MazeWing schreef op maandag 27 juni 2016 @ 12:16:
[...]
Ik heb in 2008 op release day 2x4870 (sapphire) gekocht die ook meteen in crossfire draaiden. Niets dan ellende met crossfire. Vele spellen werkten niet of onvoldoende met crossfire. Bij nieuwe spellen was het sowieso een drama en moest er praktisch altijd teruggevallen worden op 1 kaart.
Tenzij het games waren die benchmarks werden, dan wist AMD niet snel genoeg de zaakjes voor elkaar te hebben.
Qua geluid merkte ik pas een groot verschil toen ik overstapte op een gtx 570 (gewoon reference model). Dit was stukken stiller. Daarbij werd deze kaart ook stukken minder warm wet weer positieve invloed had op de rest van het systeem. Zeker de 4870 in crossfire was gewoon erg warm.
En ik ben absoluut niet merktrouw. Wanneer AMD met een extreem goede gpu/cpu zou komen, zou ik zonder twijfel overstappen. Hell! Als s3 bij wijze van met een killer gpu zou komen, zou ik nog overstappen.
Het valt mij echter wel op hoe AMD in dit topic verheerlijkt wordt en Nvidia de bad-guy is die niets goed kan doen. Ook wordt maar even vergeten dat 2x480x in crossfire in vele gevallen geen goed alternatief is voor een 1070. Er zullen voldoende scenario's denkbaar zijn dat crossfire (nog) niet ondersteund wordt en er teruggevallen moet worden op 1 kaart. Daarbij liggen 2 480x kaarten qua prijs op het niveau van 1 1070 en is de laatste ook nog eens zuiniger en stiller (wederom vergeleken met 2x 480x).
Het blijft dan gewoon een soort "gespreid betalen" aternatief. Nu alvast 1 480x en later nog een 2e.
Crossfire van toen is niet crossfire van nu. Het is heel veel beter geworden.
Ik heb zelf ook een 4870 X2 gehad. En het werkte inderdaad niet altijd lekker. Maar dat was bij SLi ook het geval.
Ook vandaag de dag zijn er genoeg games die het niet ondersteunen. Hopelijk wordt dit met DX12 en Vulcan straks beter maar het is altijd iets wat je in je achterhoofd moet houden.
De HD4870 was inderdaad niet de stilste kaart die er was. Maar de latere versies die een extra heapipe hadden deden het imo niet slecht. De kaart was voor die tijd in ieder geval erg betaalbaar en had een goede prijs prestatie verhouding.
Producten hebben altijd voor en nadelen. Je moet alleen kijken welke punten voor jou het belangrijkste zijn en die tegen elkaar afwegen.
Er zijn altijd mensen die er pro merk X zijn. Maar er zijn hier genoeg mensen die ook duidelijk kunnen onderbouwen waarom ze iets vinden (er zijn er ook genoeg die dat niet doen).
En dingen aan halen als ik vind 90c voor een bedrijf temperatuur geen prettig gevoel vind ik persoonlijk geen goed argument. Zoals ik al vaker zij het gaat er om waar iets voor gemaakt. Als het product gemaakt is 150c te draaien prima Als hij daarbij niet te veel herrie maakt en de hoeveelheid warmte die uitgestoten wordt niet te hoog is (wat te maken heeft met het verbruik van de chip en niet op welke temperatuur deze draait 150watt is 150watt. Tegenwoordig is dat een hard limit in de bios) maakt het in mijn ogen niet uit.
Hogere temperatuur zorgt bij bepaalde ontwerpen wel voor meer lekstroom en dus verbruik. Maar tegenwoordig sturen die chips zichzelf bij zodat ze de max TDP niet overschrijden. Dus dan maakt het minder uit. En ook daar is weer belangrijk waar een chip voor ontworpen is. Zo mochten P4's ook veel warmer worden dan AMD K7 cpu's.
Ze worden dan ontworpen om goed te blijven werken met hogere temperaturen. Dan minder stroom te lekken en vooral er niet door kapot te gaan.
Zie ook de R9 290(X) kaarten die niet bijzonder veel uitval hebben terwijl ze stock 94c draaien en die halen dat continu door de manier waarop daar Stroomverbruik, geluid productie en prestaties geregeld worden.
Dus mensen maken zich soms ook druk om dingen waar ze zich niet druk om hoeven maken. Enige probleem van de R9 290(X) was het hogere verbruik en de daarbij horende hogere geluid productie.
Als je een 980 Ti refferenced 275-300 watt laat verbruiken (wat via een bios tweak kon) was deze ook alles behalve stil. De cooler is zeker wel beter. Maar het is vooral ook het slimme powermanagement van die maxwell kaarten wat ze zo stil maakt terwijl de prestaties goed blijven.
Hopelijk heeft AMD daar ook stappen kunnen maken met Polaris.
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....