Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maduth
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:23

Maduth

Probeersel

Vraagje, in hoeverre zou je al die addons nodig hebben? Ik zie bijvoorbeeld namelijk Vikings Scenario Pack en speel je die scenarios dan ook [ervaring]? Plus je ziet dan bij Steam dit staan: Overweldigend negatief (939). Dat geld trouwens voor veel addons. Twijfel ik nu wel of die dan ook zal aanschaffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 13:51

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Volgens mij heb je ze niet echt nodig. Ik heb met civ6 nog niet het Viking Scenario gespeeld. Ik koop ze op Civ/leaders die ik leuk/interessant vindt. Ik heb ze dus niet allemaal.

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Die addons zijn nogal prijzig voor het geld. Dus het is meer een economische reflectie dan een echte goed/slecht weergave. Ze voegen niet veel toe aan het spel in mijn ogen. En daar denken meer spelers zo over.

Mijn advies tzt upgraden naar het complete pakket voor een tientje over een of twee jaar

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maduth

Maduth

Probeersel

Ik neem aan dat deze: Sid Meier's Civilization VI: Rise and Fall wel een goede aanvulling is?

Hmmm.... zie nu dat het 5 euro scheelt met de Gold Edition en dan heb je alle addons ook.

Civ 6 = 14,99
Civ 6 + Rise en Fall = 34,48

Civ 6 Gold = 38,08 :o

[ Voor 49% gewijzigd door Maduth op 18-02-2019 11:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Maduth schreef op maandag 18 februari 2019 @ 11:48:
Ik neem aan dat deze: Sid Meier's Civilization VI: Rise and Fall wel een goede aanvulling is?
Ja, op zich wel. Het is zo'n uitgebreide aanvulling met verbeteringen net als de nieuwe Gathering Storm. Maar je zou ook kunnen opteren om meteen Gathering Storm te kopen en verder niks. Misschien dat iemand anders
daar nog een mening over heeft?

Edit: Dan zou ik de gold versie kopen en wachten tot gathering storm goedkoper wordt aangeboden als je het spel dan nog steeds leuk vindt.

[ Voor 31% gewijzigd door Dwarlorf op 18-02-2019 11:55 ]

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maduth

Maduth

Probeersel

Doen we !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schaduw
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

schaduw

schaduw

Deze link kwam ik eerder in dit topic tegen voor de Civ prijzen. Hier ook even doorklikken naar de bundels, en kijk ook naar de kortingscodes die er staan. Bijvoorbeeld Gathering Storm voor circa €30 bij Voidu met kortingscode. (die shop ken ik zelf niet overigens)
https://isthereanydeal.co...eierscivilizationvi/info/

Edit:
De huidige prijzen, allen het goedkoopst bij https://www.wingamestore....d-Meiers-Civilization-VI/ met kortingscode PCGAMES5OFF
11.54 Civ
23.46 Civ gold
13.39 Rise & fall
30.22 Gathering storm (of €30 bij Voidu)

[ Voor 27% gewijzigd door schaduw op 18-02-2019 13:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanW
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
schaduw schreef op maandag 18 februari 2019 @ 12:24:
Deze link kwam ik eerder in dit topic tegen voor de Civ prijzen. Hier ook even doorklikken naar de bundels, en kijk ook naar de kortingscodes die er staan. Bijvoorbeeld Gathering Storm voor circa €30 bij Voidu met kortingscode. (die shop ken ik zelf niet overigens)
https://isthereanydeal.co...eierscivilizationvi/info/
Of 28€ voor CIV VI Gold, https://isthereanydeal.co...zationvigoldedition/info/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maduth

Maduth

Probeersel

Zojuist de GOLD Edition aangeschaft voor 24 euro en staat nu netjes in mijn Steam Account te wachten zodat ik het vanavond kan downloaden. Dank voor alle tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:49

Basszje

Reisvaap!]

rockhopper schreef op maandag 18 februari 2019 @ 11:30:
Die addons zijn nogal prijzig voor het geld. Dus het is meer een economische reflectie dan een echte goed/slecht weergave. Ze voegen niet veel toe aan het spel in mijn ogen. En daar denken meer spelers zo over.

Mijn advies tzt upgraden naar het complete pakket voor een tientje over een of twee jaar
Zou ik ook aanraden. Rise & Fall en Gathering Storm zijn echt expansies 'must have' ( alhoewel je best kan wachten tot de volgende aanbieding als het duur is nu ) . De rest is een Civilization extra. Ik wacht dan gewoon tot ze een keer een eurootje zijn in de aanbieding.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nino_070
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21-09 12:07
Basszje schreef op maandag 18 februari 2019 @ 14:12:
[...]

Zou ik ook aanraden. Rise & Fall en Gathering Storm zijn echt expansies 'must have' ( alhoewel je best kan wachten tot de volgende aanbieding als het duur is nu ) . De rest is een Civilization extra. Ik wacht dan gewoon tot ze een keer een eurootje zijn in de aanbieding.
Ik heb de review van Tweakers.net over rise and fall gelezen en vind het eigenlijk meer een update dan een expansie. Of zie ik dat verkeerd? Terwijl Gathering storm echt een heel nieuw aspect introduceert, lijkt me R&F meer een soort update van de gamemechaniek.

Klopt het trouwens dat deze expansies niet gepaard gaan met een gratis update voor de basegame? Bij sommige andere games is dat wel zo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basszje

Basszje

Reisvaap!]

nino_070 schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 03:22:
[...]

Ik heb de review van Tweakers.net over rise and fall gelezen en vind het eigenlijk meer een update dan een expansie. Of zie ik dat verkeerd? Terwijl Gathering storm echt een heel nieuw aspect introduceert, lijkt me R&F meer een soort update van de gamemechaniek.
Nee Rise / Fall voegt aardig wat toe .
Klopt het trouwens dat deze expansies niet gepaard gaan met een gratis update voor de basegame? Bij sommige andere games is dat wel zo
Geen idee hoe dat werkt eerlijk gezegd. Ik las ergens dat sommige updates ook voor iedereen waren, maar erg overzichtelijk is het niet.

--------

Heb trouwens het idee dat het spel wat meer de weg kwijt is dan normaal. Game #1 stuurde de AI geen enkele envoy naar city-states tot erg laat in het spel. Game #2, nog geen barbarian gezien ( staat wel aan ).

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zeara
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:13
nino_070 schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 03:22:
[...]

Gisteren met vrienden een potje R&F gedaan omdat eentje het nog niet nodig vond GS te kopen... Daardoor kon ik wel mooi vergelijken wat er in R&F is veranderd.

Mechanics zijn niet veranderd door GS, dus alles is nog hetzelfde. Alleen graphics en bepaalde UI dingen zijn wel overgenomen vanuit GS. Het Great Person scherm is bijvoorbeeld uit GS en je status reports zitten ook rechts bovenin.

Dat is in ieder geval wat mij zo is opgevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11:40
Het Great people scherm is ietsje te compact nu naar mijn zin, maar die reports vind ik een goeie update.

Also, Hungary is nuts :p Gratis swordmen. Ook altijd grappig als je geholpen wordt door moeder natuur in je oorlog

[ Voor 25% gewijzigd door AntiChrist7 op 19-02-2019 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Ook zeer prettig dat het 'choose production' scherm niet meer overlapt met het 'stads' scherm.

De World Rankings, City States en andere schermjes die je kan selecteren in de rechterbovenhoek helaas nog wel.

En wat ik eigenlijk ook een gemis vind is dat je niet vanuit elk scherm (world congress bijvoorbeeld) toegang hebt tot de Civilopedia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maduth

Maduth

Probeersel

Gisteren tot en met 5 gekeken van de youtube tutorials [aanrader] en maakt een hoop duidelijk. Wel kwam ik er achter dat ik in Windows [without borders] moet spelen want anders kom ik niet hoger dan 1200 resolutie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Ja die resoluties en scaling gaat ook nog vaak fout. Ik had op internet ook klachten daarover gelezen.

Ik heb moeten 'klooien' met windows video instellingen om op 3840x2160 uit te komen voor m'n 42 inch scherm. Civ6 heeft gewonnen van de beoogde desktop voorkeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Spel draait hier gewoon prima op 1440p maar heb de scaling in windows dan ook gewoon op 100% staan, misschien dat het daar mis gaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Ik heb de boel maar eens gereset. Het werkt nu allemaal prima ongeacht de windows scaling. Ik heb windows scaling nu op 125% wat prettig is voor de desktop en het heeft geen (negatieve) impact (meer) op Civ6.

[ Voor 16% gewijzigd door Dwarlorf op 19-02-2019 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje

Basszje

Reisvaap!]

AntiChrist7 schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 09:32:
Het Great people scherm is ietsje te compact nu naar mijn zin, maar die reports vind ik een goeie update.
Dat herken ik wel. Dat scherm is gegaan van veel te groot, naar net iets te klein nu.

Voor Reports gebruik ik trouwens - Better Report Screen (UI) . Wereld van verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bamboe
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-06 16:17
Heeft iemand enig idee hoe je een stad (capital) van een speler op een ander continet kan behouden, hij vliegt nu na 3 beurten in een opstand, te snel om er een gouveneur in te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:50
sdk1985 schreef op zondag 17 februari 2019 @ 17:35:
Hoe zit het nu eigenlijk met 'ceden' van steden? Merk dat het ceden nogal wat grievances kost. Maar wat als ik die steden niet laat ceden en gewoon vast houdt? Duurt het dan x turns voor de boel tot rust komt of gaat het sinds de vorige DLC gewoon via het loyalty systeem?

Heeft nogal wat consequenties dit want aangezien de AI mij een surprise oorlog verklaarde kon ik drie steden bezetten en had ik nog 40 grievances te goed. Nu na het vrede maken zit ik met -227 grievances opgescheept, puur omdat ik city cede in het trade scherm heb geaccepteerd. Dat is nogal een prijs om te betalen en ik vraag mij af wat ik daarvoor terug krijg. Zeker aangezien ik in een turn of 30 de rest van het rijk ook wel kan slopen, hij heeft nog 3 steden.
Ondertussen één turn terug gegaan om het verschil te bepalen. Het verschil in grievances is inderdaad significant tussen wel en niet cede city kiezen. De prijs die je betaald is dat je steden na het maken van vrede niet groeien omdat ze 'occupied' zijn. Ik heb niet getest of dit eeuwig zo bleef, na een turn of 30 heb ik de laatste stad ingenomen en daarmee was het probleem voorbij.

Groot verschil met vorige deel is dat de overige spelers hier verder geen problemen mee leken te hebben. Wat ik me nu wel afvraag is of dit bij het geval van -277 grievances wel een probleem was geworden of dat ook dit probleem verdwijnt bij het verslaan van het volk.

edit: Innemen van de 'final city' kost je 150 grievances bij alle (bekende) spelers. Bij mijn 'vriend' liep dat met 7 per turn omlaag en dus ben je er eigenlijk heel snel vanaf (!).

Verder kwam ik nog wel iets tegen. Ik kreeg nog een surprise war op mijn dak van mijn andere buurman. Toen ik daar een emergency op zette kreeg ik direct een scherm van de buurman waar ik al oorlog mee had met de vraag of ik mijn units bij zijn grens wilde weghalen, óf oorlog wilde verklaren. Blijkt dat het event ons in vrede had geforceerd. Moet je ook maar net weten...
Dwarlorf schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 10:00:
Ook zeer prettig dat het 'choose production' scherm niet meer overlapt met het 'stads' scherm.

De World Rankings, City States en andere schermjes die je kan selecteren in de rechterbovenhoek helaas nog wel.

En wat ik eigenlijk ook een gemis vind is dat je niet vanuit elk scherm (world congress bijvoorbeeld) toegang hebt tot de Civilopedia.
Grootste probleem blijft voor mij de trade UI. Ik had een lijst van meer dan 100 opties binnen de 150 turns, wel te filteren op volk maar niet op hoogste inkomsten, of mis ik iets?
Basszje schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 05:58:
[...]

Nee Rise / Fall voegt aardig wat toe .

[...]

Geen idee hoe dat werkt eerlijk gezegd. Ik las ergens dat sommige updates ook voor iedereen waren, maar erg overzichtelijk is het niet.

--------

Heb trouwens het idee dat het spel wat meer de weg kwijt is dan normaal. Game #1 stuurde de AI geen enkele envoy naar city-states tot erg laat in het spel. Game #2, nog geen barbarian gezien ( staat wel aan ).
Ik heb ook geen barbarians! Correctie: op het andere continent spawnen ze wel, op mijn continent in 150 turns geen enkele barbarian gezien.

[ Voor 40% gewijzigd door sdk1985 op 19-02-2019 14:39 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark777
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 10:07
zit in civ6 ook de grafieken zoals in civ4? Dat je kan zien van alle spelers de economie. leger sterkte etc? Nog niet gevonden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Dwarlorf schreef op maandag 18 februari 2019 @ 11:29:
Volgens mij heb je ze niet echt nodig. Ik heb met civ6 nog niet het Viking Scenario gespeeld. Ik koop ze op Civ/leaders die ik leuk/interessant vindt. Ik heb ze dus niet allemaal.
John Curtin, daar was ik erg van gecharmeerd :) Leuke Civ en ik vond't ook gewoon een sympathiek, leuk karakter om tegen te spelen. Ik wil'm eigenlijk gewoon altijd te vriend houden.
mark777 schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 17:49:
zit in civ6 ook de grafieken zoals in civ4? Dat je kan zien van alle spelers de economie. leger sterkte etc? Nog niet gevonden
Volgens mij alleen na afloop van het spel.

[ Voor 23% gewijzigd door Liegebeest op 19-02-2019 19:42 ]

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark777
ah okay. hoe weet je nu of je buurman een leger aan het opbouwen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
mark777 schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 20:55:
het is me opgevallen dat ze die graphs bijvoorbeeld ook uit Endless Space 2 hebben uitgehaald tov Endless Legend. Waarschijnlijk omdat het net iets te makkelijk is om af te lezen hoe je staat tov de andere AI's, en er geen echte fog of war meer is.

Maar om op je vraag te antwoorden, de militaire score in het victory screen geeft een vrij goede indicatie van de verhoudingen. Ik weet niet op welke difficulty je speelt, maar op King is de Ai goed te vriend te houden als je wat hun agenda's respecteert. Als je natuurlijk naast een Alexander of Cyrus (die dol is op surpris wars) ligt, dan moet je wel extra oppassen.

Zelf een vrij adequaat leger hebben (want de AI is goed in opbouwen, maar slecht in manoeuvreren) is de beste garantie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingDedede
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 18-11-2020
Hoe krijg je een spion van een tegenstander uit je stad? Hij zit de hele tijd barbarians te spawnen bij mn hoofdstad. Gek word ik ervan.
En wat is een goede strategie voor het aanvallen van een tegenstander die behoorlijk sterk is? Wat voor soort leger moet ik daarvoor opbouwen? Ik zit nou in de modern era geloof ik. En ik speel met Trajan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

KingDedede schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 02:32:
Hoe krijg je een spion van een tegenstander uit je stad? Hij zit de hele tijd barbarians te spawnen bij mn hoofdstad. Gek word ik ervan.
En wat is een goede strategie voor het aanvallen van een tegenstander die behoorlijk sterk is? Wat voor soort leger moet ik daarvoor opbouwen? Ik zit nou in de modern era geloof ik. En ik speel met Trajan.
Volgens mij is de enige oplossing om zelf een spion in je stad te plaatsen voor contraspionage. Ik doe het zelf nooit maar dat komt omdat het zelden voorkomt, althans dat het vervelend wordt. Ik stuur ze wel graag zelf de wijde wereld in voor 'Siphon Funds'.

Mijn strategie is meestal met boten (battleships) de verdedigingen van steden aan het water te mollen (als de map het toestaat uiteraard) en die in te nemen. Ze zijn ook goed ter verdediging van die ingenomen steden en ook je eigen steden aan het water. Ik laat de tegenstanders dan eerst gewoon komen met hun legers om ze vanuit het water kapot te schieten. Daarna is de tegenstander meestal wel verzwakt genoeg (lees geen legers meer over) om de rest van de steden ook in te lijven.

Verder kan je kijken welke units je tegenstander voornamelijk gebruikt en daar de tegenhangers van te maken. Daarnaast probeer ik altijd siege towers en battering rams over te houden want die werken ook prima met moderne units om een stad in te nemen.

Wat je ook zou kunnen proberen is om heel strategisch alle hoofdsteden tegelijk te veroveren met een enorm leger voor elke stad.

Maar dit is op Prince dus dat gaat vaak sowieso wel redelijk makkelijk. Ik ben vaak ergens begin moderne tijd wel klaar met winnen omdat ik op tijd begin met aggressief zijn. Ik ben te ongeduldig voor alles wat geen domination victory is. Soms speel ik religious victory dat soort van hetzelfde is. Gister nog mee gewonnen maar kreeg eigenlijk niet echt tegengas.

[ Voor 0% gewijzigd door Dwarlorf op 20-02-2019 06:27 . Reden: Omdat het kan. ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hexxagon
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21-09 15:54
KingDedede schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 02:32:
Je moet een eigen spion planten in de stad die je wilt beschermen. Counter spionage.

Meestal, vanaf classic ga ik mijn towns uitbreiden naar de grenzen toe van mijn tegenstanders, zodat zij niet verder kunnen uitbreiden. Deze towns grenzende aan de tegenstanders zet ik een bunker (rode icoon) neer (desnoods koop ik met geld een tegel bij om lekker dichtbij te zitten). Hierna ga ik voor een industrieel werkplek (oranje icoon) en eventueel een holy site (witte icoon) om sneller units te kunnen produceren of religieuze oorlog aan te gaan. In de bunker moet je een range unit zetten zodat hij makkelijk makkelijk 3-5 man aan, vanwege de bescherming van bunker.

De towns achter deze defensie gaan volop goud/science/cultuur, zodat ik de long term win.

Ik speel vrij defensief omdat ik merk als je een town wilt veroveren heb je vrij veel goede units nodig en units die een city kunnen besiegen. Meestal ga ik voor long term en defensief. Tevens aim ik volledig voor commerciële doeleind of religieus, zodat bij een war uitbrak, koop ik spontaan 3-5 units erbij. Als je 12 trade routes hebt en met die bonus per trade route extra goud en science, dan win je de race naar het einde toe gemakkelijk.
mark777 schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 20:55:
Als je weet wat de hidden agenda is van elk personage, dan is het redelijk makkelijk te voorspellen. Meestal denouncen ze je ook, voordat ze je aanvallen, op enkele figuren na. Je kunt een scout of priester zetten bij hun towns om te kijken of ze veel units produceren.

--

Ik speel meestal op Prince en King en bijna altijd dezelfde strategie. Moet nog een x winnen met cultureel :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Wat @Hexxagon zegt is inderdaad een goeie aanvulling, alhoewel mijn strategie iets anders is. Maar om op lange termijn te kunnen winnen wil je de basis in early game leggen. Onderstaande is vanuit mijn domination victory bril gezien trouwens.

Wat ik probeer is early game druk te zetten. Ik probeer redelijk snel op strategische plekken steden te bouwen om expansie van mijn tegenstanders te voorkomen. Meestal probeer ik in de medieval era mijn directe tegenstander uit te schakelen of anders zo weinig mogelijk ruimte geven door meer steden te bouwen. Meestal heb ik een gebied in mijn hoofd dat 'van mij' is. Vaak een afsluitbare hoek van een continent of een heel continent (map afhankelijk). Zodra een vijand in dat 'virtuele gebied' een stad neerplempt is het oorlog en neem ik die stad in.

Mijn strategie hierin is dat ik probeer zsm financieel voorop te komen door vanaf dag 1 te focussen op income door trade routes en science research zo snel mogelijk richting markten. Dat betekent wel dat ik in het begin minimaal gefocused ben op legers bouwen (die koop ik wel of anders upgrade ik ze later) en technologische ontwikkelingen daarvoor (knights uitgezonderd). Ik blijf lang op archers hangen bijvoorbeeld.
Als je veel inkomsten genereert kan je namelijk op het moment dat je het nodig hebt de juiste units kopen in plaats dat je units van tevoren maakt in de hoop dat je de juiste hebt gemaakt die nodig hebt om je tegenstander te bevechten.

Aanvullend op wat ik in mijn vorige post zei probeer ik zsm voor naval research te gaan (Wilhelmina!) en dus ook naar knights. Beetje afhankelijk van hoe het spel zich ontwikkelt probeer ik in bovenstaande 3 richtingen (money, naval, knights) de balans te zoeken. De rest komt later. Itt tot Hexxagon maak ik geen industrial complexes en 'encampments' alleen als het strategisch uitkomt en zelfs dan vaak nog niet. Wonders maak ik ook zelden bij domination victories. Ik vind dat het vaak teveel tijd kost om te bouwen want in die tijd kan je ook meerdere legers bouwen of andere dingen doen (trade routes!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
Mja zoals elke 4X leg je de basis in de early game. Dat is waarom civs met een vroege UU/UB meestal als de sterksten worden gezien, zeker als hun ability er ook nog eens mee helpt.

Persoonlijk vind ik niet zoveel aan domination victories. Vind het nogal eentonig, en de AI is nu eenmaal vrij slecht in zijn legers bewegen. En de steden die je verovert zijn vaak slecht geplaatst/ontwikkeld. Dan raze je ze maar, en zijn de overige AI flink pissig op je en moet je naar hun gezeur luisteren. Dat merk ik nu met Hungary. Wel leuke civ op zich, maar na mijn buur te veroveren ga ik gewoon volle bak diplo victory gaan. Je kan goed veel envoys en suzerein bonussen verdienen met hen

Vind het ook leuker om mijn productie te steken in andere dingen dan units. Ik kan wel aggressief zijn early game (heb je ook nodig om je plaats af te dwingen), maar nadien doe ik vaak geen oorlog meer. Allianties en internationale trade routes hebben ook veel meer een voordeel op lange termijn vind ik.

Ieder speelt natuurlijk hoe hij wilt, maar als ik de map wil kleuren, speel ik wel Total War :) Ottomanen lijken me dus niet interessant, maar Eleanor kan dan wel leuk worden met soft power en steden flippen

[ Voor 4% gewijzigd door AntiChrist7 op 20-02-2019 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Ik zal eens een poging wagen om op diplomatie te winnen. Misschien moet ik de andere wincons gewoon wat meer leren waarderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davidov
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:26
Het lukt me maar niet om de diplomatic victory te behalen met Gathering Storm. Nu 3 pogingen gedaan en potjes afgerond, maar telkens win ik onbedoeld met een culture victory :/
Ik won zo bizar hard met culture dat ik in m'n laatste poging cultuur en tourisme heb vermeden als de pest (0 theater districts, 0 artists, 0 relics) en ook toen was de overwinning met cultuur al in zicht op het moment dat ik nog maar de helft van de victory points had.

Ok toegegeven; ik ontspoor elke keer in de settler fase en heb op den duur 50% vd oppervlakte vd wereld in mijn bezit met verreweg de meeste wonders en dan speel ik ook nog eens op prince.... maar dan nog... dat doe ik al 900 uur en dit is nog niet eerder voorgekomen... Tot nu, en dan meteen 3x op rij.
Heb het 1x tot 9 diplomatic victory points geschopt, maar een culture victory is ook haast onmogelijk om te voorkomen waar dat bij science, domination en religie makkelijk zat is.

Het lijkt wel alsof de andere civ's veel minder aandacht hebben voor culture sinds de uitbreiding, waardoor hun "cultuur-verdediging" achter blijft... en als je dan gewoon erg lekker gaat win je zonder iets bijzonder te hoeven doen. Mag nog wel wat getweaked worden.
Verder speelt volgens mij ook een rol dat het nu flink makkelijker is om veel grote steden te krijgen. Rivieren en vulkanen kunnen echt belachelijk sterke tiles maken, en het spel heeft ook veel meer opties om amenities te krijgen -> flink meer citizens -> flink meer culture en science.

Daarom nu een potje met Zweden begonnen met Frankrijk en Griekenland als andere cultuur-civs, in de hoop dat zij hun cultuur genoeg opschroeven dat een cultuur overwinning veel langer duurt.

Top uitbreiding verder, maar dit begint me te storen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
mark777 schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 17:49:
Grafieken nee, maar sommige getallen zijn wel te vinden. Sterkte van het leger kun je bekijken bij de het win overzicht (domination victory, mouseover tooltip). Bij het tabblad score kun je per volk de score per klasse inzien (empire, tech, great people, wonder, religion, enz). In gathering of the storm is er rechtsboven nog een menu bijgekomen met extra informatie met daarbij hoeveel strategische resources elk volk heeft.
davidov schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 16:56:
Het lukt me maar niet om de diplomatic victory te behalen met Gathering Storm. Nu 3 pogingen gedaan en potjes afgerond, maar telkens win ik onbedoeld met een culture victory :/
Ik won zo bizar hard met culture dat ik in m'n laatste poging cultuur en tourisme heb vermeden als de pest (0 theater districts, 0 artists, 0 relics) en ook toen was de overwinning met cultuur al in zicht op het moment dat ik nog maar de helft van de victory points had.

Ok toegegeven; ik ontspoor elke keer in de settler fase en heb op den duur 50% vh oppervlakte vd wereld in mijn bezit met verreweg de meeste wonders en dan speel ik ook nog eens op prince.... maar dan nog... dat doe ik al 900 uur en dit is nog niet eerder voorgekomen... Tot nu, en dan meteen 3x op rij.
Heb het 1x tot 9 diplomatic victory points geschopt, maar een culture victory is ook haast onmogelijk om te voorkomen waar dat bij science, domination en religie makkelijk zat is.

Het lijkt wel alsof de andere civ's veel minder aandacht hebben voor culture sinds de uitbreiding, waardoor hun "cultuur-verdediging" achter blijft... en als je dan gewoon erg lekker gaat win je zonder iets bijzonder te hoeven doen. Mag nog wel wat getweaked worden.
Verder speelt volgens mij ook een rol dat het nu flink makkelijker is om veel grote steden te krijgen. Rivieren en vulkanen kunnen echt belachelijk sterke tiles maken, en het spel heeft ook veel meer opties om amenities te krijgen -> flink meer citizens -> flink meer culture en science.

Daarom nu een potje met Zweden begonnen met Frankrijk en Griekenland als andere cultuur-civs, in de hoop dat zij hun cultuur genoeg opschroeven dat een cultuur overwinning veel langer duurt.

Top uitbreiding verder, maar dit begint me te storen :X
Ik geloof niet dat ik dit probleem ga krijgen want ik sta nu op de 6e plek wat betreft culture na 200 turns. Ik bouw in civ VI eigenlijk niet zo veel wonderen omdat ze vaak kostbare ruimte innemen. Wellicht iets om een keer te proberen?
Hexxagon schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 06:25:
[...]

Ik speel vrij defensief omdat ik merk als je een town wilt veroveren heb je vrij veel goede units nodig en units die een city kunnen besiegen. Meestal ga ik voor long term en defensief. Tevens aim ik volledig voor commerciële doeleind of religieus, zodat bij een war uitbrak, koop ik spontaan 3-5 units erbij. Als je 12 trade routes hebt en met die bonus per trade route extra goud en science, dan win je de race naar het einde toe gemakkelijk.
Ik vind het eigenlijk vaak te makkelijk. Huidige game gisteren nog een stad ingenomen door één keer erop te schieten met een crossbowman en daarna direct ingenomen door één keer een aanval te plaatsen met een Musketman terwijl op zijn tegel ook een siege tower stond (waarmee je een muur overslaat). Hardere steden doe ik standaard met een unit of 7. Moment dat je artillery krijgt wordt helemaal makkelijk omdat de stad dan niet terug schiet.

Hierbij moet ik wel opmerken dat ik vaak voor loop in techniek en daardoor dus vaak ook betere units heb. Loop je achter dan wordt het een ander verhaal. Speel anders gerust een keer mee :).

[ Voor 79% gewijzigd door sdk1985 op 20-02-2019 18:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
Ik wordt eigenlijk altijd in een oorlog 'gedwongen'. Volgens mij had ik dat al gepost? In ieder geval in de huidige eerste game kreeg ik een surprise war aan mijn broek op het moment dat mijn leger bestond uit 2 scouts en 2 warriors. (Heel flauw maar ook in deze versie krijg je dus oorlog als je leger te klein is). Stad kwijt en toen gaan opschalen om hem terug te veroveren. Duurde toen 7 turns voor swordsman en toen kwam ik erachter dat je nu 20 moet sparen. Maar goed, binnen de 20 turns de stad wel terug en daarna door gaan rollen en het hele rijk achter elkaar ingepakt.

edit:
Vooraf:
Surprise war en de stad Dundee kwijtgeraakt.

Turn 152:
Dundee terug. Daarna Hattin>Dimietta>Damascus ingenomen met het bevrijdingsleger. Andere buurman staat klaar om mij de oorlog te verklaren en Damietta in te nemen (gaat hem ook lukken later).
Afbeeldingslocatie: https://steamuserimages-a.akamaihd.net/ugc/961986241857787872/D15D8F4074076D12CC958E8F142AB0F97C59CD7E/

Turn 176:
Nog 3 steden erbij (incl Cairo=hoofdstad)
Afbeeldingslocatie: https://steamuserimages-a.akamaihd.net/ugc/961986241857793263/D3E08794BA3D29CB63A8F202BA76FC61233040B9/

Turn 187:
Laatste stad van Suleiman ingenomen, nog wel oorlog met Gilgamesh.
Afbeeldingslocatie: https://steamuserimages-a.akamaihd.net/ugc/961986241857805424/B23AFD3CD5AA94FD02F1993ABE793A148DF10E98/

Turn 237:
Einde van de oorlog, Gilgamesh nog een stad laten houden om mee te handelen. Bevrijdingsleger staat klaar in Eridu te wachten op het moment dat er genoeg handel met het andere continent kan is opgezet.
Afbeeldingslocatie: https://steamuserimages-a.akamaihd.net/ugc/961986241857816320/7C779969CCAF03CB1FF4BF57703E483C6CDD94D7/

Hierna heb ik een turn of 30 ingezet op ontwikkeling van mijn grondgebied en daarmee de science per turn opgehoogd naar 238, nummer 2 zit op 117. Probleem waar ik wel tegenaan loop is dat het in sommige steden nu ineens 18 turns duurt om een industrial zone op te zetten. Die districts schalen met het aantal dat je er hebt. Sommige gebouwen en units beginnen ook erg lang te duren. Moet hierdoor oppassen dat mijn techniek niet te ver gaat voorlopen op mijn productie want dan kun je op een punt komen dat een nieuwe unit veel te lang duurt om nog zinnig te reageren. Culture is ook dramatisch, maar als dat een gevaar wordt dan sloop ik Gorgo wel, daar zag ik nog een catapult rijden :+ .

[ Voor 74% gewijzigd door sdk1985 op 20-02-2019 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davidov
sdk1985 schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 17:57:
Ik geloof niet dat ik dit probleem ga krijgen want ik sta nu op de 6e plek wat betreft culture na 200 turns. Ik bouw in civ VI eigenlijk niet zo veel wonderen omdat ze vaak kostbare ruimte innemen. Wellicht iets om een keer te proberen?
Er zijn best wat wonders die zo sterk zijn dat ik die elke playthrough wil hebben en daar best een redelijke tile voor wil opofferen. Sowieso alle wonders die een extra policy slot geven, maar ook een tiental anderen. Great Zimbabwe bijv geeft +2 goud per trade route voor elke bonus resource binnen die stad. Klinkt niet zo boeiend, maar in de juiste stad met wat handig rerouten van je traders kan al snel 150+ goud per beurt opleveren, daar weegt geen tile tegen op.

Vereist wel veel puzzelen en rekening houden met... En dan nog kom ik er vaak pas veel te laat achter dat ik bijv Big Ben niet kan bouwen omdat ik alle commerciële districten niet aan een rivier heb gezet, en er ook geen steden meer zijn met rivier maar zonder nog te bouwen com.district. Hoort erbij, dat ruimte juist schaars en kostbaar is maakt het voor mij dé gimmick die Civ 6 beter maakt dan Civ 5, waar ruimte en planning beperkt was tot je stad ergens neerplempen en klaar.

Maargoed, gezien ik voor de diplomacy victory ga is het misschien beter in mijn geval om wat minder wonders te bouwen zodat die toeristen tenminste thuisblijven :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingDedede
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 18-11-2020
Ik speel nu voor de 1e keer dit spel en ik heb nog niet de uitbreiding Gathering Storm. Maar ik loop heel erg achter op de rest omdat ik het niet goed aangepakt heb. Alleen qua Domination Victory zou ik voorlopen. Maar als ik dan probeer een stad van de vijand in te nemen, worden al mijn units in 1 keer doodgeschoten door die stad. Want die verdediging is ijzersterk. Heb veel te lang gewacht met aanvallen. Een ander land zou me helpen met vechten, dat was mn ally, maar hij voert geen flikker uit.

Wat betreft civics en research ben ik zo stom geweest om gewoon alles achter elkaar te onderzoeken zonder te kijken wat eerst belangrijk is. En ik heb ook weinig extra steden gebouwd. Ik had in totaal 4 steden geloof ik. Maar ik weet niet hoe ik met alles bovenaan moet komen te staan voordat de anderen dat doen. Ik doe blijkbaar iets goed fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nino_070
KingDedede schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 21:07:
Ik speel nu voor de 1e keer dit spel en ik heb nog niet de uitbreiding Gathering Storm. Maar ik loop heel erg achter op de rest omdat ik het niet goed aangepakt heb. Alleen qua Domination Victory zou ik voorlopen. Maar als ik dan probeer een stad van de vijand in te nemen, worden al mijn units in 1 keer doodgeschoten door die stad. Want die verdediging is ijzersterk. Heb veel te lang gewacht met aanvallen. Een ander land zou me helpen met vechten, dat was mn ally, maar hij voert geen flikker uit.

Wat betreft civics en research ben ik zo stom geweest om gewoon alles achter elkaar te onderzoeken zonder te kijken wat eerst belangrijk is. En ik heb ook weinig extra steden gebouwd. Ik had in totaal 4 steden geloof ik. Maar ik weet niet hoe ik met alles bovenaan moet komen te staan voordat de anderen dat doen. Ik doe blijkbaar iets goed fout.
En toen besloot je een account op Tweakers aan te maken, welkom :)

Tja. Leergeld, zit er in ieder geval genoeg uitdaging in het spel. Op welk niveau speel je als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
davidov schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 18:54:
[...]

Er zijn best wat wonders die zo sterk zijn dat ik die elke playthrough wil hebben en daar best een redelijke tile voor wil opofferen. Sowieso alle wonders die een extra policy slot geven, maar ook een tiental anderen. Great Zimbabwe bijv geeft +2 goud per trade route voor elke bonus resource binnen die stad. Klinkt niet zo boeiend, maar in de juiste stad met wat handig rerouten van je traders kan al snel 150+ goud per beurt opleveren, daar weegt geen tile tegen op.

Vereist wel veel puzzelen en rekening houden met... En dan nog kom ik er vaak pas veel te laat achter dat ik bijv Big Ben niet kan bouwen omdat ik alle commerciële districten niet aan een rivier heb gezet, en er ook geen steden meer zijn met rivier maar zonder nog te bouwen com.district. Hoort erbij, dat ruimte juist schaars en kostbaar is maakt het voor mij dé gimmick die Civ 6 beter maakt dan Civ 5, waar ruimte en planning beperkt was tot je stad ergens neerplempen en klaar.

Maargoed, gezien ik voor de diplomacy victory ga is het misschien beter in mijn geval om wat minder wonders te bouwen zodat die toeristen tenminste thuisblijven :')
Haha ja je kan het eens proberen :P .

Als het kan dan bouw ik inderdaad potato palace en forbidden palace wel voor de extra kaartjes, pyramids voor de extra builder acties, colossus voor de extra trader, enz. Echter in vorige civ games was mijn strategie er vaak op gericht om bepaalde techs te doen om zo als eerste bij bepaalde krachtige wonders uit te komen. Dat heb ik in dit deel echt laten vallen. Voor mijn gevoel zijn ze uberhaupt wat minder krachtig en daarnaast is er dus een trade off in de vorm van de beperkte ruimte per stad. Waar je vroeger 25 wonderen in een stad kon gooien gaat dat gewoon niet meer. Heb je iets belangrijks gemist dan kun je in de endgame natuurlijk altijd nog besluiten om een wonder bij iemand anders plat te gooien en daarna opnieuw te bouwen (ja dat kan :P ). Voor mij zijn wonderen nu een luxe en geen onderdeel van mijn kern strategie. Scheelt ook dat de 'buren' ze vaak bouwen en je ze dan alsnog krijgt :o . Maar goed ik geloof zo dat wonderen je naar de overwinning kunnen helpen. Er zijn meerdere strategieën mogelijk.

In de endgame kun je overigens steden op 3 tegels afstand bombarderen met artillery (eerder met luchtballonnen), schepen. Daarnaast krijg je ook bommenwerpers, raketten, enz tot je beschikking. Als units in één keer dood gaan loop je vermoedelijk te veel achter in tech om een oorlog te voeren.

Als ik heel eerlijk ben kun je qua volgorde niet super veel fout doen in Civilization. Dit omdat je uiteiteindelijk door de game verplicht wordt om élke tech te researchen. Bij sommige andere 4X games is dat niet zo en mag je techs overslaan (endless space/legends). Begrijp me niet verkeerd er is wel een optimale volgorde, maar het is niet het eind van de wereld als je daar van afwijkt.

An sich kun je prima winnen met 4 steden, maar dan moet je wel heel veel tijd en moeite stoppen om die steden heel erg groot te laten worden. Elke inwoner telt namelijk ook voor je research. Om dat te doen moet je goed weten hoe je het land moet upgraden (builders) en hoe je met amminities en housing moet om gaan. Aangezien in Civ 6 je militaire units en civilian gebouwen niet duurder worden bij een groter aantal steden en een groot rijk een makkelijkere strategie.

Weet niet hoe veel turns je al hebt gehad van de maximum 500, maar kun je niet gewoon een eiland vinden waar je nog 3-4 steden kwijt kunt?

[ Voor 34% gewijzigd door sdk1985 op 20-02-2019 22:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hexxagon

Aantal tips:
  • Luxe producten: Naarmate je stad groeit, heeft je stad meer behoefte aan luxe goederen. Daarom als je een nieuwe stad bouwt of een technology ontwikkelt moet je altijd ervoor zorgen dat je genoeg van dit soort verschillende producten hebt, zodat je bevolking happy is. Ik zorg altijd ervoor dat mijn mensen 'esthetic' zijn: ze hebben overvloed aan luxe en hierdoor werken ze harder en maken ze sneller kinderen :+ Daarnaast als je teveel luxe producten hebt (dubbel), dan wilt de AI ze altijd. Ze geven je dan soms 7 goud per 30 turns, dus na 30 turns, heb je genoeg goud voor wellicht een unit in noodzaak (om op te roepen).
  • Stadsgroei: als je stad nog 1 huis over heeft, dan groeit de stad heel langzaam. Daarom bij het settelen moet je ervoor zorgen dat je altijd bij vers water in de buurt zit (oasis, rivier of meer). Dan krijg je gratis +3 housing en dan kan je voorlopig wel mee. Zorg ervoor dat je altijd 2 of meer housing meer hebt dan nodig, dan groeit je bevolking optimaal 8)
  • Stad besiegen: de tegenstander verslaan lukt alleen als je siege units hebt (verondersteld dat ze muren hebben). Anders doen jouw range units geen damage en je melee units krijgen te veel pak slaag bij elk aanval. Een aanval op tegenstander moet je dus voorbereiden en niet aangaan als je niet genoeg units hebt en/of als de tegenstander geavanceerder units heeft. Tribe man ain't do much to swords man :o
  • Specialiseer je bevolking en steden: mijn steden zijn altijd gespecialiseerd in 2 elementen: pompen van units of het bijdragen aan mijn civilization. Stel ik wil units pompen, dan heb ik altijd emcampment en industerial. Encampment geeft bonus XP en industerial zorgt ervoor dat ik ze snel kan produceren. Stel ik wil bijdragen aan mijn civilization, dan afhankelijk of ik religieus ga of monies, kies ik altijd science>market/holy site>de rest (behalve encampment).
  • State-cities: ga vriendschap aan met state cities die luxe producten hebben en vlakbij de tegenstander zitten. In case of war, dan kunnen zij een flank van jouw empire beschermen. Altijd handig.
  • Plan je builders en what to build: stel ik ga voor zimbabwe wonder, dan weet ik dat dit bijvoorbeeld vlakbij een rivier moet naast een caddle. Ik houd speciaal die ruimte vrij, zodat ik mijn builder niet waste.
  • Upgrade je government ASAP: Zorg zo snel mogelijk dat je groeit naar classical etc. De bonus wat erbij komt is te groot. Je kunt je cultuur scherm openen en gewoon aanvinken wat je wilt hebben voor in de verre toekomst. Wel oppassen dat je aantal essentiële dingen niet oversla.
  • Maak gebruik van je civ powers: kies een bevolking uit wat past bij je speelstijl.
---

Hoe ervaren mensen dit? Ik verlies vaak interesse als ik halverwege merk dat ik al win. Speel vaak op King mode en voor mij het meest uitdagende is het begin: de fucking barbarians en misschien een agressieve AI. Als zij niet van mij winnen tot aan medieval, dan is het vaak GG voor hen.

[ Voor 7% gewijzigd door Hexxagon op 21-02-2019 06:04 ]

• Maduth

Maduth

Probeersel

Ik ben gisteren echt begonnen met een potje op Warlord niveau, leek mij al uitdagend genoeg. Na enkele beurten kom ik er achter dat er rondom mijn stad, 3 babarians kampen staan. Dus momenteel ben ik meer aan vechten en gevechtsunits aan het bouwen dan iets anders. :|

• JanW
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Om wat meer informatie/details te zien over je steden en welke policies goed werken/een goede boost kunnen geven kan ik https://steamcommunity.co...iledetails/?id=1312585482.
Policies
- This is a new tab, that lists all policies with their impact on yields when activated.
9 van de 10 keer heb ik echt geen idee wat de impact is van een bepaalde policy card. Met deze add-on is dat een stuk duidelijker te krijgen.

En voor die shitstorm aan gossip die je in de late game krijgt is deze mod aan te raden: https://steamcommunity.co...iledetails/?id=1126451168

[ Voor 14% gewijzigd door JanW op 21-02-2019 08:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Hexxagon schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 05:59:
[...]

Aantal tips:

[list]
Luxe producten: Naarmate je stad groeit, heeft je stad meer behoefte aan luxe goederen. Daarom als je een nieuwe stad bouwt of een technology ontwikkelt moet je altijd ervoor zorgen dat je genoeg van dit soort verschillende producten hebt, zodat je bevolking happy is. Ik zorg altijd ervoor dat mijn mensen 'esthetic' zijn: ze hebben overvloed aan luxe en hierdoor werken ze harder en maken ze sneller kinderen :+ Daarnaast als je teveel luxe producten hebt (dubbel), dan wilt de AI ze altijd. Ze geven je dan soms 7 goud per 30 turns, dus na 30 turns, heb je genoeg goud voor wellicht een unit in noodzaak (om op te roepen).

Stadsgroei: als je stad nog 1 huis over heeft, dan groeit de stad heel langzaam. Daarom bij het settelen moet je ervoor zorgen dat je altijd bij vers water in de buurt zit (oasis, rivier of meer). Dan krijg je gratis +3 housing en dan kan je voorlopig wel mee. Zorg ervoor dat je altijd 2 of meer housing meer hebt dan nodig, dan groeit je bevolking optimaal 8)

Specialiseer je bevolking en steden: mijn steden zijn altijd gespecialiseerd in 2 elementen: pompen van units of het bijdragen aan mijn civilization. Stel ik wil units pompen, dan heb ik altijd emcampment en industerial. Encampment geeft bonus XP en industerial zorgt ervoor dat ik ze snel kan produceren. Stel ik wil bijdragen aan mijn civilization, dan afhankelijk of ik religieus ga of monies, kies ik altijd science>market/holy site>de rest (behalve encampment).
Die tips ga ik ook meenemen. Vooral punt 3, ik zat me vannacht toevallig af te vragen waarom mijn steden nooit zo hard groeien als die van de vijand. Nooit gerealiseerd dat het zo'n impact heeft op bevolkingsgroei. Dat is het nadeel als je prince speelt dan is het eigenlijk te makkelijk en hoef je je niet echt te verdiepen in dat soort zaken.

Verder kreeg ik gister voor een great work van Kupe (maori) 90 gold per beurt voor 30 beurten. Ik vond dat bizar veel. Later viel er amper meer met hem te handelen trouwens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• davidov
Dwarlorf schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 09:34:
[...]

Verder kreeg ik gister voor een great work van Kupe (maori) 90 gold per beurt voor 30 beurten. Ik vond dat bizar veel. Later viel er amper meer met hem te handelen trouwens.
Works of art en relics ruil je permanent, die krijg je niet meer terug zonder een nieuwe ruil voor te stellen. Vandaar dat ze er flink meer voor geven. Ik ruil ook nooit kunst uit voor geld/resources, evt alleen voor andere kunst.

Resources, geld enzo, die deals stoppen wel automatisch na 30 beurten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AntiChrist7
De AI komt altijd achter je great works vragen, vrij irritant. De enige reden om ze te verkopen is als je een great writer op overschot hebt en geen plaats meer op zijn works te plaatsen. Maar de AI is wel vrij makkelijk af te zetten. Ik verkoop altijd mijn eerste luxury resource voor 120-130 en koop met hetgeen ik daarnaast opgespaard heb, mijn eerste settler

Zorgt spoorwegen maken ook voor CO2 trouwens? Ik heb speciaal geen coal plants gebouwd, maar heb toch al een flink deel in de atmosfeer gepompt blijkbaar.

• davidov
AntiChrist7 schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 12:47:
Zorgt spoorwegen maken ook voor CO2 trouwens? Ik heb speciaal geen coal plants gebouwd, maar heb toch al een flink deel in de atmosfeer gepompt blijkbaar.
Yes. Daar kwam ik achter toen ik een keer volledig zonder uitstoot wilde spelen.

Had 1 ironclad gekocht en direct gewist om te voorkomen dat ik in een dark age kwam. Wat bleek, direct 3 vervuiling. Rest van het spel niet meer naar omgekeken, niks meer met coal etc gedaan... behalve een spoorweg door mn gehele rijk te trekken. Keek ik opnieuw: honderden punten vervuiling erbij puur door het gebruiken van coal voor spoor. Je verbruikt dan ook 1 coal per tile die je maakt, gelukkig geen kosten voor onderhoud. :o

• Dwarlorf

Dwarlorf

AntiChrist7 schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 12:47:
De AI komt altijd achter je great works vragen, vrij irritant. De enige reden om ze te verkopen is als je een great writer op overschot hebt en geen plaats meer op zijn works te plaatsen. Maar de AI is wel vrij makkelijk af te zetten. Ik verkoop altijd mijn eerste luxury resource voor 120-130 en koop met hetgeen ik daarnaast opgespaard heb, mijn eerste settler
davidov schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 10:57:
[...]

Works of art en relics ruil je permanent, die krijg je niet meer terug zonder een nieuwe ruil voor te stellen. Vandaar dat ze er flink meer voor geven. Ik ruil ook nooit kunst uit voor geld/resources, evt alleen voor andere kunst.

Resources, geld enzo, die deals stoppen wel automatisch na 30 beurten.
Ik kan me niet heugen ooit zoveel geld ontvangen te hebben voor een trade. Het verraste me maar blijkbaar gebeurt het vaker.

[ Voor 30% gewijzigd door Dwarlorf op 21-02-2019 16:44 ]

• AntiChrist7
Dwarlorf schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 16:43:

Ik kan me niet heugen ooit zoveel geld ontvangen te hebben voor een trade. Het verraste me maar blijkbaar gebeurt het vaker.
Is nochtans een strategie die ik vaak op youtube zie: verkoop je eerste luxury voor een platte 120 gold aan een AI. De happines modifier van +5/10% is op dat moment verwaarloosbaar. Dan zou je vrij snel aan 320 moeten zitten voor je eerste settler.

En later kan je vaak ook nog heel makkelijk geld krijgen van de AI als je een beetje vriendelijk met hen bent. Ze kopen maar wat graag je strategic resources op of je overtollige luxuries. Zelfs bij een alliantie voorstel kan ik er nog een 7gold/turn extra bijkrijgen

Ik heb wel gemerkt dat er een bug in zit sinds gathering storm. Elke keer als je vraagt "wat would you give me", zeggen ze 1 gold. Vraag dan 10gold/turn ofzo, ze weigeren en dan gewoon "what would make this deal fair" (ofzo iets, ik herriner me de precieze bewoording niet), dan krijg je het deftige voorstel

• Dwarlorf

Dwarlorf

AntiChrist7 schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 23:05:

En later kan je vaak ook nog heel makkelijk geld krijgen van de AI als je een beetje vriendelijk met hen bent. Ze kopen maar wat graag je strategic resources op of je overtollige luxuries. Zelfs bij een alliantie voorstel kan ik er nog een 7gold/turn extra bijkrijgen
Naja dat is wellicht mijn probleem. Ze vinden me nooit vriendelijk. :*)

• AntiChrist7
Dwarlorf schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 23:10:
[...]

Naja dat is wellicht mijn probleem. Ze vinden me nooit vriendelijk. :*)
nog een reden waarom ik oorlog in civ zo saai vind ;) Het alliantie systeem is zoveel rijker en interessanter dan gewoon steden innemen en denounced worden.

Maar each to his own, dat is het mooie aan civ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

AntiChrist7 schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 23:11:
[...]

nog een reden waarom ik oorlog in civ zo saai vind ;) Het alliantie systeem is zoveel rijker en interessanter dan gewoon steden innemen en denounced worden.

Maar each to his own, dat is het mooie aan civ
Voor mij zit de saaiheid hem juist in het feit dat er 'niks' gebeurt als je geen oorlog voert. Maar goed ik sta nu wel open om wat verder te kijken. Ik probeer nu diplomatic victory met Zweden. Eens zien hoe het loopt.

• AntiChrist7
Dan ga je snel door de turns heen en kan je je bezighouden met religie, science en andere dingen ;)

Maar om een voorbeeld te schetsen wat ik nu letterlijk gedaan. heb 3 luxury resources geruild met de AI (mijn wine, truffles en tea) voor turtles gypsum en indigo. En gewoon door wat extra door te vragen wilt hij er 29gold/turn bij doen. En dat is met een civ waar ik vrij neutraal bij sta, niet eens friendly

• peschinl
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20-09 20:43
science victory is een eitje, science buldings spammen, zo snel mogelijk research alliance aangaan met zoveel mogelijk andere civs, en.... dat is het eigenlijk. Contintue op die next round button rammen, units hoef je verder niet te maken, misschien wat defensieve units en thats it. Dus ja, saai ;)

en 29g/turn is niks, zodra je genoeg trade routes op kan zetten zit je zo op 100+g/turn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Nu online
science victory is een eitje, science buldings spammen, zo snel mogelijk research alliance aangaan met zoveel mogelijk andere civs, en....
Dat is werkelijk de enige die me nog nooit is gelukt. Altijd een culture voordat ik science af kan krijgen. Tijd om culture eens uit te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
peschinl schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 23:29:

en 29g/turn is niks, zodra je genoeg trade routes op kan zetten zit je zo op 100+g/turn
I know, maar het is een 29/gold per turn waar je niets speciaal voor moet doen of afgeven, van één AI die niet eens friendly is.

En als je culture victory haalt zonder ervoor te aimen, denk ik toch dat je de difficulty wat hoger moet zetten. Niet dat het moeilijk is, maar er is meestal wel een AI als Kongo of Greece die zelf zwaar inzet op culture en je speciaal moet targeten met rockbands of hun great works te stelen om over die toerisme treshold te gaan.

Al is het wel waar dat je de nieuwe endgame content alleen te zien krijgt lijkt het als je gaat voor science of diplo

[ Voor 11% gewijzigd door AntiChrist7 op 22-02-2019 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark777
Net de nieuwe MP cloud functie gebruikt. Eindelijk pitboss ondersteuning van civilization zelf en helemaal geintergreerd in het spel. Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Nu online
Hmm, ik ben geen fan van de nieuwe, kleinere icoontjes voor strategische resources. Ik had al moeite ze op de kaart te zien; nu des te meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-09 21:59

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

https://www.reddit.com/r/...e_bugged_where_to_report/

Mooi irritante bug :/ Zit in een MP game, en nu heb ik deze bug. Ugh.

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje

Basszje

Reisvaap!]

AntiChrist7 schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 12:10:
[...]
En als je culture victory haalt zonder ervoor te aimen, denk ik toch dat je de difficulty wat hoger moet zetten. Niet dat het moeilijk is, maar er is meestal wel een AI als Kongo of Greece die zelf zwaar inzet op culture en je speciaal moet targeten met rockbands of hun great works te stelen om over die toerisme treshold te gaan.
Het probleem is meestal dat rocket launches een culture bomb geven iedere keer. Dat tipt bij mij ook vaak de schaal de andere kant op. Zeker als je toch al veel culture hebt. In mid/late game als je weinig te bouwen hebt meer dump ik vaak stapels aan theatre-squares, dan wil dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Nu online
Basszje schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 11:28:
[...]

Het probleem is meestal dat rocket launches een culture bomb geven iedere keer. Dat tipt bij mij ook vaak de schaal de andere kant op. Zeker als je toch al veel culture hebt. In mid/late game als je weinig te bouwen hebt meer dump ik vaak stapels aan theatre-squares, dan wil dat wel.
Heb bog nooit naar Mars kunnen gaan... na de eerste satelliet was de culture win al binnen. De k dat ik onbewust veel te veel inzet op cultuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
Basszje schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 11:28:
[...]

Maar hij doet niet aan de science victory ;) Mijn gok is gewoon dat het aan de lage difficulty ligt waardoor de AI zelf geen culture opbouwt (wat iemand als Kongo of Greece wel doet op redelijke difficulty), en je zelf ook de meeste wonders binnenhaalt. ockhams razor he: eenvoudigste uitleg is wss de juiste.

Ik zeg niet dat een culture victory moeilijk is, integendeel. Veel GP + artefacten oprapen geeft je massaal veel era score, waardoor je haast permanent in een golden age bent. Je zal zelfs zonder het te proberen dominant worden over de civs die onderaan het scorebord staan. Maar je wint het niet per ongeluk op een redelijke difficulty zonder ervoor wat te plannen (de correcte wonders zoals eiffel toren + CR, de juiste policies, seaside resorts en national parks en rockbands sturen naar de culture civs), voor je een andere victory binnenhaalt

Om het over iets anders te hebben, vind dat er toch nog wat flaws zitten in de expansie qua endgame content:

-Je behaalt de victories meestal al voor je de echte endgame content ziet, tenzij je voor diplo gaat, wat echt vreselijk traag is en vooral wachten. Naarmate je verder in de game gaat zou zeker WC vaker bij elkaar moeten komen ipv 30 turns
-Climate change kan interessant zijn, maar om een of andere reden kan je alleen je eigen CO2 "recapturen". Sinds wanneer heeft CO2 een nationaliteit? Dan heeft volledig groen gaan weinig zin als de AI gewoon voortdoet, hoeveel je er ook tegenaan gooit.
-en idd nog wel wat bugs zoals in de onderhandelingen of bij sommige gebouwen

Ik neem aan dat ze bij Firaxis dit zelf ook wel beseffen en er nog wat balance changes gaan komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davidov
AntiChrist7 schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 12:38:
[...]
-Je behaalt de victories meestal al voor je de echte endgame content ziet, tenzij je voor diplo gaat, wat echt vreselijk traag is en vooral wachten. Naarmate je verder in de game gaat zou zeker WC vaker bij elkaar moeten komen ipv 30 turns
Valt wel mee, bij zowel diplomacy als science overwinningen kom je vrijwel alle content tegen.
Cultuur lijkt inderdaad wel een iets te vroege overwinning te geven, maar bij domination en religie was het altijd ook al mogelijk om ver voor het einde te winnen...
-Climate change kan interessant zijn, maar om een of andere reden kan je alleen je eigen CO2 "recapturen". Sinds wanneer heeft CO2 een nationaliteit? Dan heeft volledig groen gaan weinig zin als de AI gewoon voortdoet, hoeveel je er ook tegenaan gooit.
Dat klopt niet het kan namelijk wel. Weet niet waar je dat op baseerde maar er staat bij de omschrijving iets als "je kan zelfs doorgaan als je uitstoot 0 is om de totale uitstoot te verlagen".
Toevallig net een potje gehad waar ik dusdanig ver voor liep dat ik mn eigen miniscule uitstoot al had opgeruimd, en vervolgens toch door ging met opruimen, immers 1 andere civ had inmiddels net z'n eerste coal verbruikt. Maar gezien ik vervuilde met uranium en die civ niet, zou de vervuiling wel spoedig door het dak gaan. Zeespiegel zou voor het eerst stijgen binnen tien beurten, en het lukte om de stijgende zeespiegel een beurt of 10-20 uit te stellen (timer liep op of stond stil). Maar niet lang daarna hadden de tegenstanders niet meer 1 of 2 units van coal maar een heel scala aan vervuilende middelen, en vanaf dat moment was het dweilen met de kraan open.

Desalniettemin heeft het net genoeg tijd gekocht om de laatste flood barriers af te maken zonder vertraging.
-en idd nog wel wat bugs zoals in de onderhandelingen of bij sommige gebouwen

Ik neem aan dat ze bij Firaxis dit zelf ook wel beseffen en er nog wat balance changes gaan komen
Ik merk dusver vooral bugs bij achievements:
- Surprise Attack
Move a military unit into an enemy's owned tile using a Mountain Tunnel (or Qhapaq Nan)

Die kreeg ik ver voordat er tunnels gemaakt konden worden. Ik had een stad veroverd, teruggegeven aan de oorspronkelijke eigenaar die was uitgemoord, units worden direct geteleport buiten zijn stadsgrenzen want nog geen open borders. Kennelijk stond er daarbij eerst een unit aan de ene kant van een berg en daarna de andere kant, want anders snap ik niet hoe die achievement het meet.
- Nobel-er than the Noblest
Achieve first place in all three Nobel Prizes in the same game

Ik had er twee gewonnen en eentje was ik 2e geworden, dit omdat het draaide om great artists en ik had 0 theatres, want ik moest cultuur vermijden wilde ik de diplomatic victory behalen. Er staat toch echt dat je 3x 1e moet worden en niet "3x in de prijzen vallen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
Carbon recapture is sowieso te laat in de game om van echte relevantie te zijn, hebben ze op de reddit ook al opgemerkt:

https://www.reddit.com/r/...ason_to_recapture_carbon/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nino_070
Na de probeerperiode op Steam heb ik Civ6 nu fysiek gekocht via marktplaats, kostte slechts 3€ gloednieuw in seal met Aztecpack erbij, vlak bij me in de buurt. Mooie deal, belachelijk goedkoop eigenlijk. Maar dit is zo'n spel wat ik wel graag fysiek heb, wat leuk is om over 10 jaar nog eens erbij te pakken op een andere pc. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

nino_070 schreef op zondag 24 februari 2019 @ 00:30:
Na de probeerperiode op Steam heb ik Civ6 nu fysiek gekocht via marktplaats, kostte slechts 3€ gloednieuw in seal met Aztecpack erbij, vlak bij me in de buurt. Mooie deal, belachelijk goedkoop eigenlijk. Maar dit is zo'n spel wat ik wel graag fysiek heb, wat leuk is om over 10 jaar nog eens erbij te pakken op een andere pc. :)
Grappig dat je daar de fysieke game als voorbeeld voor noemt. Juist digital games zou je een langer leven toekennen. Alhoewel je dan natuurlijk afhankelijk bent van de servers etc.

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nino_070
MrVegeta schreef op zondag 24 februari 2019 @ 01:04:
[...]

Grappig dat je daar de fysieke game als voorbeeld voor noemt. Juist digital games zou je een langer leven toekennen. Alhoewel je dan natuurlijk afhankelijk bent van de servers etc.
Het vreemde was dat ik de disc erin deed, ik had het spel natuurlijk al geïnstalleerd via Steam, en ik hoefde alleen in Steam een code in te vullen. Dus of ik Civ6 over 10 jaar nog steeds kan spelen op een andere pc als Steam niet meer bestaat...dat weet ik niet. Ik vind het wel leuk om afentoe een oud spelletje te pakken hoor, Porsche 2000 bijv. laatst weer eens opnieuw geïnstalleerd, vind het toch wel fijn om dan niet van een derde afhankelijk te zijn (Steam dus).

OT: ik heb in mijn eerste potje niet gelet op de limiet van 500 turns bij het instellen. Kan ik dat nog tijdens de game veranderen ? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hexxagon
@nino_070 volgens mij niet, helaas.

Vandaag en gisteren nog wat potjes op de Switch gespeeld.

Er zijn wel aantal game-breakende bugs. Gisteren 1 potje, waarbij het plotseling 82386 turns (:+) duurt voordat mijn builder klaar was. GG. Ander potje was precies tegenovergestelde. Alles kostte maar 1 turn (:+), inclusief wonders. Ik hoop dat er nog een patch uitkomt die dit allemaal doet voorkomen, want het breekt het spel behoorlijk :'( Tevens wordt het spel op Switch traag. Zo'n voorgevoel had ik al, want zelfs op PC na 250 turns en 6 AI's is het behoorlijk slow. Desondanks blijft het spel leuk :)

Speelde gisteren met Kongo (Mvemba a Nzinga) op King niveau. Seriously OP. Ze hebben een district al vrij snel, een Mbanza. Deze kan je bouwen op bossen of rainforests en het geeft je +5 housing, +2 food en +4 gold (en het kost de helft van de resources van district om te bouwen). Dus waar iedereen nog struggelt met housing (in dezelfde periode) heb jij al een stad met 30 housing :+ Geef het 3 luxeries in de buurt en je stad gaat alles steamrollen binnen 123 tellen. Daarnaast hoef je ook niet te letten op religie, want deze CIV neemt alle bonussen over van de religie die jou overneemt. Je krijgt per cultureel gebouw, een gratis Apostle met promotie, dus je kunt (met geluk) kiezen voor als hij doodgaat, dat je een gratis relic krijgt. Stuur deze dan op kamikaze missie en done. 8)7

May not build Holy Site districts, gain Great Prophets, or found Religions. Gains all Beliefs of any Religion that has established itself in a majority of his cities. Receives an Apostle each time he finishes a Mbanza or Theater Square district (of that city's majority Religion).

https://civ6.gamepedia.com/Mbanza

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark777
snap de builders zoiezo niet in civ6. je bouwt een builder en na een aantal turns is hij opeens verdwenen in het niets. dacht eerst dat het een bug was maar schijnt zo bedoelt te zijn....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• odan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21-09 11:53

odan

The dark side is within all!

mark777 schreef op zondag 24 februari 2019 @ 09:11:
snap de builders zoiezo niet in civ6. je bouwt een builder en na een aantal turns is hij opeens verdwenen in het niets. dacht eerst dat het een bug was maar schijnt zo bedoelt te zijn....
builders hebben in civ6 maar een beperkt aantal charges. het is soms handig om er eentje met 1 charge achter te houden om repairs te doen (kost geen charge).

Pulse mee voor GoT!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Nu online
odan schreef op zondag 24 februari 2019 @ 09:31:
[...]

builders hebben in civ6 maar een beperkt aantal charges. het is soms handig om er eentje met 1 charge achter te houden om repairs te doen (kost geen charge).
Er zijn gelukkig ook wonderen (pyramides geloof ik) en policy kaarten die het aantal charges opschroeven.

De legionairs van Rome zijn ook tof! Die kunnen een fort bouwen, maar zolang je die ene charge niet gebruikt kunnen ze ook wegen en improvements repareren, net als een builder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• djidee
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-09 16:02

djidee

Mr. Slungel

Liegebeest schreef op zondag 24 februari 2019 @ 09:54:
De legionairs van Rome zijn ook tof! Die kunnen een fort bouwen, maar zolang je die ene charge niet gebruikt kunnen ze ook wegen en improvements repareren, net als een builder.
En fallout opruimen (is een archievement in steam :+ )

"Mekker, blaat"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Nu online
djidee schreef op zondag 24 februari 2019 @ 09:59:
[...]

En fallout opruimen (is een archievement in steam :+ )
Het tofste is dat ze deze mogelijkheid houden na upgrades. Echt superwaardevol, die legioenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davidov
Liegebeest schreef op zondag 24 februari 2019 @ 09:54:
[...]

Er zijn gelukkig ook wonderen (pyramides geloof ik) en policy kaarten die het aantal charges opschroeven.
En er is een gouverneur die als basic-skill heeft: +1 builder charge voor elke builder gebouwd/gekocht in die stad. Kan vooral early-game helpen, vroeg toegankelijk, kost niks en 33% meer acties van je builder.
(Hoewel ik merk dat ik steeds vaker kies voor die Tech gouverneur ivm z'n science/culture boost op je citizens in het begin ook flink aantikt)
AntiChrist7 schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 22:17:
Carbon recapture is sowieso te laat in de game om van echte relevantie te zijn, hebben ze op de reddit ook al opgemerkt:

https://www.reddit.com/r/...ason_to_recapture_carbon/
Mja had het gelezen, maar ben het er niet zo mee eens. Vind het wel logisch en prima zoals het is.
- Carbon capture is nu anno 2019 ook niet echt efficiënt mogelijk op grote schaal, dus het moet wel bij de future tech zitten en niet eerder.
- Dat de zeespiegel niet verder zal stijgen als al het poolijs is gesmolten vind ik ook niet zo raar. Waar moeten die miljarden liters water anders vandaan komen?
- Die flood barriers zijn geen dingen die je "even" kan bouwen als de problemen zich aankondigen, je moet er echt vroeg bij zijn.
- Groen spelen kan alleen als je alle vervuiling vermijd. Je kan niet 100 jaar kolen en 100 jaar olie stoken en dat dan in 10 jaar opruimen. Maar, als je er vroeg bij bent, en je kan al Carbon Recapturen en de andere civs vervuilen nog niet zo erg? Dan kan je wat tijd rekken zodat al je Flood Barriers op tijd af zijn, maar meer heb je er ook niet aan. Net als in het echt: als de rest vd wereld nog olie en kolen stookt is het dweilen met de kraan open. Nog altijd beter dan dweilen met 2 kranen open, maar toch.... :+

Misschien is het enige probleem dat ik ermee heb dat het water te vroeg lijkt te stijgen in verhouding met de totale hoeveelheid vervuiling. Zelfs als ik 0,0 vervuil, en voorloop in tech, dan rond 1930 is de zeespiegel al 2 meter hoger door de uitstoot vd anderen (die dan met tech uit 1850-1900 bezig zijn). Dat is wel erg vroeg en snel.
Ik denk echter dat dat zo is zodat je tenminste nog wat gameplay hebt nadat de zeespiegel begint met stijgen. Als het standaard pas in de laatste beurten van je potje gebeurd voelt het weer aan alsof het te laat is, en het eigenlijk niet meer boeit.

[ Voor 66% gewijzigd door davidov op 24-02-2019 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
https://imgur.com/a/DbuEvPq

Heb nog een bugje gevonden:

(nee heb het niet genomen ;) )

[ Voor 40% gewijzigd door AntiChrist7 op 25-02-2019 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nino_070
Ik heb vanavond 2x rond hetzelfde punt een crash gehad. Wel gequicksaved tussendoor dus geen ramp, maar het begint nu dus structureel te worden.

Het gekke is, in de /dumps/ zie ik geen crashlogs verschijnen. Ik heb dus geen idee wat het kan zijn.

Mijn setup is:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3350P Boxed€ 0,-€ 0,-
1ASRock B75 Pro3-M€ 0,-€ 0,-
1Club 3D Radeon HD 7950 royalKing€ 0,-€ 0,-
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 56,-€ 56,-
1Corsair CMV8GX3M2A1333C9€ 43,85€ 43,85
1LG GH24NS90 Zwart€ 34,47€ 34,47
1XFX Pro 550W€ 0,-€ 0,-
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 0,-€ 0,-
1Akasa AK-ICR-14 USB 3.0 Internal 6-Port Card Reader€ 24,95€ 24,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 439,06

Iemand een idee hoe ik kan troubleshooten wat het is? Ik heb hier totaal geen verstand van. Ik heb 2 dezelfde monitors aangesloten op mijn GPU, 1 via HDMI en 1 via DVI. Ben niet overclockt oid. Speelde via DirectX12. Nog een mogelijke oorzaak: mijn SSD zit bijna vol, heb nog zo'n 4GB over :P Wil hem best vervangen door een grotere, maar heb nog niet uitgezocht hoe ik dan alle programma's overzet enzo

[ Voor 7% gewijzigd door nino_070 op 25-02-2019 01:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark777
Heb er weinig verstand van maar je zou dx11 kunnen proberen. dx12 geeft wel eens problemen heb ik vernomen. en 4 GB ruimte over is ook niet veel lijkt me. Misschien een nieuwe ssd erin? Hier nog geen enkele crash gehad op mijn stokoude laptop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Weet niet of dit de juiste plek is om te troubleshooten maar goed :). Dat is wel een antiek systeem zeg :p. Ik zou eerst even kijken hoe het zit met de temperaturen van je systeem. Een goeie tool daarvoor is Aida64, mocht dat in orde zijn zou ik een frisse windows installatie doen.

Heb nu zo'n 50-60 uur in de game zitten en vermaak mij best goed, het plannen van districts en wonders is een leuke mechanic.

[ Voor 18% gewijzigd door MrVegeta op 25-02-2019 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nino_070
MrVegeta schreef op maandag 25 februari 2019 @ 09:35:
Weet niet of dit de juiste plek is om te troubleshooten maar goed :). Dat is wel een antiek systeem zeg :p. Ik zou eerst even kijken hoe het zit met de temperaturen van je systeem. Een goeie tool daarvoor is Aida64, mocht dat in orde zijn zou ik een frisse windows installatie doen.

Heb nu zo'n 50-60 uur in de game zitten en vermaak mij best goed, het plannen van districts en wonders is een leuke mechanic.
Klopt, maar had in dit topic begrepen dat dit systeem (dat aan de recommended system requirements voldoet btw) het waarschijnlijk wel aan zou kunnen. Eigenlijk is het offtopic hier, maar het probleem is dat er geen crashlogs verschijnen, en dat is wel een Civ-specifiek probleem. Temperatuur monitoren ga ik doen, dankjewel, ik zal jullie niet meer lastig vallen hiermee :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

nino_070 schreef op maandag 25 februari 2019 @ 11:18:
[...]

Klopt, maar had in dit topic begrepen dat dit systeem (dat aan de recommended system requirements voldoet btw) het waarschijnlijk wel aan zou kunnen. Eigenlijk is het offtopic hier, maar het probleem is dat er geen crashlogs verschijnen, en dat is wel een Civ-specifiek probleem. Temperatuur monitoren ga ik doen, dankjewel, ik zal jullie niet meer lastig vallen hiermee :P
Ach zo hard loopt het topic ook niet meer ;). Bij een vriend van mij crashed de game ook vaak op de laptop. Bij mij glitched het menu scherm vrij hard. Allemaal zwarte artifacts terwijl in de game er niets aan de hand is. Ook niet in andere games of benchmarking tools. Dus helemaal vrij van gekke bugs is de game niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Nu online
Eerste gok van mij zou ook gaan naar de beschikbare ruimte. 4GB is wel erg weinig, als het systeem bijvoorbeeld ook nog moet kunnen swappen.

Op mijn Macbook Air heb ik gisteren, na ruim een jaar tijd, voor het eerst een crash gehad. Die kwam alleen maar omdat ik de hardware benchmark eens dacht te draaien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Nu online
Liegebeest schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 11:58:
[...]

Heb bog nooit naar Mars kunnen gaan... na de eerste satelliet was de culture win al binnen. De k dat ik onbewust veel te veel inzet op cultuur
$@(#*%!!! :(

Ik probeer verdorie cultuur uit de weg te gaan door zo min mogelijk kunst aan te nemen en NOG knalt opeens mijn toerisme van 123 naar 249. :( Het is 1765AD, ik heb net robotica gedaan en probeer vier raketbasissen uit de grond te stampen, maar zal je zien dat't verdorie weer geen science victory gaat worden :F

Ik zal dan maar gauw oorlog gaan voeren... Of gewoon de victory win condition de volgende keer uitschakelen. Weet alleen niet of dat't alleen voor mij, of voor iedereen uitzet.

[ Voor 13% gewijzigd door Liegebeest op 25-02-2019 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Achja. Ik was lekker op weg voor diplomatic victory. Elke keer teveel favor uitgeven omdat iedereen ook voor mij kiest. Ik denk ik doe het nu tactischer, en hoppa, niet gewonnen. :(

Heeft het trouwens nut om een civ heel veel geld te geven in de hoop dat dit meehelpt in zijn oorlog tegen een andere civ?

[ Voor 25% gewijzigd door Dwarlorf op 25-02-2019 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
Liegebeest schreef op maandag 25 februari 2019 @ 14:54:
[...]

$@(#*%!!! :(

Ik probeer verdorie cultuur uit de weg te gaan door zo min mogelijk kunst aan te nemen en NOG knalt opeens mijn toerisme van 123 naar 249. :( Het is 1765AD, ik heb net robotica gedaan en probeer vier raketbasissen uit de grond te stampen, maar zal je zien dat't verdorie weer geen science victory gaat worden :F

Ik zal dan maar gauw oorlog gaan voeren... Of gewoon de victory win condition de volgende keer uitschakelen. Weet alleen niet of dat't alleen voor mij, of voor iedereen uitzet.
Nee dan kan niemand die victory winnen. maar er zijn een paar techs en Great people die je toerisme laten toenemen, zoals Printing en Internet waar je moeilijk om heen kan

Maar 249 toerisme, ik snap echt niet hoe je daarmee kan winnen. Ik zit nu met mijn emperor canada game bezig (net democratie geworden), ik zit nu eindelijk aan 800 toerisme/turn met een paar policies en theming, maar zit nu halverwege het aantal nodige toeristen. Australie heeft zelf ook culture gekozen en overvleug ik nooit op een redelijk tempo zonder er rockbands ernaartoe te sturen en wat great works te stelen
Dwarlorf schreef op maandag 25 februari 2019 @ 14:58:
Achja. Ik was lekker op weg voor diplomatic victory. Elke keer teveel favor uitgeven omdat iedereen ook voor mij kiest. Ik denk ik doe het nu tactischer, en hoppa, niet gewonnen. :(

Heeft het trouwens nut om een civ heel veel geld te geven in de hoop dat dit meehelpt in zijn oorlog tegen een andere civ?
heb ook gemerkt dat de AI je zonder probleem tot 8-9 punten laat gaan, maar bij de laatste stemming massaal tegen je stemt. ook logisch in zekere zin. Dan maar het laatste punt binnengehaald door een emergency

In mijn ervaring heeft een AI op een redelijke difficulty geen geldproblemen (of ze het verstandig gebruiken is een andere zaak). Dan ben je beter af zelf mee in de oorlog te stappen als afschrikking.

[ Voor 25% gewijzigd door AntiChrist7 op 25-02-2019 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Nu online
AntiChrist7 schreef op maandag 25 februari 2019 @ 17:12:
[...]

Maar 249 toerisme, ik snap echt niet hoe je daarmee kan winnen. Ik zit nu met mijn emperor canada game bezig (net democratie geworden), ik zit nu eindelijk aan 800 toerisme/turn met een paar policies en theming, maar zit nu halverwege het aantal nodige toeristen.
Tja, “prince” difficulty... zal het de volgende keer hoger zetten, hoewel ik met Prince soms ook niet lekker van start kom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
Hexxagon schreef op zondag 24 februari 2019 @ 05:30:
@nino_070 volgens mij niet, helaas.

Vandaag en gisteren nog wat potjes op de Switch gespeeld.

Er zijn wel aantal game-breakende bugs. Gisteren 1 potje, waarbij het plotseling 82386 turns (:+) duurt voordat mijn builder klaar was. GG. Ander potje was precies tegenovergestelde. Alles kostte maar 1 turn (:+), inclusief wonders. Ik hoop dat er nog een patch uitkomt die dit allemaal doet voorkomen, want het breekt het spel behoorlijk :'( Tevens wordt het spel op Switch traag. Zo'n voorgevoel had ik al, want zelfs op PC na 250 turns en 6 AI's is het behoorlijk slow. Desondanks blijft het spel leuk :)
Dat alles 1 turn kost had ik ook laatst, maar slechts in 1 city. Was wel handig om snel een heel groot leger te spammen :P

Computer says no

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

AntiChrist7 schreef op maandag 25 februari 2019 @ 17:12:
In mijn ervaring heeft een AI op een redelijke difficulty geen geldproblemen (of ze het verstandig gebruiken is een andere zaak). Dan ben je beter af zelf mee in de oorlog te stappen als afschrikking.
Ik zit nog steeds op Prince. Uiteindelijk heb ik 5000 gold gegeven en ik heb het idee dat het wel geholpen heeft.

Ik heb in dit geval overwogen om in de oorlog te stappen maar dan moest ik tegen 2 andere civs. Mijn leger is niet groot en ondanks dat ik wel bij had kunnen kopen durfde ik het toch niet echt aan. Wil iedereen zoveel mogelijk te vriend houden. En daarnaast ik had me zelf tot doel gesteld geen oorlogen aan te gaan. 😅

Nou is het uiteindelijk (per ongeluk) een cultural victory geworden. :(

[ Voor 4% gewijzigd door Dwarlorf op 25-02-2019 18:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark777
Probeer nu de nieuw MP functie play by cloud. Maar een turn doet er nu een week over..... Zijn na een half jaar misschien eindelijk klaar met deze game lol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsjipmanz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-09 13:24

Tsjipmanz

Der Rudi ist da

Heb weer eens een potje opgestart op de iPad en ik speel met Indonesië. Ik overweeg een keer voor een domination victory te gaan of in elk geval wat huis te houden, want ik zie wel kansen. Ik ben alleen meestal een vrij vreedzame speler dus ik heb hier heel weinig ervaring mee.

Als je van plan bent een hele civ over te nemen, is het dan slim om met de capital te beginnen of niet? Of maakt de volgorde niet uit als je toch van plan bent alle steden te veroveren? Ik ben van plan buurman Gilgamesh aan te vallen, en vrijwel al zijn steden inclusief de capital liggen aan de kust, dus zijn relatief makkelijk te veroveren.

There's no such thing as a mistake, just happy accidents - Bob Ross
Relaxte muziek: altijd okee!
- Soulseek rulez -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Ik zou beginnen met de stad innemen die de meeste potentie als uitvalsbasis heeft of die het dichtst bij jouw civ ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nino_070
Wat voor steden nemen jullie in, en wat voor steden verwoesten jullie? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• davidov
nino_070 schreef op maandag 25 februari 2019 @ 22:42:
Wat voor steden nemen jullie in, en wat voor steden verwoesten jullie? :)
Ik speel meestal oorlogvermijdend omdat veel units verplaatsen veel tijd kost, en ik me meer vermaak met de andere kanten van civ.

Maar, als ik steden pak:
- sowieso elke stad met nieuwe luxury resources, wonders, natural wonders of belangrijke strategic resources behouden. Nieuwe luxury resources die je nog NIET had staan daarmee echt veruit bovenaan -> ze helpen je nóg meer steden over te nemen én te behouden.
- steden die strategisch liggen (toegang tot oceaan, bottleneck op continent, een enclave in je rijk uitroeien) vrijwel ook altijd behouden.
- kleine steden die niks opleveren, in de weg zitten van je eigen steden, of gewoon stom zijn altijd afbranden.

Verder een kwestie van hoe ver kan je rijk op dat moment nog groeien? Meer steden = meer inwoners. Dat geeft voordelen zoals meer science en cultuur, maar ook nadelen zoals meer vereiste luxuries of entertainment districts. Brand teveel steden af en je mist gratis groei, neem er echter teveel over en je krijgt gegarandeerd problemen.

Oh, en daarnaast is het vanaf de 1e uitbreiding een heel ander spel als het neerkomt op steden overnemen. Steden hebben dan een loyalty systeem wat een beetje lijkt op de druk die steden uitoefenen met religie. In het kort: je kan niet een kleine stad settlen of overnemen middenin of grenzend aan een rijk dat enige omvang heeft. Niet zonder heel goed na te denken over wat je doet, want in 10 beurten kan de stad al verloren zijn en dat is niet genoeg om ook maar iets te bouwen in die stad dat daar tegen helpt. (er zijn great admirals die +6 loyalty geven, maar die moeten hun actie uitvoeren op een haven, en die kosten veelal 20+ beurten om te bouwen, en dat is te lang)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Nu online
Liegebeest schreef op maandag 25 februari 2019 @ 14:54:
[...]
1848: Noorwegen heb ik van de kaart gevaagd en Sumerië begint gelukkig aan z'n cultuur te sleutelen. Uitstel van mijn culturele winst dus. De eerste satelliet is de lucht in. Jammer genoeg kan ik niet in parallel van die space projecten doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nino_070
mark777 schreef op maandag 25 februari 2019 @ 09:33:
Heb er weinig verstand van maar je zou dx11 kunnen proberen. dx12 geeft wel eens problemen heb ik vernomen. en 4 GB ruimte over is ook niet veel lijkt me. Misschien een nieuwe ssd erin? Hier nog geen enkele crash gehad op mijn stokoude laptop
Dit was een gouden tip. Geen crash gehad gisteravond. Heb bovendien de temperaturen gemonitord, GPU werd het warmst en kwam niet boven de 82 graden uit dus daar maak ik me niet zo’n zorgen om. Super bedankt d:)b vreemd wel dat de nieuwste versie van Dx problemen geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plugin
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
Gebruik zelf de 30 fps cap in het spel. Fps toch niet belangrijk met dit spel en kaart verbruikt dan erg weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hexxagon
Op de Switch, turn 154, ik druk op een X voor de eerst volgende bouwplan (what to build) en ik moet letterlijk 3 seconde wachten per keer. Het vernietigt wel heel je speelervaring, jammer.

Dus op de Switch blijft CIV alleen leuk tot er met 100 turns, waar alles nog soepel verloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
ik wil nu niet pcmaster race overkomen, maar dat zijn toch geen dingen die je op console/handheld speelt? Ik herriner me nog Civ 2 op de playstation 1, die savegames liepen ook altijd in het honderd. Lijkt mij weinig veranderd tov nu

Had gisteren 2 emergencies tegelijkertijd om te stemmen, en de game deed er gewoon niets mee tot de reden (capture van en city state) weer vervallen was

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Hoe belangrijk vinden jullie district adjacency bonussen? Stel je hebt geen mountain/rain forest voor je campus, maakt dat dan veel uit? Je adjacency bonus groeit niet mee toch? Je hebt enkel een paar policies die de bonus met 100% kunnen verhogen. Stel je hebt 6 cities met een campus die +2 bonus krijgt van 2 mountains. Dan is dat + 12 science. Dat lijkt mij de moeite niet toch...

Ik snap op zich wel dat als je de keuze hebt je voor de bonus kan kiezen, maar als je geen "optimale" plek hebt voor een district, dan kan je er toch ook gewoon 1 neerplempen?

@hierboven, Civ is natuurlijk wel erg ontspannend op de bank. De UI lijkt mij ook erg goed te werken met touch.

[ Voor 9% gewijzigd door MrVegeta op 27-02-2019 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nino_070
AntiChrist7 schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 16:31:
ik wil nu niet pcmaster race overkomen, maar dat zijn toch geen dingen die je op console/handheld speelt? Ik herriner me nog Civ 2 op de playstation 1, die savegames liepen ook altijd in het honderd. Lijkt mij weinig veranderd tov nu
Mag verwachten dat er wel wat verbeterd is sinds de PS1 :+

Maar ik vind dit soort strategiespellen júist iets om op de bank te spelen. Ten eerste, mensen die op werk al de hele dag in een bureaustoel zitten, willen thuis vaak lekker op de bank zitten ipv weer achter een computer. En ten tweede, zo’n strategiespel leent zich er heel goed voor. Je hoeft er niet vol in te zitten, kan alles op je eigen tempo doen enz, dat past goed bij op de bank zitten in de woonkamer.

Ik snap juist niet dat mensen bijv shooters op de console spelen. Muis is daarvoor ook intuïtiever dan een joystick vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
nino_070 schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 17:03:
[...]

Mag verwachten dat er wel wat verbeterd is sinds de PS1 :+

Maar ik vind dit soort strategiespellen júist iets om op de bank te spelen. Ten eerste, mensen die op werk al de hele dag in een bureaustoel zitten, willen thuis vaak lekker op de bank zitten ipv weer achter een computer. En ten tweede, zo’n strategiespel leent zich er heel goed voor. Je hoeft er niet vol in te zitten, kan alles op je eigen tempo doen enz, dat past goed bij op de bank zitten in de woonkamer.

Ik snap juist niet dat mensen bijv shooters op de console spelen. Muis is daarvoor ook intuïtiever dan een joystick vind ik.
Games zijn ook veel groter en complexer sinds de PS1 he ;) Ik snap het argument van comfortabel zijn wel, maar vind gewoon het device er niet geschikt voor. Dat is zoals Xcom of Cities Skylines op de console. Op PC haal je er zoveel meer uit met modding bijvoorbeeld of troubleshooting. Ik las in het xcom 2 topic over problemen die iemand had met veel crashen. een dxdiag file naar firaxis ofzo kan in die situatie al veel helpen

enja, fps shooters op console daar ga ik me niet over uitspreken :p Ik sta trouwens recht op mijn werk

[ Voor 7% gewijzigd door AntiChrist7 op 27-02-2019 17:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AntiChrist7
MrVegeta schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 16:36:
Hoe belangrijk vinden jullie district adjacency bonussen? Stel je hebt geen mountain/rain forest voor je campus, maakt dat dan veel uit? Je adjacency bonus groeit niet mee toch? Je hebt enkel een paar policies die de bonus met 100% kunnen verhogen. Stel je hebt 6 cities met een campus die +2 bonus krijgt van 2 mountains. Dan is dat + 12 science. Dat lijkt mij de moeite niet toch...
Early game is het verschil tussen +2 science of +4 wel vrij groot, zeker als je daar de verdubbelaar bovenopgooit. En hoe vroeger je het goed bouwt, hoe langer die bonus meegaat. Goede districten geven je trouwens era score
Pagina: 1 ... 22 ... 31 Laatste