Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davidov
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10:54
AntiChrist7 schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 16:31:
Had gisteren 2 emergencies tegelijkertijd om te stemmen, en de game deed er gewoon niets mee tot de reden (capture van en city state) weer vervallen was
Wat bedoel je eigenlijk met "de game deed er niets mee"?
Emergencies werken in GS zo: er gebeurd iets id wereld waar het spel van besluit dat het een emergency waard is (niet elke natuurramp of overgenomen stad geeft de trigger kennelijk).
Vervolgens kunnen de betrokken civ(s?) 30 favor betalen om de emergency tot een vote te laten komen.
Dus; heb je net een natuurramp overleefd? Dan kan alleen jij die 30 favor betalen. Was het een computer? Dan kan alleen die specifieke civ het activeren. Bij overgenomen steden enzo is het wat onduidelijker wie de betrokken partijen zijn. Denk dat als een speler het slachtoffer is dat hij sowieso mag besluiten, en bij een city state de civs die betrokken zijn (suzerein of buren gok ik).
Wil je de emergency niet doorzetten? Dan moet je denk ik 30 beurten wachten.

Vervolgens komt pas stap 2: de volgende beurt mag iedereen stemmen om het wel of niet door te laten gaan. Let wel: heb je zelf de emergency aangekaart? Dan moet je ook voorstemmen, tegen is geen optie.

Dus als je zegt dat de game niks deed, gok ik dat:
- of je niet betrokken was, en de civs die dat wel waren geen favor hebben ingezet (doen ze vaak maar niet altijd, diplomatieke verhoudingen spelen hier een grote rol)
- of je bent vergeten zelf de 30 favor te betalen
AntiChrist7 schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 18:22:
[...]

Early game is het verschil tussen +2 science of +4 wel vrij groot, zeker als je daar de verdubbelaar bovenopgooit. En hoe vroeger je het goed bouwt, hoe langer die bonus meegaat. Goede districten geven je trouwens era score
Daar sluit ik me helemaal bij aan, met de toevoeging dat districts bouwen zonder adjacency bonussen nog altijd meer brengt dan geen districts bouwen.

Een +3/+4 laat ik nooit liggen, en verder is het zoals altijd met civ: opties afwegen en keuzes maken, je kan niet alles hebben. Is een district met +0 het opofferen van een matige tegel waard? Soms wel, soms niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-09 21:59

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

AntiChrist7 schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 18:22:
[...]

Early game is het verschil tussen +2 science of +4 wel vrij groot, zeker als je daar de verdubbelaar bovenopgooit. En hoe vroeger je het goed bouwt, hoe langer die bonus meegaat. Goede districten geven je trouwens era score
Ik zeg ik niet dat het niet goed is. Maar stel je hebt geen bonus dan is het toch nog steeds de moeite waard? En later in de game is die bonus steeds minder waard...

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11:40
davidov schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 18:52:
[...]

Wat bedoel je eigenlijk met "de game deed er niets mee"?
Ik ha een vote gepasseerd voor 1 emergency, dan kwam er een tweede, waar ook een vote voor kwam. De game bleef 20 turns hangen op "the world congress will come together next turn". Wat dus niet gebeurde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davidov
AntiChrist7 schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 20:16:
[...]

Ik ha een vote gepasseerd voor 1 emergency, dan kwam er een tweede, waar ook een vote voor kwam. De game bleef 20 turns hangen op "the world congress will come together next turn". Wat dus niet gebeurde
Heel vreemd...
De timer voor de world congress zie je bovenaan en loopt langzaam vol, veranderde daar ook niks?
Of bedoel je die melding die je op rechts krijgt zo van "er is een speciale vote ingediend"? Want die gaat inderdaad niet vanzelf weg tenzij je die wegdrukt. Op de achtergrond gaat world congress wel gewoon verder, en de actieve emergency zie je links onder je tech/culture.

Klinkt namelijk heel opmerkelijk, volgens mij is de world congress direct gelinked aan je beurten, dus het zou heel maf zijn als je wel door kan gaan met beurten spelen maar world congress stil staat. Maargoed, wie weet zit er een hele dikke bug in de game :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
davidov schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 20:38:
[...]

Heel vreemd...
De timer voor de world congress zie je bovenaan en loopt langzaam vol, veranderde daar ook niks?
Of bedoel je die melding die je op rechts krijgt zo van "er is een speciale vote ingediend"? Want die gaat inderdaad niet vanzelf weg tenzij je die wegdrukt. Op de achtergrond gaat world congress wel gewoon verder, en de actieve emergency zie je links onder je tech/culture.

Klinkt namelijk heel opmerkelijk, volgens mij is de world congress direct gelinked aan je beurten, dus het zou heel maf zijn als je wel door kan gaan met beurten spelen maar world congress stil staat. Maargoed, wie weet zit er een hele dikke bug in de game :P
Weet ik. Maar als de game zegt "WC komt samen in 1 turn", en dat gebeurt niet de hele tijd, lijkt het me een bug

Inca trade routes kunnen crazy zijn btw, zeker als je de dark age policy isolationsime selecteert

[ Voor 5% gewijzigd door AntiChrist7 op 27-02-2019 20:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davidov
AntiChrist7 schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 20:43:
[...]

Weet ik. Maar als de game zegt "WC komt samen in 1 turn", en dat gebeurt niet de hele tijd, lijkt het me een bug
Excuses, dat is vrij duidelijk niet normaal nee. Dat ze het snel mogen fixen dan!

Iets totaal anders: ondertussen speel ik nu weer op King ipv Prince en dat gaat een stuk beter. Als in: normale cultuur opbouw bij tegenstanders, diplomatic victory is meteen gelukt, en dus niet meer per ongeluk op cultuur gewonnen.

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:50
Hmm dit is vreemd. Ik heb diverse steden met fabrieken maar slechts één oil power plant. Vervolgens staat er in het co2 overzicht dat 75% van mijn uitstoot gebaseerd is op kolen. Dat is vreemd want vrijwel alles is unpowered… Ik dacht nog even dat het wellicht een restant zou zijn van de tijd dat ik nog geen olie had en wel een oil power plant, echter de co2 uitstoot op basis van kolen blijft elke turn toenemen. Vreemd!

Nog vreemder is dat je fabrieken niet uit lijkt te kunnen zetten. Dus met één bron van olie kun je nog altijd geen militaire units maken dan wel upgraden. De hele opbrengst gaat direct in je oil power plant. Slopen van de power plant dan wel het district lijkt ook geen optie te zijn.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• Hexxagon
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21-09 15:54
MrVegeta schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 16:36:
Hoe belangrijk vinden jullie district adjacency bonussen? Stel je hebt geen mountain/rain forest voor je campus, maakt dat dan veel uit? Je adjacency bonus groeit niet mee toch? Je hebt enkel een paar policies die de bonus met 100% kunnen verhogen. Stel je hebt 6 cities met een campus die +2 bonus krijgt van 2 mountains. Dan is dat + 12 science. Dat lijkt mij de moeite niet toch...

Ik snap op zich wel dat als je de keuze hebt je voor de bonus kan kiezen, maar als je geen "optimale" plek hebt voor een district, dan kan je er toch ook gewoon 1 neerplempen?

@hierboven, Civ is natuurlijk wel erg ontspannend op de bank. De UI lijkt mij ook erg goed te werken met touch.
De science en cultuur bonus lijken weinig maar maken toch deel uit van alles een beetje telt. Ik bedoel een city monument van +2 culture denk je ook waarschijnlijk, dit is niets. Maar toch gaat het veel uitmaken :) Je onderschat misschien het beginspel, waar een technologie misschien maar tiental science kost en dan maakt de +2 echt veel uit. De benodigdheden per technologie verschilt en wordt steeds meer per tijdperk.

Bijvoorbeeld, ik speelde China vorig week en de classic wonder rush build. Stad aan een rivier vlakbij een woestijn en had 6 wonders gebouwd: Pyramids, Hanging Gardens, Great Library, Colosseum, Mahabodhi Temple en Petra. Gecombineerd met Autocracy (10% wonder building), Corvee (15% wonders building) en Iikum (30% production towards builders) was het best snel klaar. Al deze wonders geven +1 of +2 cultuur, het somt allemaal heel snel op en je bent echt een verre voorsprong om een powerhouse stad te maken.

Ik weet niet of de AI cheat, maar +24 is altijd 2x sneller dan +12 in het begin. Daarnaast kan je ook kiezen om 3 cities te bouwen met campus +2, en dan heb je +12 en de rest van je andere 3 steden bouw je cultuur of iets anders. Je hebt altijd voorsprong (relatief).
AntiChrist7 schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 16:31:
ik wil nu niet pcmaster race overkomen, maar dat zijn toch geen dingen die je op console/handheld speelt? Ik herriner me nog Civ 2 op de playstation 1, die savegames liepen ook altijd in het honderd. Lijkt mij weinig veranderd tov nu

Had gisteren 2 emergencies tegelijkertijd om te stemmen, en de game deed er gewoon niets mee tot de reden (capture van en city state) weer vervallen was
Haha.. ik speel het zelf ook op PC, maar vanwege omstandigheden kan ik nu alleen op Switch spelen :X

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 09:45

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Ik krijg de hele tijd emergencies maar geen melding van wat de emergency dan is en als hij verlopen is de melding dat ik gefaald heb.

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:13
sdk1985 schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 02:23:
Hmm dit is vreemd. Ik heb diverse steden met fabrieken maar slechts één oil power plant. Vervolgens staat er in het co2 overzicht dat 75% van mijn uitstoot gebaseerd is op kolen. Dat is vreemd want vrijwel alles is unpowered… Ik dacht nog even dat het wellicht een restant zou zijn van de tijd dat ik nog geen olie had en wel een oil power plant, echter de co2 uitstoot op basis van kolen blijft elke turn toenemen. Vreemd!

Nog vreemder is dat je fabrieken niet uit lijkt te kunnen zetten. Dus met één bron van olie kun je nog altijd geen militaire units maken dan wel upgraden. De hele opbrengst gaat direct in je oil power plant. Slopen van de power plant dan wel het district lijkt ook geen optie te zijn.
Tellen je units toevallig ook mee? Die gebruiken ook olie en kolen.

TheS4ndm4n#1919

• davidov
RocketKoen schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 08:50:
[...]

Ja dat doen ze zeker, dat of railroads zal de reden zijn van z'n onverklaarde vervuiling.
Powerplants (coal, oil, uranium)
Units (coal, oil, uranium)
Railroads (coal)

Ze vervuilen allemaal, elke keer dat een resource van die 3 soorten geconsumeerd is. Coal enorm, olie redelijk, en uranium maar een beetje.

Powerplants slopen kan niet, ombouwen naar ander type wel.
Maar uranium geeft ook een minieme hoeveelheid vervuiling en is verder een kostbare resource.
Heb je vieze powerplants (coal/olie) en je wil schoner worden? Bouw ze om naar uranium.
Let wel dat je elke 10-20-30 beurten weer je uranium power plants moet onderhouden om meltdowns te voorkomen.
Wil je daarom ook weer van je uranium powerplant af? Zorg voor zoveel groene stroom id stad dat de powerplant niks meer hoeft te doen, en schakel terug naar coal/kolen -> geen consumptie = geen verbruik + geen uranium = geen onderhoud.

Ergo: bedenk goed wat je doet, want het ongedaanmaken van powerplants is een klote klus :P

• AntiChrist7
Uranium is zo zeldzaam. De enige reden dat ik nuclear plants kon bouwen in mijn laatste game was omdat ik de nobelprijs voor fysica won (+1 uranium per universiteit)

Had die game wel erg veel pech: geen ijzer of niter in mijn gebied, ondanks dat ik toch een 7-8 steden had. En de AI wilt echt geen niter afgeven (wat ook begrijpelijk is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
RocketKoen schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 08:50:
[...]

Ah, ik heb best een groot leger ja. Geloof dat het -3 coal per turn verbruikt. In dat geval vind ik het effect van deze units niet in balans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Civilization-spelers, een simpele vraag: Als ik de basisgame Civilization VI niets vind, maakt "Gathering Storm" er dan een leuker/beter spel van, of is het gewoon meer van hetzelfde?

Ik moet wel zeggen dat ik zowel Civ4 als Civ5 (veel) beter vond met de expansions.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark777
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 10:07
weet niet of het leuker is maar wel een stuk uitgebreider ook met nieuwe civs and mogelijkheden. De nieuwe vulcanen en stormen geven wel een leuke random events

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nino_070
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21-09 12:07
Ramon schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 16:02:
Civilization-spelers, een simpele vraag: Als ik de basisgame Civilization VI niets vind, maakt "Gathering Storm" er dan een leuker/beter spel van, of is het gewoon meer van hetzelfde?

Ik moet wel zeggen dat ik zowel Civ4 als Civ5 (veel) beter vond met de expansions.
Denk dat we je vraag beter kunnen beantwoorden als je uitlegt waarom je Civ6 basegame niks vind

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nino_070
Weet iemand of er een oplossing voor dit probleem is, zonder de tweede addon te hoeven kopen?
Ik heb letterlijk NIEMAND de oorlog verklaard, zelfs geen 1 stadstaat. Maar als iemand me de oorlog verklaarde, nam ik ook meteen een paar steden in. En dan koos ik altijd de optie met de laagste warmonger penalty. Maar tot een paar beurten geleden was ik ook nog met de helft bevriend, maar toen de ene de oorlog verklaarde ging de rest gelijk mee want "ally"
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/IYjfGpr.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
Ik zie nochtans geen probleem. Als een AI je de oorlog verklaart, is dat of omdat je zwak lijkt op een redelijke difficulty, of omdat je de AI zo hebt geirrriteerd door zijn/haar agenda tegen te werken. Dus dat had je al kunnen vermijden.

Ook al is het een defensieve oorlog, steden innemen geeft je warmonger penalties, en hoe later in de game, hoe langer die blijft hangen/hoe zwaarder. Dus meer mensen worden pissig op je, en krijg je joint wars (de favoriete CB van de AI) op je dak.

Had je zelf allies gemaakt had je er ook beter voorgestaan. Er zijn 5 alliantie "slots" mogelijk, dus je kon al minstens de helft van de AI aan jouw kant hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nino_070
AntiChrist7 schreef op zondag 3 maart 2019 @ 12:18:
Ik zie nochtans geen probleem. Als een AI je de oorlog verklaart, is dat of omdat je zwak lijkt op een redelijke difficulty, of omdat je de AI zo hebt geirrriteerd door zijn/haar agenda tegen te werken. Dus dat had je al kunnen vermijden.

Ook al is het een defensieve oorlog, steden innemen geeft je warmonger penalties, en hoe later in de game, hoe langer die blijft hangen/hoe zwaarder. Dus meer mensen worden pissig op je, en krijg je joint wars (de favoriete CB van de AI) op je dak.

Had je zelf allies gemaakt had je er ook beter voorgestaan. Er zijn 5 alliantie "slots" mogelijk, dus je kon al minstens de helft van de AI aan jouw kant hebben.
Dit is mijn eerste potje Civ6 dus dit soort tips zijn welkom :) Ik had dus tot voor kort 3/4 allianties (dus meer dan de helft van de tegenstanders was me positief gezind), maar ondertussen verklaarde mijn buurman de oorlog, omdat hij vond dat ik niet genoeg cultuur had. En toen pakte ik 3 van zijn steden af en ging het domino effect in: geen enkele friendly civ wilde de alliantie verlengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schaduw
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

schaduw

schaduw

Van je tegenstanders zullen de meesten je niet of alleen passief aanvallen (als er units in de buurt zijn). Alleen je directe buren of de originele eigenaar van de steden, zullen aanvallen.
Dus probeer dit uit te zingen en na x beurten, kun je met de meesten weer vrede maken. Het helpt daarbij als je een stad kunt bevrijden. Dus een stad veroveren die nu niet van de originele Civ is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
schaduw schreef op zondag 3 maart 2019 @ 13:22:
Van je tegenstanders zullen de meesten je niet of alleen passief aanvallen (als er units in de buurt zijn). Alleen je directe buren of de originele eigenaar van de steden, zullen aanvallen.
Dus probeer dit uit te zingen en na x beurten, kun je met de meesten weer vrede maken. Het helpt daarbij als je een stad kunt bevrijden. Dus een stad veroveren die nu niet van de originele Civ is.
Daar heb ik echt andere ervaringen mee. Civilization heeft een vrij simpele regel; heb jij een heel klein leger dan besluit de AI in turn X om in turn Y de oorlog te verklaren. Ik herinner me goed dat ik in Civ4 een beurt of 10-15 terug moest om oorlog die ik absoluut niet kon winnen te voorkomen. In Gathering of the storm kreeg ik ook een surprise war aan mijn broek van mijn buurman. Dit terwijl hij steeds complimenten gaf (dat ik geen bereiding was, ik had het kunnen weten :+ ).
nino_070 schreef op zondag 3 maart 2019 @ 12:31:
[...]

Dit is mijn eerste potje Civ6 dus dit soort tips zijn welkom :) Ik had dus tot voor kort 3/4 allianties (dus meer dan de helft van de tegenstanders was me positief gezind), maar ondertussen verklaarde mijn buurman de oorlog, omdat hij vond dat ik niet genoeg cultuur had. En toen pakte ik 3 van zijn steden af en ging het domino effect in: geen enkele friendly civ wilde de alliantie verlengen.
Mja dat laatste stukje is dus wat niet kan in Civilization V en VI tenzij je dus wel Gathering of the storm aanschaft. Zodra jij een stad inneemt ben jij de boeman. Tevens zijn er ook situaties echt hopeloos. Heb ooit als experiment 20-30 turns lang cadeaus lopen geven aan Ghandi en nog was er geen beginnen aan.

Dus je kan prima steden uit wraak innemen maar realiseer je dan wel dat je met iedereen die je op dat moment 'kent' problemen gaat krijgen en het verder in de game dus op een wereldoorlog uit kan draaien.

Gathering of the storm lost dat volledig op.
Ramon schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 16:02:

IMO ging Civ 6 verder waar Civ V met brave new world eindigde. Hoe dan ook lost Gatherin of the storm eindelijk het hypocriete warmonger gezeur op wat mij al sinds civ v een doorn in het oog was.

Los daarvan zou ik eens kijken naar alternatieven als Endless Space (2) en Endless Legend. Beiden hebben frisse ideeën welke deels door Civ zijn overgenomen.

[ Voor 114% gewijzigd door sdk1985 op 03-03-2019 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark777
zijn hier ook mensen met ervaring van de nieuwe MP play by cloud optie?
Speel nu een aantal games met die optie maar ben nog niet razend enthousiast. 1 turn duurt meer dan een week. En ik krijg ook geen bericht als het mijn turn is. Wat wel zou moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
sdk1985 schreef op zondag 3 maart 2019 @ 18:00:
IMO ging Civ 6 verder waar Civ V met brave new world eindigde. Hoe dan ook lost Gatherin of the storm eindelijk het hypocriete warmonger gezeur op wat mij al sinds civ v een doorn in het oog was.

Los daarvan zou ik eens kijken naar alternatieven als Endless Space (2) en Endless Legend. Beiden hebben frisse ideeën welke deels door Civ zijn overgenomen.
Een mening is een mening he, kan niet vreemd zijn ;) Endless Space 1 vond ik erg leuk, 2 minder. Endless Legend heb ik, maar moet ik nog starten. Misschien dat ik dat eerst eens probeer alvorens weer geld uit te geven aan een volgende game. ;)
nino_070 schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 16:44:
[...]

Denk dat we je vraag beter kunnen beantwoorden als je uitlegt waarom je Civ6 basegame niks vind
Wat ik vervelend vond aan Civ 6 basegame is de veel te sterke barbarians en de rare uitbreidingen aan steden.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Ramon schreef op zondag 3 maart 2019 @ 18:47:
[...]

Een mening is een mening he, kan niet vreemd zijn ;) Endless Space 1 vond ik erg leuk, 2 minder. Endless Legend heb ik, maar moet ik nog starten. Misschien dat ik dat eerst eens probeer alvorens weer geld uit te geven aan een volgende game. ;)
[...]

Wat ik vervelend vond aan Civ 6 basegame is de veel te sterke barbarians en de rare uitbreidingen aan steden.
Hypocriet was niet naar jouw hoor, maar naar de ai die dan jou de oorlog verklaart en dan ben jij de warmonger :> .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:31
Ramon schreef op zondag 3 maart 2019 @ 18:47:
[...]

[...]

Ik speel altijd op Deity en vind de barbarians in VI zwak genoeg. Het is leuk trainingmateriaal voor XP en het unlocked wat boosts. Na turn 100 staan er genoeg steden om ze vrijwel nooit meer tegen te komen.
En de rare uitbreidingen maken de steden juist divers en uniek. Je hoeft niet elk district in elke stad. Maakt de steden complexer. Dat is eerst misschien even schrikken en wennen, maar na een paar potjes is ook dat weer vrij simpel.
Misschien kun je het spel even wat tijd geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
Ik speel maar op emperor en barbaren zijn idd geen moeite zodra je hun mechanics begrijpt (aka laat ze niet teruglopen naar hun kamp zodat ze horsemen kunnen bouwen). Eenmaal je dat doorhebt worden ze een bron van gratis xp en era score. Je wordt sowieso aangemoedigd om een begin leger te hebben, en de Agoge kaart (+50% productie) helpt daar zeker in.

Districts zijn een design choice, en die maken de game zeker interessanter vind ik, eerder dan alles op 1 tile te proppen. Dat hebben ze goed afgekeken van Endless Legend.

Al moet ik wel zeggen dat ik wat balans mis in de laatste uitbreiding, ook al heeft het goede ideeën. En sowieso is civ 6 vanilla maar meh (net zoals civ 5 vanilla dat was). Ik leg het wat aan de kant tot de eerste patch, miss daarna eens naar multiplayer zoeken.

Ik zeg die Mali video, ook wel hilarisch

[ Voor 8% gewijzigd door AntiChrist7 op 11-03-2019 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:49

Basszje

Reisvaap!]

Civ 6 hangt nu in de Hubble Blubble voor $15 met een berg andere games. Voor als iemand de basegame nog wou.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-09 16:07
Ik heb deze key gisteren gekocht en wil deze week beginnen met deze game. Vooral het turn-based spreekt me erg aan, zodat je gewoon op je gemak op de bank deze game kunt spelen.

Ik ben wat tutorials aan het kijken, maar hebben jullie nog een dikke aanrader van een youtuber waar ik veel van kan leren? Of is de tutorial ingame voldoende?

Sinds CIV II geen CIV-game meer gespeeld, dus ik moet best wat leren weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AntiChrist7
StealthyPeanut schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 10:12:
Ik heb deze key gisteren gekocht en wil deze week beginnen met deze game. Vooral het turn-based spreekt me erg aan, zodat je gewoon op je gemak op de bank deze game kunt spelen.

Ik ben wat tutorials aan het kijken, maar hebben jullie nog een dikke aanrader van een youtuber waar ik veel van kan leren? Of is de tutorial ingame voldoende?

Potato mcwhiskey - Quill 18 - marbozir

Maar mijn favoriet is SB, hij is veel minder bekend (ook omdat hij vooral Endless Legend / Space 2) speelt, maar hij is erg methodisch in zijn playthroughs.

Heb je enkel de basegame gekocht? Gathering storm is nog niet echt nodig (al vind ik het wel leuk), maar vooral Rise and Fall is belangrijk.

Ik had eigenlijk al een hotfix patch verwacht na 1 maand, want er zijn toch enkele bugs in geslopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
AntiChrist7 schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 12:09:
[...]

Potato mcwhiskey - Quill 18 - marbozir

Maar mijn favoriet is SB, hij is veel minder bekend (ook omdat hij vooral Endless Legend / Space 2) speelt, maar hij is erg methodisch in zijn playthroughs.

Heb je enkel de basegame gekocht? Gathering storm is nog niet echt nodig (al vind ik het wel leuk), maar vooral Rise and Fall is belangrijk.

Ik had eigenlijk al een hotfix patch verwacht na 1 maand, want er zijn toch enkele bugs in geslopen
Bedankt voor jouw reactie! Ik ben begonnen met de basegame inderdaad; wat voegt de R&F toe voor een beginnende speler?

Ik ga die YT-ers zeker even bekijken! Wie bedoel je met SB?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark777
als je net ben begonnen dan is de basis game wel genoeg voorlopig. De expansion voegen nog meer mogelijkheden toe maar dat kan later ook nog als je het spel interesant vind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZiSE
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:31
StealthyPeanut schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 10:12:

YouTube: TheGameMechanic - zeer uitgebreid qua uitleg - daarom wat tragere speler maar in de opstart fase wellicht een goede optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AntiChrist7
StealthyPeanut schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 13:00:
[...]

Bedankt voor jouw reactie! Ik ben begonnen met de basegame inderdaad; wat voegt de R&F toe voor een beginnende speler?

Ik ga die YT-ers zeker even bekijken! Wie bedoel je met SB?
YouTube: SB
Produceert echt veel content, maar civ is er een kleiner deel van

R&F voegt misschien niet zo veel toe voor een beginnende speler, maar ik vond de basegame civ 6 maar matig (wat ik van civ 5 ook vond trouwens), en rise en fall tackelt wel een paar van die issues:
-loyalty zorgt ervoor dat je niet aan extreem forward settleing of steamrolling kan doen. Als je steden neerzet in gebieden dicht bij de tegenstander en ver van die van jezelf (en in civ 6 basegame gebeurde dat regelmatig, omdat je zo iemand waardevol terrein kon ontnemen zonder repercussies), ben je die steden vrij snel kwijt aan loyalty druk.
-Gouverneurs maken de verschillende games wat anders in hun verloop, de ene keer maak je veel gebruik vn gouverneur x, andere keer is iemand anders meer je belangrijkste pion. Zelfde voor het nieuwe district, de government plaza. Ene keer bouw je een specifiek gebouw erin, andere keer vertrouw je op iets anders
-era's geven een flow van verandering. civ 6 basegame is nogal statisch: je doet het oftewel goed of slecht doorheen de game, Met Era's is dat meer onderverdeeld in periodes
-het uitgebreide alliantiesysteem en emergencies geeft je veel meer opties om met de AI samen te werken, en ook veel meer aanmoediging ertoe. Hiervoor was het nogal solitair vond ik, eerder de mentaliteit van "laat me met rust terwijl ik voor een science/culture/relgiious/domination victory ga"

https://civilization.fand...ization_VI:_Rise_and_Fall

En je kan natuurlijk met Nederland spelen

Ik denk dat ie ergens recent goedkoop te krijgen was, maar die sale kan alweer voorbij zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
Bedankt allemaal voor de reacties!

Gisteren voor het eerst een serieuze pot gedaan (2 uurtjes maar). Wat. Een. Spel.

Ook al heb ik al tientallen uren aan CIV6 filmpjes gekeken en de tutorial gedaan, toch had ik echt een paar keer zoiets van: wat kan ik nu als beste doen. Of dat ik gewoon geen idee had wat ik moest kiezen. Soms koos ik maar iets, omdat ik die toevallig geboost had.... Dus weer meer videos kijken... :)

Nu ook weer meer over districts te weten gekomen (1-4-7 etc.) en meer een gevoel gekregen wat wanneer te bouwen. Elke keer komt de Commercial Hub / Harbor naar voren als belangrijk (i.v.m. trade routes), gevolgd door Industrial Zone of Campus. Dit zijn al best fijne richtlijnen in ieder geval. Met bijbehorende Tech-Tree natuurlijk :> .

Ik ben ook weer wat videos gaan kijken voor de Tech-Tree. Ook daar zijn de mogelijkheden zo gigantisch voor beginners, dat je echt gewoon een half uur aan het kiezen bent :D. Heerlijk om weer eens zo in een game te duiken en eigen maken.

[ Voor 8% gewijzigd door StealthyPeanut op 26-03-2019 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
Wat ik raar vind, is dat er nog geen patch is gekomen meer dan een maand na release van GS. Er zijn nog altijd een paar vrij grote bugs (zoals de AI trading, en pillaged districts)

Ze makende game niet onbespeelbaar ofzo, maar het zou nice zijn als ze opgelost werden

Voor degene met rise and fall, kan ik wel een mod aanraden die de historic moments inkleurt, die is echt nice gedaan

[ Voor 18% gewijzigd door AntiChrist7 op 27-03-2019 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark777
Leuk spel dat civ6. Vooral multiplayer erg fun. Snap 1 ding echt totaal niet. Waarom hebben ze er city states ingedaan. heb er alleen maar last van. Wil juist met andere spelers diplomacy of oorlog voeren niet met zon irritante ai city state

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davidov
mark777 schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 18:02:
Leuk spel dat civ6. Vooral multiplayer erg fun. Snap 1 ding echt totaal niet. Waarom hebben ze er city states ingedaan. heb er alleen maar last van. Wil juist met andere spelers diplomacy of oorlog voeren niet met zon irritante ai city state
Last van? Ik ben dol op city states *O*
M'n slechtste potjes zijn de potjes waar ik start zonder enige city state in de buurt....

- Als je ze in het begin snel tegenkomt geeft het een enorme boost in goud/culture/science/faith of productie.
- Als je de suzerein/baas bent hebben ze soms bijzonder krachtige perks die je krijgt (bijv Lissabon geeft je traders immuniteit tegen plunderen/barbaren op zee)
- Ze kunnen fungeren als buffer tussen jou en een agressieve civ, bovendien loont het soms om ff snel de units van de city state te lenen
- Het is altijd mogelijk om je religie via hen meer de wereld in te krijgen. Waar andere civs met een eigen religie dat niet ok vinden, geven city states toch meer wereldwijde druk van jouw religie
- Als je agressief speelt zijn het mooie prooien om over te nemen (city states zitten altijd bovenop luxuries of strategic resources). Relatief zwak met verdedigen maar levert wel een middelgrote stad op.
- Je kan er anderen enorm mee irriteren door ze telkens terug over te nemen :P
- Het is een mooie smoes om een vijandelijk Civ aan te vallen als die ooit een city state had veroverd of daar mee bezig is (als je de stad bevrijdt vinden civs je tof + met de juiste casus belli worden ze nauwelijks boos + je bent daarna de enige vriend van de city state met 7 of 9 envoys kado)

En last but not least;
- Met de eerste uitbreiding kan je er makkelijk "era score" mee verdienen (1e suzerein vd city state, of city state zat in oorlog met iemand maar door je overname niet meer)
- Met de tweede uitbreiding zijn city states de voornamelijkste manier om de diplomatic victory te halen. Net als in Civ 5 kan je die ook behalen met hulp van andere civs, maar dat is haast onmogelijk dus je moet het wel met city states regelen. Ik zie geen andere manier voor een diplomatic victory systeem.

En zorgt gewoon voor veel meer afwisseling en keuzes dan alleen met civs spelen

[ Voor 4% gewijzigd door davidov op 27-03-2019 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
mark777 schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 18:02:
Het is niet omdat de AI er oorlog mee voert, dat jij dat ook moet doen. Citystates geven een extra dimensie aan de meeste gameplay aspecten, juist omwille van hun unieke bonussen, en ook omdat je er andere tegenkomt in elke playthrough. Dat vind ik wel een verbetering tov IV, toen ze er nog niet waren.

Als je er wat investeert, met de juiste policies, kan je er flinke voordelen uit halen (en bijvoorbeeld diplomatic favour in GS). Als je een bevriende city state nabij hebt bijvoorbeeld en een aggressieve buur, kan je het al wat permitteren om minder in je leger te investeren omdat zij meegaan in de oorlog. Omgekeerd, misschien heb je een zwakke buur die je denkt makkelijk te kunnen killen, maar dat blijkt een stuk moeilijker als hij een paar citystate allies heeft. En naast hun suzerain bonusses hebben ze vaak nog andere luxury of strategic resources

Je kan ze zien als kleinere landen die aanhangen bij een grotere natie, net zoals in de echte wereld. natuurlijk moeten ze daarvoor nog op de map zijn, en op hogere difficulties is de AI heel erg happig om ze snel te veroveren, daarom dat ik met een mod speel die ze muren geeft.

Ik zou zeggen, speel eens met Hungary en je ziet ze direct anders

Voor een tweakers mp ben ik wel eens te vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
Ik kom ook best wat interessante MODS tegen eigenlijk. Wist helemaal niet dat dit zo'n mod-community was. Zijn er nog mods die ik echt moet vermijden en juist MODS die ik moet proberen?

Ik heb sowieso WW2 als MOD in gedachte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

AntiChrist7 schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 18:26:

Voor een tweakers mp ben ik wel eens te vinden
Ik ook wel. Nog nooit gedaan.

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AntiChrist7
Misschien geen slecht idee om een mp te doen na deze update?

YouTube: Civilization VI: Gathering Storm - Antarctic Late Summer Game Update...

- climate change gaat trager, maar heeft meer nadelen (meer flooded tiles, minder yields van storms etc...
-Maori en hongarije krijgen een nerf, Canada krijgt een buff
-tweaks aan het diplomatic favour systeem, de AI trade deals
-city states krijgen betere defenses (eindelijk! )
-raiding wordt minder efficient, en upgradekosten gaan omhoog
- hele nieuwe hoop map pins
-worldbuilder

nog geen datum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark777
Dwarlorf schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 11:28:
[...]

Ik ook wel. Nog nooit gedaan.
ik ook niet maar de CPL civ groep kan ik wel aanbevelen voor MP civ games
https://discordapp.com/ch...188800/368928122219003904

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AntiChrist7 schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 18:22:
Misschien geen slecht idee om een mp te doen na deze update?

YouTube: Civilization VI: Gathering Storm - Antarctic Late Summer Game Update...

- climate change gaat trager, maar heeft meer nadelen (meer flooded tiles, minder yields van storms etc...
-Maori en hongarije krijgen een nerf, Canada krijgt een buff
-tweaks aan het diplomatic favour systeem, de AI trade deals
-city states krijgen betere defenses (eindelijk! )
-raiding wordt minder efficient, en upgradekosten gaan omhoog
- hele nieuwe hoop map pins
-worldbuilder

nog geen datum
En Nederland krijgt een buff voor dams en flood barriers :)

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark777
anandus schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 09:09:
[...]

En Nederland krijgt een buff voor dams en flood barriers :)
Leuk maar kunnen ze gelijk ook Wilhelmina vervangen door Willem van Oranje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mark777 schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 09:59:
[...]

Leuk maar kunnen ze gelijk ook Wilhelmina vervangen door Willem van Oranje?
Moet je Civ 5 voor spelen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark777
of civ4 :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

mark777 schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 00:10:
[...]

ik ook niet maar de CPL civ groep kan ik wel aanbevelen voor MP civ games
https://discordapp.com/ch...188800/368928122219003904
Das wel heel modern voor mij. Ik zal eens kijken naar discord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
StealthyPeanut schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 09:18:
Bedankt allemaal voor de reacties!

Gisteren voor het eerst een serieuze pot gedaan (2 uurtjes maar). Wat. Een. Spel.

Ook al heb ik al tientallen uren aan CIV6 filmpjes gekeken en de tutorial gedaan, toch had ik echt een paar keer zoiets van: wat kan ik nu als beste doen. Of dat ik gewoon geen idee had wat ik moest kiezen. Soms koos ik maar iets, omdat ik die toevallig geboost had.... Dus weer meer videos kijken... :)

Nu ook weer meer over districts te weten gekomen (1-4-7 etc.) en meer een gevoel gekregen wat wanneer te bouwen. Elke keer komt de Commercial Hub / Harbor naar voren als belangrijk (i.v.m. trade routes), gevolgd door Industrial Zone of Campus. Dit zijn al best fijne richtlijnen in ieder geval. Met bijbehorende Tech-Tree natuurlijk :> .

Ik ben ook weer wat videos gaan kijken voor de Tech-Tree. Ook daar zijn de mogelijkheden zo gigantisch voor beginners, dat je echt gewoon een half uur aan het kiezen bent :D. Heerlijk om weer eens zo in een game te duiken en eigen maken.
Kijk ook eens naar de endless space/legends games. Daar heb je meer vrijheid in de tree :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davidov
Add beards to all remaining leaders that did not previously have beards.
:')

Toffe update wel, kan niet wachten om het te proberen. (zoekfunctie voor de map :9~ )

-edit-
Gister eventjes geprobeerd en wow...gewoon WOW. Wat is die zoekmachine een geniale en fijne toevoeging zeg!

Nooit meer eindeloos zoeken naar ontbrekende luxury resources, nooit meer bij elke nieuwe strategic resource weer opnieuw de godganse map afstruinen. Bovendien zijn resources die niet zichtbaar zijn doordat iemand z'n stad/district/wonder er bovenop heeft gezet nu ook in 1 tel te vinden (ipv bijv 1 voor 1 met de muis boven al die tiles hoveren om maar te achterhalen waar de computer zn verborgen uranium vandaan komt).

Speeltijd is denk ik 30-60 min per potje korter geworden :o

[ Voor 62% gewijzigd door davidov op 04-04-2019 13:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Wow. Wow! Weet je wat de beste verbetering uit de recente patch(es) is wat mij betreft?

De load tijden! "Vroegah" startte een nieuw spel ietsjes na het voorlezen van Sean Bean, maar kon het laden van een ver gevorderd potje (>250 turns) zeker drie minuten duren. Nu is het spel consistent (vroeg of laat) al klaar wanneer mr. Bean nog bezig is! Dat maakt de drempel een heel stuk lager om na een stom foutje even te herladen.

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djidee
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-09 16:02

djidee

Mr. Slungel

Liegebeest schreef op maandag 8 april 2019 @ 05:16:
Wow. Wow! Weet je wat de beste verbetering uit de recente patch(es) is wat mij betreft?

De load tijden! "Vroegah" startte een nieuw spel ietsjes na het voorlezen van Sean Bean, maar kon het laden van een ver gevorderd potje (>250 turns) zeker drie minuten duren. Nu is het spel consistent (vroeg of laat) al klaar wanneer mr. Bean nog bezig is! Dat maakt de drempel een heel stuk lager om na een stom foutje even te herladen.
Turns zelf lopen ook vlotter volgens mij... laptopje heeft ook minder moeite met het spel....

Nog los van de diverse andere verbeteringen (climate change wat langzamer bv)

"Mekker, blaat"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Nu online
Klimaat merk ik niets van, ik speel R&F. Maar inderdaad, de beurten van de tegenpartijen lopen ook een heel stuk soepeler. Serieus, hulde voor Firaxis et al.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Voor de liefhebbers: Een terrain skin om het eruit te laten zien als Civ V
(Gemaakt door de Civ 6 art director)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Werkt nog niet met de laatste uitbreiding dacht ik.

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MrVegeta schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 12:00:
[...]

Werkt nog niet met de laatste uitbreiding dacht ik.
Hij schijt volledig compatibel te zijn, volgens dit artikel
The mod is compatible with all releases of Civilization 6, including the recent Gathering Storm, and will not cause any problems with saved games.
Heb het zelf overigens nog niet geprobeerd.

Edit:
Op de Steam Workshop-pagina staat het ook:
Compatible with every release, up to and including Gathering Storm.

[ Voor 10% gewijzigd door anandus op 09-04-2019 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Kijk, dat is nou eens een flinke verbetering. :Y

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Excuses, meende vanochtend in mijn news-feed te lezen dat ie niet geheel compatible was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:47

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Wat ik wel te zot voor woorden vindt is dat de numpad niet meer gebruikt kan worden om units te laten bewegen. Alles met die kutmuis :N

De numpad movement addon werkt nog niet helaas :(

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 12:24:
[...]

Kijk, dat is nou eens een flinke verbetering. :Y
Ik denk dat dat een kwestie van smaak is.
Ik heb het net geprobeerd en ik vind het behoorlijk saai ('drab', 'bland', weet even de Nederlandse woorden niet). Het gevoel dat je naar erwtensoep kijkt :P

Een voordeel is wel dat ik vind dat heuvels duidelijker te zien zijn, dat is wel fijn!

[ Voor 4% gewijzigd door anandus op 09-04-2019 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Ik vind het maar niks. Veel te druk.

Maar werkt iig wel in Gathering Storm.

[ Voor 5% gewijzigd door Dwarlorf op 09-04-2019 12:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

anandus schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 12:55:
[...]

Ik denk dat dat een kwestie van smaak is.
Ik heb het net geprobeerd en ik vind het behoorlijk saai ('drab', 'bland', weet even de Nederlandse woorden niet). Het gevoel dat je naar erwtensoep kijkt :P

Een voordeel is wel dat ik vind dat heuvels duidelijker te zien zijn, dat is wel fijn!
Ik vind de CiV 5 stijl veel, veel beter dan CiV 6 dus. ;)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark777
ben net achtergekomen dat schepen gewoon je city kunnen innemen! Was volgens mij vroeger niet zo in civ4. Hoe moet je nu je steden beschermen tegen een armada? beetje flauw dit. erg onrealistisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21-09 11:53

odan

The dark side is within all!

mark777 schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 19:58:
ben net achtergekomen dat schepen gewoon je city kunnen innemen! Was volgens mij vroeger niet zo in civ4. Hoe moet je nu je steden beschermen tegen een armada? beetje flauw dit. erg onrealistisch
dit kon ook al in civ 5.

zorgen dat je een vloot hebt, of net zo beschermen als je tegen aanvallen op land doet.

Pulse mee voor GoT!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
Je steden moeten ook niet meer aan de coast liggen om een harbour te kunnen bouwen... Gegeven hoe slecht sea tiles zijn ter vergelijking met landtiles qua yields (en sinds GS ook sea level rising), wordt het eigenlijk afgemoedigd.

En de beste verdediging is nog altijd voldoende units hebben zodat ze niet aan je steden geraken (city strength bijvoorbeeld is gebasseerd op je sterkste unit

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ben net achtergekomen dat schepen gewoon je city kunnen innemen! Was volgens mij vroeger niet zo in civ4.
Volgens mij alleen melee-schepen. Ik dacht dat het ook in Civ5 zat, maar weet ik niet zeker.
Hoe moet je nu je steden beschermen tegen een armada?
Zorgen dat je zelf een armada (of ranged units/vliegtuigen) hebt ;)

En onrealistisch? Er zijn talloze voorbeelden van amfibische landingen.
De vikingen hebben (als ik het me goed herinner) zelfs Parijs geplunderd :P

Overigens, had je geen muren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Nu online
ORLY? Dat verklaart waarom ie er zo goed uitzag!
anandus schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 20:25:
[...]

Volgens mij alleen melee-schepen. Ik dacht dat het ook in Civ5 zat, maar weet ik niet zeker.
Klopt, niet elk schip kan het. Net zoals ook niet elke ground-unit het kan.

[ Voor 29% gewijzigd door Liegebeest op 09-04-2019 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark777
wel weet niet maar normaal moeten troepen toch eerrst aan land voordat ze een stad kunnen innemen. Maar goed weer wat geleerd in civ. vind trouwens erg irritant al die double moves in civ6 online. Zo kan ik nooit winnen. de gene met de beste pc kan als eerste een move doen. beetje flauw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davidov
mark777 schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 20:50:
wel weet niet maar normaal moeten troepen toch eerrst aan land voordat ze een stad kunnen innemen. Maar goed weer wat geleerd in civ. vind trouwens erg irritant al die double moves in civ6 online. Zo kan ik nooit winnen. de gene met de beste pc kan als eerste een move doen. beetje flauw
Land units moeten eerst aan land ja, die vechten niet vanaf zee
Sea units kunnen niet aan land, dus die moeten wel vechten vanaf zee
En een stad innemen vereist niet meer dan een melee unit die sterk genoeg is en in staat is om de stad aan te vallen, dus logischerwijs kan dat vanaf land en zee.

Desalniettemin gebeurd het mij niet vaak dat ik een stad verlies aan zee units. De computer bouwt ze te weinig en gebruikt ze niet slim genoeg, bovendien als je muren hebt en/of voorloopt in tech dan is net zoals bij landunits een legertje vereist (met long range units) en red je het niet meer met 1 of 2 melee units.

(overigens een reden dat ik stiekem dol ben op zee units en warfare, een uitdaging is leuk, tegen de stroom inzwemmen ook, maar het is toch wel fijn om altijd een backdoor te hebben waarmee je de computer lam kan leggen.... maarja ik heb dan ook nog nooit online gespeeld tegen mensen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark777
vind civ6 steeds onlogischer worden. Eerst erachter gekomen dat je met schepen steden kunt innemen. Net een potje gespeeld en wat blijkt: Kan ik met mijn horsearchers geen stad innemen.... zucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mark777 schreef op woensdag 10 april 2019 @ 16:13:
vind civ6 steeds onlogischer worden. Eerst erachter gekomen dat je met schepen steden kunt innemen. Net een potje gespeeld en wat blijkt: Kan ik met mijn horsearchers geen stad innemen.... zucht.
Het is heel logisch:
Melee-units wel steden innemen, ranged units geen steden innemen.
Maar volgens mij is dat niets nieuws, dat zit al een jaar of 9 in Civ :)

Belangrijk om in gedachten te houden:
Het is een (bord)spel, geen historische simulator.
mark777 schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 20:50:
Daarom hebben ze bij Civ 6 hybrid moves ingevoerd :)
Dan speel je simultaan, tenzij je oorlog hebt, dan is het turnbased. En is het niet meer wie het snelste klikt.

[ Voor 34% gewijzigd door anandus op 10-04-2019 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:13
davidov schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 21:40:
[...]

Land units moeten eerst aan land ja, die vechten niet vanaf zee
Sea units kunnen niet aan land, dus die moeten wel vechten vanaf zee
En een stad innemen vereist niet meer dan een melee unit die sterk genoeg is en in staat is om de stad aan te vallen, dus logischerwijs kan dat vanaf land en zee.

Desalniettemin gebeurd het mij niet vaak dat ik een stad verlies aan zee units. De computer bouwt ze te weinig en gebruikt ze niet slim genoeg, bovendien als je muren hebt en/of voorloopt in tech dan is net zoals bij landunits een legertje vereist (met long range units) en red je het niet meer met 1 of 2 melee units.

(overigens een reden dat ik stiekem dol ben op zee units en warfare, een uitdaging is leuk, tegen de stroom inzwemmen ook, maar het is toch wel fijn om altijd een backdoor te hebben waarmee je de computer lam kan leggen.... maarja ik heb dan ook nog nooit online gespeeld tegen mensen)
Ik speel domination ook veel liever met sea units. Alles wat direct aan zee ligt met een bootje innemen. Alles wat je vanaf de kust kan bestoken innemen met een mannetje te paard. En met wat upgrades kun je best een eind landinwaarts schieten. Voor de rest wacht ik tot ik bombers heb, en dan gaat hetzelfde mannetje te paard alle platgebombadeerde steden af.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark777
ja het zal wel een balance ding zijn maar echt realistisch is het niet. Stond ik mooi voor niks met 6 horsearchers bij een vijandige stad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

mark777 schreef op woensdag 10 april 2019 @ 16:13:
vind civ6 steeds onlogischer worden. Eerst erachter gekomen dat je met schepen steden kunt innemen.
Had ik dát eerder geweten zeg. Dat scheelt een slok op de borrel in de toekomst. Stad kapot bombarderen, met bootje innemen, land unit kopen en doorvaren naar de volgende stad. Ik vind het ook wel apart trouwens.

[ Voor 3% gewijzigd door Dwarlorf op 10-04-2019 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
Ben vrij zeker dat steden innemen met schepen niet nieuw is nochtans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

AntiChrist7 schreef op woensdag 10 april 2019 @ 17:24:
Ben vrij zeker dat steden innemen met schepen niet nieuw is nochtans
Dat zou goed kunnen. Op zich geen gekke gedachte aangezien je met je schepen ook gewoon je stad kan binnenvaren. Ik heb simpelweg nooit bedacht om het überhaupt uit te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark777
Dwarlorf schreef op woensdag 10 april 2019 @ 17:09:
[...]

Had ik dát eerder geweten zeg. Dat scheelt een slok op de borrel in de toekomst. Stad kapot bombarderen, met bootje innemen, land unit kopen en doorvaren naar de volgende stad. Ik vind het ook wel apart trouwens.
precies ook weinig tegen te doen lijkt me. behalve dan steden niet aan het water settelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
mark777 schreef op woensdag 10 april 2019 @ 19:39:
[...]

precies ook weinig tegen te doen lijkt me. behalve dan steden niet aan het water settelen
Gewoon zelf genoeg verdediging hebben, net zoals dat geldt voor land. Maar nu dat je harbours kan bouwen is aan de kust settelen idd veel minder een vereiste, zeker omdat de yields van land haast altijd beter zijn (een turtle hier en daar uitgezonderd, of als je auckland hebt). En flooding maakt het nog minder waard.

Het zeegedeelte is altijd minder interessant en relevant geweest in civ, wat wel jammer is. Zeker als je doorheen de echte geschiedenis kijkt. Vooral het british empire springt er dan uit, maar ook vandaag nog is controle over zeestraten en grondstoffen een belangrijke geostrategische factor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nino_070
AntiChrist7 schreef op woensdag 10 april 2019 @ 21:09:
[...]

Gewoon zelf genoeg verdediging hebben, net zoals dat geldt voor land. Maar nu dat je harbours kan bouwen is aan de kust settelen idd veel minder een vereiste, zeker omdat de yields van land haast altijd beter zijn (een turtle hier en daar uitgezonderd, of als je auckland hebt). En flooding maakt het nog minder waard.

Het zeegedeelte is altijd minder interessant en relevant geweest in civ, wat wel jammer is. Zeker als je doorheen de echte geschiedenis kijkt. Vooral het british empire springt er dan uit, maar ook vandaag nog is controle over zeestraten en grondstoffen een belangrijke geostrategische factor
Het antwoord ligt al besloten in je eigen reactie. Zee/marine is vooral een geostrategische resource, net als in het echt. Geen enkel land is ooit puur rijk geweest vanwege de dingen die zij uit de zee haalden, maar wel vanwege olie en andere grondstoffen als goud. Pas tegenwoordig, met oliewinning enzo, zou de zee als fysieke resource belangrijk kunnen zijn voor landen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
nino_070 schreef op woensdag 10 april 2019 @ 21:53:
[...]

Het antwoord ligt al besloten in je eigen reactie. Zee/marine is vooral een geostrategische resource, net als in het echt. Geen enkel land is ooit puur rijk geweest vanwege de dingen die zij uit de zee haalden, maar wel vanwege olie en andere grondstoffen als goud. Pas tegenwoordig, met oliewinning enzo, zou de zee als fysieke resource belangrijk kunnen zijn voor landen.
Maar een zeemacht is vrij nutteloos in civ, (in tegenstelling tot RL) dat is het spijtige vind ik:
-coast en seatiles leveren sowieso al minder op en kunnen niet verbeterd worden. Als je al resources hebt, zijn die haast exclusief food of gold, wat je niet nodig hebt. Productie heb je wel nodig
-Commercial hubs zijn beter dan harbours, simpelweg omdat great merchants beter zijn great admirals.
-Naval Units zitten bovenaan in de tech tree, en zijn daar gepaard met de minst nuttige techs

In Endless Legend bijvoorbeeld heb je dat de zee is opgesplist in regio's, elk met speciale resources, dat maakt het al interessanter en waardevoller om voor een vloot te gaan. In civ enkel als je op een archipelago map speelt, en dan nog. De Ai is zo vreselijk met watermaps, dat je toch wel vrij makkelijk wegkomt met het te negeren als je ze een beetje te vriend houdt.

Het is niet voor niets dat Norway als één van d slechte civs wordt gezien, enkel met de pillage buff zijn ze een tikje beter.

Het is natuurlijk niet gamebreaking ofzo, ik vind het gewoon een feature/onderdeel van de map die ze al enkele games niet verkennen/gebruiken, en dat is wel spijtig. Zoals gezegd, het streven naar controle over zeeen is iets dat zeker zijn invloed heeft gzhad op de geschiedenis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
AntiChrist7 schreef op woensdag 10 april 2019 @ 21:09:
[...]

Totdat je tegen mensen dan wel pittigere games gaat spelen waarbij jij technologisch niet voorop loopt. Met zo'n boot stomp je in de regel overstekende land units zo de grond in. Vooral submarines zijn later ongelofelijk belangrijk als early warning. In de endgame hebben battleships ook sinds deeltje 5 een akelig bereik. Met ironclads e.d. is het vaak ook relatief eenvoudig steden innemen.
anandus schreef op woensdag 10 april 2019 @ 16:18:
[...]

Daarom hebben ze bij Civ 6 hybrid moves ingevoerd :)
Dan speel je simultaan, tenzij je oorlog hebt, dan is het turnbased. En is het niet meer wie het snelste klikt.
Zat al in 5.

[ Voor 28% gewijzigd door sdk1985 op 11-04-2019 01:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ohja, je hebt gelijk, dat hebben ze er bij 5 ingepatcht, inderdaad.
I stand corrected :)

Maar de eerste paar jaar was multiplayer Civ 5 een clickfest, wat de gameplay niet ten goede kwam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Zodra ik bewust probeer voor een science victory te gaan bak ik er niks van en loop ik altijd achter civs aan. Ga ik voor domination dan loop ik altijd voor in science. Ik heb echt het idee dat ik in het eerste geval een cruciaal gegeven mis. Iemand wat tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AntiChrist7
sdk1985 schreef op donderdag 11 april 2019 @ 01:01:
[...]

Totdat je tegen mensen dan wel pittigere games gaat spelen waarbij jij technologisch niet voorop loopt. Met zo'n boot stomp je in de regel overstekende land units zo de grond in. Vooral submarines zijn later ongelofelijk belangrijk als early warning. In de endgame hebben battleships ook sinds deeltje 5 een akelig bereik. Met ironclads e.d. is het vaak ook relatief eenvoudig steden innemen.
Ik geef je geen ongelijk, maar is dat niet gewoon een logisch gevolg van de Multiplayer Meta, dat je technologie moet prioritiseren?

Diplomatic victory is sowieso al uitgesloten in MP. Een religious victory zal je ook niet lukken omdat je missionarissen en apostles zullen gekilled worden.
Dan heb je nog culture victory, maar dan investeer je zodanig veel in culture en faith dat je zult aangevallen worden door technologisch betere spelers, voor dat je influential bent. En als je steden kwijtraakt ben je ook je belangrijkste bron van toerisme kwijt.

Dus resten nog science en domination, en voor beide moet je technologisch geavanceerd zijn. Ik zou zelfs durven zeggen dat science nog de enige werkbare victory is in MP. Spelers zijn beter dan AI in het bewegen van troepen (en proberen gewoon ook de game te winnen itt de AI), en omwille van online speed ben je als aggressor in het nadeel: je tech en productie gaat dubbel zo snel, maar troepen bewegen duurt nog altijd evenlang. Dat zag je in de H2H van firaxis tussen Ed en Karl. Hij maakte gebruik van de hungary ability, maar omdat het op online speed was spendeerde hij het grootste deel van de 15turns dat hij de troepen had, gewoon met naar de tegenstander toe bewegen.

Ik bedoel maar, als je technologisch sterk achterloopt in MP, ga je sowieso niet winnen en doe je iets algemeen fout, niet gewoon qua oorlogvoering. Ook, als je je units laat bombarderen door naval, dan ben je slecht voorbereid, want dan heb je geen goede vloot gemaakt om ze te escorteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Ik denk dat je analyse wel klopt maar ik doelde eigenlijk meer op dat je in de regel in de AI potjes vaak enorm voor loopt op techniek. Ik heb Civ 6 Gathering of the storm nog niet veel gespeeld, maar op de standaard moeilijkheid had ik tanks en had griekenland nog catapulten rijden... Daardoor zijn tegenstanders al snel geen bedreiging en is de noodzaak voor het onderscheppen van units dus niet zo groot.

Wat dat betreft heb ik in Civ V ooit een game in de modern era gestart en dat verandert echt alles. Waar ik normaal gedurende de gehele game meestal niet meer dan 5 units kwijt raak bleek dat echt onhaalbaar. Een conflict is dan veel kostbaarder, zeker wanneer de kernrakketten je om de oren vliegen. In dat scenario is een submarine of 2-3 een zeer effectief bezit.
anandus schreef op donderdag 11 april 2019 @ 10:01:
[...]
Ohja, je hebt gelijk, dat hebben ze er bij 5 ingepatcht, inderdaad.
I stand corrected :)

Maar de eerste paar jaar was multiplayer Civ 5 een clickfest, wat de gameplay niet ten goede kwam.
Kwam met Brave new world :). Dus heeft even geduurd ja...

[ Voor 19% gewijzigd door sdk1985 op 11-04-2019 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
sdk1985 schreef op donderdag 11 april 2019 @ 13:52:
Ik denk dat je analyse wel klopt maar ik doelde eigenlijk meer op dat je in de regel in de AI potjes vaak enorm voor loopt op techniek. Ik heb Civ 6 Gathering of the storm nog niet veel gespeeld, maar op de standaard moeilijkheid had ik tanks en had griekenland nog catapulten rijden... Daardoor zijn tegenstanders al snel geen bedreiging en is de noodzaak voor het onderscheppen van units dus niet zo groot.

Wat dat betreft heb ik in Civ V ooit een game in de modern era gestart en dat verandert echt alles. Waar ik normaal gedurende de gehele game meestal niet meer dan 5 units kwijt raak bleek dat echt onhaalbaar. Een conflict is dan veel kostbaarder, zeker wanneer de kernrakketten je om de oren vliegen. In dat scenario is een submarine of 2-3 een zeer effectief bezit.
Ik speel niet met era starts, vind ik niet veel aan. Gegeven dat de AI net zoals jij ook een redelijk aantal troepen krijgt bij die starts (en deze hogere combat skills en dus moeilijker te doden zijn), is dat wel normaal. Maar als je normale starts neemt op standaard difficulty ga je snel voorop lopen idd, daar is weinig uitdaging aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
AntiChrist7 schreef op donderdag 11 april 2019 @ 17:59:
[...]

Ik speel niet met era starts, vind ik niet veel aan. Gegeven dat de AI net zoals jij ook een redelijk aantal troepen krijgt bij die starts (en deze hogere combat skills en dus moeilijker te doden zijn), is dat wel normaal. Maar als je normale starts neemt op standaard difficulty ga je snel voorop lopen idd, daar is weinig uitdaging aan.
Het is an sich wel een aanrader om het eens te proberen omdat het de domination victory flink moeilijker maakt. Ik moet met de normale start altijd mijn best doen om niet voor een domination victory te gaan. Civilization heeft al sinds deeltje 4 de nare logica dat landen zonder groot leger worden aangevallen, ook al ben je bevriend met iedereen. Gevolg is dat je een leger moet opbouwen. Dat leger kost productie en onderhoud, dus dan kun je er beter iets zinnigs mee doen. Zo ging het ook weer exact in mijn eerste Gathering of the Storm game. Met als verschil dat ik deze keer niet als warmonger wordt weggezet omdat ik 300 van die grievance punten kreeg :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
sdk1985 schreef op donderdag 11 april 2019 @ 21:43:
[...]

Het is an sich wel een aanrader om het eens te proberen omdat het de domination victory flink moeilijker maakt. Ik moet met de normale start altijd mijn best doen om niet voor een domination victory te gaan. Civilization heeft al sinds deeltje 4 de nare logica dat landen zonder groot leger worden aangevallen, ook al ben je bevriend met iedereen. Gevolg is dat je een leger moet opbouwen. Dat leger kost productie en onderhoud, dus dan kun je er beter iets zinnigs mee doen. Zo ging het ook weer exact in mijn eerste Gathering of the Storm game. Met als verschil dat ik deze keer niet als warmonger wordt weggezet omdat ik 300 van die grievance punten kreeg :).
Ja, maar heb al eens gezegd dat ik oorlog/combat in civ niet interessant/bijster goed gedaan vind. Er zijn daar betere games voor, zoals Total War, Endless Legend,..

Maar dat is het leuke aan civ he, allemaal andere manieren om te spelen

EDIT: trouwens een kleine fix online ivm trade en great works

https://steamcommunity.co...etail/1773764511318279523

[ Voor 6% gewijzigd door AntiChrist7 op 12-04-2019 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Dwarlorf schreef op donderdag 11 april 2019 @ 11:24:
Zodra ik bewust probeer voor een science victory te gaan bak ik er niks van en loop ik altijd achter civs aan. Ga ik voor domination dan loop ik altijd voor in science. Ik heb echt het idee dat ik in het eerste geval een cruciaal gegeven mis. Iemand wat tips?
Voor een Science victory zou je moeten pushen op veel Campussen en Industrial zones. Dit omdat de productie je helpt om snel dat space programma uit de grond te stampen. De meer steden je hebt de meer production en campussen je kan hebben.

Als je voor domination gaat dan ben je waarschijnlijk veel steden aan het overnemen waardoor je ongezien erg veel science binnenharkt.

Soms als ik voor de science ga zit ik al met een vliegdekschip met 2 bommenwerpers en loopt de AI nog met paarden te rond te huppelen. Dan verlaat ik vaak de science victory en stomp ik alle hoofdsteden de grond in met de bommenwerpers en neem de stad in met een tank.

Het blijft ook echt genieten om een nuke een hele stad te zien verwoesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Brilsmurfffje schreef op woensdag 24 april 2019 @ 11:42:
[...]

Voor een Science victory zou je moeten pushen op veel Campussen en Industrial zones. Dit omdat de productie je helpt om snel dat space programma uit de grond te stampen. De meer steden je hebt de meer production en campussen je kan hebben.
Industrial zones maak ik te weinig, gok ik. Ik ben onlangs begonnen met een nieuwe poging, ik zal je tips meenemen.
Brilsmurfffje schreef op woensdag 24 april 2019 @ 11:42:
[...]
Als je voor domination gaat dan ben je waarschijnlijk veel steden aan het overnemen waardoor je ongezien erg veel science binnenharkt.
Ja, dat lijkt me de juiste conclusie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davidov
Hij is nog niet helemaal af, maar je kan 'm al wel activeren als je wil; de mapeditor / WorldBuilder *O*

[ Voor 4% gewijzigd door davidov op 01-05-2019 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutzertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-07-2023
Hoe plaatsen jullie de steden eigenlijk? Ik probeer altijd de steden elkaars zone niet aan te raken (6 tiles uit elkaar). Maar echter keek ik gister op de map beter en de computer doet dit eigenlijk niet ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:22
Prutzertje schreef op zondag 12 mei 2019 @ 11:20:
Hoe plaatsen jullie de steden eigenlijk? Ik probeer altijd de steden elkaars zone niet aan te raken (6 tiles uit elkaar). Maar echter keek ik gister op de map beter en de computer doet dit eigenlijk niet ?
Zelf probeer ik 3-4 afstand te houden, zo kunnen ze elkaar helpen te beschermen bij een aanval.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AntiChrist7
Ik zou wat de AI doet niet direct als voorbeeld nemen. Buiten dat ik oorlog niet interessant vind, is een andere reden dat ik het niet doe is omdat de AI vaak op slechte locaties settelt. Danbrand je die steden plat en ben je direct uber warmonger....

Ik aim op een 4 tiles ertussen (omdat je populatie tot lategame toch gecapped is dat je een ring van 3 tiles nooit volledig bewerkt krijgt. Belangrijker is om je steden binnen de range van Industriele zones en entertainment complexen te plannen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutzertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-07-2023
Top! Ga ik beetje mee aan klooien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djidee
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-09 16:02

djidee

Mr. Slungel

It depends...
Zoek vaak naar ideale locatie tbv resources in 1e of 2e ring... Late game soms derde, maar als ik vroeg ergens een doorgang dicht kan zetten (want water/berger) door een stad iets verder te plaatsen, of daardoor ism een encampment de boel op slot kan zetten, dan zal ik dat niet na laten... Dat je dan 2 tiles nooit kan bewerken, ach..

"Mekker, blaat"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
Is er btw een discord afdeling voor civ? Wil wel eens een MP opzetten
(zit nu niet achter mijn pc, dus kan het niet checken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davidov
Ik zoek een balans tussen:
- 6 tegels tussen 2 steden voor maximale ruimte (heb altijd ruimte te kort in late game)
- geen enkel vrij plekje over laten, zodat geen andere civ zich ertussen kan settlen. (kleine restjes tundra/sneeuw daargelaten, hoewel ik daar steeds vaker toch bouw ivm kans op uranium)
- zoveel mogelijk resources/vulcanic soil/floodplains/wonders pakken, en evt strategische plekjes kiezen (kanaal voor shortcut over water).

En dan passen en meten, wikken en wegen en uiteindelijk een beslissing nemen. En omdat ik ook nog vooral op maps speel met eilanden, heb ik vrijwel nooit steden die alsnog de volle 3 tegels ruimte hebben om de stad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Nu online
davidov schreef op maandag 13 mei 2019 @ 18:17:
[...]

Ik zoek een balans tussen:
...
Die aanpak hanteer ik ook doorgaans; het voelt gewoon fout om een stad naar te zetten op zo'n manier dat ie ruimte van de vorige kanibaliseert. Slaat misschien nergens op, true :) Nadeel is dat het bouwen van een weg daarna best lang duurt, maar okay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark777
bouw een stad bijna altijd aan een rivier of lake. en in de buurt van voldoende resourses kijk niet echt naar afstanden tussen andere steden
Pagina: 1 ... 23 ... 31 Laatste