Matthias87 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 08:03:
Ik heb Civ 6 een paar jaar geleden opgepikt, maar vond het t.o.v. 5 nog het een en ander missen. Is het de moeite waard om Gathering Storm, Rise & Fall en New Frontier Pass op te pikken?
Wel een berg centen overigens..
Tja. Met de twee eerste uitbreidingen ging de game de goede kant op en werden er zaken die miste ten opzichte van CiV 5, alsnog toegevoegd. Het probleem is denk ik dat het eigenlijk allemaal minder is uitgewerkt dan in CiV 5. UI is nog steeds niet fijn en CiV 5 was beter. De science tree in het midden van de game is met nog steeds veel te kort. Je bent zo enorm snel bij industrialisatie en daarna remt het een beetje af en word het beter. Idem voor de cultuur tree.
Cultuur met kunst is zwakker. Onnodige restrictieve regels ten opzichte van CiV 5 maken het verzamelen van kunst minder plezierig. Waarom moet een kunstmuseum per se helemaal vol hangen en moet je tien turns wachten voordat je iets mag verplaatsen voor een themabonus? Waarom is de enige themabonus er eentje met verschillende kunstenaars met hetzelfde thema? Duurt zo ongelofelijk lang omdat het verkrijgen van kunstenaars gewoon lang duurt en je moet maar hopen dat de AI wil ruilen. Soms doen ze namelijk heel moeilijk. Het gaat je ook nooit lukken om alle kunstenaars binnen te hengelen. Voordeel is dat de soms AI echt achterlijk kan zijn en je kunst kan verkopen voor wat strategische grondstoffen.
Het wereldcongres is eigenlijk ook minder uitgewerkt omdat je de AI niet meer kan vragen om op iets te stemmen. Het is geen diplomatie, het is raden wat de AI wil en je punten binnenhalen. Je verdient punten met resoluties indienen, als dit mag, "correct" stemmen of hulpverzoeken afwerken. Het is alleen elke keer hetzelfde en de diepgang van CiV 5 mist gewoon.
Dat brengt me bij wat ze wel goed hebben gedaan met Gathering Storm. Strategische grondstoffen zijn daar een flow resource geworden waar je elke turn een aantal verdient, gebaseerd op hoeveel bronnen je hebt. Je hebt een limiet die je kan vergroten met militaire districten. Je kan het ook verhandelen en dat is vaak een leuke inkomstenbron. Ik koop er meestal kunst van, maar luxe goederen of geld kan ook. Units hebben een prijs in strategisch grondstoffen en ook een upkeep waardoor je niet zomaar meer eindeloze hoeveelheden van de betere units kan bouwen. Strategische map controle is veel sterker geworden en je moet bewuster je strijdkrachten plannen. Mobiliseren als je word aangevallen zit er niet meer in. Je hebt nu een zeker staand leger nodig dat je aanvult met meer troepen.
Het beste is alleen klimaatverandering. Het had beter uitgewerkt kunnen worden, maar het is iets unieks. Zodra je industrialisatie bereikt, krijg je toegang tot energie en kolencentrales in je industriële district. Serieuze productiebonussen gaan gepaard met vervuiling. Later krijg je de oliecentrale die beter is, maar olie is in de regel zeldzamer en nodig voor vrijwel alle late game units, waardoor je een aantal centrales op kolen zal moeten laten draaien. Nucleair is hopeloos omdat de game je niet verteld wanneer de reactor vervangen moet worden. Dat ga je vergeten waardoor je willekeurig een kernramp krijgt.
Het is dat de AI in de regel niet in staat lijkt te zijn om industriedistricten te bouwen en liever doorgaat met de eindeloze religie vs religie spam, want anders verging de wereld echt in rap tempo. Ik alleen kan de wereld al aardig richting de twee graden duwen voordat ik CO2 afvang unlock en dat ga spammen. Meestal heb ik een paar duizend vervuiling terwijl de AI's misschien op een paar honderd zitten. Elke CO2 afvang is 50, maar late game hebben mijn meeste steden niks beters te doen. Je krijgt namelijk last van steeds extremer weer dat gebieden gewoon sloopt. Stormen die je landbouwvelden slopen, overstromingen als je om een of andere reden geen dam hebt gebouwd of tornado's die helemaal niet helpen. Je wil dus overstappen naar hydro-elektrische dammen, windmolens en zonnepanelen voor zover het kan. Al is het maar omdat het strategische grondstoffen scheelt die je vervolgens kan verkopen.
Oh en ja, Gandhi klaagt nog steeds in de prehistorie dat je geen kernwapens hebt.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.