Na lang lurken, toch maar een post:
Mijn 10+ jaar oude Razer Black Widow Stealth (orange switches) begint nu toch echt de geest te geven.
Daarom op zoek naar iets nieuws, hieronder heb ik de vragen lijst gekopieerd en ingevuld, en daar nog wat informatie omheen gegeven,
* Graag ANSI, ik merk dat een ISO toetsenbord echt heel lastig wennen is.
* Ik zoek TKL, vroeger was ik een numpad enthousiast, maar inmiddels met muis enzo voelt het toch beter zonder. Ik kan altijd nog een losse halen. Kleiner lijkt me lastig, omdat ik Delete/home/end + pijltjes echt veel gebruik.
* Backlight graag dat mag gewoon wit zijn hoeft geen RGB, het enige waar ik niet helemaal over uit ben is of de keycaps shinethrough moeten zijn of niet. Dat lijkt me wel chiller ivm aflezen, maar goede contrast keycaps zouden ook kunnen werken.
* Welke swtich stijl? Gevoelsmatig linear, ookal heb ik tot nu toe altijd op tactile getypt. Zie ook onderaan, stil is wel echt een doel.
* Budget, tussen de 100 en 200e zou ik zeggen.
* Macro toetsen niet nodig
* Doel: Thuis werken en gamen
* Wat weet je al? Hier de rest van de informatie:
Zoals ik eerder aangaf, ik merk dat typen, maar vooral ook gamen hier op gewoon echt best wel wat lawaai maakt, ook al is dit al de stealth switch van Razer. Dat wil ik graag terugbrengen naar zo weinig mogelijk.
Hier heb ik al best een tijdje naar gezocht, maar ik vond het lastig te bepalen. Toen kreeg ik de
https://mechanicalkeyboards.com/ adventkalender waar een boel tussen zat. Wederom bevestigd dat linear me chill / still lijkt, en dan sommige wel echt stiller waren dan andere. Een die er uit sprong was de BSUN Light Sakura Silent Linear, maar dat was ook de enige silent switch die erin zat, dus weinig vergelijking met andere specifiek silent switches.
Dat gezegd hebbende, lijkt een hotswappable keyboard me wel wenselijk, puur omdat je dan nog aanpassingen kan maken. Een Hall Effect keyboard waar ik naar gekeken had (de Keychron K8 HE), is wat dat betreft lastiger qua hotswappability, want je kan ze wel swappen, maar officieel alleen voor dezelfde Keychron HE switches. Al las ik wel dat er 1 of 2 alternatieven waren. De features lijken grappig maar ook niet nodig. Gewoon 3/5 pins lijkt me dus handiger
Verder graag wireless (idealiter Tri-mode, dus dongle/BT/Wired)
Qua keycaps ook lastig, want sommige designs zijn wel cool, maar dat is altijd zo subjectief, en dus de vraag wel of niet shinethrough, maar ook dat is altijd nog aan te passen. Qua profiel ook geen idee, dit is volgens mij OEM, maar verder geen mening, daarvoor 5 jaar op een scissor low profile keyboard getypt.
Modden hoeft niet perse, sta er opzich wel voor open als dat veel benefit kan hebben (later).
Verder nog een paar dingen die ik zelf al gezien had, maar verder lastig te beoordelen vond
* Lemokey L4
* Evoworks Evo80 (wel wat duurder en iets met bomen en bos wat betreft lagen en plates enzo)
* varmilo CMYK 88 (qua design wel grappig gedaan! Maar verder uitverkocht etc)
* Wobkey Crush80 (Waarom zou je de aan uit schakelaar onder de capslock verbergen!?)