Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Prutzertje schreef op zondag 12 mei 2019 @ 11:20:
Hoe plaatsen jullie de steden eigenlijk? Ik probeer altijd de steden elkaars zone niet aan te raken (6 tiles uit elkaar). Maar echter keek ik gister op de map beter en de computer doet dit eigenlijk niet ?
Het wisselt, early game wat verder uit elkaar om de juiste resources te krijgen en ook de expansie van de tegenstander te remmen. In late game kan ik dan uiteindelijk nog steden stichten tussen mijn huidige steden. Bonussen van districten naast elkaar plaatsen wegen hoger voor mij dan heel veel lege tegeltjes in een stad.

In het begin neem ik eigenlijk ook altijd een citystate over die in de buurt van mijn rijk ligt. Puur omdat die populatie technisch zeer interessant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16:06
Brilsmurfffje schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 11:10:
[...]

In het begin neem ik eigenlijk ook altijd een citystate over die in de buurt van mijn rijk ligt. Puur omdat die populatie technisch zeer interessant is.
Hadden ze de combat strength van CS niet verhoogd in de laatste patch?

Ik ergerde me er altijd aan hoe de AI ze overnam (niet perse omdat het hen een voordeel geeft, maar gewoon omdat er dan een leuk gameplay-element wegvalt), dus ik gebruikte altijd een mod die ze city walls gaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davidov
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online
Nieuwe patch komt eraan, brengt toch wel wat interessante, goede en handige veranderingen met zich mee:

Lumber mills op Jungle tiles bijv *O*

Komt donderdag 6 juni uit dacht ik.

[ Voor 6% gewijzigd door davidov op 04-06-2019 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:52
Wait what... "GIANT DEATH ROBOT" ??!!!

Tijd om die uitbreiding te kopen.

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Liegebeest schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 21:53:
Wait what... "GIANT DEATH ROBOT" ??!!!

Tijd om die uitbreiding te kopen.
Vind ik imho een beetje afdoen aan de realistische feel van de game. Gelukkig heb ik meestal mijn competitie al kapot genuked voor het zover kan komen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoekieLeeuw
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

LoekieLeeuw

Finishing move: Batista Bomb

(overleden)
Ik kijk niet zo naar de afstand. Wel naar beschikbare resources en loyalty penalties.
Ik probeer de laatste tijd wat potjes op deity, maar ik heb bijna altijd 3 civs op 15 tiles of minder van mijn capital. Deze settlen natuurlijk ook allemaal in mijn richting. Hierdoor heb ik bijna geen ruimte om een nieuwe stad te settlen en ik heb in no time war met minimaal 1 civ. En dat overleef ik meestal niet. Hebben jullie hier ook last van? De filmpjes op youtube hebben dit lang niet zo. Ik speel rise and fall btw.

Programming today is a race between software engineers striving to build bigger and better idiot-proof programs, and the Universe trying to produce bigger and better idiots. So far, the Universe is winning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liegebeest
LoekieLeeuw schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 22:04:
Ik kijk niet zo naar de afstand. Wel naar beschikbare resources en loyalty penalties.
Ik probeer de laatste tijd wat potjes op deity, maar ik heb bijna altijd 3 civs op 15 tiles of minder van mijn capital. Deze settlen natuurlijk ook allemaal in mijn richting. Hierdoor heb ik bijna geen ruimte om een nieuwe stad te settlen en ik heb in no time war met minimaal 1 civ. En dat overleef ik meestal niet. Hebben jullie hier ook last van? De filmpjes op youtube hebben dit lang niet zo. Ik speel rise and fall btw.
Ik zit op'n lager niveau en heb d'r daar doorgaans eentje die die truc probeert. Een keertje goed kwaad maken en een paar steden grijpen. Dan ben je meteen mooi uitgebreid. En als het nog early game is, dan maar uitroeien; dan valt de penalty enigszins mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:13
Wanneer je early game een andere civ simpel kunt uitroeien, dan speel je op een te laag niveau om jezelf uit te dagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AntiChrist7
Op deity krijgt de AI twee extra settlers + nog andere units, samen met nog wat tech boosts. Dus normaal dat je vrij snel ingeboxt raakt. En de beste manier om in te halen is dan idd oorlog (omdat de AI enorm slecht is in combat).

Als je dat niet leuk vindt, speel dan gewoon op een lagere difficulty. Ik speel ook "maar" op emperor, omdat ik oorlog niet goed gedaan vind in civ (mede omdat de AI erin slecht is) en continu inhaalrace doen is niet mijn idee van fun. To each their own.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
Anakha schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 10:46:
Wanneer je early game een andere civ simpel kunt uitroeien, dan speel je op een te laag niveau om jezelf uit te dagen.
Nooit gezegd dat het "simpel" was voor me om'm uit te roeien :) Ik heb d'r wel wat werk in moeten steken. Maar inderdaad, ik speel op Prince en probeer voorzichtig King.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark777
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 28-06 19:29
Ik speel liever multi player veel meer interactie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LoekieLeeuw
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

LoekieLeeuw

Finishing move: Batista Bomb

(overleden)
Liegebeest schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 09:43:
[...]

Ik zit op'n lager niveau en heb d'r daar doorgaans eentje die die truc probeert. Een keertje goed kwaad maken en een paar steden grijpen. Dan ben je meteen mooi uitgebreid. En als het nog early game is, dan maar uitroeien; dan valt de penalty enigszins mee.
Dat probeer ik uiteraard, maar ik heb dan max iets van 4 units (warrior, slinger of archer). Dat is niet genoeg om een aanval af te slaan. En wanneer dat wel zo is, dan komt paar turns erna civ2 en civ3.

Met monty en zijn eagle warriors is het mij al wel eens gelukt. Deze kosten bijna niets en zijn vrij sterk waardoor ik wel door de eerste paar beurten kom

Programming today is a race between software engineers striving to build bigger and better idiot-proof programs, and the Universe trying to produce bigger and better idiots. So far, the Universe is winning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AntiChrist7
Wat je ook altijd kan doen, is sealevel naar laag zetten, dan komt er meer land vrij (maar ook voor de AI, dus mogelijk gaan ze dan nog meer snowballen).

Ik weet niet of het al in de game zit sinds de laatste update, maar ik speel met een mod die Citystates gratis muren geeft vanaf het begin. Dat helpt wel een beetje om ervoor te zorgen dat ze niet allemaal veroverd zijn tegen turn 50 door de AI. Al is dit op emperor, het kan zijn dat het op deity niet helpt

EDIT: is er btw al gezegd wanneer die juni update live is? heb nog niets zien updaten in steam

[ Voor 9% gewijzigd door AntiChrist7 op 14-06-2019 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:33
AntiChrist7 schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 21:32:
[...]
EDIT: is er btw al gezegd wanneer die juni update live is? heb nog niets zien updaten in steam
De devs hebben aangegeven dat ze de laatste content aan het afronden zijn. Er waren al wat grappen over dat de naam wel apart gaan zijn als deze in juli vrij wordt gegeven.
Mijn vermoeden/gok is dat ze juni nog wel gaan redden voor de Windows release, maar dat het krap wordt voor ze (als ze nu nog aan het rushen zijn op de content).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AntiChrist7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AntiChrist7
favoriete toevoeging: wanneer er een barbarian camp spawnt, is er nu een notification waar je op kan klikken.

Niet meer dat "he dat geluid, ok waar is het?" *scroll scroll*

[ Voor 8% gewijzigd door AntiChrist7 op 18-06-2019 22:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davidov
  • Nu online
AntiChrist7 schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 22:38:
favoriete toevoeging: wanneer er een barbarian camp spawnt, is er nu een notification waar je op kan klikken.

Niet meer dat "he dat geluid, ok waar is het?" *scroll scroll*
Eens, een aanpassing die zéér welkom is. Ik was het zoeken zo beu dat ik het meestal liet gaan..."ik merk het wel als de barbaren voor de poort staan".

Het spel is echt wederom een stuk gebruiksvriendelijker geworden, andere wijzigingen die erg goed bevallen:
- Het kunnen bijhouden van de stats van je tegenstanders (als de AI kan ruiken dat ik veel geld heb, waarom mag ik dat dan niet van hen weten?)
- Kleinere meldingen voor geruchten en events, niet meer je hele scherm vol spam en moeten wachten tot het wegtrekt
- Nieuwe en toffere Pantheon beleifs. ipv dat er 1 a 2 zijn die bijzonder goed zijn waar iedereen op duikt is er nu keuze uit 3-4-5 die echt de moeite waard zijn.

Enige nadeel: het spel is nu zo fijn getweaked naar de wensen van de gebruikers, dat ik het gisteren opeens heeeeel erg vond beginnen te lijken op Civ 5. Alsof dat wat Civ 6 zo anders maakte inmiddels dusdanig is afgezwakt dat de verschillen erg klein zijn geworden. Desalniettemin ben ik blij :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
iemand al wat succes gehad met Mali op een redelijke difficulty (emperor of hoger). Mijn enige goeie starts zijn ironisch die met beperkte tiles woestijn (en wat CS eerst te ontmoeten). Ikb ben eigenlijk geen fan van civs die zwaar op hun start bias vertrouwen (nubia, russia, etc...), want de map generator houdt daar niet altijd evengoed rekening mee...

Die -30% productie is echt bruut, ik heb gewoon geen tijd om een leger te maken, en dan komt de AI natuurlijk aankloppen.

Wat ik me ook bedacht,: ze zijn d enige civ met een negatieve eigenschap

[ Voor 18% gewijzigd door AntiChrist7 op 22-06-2019 20:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• djidee
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-06 23:54

djidee

Mr. Slungel

Lijk eindelijk eens een pot op immortal te winnen... Al was dat niet helemaal fair...

Conclusie was steeds: Zodra ze me ontdekken, ben ik vrij vlot de klos, is het puur overleven, rekken, maar kom je niet aan een degelijke basis neerleggen toe...

In games op lagere moeilijkheid merkte ik dat ik vaak in het begin gelijk op ga, en naar verloop van tijd flink begin uit te lopen, waardoor de endgame vaak niet zo spannend meer is....

En aangezien ik nog met de Inca's moest spelen:

Immortal, Domination Only, Earth met True Start Locations, en tegenstanders vooral Europeanen (zodat ze elkaar in het begin ook het leven lekker zuur maken)... Want zo heb je in den beginne het continent voor jezelf, vinden ze je niet en kun je redelijk ongestoord (op wat barbaren na) mee in de race

En inderdaad, met iets wat achterstand de eerste ages door, vervolgens wel een Heroic Age kunnen pakken en toen was heel America en Australie wel onder mijn hoede, en wat kleine strongholds in Afrika als springplank naar de tegenstanders. De Endgame is nu fun (behalve de nukes die Hongarije op nagenoeg elke stronghold in afrika gegooid heeft), en ik lijk het te gaan redden... Wel 3 steden nodig die continu jet fighters produceren om ze de oceaan over te sturen tegen de GDR's, maar stapje voor stapje rol ik de zooi op O+

[ Voor 5% gewijzigd door djidee op 08-07-2019 10:01 ]

"Mekker, blaat"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark777
mooi probeer nu eens een MP game veel leuker dan tegen AI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-06 08:38
Nice @djidee .
mark777 schreef op maandag 8 juli 2019 @ 10:59:
mooi probeer nu eens een MP game veel leuker dan tegen AI
Niet mee eens (normaal bij games altijd, maar in CIV niet). Bij MP ben je tijdsgebonden, wat voor mij de hele sfeer van het spel weghaalt. Ik wil alles kunnen lezen, over mijn tactieken nadenken, weglopen als ik even weg wil en een kwartier lang nadenken over de gevolgen van een actie die ik wil gaan doen. Zonder dat anderen op mij hoeven te wachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark777
StealthyPeanut schreef op maandag 8 juli 2019 @ 11:04:
Nice @djidee .

[...]

Niet mee eens (normaal bij games altijd, maar in CIV niet). Bij MP ben je tijdsgebonden, wat voor mij de hele sfeer van het spel weghaalt. Ik wil alles kunnen lezen, over mijn tactieken nadenken, weglopen als ik even weg wil en een kwartier lang nadenken over de gevolgen van een actie die ik wil gaan doen. Zonder dat anderen op mij hoeven te wachten.
Helemaal me eens!! Daarom hebben ze nu de play by cloud functie. Speel je 1 turn per keer en heb je alle tijd om na te denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StealthyPeanut
mark777 schreef op maandag 8 juli 2019 @ 11:17:
[...]

Helemaal me eens!! Daarom hebben ze nu de play by cloud functie. Speel je 1 turn per keer en heb je alle tijd om na te denken.
Dat zag ik inderdaad, leuke toevoeging voor sommige, maar voor mij niet echt. Ik doe dan dus mijn beurt en zet hem in de cloud. Als mijn tegenspeler dan die avond geen tijd heeft, wordt mijn beurt pas de volgende dag vrijgegeven. Toch? Of begrijp ik het verkeerd?

Ik heb maar weinig tijd per week om te gamen, dus als ik dan 4 uur vind op een avond, wil ik gewoon vol door kunnen knallen, op mijn tempo en zonder andere wachttijden.

[ Voor 3% gewijzigd door StealthyPeanut op 08-07-2019 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
Wat al veel zou helpen, is dat ze niet de standaard x- aantal minuten/turn hanteren, maar zoals in Endless Legend een timer: als de voorlaatste op end turn heeft geklikt, heb je nog een minuut om je turn af te werken.

Want soms heb je inderdaad van die turns waar je een poosje over doet omdat je je districten ofzo zit te plannen (leuk trouwens dat ze die tack mod hebben erin geintegreerd, nu nog de CS have walls mod)

Wil wel eens MP doen, maar uit mijn ervaring met Civ V heb ik geleerd hoe moeilijk het is om een groep te samen te brengen + die opnieuw samen te brengen voor de volgende sessies. Jammer dat er niet het Paradox/Amplitude model is waar alleen de host alle dlc moet hebben, dat zou al een flinke drempel wegnemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:26
AntiChrist7 schreef op maandag 8 juli 2019 @ 12:15:
Wat al veel zou helpen, is dat ze niet de standaard x- aantal minuten/turn hanteren, maar zoals in Endless Legend een timer: als de voorlaatste op end turn heeft geklikt, heb je nog een minuut om je turn af te werken.

Want soms heb je inderdaad van die turns waar je een poosje over doet omdat je je districten ofzo zit te plannen (leuk trouwens dat ze die tack mod hebben erin geintegreerd, nu nog de CS have walls mod)

Wil wel eens MP doen, maar uit mijn ervaring met Civ V heb ik geleerd hoe moeilijk het is om een groep te samen te brengen + die opnieuw samen te brengen voor de volgende sessies. Jammer dat er niet het Paradox/Amplitude model is waar alleen de host alle dlc moet hebben, dat zou al een flinke drempel wegnemen
Je kunt dlc wel uitschakelen dus dat hoeft geen probleem te zijn. Maar zodra je een langere game gaat spelen haken er vermoedelijk altijd mensen af die op achterstand staan. Vermoed dat de enige manier om met meer dan 3 spelers online te spelen de snelle multiplayer modus is zodat je in +- 4 uur een game af hebt.

Wachten in de multiplayer is niet zo erg zo lang je in die tijd maar kunt pre-plannen. In Civ V had ik vaak bij elke stad een behoorlijke lijst build orders staan. Deze bouwde ik op tussen de turns door en ik liep ze daarna regelmatig na om te fine-tunen. Bijvoorbeeld als ik een nieuw gebouw kreeg dat heel goed was of als ik een leger nodig had. In Civ VI ging dat niet meer. Er is nu wel iets ingepatched geloof ik?

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark777
sdk1985 schreef op maandag 8 juli 2019 @ 12:53:
[...]

Je kunt dlc wel uitschakelen dus dat hoeft geen probleem te zijn. Maar zodra je een langere game gaat spelen haken er vermoedelijk altijd mensen af die op achterstand staan. Vermoed dat de enige manier om met meer dan 3 spelers online te spelen de snelle multiplayer modus is zodat je in +- 4 uur een game af hebt.

Wachten in de multiplayer is niet zo erg zo lang je in die tijd maar kunt pre-plannen. In Civ V had ik vaak bij elke stad een behoorlijke lijst build orders staan. Deze bouwde ik op tussen de turns door en ik liep ze daarna regelmatig na om te fine-tunen. Bijvoorbeeld als ik een nieuw gebouw kreeg dat heel goed was of als ik een leger nodig had. In Civ VI ging dat niet meer. Er is nu wel iets ingepatched geloof ik?
je kan gewoon een build order maken hoor in civ6. Geen enkel probleem. En als je een groep zoekt om mee online te spelen. Hier een groep die quitters tegengaat:

Discord | https://discord.gg/ubwTNdd

we spelen soms ook met een variable timer. Dus als je extra tijd nodig hebt vraag je de host voor meer tijd en kan hij extra tijd aan de timer toevoegen. Is denk ik een mod ofzo

[ Voor 7% gewijzigd door mark777 op 08-07-2019 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
sdk1985 schreef op maandag 8 juli 2019 @ 12:53:
[...]

Het gaat me niet om dlc's uit te schakelen, maar juist om ze aan te schakelen, zodat je meer mensen kan bereiken.

Ter illustratie: tijdje geleden (nog voor GS) speelde ik een MP verkenningspel met iemand die net basegame civ 6 had gekocht in een sale. We weten allemaal dat de game met rise and fall beter is. wat was het resultaat? Ik moest mijn hele brein rewiren naar basegame mechanics, ik kon hem verschillende dingen niet tonen/uitleggen die de game beter maken, en dus was hij ook niet echt warmgemaakt om de expansie te kopen. Had ik gewoon een MP spel met alle dlc kunnen spelen met hem (ozlas Paradox en Amplitude doen), kon hij voor zichzelf heel makkelijk vergelijken wat het toevoegde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djidee
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-06 23:54

djidee

Mr. Slungel

Zo, nog mooi voor de vakantie aan :+

Duurde nog langer dan gedacht, vooral ook einde alliantie afwachten :9
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/vIPTb31YMTyVLWM00grB5OJz/full.png
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Rw06Cc2LrsqPKK74HucuZotC/full.png

"Mekker, blaat"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seriousjin
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 25-06 18:11

seriousjin

Let's get seriously serious..

djidee schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 11:26:
Zo, nog mooi voor de vakantie aan :+

Duurde nog langer dan gedacht, vooral ook einde alliantie afwachten :9
[Afbeelding]
[Afbeelding]
_/-\o_

"You may be big, but I am serious!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fearblaster
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 24-08-2023
wat doen jullie eig altijd als eerste zet? Ik laat men warrior scouten, bouw eerst monument dan granary en dan builder als eerste zet.

Probeer dan altijd het pantheon te nemen voor de gratis settler omdat de snellere border expansion erbij ook wel mooi is meegenomen.

Daarna heb ik nooit echt een plan, ik weet hoe eerder ik steden vestig hoe beter maar kan het mij nooit laten om wonders te bouwen als ze weinig turns kosten, blijf ik dit hele tijd doen maar settlers blijven uit.

Zelfde met holy district bouwen snel dat ik toch een profeet heb.

Wat doen jullie, toch settlers alle prio geven?

Ik speel altijd op difficulty prince ( en ik moet zeggen heb er nu 3 potjes op zitten en geen enkele keer is mij de oorlog verklaart door een AI )

WOLOYOLO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark777
ik bouw eerst een builder daarna een scout. bouw eigenlijk nooit een monument

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 17:29

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Ik laat mijn warrior ook scouten. Een monument of gebouw bouw ik niet in het begin. Ik probeer zsm een mini legertje op te bouwen en mn rijk uit te breiden naar 3 steden oid. En dan in elke stad een slinger en een warrior. Maar mss zou ik wat eerder voor builders moeten gaan.

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
Monument bouw ik altijd in nieuwe steden ivm loyalty en culture (=growth), verder nooit in mijn capital. Daar heb ik veel belangrijkere zaken te bouwen early game.

Eigenlijk altijd: Scout (verkennen = golden age), Slinger (1 kill = upgrade voor Archer), warriors/slingers (zoveel als ik denk nodig zijn om te voorkomen in early war te belanden), ga dan kijken wat ik daarna nodig heb/ Granary heb je op dat punt helemaal nog niet nodig (mits je max housing hebt door je startlocatie uiteraard). Dan eventueel een builder (mits ik die al met 30% korting kan bouwen) en.of settle (mits ik die met 50% korting kan bouwen).

Ik zie veel mensen beginnen met een builder en tegels improven, terwijl de population nog veel te laag is om deze tegels ook te kunnen "selecteren" met je pop. Dan heeft dit totaal nog geen zin.

Ik probeer voor T50 altijd wel een 2e stad te settelen.

[ Voor 23% gewijzigd door StealthyPeanut op 22-07-2019 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
fearblaster schreef op maandag 22 juli 2019 @ 10:40:
wat doen jullie eig altijd als eerste zet? Ik laat men warrior scouten, bouw eerst monument dan granary en dan builder als eerste zet.

Probeer dan altijd het pantheon te nemen voor de gratis settler omdat de snellere border expansion erbij ook wel mooi is meegenomen.

Daarna heb ik nooit echt een plan, ik weet hoe eerder ik steden vestig hoe beter maar kan het mij nooit laten om wonders te bouwen als ze weinig turns kosten, blijf ik dit hele tijd doen maar settlers blijven uit.

Ik speel altijd op difficulty prince ( en ik moet zeggen heb er nu 3 potjes op zitten en geen enkele keer is mij de oorlog verklaart door een AI )
Op prince en king is de AI dan ook wel erg passief en maakt het niet zoveel uit wat je doet. Als je een beetje op de agenda's van de leiders speelt is het perfect mogelijk om op Emperor niet aangevallen te worden. Zeker als je wilt allianties begint te maken is de AI snel afgeschrikt

Het hangt natuurlijk een beetje af van start tot start, maar ik begin vaak met scout- builder-slinger-settler (soms die laatste twee omgewisseld, hangt ervan af of er barbarians in de buurt zijn)

Scout om in de andere richting te verkennen dan de warrior. Builder om je tiles te verbeteren en de boost voor craftmanship (3 tiles verbeteren) binnen te halen. Eenmaal de settler gebouwd is, kan je agoge inslotten en maak ik een legertje van in totaal 3 slingers en 2 barbarians.

Monuments bouw ik inderdaad ook zelden, belangrijker is om de inspirations te halen en goed te timen. Zelfde geldt voor tech.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark777
is kans dat civ6 ook beschikbaar komt op google stadia?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
mark777 schreef op maandag 22 juli 2019 @ 15:21:
is kans dat civ6 ook beschikbaar komt op google stadia?
Als ik het me goed herinner kwam het civ logo wel langs bij een presentatie. But then again, die van Mario ook.

[ Voor 7% gewijzigd door Magic op 22-07-2019 15:39 ]

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liegebeest
Oh fijn... Gathering Storm is in de aanbieding (-25%)... En ik had me juist voorgenomen even geen geld uit te geven, zelfs niet aan die leuke jurk die in laatst zag hangen... En dan komt dit! Argh :D

Kom op! Houd die portemonee dicht!

[ Voor 8% gewijzigd door Liegebeest op 22-07-2019 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Safri7879
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 26-06 10:50
Liegebeest schreef op maandag 22 juli 2019 @ 21:16:
Oh fijn... Gathering Storm is in de aanbieding (-25%)... En ik had me juist voorgenomen even geen geld uit te geven, zelfs niet aan die leuke jurk die in laatst zag hangen... En dan komt dit! Argh :D

En? Gekocht? ;)

Ik sta ook op het punt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen O
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 27-06 21:21
Rise and Fall voor iOS zit er aan te komen is beschikbaar.

Ik kreeg net een update binnen op mijn iPhone en iPad. In de beschrijving staat het volgende:
- Rise and Fall expansion pack now available via In-App Purchase.
Na het opstarten worden de overige DLC bijgewerkt, maar nog geen Rise and Fall.
Waarschijnlijk moet deze nog vrijgegeven worden, maar waarschijnlijk zal dat niet lang meer duren.

Prijs: € 32,99

Bron: Sid Meier's Civilization® VI van Aspyr Media, Inc.

[ Voor 3% gewijzigd door Jeroen O op 24-07-2019 08:00 . Reden: Inmiddels beschikbaar ]

Ik heb geen tijd, ik moet een belangrijk computerspel spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark777
is civilization 6 ook te streamen via nvidia Geforce Now?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Liegebeest schreef op maandag 22 juli 2019 @ 21:16:

Via de bekende websites is hij voor circa 21-22 euro te verkrijgen. Sterkte :+ .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroen O
Ook Gathering Storm zit er aan te komen voor iOS. Het is de bedoeling dat deze dit jaar nog verschijnt:

https://twitter.com/civgame/status/1153735546721591296?s=21

Ook voor de Nintendo Switch eigenaren is er goed nieuws: Rise & Fall en Gathering Storm verschijnen ook voor dit platform:

https://twitter.com/civgame/status/1153768796806451200?s=21

Ik vind het goed om te lezen dat er tenminste toch één ontwikkelaar is die de moeite neemt om een volwaardig spel voor iOS uit te brengen en te onderhouden door het uitbrengen van patches en nieuwe DLC die ook voor de PC verschijnen.

Meestal als er een PC spel wordt uitgebracht voor iOS, dan krijg je wat er op dat moment is met hooguit wat bugfixes maar naar verdere ontwikkeling en DLC kun je fluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
Safri7879 schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 09:15:
[...]
En? Gekocht? ;)

Ik sta ook op het punt...
Nope, maar wel een fantastische broek! :9~
sdk1985 schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 20:54:
[...]

Via de bekende websites is hij voor circa 21-22 euro te verkrijgen. Sterkte :+ .
Ik voel me heel dom, maar de "bekende sites" zijn voor mij Steam en GoG. Ik zie dat ie bij GreenManGaming eerder dit jaar zowaar €8 was! Holy moley.

[ Voor 46% gewijzigd door Liegebeest op 24-07-2019 19:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
Liegebeest schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 19:33:
[...]

Nope, maar wel een fantastische broek! :9~

[...]

Ik voel me heel dom, maar de "bekende sites" zijn voor mij Steam en GoG. Ik zie dat ie bij GreenManGaming eerder dit jaar zowaar €8 was! Holy moley.
Zie Online Gamekeys kopen - Deel II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Safri7879
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 26-06 10:50
Iets meer dan 20 euro zeer mooi prijsje voor Gathering Storm. Eerst eindelijk Windows 10 installeren. Hopelijk draait Civ 6 dan iets vlotter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:18

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

fearblaster schreef op maandag 22 juli 2019 @ 10:40:

Het is voor een deel ook ontdekken wat je zelf prettig vindt, maar ik begin over het algemeen met een scout omdat je met ontdekken redelijk veel voordeel kan krijgen (nieuwe beschavingen ontmoeten, kampjes clearen, en goed overzicht voor je volgende stad). Met de warrior scout je dan ernaast maar die moet wel in de buurt van je stad blijven.

Welke Science en civics hangen heel erg af van de omgeving van je stad. Een builder is trouwens over het algemeen geen goed idee aan het begin. Je hebt nog te weinig inwoners om de tiles die je daarmee bewerkt te harvesten (elke inwoner die je hebt kan 1 tile harvesten). Ik zet mijn steden dus aan het begin ook altijd op food focus, pas als je 5-6 bewoners hebt ga je het meest uit je stad halen.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
DeNachtwacht schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 20:24:
[...]

Welke Science en civics hangen heel erg af van de omgeving van je stad. Een builder is trouwens over het algemeen geen goed idee aan het begin. Je hebt nog te weinig inwoners om de tiles die je daarmee bewerkt te harvesten (elke inwoner die je hebt kan 1 tile harvesten). Ik zet mijn steden dus aan het begin ook altijd op food focus, pas als je 5-6 bewoners hebt ga je het meest uit je stad halen.
Ben ik het niet mee eens. Als je scout-slinger-builder doet, dan ben je wss tegen dan al tot 3 population gegroeid en kan je drie tiles bewerken.

Ook: hoe vroeger een improvement bouwt, des te meer turns hij extra resources oplevert. 3 improvements bouwen geeft je trouwens een boost voor Agoge, de beste vroege military policy card

Tiles harvesten is trouwens iets anders in Civ 6 dan tiles bewerken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark777
bouw altijd als eerste een builder. een bewerkte tile levert ook meer groei en productie op etc. Dus hoe eerder hoe beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
mark777 schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 21:41:
bouw altijd als eerste een builder. een bewerkte tile levert ook meer groei en productie op etc. Dus hoe eerder hoe beter
Maar die eerste builder kan als hij klaar is net 1 tile bewerken, maar je hebt dan nog geen 2pop, dus kan je die tile niet selecteren. Dus te vroeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark777
1 pop is een tile als ik het goed heb dus hij kan 1 tile bewerken. Kies een food tile en je stad is zo verder gegroeid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AntiChrist7
een scout als eerste bouwen is veel nuttiger: citystates en villages ontmoeten kan veel opleveren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davidov
  • Nu online
StealthyPeanut schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 21:49:
[...]

Maar die eerste builder kan als hij klaar is net 1 tile bewerken, maar je hebt dan nog geen 2pop, dus kan je die tile niet selecteren. Dus te vroeg.
Hoezo te vroeg?
Elke stad heeft vanaf het begin 1 civilian die op het land werkt.
Zet met een builder een farm op wheat/rice en je krijgt veeeel sneller een 2e civilian op het land.
Kan je dus ook sneller een 2e tile ontwikkelen, etc etc.

Bovendien, ik wil geen resources mislopen, "een euro nu is meer waard dan een euro morgen":

Scenario A: je wacht met tiles ontwikkelen tot je 3 civilians hebt die het land bewerken. In beurt 30 heb je 3 civilians en kan je tiles gaan ontwikkelen.
Ondertussen bouw je warriors (bijv)
Resultaat: je hebt meer warriors dan de concurrentie. Jeuj.

Scenario B: je bouwt een builder en na 10 beurten is die af, ondertussen heb je al een civilian erbij. Je maakt wat farms, krijgt +2 food erbij per civilian en na 26 beurten is je 3e civilian af.
Resultaat: je hebt X aantal beurten flink meer food gekregen en hebt daardoor 4 beurten eerder een extra civilian erbij.

En gezien warriors niks bijdragen aan food of productie weet ik het wel (rampstarten met hordes aan barbaren daargelaten ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

mark777 schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 23:03:
1 pop is een tile als ik het goed heb dus hij kan 1 tile bewerken. Kies een food tile en je stad is zo verder gegroeid.
Zie de opmerking van hierboven. Het gaat er niet om dat het slecht is, maar op langere termijn levert een scout gewoon meer op (tenzij je er onvoorzichtig mee om gaat en hij snel dood gaat).

Er zitten veel persoonlijke voorkeuren in maar ik heb inmiddels toch behoorlijk wat Civ5&6 ervaring (speel nu op deity) en een scout is toch altijd de best first pick wat mij betreft. Maar goed iedereen moet verder ook zelf ontdekken wat hij/zij het fijnst vindt.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StealthyPeanut
davidov schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 23:18:
[...]

Hoezo te vroeg?
Elke stad heeft vanaf het begin 1 civilian die op het land werkt.
Zet met een builder een farm op wheat/rice en je krijgt veeeel sneller een 2e civilian op het land.
Kan je dus ook sneller een 2e tile ontwikkelen, etc etc.
Had het iets anders en uitgebreider moeten schrijven:

Omdat scout veeel meer oplevert in de vroege beurten, dan die paar beurten extra met 1 builder. Je kunt 1 van de 3 builds gebruiken, maar die andere 2 builds staan een langere tijd "stil" aangezien je nog geen 4 pop hebt. Deze potentie benut je dus niet.

Early explore : goodie huts, golden age, mapkennis, gratis envoy city states (altijd wel 1, maar laatst 3 gratis envoys door exploren, wat zorgde voor early pantheon, 2 productie en 2 science in de capital vanaf beurt 7 tot 10 ofzo. Succes om daar voor te builden. Ook kunnen early barbs je builder stelen en de capital overnemen. Daarom bouw ik eerst 3x army (slinger en 2x warrior). Zodra ik builders goedkoper kan bouwen 30% korting) en 4 tegels kan gebruiken zorg om dat ze gebouwd worden.

In 20% van mijn games krijg ik ook nog een gratis builder uit een goodie hut.

[ Voor 3% gewijzigd door StealthyPeanut op 08-08-2019 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davidov
  • Nu online
StealthyPeanut schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 07:09:
[...]
Early explore : goodie huts, mapkennis, gratis envoy city states (altijd wel 1, maar laatst 3 gratis envoys door exploren, wat zorgde voor early pantheon, 2 productie en 2 science in de capital vanaf beurt 7 tot 10 ofzo. Succes om daar voor te builden. Ook kunnen early barbs je builder stelen en de capital overnemen. Daarom bouw ik eerst 3x army (slinger en 2x warrior). Zodra ik builders goedkoper kan bouwen 30% korting) en 4 tegels kan gebruiken zorg om dat ze gebouwd worden.
Ok ik zie je punt, maar ik concludeer dat je op maps speelt met veel land?
Ik speel juist veel maps met veel relatief kleine eilanden of kleinere continenten: in verhouding veel meer water.
En als je met veel water speelt heb je in het begin minder goodie huts, minder map scouten ivm nog niet de zee op kunnen, city states zover je die al kan bereiken kan je ook vinden met een warrior....
Als er minder te scouten is heb je ook minder aan scouts, zo gek is dat niet.

En early barbs kunnen je builder stelen en stad overnemen? 1. je moet je kostbaarheden nooit onbeheerd achter laten zowel ingame als IRL ;) 2. stad overgenomen door barbaren is me nog nooit gebeurd, maar misschien speel ik op een te laf niveau :P

Maar nu ik erover nadenk, ken ik meer mensen die inzetten op scouts in het begin :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark777
leuk een scout maar nu de barbs veel sterker zijn geworden en vaker voorkomen kan je ze niet zomaar overal naartoe sturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
davidov schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 09:52:
[...]

Ok ik zie je punt, maar ik concludeer dat je op maps speelt met veel land?
Ik speel juist veel maps met veel relatief kleine eilanden of kleinere continenten: in verhouding veel meer water.
En als je met veel water speelt heb je in het begin minder goodie huts, minder map scouten ivm nog niet de zee op kunnen, city states zover je die al kan bereiken kan je ook vinden met een warrior....
Als er minder te scouten is heb je ook minder aan scouts, zo gek is dat niet.
Dit is een persoonlijke mening, maar ik vind Civ 6 eigenlijk niet echt geschikt voor zware watermaps: Het naval gedeelte is niet interessant of goed uitgewerkt. Coastal cities worden over het algemeen gezien als zwakker. Je zit inderdaad vaak lang opgesloten tot je over de oceaan kunt varen (weinig AI of city state interactie)

Ook kan de AI eigenlijk niet overweg met veel water. Het is ook geen toeval dat civs met naval bonussen als de zwakkere of matige worden gezien: Harald, Dido, Elizabeth,...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark777
probleem is dat coast cities heel gemakkelijk zijn in te nemen vanaf het water. weinig tegen te doen. Was in civ4 minder makkelijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17:45
gisternacht civ weer opgepakt en laatste dlc ook ff gekocht. Speel nu met science focus, echt zoveel leuker dan 35+ units te verplaatsen om war te houden. Speelde eigenlijk altijd met alleen maar focus vechten maar kapte eigenlijk altijd bij middenspel omdat het zo enorm boring was al die units te bedienen. Nu veel toffer.

Leuk! eindelijk spel eens uitspelen tot eind wss. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
Welkom terug en geniet er van!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

TweakerVincent schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 13:03:
gisternacht civ weer opgepakt en laatste dlc ook ff gekocht. Speel nu met science focus, echt zoveel leuker dan 35+ units te verplaatsen om war te houden. Speelde eigenlijk altijd met alleen maar focus vechten maar kapte eigenlijk altijd bij middenspel omdat het zo enorm boring was al die units te bedienen. Nu veel toffer.

Leuk! eindelijk spel eens uitspelen tot eind wss. :D
Een religion victory is nog leuker vind ik zelf, dan heb je nog holy wars die je kan uitvechten en draait oorlog meer om area control ipv he inemen van steden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AntiChrist7
September update voor civ 6:

YouTube: Civilization VI - September 2019 Update

Belangrijkste is dat coastal cities en great admirals een buff krijgen. Er komen nieuwe maps, en er is ook nog een nieuwe MP modus (waar er geen details worden over gegeven). Rockbands en level 4 governments krijgen ook changes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
de nieuwe mp mode

YouTube: Civilization VI: Red Death - New Game Mode (Battle Royale)

een soort battle royale/rts hybrid? Ik loop er niet echt warm voor. MP wordt sowieso al niet veel gespeeld in vergelijking, en zeker de scenarios niet. Ik weet wel dat we allemaal balance fixes en dergelijke krijgen voor SP, maar dit lijkt me iets dat leuk is voor één keer max. Had liever wat nieuwe wonders of units of dergelijjke gehad, al ben ik ook al blij met de nieuwe maps

[ Voor 5% gewijzigd door AntiChrist7 op 10-09-2019 23:41 ]

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-06 21:21

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

@AntiChrist7 Gegeven paard he...
Ik loop er zelf ook niet warm voor, maar ik ga het waarschijnlijk wel een keer proberen.
Persoonlijk zie ik liever meer tijd en moeite in de AI, des noods voor het volgende deel VII want dat is eigenlijk nog steeds niet op orde.

Wonders en units verwacht ik met de volgende (en laatste?) expansie / dlc (hoe ze het ook gaan noemen), waarna de verplichte complete / goty edities weer worden uitgebracht.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark777
Nieuwe MP mode nu beschikbaar: Red Death. erg grappig en kort spel. soort survival mode waar je geen steden of units kan bouwen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• veldkampj
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 29-04-2022
polopolo150 schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 21:18:
Wat zijn jullie ervaringen met de Switch versie? Zelf kan ik het niet opbrengen om uitgebreid thuis te gamen maar op een switch speel ik wel graag.
Bijna een jaar later :P

Ik heb m onlangs gekocht op Switch en ik loop toch vrij regelmatig tegen crashes en vastlopers aan. Het begint inmiddels wel erg vervelend te worden aangezien het opstarten ook elke keer vrij lang duurt.

Vastlopers gebeurden bij mij op het moment dat ik iemand de oorlog verklaarde of gezamenlijk iemand de oorlog wilde verklaren. Ik kon dan niet meer op Goodbye drukken.
Te lang het pauze menu open hebben staan (even naar de wc of een was ophangen tussendoor) heeft al 2x tot een crash geleid.

Gisteravond bleef ie eindeloos op wachten op andere spelers hangen nadat ik een alliance had gesloten en er een paar nieuwe City States bij waren gekomen. Ook bij een 2e poging na een restart was dit het geval.

Hierop heb ik besloten om maar een nieuwe game te starten met mn eigen settings, in de hoop dat het nu beter gaat. Als dit zo blijft is het spel wat mij betreft onspeelbaar op de Switch en gaat ie retour.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark777
Zijn er nog meer Play By Cloud players hier? Ik speel al een tijdje PBC maar het is eigenlijk niet te doen. De helft van de matches crashed....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
is play by cloud niet vreselijk traag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
AntiChrist7 schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 13:00:
is play by cloud niet vreselijk traag?
Ja net als met floppies vroeger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroen O
De mensen die graag nog wat gratis uitbreidingen willen scoren voor de iOS versie van Civilization VI, kunnen de komende dagen hun slag slaan. Net als vorig jaar worden rond de kerst diverse DLC gratis aangeboden. Dit gaat wel om en om, zodat op ieder willekeurig moment één DLC gratis is.

Dit is het schema:
December 18th until 20th: Poland Civilization and Scenario Pack
December 20th until 22nd: Vikings Scenario
December 22nd until 24th: Australia Civilization and Scenario Pack
December 24th until 26th: Persia and Macedon Civilization and Scenario Pack
December 26th until 28th: Nubia Civilization and Scenario Pack
December 28th until January 1st: Khmer and Indonesia Civilization and Scenario Pack

Bron: https://toucharcade.com/2...schedule-ios-aspyr-media/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Ik heb civ 6 op pc met alle dlc en op ios alleen basis. Het lijkt me leuk hem op ios ipad pro te spelen maar ik mis 2 uitbreidingen (rise en milieu dlc). Als ik die wil kopen ben ik krankzinnig veel geld kwijt in-app aankopen.

Kan dat voor een leuk prijsje? Ik sponsor ze nu wel extreem...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark777
TweakerVincent schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 22:04:
Ik heb civ 6 op pc met alle dlc en op ios alleen basis. Het lijkt me leuk hem op ios ipad pro te spelen maar ik mis 2 uitbreidingen (rise en milieu dlc). Als ik die wil kopen ben ik krankzinnig veel geld kwijt in-app aankopen.

ja de expansions zijn belachelijk duur. Ik zou ze zelf daarom ook niet kopen het is dat CPL alleen met expansions speelt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen O
TweakerVincent schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 22:04:

Het kan wel als je een beetje geduld hebt. Het spel en ook de DLC zijn al meerdere keren afgeprijsd geweest. Dus het is een kwestie van tijd dat je die laatste twee ook goedkoper aan kunt schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomski1986
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-05 18:51
Ik heb dit spel inclusief alle expansions vorige week gekocht op steam met grote korting. Ik amuseer me wel enorm ermee alleen heb ik heel soms onfaire games waarin de Barbarians mij over rushen met 3 a 4 units in de eerste 15 minuten van het spel. Echt vreselijk irritant. Speel op de Prince moeilijkheidsgraad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AntiChrist7
Tomski1986 schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 00:13:
Ik heb dit spel inclusief alle expansions vorige week gekocht op steam met grote korting. Ik amuseer me wel enorm ermee alleen heb ik heel soms onfaire games waarin de Barbarians mij over rushen met 3 a 4 units in de eerste 15 minuten van het spel. Echt vreselijk irritant. Speel op de Prince moeilijkheidsgraad.
Als je city gespot wordt door een scout (kan je zien doordat hij een rood uitroepingsteken boven zich heeft) snelt hij direct terug naar zijn kamp en begint die barbarians uit te spuwen die naar je stad komen gelopen. En als er horse resource in de buurt van het kamp is, kunnen het zelf barbarian horseman worden.

Dus zo snel mogelijk een scout killen als je die ziet. Ook zijn de barbarians wat aggressiever dan vroeger zodat je wat meer een vroeg leger op de been brengt, en de AI wat afgeschrikt wordt.

Er is een policy card die -50% production cost geeft aan units, gebruik die even om snel 3 slingers en een warrior te maken, en nadien kan je de policy card gebruiken die +5 combat strength geeft tegen barbaren. Goede timing van de policy cards en weten wat de eureka's/inspirations zijn en wanneer je kan wisselen, zijn belangrijke skills om efficienter te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Zorgen dat je asap een slinger maakt en die fortified in je stad. Als je die nog niet hebt je warriors in je stad zetten en niet de aankomende barbaren aanvallen maar enkel laten verdedigen vanuit je stad. Verder is er ook nog een policy die je +5 geeft in het vechten met barbarians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark777
ja ze hebben de barbs flink sterker gemaakt in een update. volgens mij kan wel zonder barbs spelen ergens in de opties als dat better is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AntiChrist7
Ik zou barbs aan laten. Niet alleen leer je de combat ermee en de noodzaak om een beetje defense force te hebben vroeg, maar ook omdat er bepaalde inspirations/eureka's aan barbs/combat gelinkt zijn (zoals versla een unit met een slinger, clear een barb camp,...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
Ben er nu zelf terug een mee begonnen. had geen goeie andere games voor het moment + ik wil er wat inkomen want er is speculatie over nieuwe dlc aangezien de steamDB regelmatig geupdate wordt

https://forums.civfanatic...ot-updates-thread.656387/

https://forums.civfanatic...peculation-thread.656388/

op welke difficulty spelen jullie meestal? ik zit tussen King en Emperor in (is ook het grootste verschil in difficulty wegens de bonussen). Ik kan Emperor winnen met een beetje een goede start en ik niet teveel ingeboxt raak. Ben wss wat te pacifistisch, want ik voer amper oorlog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Ik speel meestal Deity.. maar speel het ook al een paar jaar.. ;)

V.w.b. De Barbs... Een barb-scout moet je zien te stoppen. Zodra die je stad heeft gespot gaat die terug naar het barb-camp. En zodra die er is spawnt er meteen een andere barb. En dat blijft gebeuren totdat je het camp hebt vernietigd (of andersom)

Everything should be made as simple as possible, but not simpler. (A. Einstein)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Niet online
Iemand trouwens ervaringen met dit spel op de Mac? Zelf heb ik een MBP 13 (2016) met TB. En op het scherm zelf is het geen probleem. Maar standaard hangt die aan een LG 4K-scherm.

Nui twijfel ik er aan om de MPB 16 te halen die wel een eigen dedicated grafische kaart heeft puur voor CIV6. Maar vraag me af of die het wel goed doet met dit spel met alles op High.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:11
AntiChrist7 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 15:47:
Ben er nu zelf terug een mee begonnen. had geen goeie andere games voor het moment + ik wil er wat inkomen want er is speculatie over nieuwe dlc aangezien de steamDB regelmatig geupdate wordt

https://forums.civfanatic...ot-updates-thread.656387/

https://forums.civfanatic...peculation-thread.656388/

op welke difficulty spelen jullie meestal? ik zit tussen King en Emperor in (is ook het grootste verschil in difficulty wegens de bonussen). Ik kan Emperor winnen met een beetje een goede start en ik niet teveel ingeboxt raak. Ben wss wat te pacifistisch, want ik voer amper oorlog.
Speel altijd op Deity. Met alles op random.
Het is belangrijk om te weten wanneer je moet vechten op Deity. Pacifistisch kan, maar dat is soms erg in je nadeel. Als je start met een buur vrij dichtbij, dan kun je bijna niet anders dan vechten én je moet dat winnen.

Het snel vinden van city-states is heel sterk door de +2 voor de eerste envoy. En als suzerain krijg je uiteindelijk nog meer bonussen. Op geschikte mappen begin ik daarom altijd met een scout.

Op Deity heb je verder wel de standaard kennis over wonders en district-planning nodig.

Op Deity lijkt het vaak alsof je tot de helft van het spel constant achterloopt. Daarna win je echter momentum als het goed is.

Ik heb die banners rechtsboven altijd aan (zie instellingen). Je kunt daar goed aflezen of je wat in de buurt van de AI zit. Er is vaak wel een runaway AI, maar die kun je alsnog vaak toch nog inhalen of op een ander zwak punt aftroeven. Spionnen zijn de manier om late game een runaway AI te stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
Meestal als ik een vroege oorlog voer, heb ik net niet genoeg momentum om door te drukken (loyalty issues vaak), of komen ze net als ik aan de winnende hand ben met crossbows en catapults. Maar zoals gezegd, ik voer zelden oorlog, dus dat is wss een kwestie van oefenen. Al verover ook niet graag omdat de AI zijn steden soms in vreselijke posities zet... En ik maak wss ook niet genoeg gebruik van het chopping/harvesting

Is CS vinden als eerste niet wat onbetrouwbaar daar de AI begint met al die extra units? Ik wou dat ze de mechanics daarvan wat veranderden: 2 envoys voor de eerste die hem vindt, en 1 voor de overigen. Dan is het niet meer de random "wie hem eerst vindt heeft geluk en krijgt +2 Culture/Science/Production/...", maar voor iedereen gelijk. En omdat je dichter bij Suzerain bent, is er toch nog altijd een incentive om ze als eerste te vinden

Alle respect voor Deity spelers, maar voor mij moet het niet zo ;). Het is iets te restrictief en vooral gebruik maken van de zwakte van de AI wat betreft oorlog. Scenario's die ik won op Deity waren dan ook de oorlogsscenario's :) Maar dat is het mooie, voor iedereen wat wils Al kijk ik soms wel eens graag Deity playthroughs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Niet online
Zelf voer ik het liefst ook geen oorlog.. Heel soms ontkom je er niet aan om te voorkomen dat een andere CIV gaat winnen. Maar het liefst win ik een science / religious / culture strijd. (Beetje afhankelijk van de leider die je mag gaan spelen) Een aantal CIV’s zijn namelijk echt over powered op bepaalde aspecten dus als je die tegenkomt kan het maar zo erg lastig worden.

Blijft een leuk spel, ook leuk dat er hier op GoT een topic over is. Ik las tot nu toe steeds de subreddit hierover.

[ Voor 19% gewijzigd door Ferruginous Hwk op 13-04-2020 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark777
ReVolpe schreef op zondag 12 april 2020 @ 22:54:
Iemand trouwens ervaringen met dit spel op de Mac? Zelf heb ik een MBP 13 (2016) met TB. En op het scherm zelf is het geen probleem. Maar standaard hangt die aan een LG 4K-scherm.

Nui twijfel ik er aan om de MPB 16 te halen die wel een eigen dedicated grafische kaart heeft puur voor CIV6. Maar vraag me af of die het wel goed doet met dit spel met alles op High.
tip: speel op strategic mode zoals ik. Dan heb je geen dedicated videokaart nodig. Is ook een stuk overzichtelijker. Van de looks moet civ het zoiezo niet hebben maargoed dat is persoonlijk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kwistnix
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:28
Heb altijd slechts vanilla gespeeld, maar in t Paasweekend ben ik muliplayer met een vriend gaan spelen die wel alle expansions heeft. Na een potje vanilla heb ik ze ook maar gekocht. Nu bezig met het eerste potje Gathering Storm als Korea. Het is wel erg tof moet ik zeggen! Wel wennen aan een aantal mechanics, maar t gaat best aardig.

[ Voor 10% gewijzigd door Kwistnix op 13-04-2020 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielRB
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

Ik heb civ VI via steam opLinux, maar krijg het spel niet opgestart. Al heel lang niet meer. Het spel crasht direct na opstarten. Overigens heb ik Fedora 31 op een Lenovo Thinkpad E540 met nvidia grafische kaart, 8GB geheugen.
Dit gebeurt nu al zo lang (op diverse verschillende distro's geprobeerd) dat het lijkt dat ze er geen tijd/moeite in steken om dit te fixen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Caelorum
michielRB schreef op maandag 13 april 2020 @ 13:28:
Ik heb civ VI via steam opLinux, maar krijg het spel niet opgestart. Al heel lang niet meer. Het spel crasht direct na opstarten. Overigens heb ik Fedora 31 op een Lenovo Thinkpad E540 met nvidia grafische kaart, 8GB geheugen.
Dit gebeurt nu al zo lang (op diverse verschillende distro's geprobeerd) dat het lijkt dat ze er geen tijd/moeite in steken om dit te fixen.
Dit is een bekend issue. Zet als startup command in steam het volgende en het werkt: LD_PRELOAD=/usr/lib64/libfreetype.so.6 %command%

Dit is overigens geen issue bij bijv. Ubuntu. Echt een distro specifiek issue doordat ze een incompatible freetype versie meeleveren.

[ Voor 10% gewijzigd door Caelorum op 27-04-2020 18:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AntiChrist7
Frontier Pass aangekondigd

YouTube: YouTube

https://civilization.com/new-frontier-pass/

[ Voor 19% gewijzigd door AntiChrist7 op 11-05-2020 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackAvery
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:09
Recent weer Civ V opgepikt, en na wat potjes is de nieuwsgierigheid naar VI toch weer groter geworden (zeker gezien V best wel wat multiplayer bugs heeft en de lategame turns soms echt lang kunnen duren). Hoe wordt V versus VI geëvalueerd nu we vier jaar na de launch van VI zijn en er meerdere expansies zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Ik heb civ5 iig niet meer echt aangeraakt en ook nog niet echt heimwee gehad. De gameplay in Civ 6 is beter, de AI is nog net zo dom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davidov
  • Nu online
Caelorum schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 10:47:
Ik heb civ5 iig niet meer echt aangeraakt en ook nog niet echt heimwee gehad. De gameplay in Civ 6 is beter, de AI is nog net zo dom.
Idem dito, sinds 6 heb ik 5 misschien nog 1x opgestart.
De meest gehoorde klachten zijn altijd hetzelfde gebleven:
- AI is ruk zegt men (ik heb er geen moeite mee, ja ok de AI is niet bijster geniaal, maar een écht goede AI schrijven die niet "valsspeelt" lijkt me ook vrij lastig voor een spel als Civ. Ik bedoel: bij schaken is er 1 goal, civ kent al 5-6 goals waar je mee kan winnen om de 1.000.000 andere keuzes nog maar niet te noemen)
Maar was de gebrekkige AI niet ook de grootste klacht over civ 5?
- De kleuren/stijl noemt men vaak kinderachtig. Klopt wel een beetje, maar met de vele diverse districten etc helpt kleur wel enorm bij het makkelijker onderscheiden van tiles, iets wat ik in civ 5 soms vrij klote vond (jungle en bos was soms moeilijk uit elkaar te houden bijv)

Voor de rest, civ 6 geeft meer keuzemogelijkheden = meer te doen = nóg verslavender = nog leuker.

Ben wel blij met de uitbreidingen, na 1000+ uur ben ik wel weer een beetje uitgespeeld met Civ 6. Kan wel weer wat nieuwe units/play modes/civs etc met bijbehorende achievements gebruiken, geeft weer nieuwe inspiratie om het zoveelste potje weer net ietsje anders aan te pakken. 40,- voor de pass vind ik wel wat veel, maarrrrr gezien de tijd die ik er al in heb zitten en er gegarandeerd nog bij komt gun ik het ze van harte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Een goede AI voor games schrijven is idd niet makkelijk, maar een goede AI die vaak wint wel.
Zo had een aantal jaren geleden een universiteit een AI getraind op 1 van de civ games waarbij deze alleen werd geleerd hoe data uit de civilopedia te lezen. Daarna gewoon duizenden (waarschijnlijk wel meer) potjes laten spelen en daar kwam toch een best goede AI uit.
Voor freeciv heb je zo ook wat AI's.

Probleem is alleen dat je verschillende moeilijkheidsgraden moet hebben, dat de acties van de AI enigszins te verklaren moet zijn en dat de AI 'goed' moet aanvoelen tijdens het spelen. Dat maakt het trainen met machine learning wel een stuk lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackAvery
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:09
davidov schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 14:14:
[...]

Idem dito, sinds 6 heb ik 5 misschien nog 1x opgestart.
De meest gehoorde klachten zijn altijd hetzelfde gebleven:
- AI is ruk zegt men (ik heb er geen moeite mee, ja ok de AI is niet bijster geniaal, maar een écht goede AI schrijven die niet "valsspeelt" lijkt me ook vrij lastig voor een spel als Civ. Ik bedoel: bij schaken is er 1 goal, civ kent al 5-6 goals waar je mee kan winnen om de 1.000.000 andere keuzes nog maar niet te noemen)
Maar was de gebrekkige AI niet ook de grootste klacht over civ 5?
- De kleuren/stijl noemt men vaak kinderachtig. Klopt wel een beetje, maar met de vele diverse districten etc helpt kleur wel enorm bij het makkelijker onderscheiden van tiles, iets wat ik in civ 5 soms vrij klote vond (jungle en bos was soms moeilijk uit elkaar te houden bijv)

Voor de rest, civ 6 geeft meer keuzemogelijkheden = meer te doen = nóg verslavender = nog leuker.
Thanks beide :) De AI had ik ook al van gehoord maar dat is een fair punt, 1UPT heeft de AI geen goed gedaan gewoon :P

Was eerder nieuwsgierig welke gameplay veranderingen het interessant maken om 6 te halen en 5 te vervangen. Ik las zelf regelmatig de kritiek dat het gewoon een "Civ 5.5" is, en gezien mijn multiplayer groep nog met wat oudere PC's zit, is overschakelen niet noodzakelijk voordelig...

Heb destijds geen 6 gekocht omdat nieuwere civ games vaak enkele expansies nodig hebben om echt interessant te worden. Lijkt erop dat ik toch eens kan gaan uitkijken naar een Platinum editie in korting binnenkort dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AntiChrist7
First look voor de Mayans

YouTube: Civilization VI - First Look: Maya | Civilization VI - New Frontier ...

Klinkt wel interessant, ik denk dat we kunnen spreken van de eerste echte "tall" civ. Geen extra housing van fresh water/coast gaat wel pijn doen, want je wilt sowieso aan een rivier settelen (voor bv de watermill te kunnen bouwen). Aquaducten zullen extra belangrijk voor haar zijn.

op 1:02 kan je een nieuwe plantation resource zien ook

Vind het raar dat de pass nog niet op steam is

[ Voor 4% gewijzigd door AntiChrist7 op 14-05-2020 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
Gran Colombia

YouTube: Civilization VI - First Look: Gran Colombia | Civilization VI - New ...

Klinkt als Ottomans, maar dan op overdrive. Lijkt me nogal een "platte " civ (eentje waar er weinig verfijning aan zit en gefocust is op 1 doel en al de rest negeert)

Op :50 zie je een nieuw natural wonder trouwens (culture en goud aan omliggende tiles)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

JackAvery schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 10:37:
Recent weer Civ V opgepikt, en na wat potjes is de nieuwsgierigheid naar VI toch weer groter geworden (zeker gezien V best wel wat multiplayer bugs heeft en de lategame turns soms echt lang kunnen duren). Hoe wordt V versus VI geëvalueerd nu we vier jaar na de launch van VI zijn en er meerdere expansies zijn?
Eigenlijk net zoals bij de vorige versies, is Civ met alle uitbreidingen er overheen echt een mooi compleet pakket. Ik speel het vrijwel sinds release en ook toen vond ik het wel mooi en leuk spelen. Je kijkt snel door de cartoony uitstraling heen, maar voor wie dat echt niks vindt is ook een mod beschikbaar die bijne het gevoel geeft dat je qua visuals Civ 5 in 3D aan het spelen bent. Gameplay blijft dan wel civ 6 maar daar is niks mis mee.

Wel zou ik natuurlijk aanraden even op een goede sale te wachten, of via de bekendere keyshops is de Platinum Edition (alle DLC's en civs tot nu toe in 1x, dus complete package) al voor €30 te vinden, een no brainer voor de liefhebbers van de serie. Sowieso is civ voor mij een serie die ongeevenaard is qua uren gameplay die je voor je euro krijgt. Zit geloof ik 700+ uur in nu }:O

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rouchken11
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 27-06 13:48
Ik krijg sinds enkele dagen via steam een "authentication failed. Error: check steam client is running" foutboodschap wanneer ik civ6 wil starten.
Iemand deze al tegengekomen ? Andere games via steam lanceren.De *.exe rechtstreeks via verkenner uitvoeren lost het ook niet op.

Heb al een reinstall gedaan, integrity is Ok en steam via admin lanceren lost het ook niet op :/

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• karimmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 28-06 07:42
Gratis in Epic store, sla je slag :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Odessa
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Nice! Nu heb ik Civ6 + alle DLC's ( excl. New Frontier Pass ) voor 30 Euro .Thx voor de tip (y)
Nu begint het worstelen om de game te begrijpen :P
Pagina: 1 ... 24 ... 31 Laatste