• Arcadius
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21-12 16:13
Mijn Nuphy Air 96 is ook gearriveerd. Heb er niet zo veel voor betaald (iets van 71 euro), maar ik ben er nog niet over uit wat ik er van vind. Het lijkt wat goedkoop te ogen en te klinken, hoewel het in een heel fraaie doos arriveerde.
Ook is het ontzettend licht, zeker vergeleken met mijn Monsgeek M2 V5 die ik op kantoor gebruik. De extra rij functie toetsen voelen ook niet heel handig aan, heb al een aantal keer per ongeluk een screenshot gemaakt. Ik moet er nog aan wennen, maar het is allemaal wat plastic achtig. Maar omdat ik een numeriek toetsenbord echt nodig heb, was de keuze ook vrij beperkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MZORIvt36k2kPrPE8KbKYEVuvMc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/tIMl3Qo4n0u3AXuCp6RTUhZC.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iAz-CoscQ0UDf1phvi9WGfzQBmY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/h5Q5WHtkadIEc8n5sAEeOZ2b.jpg?f=user_large
ikt schreef op woensdag 10 december 2025 @ 13:24:
Ligt het aan mij of zijn toetsenbordcases vrijwel uit de markt verdwenen?

Ik heb een BT65 met een soort-van-passende 65% aluminium case, maar ik ben toe aan een andere (lichtere, hopelijk polycarbonaat) case. Echter kan ik er geen vinden behalve SM Keyboards (made-to-order laagjes, mijn enige fallback optie die vrij duur is...). De TOFU65 en KBD67 leken me ideaal maar die is ondertussen overal uitverkocht.

Mis ik iets of is de markt voor losse onderdelen die niet reteduur zijn, compleet opgedroogd?
De goedkopere opties zijn nu inderdaad zo'n beetje allemaal case+pcb+plate, of zelfs compleet pre-built met switches en keycaps erbij.

• fjskmdl2
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22-12 23:31
Uiteindelijk net de epomaker Galaxy 100 lite besteld.. ik ben benieuwd :)

• Groesjenka
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:21
ikt schreef op woensdag 10 december 2025 @ 13:24:
Ligt het aan mij of zijn toetsenbordcases vrijwel uit de markt verdwenen?

Ik heb een BT65 met een soort-van-passende 65% aluminium case, maar ik ben toe aan een andere (lichtere, hopelijk polycarbonaat) case. Echter kan ik er geen vinden behalve SM Keyboards (made-to-order laagjes, mijn enige fallback optie die vrij duur is...). De TOFU65 en KBD67 leken me ideaal maar die is ondertussen overal uitverkocht.

Mis ik iets of is de markt voor losse onderdelen die niet reteduur zijn, compleet opgedroogd?
Deze KBD67 is compleet te koop voor 39 euro maar dan moet je geen bezwaar hebben voor de case kleur.
https://candykeys.com/pro...-ANSI/pale-turqoise-wired

• The GUI
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22-12 22:46

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

Kek kleurtje!

GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti

• Hathie
  • Laatst online: 22-12 22:44
Ik zou graag wat advies willen vragen, omdat ik de weg helemaal kwijt ben.

Ik heb momenteel een Corsair toetsenbord met ABS keycaps en Cherry MX brown switches op het werk en een Ducky TKL toetsenbord met PBT keycaps en Cherry MX Brown switches thuis. Ik zou het Corsair toetsenbord willen vervangen door:
  • 75% formaat met ANSI Qwerty layout
  • PBT keycaps, ik zie dat die van Keychron zo afgerond zijn? Ik vind die van Cherry precies wel mooier.
  • Neutrale kleur, geen RGB ofzo.
  • Liefst gewoon bedraad.
  • Eventueel wat media knoppen om geluid zachter en hard te zetten
  • Liefst een iets meer tactile switch, die wat lijkt op de brown, aangezien ik daar wel tevreden van ben en ik ook geen te groot verschil wil met mijn toetsenbord thuis. Ik vond de Akko lavender purple pro v3 terug, maar die is nergens te krijgen.
Het lijkt er op dat er heel uit stock is? En ik vind eigenlijk niets dat een beetje overeenkomt met het bovenstaande.

iRacing Profiel

• Groesjenka
@Hathie Er zijn veel merken en types die 75% borden hebben. Dus er is genoeg keus.
Ik zou zeggen, neem een barebone waar je zelf de switches en keycaps bij kunt kiezen.
Het installeren is een fluitje van een cent.
Ik weet je budget niet en he verdere wensen maar een Monsgeek M1 is een prima board. Wel wat zwaar omdat het van aluminium is en geen plastic. Maar zoals gezegd er zijn veel alternatieven.

Lavender Purples zijn geweldige tactiles en beter dan browns. Daar zijn enkele types van maar ze zijn allen perfect. Deze switches zijn m.i. overal wel beschikbaar en ik elk geval bij Aliexpress.
Keycaps hoeven niet duur te zijn. Maar je kan het zo duur maken als je wil.

• Hathie
  • Laatst online: 22-12 22:44
Groesjenka schreef op zondag 14 december 2025 @ 19:39:
@Hathie Er zijn veel merken en types die 75% borden hebben. Dus er is genoeg keus.
Ik zou zeggen, neem een barebone waar je zelf de switches en keycaps bij kunt kiezen.
Het installeren is een fluitje van een cent.
Ik weet je budget niet en he verdere wensen maar een Monsgeek M1 is een prima board. Wel wat zwaar omdat het van aluminium is en geen plastic. Maar zoals gezegd er zijn veel alternatieven.

Lavender Purples zijn geweldige tactiles en beter dan browns. Daar zijn enkele types van maar ze zijn allen perfect. Deze switches zijn m.i. overal wel beschikbaar en ik elk geval bij Aliexpress.
Keycaps hoeven niet duur te zijn. Maar je kan het zo duur maken als je wil.
Bedankt voor de reactie.
Wireless hoeft niet voor mij, maar dat lijkr bijna bij alle modellen wel standaard te zijn. Budget is wat variabel. Liefst rond de 100 à 150 euro, maar meer kan ook als het echt iets oplevert.

Ik had zelf ook al het volgende in stock gevonden. Tactile switches, neutrale keycaps. Wel een ABS frame.
https://akkogear.eu/produ...=c&variant=44529765515463

De volgende vind ik zelf echt prachtig en heeft tactile switches. Alleen jammer dat er geen neutrale ESC en ENTER toets bij zit. Dus dat is het dan net niet voor die prijs.
https://candykeys.com/product/keychron-x-oneplus-81-pro
https://keychron.be/produ...rd?variant=44119838654619

De Lemokey P1 lijkt mij ook iets. De zilveren variant spreekt mij wel aan. De ESC en ENTER toetsen worden hier wel in een neutrale kleur meegegeven. Echter vind ik die ook nergens echt in stock
https://www.lemokey.com/p...rd?variant=48200868954411

De Lemokey P1 in zilver is hier dan weer op stock als barebone, maar ik denk met switches, keycaps en invoertaksen dat ik dan al snel aan 200 euro zit.

Ik moet ook nog even uitzoeken hoe het zit met invoertaksen in België vanuit China. Ik heb eigenlijk nog nooit iets van meer dan enkele tientjes gekocht in China.

iRacing Profiel

• Groesjenka
@Hathie ik keek net voor de Monsgeek M1 en vind het gek dat de gangbare types overal uitverkocht zijn. Dat kan door Black friday komen.
Van de keyboards die jij noemt lijkt mij de Lemokey een goede kandidaat gezien zijn prijs en uitrusting.
Waar je naar moet kijken is of een keyboard met VIA kan werken want dan is alles makkelijk te remappen als je dat zou willen.
Bestellingen van Aliexpress komen zelden tot nooit met invoerrechten. Direct bestellen van een leverancier waarschijnlijk wel. Dat kan je van tevoren zien als je het artikel zogenaamd gaat afrekenen en je adres opgeeft. Dan worden alle kosten op en rijtje gezet.
Binnenkort is men vanuit de EU wel van plan standaard kosten op paketten uit China door te berekenen. Ik weet niet precies wanneer.

• Cebby
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Bij de hogere bedragen is het bij Ali ook geen import one-stop shop maar betaal je voornamelijk gewoon de BTW en inklaringskosten. Invoerrechten is er meestal niet.

Dat ze uitverkocht zijn door Black Friday zou me ook niets verbazen inderdaad.

• Milo44
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21-12 22:03
Een tijdje geleden kwam ik op YT een filmpje tegen over een mechanisch toetsenbord wat er (m.i.) retro uit zag en PERFECT bij een numeriek toetsenbord paste wat ik een tijd geleden al eens had aangeschaft.
Ik was er instant weg van... En ineens had ik zin om wat andere "retro-achtige" hardware in huis te halen.
Dus ik ben een beetje op de retro tour gegaan en van het één kwam het andere haha....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DwqyIw7XYAcu18TQexwhgRvSYHo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5GVuy1p1u92bkAMXGhZ8u8DG.jpg?f=fotoalbum_large
(De paarse GameSir controller moet je dan even weg denken haha).

Setup:
Toetsenbord: Kisnt KN85 (very thocky)
Numeriek toetsenbordje: MagicForce MF17
Muis: 8BitDo Retro R8
Controller(s): 8BitDo Pro 3 & GameSir SuperNova
Muismatje, keyboard & mouse rest komen van Ome Ali.

Dit is eigenlijk een mechanisch toetsenbord topic, I know, maar dat was in eerste instantie wel de bedoeling om het daarbij te laten, maar het breidde zich wat uit haha.
Als je van een fullsize (108) komt en dan naar een 85% gaat is dat ff wennen, maar het gaat steeds beter.

Al met al ben ik súper tevreden met het toetsenbord, het typt echt mega fijn en klinkt fantastisch.
En dat voor €40 :D _/-\o_ Écht een aanrader.

I, a stranger and afraid in a world I never made...

• Titus
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:21
Na lang lurken, toch maar een post:

Mijn 10+ jaar oude Razer Black Widow Stealth (orange switches) begint nu toch echt de geest te geven.
Daarom op zoek naar iets nieuws, hieronder heb ik de vragen lijst gekopieerd en ingevuld, en daar nog wat informatie omheen gegeven,

* Graag ANSI, ik merk dat een ISO toetsenbord echt heel lastig wennen is.

* Ik zoek TKL, vroeger was ik een numpad enthousiast, maar inmiddels met muis enzo voelt het toch beter zonder. Ik kan altijd nog een losse halen. Kleiner lijkt me lastig, omdat ik Delete/home/end + pijltjes echt veel gebruik.

* Backlight graag dat mag gewoon wit zijn hoeft geen RGB, het enige waar ik niet helemaal over uit ben is of de keycaps shinethrough moeten zijn of niet. Dat lijkt me wel chiller ivm aflezen, maar goede contrast keycaps zouden ook kunnen werken.

* Welke swtich stijl? Gevoelsmatig linear, ookal heb ik tot nu toe altijd op tactile getypt. Zie ook onderaan, stil is wel echt een doel.

* Budget, tussen de 100 en 200e zou ik zeggen.

* Macro toetsen niet nodig

* Doel: Thuis werken en gamen

* Wat weet je al? Hier de rest van de informatie:

Zoals ik eerder aangaf, ik merk dat typen, maar vooral ook gamen hier op gewoon echt best wel wat lawaai maakt, ook al is dit al de stealth switch van Razer. Dat wil ik graag terugbrengen naar zo weinig mogelijk.
Hier heb ik al best een tijdje naar gezocht, maar ik vond het lastig te bepalen. Toen kreeg ik de https://mechanicalkeyboards.com/ adventkalender waar een boel tussen zat. Wederom bevestigd dat linear me chill / still lijkt, en dan sommige wel echt stiller waren dan andere. Een die er uit sprong was de BSUN Light Sakura Silent Linear, maar dat was ook de enige silent switch die erin zat, dus weinig vergelijking met andere specifiek silent switches.

Dat gezegd hebbende, lijkt een hotswappable keyboard me wel wenselijk, puur omdat je dan nog aanpassingen kan maken. Een Hall Effect keyboard waar ik naar gekeken had (de Keychron K8 HE), is wat dat betreft lastiger qua hotswappability, want je kan ze wel swappen, maar officieel alleen voor dezelfde Keychron HE switches. Al las ik wel dat er 1 of 2 alternatieven waren. De features lijken grappig maar ook niet nodig. Gewoon 3/5 pins lijkt me dus handiger :)

Verder graag wireless (idealiter Tri-mode, dus dongle/BT/Wired)

Qua keycaps ook lastig, want sommige designs zijn wel cool, maar dat is altijd zo subjectief, en dus de vraag wel of niet shinethrough, maar ook dat is altijd nog aan te passen. Qua profiel ook geen idee, dit is volgens mij OEM, maar verder geen mening, daarvoor 5 jaar op een scissor low profile keyboard getypt.

Modden hoeft niet perse, sta er opzich wel voor open als dat veel benefit kan hebben (later).

Verder nog een paar dingen die ik zelf al gezien had, maar verder lastig te beoordelen vond
* Lemokey L4
* Evoworks Evo80 (wel wat duurder en iets met bomen en bos wat betreft lagen en plates enzo)
* varmilo CMYK 88 (qua design wel grappig gedaan! Maar verder uitverkocht etc)
* Wobkey Crush80 (Waarom zou je de aan uit schakelaar onder de capslock verbergen!?)

• ArjenIsM3
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13:51
Titus schreef op maandag 22 december 2025 @ 16:01:
Na lang lurken, toch maar een post:

Mijn 10+ jaar oude Razer Black Widow Stealth (orange switches) begint nu toch echt de geest te geven.
Daarom op zoek naar iets nieuws, hieronder heb ik de vragen lijst gekopieerd en ingevuld, en daar nog wat informatie omheen gegeven,

* Graag ANSI, ik merk dat een ISO toetsenbord echt heel lastig wennen is.

* Ik zoek TKL, vroeger was ik een numpad enthousiast, maar inmiddels met muis enzo voelt het toch beter zonder. Ik kan altijd nog een losse halen. Kleiner lijkt me lastig, omdat ik Delete/home/end + pijltjes echt veel gebruik.

* Backlight graag dat mag gewoon wit zijn hoeft geen RGB, het enige waar ik niet helemaal over uit ben is of de keycaps shinethrough moeten zijn of niet. Dat lijkt me wel chiller ivm aflezen, maar goede contrast keycaps zouden ook kunnen werken.

* Welke swtich stijl? Gevoelsmatig linear, ookal heb ik tot nu toe altijd op tactile getypt. Zie ook onderaan, stil is wel echt een doel.

* Budget, tussen de 100 en 200e zou ik zeggen.

* Macro toetsen niet nodig

* Doel: Thuis werken en gamen

* Wat weet je al? Hier de rest van de informatie:

Zoals ik eerder aangaf, ik merk dat typen, maar vooral ook gamen hier op gewoon echt best wel wat lawaai maakt, ook al is dit al de stealth switch van Razer. Dat wil ik graag terugbrengen naar zo weinig mogelijk.
Hier heb ik al best een tijdje naar gezocht, maar ik vond het lastig te bepalen. Toen kreeg ik de https://mechanicalkeyboards.com/ adventkalender waar een boel tussen zat. Wederom bevestigd dat linear me chill / still lijkt, en dan sommige wel echt stiller waren dan andere. Een die er uit sprong was de BSUN Light Sakura Silent Linear, maar dat was ook de enige silent switch die erin zat, dus weinig vergelijking met andere specifiek silent switches.

Dat gezegd hebbende, lijkt een hotswappable keyboard me wel wenselijk, puur omdat je dan nog aanpassingen kan maken. Een Hall Effect keyboard waar ik naar gekeken had (de Keychron K8 HE), is wat dat betreft lastiger qua hotswappability, want je kan ze wel swappen, maar officieel alleen voor dezelfde Keychron HE switches. Al las ik wel dat er 1 of 2 alternatieven waren. De features lijken grappig maar ook niet nodig. Gewoon 3/5 pins lijkt me dus handiger :)

Verder graag wireless (idealiter Tri-mode, dus dongle/BT/Wired)

Qua keycaps ook lastig, want sommige designs zijn wel cool, maar dat is altijd zo subjectief, en dus de vraag wel of niet shinethrough, maar ook dat is altijd nog aan te passen. Qua profiel ook geen idee, dit is volgens mij OEM, maar verder geen mening, daarvoor 5 jaar op een scissor low profile keyboard getypt.

Modden hoeft niet perse, sta er opzich wel voor open als dat veel benefit kan hebben (later).

Verder nog een paar dingen die ik zelf al gezien had, maar verder lastig te beoordelen vond
* Lemokey L4
* Evoworks Evo80 (wel wat duurder en iets met bomen en bos wat betreft lagen en plates enzo)
* varmilo CMYK 88 (qua design wel grappig gedaan! Maar verder uitverkocht etc)
* Wobkey Crush80 (Waarom zou je de aan uit schakelaar onder de capslock verbergen!?)
Heb zelf een Crush 80 Pro maar eigenlijk geen last van die aan uit schakelaar. Is use case afhankelijk natuurlijk. Ik gebruik hem zelf bedraad en heb die knop nog nooit aangeraakt. Als je hem draadloos gaat gebruiken zoals jij aangeeft dan kan ik me voorstellen dat het vervelend kan zijn. Helaas hebben veel toetsenborden hem onder een toets verstopt. De Crush 80 heeft dan wel weer een handig opberg compartiment voor de usb receiver aan de onderkant.

• Pimmetjuuh
  • Registratie: September 2017
  • Nu online
Dag allen, ik ben aan mn toetsenbord aan het knutselen, Monsgeek M1 V5. Hier zaten bij aankoop screw-in stabilisers bij in de doos (los) en dese wil ik er nu in schroeven maar ik loop tegen twee dingen aan.

De switch film blokkeert de gaatjes in het pcb waar ik ze in moet schroeven, is het doorgaans de bedoeling dat screw ins zonder switch film gebruikt worden? Of kan ik gewoon wat wegknippen zodat het past?

Ook zijn er geen isolatie ringetjes voor om de schroeven meegeleverd terwijl ik online wel zie dat mensen die gebruiken bij screw in stabilisers, kunnen ze ook zonder gebruikt worden?
Pagina: 1 ... 159 160 Laatste