Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 121 122 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:46

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Boodschappen laat ik veel bezorgen, dus ik kan ook niet kiezen. Het zou mij niets verbazen als die route ook een andere selectie goederen betreft dan je in de winkel vindt. Het oog wil immers ook wat en het zou mij niets verbazen wanneer ik een fysieke winkel mooiere exemplaren zie liggen. Maar dat moet ik proevonderindelijk bepalen.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• sjors123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 31-08 14:44
Gonadan schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 09:29:
Het oog wil immers ook wat en het zou mij niets verbazen wanneer ik een fysieke winkel mooiere exemplaren zie liggen. Maar dat moet ik proevonderindelijk bepalen.
Wanneer het AH betreft is dat niet het geval. Ik heb een tijdje terug een rondleiding gehad in een distributiecentrum van hen en daar geleerd dat ze het ditributiepunt van het thuisbezorgen hetzelfde behandelen als een winkel. Dus alle boodschappen voor een dag(deel) verzamelen en deze worden afgeleverd bij het distributiepunt voor thuisbezorgen. Daar wordt het vervolgens verdeeld over kratten cf de bestellingen van klanten en zo snel mogelijk in de wagens geladen om te worden bezorgd. Kortom, er wordt bij AH in het grote distrubutiepunt geen onderscheid gemaakt tussen uien voor de winkel en voor thuisbezorgen.

This train carries saints and sinners

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07:13
Supermarkten kopen aan voor het oog. Of de smaak dan nog goed is, is bijzaak.
Pas was er nog bij ons, België, een actie rond pruimen. Er was een hagelstorm geweest, dus vele pruimen hadden beschadigingen op de schil. Meestal was dit een doffer plekje. Dit ging over honderden tonnen Belgische pruimen die de supermarkten niet wilden inkopen. De confituurindustie had ook zoveel ton niet nodig, dus die gaven peanuts. Bleef er enkel nog de veevoederindustrie over die ze wou afnemen.
Je kon dan als particulier bij een teler pruimen gaan kopen voor net geen 6 euro/ 5 kilo.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Arator Dat zijn gevalletjes voor https://nowastearmy.nl/nieuws/
Geen idee of zoiets ook in België bestaat...

Mooie Plaatjes   

• Gonadan

Gonadan

sjors123 schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 09:36:
[...]

Wanneer het AH betreft is dat niet het geval. Ik heb een tijdje terug een rondleiding gehad in een distributiecentrum van hen en daar geleerd dat ze het ditributiepunt van het thuisbezorgen hetzelfde behandelen als een winkel. Dus alle boodschappen voor een dag(deel) verzamelen en deze worden afgeleverd bij het distributiepunt voor thuisbezorgen. Daar wordt het vervolgens verdeeld over kratten cf de bestellingen van klanten en zo snel mogelijk in de wagens geladen om te worden bezorgd. Kortom, er wordt bij AH in het grote distrubutiepunt geen onderscheid gemaakt tussen uien voor de winkel en voor thuisbezorgen.
Dat is interessant want ik heb recent nog bij AH geklaagd over het feit dat ik online andere varianten van producten kreeg als in de winkel. Daar stond zelfs specifiek 'online formaat' bij. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• sjors123
Gonadan schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 10:48:
[...]

Dat is interessant want ik heb recent nog bij AH geklaagd over het feit dat ik online andere varianten van producten kreeg als in de winkel. Daar stond zelfs specifiek 'online formaat' bij. :)
Vreemd, misschien dat ze idd bepaalde formaten/ verpakkingen alleen online verkopen. Dat durf ik niet te zeggen. Ik bedoelde alleen te zeggen dat er binnen een product in het DC geen onderscheid wordt gemaakt tussen bezorgen en winkel. Hooguit dus dat bepaalde producten alleen in de winkel of online te koop zijn.

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07:20
sjors123 schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 11:53:
[...]

Vreemd, misschien dat ze idd bepaalde formaten/ verpakkingen alleen online verkopen. Dat durf ik niet te zeggen. Ik bedoelde alleen te zeggen dat er binnen een product in het DC geen onderscheid wordt gemaakt tussen bezorgen en winkel. Hooguit dus dat bepaalde producten alleen in de winkel of online te koop zijn.
Nee joh.

Als ik bij AH groenten vers, per stuk, online bestel dan krijg ik steevast kleine meuk. Tot aan komische proporties.

Hetzelfde product haal ik dan diezelfde dag/week pakweg 1.5 keer het gewicht voor in de winkel. Het is hier al vaker stuk gelopen op gewoon te weinig pastinaak, bloemkool of prei (de ergste kandidaat) waardoor ik alsnog naar de winkel moet.

Ik geloof dan wel weer dat ze tijdens een rondleiding iets anders vertellen.

- knip -

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Raymond P schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 20:21:
[...]
Echt? O-)

Daarom haal ik eigenlijk nooit AGF producten bij een supermarkt. Laat staan online. :N

Mooie Plaatjes   

• Raymond P
Eens. Mja dan denk ik wat kan er mis gaan met the basics en probeer ik het weer een keertje...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8rTWK5q4tgFW1Xw6bknrL9d42Uo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wTlL9iY490qANkX10hTctpuq.jpg?f=fotoalbum_large

Het helpt ook niet dat ik 15-20 minuten moet rijden voor een fatsoenlijke groenteboer, en de markt is ook niet meer wat het was.

- knip -

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:47
Ik haal tegenwoordig alles bij de Odin, zit een stuk meer smaak aan. Kost ook iets meer, maar is het wmb wel waard.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

• Gonadan

Gonadan

Raymond P schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 20:39:
Eens. Mja dan denk ik wat kan er mis gaan met the basics en probeer ik het weer een keertje...

[Afbeelding]

Het helpt ook niet dat ik 15-20 minuten moet rijden voor een fatsoenlijke groenteboer, en de markt is ook niet meer wat het was.
Ik had net vijf teentjes knoflook nodig. De bol was zo klein dat ik vier ielige teentjes over had nadat ik klaar was.

Maar goed, koken en eten en zo. Morgen rendang maken dus vandaag boemboe.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l79LU3DeddzVf-eQUK_cZ0j9ayU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y0Nw2vqBovx5f5uqnbJEWc9A.jpg?f=fotoalbum_large

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06:49

Dennis1812

Amateur prutser

AH heb ik eerlijk nooit problemen gehad met bezorging.
Prima kwaliteit.

En indien iets beschadigd is er meteen compensatie.
Zal wellicht wisselen per distributiecentrum.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• Gonadan

Gonadan

Ik denk dat wij ook gewoon bovengemiddeld veeleisend zijn hoor. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Nee, maar ook qua formaat etc. 0 verschil met winkel.

Vlees van de supermarkt versus goede slager dat proeft echt iedereen wel.
Maar groenten heb ik dat persoonlijk minder mee.
Vind wel tussen Nettorama en AH verschil in groente waar de AH echt wint.
En Lidl ligt meestal al beschimmeld en verrot in het vak.

• Gonadan

Gonadan

Dennis1812 schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 22:05:
Nee, maar ook qua formaat etc. 0 verschil met winkel.

Vlees van de supermarkt versus goede slager dat proeft echt iedereen wel.
Maar groenten heb ik dat persoonlijk minder mee.
Vind wel tussen Nettorama en AH verschil in groente waar de AH echt wint.
En Lidl ligt meestal al beschimmeld en verrot in het vak.
Klopt hoor, in de winkel is het vaak even slecht. En dan is AH inderdaad gemiddeld nog beter dan veel concurrenten.

Maar verschil tussen een goede groenteboer en een super is over het algemeen ook vrij goed merkbaar.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

418O2

u mad?

Wij halen veel groente op de markt, fijne is dat je dan precies kan halen zoveel je nodig hebt en niet gebonden bent aan verpakkingen

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:11

franssie

Save the albatross

Opmerkelijk, ik doe boodschappen bij meerdere LUDL's en daar is het eigenlijk altijd vers. AH regelmatig meh of bij producten met een datum juist ver over datum.
Ooit eens bij Criso besteld, veel schimmel maar daar dus ook niet meer besteld dus dat kon een eenmalige misser geweest zijn

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen

• Gonadan

Gonadan

418O2 schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 22:11:
Wij halen veel groente op de markt, fijne is dat je dan precies kan halen zoveel je nodig hebt en niet gebonden bent aan verpakkingen
Zou ik ook graag doen maar helaas is de kraam op de markt in de buurt niet mijn favoriet. Maar vandaag langs de tropische supermarkt en dan kan je ook lekker per stuk kiezen wat je nodig hebt.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

franssie schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 22:14:
Opmerkelijk, ik doe boodschappen bij meerdere LUDL's en daar is het eigenlijk altijd vers. AH regelmatig meh of bij producten met een datum juist ver over datum.
Ooit eens bij Criso besteld, veel schimmel maar daar dus ook niet meer besteld dus dat kon een eenmalige misser geweest zijn
Ja het zal ook wel echt wisselen filiaal. Op vakantie wel eens bij AHs geweest waar ik het ook niks vond en juist de Aldi bijvoorbeeld de topper was.

Ik woon dorps, de markt heeft hier 1 groente kraam. Lekker, maar echt bizar veel duurder dan AH (zeker 2-3x zo duur). Dat is het kleine smaakverschil mij niet waard. Dan koop ik liever mijn vlees bij een goede slager en neem genoegen met goede groenten bij de Appie ipv excellente van de markt.

Rond de kerst wil ik wel eens bij Hanos meenemen. Ook dikke prima.

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02:07

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Ik denk dat het ook niet alleen verschilt per filiaal van een keten, maar ook afhangt van het inkoopbeleid van de desbetreffende filiaalmanager. En de omloopsnelheid natuurlijk. Ik heb liever een "sorry, het is op" maar altijd vers dan dat er teveel besteld wordt en weg ligt te rotten...

Bij de AH waar ik een dagelijks boodschapje doe hebben ze zo'n mooie vernevelaar boven de groente en fruit hangen, geen idee of dat nou echt helpt maar ik heb in ieder geval nooit klachten over de kwaliteit.

Bij de Jumbo voor de wekelijkse boodschappen trouwens ook geen klachten, maar daar liggen de groentes zoals paksoi of haricot verts ook gewoon in de koeling. Altijd netjes vers.

Specs

• Gonadan

Gonadan

bvk schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 23:37:
Ik denk dat het ook niet alleen verschilt per filiaal van een keten, maar ook afhangt van het inkoopbeleid van de desbetreffende filiaalmanager. En de omloopsnelheid natuurlijk. Ik heb liever een "sorry, het is op" maar altijd vers dan dat er teveel besteld wordt en weg ligt te rotten...

Bij de AH waar ik een dagelijks boodschapje doe hebben ze zo'n mooie vernevelaar boven de groente en fruit hangen, geen idee of dat nou echt helpt maar ik heb in ieder geval nooit klachten over de kwaliteit.

Bij de Jumbo voor de wekelijkse boodschappen trouwens ook geen klachten, maar daar liggen de groentes zoals paksoi of haricot verts ook gewoon in de koeling. Altijd netjes vers.
Die nevel schijnt echt te helpen voor de houdbaarheid. Ik vind het wel een kunstig idee.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• sjors123
Raymond P schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 20:21:
[...]

Nee joh.

Als ik bij AH groenten vers, per stuk, online bestel dan krijg ik steevast kleine meuk. Tot aan komische proporties.

Hetzelfde product haal ik dan diezelfde dag/week pakweg 1.5 keer het gewicht voor in de winkel. Het is hier al vaker stuk gelopen op gewoon te weinig pastinaak, bloemkool of prei (de ergste kandidaat) waardoor ik alsnog naar de winkel moet.

Ja joh. Bestel inmiddels al meer dan 10 jaar wekelijks bij AH en herken dat niet. Kwaliteit en kwantiteit is hetzelfde als in de winkel. Verschil is dat jij in de winkel de kleine rode pepers, donkere knoflook en kleine paksoi laat liggen voor anderen en dat doen ze in een DC dus niet. Los van dat, maar dat is een andere discussie, vind ik de kwaliteit bij AH van verse spullen niet voldoende. Zowel in de winkel als online.

• walterworld
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 31-08 12:07
Zit er bij jullie herenboeren in de buurt? :*)
Hierbij proef je echt verschil! Verser dan vers kan je het niet hebben.
Ja, je betaald er meer voor dan de supermarkt maar wel onbespoten lokaal voedsel.
Vandaag deze taco's gemaakt, heb er nog rode ui en rode cayenne pepers door heen gedaan met een huisgemaakt saus op basis van Coeur de boeuf tomaten, alles behalve de kruiden, "beef" en taco's komen van herenboeren, deze ochtend opgehaald. 🧑🏻‍🌾
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2QGEE_fb0_XZxCAM8nF2QS_9gzo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nHnfHx5iBqsX4CJi9XFq63cy.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_mWGXuUCUnjK5GOriZLCgx0MhGo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pfwnThz9sdnR7vTcl1gQtHXK.jpg?f=fotoalbum_tile
Was vandaag met AI in gesprek over keukenmachine vs keukenmachine.
Blijkbaar word in Nederland het woord keukenmachine voor zowel foodprocessor als hand machine gebruikt, erg verwarrend als je het mij vraagt.
https://chat.mistral.ai/c...f4-463d-945e-e4e4728de31a

• Cambionn
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
walterworld schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 21:30:
Ja, je betaald er meer voor dan de supermarkt maar wel onbespoten lokaal voedsel.
Ik kende Herenboeren niet, moest hem ff opzoeken. Maar ik koop een deel van mijn boodschappen gewoon direct bij de boer. Woon op de rand van een dorp en kijk uit over de landerijen, dus een deel is loopafstand en de rest fietsafstand (niet elke boer verkoopt alles natuurlijk, de koeienboer heeft kaas maar geen groente bijv). Idd veel beter kwa kwaliteit, verser krijg je niet :Y.

Kwa bespuiten kun je altijd boederijen kiezen die bij je eisen passen (zoals jij dus doet met Herenboeren. Maar ook grote boederijen zijn niet allemaal gelijk, boeren zijn ook individuen met elk eigen ideeën). Je mag vaak prima ff komen kijken hoe ze daar werken is mijn ervaring. Maar moet zeggen dat ik daar dan weer vrij weinig mee bezig ben en ben eigenlijk nog niks tegengekomen bij de boer waar ik wat van merkte (anders dan in de supermarkt). Altijd gewoon zeer goed spul gehad van de boer, dus ik doe er niet moeilijk over.

En direct bij de boer is hier het met regelmaat juist goedkoper dan in de supermarkt, terwijl de boer er meer aan verdiend :+. De boerenwinkels schrik ik al helemaal van, zeker hier in het westen (dan bedoel ik niet de winkels die aan de boederij vast zitten, maar supermarket die boerenproducten verkopen). Zijn wel mooi om te zien wat een supermarkt zou moeten kosten om de boeren eerlijk te betalen, je betaald namelijk echt veel voor alle tussenpartijen en door de benodigde tijd van distributieprocessen is het nog minder vers ook :'). Nouja, mensen in de stad hebben weinig keus, als die zelf langs alle boederijen moeten werkt dat ook niet echt _O-.

De rest komt wel van supermarkten hier. Hoewel we dan wel zo kieskeurig zijn dat we het ene product bij supermarkt A halen en het ander bij supermarkt B, etc. omdat ze allemaal producten hebben waar ze beter en minder in zijn. Gewoon brood komt ook nog wel bij de bakker weg hier, gezien het enige echt lekkere supermarktbrood 1 heel specifieke was die uit assortiment is gegaan.

Ik baal alleen zo dat ik momenteel geen ongepasturiseerde kaas mag (ivm zwangerschap) waardoor ik aan supermarktkaas vast zit. Als dat kind straks geboren is en ik weer beetje mobiel is de kaasboer 1 van de eerste wandelingen die we gaan maken. Ik mis mijn goede, smeuïge boerenkaas :+.

[ Voor 3% gewijzigd door Cambionn op 29-08-2026 22:15 ]

I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.

• Gonadan

Gonadan

En mocht je niet zelf langs een voet kunnen dan is CrowdFarming (voorheen Boeren en Buren) misschien nog wel interessant. Heb dat ook een tijdje gedaan, dan bestel je vooraf van verschillende boeren uit de omgeving en kan je dat als pakket ophalen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Raymond P
sjors123 schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 21:04:
[...]

Ja joh. Bestel inmiddels al meer dan 10 jaar wekelijks bij AH en herken dat niet. Kwaliteit en kwantiteit is hetzelfde als in de winkel. Verschil is dat jij in de winkel de kleine rode pepers, donkere knoflook en kleine paksoi laat liggen voor anderen en dat doen ze in een DC dus niet. Los van dat, maar dat is een andere discussie, vind ik de kwaliteit bij AH van verse spullen niet voldoende. Zowel in de winkel als online.
Fijn om te lezen dat het bij jou wel goed gaat, verder lijk je de verkeerde voorbeelden aan te halen. Maar soit.

De volgende keer dat ik een overduidelijk voorbeeld heb, wat ongetwijfeld niet lang op zich zal laten wachten, zal ik het hier documenteren. :)

Imho is boodschappen doen een cruciaal onderdeel van (thuis) lekker eten, en als ik hierover klaag bij AH (of anderen) krijg ik altijd de aanschaf vergoed. Maar daar heb ik dus niets aan.

- knip -

• sjors123
Raymond P schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 10:35:
[...]

Fijn om te lezen dat het bij jou wel goed gaat, verder lijk je de verkeerde voorbeelden aan te halen. Maar soit.

De volgende keer dat ik een overduidelijk voorbeeld heb, wat ongetwijfeld niet lang op zich zal laten wachten, zal ik het hier documenteren. :)

Imho is boodschappen doen een cruciaal onderdeel van (thuis) lekker eten, en als ik hierover klaag bij AH (of anderen) krijg ik altijd de aanschaf vergoed. Maar daar heb ik dus niets aan.
Vervang knoflook dan door prei. En prima om het hier te documenteren. Ik ga het iig niet doen. Maar volgens mij moet je gewoon even goed lezen wat ik schrijf. Ik zeg niet dat het niet gebeurt. Ik zeg alleen dat je in de winkel zelf een keuze kunt maken. Ook daar liggen kleinere preien en bloemkolen. Alleen die laat je dus liggen en je pakt de grotere varianten. En die keuze heb je bij online dus niet. Daar pakt de orderpicker gewoon de bovenste bloemkool.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Daarom komt het bij mij ook niet op om dat soort producten online te kopen.

Bij de groenteman zeg ik gewoon:
"ik wil een paar van die dunne preitjes"
"graag van die dunne-schil nieuwe aardappels in ~~~[aangewezen] grootte"
"twee grote goudreinetten of juist kleintjes"
"grote bloemkool"
(die is wat duurder) of een "kleine bloemkool"

Gewoon, naar gelang wat ik van plan ben te bereiden.
Probeer dat maar eens online! :+

Nog afgezien van smaak/versheid en prijs. ;)

Vooral bij versproducten verschillen grootte, uiterlijk en kwaliteit zo enorm. Daar wil ik zelf kunnen kiezen wat en hoe.

[ Voor 12% gewijzigd door ehtweak op 30-08-2026 13:36 ]

Mooie Plaatjes   

• Raymond P
sjors123 schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 13:14:
[...]

Vervang knoflook dan door prei. En prima om het hier te documenteren. Ik ga het iig niet doen. Maar volgens mij moet je gewoon even goed lezen wat ik schrijf. Ik zeg niet dat het niet gebeurt. Ik zeg alleen dat je in de winkel zelf een keuze kunt maken. Ook daar liggen kleinere preien en bloemkolen. Alleen die laat je dus liggen en je pakt de grotere varianten. En die keuze heb je bij online dus niet. Daar pakt de orderpicker gewoon de bovenste bloemkool.
Ik heb gelezen wat je schreef voordat ik reageerde. Mijn ervaring is echter anders.
En ik snap dat er variatie ontstaat door random selectie. Echter, ik krijg producten in huis die duidelijk binnen een andere gewichtssortering vallen, terwijl in de winkel de selectie duidelijk binnen 1 groep valt.

@ehtweak Eens, en dat wil ik ook graag. Maar dat is in mijn stad (>70k) gewoon bijna niet meer mogelijk zonder behoorlijke variatie in kwaliteit of gewoon steevast klasse II (of zelfs III).
Voor het gros maak ik nog altijd m'n rondje (met de auto, de stad uit). Maar soms vergeet ik iets, ben ik lui, had ik geen tijd, of was het op. En dan gaat/moet het bij de bezorgbestelling als het om een basis product (uit, wortel etc) gaat.

- knip -

• Gonadan

Gonadan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PMivRhScDXwLcbszquQ9cxqmL9Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QP9XN4j0NepInqE9WsGkVRn2.jpg?f=fotoalbum_large

Lekker dagje pruttelen, voor de pasta van morgen. Huis ruikt heerlijk zo, ben benieuwd of het gezin deze ook kan waarderen. Die kopen zelf gewoon huismerk rode drek als ik even niet oplet.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• bvk

bvk

Gonadan schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 15:37:
[Afbeelding]

Lekker dagje pruttelen, voor de pasta van morgen. Huis ruikt heerlijk zo, ben benieuwd of het gezin deze ook kan waarderen. Die kopen zelf gewoon huismerk rode drek als ik even niet oplet.
Een goede ragù gaat na een tijdje pruttelen altijd heerlijk ruiken inderdaad. Zeker een echte Napolitana die bij mij misschien wel 8 uur opstaat. Wat zit hier allemaal in?

Van een collega uit Sri Lanka een aantal masala zakjes gekregen, met wat uitleg erbij daar mijn Singalees een beetje "roestig" is zeg maar.... ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_YIZ3V8IvmC0bXd1JckhyRiISWk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jWrdt9R2HXqV3zEx2H48GokC.png?f=fotoalbum_large

Dus net naar de toko geweest voor wat ingrediënten zoals kerrieblaadjes, kaneel, gember etc. Vanavond of morgen maar eens een curry maken, gaat ook vast lekker ruiken.

Specs

• Raymond P
Hier vandaag een zakje. :+ Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RgKD3RxO7b5hzJDFrT0t_AG7w2E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ISpJlUOMS10lJ1yGEvb0TGWo.jpg?f=fotoalbum_large

- knip -

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
De stoofperen zijn net geplukt van onze bomen. Ruim 10kg ervan af gehaald. Dat wordt van de week lekker stoofperen maken. Eén portie met en één portie zonder kaneel :)

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:40

Stufferdt

doet ook maar wat.

Hier was de "angst voor online groenten bestellen" dusdanig aanwezig dat wij sinds dit jaar pas bestellen. Tot dusver nog geen klachten eigenlijk maar halen stiekem nog best veel groente toch zelf doordeweeks. Lokale AH heeft hier overigens al sinds mensenheugenis (vriendin werkte er 16 jaar geleden) matige groenten. Maar komen gelukkig niet uit de lokale winkel dus.

En iemand hier nog een mooi recept voor eisbein/Haxe/varkenspoot voorradig toevallig? Heb er 3 in de vriezer als experiment maar nog niet uit wat ermee te doen dus blijven redelijk liggen.

Kamado, sous-vide, slowcooker zijn allemaal aanwezig dus kan alle kanten op. En daar zit het wellicht wat in, keuze te over maar nog niet helemaal erover uit wat een mooie manier is.

😀😀😀

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:11

franssie

Save the albatross

Stufferdt schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 22:54:
Hier was de "angst voor online groenten bestellen" dusdanig aanwezig dat wij sinds dit jaar pas bestellen. Tot dusver nog geen klachten eigenlijk maar halen stiekem nog best veel groente toch zelf doordeweeks. Lokale AH heeft hier overigens al sinds mensenheugenis (vriendin werkte er 16 jaar geleden) matige groenten. Maar komen gelukkig niet uit de lokale winkel dus.

En iemand hier nog een mooi recept voor eisbein/Haxe/varkenspoot voorradig toevallig? Heb er 3 in de vriezer als experiment maar nog niet uit wat ermee te doen dus blijven redelijk liggen.

Kamado, sous-vide, slowcooker zijn allemaal aanwezig dus kan alle kanten op. En daar zit het wellicht wat in, keuze te over maar nog niet helemaal erover uit wat een mooie manier is.
Je hebt er drie, en noemt drie bereidingswijzen... Al mis ik de oven.
Ik zou zelf alledrie proberen, leuke vergelijking uiteindelijk.

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen

• Gonadan

Gonadan

En in die oven, wat doe je dan? Sous vide, grillen, garen in een dichte pan, conventioneel? Moet je er nog een paar halen om dat experiment te volbrengen. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

bvk schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 15:54:
[...]

Een goede ragù gaat na een tijdje pruttelen altijd heerlijk ruiken inderdaad. Zeker een echte Napolitana die bij mij misschien wel 8 uur opstaat. Wat zit hier allemaal in?
Euh, uit mijn hoofd gehakt, peen, selderij, ui, knoflook (ja ik weet het), mortadella, pancetta, rozemarijn, salie, laurier, kruidnagel en pezo. Oh en een paar gepelde tomaten uiteraard.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:40

Stufferdt

doet ook maar wat.

franssie schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 23:06:
[...]

Je hebt er drie, en noemt drie bereidingswijzen... Al mis ik de oven.
Ik zou zelf alledrie proberen, leuke vergelijking uiteindelijk.
Ohja, oven ook nog inderdaad!
Ja dat is best grappig eigenlijk, prima idee.
Ik ga eens iets uitwerken :)

😀😀😀

• bvk

bvk

Gonadan schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 09:22:
[...]

Euh, uit mijn hoofd gehakt, peen, selderij, ui, knoflook (ja ik weet het), mortadella, pancetta, rozemarijn, salie, laurier, kruidnagel en pezo. Oh en een paar gepelde tomaten uiteraard.
Ragù alla Gonadan dus, met een aparte keuze (doe ik er zelf nooit in) voor de mortadella en kruidnagel. En vanwaar die kanttekening over de knoflook?

Specs

• phoney870
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 21:51
walterworld schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 21:30:
Ik heb een aantal jaar bij de boer gekocht, maar ben ermee gestopt. Het kost extra tijd en in de herfst en winter is het erg vervelend om over de landweggetjes vol modder bij de boerderij aan te komen, ik kon elke keer daarna mijn auto wassen.

Het is wel verser en soms goedkoper en soms wat duurder en het smaakt ook aanzienlijk beter, maar buiten de lente en zomerperiode gaf het mij teveel rotzooi en ik was er wel een uur per week minimaal aan kwijt + het schoonmaken van de groenten gaf vaak ook een keuken vol modder.

Heb vervolgens nog een aantal jaar biologisch gekocht, maar daar kon ik er ook niet op aan dat de groenten en het fruit elke keer hetzelfde formaat hadden. Koop je een bloemkool en is hij formaat van een grote appel.

Ik heb in de loop van de afgelopen 10 jaar daarin keuzes gemaakt en kies nu voor vrije tijd. Maar het was een leuke periode en vooral bij de boer kopen dwingt je soms ook andere keuzes te maken in gerechten.

[ Voor 20% gewijzigd door phoney870 op 31-08-2026 16:33 ]

• Gonadan

Gonadan

bvk schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 16:26:
[...]

Ragù alla Gonadan dus, met een aparte keuze (doe ik er zelf nooit in) voor de mortadella en kruidnagel. En vanwaar die kanttekening over de knoflook?
Italianen schijnen iets te hebben met de ui/knoflook combinatie, mag eigenlijk niet. :P

Het is losjes gebaseerd op wat ik weer online ergens vond, ik vind het vaak leuk om gewoon weer andere recepten te proberen. Soms kom je dan combinaties tegen die je nooit meer gaat doen, en ook pareltjes die in het grote boek mogen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• bvk

bvk

Gonadan schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 17:05:
[...]

Italianen schijnen iets te hebben met de ui/knoflook combinatie, mag eigenlijk niet. :P
Ik zie in vele video's de "Nonna's" wel degelijk ui en knoflook tegelijk gebruiken, maar misschien is dit regio gebonden? In een originele Bolognese is knoflook inderdaad een taboe.
Het is losjes gebaseerd op wat ik weer online ergens vond, ik vind het vaak leuk om gewoon weer andere recepten te proberen. Soms kom je dan combinaties tegen die je nooit meer gaat doen, en ook pareltjes die in het grote boek mogen.
Mooi, dat is koken! Niets meer aan toe te voegen ;)

Specs

• Gonadan

Gonadan

bvk schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 19:27:
[...]

Ik zie in vele video's de "Nonna's" wel degelijk ui en knoflook tegelijk gebruiken, maar misschien is dit regio gebonden? In een originele Bolognese is knoflook inderdaad een taboe.
Ja volgens mij was dat een zuidelijk dingetje, dus hier überhaupt niet van toepassing. Maakt ook niet uit, er zat van alles in en was veramente lekker.

Er zit trouwens ook nog wijn in en eigenlijk kippenlever maar de lever heb ik weggelaten.
Mooi, dat is koken! Niets meer aan toe te voegen ;)
:)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Pagina: 1 ... 121 122 Laatste