hoe jullie het aan gaan pakken..

StarWarsAwakens.nl | De Star Wars Community van de Benelux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-08 23:53
Zou het nog uitmaken welk merk je neemt qua koeltechniek
Ik bedoel dan de ene kaart z'n fan altijd laat draaien ook idle en de andere pas onder zware load?

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:42
WickedWizard schreef op zondag 26 juni 2016 @ 22:02:
Voor de mensen die aankomende woensdag de kaart in huis willen halen, hoe pakken jullie dit aan? In de afgelopen dagen krijg ik van allerlei winkels (Coolblue, Afuture, Azerty, 4Launch, Paradigit) als reactie dat er nog niks bekend is en dat de kaart waarschijnlijk eind van de maand wordt geïntroduceerd. Ik heb nog nooit een videokaart op releasedag gehaald, maar is het een kwestie van woensdag bij openingstijd een filiaal binnen lopen en eentje mee kunnen nemen? (ervan uitgaande dat er voorraad is uiteraard)
Of is een videokaart normaliter al morgen/overmorgen te reserveren zodat je hem woensdag bezorgd krijgt? Misschien zijn dit meer vragen voor een eventueel levertijdentopic straks, maar ben toch benieuwd hoe jullie het aan gaan pakken..
Zelf heb ik ook al geld opzij staan voor de RX 480.
Persoonlijk wacht ik even af wat uit de "echte" reviews naar voren komt.
Met name w.b.t. prestaties van de kaart en het koelvermogen van de stock koeler.

Maar in jouw geval zou ik gewoon de shops blijven checken, dan merk je vanzelf wel wanneer je kunt gaan bestellen/afhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

ErikRo schreef op zondag 26 juni 2016 @ 22:16:
Ik bedoel dan de ene kaart z'n fan altijd laat draaien ook idle en de andere pas onder zware load?
Bij reference zie ik dat niet gebeuren, zodra de customfans uitkomen, tja, ik denk dat het merendeel van de fabrikanten wel zoiets erop knutselt.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
HugoBoss1985 schreef op zondag 26 juni 2016 @ 22:23:
[...]

Zelf heb ik ook al geld opzij staan voor de RX 480.
Persoonlijk wacht ik even af wat uit de "echte" reviews naar voren komt.
Met name w.b.t. prestaties van de kaart en het koelvermogen van de stock koeler.
Je hebt ook weinig keus. De kaart kopen voordat de reviews verschijnen, zit er sowieso niet in. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:42
-The_Mask- schreef op zondag 26 juni 2016 @ 22:27:
[...]

Je hebt ook weinig keus. De kaart kopen voordat de reviews verschijnen, zit er sowieso niet in. ;)
:)

Zal er veel tijdsverschil in zitten tussen de reviews en het aanbod van de kaarten?
Op de reviews van de custom kaarten moeten we nog langer wachten (En dan is het weer precies wat jij aangeeft.)

Maarja de reviews zijn één ding, maar een kaart met "non-stock" koeler vind ik een meerwaarde.
Je kan ook direct de kaart kopen, zodra die mogelijkheid bestaat.
Maarja als de koelprestaties van die stock koeler dan tegenvallen (w.b.t. stilte/koelvermogen) ... 8)7

Met een R9 290 is het niet zo moeilijk om geduldig te zijn, eigenlijk ben ik daar nog dik tevreden mee.
Alleen dus niet met de warmte (het werkt letterlijk als een kachel) en het stroomverbruik.

[ Voor 15% gewijzigd door HugoBoss1985 op 26-06-2016 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:16
-The_Mask- schreef op zondag 26 juni 2016 @ 22:27:
[...]

Je kan een kaart bestellen en annuleren :P.

Hoop er inderdaad woensdag 2 te kopen, maar ik ga hiervoor niet naar de winkel :p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recon24
Woensdag ochtend zodra ik wakker ben meteen even op mijn phone de pricewatch checken. Mocht daar nog niks staan dan de bekende sites even afstruinen, en eventueel een bestelling plaatsen.

En anders op kantoor even in de gaten houden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
  • Laatst online: 07-09 19:15

Racing_Reporter

Contentmaker

ErikRo schreef op zondag 26 juni 2016 @ 22:16:
Standaarddesign. Zit voor de rest geen verschil in de uitvoering, dus nee, daar zal je niks anders aan merken ;)

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Zou een i7 920 op 3.46 ghz een crossfire 480 setje heel erg bottlenecken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter

Racing_Reporter

Contentmaker

Sj44k13 schreef op zondag 26 juni 2016 @ 23:28:
Zou een i7 920 op 3.46 ghz een crossfire 480 setje heel erg bottlenecken?
Mwa, het is een i7. Hoe harder je de GPU's gaat gebruiken, hoe meer het meevalt. Dus meer details, AA, schaduwen, etc. Voor gewone HD-gaming zal 1 wel genoeg zijn, geen idee wat jij zoekt voor de rest natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolaf
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15-05 17:55
ik vind hem met 87C wel een beetje aan de warme kant hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:36
dolaf schreef op maandag 27 juni 2016 @ 08:08:
[...]

Dat viel mij ook al op.... maar de fan-speeds stonden ook vrij laag dacht ik. Zelf wacht ik toch even de reviews af, ook mbt temperatuur. Als die gewoon goed presteert kwa geluid en temperatuur haal ik een reference (scheelt weer warmte in de kast die afgevoerd moet). Als het tegenvalt wacht ik op de customs.

Sowieso wil ik eigenlijk een nieuwe kast (met kabelmanagement) dus dat wordt nog een leuke zoektocht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PepperNutz
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
[...]

Toch maar wachten op de custom koelers ;)

Oja nog 2.5 dag@ hype

[ Voor 5% gewijzigd door PepperNutz op 27-06-2016 08:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
[...]

Ach het is relatief de R9 290x werd 94c en bleef daar zitten. Als de kaart prima werkt is er niets aan de hand. Uitval van 290 en 290X kaarten valt ook reuze mee als de temps een issue waren geweest hadden we al veel meer uitval gezien.

En de refferenced Cooler zal wel. Cost down zijn. Geen dure heatpipes of vapor chambers ze willen die kaart immers voor 199 dollar in de winkel hebben liggen.

En als power management vergelijkbaar is als met de 290(X) zal hij eerst naar zijn Mac temp gaan en dan pas fan speed verhogen om er voor te zorgen dat er zo min mogelijk herrie gemaakt wordt. Dus het kan best zijn dat de temps wel lager kunnen met een wat agressiever fan profiel.

Die 88c werd gehaald met max 2230rpm van de fan. Dat is niet echt veel. De 290(X) zaten een stukje hoger tussen de 2550 en 2650.

Wil je echt goede cooling zal je meer moeten betalen voor een aftermarket kaart.

[ Voor 29% gewijzigd door Astennu op 27-06-2016 08:37 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaVince
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 08-04 15:08
[...]

Wat mij opviel was de powerdraw van 147W. PCI +6pin kan toch 150W leveren? Ook draaide de kaart op zo'n 1330 MHz. Als het waar is dat de kaart zoals eerder gezegd naar de 1600MHz kan worden overgeklokt ben ik heel benieuwd hoe dat voor elkaar is gekregen zonder tegen powerlimits aan te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
ParaVince schreef op maandag 27 juni 2016 @ 09:11:
[...]

Wat mij opviel was de powerdraw van 147W. PCI +6pin kan toch 150W leveren? Ook draaide de kaart op zo'n 1330 MHz. Als het waar is dat de kaart zoals eerder gezegd naar de 1600MHz kan worden overgeklokt ben ik heel benieuwd hoe dat voor elkaar is gekregen zonder tegen powerlimits aan te lopen.
Volgens mij levert een 6P officieel 75watt en het PCI-E slot zelf ook 75 watt. Een 8P stekker kan 150 watt leveren. Maar een goede PSU kan ook prima 150 watt over 6P leveren.

Het is wel even de vraag of GPU-Z die waardes goed uit leest. We zullen straks bij reviews wel zien of het klopt.

Het is nog even de vraag hoe hoog ze gaan zonder over voltage. Zou best kunnen dat het dan bij +-1400 Mhz wel op is. Maar dat je met hogere voltages en goede cooling wel leuke dingen kan doen.

Woensdag komen we er wel achter :)

[ Voor 14% gewijzigd door Astennu op 27-06-2016 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:56
Een goeie PSU kan wel 400 watt leveren met 6P maar dat is dan geheel buiten specs

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Ik weet niet of deze al een keer voorbij gekomen is maar de cooler teardown laat zien dat het wel een goedkope heatsink is:

Afbeeldingslocatie: https://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2016/06/AMD-Radeon-RX-480-PCB-Polaris-10-3.jpg

Afbeeldingslocatie: https://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2016/06/AMD-Radeon-RX-480-PCB-Polaris-10-4.jpg

Maar ik had eigenlijk ook niet anders verwacht gezien de prijs van de kaart en de prestaties die hij wel kan leveren.
Ik vind de cooler mooi en graag een blower wil gezien mijn kleine kast (dual en tripple fans blazen al die hitte de kast in en dan kan de warmte amper weg). Maar ik verwacht geen top koelprestaties van die heatsink.

Als ze hem wat verder door hadden laten lopen was het al beter geweest. Al zitten de VRM's dan wel in de weg of krijg je een apart heatsink ontwerp wat weer duur is.

[ Voor 42% gewijzigd door Astennu op 27-06-2016 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Niet online
Racing_Reporter schreef op zondag 26 juni 2016 @ 23:33:
[...]

Mwa, het is een i7. Hoe harder je de GPU's gaat gebruiken, hoe meer het meevalt. Dus meer details, AA, schaduwen, etc. Voor gewone HD-gaming zal 1 wel genoeg zijn, geen idee wat jij zoekt voor de rest natuurlijk.
Game puur 1080p maar zou mooi zijn als alle games volledig op max vloeiend draaien. Kan natuurlijk ook eerst voor 1 exemplaar gaan en kijken hoe dat draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recon24
Hmmm..toch wil ik woensdag wel een reference model scoren. Ik kan hem daarna altijd nog verpatsen en een custom model aanschaffen.

Het ziet er idd nogal cheap uit van binnen hahaha.

[ Voor 17% gewijzigd door Recon24 op 27-06-2016 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Recon24 schreef op maandag 27 juni 2016 @ 09:32:
Hmmm..toch wil ik woensdag wel een reference model scoren. Ik kan hem daarna altijd nog verpatsen en een custom model aanschaffen.

Het ziet er idd nogal cheap uit van binnen hahaha.
Same here. Al denk ik dat hij prima gaat voldoen. En anders ga ik lekker ouderwets modden :) kijken of ik een andere Vapor heatsink of heapipe full copper heatsink daar kan mounten. Of bv een sever blade heatsink of zo.

Maar wie weet koelt hij voor wat ik er mee ga doen meer dan prima en laat ik het lekker zo.
Ik wil juist wel gebruik maken van die verbeterde efficiëntie. En niet die weer de deur uit gooien door een dikke overvolt er op te gooien.

Ik clock hem denk ik gewoon max over op stock voltages of iets lagere voltages en dan laat ik het daar bij.
Sj44k13 schreef op maandag 27 juni 2016 @ 09:32:
[...]

Game puur 1080p maar zou mooi zijn als alle games volledig op max vloeiend draaien. Kan natuurlijk ook eerst voor 1 exemplaar gaan en kijken hoe dat draait.
Ik zou dat eerst doen inderdaad. Het zal per game verschillen. Games die zwaar op single core IPC leunen of slecht geoptimaliseerd zijn draaien niet lekker op zo'n cpu. Mooi voorbeeld is black desert online. Maat van mij speelt dat spel. Maar zelfs op mijn 4790K @ 4.5GHz ga je nog regelmatig richting de 30FPS en dan staat niet eens alles qua IQ aan. Het is daar duidelijk een CPU limit een aantal licht effecten waren al uit.

AAA title games zullen nog best prima draaien op die CPU. Zeker als games multi core support hebben en alle 4 de cores kunnen gebruiken.

Ik ga zelf aan het einde van het jaar weer een shoppen voor een nieuwe CPU. Ik hoop dat Zen het goed genoeg doet dan ga ik weer een keer voor AMD ipv Kaby Lake. Skylake vond ik alles behalve indrukkend vergeleken met Haswell en dat Broadwell er ook nog tussen zat :/ Voor games schiet je er amper iets mee op.

[ Voor 40% gewijzigd door Astennu op 27-06-2016 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
Astennu schreef op maandag 27 juni 2016 @ 09:29:
Ik weet niet of deze al een keer voorbij gekomen is maar de cooler teardown laat zien dat het wel een goedkope heatsink is:

[afbeelding]

[afbeelding]

Maar ik had eigenlijk ook niet anders verwacht gezien de prijs van de kaart en de prestaties die hij wel kan leveren.
Ik vind de cooler mooi en graag een blower wil gezien mijn kleine kast (dual en tripple fans blazen al die hitte de kast in en dan kan de warmte amper weg). Maar ik verwacht geen top koelprestaties van die heatsink.

Als ze hem wat verder door hadden laten lopen was het al beter geweest. Al zitten de VRM's dan wel in de weg of krijg je een apart heatsink ontwerp wat weer duur is.
Het weg te werken vermogen is ook een stuk minder dan de voorgangers....

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
winwiz schreef op maandag 27 juni 2016 @ 09:37:
[...]

Het weg te werken vermogen is ook een stuk minder dan de voorgangers....
Dat weet ik dat heb ik ook al meerdere keren in dit topic gezegd toen mensen over de AMD refferenced blower's aan het klagen waren.

Maar over de temps van 88c verbaas ik mij totaal niet na het zien van deze heatsink. Nogmaals er is niets mis met die temps maar gezien het TDP van 150 watt en die heatsink is 88c full load met 2230rpm fan speed gewoon een normale waarde. Niet ideaal voor zware overclocks. Maar voor standaard gebruik is die koeler prima. En gezien de prijs setting ook helemaal in de lijn der verwachting. Ik had ook echt geen heatpipes of vapor chamber cooler verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recon24
Astennu schreef op maandag 27 juni 2016 @ 09:36:
[...]

Same here. Al denk ik dat hij prima gaat voldoen. En anders ga ik lekker ouderwets modden :) kijken of ik een andere Vapor heatsink of heapipe full copper heatsink daar kan mounten. Of bv een sever blade heatsink of zo.

Maar wie weet koelt hij voor wat ik er mee ga doen meer dan prima en laat ik het lekker zo.
Ik wil juist wel gebruik maken van die verbeterde efficiëntie. En niet die weer de deur uit gooien door een dikke overvolt er op te gooien.

Ik clock hem denk ik gewoon max over op stock voltages of iets lagere voltages en dan laat ik het daar bij.

[...]

Ik zou dat eerst doen inderdaad. Het zal per game verschillen. Games die zwaar op single core IPC leunen of slecht geoptimaliseerd zijn draaien niet lekker op zo'n cpu. Mooi voorbeeld is black desert online. Maat van mij speelt dat spel. Maar zelfs op mijn 4790K @ 4.5GHz ga je nog regelmatig richting de 30FPS en dan staat niet eens alles qua IQ aan. Het is daar duidelijk een CPU limit een aantal licht effecten waren al uit.

AAA title games zullen nog best prima draaien op die CPU. Zeker als games multi core support hebben en alle 4 de cores kunnen gebruiken.

Ik ga zelf aan het einde van het jaar weer een shoppen voor een nieuwe CPU. Ik hoop dat Zen het goed genoeg doet dan ga ik weer een keer voor AMD ipv Kaby Lake. Skylake vond ik alles behalve indrukkend vergeleken met Haswell en dat Broadwell er ook nog tussen zat :/ Voor games schiet je er amper iets mee op.
Ik zal hem voorlopig lekker stock gebruiken en tussentijds checken hoe deze een beetje over te klokken is. Zullen genoeg filmpjes op youtube komen van mensen die deze ref model gaan laten zweten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toettoetdaan
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23-08 15:00
[...]

Die 147watt zit verdacht dicht op de 150watt, ik vraag me echt af of daar een limiet op zit in de BIOS en of er dan OC BIOSen komen die deze limieten verhogen :o

Deze gast (https://disqus.com/by/moseslawrence/) zei op 16 juni al dat alleen de OC versies van de 480 rond de 1070 kunnen komen, de OC versies zijn vrijwel altijd omscheven als 6+8pin kaarten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En ik zeg dat dat niet gaat lukken. Als je tenminste praat over gemiddelden bij meerdere games, in een enkel geval misschien. Maar in een enkel geval zal een stock RX 480 ook wel sneller zijn als een GTX 1070.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Laatst online: 20:29
Toettoetdaan schreef op maandag 27 juni 2016 @ 09:54:
[...]
Die 147watt zit verdacht dicht op de 150watt, ik vraag me echt af of daar een limiet op zit in de BIOS en of er dan OC BIOSen komen die deze limieten verhogen :o
De "maximale" power-draw van een 6-pin connector is dan ook niets meer dan een specs dingetje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaVince
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 08-04 15:08
Dat is misschien zo, en ik ben er ook van overtuigd dat mijn psu het wel zal kunnen trekken. Ik wilde de reference halen, maar nu wacht ik toch echt af tot de review van de MSI versie online staat tot ik een besluit neem.

*edit* damn autocorrect.....

[ Voor 7% gewijzigd door ParaVince op 27-06-2016 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Recon24 schreef op maandag 27 juni 2016 @ 09:44:
[...]

Ik zal hem voorlopig lekker stock gebruiken en tussentijds checken hoe deze een beetje over te klokken is. Zullen genoeg filmpjes op youtube komen van mensen die deze ref model gaan laten zweten.
Hier op tweakers zullen er ook genoeg zijn. Ik ga zeker kijken wat hij kan maar voor 24/7 gebruik zoek ik de limiet tegenwoordig niet meer op. Dan pak ik liever een snelheid waarbij de performance per watt gewoon heel goed is. Vroeger haalde ik wel alles er uit wat er in zat met voltmods H2O cooling en een Prometeia (phase change) cooler.
[...]

Deze gast (https://disqus.com/by/moseslawrence/) zei op 16 juni al dat alleen de OC versies van de 480 rond de 1070 kunnen komen, de OC versies zijn vrijwel altijd omscheven als 6+8pin kaarten ;)
Eerst ook maar eens afwachten of die GPU-Z waardes wel kloppen. Kan ook een reken of uitlees fout zijn. Maar wellicht klopt het ook wel.
Bij nVidia kaarten is het een setting in de bios die ja aan kan passen (of ja eigenlijk meerdere) maar dan kun je de max power draw wel oprekken. Bij AMD heb je dit ook met de PowerTune slider die de huidige GCN kaarten hebben. Ik verwacht dat deze die optie ook wel zal hebben.
-The_Mask- schreef op maandag 27 juni 2016 @ 10:02:
En ik zeg dat dat niet gaat lukken. Als je tenminste praat over gemiddelden bij meerdere games, in een enkel geval misschien. Maar in een enkel geval zal een stock RX 480 ook wel sneller zijn als een GTX 1070.
Denk ik ook. Zelfs met 1600 MHz zal het moeilijk worden om de GTX1070 bij te houden. De GTX1070 is namelijk aardig wat sneller dan een R9 390X Even als de GTX980 Ti en de Fury X.

Ik verwacht ook niet dat alle kaarten 1600Mhz kunnen doen. En als ze het al halen zal het wel met H2O en een overvolt zijn.

Ik verwacht zelf eerder iets in de richting van 1400-1500MHz als OC range.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
Ik denk dat je bij de eerste golf beter op de bijgeleverde accessoires moet letten. De uitvoering zelf zal voor allen gelijk zijn behalve dan een andere sticker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter

Racing_Reporter

Contentmaker

Sj44k13 schreef op maandag 27 juni 2016 @ 09:32:
[...]

Als we die laatste Chinese leak mogen geloven, dan gaat dat lukken. Voor zover ik kon zien liep praktisch alles netjes op minimaal 60FPS. Ben wel benieuwd naar de minimum FPS en frametimes van de kaart, in hoeverre dat gaat afwijken van de afgelopen generatie.
Astennu schreef op maandag 27 juni 2016 @ 09:29:

[afbeelding]

[afbeelding]

Eerder werd er toch iets van 62 graden geleakt? Als dat met het reference design is, is dat érg netjes en doet die koeler z'n werk domweg goed, deels natuurlijk omdat er niet waanzinnig veel hitte weg te werken is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
winwiz schreef op maandag 27 juni 2016 @ 10:23:
Ik denk dat je bij de eerste golf beter op de bijgeleverde accessoires moet letten. De uitvoering zelf zal voor allen gelijk zijn behalve dan een andere sticker.
Die intereseren mij niet zo. Ik ga gewoon voor de goedkoopste :)
Racing_Reporter schreef op maandag 27 juni 2016 @ 10:34:
[...]

Als we die laatste Chinese leak mogen geloven, dan gaat dat lukken. Voor zover ik kon zien liep praktisch alles netjes op minimaal 60FPS. Ben wel benieuwd naar de minimum FPS en frametimes van de kaart, in hoeverre dat gaat afwijken van de afgelopen generatie.

[...]

Eerder werd er toch iets van 62 graden geleakt? Als dat met het reference design is, is dat érg netjes en doet die koeler z'n werk domweg goed, deels natuurlijk omdat er niet waanzinnig veel hitte weg te werken is :)
De XFX kaart haalde 88c max zal vast niet de hele tijd zo hoog geweest zijn maar hij hef die 88 gehaald. In andere games zoals wow was de temp wel aanzienlijk lager. Maar bij zware games zou de temp kunnen oplopen. Maar imo is dat geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

[...]

Kijkend naar die Chinese leak waarbij 3dmark scores van een 290x behaald worden is er een wonder nodig om een gtx 1070 bij te houden, laat staan te overtreffen.

Met betere drivers en een realistische overclock mogen we blij zijn als de performance vergelijkbaar is met een 390x. Daarbij is 90+ graden onder load gewoon belachelijk! In die zin lijkt die tweet van AMD , dat er een vergelijkbare situatie is zoals in 2008, wel te kloppen. Die 4870's werden ook absurd heet (met toch daarbij komende geluidsoverlast). De teardown van de koeler lijkt het haast alsof ze er een koeler van 8 jaar geleden op hebben geplakt.

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nycrea
  • Laatst online: 13-09 09:59
Ik zit wel weer te twijfelen, de geruchten over de prestaties verschillen zo erg. Als de prestaties aanzienlijk beter zijn dan mijn GTX970 en de prijs is zoals verwacht dan neem ik er zeker een.
Ik ben ook zeer benieuwd naar de reviews en overklokbaarheid van het ref model, als dit tegenvalt misschien toch wachten op een AIB.

🇺🇦

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
Je moet voor jezelf uitmaken of 10-15% sneller (misschien meer?) dan een 970 het je waard is.

Alle leaks geven nu geen zekerheid. Welke driver is gebruikt? Er komen ongetwijfeld bij release nieuwe drivers uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nycrea
Probleem nu is dat mijn 970 niet echt lekker werkt op 3440x1440, dus het wordt óf RX480 CF óf GTX1070. Ik heb alleen na mijn ervaring met de fuckstreek die nVidia heeft uitgehaald bij de 970 (3.5) geen zin meer om een nVidia kaart te kopen. Daarnaast vind ik hun prijzen absurd hoog en niet te rechtvaardigen, ze maken gebruik van het feit dat menig nVidia gebruiker blind weer een nVidia kaart koopt. Dus hoop echt dat de RX480 (wellicht met overclock) het goed genoeg doet op niet de nieuwste games 3440x1440.

🇺🇦

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeara
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:36
Nycrea schreef op maandag 27 juni 2016 @ 11:09:
Daarnaast vind ik hun prijzen absurd hoog en niet te rechtvaardigen, ze maken gebruik van het feit dat menig nVidia gebruiker blind weer een nVidia kaart koopt.
Vergeet niet dat de hoogte van de prijzen, zeker in Nederland vooral komen door het beperkte aanbod van de kaarten.

In Duitsland is de 1070 voor normalere prijzen te krijgen, al is ie daar ook niet leverbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nycrea
Zeara schreef op maandag 27 juni 2016 @ 11:11:
[...]

Vergeet niet dat de hoogte van de prijzen, zeker in Nederland vooral komen door het beperkte aanbod van de kaarten.

In Duitsland is de 1070 voor normalere prijzen te krijgen, al is ie daar ook niet leverbaar.
In DE is een 1070 zo'n 490 euro, ongeveer 50 euro minder dan hier, is al wat beter maar nog.
Ik vind de MSRP die nVidia heeft gekozen (449) gewoon te hoog, de x70 series kaarten waren nooit eerder zo duur.
En dan nog die vage shit met de "FE", ook zo belachelijk.

[ Voor 5% gewijzigd door Nycrea op 27-06-2016 11:20 ]

🇺🇦

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MazeWing schreef op maandag 27 juni 2016 @ 10:42:
[...]
Daarbij is 90+ graden onder load gewoon belachelijk!
Nee dat is het niet, is al vaak genoeg gezegd, het is gewoon afhankelijk van waar de target op is ingesteld. Al is dit 200 graden, als de GPU hier tegen kan maakt het voor de rest niks uit hoe warm die wordt.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nycrea
-The_Mask- schreef op maandag 27 juni 2016 @ 11:22:
[...]

Nee dat is het niet, is al vaak genoeg gezegd, het is gewoon afhankelijk van waar de target op is ingesteld. Al is dit 200 graden, als de GPU hier tegen kan maakt het voor de rest niks uit hoe warm die wordt.
Wat je zegt klopt, maar toch zou ik ook niet blij zijn met een videokaart die zijn working temp op 200 graden heeft, ook al kan deze dat prima aan dan nog wordt de rest van de PC hier ook warmer door, wat er weer voor zorgt dat de overige koeling harder zijn best moet gaan doen.

Dus het punt van MazeWing is niet totaal ongegrond, een lagere temp heeft natuurlijk altijd voordelen, ookal is de GPU spec dat hij makkelijk 90 graden mag worden.

[ Voor 14% gewijzigd door Nycrea op 27-06-2016 11:33 ]

🇺🇦

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nee dat is niet zo, het gaat vooral om de hoeveelheid warmte dat afgevoerd moet worden en niet om de temperatuur.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indy91
  • Laatst online: 31-01 14:21
Astennu schreef op maandag 27 juni 2016 @ 10:39:
[...]
De XFX kaart haalde 88c max zal vast niet de hele tijd zo hoog geweest zijn maar hij hef die 88 gehaald. In andere games zoals wow was de temp wel aanzienlijk lager. Maar bij zware games zou de temp kunnen oplopen. Maar imo is dat geen probleem.
Die 88 graden Celcius was inderdaad de max temp. Deze meting is gedaan met de XFX RX 480 BLACK OC Edition. Deze loopt standaard op 1328MHz, dacht ik.

Dus ikzelf verwacht de reguliere reference RX 480 ietwat lagere max. temperaturen zal hebben.
[...]
Met betere drivers en een realistische overclock mogen we blij zijn als de performance vergelijkbaar is met een 390x. Daarbij is 90+ graden onder load gewoon belachelijk! In die zin lijkt die tweet van AMD , dat er een vergelijkbare situatie is zoals in 2008, wel te kloppen. Die 4870's werden ook absurd heet (met toch daarbij komende geluidsoverlast).
Heerlijke grapjas. :+

Goh heb jezelf die HD4870 ook gehad dan, dat je kunt beoordelen of deze geluidsovelast produceerde?

Guru3D kwam destijds op 43-44dBA@full load. Laat deze noise leven nou exact hetzelfde als de nVidia GTX260 (42-44dBA) 192sp.
Quote van Guru3D destijds over de fan noise HD4870: "So cooling was just fine"

En hoezo is 88 graden Celcius onder full load belachelijk voor jou. AMD GPU's werken prima onder deze termperaturen.
Ik vermoed dat je erg in war bent met nVidia producten die spontaan beginnen te vonken bij bepaalde drivers of geregeld in de oven moeten om überhaupt te kunnen functioneren.

En wat bedoel je eigenlijk te zeggen met "betere drivers en een realistische overclock mogen we blij zijn als de performance vergelijkbaar is met een 390x"??
Het is al ruim een maand bekend hoe de RX 480 zal gaan presteren, namelijk rond de R9 390X en GTX 980 performance. Dus ik snap werkelijk je probleem niet?

Het valt me op dat je, zodra er maar ook iets negatiefs te melden valt over AMD GPU producten, je meteen op de barricades staat. Ik zou haast denken dat werkzaamheden verricht voor de nV Focus Group? ;)

AMD CPU FX-8350@4,4GHz | Scythe Fuma | Scythe Kaze Master II | Asus M5A97 Rev.2 | Sapphire RX 480 Nitro OC+ | 16GB Geil Black Dragon DDR1600 | 480 Sandisk Ultra II SSD | Corsair GamingSeries 800Watt | Creative Tactic 3D Alpha | Corsair Gaming M65

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nycrea
-The_Mask- schreef op maandag 27 juni 2016 @ 11:33:
Nee dat is niet zo, het gaat vooral om de hoeveelheid warmte dat afgevoerd moet worden en niet om de temperatuur.
Hm ja goed punt, daar had ik niet aan gedacht. Het feit dat hij op deze temp is betekent natuurlijk niet per se dat er ook meer warmte moet worden afgevoerd.

🇺🇦

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Laatst online: 16:32
-The_Mask- schreef op maandag 27 juni 2016 @ 11:33:
Inderdaad. Ik heb tussen de honderden leaks ook vermeende benchmarks gezien waar een RX 480 in Unigen Heaven tegen de 90 graden werd. Maar keek je naar GPU-Z die ernaast open stond, dan kon je zien dat dit gebeurde met een maximale fanspeed van 28 of 30%. In een andere leak (heb helaas geen linkje bij de hand) draaide een RX 480 of 52% fanspeed en bleven de temperaturen veel lager, ik meen rond de 77 graden. Wat de clocksnelheden hierbij waren weet ik niet meer, denk rond stock of iets overclocked naar rond de 1328Mhz wat een aantal kaarten van bv XFX draaien.

Ik verwacht ook wel dat de stock koeler ditmaal vrij stil zal zijn bij normale clocks. Laat die kaart maar 85 graden worden, als dat (vanwege het lage verbruik) kan met 30% fanspeed en daarmee bijna onhoorbaar, prima. Wil je wat overclocken, gooi de fanspeed dan wat omhoog of wacht voor de extremere overclocks op de 3rd party koelers.

Hetgeen waar ik wel nieuwsgierig naar ben, is een eventuele ITX versie van een RX 480. De PCB is behoorlijk klein, ongeveer het formaat van een R9 Nano of Fury X, het is alleen de stock koeler die een stuk overhangt. Dus wie weet, een aftermarket koeler die even groot is als de standaard PCB, dan kan je een heel potente gaming kaart in een heel compacte ITX kast bouwen :P

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluebear
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-04-2023
The Source schreef op zondag 26 juni 2016 @ 17:49:
[...]

Deze worden niet door MSI, XFX of wie dan ook gemaakt maar wij krijgen ze compleet met koeler aangeleverd. Dat stoppen wij in een doos, en klaar. Die kaarten worden door een 3rd party gemaakt, flextronics, foxcon, etc.
Zag ik daar niet een foto voorbij komen van een XFX logo op de fan bij de kaart?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nycrea
bluebear schreef op maandag 27 juni 2016 @ 11:54:
[...]

Zag ik daar niet een foto voorbij komen van een XFX logo op de fan bij de kaart?
Kwestie van sticker plakken en gaan, zou ik zeggen.

🇺🇦

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Moi_in_actie schreef op maandag 27 juni 2016 @ 11:52:

Hetgeen waar ik wel nieuwsgierig naar ben, is een eventuele ITX versie van een RX 480. De PCB is behoorlijk klein, ongeveer het formaat van een R9 Nano of Fury X, het is alleen de stock koeler die een stuk overhangt. Dus wie weet, een aftermarket koeler die even groot is als de standaard PCB, dan kan je een heel potente gaming kaart in een heel compacte ITX kast bouwen :P
Precies het formaat van Fury en Fury X.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Indy91 schreef op maandag 27 juni 2016 @ 11:36:
[...]

Die 88 graden Celcius was inderdaad de max temp. Deze meting is gedaan met de XFX RX 480 BLACK OC Edition. Deze loopt standaard op 1328MHz, dacht ik.

Dus ikzelf verwacht de reguliere reference RX 480 ietwat lagere max. temperaturen zal hebben.
[...]

Heerlijke grapjas. :+

Goh heb jezelf die HD4870 ook gehad dan, dat je kunt beoordelen of deze geluidsovelast produceerde?

Guru3D kwam destijds op 43-44dBA@full load. Laat deze noise leven nou exact hetzelfde als de nVidia GTX260 (42-44dBA) 192sp.
Quote van Guru3D destijds over de fan noise HD4870: "So cooling was just fine"

En hoezo is 88 graden Celcius onder full load belachelijk voor jou. AMD GPU's werken prima onder deze termperaturen.
Ik vermoed dat je erg in war bent met nVidia producten die spontaan beginnen te vonken bij bepaalde drivers of geregeld in de oven moeten om überhaupt te kunnen functioneren.

En wat bedoel je eigenlijk te zeggen met "betere drivers en een realistische overclock mogen we blij zijn als de performance vergelijkbaar is met een 390x"??
Het is al ruim een maand bekend hoe de RX 480 zal gaan presteren, namelijk rond de R9 390X en GTX 980 performance. Dus ik snap werkelijk je probleem niet?

Het valt me op dat je, zodra er maar ook iets negatiefs te melden valt over AMD GPU producten, je meteen op de barricades staat. Ik zou haast denken dat werkzaamheden verricht voor de nV Focus Group? ;)
Ik heb in 2008 op release day 2x4870 (sapphire) gekocht die ook meteen in crossfire draaiden. Niets dan ellende met crossfire. Vele spellen werkten niet of onvoldoende met crossfire. Bij nieuwe spellen was het sowieso een drama en moest er praktisch altijd teruggevallen worden op 1 kaart.
Tenzij het games waren die benchmarks werden, dan wist AMD niet snel genoeg de zaakjes voor elkaar te hebben.

Qua geluid merkte ik pas een groot verschil toen ik overstapte op een gtx 570 (gewoon reference model). Dit was stukken stiller. Daarbij werd deze kaart ook stukken minder warm wet weer positieve invloed had op de rest van het systeem. Zeker de 4870 in crossfire was gewoon erg warm.

En ik ben absoluut niet merktrouw. Wanneer AMD met een extreem goede gpu/cpu zou komen, zou ik zonder twijfel overstappen. Hell! Als s3 bij wijze van met een killer gpu zou komen, zou ik nog overstappen.

Het valt mij echter wel op hoe AMD in dit topic verheerlijkt wordt en Nvidia de bad-guy is die niets goed kan doen. Ook wordt maar even vergeten dat 2x480x in crossfire in vele gevallen geen goed alternatief is voor een 1070. Er zullen voldoende scenario's denkbaar zijn dat crossfire (nog) niet ondersteund wordt en er teruggevallen moet worden op 1 kaart. Daarbij liggen 2 480x kaarten qua prijs op het niveau van 1 1070 en is de laatste ook nog eens zuiniger en stiller (wederom vergeleken met 2x 480x).

Het blijft dan gewoon een soort "gespreid betalen" aternatief. Nu alvast 1 480x en later nog een 2e.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
[...]

Kijkend naar die Chinese leak waarbij 3dmark scores van een 290x behaald worden is er een wonder nodig om een gtx 1070 bij te houden, laat staan te overtreffen.

Met betere drivers en een realistische overclock mogen we blij zijn als de performance vergelijkbaar is met een 390x. Daarbij is 90+ graden onder load gewoon belachelijk! In die zin lijkt die tweet van AMD , dat er een vergelijkbare situatie is zoals in 2008, wel te kloppen. Die 4870's werden ook absurd heet (met toch daarbij komende geluidsoverlast). De teardown van de koeler lijkt het haast alsof ze er een koeler van 8 jaar geleden op hebben geplakt.
Wat ben je toch weer lekker negatief zeg :/

1: het was nog geen 90c maar 88 en het was geen review maar een leak
2: R9 290(X) kaarten draaide altijd op 94c hebben altijd prima gewerkt
3: Bij laptops is het heel normaal om 90+ of zelfs in de 100c te gaan tegen de termal limit van 105 en dan gewoon naar beneden clocken. De chips zijn gemaakt om op dat soort temperaturen te werken.
4: Bij de HD4870 ook de kaarten waren er voor gemaakt hadden minder uitval dan de 8800 kaarten die stuk voor stuk soldeer problemen bleken te hebben. Dus temperatuur maakt niet uit zolang de chip en het PCB er op ontworpen zijn om dat soort temperaturen te draaien.
5: Wat wil je de kaart met 199$ kosten en R9 390 performance gaan bieden voor die prijs. Huidige R9 390 kaarten kosten meer dan 300 euro. Om zo'n reductie mogelijk te maken zal je ergens op moeten besparen.
6: De kaart heeft een TDP van 150 watt dus je hebt niet extreem veel nodig om dat koel genoeg te houden. Als de kaart op standaard snelheden goed werkt en niet te veel herrie maakt is het goed. Refferenced kaarten worden meestal niet ontworpen voor MAX oc speeds van een chip. En ook hier weer kosten waren het belangrijkste dus het ging om goed genoeg voor het koelen van 150Watt.
Nycrea schreef op maandag 27 juni 2016 @ 11:09:
Probleem nu is dat mijn 970 niet echt lekker werkt op 3440x1440, dus het wordt óf RX480 CF óf GTX1070. Ik heb alleen na mijn ervaring met de fuckstreek die nVidia heeft uitgehaald bij de 970 (3.5) geen zin meer om een nVidia kaart te kopen. Daarnaast vind ik hun prijzen absurd hoog en niet te rechtvaardigen, ze maken gebruik van het feit dat menig nVidia gebruiker blind weer een nVidia kaart koopt. Dus hoop echt dat de RX480 (wellicht met overclock) het goed genoeg doet op niet de nieuwste games 3440x1440.
3440x1440 is best wel zwaar. Een Fury kaart heeft het daar soms ook moeilijk op max IQ settings. Maar dat zal met een GTX1080 mogelijk ook nog wel eens zo zijn.

RX480 CF moet inderdaad goed werken mits het spel het ondersteund. Een RX480 zal wel ietsjes sneller zijn maar niet snel genoeg voor die resolutie. Hij is meer voor VR resoluties gemaakt 2560x1440 is al zwaarder qua het aantal pixels laat staan 3440x1440.

[ Voor 20% gewijzigd door Astennu op 27-06-2016 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Niet online
Astennu schreef op maandag 27 juni 2016 @ 09:36:
[...]

[...]

Op dit moment zit mijn gpu bij de meeste spellen lekker 100 procent te stampen (doom, assassins creed unity,cod black ops 3). Alleen bij gta5 zag ik hem volgens mij heel soms een beetje een dip krijgen.

Black desert speel ik gelukkig niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
MazeWing schreef op maandag 27 juni 2016 @ 12:16:
[...]

Ik heb in 2008 op release day 2x4870 (sapphire) gekocht die ook meteen in crossfire draaiden. Niets dan ellende met crossfire. Vele spellen werkten niet of onvoldoende met crossfire. Bij nieuwe spellen was het sowieso een drama en moest er praktisch altijd teruggevallen worden op 1 kaart.
Tenzij het games waren die benchmarks werden, dan wist AMD niet snel genoeg de zaakjes voor elkaar te hebben.

Bla bla

Het valt mij echter wel op hoe AMD in dit topic verheerlijkt wordt en Nvidia de bad-guy is die niets goed kan doen. Ook wordt maar even vergeten dat 2x480x in crossfire in vele gevallen geen goed alternatief is voor een 1070. Er zullen voldoende scenario's denkbaar zijn dat crossfire (nog) niet ondersteund wordt en er teruggevallen moet worden op 1 kaart. Daarbij liggen 2 480x kaarten qua prijs op het niveau van 1 1070 en is de laatste ook nog eens zuiniger en stiller (wederom vergeleken met 2x 480x).

Het blijft dan gewoon een soort "gespreid betalen" aternatief. Nu alvast 1 480x en later nog een 2e.
Ervaringen uit het verleden zijn niet representatief voor nu en de toekomst. Er is veel veranderd in driverland!!

Is het in het Nvidia topic niet andersom. Hoe kun je zo dom zijn een AMD te kopen terwijl Nvidia toch über is.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Sj44k13 schreef op maandag 27 juni 2016 @ 12:18:
[...]

Op dit moment zit mijn gpu bij de meeste spellen lekker 100 procent te stampen (doom, assassins creed unity,cod black ops 3). Alleen bij gta5 zag ik hem volgens mij heel soms een beetje een dip krijgen.

Black desert speel ik gelukkig niet :)
Dan zal het wel goed komen :) En kan je nog wel even vooruit. Ik neem aan dat je GPU wel max clocks blijft draaien? want nieuwere kaarten kunnen dan nog steeds 100% geven maar dan bv op 50% van zijn max clock speeds.
Nycrea schreef op maandag 27 juni 2016 @ 11:31:
[...]

Wat je zegt klopt, maar toch zou ik ook niet blij zijn met een videokaart die zijn working temp op 200 graden heeft, ook al kan deze dat prima aan dan nog wordt de rest van de PC hier ook warmer door, wat er weer voor zorgt dat de overige koeling harder zijn best moet gaan doen.

Dus het punt van MazeWing is niet totaal ongegrond, een lagere temp heeft natuurlijk altijd voordelen, ookal is de GPU spec dat hij makkelijk 90 graden mag worden.
Dat is niet zo. Of een Chip 200c passief doet of 30c actief maakt niet uit. Het gaat er om hoeveel warmte er gegenereerd wordt. En hoeveel watt een chip verbruikt. Dat is wat bepaald hoeveel warmte er echt van af komt.

Als je een 150 watt chip hebt met die cooling en 90c of een met 150watt en een grote cooler waardoor de chip 50c blijft wordt er even veel warmte te kamer in geblazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Astennu schreef op maandag 27 juni 2016 @ 12:16:
[...]

Wat ben je toch weer lekker negatief zeg :/

1: het was nog geen 90c maar 88 en het was geen review maar een leak
2: R9 290(X) kaarten draaide altijd op 94c hebben altijd prima gewerkt
3: Bij laptops is het heel normaal om 90+ of zelfs in de 100c te gaan tegen de termal limit van 105 en dan gewoon naar beneden clocken. De chips zijn gemaakt om op dat soort temperaturen te werken.
4: Bij de HD4870 ook de kaarten waren er voor gemaakt hadden minder uitval dan de 8800 kaarten die stuk voor stuk soldeer problemen bleken te hebben. Dus temperatuur maakt niet uit zolang de chip en het PCB er op ontworpen zijn om dat soort temperaturen te draaien.
5: Wat wil je de kaart met 199$ kosten en R9 390 performance gaan bieden voor die prijs. Huidige R9 390 kaarten kosten meer dan 300 euro. Om zo'n reductie mogelijk te maken zal je ergens op moeten besparen.
6: De kaart heeft een TDP van 150 watt dus je hebt niet extreem veel nodig om dat koel genoeg te houden. Als de kaart op standaard snelheden goed werkt en niet te veel herrie maakt is het goed. Refferenced kaarten worden meestal niet ontworpen voor MAX oc speeds van een chip. En ook hier weer kosten waren het belangrijkste dus het ging om goed genoeg voor het koelen van 150Watt.
Mooi hoe al het negatieve weer ik het positieve wordt omgezet.
1. 88 ipv 90 graden. Poeh poeh. Die 2 graden zullen het verschil maken...
2. als de concurrent kaarten ruim 20 graden koeler kan houden en jij met gemak 94 graden aankan is er iets niet goeds aan de gebruikte koeling. Daarbij heeft dit ook een negatief effect op de rest van je systeem. Alles zal namelijk warmer worden. In crossfire opstellingen zal dit effect alleen maar groter worden.
3. dus omdat een laptop, met een dikte van 2-4 cm en volledig andere en stukken minderen koeling 95-100 graden aantikt, mag het ook volkomen normaal zijn dat een losse videokaart zo warm wordt? En wordt ie daadwerkelijk te warm dan klokt ie zichzelf toch terug...
4. 8800 kaarten waren 2 jaar eerder en niet vergelijkbaar in dat opzicht. Daarbij werd mijn 8800gts minder warm dan de 4870
5. precies! Het zal 390x performance geven (waarschijnlijk enkel met overclock). De kaart wordt hier echter door sommige opgehemeld als een overclock wonder die met flinke overclock de 1070 kan benaderen.
6. indien de koeling maar net toereikend is, kan ook die TDP van 150 roet in het eten gooien en alsnog zorgen voor een warme kaart. De koeling kijkt gewoon op een eenvoudig en goedkoop koelblok van 8 jaar terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshnub
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:10
Vanaf woensdag is de standaard versie van de kaart te koop. Zijn er mensen hier die deze (mindere) kaart kopen?

Wat is de reden dat jullie een standaard versie van de kaart nu kopen en niet willen wachten op de uitgebreide versies van de rx480? Is het geen geduld meer hebben, of zijn de verschillen zo marginaal, dat je net zo goed woensdag al een kaart kan proberen te kopen?

Ik ben gewoon benieuwd naar het denkproces, aangezien ik voor dezelfde keuze sta, maar best 2-3 weken kan wachten op de aftermarket edities.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

winwiz schreef op maandag 27 juni 2016 @ 12:22:
[...]

Ervaringen uit het verleden zijn niet representatief voor nu en de toekomst. Er is veel veranderd in driverland!!

Is het in het Nvidia topic niet andersom. Hoe kun je zo dom zijn een AMD te kopen terwijl Nvidia toch über is.....
Volgens mij zijn de problemen met crossfire en SLI nog steeds vergelijkbaar met jaren terug. Alleen de micro-stutters zijn minder geworden. Qua support in games, zeker bij nieuwe games, is nog steeds niet altijd fantastisch en wordt er maar gebruik gemaakt van 1 kaart. Ook zijn er genoeg gevallen bekend waarbij een multi-gpu setup maar voor een hele kleine verbetering zorgt en je onderaan de streep eigenlijk gebruik maakt van 1 kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
En als hij out of the box 80-90 graden wordt en niet terug klokt is er niets aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boownage
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11-11-2024
Freshnub schreef op maandag 27 juni 2016 @ 12:29:
Vanaf woensdag is de standaard versie van de kaart te koop. Zijn er mensen hier die deze (mindere) kaart kopen?

Wat is de reden dat jullie een standaard versie van de kaart nu kopen en niet willen wachten op de uitgebreide versies van de rx480? Is het geen geduld meer hebben, of zijn de verschillen zo marginaal, dat je net zo goed woensdag al een kaart kan proberen te kopen?

Ik ben gewoon benieuwd naar het denkproces, aangezien ik voor dezelfde keuze sta, maar best 2-3 weken kan wachten op de aftermarket edities.
Ik moet sowieso voor de reference gaan aangezien mijn videokaart kaduk is :( maar had idd liever een non reference genomen, misschien dat ik de reference na een paar weken ga proberen te verkopen en dan alsnog een non reference neem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
MazeWing schreef op maandag 27 juni 2016 @ 12:30:
[...]

Volgens mij zijn de problemen met crossfire en SLI nog steeds vergelijkbaar met jaren terug. Alleen de micro-stutters zijn minder geworden. Qua support in games, zeker bij nieuwe games, is nog steeds niet altijd fantastisch en wordt er maar gebruik gemaakt van 1 kaart. Ook zijn er genoeg gevallen bekend waarbij een multi-gpu setup maar voor een hele kleine verbetering zorgt en je onderaan de streep eigenlijk gebruik maakt van 1 kaart.
En er zijn waarschijnlijk meerdere gevallen bekend dat het wel goed werkt. Je kunt daar op voorhand niets over zeggen. Als je gaat zoeken zijn er op elke techniek en over elke kaart wel op en aanmerkingen te maken en zaken te vinden waar iets niet goed werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astennu
MazeWing schreef op maandag 27 juni 2016 @ 12:16:
[...]

Qua geluid merkte ik pas een groot verschil toen ik overstapte op een gtx 570 (gewoon reference model). Dit was stukken stiller. Daarbij werd deze kaart ook stukken minder warm wet weer positieve invloed had op de rest van het systeem. Zeker de 4870 in crossfire was gewoon erg warm.

En ik ben absoluut niet merktrouw. Wanneer AMD met een extreem goede gpu/cpu zou komen, zou ik zonder twijfel overstappen. Hell! Als s3 bij wijze van met een killer gpu zou komen, zou ik nog overstappen.

Crossfire van toen is niet crossfire van nu. Het is heel veel beter geworden.
Ik heb zelf ook een 4870 X2 gehad. En het werkte inderdaad niet altijd lekker. Maar dat was bij SLi ook het geval.

Ook vandaag de dag zijn er genoeg games die het niet ondersteunen. Hopelijk wordt dit met DX12 en Vulcan straks beter maar het is altijd iets wat je in je achterhoofd moet houden.

De HD4870 was inderdaad niet de stilste kaart die er was. Maar de latere versies die een extra heapipe hadden deden het imo niet slecht. De kaart was voor die tijd in ieder geval erg betaalbaar en had een goede prijs prestatie verhouding.

Producten hebben altijd voor en nadelen. Je moet alleen kijken welke punten voor jou het belangrijkste zijn en die tegen elkaar afwegen.

Er zijn altijd mensen die er pro merk X zijn. Maar er zijn hier genoeg mensen die ook duidelijk kunnen onderbouwen waarom ze iets vinden (er zijn er ook genoeg die dat niet doen).
En dingen aan halen als ik vind 90c voor een bedrijf temperatuur geen prettig gevoel vind ik persoonlijk geen goed argument. Zoals ik al vaker zij het gaat er om waar iets voor gemaakt. Als het product gemaakt is 150c te draaien prima Als hij daarbij niet te veel herrie maakt en de hoeveelheid warmte die uitgestoten wordt niet te hoog is (wat te maken heeft met het verbruik van de chip en niet op welke temperatuur deze draait 150watt is 150watt. Tegenwoordig is dat een hard limit in de bios) maakt het in mijn ogen niet uit.

Hogere temperatuur zorgt bij bepaalde ontwerpen wel voor meer lekstroom en dus verbruik. Maar tegenwoordig sturen die chips zichzelf bij zodat ze de max TDP niet overschrijden. Dus dan maakt het minder uit. En ook daar is weer belangrijk waar een chip voor ontworpen is. Zo mochten P4's ook veel warmer worden dan AMD K7 cpu's.
Ze worden dan ontworpen om goed te blijven werken met hogere temperaturen. Dan minder stroom te lekken en vooral er niet door kapot te gaan.

Zie ook de R9 290(X) kaarten die niet bijzonder veel uitval hebben terwijl ze stock 94c draaien en die halen dat continu door de manier waarop daar Stroomverbruik, geluid productie en prestaties geregeld worden.

Dus mensen maken zich soms ook druk om dingen waar ze zich niet druk om hoeven maken. Enige probleem van de R9 290(X) was het hogere verbruik en de daarbij horende hogere geluid productie.

Als je een 980 Ti refferenced 275-300 watt laat verbruiken (wat via een bios tweak kon) was deze ook alles behalve stil. De cooler is zeker wel beter. Maar het is vooral ook het slimme powermanagement van die maxwell kaarten wat ze zo stil maakt terwijl de prestaties goed blijven.

Hopelijk heeft AMD daar ook stappen kunnen maken met Polaris.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Die 1080 FE editie wordt toch ook gewoon makkelijk 80c (en gaat dan zelfs throttlen). Tja wat maakt 80 vs 88 dan uit kun je ook wel stellen. Ik zou me niet zo druk maken over vermeende temp van 88c

Nog 2 dagen dan weten we hoe het zit. :)

[ Voor 13% gewijzigd door Help!!!! op 27-06-2016 12:36 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshnub
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:10
Boownage schreef op maandag 27 juni 2016 @ 12:34:
[...]

Ik moet sowieso voor de reference gaan aangezien mijn videokaart kaduk is :( maar had idd liever een non reference genomen, misschien dat ik de reference na een paar weken ga proberen te verkopen en dan alsnog een non reference neem.
Ja ik heb momenteel geen kaart in mijn pc zitten. Heb begin deze maand mijn HD7950 verkocht. Maar ja nu maakt mijn ps4 overuren en heb nog Uncharted 4 uit te spelen, dus zo'n straf is het niet.

Ook met het oog op doorverkopen in de toekomst, neem ik aan dat de non reference edities meer waard zijn? Mijn HD 7950 was ook non reference editie, die goed te overclocken was en te verkopen.

Dus samengevat non reference:

+meer performance uit de kaart
+beter te verkopen in de toekomst
+zuiniger/stiller

Al met al is er dus geen reden om de day 1 editie te kopen? Los van ongeduld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-09 08:50
Ach, en als je ondanks alles toch 80+ als onprettig ervaart, wacht je toch even 2 weken op de aftermarket varianten? :)
Nvidia durft zelfs meer te vragen voor een reference koeler die maar matig presteert.
Dat ie minder gaat presteren dan de 1070 moge duidelijk zijn, daar is de prijs dan ook naar, hij is gewoon niet gericht op het high-end segment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolaf
Waah schreef op maandag 27 juni 2016 @ 08:13:
[...]

Dat viel mij ook al op.... maar de fan-speeds stonden ook vrij laag dacht ik. Zelf wacht ik toch even de reviews af, ook mbt temperatuur. Als die gewoon goed presteert kwa geluid en temperatuur haal ik een reference (scheelt weer warmte in de kast die afgevoerd moet). Als het tegenvalt wacht ik op de customs.

Sowieso wil ik eigenlijk een nieuwe kast (met kabelmanagement) dus dat wordt nog een leuke zoektocht
Klopt, als de geluidsproductie niet debiel hoog wordt is die 87C niet echt een groot probleem, gewoon de airflow goed houden zou genoeg moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astennu
MazeWing schreef op maandag 27 juni 2016 @ 12:27:
[...]

2. als de concurrent kaarten ruim 20 graden koeler kan houden en jij met gemak 94 graden aankan is er iets niet goeds aan de gebruikte koeling. Daarbij heeft dit ook een negatief effect op de rest van je systeem. Alles zal namelijk warmer worden. In crossfire opstellingen zal dit effect alleen maar groter worden.
3. dus omdat een laptop, met een dikte van 2-4 cm en volledig andere en stukken minderen koeling 95-100 graden aantikt, mag het ook volkomen normaal zijn dat een losse videokaart zo warm wordt? En wordt ie daadwerkelijk te warm dan klokt ie zichzelf toch terug...
4. 8800 kaarten waren 2 jaar eerder en niet vergelijkbaar in dat opzicht. Daarbij werd mijn 8800gts minder warm dan de 4870
5. precies! Het zal 390x performance geven (waarschijnlijk enkel met overclock). De kaart wordt hier echter door sommige opgehemeld als een overclock wonder die met flinke overclock de 1070 kan benaderen.
6. indien de koeling maar net toereikend is, kan ook die TDP van 150 roet in het eten gooien en alsnog zorgen voor een warme kaart. De koeling kijkt gewoon op een eenvoudig en goedkoop koelblok van 8 jaar terug.
Ik heb niets positief gemaakt alleen toegelicht met feiten. Dus dat is niets verdraaien.

1: nee maar jij maakt het onnodig negatief. + Het was een leak geen officiele review dus ook hier weer afwachten. En het maakt niet uit! lees ook mijn post hierboven.
2: ook niet waar 150 watt warmte uitstoot is 150 watt warmte uitstoot. Hoe je dit uit je kast transporteert is inderdaad wel van belang. Als je dit met een blower doet die het meeste de kast uit blaast is dat imo beter dan een dual fan oplossing die 34c koeler is die vervolgens 80% de kast in blaast. De kans dat je systeem dan uiteindelijk warmer wordt is bij optie 2 groter.
3: Ja dat heb je helemaal goed. Het gaat er om waar het product voor ontworpen is en of het de geclaimde specificaties haalt en vervolgens jaren lang goed kan werken. Als dat het geval is is het idd geen probleem.
4: 20c koeler en toch gingen ze kapot snap je nu wat ik bedoel dat het ontwerp belangrijker is dan de daadwerkelijke temperatuur? 2 jaar eerder was de HD2900 serie die werden ook redelijk warm en hadden ook niet bijzonder veel uitval.
5: volgens mij heb ik nooit 390X gezegd? ik had het over 390 performance en die zitten 10% lager. Ik ben het daar ook niet mee eens. Ik verwacht geen OC wonder. Als andere dat willen geloven moeten ze dat zelf weten. Ik denk wel dat Fury performance haalbaar kan zijn. (let op ook hier opzettelijk geen Fury X). Maar ook hier wordt het afwachten. Ik verwacht zelf stock iets van 1375-1450 MHz oc afhankelijk van hoe goed de kaart is.
6: Ja en nee zie ook mijn post hierboven over lekstroom. Maar door dynamic powermanagement van moderne GPU's heb je daar minder last van. De GPU gaat dan alleen eerder throttelen als de koeling niet toereikend is. Maar tot nu toe hebben we in de leaks niet gezien dat dat het geval was. Als de leak van 88c met 2230rpm fan klopt is de fanspeed ook niet extreem hoog en zit er nog wel wat rek in maar dan zal je hem beter gaan horen. De R9 290 kaarten zaten volgens mij rond de 2500-2650 rpm als ze 50-55% fan speed hadden en dat was die Ubermode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolaf
[...]

Ik had op reddit (ik kan het niet bevestigen) gelezen dat die 1600MHz een gerucht was gebaseerd op niets. Ik denk dat we zelf gewoon uit moeten gaan van ~1.2GHz. En die 147W zit inderdaad verdomd dichtbij de 150, dus veel hoger gaat de klok op de referentiekaart niet worden zoals ik het zie.

Edit: woord vergeten

Edit2: prijzen

Voor zover ik weet liggen de prijzen in spanje en italie rond de €280-290
Bron: https://www.reddit.com/r/...ing_megathread_lets_talk/

[ Voor 13% gewijzigd door dolaf op 27-06-2016 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Laatst online: 16:32
MazeWing schreef op maandag 27 juni 2016 @ 12:27:
[...]

Wat bedoel je met "de concurrent kaarten ruim 20 graden koeler"? De reference GTX1080 wordt standaard ook ruim 82 graden (tussen de 80 en 90, afhankelijk van jouw setup en omgevingstemperatuur) met een fanspeed van rond de 50%. Afgaand op een leak zoals deze wordt een reference RX 480 met een vrijwel vergelijkbare fanspeed ook slechts 78 graden.
In de link van Guru3D kan je eveneens zien dat de reference kaarten van de vorige NVidia series het niet bepaald beter deden, 80 tot 90 graden is heel normaal bij die dingen. Wil je lagere temperaturen, blijf dan weg van reference koelers (zowel AMD als NVidia) en ga voor een aftermarket model of doe de boel waterkoelen.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Freshnub schreef op maandag 27 juni 2016 @ 12:29:

Ik ga voor de refferenced.
In mijn geval om de volgende redenen:
1: Kleine kast waardoor ik warme lucht de kast uit wil hebben en dus een blower cooler wil (in het verleden wel dual en tripple fans er in gehad maar die werden ook 80+c voor een aftermarket R9 290X is dat hoog en de CPU werd veel warmer dus ben terug gegaan naar een refferenced blower kaart.
2: Prijs. De aftermarket versies kunnen zo 30-60 euro duurder zijn op een kaart van 220 euro. is dat 15-27% duurder en dat heb ik er niet voor over voor die paar graden minder en misschien 50-100Mhz hogere OC. Prijs prestatie verhouding wordt veel slechter.
3: Ik vind de refferenced kaarten altijd wel mooi. Heb die blower kaarten altijd mooi gevonden. Al is de HD7990 ook een erg mooie indrukwekkende kaart om te zien met zijn tripple fan in zwart rood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-09 21:44

auto660

1991 240 GL Brick

Ik heb nu een Asus R9 390 8GB Strix en ben er erg tevreden over, veel prestaties voor weinig geld (een paar maanden geleden dan, toen de nieuwe series nog niet in beeld waren) en hij is zelfs nu nog een beetje future proof door zijn async computing en de enorme geheugen hoeveelheid en bandbreedte.

Om dit* nu te zien in zo'n klein kaartje, maar vooral voor zo'n prijs verbaasd mij wel. Ik denk dat het prijspunt ook gewoon spot-on is omdat ik regelmatig op het internet lees dat zelfs de niet-powerusers deze kaart wel willen/gaan kopen. Vaak hoor je dat soort users juist dat ze de nieuwe kaarten te duur vinden en nog even wachten. Hopelijk wordt het weer een herhaling van de 4870, maar dan nog met Vega er bij over een paar maanden zodat er ook weer concurrentie is op het high-end gebied.

Ik ben benieuwd naar de reviews en ik hoop dat AMD zich zo ook weer voor deze generatie in een goede marktpositie kan zetten. Want hoe je het wendt of keert, het aanbod wat ze nu hebben is niet zo heel spannend vergeleken met wat Nvidia te bieden heeft. Die heeft met Maxwell gewoon de spijker op zijn kop geslagen, voor DX<11 gamedoeleinden dan.

*behalve de geheugenbus, die is bij de 480 niet zo groot als dat ik hem zou willen zien

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Niet online
De clocks zijn inderdaad maximaal :)
Astennu schreef op maandag 27 juni 2016 @ 12:23:
[...]

Dan zal het wel goed komen :) En kan je nog wel even vooruit. Ik neem aan dat je GPU wel max clocks blijft draaien? want nieuwere kaarten kunnen dan nog steeds 100% geven maar dan bv op 50% van zijn max clock speeds.

[...]

Dat is niet zo. Of een Chip 200c passief doet of 30c actief maakt niet uit. Het gaat er om hoeveel warmte er gegenereerd wordt. En hoeveel watt een chip verbruikt. Dat is wat bepaald hoeveel warmte er echt van af komt.

Als je een 150 watt chip hebt met die cooling en 90c of een met 150watt en een grote cooler waardoor de chip 50c blijft wordt er even veel warmte te kamer in geblazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
auto660 schreef op maandag 27 juni 2016 @ 13:26:
Ik heb nu een Asus R9 390 8GB Strix en ben er erg tevreden over, veel prestaties voor weinig geld (een paar maanden geleden dan, toen de nieuwe series nog niet in beeld waren) en hij is zelfs nu nog een beetje future proof door zijn async computing en de enorme geheugen hoeveelheid en bandbreedte.

Om dit* nu te zien in zo'n klein kaartje, maar vooral voor zo'n prijs verbaasd mij wel. Ik denk dat het prijspunt ook gewoon spot-on is omdat ik regelmatig op het internet lees dat zelfs de niet-powerusers deze kaart wel willen/gaan kopen. Vaak hoor je dat soort users juist dat ze de nieuwe kaarten te duur vinden en nog even wachten. Hopelijk wordt het weer een herhaling van de 4870, maar dan nog met Vega er bij over een paar maanden zodat er ook weer concurrentie is op het high-end gebied.

Ik ben benieuwd naar de reviews en ik hoop dat AMD zich zo ook weer voor deze generatie in een goede marktpositie kan zetten. Want hoe je het wendt of keert, het aanbod wat ze nu hebben is niet zo heel spannend vergeleken met wat Nvidia te bieden heeft. Die heeft met Maxwell gewoon de spijker op zijn kop geslagen, voor DX<11 gamedoeleinden dan.

*behalve de geheugenbus, die is bij de 480 niet zo groot als dat ik hem zou willen zien
De GTX1080 heeft ook een 256Bit geheugen bus ;)
Het gaat er vooral om hoe je die bandbreedte benut. En door middel van compressie kan je er erg veel uit halen. Dus een 8GHz draaiende 256Bit bus moet prima zijn voor dit segment en vooral voor die prijs stelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Laatst online: 19:27

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Het zou mij niets verbazen als ze de clocks van de kaart zo hebben ingesteld dat de maximale performance per watt uit gehaald wordt (met behoud van 1 enkele 6-pin voedingsstekker).

Custom kaarten zullen zich daar echter weinig van aantrekken vermoed ik zo. Het zou me leuk lijken als uiteindelijk de non reference kaarten echte overclock beesten blijken te worden (met behulp van meer of betere fases etc).

Leuk spul voor tweakers dan!

Maar goed, het is allemaal koffiedik kijken. Ik wacht met smart op de reviews van de custom kaarten iig.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-09 21:44

auto660

1991 240 GL Brick

Astennu schreef op maandag 27 juni 2016 @ 13:33:
[...]

De GTX1080 heeft ook een 256Bit geheugen bus ;)
Het gaat er vooral om hoe je die bandbreedte benut. En door middel van compressie kan je er erg veel uit halen. Dus een 8GHz draaiende 256Bit bus moet prima zijn voor dit segment en vooral voor die prijs stelling.
Daar heb je helemaal gelijk in :) Maar toch merk ik dat de Nvidia kaarten met een smallere geheugenbus niet zo lekker mee schalen met de tijd als de AMD kaarten. Kijk maar eens naar de GTX680/770/Fury die op dit moment eigenlijk door zijn geheugenbus en/of geheugengrootte niet echt meer lekker mee komt met de rest. Terwijl de 7970 nu een mooie gebalanceerde kaart is. En die compressie maakt natuurlijk wel een verschil, maar dat bereikt op een bepaald moment ook zijn limitaties.
Voor nu is die 256bit/8GB meer dan genoeg, maar in de toekomst (grotere textures enz...) kan het best wel eens zo zijn dat die 8GB geknepen gaat worden door die 256bit bus.

En voor deze prijs kun je het ze ook niet aanrekenen natuurlijk. Ik denk dat AMD met de RX 480 de spijker op zijn kop slaat en hiermee een hele grote markt aan gaat spreken welke op het moment ook geen goed alternatief van Nvidia heeft.

Maar hét voordeel van de meeste AMD kaarten vond ik nou juist dat ze een huge-overkill geheugenbus hadden waardoor ze vaak nog wel een buffer hadden voor in de toekomst. Dat is ook de reden waarom ik voor een R9 390 ben gegaan ipv een GTX970.

Want ik durf te wedden dat over 3 jaar de meeste nieuwe games wel gebruik gaan maken van grotere textures, hogere resoluties (of VR zelfs) en DX12. En dan zie ik het al voor mij dat de performance van de GTX970 vergeleken met de 390 waarschijnlijk als een puddinkje in elkaar zakt.

[ Voor 5% gewijzigd door auto660 op 27-06-2016 13:53 ]

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Laatst online: 19:27

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Toekomstbestendigheid op het gebied van videokaarten heb ik altijd een compleet kansloos concept gevonden.

Leuk dat je videokaart over drie jaar 40fps haalt tegenover 30fps van zijn huidige concurrent. Het is nog steeds maar 40fps en tijd voor een nieuwe kaart.

[ Voor 6% gewijzigd door Blaat op 27-06-2016 13:55 ]

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Pagina: 1 ... 8 ... 10 Laatste

Dit topic is gesloten.