Around here, something radiates. (Counting Crows)
Inmiddels ook een aantal leuke keycap sets op de kop getikt en nu ben ik eigenlijk benieuwd wat voor handige oplossingen jullie hebben bedacht om de keycaps in op te slaan?
Ik wil eigenlijk iets hebben waardoor ik in één oog opslag kan zien welke keycaps welke zijn...
Graag zie ik jullie oplossingen tegemoet!
I, a stranger and afraid in a world I never made...
mijn caps kwamen in een case zoals deze (sorry voor Amazon link)Milo44 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 10:02:
Een tijdje geleden een post gemaakt over mijn Kisnt KN104, is niet zo fancy als menig ander bordje wat hier voorbij komt, maar desalniettemin ben ik er súper blij mee.
Inmiddels ook een aantal leuke keycap sets op de kop getikt en nu ben ik eigenlijk benieuwd wat voor handige oplossingen jullie hebben bedacht om de keycaps in op te slaan?
Ik wil eigenlijk iets hebben waardoor ik in één oog opslag kan zien welke keycaps welke zijn...
Graag zie ik jullie oplossingen tegemoet!
https://monacokeys.de/products/kap-keycap-storage-traysHelloIamAldo schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 11:02:
[...]
mijn caps kwamen in een case zoals deze (sorry voor Amazon link)
Dit zijn ook nette trays
Pura Vida
Toetsenbord: Dark Project Terra Nova
Firmware: 1.6.1
Wat werk: software.darkproject.eu herkent mijn toetsenbord via USB
Wat werkt niet: Ik kan de firmware niet updaten met QMK Toolbox en ik kan niet verbinden via vial.rocks
Volgens de handleiding moet ik het toetsenbord in wired mode hebben, ontkoppelen, CTRL+ESC ingedrukt houden en dan de USB kabel inpluggen. Als ik dat doe verbindt hij gewoon als HID, niet in DFU modus. Ik heb ESC, SPACE+B, CTRL+ESC, FN+ESC en BACKSPACE geprobeerd, werkt allemaal niet.
Gemini kwam met 2 suggesties:
1: Ontkoppel de interne batterij en plug hem dan in met USB, kan zijn dat de chip niet reset vanwege hoe het aangesloten is. Doe ik liever niet.
2: Vind de hardware RST en een GRND contactpad en sluit die kort met het toetsenbord op USB modus en aangesloten. Dat klinkt al beter.
Toetsenbord opengemaakt, ik zie geen RST+GRND contactpad, ik zie alleen deze 2
Verder geen debugpads/poorten te vinden.Ik heb me echt rot gezocht maar kan zelf niets vinden wat dit kan bevestigen. Ik wil graag QMK firmware flashen want de standaardfirmware en vooral software.darkproject.eu zijn drama maar verder is het een heel lekker gasket-mounted thocky bordje waar ik wel blij van word
[ Voor 15% gewijzigd door TTMJ! op 07-09-2026 01:59 ]
Ik ben opzoek naar tips voor een nieuw keyboard. En naar websites waar je keyboard onderdelen kan bestellen. (buiten amazon om)
Op dit moment in het bezit van een oud beestje, de Corsair K95 uit 2011/2012. Soms worden aanslagen niet geregistreerd of juist dubbel.. Dus hij is aan vervanging toe, nu heb ik gezien dat de markt heel erg veranderd is op gebied mechanische keyboards. De game keyboards zijn schreeuwend duur zoals die van Corsair of Logitech.
Nu heb ik gekeken naar verschillende merken maar "eerlijke reviews" zijn bijna niet te vinden meer.
Ik zoek een boardje dat kleiner is dan de K95, Numpad of geen Numpad twijfel ik nog over.
Verder is een multi media knop wel fijn (start/pauze, back forward en geluid te regelen.)
Boards waar ik naar heb gekeken zijn Wormier M87 pro, Wobkey 80 pro, Logitech G512 x 75 of 98. Switches ik gebruikte nu Cherry Mx red, maar soms is het keyboard te luid.
Heeft iemand hier gebruikers ervaring met de genoemde merken of andere suggesties waar ik naar kan kijken? Of wellicht een oplossing voor een TKL toetsenboard en apart een multiemedia knop te gebruiken oid.
Ik hoor het wel alvast bedankt!
https://www.alexotos.com/keyboard-vendor-list/
Ook zou ik je aanraden op Youtube reviews te gaan bekijken van bijvoorbeeld Alexotos / Captain sterling en anderen. Zo krijg je een beeld van de toetsenborden en het geluid en de mening van mensen die er echt wel verstand van hebben.
Het blijft natuurlijk altijd lastig omdat je zelf het beste weet wat je fijn vindt.
Pura Vida
Thanks voor je tip! Zijn het wel "reviews" op basis van hun eigen mening of via sponsoring?Maverick2001 schreef op woensdag 9 september 2026 @ 13:29:
Ik zou hier eens kijken;
https://www.alexotos.com/keyboard-vendor-list/
Ook zou ik je aanraden op Youtube reviews te gaan bekijken van bijvoorbeeld Alexotos / Captain sterling en anderen. Zo krijg je een beeld van de toetsenborden en het geluid en de mening van mensen die er echt wel verstand van hebben.
Het blijft natuurlijk altijd lastig omdat je zelf het beste weet wat je fijn vindt.
Ik heb in deze 2 personen zeker wel vertrouwen. Ze zijn ook altijd wel transparant over gesponsorde items.nofearnl schreef op woensdag 9 september 2026 @ 13:34:
[...]
Thanks voor je tip! Zijn het wel "reviews" op basis van hun eigen mening of via sponsoring?
Ik heb zelf goede ervaringen met Monacokeys.de / deltakeyco.com / prototypist.net / unikeyboards.com en eloquentclicks.com
[ Voor 16% gewijzigd door Maverick2001 op 09-09-2026 13:38 ]
Pura Vida
Thanks voor de info! Ik heb het e.e.a. zitten bekijken. Voor nu het project van Mchose gebacked op kickstarter, ik dacht leuk eens proberen een Hall Effect toetsenboard voor niet al te duur.Maverick2001 schreef op woensdag 9 september 2026 @ 13:35:
[...]
Ik heb in deze 2 personen zeker wel vertrouwen. Ze zijn ook altijd wel transparant over gesponsorde items.
Ik heb zelf goede ervaringen met Monacokeys.de / deltakeyco.com / prototypist.net / unikeyboards.com en eloquentclicks.com
Verder zou ik ook nog een mechanische toetsenboard willen kopen, maar ik snap bij al die configs niet wat je moet / kan kiezen.
Opties bijvoorbeeld:
- PC Plate (+€25,00) POM Plate (+€25,00) FR4 Plate (+€25,00) Alu Plate (+€25,00)
- Poron Foam Kit (+€20,00)1.2mm Tri-Mode Flex-cut Hotswap RGB PCB (+€55,00)1.6mm Tri-Mode Non-Flex-cut Hotswap RGB PCB (+€55,00)
Voorbeeld van toetsenboard: https://monacokeys.de/en/products/zoomtkl-dyna-80-tkl-iso-ansi-mechanical-aluminium-custom-keyboard-kit?variant=54397552296269
Of je foam wil is afhankelijk van het geluid wat je wil.. Het foam zal een dempend effect hebben en ook dat zorgt weer voor een heel ander geluid.
Ook de dikte van de plate heeft weer effect op geluid, gevoel en de zachtheid. Bij 1,2 zal deze van meer bouncy zijn tov een 1,6 (door de dikte).
Mijn voorkeur gaat uit naar foamless en een alu plate (een clacky geluid).
Maar het is allemaal maar net wat je voorkeur heeft en dat is ook ontdekken. Ik ben begonnen met een goedkoop toetsenbord en gaande weg steeds meer in gaan verdiepen en heb inmiddels een hele verzameling :)
Het is lastig maar ook een ontdekkingsreis.
[ Voor 5% gewijzigd door Maverick2001 op 18-09-2026 14:22 ]
Pura Vida
- ATK Yogo 75
- Iqunix MQ80
- Iqunix Magi75
Hebben jullie ervaring met de bovengenoemde toetsenborden? Zo ja welke zou je aanraden?
Zijn er toetsenborden die ik ook zou moeten overwegen?
Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn
Hoop alleen wel dat je hem dan niet voor het transport wilt want daar is hij echt te zwaar voor.
Voor de rest niets dan lof
Gewoon spullen
Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn
Volvo EX40 Ultra Twin Motor MY26 | 13,2 kWp ZZW
Volvo EX40 Ultra Twin Motor MY26 | 13,2 kWp ZZW
Ik heb nu voorlopig de Akko Creamy Pro blue switches uitgezocht. Maar om heel eerlijk te zijn heb ik van switches niet zoveel kaas gegeten. Ik weet dat ik een mechanical tactile switch wil. Maar de merken? Force en activatiepunt etc. Echt helemaal geen idee van hoe ik dat moet vergelijken.
Iemand die daar wat tips over kan geven hoe dat uit te kiezen?
De force is de kracht voor het indrukken van de switch. Het is uiteraard lastig te zeggen wat jij fijn vindt. Tot 45gr is vrij licht, daarboven wordt het echt wel iets zwaarder. Bij een lichtere kan je wel eens meer fouten maken bij het typen gezien je de toets soms per ongeluk indrukt.JeroenNietDoen schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 11:27:
Omdat de Monsgeek M1 V5 ANSI VIA DIY maar niet op voorraad komt ben ik verder gaan zoeken en kwam op de Akko Mineral 01 terecht. Zelfde bouw als de Monsgeek. En op voorraad.
Ik heb nu voorlopig de Akko Creamy Pro blue switches uitgezocht. Maar om heel eerlijk te zijn heb ik van switches niet zoveel kaas gegeten. Ik weet dat ik een mechanical tactile switch wil. Maar de merken? Force en activatiepunt etc. Echt helemaal geen idee van hoe ik dat moet vergelijken.
Iemand die daar wat tips over kan geven hoe dat uit te kiezen?
En qua activatie is het een gelijk verhaal, lagere activatie zorg natuurlijk voor een snellere reactie maar ook voor een grotere kans op fouten.
Beetje afhankelijk waarvoor je toetsenbord gebruikt (gamen / werken / beide).
Je kan wel testers kopen online dan krijg je een beter idee van de verschillende switches.
Pura Vida
Ik heb nu Cherry MX Brown. Dat is 45G? Die zijn op zich prima, licht. Ik kan 45G aanhouden, maar wellicht is zwaarder ook prima.Maverick2001 schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 11:45:
[...]
De force is de kracht voor het indrukken van de switch. Het is uiteraard lastig te zeggen wat jij fijn vindt. Tot 45gr is vrij licht, daarboven wordt het echt wel iets zwaarder. Bij een lichtere kan je wel eens meer fouten maken bij het typen gezien je de toets soms per ongeluk indrukt.
En qua activatie is het een gelijk verhaal, lagere activatie zorg natuurlijk voor een snellere reactie maar ook voor een grotere kans op fouten.
Beetje afhankelijk waarvoor je toetsenbord gebruikt (gamen / werken / beide).
Je kan wel testers kopen online dan krijg je een beter idee van de verschillende switches.
Die activatie lijkt mij dan best om beetje gemiddeld te houden.
Gateron, Akko. Gewoon daarbij houden of zegt iemand van joh, je moet zeker ook naar merk X kijken.
Ik gebruik mijn keyboard voor zowel gamen als werk.
Ik zou ook een kijken naar HMX en Keygeek.JeroenNietDoen schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 12:04:
[...]
Ik heb nu Cherry MX Brown. Dat is 45G? Die zijn op zich prima, licht. Ik kan 45G aanhouden, maar wellicht is zwaarder ook prima.
Die activatie lijkt mij dan best om beetje gemiddeld te houden.
Gateron, Akko. Gewoon daarbij houden of zegt iemand van joh, je moet zeker ook naar merk X kijken.
Op dit moment veel switches van HMX in gebruik. Die bevallen erg goed.
Pura Vida
Das een goede om te weten!Cebby schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 12:14:
Wel belangrijk dat voor cherry altijd de actuation force wordt aangegeven. Terwijl de rest vaak bottom-out force is. Bottom-out van MX browns is +-60g als het goed is.
Het gaat er vooral om hoe je je toetsenbord feitelijk gebruikt: sommige games hou je toetsen lang ingedrukt (WASD-toetsen bij een shooter, bijvoorbeeld), andere is het meer wat sneltoetsen intikken (bijvoorbeeld 1-9 bij een RTS). Als men in deze thread vraagt of het voor gamen of typen is dan gaat het eigenlijk meer om de afweging tussen een lichte en stille aanslag waarmee je soepeltjes gamet of een zwaardere aanslag die vroeger door typisten werd gesmaakt.JeroenNietDoen schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 12:04:
[...]
Standaardadvies: begin met een middle-of-the-road switch zoals die Reds die je al hebt genoemd. Het kwaliteitsverschil tussen elke switch met de rubbertjes waar je nu op moet rammen is al heerlijk. Je zal bewuster bezig zijn met je toetsenbord wanneer er zo'n prachtig stuk techniek op je bureau ligt. Dan kan je later nog verder kijken naar hele andere switches. Sowieso zijn switches het geld niet, en ze gaan een eeuwigheid mee.
Ik ben overigens weer terug op mijn Leopold, kan niet wennen aan die layout met developen. Wel fijne low profile toetsen, maar constant mistypen is niet fijn. Heb het lang geprobeerd, maar helaas418O2 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 14:52:
[...]
https://nuphy.com/products/air96-v2?variant=40735415238765
Ik heb net zelf deze besteld. Was uiteindelijk 71 euro met de 10 dollar kortingscode uit de popup (zonder import vooralsnog)