lasharor schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 14:31:
Kritiek is altijd goed, dat betekend niet dat jij geen respect voor mij als persoon zou hebben. Waar gaat het echter heen als ik geen respect kan opbrengen voor de mening van een andere en dat een ander dat ook niet voor die van mij doet? Het is veel te makkelijk om respect als een soort vrijbrief te gebruiken om mensen aan te kunnen vallen of in een soort slachtoffer rol te kruipen. Dat is iets wat beide kanten doen hoor.
Je gaat er al automatisch vanuit dat respect hebben het startpunt is. Dat is hetzelfde als stellen dat iedereen religieus wordt geboren. Dat is voorrang nemen ipv voorrang krijgen. Dat is gewoon niet zo. Je zal op een of andere manier moeten laten zien dat je het "waard" bent om gerespecteerd te worden. Als jou acties ervoor zorgen dat je geen respect verdient mag ik nog steeds ook kritiek op je hebben.
Als je acties ervoor zorgen dat je respect verdient, ook dan mag ik nog steeds kritiek hebben. Verder vraag ik niet of de ander respect voor mij wil hebben. Je mag met goede argumenten komen om dit te ontkrachten net zoals ik kom met argumenten waarom ik geen respect heb voor desbetreffende (onderdrukking van vrouwen, persvrijheid, andere geaardheid, zelfbeschikkingsrecht etc)
Je geeft zelf aan dat het te makkelijk is om respect als vrijbrief te gebruiken maar dat is precies wat Erdogan doet. Hij eist van iedereen respect! en zo niet, tja aanklagen, opsluiten, de mond snoeren. Want tja ze toonden geen respect.
Mij gaat het erom dat mensen gewoon op een volwassen manier met elkaar in discussie moeten kunnen gaan. Daar heb je gewoonweg geschreven en ongeschreven regels voor nodig zodat mensen van alle kanten zich vrij kunnen uiten.
Als je opgepakt wordt voor je mening kan je niet als volwassen in discussie gaan. Die boot heeft Erdogan al lang laten passeren (als die mogelijkheid er ooit al was)
Extremen zoals uitlatingen van Teeuwen maar ook zaken als geweld helpen dit natuurlijk absoluut niet. Teeuwen en andere zorgen er voor dat we nu een discussie over dit onderwerp kunnen voeren maar dit betekend absoluut niet dat deze mensen zomaar buiten schot zouden moeten vallen wanneer het gaat om vervolging etc.
Extreem? Geweld? Je hebt het nu over de acties van Erdogan neem ik aan. Extreme acties door normale mensen aan te gaan klagen door tweets en sketches of protesten met grof politiegeweld de kop in drukken.
Maar dit is inderdaad tekenend. Valt in het zelfde straatje als een spotprent maken van Mohammed. Het extreme en gewelddadige komt echter niet van de kant van de tekenaar... Zie je echt niet waar het grote probleem zit? Mannen met te lange teentjes
Nja, je reactie suggereert dat jij voor mijn gehele identiteit (religie, cultuur etc) geen "respect" hebt. Mijn vraag is dat op wat voor manier je dit uit? Wat is het gevolg van dit gebrek aan respect? Je hebt een bepaalde mening op welke manier beïnvloed deze je handelen?
Je stelt meerdere vragen

Ik uit mijn visie over hoe bepaalde culturele of religieuze wmb door in discussie te gaan. Te vragen naar de beweegreden van die persoon om deze te kunnen begrijpen. En de conclusie kan zijn dat ik voor de persoon of voor bepaalde ideeën inderdaad geen respect kan opbrengen. Als jij het een goed iets vind dat homo's in elkaar geslagen worden, vrouwen niet mogen werken, dieren onverdoofd slacht of het een goed idee is om een stukje van de piemel van pasgeboren baby's af te snijden dan heb ik daar inderdaad geen respect voor. Dat is ook gelijk het gevolg. Ik kan er niet veel anders aan doen dan op een politieke manier van voorkeur kenbaar maken. Ik ga niet mensen in elkaar slaan, aanklagen, onderdrukken of vermoorden

Om aan te geven hoe dit effect heeft op mijn handelen is nogal lastig. Ik kan niet of moeilijk inschatten hoe ik zou reageren of doen als ik het met iets eens zou zijn waar ik het nu mee oneens ben. Wat ik mij echter wel realiseer is dat een hoop mensen op deze aarde (want we beperken het nu redelijk tot NL en Turkije) die keuze vaak niet hebben. En daar zal ik in woord voor strijden voor wat het waard is. Want ik vind dat ook die mensen een keuze moeten hebben.
Prima, maar dan zou niemand op mogen kijken wanneer iemand binnen de kaders van de wet optreed tegen iemand die hem of haar belachelijk maakt. Ook als het hierbij om satire gaat. Ik geloof niet dat men satire als vrijbrief mag gebruiken om alles en iedereen maar te kunnen beledigen.
Het is dan aan het OM etc om te bepalen of hier daadwerkelijk iets gebeurt is dat niet door de beugel kan.
Het pleidooi is dan ook dat deze wet geschrapt dient te worden omdat het nergens meer op slaat. Zelfde als de eerder aangehaalde godslasterings wet. Daarnaast gaat het er om dat het zwaar kinderachtig is van Erdogan om zich hierop te beroepen mijns inziens. Dat is dus waar ik voor sta.
Wat mij betreft moet men de zaken ook eens van een ander perspectief bekijken.
Als dit gebeurd in Turkije wordt je opgepakt en/of aangeklaagd. Doe je het in Nederland, wordt je blijkbaar ook aangeklaagd

De Turkse situatie is veel complexer dan dat de media doet vermoeden. Ik vraag me af wat er in Nederland zou gebeuren als politici en mensen van de media zonder pardon lokale IS strijders zouden steunen. Zou het in Nederland mogelijk moeten zijn om kranten op te richten die mensen beïnvloeden op een bepaalde manier die de staatsveiligheid in gevaar brengt?
Ik wil echt niet ontkennen dat bepaalde mensen wellicht onterecht zijn opgepakt. Maar wat mij betreft blijft de context (de situatie van het land) erg belangrijk .
Door het zo neer te zetten doe je net alsof we niet slim genoeg zijn om de situatie te begrijpen.
Daarnaast is het, wat dit issue betreft, helemaal niet ingewikkeld. Je mag van Erdogan geen kritiek hebben op Erdogan anders gevolgen. Punt. Dat er een hoop gedoe rondom is mbt PKK, IS, vluchtelingen, Syrie, EU, Relgie en weet ik veel wat nog meer, tja daar heeft Turkije geen patent op en kan imo in dit geval zeker niet als excuus gebruikt worden voor het monddood maken van journalisten of andere tegenhangers van de zittende regering.
Als men openbaar IS steunt doe je mee aan het supporten van een terroristische organisatie. Tegen Erdogan zijn maakt je geen terrorist. Nogal een verschil. Het uitschelden van Mark Rutte brengt de staatsveiligheid niet in gevaar net zo min als dat het geval is van Erdogan.
De context van een land is ook belangrijk. Echter als dat inhoud dat je alle kritiek die op je gegeven wordt probeert in te dammen. Mensen gaat aanhouden die op twitter boze uitspraken over je doen of cabaratiers in het buitenland gaat aanklagen omdat je blijkbaar beledigd bent dan mag je als land eens goed gaan nadenken of de hele context nog wel het nodige respect verdient.