Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 116 117 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

'originele' voedselproducten moet je sowieso niet in een supermarkt kopen. :N
Hooguit de basisingrediënten. En zelfs dat is vaak ook nog van twijfelachtige oorsprong en kwaliteit.

BTW: Delhaize is niet het moederbedrijf van Albert Heijn.
Het is voluit Koninklijke Ahold Delhaize NV
bron:
Wikipedia: Ahold Delhaize

En er zijn in ieder land een aantal merknaampjes die onder de Ahold Delhaize groep vallen.

Mooie Plaatjes   

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 03-12 22:43
Zebby schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 14:16:
Ik wil voor Black Friday kijken naar een mooie vacuum machine (chamber). Ik herinner me van hier dat er mensen zijn die verschillende modellen hebben. De Anova is goedkoop, maar lijkt erg klein, en ik lees dat mensen zich storen aan het moeten snijden van zakken? Idealiter kan ik met standaard maten werken. Iemand een machine waar ze erg blij mee zijn, maar waar ook wat grotere stukken vlees in kunnen?
Ik heb een anova chamber sealer en ben er erg tevreden mee. Ik koop gewoon standaard maat zakjes bij de Lidl of op bol.col van 30x20 en daar past tot nu toe alles in wat ik wil. Grootste stuk vlees is 1,5 kilo bavette wat ik heb geseald. Dat was geen probleem.

• HGM
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

HGM

Aurum schreef op woensdag 19 november 2025 @ 23:06:
[...]

Ik heb een anova chamber sealer en ben er erg tevreden mee. Ik koop gewoon standaard maat zakjes bij de Lidl of op bol.col van 30x20 en daar past tot nu toe alles in wat ik wil. Grootste stuk vlees is 1,5 kilo bavette wat ik heb geseald. Dat was geen probleem.
Ik heb deze ook. Zeer blij mee. Ook met de koelfunctie.

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:08
Wat is volgens de ervaringsdeskundigen het grootste voordeel van zo'n chamber sealer ten opzichte van een simpel vacumeer apparaat?

Ik ben zelf net begonnen met zo'n simpele, en bevalt me tot nu toe erg goed.
In beide gevallen pak je toch een zak die al aan 3 kanten dicht is (of dat maak je zelf van een rol folie), doet er je materiaal in, en sealt hem aan 1 kant?
Zo'n simpele zuigt de lucht er aan 1 kant uit, zo'n chamber sealer drukt/zuigt het er gelijkmatiger uit? Maar eruit is eruit zou ik denken?

• Uitvreter
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:02

Uitvreter

Eet niet thuis vanavond

Dirtbiter schreef op donderdag 20 november 2025 @ 09:03:
Wat is volgens de ervaringsdeskundigen het grootste voordeel van zo'n chamber sealer ten opzichte van een simpel vacumeer apparaat?
De simpele vacumeerders zuigen lucht uit de zak. Daarbij zuigt zo'n apparaat, als je niet oppast, ook vloeistof uit de zak mee, waardoor de seal mislukt en er saus in je pomp terecht komt (en je bloeddruk stijgt :-( ).
Bij een kamervacumeermachine wordt de lucht tegelijk uit de kamer en uit de zak gezogen. Omdat er geen drukverschil is tussen de twee blijft de inhoud van de zak netjes op zijn plek.
Het werkt makkelijker, je hebt geen drie handen nodig en je seal mislukt nooit.

De grotere pomp van een kamervacumeerapparaat haalt een lagere einddruk, waardoor er minder zuurstof over blijft voor bederf.
Ook kun je de druk zo laag maken dat de structuur van je ingredienten verandert, bijvoorbeeld fruit dat eruit ziet als vlees.

Waarom kopen mensen een dure Kitchenaid of een Kenwood keukenmachine als een handmixer ook pannekoekenbeslag maakt. :+

May clinging breasts always come to your aid in the kitchen!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren

In beide gevallen pak je toch een zak die al aan 3 kanten dicht is (of dat maak je zelf van een rol folie), doet er je materiaal in, en sealt hem aan 1 kant?
Zo'n simpele zuigt de lucht er aan 1 kant uit, zo'n chamber sealer drukt/zuigt het er gelijkmatiger uit? Maar eruit is eruit zou ik denken?
Een echt simpele heeft de problemen die @Uitvreter beschrijft, je hebt ook betere 'gewone' vacumeerapparaten die wel gewoon vloeistof kunnen sealen zonder problemen. Daar heb je een kamervariant echt niet per se voor nodig. De instelmogelijkheden zijn wel ruimer bij een goede kamervariant.

Een voordeel van de lucht eruit drukken ten opzichte van zuigen is wel dat je minder kans hebt op bellen die achter blijven. Daar heb je wel kans op bij natte maar niet al te vloeibare producten bij een 'gewoon' model. Een goede zak met ribbels helpt en het er zelf een beetje uit drukken daarbij enorm, maar geeft geen 100% garantie.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:15

Niet als ervaringsdeskundige, maar als vrager, wil ik vooral het gemak. Dat kleine apparaat is altijd moeilijk doen, zakjes op maat knippen, hangt half van de toonbalk af, sappen komen eruit. Ik wil hem gewoon in het apparaat smijten, deurtje dicht, knoppie aan, klaar.

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:08
Gonadan schreef op donderdag 20 november 2025 @ 10:51:
[...]
Een echt simpele heeft de problemen die @Uitvreter beschrijft, je hebt ook betere 'gewone' vacumeerapparaten die wel gewoon vloeistof kunnen sealen zonder problemen. Daar heb je een kamervariant echt niet per se voor nodig. De instelmogelijkheden zijn wel ruimer bij een goede kamervariant.
Ik heb er nu zelf een van de Lidl (deze) en die heeft ook een stand voor vochtige inhoud (die een beetje mee zou kunnen komen) waarmee die extra heet/lang sealt.

• HGM
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

HGM

Zebby schreef op donderdag 20 november 2025 @ 11:50:
[...]

Niet als ervaringsdeskundige, maar als vrager, wil ik vooral het gemak. Dat kleine apparaat is altijd moeilijk doen, zakjes op maat knippen, hangt half van de toonbalk af, sappen komen eruit. Ik wil hem gewoon in het apparaat smijten, deurtje dicht, knoppie aan, klaar.
Dat is het dus juist. Apparaat staat er, klep open. Aandrukken, dichtdoen en klaar. Voorheen moest ik erbij nadenken, erbij blijven, etc. Nu is het dichtdoen op knop klikken en je kan weer door.

En als je veel achter elkaar wilt doen dan maakt dat ook echt een verschil.

[ Voor 6% gewijzigd door HGM op 20-11-2025 13:49 ]

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:15
HGM schreef op donderdag 20 november 2025 @ 13:49:
[...]

Dat is het dus juist. Apparaat staat er, klep open. Aandrukken, dichtdoen en klaar. Voorheen moest ik erbij nadenken, erbij blijven, etc. Nu is het dichtdoen op knop klikken en je kan weer door.

En als je veel achter elkaar wilt doen dan maakt dat ook echt een verschil.
Als ik vac is het altijd gelijk bulk. 3/4kg kip, of 2kg gehakt, in porties van 300gr.
Ik begrijp dat dit 1000% een gemaks-aankoop is, maar goed, dat mag ook wel eens toch?

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 03-12 22:43
het is 100% het gemak. Spul in zakje, prakt hem in dat apparaat, deksel dicht en op knopje drukken.
Ik gebruik ook nog wel eens de Pickle functie waarbij ik komkommer/ui in zuur leg en deze dan laat pickelen.
dat is best leuk.

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Maar als je vloeistof in zakje doet. En je legt zakje horizontaal neer, dan is de vloeistof toch per definitie uit het zakje?

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• Uitvreter
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:02

Uitvreter

Eet niet thuis vanavond

Dennis1812 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 16:07:
Maar als je vloeistof in zakje doet. En je legt zakje horizontaal neer, dan is de vloeistof toch per definitie uit het zakje?
De bodem van de vacuumkamer ligt lager dan de sealbalk. De open kant van het zakje ligt dus hoger dan je soep. Niets kan ontsnappen. ;)

May clinging breasts always come to your aid in the kitchen!

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:59
Gonadan schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 15:09:
[...]

Doe ik op gehoor. Kleine moeite, zodra het kookt gas uit en niet meer naar om kijken.
Even hier maar de vraag stellen. Doe je dan ook 1 vingerkootje water boven je rijst? Want wordt dat geen natte kleffe boel in die pan?
Ik kook mijn rijst namelijk 10 minuten en daarna 10 minuten uitdampen, zonder afgieten etc.

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

El-Vder schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 07:36:
Even hier maar de vraag stellen. Doe je dan ook 1 vingerkootje water boven je rijst? Want wordt dat geen natte kleffe boel in die pan?
Ik kook mijn rijst namelijk 10 minuten en daarna 10 minuten uitdampen, zonder afgieten etc.
Nee ik werk met verhoudingen qua volume. 1 op 1,5 of 1 op 2 bijvoorbeeld, afhankelijk van welke soort rijst ik gebruik. Niet afgieten inderdaad, de rijst neemt alles op en is dan gaar.

En soms inderdaad ook echt laten droog dampen. Voor iets als nasi wil je eigenlijk liefst dat de rijst van gisteren is. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:59
@Gonadan maar de rijst met koud water opzetten aan de kook brengen en dan pan van het vuur/inductie halen. Wordt dan al dat water nog goed opgenomen? Ik ga dat dan ook eens proberen. Hoe lang laat je het dan staan?
Ja voor nasi goreng moet je inderdaad wat eerder gekookte rijst gebruiken.
offtopic:
Technisch gezien is nasi gewoon rijst, maar dat hoef ik hier niet uit te leggen.

[ Voor 4% gewijzigd door El-Vder op 22-11-2025 09:28 ]

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

El-Vder schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 09:28:
@Gonadan maar de rijst met koud water opzetten aan de kook brengen en dan pan van het vuur/inductie halen. Wordt dan al dat water nog goed opgenomen? Ik ga dat dan ook eens proberen. Hoe lang laat je het dan staan?
Ja voor nasi goreng moet je inderdaad wat eerder gekookte rijst gebruiken.
offtopic:
Technisch gezien is nasi gewoon rijst, maar dat hoef ik hier niet uit te leggen.
Ik zet het niet per se meteen uit hoor, vaak ben ik nog bezig en laat ik hem de eerste minuten zachtjes gaan. Maar dan wel uit een gewoon laten staan tot ik het nodig heb. Hooguit tussendoor nog even omroeren en de deksel op een kier als ik het iets droger wil hebben.
Voor mij werkt dat erg prettig.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:33
Mijn 100% failsafe perfecte manier voor rijst koken is als volgt:

- Ik gooi op gevoel wat rijst in de pan
- Ik was het 3x
- Vervolgens giet ik er weer water bij, tot er ongeveer 1 horizontale duim aan water boven de rijst uit komt
- Dit zet ik met deksel erop op de inductie, op middelhoog, tot het kookt
- Dan stel ik een timer in op 12 minuten en zet hem op laag
- Na de 12 minuten gaat de inductie vanzelf uit en laat ik de boel nog 10 minuten staan met deksel op de pan

Komt er 100% van de tijd perfect uit. Niet tussentijd het deksel openen of roeren. Afgieten totaal niet nodig.

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Lassie toverrijst. In 8 minuten perfect?
Uncle roger approves!

* Dennis1812 loopt langzaam achteruit het topic uit voor er oorlog ontstaat.

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:05
Dennis1812 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 14:19:
Uncle roger approves!

Haiya!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Dennis1812 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 14:19:
Uncle roger approves!

_O- :+

Maar of de rijst droog & fluffy wordt, of nog enigszins vochtig hangt toch ook sterk af van welke soort rijst je gebruikt?
En/of je een parboiled variant gebruikt?

Want b.v. een volkoren basmati rijst of een andere willekeurige zilvervliesrijst is echt niet na 12 minuten al gaar... Die staat, na het spoelen, vaak wel zo'n 30 minuten te koken. (na een nachtje voorweken). Dan giet ik 'm af en laat 'm vervolgens nog minstens, met gesloten deksel, gewoon 15 minuten staan.
Terwijl de witte basmati al binnen 10 minuten 'al dente' is.

[ Voor 3% gewijzigd door ehtweak op 22-11-2025 17:44 ]

Mooie Plaatjes   

• Vertor
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online
Griet, een dragon wittewijn saus met makreel caviaar.
Met gegrilde gele en groene cougette, gemarineerd in olijfolie met rozemarijn en een beetje look.
Een mousse van knolselder, gebakken aardappelschijfjes, afgewerkt met waterkers en een crumble van Belgische pancetta

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HlSP5ct-m25KbjN_FtabpIFV6Po=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R8Ug9wYMERQfvanfl9lmE5Il.jpg?f=fotoalbum_large

• franssie
  • Registratie: Februari 2000

franssie

Save the albatross

Vertor schreef op zondag 23 november 2025 @ 20:19:
Griet, een dragon wittewijn saus met makreel caviaar.
Met gegrilde gele en groene cougette, gemarineerd in olijfolie met rozemarijn en een beetje look.
Een mousse van knolselder, gebakken aardappelschijfjes, afgewerkt met waterkers en een crumble van Belgische pancetta

[Afbeelding]
iewat verkeerde topic maat ziet er schitterend uit!

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Vertor
  • Nu online
Oei, moet indrrdaad naar het Lekker eten bij de GoT-kookclub topic.

Ik zit nu op de gsm, ik zie niet direct een optie om een bericht te verwijdere?

[ Voor 58% gewijzigd door Vertor op 23-11-2025 20:27 ]

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

@Vertor even verplaatst. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Eigenlijk in het "show je maaltijd" topic toch? Ik meen in de HK.

Link: Show hier je maaltijd van de dag

[ Voor 13% gewijzigd door Dennis1812 op 23-11-2025 21:29 ]

• Vertor
  • Nu online
Dennis1812 schreef op zondag 23 november 2025 @ 20:55:
[...]

Eigenlijk in het "show je maaltijd" topic toch? Ik meen in de HK.

Link: Show hier je maaltijd van de dag
Ik heb geen toegang tot dat deel van het forum.

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
ehtweak schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 17:42:
[...]

_O- :+

Maar of de rijst droog & fluffy wordt, of nog enigszins vochtig hangt toch ook sterk af van welke soort rijst je gebruikt?
En/of je een parboiled variant gebruikt?

Want b.v. een volkoren basmati rijst of een andere willekeurige zilvervliesrijst is echt niet na 12 minuten al gaar... Die staat, na het spoelen, vaak wel zo'n 30 minuten te koken. (na een nachtje voorweken). Dan giet ik 'm af en laat 'm vervolgens nog minstens, met gesloten deksel, gewoon 15 minuten staan.
Terwijl de witte basmati al binnen 10 minuten 'al dente' is.
Ja fluffyness hangt ook af van de rijstsoort. Specifiek de verhouding tussen amylose en amylopectine.
Een Japonica (voor de risotto bijvoorbeeld) is lastig fluffy te krijgen.
Een gebroken korrel zal ook sneller de pectine lekken door het grotere oppervlak wat sneller voor een plakkiger geheel zorgt.

Die snelkookrijst (toverrijst) is overigens ook een vorm van parboiled (voorgekookte) rijst.

Hoe vochtig de rijst uiteindelijk is heb je echter helemaal zelf in de hand. Of aan jezelf te wijten natuurlijk. :9
De beste manier om daar inzicht in en controle over te krijgen vind ik de kook-zeef-stoom methode (met een jasmijnrijst), die wordt imho ten onrechte vaak in een verdomhoekje geschoven.

- knip -

• fub
  • Laatst online: 16:20

fub

Ik ben er verbaasd over dat jullie niet allemaal een rijstkoker hebben. De meest exotische apparaten komen langs, maar geen rijstkoker? (Ok, die heeft z'n eigen topic, maar dan nog.)

Als het goed genoeg is voor de mensen in Azie die elke dag rijst eten, dan is het zeker goed genoeg voor mij! Gewoon rijst wassen en weken, de rijst + water in de verhoudingen volgens de aanwijzingen er in, en aanzetten. Elke keer een prima resultaat in iets meer dan een half uurtje.

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:14
Hoe dealt zo'n rijstkoker eigenlijk met volkoren rijst? De verpakking van dat spul dat ik gebruik (Tilda) gaat uit van in ruim water koken.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

• NoTimeRemains
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:29

NoTimeRemains

I know

fub schreef op maandag 24 november 2025 @ 10:53:
Ik ben er verbaasd over dat jullie niet allemaal een rijstkoker hebben. De meest exotische apparaten komen langs, maar geen rijstkoker? (Ok, die heeft z'n eigen topic, maar dan nog.)

Als het goed genoeg is voor de mensen in Azie die elke dag rijst eten, dan is het zeker goed genoeg voor mij! Gewoon rijst wassen en weken, de rijst + water in de verhoudingen volgens de aanwijzingen er in, en aanzetten. Elke keer een prima resultaat in iets meer dan een half uurtje.
ik zou ook niet zonder kunnen hoor. Al is het alleen het fire and forget zodat ik een pit vrij heb en kan focussen op andere gerechten.
MrAngry schreef op maandag 24 november 2025 @ 10:58:
Hoe dealt zo'n rijstkoker eigenlijk met volkoren rijst? De verpakking van dat spul dat ik gebruik (Tilda) gaat uit van in ruim water koken.
de keren dat ik volkoren rijst er mee heb gekookt ging dat prima.

This is the Way.

• Raymond P
  • Nu online

De rijstkoker biedt niet de controle en finesse die je met een pan, weegschaal en timer hebt.
Het biedt wel consistentie en reproduceerbaarheid op grote schaal.

Maareh, ook in Azië wordt niet altijd de cooker gebruikt. Zeker niet als het een complexer gerecht is dan enkel "een pot witte rijst".

@MrAngry Zolang je het recept (lees: verhouding rijst/water) juist hebt en voldoende lang een pre-soak doet én nog een half uurtje op de warmhoudstand door laat stomen gaat de rest automagisch in een simpele rijstkoker.

Het enige wat zo'n ding doet is stoppen met hoog vermogen verhitten als de temperatuur boven de ~100 graden komt.
Feitelijk hetzelfde als wat je in je pannetje zou moeten doen.
Tenzij je er een hebt met fuzzy logic natuurlijk

- knip -

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Welke exotische apparaten vind jij dan exotischer dan een rijstkoker? (wat voor een Nederlander al aardig exotisch is)

Het verbaast mij eigenlijk helemaal niet zo, maar ik begrijp wel waarom het je verbaast. Zoals elke online community kent GoT veel topics waar mensen nogal specialistisch met bepaalde producten bezig zijn en wat een soort echokamers voor fans worden. Daarbinnen wordt het product of de zeer specifieke bereidingswijze op een voetstuk geplaatst en als onmisbaar beschouwd.
Of het nu gaat om rijstkokers, slowcookers, sous-vide apparaten, pizza-ovens, speciale messen, keukenmachines, kamado's of wat dan ook. De echte fans kunnen moeilijk begrijpen dat anderen het niet hebben en zien het praktisch als belediging als iemand hun speeltje niet per se nodig vindt.

Als ik daadwerkelijk alles zou kopen wat ik in al die specialistische topics tegen kom dan moet ik eerst verhuizen, maar daar zou ik dan geen geld meer voor hebben. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• fub
  • Laatst online: 16:20

fub

Gonadan schreef op maandag 24 november 2025 @ 12:11:
Welke exotische apparaten vind jij dan exotischer dan een rijstkoker? (wat voor een Nederlander al aardig exotisch is)
Laat ik het zo zeggen: ik verwachtte dat sous vide sticks en snijmachines minder vaak gebruikt zullen worden dat rijstkokers. En daar kijkt niemand van op. Maar misschien is dat alleen bij ons thuis en eten wij bovengemiddeld vaak rijst. Ik zou niet meer zonder rijstkoker willen.

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

fub schreef op maandag 24 november 2025 @ 12:52:
[...]

Laat ik het zo zeggen: ik verwachtte dat sous vide sticks en snijmachines minder vaak gebruikt zullen worden dat rijstkokers. En daar kijkt niemand van op. Maar misschien is dat alleen bij ons thuis en eten wij bovengemiddeld vaak rijst. Ik zou niet meer zonder rijstkoker willen.
Snap ik hoor, maar dat is wat ik bedoel, het is een kwestie van perspectief. Van een rijstkoker kijkt ook niemand op hoor, maar een sous vide stick is veel breder inzetbaar dus zou ik vaker bij mensen thuis verwachten. Een snijmachine is iets wat je veel minder ziet inderdaad, maar als iemand daar gelukkig van wordt moet 'ie dat gewoon doen. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Raymond P
  • Nu online
Exact. het wordt pas gek als je meer dan twee snijmachines hebt. :9

- knip -

• walterworld
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:09
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ba2EqL__UoWk_k0fuoQvFvHfKAc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ET1If0IQVwx1sUFQ6fKG5485.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t00C2VAjNR25SOQ3Sb1036hem_c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o3axKOS8Bl1xH2wbsXpolTSZ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jwukLxP12vLrZnOrLFiPG1K0TNQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9LcbAGOa6izGWlx0CollIDAT.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ptWvI42WqDRSKEap0Ho9ulgu9vE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dSf0UcatkVVpcq9RqgwlsJYC.jpg?f=fotoalbum_tile
Zelf pittige airfryer "kaas"stengels gemaakt op basis van tofu en edelgist voor de umami kaasachtige smaak.😋
Een lekker krokant randje.
Ziet er misschien niet heel sexy uit maar wel kei lekker, ga ik vaker maken.

• Raymond P
  • Nu online
@walterworld Nofi, maar ik vind dit een van de meest aantrekkelijke dingen die je gepost hebt. :)
Zelf had ik wel wat meer olie overheen gegoten voor het airfryen.

---

Thai hom mali klaar om te stomen voor bij de chili con carne.
Je ziet 220 gram droge rijst, 250 gram water, een half theelepeltje olie en een paar pandan blaadje voor bonus aroma.
In een kommetje, op een stoomrekje in een pan met deksel.
Dat ga ik, nadat het water onder in de pan kookt, 15 minuten doorstomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tCa2oYa68zZYp0-OixI583zbQZM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3PvyRwRc5gjKmBSNZw9hR65Q.jpg?f=fotoalbum_large

Wellicht heeft iemand hier ooit een keer iets aan. :)

- knip -

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

De Sint is op zoek naar een simpel kookboekje voor mijn ouweheer. Hij is geen kooktalent, het is niet zijn hobby, hij heeft niet hele voorraden kruiden en dingen in huis, maar hij miept wel vaak dat hij net even iets meer inspiratie zou willen hebben om niet altijd dezelfde simpele zut te eten.
Daarom zou een boekje met heel simpele recepten misschien een leuk idee zijn. Nu zag ik dat bijvoorbeeld van die boeken van Jamie Oliver maar die dingen als éénpan zijn dan eigenlijk geen eenpansgerecht, dingen met maximaal aantal ingrediënten moet je ook met een pak zout nemen. En veel andere boeken die pretenderen simpele gerechten te beiden zijn wellicht voor een fanatiek kok simpel, maar voor een niet-kok helemaal niet simpel. En zo'n 'grappig mannenboek met alleen maar burgers en vlees is niet wat de Sint zoekt.
Heeft iemand wellicht tips voor zoiets? :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Gonadan schreef op woensdag 26 november 2025 @ 10:28:
De Sint is op zoek naar een simpel kookboekje voor mijn ouweheer. Hij is geen kooktalent, het is niet zijn hobby, hij heeft niet hele voorraden kruiden en dingen in huis, maar hij miept wel vaak dat hij net even iets meer inspiratie zou willen hebben om niet altijd dezelfde simpele zut te eten.
Daarom zou een boekje met heel simpele recepten misschien een leuk idee zijn. Nu zag ik dat bijvoorbeeld van die boeken van Jamie Oliver maar die dingen als éénpan zijn dan eigenlijk geen eenpansgerecht, dingen met maximaal aantal ingrediënten moet je ook met een pak zout nemen. En veel andere boeken die pretenderen simpele gerechten te beiden zijn wellicht voor een fanatiek kok simpel, maar voor een niet-kok helemaal niet simpel. En zo'n 'grappig mannenboek met alleen maar burgers en vlees is niet wat de Sint zoekt.
Jamie's 5 ingredients heeft in de inleiding staan wat hij verwacht wat je standaard hebt staan. En dat zijn geen gekke dingen. De rest is echt 5 ingrediënten.
De wat oudere boeken als Jamie's 15 minute meals of Jamie's 30 minute meals geven ook mooie recepten en vooral snel.

Als hij nu veel pakjes en zakjes gebruikt is dit misschien een optie:
https://www.bol.com/nl/nl...ocialshare_pdp_androidapp

Beetje afhankelijk van de smaak ook. Je hebt ook kookboeken die zich toespitsen op Nederlandse keuken. Of elk ander land.

• Raymond P
  • Nu online
@Gonadan Een google nest hub met een kleine cursus gemini aansturen?

* Raymond P rent weg

- knip -

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

@Dennis1812 Pakjes juist heel weinig, maar gewoon weinig gevarieerd en niet veel inspiratie.
Qua smaak mag het wel divers zijn, hoeft niet een specifieke richting.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
ik ben zelf groot fan van de kookboeken van Karin Luijten.
De gerechten zijn redelijk foolproof (getest op mijn vader), met ingrediënten die elke supermarkt in het assortiment heeft (muv incidenteel iets van de turk/toko).
bijvoorbeeld deze: https://www.kokenmetkarin...r-pakjes-zakjes-kookboek/\
en voor als je graag de oven gebruikt (lees: vantevoren dingen klaarmaakt en daarna rond etenstijd afbakt in de oven, zodat je lekker aan tafel kunt blijven zitten met het bezoek/gezin), deze: https://www.bol.com/nl/nl...andboek/9200000094984283/

[ Voor 9% gewijzigd door breew op 26-11-2025 11:21 ]

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:02
@Gonadan ik heb net deze laten komen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dn9GzGESQO0y-kW7FHsqWSaq6MQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/UhsMHCZ0f3MX88aK7nTWFzXC.jpg?f=user_large
bol.com link

Ziet er goed uit ... En we gaan er volgende week een aantal van klaar maken (voor mijn zoon)

• franssie

franssie

Save the albatross

@Gonadan hier ook de hele familie en vrienden aan Karin Luiten gekregen, uitstekende basis kookboeken, geïnspireerd op pakjes maar veel gevarieerder.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• walterworld
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iqahq7kJ6mQxD4gqx-HEiaVv7ls=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/BsRz3ZbQL2Yausy0AJQAH0tM.png?f=user_large
Geen je idee of je pa hiervoor open staat. Mijn ouders(niet vegan) hebben deze. Geen vlees en burgers, precies wat jou pa wil ;) Is weer eens wat anders voor de verandering.

Alexandra Penrhyn Lowe Is Nederlandse mocht je dit belangrijk vinden. Boekenschrijfster (oa Het huis anubis :*) Een van mijn jeugd series) maar ook nu kookboeken.

Hier een stukje van het inkijk exemplaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IdHEEtLrkuggfDDUHn_QhN06r64=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/isy3msaqoco7sD3X6tJ9hCiK.png?f=fotoalbum_tile

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Vegan staat 'ie zeker voor open, maar het hele boek vegan maken vind ik wel weer wat eenzijdig. Ik wil het wat toegankelijker houden.

@duvekot wel een leuk idee, één pan voor één persoon, zit wel in de goede hoek. Als ik echter het inkijkexemplaar door blader gaan de ingrediënten wel alle kanten op, ik vrees dat dat zou afschrikken.

@franssie de pakjes zijn het probleem niet, maar het vervangen daarvan is vaak wel wat complexer. Maar die kindervariant van haar vind ik wel weer interessant, hij is ook elke week met de kleinkinderen bezig dus dat kan dan juist een mooie boost zijn.

En anders is die 5 ingrediënten die @Dennis1812 noemt misschien nog een idee. Ik had varianten met andere getallen gezien en daar waren de reviews niet zo lovend over, maar deze juist wel zo te zien.

Later maar eens een boekwinkel in wandelen.

[ Voor 14% gewijzigd door Gonadan op 26-11-2025 12:23 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• franssie

franssie

Save the albatross

@Gonadan Dat pakjes boek heet nu dan ook de makkelijke keuken. Maar de kinderversie is inderdaad ook erg leuk.
Maar jij kent je vader het beste dus inderdaad een boekhandel inlopen is denk ik wel het beste met de tips die je kreeg.

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:34
franssie schreef op woensdag 26 november 2025 @ 12:30:
@Gonadan Dat pakjes boek heet nu dan ook de makkelijke keuken. Maar de kinderversie is inderdaad ook erg leuk.
Maar jij kent je vader het beste dus inderdaad een boekhandel inlopen is denk ik wel het beste met de tips die je kreeg.
Nou, het origineel is ook weer uitgegeven vanwege vele verzoeken en de makkelijke keuken is niet meer: https://www.kokenmetkarin...r-pakjes-zakjes-kookboek/

[ Voor 7% gewijzigd door GermanPivo op 26-11-2025 12:34 ]

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

franssie schreef op woensdag 26 november 2025 @ 12:30:
Yup. Met boeken vind ik het altijd prettig om ze ook in het echt te bekijken en er een gevoel bij te hebben, maar het is dan wel lekker om alvast een richting te hebben waar je naar moet gaan kijken. Ze hebben er meestal nogal wat. :P

@GermanPivo dat is de bundel van 1 en 2, inderdaad opnieuw uitgegeven.

[ Voor 6% gewijzigd door Gonadan op 26-11-2025 12:34 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• franssie

franssie

Save the albatross

GermanPivo schreef op woensdag 26 november 2025 @ 12:33:
[...]

Nou, het origineel is ook weer uitgegeven vanwege vele verzoeken en de makkelijke keuken is niet meer: https://www.kokenmetkarin...r-pakjes-zakjes-kookboek/
Lol ik zie het
Precies hetzelfde boek verscheen eerder ook onder een andere titel, De makkelijke keuken, maar die is nu op en niet meer leverbaar.

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Gonadan schreef op woensdag 26 november 2025 @ 12:22:
Vegan staat 'ie zeker voor open, maar het hele boek vegan maken vind ik wel weer wat eenzijdig. Ik wil het wat toegankelijker houden.

@duvekot wel een leuk idee, één pan voor één persoon, zit wel in de goede hoek. Als ik echter het inkijkexemplaar door blader gaan de ingrediënten wel alle kanten op, ik vrees dat dat zou afschrikken.

@franssie de pakjes zijn het probleem niet, maar het vervangen daarvan is vaak wel wat complexer. Maar die kindervariant van haar vind ik wel weer interessant, hij is ook elke week met de kleinkinderen bezig dus dat kan dan juist een mooie boost zijn.

En anders is die 5 ingrediënten die @Dennis1812 noemt misschien nog een idee. Ik had varianten met andere getallen gezien en daar waren de reviews niet zo lovend over, maar deze juist wel zo te zien.

Later maar eens een boekwinkel in wandelen.
Als je een paar voorbeelden wil van 5 ingrediënten kan ik best wat fotos DMen, of als je de "voorraad' items wil weten.

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:02
Gonadan schreef op woensdag 26 november 2025 @ 12:22:
Mijn zoon had binnen no-time zeker 10 gerechten uit dat boek waar hij wel interesse in had om uit te proberen. En er staat bij verschillende gerechten ook wat je kan doen met de delen van de ingrediënten die je over hebt door te verwijzen naar een andere recept waar dat weer bij kan.
Maar even doorlezen in een boekhandel is altijd wel makkelijk om te doen ... Als ze hem hebben liggen natuurlijk.

• walterworld
Wortel plantaardige "kaas"stengels op basis van edelgist voor die kaasachtige umami smaak.
Lekker knapperig uit de air fryer.

Zouden dit dan de laatste wortels zijn van dit seizoen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uyhVb0fSmxz-fl3_TKkmmXW-I6Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J7Cj3oxTT4QAWtqRi1ZZ7csZ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eEtmo6YlK_e4Xhj9q1j4AE1s3PU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bucpRXvyEWmaCTYOIeji7pe9.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vZN4mMZvSCIFVnYqxRL-GqzTBqU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CEFCZINSHSzQxpi4R4APXhjE.jpg?f=fotoalbum_tile
Pagina: 1 ... 116 117 Laatste