Nemesizz schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 13:41:
Dit snap ik dus echt niet (en ook nog +2 krijgen).
Gewoon hopen dat andermans spul kapot gaat en dat leuk vinden?
Wat is daar nou leuk aan?
Dat die FE te duur is voor wat je er voor krijgt is een ding, maar als mensen dat ding willen hebben om wat voor reden dan ook, hoop jij dus dat ze maar kapot gaan?
Ja.
De FE is vooral gekocht door twee soorten kopers:
- Early adopters zonder geduld die te dom zijn om onderzoek te doen
- Nvidia fanboys die het ding gewoon kopen omdat het nieuw speelgoed van Nvidia is en nergens anders om
Sorry, maar daar kan ik geen medelijden mee hebben. Het zijn deze kopers die het mogelijk maken dat Nvidia überhaupt zo'n afgrijselijke prijzen kan hanteren. Hetzelfde geldt voor Titan kopers; er waren er genoeg die jankten toen hun geweldige chip opnieuw in de markt werd gezet voor 30% minder. Ook met hen had ik geen enkel medelijden, ze hebben er zelf voor gekozen te veel te betalen. Toen ging het in elk geval niet om een ondermaats product, nu is dat wel het geval.
Er is geen goede reden om een FE te willen. De koeler is gewoon een reference (lees: matige) koeler zoals we die al jaren zien, het PCB is een stuk minder dan de meeste custom versies. Er wordt ook geen hogere bin chips gebruikt, dus het is ook niet zo dat de FE verder te pushen valt dan andere kaarten.
Het zijn ook deze twee soorten kopers die het hardst schreeuwen in de fanboy oorlogen en die rotzooi als GameWorks geweldig vinden. En als ik jouw post lees, lijkt me dat je net als ik een hekel hebt aan dit soort personen.
Het is iets heel anders dan degenen die een 5930K kopen. Dat vind ik persoonlijk even goed verspilling als je hem alleen voor games gebruikt, maar het is verder wel een degelijk product dat meerwaarde biedt als je het buiten games gebruikt. Dat is met de FE gewoon niet het geval.
Wat mij betreft is er maar 1 groep die met recht een FE heeft gekocht: enthusiasts met waterkoeling. De meeste waterblocks heb je gewoon een reference PCB voor nodig en helaas rukt Nvidia hen nu nog eens even een nier uit.