Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sekeroglan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 09:44

sekeroglan

Bezint eer ge begint.

jip_86 schreef op zondag 24 april 2016 @ 18:54:
[...]

Turkse krant Zaman na ontslag hoofdredacteur lovend over Erdogan http://nu.nl/algemeen/422...cteur-lovend-erdogan.html (via @NUnl)
Je trekt een conclusie vanuit 1 artik in Zaman.

Voorheen was Zaman pro Erdogan/AKP.

Zaman is onderdeel van Gulen beweging vandaar de situatie daar en niet om pers vrijheid.

https://card.exophase.com/1/1116015.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

sekeroglan schreef op zondag 24 april 2016 @ 18:58:
[...]

Zaman is onderdeel van Gulen beweging vandaar de situatie daar en niet om pers vrijheid.
Natuurlijk is het de schuld van Gulen, als Erdogan zijn teen flink stoot is het nog de schuld van Gulen.

En volgens de regels spelen? Een kliklijn openen? Een Nederlandse journalist oppakken? Een Duitse cabaratier aanklagen?

Rare spelregels...

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-09 18:20
sekeroglan schreef op zondag 24 april 2016 @ 18:58:
[...]

Volg je überhaupt de internationale nieuwsgaring over Turkije?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sekeroglan

sekeroglan

Bezint eer ge begint.

RobinHood schreef op zondag 24 april 2016 @ 19:01:
[...]

En volgens de regels spelen? Een kliklijn openen? Een Nederlandse journalist oppakken? Een Duitse cabaratier aanklagen?

Rare spelregels...
welke van die dingen mogen niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
sekeroglan schreef op zondag 24 april 2016 @ 18:47:
[...]

Bron?

Paar zenders voor je CNN Turk, Halk tv etc.. zijn gewoon actief.
Dit is toch wel algemeen bekend dacht ik. Als je dit niet weet is het misschien handig om wat meer kennis te vergaren voordat je oordeelt. Die lullig of persoonlijk bedoelt, maar je hebt nogal een sterke mening en dat is prima, maar dan is het wel fijn als je wat meer info hebt voordat je oordeelt.

Wat meneer Erdogan aan het doen is zijn nogal wat stappen achteruit. Als je iedereen die kritiek geeft de mond wil snoeren ga je aardig naar een 3e wereld land met een dictator als leider toe. Dat hij dit in zijn eigen land doet is 1 ding, maar nu wil hij dat het in heel Europa ook zo gaat.

Ik ben blij dat ik in een land leef waar je de meeste lompe dingen over leiders en de koning kan zeggen zonder dat je daarvoor opgepakt word. Als je als leider van een land niet tegen een lompe grap of kritiek kan dan ben je toch een aardig kansloos iemand. Laat mensen lekker zeggen wat ze willen en als je het niet leuk vind dan luister je gewoon niet of je negeert het. Als je daar niet tegen kan hoor je ook geen leider te zijn vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da.Rock
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Waarom bestaat er dan wetgeving omtrent belediging van staatshoofden van bevriende naties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Da.Rock schreef op zondag 24 april 2016 @ 20:14:
Waarom bestaat er dan wetgeving omtrent belediging van staatshoofden van bevriende naties?
Waarom wil iedere leider van Europa er op dit moment vanaf ? Zoek voor de gein maar eens op wanneer die wet ingevoerd is. Niet dat ik het weet maar dit is gewoon een hele oude wet die toch al niet meer gebruikt werd. Hij is alleen nooit uit het wetboek gehaald. Er zijn wel meer oude wetten die nergens op slaan maar die er nog wel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sekeroglan

sekeroglan

Bezint eer ge begint.

PilatuS schreef op zondag 24 april 2016 @ 20:11:
[...]

Dit is toch wel algemeen bekend dacht ik. Als je dit niet weet is het misschien handig om wat meer kennis te vergaren voordat je oordeelt. Die lullig of persoonlijk bedoelt, maar je hebt nogal een sterke mening en dat is prima, maar dan is het wel fijn als je wat meer info hebt voordat je oordeelt.

Wat meneer Erdogan aan het doen is zijn nogal wat stappen achteruit. Als je iedereen die kritiek geeft de mond wil snoeren ga je aardig naar een 3e wereld land met een dictator als leider toe. Dat hij dit in zijn eigen land doet is 1 ding, maar nu wil hij dat het in heel Europa ook zo gaat.

Ik ben blij dat ik in een land leef waar je de meeste lompe dingen over leiders en de koning kan zeggen zonder dat je daarvoor opgepakt word. Als je als leider van een land niet tegen een lompe grap of kritiek kan dan ben je toch een aardig kansloos iemand. Laat mensen lekker zeggen wat ze willen en als je het niet leuk vind dan luister je gewoon niet of je negeert het. Als je daar niet tegen kan hoor je ook geen leider te zijn vind ik.
Dat mag jij vinden maar ik zie dat niet zo.

Voor mij valt iemand beledigen niet onder vrijheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Da.Rock
  • Niet online
PilatuS schreef op zondag 24 april 2016 @ 20:16:
[...]

Waarom wil iedere leider van Europa er op dit moment vanaf ? Zoek voor de gein maar eens op wanneer die wet ingevoerd is. Niet dat ik het weet maar dit is gewoon een hele oude wet die toch al niet meer gebruikt werd. Hij is alleen nooit uit het wetboek gehaald. Er zijn wel meer oude wetten die nergens op slaan maar die er nog wel zijn.
Er bestaat dus helemaal geen totale vrijheid van meningsuiting. En hoe oud die wet is, is in deze niet relevant.

Overigens hebben sommige mensen een beetje vreemde definitie van kritiek. Iemand kinderachtig uitschelden en dat onder kritiek of vrijheid proberen te schuiven. Grow up.

[ Voor 13% gewijzigd door Da.Rock op 24-04-2016 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
PilatuS schreef op zondag 24 april 2016 @ 20:11:
[...]

Je hebt het tegen iemand die de Armeense genocide ontkent.
Ik ben blij dat ik in een land leef waar je de meeste lompe dingen over leiders en de koning kan zeggen zonder dat je daarvoor opgepakt word.
En degene waar je op reageert is blij dat familie met hoofddoek naar de universiteit kan dankzij Erdogan & co.

Ik vrees dat dit geen kwestie van een lacune in kennis of overbrugbaar verschil in inzicht is, maar vrij fundamenteel ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

sekeroglan schreef op zondag 24 april 2016 @ 19:59:
[...]

welke van die dingen mogen niet?
In landen als Turkije, Rusland, China en andere landen waar vrijheid nogal zeldzaam is is dat vast heel normaal, merk ik ook aan jouw reacties.

Alleen, hier in dit deel van de EU hechten wij wel waarde aan de vrijheid van meningsuiting.

Dus:

Openen we geen kliklijnen in Duitsland voor wanneer Duitsers zeiken over "die Hollander".

Gooien we journalisten, hoe vervelend en kritisch ze ook zijn, niet in de bak. Ook kunnen cabaratiers ongeveer zeggen wat ze willen over staatshoofden, zowel die van eigen land als die van een ander land, zonder dat daar aanklachten over komen.

Ook zal er werkelijk geen enkele Nederlander een Turkse cabaratier aanklagen als die Mark Rutte uitmaakt voor een kapitalistisch varken, of Koning Willy uitmaakt voor een wietrokende alcoholist.

Ja, er zijn wetten tegen belediging, echter, zoals al eerder genoemd in dit topic moet je heel ver gaan wil je daarvoor voor de rechter komen, en zijn de straffen extreem laag, zo'n beetje iedere verkeersboete is hoger. En zo hoort het te zijn. Natuurlijk, er zijn grenzen aan de vrijheid van meningsuiting, een tik op de vingers moet zo af en toe kunnen, echter, hoe dat in Nederland gaat is werkelijk totaal onvergelijkbaar met hoe het in Turkije gaat. Net op journaal: 20.000 mensen zijn al voor de rechter gekomen voor belediging. Dat is totale waanzin, wat alleen maar voort kan komen uit een Erdogan zoals Erdogan.

Waarom zijn die wetten er dan, ookal worden ze nooit gebruikt? Tja, het is best veel werk om oude wetten te schrappen, het is goedkoper om ze gewoon op een zijspoor te zetten en nooit meer te gebruiken. Zo ging/gaat het ook met bijv. het verbod op godslastering.

Er zijn natuurlijk wel grenzen aan de vrieheid van meningsuiting, staat ook gewoon in onze grondwet, "behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet". Echter, zoals ik een aantal pagina's geleden al zei: die wet is in Nederland extreem ruim, je hebt pas een probleem zodra je aanzet tot geweld, racisme of discriminatie. Erdogan een geitenneuker noemen doet dat niet. Dat is gewoon iemand uitschelden. Niet netjes, maar voor de wet niet strafbaar.

En zo hoort het imo ook te zijn. Zeker staatshoofden, zeker Erdogans als Erdogan moet je tot het bot kunnen beledigen zonder problemen.

De enige reden waarom ik nog vrij mild over Erdogan ben, is omdat hoewel ik vrijheid van meningsuiting heb, ik weet dat de mods het niet goed keuren als ik hem consistent "klootzak" "dictator" "fascistische kloothommel" "geitenneuker" of combinaties daarvan noem. Terwijl ik hem dat echt wel vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da.Rock
  • Niet online
Maar Erdogan mag je daar, volgens Nederlandse wetgeving, niet voor aanklagen? Dus je vind dat je boven de Nederlandse wet staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
sekeroglan schreef op zondag 24 april 2016 @ 20:20:
[...]

Da.Rock schreef op zondag 24 april 2016 @ 20:20:
[...]
Er bestaat dus helemaal geen totale vrijheid van meningsuiting. En hoe oud die wet is, is in deze niet relevant.

Overigens hebben sommige mensen een beetje vreemde definitie van kritiek. Iemand kinderachtig uitschelden en dat onder kritiek of vrijheid proberen te schuiven. Grow up.
Er is een groot verschil tussen wat ik zelf normaal en netjes vind, en wat ik vind dat moet kunnen. Ik ben niet iemand die gaat lopen schelden op de koning of andere politicie. Ik hou er ook niet van als iemand alleen maar loopt te schelden puur omdat die persoon dat leuk vind of puur om gewoon lomp en irritant te zijn.

Het probleem is alleen dat wat jij beledigen vind een ander persoon humor vind, bijvoorbeeld bij onze Duitse komiek of wat Hans Teeuwen verteld heeft. Dat van Hans vond ik bijvoorbeeld niet echt grappig, maar iemand anders weer wel. En daarom vind ik dat hij dit gewoon moet kunnen zeggen, dat meneer Erdogan daar niet tegen kan is zijn probleem. Dan moet je maar een wat dikkere huid krijgen. Mensen willen opsluiten voor zulk soort dingen slaat gewon echt helemaal nergens op. Dat een kereltje van 14 boos word als dit over hem gezegd word kan ik snappen, maar dat je als een staatshoofd hier niet boven kan staan of het gebruikt voor je eigen politieke agenda is gewoon compleet kansloos.

Je kan geen grens trekken tussen wat humor is en 1000'en mensen leuk vinden en 1 persoon niet. Jammer dan voor die ene persoon dan klikt ie de boodschap maar lekker weg. Je kan niet zeggen dat je dit wel mag zeggen en dat niet mag zeggen, daarom vind ik dat je alles moet kunnen zeggen. Ik vind het nergens op slaan als je op twitter gaat lopen schelden over iemand, maar gelukkig mag je dat wel doen. Op het moment dat je bepaalde dingen niet meer mag zeggen ga ja als samenleving terug naar 1700. Dan liever dat je alles gewoon mag zeggen, hoe hard, aso of lomp dat soms ook kan zijn.

Wat dat bereft ben ik het ook prima eens met de huidige wetten. Je mag alles roepen, hoe ondoordacht of lomp dan ook. Zodra je echter gaat oproepen tot geweld word het voor mij anders. Dus gelukkig leef ik hier in NL waar meneer Teeuwen de meest belachelijke dingen kan roepen en hij daarvoor niet opgepakt word. Zodra dat wel gebeurt gaan we terug naar het stenen tijdperk en zijn we als samenleving geen stap verder gekomen.

[ Voor 8% gewijzigd door PilatuS op 24-04-2016 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
Da.Rock schreef op zondag 24 april 2016 @ 20:34:
Maar Erdogan mag je daar, volgens Nederlandse wetgeving, niet voor aanklagen? Dus je vind dat je boven de Nederlandse wet staat?
Nee zo werkt dat gelukkig niet in Nederland. Erdogan mag aangifte doen. Dat is het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

pacificocean schreef op zondag 24 april 2016 @ 20:42:
[...]

Nee zo werkt dat gelukkig niet in Nederland. Erdogan mag aangifte doen. Dat is het.
En vervolgens wordt er niks mee gedaan :+

Nee, echt, er zijn zoveel stappen. Sowieso moet de politie er eerst een daadwerkelijke zaak van maken, nou, de kans dat dat gebeurd met 1 aangifte is nihil. Zeker omdat ik een niemand ben die dit zegt op een tech-forum. Ik ben geen Arjen Lubach die dit zegt op een goed bekeken TV programma. Al komt hij er ook wel mee weg, zie Hans Teeuwen

Maar, stel ze maken wel een zaak, gaan ze naar het OM. Dan kan het OM alsnog besluiten dat ze niet gaan vervolgen. En dat gebeurd dus heel vaak met belediging.

Dan kan het nog zijn dat ze alsnog via een procedure verplicht worden om mij alsnog te vervolgen, maar kunnen ze bij de rechter eisen dat er geen straf komt. Dit is wat er gebeurde bij de eerste strafzaak tegen Wilders, het OM moest Wilders vervolgen, maar vroeg vervolgens om hem vrij te pleiten

Vervolgens komt de rechter en die besluit of ik schuldig ben, en zo ja, of ik gestraft wordt, en zo ja, wat die straf is. En die straf is in Nederland altijd zeer laag.

Dus, kortom, als de sterren op de juiste plaats staan, mag ik 50 euro aftikken omdat ik Erdogan een geitenneuker noemde. Woehoe!

En dat is direct het hele verschil tussen een flink deel van de EU en Turkije: In NL is de kans zeer klein dat je een probleem hebt, in Turkije is de kans zeer klein dat je geen probleem hebt.

Ja, ik vind hoe het in Nederland echt veel beter, je moet namelijk gewoon kritiek kunnen hebben op de regering, of andermans regering.

Stel dat Erdogan morgen besluit dat niet voor hem stemmen bij een stembusgang kritiek op hem is, want, je bent het dan blijkbaar niet hem eens, dus heb je kritiek op hem. Dus iedereen die niet op hem stemt gaat de bak in.

Stel hij besluit dat de oppositie niet meer mag bestaan, omdat de oppositie hem niet steunt, dus kritiek op hem heeft. Dan heb je een mooie 1-partijstaat.

Een "stel hij sluit morgen een krant, omdat die krant hem niet steunt..." hoef ik al niet meer te maken, en dat zegt toch echt wel genoeg over hoe de wind nu in Turkije waait :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Da.Rock
  • Niet online
Maar die wetgeving bestaat netzoals dat de oppositie bestaat en zelfs ministers van de huidige regering voor hoer uitmaakt zonder dat Erdogan daar iets tegen kan doen. Maar dat past natuurlijk niet in het beeld van een almachtige Erdogan zoals dat hier wordt geschetst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
Da.Rock schreef op zondag 24 april 2016 @ 21:12:
Maar die wetgeving bestaat netzoals dat de oppositie bestaat en zelfs ministers van de huidige regering voor hoer uitmaakt zonder dat Erdogan daar iets tegen kan doen. Maar dat past natuurlijk niet in het beeld van een almachtige Erdogan zoals dat hier wordt geschetst.
Het probleem is juist dat zodra die persoon in Turkije komt dat Erdogan er wel wat tegen doet.Dus mensen durven niks te zeggen omdat ze misschien ooit in de toekomst in Turkije komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Da.Rock schreef op zondag 24 april 2016 @ 21:12:
Dus omdat niet alles totaal klote is aan Turkije/Erdogan, valt het allemaal wel mee?

Dat is hooguit jouw mening, mijn mening is dat Turkije er slecht voor staat, en dat dat vooral de schuld is van iemand met fascistische trekjes, luisterend naar de naam Erdogan.

Buitenlandse journalisten oppakken, kranten sluiten, kliklijnen openen, 20000 mensen voor de rechter slepen omdat ze kritisch zijn, dat zijn dingen die simpelweg niet goed te praten zijn. Dat is gewoon stuff die thuishoort in een dictatuur, en het is meer dan terecht dat daar felle kritiek op is.

Wel grappig, de enige mensen die niet kunnen toegeven dat Turkije verkeerd bezig is, zijn de Turken zelf. Dat zag je ook in het vorige topic. Op valide punten wordt niet ingegaan, en er wordt van alles met de haren erbij getrokken om maar te laten zien dat Turkije nog best okay is.

Protip: Turkije is niet okay. Turkije zit inmiddels op DDR niveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sekeroglan

sekeroglan

Bezint eer ge begint.

pacificocean schreef op zondag 24 april 2016 @ 21:18:
[...]

Het probleem is juist dat zodra die persoon in Turkije komt dat Erdogan er wel wat tegen doet.Dus mensen durven niks te zeggen omdat ze misschien ooit in de toekomst in Turkije komen.
Dit gebeurt gewoon in Turkije.

Erdogan wordt daar voor alles uitgemaakt en tot op heden behalve geldboetes niemand ervoor naar de gevanissen gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
sekeroglan schreef op zondag 24 april 2016 @ 21:22:
[...]

Dit gebeurt gewoon in Turkije.

Erdogan wordt daar voor alles uitgemaakt en tot op heden behalve geldboetes niemand ervoor naar de gevanissen gegaan.
oh geldboetes is geen straf 8)7
Maar lees eens wat internationale media.
offtopic:
[quote]Rukapul schreef op zondag 24 april 2016 @ 20:22:
[...]

Je hebt het tegen iemand die de Armeense genocide ontkent.

[/quote]
Daar is trouwens verdacht weinig aandacht voor. Juist vandaag de 101 jarige herdenking

[ Voor 29% gewijzigd door pacificocean op 24-04-2016 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sekeroglan

sekeroglan

Bezint eer ge begint.

RobinHood schreef op zondag 24 april 2016 @ 21:19:
[...]

Dus omdat niet alles totaal klote is aan Turkije/Erdogan, valt het allemaal wel mee?

Dat is hooguit jouw mening, mijn mening is dat Turkije er slecht voor staat, en dat dat vooral de schuld is van iemand met fascistische trekjes, luisterend naar de naam Erdogan.

Buitenlandse journalisten oppakken, kranten sluiten, kliklijnen openen, 20000 mensen voor de rechter slepen omdat ze kritisch zijn, dat zijn dingen die simpelweg niet goed te praten zijn. Dat is gewoon stuff die thuishoort in een dictatuur, en het is meer dan terecht dat daar felle kritiek op is.

Wel grappig, de enige mensen die niet kunnen toegeven dat Turkije verkeerd bezig is, zijn de Turken zelf. Dat zag je ook in het vorige topic. Op valide punten wordt niet ingegaan, en er wordt van alles met de haren erbij getrokken om maar te laten zien dat Turkije nog best okay is.

Dus als wij het er niet mee eens zijn kan dat niet?

Welke valide punten heb je het erover? Het is een en ieder zijn recht om een aanklacht in te dienen. we hebben rechters die dan tot een uitspraak komen wie er gelijk heeft.

Tot op heden is niemand opgepakt door kritisch te zijn. Alleen aanklacht voor bledigen etc. Dit betekent niet dat ik het goedkeur maar het is wel een feit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sekeroglan

sekeroglan

Bezint eer ge begint.

pacificocean schreef op zondag 24 april 2016 @ 21:25:
[...]

oh geldboetes is geen straf 8)7
Maar lees eens wat internationale media.
Geef ik dat ergens aan?

Mijn menig is dat onder vrijheid van meningsuiting niet alles gezegd en gedaan kan worden.

Dat jij dat vind is jouw goed recht.

In de zaak Erdogan/Duitse komiek zien we wel wat de wet ervan vind.(mijn menig erover is dat hij mag zeggen wat hij wil, al vind ik persoonlijk iemand uitmaken voor pedefiel niet kunnen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da.Rock
  • Niet online
RobinHood schreef op zondag 24 april 2016 @ 21:19:
[...]

Ik geef geen waardeoordeel maar doe enkel een constatering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
sekeroglan schreef op zondag 24 april 2016 @ 21:29:
[...]

Dus als wij het er niet mee eens zijn kan dat niet?

Welke valide punten heb je het erover? Het is een en ieder zijn recht om een aanklacht in te dienen. we hebben rechters die dan tot een uitspraak komen wie er gelijk heeft.

Tot op heden is niemand opgepakt door kritisch te zijn. Alleen aanklacht voor bledigen etc. Dit betekent niet dat ik het goedkeur maar het is wel een feit.
Er zijn toch meerdere mensen die daar anders over denken:
https://www.amnesty.nl/repressieve-wetgeving-in-turkije

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In hoeverre ging men in Turkije om met dit soort zaken voordat Erdogan aan het bewind kwam? En in hoeverre ondersteund (een merendeel van) de bevolking de huidige koers?
Dat die koers grotendeels conservatief is en in economische zin het land verbeterd zal veel inwoners aanspreken. Maar op het vlak van persvrijheid is het wel degelijk achteruit gegaan en dat werk o.a. corruptie ook in de hand. Op de lange termijn zal dit het land economisch schaden en zal het land meer politiek geïsoleerd raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:43

Dido

heforshe

sekeroglan schreef op zondag 24 april 2016 @ 21:29:
Dus je stelt dat Amnesty gewoon liegt? Boude bewering.

Ofstel je nou dat het prima is om iemand te arresteren, aan te klagen, een jaar in voorarrest te laten zitten... zolang je maar zegt dat het om belediging gaat?

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-08 14:23
[...]

Offence it taken, not given. En gelukkig zijn er een hoop mensen die dat wel door hebben. Zou een grote bende worden zeg als je iemand mag laten oppakken omdat je beledigd bent. Och gossie toch, heeft die boze meneer iets stouts gezegd :'(
Lijkt mij duidelijk als dit de richting is die Turkije op wil ze voorlopig echt nog helemaal niets in de EU te zoeken hebben.
Iemand beledigen mag gewoon, gelukkig, in Nederland. Echt te bizar voor woorden dat iemand uit een ander land gaat lopen huilen hier, of dat nou een staatshoofd of inwoner is doet er niet toe. De regel is oud en was nooit van toepassing (net zoals de godslastering regel). Kon dus geen kwaad om deze te laten bestaan omdat het eruit slopen vrij veel tijd/moeite/geld kost, zeker tov het nooit hoeven toepassen van een onzinnige regel. Tot nu toe. Dus wmb zsm eruit halen en, in dit geval, Erdogan lekker in zijn sop laten gaar koken. Voortschrijdend inzicht zullen we maar zeggen....

[ Voor 45% gewijzigd door thewizard2006 op 25-04-2016 09:29 ]

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-08 23:48

MrSleeves

You'll thank me later.

thewizard2006 schreef op maandag 25 april 2016 @ 09:17:
[...]

Offence it taken, not given. En gelukkig zijn er een hoop mensen die dat wel door hebben. Zou een grote bende worden zeg als je iemand mag laten oppakken omdat je beledigd bent. Och gossie toch, heeft die boze meneer iets stouts gezegd :'(
Doet met erg denken aan Teeuwen bij die Dames van Halal. Veel van wat hij daar zegt (waar hij overigens niemand beledigt, althans, ga ik vanuit) is ook op Turkije van toepassing.

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
thewizard2006 schreef op maandag 25 april 2016 @ 09:17:
... Offence it taken, not given....
Elke (emotionele of rationele) reactie op een gebeurtenis is taken, not given, maar dat wil niet zeggen dat je niet zou mogen reageren op een gebeurtenis, of dat dat eventueel niet zelfs verstandig zou zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door begintmeta op 25-04-2016 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 15:56
Vannacht ingebroken in woning Umar:
http://www.nrc.nl/nieuws/...ng-ebru-umar-opengebroken

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
begintmeta schreef op maandag 25 april 2016 @ 09:59:
[...]

Elke (emotionele of rationele) reactie op een gebeurtenis is taken, not given, maar dat wil niet zeggen dat je niet zou mogen reageren op een gebeurtenis, of dat dat eventueel niet zelfs verstandig zou zijn.
Maar wat is je punt? Volgens mij begrijp je het idee achter de quote dan niet :)

[ Voor 7% gewijzigd door thewizard2006 op 25-04-2016 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Laatst online: 10:09

FunkyTrip

Funky vidi vici!

sekeroglan schreef op zondag 24 april 2016 @ 21:22:
Ik heb wel enige achtergrondartikelen daarover gelezen. Als ik het goed begrijp zijn er werkelijk ongelooflijk veel journalisten in de Turkse cultuur en die mogen tot op zekere hoogte kritisch zijn? Van wat ik ook gelezen heb wordt er soms 'random' opgetreden afhankelijk van welke Turkse rechter je treft.

De rode lijn is echter wel dat Erdogan langzaam maar zeker de teugels steeds strakker aantrekt. Het aantal 'random' optredens tegen kritische journalisten stijgt. Dat kun je toch niet ontkennen? Of je nu wel of niet kritisch bent op de EU en/of de gekleurdheid van de media hier, het lijkt mij helder dat Erdogan een kant uit gaat die niet goed is voor Turkije. De vrijheden en praktische oplossingen waardoor hij vadertje Erdogan werd genoemd worden een voor een omgesmolten tot een dictatuur. Het lijkt net of veel Turken niet in de gaten hebben dat ze als een kikker in de snelkookpan zitten. Waarschijnlijk enigszins verblindt door de sterke nationalistische cultuur (Erdogan is en blijft wel *onze* Erdogan!). Extreme trots (en Turken bezitten wel degelijk een veel sterkere trots dan andere landen) kan ook tegen je werken omdat het je vermogen tot zelfreflectie ondermijnt.

Mijn voorspelling is dat de AKP het komende decennium geen ruimte meer overlaat voor oppositie en als Erdogan al niet aan de macht blijft, dan zal het een marionet zijn waarbij hij gewoon aan de touwtjes blijft trekken. Een Putintje.

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireBladeX
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:43
Naja jullie bekijken de hele zaak uit jullie eigen perspectief en oordelen daar vanuit. Prima, maar doe jezelf een plezier om het ook uit een andere kant te bekijken. Kritische blikken zijn enorm waardevol, ook in mijn beroep. Zonder een kritische blik van collega's en of buitenstaanders, ga je als maatschappelijk werker niet ver schoppen. Waar ga ik naar toe? Zolang kritiek onderbouwt is met argumenten zal niemand (tenzij je totale dictatuur leeft) enorm veel problemen of ophef doen oplaaien. Het gaat erom dat deze Komiek maar ook als je de stukken van Umar leest, ongefundeerde, zeer beledigende uitspraken zijn. Je moet als staatshoofd laten zien hoe je ermee opgaat. Wat jij uit jouw cultuur juist vind, betekent niet dat dezelfde keuze gerespecteerd wordt door een andere cultuur. Nederland en Europa hebben geen dominante cultuur meer, maar in Turkije is dat nogal anders. Het gaat niet om beter of slechter (dat blijft persoonlijk) maar het is anders. In Nederland niet reageren op beledigende opmerking wordt als kracht gezien maar dat kan in andere culturen als zwakte gezien worden. Vaak hebben mensen de neiging om hun eigen cultuur als maatstaf te nemen en andere culturen op te bekritiseren.

Ik vind vanuit mijn opvoeding dat je gewoon respect moet hebben voor mensen. Je gaat vriendelijk met elkaar om. Grapjes maken tot een bepaalde hoogte en lever waar nodig beargumenteerde kritieken. Maar ongefundeerd beledigen om aandacht te trekken vind ik persoonlijk not done. Of het nu de Willem Alexander, Erdogan, de buurman of Vladmir is, maak ik geen onderscheid in. Het is heel makkelijk om ieder staatshoofd te bekritiseren op hun beleid.

Waarom het in deze instantie doet oplaaien is dat de grappen naar de Staatshoofd ook persoonlijk wordt opgepakt door mensen met een Turkse achtergrond. Je moet een cultuur kennen voordat je erover oordeelt (sowieso vind ik dat je uberhaubt nooit het recht hebt om een andere cultuur te oordelen maar goed. Turkije is samenhorigheid een ding. Beledig je een, beledig je allen. Laat het nu wezen dat Turken/Moslims al vaker voor geitenneukers zijn uitgemaakt (door komieken en andere publiekelijke figuren). Het is land met enorme trotsheid. Laat mensen dan ook in hun eigen waarde.

Dat is ook mijn enig bijdrage. Ik vind goed dat mensen die een publieke rol hebben zo openbaar beledigen, ook vervolgd worden. Zij zorgen ervoor dat het standaard van de maatschappij verlaagt wordt. Het is 'oke' om Erdogan te beledigen. Een volgende stap is de hele Turkse bevolking beledigen ... en daarna gaan we individuele Turken beledigen. Wat bereik je ermee? Gelijk naar gedicht van de komiek zag ik allemaal plaatjes van o.a. radiozenders langskomen die ook plaatjes van geiten hadden gepost. Die commentaren van andere mensen... dan kan je mij niet overtuigen dat er in Nederland geen sprake is van discriminatie.

Daarnaast is er selectieve vrijheid van meningsuiting. Probeer dezelfde belediging over moslims maar te maken tegenover joden. Beledigingen tegenover moslims is vrijheid van meningsuiting en beledigingen tegenover joden is gelijk antisemitisme.

Puntje op paaltje; Vrijheid van meningsuiting is niet recht hebben op te beledigen & te discrimineren. Waar trek je de lijn? Dat bepaald iedere persoon zelf (en dus ook de staatshoofd). De rechtelijke macht doet daarover een uitspraak. Prima systeem toch?

Als je met mensen wilt discuseieren over de Turkse beleid en wat er gebeurt in Turkije, raadt ik DutchTurks te volgen. Maar goed let wel op dat Esther Voet het 'monitort'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
FireBladeX schreef op maandag 25 april 2016 @ 13:41:
Daarnaast is er selectieve vrijheid van meningsuiting. Probeer dezelfde belediging over moslims maar te maken tegenover joden. Beledigingen tegenover moslims is vrijheid van meningsuiting en beledigingen tegenover joden is gelijk antisemitisme.
Buiten je stereotypering van beledigen, de context is anders: een holocaust doet (gelukkig) wat met onze collectieve gevoeligheid. Daarnaast, volgens mij hebben Joden een incasseringsvermogen als geen andere groep.

Je kunt met kritiek, tot hatelijke kritiek aan toe, op een aantal manier omgaan. Lange tenen laten groeien heeft nooit gewerkt. Negeren daarentegen wel. Zie het eind van YouTube: Stephen Fry on Political Correctness and Clear Thinking
Puntje op paaltje; Vrijheid van meningsuiting is niet recht hebben op te beledigen & te discrimineren.
Gelukkig wel. Fatsoen is niet verplicht, en een recht op lange tenen vind ik ook nergens terug.
Waar trek je de lijn? Dat bepaald iedere persoon zelf (en dus ook de staatshoofd). De rechtelijke macht doet daarover een uitspraak. Prima systeem toch?
Eens. Vrijheid van meningsuiting betekend niet vrijheid van toetsing: als je ver gaat, kan het slachtoffer de rechter laten toetsen en dat is een groot goed.

Maar laten we een kleinzerige dictator nou maar niet als typisch geval nemen. Als je er als staatshoofd niet tegen kunt geitenneuker genoemd te worden, is het droevig met je gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twerk
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 00:00
Waarom het in deze instantie doet oplaaien is dat de grappen naar de Staatshoofd ook persoonlijk wordt opgepakt door mensen met een Turkse achtergrond. Je moet een cultuur kennen voordat je erover oordeelt (sowieso vind ik dat je uberhaubt nooit het recht hebt om een andere cultuur te oordelen maar goed. Turkije is samenhorigheid een ding. Beledig je een, beledig je allen. Laat het nu wezen dat Turken/Moslims al vaker voor geitenneukers zijn uitgemaakt (door komieken en andere publiekelijke figuren). Het is land met enorme trotsheid. Laat mensen dan ook in hun eigen waarde.

Dat is ook mijn enig bijdrage. Ik vind goed dat mensen die een publieke rol hebben zo openbaar beledigen, ook vervolgd worden. Zij zorgen ervoor dat het standaard van de maatschappij verlaagt wordt. Het is 'oke' om Erdogan te beledigen. Een volgende stap is de hele Turkse bevolking beledigen ... en daarna gaan we individuele Turken beledigen. Wat bereik je ermee? Gelijk naar gedicht van de komiek zag ik allemaal plaatjes van o.a. radiozenders langskomen die ook plaatjes van geiten hadden gepost. Die commentaren van andere mensen... dan kan je mij niet overtuigen dat er in Nederland geen sprake is van discriminatie.

Als je met mensen wilt discuseieren over de Turkse beleid en wat er gebeurt in Turkije, raadt ik DutchTurks te volgen. Maar goed let wel op dat Esther Voet het 'monitort'
Nee dat maak jij ervan als iemand uitspraken doet over Erdogan heeft hij het niet over alle Turken. Daar wringt de schoen. En de stap dat het vervolgens oké is om alle Turken/moslims te beledigen valt gewoon netjes onder Artikel 137c dat is namelijk Racisme en dat mag niet. Als een Turk zich beledigd voelt als Erdogan wordt beledigd is dat zijn probleem.

Trouwens het niveau Dutchturks is ongeveer nu.nl triest die pagina. 95% van de post is of Turkije ophemelen of Nederland bashen met betrekking tot racisme, geeft een wel heel eenzijdig beeld. Koerden die daar in discussie gaan worden massaal aangevallen uitgemaakt voor terrorist etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Naja jullie bekijken de hele zaak uit jullie eigen perspectief en oordelen daar vanuit. Prima, maar doe jezelf een plezier om het ook uit een andere kant te bekijken. Kritische blikken zijn enorm waardevol, ook in mijn beroep. Zonder een kritische blik van collega's en of buitenstaanders, ga je als maatschappelijk werker niet ver schoppen. Waar ga ik naar toe? Zolang kritiek onderbouwt is met argumenten zal niemand (tenzij je totale dictatuur leeft) enorm veel problemen of ophef doen oplaaien.
In Turkije zit je dus al op dit niveau, getuige de kranten die gesloten zijn. Daar stonden echt geen beledigende teksten in over Erdogan, maar vooral kritische stukken over hem, en vast ook de nodige pro-Koerdische dingen.
Het gaat erom dat deze Komiek maar ook als je de stukken van Umar leest, ongefundeerde, zeer beledigende uitspraken zijn.
"Zeer beledigend" is vooral een mening. "Je kiest ervoor om beledigd te zijn" vind ik te kort door de bocht, sommige dingen zijn inderdaad zo kwetsend dat een normaal mens niet anders kan doen dan beledigd zijn, echter, de vraag is heel erg wat je ermee doet, en toch ook wel hoe erg je het aantrekt. Zeker als staatshoofd, zeker als je iemand bent als Erdogan moet je gewoon een dikke huid hebben.

Rutte refereerde daar ook naar, maakte er zelfs een grapje van: Als iedereen die kritiek op hem heeft gehad niet meer het land in kwam, was het heel rustig in Nederland. Hij kiest ervoor om er niks mee te doen, hij kiest er voor om er een grapje over te maken.

Hell, Willem Alexander kiest ervoor om LuckyTV, waar hij regelmatig als een soort debiel wordt neergezet, niet aan te klagen. Volgens mij heeft hij zelfs een gezegd dat hij het best grappig vond.

Keuzes. En inderdaad, vanuit ons oogpunt maakt Erdogan hele rare keuzes.
Je moet als staatshoofd laten zien hoe je ermee opgaat. Wat jij uit jouw cultuur juist vind, betekent niet dat dezelfde keuze gerespecteerd wordt door een andere cultuur. Nederland en Europa hebben geen dominante cultuur meer,
Nederland en Europa hebben wel degelijk een cultuur, niet alles is daarin op Europees niveau gelijk, maar bepaalde dingen zijn wel dominant, zoals persvrijheid, vrijheid van meningsuiting en gewoon kunnen zeggen over je regering wat je wilt. Dat zijn waardes die je overal in west-europa tegenkomt.

Wij zijn niet schuimbekkend nationalistisch [hoewel, ex-oostbloklanden kunnen er wel wat van], maar dat is heel wat anders dan "cultuur". De gemiddelde west-europeaan is heus wel trots op waar hij vandaan komt, op zijn land of regio, en de specifieke cultuur daar, echter, je kan daar gewoon kritiek op hebben zonder dat je direct uitgescholden wordt. En zelfs een diep-Fries, imo wel het meest nationalistische wat je in Nederland zal krijgen, zal, schoorvoetend, wel toegeven dat niet alles in Friesland geweldig is.

Dat doen de turken in dit topic, en dat eerder gelinkte topic, niet.
maar in Turkije is dat nogal anders. Het gaat niet om beter of slechter (dat blijft persoonlijk) maar het is anders. In Nederland niet reageren op beledigende opmerking wordt als kracht gezien maar dat kan in andere culturen als zwakte gezien worden. Vaak hebben mensen de neiging om hun eigen cultuur als maatstaf te nemen en andere culturen op te bekritiseren.
Ja, zij zijn anders, echter, respect gaat twee kanten uit, en daar gaat het hier helemaal verkeerd.

Dat je in Turkije zelf Erdogan geen geitenneuker mag noemen is tot daar aan toe. Eigen land, eigen cultuur, eigen regels.

Echter, het probleem is dat Erdogan, en heel wat Turken met hem, vinden dat je dat ook in andere landen niet mag doen. Terwijl het onze cultuur is om te mogen wat we maar willen, over wie we maar willen.

Dus, ik kan het gewoon net zo hard omdraaien: Turkije/Turken/Erdogan houdt geen rekening met onze cultuur! We worden onderdrukt!

De leuke kanttekening is overigens dat Turkije heel graag bij de EU wilt horen, daarbij hoort een bepaalde cultuur, en die cultuur is dat je gewoon kritiek mag hebben op staatshoofden, en dat je ze ook mag beledigen. Althans, dat is de theorie. Hongarije laat wel zien dat de praktijk anders is.
Ik vind vanuit mijn opvoeding dat je gewoon respect moet hebben voor mensen. Je gaat vriendelijk met elkaar om. Grapjes maken tot een bepaalde hoogte en lever waar nodig beargumenteerde kritieken. Maar ongefundeerd beledigen om aandacht te trekken vind ik persoonlijk not done. Of het nu de Willem Alexander, Erdogan, de buurman of Vladmir is, maak ik geen onderscheid in. Het is heel makkelijk om ieder staatshoofd te bekritiseren op hun beleid.
100% mening en opvoeding. Leuk voor jou, maar andere mensen kunnen gewoon een andere mening hebben, en daar is niks mis mee.

Daarom hebben we ook een grondwet, en geen grondmening. Een wetboek en geen meningboek. De grondwet is heel duidelijk, vrijheid van meningsuiting. Mocht iemand vinden dat jij beledigend/opruiend/racistisch bezig is, dan kun je een aanklacht indienen, en ziet oa. het OM wel wat ermee gebeurt. Gelukkig kun je in Nederland heel ver gaan eer je volgens de rechter strafbaar bezig bent als het over beledigen gaat.
Het is echt je eigen keuze om beledigt te zijn als ik alleen Erdogan uitmaak voor een geitenneukende klaplul. Ik snap werkelijk niet hoe je dan "als volk" beledigt kan zijn. Kijk, als je zegt "iedere Turk is een geiteneukende klaplul", dan kan ik begrijpen dat het voor het hele volk beledigend is, maar, die Duitser heeft 100% alleen maar Erdogan beledigt.

"Wij" laten de Turken gewoon in hun waarde, want wij schelden Turken niet uit. Wij schelden ene Erdogan uit. Over zijn "waarde' , tja, iemand die doet zoals hij doet heeft imo alle reden om tot de grond toe afgebrand te worden.
Dat is ook mijn enig bijdrage. Ik vind goed dat mensen die een publieke rol hebben zo openbaar beledigen, ook vervolgd worden. Zij zorgen ervoor dat het standaard van de maatschappij verlaagt wordt.
Dat klinkt fascistisch. Het volk beslist over de maatschappij. Als het volk dat persoon grappig vind, so be it. Je kan niet helemaal 1984 gaan om maar "de maatschappij" te beschermen.

De maatschappij, dat ben jij!

Vind jij het niveau te laag? Best. Jouw mening. Wil je het niveau opkrikken? Leef je uit, doe je best. Ga in dialoog. Ga niet shit verbieden puur omdat JIJ vind dat het niet kan, want zo maak je geen vrienden.
Het is 'oke' om Erdogan te beledigen. Een volgende stap is de hele Turkse bevolking beledigen ... en daarna gaan we individuele Turken beledigen.
Ah, natuurlijk, de slippery slope. Net als de slachtofferrol verplicht bij nationalisme.[
quote]
Wat bereik je ermee?
[/quote]
Luchtigheid, humor, vrolijke mensen, kritiek op iemand die dat verdient, hopelijk bewustwording.

Wat bereik je ermee om iedereen die jouw mening niet heeft te straffen?
Gelijk naar gedicht van de komiek zag ik allemaal plaatjes van o.a. radiozenders langskomen die ook plaatjes van geiten hadden gepost. Die commentaren van andere mensen... dan kan je mij niet overtuigen dat er in Nederland geen sprake is van discriminatie.
Discriminatie is gewoon strafbaar en kun je melden, kun je ook een strafzaak over beginnen.
Dat is inderdaad een probleem, daar geef ik je gelijk in. Echter, welke kant moeten we op? Meer verbieden, of meer toestaan? Ik ben voor dat laatste.
Puntje op paaltje; Vrijheid van meningsuiting is niet recht hebben op te beledigen & te discrimineren. Waar trek je de lijn? Dat bepaald iedere persoon zelf (en dus ook de staatshoofd). De rechtelijke macht doet daarover een uitspraak. Prima systeem toch?
Totdat Erdogan zich gaat bemoeien met ons systeem. Dat is direct het hele punt in deze discussie. Voor ons werkt dit prima. Voor Erdogan niet.

Wie heeft er dan een probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
thewizard2006 schreef op maandag 25 april 2016 @ 12:56:
[...]

Maar wat is je punt? Volgens mij begrijp je het idee achter de quote dan niet :)
Het punt is dat de quote niet echt een interessant punt weergeeft/een dooddoener is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
begintmeta schreef op maandag 25 april 2016 @ 14:36:
[...]

Het punt is dat de quote niet echt een interessant punt weergeeft/een dooddoener is.
Op de man hoeft niet.

[ Voor 74% gewijzigd door DaniëlWW2 op 25-04-2016 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Waarom heb je het gepost/wat wilde jer ermee zeggen?

[ Voor 48% gewijzigd door DaniëlWW2 op 25-04-2016 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
Als inleiding voor de reactie op sekeroglan om aan te tonen waar de schoen al gelijk knelt. Het gaat er nu namelijk om (in zijn ogen en die van vele Turken) dat de givers (Teeuwen, Duitse Komiek) de "kwade" zijn terwijl de taker (Erdogan in dit geval) de uiteindelijke is die er wel/of niet wat mee doet.
Dat kan je dan weer opsplitsen in de categorie aanzetten tot haat/gewel of huilie huillie doen. En dat laatste is wat Erdogan doet maar wat zo ontzettend erg door de Turkse kant wordt verdedigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Zoals ik aangeef is het altijd te 'taker' die er wat mee doet, of de 'giver' nou wat heeft gezegd, een draai om de oren heeft gegeven of een bezemsteel rectaal heeft opgestoken. Waar het om draait is of de taker het 'opportuun acht' te reageren. Of de 'giver' daadwerkelijk iets 'kwalijks' heeft 'gegeven' en of daar iets mee moet gebeuren is uiteindelijk aan ieders oordeel en de 'machthebber' kan dan desgewenst verdere consequenties verbinden aan die actie van de 'giver'.

Ik weet niet of Erdogan zich daadwerkelijk 'offended' voelt door Böhmermann, het enige dat ik weet is dat hij het kennelijk zinnig vind erop te reageren, en dat er 'maatschappelijk geaccepteerde/gebaande' wegen zijn dat te doen. Internationaal doet hij daar volgens mij niet verstandig aan, maar nationaal zou dat best wel eens anders kunnen liggen, en uiteindelijk bevind zich daar zijn machtspositie. En wellicht is hij ook daadwerkelijk dermate geraakt door wat is gezegd dat hij wil reageren, dat kan ik hem dan moeilijk kwalijk nemen, ook al had ik me vermoedelijk (want zeker weet ik dat niet) niet dermate geraakt gevoeld.

[ Voor 12% gewijzigd door begintmeta op 25-04-2016 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Op de man hoeft niet.

Gelukkig doet een "mening" er niet toe bij de vrijheid van meningsuiting. Of alles mag gezegd worden (met daarop één uitzondering: namelijk aanzetten tot geweld) of niets mag gezegd worden.

[ Voor 25% gewijzigd door DaniëlWW2 op 25-04-2016 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Dat is een beetje waar Erdogan het om te doen is. Of je hem een lummel vindt of dat je als onderzoeksjournalist een halve Watergate ontdekt bij erdogan; in beide gevallen is het een aanval op zijn goede naam en wordt je opgepakt wegens staatsgevaarlijke zaken.

Op deze manier weet Erdogan dus de lijken in z'n kast te verbergen zonder de deur dicht te hoeven houden. En wij faciliteren dat ook allemaal. En dat is eigenlijk een beetje een probleem dat Teeuwen/Maassen maken, door Ergogan lul te noemen trekken ze op een andere manier aandacht zodat Erdogan met dezelfde maatregelen echte onderzoeksjournalisten kan laten verdwijnen. gewoon, op dezelfde hoop.

En al die Turken in Europa trappen erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FireBladeX heeft wel een punt dat er wel erg eenzijdig naar de zaken wordt gekeken. Als je daarmee je eigen mening wilt onderbouwen prima maar of het overtuigend werkt naar de tegenpartij is waarschijnlijk minder effectief.

Denk dat je meer resultaat kan bereiken door aan te geven dat als Erdogan het constant zo op de spits drijft dit meer neigt naar populisme dan inhoudelijk op de kritiek die op hem wordt geleverd in te gaan. Het is dan ook vrij makkelijk om je er op zo'n manier vanaf te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Sja, de overheid waarschuwt al jaren om niet te zeggen dat je niet thuis bent via internet, social media, voicemail etc. Niet zo slim om het dan wel te doen. :+

Maar verder... sja ze zoekt het wel op als je in Turkije gaat zitten oreren over de lokale president terwijl je weet dat het niet gewaardeerd wordt. Heb er geen medelijden mee in ieder geval. Andere landen, andere gebruiken en daar heb je je als gast maar aan aan te passen imo.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13:10
Bastien schreef op maandag 25 april 2016 @ 18:26:
[...]
Maar verder... sja ze zoekt het wel op als je in Turkije gaat zitten oreren over de lokale president terwijl je weet dat het niet gewaardeerd wordt. Heb er geen medelijden mee in ieder geval. Andere landen, andere gebruiken en daar heb je je als gast maar aan aan te passen imo.
Geheel mee eens.
Verwijderd schreef op maandag 25 april 2016 @ 16:28:
[...]

Gelukkig doet een "mening" er niet toe bij de vrijheid van meningsuiting. Of alles mag gezegd worden (met daarop één uitzondering: namelijk aanzetten tot geweld) of niets mag gezegd worden.
Helemaal mee eens, iedereen mag alles zeggen wat hij/zij wil! Alleen moet iedereen ook accepteren dat er gevolgen aan zitten als een ander je hoort :). Als ik in de sportschool iedereen klootzak of homo ga noemen dan kan ik verwachten dat er fysiek geweld gebruikt wordt tegen mij. Als ik een politie agent op straat uitscheld dan kan ik ook een prent verwachten.

Daarnaast: als een Turks jongetje jou uitscheldt dan zie je dat ook als gebrek van opvoeding. Ik mag hopen dat je jouw zoon/dochter jou (later) ook straf geeft als hij/zij op school andere kinderen uit scheldt, als hij/zij jou een lul/klootzak/pedofiel/etc. noemt.

Bovenstaande situaties zijn er niet om geweld aan te zetten (want als iemand geweld tegen mij gebruikt is het toch zijn keuze?), maar geeft wel een duidelijke lijn aan tussen respectvol met elkaar omgaan en een mening hebben/geven.

Een mening hebben/geven is prima als dit niet gecombineerd gaat met schelden, vloeken op zinloos beledigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Bastien schreef op maandag 25 april 2016 @ 18:26:
[...]
Sja, de overheid waarschuwt al jaren om niet te zeggen dat je niet thuis bent via internet, social media, voicemail etc. Niet zo slim om het dan wel te doen. :+

Helaas werkt het dus niet andersom bij Erdogan en zijn volgers: Hier is het heel normaal om kritiek te hebben op de regering, maar ook daar denken Erdogan en kornuiten blijkbaar anders over.

Overigens vind ik "ander land, andere gebruiken" nou niet echt een argument. IS is quasi een land, moeten wij hun "gebruiken" ook maar goed vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Nu ook in Zwitserland: "de Erdogan is beledigd" show: Erdogan demands removal of 'offensive' Geneva photo:
Turkey has demanded that a photograph, blaming the death of a Turkish child on the Turkey’s President Recep Tayyip Erdogan, be removed from an exhibition in Geneva. The demand bears similarities to the prosecution of German satirist Jan Böhmermann. The Genevan authorities have confirmed that they have received a complaint from the Turkish consulate to Switzerland. Just like Germany, Swiss law contains a clause prohibiting insults towards foreign leaders.
Het wordt toch tijd dat onze medelanders van Turkse afkomst het patroon gaan zien en dit gedrag gaan veroordelen. De enige die Turkije voor gek zet is hun prima donna president.

[ Voor 4% gewijzigd door gambieter op 25-04-2016 18:50 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twerk
tweakerdennis schreef op maandag 25 april 2016 @ 18:35:
[...]

Geheel mee eens.

[...]

Helemaal mee eens, iedereen mag alles zeggen wat hij/zij wil! Alleen moet iedereen ook accepteren dat er gevolgen aan zitten als een ander je hoort :). Als ik in de sportschool iedereen klootzak of homo ga noemen dan kan ik verwachten dat er fysiek geweld gebruikt wordt tegen mij. Als ik een politie agent op straat uitscheld dan kan ik ook een prent verwachten.

Daarnaast: als een Turks jongetje jou uitscheldt dan zie je dat ook als gebrek van opvoeding. Ik mag hopen dat je jouw zoon/dochter jou (later) ook straf geeft als hij/zij op school andere kinderen uit scheldt, als hij/zij jou een lul/klootzak/pedofiel/etc. noemt.
Als iemand jou mishandeld, ook al heb je hem uitgescholden kan je gewoon aangifte doen grote kans dat je wint, uitdagen is geen excuus om geweld te gebruiken, hebben we allemaal al op de basisschool geleerd volgens mij. Everink noemde de vrouw van Badr Hari een hoer kreeg klappen van Badr, Badr wordt daar dan ook terrecht voor vervolgd.

Zie je het verschil tussen je kind straf geven en iets bij wet verbieden nou echt niet in? Dat je je kind ergens voor straft, betekent niet dat het ook per wet verboden moet zijn. Laten we een wet indienen om het te laat thuiskomen te verbieden 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
twerk schreef op maandag 25 april 2016 @ 19:07:
[...]

Als iemand jou mishandeld, ook al heb je hem uitgescholden kan je gewoon aangifte doen grote kans dat je wint, uitdagen is geen excuus om geweld te gebruiken, hebben we allemaal al op de basisschool geleerd volgens mij. Everink noemde de vrouw van Badr Hari een hoer kreeg klappen van Badr, Badr wordt daar dan ook terrecht voor vervolgd.

Zie je het verschil tussen je kind straf geven en iets bij wet verbieden nou echt niet in? Dat je je kind ergens voor straft, betekent niet dat het ook per wet verboden moet zijn. Laten we een wet indienen om het te laat thuiskomen te verbieden 8)7
Je geeft je kind straf omdat het respect moet tonen naar andere mensen (of het nou kinderen of volwassenen zijn). Ditzelfde respect zouden volwassenen ook voor elkaar moeten hebben :+

Ik bedoel, jij geeft je kind dan zeker geen straf omdat hij zich ook kan beroepen op vrijheid van meningsuiting? Of hebben we die vrijheid pas als we 18+ zijn en 'ouders' wordt vervangen door 'de wet'?

De vergelijking met laat thuiskomen raakt kant noch wal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

gambieter schreef op maandag 25 april 2016 @ 18:44:
Nu ook in Zwitserland: "de Erdogan is beledigd" show: Erdogan demands removal of 'offensive' Geneva photo:

[...]

Het wordt toch tijd dat onze medelanders van Turkse afkomst het patroon gaan zien en dit gedrag gaan veroordelen. De enige die Turkije voor gek zet is hun prima donna president.
Erdogan komt naar je toe deze zomer! :+

Grote kans dat ook Zwitserland maar snel die wet over een bevriend staatshoofd beledigen gaat schrappen.

Maar het is gewoon zwaar krankzinnig, een ander woord kan ik er niet voor vinden. Het gaat om een foto van een protest, meer niet. Het is geen spotprent, het is niet een best grappig liedje waarin Erdogan de hoofdrol speelt, het is niet een best grappig gedicht waarin Erdogan uitgescholden wordt, het is een foto van iets wat echt gebeurd is. Het is geschiedenis.

De meeste mensen lezen 1984, en denken "brr, daar wil ik niet in wonen!". Erdogan las het en dacht "Verrek! Dat ik daar niet aan gedacht heb, wat een goed idee!"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-09 21:22

lasharor

7 december 2004

[...]

Gast, wat is dit voor onzin. Ik kan me hier erg boos om maken. Als Turkse-Nederlander zijnde hoef ik helemaal niet te veroordelen wat er in Turkije gebeurt. De ene keer zeurt half Nederland over gebrek aan integratie en de andere keer is het weer "die van jullie doen dit dus dan moet jij maar laten blijken dat jij bij ons hoort".

Daarnaast, in mijn optiek is het gewoon zo dat mensen gebruik moeten kunnen maken van hun rechten. Dat kan een ieder zijn. Als je als land faciliteert dat een buitenlandse regeringsleider je eigen inwoners kan aanklagen omdat hij zich beledigd voelt dan moet je wat aan die regel gaan doen in plaats van het klagen over de persoon die slechts gebruikmaakt van zijn recht.

Ik wil daarnaast ook zeggen dat ik de Nederlandse media niet een geheel beeld vind geven van de Turkse politieke situatie. Turkije is qua politiek erg gepolariseerd, heeft te maken met dagelijkse terreurdreigingen en een grote minderheidsgroep die het liefst een eigen land zou willen hebben. Deze facetten komen natuurlijk ook terug in de manier waarop men met elkaar omgaat in de politiek.

[ Voor 30% gewijzigd door lasharor op 25-04-2016 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Da's dezelfde dooddoener om van alle moslims te verwachten dat ze tegen IS/AQ etc zijn. Slaat nergens op.

* Bastien snapt dat soort oproepen tot massaverontwaardiging nooit. Laat iedereen in zijn/haar waarde en zelf beslissen om kritiek, repliek, commitment te tonen of gewoon lekker helemaal niets.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Kennelijk is aangeven wat gebruikelijker in Turkije dan hier: http://www.nrc.nl/nieuws/...ikken-zonder-gene-1612379

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• President
lasharor schreef op maandag 25 april 2016 @ 19:13:
[...]

Gast, wat is dit voor onzin. Ik kan me hier erg boos om maken. Als Turkse-Nederlander zijnde hoef ik helemaal niet te veroordelen wat er in Turkije gebeurt. De ene keer zeurt half Nederland over gebrek aan integratie en de andere keer is het weer "die van jullie doen dit dus dan moet jij maar laten blijken dat jij bij ons hoort".
Deze hele discussie maakt mij ook weer bewust van de discriminatie welke in de maatschappij (onbewust) aanwezig is.

Als een Turks jongetje een 'autochtone Nederlander' uitscheldt dan is dit een gebruik van opvoeding
Als een Turkse puber een 'autochtone Nederlander' uitscheldt dan 'moet hij maar terug naar zijn eigen land'
Als een Turkse volwassene een 'autochtone Nederlander' uitscheldt dan 'is hij niet geïntegreerd'

Als een Nederlander een Turkse uitscheldt dan is dit vrijheid van meningsuiting :+ :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:21

Daarnaast, in mijn optiek is het gewoon zo dat mensen gebruik moeten kunnen maken van hun rechten. Dat kan een ieder zijn. Als je als land faciliteert dat een buitenlandse regeringsleider je eigen inwoners kan aanklagen omdat hij zich beledigd voelt dan moet je wat aan die regel gaan doen in plaats van het klagen over de persoon die slechts gebruikmaakt van zijn recht.
Dit

Haters everywhere but I don’t really care

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twerk
tweakerdennis schreef op maandag 25 april 2016 @ 19:13:
[...]

Je geeft je kind straf omdat het respect moet tonen naar andere mensen (of het nou kinderen of volwassenen zijn). Ditzelfde respect zouden volwassenen ook voor elkaar moeten hebben :+

Ik bedoel, jij geeft je kind dan zeker geen straf omdat hij zich ook kan beroepen op vrijheid van meningsuiting? Of hebben we die vrijheid pas als we 18+ zijn en 'ouders' wordt vervangen door 'de wet'?

De vergelijking met laat thuiskomen raakt kant noch wal
Je geeft je kind straf zodat die fatsoenlijke nomen en waarden leert. Dat uitschelden onfatsoenlijk is staat buiten kijk, maar dat is geen vrijbrief om geweld tegen die gene te gebruiken. Zolang het geen discriminatie, racisme of aanzetten tot haat/geweld is moet het imo gewoon gezegd "mogen" worden.

Er moeten/mogen maatschappelijke gevolgen zijn voor mensen die zich onfatsoenlijk gedragen geen gerechtelijke. De grens wat onfatsoenlijk is en wat niet is een enorm grijs gebied. We hebben inmiddels al meerdere keren meegemaakt (zowel recentelijk als in de geschiedenis) dat mensen beledigd zijn door een spotprent of een grap. Onsmakelijk? ja, maar strafbaar moet het zeker niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor

lasharor

7 december 2004

Wat is hier anders?

http://wabp.nl/

Ik weet uit persoonlijke ervaring dat lokale overheden (gemeentes in deze) erg veel steun geven voor dit soort initiatieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
twerk schreef op maandag 25 april 2016 @ 19:24:
[...]

Je geeft je kind straf zodat die fatsoenlijke nomen en waarden leert. Dat uitschelden onfatsoenlijk is staat buiten kijk, maar dat is geen vrijbrief om geweld tegen die gene te gebruiken. Zolang het geen discriminatie, racisme of aanzetten tot haat/geweld is moet het imo gewoon gezegd "mogen" worden.

Er moeten/mogen maatschappelijke gevolgen zijn voor mensen die zich onfatsoenlijk gedragen geen gerechtelijke. De grens wat onfatsoenlijk is en wat niet is een enorm grijs gebied. We hebben inmiddels al meerdere keren meegemaakt (zowel recentelijk als in de geschiedenis) dat mensen beledigd zijn door een spotprent of een grap. Onsmakelijk? ja, maar strafbaar moet het zeker niet zijn.
Een kind 'straf' je als ouder, een maatschappelijke straf kan helaas niet worden gegeven:
- een kind sluit je op in zijn/haar kamer of laat je enkele minuten op een vaste plaats zitten. Bij volwassenen is dit vrijheidsberoving
- een kind geef je een klap voor zijn/haar kont, bij volwassenen is dit strafbaar geweld

Ik vind dat rechters er zijn om in deze grijze situatie met verstand te oordelen. Anders gaan mensen uiteindelijk uit frustratie het recht in eigen handen nemen. En dat zal ik ze niet kwaad nemen, al keur ik het ook niet goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Bastien schreef op maandag 25 april 2016 @ 19:18:
Da's dezelfde dooddoener om van alle moslims te verwachten dat ze tegen IS/AQ etc zijn. Slaat nergens op.

* Bastien snapt dat soort oproepen tot massaverontwaardiging nooit. Laat iedereen in zijn/haar waarde en zelf beslissen om kritiek, repliek, commitment te tonen of gewoon lekker helemaal niets.
Het is specifiek gericht aan hen die hier voor Erdogan opkomen, en deden alsof kritiek op Erdogan kritiek is op Turkije :) . Net zoals Wilders bij elke rap-diss zich al bedreigd voelt, moet men juist de politici los zien van het land. Al draagt een deel van de bevolking wel de verantwoordelijkheid voor het stemgedrag dat dergelijke figuren aan de macht brengt en gevaarlijk maakt.
Als Turkse-Nederlander zijnde hoef ik helemaal niet te veroordelen wat er in Turkije gebeurt. De ene keer zeurt half Nederland over gebrek aan integratie en de andere keer is het weer "die van jullie doen dit dus dan moet jij maar laten blijken dat jij bij ons hoort".
Zie hierboven. Als je Erdogan's capriolen niet verdedigt, dan hoef je je ook niet aangesproken te voelen.
Dat is wat te gemakkelijk. Een staatshoofd moet ook begrijpen dat persvrijheid elders wel serieus wordt genomen. Hij maakt ook misbruik van de vluchtelingenproblematiek door het nu te doen, als men Turkije nodig heeft om de vluchtelingenstroom proberen in te dammen.

Om het cru te zeggen: Erdogan probeert zijn eigen overgevoelige ego te beschermen over de rug van vluchtelingen uit Syrie. Een paar jaar of zo terug zou hij het niet gedaan hebben.
Ik wil daarnaast ook zeggen dat ik de Nederlandse media niet een geheel beeld vind geven van de Turkse politieke situatie. Turkije is qua politiek erg gepolariseerd, heeft te maken met dagelijkse terreurdreigingen en een grote minderheidsgroep die het liefst een eigen land zou willen hebben. Deze facetten komen natuurlijk ook terug in de manier waarop men met elkaar omgaat in de politiek.
Dat is de situatie nogal omkeren. Het is net als in israel: de overheersing van de politiek door rechts-religieuze stromingen is niet alleen een gevolg van terrorisme, het is ook een oorzaak door het staatsterrorisme en voed zo het terrorisme. Twee vechten, twee schuld. Zo ook in Turkije waar de opkomst van Erdogan een oorzaak is van die polarisatie.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Kennelijk de frequentie van meedoen door het publiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

lasharor schreef op maandag 25 april 2016 @ 19:24:
[...]

Wat is hier anders?

http://wabp.nl/

Ik weet uit persoonlijke ervaring dat lokale overheden (gemeentes in deze) erg veel steun geven voor dit soort initiatieven.
Ja, laten we een buurtpreventie tegen oa. inbraken eens vergelijken met het aangeven van mensen bij de overheid :Y

Dat hele artikel laat zien dat Turkije inmiddels een Stasi 2.0 heeft, en dat kun jij met droge ogen verdedigen?

Ik vraag me af waar meer engertsErdogans zijn, in dit topic of die over vluchtelingen. Grondrechten worden massaal ten grabbel gegooid, en zelfreflectie is heel ver te zoeken.

Als wij nou eens alle Turken die kritisch zijn over ons land in de bak gooien, onder het mom van belediging, zou Erdogan dan ook zijn schouders ophalen onder het mom van "Tja, dat mag in dat land", of zou hij schuimbekkend om een verklaring eisen?

[ Voor 6% gewijzigd door RobinHood op 25-04-2016 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Wikipedia: Holocaustontkenning
In België en Nederland is het bagatelliseren, ontkennen of goedpraten van de Holocaust verboden. In Nederland heeft de Hoge Raad in 1995 (in de zaak tegen Siegfried Verbeke) bepaald dat Holocaustontkenning valt onder het discriminatieverbod en dus strafbaar is volgens de artikelen 137c en 137e van het Wetboek van Strafrecht. Regelmatig wordt door het Meldpunt Discriminatie Internet tegen bepaalde uitingen van revisionisme op internet opgetreden. Sinds 1995 kent ook België wetgeving waarin specifiek het ontkennen van misdrijven tegen de mensheid of het ontkennen van de genocide door de nazi's strafbaar gesteld wordt.
Tot zover ik de vrijheid van meningsuiting, ik ben dus strafbaar als ik de Holocaust goed praat of ontken?

Dit is werkelijk meten met twee standaarden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

tweakerdennis schreef op maandag 25 april 2016 @ 19:33:
Wikipedia: Holocaustontkenning

[...]

Tot zover ik de vrijheid van meningsuiting, ik ben dus strafbaar als ik de Holocaust goed praat of ontken?

Dit is werkelijk meten met twee standaarden!
Slachtofferrol en een werkelijk absurde vergelijking, prachtig dat nationalisme.

Hoeveel mensen zijn de afgelopen 10 jaar in Nederland voor de rechter gekomen voor holocaustontkenning?

Zijn dat meer of minder dan 20000? Of, om het fair te houden, Turkije heeft immers zo'n 5x zoveel inwoners, 4000.

Want zoveel mensen mochten zich al verantwoorden voor kritiek op Erdogan en kornuiten.

En het meest grappige: dit "argument" van jou is niet eens een argument. In de grondwet staat namelijk heel duidelijk iets wat betekend: "tot zover de wet het toelaat". en over oa. holocaustontkenning hebben wij duidelijke wetten.

Om het nog ietsje grappiger te maken. Rutte is voorstander van het schrappen van die wet, vanwege de vrijheid van meningsuiting.

[ Voor 19% gewijzigd door RobinHood op 25-04-2016 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
RobinHood schreef op maandag 25 april 2016 @ 19:36:

Want zoveel mensen mochten zich al verantwoorden voor kritiek op Erdogan en kornuiten.
O, hoeveel Nederlanders zijn er al voor vervolgd dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

tweakerdennis schreef op maandag 25 april 2016 @ 19:37:
[...]

O, hoeveel Nederlanders zijn er al voor vervolgd dan?
Dat is mijn vraag en mijn punt niet.

Op de man hoeft echt niet.

[ Voor 26% gewijzigd door DaniëlWW2 op 25-04-2016 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

gambieter schreef op maandag 25 april 2016 @ 19:30:
[...]

Het is specifiek gericht aan hen die hier voor Erdogan opkomen, en deden alsof kritiek op Erdogan kritiek is op Turkije :) . Net zoals Wilders bij elke rap-diss zich al bedreigd voelt, moet men juist de politici los zien van het land. Al draagt een deel van de bevolking wel de verantwoordelijkheid voor het stemgedrag dat dergelijke figuren aan de macht brengt en gevaarlijk maakt.

[...]

Zie hierboven. Als je Erdogan's capriolen niet verdedigt, dan hoef je je ook niet aangesproken te voelen.

[...]
Ow zo. Men mag dus geen eigen mening hebben, uitspreken of er naar stemmen, als die niet strookt met die van jou (en vele anderen hoor) in de zogenaamde westerse vrije wereld?

Echt, ik snap werkelijk de toegevoegde waarde van beledigen niet zoals die Duitser en blijkbaar ook die Metro mevrouw meent te moeten uiten. Dan is er iemand die een mogelijkheid ziet om daar met gestrekt been tegenin te gaan middels wat oude wetten, en dan is hij de boosdoener? Actie is reactie, de beste wet ooit opgeschreven.

De maatschappij wordt heel wat vriendelijker als we elkaar wat meer in onze waarde laten.
Dat is wat te gemakkelijk. Een staatshoofd moet ook begrijpen dat persvrijheid elders wel serieus wordt genomen. Hij maakt ook misbruik van de vluchtelingenproblematiek door het nu te doen, als men Turkije nodig heeft om de vluchtelingenstroom proberen in te dammen.

Om het cru te zeggen: Erdogan probeert zijn eigen overgevoelige ego te beschermen over de rug van vluchtelingen uit Syrie. Een paar jaar of zo terug zou hij het niet gedaan hebben.
Ahh, het is een afleidingstactiek. Daar heb je spindoctors voor, zal ie vast wel hebben. Natuurlijk maakt hij dankbaar gebruik om de onmacht en onkunde van de EU eens even fijntjes uit te melken, dat zal ik niet ontkennen. Maar dan nog slaan beledigingen met het slappe excuus als vrijheid van meningsuiting helemaal nergens op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lasharor

lasharor

7 december 2004

[...]

[...]

Jij hebt het over Turkse-Nederlands, ik ben een Turkse-Nederlander. Ik voel me aangesproken. Wellicht is het handig om dergelijke uitspraken anders te formuleren.
[...]

Dat is een statement wat denk ik op los zand staat. Ik denk dat er sowieso meer kritiek richting Turkije is gegaan nadat Europa een overeenkomst heeft bereikt. Vervolgens doet Erdogan er nu iets mee. Ik snap niet waarom dat dat problematisch zou moeten zijn.

Daarnaast, het blijft nog altijd zo dat hij gewoon gebruik maakt van zijn recht. Het is aan de westerse samenleving om te oordelen wat past binnen het kader van de "persvrijheid". Ik snap dit argument sowieso niet zo goed. Wij zijn als samenleving ooit via een democratisch process tot de conclusie gekomen dat het voor buitenlandse mogendheden mogelijk zou moeten zijn om mensen hier aan te klagen voor wat ze zeggen. Waarom is dit nu dan problematisch? Erdogan mag, omdat hij politiek actief is in Turkije niet gebruik maken van de rechten die westerse landen hem gegeven hebben?
Dat is de situatie nogal omkeren. Het is net als in israel: de overheersing van de politiek door rechts-religieuze stromingen is niet alleen een gevolg van terrorisme, het is ook een oorzaak door het staatsterrorisme en voed zo het terrorisme. Twee vechten, twee schuld. Zo ook in Turkije waar de opkomst van Erdogan een oorzaak is van die polarisatie.
Erdogan is slechts een aspect. Ik zal niet ontkennen dat polarisatie van de samenleving onder de laatste 5 jaren van Erdogans beleid is verergerd. Maar sinds de oprichting van Turkije heersen er al spanningen in de samenleving tussen het toend der tijd een seculiere groep onder Ataturk en religieuse conservatievelingen. Dit is later natuurlijk alleen verergerd door het legercoups en het steeds sterken worden van de politieke identiteit van de grootste politieke partijen in Turkije.

Om de polarisatie van de samenleving geheel af te schuiven op het beleid van Erdogan is in mijn ogen onjuist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Bastien schreef op maandag 25 april 2016 @ 19:41:
[...]
Ow zo. Men mag dus geen eigen mening hebben, uitspreken of er naar stemmen, als die niet strookt met die van jou (en vele anderen hoor) in de zogenaamde westerse vrije wereld?
Jawel hoor, sta alleen niet raar te kijken als je niet meer serieus wordt genomen, of kritiek krijgt op je mening.

Jij mag denken en zeggen wat je wilt, ik mag daarover zeggen en denken wat ik wil.
Echt, ik snap werkelijk de toegevoegde waarde van beledigen niet zoals die Duitser en blijkbaar ook die Metro mevrouw meent te moeten uiten.
Tja, zij hadden wel een reden, dat is toch genoeg? Ook zo'n leuk deel van onze vrijheid van meningsuiting: je hoeft vooraf geen toestemming te vragen aan de regering.
Dan is er iemand die een mogelijkheid ziet om daar met gestrekt been tegenin te gaan middels wat oude wetten, en dan is hij de boosdoener? Actie is reactie, de beste wet ooit opgeschreven.

De maatschappij wordt heel wat vriendelijker als we elkaar wat meer in onze waarde laten.
Ja, want het persoon wat reageert past niet in de Nederlandse cultuur van vrijheid van meningsuiting, zeker zodra het gaat over kritiek op staatshoofden.

Die oude wet was er puur en alleen nog maar omdat een wet schrappen onhandig is, het kost tijd, daardoor geld, en onze volksvertegenwoordigers hebben wel wat beters te doen dan wetten met een baard te schrappen.
[...]
Ahh, het is een afleidingstactiek. Daar heb je spindoctors voor, zal ie vast wel hebben. Natuurlijk maakt hij dankbaar gebruik om de onmacht en onkunde van de EU eens even fijntjes uit te melken, dat zal ik niet ontkennen. Maar dan nog slaan beledigingen met het slappe excuus als vrijheid van meningsuiting helemaal nergens op.
Vrijheid van meningsuiting is in dit geval geen slap excuus. Het is een slap excuus als je het gebruikt nadat je bijv. gebant ben op tweakers, maar in dit geval is het gewoon een kernwaarde van ons land, en ageren wij tegen een Erdogan die denkt dat hij wel even laat zien hij wij ons moeten gedragen.

Les 1: Zeg nooit tegen een Nederlander hoe hij of zij zich moet gedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
RobinHood schreef op maandag 25 april 2016 @ 19:36:
Hoeveel mensen zijn de afgelopen 10 jaar in Nederland voor de rechter gekomen voor holocaustontkenning?
Geen idee, er is in ieder geval een keer een zaak geweest. nazisme is in veel landen verboden, etc. In Nederland hebben we zelf een PNVD gehad, waar de rechter de vrijheid van meningsuiting belangrijker vond dan de wil van de politiek/samenleving.
En het meest grappige: dit "argument" van jou is niet eens een argument. In de grondwet staat namelijk heel duidelijk iets wat betekend: "tot zover de wet het toelaat". en over oa. holocaustontkenning hebben wij duidelijke wetten.
Dus: vrijheid van meningsuiting met bepaalde voorwaarden?
Om het nog ietsje grappiger te maken. Rutte is voorstander van het schrappen van die wet, vanwege de vrijheid van meningsuiting.
Leuk om te weten, maar de politiek en rechterlijke macht horen toch los te zijn van elkaar? Is het dan überhaupt niet raar dat de mening van Rutte er aan toe doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor

lasharor

7 december 2004

RobinHood schreef op maandag 25 april 2016 @ 19:33:
[...]

Ja, laten we een buurtpreventie tegen oa. inbraken eens vergelijken met het aangeven van mensen bij de overheid :Y

Dat hele artikel laat zien dat Turkije inmiddels een Stasi 2.0 heeft, en dat kun jij met droge ogen verdedigen?

Ik vraag me af waar meer engertsErdogans zijn, in dit topic of die over vluchtelingen. Grondrechten worden massaal ten grabbel gegooid, en zelfreflectie is heel ver te zoeken.

Als wij nou eens alle Turken die kritisch zijn over ons land in de bak gooien, onder het mom van belediging, zou Erdogan dan ook zijn schouders ophalen onder het mom van "Tja, dat mag in dat land", of zou hij schuimbekkend om een verklaring eisen?
Ik weet niet wat jij leest in dit artikel? Ben je überhaupt wel bewust van wat het "Muhtar" concept inhoud? Ik denk abosuluut dat een dergelijke preventie noodzakelijk is om in bepaalde delen van Turkije de veiligheid te waarboren. Ik denk dat een wijkagent in Nederland ook een bepaalde verantwoordelijkheid heeft om gevaarlijk gedrag te melden. Dat is in deze niet direct anders.

Er is natuurlijk wel ergens wat te zeggen over de scheidingen van de machten en waarom dat Erdogan met deze mensen aan tafel gaat.Wellicht is het beter als er net zoals in Nederland een systeem komt waar de politie bepaalde taken van deze muhtars overneemt. Maar het gehele Muhtar concept is zo slecht nog niet.

Ik denk dat het wel belangrijk is om te begrijpen waar je een mening over vormt. Deze artikelen bevatten net niet genoeg achtergrond informatie om een goed onderbouwde mening te kunnen vormen in mijn optiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

*knip* doe eens niet.

Laat dan maar, als beledigingen zonder meer mogen omdat dat vrijheid van meningsuiting is en dat maar geslikt moet worden in iedere situatie, dan ben ik hier wel klaar.

En ik ben 100% Nederlander trouwens, dus les 1 mag je overslaan. Er zou eens vaker tegen Nederlanders gezegd moeten worden dat ze zich gedragen.

[ Voor 16% gewijzigd door gambieter op 25-04-2016 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor

lasharor

7 december 2004

RobinHood schreef op maandag 25 april 2016 @ 19:49:
[...]

Die oude wet was er puur en alleen nog maar omdat een wet schrappen onhandig is, het kost tijd, daardoor geld, en onze volksvertegenwoordigers hebben wel wat beters te doen dan wetten met een baard te schrappen.
Als burger heb jij de plicht om wetten en regelgeving van het land te kennen waar jij in woont dan heeft de regering die jij middels een democratisch process gekozen hebt de plicht om dergelijke zaken op een duidelijke manier te regelen.

Derhalve vind ik het onzin om te stellen dat dit een "oude wet" is die niemand aan wilt passen omdat het geld kost. Deze wet is er en mag gebruikt worden door een ieder op wie deze toepassing is.

Je moet klagen bij je volksvertegenwoordiger, niet bij de mensen die gebruik maken van deze regelgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Bastien schreef op maandag 25 april 2016 @ 19:41:
Dat is als zeggen dat respect gegeven moet worden ipv verdiend. Maar vriendelijkheid is niets waard als het afgedwongen wordt, of als men de keuze niet heeft of men vriendelijk is. Een maatschappij waar iedereen aardig moet zijn en er geen scherpe randjes mogen zijn (want stel je voor dat iemand zich beledigd gaat voordoen), is een spruitjescultuur. Vast en zeker gezond, maar smerig smakend en komt snel de strot uit.
Nee, geen afleidingstactiek, misbruik maken van. Niet mooier maken dan het is.
lasharor schreef op maandag 25 april 2016 @ 19:46:
Jij hebt het over Turkse-Nederlands, ik ben een Turkse-Nederlander. Ik voel me aangesproken. Wellicht is het handig om dergelijke uitspraken anders te formuleren.
Kijk uit dat je geen Erdogan gaat doen ;)
Dat is een statement wat denk ik op los zand staat. Ik denk dat er sowieso meer kritiek richting Turkije is gegaan nadat Europa een overeenkomst heeft bereikt. Vervolgens doet Erdogan er nu iets mee. Ik snap niet waarom dat dat problematisch zou moeten zijn.

Daarnaast, het blijft nog altijd zo dat hij gewoon gebruik maakt van zijn recht. Het is aan de westerse samenleving om te oordelen wat past binnen het kader van de "persvrijheid". Ik snap dit argument sowieso niet zo goed. Wij zijn als samenleving ooit via een democratisch process tot de conclusie gekomen dat het voor buitenlandse mogendheden mogelijk zou moeten zijn om mensen hier aan te klagen voor wat ze zeggen. Waarom is dit nu dan problematisch? Erdogan mag, omdat hij politiek actief is in Turkije niet gebruik maken van de rechten die westerse landen hem gegeven hebben?
Nee, dat soort wetten zijn een anachronisme, overgebleven uit andere tijden. Net zoals het in het VK verboden is om je hond een van de koninklijke honden te laten bespringen, of met de pest op de bus te stappen. Er zijn ook in Nederland allerlei oude wetten die nog niet weg zijn.

Het zou best strafbaar mogen zijn als je de tijd van het strafrechtelijk systeem verspilt met dit soort zaken. Daarmee zou je een aanklacht als deze mooi kunnen voorkomen.
Erdogan is slechts een aspect. Ik zal niet ontkennen dat polarisatie van de samenleving onder de laatste 5 jaren van Erdogans beleid is verergerd. Maar sinds de oprichting van Turkije heersen er al spanningen in de samenleving tussen het toend der tijd een seculiere groep onder Ataturk en religieuse conservatievelingen. Dit is later natuurlijk alleen verergerd door het legercoups en het steeds sterken worden van de politieke identiteit van de grootste politieke partijen in Turkije.

Om de polarisatie van de samenleving geheel af te schuiven op het beleid van Erdogan is in mijn ogen onjuist.
Erdogan is inderdaad een symptoom, maar eentje die het erger maakt. En daarom is de kiezer ook medeverantwoordelijk, voor het aan de macht brengen en houden van dergelijke windbuilen. En voor je het zegt: ja, dat vind ik ook van PVV-stemmers, maakt niet uit wat hun reden is om het te stemmen.

Maar ik zeg ook juist dat het zowel oorzaak is als gevolg, in een vicieuze cirkel die het alleen maar erger maakt. En de beste reactie van de Westerse regeringen was een smalende reactie richting Erdogan geweest, zo van "wat je in je eigen land doet, daar hebben wij niets over te zeggen, maar hier moet je maar leren dat hoge bomen veel wind vangen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor

lasharor

7 december 2004

gambieter schreef op maandag 25 april 2016 @ 19:57:
[...]

Dat is als zeggen dat respect gegeven moet worden ipv verdiend. Maar vriendelijkheid is niets waard als het afgedwongen wordt, of als men de keuze niet heeft of men vriendelijk is. Een maatschappij waar iedereen aardig moet zijn en er geen scherpe randjes mogen zijn (want stel je voor dat iemand zich beledigd gaat voordoen), is een spruitjescultuur. Vast en zeker gezond, maar smerig smakend en komt snel de strot uit.

[...]

Nee, geen afleidingstactiek, misbruik maken van. Niet mooier maken dan het is.

[...]

Kijk uit dat je geen Erdogan gaat doen ;)

[...]

Nee, dat soort wetten zijn een anachronisme, overgebleven uit andere tijden. Net zoals het in het VK verboden is om je hond een van de koninklijke honden te laten bespringen, of met de pest op de bus te stappen. Er zijn ook in Nederland allerlei oude wetten die nog niet weg zijn.

Het zou best strafbaar mogen zijn als je de tijd van het strafrechtelijk systeem verspilt met dit soort zaken. Daarmee zou je een aanklacht als deze mooi kunnen voorkomen.

[...]

Erdogan is inderdaad een symptoom, maar eentje die het erger maakt. En daarom is de kiezer ook medeverantwoordelijk, voor het aan de macht brengen en houden van dergelijke windbuilen. En voor je het zegt: ja, dat vind ik ook van PVV-stemmers, maakt niet uit wat hun reden is om het te stemmen.

Maar ik zeg ook juist dat het zowel oorzaak is als gevolg, in een vicieuze cirkel die het alleen maar erger maakt. En de beste reactie van de Westerse regeringen was een smalende reactie richting Erdogan geweest, zo van "wat je in je eigen land doet, daar hebben wij niets over te zeggen, maar hier moet je maar leren dat hoge bomen veel wind vangen".
Het is aan de rechter om te bepalen om een bepaalde wel al dan niet van toepassing is. Als dergelijke zaken onderdeel zijn van onze wetgeving dat moet iedereen hier gebruik van mogen maken. Erdogan die een Duitse komiek aanklaagt omdat die mogelijkheid volgens bepaalde wetgeving bestaat kan en mag gewoonweg niet fout zijn.

Dat laatste hadden de westerse regeringen kunnen doen als ze geen podium zouden bieden voor dit soort zaken. Vanuit Erdogans optiek is het toch niet relevant of een dergelijke wet toepasselijk is voor "deze tijd" (erg subjectief).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

tweakerdennis schreef op maandag 25 april 2016 @ 19:52:
[...]

Geen idee, er is in ieder geval een keer een zaak geweest. nazisme is in veel landen verboden, etc. In Nederland hebben we zelf een PNVD gehad, waar de rechter de vrijheid van meningsuiting belangrijker vond dan de wil van de politiek/samenleving.
Die zogeheten "pedopartij" is verboden geworden omdat die duidelijk opriep tot dingen die verboden zijn. Als ik morgen een partij maak die als kerntaak heeft, en oproept tot, het "pesten" van homo's, is die heel snel verboden.

Het punt wat ik ermee wilde maken is dat, hoewel er inderdaad een wet is, er "niemand" mee gepakt wordt. Hetzelfde als het verbod op belediging, of belediging van de koning.
[...]

Dus: vrijheid van meningsuiting met bepaalde voorwaarden?
Ja, die grenzen zijn in bepaalde gevallen heel duidelijk:
Smaad en laster: verboden.
Oproepen tot geweld: verboden
Racisme en discriminatie: verboden
Holocaustontkenning: verboden [maar wordt dus nooit gebruikt]

Belediging is in principe ook verboden, echter, zoals al tot in den treure uitgelegd, zijn daar amper zaken van omdat de vrijheid van meningsuiting bijna altijd belangrijker is. Zie ook alle cabaretiers.
[...]

Leuk om te weten, maar de politiek en rechterlijke macht horen toch los te zijn van elkaar? Is het dan überhaupt niet raar dat de mening van Rutte er aan toe doet?
Rutte gaat inderdaad niet over de uitspraak van een rechter, echter, de tweede kamer kan wel een wet aannemen tot het buitenwerking stellen van een andere wet.

Echt 100% scheiding van machten hebben we overigens ook weer niet in Nederland, maar dit is goed genoeg.
lasharor schreef op maandag 25 april 2016 @ 19:52:
[...]

Ik weet niet wat jij leest in dit artikel? Ben je überhaupt wel bewust van wat het "Muhtar" concept inhoud? Ik denk abosuluut dat een dergelijke preventie noodzakelijk is om in bepaalde delen van Turkije de veiligheid te waarboren. Ik denk dat een wijkagent in Nederland ook een bepaalde verantwoordelijkheid heeft om gevaarlijk gedrag te melden. Dat is in deze niet direct anders.
Heb jij het wel gelezen? Tussen een buurtagent, of inderdaad een WA-groep die uitkijkt of er geen inbrekers rondlopen is een heel ander verhaal dan bellen met een veiligheidsdienst omdat iemand je dictator beledigt.
Ik denk dat het wel belangrijk is om te begrijpen waar je een mening over vormt. Deze artikelen bevatten net niet genoeg achtergrond informatie om een goed onderbouwde mening te kunnen vormen in mijn optiek.
Tja, dat lees je bij alles over Turkije, en daar zul je ook wel gelijk in hebben, echter, een objectief beeld over Turkije krijgen is zeer lastig als:

Veel Turken overdreven nationalistisch zijn en alles goed proberen te praten wat Erdogan doet.
Vrije pers zeldzaam begint te worden in Turkije.
De pers die nog kritisch is, zal zeer anti-Erdogan zijn, waardoor ook dat niet bepaald betrouwbaar is.

Op die manier is de journalistiek van westerse landen nog wel het minst onbetrouwbaar, echter, die zullen inderdaad vooral met een Westers oog er naar kijken.

Dit betekend overigens niet dat je daardoor niks meer over Turkije mag zeggen. Genoeg zaken zijn gewoon zo klaar als een klontje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

lasharor schreef op maandag 25 april 2016 @ 20:04:
Het is aan de rechter om te bepalen om een bepaalde wel al dan niet van toepassing is. Als dergelijke zaken onderdeel zijn van onze wetgeving dat moet iedereen hier gebruik van mogen maken. Erdogan die een Duitse komiek aanklaagt omdat die mogelijkheid volgens bepaalde wetgeving bestaat kan en mag gewoonweg niet fout zijn.

Dat laatste hadden de westerse regeringen kunnen doen als ze geen podium zouden bieden voor dit soort zaken. Vanuit Erdogans optiek is het toch niet relevant of een dergelijke wet toepasselijk is voor "deze tijd" (erg subjectief).
Er zijn wat meer stappen. Allereerst had Merkel een ruggegraat kunnen hebben en het politieke equivalent van een middelvinger kunnen opsteken, en daarna is het aan de aanklager om te bepalen. Ik weet niet of in Nederland dat ook kan, maar in het VK kan de aanklager bepalen dat de kans op een succesvolle veroordeling te klein is, en het daarom niet doorgaat. Zou ook hier een mooie oplossing zijn, kan Erdogan klagen wat hij wil.

Maar omdat een optie er is, hoef je hem nog niet te volgen. Erdogan gedraagt zich nu als een bontkraagje of Badr Hari die respect eist, van het type waar we helaas te veel overlast van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

gambieter schreef op maandag 25 april 2016 @ 20:08:
[...]

Er zijn wat meer stappen. Allereerst had Merkel een ruggegraat kunnen hebben en het politieke equivalent van een middelvinger kunnen opsteken, en daarna is het aan de aanklager om te bepalen. Ik weet niet of in Nederland dat ook kan, maar in het VK kan de aanklager bepalen dat de kans op een succesvolle veroordeling te klein is, en het daarom niet doorgaat. Zou ook hier een mooie oplossing zijn, kan Erdogan klagen wat hij wil.
In NL wordt die scheiding bij veel dingen al bij de politie gemaakt, maar ook daarna kan het OM nog besluiten om niet te gaan vervolgen.

Wilders zijn eerste strafzaak is een mooi voorbeeld daarin.

Overigens kan via een procedure het OM alsnog gedwongen worden om wel te gaan vervolgen, maar dan kunnen ze nog vrijlating eisen bij de rechter.

Het zou trouwens wel fijn zijn als in Nederland 1 zo'n zaak wel doorgaat, en dat persoon vrij wordt gesproken, is er direct jurisprudentie en is de hele discussie voorbij :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaw
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12-09 10:05
lasharor schreef op maandag 25 april 2016 @ 19:56:
[...]

Als burger heb jij de plicht om wetten en regelgeving van het land te kennen waar jij in woont dan heeft de regering die jij middels een democratisch process gekozen hebt de plicht om dergelijke zaken op een duidelijke manier te regelen.

Derhalve vind ik het onzin om te stellen dat dit een "oude wet" is die niemand aan wilt passen omdat het geld kost. Deze wet is er en mag gebruikt worden door een ieder op wie deze toepassing is.

Je moet klagen bij je volksvertegenwoordiger, niet bij de mensen die gebruik maken van deze regelgeving.
Er wordt al wel rekening gehouden met de tijd etc. onze wet over godslastering werd op gegeven moment opgeblazen. Een schrijver zei op gegeven moment dat hij seks had met een ezel die god was of zoiets. Sindsdien is het eigenlijk niet meer gebruikt (wel pogingen tot). Zoek maar op "ezelsproces".
Rechters houden altijd rekeningen met omstandigheden de tijd of het de bedoeling was van de wet etc.

Edit: http://www.npogeschiedeni...enis-1932-Ezelproces.html

[ Voor 6% gewijzigd door klaw op 25-04-2016 20:12 ]

How to Beat Putin & The American Origins of Putin's Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
gambieter schreef op maandag 25 april 2016 @ 19:57:
...Een maatschappij waar iedereen aardig moet zijn en er geen scherpe randjes mogen zijn (want stel je voor dat iemand zich beledigd gaat voordoen), is een spruitjescultuur. Vast en zeker gezond, maar smerig smakend en komt snel de strot uit.
...
Vind ik ook, daarom begrijp ik diverse artikelen (o.a 266, 285 of 302) in het Wetboek van Strafrecht ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor

lasharor

7 december 2004

Ik denk dat het Muhtar systeem in het huidige systeem absoluut noodzakelijk is om zaken als terrorismebestreiding op een effectieve manier te kunnen doen in een land als Turkije. Zeker gezien de positie van een muhtar in Turkse buurten en dorpen. Het is aan de politie en de rechtens van het land om wat met deze zaken te doen. Wellicht is enige twijfel over dit process niet geheel onterecht.

Ik ben het trouwens wel eens met het gegeven dat een objectief beeld vormen over Turkije erg moeilijk is. Zelfs in Nederland zie je dat Nederlandse "Turkse" media erg partijdig is. In Turkije is dit ook erg het geval. Door de grote variate in nieuwsbronnen die allemaal afhankelijk zijn van verschillende personen worden feiten constant verdraait.

Zelfs de grootste Turkse nieuwsprogramma's hebben een enorm lage standaard van berichtgeving (De hoeveelheid 1 april grappen die het Turkse journaal halen als waargebeurd verhaal is daar wellicht een heel goed teken van).

Bovenstaande gemengd met een gepolariseerde samenleving zorgt ervoor dat mensen in Turkije politieke partijen steunen alsof ze fan zijn van Galatasaray of Besiktas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

begintmeta schreef op maandag 25 april 2016 @ 20:14:
Vind ik ook, daarom begrijp ik diverse artikelen (o.a 285 of 302) in het Wetboek van Strafrecht ook niet.
Dat mag je wat meer uitleggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
gambieter schreef op maandag 25 april 2016 @ 20:17:
[...]

Dat mag je wat meer uitleggen :)
Allemaal wetten gericht op het bestraffen van scherpe randjes, net als ook 266

[ Voor 4% gewijzigd door begintmeta op 25-04-2016 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Modbreak:Het niveau in dit topic zal toch echt moeten gaan verbeteren. Op de man posts, offtopic posts of holocaustontkenning hoeven hier niet besproken te worden. Laat ik meteen ook maar duidelijk maken dat de Armeense genocide er ook niet bijgehaald hoeft te worden. Wij willen hier, net zoals in elk ander topic binnen ASP een inhoudelijke discussie gebaseerd op feiten zien.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

lasharor schreef op maandag 25 april 2016 @ 20:15:
[...]

Ik denk dat het Muhtar systeem in het huidige systeem absoluut noodzakelijk is om zaken als terrorismebestreiding op een effectieve manier te kunnen doen in een land als Turkije. Zeker gezien de positie van een muhtar in Turkse buurten en dorpen. Het is aan de politie en de rechtens van het land om wat met deze zaken te doen. Wellicht is enige twijfel over dit process niet geheel onterecht.
Wat ik via een snelle zoekpoging kan vinden, is inderdaad een Muhtar niet per definitie iets slechts, sterker nog, ik denk dat je inderdaad qua terrorismebestrijding wel een parallel kan trekken met de Nederlandse wijkvaders, jongerenwerkers etc die bijv. op het gebied van radicalisering een oogje in het zeil houden. Dit werkt hier in Nederland ook eigenlijk behoorlijk goed.

De vraag is dan inderdaad eerder wat de politie en rechterlijke macht ermee doen, dat komt in dat artikel namelijk wel heel beklemmend en controlerend over, iets wat je in NL echt niet ziet.
Ik ben het trouwens wel eens met het gegeven dat een objectief beeld vormen over Turkije erg moeilijk is. Zelfs in Nederland zie je dat Nederlandse "Turkse" media erg partijdig is. In Turkije is dit ook erg het geval. Door de grote variate in nieuwsbronnen die allemaal afhankelijk zijn van verschillende personen worden feiten constant verdraait.

Zelfs de grootste Turkse nieuwsprogramma's hebben een enorm lage standaard van berichtgeving (De hoeveelheid 1 april grappen die het Turkse journaal halen als waargebeurd verhaal is daar wellicht een heel goed teken van).

Bovenstaande gemengd met een gepolariseerde samenleving zorgt ervoor dat mensen in Turkije politieke partijen steunen alsof ze fan zijn van Galatasaray of Besiktas.
Dat maakt het allemaal niet makkelijker, maar zal ook zeker polarisatie in de hand werken. Er zijn mensen die alles wat de staats-media zegt geloven, maar ook mensen die alleen maar de anti-staats-media geloven. Dat hitst elkaar natuurlijk behoorlijk op.

Dat er met slechte media zowaar nog iets te winnen valt helpt ook echt niet. Ik denk dat Erdogan veel van zijn macht vooral krijgt omdat hij de touwtjes van de media in handen heeft. Zodra de oppositie meer media-touwtjes heeft, krijgt Erdogan het behoorlijk zwaar, dus is het zaak voor hem, en zijn medestanders, om media zoveel mogelijk richting hem te pushen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lasharor

lasharor

7 december 2004

RobinHood schreef op maandag 25 april 2016 @ 20:49:
[...]

Wat ik via een snelle zoekpoging kan vinden, is inderdaad een Muhtar niet per definitie iets slechts, sterker nog, ik denk dat je inderdaad qua terrorismebestrijding wel een parallel kan trekken met de Nederlandse wijkvaders, jongerenwerkers etc die bijv. op het gebied van radicalisering een oogje in het zeil houden. Dit werkt hier in Nederland ook eigenlijk behoorlijk goed.

De vraag is dan inderdaad eerder wat de politie en rechterlijke macht ermee doen, dat komt in dat artikel namelijk wel heel beklemmend en controlerend over, iets wat je in NL echt niet ziet.

[...]

Dat maakt het allemaal niet makkelijker, maar zal ook zeker polarisatie in de hand werken. Er zijn mensen die alles wat de staats-media zegt geloven, maar ook mensen die alleen maar de anti-staats-media geloven. Dat hitst elkaar natuurlijk behoorlijk op.

Dat er met slechte media zowaar nog iets te winnen valt helpt ook echt niet. Ik denk dat Erdogan veel van zijn macht vooral krijgt omdat hij de touwtjes van de media in handen heeft. Zodra de oppositie meer media-touwtjes heeft, krijgt Erdogan het behoorlijk zwaar, dus is het zaak voor hem, en zijn medestanders, om media zoveel mogelijk richting hem te pushen.
Ik landen als Nederland is de media erg belangrijk voor de politieke beeldvorming van de inwoners. Ik denk dat dit in Turkije door die polarisatie minder het geval is. Het argument dat Erdogan de media in handen heeft hoor ik erg vaak. Maar, ik kan ook binnen no time een kanaal opzetten dat erg anti AKP is en die ook de vrije hand heeft. Dit zag je erg goed tijdens de Gezi protesten. Ik woonde op dat moment in Istanbul. Mensen kijken daar echt specifiek naar de zender die het beste past bij hun wereld visie. Zo krijg iedereen natuurlijk maar 1 kant te zien en is er geen optie tot dialoog.

Ik denk dat veel Turken nu ook erg ontevreden zullen zijn over de Europese reactie van dit gebeuren. Hier in Europa roept men dat wetten en regelgeving erg belangrijk staan. Europa is hét voorbeeld met betrekking tot mensenrechten en weet ik niet wat allemaal. De Europese toetreding van Turkije duurt en duurt maar omdat Turkije alsmaar moet voldoen aan allemaal regeltjes. Nu dat eindelijk iemand gebruik wilt maken van deze regels is het opeens niet mogelijk en zijn deze wetten "outdated" en worden ze niet meer toegepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

En waarom duurt die toetreding maar? Omdat het gewoon maar niet opschiet met oa. de mensenrechten. En hoe Erdogan zich de laatste jaren opstelt, is de weg naar de EU alleen maar langer geworden.

Die wetten zijn heel wat anders dan de regels waar Turkije zich aan moet houden. Ze zijn niet outdated om Turkije te pesten, ze zijn outdated omdat ze outdated zijn. Ze passen gewoon niet meer in de tijdgeest van West-Europa, vandaar dat het OM er ook niks meer mee deed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lasharor schreef op maandag 25 april 2016 @ 21:04:
De Europese toetreding van Turkije duurt en duurt maar omdat Turkije alsmaar moet voldoen aan allemaal regeltjes. Nu dat eindelijk iemand gebruik wilt maken van deze regels is het opeens niet mogelijk en zijn deze wetten "outdated" en worden ze niet meer toegepast.
De meeste EU landen voldoen niet aan die regeltjes waarmee ze kandidaat landen aan de meetlat houden dus ook dat is vrij dubbel. Wat dat betreft is het allemaal vrij selectief en het politieke gekonkel staat of valt met het politieke draagvlak wat er op dit moment gezien Turkije niet goed voor staat.
Mocht Turkije ooit in de EU opgenomen worden dan zal dat aspect alleen maar toenemen. Dan kunnen Turken bijv. ook naar de Europese rechtbank gaan om daar hun recht te halen als het bijv om iets gaat wat in Turkije een cultureel taboe is. Met aspect heeft mening oost Europees land op dit moment ook vrij veel moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-09 17:49

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

RobinHood schreef op maandag 25 april 2016 @ 21:47:
En waarom duurt die toetreding maar? Omdat het gewoon maar niet opschiet met oa. de mensenrechten. En hoe Erdogan zich de laatste jaren opstelt, is de weg naar de EU alleen maar langer geworden.
Voor beide partijen is het vermoedelijk geen einddoel, maar gewoon ook een onderhandelingsproces gericht op het samen uit-onderhandelen van gezamelijke belangen en voordelen...

Zowel de EU alswel Turkije hebben veel te winnen aan een continue dialoog en aangezien de EU bv geen specifiek buitenlands beleid voert zijn onderhandelingen over associatieakkoorden of een potentiele toetreding het enige kader waarbinnen de EU met andere staten kan onderhandelen.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thewizard2006
tweakerdennis schreef op maandag 25 april 2016 @ 19:13:
Je hoeft helemaal geen respect te hebben. Walgelijk woord ook. Ik heb geen respect voor respectloze mensen met respectloze ideeën.
Je hoeft geen respect te hebben voor iemands religie of cultuur. Als ik vind dat het een barbaarse religie, cultuur of wat dan ook is om wat voor reden dan ook mag ik dat gewoon vinden, gelukkig.
Zoals onze Hans Teeuwen het jaren geleden al verwoordde "Heb er geen respect voor, vind het sukkels"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:31

heuveltje

KoelkastFilosoof

thewizard2006 schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 09:54:
[...]

Je hoeft helemaal geen respect te hebben. Walgelijk woord ook. Ik heb geen respect voor respectloze mensen met respectloze ideeën.
Je hoeft geen respect te hebben voor iemands religie of cultuur. Als ik vind dat het een barbaarse religie, cultuur of wat dan ook is om wat voor reden dan ook mag ik dat gewoon vinden, gelukkig.
Zoals onze Hans Teeuwen het jaren geleden al verwoordde "Heb er geen respect voor, vind het sukkels"
Je oogst wat je zaait.

Verwacht dan ook niet dat zij jouw wel enig respect geven.
Of je wens op een (vrij) leven respecteren.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
heuveltje schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 10:01:
[...]

Je oogst wat je zaait.

Doe ik ook niet. Sterker nog, het interesseert me geen bal wat, in dit geval, een Erdogan van mij vind :)

Maar je trekt het nu gelijk heel negatief door en gaat over op het respecteren van een vrij leven. Dat klinkt nogal als een dreigement. Ik moet nu gaan oppassen dat ik niet wordt opgepakt of iets dergelijks blijkbaar omdat ik hun, in mijn ogen, kortzichtige denkbeelden niet respecteer? Is wel een mooi voorbeeld inderdaad hoe het er aan toe gaat. Wij moeten maar respect en respect en respect blijven tonen en geven maar andersom ho maar. Oppakken en vervolgen van iedereen die er tegen is.

Daarnaast ga je er maar vanuit dat iedereen maar respect moet krijgen. Nee, dat moet je verdienen. En als je zo met mensenrechten en vrijheden omgaat als bijv in Turkije dan verdien je helemaal geen respect. Als iemand mij met goede argumenten kan overtuigen waarom ik fout zit en het verkeerd zie ben ik zo over. Helaas/gelukkig blijven die argumenten vrijwel altijd uit.

[ Voor 18% gewijzigd door thewizard2006 op 26-04-2016 10:12 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
heuveltje schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 10:01:
[...]

Je oogst wat je zaait.

Ligt wel een beetje aan je definitie van het woord respect.
Zowel wikipedia als de van dale geeft als definitie van respect:
eerbied, ontzag/aanzien, eerbied of waardering
En ik kan wel zeggen dat ik noch ontzag, noch eerbied of waardering heb voor hoe Erdogan omgaat met bepaalde vrijheden. Ook niet voor hoe de sharia omgaat met bepaalde elementen, zoals rechten van vrouwen, straffen en wetten.
Ik heb ook geen waardering voor hoe bepaalde machthebbers in die regio omgaan met hun bevolking of hoe ze denken te moeten leven en dat opdringen aan anderen.
Ik heb ook geen ontzag voor het feit dat islamitische vrouwen in ons land gedwongen worden, dan wel willen lopen in een burka.

Ik heb echter wel het fatsoen om ze hun eigen keuze te laten maken en iemand in een burka niet lastig te vallen.
Ik heb ook waardering voor iemand die, als ik in het MO ben, hetzelfde met mij omgaat, ondanks dat we niet cultureel en religieus hetzelfde denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online
thewizard2006 schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 09:54:
[...]

Duisternis verdwijnt niet door er meer duisternis op te schijnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
migchiell schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 10:18:
[...]

Tja de dominee had het niet beter kunnen zeggen...

Maar respect moet nog altijd verdient worden, mensen dwingen je te respecteren door kritiek te onderdrukken vind ik nogal respectloos en verdient niet mijn waardering.

Dus als ik niet met duisternis naar Erdogan kijk maar met een lampje, wat zal ik dan zien dat respect afdwingt? Niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Is dat zo? Misschien doet hij het al jaren, maar haalden die verzoeken vroeger nooit het nieuws...

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
migchiell schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 10:18:
Wat wil je hiermee zeggen? Je gaat er nu namelijk zelf al vanuit dat Erdogan duisternis is. Dat is wat je hier zegt. Prima, ben ik het mee eens (en zo zijn er wel meer personen of ideeën die je wmb als duister mag bestempelen zoals hierboven genoemde sharia wetten bijv of anti homo rechten etc).
Maar nu het volgende. Je geeft dan aan dat je hier geen duisternis op mag schijnen. Maar wat is volgens jou dan duisternis. Ik vind geen respect hebben voor respectloze ideeën geen duisternis. Ik vind kritiek hebben op respectloze culturen geen duisternis. Wat ik uit jou stukje begrijp is dat er het of wilt ophemelen? Wat mij erg moeilijk lijkt. Of je wilt het negeren? Ook iets dat nogal lastig is omdat het ten eerste betrekking heeft op Nederland in dit specifieke geval maar ook een deel met mensenrechten en vrijheden. Er is wtb geen gulden middenweg maar dat is iets dat geheel aan Erdogan te wijten is.
Dus voor zover ik kan zien, leuke quote maar doet verder vrij weinig imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FunkyTrip schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 10:43:
Is dat zo? Misschien doet hij het al jaren, maar haalden die verzoeken vroeger nooit het nieuws...
Dus de mensen zijn nu verontwaardig omdat de media dit via hun berichtgeving min of meer aangeeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Verwijderd schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 11:31:
Dus de mensen zijn nu verontwaardig omdat de media dit via hun berichtgeving min of meer aangeeft?
Al sinds de uitvinding van de drukpers toch? Nu met internet en een verhonderdvoudiging van het aantal media-outlets gaat het alleen nog sneller en massaler. Bij de boer in Friesland leeft nu hetzelfde als bij de Rotterdammer als daar iemand iets roept of doet. Vroeger had dat wat tijd nodig zodat de waan van de dag wat kon zakken.

[ Voor 18% gewijzigd door FunkyTrip op 26-04-2016 11:41 ]

Dit dus.

Pagina: 1 ... 3 ... 6 Laatste