Robolokotobo schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 12:35:
Dit vind ik toch best prijzig. Ons eerst lekker maken met een 200$ prijs. Maar als je er dan fatsoenlijk geheugen op wil hebben betaal je gewoon 50% meer, 300$. Als we dan gaan kijken wat deze kaarten op release dag kosten, denk ik dat je dan al snel aan zo'n 350-400 dollar moet denken.
Het is gewoon hetzelfde spelletje als wat Nvidia speelt. Nieuwe mid end is net zo snel als oude high end. En als je ziet dat AMD aan het eind van 2017 een APU zal hebben met 6TFLOPS performance dan is de RX480 gewoon maatwerk en is er niet gekeken naar hoe kunnen we zoveel mogelijk prestaties voor zo weinig mogelijk geld bieden. Kijk ook eens naar het stroom verbruik, 115 Watt. Was het nou echt zo moeilijk geweest om een een 150-175 Watt chip te maken met een prijs van 200-300 dollar? Ik denk het niet. Maar de performance was wel door het dak gegaan voor een mid end kaart, vergeleken met de oude high end kaarten. En dat willen ze niet, want dan heb je bij de volgende serie kaarten weinig tot geen reden om te upgraden. Met dit soort kaarten willen ze graag bereiken dat je elke 1,5-2 jaar een upgrade doet. Bij de volgende generatie zullen 4K monitors meer aanwezig zijn en dan gaan ze weer een hoop mid range kaarten verkopen die dat wel aardig aankunnen. Maar dat had nu ook al wel gekund
Totaal niet hetzelfde wat nVidia doet.
Die vraagt gewoon even 80-110 euro meer voor een refferenced kaart tov een stock kaart.
AMD heeft gezegd Premium vr performance voor 199$. Ze hebben niet gezegd welke specs je dan kreeg.
een RX480 met 4GB geheugen voor 199$ met refferenced cooler was pressies wat ik verwacht had zeker geen 8GB.
Ik denk dat er amper games zijn die 8GB kunnen benutten op resoluties die voor deze kaart van belang zijn namelijk 1080p, VR en 1440P. Het verschil zal varrieren van 0 tot misschien 10% maar ik denk dat die 10% eerder 2-4% zal zijn.
Dat fabrikanten het nodig vinden kaarten met 8GB te maken omdat mensen denken dat dit veel beter is en die dan kopen ipv het 4GB model is dan logisch. Dat die dan 250 dollar kost is dan ook logisch.
De custom kaarten zijn vaak nog iets duurder (behalve deze generatie van nVidia want die vragen deze keer meer voor de refferenced versie in het verleden waren aftermarket kaarten vaak duurder op een aantal cost down modellen na)
Die custom kaarten krijgen dan wat hogere clocks een andere cooler soms een ander PCB en mogelijk betere OC mogelijkheden. Daar betaal je dan wat meer voor.
Maar dat betekend niet dat wat AMD verteld heeft niet klopt namelijk Premium VR performance voor 199$ met het basis model. Die kaart is er nog steeds en ook te koop voor dat soort prijzen. En zal waarschijnlijk op het prestatie niveau van een R9 390X zitten (wellicht iets hoger)
Dat je dan custom kaarten voor 299$ kan kopen die 10-20% sneller zijn en er (mening) voor sommige mooier, flitsender uit zien met RGB led verlichting en dual fans maakt dan eigenlijk weinig uit.
Dat is een keuze om daar voor te gaan. Daarnaast is het nog helemaal niet bekend of die kaarten straks als ze een tijdje op de markt zijn echt zo veel duurder zijn.
Dus gewoon even een week of 6 wachten nadat de eerste RX480's op de markt zijn.
Aannames even afwachten wat de prijzen gaan doen. Als die prijzen kloppen gewoon lekker voor het basis model gaan.
8GB gaat weinig verschil maken als je meer dan 10% meer moet betalen is het waarschijnlijk niet interessant qua prijs prestatie verhouding. Of je moet 3 jaar met je kaart willen doen.
Voor mij is de RX480 een tussenstapje tot Vega komt dus ik vind 4GB prima. En ik gok dat dat over 1-2 jaar ook nog wel voldoende is voor de doelgroep waar de kaart voor gemaakt is. En om VR naar de massa te brengen. Dan wil je niet perse 8GB nodig hebben als VR Dev dan sluit je een veel te grote doelgroep uit.
[
Voor 15% gewijzigd door
Astennu op 14-06-2016 13:16
]
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....