Ik heb zelf ook 3 verschillende toetsenborden probleemloos via bluetooth aan mn telefoon en kunnen verbinden. Het lijkt me sterk als een tablet dan problemen zou geven, zolang t bord bt heeft moet het (op basis van mijn eerdere ervaringen) gewoon werken lijkt me.
Vet! Dat geeft lekker veel keuze om iets leuks uit te kiezen.
It's been 84 years.gif
Maar dan plofte gisteren toch eindelijk PBS MV Classic op de mat
Eerste indruk is goed. Profiel voelt erg laag, maar fijn. En de print ziet er spikspan uit.
:strip_exif()/f/image/IqIVFaLsQnO6c0hCe98b6EYI.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier op de modern m0110 (die nog ergens uit het magazijn van MK kwam
)
Maar dan plofte gisteren toch eindelijk PBS MV Classic op de mat
Eerste indruk is goed. Profiel voelt erg laag, maar fijn. En de print ziet er spikspan uit.
:strip_exif()/f/image/IqIVFaLsQnO6c0hCe98b6EYI.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier op de modern m0110 (die nog ergens uit het magazijn van MK kwam
Hoe custom is een custom keyboard als je hem gewoon in een webshop kan bestellen?
Ik wilde zien of ik een aantal kleine verbeteringen kon doen aan het ontwerp van mijn KBDFans Mountain Ergo. Een kleine verbetering van de QWERTY layout zonder een andere layout te hoeven leren. Daarnaast en paar extra knoppen voor comfort en productiviteit.
De 'verbeteringen':
- 3 Spatiebalken. Op links zijn dit windows key | spatie | layer, op rechts zijn dat spatie | right-shift | right-alt. Dit zorgt ervoor dat de rechter duim meer te doen heeft en je pink niet hoeft te over-reachen naar de rechter shift
- Extra losse enter knop naast capslock. Specifiek bedoelt om niet te hoeven dubbelklikken op een mapje maar om makkelijk op enter te kunnen drukken om hem te openen. Ja ik weet dat single click to open bestaat maar dat vind ik niet handig
- Stabless: d.w.z. geen grote knoppen dus ook geen stabilizers. Altijd stil en een compactere printplaat. Links zitten 2 shift knoppen, de meest linker zit daar voor vage toetscombinaties met shift en omdat je dan een extra knop in een layer hebt (bijv. backspace)
- Full split omdat me dat een aardig concept leek. Volledig bluetooth (ZMK) en 1500mAh batterij per helft zodat ik een paar maanden vooruit kan op 1 batterijlading. Lichtgewicht en draagbaar
- Magnetische polssteun die tegen het toetsenbord aan 'klikken' zonder dat je daar aan de buitenzijde iets van ziet. De beleding is semi-zacht kurk van 5mm dik.
Overige specificaties:
- Eigen ontwerp hotswap pcb met een daughter board met daarop weer een Nice!Nano. Intern met elkaar verbonden via een ribbon cable
- Behuizing van 3D geprint Nylon d.m.v. laser sinteren (SLS 3201PA-F Nylon)
- 7 graden tilt voorwaarts, 5 graden tilt naar de zijkant
- FR4 plate
- Tray mount
- PBT fans Emma keycaps
- Zeal Sakurio's spring swapped naar 55 gram met een lik crytox erin
- kleine toggle switches om het toetsenbord snel aan & uit te kunnen zetten
- Tape mod met Kapton tape
- Geluidsdemping met Poron foam
Huidige keymap voor de liefhebber:
let ook eens op enter en backspace knoppen in Layer 1. De normale enter en backspace gebruik ik nauwelijks meer. Door ze in layer 1 vrijwel direct onder de pink te zetten hoef ik nooit meer naar backspace of enter te reiken. Dat kan ook op de mountain ergo en dat is tot nu toe wel de grootste QWUERTY lifehack die ik tot nu toe heb gevonden.
Plaatjes:
/f/image/oU32bvUyBZ84oAETRoeSezZC.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/IbzO5kAb3zl9nzmaisFsZqh2.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/bi16Is0TPS79U6MF05jM5nNq.png?f=fotoalbum_large)
Ik doop deze layout de Full-split Multi Spacebar Alice layout, ofwel de MALICE layout
Ik wilde zien of ik een aantal kleine verbeteringen kon doen aan het ontwerp van mijn KBDFans Mountain Ergo. Een kleine verbetering van de QWERTY layout zonder een andere layout te hoeven leren. Daarnaast en paar extra knoppen voor comfort en productiviteit.
De 'verbeteringen':
- 3 Spatiebalken. Op links zijn dit windows key | spatie | layer, op rechts zijn dat spatie | right-shift | right-alt. Dit zorgt ervoor dat de rechter duim meer te doen heeft en je pink niet hoeft te over-reachen naar de rechter shift
- Extra losse enter knop naast capslock. Specifiek bedoelt om niet te hoeven dubbelklikken op een mapje maar om makkelijk op enter te kunnen drukken om hem te openen. Ja ik weet dat single click to open bestaat maar dat vind ik niet handig
- Stabless: d.w.z. geen grote knoppen dus ook geen stabilizers. Altijd stil en een compactere printplaat. Links zitten 2 shift knoppen, de meest linker zit daar voor vage toetscombinaties met shift en omdat je dan een extra knop in een layer hebt (bijv. backspace)
- Full split omdat me dat een aardig concept leek. Volledig bluetooth (ZMK) en 1500mAh batterij per helft zodat ik een paar maanden vooruit kan op 1 batterijlading. Lichtgewicht en draagbaar
- Magnetische polssteun die tegen het toetsenbord aan 'klikken' zonder dat je daar aan de buitenzijde iets van ziet. De beleding is semi-zacht kurk van 5mm dik.
Overige specificaties:
- Eigen ontwerp hotswap pcb met een daughter board met daarop weer een Nice!Nano. Intern met elkaar verbonden via een ribbon cable
- Behuizing van 3D geprint Nylon d.m.v. laser sinteren (SLS 3201PA-F Nylon)
- 7 graden tilt voorwaarts, 5 graden tilt naar de zijkant
- FR4 plate
- Tray mount
- PBT fans Emma keycaps
- Zeal Sakurio's spring swapped naar 55 gram met een lik crytox erin
- kleine toggle switches om het toetsenbord snel aan & uit te kunnen zetten
- Tape mod met Kapton tape
- Geluidsdemping met Poron foam
Huidige keymap voor de liefhebber:
let ook eens op enter en backspace knoppen in Layer 1. De normale enter en backspace gebruik ik nauwelijks meer. Door ze in layer 1 vrijwel direct onder de pink te zetten hoef ik nooit meer naar backspace of enter te reiken. Dat kan ook op de mountain ergo en dat is tot nu toe wel de grootste QWUERTY lifehack die ik tot nu toe heb gevonden.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
| keymap { compatible = "zmk,keymap"; default_layer { // Layer 0 // ------------------------------------- // | ESC | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | | 7 | 8 | 9 | 0 | - | = | bksp | // | tab | Q | W | E | R | T | | Y | U | I | O | P | [ | ] | \ | // | enter | caps | A | S | D | F | G | | H | J | K | L | ; | ' | enter | // | lshift | lshift | Z | X | C | V | B | | ~ | N | M | , | . | / | up | del | // | lctrl | mo L2 | lalt | rsuper | space | mo L1 | | enter | space | bcksp | ralt | left | down | right | bindings = < &kp ESC &kp N1 &kp N2 &kp N3 &kp N4 &kp N5 &kp N6 &kp N7 &kp N8 &kp N9 &kp N0 &kp MINUS &kp EQUAL &kp BSPC &kp TAB &kp Q &kp W &kp E &kp R &kp T &kp Y &kp U &kp I &kp O &kp P &kp LBKT &kp RBKT &kp BSLH &kp ENTER &kp CAPS &kp A &kp S &kp D &kp F &kp G &kp H &kp J &kp K &kp L &kp SEMI &kp SQT &kp ENTER &kp LSHFT &kp LSHFT &kp Z &kp X &kp C &kp V &kp B &kp GRAVE &kp N &kp M &kp COMMA &kp DOT &kp FSLH &kp UP &kp DELETE &kp LCTRL &mo 2 &kp LALT &kp LGUI &kp SPACE &mo 1 &kp SPACE &kp RSHFT &kp RALT &kp RCTRL &kp LEFT &kp DOWN &kp RIGHT >; }; lower_layer { // Layer 1 // ------------------------------------- // | ~ | F1 | F2 | F3 | F4 | F5 | F6 | | F7 | F8 | F9 | F10 | F11 | F12 | bksp | // | next tr | UP | LEFR | PUP | RIGHT | play/p | | + | 7 | 8 | 9 | 9 |decr brightness| incr brightness| \ | // | LALT | prev tr | DOWN | HOME | Pdown | END | VOL+ | | - | 4 | 5 | 6 | enter | bksp | enter | // | bksp | ENTER | ptscr | DEL | CALC | MUTE | VOL- | |numlock| * | 1 | 2 | 3 | / | rshift | DEL | // | lctrl | NONE | lalt | rsuper | space | None | | 0 | \ | . | space | . | rwin | rctrl | bindings = < &kp ESC &kp F1 &kp F2 &kp F3 &kp F4 &kp F5 &kp F6 &kp F7 &kp F8 &kp F9 &kp F10 &kp F11 &kp F12 &kp BSPC &kp K_NEXT &kp UP &kp LEFT &kp PG_UP &kp RIGHT &kp K_PLAY_PAUSE &kp KP_PLUS &kp KP_N7 &kp KP_N8 &kp KP_N9 &kp KP_N9 &kp C_BRI_DEC &kp C_BRI_INC &kp BSLH &kp LALT &kp K_PREV &kp DOWN &kp HOME &kp PG_DN &kp END &kp K_VOL_UP &kp KP_MINUS &kp KP_N4 &kp KP_N5 &kp KP_N6 &kp ENTER &kp BSPC &kp KP_ENTER &kp BSPC &kp ENTER &kp PSCRN &kp DEL &kp K_CALC &kp K_MUTE &kp K_VOL_DN &kp KP_NUM &kp KP_MULTIPLY &kp KP_N1 &kp KP_N2 &kp KP_N3 &kp KP_DIVIDE &kp RSHFT &kp DEL &kp LCTRL &none &kp LALT &kp LGUI &kp SPACE &none &kp KP_N0 &kp KP_DIVIDE &kp SPACE &kp DOT &kp RALT &kp RGUI &kp RCTRL >; }; raise_layer { // Layer 2 // ------------------------------------- // | NONE | BT 1 | BT 2 | BT 3 | BT 4 | BT 5 | NONE | | NONE | NONE | NONE | NONE | NONE | NONE | NONE | // | NONE | BT1dc | BT2dc | BT3dc | BT4dc | BT5dc | | NONE | NONE | NONE | NONE | NONE | NONE | NONE | NONE | // | NONE | NONE | NONE | NONE | NONE | NONE | NONE | | NONE | NONE | NONE | NONE | NONE | NONE | NONE | // | NONE | NONE | NONE |clear BT | NONE | NONE | NONE | | NONE | NONE | NONE | NONE | NONE | NONE | NONE | NONE | // | NONE | NONE | NONE | bootload| NONE | reset | | reset | NONE |bootload| NONE | NONE | NONE | NONE | bindings = < &none &bt BT_SEL 0 &bt BT_SEL 1 &bt BT_SEL 2 &bt BT_SEL 3 &bt BT_SEL 4 &none &none &none &none &none &none &none &none &none &bt BT_DISC 0 &bt BT_DISC 1 &bt BT_DISC 2 &bt BT_DISC 3 &bt BT_DISC 4 &none &none &none &none &none &none &none &none &none &none &none &none &none &none &none &none &none &none &none &none &none &none &none &none &none &bt BT_CLR &none &none &none &none &none &none &none &none &none &none &none &none &none &none &bootloader &none &sys_reset &sys_reset &none &bootloader &none &none &none &none >; }; }; }; |
Plaatjes:
/f/image/oU32bvUyBZ84oAETRoeSezZC.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/IbzO5kAb3zl9nzmaisFsZqh2.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/bi16Is0TPS79U6MF05jM5nNq.png?f=fotoalbum_large)
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Ik doop deze layout de Full-split Multi Spacebar Alice layout, ofwel de MALICE layout
[ Voor 3% gewijzigd door leecher op 29-06-2025 10:13 ]
Het feit dat je van alles kan aanpassen, ook aan een webshop keyboard, maakt het voor mij custom. Anders ga je al snel gatekeepen.Hoe custom is een custom keyboard als je hem gewoon in een webshop kan bestellen?
Verder is het een leuk project zo!
Misschien een Luminkey98? Oh, uitverkocht. Of een QK100 (niet meer in Europa te krijgen) of QK101 (korte preorder van 3-4 maanden, of 1 maand internationaal). Ik vind Intro S100 prachtig maar die zijn inmiddels opArcadius schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 20:05:
Ik zoek naast mijn Monsgeek M7W een ander toetsenbord met numpad. Op werk heb ik al een Keychain.
De metalen case vind ik erg gaaf. Is er een alternatief met metalen case met numpad? Of is de Monsgeek M5 variant de enige naast Keychron?
Ik heb ook de Iqunix F97 gevonden bij Alternate.
Bij voorbaat dank voor andere alternatieven!
(Graag te koop bij een online winkel, geen group buy constructie)
Ik ben op zoek naar een nieuw mechanisch toetsenbord. Momenteel heb ik al 10 jaar ofzo een Corsair K60 TKL met Cherry Red Switches maar wil hem graag vervangen. Omdat ik nu vaak thuiswerk ben ik op zoek naar een toetsenbord met F-toetsen en een Numpad.
Nu kwam ik de volgende 2 tegen waar ik over twijfel:
Aula F99 Pro met LEOBOG Nimbus Linear V3 Switches
https://aulagear.com/prod...py?variant=41322256302176
MChose UT98 met Silent Peach V3 Switches
https://www.mchose.store/pages/keyboard-ut98
M'n budget ligt rond de €100 - €150.
Is dit wat? Mij lijken de Silent switches wel net wat fijner aangezien mijn vrouw soms klaagt dat m'n huidige toetsenbord teveel herrie maakt. Of hebben jullie nog een ander voorstel voor een totaal ander toetsenbord?
Nu kwam ik de volgende 2 tegen waar ik over twijfel:
Aula F99 Pro met LEOBOG Nimbus Linear V3 Switches
https://aulagear.com/prod...py?variant=41322256302176
MChose UT98 met Silent Peach V3 Switches
https://www.mchose.store/pages/keyboard-ut98
M'n budget ligt rond de €100 - €150.
Is dit wat? Mij lijken de Silent switches wel net wat fijner aangezien mijn vrouw soms klaagt dat m'n huidige toetsenbord teveel herrie maakt. Of hebben jullie nog een ander voorstel voor een totaal ander toetsenbord?
Zet eens wat o-ringen (rubber ringetjes onder je toetsen) op dit bord, dat scheelt al herrie voor je vrouw? Kan jij je rustig verder oriënteren…
ping 127.212.23.124
Dit had ik inderdaad al geprobeerd, maar daar worden de toetsen heel erg 'zompig' van. Voelt niet fijn.pjottum schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 12:43:
Zet eens wat o-ringen (rubber ringetjes onder je toetsen) op dit bord, dat scheelt al herrie voor je vrouw? Kan jij je rustig verder oriënteren…
Als dat iets is wat je niet prettig vindt dan kan het ook best zijn dat je silent switches hetzelfde gevoel hebt, maar dat is wel erg afhankelijk van de switch.
Maar ik ken deze opties niet dus ik kan ook niet echt zeggen of dat in dit geval in de buurt zou komen.
Maar ik ken deze opties niet dus ik kan ook niet echt zeggen of dat in dit geval in de buurt zou komen.
Kon deze niet weerstaan, een Trashman productie, de v4n4g0n R4, pcb is een mix van HE/hotswap sockets, dus er was keuze voor van alles. Heb er nu Geon RAW HE switches in die het best fijn doen, door de mix is er geen mogelijkheid om actuatie etc. in te stellen, maar er komt misschien ooit een HE only pcb waar dat soort instellingen wel mogelijk zijn .. voor nu is het mijn gaming board (split space gewend, maar voor springen etc. is een enter/spatie met laag functionaliteit niet zo handig).
Is zwaar en voelt super goed, ook mijn eerste tadpole mounted variant, leuk om in elkaar te zetten iig.
:strip_exif()/f/image/zNyjjiJvCI5xD40e2rU7tzCP.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0Swm1HFGGsGc2J5ghEy6DodB.jpg?f=fotoalbum_large)
(met guest appearances van een Coriander en een C0v3r)
Is zwaar en voelt super goed, ook mijn eerste tadpole mounted variant, leuk om in elkaar te zetten iig.
:strip_exif()/f/image/zNyjjiJvCI5xD40e2rU7tzCP.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0Swm1HFGGsGc2J5ghEy6DodB.jpg?f=fotoalbum_large)
(met guest appearances van een Coriander en een C0v3r)
[ Voor 6% gewijzigd door yamAUchi op 11-07-2025 11:34 ]
[ the server is down, life after student-dorm sucks ]