Caelorum schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 23:48:
Die conclusie is ook wat kort door de bocht. 30 fps is zelfs al prima met dit spel en dan had je net zo goed een singlecore cpu (als je die nog kan vinden) kunneN pakken. Wat er IMO echt toe doet is of je in beurt 200 bijv. 5 min of 1 min moet wachten.
Ik heb twee dingen bekeken. Het eerste was het gedrag van de cpu usage tijdens het laden van de game (dat is dus zonder rendering). Het tweede is het gedrag van de cpu tijdens het renderen van de game. Tijdens het spelen zelf ga je die twee zaken combineren.
Wat blijkt nu; het laden van de game is primair single threaded. Bij het renderen van de game is 2 cores optimaal.
Om te testen wat jij wil weten is het een kwestie van die 2 zaken combineren. Ik heb aangeboden de savegame op een G4400 te testen waarvan vermeld werd dat er 21 fps werd gehaald, maar daar is niet op ingegaan.
Playa del C. schreef op woensdag 16 november 2016 @ 10:56:
[...]
Een andere reden dat je conclusie te kort door de bocht is, is dat 138 fps al enorm hoog is bij 2 cores. Lijkt er meer op dat iets anders in het hele systeem ervoor zorgt dat je fps niet hoger dan 144 fps gaat... Mogelijke bottlenecks kunnen o.a. zijn: driver instellingen, game instellingen, andere pc componenten, monitor, game engine, enz.
Alsnog is het blijkbaar zo dat de cpu in Civ VI sterk invloed heeft op de fps, terwijl dit de gpu zou moeten zijn ...
De bottleneck is de single threaded performance van mijn CPU, maar mijn systeem is heel erg goed in balans. De GTX 1070 wordt voor 98% belast op mijn standaard clocks.
4.4 Ghz: 142 fps @ 80% cpu usage
3.0 Ghz: 115 fps @ 60% cpu usage
2.0 Ghz: 79 fps @ 42% cpu usage (en dan daalt de gpu dus ook naar 55% usage)
Wat we hier zien is verder allemaal heel logisch. Doordat de main thread kracht tekort komt zakt de fps in en daardoor zit de rest van het systeem te wachten. Civilization VI is hiermee eigenlijk het schoolvoorbeeld van een single threaded game.
Als jij maar 21 fps haalt dan kan jou systeem het renderen al niet aan. Gezien je specs zit het er dik in dat de oorzaak bij je cpu ligt. Draai anders zelf eens een
http://www.userbenchmark.com/, krijg je meteen mooi inzicht hoe het gaat.
Dit haal ik op mijn machines:
2500K= 117 pts sc (4.4 Ghz)
4670K= 113 Pts sc (stock)
G4400=104 Pts sc (stock)
E8400=68.9 Pts sc (3.6 Ghz)
Maatje heeft een 6700K die haalt 132 pts sc.
De FX 8150 zal rond de 70 punten uitkomen en zit daarmee op het niveau van een Conroe uit 2008. Laat dit nu net een game zijn waarbij je dat goed gaat merken. Het goede nieuws is dat het voor pak hem beet 250 euro is op te lossen (8 GB ram + bordje + i3 6100). Daarmee knal je direct naar de 111 punten. (Overigens is het wellicht handig even te wachten wat Zen doet, komen redelijk positieve signalen binnen de laatste tijd).
[
Voor 5% gewijzigd door
sdk1985 op 18-11-2016 13:38
. Reden: 70>79 fps ]