Ajax Amsterdam! Op naar de 4e ster!
Ja sommige van die oorlogen zijn wel een beetje meh. Komen ze met veel bombarie aanzetten met een zee van .... speermannen (serieus, na turn 200). Van de andere kant ben ik soms drukker bezig met de barbaren die opeens met 3 of 4 tanks aan komen zetten in een redelijk afgelegen gebied.Sporedd schreef op woensdag 02 november 2016 @ 08:52:
Ja de AI onderschat inderdaad de kracht van units.
Ik had een tank met een general een beetje rond hangen rond de border.
Verklaren hij en mijn andere buurman de oorlog, ik denk shit oorlog op twee fronten.
Totdat ik zijn units zag.... 50 horsemans.... tank maar op fortify until healed gezet en de andere buurman gaan veroveren.
En veel oorlogsverklaringen van de pc zijn meer gebaseerd op "random" als je bepaalde overtredingen maakt dan gebaseerd en overwogen of je een supermacht bent of juist op achterstand ligt. En dan is er nog 'de surprise war' versie waarbij je inderdaad een heel legioen al aan ziet komen.
Toch vind ik domination nog altijd de leukste manier om te winnen. Hiervoor vond ik science ook nog wel leuk (civ 5) maar ik moet zeggen dat late game het iedere 2 tot 3 beurten steeds weer tech en civ aanklikken die allebei al klaar zijn me erg tegenstaat. Misschien moet ik de gamespeed wat trager zetten want het haalt een hoop van de fun weg zolang ik de row stack niet kan zien.
@ Admiral_r2d2 dus die pinnetjes zijn je eigen markers, waarom heb je ze als 6x6? Ik probeer even de techniek achter de tactiek te ontdekken. Is een stad oppervlak niet 7x7? 3 tiles-centrumtile-3tiles of wil je juist overlap hebben?
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
Ik vind dit dus niet ideaal, zeker niet met Duitsland. Plan alvast de plek waar je de Hanse en commercial districten van Aachen wil plaatsen en zorg ervoor dat alle steden binnen 6 tegels van die Hanse zijn. Plan ook dat alle Hansa's van al die steden bij zoveel mogelijk binnen 6 tegels zijn. Dat is hoe je productie verhoogt zodra je fabrieken hebt. Met deze layout krijg je late game allemaal steden met weinig productie. Verder zal je steden niet snel bij de 20 pop krijgen dus 3 tegels rond voor elke stad is totaal overbodig. Twee is al meer dan voldoende.Admiral_R2D2 schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 23:24:
daarna surpise war en ik pak zijn settler (nr. 3 voor mij, in de buurt van goede uitbreiding, dus gigantisch strategisch voordeel voor mij);
ik ben snel op weg naar mijn perfecte 6x6-hex:
[afbeelding]
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Zo te lezen heb ik nog een hoop te leren mbt de mechanics. Ik zag hier diverse schema's/plots langskomen. Hebben jullie nog tips qua bronnen zodat ik een beetje (gestructureerd) kan bijlezen? Thanks!
If you can see, look. If you can look, observe
idd :-)Tomcat84 schreef op woensdag 02 november 2016 @ 09:51:
Misschien om de 6 tile range naar elk city center te garanderen voor fabrieken en hansas etc
oops; geode tip;binnen 6 tegels van die Hanse zijn
ik had reflexmatig aangenomen dat de improvement in de stad zelf zou zitten;
maar er is nog geen man overboard;
de 3 geplande steden linksonder en de geplande stad rechtsbovenin kan ik alsnog 1 tot 2 tegels opschuiven;
thnx!
(ik was in een vorige runthrough zo teleurgesteld dat mijn industriestad niet goed genoeg was gepland voor het RUHR-wonder; blij dat ik dankzij jou nu een andere teleurstelling kan voorkomen)
Nou heb ik ergens een Great Prophet rondlopen, welke 3 wondertjes kan van het 'holy type'. Alleen daarvoor moet ik wel een district hebben met 'free slots'. Ik wandel nu al een tijdje met hem rond over diverse holy districts ,.... maar hij wil maar geen wondertjes poepen.
Wat te doen?
Zit nog steeds in m'n eerste potje. Nadat USA mij for no reason surprise war aangevallen had en ik ze veroverd heb bleek uiteindelijk dat de Ai New York perfect gepositioneerd had als super productie stad. Ook het Ruhr gebied kon daar precies goed inAdmiral_R2D2 schreef op woensdag 02 november 2016 @ 11:22:
(ik was in een vorige runthrough zo teleurgesteld dat mijn industriestad niet goed genoeg was gepland voor het RUHR-wonder; blij dat ik dankzij jou nu een andere teleurstelling kan voorkomen)
is een aparte knop als je op een holy site staat, of Stonehenge;hij wil maar geen wondertjes
weet niet of er ook andere sites zijn waar je een religie kunt starten
let op:
je kunt een great person - dus ook een holy prophet - naar een andere stad transporteren in één beurt (special actie knop op unit);
de prohet spawned bij bij steeds in mijn hoofdstad (weet niet of default zo is), en soms staat een holy site in een andere stad, nogal ver weg...
Ik heb hem op een holy site gezet maar de knop in kwestie blijft grayed out. Vandaar, ik zie trouwens ook nergens iets van slots.Admiral_R2D2 schreef op woensdag 02 november 2016 @ 12:41:
[...]
is een aparte knop als je op een holy site staat, of Stonehenge;
let op:
je kunt een great person - dus ook een holy prophet - naar een andere stad transporteren in één beurt (special actie knop op unit);
de prohet spawned bij bij steeds in mijn hoofdstad (weet niet of default zo is), en soms staat een holy site in een andere stad, nogal ver weg...
Dat is apart, ik ben bezig met een potje waarbij de prophet gewoon in de 'tweede' stad spawned, misschien omdat mijn hoofdstad nog geen holy site heeft/had. Dit is prince difficulty misschien dat het daar aan ligt?Admiral_R2D2 schreef op woensdag 02 november 2016 @ 12:41:
[...]
is een aparte knop als je op een holy site staat, of Stonehenge;
let op:
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
De prophet spawnt daar waar er religie is uiteraard. Ik denk op de plek die de punten heeft verzamelen ervoor. Op zich niet zo vreemd dus.rockhopper schreef op woensdag 02 november 2016 @ 14:33:
[...]
Dat is apart, ik ben bezig met een potje waarbij de prophet gewoon in de 'tweede' stad spawned, misschien omdat mijn hoofdstad nog geen holy site heeft/had. Dit is prince difficulty misschien dat het daar aan ligt?
Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.
Ik heb de hypothese dat Civilization ook voor de AI inspiratie heeft gedaan bij de Endless Space/ Legends games. Daarbij wordt de ai daadwerkelijk dommer op lagere difficulty. Zo had ik in mijn eerste game op warlord Frankrijk dat in de modern era zat. Echter zijn leger bestond uitsluitend uit units uit de classical era (catapult, warrior, enz).Sporedd schreef op woensdag 02 november 2016 @ 08:52:
Ja de AI onderschat inderdaad de kracht van units.
Ik had een tank met een general een beetje rond hangen rond de border.
Verklaren hij en mijn andere buurman de oorlog, ik denk shit oorlog op twee fronten.
Totdat ik zijn units zag.... 50 horsemans.... tank maar op fortify until healed gezet en de andere buurman gaan veroveren.
Ben nu op prince begonnen dus we gaan het zien
De tip is: gooi dat schema lekker uit het raam en modder gewoon aan.Roozzz schreef op woensdag 02 november 2016 @ 10:50:
Afgelopen weekend CIV6 ook maar eens geinstalleerd. Toch wel weer erg leuk na vele uurtjes in 5 gestoken te hebbenHet voelt "completer" tov 5 direct na de release, dus dat belooft veel goeds!
Zo te lezen heb ik nog een hoop te leren mbt de mechanics. Ik zag hier diverse schema's/plots langskomen. Hebben jullie nog tips qua bronnen zodat ik een beetje (gestructureerd) kan bijlezen? Thanks!
Hoe werkt dat?DaniëlWW2 schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 12:12:
Boost de AI niet gewoon met faith? Dat doe ik in ieder geval om een profeet te verzekeren.
[ Voor 32% gewijzigd door sdk1985 op 02-11-2016 22:19 ]
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
Ik had bewust mijn rijk beperkt tot 2 steden (toen was mijn eilandje vol
Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.
Verzamel een bak met faith, ga naar je great persons menu en koop iemand.sdk1985 schreef op woensdag 02 november 2016 @ 22:15:
Hoe werkt dat?
Hoe verder je bent qua verkrijgen hoe goedkoper de persoon is. Zeer handig als je een specifiek persoon wil hebben. Ik haal per game zo een aantal engineers en scientist binnen terwijl de AI al haar faith verspilt aan missionarissen spam. Af en toe koop ik wat inquisiteurs om de puinzooi op te ruimen zodat ik mijn bonussen weer krijg. Aan massabekering waag ik me niet, te veel AI religiespammers.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Ik speel op king, ik denk dat de ai mijn Tech voordeel onderschatte, ik upgrade ook vaak pas als iemand de oorlog verklaard. Dus ik knal kwa army score ineens omhoog.sdk1985 schreef op woensdag 02 november 2016 @ 22:15:
[...]
Ik heb de hypothese dat Civilization ook voor de AI inspiratie heeft gedaan bij de Endless Space/ Legends games. Daarbij wordt de ai daadwerkelijk dommer op lagere difficulty. Zo had ik in mijn eerste game op warlord Frankrijk dat in de modern era zat. Echter zijn leger bestond uitsluitend uit units uit de classical era (catapult, warrior, enz).
Don't trust an atom, they make up everything.
Oh ja dat is traditioneel niet handigSporedd schreef op woensdag 02 november 2016 @ 22:48:
[...]
Ik speel op king, ik denk dat de ai mijn Tech voordeel onderschatte, ik upgrade ook vaak pas als iemand de oorlog verklaard. Dus ik knal kwa army score ineens omhoog.
Sleutel tot dit is om een paar AI te bekeren. Die gaan dan voor jouw spammen en voor je het weet is het hele continent waar je op zit bekeerd tot je geloof. Is verder niet zo super moeilijk. Het echte moeilijke zit in het geloof exporteren over een zee heen. Daar heb je echt een shitload aan apostles voor nodig en een gerichte aanpak op een aantal steden om een kleine cluster van je geloof aan de andere kant van de oceaan te ontwikkelen.DaniëlWW2 schreef op woensdag 02 november 2016 @ 22:23:
[...] Aan massabekering waag ik me niet, te veel AI religiespammers.
eisenpakket:
- Commercial moet naast Industrial
- Commercial moet naast rivier
- new city lieftst naast rivier
- Industrial moet binnen 6 tiles liggen van zo veel mogelijk nieuw geplande en bastaande cities
- Industrial moet zoveel mogelijk mijnen adjecent hebben
- Ruhr-wonder moet naast Industrial, aan rivier
- stad met Ruhr-wonder moet zoveel mogelijk mijnen binnen de stads-tiles
- Ruhr-wonder liefst op platte tile, zodat geen hills/mine verspild
- liefst geen kostbare berg-tiles verspillen (2 of meer bergen --> holy site of science)
- ik wil perse Stonehenge, en enige bron van steen dichtbij heeft nu Cologne, die niet erg handig ligt
- (eerste) nieuwe steden moeten kunnen groeien --> food-tile(s) dichtbij
- ik wil steden niet binnen 4 tiles, dus minimaal op 5-tile afstand (zodat 4 tiles er tussen; niet veel overlap)
- ik heb paardjes nodig
...maar ik denk dat ik het nu heb uitgevogeld:

Een deel van de charme is ook kijken hoe je jezelf uit belabberde situaties red, al heb ik respect en begrip voor perfectionisme.
Ik heb zelf nog een 8-tal beurten te gaan voor mijn district 12 af is. Voor de nieuwsgierigen, kennelijk telt je city centre en neighborhood/aquaduct niet mee.
[ Voor 0% gewijzigd door rockhopper op 03-11-2016 03:34 . Reden: aquaduct en neighborhood zijn wel nodig ;) ]
Amenities hebben met de Zoo en Arena en Stadium ook eenzelfde systeem van zes tiles invloed op andere cities en als je Amenities inzakken, draait álles op 10% minder, enz.
Daarnaast heb je nog onvoorspelbare dingen, zoals de AI, religie spread, oorlog, science race, enz. Ik heb ondertussen honderd uur gespeeld en Deity meerdere keren verslagen.
In mijn huidige game, Deity met zes spelers, win ik op science. Heb zelf niet eens een religie kunnen krijgen en gebruik de religie van een overgenomen buur om de andere religies buiten de deur te houden. Ik zou nu voor Domination kunnen gaan, mijn leger is technisch veel sterker. Culture wordt lastig tegen China. Ik heb +80 production in een stad, met name door trade routes en drie factories. Met die stad doe ik de eerste sattelite in 15 beurten.
[ Voor 16% gewijzigd door Playa del C. op 03-11-2016 07:25 ]
Volgens Reddit hebben wel meer mensen hier last van, dus het is wachten op een fix van Firaxis.
Vervolgens ben ik maar met Ghandi begonnen voor een religieuze victory.
Daar ben ik nu mee bezigsdk1985 schreef op woensdag 02 november 2016 @ 22:15:
[...]
De tip is: gooi dat schema lekker uit het raam en modder gewoon aan.

Gisteren nog een religious victory binnen geharkt met de Russen. In mijn optiek misschien wel de makkelijkste om te halen: snel een religie stichten en verspreiden op je eigen continent; evt andere religies daar onderdrukken/verwijderen; verder opbouwen en daarna missionaris/apostel spam richting de overige continenten. Militair gezien is verdedigen makkelijk en andere geloven hou je vrij eenvoudig buiten de deur met enkele units.
Je maakt het jezelf dan ook onnodig moeilijk. Bepaal gewoon waar je de Hansa van Aachen plaatst en tel alleen de steden uit. Verder zou ik toch echt een campus bouwen op die plek die omringt is door bergen.Admiral_R2D2 schreef op donderdag 03 november 2016 @ 00:29:
man, man, man, wat een gedoe en een gepuzzel;
eisenpakket:
- Commercial moet naast Industrial
- Commercial moet naast rivier
- new city lieftst naast rivier
- Industrial moet binnen 6 tiles liggen van zo veel mogelijk nieuw geplande en bastaande cities
- Industrial moet zoveel mogelijk mijnen adjecent hebben
- Ruhr-wonder moet naast Industrial, aan rivier
- stad met Ruhr-wonder moet zoveel mogelijk mijnen binnen de stads-tiles
- Ruhr-wonder liefst op platte tile, zodat geen hills/mine verspild
- liefst geen kostbare berg-tiles verspillen (2 of meer bergen --> holy site of science)
- ik wil perse Stonehenge, en enige bron van steen dichtbij heeft nu Cologne, die niet erg handig ligt
- (eerste) nieuwe steden moeten kunnen groeien --> food-tile(s) dichtbij
- ik wil steden niet binnen 4 tiles, dus minimaal op 5-tile afstand (zodat 4 tiles er tussen; niet veel overlap)
- ik heb paardjes nodig
...maar ik denk dat ik het nu heb uitgevogeld:
[afbeelding]
Ondertussen begint het bij mij een beetje belachelijk te worden hoe snel ik kan techen. Voor 1AD had ik al cartografie en de renaissance bereikt en ik ga nu echt steden spammen omdat ik op een huge map speel en het continent alleen deel met Ghandi waar ik vrienden mee ben. Kan zo naar de 15 steden en dan tech je wel.
Met de Duitsers heb ik nu een simpele strategie: sets van 2 steden bouwen hun Hansas en commercials in een diamond vorig stukje van 4 hexes.. dubbele Hansa bonus dus. Verder de andere districts er zoveel mogelijk naast zetten et voila.. dikke productie overal.. Dit maakt de duitsers heerlijk flexibel, feit dat ze 1 meer district tov pop limit mogen, versterkt deze strategie.
Gewoon AI 1 stad laten overnemen qua religion. Dan heb je een reden voor een Holy War. Zodra je dan in oorlog bent, kunnen je gewone military units zo de missionary spam oplossen. Pak ik daarna die stad wel weer terug met een apostle of zo.DaniëlWW2 schreef op woensdag 02 november 2016 @ 22:23:
[...]
Hoe verder je bent qua verkrijgen hoe goedkoper de persoon is. Zeer handig als je een specifiek persoon wil hebben. Ik haal per game zo een aantal engineers en scientist binnen terwijl de AI al haar faith verspilt aan missionarissen spam. Af en toe koop ik wat inquisiteurs om de puinzooi op te ruimen zodat ik mijn bonussen weer krijg. Aan massabekering waag ik me niet, te veel AI religiespammers.
Had ik ook gedaan, vond Duitsland niet zo leuk

Computer says no
zegt wie?Dat perfectionisme is inderdaad juist niet de bedoeling
ik vind al sinds Civ 2 het leuk om prachtige/efficiente/gemaximaliseerde infrastructure op te zetten;
zoals anderen spelen met geloof niet uitgezet om af en toe gedwongen te zijn een oorlog te starten, zo speel ik graag af en toe het "maximalisatiespel" om als oorlogsverklarings-redden te hebben dat iemand een stad plaatst op "mijn" geplade gebied
het leuke van Civ is dat je kunt spelen hoe je wilt
N.B.: ik heb in Civ 5 en Beyond Earth alle achievements gehaald, dus ik speel wel degelijk andere speltypen
Ja uiteraard, iedereen graag spelen op je eigen manier! Ik reageer meer in het algemeen dat dat perfectionisme niet echt de bedoeling is. Je zei het alsof dat gepuzzel verplicht was (op hoge niveaus). 'Man, man, man... ' zei je immers.Admiral_R2D2 schreef op donderdag 03 november 2016 @ 11:19:
[...]
zegt wie?
ik vind al sinds Civ 2 het leuk om prachtige/efficiente/gemaximaliseerde infrastructure op te zetten;
zoals anderen spelen met geloof niet uitgezet om af en toe gedwongen te zijn een oorlog te starten, zo speel ik graag af en toe het "maximalisatiespel" om als oorlogsverklarings-redden te hebben dat iemand een stad plaatst op "mijn" geplade gebied
het leuke van Civ is dat je kunt spelen hoe je wilt
N.B.: ik heb in Civ 5 en Beyond Earth alle achievements gehaald, dus ik speel wel degelijk andere speltypen
En alsnog is het naar mijn mening niet zo dat je met die perfecte planning ook echt een beter resultaat haalt, dan iemand die met veel ervaring speelt. Alsnog win ik nu al vrijwel elke Deity game, dus wat betreft is het al niet nodig om alles te min/max-en.
Een tip: Marbozir. Is het beste YouTube kanaal en hij speelt ook heel snel en vooral op gevoel en wint ook vrijwel alles op Deity.
dat heb ik ook niet beweerd;dat je met die perfecte planning ook echt een beter resultaat halt
sterker nog: ik weet uit ervaring dat superoptimalisering leidt tot veel langere potjes, met idd een niet automatisch beter resultaat
winnen op Deity is trouwens niet zo heel moeilijk;
deze achievement is ook al in de pocket voor deze game, naast die +/- andere 40 achievements die ik reeds heb gehaald
en snel spelen is ook leuk op zijn tijd;
beetje het verschil tussen schaakpartij-analyses uitvoeren of potje snelschaak
foutjes leiden idd vaak tot interessante situaties
echter, mijn ding is optimalisatie;
vinnik leuk
wellicht dat mijn "man, man, man"-opmerking mensen idd op het verkeerde been zet(te)
Als je voor space race gaat zorg dan dat je Greate Engineers gaat sparen met de Great people points. Ik had twee great engineer en dat was genoeg om de volledige productie van de eerste twee ( earth satellite en moon landing ) te boosten.
Als je niet echt aan religie doet maar je wilt er geen last van pak dan een kleinere Civ en zorg ervoor dat je die convert. Dan kunnen zij lekker jouw religie spammen overal en heb je er zelf geen omkijken meer naar (bijna).
Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.
ik ben benieuwd hoe deze opzet de kleine satellietsteden gaat boosten
(moet dit weeken helaas werken - met klanten op stap in Amsterdam - dus ik kan pas vlgd week zien wat het resultaat wordt
Ik vond 'm hier voor 46 euro, maar wellicht zijn er nog andere tips voor discounts?
https://www.kinguin.net/c...Jv9Ff9-lawnoCAaAqiu8P8HAQ
Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.
Tot slot al eerder genoemd in dit topic dit overzicht.
Wordt overigens wel denounced door Duitsland omdat hij oorlog heeft met Japan.
edit:
Extra vraag: groeit faith terug in je capitol (zoals in deel 5) Tijdens mij oorlog heb ik even niet opgelet en nu is mijn hoofdstad helemaal vrij van geloof, inclusief mijn eigen geloof. Laat ik nu net geen missionaries oid meer overhebben en ook nog geen andere steden met mijn geloof... De oorlog tegen de boosdoener heb ik overigens wel gewonnen. Londen is nu van mij
[ Voor 48% gewijzigd door sdk1985 op 06-11-2016 00:03 ]
Volgens mij krijg je dat geloof dan niet meer terug. Ik heb gisteren even een potje ghandi geloof gedaan, hopende dat ik die "give peace a chance" achievement kon halen. Maar omdat ik behoorlijk agressief religion aan het spammen was heb ik alleen "we are the champions" achievement kunnen halen, van de 12 (vrij snel 11) civs hebben er maar 5 een geloof gestart en eenmaal 'geloofsvrij' kwam er eigenlijk geen enkele civ terug met hun originele faith. Je zou kunnen kijken wat er gebeurt als je een nieuwe stad bouwt en daar de faith op gaat voeren al zal die waarschijnlijk vrij van geloof blijven. Je kan ook kijken hoe de verhouding in je main city is (helemaal vrij van jouw originele geloof, of een 60-40 verhouding?) in het tweede geval zou je wat settlers kunnen spammen en kijken of je weer naar je originele geloof terug kan gaan.
Laatste mogelijk: terug naar een oude save

Is dit nog terug te draaien? Of moet ik nu als een gek India uitroeien?
Als een gek India uitroeien is natuurlijk altijd een goed planCis schreef op zondag 06 november 2016 @ 14:07:
Momenteel zit ik in een game waar Ghandi als een gek zijn hindoeisme heeft verspreid in mijn territorium. Gevolg: elke keer als ik Spread Religion doe met mijn apostle, komt er 200+ hindoeisme bij ipv katholicisme! Ghandi zit nu al op 3 van de 5 punten voor religion.
Als je apostle, missionarissen etc. koopt NADAT je stad geconverteerd is....dan koop je deze van je nieuwe geloof. Dat zal de reden zijn dat je nu het hindoeïsme verspreid ipv je eigen geloof.
Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.
Precies, je kan het overigens ook omgekeerd zien. Mocht je een stad in een andere stad geconverteerd hebben, dan gaat hij/zij vrolijk missionaries en apostles spawnen die jouw geloof verspreiden.Panzer_V schreef op zondag 06 november 2016 @ 14:10:
[...]
Als een gek India uitroeien is natuurlijk altijd een goed plan![]()
Als je apostle, missionarissen etc. koopt NADAT je stad geconverteerd is....dan koop je deze van je nieuwe geloof. Dat zal de reden zijn dat je nu het hindoeïsme verspreid ipv je eigen geloof.
Overigens heeft het uitroeien van India zelf weinig toegevoegde waarde, je zult eerst het geloof in je eigen steden moeten terugdraaien (inquisitor ftw), desalniettemin altijd een goed plan. Regeer met ijzeren vuist en wees niet bang om de tegenstander uit te roeien
(Stad) 1(Industry) 2(x) 3(x) 4(x) 5(x) 6(stad2)
of
1(stad) 2(industry) 3(X) 4(X) 5(x) 6(stad2)
AMD 7800X3D, ASUS ROG STRIX X678E-E GAMING, G.Skill Trident Z Neo F5 6000mhz, Gigabyte GeForce RTX 4070 Ti EAGLE OC 12G
Het telt vanuit het district met de betreffende improvement (factory/zoo/enz.) (dus je eerste voorbeeld). Sterker nog: je kan bij Industry een 0 zetten in je voorbeeld. En daarna dus 6 tiles verder (dus één meer dan in je voorbeeld) krijgt de volgende stad nog steeds de bonus.JinShepard schreef op zondag 06 november 2016 @ 20:43:
Zijn die 6 tile improvements nou van de industry bv
(Stad) 1(Industry) 2(x) 3(x) 4(x) 5(x) 6(stad2)
of
1(stad) 2(industry) 3(X) 4(X) 5(x) 6(stad2)
[ Voor 18% gewijzigd door Playa del C. op 06-11-2016 22:16 ]
AMD 7800X3D, ASUS ROG STRIX X678E-E GAMING, G.Skill Trident Z Neo F5 6000mhz, Gigabyte GeForce RTX 4070 Ti EAGLE OC 12G
Als je eenmaal van je geloof afvalt komt het niet makkelijk meer terug in elk geval en kan je dus die victory opgevenCis schreef op zondag 06 november 2016 @ 14:07:
Momenteel zit ik in een game waar Ghandi als een gek zijn hindoeisme heeft verspreid in mijn territorium. Gevolg: elke keer als ik Spread Religion doe met mijn apostle, komt er 200+ hindoeisme bij ipv katholicisme! Ghandi zit nu al op 3 van de 5 punten voor religion.
Thanks @ antwoord trouwens, vroeg me ook af hoeveel 6 tiles is ( welke tel je ) .
Ik mij maar afvragen waarom ik geen apostelen enzo kan bouwen.
Heb je dus een 'great apostel' nodig om een geloof te starten ... . Kom ik nu pas achter! Direct ff kijken bij het recruiteringsscherm ... 'all great persons of this type have been purchased'
Grrrrrrr. En nu?
Religious victory afschrijven en het volgende potje beter "great prophet" en geloof in de gaten houden.BenVenNL schreef op maandag 07 november 2016 @ 15:00:
Ok ik zit nu ergens rond 1850. Die geloofsfanatiekelingen lopen als kakkerlakken door mijn emperium.
Ik mij maar afvragen waarom ik geen apostelen enzo kan bouwen.
Heb je dus een 'great apostel' nodig om een geloof te starten ... . Kom ik nu pas achter! Direct ff kijken bij het recruiteringsscherm ... 'all great persons of this type have been purchased'
Grrrrrrr. En nu?
Je kan nog het geloof assimileren dat het beste bij je speelstijl voor deze game past, maar daar haal je niet een religious victory meer mee. Overigens zijn de meeste geloven meestal relatief vroeg gesticht, zeg maar pre-middeleeuwen, dus als je een roll back wilt doen loont zich dat niet meer als je al in 1850 zit.
En natuurlijk zorgen dat de ander niet een dominant geloof krijgt zodat hij/zij met een religious victory aan de haal gaat.

Religion hoef je niet zelf perse te hebben om te winnen, je moet alleen de rankings in de gaten houden. Gaat iemand erg goed met religion, dan moet je actie ondernemen. India is bijvoorbeeld heel erg. Het beste is dan om India z.s.m. te verslaan. Je bent dan eigenaar van hun religion, maar je kan nooit winnen met religion victory, want het is immers nog van India en die is dood.
Volgende pot maar zonder eigen religie proberen.
Dat maar doen dan.rockhopper schreef op maandag 07 november 2016 @ 15:34:
[...]
Religious victory afschrijven en het volgende potje beter "great prophet" en geloof in de gaten houden.
Je kan nog het geloof assimileren dat het beste bij je speelstijl voor deze game past, maar daar haal je niet een religious victory meer mee. Overigens zijn de meeste geloven meestal relatief vroeg gesticht, zeg maar pre-middeleeuwen, dus als je een roll back wilt doen loont zich dat niet meer als je al in 1850 zit.
En natuurlijk zorgen dat de ander niet een dominant geloof krijgt zodat hij/zij met een religious victory aan de haal gaat.
Zou het helpen de religie balans te verstoren door een hele bende aan tempels ed te bouwen in mijn steden?
Nou ja, als het uit de hand loopt begin ik wel een oorlog tegen de grootste groep geloofsfanatici.
Maar ik weet niets van het handelen in die situatie af, want tot op heden heb ik altijd nog een geloof kunnen bemachtigen ^^
Ik weet niet of "meest effectief" subjectief is of niet, maar het meest effectief is toch echt gewoon de AI met het dominante geloof "assimileren" (lees: kop inslaan).Caelorum schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 08:01:
maar ik denk dat het meest effectieve is gewoon alle missionaries en apostles van de tegenstander afslachten met military units.
"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi
Als een geloofsunit een beurt niets doet op of naast een holy site krijgt deze bij een volledige heal.
Wat soms ook werkt is een andere civ 'uitdagen' door irritant te komen doen met een missionary oid bij hun en dan hopen dat ze hun 'leger des heils' jouw terrein op sturen. En dan kan je met een +/- 6-tal units in toerbeurt alles slopen. ( Aanval, beurt rust, zorgen dat je nog een ander unit hebt etc. ). Bijna dode units kan je laten schuilen in een city square, dan kan de AI er niet bij. Vaak gooi ik ze allemaal op sleep en dan verdedigen ze zichzelf wel tot een overwinning.
Een leger frontaal naar je vijand sturen werkt meestal niet vanwege alle bonussen.
Als je ziet dat ze ergens heengaan of je hebt net een hele stapel de pan in gehakt kan je altijd nog proberen via de 'achterkant' een zooi van hun steden te bekeren.
[ Voor 7% gewijzigd door Basszje op 08-11-2016 09:45 ]
Je genereert dan veel faith voor jezelf waarmee je bij de juiste policy eventueel land units mee kan kopen en onder sommige omstandigheden buildings. Het is altijd te gebruiken voor great people. Maar linksom of rechtsom is het niet -jouw- faith omdat je geen founder bent. Dus is het zaak om te zorgen dat een andere civ niet de dominante religie wordt in alle civs. Met een oorlog en het veroveren van steden verwijder je niet het geloof, dus het is zaak om extra stappen te nemen al dan niet via inquisitors van een ander niet-dominant geloof (dus zul je daarvoor eerst een stad met zo'n niet dominant geloof moeten veroveren en eventueel ook nog een temple moeten bouwen). Je kan ook een stad Razen, maar dan schuift de balans natuurlijk nog iets meer naar het dominante geloof, immers minder steden beschikbaar.BenVenNL schreef op maandag 07 november 2016 @ 22:47:
[...]
Dat maar doen dan.
Zou het helpen de religie balans te verstoren door een hele bende aan tempels ed te bouwen in mijn steden?
Nou ja, als het uit de hand loopt begin ik wel een oorlog tegen de grootste groep geloofsfanatici.
Dat kan op 3 manieren:
Je eigen geloof stichten en dit in ieder geval in je eigen civ dominant houden. Hiermee sluit je een overwinning door een andere civ uit.
Het andere dominante geloof uit te roeien en hopen dat de rest van de AI niet de agressieve uitbreiding van dat geloof voortzet.
Een derde klein geloof adopteren en dit als hoofdgeloof in je eigen land opzetten.
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
Ik merk dat dat niet altijd zo is, dus vraag me af of het niet toevallig gekoppeld is aan de faith output van de holy site oid.Basszje schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 09:44:
[...]
Als een geloofsunit een beurt niets doet op of naast een holy site krijgt deze bij een volledige heal.[...]
De mate van heal volgens mij wel ja. Maar ik heb ook een vermoeden dat 'healen' van units zonder ze op 'sleep' of 'fortify until heal' te zetten niet altijd werkt. Weet niet of dat opzet is, of een van de vele kleinere bugs. Ik zet ze altijd voor de zekerheid op sleep ( met als nadeel dat je wel moet blijven opletten ).Caelorum schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 11:13:
[...]
Ik merk dat dat niet altijd zo is, dus vraag me af of het niet toevallig gekoppeld is aan de faith output van de holy site oid.
Ik heb het ook een paar keer geprobeerd maar vaak krijg je echt beroerde maps met alleen maar dunne sliertjes en nauwelijk goede locaties om te settlen. Een van de games heb ik moeten opgeven omdat ik 1100 AD nog steeds slechts 3 steden had, op een poolcirkel. Je zou idd hopen of veel zee en wat 'vettere' eilanden zodat je die lekker voor jezelf kan houden.ph4ge schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 10:58:
Iemand al gemerkt dat als je een kaart wil met eilandjes dat dit niet lukt? Ik heb nu al voor de tweede keer dat vrijwel alle "eilanden" gewoon met elkaar zijn verbonden door land.
[ Voor 36% gewijzigd door Basszje op 08-11-2016 11:37 ]
Yup meer faith output (vaak staat er +4 t/m +18 ofzo (hoogste wat ik tot nu toe gezien heb)) betekend ook betere healing. Als je apostel maar weinig beschadigd is is het nagenoeg altijd 1 turn, maar als ie nog maar 2hp heeft dan kan het dus 2 turns duren. Let ook op dat verdere 'verspreiding' van geloof via een damaged unit minder goed werkt dan een onbeschadigde unit. Tot slot kan je ook de verspreiding nog iets meer boosten als de holy site naast een city centre is, ga er op staan en je verspreiding wordt net een beetje geboost.Caelorum schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 11:13:
[...]
Ik merk dat dat niet altijd zo is, dus vraag me af of het niet toevallig gekoppeld is aan de faith output van de holy site oid.
Verder moet het wel een holy site zijn op jouw grondgebied, althans ik kreeg het nog niet voor elkaar om te healen in een vijandige civ / ander geloof / city state.
Als extraatje geeft een battle op 'holy ground' je ook een offensief voordeel, dwz als je 2 apostels tegen elkaar hebt dan heeft degene op de holy site een strategisch voordeel, beetje zoals bij een fort.
en dit soort dingen maakt dat ik compleet totaalfan ben geworden van deze Civ-versie;Als extraatje geeft een battle op 'holy ground' je ook een offensief voordeel, dwz als je 2 apostels tegen elkaar hebt dan heeft degene op de holy site een strategisch voordeel, beetje zoals bij een fort.
op het eerste oog (b)leek alles versimpeld tov eerdere versies (ik speel al vanaf Civ2), maar onder de simpel-aandoende interface zit wel degelijk enorm veel micromanagement-details
I love this game
Volgens mij heb ik het al geprobeerd met normaal en veel water. Minder water lijkt mij geen oplossing.Admiral_R2D2 schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 12:27:
wellicht in advanced settings het zee-niveau anders instellen?
Het grootste probleem is nog dat je er pas achter komt als je al flink tijd hebt geïnvesteerd in een potje. Vroeger kon je toch ook gewoon maps uitkiezen? (ik speel toevallig alleen de even nummers
[ Voor 4% gewijzigd door ph4ge op 08-11-2016 13:10 ]
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
Wat betreft eilandjes, of het is bij mij ultra klein (2 of 3 steden max, meestal plek voor slechts 1) of het is meteen supergroot. Ik meen dat ik wel een map of 12 gestart ben voordat ik er eentje zag die een beetje aan mijn normaal beeld van eilandjes voldeed. Overigens ben ik nu met zo'n shuffle bezig, en daar zijn weer veel eilandjes zoals ik ze normaal ervaar. Maar ja random = random.
Misschien dat er tzt wel een soort van map preview zichtbaar is, maar voor mij is het ontdekken van het continent/eiland/land toch een deel van de fun. Je zou overigens ook nog kunnen spelen met hoe oud de wereld is, al ik weet ik eerlijk gezegd niet goed wat het effect hiervan is.
Ik heb Islands en water op Low. Dan heb je ook best veel slierten en water van 3 tot 5 breed er tussen. Mooi als barrière zodat niet iedereen door elkaar gaat wandelen. Soms zitten de eilandjes met 1 tegel aan elkaar en heb je een mooie bottleneck om barbarians en civ scouts tegen te houden (tot scheepvaart wat meer ontwikkeld is). Ik speel op een Large map. Misschien heeft het nog wat met de mapsize te maken ...ph4ge schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 10:58:
Iemand al gemerkt dat als je een kaart wil met eilandjes dat dit niet lukt? Ik heb nu al voor de tweede keer dat vrijwel alle "eilanden" gewoon met elkaar zijn verbonden door land. Het ziet er een beetje uit als spinnenweb, heel raar. En hoewel mijn doel is om zee units belangrijker te maken is het resultaat dat ze enorm ver moeten varen om ergens te komen en de kaart grote stukken zee bevat waar je vanaf "de oceaan" helemaal niet kan komen met schepen.
Wat ik eigenlijk het leukste aan de maps vind is dat 'iron' en 'coal' zo schaars is. En soms zit het met twee of drie op één plek. Je hebt op zich deze grondstoffen ook niet persé nodig om succesvol oorlog te voeren, maar aan de andere kant is het ook een sterke actie om ervoor te zorgen dat een tegenstander niet over die grondstoffen beschikt. Zorgt er bij mij vaak voor dat ik toch weer eens een kleine oorlog begin. Dit in tegenstelling tot de mening van anderen, die liever zien dat iedereen de beschikking zou moeten hebben over alle grondstoffen. In dat laatste geval kan je naar mijn mening net zo goed de grondstoffen weglaten, want dan krijg je ze vrijwel automatisch als je verder gaat in je research tree.
Tot nu toe vind ik het bewegen over de map wel wat traag, door de nieuwe movement-regels, maar ook omdat er naar mijn gevoel veel heuvels, bossen, moerassen en rivieren zijn. Veel units kunnen eigenlijk maar één tile per turn bewegen. Ik speel mede daarom ook het liefst op marathon. Want anders beweeg je je leger naar een tegenstander toe, zijn ze out-dated als ze aankomen...
Verder wel een top spel. Ik wacht een beetje op een goede patch nu, vooral voor de AI en het traden met AI. En natuurlijk nog een paar andere al bekende glitches.
Het trage bewegen, met name in het begin van het spel, is wat mij betreft ook een van de grootste bezwaren. Je ben vaak 10+ beurten aan het wachten om van je eigen steden naar steden van de andere Civs te komen, ondanks dat er vaak al wegen liggen. Wel/geen weg maakt in het begin niks uit.Playa del C. schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 14:25:
I....
Tot nu toe vind ik het bewegen over de map wel wat traag, door de nieuwe movement-regels, maar ook omdat er naar mijn gevoel veel heuvels, bossen, moerassen en rivieren zijn. Veel units kunnen eigenlijk maar één tile per turn bewegen. Ik speel mede daarom ook het liefst op marathon. Want anders beweeg je je leger naar een tegenstander toe, zijn ze out-dated als ze aankomen...
....
Realistisch voor de tijd waar je dan in zittollo71 schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 14:40:
[...]
Het trage bewegen, met name in het begin van het spel, is wat mij betreft ook een van de grootste bezwaren. Je ben vaak 10+ beurten aan het wachten om van je eigen steden naar steden van de andere Civs te komen, ondanks dat er vaak al wegen liggen. Wel/geen weg maakt in het begin niks uit.
Wel 'realistisch', maar wat dat betreft is het spel natuurlijk totaal niet realistisch (turn-based, je bent zelf de leider gedurende 10.000 jaar, enz.) Qua gameplay is het bewegen misschien niet altijd even sterk.RocketKoen schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 15:06:
[...]
Realistisch voor de tijd waar je dan in zit
Je moet net zo goed nadenken over je plaatsing als elke unit een dubbel aantal movement-punten heeft. Niemand zegt hier dat het realistisch moet zijn. Het punt is dat alles juist om gameplay gaat. En mijn originele punt was dat het bewegen in civ 6 naar mijn mening iets te traag is, omdat in dit geval het bij veel units neerkomt op 1 tile per turn. In civ 5 was het meestal 2 tiles per turn en dat vond ik al traag. Over realistisch gesproken. Een turn duurt meerdere jaren en je doet soms 5 turns erover om een unit van je ene stad naar je andere stad te krijgen...rockhopper schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 16:12:
Ik zou het dan ook niet zien als "leider" in de persoon, maar meer als "gezaghebbend orgaan" van een beschaving. Voor de vorm plakken ze er een figuur aan, dat praat en interact leuker. Ik heb me zelf nog niet heel erg aan de bewegingen gestoord, het voegt soms wel wat leuks toe, beter nadenken over je plaatsing bv. Maar goed als realisme je hoofddoel is, dan zou ik sowieso Civ niet in overweging nemen. Met een beetje goed uitgemikte eureka's kan je al in de middeleeuwen rondvliegen met jets.
Maar nogmaals, ik denk dat er in civ nog wel ruimte voor verbetering is qua movement van units. Bijvoorbeeld door onderzoek of andere upgrades. Het wiel uitvinden zou toch elke unit een extra tile movement kunnen geven? Verder vind ik het alsnog een heerlijk spel hoor, ook het vechten en verkennen.
Ik zie tijdens het spelen dat bijvoorbeeld op alle farm tiles zo'n unique improvement wordt voorgesteld, zoals een Ziggurat. Ik heb het idee dat dit mijn working tiles verkloot, want die dingen zorgen niet voor food. Ok, wel voor een early bonus voor andere dingen.
Maar ik kan me voorstellen dat als je midden in de woestijn of iets dergelijks wordt gedropped, of op een plek zonder river/mountains, zeg maar een slechte starting city plek, dat je ze voor de eerste 2 tot 4 steden sporadisch kan gebruiken.
Ok. Hoe pak je dit aan. Gisteravond even Japan van mij eiland geveegd. Zijn steden behouden en intussen een temple gebouwd op zijn holysite. Maar nog steeds geen opties om iets met zijn geloof te doen.rockhopper schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 10:08:
[...]
Een derde klein geloof adopteren en dit als hoofdgeloof in je eigen land opzetten.
Staat intussen al een leger op de zuidpool van de religieuze grootmacht. Netjes 1 tegel verwijderd van zijn grens en dus helemaal clueless.
Maar goed, ik wil eerst wel even kijken hoe ik dan iemands geloof 'adopteer', maar tot dusver gebeurd er niet veel bijzonders gebeurd.
Kan iemand ff een stappenplan voorleggen?
Het is veel simpeler dan je denkt:BenVenNL schreef op woensdag 09 november 2016 @ 10:32:
[...]
Ok. Hoe pak je dit aan. Gisteravond even Japan van mij eiland geveegd. Zijn steden behouden en intussen een temple gebouwd op zijn holysite. Maar nog steeds geen opties om iets met zijn geloof te doen.
Staat intussen al een leger op de zuidpool van de religieuze grootmacht. Netjes 1 tegel verwijderd van zijn grens en dus helemaal clueless.
Maar goed, ik wil eerst wel even kijken hoe ik dan iemands geloof 'adopteer', maar tot dusver gebeurd er niet veel bijzonders gebeurd.
Kan iemand ff een stappenplan voorleggen?
1. Je neemt een stad over met een geloof wat je zelf zou willen gebruiken. Dit heb je gedaan door Japan over te nemen.
2. Je bouwt een tempel in de stad met het gewenste geloof. Heb je ook gedaan.
3. Je bouwt een apostle in die stad... heb je nog niet, zo lijkt het. Die apostle kan op zichzelf al een heilige oorlog voeren (vechten tegen de heilige eenheden van een tegenstander/de bliksemschichten zie je dan...)
Het volgende weet ik niet zeker, maar dit is in ieder geval van toepassing op je eigen gestichte geloof. Misschien is het anders als je een geloof overneemt.
4. De apostle kan een 'Inquisitie' beginnen. Dat is een knop op de rij van acties die de apostle kan doen. (Als die optie er niet staat, kan het dus alleen met een eigen geloof).
5. Na de inquisitie gaat je apostle meteen verloren, maar kun je nieuwe eenheden kopen met faith: inquisitor. Deze unit is vooral sterk om een geloof uit een stad te verbannen. Op die manier kan je dus je eigen geloof efficiënt terug verspreiden in de steden met het 'verkeerde' geloof.
Tot zover ben ik nog niet eens gekomen. Ik heb last van hetzelfde probleem waar ik in Civ games altijd last van heb, namelijk dat ik meestal de end-game niet haal omdat ik weer nieuwe dingen heb geleerd en dit weer in een nieuwe playtrough wil toepassenPheraX schreef op woensdag 09 november 2016 @ 09:27:
Erg frustrerend die nieuwe victorys en eigenwijze AI. Nu twee potjes gespeeld en beide bijna gewonnen door alle andere civs af te slachten, krijg ik het scherm 'you have been defeated'. weer zo'n AI die een religious victory heeft gehaald. (zal wel aan mij liggen, vanaf nu ook maar religie starten en actief monniken weren)
Misschien toch maar eens tot het einde doorhalen, want meestal ben ik bagger tijdens de end-game.
Of simpelweg dominant maken in je eigen CIV als je voor domination gaat, zodat een ander geloof niet de requirements kan halen voor een religious win.Playa del C. schreef op woensdag 09 november 2016 @ 10:53:
[...]
Het is veel simpeler dan je denkt:
1. Je neemt een stad over met een geloof wat je zelf zou willen gebruiken. Dit heb je gedaan door Japan over te nemen.
2. Je bouwt een tempel in de stad met het gewenste geloof. Heb je ook gedaan.
3. Je bouwt een apostle in die stad... heb je nog niet, zo lijkt het. Die apostle kan op zichzelf al een heilige oorlog voeren (vechten tegen de heilige eenheden van een tegenstander/de bliksemschichten zie je dan...)
Het volgende weet ik niet zeker, maar dit is in ieder geval van toepassing op je eigen gestichte geloof. Misschien is het anders als je een geloof overneemt.
4. De apostle kan een 'Inquisitie' beginnen. Dat is een knop op de rij van acties die de apostle kan doen. (Als die optie er niet staat, kan het dus alleen met een eigen geloof).
5. Na de inquisitie gaat je apostle meteen verloren, maar kun je nieuwe eenheden kopen met faith: inquisitor. Deze unit is vooral sterk om een geloof uit een stad te verbannen. Op die manier kan je dus je eigen geloof efficiënt terug verspreiden in de steden met het 'verkeerde' geloof.
We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919
Daar gaat het dus ergens mis. De tempel is klaar maar er verschijnen helemaal geen apostels of andere geloofsunits in mijn productielijst. Of bouw ik deze op een andere plek dan in de normale productielijn.Playa del C. schreef op woensdag 09 november 2016 @ 10:53:
[...]
Je koopt ze met faith. Dus ja, die maak je ergens anders dan je normale units/gebouwen. Even op het knopje ernaast klikken (staat ipv tandwieltje zo'n faith dingetje op).BenVenNL schreef op woensdag 09 november 2016 @ 15:42:
[...]
Daar gaat het dus ergens mis. De tempel is klaar maar er verschijnen helemaal geen apostels of andere geloofsunits in mijn productielijst. Of bouw ik deze op een andere plek dan in de normale productielijn.
Je kan soms ook 'gewone' items met faith kopen, en die parkwachten (poppetjes die de natural parks aanmaken) alleen maar met faith. Bij theology government kan je land army units kopen met faith en met bepaalde kaarten kan je weer gebouwen kopen of als je een geloof sticht kan je bv toelaten dat je cultural of science gebouwen (weet niet meer precies welke) je met faith kan kopen. En er is een optie om bij je geloof één extra gebouw te hebben voor je holy districts. "meeting house" of "synagoge" of "pagoda" enzo, allemaal met hun eigen specifieke bonus. Dat maakt het dus fijn als je zelf je geloof sticht ipv afhankelijk te zijn van anderen.
Doordat het toch een behoorlijk belangrijke functie is binnen civ, je kan zelfs great people met faith kopen, is het in mijn ogen te belangrijk om niet mee te nemen.
SpeciesXX schreef op woensdag 09 november 2016 @ 15:16:
Of je vinkt religious victory uit bij het aanmaken van de game.
Zo nu en dan zegt iemand dit soort dingen, maar stop er mee a.u.b., het is zo flauw.chaoscontrol schreef op woensdag 09 november 2016 @ 15:22:
Inderdaad. Ik zet score en religious victory altijd uit.
De vraag kwam van iemand die heel duidelijk graag hulp wou bij Religion. En persoonlijk speel ik altijd met alle opties aan, ik vind het niet leerzaam en leuk om een AI voor het spel begint al een handicap te geven (terwijl de AI al zo vreselijk slecht is).
Thnx, ga ik eens uit proberen. Ik ben de op 1 na grootste faith producent, maar dan zonder religi.rockhopper schreef op woensdag 09 november 2016 @ 19:51:
Yup purchase with faith.
Je kan soms ook 'gewone' items met faith kopen, en die parkwachten (poppetjes die de natural parks aanmaken) alleen maar met faith. Bij theology government kan je land army units kopen met faith en met bepaalde kaarten kan je weer gebouwen kopen of als je een geloof sticht kan je bv toelaten dat je cultural of science gebouwen (weet niet meer precies welke) je met faith kan kopen. En er is een optie om bij je geloof één extra gebouw te hebben voor je holy districts. "meeting house" of "synagoge" of "pagoda" enzo, allemaal met hun eigen specifieke bonus. Dat maakt het dus fijn als je zelf je geloof sticht ipv afhankelijk te zijn van anderen.
Doordat het toch een behoorlijk belangrijke functie is binnen civ, je kan zelfs great people met faith kopen, is het in mijn ogen te belangrijk om niet mee te nemen.
Ik neem aan dat bij het 'world overview' het civ symbool van de eerste in lijn voor de victory langzaam ingekleurd naarmate de overwinning dichter bij komt. Dan heb ik nog wel even tijd :-p
Tijdig bij victory overzicht kijken of er al een civ meerdere andere volken heeft converted. Mijn huidige game had Frankrijk 6/7. Toen ben ik maar richting Parijs gegaan met mijn legerPheraX schreef op woensdag 09 november 2016 @ 09:27:
Erg frustrerend die nieuwe victorys en eigenwijze AI. Nu twee potjes gespeeld en beide bijna gewonnen door alle andere civs af te slachten, krijg ik het scherm 'you have been defeated'. weer zo'n AI die een religious victory heeft gehaald. (zal wel aan mij liggen, vanaf nu ook maar religie starten en actief monniken weren)
Ik erger mij overigens regelmatig aan de trade deal ai. Ze stellen iets voor, pas jij één dingetje aan dan willen ze er niets meer van weten.
Van de andere kant kan je dan wel weer een enorme som contant cash bieden waarop ze accepteren, het bod net verlagen zodat ze het niet meer willen. Hun vervolgens laten "tegenbieden" en opeens is het een eerlijke ruil zonder bijbetalen.sdk1985 schreef op woensdag 09 november 2016 @ 21:38:
[...]
Ik erger mij overigens regelmatig aan de trade deal ai. Ze stellen iets voor, pas jij één dingetje aan dan willen ze er niets meer van weten.
De trade AI werkt niet goed. Zoek maar op trade exploit civ. Je kan er altijd oneindig gold mee verdienen en er zit geen logica in. Dit moet door meerdere bugs komen. Zelf doe ik alleen maar deals die het spel zelf aanbied. Zodra je de deals verandert, wordt het buggy en vreemd. Traden is verder ook niet zo belangrijk meer in civ 6. Zonder traden win ik nog op Deity, terwijl in civ 5 traden vrij essentieel was. Ik wacht in ieder geval op een goede patch voor ik ga traden.rockhopper schreef op donderdag 10 november 2016 @ 00:00:
[...]
Van de andere kant kan je dan wel weer een enorme som contant cash bieden waarop ze accepteren, het bod net verlagen zodat ze het niet meer willen. Hun vervolgens laten "tegenbieden" en opeens is het een eerlijke ruil zonder bijbetalen.
Ook het verkopen van units is raar en kan worden uitgebuit, dus dat doe ik ook nooit. En de AI mag een stuk gevaarlijker worden. Hun legers winnen vrijwel nooit een oorlog tegen menselijke spelers, ook op Deity niet.
Engeland wilde vrede stichten met mij. Bod: ik peace en gold betalen voor Peace.rockhopper schreef op donderdag 10 november 2016 @ 00:00:
[...]
Van de andere kant kan je dan wel weer een enorme som contant cash bieden waarop ze accepteren, het bod net verlagen zodat ze het niet meer willen. Hun vervolgens laten "tegenbieden" en opeens is het een eerlijke ruil zonder bijbetalen.
Ik doe een tegenbod: Peace voor Peace
Engeland doet een tegenbod: Peace van mijn kant, en van hun lant Peace en 5gold per turn.
Euhm.. ok!

Die heb ik ook inderdaad al een keer gehad. Zelfde rare met gift verzoeken van de AI.Cis schreef op donderdag 10 november 2016 @ 09:06:
[...]
Engeland wilde vrede stichten met mij. Bod: ik peace en gold betalen voor Peace.
Ik doe een tegenbod: Peace voor Peace
Engeland doet een tegenbod: Peace van mijn kant, en van hun lant Peace en 5gold per turn.
Euhm.. ok!
Vragen ze een resource + 8 goud en 1 GPT van mij. klik ik op "what would you offer". en dan willen ze alleen nog maar de resource en betalen ze X GPT AAN mij. Dus dan denk ik, OK blijkbaar heb je er toch wel geld voor over stinkerd!

Computer says no
Duidelijk verhaal. Toch een vraagje, ik zocht al hoe je units kon verkopen, want soms ben ik gewoon klaar met een scout of een andere unit die over is en ik niet meer wil/hoef te upgraden. Ik mis eigenlijk de delete/sell unit, kijk ik verkeerd? Zit ie ergens op een nieuwe plek verstopt?Playa del C. schreef op donderdag 10 november 2016 @ 07:26:
[...]
De trade AI werkt niet goed. Zoek maar op trade exploit civ. Je kan er altijd oneindig gold mee verdienen en er zit geen logica in. Dit moet door meerdere bugs komen. Zelf doe ik alleen maar deals die het spel zelf aanbied. Zodra je de deals verandert, wordt het buggy en vreemd. Traden is verder ook niet zo belangrijk meer in civ 6. Zonder traden win ik nog op Deity, terwijl in civ 5 traden vrij essentieel was. Ik wacht in ieder geval op een goede patch voor ik ga traden.
Ook het verkopen van units is raar en kan worden uitgebuit, dus dat doe ik ook nooit. En de AI mag een stuk gevaarlijker worden. Hun legers winnen vrijwel nooit een oorlog tegen menselijke spelers, ook op Deity niet.
Het traden is nu inderdaad kansloos, het enige wat ik nog wel eens wil doen is wat resources verkopen vlak voordat ik de oorlog in ga (ook niet helemaal eerlijk maar in ieder geval lijkt de AI daarin beter balanced)
Op oorlogs gebied is de AI nu inderdaad veel te zwak. Veelal hopeloze technische achterstand.
Ik ben gewoon voor de gein eens aan het kijken of ik met 2 bootjes de wereld kan veroveren, en het gaat eigenlijk te makkelijk. De ene schiet de defenses naar beneden en de ander 'rust' in de haven en trekt het vuur naar zich toe. Het is niet heel snel, maar ik heb de AI nog niets zien doen om me effectief (of ineffectief) te stoppen.
Bij de unit zit een klein rond knopje met een + erop. Daar zit delete unit en dat leverd gold op.rockhopper schreef op donderdag 10 november 2016 @ 12:08:
Duidelijk verhaal. Toch een vraagje, ik zocht al hoe je units kon verkopen, want soms ben ik gewoon klaar met een scout of een andere unit die over is en ik niet meer wil/hoef te upgraden. Ik mis eigenlijk de delete/sell unit, kijk ik verkeerd? Zit ie ergens op een nieuwe plek verstopt?
Of gewoon op de delete knop op je tobo rammen.Katala schreef op donderdag 10 november 2016 @ 12:25:
[...]
Bij de unit zit een klein rond knopje met een + erop. Daar zit delete unit en dat leverd gold op.
Het is al verteld, maar het is inderdaad in het spel onduidelijk. Verwijderen van een unit levert de helft van zijn originele waarde op (en dat zorgt voor exploits, immers na het twee van de drie keer gebruiken van een builder, enz.). In een strategisch spel moet er naar mijn mening juist minimaal verteld worden wat elke optie doet. Nu weet je het pas nadat je een unit delete. Ik hoop eigenlijk dat ze in de patch eruit halen dat je geld krijgt voor een unit die wordt verwijderd. Dat lost eigenlijk alle onduidelijkheid en exploits op. En het is ook nog 'realistischer'.rockhopper schreef op donderdag 10 november 2016 @ 12:08:
[...]
Duidelijk verhaal. Toch een vraagje, ik zocht al hoe je units kon verkopen, want soms ben ik gewoon klaar met een scout of een andere unit die over is en ik niet meer wil/hoef te upgraden. Ik mis eigenlijk de delete/sell unit, kijk ik verkeerd? Zit ie ergens op een nieuwe plek verstopt?
Het traden is nu inderdaad kansloos, het enige wat ik nog wel eens wil doen is wat resources verkopen vlak voordat ik de oorlog in ga (ook niet helemaal eerlijk maar in ieder geval lijkt de AI daarin beter balanced)
Op oorlogs gebied is de AI nu inderdaad veel te zwak. Veelal hopeloze technische achterstand.
Ik ben gewoon voor de gein eens aan het kijken of ik met 2 bootjes de wereld kan veroveren, en het gaat eigenlijk te makkelijk. De ene schiet de defenses naar beneden en de ander 'rust' in de haven en trekt het vuur naar zich toe. Het is niet heel snel, maar ik heb de AI nog niets zien doen om me effectief (of ineffectief) te stoppen.
Oorlog voeren vind ik (op Deity) ook veel te gemakkelijk. Maar erger nog: je kan in civ 6 heel veel steden overnemen en daarmee loop je ook nog eens technologisch en cultureel voor. Je krijgt sneller science en culture door oorlog voeren, dan door zelf deze onderdelen te ontwikkelen... Maar ook dit is denk ik simpel op te lossen, door de AI tijdens oorlogvoering beter te maken. Het leger van de AI is meestal best wel klein en/of onderontwikkeld. En ze laten zich nu heel gemakkelijk afschieten door ranged units, waarna je elke stad binnen een paar beurten kan innemen.
Hoezo realistischer? Toen wij als Nederlanders onze F-16's verkochten kregen we er toch ook geld voor? Of niet soms?Playa del C. schreef op donderdag 10 november 2016 @ 15:28:
[...]
Het is al verteld, maar het is inderdaad in het spel onduidelijk. Verwijderen van een unit levert de helft van zijn originele waarde op (en dat zorgt voor exploits, immers na het twee van de drie keer gebruiken van een builder, enz.). In een strategisch spel moet er naar mijn mening juist minimaal verteld worden wat elke optie doet. Nu weet je het pas nadat je een unit delete. Ik hoop eigenlijk dat ze in de patch eruit halen dat je geld krijgt voor een unit die wordt verwijderd. Dat lost eigenlijk alle onduidelijkheid en exploits op. En het is ook nog 'realistischer'.
Computer says no
Toen we de apparaten letterlijk overdroegen aan een andere koper, kregen we er geld voor. Er zit handel in het spel, met grondstoffen en diensten. Maar als je met een legereenheid in vijandelijk gebied zit en er geen uitweg meer is en je nog minder dan 10% van je health over hebt, kun je die unit verkopen voor de helft van zijn waarde. Dat is vreemd. Net als een builder verkopen, nadat hij twee van de drie acties heeft gedaan. Daarnaast worden de units compleet verwijderd en niet letterlijk verkocht aan iemand anders. Ze verlaten de map voor altijd. Waarom zou je daar gold voor krijgen in dit spel? En het verkopen kan in civ 6 ook op elk moment. Het zou iets logischer zijn als dat alleen in een eigen stad of zoiets kon. Het komt in ieder geval als een vreemde feature over zo als het nu is.Meekoh schreef op donderdag 10 november 2016 @ 16:26:
[...]
Hoezo realistischer? Toen wij als Nederlanders onze F-16's verkochten kregen we er toch ook geld voor? Of niet soms?
Kregen ze de piloten er ook bijMeekoh schreef op donderdag 10 november 2016 @ 16:26:
[...]
Hoezo realistischer? Toen wij als Nederlanders onze F-16's verkochten kregen we er toch ook geld voor? Of niet soms?
Ik probeer dat net:rockhopper schreef op donderdag 10 november 2016 @ 00:00:
[...]
1 marmer voor 1 chocolade = niet akkoord
1 marmer + 400 goud = akkoord
1 marmer + 341 goud = niet akkoord (342 wel)
Make this deal more equitable = 1 marker voor 1 chocolade, zonder bij betaling.
Lol!
Werkt niet met geld helaas:
1x chocolade = 14 goud + 235 gold per turn voor 30 turns
400 goud = akkoord
341 goud = niet akkoord
tegenvoorstel = alles weg, "what would it take"
what would it take = 14 goud en 235 gold voor 30 turns.
Klopt het dat airlift niet meer in de game zit?
[ Voor 28% gewijzigd door sdk1985 op 11-11-2016 01:55 ]