Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
Er zijn wel wat dingen te bedenken: stoppen van overmatige influx religion units, stallen / vernietigen rocket voortgang, tegenhouden tourisme.4th schreef op woensdag 28 december 2016 @ 11:50:
[...]
Wat heeft (ingame) oorlog voor zin als je niets inneemt van de andere partij?
Maar ik ben het met je eens dat in een spel als civ het toch ook vooral om landjepik zou moeten/mogen draaien. En de AI stelt daarin teleur, of anders gezegd, de balance tussen diverse paden (religion/science/tourism) en warmongering is nog verre van optimaal.
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
Werkt anders prima bij mij? Het enige waar ik nog van baal is dat schepen nog geen alert hebben. De feature werkt prima bij mij. Zelfs vaak zat dat er een unit voorbij komt en weer in de fog verdwijnt en alsnog de unit wakker wordt. Ergens wel handig, maar omdat ik animaties uit heb staan zie ik meestal toch niet waar ze heen zijn gegaan.ZiSE schreef op woensdag 28 december 2016 @ 11:02:
[...]
Werkt dit ook bij iemand? Ik parkeer de unit met de "alert" knop maar vervolgens loopt elke tegenstander er weer vrolijk langs zonder melding of dat de unit wakker wordt.
De Franse AI is gewoon achterlijk. Die muts denounced werkelijk iedereen voor die domme reden, waar je ook helemaal niks aan kan doen, waardoor iedereen Frankrijk ook gaat haten. Frankrijk is meestal ook het land dat veel in oorlog is met haar buren omdat zij een bitch tegen iedereen is. Best wel aardig geprogrammeerd dus.PGCaris schreef op woensdag 28 december 2016 @ 09:44:
Hetgeen wat mij op dit moment het meest schort aan het spel is de enorme Warmongering-debuff die je krijgt bij oorlogen; indien je een stad inneemt of op Raze drukt, ben je de grote bad guy van het spel. Ook al ben je de oorlog niet begonnen, of Raze je een stad met 2 population. Vreemd, want ik verdedig mezelf gewoon. De rest van het spel ben je geen partner meer, verlies je Tourism, etc. Vind ik enigszins belachelijk.
Daarnaast word ik geDenounced om het minste of geringste. Medici komt in turn 50 aan de deur dat mijn Spy-game weak is, China kan wonderproductie niet zo snel als ik, en Mbemba vind me een kluizenaar (ook al heb ik nog geen Great Prophet gehad). Zelfs als je micro gaat spelen op Diplomatic Policies (Agenda's), is het nog vrij lastig mensen in goede reputatie te krijgen. Ik ga terug naar Total War, toedels.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
mijn tijd maar nuttig besteed:

Duurde ook wel even voor ik religie snapte, maar gelukkig was de moeilijkheid zo laag dat dit geen probleem was. Uiteindelijk uitgeresearched en mijn projectjes gemaakt.
Dan klaar voor potje twee. Spawn ik net naast de azteken. Op het gemak begonnen en stond die plots aan mijn hoofdstad met 3 eagle warriors. Direct mijn hoofdstad kwijt en mijn tweede stad was nog maar net opgezet. Dus dan maar even herstart als duitsland. Minder AI op een grotere map gepakt (ik hou ook van iets meer ruimte in het begin), en iets meer focus op een paar warriors en slingers in het begin. Dat potje begint nu ook goed te draaien, ik ga voor domination en heb al 2 man uitgeroeid. Nu komt er een vette navy om het volgende continent in bedwang te houden ^^
Ik vind het wel jammer dat mijn favoriete manier van steden overnemen uit civ4 niet meer bestaat. Gewoon culture pompen tot de vijandige stad besluit dat hij liever tot jou behoort :-) Ik snap wel dat het niet meer kan om tegels over te nemen omdat je anders districten gaat innemen enzo, maar het is best irritant als de AI nog zo'n gaatje vindt om een stad te komen neerplompen en je daardoor niet meer kan uitbreiden zonder in oorlog te gaan.
Maar al bij al een topspel tot nu toe, hier gaan nog menige weekendjes in steken
Toch wel handig die abilities van Aztecs.
Jouw Eaglewarriors converteren verslagen vijanden naar Builders. Heb je een Citystate in de buurt waar je niks aan hebt verklaar deze dan gelijk de oorlog. Vang zijn warriors op met jouw Eaglewarriors en je hebt een mooie continue stroom van gratis builders.
Je kunt tevens districts voor 20% afbouwen met een build actie!
Ook leuk om te doen als je snel een district nodig hebt. Je verovert een builder of, zoals later in het spel, traint een builder met de '2 extra builds per builder' civic policy actief. Bouw de builer in stad 1 in ca. 8 turns en wandel naar het betreffende district, bouw het district af in ca. 4 of 5 x 20% per turn door de builder er zoveel keer op in te zetten. (Beter dan 35 turn wachten)
Geeft een enorme boost aan de snelheid waarmee steden zich ontwikkelen.
- De AI is slecht.
- Je kan geen oorlog voeren zonder gelijk door iedereen gedenounced te worden
- Surprise oorlog is de meest voorkomende reden voor de AI maar is vrij kansloos als je gewoon vriendelijk bent met ze (ja ik begrijp de term surprise war maar dit slaat nergens op)
- Geen build queu
- Geen trader overzicht
- Geen duidelijke weergave van tiles die nog niet improved zijn
- Districts niet duidelijk zichtbaar
- Geen yields bij districts zichtbaar
- Late game gaat nergens over. De techs daar doen weinig tot niets (units)
- Unit selection is gaar. Je kan dit wel uitzetten maar dan werkt het nog vervelender
- Grote periode waar je geen extra amenities kan krijgen/bouwen
- Traden met de AI kan veel beter uitgewerkt worden
- Civics lijken een gemiste kans. Je bent redelijk beperkt wat je doet en kan kiezen.
- Repareren van gebouwen/districten als je een stad hebt veroverd of je wordt gepillaged duurt veel te lang
- Teveel gestuurd richting bepaalde dingen doen die je niet wil doen met eureka momenten
- Vrijwel onmogelijk om meerdere city states tot vriend te maken
en zo zijn er nog wel meer zaken die echt zo erg falen. Echt heel jammer want alle voorgaande versies heb ik met veel plezier gespeeld.
Volg vaak op YouTube een speler (Marbozir) en zelfs het hoogste niveau lijkt echt een stuk makkelijker en het is al zo snel duidelijk wanneer je gewonnen hebt. De AI is gewoon niet capabel genoeg om iets te doen.
We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation
Neemt niet weg dat de AI "bat shit crazy" is.
Startte net weer eens een game op. Na 120 turns ben ik de volgende malen de oorlog verklaard:
1x Polen
2x Noorwegen
3x Rusland
4x Sparta
Elke keer een paar turns wachten en dan vrede alsof er niks aan de hand was. Waarom ze mij de oorlog verklaren is mij ook een raadsel. Steeds in paren van twee en vervolgens doen ze niks. Ben ook nog denounced door Engeland voor weet ik veel wat. Elke AI bouwt alleen maar naar mij toe because reasons. Ik draai met 15 i.p.v 9 minimale spawndistance tussen Civs zodat iedereen wat ruimte zou moeten hebben. Bouwen gewoon allemaal naar mij...
Het was een hele mooie spawn maar ben wel klaar met deze game. Ik word gewoon van alle kanten omsingeld zo. Ook omdat ik veel plekken al niet meer kan settlen vanwege de beschikbaarheid van water. Ook een stomme mechaniek. Geef dan desnoods de optie om een aquaduct langer te maken dan een tegel. Nee, moet een tegen dus zoek het maar uit.
Zo is er nog wel meer. Het is een redelijke game die gewoon nog een jaar aan verbeteringen nodig heeft. Helaas...
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
helemaal mee eensGeef dan desnoods de optie om een aquaduct langer te maken dan een tegel
de nadelen van het opofferen van een tile voor een niet bewerkbaar aquaduct wegen hier ruimschoots tegen op
En dat zou niet eens hoeven. In principe zou je er gewoon een normale verbetering onder kunnen plaatsen.Admiral_R2D2 schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 22:01:
[...]
helemaal mee eens
de nadelen van het opofferen van een tile voor een niet bewerkbaar aquaduct wegen hier ruimschoots tegen op
Iets heel anders, turn 153, 840 AD en Industrialisatie bereikt.
Ik zerg rushste niet eens maar ging gewoon mijn gang en zag opeens dat ik die tech al kon vrijspelen. Als ik echt had gerushed dan was het turn 140 of misschien nog wel minder geweest. Ga dus nu fabrieken bouwen in de 9de eeuw om de Hansa nog meer OP te maken. Glorieuze Hansa waar je met gemak +4 extra base productie mee kan scoren met aangrenzende resources +1 voor elke en +2 voor een commercieel district.
Ik eindig doorgaans met alle city states als vriend, dus onmogelijk is het zeker niet ^^thewizard2006 schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 17:18:
[...] - Vrijwel onmogelijk om meerdere city states tot vriend te maken[....]
Ik had 'm gisteren andersomDaniëlWW2 schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 20:29:
Startte net weer eens een game op. Na 120 turns ben ik de volgende malen de oorlog verklaard:
1x Polen
2x Noorwegen
3x Rusland
4x Sparta
Ben ik lekker rustig aan het bouwen voor de cultural victory, wilt niemand ruzie met me.
Tot turn 350ish ben ik er zonder oorlogen doorheen gekomen.
De enige reden dat ik in oorlog kwam is omdat m'n alliance met Engeland aan aanval op Frankrijk wilde gaan uitvoeren.
Al met al ben ik 450 turns niet 1x aangevallen.
De keren daarvoor was het 1 grote puinhoop, ook ik snap de logica niet van de AI.
SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW
En op welke difficulty speel je dan? Op Prince lukt mij dat inderdaad ook welCaelorum schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 15:58:
Heh, jullie kijken daadwerkelijk bij het founden van een city of er water in de buurt is? Het is een leuke bonus, dat zeker, maar voor mij vaak niet doorslaggevend. Liever heb ik fatsoenlijke resources naast de stad. Die groeit uiteindelijk toch wel voorbij die 3 pop.
[...]
Ik eindig doorgaans met alle city states als vriend, dus onmogelijk is het zeker niet ^^
Gister ook een potje dat er niemand in de buurt is behalve Mbanza? We zijn vrienden, hij sluit een declaration of friendship met mij (als dat zo heet) en turn 20 valt hij mij aan met 2 slingers en 3 warriors terwijl ik er net 1 slinger uit heb. Snelste potje ooit...
[ Voor 19% gewijzigd door thewizard2006 op 21-01-2017 20:48 ]

Edit: werkt ook landinwaarts, net een barbaars kamp en een speerman getorpedeerd. Glorieuze Duitse U-boot is glorieus.

[ Voor 35% gewijzigd door DaniëlWW2 op 21-01-2017 20:58 ]
Misschien is dat het wel. Ik speel meestal op King. Het moet ook niet te lastig worden hethewizard2006 schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 20:46:
[...]
En op welke difficulty speel je dan? Op Prince lukt mij dat inderdaad ook wel :)[...]
Tja, de AI bepaalt hoe sterk je bent voornamelijk op het aantal units. Al heeft die 10 modern armours en jij nog maar 20 warriors, dan nog besluit de AI dat je te sterk bent. Andersom valt die doodleuk aan.. Beetje kansloze berekening.[...]Gister ook een potje dat er niemand in de buurt is behalve Mbanza? We zijn vrienden, hij sluit een declaration of friendship met mij (als dat zo heet) en turn 20 valt hij mij aan met 2 slingers en 3 warriors terwijl ik er net 1 slinger uit heb. Snelste potje ooit...
Ik kan overigens niet wachten op het uitbrengen van de mod tools. Dan krijgen we nog wel wat mooie mods die wat slimmere AI maken en wat interface tekortkomingen eruit vissen. Dat was ook het enige wat de vorige twee versies serieus speelbaar maakten.
iemand ervaring mee?
heb ook last van de bug dat ik opnieuw op moet starten om het spel te verlaten.
[ Voor 34% gewijzigd door dvdboy11 op 22-01-2017 10:22 ]
Dat klinkt vreemd want er zit gewoon een military power waarde in de game. Lijkt mij logisch dat de AI die gewoon gebruikt. Waarop baseer je dat het om het aantal gaat?Caelorum schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 21:45:
[...]
Misschien is dat het wel. Ik speel meestal op King. Het moet ook niet te lastig worden he
[...]
Tja, de AI bepaalt hoe sterk je bent voornamelijk op het aantal units. Al heeft die 10 modern armours en jij nog maar 20 warriors, dan nog besluit de AI dat je te sterk bent. Andersom valt die doodleuk aan.. Beetje kansloze berekening.
Ik kan overigens niet wachten op het uitbrengen van de mod tools. Dan krijgen we nog wel wat mooie mods die wat slimmere AI maken en wat interface tekortkomingen eruit vissen. Dat was ook het enige wat de vorige twee versies serieus speelbaar maakten.
Dat water is toch niet zo spannend? Later in de game kun je met de neighbourhood ook prima uitbreiden.DaniëlWW2 schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 20:29:
Het was een hele mooie spawn maar ben wel klaar met deze game. Ik word gewoon van alle kanten omsingeld zo. Ook omdat ik veel plekken al niet meer kan settlen vanwege de beschikbaarheid van water. Ook een stomme mechaniek. Geef dan desnoods de optie om een aquaduct langer te maken dan een tegel. Nee, moet een tegen dus zoek het maar uit.
Zit er dik in dat die er komen in de vorm van een DLC, net als bij Civ V. Pas met Gods & Kings deed de (online) AI daar een beetje normaal.Zo is er nog wel meer. Het is een redelijke game die gewoon nog een jaar aan verbeteringen nodig heeft. Helaas...
Ben het in algemene zin wel grote delen. Alleen voor die punten is hetzelfde commentaar ook in grote lijnen op Civ V van toepassing.thewizard2006 schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 17:18:
Na toch behoorlijk wat uurtjes spelen kan ik maar tot 1 conclusie komen. Civ VI is ruk. Het kan mij totaal niet pakken zoals alle voorgaande delen dat wel konden.
- De AI is slecht.
- Je kan geen oorlog voeren zonder gelijk door iedereen gedenounced te worden
- Surprise oorlog is de meest voorkomende reden voor de AI maar is vrij kansloos als je gewoon vriendelijk bent met ze (ja ik begrijp de term surprise war maar dit slaat nergens op)
- Geen build queu
- Geen trader overzicht
- Geen duidelijke weergave van tiles die nog niet improved zijn
- Districts niet duidelijk zichtbaar
- Geen yields bij districts zichtbaar
- Late game gaat nergens over. De techs daar doen weinig tot niets (units)
- Unit selection is gaar. Je kan dit wel uitzetten maar dan werkt het nog vervelender
- Grote periode waar je geen extra amenities kan krijgen/bouwen
- Traden met de AI kan veel beter uitgewerkt worden
- Civics lijken een gemiste kans. Je bent redelijk beperkt wat je doet en kan kiezen.
- Repareren van gebouwen/districten als je een stad hebt veroverd of je wordt gepillaged duurt veel te lang
- Teveel gestuurd richting bepaalde dingen doen die je niet wil doen met eureka momenten
- Vrijwel onmogelijk om meerdere city states tot vriend te maken
en zo zijn er nog wel meer zaken die echt zo erg falen. Echt heel jammer want alle voorgaande versies heb ik met veel plezier gespeeld.
Volg vaak op YouTube een speler (Marbozir) en zelfs het hoogste niveau lijkt echt een stuk makkelijker en het is al zo snel duidelijk wanneer je gewonnen hebt. De AI is gewoon niet capabel genoeg om iets te doen.
Overigens is het war gedeelte dus een nieuwe mechanic. In het begin kun je 'gratis' oorlog voeren, daarna kost het je heel lang relaties met anderen. De lengte is enigszins te beperken door eerst te denouncen, dan is het geen surprise war meer. Later heb je natuurlijk de colonial war e.d.
Meerdere city states is overigens geen probleem, heb in mijn huidige game circa 75% van de city states als suzerian. Ook daar zit een nieuwe mechanic achter; de quests volgen. Met de bekende kaartjes kun je ook een voorsprong 'kopen'. In Civ V ging het wel makkelijker want daar kon je gewoon geld er tegenaan gooien. Nu zit ik met 8000 gold waar ik niet zo veel mee kan.
Reparatie lengte hangt samen met hoe groot je rijk is. Des te meer steden je hebt, des te hoger de base cost. Op een gegeven moment duurt een lighthouse gewoon 20 turns in een kleine stad in de modern era. Het is soms beter om minder steden te hebben. Je verliest het dan alleen op de great people points. Deze beperking vindt ik persoonlijk wel jammer want ik won het zelf eigenlijk vooral op het feit dat ik een onbeperkt aantal steden kan managen en mijn tegenstanders niet
[ Voor 78% gewijzigd door sdk1985 op 22-01-2017 18:47 ]
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
Mijn eigen bevindingen tot nu toe, puur gekeken naar hoe de AI reageert op de toestand van mijn civ. Ik heb nog niet echt zin gehad om door alle xml's en lua-scripts te spitten om te kijken hoe het werkelijk in elkaar zit. Als ze dit niet al hebben verplaatst naar native code.sdk1985 schreef op zondag 22 januari 2017 @ 18:33:
[...]
Dat klinkt vreemd want er zit gewoon een military power waarde in de game. Lijkt mij logisch dat de AI die gewoon gebruikt. Waarop baseer je dat het om het aantal gaat?[...]
Kijk dan eens naar de MP van de AI, het komt bij mij regelmatig voor dat hij meer MP heeft dan ik verwacht had op basis van wat ik daadwerkelijk rond mijn borders kon zien.Caelorum schreef op zondag 22 januari 2017 @ 18:56:
[...]
Mijn eigen bevindingen tot nu toe, puur gekeken naar hoe de AI reageert op de toestand van mijn civ. Ik heb nog niet echt zin gehad om door alle xml's en lua-scripts te spitten om te kijken hoe het werkelijk in elkaar zit. Als ze dit niet al hebben verplaatst naar native code.
edit: Voor wie niet weet hoe; rechts bovenin bij het score overzicht kun je via de tooltip van de domination victory de military power uitlezen.
[ Voor 11% gewijzigd door sdk1985 op 22-01-2017 19:22 ]
Een stad zonder water kan maximaal 3 pop worden, 5 met een granary en dan kleine beetjes met boerderijen etc. Dat is waardeloos. Ik kan met gemak meerdere steden tot 10 a 12 krijgen voor de neighberhoods. Ik laat steden ook snel groeien en de extra pop zet ik om in settlers. Ik zit nu in een Duitsland game bij circa 300 turns en twee steden van 20+ en een aantal van 15 ish. Totaal is iets van 12 steden. Ik kan alles bouwen wat ik wil en ik haal vrijwel alle great people binnen van science en engineer. Dat omdat ik zoveel campussen en Hansa's heb dat ik met gemak de AI kan overbluffen in ruwe output van great person points.sdk1985 schreef op zondag 22 januari 2017 @ 18:33:
Dat water is toch niet zo spannend? Later in de game kun je met de neighbourhood ook prima uitbreiden.
Verder omdat amenities minder veeleisend zijn dan happiness in CiV 5 is het juist beter om wel langs de rivieren te settlen en ook flink uit te breiden. In CiV 5 werd je gestraft als je meer dan 5 steden wou, hier wordt je beloont. De AI is veel te dom om goed uit te breiden en daarom passeer ik ze altijd met enorm gemak. Ik kan steden veel sneller laten groeien door ze langs de rivieren te plaatsen en te letten op de afstand tot een geplande hansa met fabriek en powerplant. In het specifieke geval van Duitsland, wat ik eigenlijk alleen maar speel, is er nog een reden. Hansa krijgt +2 van commercial en commercial krijgt +2 van aan een rivier liggen. Met het extra district dat ik mag bouwen voor elke stad en die combo kan ik heel makkelijk een groot leger betalen of meer gebouwen. Veel van mijn steden hebben al snel een hansa, commercial en campus/theater district. Pop gebruik ik om ze te vullen en door te blijven groeien. Verder leg ik mijn steden zo aan dat ze binnen 6 tegels van een hansa liggen die ik upgrade. Zo kan ik met gemak meerdere steden krijgen met +50 productie en dat tikt behoorlijk aan. Per map verschilt het, soms maak ik meerdere hansa clusters, soms zoals nu heb ik een blok van twee hansa's bij elkaar die beiden aan twee commercials grenzen en wat resources. Die geven dan weer productie aan mijn twee 20+ steden. De meeste grote in een cluster en een tweede cluster dat ik later heb gebouwd, puur om het Venetiaanse arsenaal te kunnen bouwen. Dat is een van de beste wonderen in de game. Je krijgt twee schepen als je er een bouwt in elke stad, uitstekend wonder.
Tot heden heb ik nog nooit last gehad van het water. Als ik mij niet vergis bleef mijn laatste game mijn capitol een tijdje op 8 steken. Maar dat was eigenlijk voldoende om de regio te controleren. Zelfs met die grootte loop je tegen het 'probleem' aan dat je alle gebouwen reeds gebouwd hebt, ook al sta je eerste met tech. Omdat de wonderen toch fysiek ruimte innemen is het nut van de "super stad" een beetje weggevallen.
Wat ik wel steeds vergeet te checken is de implicatie van de aquaduct tooltip: je krijgt meer housing als de stad nog niet aan een revier stond. De vraag is of je dan netto beter uit komt of dat het gelijk of zelfs toch nog minder is.
Dat is dan ook meteen wat ik wel positief vindt aan Civ VI: Je moet het heel anders spelen.
Dat arsenal is inderdaad lekker overpowered
[ Voor 17% gewijzigd door sdk1985 op 22-01-2017 20:12 ]
Tja, de vraag is hoe die mp wordt berekent. Ik heb iig sterk het gevoel dat het in grote mate afhangt van het aantal units. Ergens zou dan nog wel logisch zijn, als je een enorme berg met goud hebt en de strategic resources dan kan je due warriors zo upgraden, maar daar wordt dan weer geen rekening mee gehouden lijkt het.sdk1985 schreef op zondag 22 januari 2017 @ 18:59:
[...]
Kijk dan eens naar de MP van de AI, het komt bij mij regelmatig voor dat hij meer MP heeft dan ik verwacht had op basis van wat ik daadwerkelijk rond mijn borders kon zien.
edit: Voor wie niet weet hoe; rechts bovenin bij het score overzicht kun je via de tooltip van de domination victory de military power uitlezen.
Dat is gewoon aantal units * waarde van de unit. Kun je vrij snel zien door tussen de turns je eigen score te vergelijken. Dit zat overigens ook in min of meer dezelfde vorm in Civilization V, ook daar keek ik regelmatig wat het effect van upgraden was op de kracht van mijn leger (viel vaak tegen).Caelorum schreef op zondag 22 januari 2017 @ 22:21:
[...]
Tja, de vraag is hoe die mp wordt berekent. Ik heb iig sterk het gevoel dat het in grote mate afhangt van het aantal units. Ergens zou dan nog wel logisch zijn, als je een enorme berg met goud hebt en de strategic resources dan kan je due warriors zo upgraden, maar daar wordt dan weer geen rekening mee gehouden lijkt het.
Waar het natuurlijk scheef gaat is dat 2 infantry het met gemak van 100 warriors winnen omdat ze toch geen schade op lopen. Daar is echter ook haast geen rekening mee te houden. Maar goed, zodra je niet onder prince difficulty zit blijft de AI ook niet met warriors rondlopen in de modern era en wordt het een non-issue. Enige wat dan overblijft is dat jij de AI voor de gek kunt houden door je leger kunstmatig zwak te houden (op gold zit geen rente...) en daar benadeel je waarschijnlijk vooral jezelf mee. Immers oorlog kost trade routes.
[ Voor 18% gewijzigd door sdk1985 op 23-01-2017 11:26 ]
Gisteren potje gestart op archipelago met denemarken. Ontmoet na zoveel turns brazilie en engeland en beide zijn vriendelijk, sturen een delegation en koek en ei. Echt 2 turns later verklaren ze beide aan mij de oorlog. Wtf man. En uiteindelijk ben jij de warmonger als je steden van hun inpikt. Het is gewoon vrijwel niet mogelijk om het spel te winnen én vriendelijk te blijven met de AI. Dat is op hogere difficulty gewoon onmogelijk. En als je denkt dat dit wel kan dan raad ik je aan om eens een paar treedjes meer dan prince te spelen
De basis van de game is Prince, daar staat alles op 0%, daar zit de balance en daar kun je de game op beoordelen. Daaronder doet de ai raar met het upgraden van zijn units (lees catapult terwijl hij op artillery tech zit).Difficulty
Icon main science.png Science AI Bonus
Icon Culture.png Culture AI Bonus
Icon main production.png Production AI Bonus
Icon main gold.png Gold AI Bonus
Icon Faith.png Faith AI Bonus
Settler Settler +0% +0% +0% +0% +0%
Chieftain Chieftain +0% +0% +0% +0% +0%
Warlord Warlord +0% +0% +0% +0% +0%
Prince Prince +0% +0% +0% +0% +0%
King King +8% +8% +20% +20% +8%
Emperor Emperor +16% +16% +40% +40% +16%
Immortal Immortal +24% +24% +60% +60% +24%
Deity Deity +32% +32% +80% +80% +32%
De relatie van warmonger en steden inpakken staat, net als in deel 5, los van wie de oorlog heeft verklaard. Je moet voor de grap eens een stad razen. Ik geloof dat ik daar een penalty van -90 voor kreeg. Ik zie mij overigens ook nergens posten dat ik fan ben van het warmonger systeem (het was al bloed irritant in Civ V). Ik stel alleen vast dat het niet nieuw is. Wel nieuw is dus dat je in het begin geen warmonger penalties krijgt en dat je met een 'legitieme' reden de impact van de penalties kunt verlagen.
Hele vriendschap oorlog systeem is wat mij betreft matig. Ik heb voor de grap eens geprobeerd te kijken hoe lang het duurde om iemand van kwaad weer goed te krijgen. Dat was iets van 15 turns achter elkaar gold doneren. Uiteindelijk kreeg ik 30 turns later alsnog ineens een oorlogsverklaring.
[ Voor 20% gewijzigd door sdk1985 op 23-01-2017 12:12 ]
Klagen over hoe lastig de moeilijkste difficulty is blijft bij civ onzinnig. De ai wordt namelijk niet slimmer maar krijgt boosts (en jij vaak penalties).
Dank voor het overzicht, dat verklaard een hoop.sdk1985 schreef op maandag 23 januari 2017 @ 12:07:
Klagen over hoe lastig de moeilijkste difficulty is blijft bij civ onzinnig. De ai wordt namelijk niet slimmer maar krijgt boosts (en jij vaak penalties).
[...]
De basis van de game is Prince, daar staat alles op 0%, daar zit de balance en daar kun je de game op beoordelen. Daaronder doet de ai raar met het upgraden van zijn units (lees catapult terwijl hij op artillery tech zit).
(...)
Je vergeet dat de AI op Deity ook met 3 steden begint, iig de mogelijkheid krijgt deze binnen een aantal beurten uit de grond te stampen. Vaak naast een AI gestart en verbaasde mij over de hoeveelheid warriors en settler de AI heeft rondlopen na een aantal beurten.
Onlangs net een potje op Deity XL max players 50% slower verloren. Twee gigantische continenten, zo blijkt achteraf. Zo rond 1850 was de game voorbij, aan het world overzicht te zien een science victory van America. Ik had 1 heel continent in bezit en een hoekje van de 2e.
Mijn universele tactiek, alle beschavingen minimaliseren en vervolgens de tijd te nemen om naar een bepaalde victory toe te werken. Maar verder dan 60% van de map ben ik niet gekomen terwijl ik er toch best tempo in had zitten.
Ik bezat dus intussen 60% van de map terwijl de overige 40% van de map nog door 8 AI werd gedeeld. En toch, toen ik mijn spacerace district aan het bouwen was moest Amerika nog 1 nog maar 1 item lanceren!
En ik had op mijn continent al meer campussen dan Amerika steden had.
Nieuwe pot begonnen, nu met 200% slower. Dus 4x zoveel tijd, daarmee moet ik toch alles kunnen beheersen voordat iemand anders een victory conditie behaald.
Dan mis je nog even het punt dat meer steden alles duurder maakt. De space race vereist research en bouwen. Voor elke stad die je hebt worden de space projecten duurder, maar ook de benodigde research. Daarnaast heb je tegenwoordig 50% van je techs via boosts. Met andere woorden het werkt eigenlijk averechts om veel steden met universiteiten te hebben. Een paar steden met goede grootte (=science) en producten gaat het meestal sneller.BenVenNL schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 13:52:
[quote]sdk1985 schreef op maandag 23 januari 2017 @ 12:07:
science victory van America. Ik had 1 heel continent in bezit en een hoekje van de 2e.
Mijn universele tactiek, alle beschavingen minimaliseren en vervolgens de tijd te nemen om naar een bepaalde victory toe te werken. Maar verder dan 60% van de map ben ik niet gekomen terwijl ik er toch best tempo in had zitten.
Ik bezat dus intussen 60% van de map terwijl de overige 40% van de map nog door 8 AI werd gedeeld. En toch, toen ik mijn spacerace district aan het bouwen was moest Amerika nog 1 nog maar 1 item lanceren!
En ik had op mijn continent al meer campussen dan Amerika steden had.
Nieuwe pot begonnen, nu met 200% slower. Dus 4x zoveel tijd, daarmee moet ik toch alles kunnen beheersen voordat iemand anders een victory conditie behaald.
Wat je kunt doen is je kleinhoud tactiek bijstellen naar alle veroverde steden razen, dan had je het waarschijnlijk wel gehaald.
[ Voor 4% gewijzigd door sdk1985 op 24-01-2017 19:21 ]
De AI is bij mij meestal te dom om meer dan 4 of 5 steden te bouwen. Wel op Prince.BenVenNL schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 19:49:
Maar ja. De AI is net onkruid. Die setlled daar dan weer. Ik zal eens kijken misschien een volgende pot eens proberen.

Dat production boost, dat bergen voor science, dat veel rijst en graan voor groei en dat amenities.

edit: en ja hoor, de game moest het weer vergallen. Oh wat leuk een AI barbarenkamp dat elke twee turns een horseman kan spammen, want hier kan je natuurlijk jezelf tegen verdedigen. Rond turn 40 stonden er opeens 5 en twee horse archers bij mijn stad die alles afbrandde.

[ Voor 38% gewijzigd door DaniëlWW2 op 31-01-2017 21:12 ]
Maar zo'n start heb ik ook eens gehad. Mooi alles in de buurt, totdat er twee camps in de buurt waren. Heeft me iets van 50 turns gekost voordat ik er 1 kapot had. Daarna kwam ik de andere AI spelers een voor een tegen en was het duidelijk dat ik zover achterliep dat ik het maar heb opgegeven...
Ja, op King valt dat al aardig tegen hoor. Daar wordt er heel aggressief ge-forward-settled.DaniëlWW2 schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 21:39:[...]
De AI is bij mij meestal te dom om meer dan 4 of 5 steden te bouwen. Wel op Prince.
Ik had de game opgeslagen bij turn 1 en was opnieuw begonnen. Ik moet echt meer dan dertig barbaren units hebben gedood in de eerste 100 turns. Ze bleven maar komen met van alles vanuit drie kampen waarvan een steeds bleef respawnen. Ook tussendoor een oorlog met Rome waar ik hun leger volledig van afmaakte. Nu ben ik BFF's met Rome omdat ik zeer snel had uitgebreid toen de kampen waren verslagen. Uiteraard heeft elke AI, elke AI denounced en mij laten ze redelijk met rust. Alle barbaren zijn afgemaakt.Caelorum schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 23:00:
Ah is maar 1 oplossing voor.. archers archers archers ^^
Maar zo'n start heb ik ook eens gehad. Mooi alles in de buurt, totdat er twee camps in de buurt waren. Heeft me iets van 50 turns gekost voordat ik er 1 kapot had. Daarna kwam ik de andere AI spelers een voor een tegen en was het duidelijk dat ik zover achterliep dat ik het maar heb opgegeven...
Natuurlijk laten ze je nu met rust. Je hebt een warmachine van hier tot (misschien letterlijk in-game) Tokio opgebouwd!
Uh nee, dit heb ik gedaan met max 5 warriors en een slinger. Ik verloor wel warriors maar die verving ik steeds. Uiteindelijk had ik er ook nog maar twee over toen ik klaar was. De overlevers geupgrade naar archers en swordman en daarna steden gebouwd als een grensgebied en steden daarbinnen die veilig waren. Muren eromheen bij de grenssteden en archers in de steden.Caelorum schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 14:27:
Good job! ^^
Natuurlijk laten ze je nu met rust. Je hebt een warmachine van hier tot (misschien letterlijk in-game) Tokio opgebouwd!
Maar ik ben weer aan het uitbreiden geslagen. Heb ook al James Watt klaarstaan om mijn nieuwe Hansa meteen te voorzien van een workschop en factory. Kan ik meteen gebruiken voor nog meer steden. Moar, moar.

[ Voor 47% gewijzigd door DaniëlWW2 op 01-02-2017 15:19 ]
ik ben door door alle achievements heen van mijn favoriete games (Civ6, XCOM2) en ik zit eigenlijk een beetje zonder nieuwe obsessie :-/
als ik op emperor level speel heb ik regelmatig dat ik vanuit 2-3 barbarenkampen te gelijk wordt aangevallen binnen 20 turns. Als ze dan ook nog met paarden komen is het meestal einde oefening.
Slingers spammen en dichtbij blijven en dan als je ze kan upgraden naar archers lekker uitleven op de barbs.sp32 schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 12:58:
Even een vraagje, hoe gaan jullie om met barbaren in de eerste rondes?
als ik op emperor level speel heb ik regelmatig dat ik vanuit 2-3 barbarenkampen te gelijk wordt aangevallen binnen 20 turns. Als ze dan ook nog met paarden komen is het meestal einde oefening.
Ik spam het liefst goedkopere warriors als blokkademacht en slinger/archers erachter voor de damage. Warriors die achter een rivier verdedigen of in een bos kunnen wel wat hebben. Spearmen kosten geld om te onderhouden en dat heb je niet early game. Verder als je eenmaal de horsemen hebt verslagen en het kamp wilt vernietigen dan zijn warriors beter omdat die een bonus krijgen tegen spearmen. Verder zijn warriors veel betere upgrade units dan spearmen. Je hebt veel meer aan swordmen/musketmen etc dan aan de spearmen lijn. Verder spendeer ik liever mijn geld aan delegaties naar andere Civ's en belangrijke tegels kopen dan dat ik het uitgeef aan upkeep.sp32 schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 12:58:
Heeft het nog wel zin om overal een hansa te spammen? Ik dacht dat steden sinds een tijdje alleen nog maar de productie boost krijgen van een hansa, dan wel degene met de hoogste boost.DaniëlWW2 schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 15:11:
[...]
Uh nee, dit heb ik gedaan met max 5 warriors en een slinger. Ik verloor wel warriors maar die verving ik steeds. Uiteindelijk had ik er ook nog maar twee over toen ik klaar was. De overlevers geupgrade naar archers en swordman en daarna steden gebouwd als een grensgebied en steden daarbinnen die veilig waren. Muren eromheen bij de grenssteden en archers in de steden.
Maar ik ben weer aan het uitbreiden geslagen. Heb ook al James Watt klaarstaan om mijn nieuwe Hansa meteen te voorzien van een workschop en factory. Kan ik meteen gebruiken voor nog meer steden. Moar, moar.
Ik moet bekennen dat ik het al een tijdje niet meer gespeeld heb... Meer hooked aan stellaris op het moment
1) Snel verkennen (scout) zodat je de kampen vindt voordat hun scout jou vindt.sp32 schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 12:58:
2) Warrior op het kamp afsturen.
3) Wachten tot je je 1e civic krijgt. Meteen +5 combat power tegen barbarians aanzetten.
4) Kamp verslaan met je warrior.
Zolang ze tijdens je gevecht geen barbarians spawnen win je. Als ze dat wel doen, wegrennen, healen en zo snel mogelijk terug komen met 2 warriors.
Barbarians healen niet of nauwelijks. Dus uiteindelijk win je.
Hansa blijft glorieus, al is het maar omdat ze veel goedkoper zijn dan normale industriële districten maar je moet nu iets meer plannen. Plan een Hansa op een locatie waar zoveel mogelijk steden binnen 6 tegels zijn. Daar bouw je later je fabriek en energiecentrale want die verspreiden tot 6 tegels. Maar eentje telt dus meer heb je ook niet nodig binnen het bestreken gebied. Niet vergeten je bevolking toe te wijzen. Elke andere stad geef je een hansa met een werkplaats. Je krijgt een basewaarde van 2 voor de hansa zelf, +1 voor elke resource naast de hansa, +2 als de hansa naast een commercieel district licht en +1 voor elke twee districten naast de hansa. 8 of meer is vrij makkelijk te bereiken en dat is een behoorlijke productieboost voor je stad. Met de werkplaats krijg je nogmaals +2 voor een pop.Zeara schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 14:27:
[...]
Heeft het nog wel zin om overal een hansa te spammen? Ik dacht dat steden sinds een tijdje alleen nog maar de productie boost krijgen van een hansa, dan wel degene met de hoogste boost.
Ik moet bekennen dat ik het al een tijdje niet meer gespeeld heb... Meer hooked aan stellaris op het moment
Zeg nu zelf, is 10+ extra productie vrij vroeg in de game het waard voor maar een pop of?
Dan hebben we het nog niet over de enorme lading aan great engineers die je krijgt, de great merchants en de handelsroutes vanwege commercieel en de mogelijkheid om je te specialiseren op wetenschap, cultuur of oorlogvoering vanwege je veel hogere productie.
Hoe het verder zat met bonussen weet ik niet meer. Het zou fijn zijn als er een overlay zou zijn hoe dat alles verbeterd als je een district bouwt, in plaats dat je het alleen maar ziet voor het district dat je bouwd.
Dus zoals je zegt, je hebt al een hansa staan en je wilt dan een financial district plaatsen, dat je dan dus ook de extra bonus ziet wat de hansa krijgt, ipv alleen je commercial. Al is daar misschien ondertussen al een mod voor. Dat zou ik maar eens kunnen uitzoeken.
Het is inderdaad onduidelijk maar ik onthou dit soort dingen gewoon snel wat het voor mij makkelijker maakt.Zeara schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 14:45:
Ah ja, ik was even de werkplaats vergeten. Die zou elke stad zelf nog moeten houden natuulijk...
Hoe het verder zat met bonussen weet ik niet meer. Het zou fijn zijn als er een overlay zou zijn hoe dat alles verbeterd als je een district bouwt, in plaats dat je het alleen maar ziet voor het district dat je bouwd.
Dus zoals je zegt, je hebt al een hansa staan en je wilt dan een financial district plaatsen, dat je dan dus ook de extra bonus ziet wat de hansa krijgt, ipv alleen je commercial. Al is daar misschien ondertussen al een mod voor. Dat zou ik maar eens kunnen uitzoeken.
In ieder geval krijg je altijd de +2 productie als je een commercial district bouwt naast een Hansa. Die bonus stacked ook dus twee commercial districts is +4. Commercial krijgt dan weer 2+ van naast een rivier. Als je dat onthoud en je steden zo plaats dan kan je heel veel productie vergaren. Ook gold. Een tijdje terug had ik een game waar ik een behoorlijk leger en vloot had en nog steeds dik 400 gold per turn binnenhaalde.
https://github.com/chaorace/cqui
Daarbij ook Diplomatic Total geïnstalleerd om iets meer overzicht te krijgen van de diplomatiek. https://forums.civfanatic...s/diplomatic-total.25707/
Het is verder inderdaad niet zo dat je opeens een geheel ander spel krijgt. Je zou het even 2u kunnen proberen en een refund claimen op steam als je het niks vind, al weet je denk ik zelf wel dat het just...1...more...turn virus snel toeslaat.
Op het moment moet ik eerlijk toegeven dat CiV 5 de betere game is. CiV 6 mist gewoon bepaalde dingen, de UI is niet erg helder en de AI is echt bijzonder dom. Het is geen slechte game maar het kan veel beter. CiV5 is opgepoetst en beter speelbaar op het moment.Matey schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 12:51:
Is dit spel de moeite waar om aan te schaffen? Ik speelde Civ III en V zowat grijs. Ik twijfel nu om VI te kopen, vooral omdat ik vrees dat er te weinig veranderd is sinds editie 5. Of wordt het toch over een andere boeg gegooid?
CiV 4 kan natuurlijk ook nog. Het enige probleem is dat je bij die game bijna niet voorbij het menu komt...
Baba yetu, yetu uliye
Mbinguni yetu, yetu, amina!
Baba yetu, yetu, uliye
Jina lako litukuzwe.

Precies dit. Een van de aspecten die ik aan Civ geweldig vind is de muziek, vond dit in Civ 5 wel tegenvallen. Gelukkig is Christopher Tin terug. Het heeft denk ik een kwartier geduurd voor ik mijn eerste game begon.DaniëlWW2 schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 15:06:
CiV 4 kan natuurlijk ook nog. Het enige probleem is dat je bij die game bijna niet voorbij het menu komt...
Bij CiV 5 had ik de audiofiles verwisseld zodat ik Baba Yetu als intro had.SpyroTechnik schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 15:53:
[...]
Precies dit. Een van de aspecten die ik aan Civ geweldig vind is de muziek, vond dit in Civ 5 wel tegenvallen. Gelukkig is Christopher Tin terug. Het heeft denk ik een kwartier geduurd voor ik mijn eerste game begon.
De normale muziek vond ik goed voor de meeste CiV's.
Om maar even aan te geven hoe goed de muziek is, ik was even met Ghandi aan het spelen. Vrouwlief loopt binnen zonder enig idee te hebben waar ik mee bezig ben en vraagt "ben je een film van India aan het bekijken ofzo?"SpyroTechnik schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 15:53:
[...]
Precies dit. Een van de aspecten die ik aan Civ geweldig vind is de muziek, vond dit in Civ 5 wel tegenvallen. Gelukkig is Christopher Tin terug. Het heeft denk ik een kwartier geduurd voor ik mijn eerste game begon.
Bedankt voor je feedback. Heb me dan gelijk maar alle DLC van Civ 5 aangeschaft zodat ik daar nog even zoet mee ben. Tegen die tijd is er al voor Civ 6 wat downloadbare content beschikbaarDaniëlWW2 schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 15:06:
[...]
Op het moment moet ik eerlijk toegeven dat CiV 5 de betere game is. CiV 6 mist gewoon bepaalde dingen, de UI is niet erg helder en de AI is echt bijzonder dom. Het is geen slechte game maar het kan veel beter. CiV5 is opgepoetst en beter speelbaar op het moment.![]()
[...]
Zeker met de DLC is CiV 5 de betere game op het moment. Zonder de DLC niet echt. In principe heeft CiV 6 alles wat CiV 5 ook had. Het is alleen slechter uitgewerkt. Verder missen er dingen zoals een nieuwe infanterie eenheid per tijdperk wat mij steeds meer begint te irriteren en kan je in vrij goed een science victory halen rond 1900...Matey schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 08:16:
[...]
Bedankt voor je feedback. Heb me dan gelijk maar alle DLC van Civ 5 aangeschaft zodat ik daar nog even zoet mee ben. Tegen die tijd is er al voor Civ 6 wat downloadbare content beschikbaar
Een science victory rond 1900 is niet heel raar hoor.DaniëlWW2 schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 12:28:
[...]
Zeker met de DLC is CiV 5 de betere game op het moment. Zonder de DLC niet echt. In principe heeft CiV 6 alles wat CiV 5 ook had. Het is alleen slechter uitgewerkt. Verder missen er dingen zoals een nieuwe infanterie eenheid per tijdperk wat mij steeds meer begint te irriteren en kan je in vrij goed een science victory halen rond 1900...
In de echte wereld hebben we 1000 jaar lang bijna geen science output gehad en ons gefocussed op faith output en domination.
Dat zou ik niet zo stellig zeggen. Hier weet ik ook wel wat van. (heb sinds kort een doctorandustitel binnen in de geschiedenisRocketKoen schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 13:05:
[...]
Een science victory rond 1900 is niet heel raar hoor.
In de echte wereld hebben we 1000 jaar lang bijna geen science output gehad en ons gefocussed op faith output en domination.
Ten eerste waren de "Middeleeuwen" geen gat van 1000 jaar waar niks gebeurde behalve wat bidden. Zoiets als een univerciteit is toch echt een middeleeuwse uitvinding. Onderwijs, zeker vanaf de 13de eeuw werd juist meer toegankelijk dan in de oudheid. Zeker hier in de Nederlanden werd de geletterdheid groot.
Verder was wetenschap gericht op het begrijpen van de planeet, in teken van gods creatie. Bepaalde onderwerpen waren taboe maar ontdekkingen werden weldegelijk gedaan. Een gotische kathedraal bouwen was bijvoorbeeld onmogelijk geweest voor de Romeinen. Het idee van een skelet van een gebouw maken en hiertussen de muren van een gebouw maken die veel dunner waren, was onbekend voor de Romeinen en nog steeds de basis van moderne architectuur. Zo kan ik wel even doorgaan.
Ja, in de Middeleeuwen gebeurde er op bepaalde vlakken niet veel. In bouwkunde, bepaalde wiskundige concepten die vereist waren voor die bouwkunde. Ook in ontwikkeling van wapens of werktuigen gebeurde er veel of aan het einde van de periode, de drukpers wat een revolutionaire uitvinding was. Ik zou de periode zeker niet afschrijven als 1000 jaar niks. Dat ontwikkelingen vanaf de 17de eeuw alleen maar zijn versneld kleurt het beeld van de Middeleeuwen ook. Onterecht, want de basis van veel uitvindingen van later lagen in de Middeleeuwen zelf.
Pluspunten ten opzichte van 5 vind ik:
+ Je wordt minder gestraft voor een groot rijk
+ districten maken het net wat tactischer, maar ze hadden er meer uit kunnen halen. Meerdere branches om te specialiseren. Gebouw per tile ofzo.
+ oorlog is wat tactischer geworden maar blijft rock paper scissor
+ tech boosts op basis van je acties - is geloofwaardig
+ government types en kaarten maken het spel erg divers
Minder leuk vind ik:
- cartoony feel, had realistischer mogen worden gepresenteerd
- city states: ik vind envoys maar een raar concept, werkte beter en geloofwaardiger in deel 5. Nu kan je niet meer met cash bribes geven.
- archeoloog is erg suf geworden. Museum vol en klaar ben je. Te beperkend.
- wegen bouwen. Waarom rij ik nog steeds op een stone age dirt road met mijn rocket artillerie?
- late game voelt nog steeds erg aan als werk. Te veel grinden om verder te komen.
- tech tree is toch nog wat te beperkend. Op den duur moet je toch met theologie aan de slag ook al doe je niks met religie.
- persoonlijk dingetje is dat ik veel civs en leiders niet heel interessant vind
Wat ik verder mis sinds civ2 is een stukje het gevoel hebben dat je wat bereikt. Een real life filmpje van het wonder dat je bouwt. Een extra upgrade voor je throne room waar je verder niks aan hebt maar wel cool eruit ziet.
Al met al vind ik het nog steeds leuk maar ben wel benieuwd naar wat de volgende uitbreiding zal zijn.
Prima punten, kleine aanvulling op je museum, je kan extra culture boosts krijgen door kunst / art met hetzelfde thema in één museum onder te brengen. Dus het is de bedoeling dat je zelf je setjes maakt in micro management van allemaal dezelfde age en dan 3x een ander land, of allemaal portretten maar dan 3 schilders enzo. Maar het is inderdaad beperkt.PHiXioN schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 01:27:
Ik speel Civ al sinds deel 2 grijs en vanwege drukte op werk was ik nog niet heel veel aan deel 6 toe gekomen. Samenvattend vind ik het best wel wat aardige nieuwigheden hebben, maar toch wel veel van hetzelfde.
+ districten maken het net wat tactischer, maar ze hadden er meer uit kunnen halen. Meerdere branches om te specialiseren. Gebouw per tile ofzo.
+ oorlog is wat tactischer geworden maar blijft rock paper scissor
+ tech boosts op basis van je acties - is geloofwaardig
+ government types en kaarten maken het spel erg divers
Minder leuk vind ik:
- cartoony feel, had realistischer mogen worden gepresenteerd
- city states: ik vind envoys maar een raar concept, werkte beter en geloofwaardiger in deel 5. Nu kan je niet meer met cash bribes geven.
- archeoloog is erg suf geworden. Museum vol en klaar ben je. Te beperkend.
- wegen bouwen. Waarom rij ik nog steeds op een stone age dirt road met mijn rocket artillerie?
- late game voelt nog steeds erg aan als werk. Te veel grinden om verder te komen.
- tech tree is toch nog wat te beperkend. Op den duur moet je toch met theologie aan de slag ook al doe je niks met religie.
- persoonlijk dingetje is dat ik veel civs en leiders niet heel interessant vind
Wat ik verder mis sinds civ2 is een stukje het gevoel hebben dat je wat bereikt. Een real life filmpje van het wonder dat je bouwt. Een extra upgrade voor je throne room waar je verder niks aan hebt maar wel cool eruit ziet.
Al met al vind ik het nog steeds leuk maar ben wel benieuwd naar wat de volgende uitbreiding zal zijn.
Juist niet. Met BNW verviel de happiness beperking en kon je letterlijk meer dan 100 steden probleemloos draaien. In Civ VI krijg je voor elke stad een flinke toename van je base cost op elk gebouw/unit.PHiXioN schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 01:27:
Ik speel Civ al sinds deel 2 grijs en vanwege drukte op werk was ik nog niet heel veel aan deel 6 toe gekomen. Samenvattend vind ik het best wel wat aardige nieuwigheden hebben, maar toch wel veel van hetzelfde.
Alleen nieuwe districts toch?sdk1985 schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 23:11:
[...]
Juist niet. Met BNW verviel de happiness beperking en kon je letterlijk meer dan 100 steden probleemloos draaien. In Civ VI krijg je voor elke stad een flinke toename van je base cost op elk gebouw/unit.
Bij elke stad wordt het meer. Ik wacht in het begin vaak wat langer met de derde stad zodat ik nog snel een leger kan bouwen met 3 turns per unit. Later ga je snel naar 5-6 turns (in ieder geval zo gaat het bij mij).
Districts nog niet naar gekeken. Of bedoel je dat elke volgende district meer kost?
[ Voor 23% gewijzigd door sdk1985 op 12-02-2017 14:32 ]
Ik heb het even opgezocht:sdk1985 schreef op zondag 12 februari 2017 @ 14:30:
[...]
Bij elke stad wordt het meer. Ik wacht in het begin vaak wat langer met de derde stad zodat ik nog snel een leger kan bouwen met 3 turns per unit. Later ga je snel naar 5-6 turns (in ieder geval zo gaat het bij mij).
Districts nog niet naar gekeken. Of bedoel je dat elke volgende district meer kost?
District kosten worden hoger naarmate je meer tech of civics hebt (hoogste telt). En staan vast op het moment dat je aan de bouw begint. Ook als je de volgende turn van production switched.
Settlers en religious units worden duurder naarmate je er meer hebt gemaakt.
De kosten van alle andere units en gebouwen blijft gewoon gelijk.
Je kan alleen pech hebben dat je productie inzakt omdat je niet genoeg amenneties hebt en je stad unhappy is.
Het is wel zo dat units van een hogere tech meer production kosten dan de lagere. Een slinger is bijvoorbeeld 35 production en een archer 50.
Wel zie ik in deze game districts die 239 kosten en districts die 319 kosten. Opvallend genoeg is er ook een stad waarbij de commercial hub 319 kost maar de entertainment, theater en industrial zone 239 kosten. Dus het lijkt erop dat de populairste districts duurder worden. Nog vreemder: rond turn 171 zitten alle districts op 254.
Tenzij het voor de eerste x steden anders werkt zal ik de toename van de kosten onterecht hebben toegeschreven aan het aantal steden. Blijkbaar zit het hem meer in de culture/science progress. Ik ga het eens in de gaten houden als ik een nieuwe game start.
[ Voor 3% gewijzigd door sdk1985 op 12-02-2017 21:01 ]
Je krijgt 25% korting op de bouwkosten van een district als jij minder van dat type hebt dan de gemiddelde speler op dat moment.sdk1985 schreef op zondag 12 februari 2017 @ 21:00:
Fijn dat je het even na hebt gekeken. Heb net even zitten testen op een save met turn 230 en zie inderdaad geen effect bij de bouwkosten bij het bouwen van twee extra steden. Wel gingen de kosten van de districten omhoog toen er een culture tech klaar was.
Wel zie ik in deze game districts die 239 kosten en districts die 319 kosten. Opvallend genoeg is er ook een stad waarbij de commercial hub 319 kost maar de entertainment, theater en industrial zone 239 kosten. Dus het lijkt erop dat de populairste districts duurder worden. Nog vreemder: rond turn 171 zitten alle districts op 254.
Tenzij het voor de eerste x steden anders werkt zal ik de toename van de kosten onterecht hebben toegeschreven aan het aantal steden. Blijkbaar zit het hem meer in de culture/science progress. Ik ga het eens in de gaten houden als ik een nieuwe game start.

Dit is zo broken. Een warmongerer civ als Sparta kan niet eens wat barbaren verslaan na 242 turns, naast de hoofdstad en verliest zo haar settlers en workers en kan niet uitbreiden.

Hetzelfde gebeurde met mijn buurman Noorwegen. Die had ik al snel zo goed als ingesloten op een klein schiereiland omdat een miserabel barbarenkamp dat horsemen spamde hem twee settlers koste. Hoe weet ik dat? Nou ik maakte ze buit omdat ze naar mijn rijk liepen.
De AI zelf doet ook soms heel rare dingen. Soms negeren barbaren je gewoon als ze een AI aanvallen, andere keren negeren ze een AI omdat ze jou aanvallen. Dus ook dat meerdere settlers gewoon richting mijn hoofdstad werden gebracht door de barbaren. Verder zijn het ook de units die de barbaren bouwen. Wat moet je nu doen tegen horsemen early game? Je warriors kunnen ze niet aan, slingers hebben geen extra bereik en kan je ook snel verliezen en spearmen vragen om een tech rush en kosten onderhoud. Dat de barbaren meteen horsemen spammen op een snelheid die je niet bij kan houden early game is gewoon dom omdat je ze niet kan counteren met puur units. Je moet ze in een val lokken en dat kan de AI niet. Dan krijg je dus deze puinzooi.Caelorum schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 11:02:
Ja... AI die settlers bouwt en dan niet genoeg mankracht met ze meestuurt is misschien nog wel het grootste probleem van civ 6. Heb het zelf ook al meerdere malen gezien en het resultaat is altijd dat de civ compleet achter blijft op alle fronten.
Voor mij pakte het deze keer goed uit maar vaak is het niet leuk. Ook hadden de barbaren wel eens beter uitgewerkt mogen worden dan de vervelende early game mannetjes. Je kan er zoveel mee doen. Bijvoorbeeld een barbarenkamp dat lang genoeg bestaat laten veranderen in een bijzondere city state die je moet belegeren. Barbarian villagers die extra kampen maken en als je die buitmaakt veranderen in een worker. Dat soort dingen. Dat mis ik soms wel want dat zouden de barbaren ook leuker maken.
Dat soort dingen zouden inderdaad leuk zijn. Beter zou het denk ik zijn als de techtree aangepakt zou worden. Elke era verdient bijvoorbeeld gewoon een eigen standaard infanterie en zware artillerie eenheden en dat zou geen DLC moeten zijn. We missen er nu een voor de middeleeuwen en de industriële tijd bij infanterie en bij artillerie missen we middeleeuwen en industriële tijd. De bombard vind ik persoonlijk ook zeer ongelukkig gekozen omdat het wapen maar een relatief korte periode gebruikt is en absoluut niet praktisch. In CiV 5 was het beter gedaan met veldkanonnen. In CiV 6 zou ik liever zien dat de crosbowmen upgrade in een vroegmoderne mortier en daarna in een moderne mortier. Veldkanon zou eigenlijk de bombard moeten vervangen. Zal wel niet gebeuren.Caelorum schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 13:11:
Ik heb nog wel hoop voor de expansions. Als je ziet wat er nu al in het spel zit hoop ik op twee goede expansions, waarbij de eerste echt focust op de AI (en oorlogvoering) en de tweede weer zaken als corporations toevoegt. Vooralsnog vind ik het spel nog best leuk, al ga ik komende week even goed kijken naar de mods die er nu al zijn uitgebracht.
Ook zou ik er wel voor zijn dat er meer productionresources kwamen en dat je voor sommige units meerdere grondstoffen moet hebben. Koper (voor Brons, eigenlijk moet tin er ook nog bij) of ijzer voor spearmen, paarden en koper/ ijzer voor horsemen, ijzer voor vrijwel alle units en later combineren met olie voor schepen en tanks. voertuigen. Vliegtuigen aluminium en olie.
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
De leader past niet bij de rest omdat deze te recent is. Liever had ik gezien dat je een aboriginal als leader zou hebben.
Ik hoop echt dat er nog een grote uitbreiding bij de deluxe versie zit, want normaal gesproken zou ik geen vijf euro per stuk betalen voor een Civ. Al helemaal niet wanneer ze van het kaliber Polen en Australie zijn.
20% korting op de normale versie en 25% korting op de Deluxe versie. Op dit moment is tier 2 nog €5.65 maar dat loopt vaak langzaam op.
https://www.humblebundle.com/civilization-bundle
Ik vind de bonussen nog wel mee vallen eigenlijk. Past wel bij Australië vooral als je bedenkt dat ~80% van de mensen in dat land aan de kust wonen (een strook ongeveer zo breed als Nederland). De outback station kenmerkt het land ook wel ja. De leider kan ik me nog wel iets bij voorstellen. De aboriginals is een volk apart en zou er eigenlijk ook als apart volk in Civ moeten worden opgenomen. Als je kijkt naar het huidige Australië dan blijft er niet veel meer over aan belangrijke/invloedrijke figuren uit het verleden die daadwerkelijk Prime Minister of iets dergelijks zijn geweest (* ik ben geen super Australie kenner, dus misschien dat er wel 1 te vinden is hoor, maar je moet goed zoeken)PHiXioN schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 21:06:
En daar betaal je dan 20 euro extra voor. Ik snap dat ze de markt van Australie willen aanboren, maar deze civ spreekt me helemaal niet aan. Onlogische bonussen, een gaar eigen district.[...]
Ik wacht overigens mooi op de aanbiedingen. Ik heb de leiders nu nog niet nodig gehad, en het spel is er toch altijd al 1 van de lange adem geweest. Lekker even wachten en ergens in de zomer met korting kopen
Teddy Roosevelt komt anders uit dezelfde tijdPHiXioN schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 21:06:
De leader past niet bij de rest omdat deze te recent is. Liever had ik gezien dat je een aboriginal als leader zou hebben.
Verder is de kritiek wel terecht op die DLC.
Waarom maken ze er niet gewoon een nieuwe Civ van en een paar nieuwe leiders voor de andere Civs. Een nieuwe Civleider lijkt mij minder werk dan een complete civ.
[ Voor 9% gewijzigd door Zeara op 24-02-2017 11:04 ]

edit: Ik ging even de code in om de mappen voor large en huge naar CiV 5 formaat te maken. Dat is dus nu ook veranderd. Voor huge was het 106x66 en nu is het weer 126x80 zoals in CiV 5. Verschil is 6966 of 10240 tegels. Enorme verbetering dit.
[ Voor 79% gewijzigd door DaniëlWW2 op 24-02-2017 14:06 ]
Er zijn toch meerdere civ's waarvan verschillende leiders beschikbaar zijn?Caelorum schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 21:30:
[...]
De aboriginals is een volk apart en zou er eigenlijk ook als apart volk in Civ moeten worden opgenomen. Als je kijkt naar het huidige Australië dan blijft er niet veel meer over aan belangrijke/invloedrijke figuren uit het verleden die daadwerkelijk Prime Minister of iets dergelijks zijn geweest
Weet je meteen welke DLC er volgende maand uitkomt om nogmaals 5e te kunnen harken
We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919
Ja, alleen Griekenland...Bossie schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 17:09:
[...]
Er zijn toch meerdere civ's waarvan verschillende leiders beschikbaar zijn?
Weet je meteen welke DLC er volgende maand uitkomt om nogmaals 5e te kunnen harken
Valt zo nog veel te melken. Voor die €5 mag je toch wel twee leiders verwachten.

Dit wordt een aardig stadje denk ik.

[ Voor 19% gewijzigd door DaniëlWW2 op 24-02-2017 20:09 ]
Voor 5 euro wil ik op z'n minst een leuke aansprekende civ hebben.

En ja, ik heb religious victory helaas uitstaan dit rondje, maar toch maar ff gas gegeven op stone circles en andere zaken (faith inzetten voor bouwen theater & campus buildings)
Nu wel steeds issue's met save games in de cloud. Hij ziet ze gewoon niet (wel gelinked).
Unlinken en opnieuw linken van My2k account geen effect, pas na uninstallen en installen Civ6 ziet hij ze weer.
Was eerst alleen op de laptop, nu ook op de gewone PC.. Vinger nog niet achter gekregen waarom, windows firewall uit geen effect, toch met wireshark maar eens kijken. Elke keer CIV opnieuw installeren voor ik kan spelen heb ik geen zin in, anders maar weer lokaal opslaan en op een andere manier syncen...
"Mekker, blaat"

Ik vind het met Australië niet erg, production boost yeah!
En de redenen slaan ook nergens op. China denounced me want ik heb meer wonders dan hij heeft. Ik heb er één gebouwd, hanging gardens. Bouw dan gewoon een wonder, klapzak. Beetje lopen zeiken, bouw zelf dan ook iets. Net als Kongo, twee turns terug eindelijk mijn eigen religie. Komt chef aan, hej, waarom krijg ik jouw religie niet? Twee turns later, denounce! Jup, vergeet 't maar. Fatsoenlijk traden met die mensen kan je weer vergeten.
Egypte is net zo'n drama. Je hebt geen sterk leger, denounce! Terwijl je net 50 turns onderweg bent en nog bezig bent om unites te produceren.
Het hele systeem werkt nog steeds gewoon kut. De AI van CIV V was voorspelbaar, maar tenminste op een goede manier. De AI van VI is in mijn ogen gewoon kapot en haalt het plezier gewoon weg.
Die laatste kun je de game niet kwalijk nemen. Die kijkt gewoon naar je military power, welke je zelf op elk moment kunt opvragen bij de victory progress menu's.JanW schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 12:11:
Egypte is net zo'n drama. Je hebt geen sterk leger, denounce! Terwijl je net 50 turns onderweg bent en nog bezig bent om unites te produceren.
Of dat de game kijkt naar de production in je steden, als ze daar zien dat je units aan het producen bent dat ze dan even afhouden met denouncen.
Of misschien moet ik het niveau ook wat omhoog zetten, mocht dat wat uithalen. Prince is toch wel aan de makkelijke kant merk ik
Oh jawel omdat Cleopatra een unitspammer is. Wil je je economie een beetje opbouwen dan wordt ze boos.sdk1985 schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 20:54:
[...]
Die laatste kun je de game niet kwalijk nemen. Die kijkt gewoon naar je military power, welke je zelf op elk moment kunt opvragen bij de victory progress menu's.
Verder is het wel redelijk voorspelbaar waar ze boos over worden omdat elke AI een vaste agenda heeft en een variabele waar gekozen wordt tussen twee opties. Weet je eenmaal de tweede agenda dan kan je daar op inspelen.
Overgens speel ik nu al maanden met mimimale spawndistance tussen de major factions van 15 tiles i.p.v 9. Dat reduceert de "ik moet je vermoorden" neiging van de AI ook behoorlijk. Het helpt ook in gameplay ook omdat de AI de neiging heeft alleen maar naar jou toe te bouwen en nergens anders. Nu kan je daar meer op anticiperen zonder dat je in de eerste 50 turns meteen een hele boel settlers moet spammen om de boel af te grendelen of meteen oorlogen moet voeren om uberhaupt een beetje territorium te verkrijgen.
Ik heb het idee dat dit sinds de laatste patch een heel stuk minder is geworden. Tot op het punt dat je een spel kan winnen zonder sommige AI gewoon tegen te komen. Zo sta ik nu op het punt een potje te winnen waarbij 1 AI op een ander continent zit. Waar die voorheen snel het water over stak, heb ik nu niet veel meer een idee dan dat die richting het oosten ergens zit.DaniëlWW2 schreef op zondag 5 maart 2017 @ 19:38:
[...] Het helpt ook in gameplay ook omdat de AI de neiging heeft alleen maar naar jou toe te bouwen en nergens anders. [...]
Ik zie het de AI nog steeds doen. Het verschilt ook wel een beetje per CiV. Sommige zijn gewoon onbeschoft en die knuppel ik desnoods.Caelorum schreef op zondag 5 maart 2017 @ 21:08:
[...]
Ik heb het idee dat dit sinds de laatste patch een heel stuk minder is geworden. Tot op het punt dat je een spel kan winnen zonder sommige AI gewoon tegen te komen. Zo sta ik nu op het punt een potje te winnen waarbij 1 AI op een ander continent zit. Waar die voorheen snel het water over stak, heb ik nu niet veel meer een idee dan dat die richting het oosten ergens zit.
Letterlijk dit: ik heb afgelopen weekend een game gewonnen met America (Prince/standard op een small map - ben nog niet heel erg ervaren met CIV) via een Science Victory, terwijl ik 2 vd AI's niet eens heb gezienCaelorum schreef op zondag 5 maart 2017 @ 21:08:
[...]
Ik heb het idee dat dit sinds de laatste patch een heel stuk minder is geworden. Tot op het punt dat je een spel kan winnen zonder sommige AI gewoon tegen te komen. Zo sta ik nu op het punt een potje te winnen waarbij 1 AI op een ander continent zit. Waar die voorheen snel het water over stak, heb ik nu niet veel meer een idee dan dat die richting het oosten ergens zit.

Ik hak wat boompjes om, Amerika verklaard me om die reden vanuit het niks de oorlog. Gandhi ook want hij was bondgenoot van de VS.
Serieus, om een paar boompjes mij de oorlog verklaren? Niet dat het uitmaakt, late game en ik lig gigantisch voor. Tijd voor een kernaanval op India en de VS.