Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veldkampj
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 29-04-2022
YouTube: Civilization VI Official Soundtrack - Vietnam | Civilization VI - Ne...

Coole soundtrack :) Kan niet wachten om Vietnam te proberen, samen met de Corporations & Monopolies game mode. Heb het voorgevoel dat die game mode standaard aan gaat staan hier :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 18:40

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Enig idee hoe dat zit met die nieuwe DLC? Ik zie op Steam wel de frontier pass die ik al kan aanschaffen maar komt de losse DLC ook gewoon te koop op de launch? Is het gewoon een truc in de hoop dat ik de Frontier pass' aanschaf omdat 'ik niet kan wachten'.
AntiChrist7 schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 14:55:
[...]

van de makers van Endless space 2 en Endless legend :)

Ik blijf weg van de demo om zo de full experience te hebben als het volledig uit is
Ik heb hem alvast gekocht.

[ Voor 3% gewijzigd door Dwarlorf op 26-01-2021 08:50 ]

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:19
@Dwarlorf De onderdelen zijn allemaal los te koop. Wel is het zo dat je bij de Frontier Pass 2 leaders krijgt (of eigenlijk een aanpassing ervan) die je niet los kan kopen. Dat en de all-in lagere prijs is de incentive om de pass te kopen :)

[ Voor 15% gewijzigd door Caelorum op 26-01-2021 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Caelorum schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 09:33:
@Dwarlorf De onderdelen zijn allemaal los te koop. Wel is het zo dat je bij de Frontier Pass 2 leaders krijgt (of eigenlijk een aanpassing ervan) die je niet los kan kopen. Dat en de all-in lagere prijs is de incentive om de pass te kopen :)
Ik zie dat ik sowieso verkeerd zat te kijken. Ik dacht dat de Frontier pass al melding maakte van de aankomende dlc maar dat is helemaal niet het geval. :F

Ik heb al een groot deel van de andere dlc's. Ik heb niet het idee dat de frontier pass mij veel toegevoegde waarde biedt op dit moment. Ik vind het ook allemaal maar rare moderne fratsen die 'abbonnementdingen'.

Maar bedankt voor de verheldering. (y)

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Dwarlorf schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 09:45:
[...]
Ik zie dat ik sowieso verkeerd zat te kijken. Ik dacht dat de Frontier pass al melding maakte van de aankomende dlc maar dat is helemaal niet het geval. :F [..]
Hoe bedoel je dit?
[...]
Ik heb al een groot deel van de andere dlc's. Ik heb niet het idee dat de frontier pass mij veel toegevoegde waarde biedt op dit moment. Ik vind het ook allemaal maar rare moderne fratsen die 'abbonnementdingen'.

Maar bedankt voor de verheldering. (y)
Tenzij je de DLC die in de pass zitten nog los van de pass hebt gekocht mis je IMO wel een hoop. Niet dat het allemaal voor iedereen even boeiend is. De pass in zijn geheel is zeker net zo groot, zo niet groter dan een normale expansion. Alleen is het allemaal wat minder thematisch en verbonden met elkaar.

Over het algemeen ben ik ook niet zo fan van een season pass, omdat ze van te voren nooit zeggen hoeveel ze nou eigenlijk echt gaan doen. In dit geval hebben ze redelijk duidelijk aangegeven hoeveel content ze gaan leveren en dan heb ik er zelf minder problemen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Ik dacht dat de Frontier pass die ik op steam zag de nieuwe DLC aankondigde maar dat was helemaal niet het geval.
Caelorum schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 09:54:
[...]

Tenzij je de DLC die in de pass zitten nog los van de pass hebt gekocht mis je IMO wel een hoop. Niet dat het allemaal voor iedereen even boeiend is. De pass in zijn geheel is zeker net zo groot, zo niet groter dan een normale expansion. Alleen is het allemaal wat minder thematisch en verbonden met elkaar.

Over het algemeen ben ik ook niet zo fan van een season pass, omdat ze van te voren nooit zeggen hoeveel ze nou eigenlijk echt gaan doen. In dit geval hebben ze redelijk duidelijk aangegeven hoeveel content ze gaan leveren en dan heb ik er zelf minder problemen mee.
Ja, voor mij heeft dat idd niet zovel toegevoegde waarde, inhoudelijk gezien althans. Heb me er verder niet in verdiept of zo'n pass ook een goede deal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 00:22
Als ik helemaal eerlijk ben, is de pass wel wat overpriced. Nu ik heb hem wel aan -25% gekocht gelukkig. Er is een veel grotere focus op game modes dan me lief is. Sommige spelen ze wel graag, maar voor mij zijn dingen zoals apocalypse en dramatic ages iets dat je 2 keer probeert en dan terug naar het origineel zet. Ik heb het meer voor nieuwe civs en nieuwe mechanics.

Al kan de corporations gamemode wel nog interessant worden. Ik vind al lang dat er iets ontbreekt aan het economische en resource gedeelte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Die game modes leveren toch juist nieuwe mechanics? Ik speel ook maar een aantal. Dramatic ages vind ik net iets teveel nadruk leveren op het harvesten van punten en apocalypse met een wat meer dynamischere map vind ik super, maar die "de wereld gaat compleet kapot" had van mij niet gehoeven.
Ik speel het in die zin eigenlijk alleen voor de afwisseling, maar dan wel meteen met alles aan. Op die Heroes meuk na dan.. net iets teveel fantasy IMO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

AntiChrist7 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 15:35:
Als ik helemaal eerlijk ben, is de pass wel wat overpriced. Nu ik heb hem wel aan -25% gekocht gelukkig. Er is een veel grotere focus op game modes dan me lief is. Sommige spelen ze wel graag, maar voor mij zijn dingen zoals apocalypse en dramatic ages iets dat je 2 keer probeert en dan terug naar het origineel zet. Ik heb het meer voor nieuwe civs en nieuwe mechanics.

Al kan de corporations gamemode wel nog interessant worden. Ik vind al lang dat er iets ontbreekt aan het economische en resource gedeelte.
Oh wacht ff. Volgens mij ben ik een hele hoop door de war aan het gooien. Het gaat de hele dag al fout bij me. Alles ff op een rijtje.
  • Je hebt de aankomende Frontier pass. Dat is een uitbreiding zoals Gathering Storm en Rise and Fall. Dit brengt nieuwe mechanics mee, in dit geval dus die oa corporations gamemodes
  • Dan heb je het concept van een Season pass waar je een voorschot neemt op toekomstige uitbreidingen en al bestaande uitbreidingen (DLC's) koopt.
  • En dan de goedkope DLC's die meestal 1 of of twe volkereen en wat kleine extra's brengt.
Heb ik het zo goed voor ogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Nee. De Frontier Pass is een season pass. Het geeft je tegen een eenmalige prijs toegang tot alle DLC die aan het begin werd aangekondigd, en waarvan er nu nog 2 moeten komen. Koop je em nu krijg je dus alles wat in het afgelopen jaar is uitgebracht onder noemer van die pass + wat er over twee dagen nog komt en wat er in maart nog komt. (eigenlijk alles wat op deze pagina wordt genoemd: https://store.steampowere...on_VI__New_Frontier_Pass/)

Een season pass (en dus de frontier pass) is niets anders dan een vooruitbetaling voor een "seizoen" aan DLC. DLC is *een* uitbreiding voor een game die je download (meestal tegen betaling). Strikt gezien is een expansion dus ook DLC, al wordt er vaak onderscheid gemaakt tussen kleine DLC en grote, waar die laatste dus een expansion heet. Vaak kan je de content uit een season pass ook nog afzonderlijk kopen. Dit is ook zo bij Civ 6, echter.. er zijn twee aanpassingen aan bestaande leaders die alleen in de frontier pass zitten en niet los te kopen zijn.

De frontier pass is overigens begin vorig jaar (dacht februari) gelanceerd, en geeft nog extra content tot aan maart dit jaar (die je uiteraard erna nog gewoon kan spelen). Daarna zullen ze wel even stil zijn tot eind van de zomer, waarna ik eigenlijk verwacht dat ze nog met een aankondiging/teaser komen voor Civ 7 (of weer een afgeleide).

[ Voor 14% gewijzigd door Caelorum op 26-01-2021 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
Caelorum schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 15:57:
Die game modes leveren toch juist nieuwe mechanics? Ik speel ook maar een aantal. Dramatic ages vind ik net iets teveel nadruk leveren op het harvesten van punten en apocalypse met een wat meer dynamischere map vind ik super, maar die "de wereld gaat compleet kapot" had van mij niet gehoeven.
Ik speel het in die zin eigenlijk alleen voor de afwisseling, maar dan wel meteen met alles aan. Op die Heroes meuk na dan.. net iets teveel fantasy IMO.
bwa het zijn meer gimmicks, zoals units offeren aan vulkanen, of een ander type monument/universiteit. Dingen zoals nieuwe districten vind ik veel interessanter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Caelorum schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 16:23:
Nee. De Frontier Pass is een season pass. Het geeft je tegen een eenmalige prijs toegang tot alle DLC die aan het begin werd aangekondigd, en waarvan er nu nog 2 moeten komen. Koop je em nu krijg je dus alles wat in het afgelopen jaar is uitgebracht onder noemer van die pass + wat er over twee dagen nog komt en wat er in maart nog komt. (eigenlijk alles wat op deze pagina wordt genoemd: https://store.steampowere...on_VI__New_Frontier_Pass/)

Een season pass (en dus de frontier pass) is niets anders dan een vooruitbetaling voor een "seizoen" aan DLC. DLC is *een* uitbreiding voor een game die je download (meestal tegen betaling). Strikt gezien is een expansion dus ook DLC, al wordt er vaak onderscheid gemaakt tussen kleine DLC en grote, waar die laatste dus een expansion heet. Vaak kan je de content uit een season pass ook nog afzonderlijk kopen. Dit is ook zo bij Civ 6, echter.. er zijn twee aanpassingen aan bestaande leaders die alleen in de frontier pass zitten en niet los te kopen zijn.

De frontier pass is overigens begin vorig jaar (dacht februari) gelanceerd, en geeft nog extra content tot aan maart dit jaar (die je uiteraard erna nog gewoon kan spelen). Daarna zullen ze wel even stil zijn tot eind van de zomer, waarna ik eigenlijk verwacht dat ze nog met een aankondiging/teaser komen voor Civ 7 (of weer een afgeleide).
Ok, dat is me op zich duidelijk. Maar toch nog even voor de zekerheid, als ik het goed begrijp is het zo dat ik er redelijkerwijs kan van uitgaan dat ik de aankomende leaders en mechanics los kan kopen (maar niet de aanpassingen aan de leaders die in de frontier pass zitten)?

In ieder geval lijkt het me onverstandig om de frontier pass nu nog kopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• davidov
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online
De Frontier Pass is naar mijn idee de perfecte uitbreiding voor iedereen die Civ 6 + Rise & Fall DLC + Gathering Storm DLC al helemaal "uitgespeeld" heeft.
Ten tijde dat de Frontier Pass vorig jaar uit kwam was ik een beetje klaar met Civ 6; 2000+ uur gespeeld, met alle Civ's minstens 1 potje gespeeld (en vrijwel alle bijbehorende achievements unlocked), veel lopen klooien/experimenteren "en nu een potje ik vs iedereen / nu wil ik op een oceaanmap met een sterke navy-civ / nu weer met allemaal civ's met dezelfde expertise (culture of science)" etc etc.. op een bepaald moment raakt de inspiratie wel op.

Aan het spel zelf zou ik ook niet zo snel weten wat ze nog toe kunnen voegen, het zit al tjokvol.
En zo krijg ik met fijne regelmaat toch nog een jaar lang af en toe een nieuwe Civ erbij, en voor de rest veel extra opties (nieuwe maptypes / wonders & city states uitsluiten / gameplay mechanics.
Het heeft in elk geval ervoor gezorgd dat ik een jaar langer zoet met het spel ben gebleven, dat was me de 40,- wel waard destijds.

Maar als je nog tal van civ's/maps/achievements/scenario's uit te proberen hebt, dan zou ik zeker nog even wachten met aanschaffen van de Frontier Pass. Ten eerste haal je er het meeste plezier uit als je vrijwel "klaar" was met de rest (anders voegt het idd te weinig toe) en ten tweede zal de prijs zeker op een of andere manier zakken. Danwel de DLC zelf, danwel los te koop, of anders in een package deal die goedkoper is dan 40,- wat de pass nu kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Vooral de laatse alinea van @davidov, @Dwarlorf. Als je nu al van plan bent die DLC te kopen is de pass het zeker wel waard, ga je eerst nog de andere DLC kopen dan kan je beter wachten tot de summer sale oid. Dan gaat de frontier pass zeker nog wel weer 25 tot 50% af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
YouTube: Civilization VI - First Look: Kublai Khan | Civilization VI New Fron...

Kublai khan voor China en Mongolia

Extra economisch slot is altijd mooi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Caelorum schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 18:48:
Vooral de laatse alinea van @davidov, @Dwarlorf. Als je nu al van plan bent die DLC te kopen is de pass het zeker wel waard, ga je eerst nog de andere DLC kopen dan kan je beter wachten tot de summer sale oid. Dan gaat de frontier pass zeker nog wel weer 25 tot 50% af.
Ik denk dat het voor mij onvoldoende toegvoegde waarde heeft. Ik heb af en toe van die fases dat ik het 'een week' speel en dan weer een hele poos niet. Ik doe ook niet aan achievements ed. Ik koop ook niet altijd alle dlc's, alleen die me interessant lijken. Dan zou ik als ik me niet vergis naast de nieuwe dlc nog een 3tal moeten kopen om die 40 euro er uit te krijgen. Ik kan me iig niet heugen dat ik meer dan 10 euro per dlc heb uitgegeven (uitgezonderd Rise & Fall en Gathering Storm). Ik speel eigenlijk ook niet andere spelmodi dan de meest recente Daarnaast komt Humankind in April uit als het goed gaat dus daar zal ik dan veel me bezig zijn verwacht ik.

[ Voor 26% gewijzigd door Dwarlorf op 26-01-2021 19:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• veldkampj
Ik heb de Frontier Pass destijds aangeschaft omdat ze ook met een duidelijke roadmap kwamen met wat ze wanneer gingen releasen (nieuwe game modes, civs e.d.).
Achteraf gezien had ik misschien beter losse civs kunnen kopen aangezien ik de nieuwe game modes totaal niet gebruik. Die tree shuffle was een keer leuk en de rest spreekt me eigenlijk helemaal niet aan.
Nu dan wellicht wel met de Monopolies. Dat lijkt in ieder geval echt iets toe te voegen aan de gameplay in plaats van een gimmick.
Maar goed, ik vermaak me verder uitstekend met de game dus in die zin gun ik het ze dan ook wel weer. Vind het ook altijd leuk om te zien dat het team zelf de updates doet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
Als ik civfanatics mag geloven, is er blijkbaar gezegd tijdens de vietnam/kublai khan livestream, dat ze werken aan het rebalancen van 2/3de van de civs.

Kan wel interessant worden, er zijn er zeker een paar die het nodig hebben. Al vind ik het idee van alternative persona's wel leuker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veldkampj
AntiChrist7 schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 14:33:
Als ik civfanatics mag geloven, is er blijkbaar gezegd tijdens de vietnam/kublai khan livestream, dat ze werken aan het rebalancen van 2/3de van de civs.

Kan wel interessant worden, er zijn er zeker een paar die het nodig hebben. Al vind ik het idee van alternative persona's wel leuker
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aEReiCEW8VEEPlGqYNdLhyb6Yi0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9OFGab3QUuaws62gSOCBsg94.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davidov
  • Nu online
Net 5 minuutjes gespeeld, er is een nieuw district toegevoegd? (dacht dat die specifiek voor Mongolië was, kennelijk niet)
Preserve -> https://civilization.fandom.com/wiki/Preserve_(Civ6)

Soort early neighbourhood die wat housing geeft en appeal / conservation aantrekkelijker maakt.
Klinkt als een goede toevoeging, kan bijna altijd wel wat extra housing gebruiken voordat sewers en neighbourhoods beschikbaar zijn... bovendien vond ik appeal/conservation niet echt genoeg lonen, dat valt nu wat bij te trekken.

Van het weekeind maar eens uitgebreider testen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
davidov schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 18:33:
Net 5 minuutjes gespeeld, er is een nieuw district toegevoegd? (dacht dat die specifiek voor Mongolië was, kennelijk niet)
Preserve -> https://civilization.fandom.com/wiki/Preserve_(Civ6)

Soort early neighbourhood die wat housing geeft en appeal / conservation aantrekkelijker maakt.
Klinkt als een goede toevoeging, kan bijna altijd wel wat extra housing gebruiken voordat sewers en neighbourhoods beschikbaar zijn... bovendien vond ik appeal/conservation niet echt genoeg lonen, dat valt nu wat bij te trekken.

Van het weekeind maar eens uitgebreider testen :)
Dat reservaat is idd nieuw. PotatoMcWhiskey heeft er in een video wel aandacht aan besteed.
Lijkt zeer krachtig maar ook wel 'lastig' voor mij om te plannen. Meestal Chop ik in de early game flink wat weg voor wat early productie om het gat met de AI wat in te lopen.

Everything should be made as simple as possible, but not simpler. (A. Einstein)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Gisteren een potje gespeeld met Vietnam, maar dat was niet zo'n succes. Daarna een potje met Mansa Musa en corporations aan. Mooi adjacency van desert + double multiplier op de holy site en lekker commercial districts spammen en buildings kopen met faith. Speel altijd eerste potjes op Prince difficulty en had dus ook echt alle Great Merchants te pakken (op 1 na die ik per ongeluk skipte). 2 corporations met nog 2 in de maak.
Denk dat deze game mode best goed uitpakt voor Mansa Musa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
ja mij lijkt het echt wel een niche district. Het gaat heel goed zijn met Teddy, Kupe of earth godess, maar voor de rest... De kans is klein dat je al housing tekort hebt bij mysticism, en je hebt appeal pas echt nodig voor national parks als je een culture game doet, wat flink later in de game ligt. Zelfs dan nog is de Eiffeltoren eigenlijk een veel consistentere manier om je appeal te verhogen. Maar zo vroeg in de game bouw ik liever een campus, builder, holy site of settler.

De yields van national parks gaan nu wel een stuk beter zijn, en hopelijk spawnt het geen rebellen zoals de neighbourhood

Ik heb nu wel Torres del paine dicht bij mij, dus met een preserve kan dat wel een interessante combinatie worden. ben ook wel fan van extra economisch slot voor Kublai

[ Voor 12% gewijzigd door AntiChrist7 op 29-01-2021 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veldkampj
Gisteren begonnen met Vietnam. Interessante civ :) moet toch wel even goednadenken over waar te settelen en waar je welke districts gaat bouwen (of een bos planten).
Ik dacht gister ook weer even een mooie combi te hebben met dam, aquaduct en IZ totdat ik bedacht dat ik geen IZ op floodplains kan bouwen en daar ook geen bos kon planten 8)7
Het lijkt erop dat ik buurman China moet gaan verjagen/veroveren om nog op fatsoenlijk regenwoud/bos terecht te komen. Ten zuiden van mij heb ik een enorme woestijn zitten waar je met Vietnam dus niks mee kan.
Heb de monopolies game mode ook aan staan en tot nu toe is het zeker interessant. Heb early game 2 industries rondom luxury resources en er komt genoeg goud binnen om me bij te houden voor oa unit upgrades en land purchases :)
De unique district vereist toch ook wel wat planning omdat de beste plekken voor districts toch niet perse naast elkaar zijn en deze wel die bonussen krijgt daarvoor.
Tot nu toe vermaak ik me er wel mee en brengt het ook wel wat nieuws dat je niet zomaar overal kan settelen. Persoonlijk vind ik Vietnam hierin beter uitgewerkt dan Gaul, waarbij je meer het gevoel hebt echt gestraft te worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
Je kan idd wel nog leuke yields behalen met de preserve als het wat meevalt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zCG2dFTG2NRBdNRhfG13bsIJAvs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d4AM6ukan0ITwyF3WE7skx22.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Ik heb Gaul er weer bij gepakt maar vraag ik me het volgende af. Ik krijg bij een (nieuw te bouwen) oppidum een +1 vanwege production from the adjacent mine. Het rare is dat er wel 2 mines naast liggen maar dat zijn mines voor luxuries. Als ik de regels lees van oppidum is dat geen moddfier. Iemand enig idee? Mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
Dwarlorf schreef op zondag 31 januari 2021 @ 08:48:
Ik heb Gaul er weer bij gepakt maar vraag ik me het volgende af. Ik krijg bij een (nieuw te bouwen) oppidum een +1 vanwege production from the adjacent mine. Het rare is dat er wel 2 mines naast liggen maar dat zijn mines voor luxuries. Als ik de regels lees van oppidum is dat geen moddfier. Iemand enig idee? Mis ik iets?
Een mijn geeft sowieso een minor adjecency bonus voor een industrial zone (+0.5). Als je er 2 hebt, is dat dus +1. Major adjecency (+2) voor de oppidum komt enkel van quarries (dus steen, gypsum of marble) en strategic resources (horses, iron, niter,...)

Omdat de oppidum vrij vroeg komt, en je dus niet weet waar niter zal zitten en, in tegenstelling tot een gewone IZ geen adjecency krijgt van aquaducts of dammen, vind ik het dus een shit district :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

AntiChrist7 schreef op zondag 31 januari 2021 @ 10:21:
[...]

Een mijn geeft sowieso een minor adjecency bonus voor een industrial zone (+0.5). Als je er 2 hebt, is dat dus +1. Major adjecency (+2) voor de oppidum komt enkel van quarries (dus steen, gypsum of marble) en strategic resources (horses, iron, niter,...)
Ah ok, dat van die mines had ik niet begrepen dus dat is inderdaad logisch.
AntiChrist7 schreef op zondag 31 januari 2021 @ 10:21:
[...]
Omdat de oppidum vrij vroeg komt, en je dus niet weet waar niter zal zitten en, in tegenstelling tot een gewone IZ geen adjecency krijgt van aquaducts of dammen, vind ik het dus een shit district :)
Hij krijgt de bonus ook van ijzer en paarden. Ik vind het machtig interessant, want je moet er nog meer door plannen. Waar ik al die jaren voor Gaul op de auto piloot speelde zonder me ook echt te verdiepen in de andere (strategische) aspecten van het spel ben ik daar door Gaul veel meer over na gaan denken. En wat ik prettig vind is de combinatie van de Gaesatae dus sterk early game en de productievoordelen van de oppidium die insane zijn.

Ik ben nu met een potje bezig op europa met original civ starting point. Ik ben meteen aggro* en breed gegaan om zoveel mogelijk grond te coveren om de kans te vergroten dat er ergens strategische resources verschijnen. Dat is redelijk gelukt de meeste steden hebben oppidums met extra productievoordelen.

Maar goed, ik speel het gewoon op Prince dus daar zullen de beperkingen van Gaul wat minder relevant zijn dan wanneer je op hoge moeilijkheidgraad speelt, gok ik zo.

*Ik had de mazzel dat Nederland boven me stond. Ik heb meteen mijn stad neergeplemd en een drietal beurten later hun settler captured. Dat kon omdat mijn Gaesatae sterker is dan hun barbarian. Ergens daarna flipte Londen naar independent en daarna naar mij. Het zelfde voor het een aantal steden van Frederick die ook naast me zat. Heb nog even moeten vechten omdat ik hun oorspronkelijke hoofdstad kwijtraakte aan hem maar inmiddels is Frederick niet meer (met een beetje hulp van Polen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
Europe is ook niet echt een gebalanceerde map natuurlijk met france, gaul germany en NL zo dicht op elkaar.

Als je wat efficient wilt spelen, moet je altijd goed plannen, welke civ het ook is. Ik haal heel veel plezier met de map pinner heen en weer mijn steden te plannen.

Gaul heeft een leuke gimmick, maar de nadelen wegen niet op tegen de voordelen. Dan vind ik civs zoals Maya of Babylon beter gemaakt.

Nuja, er komt een flinke rebalancing aan voor vele civs, misschien zitten ze erbij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

AntiChrist7 schreef op zondag 31 januari 2021 @ 11:27:
Europe is ook niet echt een gebalanceerde map natuurlijk met france, gaul germany en NL zo dicht op elkaar.
Ja klopt, het stomme hier is ook dat zowel Spanje als Noorwegen niet meedoen. Dat had wel wat gebalanceerder gemogen ipv Nederland, Duitsland en Gaul naast elkaar te plempen evenals Engeland en Schotland.
Als je wat efficient wilt spelen, moet je altijd goed plannen, welke civ het ook is. Ik haal heel veel plezier met de map pinner heen en weer mijn steden te plannen.
Ik ben een beetje een luie gamer, veel meer dan een vaag idee waar ik me mee bezig wou houden had ik niet. De map pinner ben ik ook gaan gebruiken. Geeft houvast en heel prettig voor het visualiseren.
Gaul heeft een leuke gimmick, maar de nadelen wegen niet op tegen de voordelen. Dan vind ik civs zoals Maya of Babylon beter gemaakt.
Babylon heb ik 2x geprobeerd maar dat lukte voor geen meter, maar dat was nog de oude 'ik'. :) Ik kan het wel weer een keer uitproberen. Behalve even een korte stint Vietnam heb ik alleen nog maar Gaul gespeeld sinds die uit is.

[ Voor 3% gewijzigd door Dwarlorf op 31-01-2021 11:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• veldkampj
Ik weet niet of jullie er al van op de hoogte waren maar mocht je de Monopolies game mode aan hebben: bewaar je Great Merchants.
Zodra je 2 dezelfde luxury resources hebt kan je hier met een builder een Industry van maken. Bij 3 kan je er met een Great Merchant een Corporation van maken. Dit gebruikt dus wel je Great Merchant.
Daarna kan je in de betreffende stad een Project doen waarmee je een Product gaat maken (Coffee bijvoorbeeld). Dit levert je een Great Work op.
Ik kwam hier vrij laat achter en heb ook wel even flink zitten zoeken hoe dit nou allemaal exact werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veldkampj
AntiChrist7 schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 16:20:
Je kan idd wel nog leuke yields behalen met de preserve als het wat meevalt

[Afbeelding]
Deze is ook mooi :D
https://www.reddit.com/r/...9unt2/preserve_the_yield/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Ik had gisteren een Petra met een Preserve. Dat maakt een stad ook wel ineens viable :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
Alleen kan geen enkele stad die tile bewerken, dus is het nutteloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
AntiChrist7 schreef op maandag 1 februari 2021 @ 11:04:
[...]
Alleen kan geen enkele stad die tile bewerken, dus is het nutteloos.
Volgens de comments zou je er een stad neer kunnen zetten die de yields dan alsnog krijgt, omdat een stad niet als improvement wordt gezien (zal bij de eerste patch wel gefixed worden dan). Benieuwd of dat echt kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
Caelorum schreef op maandag 1 februari 2021 @ 11:55:
[...]

Volgens de comments zou je er een stad neer kunnen zetten die de yields dan alsnog krijgt, omdat een stad niet als improvement wordt gezien (zal bij de eerste patch wel gefixed worden dan). Benieuwd of dat echt kan.
wat eigelijk niet zou mogen, want je kan niet een preserve naast een stad zetten, dus zou je een stad niet naast een preserve mogen zetten.... Moet wss dan idd nog aangepast worden, waar ze alle tiles rond een preserve niet settle baar maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:20
Niet om de knuppel in het hoenderhok te gooien maar is er een mod voor Civ VI waarmee je meerdere units weer op een vakje kan krijgen? Ik heb duizenden uren in Civ 1 t/m Civ 4 gestoken en een paar 100 in Civ V om het een kans te geven maar ik werd gek van het geschuif met eenheden; het leek meer een puzzelspel geworden als je een stad belegerde dan een strategiespel. Civ VI even gespeeld maar de lol was er voor me af.

Ik schijn zo'n beetje de enige te zijn die dit irritant vind maar ik vind het jammer dat ik mijn favoriete game serie eigenlijk al tien jaar niks meer vindt. Ik begrijp de kritiek op de stack of doom uit het verleden maar voor mij speelde het gewoon fijner. Is er een mod die dit op een of andere manier verzacht?

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
@Dr. Strangelove Als het er al is, dan zou ik het nog niet spelen. Meerdere military units op 1 tile gaat het spel breken. Alles gaat dan uit balans zijn.

Komt nog bij dat je met een goede aanvalsstrategie niet zoveel units nodig zou moeten hebben dat het echt een gepuzzel wordt.

[ Voor 29% gewijzigd door Caelorum op 09-02-2021 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Dr. Strangelove schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 15:46:
Niet om de knuppel in het hoenderhok te gooien maar is er een mod voor Civ VI waarmee je meerdere units weer op een vakje kan krijgen? Ik heb duizenden uren in Civ 1 t/m Civ 4 gestoken en een paar 100 in Civ V om het een kans te geven maar ik werd gek van het geschuif met eenheden; het leek meer een puzzelspel geworden als je een stad belegerde dan een strategiespel. Civ VI even gespeeld maar de lol was er voor me af.

Ik schijn zo'n beetje de enige te zijn die dit irritant vind maar ik vind het jammer dat ik mijn favoriete game serie eigenlijk al tien jaar niks meer vindt. Ik begrijp de kritiek op de stack of doom uit het verleden maar voor mij speelde het gewoon fijner. Is er een mod die dit op een of andere manier verzacht?
Het is imho juist onderdeel van de strategie en het voorkomt dat je met 20 units een stad kan aanvallen, waardoor steden met bergen extra moeilijk in te nemen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
oh god, dat haatte ik aan civ IV. Niets van tactiek, gewoon alles in een deathstack gooien. Ok het geschuif met units is wat irritant, maar oorlog in civ is nu eenmaal vrij basic.

Je kan altijd Endless Legend eens proberen. Daar steek je je troepen ook in 1 stack, maar bij combat wordt het zoals civ V/VI waar je op de map speelt. Los daarvan is het ook gewoon een goeie 4X

heb nog altijd corporations mode nog niet gespeeld. Wie synchroniseert er goed mee? Buiten Mansa musa dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:20
Tja, ik vind het superirritant dat als ik met drie poppetjes aanval ik er eentje terug moet trekken omdat hij bijna dood is en dan drie turns bezig ben om een ander in positie te krijgen. Ik vind dat meer een Total War mechanic dan een 4x strategy game mechanic. Het gaat mij om de big picture en niet om individual unit tactics. Civ is een strategiespel, niet een tactiekspel. Ik vind het ook niet realistisch dat je op de map sizes van Civ een half continent vol met poppetjes hebt staan.

Zoals gezegd heb ik een paar honderd uur in Civ V zitten en nog eens 30-40 in Civ VI dus het is niet alsof ik het niet geprobeerd heb. Ben gewoon niet zo van dat geschuif met poppetjes :)

[ Voor 9% gewijzigd door Dr. Strangelove op 09-02-2021 16:52 ]

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
mja zoals ik al zei, oorlog is niet echt goed uitgewerkt in civ. Daarvoor bestaan er betere games.

Ik zeg altijd: civ speel ik om te kunnen opbouwen, als ik dingen wil platbranden ga ik wel in total war of een andere rts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davidov
  • Nu online
AntiChrist7 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 16:46:
heb nog altijd corporations mode nog niet gespeeld. Wie synchroniseert er goed mee? Buiten Mansa musa dan.
Die mode kan in theorie met elke Civ belachelijk sterk zijn denk ik.
Van het weekeind corporations mode gedaan met Maori en dan op een standard size Terra map.
Beetje flauw (op prince ook nog eens), maar wel leuk: snel het lege continent vinden, volledig voor jezelf claimen met alle resources.
Resultaat: 5+ monopolies, 900% extra tourism, in 1200 ad gewonnen met een culture victory, kwam niet eens toe aan corporations bouwen,1 civ uberhaupt nooit ontmoet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Dr. Strangelove schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 16:51:
Tja, ik vind het superirritant dat als ik met drie poppetjes aanval ik er eentje terug moet trekken omdat hij bijna dood is en dan drie turns bezig ben om een ander in positie te krijgen. [..]
Je kan units in-place switchen en daarmee dus roteren. Een unit weghalen van de frontlinie kost dus 2 beurten. Een nieuwe naar innen 2 beurten. Al met al 1 a 2 beurten voor cyclen van units dus ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veldkampj
davidov schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 17:36:
[...]

Van het weekeind corporations mode gedaan met Maori en dan op een standard size Terra map.
Beetje flauw (op prince ook nog eens), maar wel leuk: snel het lege continent vinden, volledig voor jezelf claimen met alle resources.
Resultaat: 5+ monopolies, 900% extra tourism, in 1200 ad gewonnen met een culture victory, kwam niet eens toe aan corporations bouwen,1 civ uberhaupt nooit ontmoet :P
Ik vind het een leuke game mode omdat je in het echte leven ook bedrijven hebt, echter voelt ie nogal OP. Ik heb nu 2 rondes gespeeld (oke, wel op Prince) waarbij ik bij beide al een culture victory had voordat ik goed en wel corporations kon bouwen en products kon maken.
Speel nu eigenlijk steeds al door omdat ik gevoelsmatig nog lang niet klaar ben om er echt iets van te maken. Overweeg om maar alle victory conditions op Score na uit te schakelen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
davidov schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 17:36:
[...]

Moet je niet alle civs ontmoeten voor een culture victory? Daarom dat er vaak wordt gezegd dat je ze zo snel mogelijk moet ontmoeten - des te sneller je begint druk uit te oefenen. het klinkt ook nogal raar dat je toeristen krijgt die niet eens weten waar ze zijn...

Zal de mode eens proberen met Magnificent catherine, moet sowieso nog eens een gamedoen met har, en ze heeft een focus op luxuries

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davidov
  • Nu online
AntiChrist7 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 12:34:
[...]

Moet je niet alle civs ontmoeten voor een culture victory? Daarom dat er vaak wordt gezegd dat je ze zo snel mogelijk moet ontmoeten - des te sneller je begint druk uit te oefenen. het klinkt ook nogal raar dat je toeristen krijgt die niet eens weten waar ze zijn...

Zal de mode eens proberen met Magnificent catherine, moet sowieso nog eens een gamedoen met har, en ze heeft een focus op luxuries
Kennelijk hoeft dat niet (alle civs ontmoeten), ik heb het niet gecontroleerd maar ik ga ervan uit dat ik van die ene civ die ik niet heb ontmoet simpelweg geen toeristen kreeg. Nóg een andere civ was early game al uitgemoord.

Let wel, bij alle civs die ik wel ontmoet had was er dus sprake van een boost van 900% puur en alleen voor monopolies (dus nog zonder open borders en andere gein). Per beurt dus 9x zoveel toeristen als normaal, niet gek dat dat kan compenseren voor een civ minder kennen.

Stiekem hoop ik dat ze dit over 2 maandjes een beetje zullen nerfen, maar tot die tijd is het lekker te misbruiken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
Goh ik heb niet zo direct een probleem met overpowered game modes, die zijn er om lekker mee te exploiten. ik vergelijk het wat met de custom races in El en ES2. Al wordt er misschien wat getweakt, zoals ze met de leylines hebben gedaan

Het is alleen spijtig dat de AI er niet mee overweg kan, nog minder dan met de standaardgame.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AntiChrist7
February update-

YouTube: Civilization VI Game Update - February 2021

Barbarian gamemode

leader selection pool (eindelijk kan ik wilhelmina afzetten)

AI improvements- meer focus/balance in air combat

En cliffs of dover zijn niet nutteloos meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veldkampj
AntiChrist7 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 20:32:
Kupe in mijn geval. Dat settlen op die 1 tile eilandjes stoort me echt enorm. Leuk om mee te spelen maar de AI kan er echt niet mee overweg.

Die gasten moeten wel echt lol hebben tijdens die opnames he, die kerel als barbarian :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 15:47
AntiChrist7 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 20:32:
February update-

YouTube: Civilization VI Game Update - February 2021

Barbarian gamemode

AI improvements- meer focus/balance in air combat

En cliffs of dover zijn niet nutteloos meer
Ik vind die Barbarian upgrade wel heel leuk klinken, tof dat er verschillende clans zijn en dat ze in stadsstaten kunnen veranderen. Die unieke units en dat je ze kunt omkopen om ze aan je kant te krijgen geeft het ook weer strategische nieuwe mogelijkheden. Ben benieuwd hoe dat in de praktijk werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Ik ga 100% zeker mijn eerste game met die patch met Mansa Musa spelen. Dan gewoon lekker iedereen by proxy terroriseren door state sponsored terrorism :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
veldkampj schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 09:43:
[...]

Kupe in mijn geval. Dat settlen op die 1 tile eilandjes stoort me echt enorm. Leuk om mee te spelen maar de AI kan er echt niet mee overweg.

Die gasten moeten wel echt lol hebben tijdens die opnames he, die kerel als barbarian :D
ohja, kupe is inderdaad ook wel een eikel.

Australie ga ik er ook uitzwieren. is wat OP, en ik ben Waltzing mathilda al beu gehoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
De barbarian update is er, maar wat me het meeste opviel:

https://civilization.com/...ame-update-available-now/

[Gathering Storm] Earth Goddess now gives 1 Faith for Breathtaking tiles.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
Potje met mansa Musa gespeeld en barbarian mode + secret societies aan. Startte geweldig vlak naast een grote desert, dus 3!! Beurten gebruikt om de settler te verplaatsen midden in die woestijn tussen allemaal hills. Warrior op uitgestuurd en ondertussen alleen gefocust op gold income van hill mines. 3 van die clans outposts tegengekomen en units gekocht.
Daarna alleen maar gefocust op zoveel mogelijk desert claimen en er holy sites met +1 desert adjacency pantheon te bouwen. Daarna in alle steden de commercial hub. Ondertussen wat goede city states tegengekomen dus ik kon zowat alle buildings kopen met faith of gold, tegen behoorlijke kortingen.
Gecombineerd met zo belachelijk veel faith en gold income dat het eigenlijk wel game over was.

Niet uitgespeeld, want uiteraard crashte het spel weer op de console, maar ik had zowat dubbele income van alles ten opzichte van nummer 2, dus het kon bijna niet anders.

Ik zet altijd de difficulty iets naar beneden bij een nieuwe mode, maar dat had hier niet gehoeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 22:21
AntiChrist7 schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 01:14:
De barbarian update is er, maar wat me het meeste opviel:

https://civilization.com/...ame-update-available-now/

Ik kom sinds een lange tijd weer eens op steam om Civ te spelen maar het lukt met niet. Ik kan op spelen drukken, dan start het spel op maar in het opstarten kan ik niet meer op continue drukken. Nu is de nieuwe update uit maar er staat dat ik die moet kopen voor 39,- terwijl ik het spel al heb. Is nou mijn oude Civ VI niet meer bruikbaar omdat deze update er is? Ik kom er niet meer uit.

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davidov
  • Nu online
Oeh fijn, dat is eerder dan ik had verwacht.
Snel dan maar mn lopende potje afmaken en nieuwe starten, zin in!
Hmmm was ooit dacht ik 2 Faith for Charming or better, inmiddels 1 voor alleen Breathtaking.
Jammer, maar eigenlijk terecht, ik gebruikte het elk potje om een enorme boost in faith the krijgen zodat ik in m'n eerste goldenage shitloads aan settlers en builders kon kopen, om zo in 20-30 beurten krankzinnig snel te expanden. Vanaf dat punt "heb ik dan eigenlijk al gewonnen".
Caelorum schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 05:16:
Potje met mansa Musa gespeeld en barbarian mode + secret societies aan.
Hoe beviel barbarian mode verder naast wat units kopen in het begin, zoals:
Er zijn dus dan geen normale barbarians meer begrijp ik?
En als ik je goed begrijp heb je nog wel normale city states, dus de barbaren komen daar evt nog bij (als ze lvl'en) en niet in de plaats van city states?
stevens20 schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 13:09:
Ik kom sinds een lange tijd weer eens op steam om Civ te spelen maar het lukt met niet. Ik kan op spelen drukken, dan start het spel op maar in het opstarten kan ik niet meer op continue drukken. Nu is de nieuwe update uit maar er staat dat ik die moet kopen voor 39,- terwijl ik het spel al heb. Is nou mijn oude Civ VI niet meer bruikbaar omdat deze update er is? Ik kom er niet meer uit.
Nee, je moet altijd kunnen spelen met de versie die je hebt. Developers zijn fan van de community en visa versa, het niet meer kunnen spelen "want je moet eerst meer kopen" zou worden gezien als hoogverraad :P
De allerlaatste mini-update (barbarian mode) krijgt iedereen bijv, ongeacht welke versies je wel of niet hebt.

Klinkt als iets soortgelijks wat ik laatst had: m'n pc is stervende dus hij was een keer gecrashed in Civ, na opnieuw opstarten van PC/Steam/Civ zat ik in het spel, maar was al mijn DLC niet aanwezig. Volgens steam was het wel geïnstalleerd maar kennelijk zag Civ6 dat niet goed. Anyway, 1 van deze 2 tips moet het oplossen, werkte iig bij mij:
- Heb je al steam de gamefiles van Civ 6 laten controleren/verifiëren? Heeft bij mij menig foutje wel eens opgelost.
- Anders opnieuw installeren vrees ik, maar dat is ook zo gepiept.

[ Voor 6% gewijzigd door davidov op 26-02-2021 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
davidov schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 13:50:
[...]
Hoe beviel barbarian mode verder naast wat units kopen in het begin, zoals:
Er zijn dus dan geen normale barbarians meer begrijp ik?
En als ik je goed begrijp heb je nog wel normale city states, dus de barbaren komen daar evt nog bij (als ze lvl'en) en niet in de plaats van city states?[...]
Geen normale idd, maar de outposts die er zijn moet je wel goed voor oppassen met de unique units die ze krijgen.
De barbaren zijn potentiële extra city states idd, zolang je pool van city states groter is dan het aantal city states waarmee je start dan. Anders blijven ze voor altijd outposts.

De mode is wel grappig, vooral omdat je zo wat unique units kan kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 22:21
Het probleem was de resolutie. Uiteindelijk het config bestand gevonden en daar handmatig de resolutie aangepast. Nu geen problemen meer.

Ik kwam er achter doordat hij ineens half in beeld wel doorstartte en het beeld niet klopte. De muis stond ook ergens anders dan zou moeten. Toen ik niet bij de klop kon om nieuwe resoluties te bevestigen ben ik op zoek gegaan naar het config bestand.

Toch bedankt.

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Niet online
Ik was het vanavond aan het spelen.. Kan het zijn dat de AI nu ineens over-time verouderd (grijze haren) of valt het mij vanavond voor het eerst op?

Weet wel dat het ergens een keer nieuw moest zijn want een van de zaken waar ik mij aan 'ergerde' is dat het dezelfde leider is gedurende duizenden jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
Ferruginous Hwk schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 23:23:
Ik was het vanavond aan het spelen.. Kan het zijn dat de AI nu ineens over-time verouderd (grijze haren) of valt het mij vanavond voor het eerst op?

Weet wel dat het ergens een keer nieuw moest zijn want een van de zaken waar ik mij aan 'ergerde' is dat het dezelfde leider is gedurende duizenden jaren.
klinkt meer als een graphical glitch :p
Doet me denken aan die doormonster sketch van civ vs eu4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Niet online
AntiChrist7 schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 23:39:
[...]

klinkt meer als een graphical glitch :p
Doet me denken aan die doormonster sketch van civ vs eu4.
Ze lijken toch echt een stuk ouder dan in het begin van het spel. De enige mod die ik actief heb is : Sukritact's Simple UI Adjustments en die heeft dat niet volgens mij. Zie plaatjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nN3W4AF_OfsdLMqhRhksFZUZKEc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wC1sju5LTTlwLtmOVjZsTY59.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NUfHVtd5Ia-twuXo7utIaUaOHLA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IeuIE2ZMGf3AoLv82k9wCFVN.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: plaatjes zijn van vanmiddag na het opnieuw starten van mijn pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
Ferruginous Hwk schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 21:23:
[...]

Ze lijken toch echt een stuk ouder dan in het begin van het spel. De enige mod die ik actief heb is : Sukritact's Simple UI Adjustments en die heeft dat niet volgens mij. Zie plaatjes.

Edit: plaatjes zijn van vanmiddag na het opnieuw starten van mijn pc.
Nee is een glitch, er zit geen aging in het spel. oftewel is het de mod, oftewel iets in je setings. Staan schaduwen uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davidov
  • Nu online
Hmm heb nu 2 potjes gedaan met barbarian mode, best grappig, maar liep wel heel anders dan verwacht.
1 potje gedaan op een archipel-map, en 1 potje op continents and islands.
Ik speel graag op die maps omdat ze veel water hebben, maar met barbarian mode is dat wat apart.
Gezien de barbaren overal op locaties zitten waar je als civ niet 123 bijkomt, duurt het eventjes voordat je echt met barbarian-mode wat kunt doen, en al die tijd gaan die barbaren ongestoord hun gang.

Resultaat: map had 6 city states, ergens 200 tot 0 voor christus opeens *poef* alle barbarians veranderen in city states. Toen was het een potje op een kleine map met 13 city states, en waren barbaren uit het spel :D

Moet wel zeggen, potjes worden lekker druk als je speelt met: apocalypse mode, barbarian mode, secret societies mode, heroes mode en monopolies mode allemaal tegelijk aan _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
Heb nog maar 1 keer geprobeerd met barbarians, maar de AI nam ze nogal snel in. Kon ook geen speciale units kopen, gewone warriors maar... Straks nog eens proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
@davidov De outposts zijn ook aan het water. Iig al 2x zelf gezien, en was zo ook in de livestream van firaxis.
@AntiChrist7 De speciale units komen pas na de 1e era. De AI is inderdaad wel snel van het neerslaan van die outposts. Wat me wel is opgevallen, maar niet duidelijk werd uit de livestream, is dat de outposts dus wel respawnen. Als er 1 kapot gaat en er is ruimte ergens op de kaart voor het plaatsen van een stad, dan gaat er daar gewoon weer 1 spawnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davidov
  • Nu online
@Caelorum Klopt ze zijn ook aan het water, ik kon 2 outposts vinden vlakbij m'n hoofdstad bijv.

Echter ik had gewoon niet genoeg tijd om de ontwikkeling tot city states af te remmen. In het begin ga ik volop voor zoveel mogelijk terrein met settlers claimen, en ondertussen alvast de map scouten.
Tegen de tijd dat het 200 bc is, dan pas heb ik:
- boten om outposts te claimen
- troepen die de oceaan over kunnen
- genoeg goud voor deals
- uberhaupt pas de hele map gescout en alle outposts gevonden.
En rond die tijd flippen ze dus nou net naar City States, zelfs de meest dichtstbijzijnde outpost miste ik op een haar na (lege outpost, melee unit van mij stond ernaast, volgende beurt pakken was net 1 beurt te laat).

Van mij mag de ontwikkeling van outpost naar City State wel wat langer duren, zodat je na het jaar 0 ook nog wat te doen hebt met barbaren, ipv een twee tot driedubbele lading City States

In het 2e potje heb ik er maarliefst 1 weten te verwijderen. Die spawnde vervolgens inderdaad gewoon weer ergens anders, en was binnen de kortste keren alsnog een City State.
-edit- Anderzijds, misschien is deze modus gewoon beter op maps die voornamelijk bestaan uit land; voornamelijk zee zorgt voor te grote afstanden en dus teveel vrijheid voor de barbaren.

[ Voor 7% gewijzigd door davidov op 01-03-2021 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
Dat klinkt eerder als een algemeen issue met je setup dan een probleem met de gamemode. Op welke map speel je en welke game speed + difficulty? AI/Barbs schepen kunnen ook niet de oceaan over tot ze aan caravels zitten, dus tegen dan zou je toch wel al een miniem leger en geld moeten hebben.

Maar zeker outposts die binnen 6 tiles van je steden liggen moet je onder controle kunnen houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
@davidov je kan ze remmen door ze te raiden, maar ook inciten, zodat ze een andere speler aanvallen. Ik kan mij ook voorstellend dat dat de outpost ook meteen op de radar van de AI zet en mogelijk via die weg nog wel te "remmen" is. Al is het maar doordat ze em opdoeken en die weer ergens anders vanaf 0 moet beginnen.

Overigens loont het voor de wat dichterbij ook wel om even een unit te kopen van ze en daarmee aan te vallen en dan te raiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veldkampj
Ben een potje met Engeland aan het doen met de Barbarian Clans en heb een Sea Dog fleet met 1 promotion (goud bij looten). Als je een Barbarian Clan loot krijg je goud maar het camp blijft nu bestaan. Dat is dus elke beurt 75 gold (speel op Epic) extra :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
@veldkampj raiden zit een cooldown timer op van 10 beurten. Je hebt dus elke 10 beurten 75 gold extra. Of op epic wellicht elke 20?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• veldkampj
Caelorum schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 09:07:
@veldkampj raiden zit een cooldown timer op van 10 beurten. Je hebt dus elke 10 beurten 75 gold extra. Of op epic wellicht elke 20?
Alleen doe ik niet raiden op die manier maar gewoon looten zoals je met een Privateer normaal gesproken ook een Barbarian camp loot. Dat kan dus elke beurt :P
Edit: tenzij er een poppetje op het camp staat uiteraard

[ Voor 6% gewijzigd door veldkampj op 02-03-2021 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
Moet eerlijk toe geven dat ik tot nu toe nog niet zoveel aan de mode vind, of ik heb gewoon pech gehad, maar heb nog geen unieke units kunnen huren, enkel de stndaard warrior/horseman/... Voor de rest worden de kampen snel uitgeroeid door de AI. Misschien dat ze op andere continenten wel uitgroeien tot citystates? Al vind ik ook de 50+ turns een slechte manier van weergave...

Het lijkt me gewoon weer zo'n mode waar de AI niet mee omkan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
@AntiChrist7 De outposts krijgen alleen de unique units van een major civ die niet in het spel is. Heb je ze toevallig allemaal toegevoegd? Deze komen ook pas na de eerste era heb ik gemerkt.
Ik heb ook al een keer een outpost gehad die eigenlijk niets bijzonders deed. Er lijken dus nog wel meer factoren te zijn.

De AI gaat eigenlijk op dezelfde manier om met deze outposts als met de normale camps. Afbranden is het enige wat ze er mee doen. Wat de outposts dan wel toevoegen is dat ze wat sterker zijn (ze spawnen echt veel meer shit) en daarmee iets beter weerstand kunnen bieden aan de AI. Ik ben ook al een AI tegengekomen die gewoon compleet gepillaged werd door een hele horde. Die AI kon gewoon niet opboksen tegen die barbs. (vast op Deity wel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
Caelorum schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 10:37:
@AntiChrist7 De outposts krijgen alleen de unique units van een major civ die niet in het spel is. Heb je ze toevallig allemaal toegevoegd? Deze komen ook pas na de eerste era heb ik gemerkt.
Ik heb ook al een keer een outpost gehad die eigenlijk niets bijzonders deed. Er lijken dus nog wel meer factoren te zijn.

De AI gaat eigenlijk op dezelfde manier om met deze outposts als met de normale camps. Afbranden is het enige wat ze er mee doen. Wat de outposts dan wel toevoegen is dat ze wat sterker zijn (ze spawnen echt veel meer shit) en daarmee iets beter weerstand kunnen bieden aan de AI. Ik ben ook al een AI tegengekomen die gewoon compleet gepillaged werd door een hele horde. Die AI kon gewoon niet opboksen tegen die barbs. (vast op Deity wel).
Ik speel maar met 8 civs. Maar nu weet ik idd wel waar de unieke units vandaan komen. Misschien zijn er toevallig wat classical era civs in de game die ik nog niet ontdekt heb, bad luck dus.

Ik speel altijd continents en islands, dus hopelijk kom ik er wat tegen als ik ga verkennen over de oceaan.

Moet zeggen dat ik nog niet veel verschil heb gemerkt qua sterkte van de barbarians (speel op emperor)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
Zit nu wat verder in mijn game, en zoals verwacht een hoop citystates op eilandjes gevonden in de oceaan. De AI verkent daar niet, dus makkelijke suzerain bonus. Combineer dat met Kilwa en je hebt kassa.

Denk dat barbarian mode de enige is die ik in de toekomst ga gebruiken, de rest voegt niet zoveel toe of is niet balanced

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veldkampj
Hoe en wanneer veranderen die Barbarian camps in City states met die game mode? Ik heb er een aantal al vanaf begin in zitten, zit inmiddels in 1963 AD en er is nog steeds niks aan veranderd. Of moet je perse iets met ze doen voordat dat gebeurt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caelorum
@veldkampj ze progressen ook uit zichzelf, maar ze moeten wel 4 tiles van een bestaande stad af zitten. De city placement rules gelden ook voor hen.
Verder als ze telkens ge-incite of geraid worden groeien ze ook niet echt door.
Je kan ze wel een handje helpen door ze te briben enz. Dan progressen ze net iets sneller.

[ Voor 16% gewijzigd door Caelorum op 06-03-2021 11:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AntiChrist7
Volgens een leak wordt de laatste civ portugal, en de gamemode iets met zombies.

Portugal was wel een favoriet van me in Civ 5. Coole improvement, en hun unique unit waarmee je gold kreeg om te exploreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Niet online
Nice!.. Ik start komend weekend met een ‘potje’ barbarian mode... Erg benieuwd.

Ik merk wel dat jullie een heel stuk sneller zijn in het spelen van potjes dan ik dat ben.
Ik doe al gauw 3 weken over een pot (maar speel ook zeker niet elke avond)

Hoe vaak spelen jullie dit spel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Eens in de twee maanden een weekend. Zoiets. Doe dan wel het hele weekend over een potje (dus 20 uur ofzo).

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AntiChrist7
Ferruginous Hwk schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 11:07:
Nice!.. Ik start komend weekend met een ‘potje’ barbarian mode... Erg benieuwd.

Ik merk wel dat jullie een heel stuk sneller zijn in het spelen van potjes dan ik dat ben.
Ik doe al gauw 3 weken over een pot (maar speel ook zeker niet elke avond)

Hoe vaak spelen jullie dit spel?
Ik doe een 10-12u ofzo over 1 game op standaard snelheid. Dus dat is dan een 4-5 avonden. Ik probeer wel efficient te spelen/ te winnen binnen een bepaalde limiet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Niet online
AntiChrist7 schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 12:40:
[...]

Ik doe een 10-12u ofzo over 1 game op standaard snelheid. Dus dat is dan een 4-5 avonden. Ik probeer wel efficient te spelen/ te winnen binnen een bepaalde limiet
Ik doe er een stuk langer over.. Op deity moet je wel efficient spelen. Ik speel tegenwoordig op 2 niveaus onder deity. Ik merk dat ik het turtlen erg lekker vind en begin pas gas te geven als ik merk dat de AI een bepaalde victory dreigt te gaan halen. Dan wordt mijn strategie: De AI saboteren en zelf een victory-strategie najagen. Op dat niveau kun je 'redelijk eenvoudig' lang meerdere victory-conditites nastreven en pas later kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
Ferruginous Hwk schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 00:41:
[...]

Ik doe er een stuk langer over.. Op deity moet je wel efficient spelen. Ik speel tegenwoordig op 2 niveaus onder deity. Ik merk dat ik het turtlen erg lekker vind en begin pas gas te geven als ik merk dat de AI een bepaalde victory dreigt te gaan halen. Dan wordt mijn strategie: De AI saboteren en zelf een victory-strategie najagen. Op dat niveau kun je 'redelijk eenvoudig' lang meerdere victory-conditites nastreven en pas later kiezen.
Ik speel ook enkel op emperor. Op diety moet je teveel oorlog voeren en moet je zoveel ahctervolgen dat het niet echt leuk is

Ik beslis meestal wel voor de game start welke victory conditie ik ga, maar ik ga dan ook meestal maar voor oftewel culture of science. Domination en religie is teveel units heen en weer bewegen, en diplo is niet zo moeilijk. Het klopt wel dat de eerste 100 turns vooral gaan om opbouwen en dan afstellen.

Mijn laatste game was een 255science win met korea, maar was ik eigenlijk niet zo tevreden over. Ik verwaarloos culture nog teveel, waardoor je te lang moet wachten op goeie policy cards

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• veldkampj
Hier van het weekend eens op King gespeeld in plaats van Prince.
Uitdagender in de zin dat de AI langer bij weet te blijven in de Culture en Tech tree en ik zowaar met een flinke marine en luchtmacht te maken kreeg toen ik een late game war had met de Cree :P
Wel jammer dat er zo'n verschil zit tussen Prince en King op dat vlak. Op Prince heb ik zelden tegenstand en nu ineens had de AI tig submarines (inclusief Fleets en Armadas) en een drietal Jet Fighters.
Gevoelsmatig zit daar wel een flink gat tussen beide niveaus. Dat zou op Prince ook wel iets meer mogen imo.
Nu speelde ik met Australie en dat gaf mooie bonuses maar met een civ die dat minder heeft weet ik niet of ik op King makkelijk bijblijf :P Het is wel een niveau wat ik vaker ga proberen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
@veldkampj dat komt omdat ze vrijwel meteen een gratis builder krijgen en een best significante boost in production krijgen. Dat met de andere boosts zorgt ervoor dat ze wel echt een stuk beter bij kunnen blijven.
Je kan hier overigens precies zien wat voor boosts ze krijgen: https://civilization.fandom.com/wiki/Difficulty_level_(Civ6)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AntiChrist7
Het echte grote verschil merk je pas wanneer je van king naar emperor gaat. Met die extra settler en combat strength merk je wel dat er veel minder plaats is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veldkampj
AntiChrist7 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 11:23:
Het echte grote verschil merk je pas wanneer je van king naar emperor gaat. Met die extra settler en combat strength merk je wel dat er veel minder plaats is.
Ja ik weet niet of ik die stap ga maken :P Ik vind het ook gewoon geinig om (op mn gemak) leuke steden te bouwen en ik heb geen zin om constant te moeten rushen (al moet ik dat gevoelsmatig op King soms ook wel).
Ik bouw ook eigenlijk nooit echt met 1 focus maar probeer altijd een balans te vinden tussen Culture en Science :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AntiChrist7
Maart update:

YouTube: 🌎Civilization VI - Developer Update - New Frontier Pass DLC 6 - Mar...

Portugal dus
2 nieuwe world wonders
nieuw maptype
Zombie mode

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AntiChrist7
Portugal first look:

YouTube: Civilization VI - First Look: João III | Civilization VI New Frontie...

Lijkt me wel een leuke civ, ik ben dol op trade routes en allianties maken met andere spelers. Combineer dat met democracy en wisselbanken,
Alleen een campus voor een naval civ is wat lastig om goed te doen werken, en great admirals zijn niet de nuttigste GP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Eergisteren voor een science victory gegaan met tech shuffle. Resultaat was dat ik vrij vroeg uranium ontdekte, erachter kwam dat ik echt een enorme stockpile had en dat GDR nog maar 2 techs verwijdert was. Kon het dus niet laten om er 4 te maken en via die weg maar te gaan winnen :)

Spel was het niet met me eens, want die crashte weer eens (doet die wel vaker op de console).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Niet online
Caelorum schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 16:55:
Eergisteren voor een science victory gegaan met tech shuffle. Resultaat was dat ik vrij vroeg uranium ontdekte, erachter kwam dat ik echt een enorme stockpile had en dat GDR nog maar 2 techs verwijdert was. Kon het dus niet laten om er 4 te maken en via die weg maar te gaan winnen :)

Spel was het niet met me eens, want die crashte weer eens (doet die wel vaker op de console).
Speel je altijd via de console? Werkt dat een beetje? Het lijkt mij lastig om zo te spelen en te micro-managen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:37
AntiChrist7 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 16:46:
Portugal first look:

YouTube: Civilization VI - First Look: João III | Civilization VI New Frontie...

Lijkt me wel een leuke civ, ik ben dol op trade routes en allianties maken met andere spelers. Combineer dat met democracy en wisselbanken,
Alleen een campus voor een naval civ is wat lastig om goed te doen werken, en great admirals zijn niet de nuttigste GP
Hebben ze die trade route ui al eens aangepast? Heb ongeveer een jaar niet gespeeld.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Ferruginous Hwk schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 21:04:
[...]
Speel je altijd via de console? Werkt dat een beetje? Het lijkt mij lastig om zo te spelen en te micro-managen.
Eigenlijk tot voor kort nooit gedaan. Wel al een paar jaar op de tv, maar dan met een Steam Controller. Met een Steam Controller spelen is echt het allerallerbeste. Zoveel fijner en sneller dan tobo + muis. Het enige wat vervelend was, was het zoeken op de kaart.

Nu speel ik het sinds ik een XSX heb daarop. De controls zijn een stuk minder en er mist 1 feature: zoeken op de kaart. Ik denk dat ik nu, na wat te zijn ingespeeld, zo'n 20-25% langzamer speel dan op de PC. Je moet verder ook veel meer vertrouwen op de visuele aspecten van de kaart, want bijv. een lens openen en tegelijkertijd een pin neerdroppen is niet mogelijk.

Je moet iig op de XSX een stuk meer gaan onthouden, maar dat maakt het ook wel weer wat uitdagender :)

Mocht je op de PC spelen dan kan ik je echt aanraden om ergens een Steam Controller te regelen. Zelfs als je achter de pc/laptop zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
sdk1985 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 21:27:
[...]

Hebben ze die trade route ui al eens aangepast? Heb ongeveer een jaar niet gespeeld.
Denk niet dat daar direct iets aan veranderd is.

Early game stuur ik trade routes toch intern, dus maakt niet zoveel uit. Al zal het bij Portugal wel wat meer aandacht vragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davidov
  • Nu online
AntiChrist7 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 16:46:
Portugal first look:

Wow, deze Portugal lijkt mij op het lijf geschreven. Meer trade routes, alleen over zee, veel voordelen voor aan zee zitten etc... ik denk dat dit m'n nieuwe favoriet gaat worden.

Nog een weekje wachten helaas, had gehoopt op komend weekeind al te kunnen spelen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
Portugal is wel cool, je kan er belachelijk veel geld mee verdienen. maar je hebt ook wel wat meeval nodig. Als de anderen niet aan de kust bouwen wordt het een stuk lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denn90
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 15-09 20:14
Dit spel is nu in de aanbieding voor slechts 12,49 in de store.
Vroeger heb ik veel plezier beleefd met PC games als age of empires/mythologie etc. Ik zou het wel eens leuk vinden om na jaren op de console een strategie game te spelen, is dit een beetje vergelijkbaar?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caelorum
Nee :-) maar.. Het is wel een super goede turn-based strategy. Vooral met de uitbreidingen erbij. Houd er wel rekening mee dat het spel wel eens wil crashen op de console. Met een XSX start die dan wel weer snel op, maar het blijft irritant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AntiChrist7
YouTube: April 2021 Game Update Developer Livestream

april update en rework. morgen patch notes
Pagina: 1 ... 28 ... 31 Laatste