^^ @
Vegetto
EFT in een notendop:
twee modus, je main character en scav.
Je kan elke 20 minuten een scav run doen, je krijgt gear en loot en als je de eindstreep haalt mooi! free gear en loot. Daarmee kun je je main character pimpen. Betere wapens kopen, wapens uitbreiden, betere ammo etc.
Daarnaast kun je je hideout upgraden, dit alles om je main character te laten ontwikkelen. Hoe meer je loot, healt, rent, of juist kruipt hoe meer skill punten je vergaart. Hierdoor krijg je bepaalde beperkte voordelen t.o.v. andere spelers. Je kan bijvoorbeeld langer doorrennen tov een nieuwkomer.
Het spelen tegen bots is een leuk element. Het klopt, dat scav's bot''s kunnen zijn, maar dat hoeft niet altijd zo te zijn. Ze kopieren het gedrag van scav spelers. scav bot's looten ook, peaken ook, kruipen ook. Dus je weet het niet altijd.
Als je als scav speelt en je schiet een andere scav bot dood, heb je alle scav bots tegen je. Dan moet iedereen dood, maar als je een scav speler weet te killen laten de bots je nog steeds met rust.
Speel je als main character (PMC) bear/usec, moet je sowieso iedereen omleggen, behalve je matties natuurlijk.
EFT heeft een aantal maps, die maps hebben extraction points (EXFILL's) sommige kun je zo heen om te extracten, anderen moet je voor betalen of aan voorwaarden voldoen, een hendel overhalen op reserve, een extract waar je alleen maar in kan zonder rugzak op etc.
Je krijgt een x aantal minunten op die map, als PMC spawn je altijd vooraan in een potje dus of als de map nieuw begint of echt net begonnen is. Scav spelers kunnen elk willekeurig moment spawnen tot zo'n 8 a 5 minuten voor het einde van een potje.
De timer is cruciaal, bereik je de eindstreep niet > (exfil voor dat de timer verstrijkt,) ben je 'af' en verlies je alles wat je bij je had, plus alles wat je had geloot. Maar je kan hier een verzekering op zetten, de insurance verzekert je gear. Je krijgt alles wat je kan verzekeren binnen 24 a 36 uur terug, mits het niet wordt geloot door andere spelers. Dit zijn wapen, armor, andere gear zoals magazines, maar niet je kogels of de inhoud van je rugzak.
Er is geen modus met alleen maar echte spelers.
Het voorzichtig spelen komt vanzelf wel als je met veel gear waar je hard voor hebt gewerkt een keer een potje inloopt en je weet dat je het kwijt kan raken. Zoek maar eens op: EFT gearfear
Het is zeker geen run en gun game, het vergt tactisch inzicht en samenwerking met je matties als je coöp gaat. Het is absoluut niet saai, sterker nog, EFT is de eerst game die het voor elkaar weet te krijgen dat ik een adrenaline rush voelde bij bepaalde cruciale momenten en me doodschrok als ik op afstand of juist van dichtbij aan flarden werd geschoten.
Er zijn geen indicators zoals "flare glint" in het spel zoals je bijv. kent in BF5, wanneer iemand voor sniper heeft gekozen en in de bosjes licht te campen maar zijn scope zijn positie weggeeft.
In elk gebouw, struik, geul of verlaten parkeerplaats/terrein kan zich een speler of bot ophouden die het op jou gemunt heeft. Het is een spanning die ik nog niet eerder heb ervaren.
daarom EFT