Een werkende rechtstaat, da's in Turkije echt wel iets vreemds hoorBrent schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 18:03:
[...]
[...]
[...]
Criteria als deze bijvoorbeeld. Jurisprudentie. Etc etc. Doe nou niet opeens of dat iets nieuws of vreemds is.
Eh, nee, ik weet niet wat het nut kan zijn om een wanhopige despoot als Erdowahn een hand boven zijn hoofd te houden.magnifor schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 17:57:
Nou? Met het verbieden van beledigen van een bevriend staatshoofd is toch ook duidelijk wat wordt voorkomen en is toch ook duidelijk wat het nut van deze wet is? De vraag is natuurlijk wanneer iemand beledigd wordt maar zoals ik al eerder zei is in mijn optiek weinig interpratie nodig voor de uitpraken die op de Duitse tv zijn gedaan. Blijkbaar voelt Erdogan zich beledigd en maakt gebruik van de mogelijkheden die Duitsland biedt. Dat Erdogan zich beledigd voelt is ook een mening die hij mag uiten en is ook zijn recht om een aanklacht in te dienen als het rechtssysteem dat toelaat.
En zoals al heel vaak gezegd is: jouw mening boeit niet voor de wet. Mijn mening ook niet trouwens, voordat ik jou beledig door te zeggen dat jouw mening niet boeiend is.
Jij vind geitenneuker heel erg, ik niet. Gelukkig hebben we hier in het westen een rechtstaat die gaat kijken hoe beledigend een overduidelijk satirisch stukje in een satirisch TV-programma over een staatshoofd die inderdaad wat vreemde dictatortrekjes heeft.
De wet waar jij heel graag heel binair naar wilt kijken, is helaas voor jou totaal niet binair. Er zijn letterlijk honderden dingen waarmee rekening mee gehouden moet worden eer iemand echt voor de wet beledigend bezig is geweest.
En ja, daardoor is het inderdaad "beledigen moet kunnen, tot een bepaalde hoogte", ben jij het daar niet mee eens, best, beledig niet. Maar zeur niet als iemand anders het wel doet.
Daar zijn heel wat redenen voor te bedenken, uiteraard is een flink deel van de tweede kamer populistisch bezig, maar, een ander argument is dat er nog veel Nederlanders het koninklijk huis een warm hart toe dragen, Onder die mensen zullen ook zeker voorstanders zijn van dat verbod, en die mensen wil je niet ontevreden maken.Waarom wordt door de tweede kamer toegezegd dat de wet die het beledigen van een bevriend staatshoofd verbiedt hopeloos verouderd is maar over majesteitschennis nog over moeten "nadenken"? Ik ben van mening dat als men kan kiezen om uit eigen belang bepaalde wetten niet meer te handhaven dat onze wetten geen nut hebben. Komt het ons uit? Verboden bij wet. Komt het ons niet uit? Wet is verouderd, achterhaald en andere blabla.
Net als het verbod op vloeken, ook daar zijn nog veel liefhebbers van, en de zondagsrust etc. Belangrijke groepen kiezers zijn dat, dus die wil je niet direct kwijt raken.
En hoe belangrijk is het? Willempie heeft niet zijn tanden laten zien, Erdogan wel. Dus het schrappen van een wet die Erdogan gaat gebruiken heeft dan echt wel prioriteit.
Leuk voor je, ik vind jouw mening daar over weer onzin.[...]
Nou eerlijk gezegd vind ik jouw redenatie dat bepaalde wetten niet hoeven te worden gehandhaaft grote onzin.
Tja, misschien werkt dat zo in landen als Turkije "als je niet voor Turkije bent, ben je tegen", maar wij in het Westen hebben graag nuances. Wij kunnen prima wetten hebben uit een soort van traditie, maar die verder gewoon nooit meer gebruikt worden. Werkelijk niemand boeit die wetten verder, behalve nu wat pro-turkije mensjes.Wetten die niet meer van deze tijd zijn moet dan worden afgeschaft of aangepast. Is toch onzin dat Wet A wel geldig is en Wet B niet.
Maar, echt, wees alsjeblieft eens wat minder binair. Het leven is geen 1 of 0, niet zwart of wit. Dat er een paar niet-actieve wetten zijn betekend niet dat alle wetten opeens niet meer hoeven te gelden. Zo werkt het hier gewoon niet. Kun je van vinden wat je wil, maar zo is het nou eenmaal in een flink deel van de EU.
People as things, that’s where it starts.