grotius schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 20:05:
In het kader van verlichting en loxone heb ik een vraag over de bekabeling. In het dit topic lees ik dat soms een 5g1.5 kabel (of 3g1.5/2.5) wordt gebruikt voor de 24volts lichtktringen. Dan is er genoeg kabel voor een groepje warmwitte spots en voor de toekomst zijn er 5 draden voor RGBW.
Maar welke 5g (of 3g) kabel gebruiken jullie dan (de Ölflex met zwarte aders en witte markeringen)? Ik neem niet aan een5g1.5 YMVK kabel want die hebben als aders, blauw, bruin, zwart, grijs en groen/geel. Met name de laatste draad lijkt me verwarrend voor de verdeelkast. Je denkt dan al gauw dat is de aarding (en niet een kanaal van de RGBW). Dat laatste zal bij een eventuele inspectie lastig zijn (of zit hier geen gevaar in?). Dus dan hou je 4 draden over en je gebruikt de aardingsdraad niet (behalve dan voor eventueel aarden). Maar dan heb je ook geen rgbw voor de toekomst maar misschien wel die warmwit -> wit spots van constaled).
Tot slot zou je de 24vdraad van de dimmer (RGBW dimmer van Loxone) naar de spot wel moeten voorzien van een aarddraad want ZLVS = Zeer Lage Veilige Spanning)? Aan de andere kant is met een 3g ymvk kabel van minimaal 1.5mm2 er in de toekomst nog wel een 230v verlichtingsgroep van te maken,
Tsja, alles gaat en staat natuurlijk ook met labelen en markeringen.
Ik heb zoals jij aangeeft overal voor rolluiken, screens en ledverlichting/spots gebruik gemaakt van 5G1.5 kabel van LAPP Ölflex. Daar waar RGBW ledstrips nu al gepland zijn, heb ik een rolletje 5x1 voor gebruikt, verwarring met de aarding is dan niet van toepassing, een LEDstrip en in mijn geval ook de locatie is niet geaard/te aarden. Maar de WAF kan ook maar zo weer bedenken om iets te veranderen,..
Brengt mij ook nog even op een dingetje, wellicht kunnen jullie mij hier in helpen.
Situatie WC, vanwege het slechte weer en de hele krappe planning voor het betonstorten is er niet goed gekeken door mij naar hetgeen er naar toe moet voor de sturing/verlichting. Dus met hetgeen er nu aanwezig is, moet ik het doen.
En dat was ook voldoende, totdat de WAF had bedacht dat ze ook nog een spiegel met een RGBW strip er achter wil hebben....
Aanwezig plafond ( deze wordt d.m.v. gips iets verlaagd voor onderstaande ):
- Centraaldoos met fase,nul en aarde, gaat rechtstreeks naar stuurkast ( niks meer bij in de buis te krijgen )
- Extra buis naast centraaldoos met een enkele datakabel CAT7 er in ( ook deze zit vast, don't ask me )
Wensen:
- RGBWW verlichting achter spiegel ( strip aangekocht 24v )
- Presentiedetectie + luxmeting ( Occy aangekocht )
- Hanglamp/lamp/plafonniere op centraaldoos
Zowel de RGBWW als de lamp wil ik zelf kunnen schakelen/dimmen/sturen d.m.v. de Loxone op basis van programma's/aanwezigheid/lichthoeveelheid.
De occy neemt dan van de CAT7 in ieder geval 2 aders in beslag ( DI en AI ), dan zou ik er nog 6 over hebben... ga ik hem er ook via voeden ( 24v ) ben ik er nog 2 kwijt.
Maar nu heb ik nog een uitdaging m.b.t. het voeden van de LEDstrip, ik heb namelijk geen constant in de centraaldoos zitten. Dat kan ik er wel van maken, maar dan heb ik geen mogelijkheid meer om de lamp te schakelen/dimmen.
Nou had ik het idee om daar misschien toch wat meer met 24v te gaan doen, over nog 2 aders van de CAT7 het Tree signaal te sturen > 24v voeding op constant van de centraaldoos > RGBW Tree dimmer van Loxone voor de LEDstrip,.. maar dan dus nog de lamp zelf ( lichtbron/armatuur/lamp nog onbekend, zal ws. E27 iets worden )...