We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919
Verder kun je full screen inderdaad niet bij de task bar optie om de app te sluiten komen, maar wel de knop Log out/Afmelden. Dat is sneller dan de hele PC rebooten.
[ Voor 5% gewijzigd door _Anvil_ op 28-10-2016 13:28 ]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Helaas heb ik het in beide gevallen al gehad. Maar meestal pas endgame, misschien toch iets met die te grote logs die weggeschreven moeten worden...._Anvil_ schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 13:26:
Voor de mensen die een vastloper hebben met het afsluiten van het spel: eerst Quit to Main menu en daarna Quit to desktop geeft bij mij geen vastloper. Direct vanuit de game Quit to desktop wel.
Verder kun je full screen inderdaad niet bij de task bar optie om de app te sluiten komen, maar wel de knop Log out/Afmelden. Dat is sneller dan de hele PC rebooten.
Ik waardeer het afmelden advies, maar als ik klaar ben met spelen mag meestal de pc uit dus wordt het gewoon uitgezet.
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
Your lack of planning is not my emergency
Productie kan je heel sterk boosten met interne trade-routes. En dan het liefst vanuit de kleine steden naar de grote steden. De kleine steden krijgen dan in verhouding een hele sterke boost. Je kan ook meerdere routes vanuit een grote stad laten gaan, zodat de grote stad een stevige productie krijgt. En misschien focus je teveel op food, omdat iedereen denkt dat groeien goed is. In Civ 6 wordt groeien constant gestopt door housing en amenity problemen. Het is denk ik het beste om normaal te blijven groeien (niet te snel willen) en om ook productie hoog te houden. Een paar mijnen hier en daar geeft later in het spel veel productie. Sommige wonders en districts duren ook gewoon lang, omdat het niet de bedoeling is dat je ze allemaal bouwt.Katala schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 12:21:
Ik vind het een geweldig spel tot nu toe! Er zitten inderdaad flink wat bugs in nog, maar ik ga er van uit dat die opgelost gaan worden.
Niet alles is overigens een bug. Sommige dingen werken ook gewoon anders. Zo zag ik ook dat Noorwegen een tijd lang niets stond te doen met hun Settler. Totdat ik me realiseerde dat ze aan het wachten waren op een turn timer zodat ze hun belofte niet zouden breken.
Zelf heb ik ook wel wat problemen met productie, zeker ten opzichte van Science. Zo rond 1500 kan ik wel vliegen... maar de productie lijkt toch wat achter te lopen, ondanks de factory 6-tile bonussen. (En een encampment helpt ook met productie). Dus dan begin je redelijk vroeg aan een science victory, duurt het nog wel 90 beurten voordat je al die dingen gelanceerd hebt.
Researchen mag dus wel wat langzamer.
De AI is inderdaad ronduit dom, de surprise war zie je ruim van te voren aankomen. Ze verplaatsen hun hele leger naar jouw hoofdstad. Daarna " Surprise! " is het oorlog en worden hun units buiten je grenzen geplaatst. Ook de keuze's met het aanvallen die de AI maakt zijn slecht. Het lijkt wel alsof ze het bewust verkeerd doen zodat jij het leuk vind door ze te verslaan.
Wat ik wel jammer vind is, mede door de scheve verhouding van productie t.o.v. science, is dat exploration eigenlijk alleen nog je eigen continent is. Ik stuur geen boten er op uit, want dat is me te veel moeite terwijl ik in no-time een satelietje heb.
Je kan zien hoe ver elke civ in het spel is met verschillende dingen, waaronder research. Bij het overzicht van victory conditions zie je in de tooltips bij elke civ staan hoeveel research ze gedaan hebben en hoeveel science ze elke turn krijgen. Je kan daar dus best veel informatie vinden over de andere civs, zodat je een goed beeld hebt van je eigen prestatie.BenVenNL schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 12:46:
Tot nu toe elke 5-6 beurten wel een civic of research klaar. Die zaken gaan sneller dan de bijbehorende gebouwen en units bouwen, laat staan een beurt of 25 bezig zijn met een wonder ... . En heb zelfs nog helemaal niks in science geïnvesteerd. Mij bekruipt het gevoel dus dat ik qua technologie aan het achter lopen ben op de wereld.
Te weinig housing is op zich ook niet slecht, maar het stopt de groei van je stad nogal. Je zou dit wel moeten zien aankomen, want rechts komen steeds meldingen als er nog maar één housing over is in een stad. En zoals iemand al eerder zei, kan je rechtsonder als je een stad selecteert, gewoon zelf zien hoe het ervoor staat, dus daar zie je het prima aankomen.BenVenNL schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 12:54:
[...]
Inderdaad. Civ V is al even geleden voor mij .. Civ III nog langer.
Maar het was toch ooit zo dat als je op een stad klikte je dan bijvoorbeeld kon zien hoeveel food je uit het land haalde + food uit trade + food uit perks. De bevolking x-aantal food opat, een y- aantal food verhandeld werd en dus een resterend aantal food in de groei van je stad werd gestopt.
Zo ook voor productie, culture etc.
Daarbij de tijd tot de volgende groei.
Nu had ik gisteren ineens rode icoontjes links, te weinig housing, te weinig food. Sorry maar dat zag ik nergens aankomen .. .
Een snel overzicht van al je steden vind je bij 'reports' in de bovenste balk en dan de derde tab. Daar kijk ik regelmatig hoe het met housing en amenities gaat bij al mijn steden. Dat is op zich het beste overzicht in de game denk ik.
Dit doe ik ook, inclusief trade routes allemaal vanuit 1 stad laten gaan als ik graag een wonder wil hebben en bang ben dat iemand anders 'm afpakt #oneturnleft.Playa del C. schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 14:38:
[...]
Productie kan je heel sterk boosten met interne trade-routes. En dan het liefst vanuit de kleine steden naar de grote steden. De kleine steden krijgen dan in verhouding een hele sterke boost. Je kan ook meerdere routes vanuit een grote stad laten gaan, zodat de grote stad een stevige productie krijgt. En misschien focus je teveel op food, omdat iedereen denkt dat groeien goed is. In Civ 6 wordt groeien constant gestopt door housing en amenity problemen. Het is denk ik het beste om normaal te blijven groeien (niet te snel willen) en om ook productie hoog te houden. Een paar mijnen hier en daar geeft later in het spel veel productie. Sommige wonders en districts duren ook gewoon lang, omdat het niet de bedoeling is dat je ze allemaal bouwt.
Amenities zorgen er ook voor dat je productie inzakt. Had laatst oorlog met de Duitsers, dat leverde -8 op en dan duurde het bouwen van mijn Potato palace (quill18 reference) in ene 108 beurten^^
Ajax Amsterdam! Op naar de 4e ster!
Sorry als ik onduidelijk was, ik bedoelde de bug van het vastlopen bij het afsluiten van de game via het menu. Niet een random vastloper in de "end game"rockhopper schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 14:10:
[...]
Helaas heb ik het in beide gevallen al gehad. Maar meestal pas endgame, misschien toch iets met die te grote logs die weggeschreven moeten worden....
Ik waardeer het afmelden advies, maar als ik klaar ben met spelen mag meestal de pc uit dus wordt het gewoon uitgezet.
eerdere savegame geladen, maar er was geen mogelijkheid om het "normal" op te lossen...
...was ik even blij dat ik nog 3 "add-to-wonder"-work engineers (Great Person) had klaar staan voor een dergelijk geval en dat ik niet in de verleiding was gekomen om voor de Big Ben andere wonders te versnellen :-)
(en ja, een save-game laden is flauw, maar ik heb teveel geinvesteerd in deze run through en heb het geld nodig om mijn leger te upgraden voor de Domination Victory die ik dit keer wil halen)
Die bedoel ik ook. Zojuist nog gehad trouwens. Ergens rond 18-- turn 100-200 ofzo mid-late game. Ik sluit af naar main menu. Alles gaat goed, ik kies sluit af naar desktop > mijn leader scherm verschijnt alsof ie aan het laden is, en baf, hele computer loopt vast (in de zin dat ik er niks meer mee kan omdat ik alleen dat stomme scherm zie en taskmanager weer niet kan bereiken. Dus weder afmelden/reboot nodig gehad._Anvil_ schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 16:49:
[...]
Sorry als ik onduidelijk was, ik bedoelde de bug van het vastlopen bij het afsluiten van de game via het menu. Niet een random vastloper in de "end game"
De game zelf bevriest niet gelukkig. Maar al met al wel een irri bug, al lijkt het ook een beetje aan win10 te liggen, want waarom zou je task manager niet meer kunnen bereiken, het window wil niet tevoorschijn komen. En nee ik heb niet de ruimte of het geld om een tweede scherm te openen en ik speel ook niet graag windowed
Wat meer on topic: goede tips dat van die trade routes, die zijn sowieso erg belangrijk voor je economie, en in combi met city states kan je ook nog extra science / faith / eco / prod / culture produceren. Het zijn dus niet alleen de wegen maar ook snelheid van bouwen.
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
Ik vermoed dat aantal identieke gebouwen als modifier werkt. De aeroport kost namelijk 'slechts' 14 turns in St Petersburg. In wat slechtere steden duurt dit 50 turns.
Niet dat ik het wil ontkrachten, maar zou het ook kunnen zijn dat het per exemplaar de kost omhoog gaat?sdk1985 schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 01:00:
Update, stad erbij: Bomber cost van 2060 naar 2160. De suggestie die ik hier eerder tegen kwam dat meer steden altijd beter is, is bij deze dus ontkracht. Heb er nu 14 overigens.
Dit sluit een beetje aan bij wat ik hierboven schreef. Maar je zou hier ook te maken kunnen hebben met andere factoren als 'housing' en 'amenity'. Verder valt het me op dat als je steden hebt veroverd en je bent met de vijand over vrede aan het onderhandelen dat deze naarmate de oorlog verder duurt hij/zij zijn steden die al veroverd zijn kan "cede"-en. Ik vermoed dat dit een soort officiële overdracht is met impact op war-weariness of bevolkings-weerstand. Maar ik kan er eigenlijk niets over terugvinden.sdk1985 schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 00:24:
Heej dit is gek. Ik lijk een soort omslagpunt hebben te bereikt. Ineens duurt alles onwijs lang om te produceren. Zo duurt een lighthouse in St Petersburg (10 size, 27 production) maar liefst 10 turns. In Kyoto duurt het repareren van een baracks maar liefst 17 (!) beurten.
Ik vermoed dat aantal identieke gebouwen als modifier werkt. De aeroport kost namelijk 'slechts' 14 turns in St Petersburg. In wat slechtere steden duurt dit 50 turns.
Dat is een goede hypothese. Echter in dit geval heb ik de aankoop niet gedaan en vervolgens "keep city" gedaan. Toen ging de prijs dus met 100 omhoog. Dus het aantal steden maakt je units (en vermoedelijk ook gebouwen) duurder.rockhopper schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 01:34:
[...]
Niet dat ik het wil ontkrachten, maar zou het ook kunnen zijn dat het per exemplaar de kost omhoog gaat?
Mbt het aantal units: Op dit moment in mijn game worden traders niet duurder als ik er 3 per turn koop (565 gold). Dus het lijkt echt puur het aantal steden te zijn.
Housing en amenities heb ik gechecked, dat was het niet. Ik had namelijk (voor 2000 gold) een sewer system aangeschaft waardoor er weer wat ruimte was. De volgende turn ging er niets af van de 10>9 turn prognose op het lighthouse. Het aantal huizen lijkt alleen de groei te vertragen.[...]
Dit sluit een beetje aan bij wat ik hierboven schreef. Maar je zou hier ook te maken kunnen hebben met andere factoren als 'housing' en 'amenity'. Verder valt het me op dat als je steden hebt veroverd en je bent met de vijand over vrede aan het onderhandelen dat deze naarmate de oorlog verder duurt hij/zij zijn steden die al veroverd zijn kan "cede"-en. Ik vermoed dat dit een soort officiële overdracht is met impact op war-weariness of bevolkings-weerstand. Maar ik kan er eigenlijk niets over terugvinden.
War weariness kan ik niets over zeggen, ben wel steeds in oorlog (niet echt mijn schuld). Heb inderdaad een aantal keer cede gedaan tijdens de vredesbesprekingen.
Maar goed zoals het er nu uitziet kun je niet én een groot rijk hebben én van victory type wisselen. Nu ik circa 70% van de steden van de kaart beheers (turn 321) zou ik de overgebleven spelers best met rust willen laten en voor science gaan. Maar alleen een spaceport bouwen kost me al 31 turns. In die tijd kan ik die laatste 2 capitols ook wel pakken....
edit: Paar irritatie puntjes:
-Sattelite tech gaf geen exploration, guidance systems ook niet

-In een aantal steden staat dat een population van 16 nodig is voor het volgende district, de steden zijn echter groter...
-Manhattan project liet me in eerste instantie geen devices bouwen. Paar turns later ineens wel.
Lighthouse lijkt bug te zijn:
Lighthouse: Base cost 105, 7 turns (deels klaar)
Bank: Base cost 265: 7 turns
[ Voor 13% gewijzigd door sdk1985 op 29-10-2016 02:13 ]
Verder werken je policies ook hard mee als je bv een merchant government runt krijg je allerlei 'money' bonussen en daar zou het bouwen van een bank direct onder vallen. Potentieel ook bepaalde wereld wonderen, al vind ik deze uiterst onoverzichtelijk in deze versie van civ.
Voor mij is de kost per builder die ik koop wel iedere keer duurder, iets van 5 of 10 gold per 'item' die ik purchase. Maar omdat het landje veroveren ook rap gaat heb ik niet heel strak opgelet op m'n aantal steden.
Dat satellieten niet de hele kaart onthullen was mij ook al opgevallen, maar op zich is dit vreemd al kan ik het wel waarderen, want zo hoor je tenminste de wereld zelf te ontdekken.
De je 'hebt x of y population' nodig is inderdaad een beetje vreemd. Ook zie ik soms dat ik voor bepaalde dingen 'ancient walls' nodig heb om de volgende muur te bouwen. Al is deze wel aanwezig. De theorie hiervoor bij mij is dat de stad nog 'beschadigd' is en maar langzaam geneest na een verovering. Maar omdat de map nogal heen en weer flippert tussen units vergeet ik regelmatig om dit soort dingen bij te houden.
Hetzelfde voor de apostelen, onduidelijk nog of ze nou overal healen of alleen op home territory of alleen op jouw religion holy sites of alleen jouw religion holy sites binnen jouw domein of alleen holy sites binnen jouw terrein (niet specifiek jouw religie dus) en ook onduidelijk of ik ze moet laten 'sleepen' of mogen er gewoon staan.
Hoort dit?
Een nieuw 'gekochte' (purchase in dezelfde beurt) kan je nooit gebruiken in dezelfde beurt.BenVenNL schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 11:37:
Had laatst een range unit (archer) gereed en deze spawnde in de stad. Kon met deze unit niet een unit aanvallen welke duidelijk binnen range was. Moest deze eerst bewegen.
Hoort dit?
Mocht hij normaal geproduceerd zijn en je hebt twee militaire units op dezelfde tegel staan dan moet je kiezen welke je verplaatst voordat je iets kan doen met de andere. Anders zou je zeg maar alsnog 6 archers in stad hebben kunnen staan.
Dus: ja dat hoort zo.
Het werd Rome vs Rusland. Het was niet heel spannend, alleen moet je steeds opletten hoe het met Religion gaat. Na een tijdje had ik dat onder controle en daarna met een Domination maar snel gewonnen. Door de aanhoudende oorlog werd mijn volk steeds ongelukkiger, maar uiteindelijk maar gewoon doorgepakt en niet teveel meer op mijn eigen steden gelet. Het valt mij op dat het leger van de AI weinig voorstelt. Ze worden ook door bevriende stadstaten wel afgemaakt, maar anders wel door hun vrij domme manier van bewegen. Ze laten zich gemakkelijk afslachten door ranged units en ze vallen ook steden niet efficiënt aan.
Alsnog moet ik zeggen dat voor mij Civ VI nu al leuker is dan Civ V met alle DLC. Als er nog één of twee goede patches komen is het een enorm sterke game.
http://civ6.gamepedia.com/Bhasa
Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.
Ik zit nog eerste in mijn eerste playthrough (small, 4 spelers), en kan inmiddels al vliegtuigjes etc bouwen terwijl mijn tegenstanders nog een age achterlopen. Nu ik in een stad deze kan bouwen zie ik dat de range maar drie is ??
We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919
Het lijkt me in een locatie waar vrije sloten zijn voor Great Works of Writing.Cis schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 16:13:
Heeft iemand een hint waar ik Bhasa kan activeren? Ik probeer het te vinden op internet, maar kom er nog niet echt verder mee. Ik heb Bhasa nu wel, maar de vraag is: wat doe ik er mee? (Naast "skip unit".klikken ;-) )
PC: I7-4790, MSI GTX 1070 Gaming X 8G, 16GB HyperX Blu, Crucial BX100, Logitech G710+, Logitech G300s, Logitech Attack 3, Logitech F310, Logitech G430 Consoles: NES, SNES, N64, GameCube, WiiU, Gameboy, GBA, DSi XL, PS2, Xbox 360, Atari 2600.
nothing stops this train
Waar ligt dat aan?Kol Nedra schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 18:22:
civ6 is erg leuk en speel het elke dag, maar ik vind civ5 beter, ben ik de enige?
Mods? Geef het even tijd.
PC: I7-4790, MSI GTX 1070 Gaming X 8G, 16GB HyperX Blu, Crucial BX100, Logitech G710+, Logitech G300s, Logitech Attack 3, Logitech F310, Logitech G430 Consoles: NES, SNES, N64, GameCube, WiiU, Gameboy, GBA, DSi XL, PS2, Xbox 360, Atari 2600.
Na hoeveel uur?Kol Nedra schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 18:22:
civ6 is erg leuk en speel het elke dag, maar ik vind civ5 beter, ben ik de enige?
Ik vergelijk het niet echt met elkaar. Ik heb zoveel uren in Civ 5 zitten dat ik blij ben dat deze een beetje afwijkt. Even wat nieuws.
Bouw een amphitheatre en je krijgt een great work of writing slot.Cis schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 16:13:
Heeft iemand een hint waar ik Bhasa kan activeren? Ik probeer het te vinden op internet, maar kom er nog niet echt verder mee. Ik heb Bhasa nu wel, maar de vraag is: wat doe ik er mee? (Naast "skip unit".klikken ;-) )
ik wilde graag de achievement "Huey Tlatoani" halen, en dat is eindelijk gelukt :-)

omschrijving:
"As Aztecs on a standard-sized map, attack an opponent while receiving a +16 Combat Strength bonus for having all of the luxuries"
maar op een standaard map zijn er blijkbaar maar 15 verschillende te vinden
(die je dan ook nog eens fysiek in je grondgebied/stadsgrens moet hebben; je mag ze er niet bij traden...);
dus waar is die 16e?
de oplossing: een great merchant, of great scientist, verwerven die de 16e luxury good (cosmetics, jeans, perfume of toys) voor je uitvindt;
en dus moet je great persons skippen, om exact een van die drie te krijgen...
de eerste 10 uur waren voor mij een grote schok en schrik; had ik een miskoop gedaan?Kol Nedra schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 18:22:
maar na enig doorzetten en zo'n 136 speeluren later kan ik melden:
dit is de beste Civilization game ooit
(en ik heb per deel minimaal 1000 uur er in zitten)
het lijkt op eerste oog versimpeld,
maar de complexiteit is er wel degelijk!
wat een prachtspel
De meeste klachten gaan over de AI die snel boos wordt. Een tip is om later eens te kijken bij die AI. Je kan op de knopjes klikken in dat overzicht en dan zie je precies waarom en voor hoeveel punten iemand jou minder leuk vind.
Installeer deel 4 eens inclusief Beyond the Sword, of pak Call to Power (2) er eens bijAdmiral_R2D2 schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 20:13:
[...]
de eerste 10 uur waren voor mij een grote schok en schrik; had ik een miskoop gedaan?
maar na enig doorzetten en zo'n 136 speeluren later kan ik melden:
dit is de beste Civilization game ooit
(en ik heb per deel minimaal 1000 uur er in zitten)
het lijkt op eerste oog versimpeld,
maar de complexiteit is er wel degelijk!
wat een prachtspel
[ Voor 56% gewijzigd door sdk1985 op 29-10-2016 22:15 ]
Netjes, kan je ook niet die luxury bonus krijgen via city states?Admiral_R2D2 schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 20:09:
...mijn God, dat was een lange pot;
ik wilde graag de achievement "Huey Tlatoani" halen, en dat is eindelijk gelukt :-)
[afbeelding]
omschrijving:
"As Aztecs on a standard-sized map, attack an opponent while receiving a +16 Combat Strength bonus for having all of the luxuries"
maar op een standaard map zijn er blijkbaar maar 15 verschillende te vinden
(die je dan ook nog eens fysiek in je grondgebied/stadsgrens moet hebben; je mag ze er niet bij traden...);
dus waar is die 16e?
de oplossing: een great merchant, of great scientist, verwerven die de 16e luxury good (cosmetics, jeans, perfume of toys) voor je uitvindt;
en dus moet je great persons skippen, om exact een van die drie te krijgen...
Ik probeer zelf ook nog erachter te komen welke wonderen ik precies nodig heb voor die 12 olympians achievement van gorgo (greece) waarbij je 12 policy slots hebt. De eerste playthrough heb ik deze gemist, maar ik was toen bezig met culture en niet de achievement

PS de klok staat hier inmiddels volgens steam op 71 speeluren, maar ik denk dat er toch minimaal 68 echte speeluren zijn. (ik wil nog wel eens weg geroepen worden van de pc)
Voor de eerste speelweek erg veel, en ik vind het een flinke vooruitgang in potentie ten opzichte van civ 5
Ik hoop dat mijn minpunten aangepakt worden en dit zou wel eens echte klassieker kunnen worden.
Oh mijn 'zeldzaamste' achievement is "island hopping" 0.1% terwijl die niet zo moeilijk is. Nog 4 achievements op 0% wereldwijd, maar die zien er ook echt moeilijk uit.
[ Voor 18% gewijzigd door rockhopper op 29-10-2016 22:27 ]
Culture met ik geloof Gorgo van Griekenland werkt ook erg goed
Scythia was ook grappig en sterk, omdat je units 50 hp healen na een kill. Minst leuke was Frankrijk. Erg saai en gericht op een midgame culture boost.
Dus late game is dat gewoon gratis mechanized infantries spammen met iedere nieuwe stad die je veroverd of bouwt (op een ander continent dan je capital). Om het nog overpowered te maken, kan deze nieuwe unit ook meteen aanvallen in dezelfde beurt.
Ben nu bezig met Egypte en religion war. Niet echt supersterk maar wel heel veel economisch voordeel. En je krijgt wat extra bonus voor het bouwen van wonders naast rivieren.
Mijn eerste playthrough was met Egypte, hoewel het voornamelijk de game verkennen was werd ik verrast met een culture victory terwijl ik een domination victory aan het plannen was.rockhopper schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 02:42:
Victoria is late game erg sterk voor domination. Plemp een settler neer of verover een stad op een ander continent en BAM gratis redcoat / toekomstige upgrade daarvan.
Dus late game is dat gewoon gratis mechanized infantries spammen met iedere nieuwe stad die je veroverd of bouwt (op een ander continent dan je capital). Om het nog overpowered te maken, kan deze nieuwe unit ook meteen aanvallen in dezelfde beurt.
Ben nu bezig met Egypte en religion war. Niet echt supersterk maar wel heel veel economisch voordeel. En je krijgt wat extra bonus voor het bouwen van wonders naast rivieren.
Had overigens wel erg veel gold en bizar veel traderoutes voor een small map.
edit:
Welke leader is overigens jullie favoriet voor een Science victory ?
[ Voor 3% gewijzigd door Bossie op 30-10-2016 10:31 ]
ik zit nu op huge met emperor-moeilijkheid;
de AI wordt - naast de flauwe oplossing met een start met twee settlers, 2 warriors, 2 scouts, etc. - wel degelijk steeds beter;
ik heb 'm nu al de scouts als offensieve unit zien gebruiken in situaties waar dat kan;
dat deed ie op lagere moeilijkheden anders nooit :-)
ook begrijp ik steeds beter hoe ik de relaties met omliggende leiders moet manipuleren om oorlog te vermijden /vertragen (maar op hogere moeilijkheidsgraden doet ie wel heel lastig...)
[ Voor 3% gewijzigd door Admiral_R2D2 op 30-10-2016 10:34 ]
Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.
Het notificatie systeem is inderdaad wat brak ivm C5, sommige dingen worden teveel gespammed terwijl andere items simpelweg niet gemeld wordenBasszje schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 10:38:
Grmbl-de-grmbl! Vijf turns voor science victory ineens uit het niets.. Culture Victory. Ik had op 15 steden geloof ik 2 theater districts met 1 museum en verder helemaal niets. Ook geen mededeling dat je meer cultuur doet ( kennelijk ) dan anderen ( die moeten dan echt helemaal niets hebben ). En die science duurt al zo takkelang om het allemaal te produceren. Had flight al in de middeleeuwen en van science -> launches duurde van 1800 - 1950 oid.
Hopelijk word dit gepatched, of word de mogelijk te selecteren welke notificaties je wilt ontvangen geïmplementeerd.
...ik zet deze CULTURE-victory al standaard uit als win-optie in advanced games;ineens uit het niets
alle achievements werken tot nu toe nog steeds mete advanced-instellingen
Zo kan je elke kant op die je wil, zeker omdat je met Duitsland een extra district kan bouwen voor elke stad.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Ik heb al een jaar of 2-3 civ 5 niet meer gedaan, maar er is volgens mij een verschil in de manier waarop een culture victory gehaald wordt mbt civ 5. Daar was het geloof ik krijg 5 takken compleet van bepaalde civ instellingen (ben even de exacte namen kwijt) terwijl het hier om tourism gaat bij civ 6. En deze kan je snel halen in combinatie met wonders en ook bepaalde dingen als great artefacts (religion) en great works of writing/art. Zet daarbij een boost van een paar city states en je gaat als de brandweer.Basszje schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 10:38:
Grmbl-de-grmbl! Vijf turns voor science victory ineens uit het niets.. Culture Victory. Ik had op 15 steden geloof ik 2 theater districts met 1 museum en verder helemaal niets. Ook geen mededeling dat je meer cultuur doet ( kennelijk ) dan anderen ( die moeten dan echt helemaal niets hebben ). En die science duurt al zo takkelang om het allemaal te produceren. Had flight al in de middeleeuwen en van science -> launches duurde van 1800 - 1950 oid.
Misschien dat sommigen van jullie het cheaten vinden, maar in het begin van het spel (na release date) zet ik meestal maar één soort victory aan om zo het spel te leren en goed te kijken wat het effect van de boosts is. Nu ik met religion en de religious victory bezig ben en al mijn apostels martyr hebben zie ik echt mijn toerisme de pan uitrijzen.
Overigens lijkt dat de apostels bij mij opeens een bug hebben, ze krijgen niet langer een promotion, soms krijg ik wel de melding dat de unit er een verdient heeft maar kan ik vervolgens niks kiezen.
je kunt beter uitzetten wat je NIET wilt;meestal maar één soort victory aan
met slechts 1 overgebleven victory heb je geen flexibiliteit meer
Maar dat is mijn doel dan ook niet. Ik ben echt puur aan het kijken wat de effecten zijn wat mijn keuzes op het gebied naar één specifieke victory doen. Dat ik daarbij kan verliezen of onwenselijke bij-effecten heb neem ik voor lief. Als ik voor mijn gevoel klaar ben met het experimenteren (meestal na alle victories één keer gehaald te hebben) zet ik de onwenselijke uit, of laat ze gewoon allemaal aan.Admiral_R2D2 schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 12:07:
[...]
je kunt beter uitzetten wat je NIET wilt;
met slechts 1 overgebleven victory heb je geen flexibiliteit meer
Ik ben het verder wel eens dat er weinig "waarschuwing" is mbt victory en dat er vooral in het begin teveel tips gespammed worden. Liever zag ik een reminder als je na 20 (of 15) beurten nog helemaal niks gedaan hebt aan een nieuwe belangrijke techniek.
maar in die setting zie je niet compleet wat de effecten zijn;puur aan het kijken wat de effecten zijn
je hoeft bijvoorbeeld niet te verdedigen tegen religious of domination
als je alleen maar schaduwbokst en nooit echt in de ring staat leer je nooit echt vechten/verdedigen, je kunt wel afspreken dat er niet wordt gehoekt (culture)
Dat is precies wat ik nu in een nooby verkenning game aan doen benDaniëlWW2 schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 11:22:
Serieus, Deutschland über alles. Bouw wat steden in een ruwe cirkel, plaats hansa's binnen deze cirkel zodat ze binnen 6 tegels van zo veel mogelijk steden zijn, bouw commercial districts naast de hansa's voor de +2 productie en zodra je fabrieken bouwt ontploft je productievermogen. Ik kan met gemak wonderen bouwen of late game units of extra districten en de gebouwen bij nieuwe steden die meeliften op oudere steden met fabrieken en energiecentrales.
Zo kan je elke kant op die je wil, zeker omdat je met Duitsland een extra district kan bouwen voor elke stad.
Helaas wel een surprise war op mijn dak gekregen
Het is niet dat de AI erg gefocussed bezig is. Naar mijn idee zit er iedere map wel één civ bij die voor één unieke victory gaat ongeacht welke aan of uit staan. Als het bv science is, komt er gewoon een heel leger aanzetten van religious units waarbij ik mezelf afvraag "why?" En eigenlijk moet ik naar mijn gevoel altijd mezelf verdedigen tegen domination, het is ook een soort prestige om je hoofdstad te behouden.
En laten we eerlijk zijn domination/religion heb je redelijk zelf in de hand, je kan er voor kiezen om één civ niet aan te vallen of de hoofdstad in eigen beheer te laten. Het zijn vooral culture / science / score die wat lastiger zijn om precies te timen dat je juist met de ene of juist met de andere wint.
Toerisme is bij CiV 5 ook ingevoerd bij Brave New World. Het oude systeem was dan ook helemaal niet goed. CiV 5 toerisme was alleen wel veel duidelijker dan wat we nu hebben. Het basale systeem is hetzelfde maar CiV 5 haar UI was veel beter en duidelijker.rockhopper schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 12:05:
[...]
Ik heb al een jaar of 2-3 civ 5 niet meer gedaan, maar er is volgens mij een verschil in de manier waarop een culture victory gehaald wordt mbt civ 5. Daar was het geloof ik krijg 5 takken compleet van bepaalde civ instellingen (ben even de exacte namen kwijt) terwijl het hier om tourism gaat bij civ 6. En deze kan je snel halen in combinatie met wonders en ook bepaalde dingen als great artefacts (religion) en great works of writing/art. Zet daarbij een boost van een paar city states en je gaat als de brandweer.
ik ben ook bezig met een culture victory pot. De winconditie is op meer visiting tourists te hebben dan andere civ's domestic tourists. Maar hoe culture en great works leiden naar tourism wordt nergens duidelijk.DaniëlWW2 schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 12:43:
[...]
Toerisme is bij CiV 5 ook ingevoerd bij Brave New World. Het oude systeem was dan ook helemaal niet goed. CiV 5 toerisme was alleen wel veel duidelijker dan wat we nu hebben. Het basale systeem is hetzelfde maar CiV 5 haar UI was veel beter en duidelijker.
Paar leerpunten:
* diplomatie is erg belangrijk voor tourisme, zonder open borders van andere civs bijvoorbeeld krijg je heel slecht je tourisme op gang
* tot nu toe is het veel makkelijker om great people te scoren en hun great works dan plekken om die allemaal kwijt te kunnen
Iemand nog meer tips voor een cultural victory?
Hoe los ik dit op?
Dan ben je waarschijnlijk nog niet lang genoeg in oorlog, volgens mij zit er een minimum aantal turns aan een oorlogsverklaring.Bossie schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 13:20:
Domme vraag misschien, maar ik ben momenteel in oorlog. Nu wil ik onderhandelen met de tegenstander echter wanneer ik hem aanklik krijg ik geen opties te zien maar alleen een intelligence report
Hoe los ik dit op?
http://civ6.gamepedia.com/TourismLt. Marx schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 12:47:
[...]
ik ben ook bezig met een culture victory pot. De winconditie is op meer visiting tourists te hebben dan andere civ's domestic tourists. Maar hoe culture en great works leiden naar tourism wordt nergens duidelijk.
Paar leerpunten:
* diplomatie is erg belangrijk voor tourisme, zonder open borders van andere civs bijvoorbeeld krijg je heel slecht je tourisme op gang
* tot nu toe is het veel makkelijker om great people te scoren en hun great works dan plekken om die allemaal kwijt te kunnen
Iemand nog meer tips voor een cultural victory?
hoop dat jullie er wat aan hebben en eventueel ook kunnen aanvullen :-)
POLICIES/CIVICS:
- ze zijn ERG belangrijk, wissel bijvoorbeeld naar +100% building als je daadwerkelijk gaat builden
- je kunt alleen wisselen als je een policy-civic hebt onderzocht
- als je een policy-civic niet meteen nodig heb, "spaar" de oplevering dan
(met bijv. 1 beurt te gaan) voor het moment dat je wel wilt wisselen van policy
- vertraag de oplevering van een nieuwe policy als je deze nog gebruikt
(bijvoorbeeld bij scheepbouw +100%)
- onderschat de Legacy Bonus niet, zelfs na wissel van government heb je zo iets aan je oudere govs
- switch/pauzeer ook je bouwen als je van civic wisselt, je kunt altijd verder bouwen
FAITH:
- is te disablen als victory condition bij start up
- toch is het erg belangrijk deze zelf te starten --> stone henge (zet alles op alles hiervoor)
BUILDERS/DEVELOPMENT:
- pyramids is handig, met +1 builds erbij
- pyramids kosten eigenlijk 50 minder, want je krijgt een builder bij oplevering
- oplevering pyramids waardeert bestaande workers ook op +1 charge (wacht gebruik laatste kan lonen)
- feudalism civic
- als je nog maar 1 lading hebt, hoef je na gebruik ook niet te voorkomen dat ie wordt gevangen
- soms loont het om te harvesten (wheat, stone, etc), zeker als je toch later de tile bebouwt
- als je treasury het toe laat, gebruik traders dan eerst voor je eigen wegennet
- wegen gebouwd door traders zijn in begin door heuvel/woods/etc. HEEL handig
- remove forest/swamp/etc creeert niet alleen food/prod, maar vermindert ook bewegingshinder
- voel je niet bezwaard om luxury/bonus-tiles te vervangen door bijvoorbeeld een mijn (RUHR-wonder)
- koop altijd tiles om je doorgangs-wegen/tiles niet te laten blocken
(afhankelijkheid open borders, of erger)
- setjes/driehoekjes van drie farms werken erg goed (zeker later in spel)
- neighbourhoods bouwen op een farm: er is een civic die je dan 50 gold geeft
- monuments zijn erg belangrijk voor border expansion (koop meteen voor nieuwe steden)
- "swap tiles" tussen steden (het loont dus om steden met max 5 tussen-tiles te hebben)
- is je stad te groot voor verdere groei --> bouw settler (bij oplevering -1 pop)
SCOUTING:
- de scout is ook een militaire unit (zie ook militairy)
- de 4e promotie van de scout is moeilijk te halen, maar +20 strength is erg goed
- double experience for scouting civic is vooral in begin handig
- haal z.s.m. de "moves-through-hills/forest" XP-upgrade en kies wijselijk
- de nieuwe movementregels (niet laatstemove in 2move-tile) werkt ook de tegenstander tegen
- beweeg altijd maar 1 tile tegelijkertijd (bijv. met archers, 2-move --> geen schietkans meer)
- als een tribal village wordt aangevallen door iemand anders, kun je soms je kans afwachten...
OORLOG/DIPLOMATIE:
- het loont altijd om in de eerste 50 beurten ofzo een oorlog te starten om een settler te capturen
- het loont vaak om workers te stelen (de impact is dubbel, jij hebt 'm erbij en hij 'm eraf)
- voor je de oorlog verklaart, handel nog even (bijvoorbeeld al mijn gpt voor jouw lumpsum)
- je kunt aan de tiles zien of er bijvoorbeeld een Colussus wordt gebouwd door je tegenstander
- envoys, civic "first envoy counts as 2", zeker in begin is dit ijzersterk (5pt @ 100pt/envoy)
- forceer dat men open borders moet afsluiten, door bijvoorbeeld een doorgangs-seashore tile te kopen
- gebruik indien mogelijk altijd een casus belli; warmongering penalty wordt vrij snel irritant
- verklaar in begin zoveel mogelijk de oorlog als het nut heeft (denouncing; warmongering penalty)
MILITAIRY/EXPERIENCE:
- laat je aanvallen over een rivier
- gebruik je militaire units waar ze goed zijn (Japan bijvoorbeeld krijgt +5 op shore-tiles!)
- plaats jezelf op heuvels en/of bomen en laat je aanvallen
- vanaf 45 points, wordt het moeilijker te levellen; val daarom eerst aan en upgrade later (heal)
- gebruik chokepoints/bottlenecks
RESEARCH:
- plan en gebruik de boosts (een slinger kan bijvoorbeeld later upgradne naar archer)
- onderzoek een tech tot de helft en ga dan een andere onderzoeken (de boost komt dan later wel)
- onderzoek zsm reveal-techs, zoals IRON, voordat je districts op heuvels plaatst...
INTERFACE:
- met de knoppen boven de stadsnaam, kun je snel kijken wat de max/min prod/food/etc. is
- let op je City-States progress (rechtsboven in, tussen score en traders)
MISC RANTS:
- ik mis het kunnen bouwen van wegen (kan later wel, beperkt, met een military engineer)
- ik mis het gevoel van je laatste move in een jungle/marsh/hill kunnen zetten
- je wordt eigenlijk gedwongen om tot beelining naar stone henge (no stone = you're fucked)
- wonderbouwen is "winner takes all", geen troostprijs in gold als je verliest
- ik mis mijn scout met archer-upgrade
- ik heb de afgelopen 9 dagen 4 uur per nacht geslapen
Heb niet echt overzicht of ik n bepaalde tile waar ik plannen mee heb beter kan kopen of dat ik maar even geduld moet hebben omdat hij er toch binnenkort bij komt.
Bedankt!
Dit mis ik ook. Maar gelukkig is het kopen van tegels niet zo duur.Tomcat84 schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 15:21:
Sorry als ik dit ergens over het hoofd gezien heb maar: is er een manier om te zien wanneer je borders gaan expanden en met welk(e) tile(s)?
Heb niet echt overzicht of ik n bepaalde tile waar ik plannen mee heb beter kan kopen of dat ik maar even geduld moet hebben omdat hij er toch binnenkort bij komt.
Bedankt!
@admiral_r2d2 mooie samenvatting. Ik zou faith ook zeker meenemen voor een cultural victory. De martyr is ijzersterk voor tourism.
Leuk gedaan, handig voor beginners. Dat stukje over faith: zo dacht ik er eerst ook over, maar na wat meer ervaring heb ik ontdekt dat dit beter kan. Ik heb met 2 spelers (1v1) en met 4 spelers op Deity al gewonnen en beide keren zonder Stone Henge. Dus je kan prima starten zonder stone in de buurt. De truc is dat je de tegenstander met een sterke religie de oorlog verklaart indien nodig. Zelf heb ik in het spel met 4 spelers uiteindelijk zelfs alsnog de grootste religie gekregen, dus dat kan ook. De AI gaat niet heel strategisch om met zijn resources (zoals faith). Ik zou Faith in ieder geval nooit uitzetten, het geeft juist die extra druk om soms een oorlog te (moeten) beginnen. En ik vind de race om toch een Great Prophet te krijgen wel leuk. Er is een kaartje voor om vrij snel in het begin +2 Great Prophet punten te krijgen. Daarmee lukt het meestal wel. Daarnaast is het handig om een natural wonder te vinden voor de boost naar Holy Site en dus ook zo snel mogelijk een Holy Site bouwen natuurlijk.Admiral_R2D2 schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 14:31:
ik heb het afgelopen uur tijdens spelen (wachten op "load game") een uurtje in notepad wat tips/observaties neergekrabbeld;
...
FAITH:
- is te disablen als victory condition bij start up
- toch is het erg belangrijk deze zelf te starten --> stone henge (zet alles op alles hiervoor)
...
MISC RANTS:
- ik mis het kunnen bouwen van wegen (kan later wel, beperkt, met een military engineer)
- ik mis het gevoel van je laatste move in een jungle/marsh/hill kunnen zetten
- je wordt eigenlijk gedwongen om tot beelining naar stone henge (no stone = you're fucked)
- wonderbouwen is "winner takes all", geen troostprijs in gold als je verliest
- ik mis mijn scout met archer-upgrade
- ik heb de afgelopen 9 dagen 4 uur per nacht geslapen
De rants zie ik gek genoeg allemaal als juist een positieve verbetering.
- Wegen kun je alsnog met handelsroutes wel plannen en levert uiteindelijk hetzelfde op. Voor de meer strategische roads heb je inderdaad die engineer.
- Het verplaatsen van eenheden is gewoon anders. Zodra je er aan gewend bent, plan je je moves van te voren ook goed, zodat je alsnog wel of niet goed kan terugtrekken, enz.
- Stone Henge is dus zeker niet nodig. Alleen religion zelf is wel vrij belangrijk. Ook al kan je ook op Deity met Kongo winnen en die hebben niet eens een religie.
- Wonderbouwen is nu inderdaad een groter risico, maar dat is eigenlijk eerlijker en spannender. Een bewuste keuze, dus alleen doen als je denkt dat je kans hebt op succes en een eventuele faal kan opvangen.
- Scout met archer upgrade was iets te sterk denk ik. Ik mis het niet, ik maak nu standaard een slinger en vrij snel daarna komen een stuk of vijf archers.
- Ik heb volgens steam al 74 uur gespeeld, maar ik slaap normaal verder. Beter elke dag fris weer verder gaan, toch?
je kunt blocken met militaire units (settlers bewegen 2 tiles) en zelfs met workers en missionairies
if all else fails, kun je ze ook inboxen met het aankopen van tiles icm geen open borders:

voorlopig voor hem een nutteloze settler :-)
Idd Duitsland is behoorlijk sterk met de productie. Zelfs steden die bij andere civ's een productie van niets zouden hebben heb ik toch behoorlijk nuttig gekregen met de hansa's.DaniëlWW2 schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 11:22:
Serieus, Deutschland über alles. Bouw wat steden in een ruwe cirkel, plaats hansa's binnen deze cirkel zodat ze binnen 6 tegels van zo veel mogelijk steden zijn, bouw commercial districts naast de hansa's voor de +2 productie en zodra je fabrieken bouwt ontploft je productievermogen. Ik kan met gemak wonderen bouwen of late game units of extra districten en de gebouwen bij nieuwe steden die meeliften op oudere steden met fabrieken en energiecentrales.
Net een religion victory gewonnen
Op zijn minst kon je zien hoe lang het ging duren voor de victory en het geklaag over blauwe jeans e.d. In CIV 6 is het gewoon ineens *boem* over. Overigens zag ik dat je bij het lanceren van een van de space objectives ( dacht naar de maan ) 10 x je science in cultuur krijgt ( da's veul ), dus het kan daarmee te maken hebben. Is wel duf dat je space victory moeilijker wordt omdat je iets lanceert. *uit* voorlopig die victory.rockhopper schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 12:05:
[...]
Ik heb al een jaar of 2-3 civ 5 niet meer gedaan, maar er is volgens mij een verschil in de manier waarop een culture victory gehaald wordt mbt civ 5. Daar was het geloof ik krijg 5 takken compleet van bepaalde civ instellingen (ben even de exacte namen kwijt) terwijl het hier om tourism gaat bij civ 6. En deze kan je snel halen in combinatie met wonders en ook bepaalde dingen als great artefacts (religion) en great works of writing/art. Zet daarbij een boost van een paar city states en je gaat als de brandweer.
Daar was ik eerder in dit topic ook al over aan het zeuren, maar daar kan ik ook niets zinnigs over zeggenOverigens lijkt dat de apostels bij mij opeens een bug hebben, ze krijgen niet langer een promotion, soms krijg ik wel de melding dat de unit er een verdient heeft maar kan ik vervolgens niks kiezen.
Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.
Hmm volgende de beschrijving krijg je een free Great Prophet. Raar dat ik geen religie kon starten dan, zeker al te laat.
[ Voor 21% gewijzigd door sdk1985 op 30-10-2016 22:46 ]
u moet den profeet naar een holy site brengenRaar dat ik geen religie kon starten dan, zeker al te laat
Heb ik toen gedaan maar heb toen iets van een science en point bonus gehad als ik me niet vergis. Wellicht verkeerde optie gekozen toen?Admiral_R2D2 schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 23:11:
[...]
u moet den profeet naar een holy site brengen
Deze game gaat het ook net mis... Stond al een turn of 20 1e bij de Great People voor de Great Prophet. Vervolgens zijn er ineens 4 andere geloven, terwijl ik nog eerste sta. Begin aan een tweede holy site en ineens is ook de laatste geloof spot bezet. Wat gebeurd hier???
Er zijn nooit ineens vier religies. Ik denk dat je eens elke turn goed moet kijken in hrt religie scherm.sdk1985 schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 23:45:
[...]
Heb ik toen gedaan maar heb toen iets van een science en point bonus gehad als ik me niet vergis. Wellicht verkeerde optie gekozen toen?
Deze game gaat het ook net mis... Stond al een turn of 20 1e bij de Great People voor de Great Prophet. Vervolgens zijn er ineens 4 andere geloven, terwijl ik nog eerste sta. Begin aan een tweede holy site en ineens is ook de laatste geloof spot bezet. Wat gebeurd hier???
Alleen Stone Henge (in 1 keer voor 1 civ) of Holy Sites geven een great prophet. Zodra iemand een prophet heeft, verdwijnt die uit het lijstje bij het overzicht van great people punten. Je krijgt verder een melding als iemand een religie start en je kan in het religie overzicht precies zien wie wat heeft.
Als je aan een tweede holy site begint, klopt er al iets niet. Holy site + shrine moet genoeg zijn en daarna kan je in het great person overzicht precies zien hoe snel iedereen gaat. Eventueel kan je met faith of gold net iets sneller zijn.
Mocht alles falen dan is de enige oplossing om snel een oorlog te beginnen tegen iemand met sterk geloof. Alleen dan kan je de religie units killen en een religieuze overwinning van een ander stoppen.
Wat me verder nog opgevallen is (in mijn potje met Egypte en als doel een Domination victory) dat niet iedere AI zich hetzelfde gedraagd. Zo staat Frankrijk al het hele potje met een gigantisch leger bij mijn grens, van Spearman voornamelijk, maar hadden de russen voornamelijk knights en hier en daar een infantry. (jaartal 19xx)
Toch duurt het nog vrij lang om steden in te nemen, zeker de hoofdsteden. Die lijken beter beschermd dan vroeger het geval was. Mijn tanks doen niet zoveel damage, en de artillerie (mijn beste bombard atm) eigenlijk ook niet. Mijn bomber is nog veels te ver weg om uberhaupt mee te doen aan de oorlog tegen de Russen. (Huge map)
Gelukkig staan de andere victory conditions uit, anders zou ik al lang winnen op score of culture.
Dus je kan bijv vijf steden in een soort vijfhoek bouwen en i het midden vijf hansas (1 van iedere stad) clusteren die dan alle vijf iedere stad ten goede komen? Klinkt handig!DaniëlWW2 schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 11:22:
Dat kan met alle CiV's omdat fabrieken en elektriciteitscentrales voor alle steden binnen 6 tegels werken. De Hansa is alleen nog veel sterker omdat elke resource naast een hansa extra productie geeft en een commercial district naast een hansa ook +2 productie. Dan kan Duitsland ook een extra district voor elke stad bouwen. Zo kan je met gemak de combinatie van hansa, commercial en een derde naar keuze bouwen. Dat maakt Duitsland tot de meest flexibele CiV.Tomcat84 schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 10:47:
[...]
Dus je kan bijv vijf steden in een soort vijfhoek bouwen en i het midden vijf hansas (1 van iedere stad) clusteren die dan alle vijf iedere stad ten goede komen? Klinkt handig!
Mja die meldingen heb ik dus niet gekregen. In het great people overzicht heb ik regelmatig gekeken. Daar stond 240 punten en ik liep tussen de 130 en 180 punten met +3 per turn eerste.Playa del C. schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 05:45:
[...]
Er zijn nooit ineens vier religies. Ik denk dat je eens elke turn goed moet kijken in hrt religie scherm.
Alleen Stone Henge (in 1 keer voor 1 civ) of Holy Sites geven een great prophet. Zodra iemand een prophet heeft, verdwijnt die uit het lijstje bij het overzicht van great people punten. Je krijgt verder een melding als iemand een religie start en je kan in het religie overzicht precies zien wie wat heeft.
Als je aan een tweede holy site begint, klopt er al iets niet. Holy site + shrine moet genoeg zijn en daarna kan je in het great person overzicht precies zien hoe snel iedereen gaat. Eventueel kan je met faith of gold net iets sneller zijn.
Mocht alles falen dan is de enige oplossing om snel een oorlog te beginnen tegen iemand met sterk geloof. Alleen dan kan je de religie units killen en een religieuze overwinning van een ander stoppen.
Welk niveau en hoeveel civs en/of andere belangrijke instellingen?sdk1985 schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 11:15:
[...]
Mja die meldingen heb ik dus niet gekregen. In het great people overzicht heb ik regelmatig gekeken. Daar stond 240 punten en ik liep tussen de 130 en 180 punten met +3 per turn eerste.
Ik speel steeds op Deity en heb er geen problemen mee. Kan in ieder geval goed zijn dat de andere civs dus in die periode na jouw 180 punten hun profeet hebben gekregen. De melding is ook niet heel duidelijk, je krijgt rechtsonder een klein symbool als iemand anders een geloof sticht. Daar komt bijvoorbeeld ook een melding dat je genoeg faith hebt om een unit te kopen, maar die zie ik later in het spel ook vaak over het hoofd. Religie is in Civ 6 heel belangrijk en als je het niet krijgt, dan moet je vrijwel altijd wel oorlog gaan voeren.
Dit is mijn tweede game die ik met China op een standaard continents map op difficulty Prince ben gestart. Ik heb nog een save van voor ik vrede maakte met Engeland (buurman, verklaarde mij de oorlog pre-Stonehenge). Dus ik ga dat stuk wel even opnieuw spelen om te kijken hoe dit kan.Playa del C. schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 13:13:
[...]
Welk niveau en hoeveel civs en/of andere belangrijke instellingen?
Ik speel steeds op Deity en heb er geen problemen mee. Kan in ieder geval goed zijn dat de andere civs dus in die periode na jouw 180 punten hun profeet hebben gekregen. De melding is ook niet heel duidelijk, je krijgt rechtsonder een klein symbool als iemand anders een geloof sticht. Daar komt bijvoorbeeld ook een melding dat je genoeg faith hebt om een unit te kopen, maar die zie ik later in het spel ook vaak over het hoofd. Religie is in Civ 6 heel belangrijk en als je het niet krijgt, dan moet je vrijwel altijd wel oorlog gaan voeren.
Zou de ai cheaten en buiten het great people overzicht great prophets spawnen? Of zouden ze er alle 4-5 er 1 hebben gehad maar hem niet direct hebben gebruikt...
[ Voor 7% gewijzigd door sdk1985 op 31-10-2016 13:48 ]
Dus in mijn optiek ben ik niet meer in oorlog. Het is nu echter al een turn of 4/5 geleden en vier van mijn steden blijven dezelfde war weariness penalty houden, lijkt niet om laag te gaan.
Mis ik iets en hoort het zo lang te duren? Of denkt het spel dat ik nog steeds in oorlog ben omdat ik de oorlog niet met een peace treaty beeindigd heb maar met een overwinning?
Weet niet hoe lang het blijft, zeker wel een aantal beurten en al helemaal je veroverde steden.Tomcat84 schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 13:54:
Heb zelf na lange tijd een aan mij verklaarde oorlog van USA en Frankrijk af weten te sluiten met de complete verovering van beide landen.
Dus in mijn optiek ben ik niet meer in oorlog. Het is nu echter al een turn of 4/5 geleden en vier van mijn steden blijven dezelfde war weariness penalty houden, lijkt niet om laag te gaan.
Mis ik iets en hoort het zo lang te duren? Of denkt het spel dat ik nog steeds in oorlog ben omdat ik de oorlog niet met een peace treaty beeindigd heb maar met een overwinning?
Misschien ben je nog in oorlog met een city state?
De AI cheat niet op die manier. Op prince is alles eerlijk (voor zover we weten) en op hogere moeilijkheid krijgt de AI een bonus. Als de AI een prophet heeft gekregen via Stone Henge, dan duurt het nog een tijdje voor er een Holy Site is gebouwd, zodat de Prophet daar een religie kan starten. In andere gevallen heeft de AI net als ons binnen twee beurten een religie.sdk1985 schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 13:47:
[...]
Dit is mijn tweede game die ik met China op een standaard continents map op difficulty Prince ben gestart. Ik heb nog een save van voor ik vrede maakte met Engeland (buurman, verklaarde mij de oorlog pre-Stonehenge). Dus ik ga dat stuk wel even opnieuw spelen om te kijken hoe dit kan.
Zou de ai cheaten en buiten het great people overzicht great prophets spawnen? Of zouden ze er alle 4-5 er 1 hebben gehad maar hem niet direct hebben gebruikt...
Je bent nog maar in het tweede potje, dus dan snap ik dat het nog even wat wennen is. Nieuw spel, duurt even voordat je alle kleine dingetjes door hebt.
Dat snap ik maar ik zoek een verklaring voor het feit dat ik van 133 naar 180 punten kan stijgen terwijl het einddoel gelijk blijft met 240, maar er tegelijkertijd wel geloven bijkomen. Misschien hebben ze een boost gekregen? Worden de great prophets ook niet steeds duurder???Playa del C. schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 14:00:
[...]
De AI cheat niet op die manier. Op prince is alles eerlijk (voor zover we weten) en op hogere moeilijkheid krijgt de AI een bonus. Als de AI een prophet heeft gekregen via Stone Henge, dan duurt het nog een tijdje voor er een Holy Site is gebouwd, zodat de Prophet daar een religie kan starten. In andere gevallen heeft de AI net als ons binnen twee beurten een religie.
Je bent nog maar in het tweede potje, dus dan snap ik dat het nog even wat wennen is. Nieuw spel, duurt even voordat je alle kleine dingetjes door hebt.
Verwijderd
kijk daar is in.
Ahja, er zal wel een reden zijn. Wat er kan zijn gebeurt is dat er 1 civ toch nog wat meer punten heeft binnengeharkt door holy sites met gebouwen te bouwen. Dat een ander de Stonehenge heeft gebouwd en dat je speelde tegen weer een andere civ (weet even niet meer welke) die standaard de laatste religion krijgt als die er zelf geen heeft gefound. Dan kom je dus 'ineens' (kan in 1 beurt) van 3 religions over naar 0. Verder dan dat zie ik niet hoe het zou hebben kunnen gebeurensdk1985 schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 14:38:
[....] Daaruit kon ik aflezen dat ik een voorsprong had en twee unmet civilizations ook +3 great prophet points (oid) per turn hadden, maar 10 punten achter liepen. Op basis daarvan heb ik toen bijvoorbeeld geen Stonehenge neergezet maar de pyramids. Dus voor mij kwam de info dat de geloven op waren als een verrassing, vandaar het "ineens".
Ga ik vanavond doen, thanks.Verwijderd schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 15:10:
je kan zien welke greatpersons waneer zijn gehaalt. via greaperson screen (heeft miss beperkte history na x persons haal oudtse weg ofzo)
kijk daar is in.
edit:
660AD
150 BC
325 BC
550 BC
1280 BC
Kost me aardig wat speurwerk. Op turn 100 zijn er 2 van de 5 geloven. De great person is daar Songtam Gampo. Engeland heeft mij daar ingehaald met 105 vs 96. Engeland had ineens een geloof (nooit melding van gezien), dus zit er dik in dat die hem hebben afgemaakt.
De volgende great prophet was zicht baar op turn 107/ 225 BC. Daar zijn 3 van de 5 geloven. Thomas Aquinas zit ik op 110/240, nummer twee op 77/240.
Fast forward naar turn 130. Ineens zijn er 4 geloven. Dat moet dan Stonehenge geweest zijn. Diezelfde Thomas Anquinas zit op 156/240 voor mij en 146/240 voor nummer twee. De andere speler is dus aan het bijhalen.
Turn 142 zitten we nog op 192/240 vs 182/240. Stonehenge is daar overigens niet meer te bouwen.
Turn 147 is de laatste prophet weg.
Turn 146 is de laatste prophet weg
Turn 144 is de great prophet er nog: 198/240 voor mij en 188/240 voor de concurrentie.
Turn 145 opnieuw gedaan. Whoep hij is weg. De ai heeft er in 1 turn dus 52 punten bij gekregen. Dat is knap...
Heb het nu opgelost door terug te gaan naar turn 132 met de volgende aanpassingen
-paarse kaart met +2 great prophet points per turn
-2x een bos weggehaald met een builder zodat ik 2x vrij snel een bonus kreeg
Turn 141 had ik mijn great prophet nu. Is dus vooral een UI probleem, ik heb helemaal niet doorgehad dat er 5 religies werden gestart...
[ Voor 78% gewijzigd door sdk1985 op 01-11-2016 00:45 ]
Stevig onderzoek inderdaad. Is dit echt een UI probleem? Je kan toch elke turn gewoon zien hoe ver iedereen is met de prophets. En dat is eigenlijk de enige goede manier, omdat je vooruit moet kijken in een strategisch spel. Als je een melding krijgt dat iemand een religie start, dan ben je eigenlijk al te laat. Je gebruikte de kaart met +2 Prophet points en dat is precies de manier waarop je de kaarten moet gebruiken. Je kan daarnaast ook een Shrine en later een Temple bouwen (maar dat is meestal te laat) om extra great prophet points te krijgen per turn. +4 great prophet points per turn is (volgens mij) altijd genoeg om een religie te starten. Tenzij je pech hebt op een map met 10+ spelers, maar hoe groter de map, hoe minder belangrijk het is om een (dominante) religie te hebben.sdk1985 schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 16:09:
[...]
Ga ik vanavond doen, thanks.
edit:
660AD
150 BC
325 BC
550 BC
1280 BC
Kost me aardig wat speurwerk. Op turn 100 zijn er 2 van de 5 geloven. De great person is daar Songtam Gampo. Engeland heeft mij daar ingehaald met 105 vs 96. Engeland had ineens een geloof (nooit melding van gezien), dus zit er dik in dat die hem hebben afgemaakt.
De volgende great prophet was zicht baar op turn 107/ 225 BC. Daar zijn 3 van de 5 geloven. Thomas Aquinas zit ik op 110/240, nummer twee op 77/240.
Fast forward naar turn 130. Ineens zijn er 4 geloven. Dat moet dan Stonehenge geweest zijn. Diezelfde Thomas Anquinas zit op 156/240 voor mij en 146/240 voor nummer twee. De andere speler is dus aan het bijhalen.
Turn 142 zitten we nog op 192/240 vs 182/240. Stonehenge is daar overigens niet meer te bouwen.
Turn 147 is de laatste prophet weg.
Turn 146 is de laatste prophet weg
Turn 144 is de great prophet er nog: 198/240 voor mij en 188/240 voor de concurrentie.
Turn 145 opnieuw gedaan. Whoep hij is weg. De ai heeft er in 1 turn dus 52 punten bij gekregen. Dat is knap...
Heb het nu opgelost door terug te gaan naar turn 132 met de volgende aanpassingen
-paarse kaart met +2 great prophet points per turn
-2x een bos weggehaald met een builder zodat ik 2x vrij snel een bonus kreeg
Turn 141 had ik mijn great prophet nu. Is dus vooral een UI probleem, ik heb helemaal niet doorgehad dat er 5 religies werden gestart...
Het is in elk potje een optie om religie te negeren en volledig op iets anders te richten, waarbij je dan uiteindelijk waarschijnlijk verplicht wordt om de civ met de sterkste religie uit te gaan schakelen. Maar dat is in ieder geval ook een prima strategie.
Tenslotte: bossen kappen is tijdelijk een handige boost uiteraard, maar op de lange termijn is het niet goed om veel te kappen. Zelfs op korte termijn kan het negatief zijn, omdat je ook 1 productie mist (als er een citizen op die tile werkt).
[ Voor 3% gewijzigd door Playa del C. op 01-11-2016 08:45 ]
Het kan zijn dat hij een 'project' in zijn Holy District heeft uitgevoerd, hierdoor krijg je een relatief grote eenmalige boost aan GP points.
Om een wonder te rushen is het handig. Je kan ook bossen kappen die buiten de stad liggen. De productie boost gaat naar de stad die het meest dichtbij ligt.Playa del C. schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 08:43:
Tenslotte: bossen kappen is tijdelijk een handige boost uiteraard, maar op de lange termijn is het niet goed om veel te kappen. Zelfs op korte termijn kan het negatief zijn, omdat je ook 1 productie mist (als er een citizen op die tile werkt).
Later in het spel heb je (met juiste plaatsing van steden en industrial zones) meer dan genoeg productie dat zo'n bosje niet meer uitmaakt.
Dat moest haast wel ja. Echter ik had er zelf twee nodig om van de 180 naar de 240 te komen, terwijl ik meer GPP per turn had. Enige manier is als hij er twee tegelijk heeft aangezet. Dan zou hij twee holy districts moeten hebben. In dat geval zou je echter minimaal 6 GPP verwachten in het overzicht (2x tempel).Tormbo schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 08:56:
[...]
Het kan zijn dat hij een 'project' in zijn Holy District heeft uitgevoerd, hierdoor krijg je een relatief grote eenmalige boost aan GP points.
Het is misschien gewoon onderdeel van de gameplay. In mijn eerste game heb ik uberhaupt heel weinig met die herhaalbare projects gedaan.
Enige manier om te zien wat de impact van policy change gaat zijn? (Bijvoorbeeld op gold per turn winst)
Soms lastig in te schatten als je moet kiezen tussen bijv een X% bonus en een +4 GPT.
zet je debug console is aan en ''reveal all''Playa del C. schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 14:00:
[...]
De AI cheat niet op die manier. Op prince is alles eerlijk (voor zover we weten) en op hogere moeilijkheid krijgt de AI een bonus. Als de AI een prophet heeft gekregen via Stone Henge, dan duurt het nog een tijdje voor er een Holy Site is gebouwd, zodat de Prophet daar een religie kan starten. In andere gevallen heeft de AI net als ons binnen twee beurten een religie.
kan je goed zien hoe ernstig het cheaten van de AI is, en ja dit is ook op prince.
Het ging over het specifieke voorbeeld. De moeilijkheid van de AI komt niet door intelligentie, maar door bonussen. Op hogere moeilijkheidsgraad heeft een tegenstander bijvoorbeeld ook een bonus aanvalskracht en dit staat ook gewoon in het overzicht als je vecht.Denniz0229 schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 12:43:
[...]
zet je debug console is aan en ''reveal all''
kan je goed zien hoe ernstig het cheaten van de AI is, en ja dit is ook op prince.
Het is niet zo dat als jij hard bezig bent om een prophet te krijgen, dat het spel dan een paar civs zo random een great prophet geeft om jou te pesten. Elke AI heeft, net als ons, voor de punten moeten sparen.
Het enige is dat de AI bonussen krijgt en op bepaalde hoge niveaus een extra setler bij de start en dat soort voordelen. Dat is ook de reden dat je op Deity later in het spel de AI weer kan inhalen. Een menselijke speler kan veel efficïënter spelen dan de AI, dus op een gegeven moment wordt je alsnog weer sterker (als je zover komt).
Niet vergeten dat er soms achter de dingen schermen gebeuren die wij als speler niet weten. Er zijn bepaalde civics, wonders of specifieke civ-bonussen in het spel waardoor het soms lijkt alsof de AI uit het niks iets krijgt. Dat betekent dus niet meteen dat de AI keihard cheat. Ik weet daarom niet wat je precies bedoelt, het is mij juist heel duidelijk wat de AI op Deity aan bonussen heeft en verder gaat alles gewoon volgens de regels. Civ 6 heb ik met 2 en 4 spelers op Deity al gewonnen. En nergens iets gezien wat hard cheaten is. Alleen de bonussen voor de AI uiteraard, waardoor je zelf heel efficiënt moet zijn om voorop te kunnen gaan lopen. Zonder de Deity instelling zou de AI echter te dom zijn om het spel leuk te houden voor de ervaren spelers. En op deze manier kunnen de beginners ook een niveau kiezen waarop ze het spel leuk vinden.
[ Voor 5% gewijzigd door Playa del C. op 01-11-2016 13:28 ]
Je kan het idd zien, maar je krijgt niet altijd een melding als iemand je net voor was. Soms ben je ook wat anders aan het doen ( Religie is voor mij altijd secundair, maar ik wil dat wel graag in de hand houden en een profeet ivm de victory ). Had het toevallig gister ook. Ik denk dat je geen melding krijgt bij volken die je nog niet ontmoet hebt ( of iets dergelijks ) .Playa del C. schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 08:43:
[...]
Stevig onderzoek inderdaad. Is dit echt een UI probleem? Je kan toch elke turn gewoon zien hoe ver iedereen is met de prophets. En dat is eigenlijk de enige goede manier, omdat je vooruit moet kijken in een strategisch spel. Als je een melding krijgt dat iemand een religie start, dan ben je eigenlijk al te laat.
Dat klopt denk ik ook wel. Het punt is alsnog, dat je vrijwel elke turn alle onderdelen (die je wil) moet blijven volgen. Dat is ook het verschil met Deity winnen. Elke turn moet compleet min-max uitgespeeld worden. Soms verwacht je geen grote veranderingen in een situatie en als je dan te vaak en te snel op next turn klikt, dan loop je op en gegeven moment achter de feiten aan.Basszje schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 14:12:
[...]
Je kan het idd zien, maar je krijgt niet altijd een melding als iemand je net voor was. Soms ben je ook wat anders aan het doen ( Religie is voor mij altijd secundair, maar ik wil dat wel graag in de hand houden en een profeet ivm de victory ). Had het toevallig gister ook. Ik denk dat je geen melding krijgt bij volken die je nog niet ontmoet hebt ( of iets dergelijks ) .
Aan de andere kant kan je ook gewoon accepteren dat je geen religie hebt gekregen. Niet elke speler in het spel krijgt een religie, dus als je dat overkomt, dan weet je dat je daarna met iemand een oorlog kan beginnen of iets dergelijks. Er zijn meer oplossingen voor dezelfde situatie.
Twee mogelijkheden, als het een land improvement is (farm / plantation / mine etc) heb je een worker nodig die als je een worker op de tile zet een optie krijgt die op een sleuteltje lijkt (repair heet dat)BenVenNL schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 23:03:
Ff vraag tussendoor. Ik krijg het niet voor elkaar pillaged improvements weer te repareren. Hoe doe ik dit?
Andere mogelijkheid: de tile was een district en dit kan je alleen oplossen door het te repairen in de stad bouw opties.
deze is echt fantastisch;
ik sta met mijn scout naast de settler van Philip II (Spain);
vraag eerst om surprise war tegen Tomyris (Scythians) die me in het noorden aanstaart (en binnenkort gaat ze me aanvallen)
...ik krijg nog 140 gold toe
daarna surpise war en ik pak zijn settler (nr. 3 voor mij, in de buurt van goede uitbreiding, dus gigantisch strategisch voordeel voor mij);
ik ben snel op weg naar mijn perfecte 6x6-hex:

...ow ja, en van te voren natuurlijk wat luxuries verhandeld tegen maximale cash goudprijs;
en deze deals worden bij oorlog gecancelled, dus ook extra geld en mijn resources terug
man, man, man...
het is bijna te makkelijk op king-moeilijkheid
[ Voor 7% gewijzigd door Admiral_R2D2 op 01-11-2016 23:37 ]
wat zijn die 6x6 symbooltjes? Is dat een bepaalde overview (die ik duidelijk nog niet gezien / gemist heb)
Net m'n eerste science victory gehaald. Was nog even spannend want ik liep een heel eind achter door een duizendjarige oorlog tegen alles en iedereen in mijn buurt. Gelukkig hebben een flink aantal spies zo'n beetje alle rocket areas districts gesaboteerd van de directe concurrent zodat ik redelijk eenvoudig de laatste stappen kon afmaken. Helaas waren de laatste 20 turns niet heel spannend meer, alleen maar even klik klik en afwachten op de volgende beurt.
(oh ja spy voordeel omdat ik Frankrijk speelde)
Ik wilde ook nog de 'district 12' achievement halen maar ik kwam er helaas achter dat ik in mijn enthousiasme een stad zonder haven had uitgekozen. Toch lastig om ze dan alle twaalf neer te zetten.
add pin;wat zijn die 6x6 symbooltjes?
links onderin, map, derde icoon van links
Peter dreigde me in te halen met het bouwen van Stonehenge (welke ik bouw in mijn tweede stad(!));
oorlogje begonnen;
tiles gepillaged;
dus toen moest ie de productie omgooien;
leuk detail: je kunt aan de tile de voortgang zien;
er staan eerst een paar stenen, dan een circel, en dan paaltjes/A-frames tegen de stenen;
als er meer paaltjes tegen steentjes staan dan de jouwe ligt ie achter
(en omdat mijn troepen in zijn land staan, is de voortgang niet verborgen onder de fog of war
[ Voor 71% gewijzigd door Admiral_R2D2 op 02-11-2016 01:05 ]
"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi
Ik had een tank met een general een beetje rond hangen rond de border.
Verklaren hij en mijn andere buurman de oorlog, ik denk shit oorlog op twee fronten.
Totdat ik zijn units zag.... 50 horsemans.... tank maar op fortify until healed gezet en de andere buurman gaan veroveren.
Don't trust an atom, they make up everything.