DIY: Itho ventilatie aansturen via 868Mhz transmitter

Pagina: 1 ... 5 ... 22 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechApprentice
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-09 08:33
Speedy-Andre schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 17:05:

@TechApprentice Waar komt de notatie van de http commands vandaan?
Het lukt me niet door het ip van mijn Nodemcu te gebruiken en in de Homewizard heb ik post http gebruikt.
Zoals eerder gezegd heb ik het mooi kunnen kopieren van een ander. De code hieronder komt uit de *.ino file. (en lijkt ook eerst ergens anders voor gebruikt te zijn)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
 // Prepare the response. Start with the common header:
  String s = "HTTP/1.1 200 OK\r\n";
  s += "Content-Type: text/html\r\n\r\n";
  s += "<!DOCTYPE HTML>\r\n<html>\r\n";
  // If we're setting the LED, print out a message saying we did
  if (val != NULL)
  {
    s += "Fan is now: ";
    s += val;
  }

De code zoekt in de http request naar de naam van de "pagina" die opgevraagd wordt. Deze naam is de naam van het commando wat je wil uitvoeren.

code:
1
2
3
 if (req.indexOf("/away") != -1) {
    val = "away";
    sendAway();

knip en plak
code:
1
2
3
4
5
void sendAway() {
   Serial.println("Sending command 'away' to Itho ventilation unit...");
   rf.sendCommand(IthoAway);
   Serial.println("Command 'away' has been sent!");
}

Hierboven het Away commando als voorbeeld. Als Away dus gevraagd wordt via een http request dan val = Away. Dit zie je in de webbrowser die je gebruikt om het te testen.
Hierdoor wordt ook het sendAway getriggerd, wat in het laatste stukje code het rf.sendCommand(IthoAway) aanroept. Dat IthoAway staat in de library.

Tijdens het testen heb ik de hele tijd ook de serial monitor van de Arduino IDE aangehad omdat er best wel wat status/diagnose informatie zichtbaar wordt tijdens de init van de ESP en tijdens het ontvangen van de http request. En uiteraard een browser zoals Chrome bv. Home assistant ken ik verder niet, maar kan me voorstellen dat deze op een zelfde manier als Domoticz een http request kan doen. Is tenslotte niks meer dan een pagina opvragen.

[ Voor 5% gewijzigd door TechApprentice op 24-05-2017 15:28 . Reden: Type en Homeassistent ervaring toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:11

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik bedoel "http://esp_132ac5.lan" in Domoticz :)
De Homewizard heeft een optie om vooraf Post te kiezen en vervolgens http://[lan IP]/away.
Er is geen terugmelding maar ik kan wel elk commando met een IPswitch versturen.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechApprentice
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-09 08:33
Speedy-Andre schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 17:02:
Ik bedoel "http://esp_132ac5.lan" in Domoticz :)
Dat esp gebeuren is de hostname van mijn nodeMcu. Fixed ip was me nog niet gelukt, maar via mijn favoriete android netwerk scan tool "Fing" kwam ik achter deze naam. En werkt bij mij ook prima. En anders is het http://192.168.178.130/away.

Let op: wel de http:// gebruiken (moet in domoticz wel in ieder geval) en uiteraard het ip adres van jouw esp gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Het werkt met http://ip/away, ik heb in mijn router mac/ip binding zodat de Esp een vast ip krijgt.
Even snel de positie van de knoppen veranderen zorgt helaas dat de commando's door elkaar staan :P

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Templar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-09 00:01
ThinkPadd schreef op zondag 14 mei 2017 @ 17:03:
@Templar @sjimmie Hier op het forum delen lijkt mij ook handiger dan onderling via DM de boel sturen. Helpt de werking van een forum een beetje om zeep ;) Door het hier te plaatsen hebben anderen er ook nog wat aan.
IthoEcoFanRFT.zip van Templar

AUB ook dit document bijwerken indien in het bezit van nieuwe zenders: Overzicht command codes RFT zenders

[ Voor 55% gewijzigd door Templar op 25-05-2017 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-09 08:47
Zelf ga ik toch proberen om mijn Itho via domoticz aan te laten sturen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik wel wat moeite heb om via dit topic erachter te komen wat ik nodig heb. Ik weet dat mijn itho draadloos aan te sturen is, want de batterijen waren op van mij bediening.

Shoppinglist:
cc1101 (om signaal via 868mhz te sturen)
NodeMCU (gezien ik het via wifi wil benaderen en er een webserver op wil hebben). Arduino is, zoals ik lees dan niet de beste oplossing.

Handelingen:
- Solderen zoals hier beschreven (heb voor mijn beeld de Arduino pins weggelaten)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Connections between the CC1101 and the ESP8266 :
CC11xx pins    ESP pins Description
*  1 - VCC        VCC        3v3
*  2 - GND        GND        Ground
*  3 - MOSI       13=D7      Data input to CC11xx
*  4 - SCK        14=D5      Clock pin
*  5 - MISO/GDO1  12=D6      Data output from CC11xx / serial clock from CC11xx
*  6 - GDO0       ?          Serial data to CC11xx
*  7 - CSN        15=D8      Chip select / (SPI_SS)
*  8 - GDO2       ?          output as a symbol of receiving or sending data

- NodeMCU programmeren met een arduino compiler. De library die ik in moet lezen voor de NodeMCU zijn hier te vinden: https://github.com/esp8266/Arduino/
- Ook moet je library inlezen voor de itho en deze is hier te vinden: https://github.com/supers...T/tree/master/Master/Itho

- Nadat alles gelukt is spanning van Itho afhalen en er weer opzetten en de NodeMCU restarten
- Daarna kan via URL de code verzonden worden.

Vragen die ik heb:

- Nu lees ik hier in dit topic dat je de Itho moet uitlezen? Wat wordt hiermee bedoelt? En waar is dit voor nodig?
- Niet alle pinnetjes (6 en 8 ) zijn ingevuld. Hoeven deze niet aangesloten te worden?
- ik heb hier nog een ikea kopla adapter liggen en het NodeMCU bordje is ook 5v. Maar ik zie dat de CC1101 3v is. Hoe hebben jullie de spanning verlaagt?
- En als laatste, ben ik goed op weg met het hierboven beschreven verhaal? Want dit is mijn eerste ervaringen met z'n bordje. Solderen is geen probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

De Nodemcu heeft een 3,3V uitgang en communiceert ook met 3,3V.
In de IDE (juiste versie kiezen) selecteer je het juiste board en de libraries vindt hij zelf.
Dan de Itho libraries toevoegen, wifi gegevens invullen in de .ino file en compileren/flashen.
Er zijn 6 draden gebruikt voor de CC1101, meer is niet nodig.
De 5V voeding gaat via micro-usb en flashen ook (als de NodeMCu herkend is even de compoort checken).
Ik heb de laatste versie met 5 snelheden gebruikt, al werken er maar 4 met mijn Itho :)
Eventueel kan je kijken of een ander apparaaat met een usb aansluiting permanent aan staat en daar de Nodemcu in prikken als de voeding sterk genoeg is.
Ik heb een camera recorder 24/7 aan en daar zit hij in, wel jammer dat als het ding een keer reboot dat usb dan even uit gaat en de Itho een aanmelding krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
Speedy-Andre schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 21:29:
De Nodemcu heeft een 3,3V uitgang en communiceert ook met 3,3V.
In de IDE (juiste versie kiezen) selecteer je het juiste board en de libraries vindt hij zelf.
Dan de Itho libraries toevoegen, wifi gegevens invullen in de .ino file en compileren/flashen.
Er zijn 6 draden gebruikt voor de CC1101, meer is niet nodig.
De 5V voeding gaat via micro-usb en flashen ook (als de NodeMCu herkend is even de compoort checken).
Ik heb de laatste versie met 5 snelheden gebruikt, al werken er maar 4 met mijn Itho :)
Eventueel kan je kijken of een ander apparaaat met een usb aansluiting permanent aan staat en daar de Nodemcu in prikken als de voeding sterk genoeg is.
Ik heb een camera recorder 24/7 aan en daar zit hij in, wel jammer dat als het ding een keer reboot dat usb dan even uit gaat en de Itho een aanmelding krijgt.
In de meterkast heb ik een kopla hangen die mijn pi2 voeding geeft voor Domoticz. Dus vermoed dat hij daar wel hij op kan. Vermoed dat het bordje geen 1000ma pakt.

Wat bedoel je precies met laatste versie? De items die ik link in mm post zijn niet de laatste versie en dit kun je niet flashen? Raad je andere items aan dan de twee die ik link?

[edit]

Zie inderdaad verschil in nodemcu bordjes. Dit is de v3:

https://m.banggood.com/V3...pment-Board-p-992733.html

[ Voor 5% gewijzigd door grote_oever op 04-06-2017 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

De Nodemcu kan je in NL krijgen bij Opencirquit en nog veel meer van dit spul.
V2 is handig als je een breadboard gebruikt, dan heb je gaatjes over aan de zijkanten.
Met versies bedoel ik o.a. met welke IDE je compileert, bij sommige krijg je foutmeldingen.
En als laatste zijn er meerdere smaken Itho, de basic versie heeft 3 snelheden en geen webserver, dan heb je deze met webserver en in de laatste posts staat er een met 5 snelheden en webserver die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-09 14:08
Om op je eerste vraag antwoord te geven, de Itho hoeft niet uitgelezen te worden. De cc1101 module plus Nodemcu moet je zien als een extra afstandsbediening. Deze moet eenmalig gekoppeld worden aan jou mechanische ventilatie om het te kunnen bedienen. Dit doe je door even de stroom van je mechanische ventilatie te halen en daarna de functie sendRegister() aan te roepen. Deze functie stuurt een uniek ID naar jou Itho die er voor zorgt dat je hem voortaan kan bedienen.

De cc1101 module kan ook singalen ontvangen, bijvoorbeeld die van andere draadloze afstandsbedieningen die je al in huis hebt om de Itho te bedienen. Zo kan je bijvoorbeeld met een stukje code een timer functie maken. Deze functie detecteert dan dat er bijvoorbeeld voor stand 3 gekozen is op afstandsbediening in de wc en schakelt dan na 10 minuten de Itho weer op stand 1.
grote_oever schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 20:51:
Zelf ga ik toch proberen om mijn Itho via domoticz aan te laten sturen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik wel wat moeite heb om via dit topic erachter te komen wat ik nodig heb. Ik weet dat mijn itho draadloos aan te sturen is, want de batterijen waren op van mij bediening.

Shoppinglist:
cc1101 (om signaal via 868mhz te sturen)
NodeMCU (gezien ik het via wifi wil benaderen en er een webserver op wil hebben). Arduino is, zoals ik lees dan niet de beste oplossing.

Handelingen:
- Solderen zoals hier beschreven (heb voor mijn beeld de Arduino pins weggelaten)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Connections between the CC1101 and the ESP8266 :
CC11xx pins    ESP pins Description
*  1 - VCC        VCC        3v3
*  2 - GND        GND        Ground
*  3 - MOSI       13=D7      Data input to CC11xx
*  4 - SCK        14=D5      Clock pin
*  5 - MISO/GDO1  12=D6      Data output from CC11xx / serial clock from CC11xx
*  6 - GDO0       ?          Serial data to CC11xx
*  7 - CSN        15=D8      Chip select / (SPI_SS)
*  8 - GDO2       ?          output as a symbol of receiving or sending data

- NodeMCU programmeren met een arduino compiler. De library die ik in moet lezen voor de NodeMCU zijn hier te vinden: https://github.com/esp8266/Arduino/
- Ook moet je library inlezen voor de itho en deze is hier te vinden: https://github.com/supers...T/tree/master/Master/Itho

- Nadat alles gelukt is spanning van Itho afhalen en er weer opzetten en de NodeMCU restarten
- Daarna kan via URL de code verzonden worden.

Vragen die ik heb:

- Nu lees ik hier in dit topic dat je de Itho moet uitlezen? Wat wordt hiermee bedoelt? En waar is dit voor nodig?
- Niet alle pinnetjes (6 en 8 ) zijn ingevuld. Hoeven deze niet aangesloten te worden?
- ik heb hier nog een ikea kopla adapter liggen en het NodeMCU bordje is ook 5v. Maar ik zie dat de CC1101 3v is. Hoe hebben jullie de spanning verlaagt?
- En als laatste, ben ik goed op weg met het hierboven beschreven verhaal? Want dit is mijn eerste ervaringen met z'n bordje. Solderen is geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Waarom een timer in een code zetten als de Itho zelf al een timer functie heeft? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-09 14:08
Omdat het kan :). De timer functie van de Itho zelf werkt bij mij alleen voor de hoogste stand, stand 3. Dus wanneer je op een van de handzenders in de wc of toilet op de zandloper drukt gaat hij voor 10 minuten in stand 3. Mijn timer code zorgt er voor dat ook als je op stand 2 drukt op een van de handzenders de Itho na 10 minuten weer word terug gebracht naar een lagere snelheid. Nodig, nee, leuk om te programmeren, ja. Daarnaast zie je in mijn web interface ook vanaf welke handzender als laatst bediend is, bijvoorbeeld Stand: 2 (WC).
Speedy-Andre schreef op maandag 12 juni 2017 @ 15:03:
Waarom een timer in een code zetten als de Itho zelf al een timer functie heeft? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Uitgeschakeld of terug naar een lage snelheid?
Zo ver ik weet kan ik mijn Itho niet uitschakelen en dat lijkt me ook niet de bedoeling :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmeertens
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 01-12-2021
Iemand de aansturing met een Wemos D1 mini-pro aan de praat heeft gekregen?

Ik heb deze code: https://github.com/supersjimmie/IthoEcoFanRFT op de Wemos geflashed.

Hier lukt het joinen niet. Voor de rest lijkt de communicatie met de CC1101 in orde.
Ik ontvang namelijk wel de signalen van de RFT remote.

De draadjes zijn ongeveer 4 cm lang,

Iemand een idee wat ik nog kan proberen?

[ Voor 13% gewijzigd door rmeertens op 15-06-2017 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-09 21:20
ik gebruik arduino 1.8.1 en alles wat erin zit is up te date.
ik heb een nodemcu die ik bij board manager kies en ik load de itho library

als ik verify krijg ik:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
In file included from C:\Users\remco\Documents\Arduino\libraries\Itho/IthoCC1101.h:10:0,

from C:\Users\remco\AppData\Local\Temp\arduino_modified_sketch_423716\sketch_jun14a.ino:3:

C:\Users\remco\Documents\Arduino\libraries\Itho/IthoPacket.h:24:1: warning: 'typedef' was ignored in this declaration [enabled by default]

};

^

In file included from C:\Users\remco\AppData\Local\Temp\arduino_modified_sketch_423716\sketch_jun14a.ino:3:0:

C:\Users\remco\Documents\Arduino\libraries\Itho/IthoCC1101.h:62:1: warning: 'typedef' was ignored in this declaration [enabled by default]

};

^

wat doe ik fout? ik kom er gewoon niet aan uit. dit terwijl ik voorheen altijd op deze manier mijn easyESP flashte. totdat ze met een makkelijke bin file en flasher kwamen :P

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
remcoXP schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 18:44:

als ik verify krijg ik:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
In file included from C:\Users\remco\Documents\Arduino\libraries\Itho/IthoCC1101.h:10:0,

from C:\Users\remco\AppData\Local\Temp\arduino_modified_sketch_423716\sketch_jun14a.ino:3:

C:\Users\remco\Documents\Arduino\libraries\Itho/IthoPacket.h:24:1: warning: 'typedef' was ignored in this declaration [enabled by default]

};

^

In file included from C:\Users\remco\AppData\Local\Temp\arduino_modified_sketch_423716\sketch_jun14a.ino:3:0:

C:\Users\remco\Documents\Arduino\libraries\Itho/IthoCC1101.h:62:1: warning: 'typedef' was ignored in this declaration [enabled by default]

};

^

wat doe ik fout? ik kom er gewoon niet aan uit. dit terwijl ik voorheen altijd op deze manier mijn easyESP flashte. totdat ze met een makkelijke bin file en flasher kwamen :P
Had je dit probleem in januari ook niet? Als ik google op de warning kom ik bij een reactie van jou in januari uit. Dit heb je destijds opgelost zie ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
hahaha nope grote oever. hoewel ik nu wel alles opnieuw heb gedownload. :P dacht ik geef het weer een kans maar na een avond frustatie toch maar weer gepost:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
remcoXP schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 18:44:

als ik verify krijg ik:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17

};

^

};

^

Volgens mij kan je dat gewoon negeren, dat doet de compiler namelijk ook. ("ignored").

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basbloembergen
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 12-06-2022
Zijn er ook alternatieve cc1011, die niet zo priegelig zijn, waar dit mee werkt? Mijn soldeerskills zijn niet dermate dat ik hier vertrouwen in heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Afbeeldingslocatie: https://www.semicom.lv/amazon-ebay/upload/images/sem-tme-462661.jpg-42639.jpg

Een module met pootjes, deze kan je in een breadboard prikken :)

Let niet op de prijs, die pootjes kosten geld en een antenne moet er nog bij (evt draadje) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
De meldingen kan ik inderdaad ignoren. thanks.

Ik heb zelf de onderstaande remote op een buva upstream box. de stork remote is compatible. maar het lijkt of mijn geprul niet werkt met de verschillende firmwares. ik twijfel daarom nu ook meer aan de hardware. wellicht een nieuwe zender bestellen.
Afbeeldingslocatie: https://www.ventishop.eu/image/cache/data/products/rfz-280x327.jpg

is er een tweakers die dezelfde setup heeft? en dit werkend met een wemos of nodemcu?
wellicht dat de combi van de c1101 en deze buva box helemaal nooit gaat werken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drawer
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Ik krijg het maar niet voor elkaar om m'n NodeMCU ESP8266 12-E met CC1101 aan m'n itho fan te koppelen.

Gebruiken jullie de standaard antenne? En hoelang zijn jullie draden tussen ESP en CC1101? En wat is de afstand tussen ESP en Itho bij het instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik weet niet wat je geflasht hebt, kan je met de serial monitor zien of er communicatie met de CC1101 is?
Mijn draden zijn misschien 5cm lang en de antenne is het meegeleverde spiraaltje.
Er zit een betonnen vloer tussen en de Itho hangt aan het plafond dus zeker 6m afstand.
Ook zijn niet alle Nodemcu's met een 12e wifi printje het zelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drawer
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 13:15:
Ik weet niet wat je geflasht hebt, kan je met de serial monitor zien of er communicatie met de CC1101 is?
Mijn draden zijn misschien 5cm lang en de antenne is het meegeleverde spiraaltje.
Er zit een betonnen vloer tussen en de Itho hangt aan het plafond dus zeker 6m afstand.
Ook zijn niet alle Nodemcu's met een 12e wifi printje het zelfde.
Ik heb ThinkPads .ino geflashed. Degene zonder MMQT, met webserver.
ThinkPadd in "DIY: Itho ventilatie aansturen via 868Mhz transmitter"

Mijn draden zijn max 10cm, heb nu de originele antenne en ook een los draadje gebruikt als antenne, weinig verschil.

In de code van ThinkPad zit volgens mij geen communicatiecheck?
En de keren dat ik code incl. communicatiecheck gebruikt heb (supersjimmie) kwam hier steeds garbage uit direct na de reset. Heb ook veel last van resets enzo. Zou er dan toch iets met de connectie mis zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik heb eens een slecht gesoldeerde pin op een Nodemcu gehad, dan gaat de communicatie ook niet best :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Drawer schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 13:43:
[...]
Mijn draden zijn max 10cm, heb nu de originele antenne en ook een los draadje gebruikt als antenne, weinig verschil.
Hier zijn de draden iets meer dan 10cm en ik gebruik het standaard spiraal-antennetje.
Ik heb met zo precies mogelijk opgemeten draad-antennes getest maar ik vond het spiraal-ding nog het beste werken. Vanaf de benedenverdieping door 2 betonvloeren naar zolder, zonder problemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drawer
  • Niet online
Hmm.
En de methode om te linken is simpelweg je Itho van stroom halen en daarna je ESP resetten right? Hoelang blijft die Itho ongeveer in z'n linkmodus staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
https://www.ithodaalderop...ft_id_2012-08-09-1640.pdf
Pagina 25: binnen twee minuten na het onder spanning brengen
Mits je esp code gebruikt die in de setup een sendRegister(); doet.

[ Voor 17% gewijzigd door sjimmie op 23-06-2017 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Templar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-09 00:01
remcoXP schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 11:12:

Ik heb zelf de onderstaande remote op een buva upstream box. de stork remote is compatible.
Gebruikt de Stork/Buva ventilatie-unit wel hetzelfde protocol (of zelfs frequentie) als de Itho unit? Het viel mij al op dat de nieuwe Duco systemen niet compatibel zijn met het Itho protocol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pascal Saul
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-07 17:03
Drawer schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 15:20:
Hmm.
En de methode om te linken is simpelweg je Itho van stroom halen en daarna je ESP resetten right? Hoelang blijft die Itho ongeveer in z'n linkmodus staan?
Ik heb dezelfde boel ook net gebouwd en geflashed met de laatste versie van de IDE 18.3...

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
&#11822;
ESP8266 remote for Itho ventilation unit
See https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1690945 for more information!
Setting up CC1101 module...
CC1101 transmitter is now ready!

Sending command 'join' to Itho ventilation unit...
send
Command 'join' has been sent!

Connecting to wifi-network: <SSID>.....
I am now connected to '<SSID>' and my IP-address is: <IP>

Starting webserver...
Webserver is now running!

Alles werkt hier direct... vanuit de woonkamer zenden naar zolder is geen probleem.

Kabel zijn ongeveer 10CM lang ook. Pin 6 en 7 zijn niet in gebruik van de C1101.

Nu nog even kijken hoe we de boel geïntegreerd gaan aansturen met de rest van de domotica...

Wellicht is/kan ik de webserver nog simpel uit te breiden met wat buttons: low, medium, high, timer * x...

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/SmV02oCl.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Pascal Saul op 30-06-2017 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drawer
  • Niet online
In the end heb ik het allemaal werkend idd. Met de code van Thinkpad en de aanpassing in de library zodat ik kan zien of de ESP en de CC1101 met elkaar babbelen. Ik heb 't hele geval inderdaad ook gewoon in de meterkast hangen en hij zendt zonder problemen naar zolder. In Domoticz heb ik 4 buttons gemaakt, low, medium, high en timer en die doen een curl naar http://<ip>/low etc. Dit werkt top.

Tip voor andere kopers van CC1101: check ff of je 'hele' gaatjes krijgt op je board. Ik had enkel halve gaatjes, dit soldeert nogal vervelend en was waarschijnlijk het probleem waarom ik het niet werkend kreeg..

Afbeeldingslocatie: https://www.pcbfabrication.com/PCB-fabrication/PCB-fabrication-images/PCB_product/Castellated-Hole-2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal Saul
Ai, dat is inderdaad een stuk lastiger solderen :)

Heeft iemand het ook al eens getest met de NFR905 module? Die heb ik ook nog liggen en kan ik gewoon met female connectors aansluiten op de nodemcu zonder te hoeven solderen. Deze module lijkt ook een stuk robuuster te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
Drawer schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 11:54:
In the end heb ik het allemaal werkend idd. Met de code van Thinkpad en de aanpassing in de library zodat ik kan zien of de ESP en de CC1101 met elkaar babbelen. Ik heb 't hele geval inderdaad ook gewoon in de meterkast hangen en hij zendt zonder problemen naar zolder. In Domoticz heb ik 4 buttons gemaakt, low, medium, high en timer en die doen een curl naar http://<ip>/low etc. Dit werkt top.

Tip voor andere kopers van CC1101: check ff of je 'hele' gaatjes krijgt op je board. Ik had enkel halve gaatjes, dit soldeert nogal vervelend en was waarschijnlijk het probleem waarom ik het niet werkend kreeg..

[afbeelding]
Ik snap eigenlijk niet waarom er in de OP (of op een andere plek) geen linkjes staan naar artikelen die werken en ook prettig te solderen. Gisteren heb ik mijn cc1101 ook binnen gekregen en deze is ook met halve gaatjes. Gezien de grote van de bordje zal dit lekker prutsen zijn :)

Hint: doe eerst tin in de halve gaatjes, zodat deze dicht zitten. Let er volgens de draad erop en maak de draad warm. De draad zakt dan in de halve gaatjes en zit goed vast.

[ Voor 7% gewijzigd door grote_oever op 01-07-2017 14:33 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01:43
quazar schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 22:33:
[...]
ESPeasy zou voor mij makkelijker werken
[...]
Speedy-Andre schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 23:49:
[...]
nog mooier is het geheel als plugin van EspEasy :)
[...]
Vandaag is jullie geluksdag :*)

Het is mij gelukt om de HTTP variant die ik hier al eens had gemaakt om te vormen tot een plugin voor ESPEasy _/-\o_

Zie mijn Bitbucket: _P054_Itho.ino en hieronder geplakt als backup.

C++:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
//#######################################################################################################
//############################## Plugin 054: Itho ventilation unit 868Mhz remote ########################
//#######################################################################################################

// List of commands:
// JOIN to join ESP8266 with Itho ventilation unit
// LOW - set Itho ventilation unit to lowest speed
// MEDIUM - set Itho ventilation unit to medium speed
// HIGH - set Itho ventilation unit to max speed

// Usage (not case sensitive):
// http://ip/control?cmd=ITHOSEND,join
// http://ip/control?cmd=ITHOSEND,low
// http://ip/control?cmd=ITHOSEND,medium
// http://ip/control?cmd=ITHOSEND,high

//This code needs the library made by 'supersjimmie': https://github.com/supersjimmie/IthoEcoFanRFT/tree/master/Master/Itho
// A CC1101 868Mhz transmitter is needed
// See https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1690945 for more information

#include <SPI.h>
#include "IthoCC1101.h"
#include "IthoPacket.h"
IthoCC1101 rf;
IthoPacket packet;

#define PLUGIN_054
#define PLUGIN_ID_054         54
#define PLUGIN_NAME_054       "Itho ventilation remote"
#define PLUGIN_VALUENAME1_054 ""
boolean Plugin_054(byte function, struct EventStruct *event, String& string)
{
    boolean success = false;

switch (function)
    {

case PLUGIN_DEVICE_ADD:
        {
            Device[++deviceCount].Number = PLUGIN_ID_054;
            break;
        }

case PLUGIN_GET_DEVICENAME:
        {
            string = F(PLUGIN_NAME_054);
            break;
        }

case PLUGIN_GET_DEVICEVALUENAMES:
        {
            break;
        }

case PLUGIN_INIT:
        {
            rf.init();
            //rf.sendCommand(IthoJoin);
            addLog(LOG_LEVEL_INFO, F("CC1101 868Mhz transmitter initialized"));
            success = true;
            break;
        }

case PLUGIN_WRITE: {

String tmpString = string;

String cmd = parseString(tmpString, 1);
            String param1 = parseString(tmpString, 2);

if (cmd.equalsIgnoreCase(F("ITHOSEND")))
            {

if (param1.equalsIgnoreCase(F("join")))
                {
                    rf.sendCommand(IthoJoin);
                    addLog(LOG_LEVEL_INFO, F("Sent command for 'join' to Itho unit"));
                    printWebString += F("Sent command for 'join' to Itho unit");
                    success = true;
                }

if (param1.equalsIgnoreCase(F("leave")))
                {
                    rf.sendCommand(IthoLeave);
                    addLog(LOG_LEVEL_INFO, F("Sent command for 'leave' to Itho unit"));
                    printWebString += F("Sent command for 'leave' to Itho unit");
                    success = true;
                }

if (param1.equalsIgnoreCase(F("low")))
                {
                    rf.sendCommand(IthoLow);
                    addLog(LOG_LEVEL_INFO, F("Sent command for 'low speed' to Itho unit"));
                    printWebString += F("Sent command for 'low speed' to Itho unit");
                    success = true;
                }

if (param1.equalsIgnoreCase(F("medium")))
                {
                    rf.sendCommand(IthoMedium);
                    addLog(LOG_LEVEL_INFO, F("Sent command for 'medium speed' to Itho unit"));
                    printWebString += F("Sent command for 'medium speed' to Itho unit");
                    success = true;
                }

if (param1.equalsIgnoreCase(F("high")))
                {
                    rf.sendCommand(IthoFull);
                    addLog(LOG_LEVEL_INFO, F("Sent command for 'full speed' to Itho unit"));
                    printWebString += F("Sent command for 'full speed' to Itho unit");
                    success = true;
                }

if (param1.equalsIgnoreCase(F("timer1")))
                {
                    rf.sendCommand(IthoTimer1);
                    addLog(LOG_LEVEL_INFO, F("Sent command for 'timer 1' to Itho unit"));
                    printWebString += F("Sent command for 'timer 1' to Itho unit");
                    success = true;
                }               

if (param1.equalsIgnoreCase(F("timer2")))
                {
                    rf.sendCommand(IthoTimer2);
                    addLog(LOG_LEVEL_INFO, F("Sent command for 'timer 2' to Itho unit"));
                    printWebString += F("Sent command for 'timer 2' to Itho unit");
                    success = true;
                }       

if (param1.equalsIgnoreCase(F("timer3")))
                {
                    rf.sendCommand(IthoTimer3);
                    addLog(LOG_LEVEL_INFO, F("Sent command for 'timer 3' to Itho unit"));
                    printWebString += F("Sent command for 'timer 3' to Itho unit");
                    success = true;
                }   

}
        }

break;
    }
    return success;
}

HTTP:
http://192.168.6.25/control?cmd=ITHOSEND,join
http://192.168.6.25/control?cmd=ITHOSEND,low
http://192.168.6.25/control?cmd=ITHOSEND,medium
http://192.168.6.25/control?cmd=ITHOSEND,high

MQTT:
mosquitto_pub -t /IthoRemote/cmd -m ithosend,join
mosquitto_pub -t /IthoRemote/cmd -m ithosend,low
mosquitto_pub -t /IthoRemote/cmd -m ithosend,medium
mosquitto_pub -t /IthoRemote/cmd -m ithosend,high

(mijn devicename is 'IthoRemote', kun je instellen via tabje 'Config' in de WebGUI).
Helaas nog niet kunnen ontdekken hoe ik kan zorgen voor terugkoppeling via MQTT.

Ik ben geen C/C++ programmeur, dus het zou kunnen dat er wat bugs in zitten. Uiteraard heb je wel de library van supersjimmie nodig.

Voor de luie mensen, hier een kant-en-klare binary: IthoRemote_ESPEasy2.0.bin (gebaseerd op ESPEasy 'Release v2.0.0-dev10') zodat je de Arduino IDE en libraries e.d. niet nodig hebt. Flashen kan met deze tools (uitpakken, .bin in dezelfde folder zetten en dan FlashESP8266.exe uitvoeren)

Enjoy! _/-\o_

[ Voor 11% gewijzigd door ThinkPad op 01-07-2017 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Mooi werk, kan dit ook met de versie die alle commando's kent zoals extra low (niet thuis), timer en maximaal?
Die is er al met webserver :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Hij doet nu join / low / medium / high
De rest zou misschien wel kunnen, staat dat al in de library van supersjimmie?
Ik zie wel een Timer1, Timer2, Timer3 maar heb geen idee wat dat doet. Heb ze wel toegevoegd, net als de 'leave', die had ik er ook nog niet in staan.

Misschien heeft supersjimmie (@sjimmie ) daar een antwoord op? Zitten die codes die @Speedy-Andre noemt in jouw library?

[ Voor 66% gewijzigd door ThinkPad op 01-07-2017 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
Misschien een stomme vraag, maar dat compilen in Arduino compiler dat doe je toch als volgt?

Al deze bestanden in één directory zetten: https://github.com/supers...T/tree/master/Master/Itho

Het script van @ThinkPad (* deze) waar je SSID en PSK moet invullen in de compiler plakken en vervolgens verifieer?

[ Voor 11% gewijzigd door grote_oever op 01-07-2017 15:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
@grote_oever Pak gewoon de .bin onderaan m'n post hierboven en knal die erop met de flashtools uit mijn post. Hoef je niks te compilen of libraries bij elkaar te zoeken. WiFi instellen kan dan via de AP modus die ESPEasy opzet als het goed is. Of op deze manier even via de Arduino Serial Monitor je credentials erin kloppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grote_oever
ThinkPadd schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 15:10:
@grote_oever Pak gewoon de .bin onderaan m'n post en knal die erop met de flashtools uit mijn post. Hoef je niks te compilen of libraries bij elkaar te zoeken. WiFi instellen kan dan via de AP modus die ESPEasy opzet als het goed is. Of op deze manier even via de Arduino Serial Monitor je credentials erin kloppen.
Bedankt, ga ik eens proberen. Heb overigens fout gemaakt bij github om de bestanden op te slaan als rechtermuisknop en dan opslaan. wist niet dat de HTML pagina opgeslagen werd ipv library :)

[edit]

@ThinkPad Bedankt, jou oplossing werkt in één keer. Na de flash kun je inderdaad een Wifi selecteren ESP. Daarna kun je wifi configureren. Volgens mij is de devicename trouwens "newdevice".

[ Voor 12% gewijzigd door grote_oever op 01-07-2017 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

TechApprentice schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 10:46:
In 3 library bestanden moeten de extra commando's toegevoegd worden om via de *.ino file aan te kunnen roepen. Ik had eerst geprobeerd om op basis van de library van supersjimmie en het voorbeeld van ThinkPad om de commando's er bij te knutselen, uiteraard aan de hand van de info van Klusjesman. Dat gaf een reboot van mijn NodeMCU bij het away commando maar niet bij de FullPower. Omdat ik niet boven water kreeg waar het aan lag heb ik toen de files van racquemis gepakt (waar de Away al in stond) en daar nog de FullPower aan toegevoegd.

Ik probeer de komende dagen de code wat op te schoonen en kijk of ik het complete pakketje als zip ergens weg zet.

EDIT:
Maar even gelijk gedaan :*)
https://github.com/TechApprentice/IthoEcoFanRFT5modeESP

Ik heb hopelijk de juiste mensen de credits gegeven (ook in de code).
Ik heb gewerkt met Arduino IDE 1.8.1 (voor het geval dat dit iets uitmaakt)

In Domoticz heb ik het nu zo:
[afbeelding]

En de configuratie hiervan:
[afbeelding]

Ik ben in ieder geval erg blij. 8)
Deze versie heb ik gebruikt en gecompileerd @ThinkPad :)
Is de EspEasy een beetje recent zodat bijv. de P1 uitlezing er in zit?
Dat zou het voor mij mogelijk maken om een Nodemcu breder in te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
ja thinkpad heeft v 2.10 gebruikt en dat is momenteel de meest recente: https://github.com/letscontrolit/ESPEasy/releases.

top thinkpad. ik ga morgen weer solderen en testen.
Speedy-Andre schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 17:31:
[...]

Deze versie heb ik gebruikt en gecompileerd @ThinkPad :)
Is de EspEasy een beetje recent zodat bijv. de P1 uitlezing er in zit?
Dat zou het voor mij mogelijk maken om een Nodemcu breder in te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
@Speedy-Andre Het is inderdaad de meest recentie ESPEasy build die ik gebruikt heb.
Misschien dat ik morgen even kan kijken of ik de library https://github.com/TechApprentice/IthoEcoFanRFT5modeESP kan gebruiken.

P1-uitlezing zat niet in m'n initiële .bin (het duurde mij met het testen te lang om die meuk steeds weer mee te moeten compileren) maar heb zojuist een nieuwe .bin online gezet waar alles in zit :)
Gewoon de nieuwste ESPEasy + Itho plugin dus.

Geen garantie trouwens dat e.e.a. elkaar niet in de weg zit. Zou best kunnen dat je P1-uitlezing én Itho aansturing door één ESP kan laten doen, maar kan mij ook voorstellen dat het in de soep loopt als hij net een P1-telegram binnenkrijgt en jij precies op dat moment ook een Itho commando stuurt.

[ Voor 11% gewijzigd door ThinkPad op 01-07-2017 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik heb nu P1, een Tcrt5000 voor de watermeter en nog een S0 ingang tegelijk actief.
De watermeter gaat soms fout en geeft dan onwerkelijk grote getallen :P
P1 gaat best goed met soms even een lange rits tekst die gewoonlijk onderdrukt wordt.
Dit duidt er op dat hij het best druk heeft en de Itho daar nog bij zou fout kunnen gaan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal Saul
Ik krijg alleen nog: Unknown or restricted command!

Als ik een URL aanroep... ik heb al een device toegevoegd en zie wel dat de C1101 is gestart... maar de URL aanroepen gaat nog niet goed... (ja, dit mijn eerste eigen ESPeasy...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
hier inderdaad hetzelfde.
Pascal Saul schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 23:35:
Ik krijg alleen nog: Unknown or restricted command!

Als ik een URL aanroep... ik heb al een device toegevoegd en zie wel dat de C1101 is gestart... maar de URL aanroepen gaat nog niet goed... (ja, dit mijn eerste eigen ESPeasy...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Mogelijk heb ik gisteren met nieuwste update wat gesloopt, zal even de .bin flashen en kijken waarom het niet werkt.

Jullie gebruiken wel het juiste commando?
http://192.168.6.25/control?cmd=ITHOSEND,high ? (met eigen IP-adres uiteraard)

[ Voor 35% gewijzigd door ThinkPad op 02-07-2017 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal Saul
ThinkPadd schreef op zondag 2 juli 2017 @ 11:13:
Mogelijk heb ik gisteren met nieuwste update wat gesloopt, zal even de .bin flashen en kijken waarom het niet werkt.

Jullie gebruiken wel het juiste commando?
http://192.168.6.25/control?cmd=ITHOSEND,high ? (met eigen IP-adres uiteraard)
Uiteraard :)

commando's zie ik ook binnenkomen op de serial monitor...
config call:ITHOSEND,high

[ Voor 10% gewijzigd door Pascal Saul op 02-07-2017 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
@Pascal Saul @remcoXP De .bin was inderdaad stuk, denk dat de plugin niet goed mee ge-compiled was. Heb hem bijgewerkt: https://bitbucket.org/fra..._ESPEasy2.0.bin?at=master

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal Saul
ThinkPadd schreef op zondag 2 juli 2017 @ 11:41:
@Pascal Saul @remcoXP De .bin was inderdaad stuk, denk dat de plugin niet goed mee ge-compiled was. Heb hem bijgewerkt: https://bitbucket.org/fra..._ESPEasy2.0.bin?at=master
Ik heb 'm geflashed en gaat al beter :) Je had jouw domoticz controller actief in je bin want die is na de herflash weg namelijk.

Wat ik merk is dat het IthoDevice na een power outage niet automatisch joined

Zou je dit nog kunnen fixen? Dan is het power outage proof.

[ Voor 17% gewijzigd door Pascal Saul op 02-07-2017 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Vreemd, die device staat bij mij gewoon netjes aan nadat ik USB-kabel eruit heb gehad en weer erin.
Heb geen idee hoe ik dat zou moeten fixen.

De join() staat inderdaad uit om bij elke start uit te voeren.
Wel vreemd dat dat elke start nodig is, ik dacht dat dat maar één keer moest gebeuren.

Anders moet je m'n plugin zelf even downloaden, toevoegen aan de map met .ino bestanden en ESPEasy zelf even compilen. Kun je naar hartelust aanpassen :)

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 02-07-2017 12:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pascal Saul
Zover ik weet moet je inderdaad ook maar een keer joinen...

Wellicht dat het niet goed gaat als de nodemcu geen wifi heeft bij het opstarten ofzo...

Njah, goed werk iig :)

En timer1 t/m 3 is 10,20,30 minuten full power btw... ;)

[ Voor 47% gewijzigd door Pascal Saul op 02-07-2017 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:38
Ik ben nu ook de ESPEasy variant aan het proberen, maar ik moest wel een een device toevoegen. Voordat de initialize melding in de log kwam.

En vervolgens de urls aanroepen resulteren in timeouts, een verkeerde url aanroepen geeft wel direct een foutmelding). Kan ook aan mijn vreemde NodeMCU liggen.(bestaat uit twee delen, extra bordje om te programmeren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
@SiErRa Probeer het anders eens met deze binary. Die lijkt het bij mijzelf beter te doen dan de nieuwere die ik gemaakt had voor hier (met timer1/2/3 erin en alle andere ESPEasy plugins etc).

Zit wel een schoonheidsfoutje in, er staat onder het device een GPIO dropdown, maar die kun je gewoon leeg laten ;)

En anders gewoon zelf even compilen. De plugin werkt, ik ga niet tientallen verschillende binaries maken :+

[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 02-07-2017 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-09 17:52
Ik ben op dit topic gewezen omdat ik nu mijn Itho nog met een KaKu schakelaar bedien naar stand 2 (toiletbezoek) of stand 3 (als temp. warmwater > xx graden is, het licht in de badkamer aan is én er iemand thuis is).

Nu zag ik af en toe beperkingen voorbij komen mbt de Eco modellen. Ik heb zelf een Itho CVE ECO FAN 2E, kan ik daar dan wel mee aan de slag of gaat dat niet werken?

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
ThinkPadd schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 14:56:
Hij doet nu join / low / medium / high
De rest zou misschien wel kunnen, staat dat al in de library van supersjimmie?
Ik zie wel een Timer1, Timer2, Timer3 maar heb geen idee wat dat doet. Heb ze wel toegevoegd, net als de 'leave', die had ik er ook nog niet in staan.

Misschien heeft supersjimmie (@sjimmie ) daar een antwoord op? Zitten die codes die @Speedy-Andre noemt in jouw library?
De timers zijn overgenomen van een remote die die functie heeft.
Daarop zit een timer-knop die bij 1, 2 of 3x achter elkaar indrukken respectievelijk timer1, 2, 3 verzendt. Het resultaat daarvan is dat de fan iets van 10, 20 of 30 minuten naar high gaat en dan vanzelf weer terug naar de vorige stand. Doorgaans handig in de badkamer (of wc).

Andere codes heb ik eens mee gespeeld maar die hadden bij mij andere resultaten dan gewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
grote_oever schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 14:13:
[...]

Ik snap eigenlijk niet waarom er in de OP (of op een andere plek) geen linkjes staan naar artikelen die werken en ook prettig te solderen. Gisteren heb ik mijn cc1101 ook binnen gekregen en deze is ook met halve gaatjes. Gezien de grote van de bordje zal dit lekker prutsen zijn :)

Hint: doe eerst tin in de halve gaatjes, zodat deze dicht zitten. Let er volgens de draad erop en maak de draad warm. De draad zakt dan in de halve gaatjes en zit goed vast.
Omdat dat dan ebay en ali linkjes zijn die na korte tijd niet meer werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
sjimmie schreef op maandag 3 juli 2017 @ 10:12:
[...]

Omdat dat dan ebay en ali linkjes zijn die na korte tijd niet meer werken...
Valt toch ook wel mee. Met name de binary van @ThinkPad kun je nu heel snel en simpel de aansturing maken. Ik heb volgens mij een cc1101 besteld die jij gelinkt heb top pagina 2. Het is nu beetje lastig om te ervaren welke cc1101 modules nu niet werken (of de wat lastiger bordjes zijn dmv de halve gaatjes).

Had overigens nog het idee om mijn post te editen met hoe ik het uiteindelijk heb ingericht: grote_oever in "DIY: Itho ventilatie aansturen via 868Mhz transmitter"

Ik vermoed namelijk dat met een makkelijke handleiding er veel meer mensen deze aansturing zullen gaan inrichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
grote_oever schreef op maandag 3 juli 2017 @ 10:38:

Valt toch ook wel mee.
...
Ik vermoed namelijk dat met een makkelijke handleiding er veel meer mensen deze aansturing zullen gaan inrichten.
Ja, maar ik ben wat egoistisch:
Dit topic is ooit ontstaan uit het basaal bouwen en werkend krijgen en daarna is het onverwachts een "succes" geworden wat veel mensen nu gebruiken. Het is niet mijn insteek geweest om een kant-en-klaar maaltijd te maken en up to date te houden, het was gewoon kennisdeling.
Het werkt hier zoals ik het wilde hebben in een combinatie van allerlei dingetjes die ik gewoon zelf thuis gebruik. Omdat er voor mij geen behoefte is aan andere itho toeters en bellen, en omdat het maar een onderdeeltje van een groter geheel is, heeft het niet veel prio.
Ik wil nog steeds eens een versie 2.0 van mijn libraries op github zetten, maar dat kost tijd en mijn tijd gaat voornamelijk op aan allemaal andere leuke dingetjes. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
ThinkPadd schreef op zondag 2 juli 2017 @ 17:18:
@SiErRa Probeer het anders eens met deze binary. Die lijkt het bij mijzelf beter te doen dan de nieuwere die ik gemaakt had voor hier (met timer1/2/3 erin en alle andere ESPEasy plugins etc).

Zit wel een schoonheidsfoutje in, er staat onder het device een GPIO dropdown, maar die kun je gewoon leeg laten ;)

En anders gewoon zelf even compilen. De plugin werkt, ik ga niet tientallen verschillende binaries maken :+
Ik heb het hele topic doorgelezen. Dat was al een klusje en soms lastig te doorgronden voor een n00b als ik. Heb uiteindelijk de versie voor de "luie mensen" gedownload :) Compilen heb ik zelf nog maar 1 keer gedaan en dat was vrijwel helemaal voorgekauwd, en aangezien dit niet iets is waar ik dagelijks mee te maken heb (en te weinig tijd voor heb om me goed in te verdiepen), ben ik blij met een kant-en-klaar .bin bestand.

Vraag: kan ik hiervoor een Wemos D1 mini gebruiken, flashen en klaar is Kees? Of toch beter een NodeMCU?
De CC1101 is gisteren besteld en ik hoop dat ik er zo uit zal komen. Ik blijf in ieder geval meelezen hier :P

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Kan allebei, is maar net wat je zelf het liefste hebt. Is beiden een ESP8266.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
Ik heb nog enkele Wemos liggen namelijk. Maar ik had meerdere berichten gelezen dat men het niet aan de praat kreeg op een Wemos en nog geen reactie dat het gelukt was, vandaar de vraag. In theorie zou het inderdaad moeten kunnen omdat het beiden idd ESP8266 is.....
Zodra de CC1101 binnen is even lekker knutselen :) !

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
M.v.Veelen schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 14:50:
Ik heb nog enkele Wemos liggen namelijk. Maar ik had meerdere berichten gelezen dat men het niet aan de praat kreeg op een Wemos en nog geen reactie dat het gelukt was, vandaar de vraag
Inderdaad, meerdere keren wilde het bij mensen niet werken op een wemos waarna het wel op een andere esp8266 variant werkte. Waar dat aan ligt heb ik nog niet kunnen ontdekken. Ik heb zelf nog niet de moed gehad om een wemos te bestellen puur om dit uit te zoeken. (want verder heb ik niet zoveel aan een wemos omdat ik ofwel een nodemcu of de kleine esp01 en esp12f gewend ben)

Het zou iets heel kleins kunnen zijn met de wemos, zoals iets andere pull-up dingen ofzo.

[ Voor 6% gewijzigd door sjimmie op 06-07-2017 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
Mocht ik iets vinden dan post ik het hier. Niet dat ik nu zo'n kenner ben, maar misschien dat ik per ongeluk ( :D ) iets vind. Of iemand moet al hebben uitgevogeld wat het is en het hier posten.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:44
sjimmie schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 14:11:
[...]

Inderdaad, meerdere keren wilde het bij mensen niet werken op een wemos waarna het wel op een andere esp8266 variant werkte. Waar dat aan ligt heb ik nog niet kunnen ontdekken. Ik heb zelf nog niet de moed gehad om een wemos te bestellen puur om dit uit te zoeken. (want verder heb ik niet zoveel aan een wemos omdat ik ofwel een nodemcu of de kleine esp01 en esp12f gewend ben)

Het zou iets heel kleins kunnen zijn met de wemos, zoals iets andere pull-up dingen ofzo.
ik heb een oudere en nieuwe Wemos D1 mini hier liggen, en een NodeMCU. Ik zal, als ik de draadjes aan de sensor met halve gaten heb gesoldeerd, alle drie eens proberen en hier posten wat de resultaten zijn. B)

Halve gaten

Ik heb overigens geld terug gevraagd en gekregen voor dit bordje en een nieuwe besteld. Maar, dat duurt weer n weken natuurlijk :( dan eerst maar even zomer vieren :)

[ Voor 9% gewijzigd door balk op 07-07-2017 08:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Geld teruggevraagd omdat die gaatjes maar half zijn? Spoiler: dat hoort zo :P Heeft de mijne ook.

Ik heb de transmitter op een NodeMCU aan het werk, voor een kennis heb ik er ook eentje gemaakt met een Wemos D1 Mini en dat werkt ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
balk schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 08:30:
[...]

ik heb een oudere en nieuwe Wemos D1 mini hier liggen, en een NodeMCU. Ik zal, als ik de draadjes aan de sensor met halve gaten heb gesoldeerd, alle drie eens proberen en hier posten wat de resultaten zijn. B)

[afbeelding]

Ik heb overigens geld terug gevraagd en gekregen voor dit bordje en een nieuwe besteld. Maar, dat duurt weer n weken natuurlijk :( dan eerst maar even zomer vieren :)
LOL, trappen ze daarin dan?
Ik heb er hier 4 van verschillende leveranciers van ebay en ali. Ik weet niet beter dan dat ze halve gaatjes hebben. Die zijn namelijk bedoeld om op een andere printplaat te solderen, met de optie om er draadjes aan te solderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
balk schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 08:30:
[...]

[afbeelding]

Ik vraag me vooral af of dit op een WEMOS goed gaat:
https://github.com/supers...r/Itho/CC1101.cpp#L11-L13
Haal de regels met #ifdef en #endif eens weg om te forceren dat de pinMode wordt uitgevoerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
sjimmie schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 09:16:
[...]

LOL, trappen ze daarin dan?
Ik heb er hier 4 van verschillende leveranciers van ebay en ali. Ik weet niet beter dan dat ze halve gaatjes hebben. Die zijn namelijk bedoeld om op een andere printplaat te solderen, met de optie om er draadjes aan te solderen.
>:)
yep, even gecheckt en het is echt zo :) halve gaatjes zijn maar vervelend.

Met NodeMCU werkt het. Volgende week kijk ik naar de Wemos; ik ben wel benieuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
Dat zegt niet zo veel. Ik had deze gekocht. Volgens de foto met gaatjes, in werkelijkheid zonder :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
sjimmie schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 09:34:
[...]

Ik vraag me vooral af of dit op een WEMOS goed gaat:
https://github.com/supers...r/Itho/CC1101.cpp#L11-L13
Haal de regels met #ifdef en #endif eens weg om te forceren dat de pinMode wordt uitgevoerd?
Ik had al een script gebouwd op basis van een aangepaste library van TechApprentice. Die werkt met zowel een NodeMCU als een v2.3.0 Wemos D1 Mini, met en zonder bovenstaande aanpassing. Als ik jouw code gebruik krijg ik errors dat bepaald commando's niet gedeclareerd zijn.

Als ik jouw code gebruik doet de Wemos niks.

Ik heb helaas geen oude Wemos meer liggen die niet ingebouwd is voor een test.

Volgende stap: MQTT script bouwen om de boel aan te sturen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
balk schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 07:58:
[...]

Dat zegt niet zo veel. Ik had deze gekocht. Volgens de foto met gaatjes, in werkelijkheid zonder :z
Ah dat is wel een reden voor geld (deels) terug. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
balk schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 22:16:
[...]

Ik had al een script gebouwd op basis van een aangepaste library van TechApprentice. Die werkt met zowel een NodeMCU als een v2.3.0 Wemos D1 Mini, met en zonder bovenstaande aanpassing.
Jammer dat @TechApprentice een github clone heeft gemaakt zonder een link aan het origineel. Nu is het handwerk om na te gaan wat er dan anders is, terwijl github normaal zo mooi is om samen aan code te werken. Maar wellicht weet hij het zelf nog en kan hij het hier even toelichten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
sjimmie schreef op maandag 10 juli 2017 @ 08:48:
[...]

Jammer dat @TechApprentice een github clone heeft gemaakt zonder een link aan het origineel. Nu is het handwerk om na te gaan wat er dan anders is, terwijl github normaal zo mooi is om samen aan code te werken. Maar wellicht weet hij het zelf nog en kan hij het hier even toelichten?
Ik heb jouw project geforked en de code van @TechApprentice er simpelweg overheen gekopieerd. Ik ben niet kundig genoeg om te beoordelen wat de verschillen doen maar dat laat ik aan anderen :) _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Deze versie is erg basic, laat alleen de huidige toestand zien en luistert naar alle bekende commando's.
Doet niet thuis (away), low, medium high, max en timer.
Ik heb de potmeters niet in het midden, allebei laag en dan lijkt hij op max niet te reageren.
Voor mij geen probleem, high maakt al genoeg herrie :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grote_oever
balk schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 12:38:
[...]

>:)
yep, even gecheckt en het is echt zo :) halve gaatjes zijn maar vervelend.

Met NodeMCU werkt het. Volgende week kijk ik naar de Wemos; ik ben wel benieuwd.
Zelf heb ik ook de halve gaatjes, Maar dat is prima te doen. Bij solderen moet je de halve gaatjes eerst dicht maken met tin. Vervolgens leg je draad erop en maak je draad warm met soldeerbout. Draadje valt dan keurig in de tin en blijft prima vast zitten.

Bij het eerste halve gaatjes was ik ook aan het kloten om her goed te krijgen. Totdat ik bovenstaande deed. Heb zelfs de twee gaatjes gesoldeerd die helemaal niet aangesloten moeten zijn.

Conclussie; laatje nier afschrikken door de halve gaatjes. Deze zijn prima te solderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,

Ik probeer ook om deze set aan de praat te krijgen. Ik krijg in de Arduino IDE echter bij het compileren een Out of Memory foutmelding bij de Include SPI (daarna moeten de andere Includes nog volgen....)

Als board heb ik de NodeMCU 1.0 (is de hoogste versie die na de hier beschreven procedure in mijn lijstje staat) met 4M geheugen (bordje heeft meer, maar dat kan ik hier wederom niet kiezen).

Iemand enig idee hoe ik hier verder moet gaan?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
Ik heb de .bin file van Thinkpad op een Wemos D1 mini geflashed en aan m'n WiFi netwerk gekoppeld. De CC1101 op de juiste wijze verbonden met de Wemos en ik kan de settings nu nalopen. Ik heb 'Domoticz HTTP' toegevoegd, IP adres ingevuld en ook de username/password en vervolgens deze enabled.

Ik zie bij devices niets staan, klopt dat?

Ik heb de Itho stroomloos gemaakt en vervolgens:

code:
1
http://192.168.0.40/control?cmd=ITHOSEND,join

gedaan. In de browser verschijnt netjes:

code:
1
Sent command for 'join' to Itho unit

2 minuten later:

code:
1
http://192.168.0.40/control?cmd=ITHOSEND,high

En in de browser verschijnt:

code:
1
Sent command for 'full speed' to Itho unit

Maar de Itho blijft op z'n oude snelheid draaien.

Wat is nu precies de volgende stap? Heb ik iets gemist?

De hardware (ter controle, goed aangesloten? Solderingen OK?):

http://i65.tinypic.com/2ducdh4.jpg

http://i65.tinypic.com/33ynhv9.jpg

http://i63.tinypic.com/2e3zfww.jpg

Edit:

Gaat lekker zo: ik moest de hardware nog toevoegen. Vervolgens de stappen opnieuw gedaan en het werkt !!

Thinkpad: _/-\o_

Dit weekend de KaKu switch maar verwijderen uit de Itho box. Heb al heel wat KaKu en ZWave spullen die de deur uit mogen :o

[ Voor 69% gewijzigd door ThinkPad op 14-07-2017 10:19 . Reden: Linkjes van plaatjes gemaakt vanwege grootte ]

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• balk
sjimmie schreef op maandag 12 september 2016 @ 09:28:
[...]

Houd er sowieso rekening mee dat, als je wel wil luisteren naar een eventuele verzonden packet (code, button-press), dit vrijwel realtime moet gebeuren. Er mag dus vrijwel geen vertraging in de loop() zitten.
De cc1101 heeft maar een kleine buffer én de codes worden in 2 verschillende modulaties verzonden waardoor de code tijdens verzenden/ontvangen moet wisselen. (lastig uit te leggen)

Ik (die "supersjimmie" in die code) ben momenteel wel aan het testen om eea interrupt gedreven werkend te krijgen maar dat valt niet mee...
Ik ben op de helft van mijn projectje. Ik kan wel de Itho box aansturen maar omwille van de WAF will ik graag dat als de ventilatie via het paneel op de muur wordt aangestuurd, dit commando belangrijker is dan wat Home Assistant dan ook denkt wat het moet zijn.

Ik heb zelf op basis van eea (en de @TechApprentice code) iets in elkaar gedraaid. Features:
luistert naar MQTT topics
Geeft elke 5 seconden een teken van leven en heeft een last will.
`mosquitto_pub -t /hass/itho -m high` stuurt bijvoorbeeld de unit op hoog vermogen

Met deze code kan ik wel commando's opvangen van de muurunit. Maar in die code zit een
code:
1
while (1==1)

waardoor deze altijd in luistermodus blijft. Ik kan dus met de ene versie alleen versturen en met de andere alleen luisteren.

Heeft iemand het toevallig voor elkaar om zowel naar "traditioneel" verstuurde commando's te luisteren, en tegelijkertijd lurken op een mqtt kanaal voor het geval daar wat langs komt.
- luister naar 833 MHz commando's
- luister naar MQTT commando's
- stuur commando's naar de Itho box
- stuur MQTT status updates

zoals je uit mijn in elkaar gehobbyde code up zult maken ben ik geen programmeur. Ik kan wel logisch nadenken dus ik kom een heel eind. Maar iets zoals de klusjesmannen en supersjimmies in elkaar gezet hebben snappen laat staan produceren kan ik echt niet :) _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pascal Saul
De laatste tijd heb ik hier ook al over zitten denken. Ik mis ook het 'State' topic als ik de MV handmatig bedien. Het zou mooi zijn als we het voor elkaar kunnen krijgen om van 1 weg communicate een 2 weg systeem te kunnen maken zodat we kunnen zien op welke stand de MV nu draait. Ik wacht met smart op de oplossing als deze bestaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Ik heb in mijn code, die een groot web van allerlei eigen home-dingetjes is, zowel de mogelijkheid om een snelheid te verzenden als om constant te luisteren naar de andere "fysieke zender".
Dat is echter dusdanig door mijn grote project verweven dat ik die code niet zo even pasklaar kan posten.

Het principe is dat ik een interrupt gebruik. Op het moment dat de cc1101 iets ontvangt wordt via een interrupt functie die ontvangen data in een buffertje gezet, waar ik dan verderop even naar kan kijken. Als er bijvoorbeeld een commando wordt gestuurd voor 10 minuten Full, dan laat ik mijn code 10 minuten niets sturen. Dergelijke keuzes (wat als er iets anders wordt gestuurd) kan je zelf bepalen.

Het enige relevante truukje is een interrupt en een buffertje gebruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo @ThinkPad Thinkpad

Ik heb hier een aparte situatie. Ik heb je .bin geflashed en dat lijkt goedte zijn gegaan. Zie in de serial monitor van Arduino een log voorbijlopen. Ik heb via die monitor ook de wifi ingesteld, want ik zie geen ESP wlan om op in te loggen als AP.

Nu zie ik dat hij connect (iedere paar minuten opnieuw). Ik kan dat IP adres dan echter niet terugvinden op mijn router als connected device......(?!). Nieuw wlan aangemaakt en daarmee verbinden, zie ik even het ip adres in de lijst, met een minuutje of zo weer verdwenen! Bij het geven van http commandos zegt de browser dan dat de webpagina niet reageert......

Enig idee wat hier aan de hand kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
@Verwijderd Ik vermoed een hardware probleem, is de voeding wel goed (USB-voeding van een goed merk)? Andere ESP8266 proberen?

Als de ESP8266 op het randje van je wifi-bereik zit kan je ook vreemde dingen krijgen. Heb je de mogelijkheid om hem dichter bij je router te plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hij hangt nu aan de PC en ik had ook al geprobeerd om het setje dichter bij de router te leggen, met hetzelfde gedrag als gevolg....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
PC levert niet genoeg stroom, probeer het eens met een 5V 2A USB-lader (bijv. eentje van een iPhone/ iPad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hetzelfde resultaat. Ga denk ik maar een nieuwe bestellen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
En als je 'm eens flasht met een standaard ESPeasy? Kijken of hij dan wel stabiel blijft? Het kan de hardware zijn, maar mss kun je e.e.a. op deze manier uitsluiten. Overigens kan het geen kwaad om 1 of 2 extra in huis te hebben. Zo heb ik het op een Wemos D1 mini draaien en daarvan een paar als reserve in huis. Kosten een drol en drie knikkers die dingen.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan ik nog eens proberen in afwachting van mijn nieuwe.... 😀 Thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whizzer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-03 13:47

Whizzer

Flappie!

ThinkPadd schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 14:40:

Voor de luie mensen, hier een kant-en-klare binary: IthoRemote_ESPEasy2.0.bin (gebaseerd op ESPEasy 'Release v2.0.0-dev10') zodat je de Arduino IDE en libraries e.d. niet nodig hebt. Flashen kan met deze tools (uitpakken, .bin in dezelfde folder zetten en dan FlashESP8266.exe uitvoeren)

Enjoy! _/-\o_
Aangezien ik er lui ben... Ben ik hiervoor gegaan.. Maar hij wil niet, zowel op een NodeMCU als Wemos D1 mini... Ik krijg de melding "INIT : Booting version: (custom)" en daarna blijft het héél angstvallig stil..

Enig idee? Wellicht ben ik tè lui? O-)

Blijkbaar niet te lui, maar wel te ongeduldig.. Ik moest even wachten en ineens begon ie vanalles te doen..

[ Voor 5% gewijzigd door Whizzer op 06-09-2017 11:35 ]

Ik ben geweldig.. en bescheiden! En dat siert me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whizzer

Whizzer

Flappie!

ThinkPadd schreef op zondag 2 juli 2017 @ 17:18:

Kun je mij vertellen wat de verschillen zijn? Met deze binary krijg ik de C1101 module wel aan de gang, met je andere binary niet en crashed ie steeds na het versturen van een commando. Die ander binary heeft echter alle plugins erbij (waaronder de BME280 en Wifi P1 en dat heeft deze weer niet.. En laat ik die nu net nodig hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
@Whizzer Volgens mij had ik iets aangepast met het moment waarop de CC1101 geinitialiseerd werd.
De overige plugins heb ik eruit gehaald omdat het met het testen vervelend begon te worden om ze steeds mee te moeten compileren.
Het is overigens geen garantie dat de CC1101 tegelijk met andere plugins gaat werken. Geen idee wat de CC1101-code onderwater allemaal doet met interrupts e.d.

Je kunt het beste de boel zelf compilen als je een wat uitgebreidere firmware wilt maken, zo spannend is de Itho plugin qua code niet.

• Whizzer

Whizzer

Flappie!

De code is misschien niet spannend, maar " even werken krijgen" is helaas een ander verhaal.. Ik krijg steeds een andere de melding zodra ik een commando verstuur:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
WD   : Uptime 0 ConnectFailures 0 FreeMem 22496
send

Soft WDT reset

ctx: cont 
sp: 3fff2fb0 end: 3fff34f0 offset: 01b0

>>>stack>>>
3fff3160:  3fff0054 000000f5 3fff3d28 40211714  
3fff3170:  00000000 3fff3219 00000035 4021169d
...
3fff34d0:  3fffdad0 00000000 3fff24b6 402032e0  
3fff34e0:  feefeffe feefeffe 3fff24d0 40205a00  
<<<stack<<<

ets Jan  8 2013,rst cause:2, boot mode:(3,7)

Dus dan reboot ie weer.. Loopt iets niet lekker, maar wat... :?

[ Voor 69% gewijzigd door Whizzer op 17-09-2017 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Ik meen dat je (ook) WDT resets krijgt als je iets probeert te versturen terwijl je hardware connecties niet goed zijn. De code is werkend maar niet fool-proof. Met andere woorden, de code kan er niet zo goed tegen als er een hardwarefout is.

En vergeet het alom bekende power dingetje niet.
Ook de cc1101 vraagt wat stroom om te verzenden. Dus als je die uit dezelfde voeding trekt als de esp dan ga je wellicht net over het randje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whizzer

Whizzer

Flappie!

Een paar dingen getracht uit te sluiten:
1. Hardware defect: Hij komt van een werkende opstelling van de NodeMCU. Met de code en alles zoals hier beschreven.
2. WeMos vs. NodeMCU; Ik had er eerder al eens wat gelazer mee dat het niet wilde werken op een WeMos, maar wel een NodeMCU (en dat wordt vaker in dit topic genoemd). Ik heb de voorkeur voor een WeMos, maar op die en de NodeMCU krijg ik deze fout.
3. Power. Als ik een externe 5v 1A voeding aansluit reboot ie nog steeds, dus daar zit 't 'm ook niet in, vooral omdat dat dezelfde voeding is als in de eerder werkende oplossing.

Dus ik gok toch iets in de code.. Vooral omdat ik met 1 van de 2 binaries van ThinkPad wel goede ervaringen had en de andere hetzelfde probleem had. Vandaar ook mijn eerdere vraag wat hij veranderd had. Maar waar dat vroeger/later initialiseren nu precies in veranderd is (plugin file?), is voor mij onbekend en is misschien wel het antwoord.. @ThinkPad, kun en wil je me daarin helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
@Whizzer Ik zit even de commits door te bladeren (rond 02-07) maar zie dat ik alleen de volledige binaries heb gepost en niet de wijzigingen in de code.

Ik kan mij nog vaag herinneren dat ik deze lijn code heb uitgeschakeld en er een los commando van gemaakt. Dit omdat anders bij elke start van de ESP een 'join' commando naar de Itho wordt gestuurd, wat nogal onnodig is omdat je de ESP8266 en Itho box maar eenmalig met elkaar hoeft te pairen.

Dat is helaas het enige wat ik er nog van weet. De meeste gebruikers hebben een losse ESP8266 voor alleen dit doeleinde. Als je één ESP8266 meerdere taken wilt laten doen, dan kun je beter zelf een binary compilen voor ESPEasy.

[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 19-09-2017 11:01 ]

• Whizzer

Whizzer

Flappie!

Hmm, die wijzigingen had ik er ook al inzitten (want die zaten al in je bron code)..

Nu kan ik me voorstellen dat (gezien de prijs van de Wemos en NodeMCU) men meestal aparte ESP8266 modules gebruikt, maar zo had ik er in de meterkast inmiddels 2 hangen (1 voor de slimme meter icm een BME280 en 1 voor de Itho). En tja, als beide dan ondersteund worden in ESP Easy èn de ESP8266 heeft meerdere inputs/outputs, waarom dan niet combineren?

Dus mocht je nog iets te binnen schieten, graag! Anders gaan we gewoon weer terug naar de losse units..

Toch lichtelijk irritant dat ik in deze helaas alleen maar kan "klagen" dat het niet werkt en niet bij kennis ben hier een oplossing in aan te dragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
Even een vraagje. Ik zie dat mijn itho controler 22 dagen geconnect is met m’n netwerk en in deze tijd heeft hij bijna 100mb verzonden. Iemand enige idee wat hij verzend? Want die twee keer per dag dat Domoticz hem triggert moet volgens mij geen 100mb zijn. Ben gewoon nieuwsgierig. Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
grote_oever schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 00:00:
Even een vraagje. Ik zie dat mijn itho controler 22 dagen geconnect is met m’n netwerk
Ik snap niet zo goed wat je bedoelt.
De itho controller (waar we het hier over hebben) is een 868MHz device, hoe zie jij dan dat die met jouw netwerk verbonden is en verkeer genereert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

sjimmie schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 14:45:
[...]

Ik snap niet zo goed wat je bedoelt.
De itho controller (waar we het hier over hebben) is een 868MHz device, hoe zie jij dan dat die met jouw netwerk verbonden is en verkeer genereert?
Een Esp ding heeft toch wifi :P
Ik kan alleen zien hoe lang hij verbonden is, is het niet gewoon Domoticz die hem regelmatig pollt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Speedy-Andre schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 15:01:
[...]

Een Esp ding heeft toch wifi :P
Ik kan alleen zien hoe lang hij verbonden is, is het niet gewoon Domoticz die hem regelmatig pollt?
Dus je esp is met wifi verbonden, ik dacht dat je zei dat je itho controller met wifi was verbonden. :X
Maar wat betreft pollen, er valt vanuit Domoticz of vanuit een andere esp niets te pollen naar de itho controller. Als de itho controller niets stuurt, zal niemand iets ontvangen.

Pagina: 1 ... 5 ... 22 Laatste