Ja helaas is het nog steeds nodig dat we duidelijk een reminder doen dat de koelers beneden 60 graden still staan. Dit omdat er toen we deze sticker niet hadden er veel mensen bij de RMA aanklopte dat hun fan kapot was.
Bij de eerste batches van de 900 series zat de sticker inderdaad veel te vast, we hebben zelfs klanten gehad die de fan kapot trokken. Snel na de introductie hebben we het plaksel gewijzigd dus nu is de sticker snel en zonder schade te verwijderen.
Protax schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 15:59:
[...]
Daarom ben ik erg benieuwd of The Source het vanuit MSI NL oogpunt kan delen, gewoon puur uit interesse. Neem aan dat bijv. een MSI de kaarten inkoopt bij Nvidia, en hier hun eigen cooler opschroeft en er een firmware in zet. Alsnog vraag ik me dan af, of wij als Nederlanders zijnde minder kaarten krijgen, en dat er meer gaat naar andere landen.
Stel je voor Apple releashed een iPhone 8, en zij creëren bij de release dit soort zaken wat nu gaande is (niemand weet iets lijkt het). Dat zouden ze toch nooit kunnen verkopen...
Protax schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 15:42:
Ik vind het trouwens echt bizarre, hoe slecht die kaarten leverbaar zijn en met name hoeveel onduidelijkheid er is over wanneer ze geleverd gaan worden. Kondig dan niets aan, of geef bij de release aan per wanneer ze goed leverbaar zijn.
Ben weleens benieuwd of ons mede forum lid The Source, iets meer duidelijkheid hierover kan geven.
Wat voor aantallen praten we over? Hoeveel komen er naar Nederland? Wanneer komt de massaproductie op gang, en komen de kaarten normaal op voorraad?
Ben weleens benieuwd hoe dat er aan toegaat in die wereld

Ik zie hier veel mensen roepen paper launch. Dat is een erg moeilijke definitie. Apple kondigt de nieuwe iphone aan en vertelt iedereen dat deze vanaf een bepaalde datum te verkrijgen is. DIe produceren miljoenen telefoons die dan op launch date te verkrijgen zijn echter door de populariteit is deze ook de eerste maanden uitverkocht / moeilijk te verkrijgen. Dit is hetzelfde als NV. Zij kondigen een kaart aan die zoals belooft op launch date verkrijgbaar is (Founder Edition). Natuurlijk zit iedereen op custom designs te wachten en die zijn later. Dit heeft een reden en eigenlijk komt het allemaal neer op NDA control.
In het verleden krijgen wij als vendor altijd lang vooraf de plannen te weten, gpu's om te testen, etc. Net als nu bij Intel zijn wel al een jaar voor de launch bezig met specs en 6 maanden vooraf hebben we het platform draaien. Stock wordt vooraf geproduceerd en hierdoor is er altijd voorraad op de launch date aanwezig. Editors kregen een NDA briefing en mochten de kaart weken vooraf testen en op launch date iedereen blij. Maar ook editors lekte teveel. Misschien stond Pietje onder NDA, echter vertelde die het tegen Jantje die het als gerucht publiceerde zodat Pietje het nieuws kon overnemen. Alles voor de pageviews en banner inkomsten. En jullie maar lekker belonen om te klikken op het nieuws, dus het werkt.
Hierom was NVIDIA genoodzaakt om een andere strategie te volgen. Alle belangerijke editors werden naar een launch event gevlogen en daar werd de 1080 aangekondigd. Dit alles werd live gestreamd en iedereen wereldwijd wist direct de key message. Dus iedereen werd vooraf in het ongewisse gelaten, ook wij.
Wij krijgen uiteraard een PCB reference design, in het begin geen werkend siicum (meestal gaten door geboord of gewoon geen GPU). Zij vertellen ons wazig de positionering en prijspunten, echter hier zijn ze ook erg tricky in. In het verleden vertelde ze tegen MSI 7000 3d mark, Asus 7400 3d mark en EVGA bv 6500 3d mark. Allemaal in dezelfde buurt, genoeg om een idee te hebben echter als wij dat getal lekte wist NV precies welke vendor gelekt had

Anyway nadat wij ons custom PCB design hebben gemaakt krijgen wij ook werkend silicon (en memory) echter draait dit op totaal andere klokspeeds door driver en bios. Dus wij kunnen alle functies testen, echter hebben geen idee van het echte potentieel.
Deze keer ging het zelfs zover dat wij pas werkende FE kaarten kregen nadat de media de benchmarks had gepubliceerd. Daarbij kreeg de media ook een media driver die niet aan vendors werd geleverd. Uiteraard kunnen wij die via bevriende media wel krijgen echter niet makkelijk. Nadat de media de 1080 reviews had gepost kregen wij ook alle materialen (bios/drivers) echter is dat nog niet allemaal MP of WHQL. Dat wil zeggen in de laatste 2 weken voor de launch krijgen wij nog steeds driver en BIOS updates die bugs fixen en ook performance verhogen. Tegen deze tijd hebben we ook de GPUs voor productie en kunnen wij de klokspeeds gaan bepalen. Dit is een kwestie van testen en evalueren. Deze keer was het extreem moeilijk omdat de limiten van NV erg strak zijn. Wij hebben vooral gekeken naar de substained core clock zoals hier aangegeven:
The Source in "[Algemeen] nVidia Nieuwsdiscussie Topic - Deel 56". Een extreme hoge klok is leuk maar als de kaart gaat throttelen is hij uiteindelijk langzamer.
Twee weken voor de launch zaten ik en mijn collega ook nog in Taiwan om de kleur rood te bepalen (erg moeiijk met 20 kleuren rood dit nauwelijks anders zijn en een collega die kleurenblind is). Ook de rode LED lichten hebben we de transparancy van moeten bepalen. We wilde dat ze duidelijk zichtbaar waren als iemand de kaart in het licht ziet zonder LED or power. Maar in het donker moesten ze ook in alle punten egaal oplichten. Niet makkelijk. Er zijn tientallen versies van de retail box geweest (incl test prints). Hier waren we maanden vooraf al mee bezig echter dienen deze ook allemaal ter goedkeuren bij NV ingediend te worden.
Ok dan de productie. Zodra het product MP (mass production) gaat dan ben je afhankelijk van alle onderdelen. Wij kopen van NV een zogenaamd kit (GPU+memory). In het begin is er weinig output. NV moet niet enkel al haar retail / AIB partners tevreden stellen maar ook haar OEM partners (DELL/HP). Gelukkig doen wij veel OEM dus daarmee krijg je ook eerder toegang tot technishe details / reference boards dus dat is een voordeel. Daarbij kijkt NVIDIA bij het alloceren van stock naar de marktaandelen, zodoende krijgen wij een groot deel van de allocatie. Sommige partners hadden NDA leaks voor de launch dus die worden ook nog eens gecut op hun allocatie (daarom was ik zo blij dat we NIET een NDA leak hadden voor de launch.
Anyway uiteindeljik krijg je een x aantal GPUs. Nu moet je gaan produceren en die clockspeeds halen die je beloofd had. Sommige vendors hebben veel te hoog hebben ingezet en kunnen nu niet leveren omdat ze yields hebben onder de 5%. Dus als jij 1000 GPUs hebt komen daar ~30 OC kaarten uit, de rest kun je dumpen non-OC of voor OEM gebruiken. Oh en ja... van onze GPUs halen ook niet allemaal onze GAMING X OC speeds (nee ik ga geen % noemen). Ik heb hier overigens gepost wat voor verschillen er tussen dezelfde kaarten zitten waarbij enkel de GPU anders is:
The Source in "[Algemeen] nVidia Nieuwsdiscussie Topic - Deel 56". Dit waren kaarten uit ons EU warehouse.
Ok dan heb je voorraad. Die moet uiteraard verdeeld worden tussen de verschillende regios. In USA en EU is ons aandeel in dit prijssegment groter ivm bv Vietnam of Korea. Dus zodoende gaat er een grotere batch naar EU. Dan moet er ook in de EU allocatie gemaakt worden. We kunnen deze kaarten in Servie verkopen, echter is het gemiddeld salaris daar zo laag dat zij wel een x aantal kaarten krijgen maar zeker niet het merendeel. In NL is ons NVIDIA marktaandeel iets van 60% dus o.a. NL heeft een leuke lading gehad. Maar zeker ook grotere landen zoals DE, FR, PL, Nordics, UK, ES, etc. In die landen dient de voorraad weer onder de klanten verdeeld te worden. Dit ook weer op basis van hun MSI share (trouwe klanten krijgen uiteraard eerder en meer) en dan zullen er ook nog wel wat kaarten naar distributie zijn gegaan.
Ik ga geen aantallen geven maar dit is pas de eerste shipment, en zoals ik eerder al zie zijn er weinig productie problemen bij NVIDIA. Dat wil niet zeggen dat er direct miljoenen beschikbaar komen maar we zitten nu in een ramp up fase. Elke week/maand komen er meerdere aantallen beschikbaar. Bij vorige launch was er enkel 1 batch op de launch date waarna de 2 maanden daarna nagenoeg niets werd geleverd, dus nu is het zeker beter. Des te meer stock, des te makkelijker verkrijgbaar, des te meer prijs concurrentie (vraag/aanbod) des te beter de prijzen worden in de markt.
Dat veel shops ze aanbieden maar geen stock hebben op korte termijn is ook logisch. Zij zillen een graantje meepikken, dus beter een backorder hebben (en hopen dat klanten nog iets anders kopen) dan dat ze op een andere plek gaan shoppen. Op dit moment kan ik nog niet zeggen hoe lang deze situatie gaat duren, echter **verwacht** ik dat over 1 tot 1.5 maand genoeg voorraad is. Dit niet omdat er dan genoeg aanbod is (dit weet ik namelijk niet) maar wel omdat veel mensen op vakantie gaan
Ik hoop je vraag een beetje beantwoord te hebben.