FireBladeX schreef op maandag 25 april 2016 @ 13:41:
Naja jullie bekijken de hele zaak uit jullie eigen perspectief en oordelen daar vanuit. Prima, maar doe jezelf een plezier om het ook uit een andere kant te bekijken. Kritische blikken zijn enorm waardevol, ook in mijn beroep. Zonder een kritische blik van collega's en of buitenstaanders, ga je als maatschappelijk werker niet ver schoppen. Waar ga ik naar toe?
Zolang kritiek onderbouwt is met argumenten zal niemand (tenzij je totale dictatuur leeft) enorm veel problemen of ophef doen oplaaien.
In Turkije zit je dus al op dit niveau, getuige de kranten die gesloten zijn. Daar stonden echt geen beledigende teksten in over Erdogan, maar vooral kritische stukken over hem, en vast ook de nodige pro-Koerdische dingen.
Het gaat erom dat deze Komiek maar ook als je de stukken van Umar leest, ongefundeerde, zeer beledigende uitspraken zijn.
"Zeer beledigend" is vooral een mening. "Je kiest ervoor om beledigd te zijn" vind ik te kort door de bocht, sommige dingen zijn inderdaad zo kwetsend dat een normaal mens niet anders kan doen dan beledigd zijn, echter, de vraag is heel erg wat je ermee doet, en toch ook wel hoe erg je het aantrekt. Zeker als staatshoofd, zeker als je iemand bent als Erdogan moet je gewoon een dikke huid hebben.
Rutte refereerde daar ook naar, maakte er zelfs een grapje van: Als iedereen die kritiek op hem heeft gehad niet meer het land in kwam, was het heel rustig in Nederland. Hij kiest ervoor om er niks mee te doen, hij kiest er voor om er een grapje over te maken.
Hell, Willem Alexander kiest ervoor om LuckyTV, waar hij regelmatig als een soort debiel wordt neergezet, niet aan te klagen. Volgens mij heeft hij zelfs een gezegd dat hij het best grappig vond.
Keuzes. En inderdaad, vanuit ons oogpunt maakt Erdogan hele rare keuzes.
Je moet als staatshoofd laten zien hoe je ermee opgaat. Wat jij uit jouw cultuur juist vind, betekent niet dat dezelfde keuze gerespecteerd wordt door een andere cultuur. Nederland en Europa hebben geen dominante cultuur meer,
Nederland en Europa hebben wel degelijk een cultuur, niet alles is daarin op Europees niveau gelijk, maar bepaalde dingen zijn wel dominant, zoals persvrijheid, vrijheid van meningsuiting en gewoon kunnen zeggen over je regering wat je wilt. Dat zijn waardes die je overal in west-europa tegenkomt.
Wij zijn niet schuimbekkend nationalistisch [hoewel, ex-oostbloklanden kunnen er wel wat van], maar dat is heel wat anders dan "cultuur". De gemiddelde west-europeaan is heus wel trots op waar hij vandaan komt, op zijn land of regio, en de specifieke cultuur daar, echter, je kan daar gewoon kritiek op hebben zonder dat je direct uitgescholden wordt. En zelfs een diep-Fries, imo wel het meest nationalistische wat je in Nederland zal krijgen, zal, schoorvoetend, wel toegeven dat niet alles in Friesland geweldig is.
Dat doen de turken in dit topic, en dat eerder gelinkte topic, niet.
maar in Turkije is dat nogal anders. Het gaat niet om beter of slechter (dat blijft persoonlijk) maar het is anders. In Nederland niet reageren op beledigende opmerking wordt als kracht gezien maar dat kan in andere culturen als zwakte gezien worden. Vaak hebben mensen de neiging om hun eigen cultuur als maatstaf te nemen en andere culturen op te bekritiseren.
Ja, zij zijn anders, echter, respect gaat twee kanten uit, en daar gaat het hier helemaal verkeerd.
Dat je in Turkije zelf Erdogan geen geitenneuker mag noemen is tot daar aan toe. Eigen land, eigen cultuur, eigen regels.
Echter, het probleem is dat Erdogan, en heel wat Turken met hem, vinden dat je dat ook in andere landen niet mag doen. Terwijl het onze cultuur is om te mogen wat we maar willen, over wie we maar willen.
Dus, ik kan het gewoon net zo hard omdraaien: Turkije/Turken/Erdogan houdt geen rekening met onze cultuur! We worden onderdrukt!
De leuke kanttekening is overigens dat Turkije heel graag bij de EU wilt horen, daarbij hoort een bepaalde cultuur, en die cultuur is dat je gewoon kritiek mag hebben op staatshoofden, en dat je ze ook mag beledigen. Althans, dat is de theorie. Hongarije laat wel zien dat de praktijk anders is.
Ik vind vanuit mijn opvoeding dat je gewoon respect moet hebben voor mensen. Je gaat vriendelijk met elkaar om. Grapjes maken tot een bepaalde hoogte en lever waar nodig beargumenteerde kritieken. Maar ongefundeerd beledigen om aandacht te trekken vind ik persoonlijk not done. Of het nu de Willem Alexander, Erdogan, de buurman of Vladmir is, maak ik geen onderscheid in. Het is heel makkelijk om ieder staatshoofd te bekritiseren op hun beleid.
100% mening en opvoeding. Leuk voor jou, maar andere mensen kunnen gewoon een andere mening hebben, en daar is niks mis mee.
Daarom hebben we ook een grondwet, en geen grondmening. Een wetboek en geen meningboek. De grondwet is heel duidelijk, vrijheid van meningsuiting. Mocht iemand vinden dat jij beledigend/opruiend/racistisch bezig is, dan kun je een aanklacht indienen, en ziet oa. het OM wel wat ermee gebeurt. Gelukkig kun je in Nederland heel ver gaan eer je volgens de rechter strafbaar bezig bent als het over beledigen gaat.
Waarom het in deze instantie doet oplaaien is dat de grappen naar de Staatshoofd ook persoonlijk wordt opgepakt door mensen met een Turkse achtergrond. Je moet een cultuur kennen voordat je erover oordeelt (sowieso vind ik dat je uberhaubt nooit het recht hebt om een andere cultuur te oordelen maar goed. Turkije is samenhorigheid een ding. Beledig je een, beledig je allen. Laat het nu wezen dat Turken/Moslims al vaker voor geitenneukers zijn uitgemaakt (door komieken en andere publiekelijke figuren). Het is land met enorme trotsheid. Laat mensen dan ook in hun eigen waarde.
Het is echt je eigen keuze om beledigt te zijn als ik alleen Erdogan uitmaak voor een geitenneukende klaplul. Ik snap werkelijk niet hoe je dan "als volk" beledigt kan zijn. Kijk, als je zegt "iedere Turk is een geiteneukende klaplul", dan kan ik begrijpen dat het voor het hele volk beledigend is, maar, die Duitser heeft 100% alleen maar Erdogan beledigt.
"Wij" laten de Turken gewoon in hun waarde, want wij schelden Turken niet uit. Wij schelden ene Erdogan uit. Over zijn "waarde' , tja, iemand die doet zoals hij doet heeft imo alle reden om tot de grond toe afgebrand te worden.
Dat is ook mijn enig bijdrage. Ik vind goed dat mensen die een publieke rol hebben zo openbaar beledigen, ook vervolgd worden. Zij zorgen ervoor dat het standaard van de maatschappij verlaagt wordt.
Dat klinkt fascistisch. Het volk beslist over de maatschappij. Als het volk dat persoon grappig vind, so be it. Je kan niet helemaal 1984 gaan om maar "de maatschappij" te beschermen.
De maatschappij, dat ben jij!
Vind jij het niveau te laag? Best. Jouw mening. Wil je het niveau opkrikken? Leef je uit, doe je best. Ga in dialoog. Ga niet shit verbieden puur omdat JIJ vind dat het niet kan, want zo maak je geen vrienden.
Het is 'oke' om Erdogan te beledigen. Een volgende stap is de hele Turkse bevolking beledigen ... en daarna gaan we individuele Turken beledigen.
Ah, natuurlijk, de slippery slope. Net als de slachtofferrol verplicht bij nationalisme.[
quote]
Wat bereik je ermee?
[/quote]
Luchtigheid, humor, vrolijke mensen, kritiek op iemand die dat verdient, hopelijk bewustwording.
Wat bereik je ermee om iedereen die jouw mening niet heeft te straffen?
Gelijk naar gedicht van de komiek zag ik allemaal plaatjes van o.a. radiozenders langskomen die ook plaatjes van geiten hadden gepost. Die commentaren van andere mensen... dan kan je mij niet overtuigen dat er in Nederland geen sprake is van discriminatie.
Discriminatie is gewoon strafbaar en kun je melden, kun je ook een strafzaak over beginnen.
Daarnaast is er selectieve vrijheid van meningsuiting. Probeer dezelfde belediging over moslims maar te maken tegenover joden. Beledigingen tegenover moslims is vrijheid van meningsuiting en beledigingen tegenover joden is gelijk antisemitisme.
Dat is inderdaad een probleem, daar geef ik je gelijk in. Echter, welke kant moeten we op? Meer verbieden, of meer toestaan? Ik ben voor dat laatste.
Puntje op paaltje; Vrijheid van meningsuiting is niet recht hebben op te beledigen & te discrimineren. Waar trek je de lijn? Dat bepaald iedere persoon zelf (en dus ook de staatshoofd). De rechtelijke macht doet daarover een uitspraak. Prima systeem toch?
Totdat Erdogan zich gaat bemoeien met ons systeem. Dat is direct het hele punt in deze discussie. Voor ons werkt dit prima. Voor Erdogan niet.
Wie heeft er dan een probleem?
People as things, that’s where it starts.