Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HammieDuDe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:04
Gertst schreef op maandag 28 juni 2021 @ 09:55:
[...]

Mooi! :)

Heb je soms een lijstje van de componenten op de foto? Altijd leuk en inspirerend om even te kunnen nagaan wat anderen gebruiken om bepaalde features uit te werken ;)
Dit is het draadje op het andere topic, staan ook de onderdelen in:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/67852920

Achterhoek | Loxone | PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | 12.200wp PV | Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammieDuDe
roderickvd schreef op maandag 28 juni 2021 @ 09:50:
Twee gedachten:

1. Heb je "Repetition Interval" geprobeerd? Die zou je bijvoorbeeld elke 300 seconden het "ON" commando kunnen laten herhalen. Volgens mij werkt het niet met "OFF" maar aangezien dit relais normally closed is, lijkt dat OK in jouw geval.

Wil je ook "OFF" herhalen dan zou je dat kunnen doen met een pulsgever of de virtual output splitsen, één voor ON en één voor OFF, zodat je de OFF ook op een hoog signaal kunt triggeren en de herhaling werkt.

2. Andere richting dan wat je vraagt maar: kleine UPS aan hangen. Tenzij je de Miniserver ook van backup power voorziet, blijf je er wel mee zitten dat na een boot de state onbekend is bij de Miniserver.
@roderickvd

Bedoel je deze settings?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4ELQ_t3ivHFT-qIHxxk0uMhMMnU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TD8pLlPWeVj1i3rewWHMMxS8.png?f=fotoalbum_large

Dan ga ik daar vanavond eens mee stoeien, zou inderdaad dan hetgeen zijn ik nodig heb. OFF herhaling heeft zoals je al zei, geen extra toegevoegde waarde.

UPS ga ik wel plaatsen bij de Loxone, maar niet op de locaties waar ik de vvw verdelers heb hangen, alhoewel ik nog wel met het idee speel om alles centraal te gaan zetten, dat ik per verdeler met een 9x0,75mm² LAPP naar het zolder vertrek en daar alles te gaan schakelen.

Zit ik nog wel met de diameters van de bekabeling, actuatoren trekken 1W over 24v max, kabellengte zal zo'n 20 meter zijn max. het idee is dan 1x de nul en 8 schakelingen over de kabel te laten gaan, max zal dan dus 8w op 24v zijn over 1 ader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

HammieDuDe schreef op maandag 28 juni 2021 @ 09:36:
Bovenstaande ondertussen gereed en werkend voor de Loxone gekregen gisteravond ( pff, heeft me echt wel wat uurtjes gekost qua programmering )

Nou kom ik nog met de volgende uitdaging, en ben benieuwd hoe jullie dit zouden doen.

Bij stroomuitval/reset van dit kastje, gaan alle relais weer op dicht staan, waarbij het voor de Loxone natuurlijk niet duidelijk is dat dit het geval is geweest.

Er van uit gaande dat de Loxone alleen een HTTP command geeft wanneer een actor aan of uit moet, gaat er dan het e.e.a. in de soep lopen.

Stel, ik krijg het voor mekaar om ook de status van de relais uit te kunnen lezen met een HTTP virtuele ingang, dan zou ik toch in theorie met een AND/OF statement in de programmering de Loxone opnieuw de HTTP virtuele uitgang kunnen laten triggeren? Of kan ik dit met een bepaald blok zowiezo al doen zonder de status te krijgen? Oftewel, als een HTTP virtuele uitgang niet maar 1x getriggerd wordt, maar laat zeggen, elke 5 minuten? Dan hoef ik ook niks meer in de programmering van de Arduino te doen.
Volgens mij is dat een ESP32, kan je niet gewoon een file schrijven waarin de state van iedere relais wordt bijgehouden? En bij boot je alle relais in de laatst bekende status terug zet?

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammieDuDe
JackBol schreef op maandag 28 juni 2021 @ 15:43:
[...]

Volgens mij is dat een ESP32, kan je niet gewoon een file schrijven waarin de state van iedere relais wordt bijgehouden? En bij boot je alle relais in de laatst bekende status terug zet?
Klopt, maar dan zou ik elke schakeling/verandering willen wegschrijven, EEPROM heeft max 100.000 write cycles, ik weet niet hoe veel schakelingen er plaats gaan vinden, maar ik wil die gok niet gaan wagen om de levensduur van de ESP te verkorten, maar als ik er met bovenstaande ook kan komen, is dat ook best, wil nog wel de status opvraag kunnen realiseren, dat ga ik er nog wel inprogrammeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

HammieDuDe schreef op maandag 28 juni 2021 @ 15:46:
[...]

Klopt, maar dan zou ik elke schakeling/verandering willen wegschrijven, EEPROM heeft max 100.000 write cycles, ik weet niet hoe veel schakelingen er plaats gaan vinden, maar ik wil die gok niet gaan wagen om de levensduur van de ESP te verkorten, maar als ik er met bovenstaande ook kan komen, is dat ook best, wil nog wel de status opvraag kunnen realiseren, dat ga ik er nog wel inprogrammeren.
Capacitor eraan voor een dying gasp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
JackBol schreef op maandag 28 juni 2021 @ 15:52:
Capacitor eraan voor een dying gasp?
Is dat slim of super riskant? Geen idee of zoiets goed reageert op midden in een write cycle z'n spanning verliezen. (Goed = daarna weer lekker verder, non-bricked.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-09 19:07
Yes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Gwaihir schreef op maandag 28 juni 2021 @ 20:01:
[...]

Is dat slim of super riskant? Geen idee of zoiets goed reageert op midden in een write cycle z'n spanning verliezen. (Goed = daarna weer lekker verder, non-bricked.)
Je moet natuurlijk wel timen dat die write sneller gebeurt dan dat de capacitor leeg is.
Ik zou de ingangsspanning aan een GPIO maken met een IRQ op de falling edge en in die IRQ je array wegschrijven. Moet in een paar ms lukken.

En anders een batterijtje eraan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSamson
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15-09 16:50
Ik wil al mijn drivers voor mijn LEDs centraal plaatsen in de garage. Ik vind dit makkelijker als er iets stuk zou gaan en hierdoor heb ik minder 5G kabel nodig dus goedkoper (Kast ==5G== Driver ==3G== Spots).

De spots in mijn overdekt terras (6 spots van 5W) zouden wel op 20 / 25m afstand staan van de driver (60W). Ik ben van plan om 3G1.5 te trekken. Denken jullie dat dit voldoende is of zou ik een dikte van 2.5 nemen?

Driver type:
https://www.deltalight.co...wnloads/manual/151409.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pulse_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:45
https://www.calculator.net/voltage-drop-calculator.html best met zo'n tool is checken. Hoe ver je kan gaan hangt af van het voltage van het leds en dergelijk. Denk voor 20/25m zou ik toch voor die 2.5 gaan als het toch maar een kring is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammieDuDe
Zelfde verhaal zit ik ook als ik mijn sturing voor de actuatoren centraal ga regelen, maar is “maar” 1w op 24v, die ga ik op 20 meter met LAPP ölflex 110 10G1 voeden, lijkt me toch meer dan voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pulse_
In 99% van de gevallen gaat dat allemaal geen issue geven. Ook als je voedingen / drivers hebt met regelbare spanning kan je wat tunen om de spanningsval tegen te gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammieDuDe
Heeft iemand van jullie ook magneetcontacten in de dakramen geplaatst? Ik ben dit van plan maar wil het wel zo discreet mogelijk doen door bijv. twee boringen te doen met die kleine ronde magneetstiften.

Hoe hebben jullie dit gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertst
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 27-08 06:57
HammieDuDe schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 23:21:
Heeft iemand van jullie ook magneetcontacten in de dakramen geplaatst? Ik ben dit van plan maar wil het wel zo discreet mogelijk doen door bijv. twee boringen te doen met die kleine ronde magneetstiften.

Ik heb het overwogen, maar niet gedaan, omdat ik er van uit ga dat ik de dakramen enkel ga bedienen via Loxone en dus steeds de status (open/gesloten) weet (door hem bij te houden bij elke status change).

Hoewel ik nog geen idee heb hoe dat dan zou moeten in de Config :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammieDuDe
Gertst schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 23:39:
[...]

Ik heb het overwogen, maar niet gedaan, omdat ik er van uit ga dat ik de dakramen enkel ga bedienen via Loxone en dus steeds de status (open/gesloten) weet (door hem bij te houden bij elke status change).

Hoewel ik nog geen idee heb hoe dat dan zou moeten in de Config :/
In mijn geval zijn ze handbediend maar ik wil bijv. bij koelbedrijf of regen weten of ze dicht zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
HammieDuDe schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 23:21:

Niet, maar wel een paar ervaringen met magneetcontacten alhier.

Er zit er eentje in een binnendeur, waar het kabeltje gemakkelijk uitkwam aan de scharnierkant. Volstrekte onzin: ik kan die deur met gemak ver genoeg openen om erdoor te stappen en nog registreert deze als dicht.

Net als in een andere deur is er overheen geschilderd. Met name in die andere deur, waar hij dus wel op een zichtplek zit, had dat van mij net iets netter gemogen: stift in 't gat + verf erover = je blijft het zien. Dus: heel iets dieper en 't gat even weer afvullen? (Plamuur / vloeibaar hout.)

En dan heb ik een magneetcontact voor de deur van de haard. Vanuit de fabrikant zelf, op de daarvoor bestemde plaats. En toch geeft deze regelmatig open aan met dichte deur. Snap daar helemaal niets van. Is dit een foutgevoelige technologie? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11:19
over het algemeen werken de magneetcontacten hier prima. Echter het contact bij de garagedeur is al 2 keer kapot geweest. Blijkbaar zit er een glazen kokertje in het contact, en de kids gooiien de deur achter zich dicht als ze weggaan met de fiets (want makkelijker... pubers). Dit glas kan dus ook kapot als het een grote schok krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSamson
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15-09 16:50
Ik heb 2 Faradite 360 volt-free sensoren gekocht, ééntje voor aan de overdekte inkom en ééntje voor het overdekt terras.

Ik twijfel nu wel om alsnog onder overdekt terras een inbouw Loxone sensor te plaatsen omdat die ook als "Presense sensor" werkt. Ik ga ervan uit dat die Faradite daar minder goed mee omspringt. Ik heb geen zin om elke 5 minuten te moeten bewegen om het licht weer aan te doen.

Iemand ervaring met Faradite op dat vlak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centauriprime
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-09 23:34
Vraagje, hoe hebben jullie het lichtplan van de woonkamer aangemaakt? Aannemend dat je een normale Nederlandse woonkamer hebt waarbij vaak de zitruimte, eetruimte en keuken één open ruimte zijn.

Bijv. één lichtsturing voor de hele woonkamer of meerdere lichtsturingen per ruimte?

Momenteel heb ik een lichtsturing per ruimte, maar ook woonkamer omdat ik een aantal lampen heb die ik niet kan plaatsen. Eigenlijk helemaal niet handig en daarom denk ik eraan om het naar één sturing terug te brengen zoals hier uitgelegd.

Maar vraag me dus af hoe jullie het hebben opgelost ook met programmeringen zoals eten of tv ook zonder stroom meting. Tijdklokken of bedrijfsmodus. De laatste doet bij mij sowieso niet altijd zoals het moet. Bijv. om 0.00 uur soms opeens de lichten naar eetmodus.

[ Voor 0% gewijzigd door Centauriprime op 12-07-2021 22:29 . Reden: typo ]

15x330 SW38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Centauriprime schreef op maandag 12 juli 2021 @ 21:40:
Vraagje, hoe hebben jullie het lichtplan van de woonkamer aangemaakt? Aannemend dat je een normale Nederlandse woonkamer hebt waarbij vaak de zitruimte, eetruimte en keuken één open ruimte zijn.

Bijv. één lichtsturing voor de hele woonkamer of meerdere lichtsturingen per ruimte?

Momenteel heb ik een lichtsturing per ruimte, maar ook woonkamer omdat ik een aantal lampen heb die ik niet kan plaatsen. Eigenlijk helemaal niet handig en daarom denk ik eraan om het naar één sturing terug te brengen zoals hier uitgelegd.

Maar vraag me dus af hoe jullie het hebben opgelost ook met programmeringen zoals eten of tv ook zonder stroom meting. Tijdklokken of bedrijfsmodussen. De laatste doed bij mij sowieso niet altijd zoals het moet. Bijv. om 0.00 uur soms opeens de lichten naar eetmodus.
Alle verlichting op Dali. Dat was kabel technisch goedkoper. Ik heb drivers die 2 leds per kanaal kunnen driven, dus controleerbaar per 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Centauriprime schreef op maandag 12 juli 2021 @ 21:40:

Interessante vraag. Hoop dat jij ons straks kunt bijpraten. Want wat je aanhaalt is nog relatief nieuw in de config, dus ik denk dat nog niet veel mensen het geprobeerd hebben, zeker niet waar de verlichting al 'best ok' werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Vanaf 1-8 gaan de Loxone prijzen weer 3.9% omhoog. Voor mijn nieuwbouwhuis (oplevering december) moet ik ongeveer 14k aan spulletjes aanschaffen. Dus dan hebben we het wel over €500+.

Waar ik me zorgen over maak is het uitkomen van nieuwe hardware varianten.

In mijn lijstje zit het volgende:
  • Centraal:
  • Loxone Miniserver V2
  • Loxone Relais extensie 14x DO
  • Loxone Dimmer extensie
  • Loxone DALI extensie
  • Loxone DMX extensie
  • Loxone AIR Base extensie + SMA staafantenne
  • Audio:
  • Loxone Audioserver
  • Loxone Stereo Extension
  • Tree:
  • Loxone Aanwezigheidsmelder Tree inbouw Wit
  • Loxone Intercom antraciet
  • Loxone NFC Code Touch Tree antraciet
  • Loxone Stelventiel Tree
  • Loxone Touch Pure Tree Zwart
  • Loxone Touch Surface Tree
  • Air:
  • Loxone Touch Nightlight Air
  • Loxone Deur en Raamcontact Air
Voor de touch pure kijk ik al naar de nieuwe variant.
Alleen de miniserver lijkt me een risico, de rest loopt volgens mij wel los.

Iemand die hier nog risico in ziet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertst
JackBol schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 12:41:
Vanaf 1-8 gaan de Loxone prijzen weer 3.9% omhoog.
Oei, alweer ... dat is slecht nieuws... Waar werd dit bekend gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
JackBol schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 12:41:
Waar ik me zorgen over maak is het uitkomen van nieuwe hardware varianten.

Alleen de miniserver lijkt me een risico, de rest loopt volgens mij wel los.

Iemand die hier nog risico in ziet?
Ik snap je vraag niet echt. Je wilt e.e.a. vast op het schap leggen? Maar ook nog profiteren van evt. nog uit te komen varianten?

De miniserver V1 ging 9,5 jaar mee, tot eind 2019. Die V2 gaat er echt nog niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Gwaihir schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 13:34:
[...]

Ik snap je vraag niet echt. Je wilt e.e.a. vast op het schap leggen? Maar ook nog profiteren van evt. nog uit te komen varianten?
Precies :)

Daarom even een inschatting wat wel/niet vernieuwd gaat worden de komende 6 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Gertst schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 13:19:
[...]

Oei, alweer ... dat is slecht nieuws... Waar werd dit bekend gemaakt?
Mijn ‘dealer’. Hij zegt dat dit elk jaar in augustus gedaan wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@JackBol Ik zie niet zo'n massale vervanging, eerlijk gezegd. Ik zie:

- De miniserver is m.i. met gezonde aarzeling vernieuwd. Je hebt 'n customer base, etc., maar hoe lang kun je door met hardware die niet eens https:// aan kan in het hart van het systeem, terwijl de wereld in een razend tempo naar versleuteling alom gaat - met alle hacks her en de die de noodzaak laten zien?

- Een aantal 'looks' gebaseerde zaken krijgt opvolger. Da's toch wat modegevoelig, maar ook grotendeels net geweest. Zou het deur en raamcontact nog eleganter kunnen, wellicht?

- De 'te goedkope' multi-extension is eruit gegooid. Ik spot er niet gelijk nog meer van die aard, zeker niet op je lijstje.

- Als ik persoonlijk mag kiezen: Loxone maak 'ns fatsoenlijke stelventielen. De bouwkwaliteit van de behuizing van die dingen is echt naadje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Gwaihir schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 15:56:
- Als ik persoonlijk mag kiezen: Loxone maak 'ns fatsoenlijke stelventielen. De bouwkwaliteit van de behuizing van die dingen is echt naadje.
Ligt een beetje aan de programmeerbaarheid van het warmtesysteem dat opgeleverd wordt. Dat kan wil de aannemer nog niet bevestigen. Als ik dat met APIs kan sturen ga ik de stelventielen niet vervangen. Ik ga deze ook niet voorbestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mee_
  • Laatst online: 14-09 21:08
Gwaihir schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 15:56:
@JackBol

- De miniserver is m.i. met gezonde aarzeling vernieuwd. Je hebt 'n customer base, etc., maar hoe lang kun je door met hardware die niet eens https:// aan kan in het hart van het systeem, terwijl de wereld in een razend tempo naar versleuteling alom gaat - met alle hacks her en de die de noodzaak laten zien?
Alsof ze de Miniserver V1 niet gewoon een update kunnen geven die wél https aan kan? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Mee_ schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 13:39:
[...]

Alsof ze de Miniserver V1 niet gewoon een update kunnen geven die wél https aan kan? :)
Als je geen hardware AES support hebt, kan je dat wel vergeten. Dat trekt zo’n chippie nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mies-ttk89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-09 14:40
JackBol schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 14:30:
[...]

Als je geen hardware AES support hebt, kan je dat wel vergeten. Dat trekt zo’n chippie nooit.
Mee eens, de CPU van Loxone Miniserver V1 is niets bijzonders en inderdaad zonder AES.
Ter referentie: CPU Atmel AT91SAM9G20 based on ARM926EJ-S ARM Thumb Processor with an internal clock speed of 400MHz.

Meer informatie over de eerste generatie kan je hier vinden:
- https://github.com/sarnau.../img/LoxoneMiniserver.jpg
- https://github.com/sarnau/Inside-The-Loxone-Miniserver

Nederland | WAGO | Loxone | Smart Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

mies-ttk89 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 15:32:
[...]

Mee eens, de CPU van Loxone Miniserver V1 is niets bijzonders en inderdaad zonder AES.
Ter referentie: CPU Atmel AT91SAM9G20 based on ARM926EJ-S ARM Thumb Processor with an internal clock speed of 400MHz.

Meer informatie over de eerste generatie kan je hier vinden:
- https://github.com/sarnau.../img/LoxoneMiniserver.jpg
- https://github.com/sarnau/Inside-The-Loxone-Miniserver
Lol! Ik wist niet wat voor chip erin zat, maar nu kunnen we een beetje rekenen. Als we de vuistregel van 12 cycles per byte for AES128 CTR mode pakken voor deze ARM9 op 400MHz, komen we op een throughput van ongeveer 4MB/sec bij 100% CPU belasting. Technisch gezien zou dat apparaatje een SSH sessie dus wel in software in stand moeten kunnen houden. Maar wanneer je een image of een config file gaat sturen en dat ding moet ook nog op de SSD gaan schrijven, gaat ie gewoon compleet op z'n bek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mies-ttk89
JackBol schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 16:54:
[...]

Lol! Ik wist niet wat voor chip erin zat, maar nu kunnen we een beetje rekenen. Als we de vuistregel van 12 cycles per byte for AES128 CTR mode pakken voor deze ARM9 op 400MHz, komen we op een throughput van ongeveer 4MB/sec bij 100% CPU belasting. Technisch gezien zou dat apparaatje een SSH sessie dus wel in software in stand moeten kunnen houden. Maar wanneer je een image of een config file gaat sturen en dat ding moet ook nog op de SSD gaan schrijven, gaat ie gewoon compleet op z'n bek.
Op basis van die informatie zouden we kunnen concluderen dat de Miniserver v1 mogelijk wel geactiveerd kan worden voor HTTPs gebruik... maar waarschijnlijk daarna behoorlijk performance moet inleveren tot het punt bij grote installaties van onbruikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertst
HammieDuDe schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 13:13:
[...]

Heb met timers en fake waardes nu een weekje of 3 de testomgeving draaien met meerdere schakelingen per uur. Tot op heden nog flawless, maja wat is 3 weken, niet echt een duurtest ;-)

Config is echt peanuts, de schakelingen althans, ik wil ook nog de status van de relais gaan opvragen, maar daar ben ik nog niet aan toe gekomen ( dit moet ook kunnen )

[Afbeelding]

En voor de critics, waaronder ikzelf, ja, ik stuur plaintext via HTTP het commando inclusief wachtwoord naar de Denkovi, daar is ook nog een andere manier voor, maar daar moet ik nog even aan sleutelen. ( domotica zit op een gescheiden LAN niet internet-faced, behalve de Loxone, dus nu niet echt haast mee )
Ondertussen heb ik de Denkovi SmartDen Maxi gekocht: 8 relays en 8 digitale inputs, en nog enkele analoge in en out + temp sensors.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IPzPf_wEAEuf0KK1W0plKL83BCo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eBMu4ZzrhPt90fJMcaMlRy5X.jpg?f=fotoalbum_large

Een relay sturen is inderdaad straightforward, maar heb je het uitlezen van de status al opgelost gekregen? Want ik wil sneller dan elke 10 seconden de status van een input uitlezen, en via een Virtual http input is de min polling 10 seconden :(

Die Smartden kan ook SNMP verzenden, maar de Miniserver kan blijkbaar geen SNMP ontvangen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Gertst schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 20:24:
[...]

Ondertussen heb ik de Denkovi SmartDen Maxi gekocht: 8 relays en 8 digitale inputs, en nog enkele analoge in en out + temp sensors.
[Afbeelding]

Een relay sturen is inderdaad straightforward, maar heb je het uitlezen van de status al opgelost gekregen? Want ik wil sneller dan elke 10 seconden de status van een input uitlezen, en via een Virtual http input is de min polling 10 seconden :(

Die Smartden kan ook SNMP verzenden, maar de Miniserver kan blijkbaar geen SNMP ontvangen ...
Stuurt hij een snmp trap bij een status change? Dan kan je er wel iets tussen pythonnen wat een API call naar de MS doet, wanneer een trap ontvangen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammieDuDe
Gertst schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 20:24:
[...]

[Afbeelding]

Oei, love that one, maar ik heb de gok niet genomen, ik heb alleen de relay variant, dus ik heb niks te doen met inputs.

Ik heb in mijn andere huis daarom een Railduino draaien met inputs en sensoren via UDP, dat gaat namelijk wel, via HTTP zit inderdaad die harde 10 seconde je in de weg, onbruikbaar voor schakelaars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertst
JackBol schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 20:50:
[...]

Stuurt hij een snmp trap bij een status change? Dan kan je er wel iets tussen pythonnen wat een API call naar de MS doet, wanneer een trap ontvangen wordt.
Ja, snmp naar een udp virtual input zou mooi zijn ... In principe gaat snmp over udp, dus misschien kan je die trap toch rechtstreeks opvangen in de MS? Mijn kennis is hiervoor wat te beperkt. Dat wordt wat uitzoekwerk... Tips welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Gertst schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 23:13:
[...]

Ja, snmp naar een udp virtual input zou mooi zijn ... In principe gaat snmp over udp, dus misschien kan je die trap toch rechtstreeks opvangen in de MS? Mijn kennis is hiervoor wat te beperkt. Dat wordt wat uitzoekwerk... Tips welkom!
Je zal er een raspberry of zo tussen moeten zetten want de MS heeft geen mogelijkheid om traps te parsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammieDuDe
Iemand toevallig onlangs nog een Hue Bridge werkend gemaakt i.c.m. de Loxone? Werkt dit ook nog met de nieuwste versie van de bridges?

WAF heeft namelijk wat lampjes voor het nieuwe huis gekocht,.. die zijn van Hue,.. ( vraag me niet waarom en hoe mijn reactie was )...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SchumiFAST
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-09 20:41
HammieDuDe schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 11:34:
Iemand toevallig onlangs nog een Hue Bridge werkend gemaakt i.c.m. de Loxone? Werkt dit ook nog met de nieuwste versie van de bridges?

WAF heeft namelijk wat lampjes voor het nieuwe huis gekocht,.. die zijn van Hue,.. ( vraag me niet waarom en hoe mijn reactie was )...
Zelf geen ervaring mee, maar ik heb het eens gezien op Loxberry.
https://www.loxwiki.eu/display/LOX/Philips+Hue

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eskimo555
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 14-09 10:37
Ik gebruik Hue met Loxone.
Ik heb een php script dat Loxone aanroept en de commando's naar de Hue bridge stuurt.
Werkt redelijk, kleuren komen niet altijd overeen maar ik kies de kleur vanuit Loxone.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roderickvd
SchumiFAST schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 15:18:
[...]

Zelf geen ervaring mee, maar ik heb het eens gezien op Loxberry.
https://www.loxwiki.eu/display/LOX/Philips+Hue
Ik gebruik dit voor bijna al mijn verlichting beneden. Werkt uitstekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammieDuDe
roderickvd schreef op zondag 25 juli 2021 @ 11:27:
[...]

Ik gebruik dit voor bijna al mijn verlichting beneden. Werkt uitstekend.
Thanks, vink ik dat af, gaat werken dus.

En dan nog weer het bewegingsmelder verhaal,.. ik zie ook die Occy's bij EPV:
https://www.epvelectronic...ome-24v.html?id=237411205

Ik vind ze wel heel interessant, super klein en ook in het zwart te krijgen, echter geen akoestische signalering, iemand van jullie ervaring met deze occy's en/of een reden waarom daar niet voor te gaan en perse voor de Lox 100466/100467 te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

HammieDuDe schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 11:18:
[...]

Thanks, vink ik dat af, gaat werken dus.

En dan nog weer het bewegingsmelder verhaal,.. ik zie ook die Occy's bij EPV:
https://www.epvelectronic...ome-24v.html?id=237411205

Ik vind ze wel heel interessant, super klein en ook in het zwart te krijgen, echter geen akoestische signalering, iemand van jullie ervaring met deze occy's en/of een reden waarom daar niet voor te gaan en perse voor de Lox 100466/100467 te gaan?
Voordeel is dat ze makkelijker in een centraaldoos passen. Voor die Loxone inbouw melders moet je die bevestigingspunten eruit vijlen om het passend te maken. En je hebt maar een paar cm achter die melder dus je krijgt er ook niet echt 4 WAGOs achter weg gestopt.

Nadeel van deze PIRs is wel dat ze een DI en AI nodig hebben. Bij 11 melders begint dat wel aan te tikken in de poorten en de extra bekabeling die je nodig hebt. Die Loxone inbouw dingen zitten natuurlijk gedaisychained op Tree.

Edit: ik heb even in de handleiding gekeken, er zit ook een klein PCBtje bij dat je ergens kwijt moet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/43FNILY0EUJ-Gr8AfyHy2drKhg0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hca8ZCXYyQ27IP6MIPBJhJKy.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door JackBol op 30-07-2021 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammieDuDe
JackBol schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 11:32:
[...]

Voordeel is dat ze makkelijker in een centraaldoos passen. Voor die Loxone inbouw melders moet je die bevestigingspunten eruit vijlen om het passend te maken. En je hebt maar een paar cm achter die melder dus je krijgt er ook niet echt 4 WAGOs achter weg gestopt.

Nadeel van deze PIRs is wel dat ze een DI en AI nodig hebben. Bij 11 melders begint dat wel aan te tikken in de poorten en de extra bekabeling die je nodig hebt. Die Loxone inbouw dingen zitten natuurlijk gedaisychained op Tree.

Edit: ik heb even in de handleiding gekeken, er zit ook een klein PCBtje bij dat je ergens kwijt moet.

[Afbeelding]
AI is toch niet verplicht als je alleen presentie wil schakelen? Dat is voor als je ook Lux meting zou willen doen? Of zie ik dit verkeerd?

Ze komen in verlaagde plafonds, toevallig waar ik de ruimte heb boven het gips, waar nu een loze leiding uit komt, dus qua inbouw heb ik ruime keuze ( gips moet er nog aan ).

Ik had de handleiding idd al gezien ( poosje terug alles al op een rijtje gezet ). Het gaat mij meer om de ervaring met de melders, of iemand ze al live gebruikt

[ Voor 5% gewijzigd door HammieDuDe op 30-07-2021 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

HammieDuDe schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 11:37:
[...]

AI is toch niet verplicht als je alleen presentie wil schakelen? Dat is voor als je ook Lux meting zou willen doen? Of zie ik dit verkeerd?
Ik wil zaken de lichtschakeling omgevingsafhankelijk maken, dus een lux meter is voor mij een pre. Maar als je dat niet nodig hebt, kun je natuurlijk zonder.
Ze komen in verlaagde plafonds, toevallig waar ik de ruimte heb boven het gips, waar nu een loze leiding uit komt, dus qua inbouw heb ik ruime keuze ( gips moet er nog aan ).
In dat geval maakt het inderdaad niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik heb er een stuk of 11 van deze, werken zeer goed. Volgens mij is er ook al eerder over geschreven in dit topic, maar ik kan het zo snel niet terug vinden. Ik gebruik er ook een aantal zonder lux inderdaad. Support van EPV is ook erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammieDuDe
-SimJoc- schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 17:22:
Ik heb er een stuk of 11 van deze, werken zeer goed. Volgens mij is er ook al eerder over geschreven in dit topic, maar ik kan het zo snel niet terug vinden. Ik gebruik er ook een aantal zonder lux inderdaad. Support van EPV is ook erg goed.
Had er ook op gezocht maar kon het ook niet vinden. Thanks voor je input

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

We zijn bezig met de interieur kleuren voor de hoofdslaapkamer in ons nieuwbouwhuis en er is uit voort gekomen dat ik e.e.a. uit de Vienna reeks heb besteld 😮

Ik ben benieuwd hoe het uitpakt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammieDuDe
JackBol schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 16:33:
We zijn bezig met de interieur kleuren voor de hoofdslaapkamer in ons nieuwbouwhuis en er is uit voort gekomen dat ik e.e.a. uit de Vienna reeks heb besteld 😮

Oi oi, ja mijn WAF zat zich er ook al op te verlekkeren, hotel chique gaat het design zijn bij ons, past die reeks wel goed bij,.. maar eerst de afrekening van de aannemer, dan zien we wel verder😬

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mies-ttk89
JackBol schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 16:33:

HammieDuDe schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 16:50:
Oi oi, ja mijn WAF zat zich er ook al op te verlekkeren, hotel chique gaat het design zijn bij ons, past die reeks wel goed bij,.. maar eerst de afrekening van de aannemer, dan zien we wel verder😬
Letten jullie op de beperkte levertijd van die kleur O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

mies-ttk89 schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 22:08:
Letten jullie op de beperkte levertijd van die kleur O-)
Is reeds besteld. No way back now ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

mies-ttk89 schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 22:11:
Ter info: er waren nog wat Loxone video's vertaald op het Benelux kanaal van Loxone:
- YouTube: Loxone Explained: slimme huishoudapparaten dankzij Home Connect | 2021
Ik moet mijn huishoudelijke apparaten nog definitief maken, maar vanwege wat technische vereisten is mijn oven Miele, en die doet nog niet mee. Op de Miele website staat een EEBUS logo, maar ik heb nog altijd niet door wat dat nou eigenlijk is en welke apparaten ermee werken.

De vaatwasser heeft inderdaad home connect dus die zou ik kunnen integreren. Het enige wat die integratie dan weer niet heeft is een pauze stand.

Ik wil geen wasjes starten of stoppen, dat heeft toch geen zin als je niet in de buurt bent.

Wat ik mis is een koelkast met home connect. Dat je een beetje de temperatuur gedurende de dag in de gaten kan houden.
Ik zit nog een beetje te kijken hoe dit met 3 fase gaat werken. Wordt elke fase apart beheerd? En laadpalen? Je kan er een RPi tussen zetten en dan een laadpaal virtueel bijv, 20 lasten van 0,5 kW maken. Die 20 lasten kan je aan de LM aanbieden en ‘dynamisch’ afschalen in stappen van een half kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
JackBol schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 06:39:
Ik wil geen wasjes starten of stoppen, dat heeft toch geen zin als je niet in de buurt bent.
:? Juist bij de wasmachine is het moment van vullen toch het minst bepalend? Ik herinner me de wasmachine als het eerste apparaat wat mijn moeder jaren gelden op de tijdschakelaar zette. Die wil je toch starten op een moment dat de stroom goedkoop is, liefst zodanig dat het moment waarop hij klaar is je schikt qua leeghalen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HammieDuDe
Ben ook benieuwd, ik krijg in mijn nieuwe huis de vaatwasser, beide ovens en de koelkast met HomeConnect ( niet eens zo uitgezocht, zat er toevallig ook op ).

We gaan zien hoe dat gaat werken met Loxone :)

Tevens in mijn oude woning gisteren zonnepanelen gekregen met een SolarEdge omvormer, na Modbus TCP aangezet te hebben in combinatie met een P1 teller nu de energiemonitor aan de gang gekregen.

Best gaaf :)

Was wel even wat uitzoeken en met wat formules de juiste waarde aan de energiemonitor kunnen geven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7sxKyaFm1QmZ6ZksB4kjArjcRSk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aPXfk9J4KmENnPkXootwGJfn.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Gwaihir schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 10:49:
[...]

:? Juist bij de wasmachine is het moment van vullen toch het minst bepalend? Ik herinner me de wasmachine als het eerste apparaat wat mijn moeder jaren gelden op de tijdschakelaar zette. Die wil je toch starten op een moment dat de stroom goedkoop is, liefst zodanig dat het moment waarop hij klaar is je schikt qua leeghalen?
Moderne wasmachines hebben gewoon een vertraagde start optie. Ik kan mijn wasprogramma 1 tot 12u uitstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

HammieDuDe schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 10:57:
Ben ook benieuwd, ik krijg in mijn nieuwe huis de vaatwasser, beide ovens en de koelkast met HomeConnect ( niet eens zo uitgezocht, zat er toevallig ook op ).

Tevens in mijn oude woning gisteren zonnepanelen gekregen met een SolarEdge omvormer, na Modbus TCP aangezet te hebben in combinatie met een P1 teller nu de energiemonitor aan de gang gekregen.

Was wel even wat uitzoeken en met wat formules de juiste waarde aan de energiemonitor kunnen geven.

[Afbeelding]
Welke koelkast type is dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
JackBol schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 10:59:
Moderne wasmachines hebben gewoon een vertraagde start optie. Ik kan mijn wasprogramma 1 tot 12u uitstellen.
Dat gebruiken wij inderdaad ook naar tevredenheid - voel ook niet zo'n sterke behoefte tot verdere integratie. Maar dat is voor de vaatwasser hetzelfde, en die zie jij dan toch weer heel anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammieDuDe
JackBol schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 12:41:
[...]

Welke koelkast type is dat?
Koelvries*
https://www.bosch-home.nl...sgedeelte-onder/KIN86HDF0

Prijs op de Bosch site slaat nergens op trouwens*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Gwaihir schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 13:31:
[...]

Maar dat is voor de vaatwasser hetzelfde, en die zie jij dan toch weer heel anders?
Mijn vaatwasser heeft het niet, dus ik ben er eerlijk gezegd niet bekend mee. Maar als die dat ook heeft is het prima. Sowieso verwacht ik eigenlijk niet heel erg veel van die last manager. Er zijn maar weinig dingen die je makkelijk kan afschakelen voor winst. Laadpaal en vijverpomp is het zo'n beetje. Maar volgens mij hadden we het daar ook al eerder over gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Ah dat is een koel-vries combinatie. Ik ben op zoek naar een koelkast omdat we een losse vriezer in de bijkeuken hebben. Die zijn er bij zowel Siemens als Bosch nog niet. Ik hoop dat deze nog uit komen voor het eind van het jaar.
Prijs op de Bosch site slaat nergens op trouwens*
Klopt, al die BSH spullen gaat 40% korting af gewoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@JackBol Ja, ik kijk ook een beetje verbaasd naar het plotselinge enthousiasme voor Home Connect; ik mis er nog niet zo gek veel aan. Juist daarom zit ik 'n beetje te prikken, zodat jullie er wat meer over zeggen :D.

Want kennelijk ben je bijv. naar die koelkast best op zoek.. Zijn koelkasten niet te vertrouwen dan, dat je die wilt monitoren?

(Had het alleen wel leuk gevonden de kookplaat uit te kunnen lezen, i.v.m. stroomverbruik en afzuigkap, maar dat zat er nog even niet in; het gat in het natuursteen bond ons aan de Atag van de gaskookplaat die eruit kwam. En da's best een mooi ding voor een goede prijs :).)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Niet online
Ik heb verschillende home connect apparaten er ook de app een tijdje gebruikt. Is eigenlijk helemaal niet zinvol en er gaat ook verkeer over deze apparaten wat ik niet kan verklaren. Zorg er dan ook voor dat je de boel naar internet toe blokkeert. Inmiddels alles weer uitgeschakeld en ik gebruik alleen mijn wasmachine met miele@ home.

De ervaring leert wel dat dit soort sensoren eigenlijk helemaal geen nut hebben. Je kijkt er een paar keer naar en dan vergeet je het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pulse_
HammieDuDe schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 10:57:

[Afbeelding]
Ik heb er ook zo eentje maar zit nog met een serieuse misrekening in de totalen. Zou je je config willen delen?

Bij mij kloppen de actuele waarden zover ik kan zien maar de totalen die loxone weergeeft in de details kloppen voor geen meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
Houd er rekening mee dat de totals van Loxone de cumulatieve getallen zijn sinds Loxone meet / het blok is gereset. Mijn PV-omvormer heeft een "total kWh" en hangt er al wat langer dan Loxone, en die totals zijn dus niet hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

roderickvd schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 21:21:
Houd er rekening mee dat de totals van Loxone de cumulatieve getallen zijn sinds Loxone meet / het blok is gereset. Mijn PV-omvormer heeft een "total kWh" en hangt er al wat langer dan Loxone, en die totals zijn dus niet hetzelfde.
Bedoel je dat die PV eerder begon met tellen omdat die er eerder hing? Of tellen ze niet even snel en krijg je een discrepantie over tijd?

Ik ben zelf niet zozeer op zoek naar totalen. Ik wil vooral actueel stroomverbruik beheren. Ik zie dat die lastmanager een cP ingang heeft. Is die per fase? En kan je de PV en de P1 bij elkaar optellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pulse_
roderickvd schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 21:21:
yea nee het registreerd veel te veel en geen dagtotalen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_V3F8MoqKHNxxCPtZ9AWAgS7JEw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vcWAAgNAbI5JXXbDRDC4dmQ4.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammieDuDe
Pulse_ schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 21:59:
[...]

yea nee het registreerd veel te veel en geen dagtotalen.

[Afbeelding]
Bij mij wel hoor, morgen een klusdag in het huis dus donderdag zal ik mijn programmering en formules delen, het is een beste berekening geworden namelijk ( met cos phi, scale factor etc ). Lang leve de duitse loxforums. ( ik meet pas sinds gisteren )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aYEiRSt22hepiytmwW_StO2zUFQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/k0WP1fGc87bW8i0rqMvEMNZx.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K7qR-VuyUo96wsR_Cghvx-Fbj4s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1mpWLzJoztJLwAHBucK0JLtX.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door HammieDuDe op 03-08-2021 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pulse_
HammieDuDe schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 22:28:
[...]

Bij mij wel hoor, morgen een klusdag in het huis dus donderdag zal ik mijn programmering en formules delen, het is een beste berekening geworden namelijk ( met cos phi, scale factor etc ). Lang leve de duitse loxforums. ( ik meet pas sinds gisteren )

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Denk dat we de zelfde bron hebben gebruikt voor de opzet :). Enkel denk ik dat ik ergens iets verkeerd heb gekoppeld voor de totalen gok ik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mies-ttk89
Pulse_ schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 22:41:
[...]

Denk dat we de zelfde bron hebben gebruikt voor de opzet :). Enkel denk ik dat ik ergens iets verkeerd heb gekoppeld voor de totalen gok ik
Misschien heb je hier iets aan loopt ongeveer drie jaar, is op basis van een 3 fase modbus meter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Le-CDJ-aNEpuAaT3XPDSsZ_4uuE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sB56SPqfjJwjABk3QBaDFxH0.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
JackBol schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 21:42:
[...]
Bedoel je dat die PV eerder begon met tellen omdat die er eerder hing? Of tellen ze niet even snel en krijg je een discrepantie over tijd?
Dat eerste. En als je dan de “PV total” koppelt op de “Loxone total” dan krijg je van die astronomische tellerstanden in Loxone.
Ik ben zelf niet zozeer op zoek naar totalen. Ik wil vooral actueel stroomverbruik beheren. Ik zie dat die lastmanager een cP ingang heeft. Is die per fase? En kan je de PV en de P1 bij elkaar optellen?
Nee, niet per fase.

Volgens mij is er een setting om te bepalen hoe hij omgaat met PV of P1. Of was dat in mijn Smappee? Ik weet het even niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

roderickvd schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 10:20:
[...]

Dat eerste. En als je dan de “PV total” koppelt op de “Loxone total” dan krijg je van die astronomische tellerstanden in Loxone.

[...]

Nee, niet per fase.

Volgens mij is er een setting om te bepalen hoe hij omgaat met PV of P1. Of was dat in mijn Smappee? Ik weet het even niet meer.
Smappee is mijn backup plan. Dat kan echt een hele hoop. Maar dan ben je daar ook weer €500 aan kwijt. Ik zou het liever in de Loxone zien. Maar ik moet nog wachten totdat mijn nieuwe huis wordt opgeleverd.

• grotius
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-09 22:45
We hebben een vraag over de loxone relais extension en installatieautomaten. Is het mogelijk om de relais extensie over 2xb16 automaten te verdelen (elke b16 groep krijgt dan de helft = 7 relais punten) of kan er maximaal één b16 installatieautomaat per relais (dus geen 2 afzonderlijke groepen door 1 relais)? Als dat laatste het geval is (1 b16 automaat per relais) hoe hebben jullie dit dan gedaan? Juist omdat er 200VA/60VA per asp tot een totaal van 3680VA door een groep kan. Met 14 schakelpunten zit je al gauw aan het maximum.

[ Voor 30% gewijzigd door grotius op 19-08-2021 12:47 ]

• mies-ttk89
grotius schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 12:42:
We hebben een vraag over de loxone relais extension en installatieautomaten. Is het mogelijk om de relais extensie over 2xb16 automaten te verdelen (elke b16 groep 7 relais) of kan er maximaal één b16 installatieautomaat per relais (dus geen 2 afzonderlijke groepen door 1 relais)?
Zolang je de boel volgens de richtlijnen aansluit mag het beide. Denk hierbij aan maximaal verbruik/vermogen, ruimtes, wat de impact is bij uitval en of je het veilig kan aansluiten.

Ben zelf geen fan om 230VAC over een relais extension te laten gaan. Gebruik liever 24VDC voor te schakelen van WAGO of Finder koppelrelais. Grootste risico is dat een extension zijn relais kapot gaat door een elektronische storing in het eind apparaat en dan zit je met een gedeeltelijk defecte extension.

• Mr.Luigi
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 06-07 15:38
mies-ttk89 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 12:47:
[...]

Zolang je de boel volgens de richtlijnen aansluit mag het beide. Denk hierbij aan maximaal verbruik/vermogen, ruimtes, wat de impact is bij uitval en of je het veilig kan aansluiten.

Ben zelf geen fan om 230VAC over een relais extension te laten gaan. Gebruik liever 24VDC voor te schakelen van WAGO of Finder koppelrelais. Grootste risico is dat een extension zijn relais kapot gaat door een elektronische storing in het eind apparaat en dan zit je met een gedeeltelijk defecte extension.
Wat Mies-ttk89 hierboven zegt, is (mijn inziens) wel een belangrijk punt. Ook ik heb al mijn outputs naar een 24vdc koppelrelais bedraad. Het koppelrelais schakelt (potentiaal vrij) dan whatever je wil schakelen en je Loxone modules zijn 'beschermt'. Over hoeveel groepen je het verdeelt, maakt niet uit (wel de richtlijnen volgen).

Het kost je wat ruimte in je meterkast en wat geld voor de koppelrelais, maar het is echt aan te raden.

• Dimitri.vdv
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16-08 13:44
ik ben een Loxone setup aan het uitdenken - momenteel nog puur theoretisch - en ik loop tegen een iets wat vervelende horde aan. Ik ben van plan de 24v RGBW Dimmer Tree te gebruiken, en ik was van plan snel wat armaturen uit te pikken zodat ik kon berekenen hoeveel en hoe zwaar mijn voedingen moeten zijn. Nu het probleem, ik vind geen (mooie) armaturen waar ik 24v spots kan in proppen! het gros van de armaturen (ik wil opbouwspots zoals deze) zijn er met GU10 fitting => 230v Waar hebben jullie je 24v verlichting gevonden, er schijnt amper aanbod te zijn. :'(

Alvast bedankt!

• Gwaihir
  • Niet online
grotius schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 12:42:
of kan er maximaal één b16 installatieautomaat per relais
Ja, je hebt - uiteraard - max 1 te schakelen ding per relais.
Maar dus echt per relais. Je kunt dus 14 verschillende groepen gebruiken, als je dat behoeft. Of de helft 24V, of ..
Juist omdat er 200VA/60VA per asp tot een totaal van 3680VA door een groep kan. Met 14 schakelpunten zit je al gauw aan het maximum.
Hmm.. het lijkt toch niet enorm bedoeld om die grenzen te zoeken. Ze zijn gevoelig voor piekstromen (bijv. inschakelstromen). En er zit ook een max aan de extensie als geheel.

Ik heb wel 230VAC over een aantal lopen, maar bescheiden lasten. Heb 't risico begrepen zoals @mies-ttk89 dat beschrijft: de extensie als geheel gaat niet (snel) kapot. En ik begrijp dat elk relais ook een eigen stroomverbruik heeft, dus dat verdubbel je ook met tussenrelais (net als kastgebruik).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mies-ttk89
Dimitri.vdv schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 14:12:
ik ben een Loxone setup aan het uitdenken - momenteel nog puur theoretisch - en ik loop tegen een iets wat vervelende horde aan. Ik ben van plan de 24v RGBW Dimmer Tree te gebruiken, en ik was van plan snel wat armaturen uit te pikken zodat ik kon berekenen hoeveel en hoe zwaar mijn voedingen moeten zijn. Nu het probleem, ik vind geen (mooie) armaturen waar ik 24v spots kan in proppen! het gros van de armaturen (ik wil opbouwspots zoals deze) zijn er met GU10 fitting => 230v Waar hebben jullie je 24v verlichting gevonden, er schijnt amper aanbod te zijn. :'(

Alvast bedankt!
Ik gebruik zelf producten van het merk Hera - https://www.hera-shop.com/produkte/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grotius
Gwaihir schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 14:22:
[...]
Ja, je hebt - uiteraard - max 1 te schakelen ding per relais.
Maar dus echt per relais. Je kunt dus 14 verschillende groepen gebruiken, als je dat behoeft...
[...]
Ik heb wel 230VAC over een aantal lopen, maar bescheiden lasten. Heb 't risico begrepen zoals @mies-ttk89 dat beschrijft: de extensie als geheel gaat niet (snel) kapot. En ik begrijp dat elk relais ook een eigen stroomverbruik heeft, dus dat verdubbel je ook met tussenrelais (net als kastgebruik).
Helder en erg bedankt. Elk relais kan max 1 ding schakelen (dus in theorie: 1 relais per installatieautomaat)

Koppelrelais (bijv. Wago 788.304 of de Finder 4C.01.9.024.0050?) tussen de relais van loxone en de klem naar de elektrakabel heeft als nadeel: extra kosten, meer plaats in de kast en een hoger stroomverbruik (1 watt per module?). Voordeel is dat het risico dat een de relais van de extension als gevolg van een elektronische storing in het eind apparaat worden uitgesloten (factor 4 duurder qua kosten, 27 euro per loxone relais). Ook kun je een paar relais op voorraad houden zodat er met weinig kosten een relais kan worden vervangen (flexibeler).

• Gwaihir
  • Niet online
grotius schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 16:32:
Koppelrelais (bijv. Wago 788.304 of de Finder 4C.01.9.024.0050?) tussen de relais van loxone en de klem naar de elektrakabel heeft als nadeel: extra kosten, meer plaats in de kast en een hoger stroomverbruik. Voordeel is dat het risico dat een de relais van de extension als gevolg van een elektronische storing in het eind apparaat worden uitgesloten (factor 50 duurder qua kosten). Ook kun je een paar relais op voorraad houden zodat er met weinig kosten een relais kan worden vervangen (flexibeler).
Mooi samengevat. Alleen die factor 50 kan ik niet plaatsen. De extension kost 27 euro per relais, toch? Ik zie 't als iets van 1:2.

En dat ik dus voor alles wat ik bespaar aan tussenrelais incl. installatiewerk, ruimte, stroom, ik er best een keer eentje kan opblazen.

• grotius
Gwaihir schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 17:12:
[...]

Mooi samengevat. Alleen die factor 50 kan ik niet plaatsen. De extension kost 27 euro per relais, toch? Ik zie 't als iets van 1:2.

En dat ik dus voor alles wat ik bespaar aan tussenrelais incl. installatiewerk, ruimte, stroom, ik er best een keer eentje kan opblazen.
De post aangepast want je hebt gelijk. Ik nam als prijs de gehele loxone relais extensie a 375 terwijl ik een individueel relais had moeten gebruikten (27 euro per relais).

Via google kwam ik deze chinese bordjes tegen. Is wellicht een alternatief voor de wago (en finder). Iemand ervaring mee?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rGWrZe8CvVuVW1blEJRr45amGkE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QK4MDaVuaqkhZBS5dtz2k399.png?f=user_large

[ Voor 21% gewijzigd door grotius op 19-08-2021 18:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RAPWare
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 18:07
Dimitri.vdv schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 14:12:

Alvast bedankt!
Ik liep tegen hetzelfde probleem aan en heb uiteindelijk gekozen om 230V armaturen om te bouwen naar 24V. Dit ging niet bij alle armaturen die ik wilde, maar bij veel wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Niet online
RAPWare schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 19:30:
[...]

Ik liep tegen hetzelfde probleem aan en heb uiteindelijk gekozen om 230V armaturen om te bouwen naar 24V. Dit ging niet bij alle armaturen die ik wilde, maar bij veel wel.
Hier liep ik ook tegen dat probleem aan. Ik ben voor deze modules gegaan icm Constaled led lampen. Daar is ook al veel over geschreven hier. De armatuur van deze is schroefbaar, waardoor een lamp evt makkelijk te vervangen is.

https://www.downlights.co...ip65-matt-white-downlight

[ Voor 6% gewijzigd door -SimJoc- op 19-08-2021 19:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RAPWare
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 18:07
-SimJoc- schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 19:41:
[...]

Hier liep ik ook tegen dat probleem aan. Ik ben voor deze modules gegaan icm Constaled led lampen. Daar is ook al veel over geschreven hier. De armatuur van deze is schroefbaar, waardoor een lamp evt makkelijk te vervangen is.

https://www.downlights.co...ip65-matt-white-downlight
Ik ben uiteindelijk o.a. uitgekomen bij de Megaman MM09918 MR16 lampen (warm dim 1800-3000K) en aangestuurd via de DALI extension van Loxone (en Lunatone LED driver). Van sommige armaturen heb ik de fittingen vervangen door MR16 fittingen en bij sommige heb ik een GU10 -> GU5.3 adapter toegepast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HammieDuDe
mies-ttk89 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 12:47:
[...]

Hier een ervaringsdeskundige, rolluikmotoren op de
miniserver gen 0.1 ( first edition ) zitten op 230v, in 10jaar 3 relais vervangen.

Nieuwe set-up gok ik het er weer op, geen aparte/externe koppelrelais, heb een handjevol reserve liggen ( zijn goed te vervangen met een beetje soldeerskills ), naast de MS heb ik nu 4x16 Denkovi modules voor alle schakelingen. Ook daar zijn ze prima van te vervangen.

• Rednas388
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 27-12-2024
Even een korte introductie met daarna een vraag :),

Ik gebruik inmiddels al een jaartje of 8 een Loxone systeem en dat is in de afgelopen jaren diverse keren gewijzigde veranderd enz enz. Echter aankomend voorjaar 2022 gaan we een aanbouw laten zetten en daarmee wil ik ook gelijk mijn Loxone installatie een update geven.

Op dit moment ben ik al mijn KNX onderdelen die ik in eerste instantie heb gebruikt als knoppen en actoren te vervangen door alleen nog maar Loxone componenten, op de dimmers na, die vind ik op dit moment nog wat de duur en dan zou ook naar elk licht punt een extra N moeten leggen.

Daarnaast komen er binnen kort zonnepanelen op het dak die ook daarvan zal de data naar de Loxone gaan. Dit is allemaal mooi natuurlijk maar waar ik nu tegen aanloop is de communicatie naar een warmte pomp.

In de aanbouw komt een warmtepomp die voor de verwarming van de woning gaat zorgen, Tap water zal ik blijven verkrijgen doormiddel van de bestaande CV installatie.

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het koppelen van Loxone aan een warmtepomp, zelf wilde ik in eerste instantie gaan voor de Vaillant arotherm plus, Loxone gebruikt hem in het filmpje van eeBus. Mijn gedachte was dat dat dan een mooie combi op zou leveren echter bij navraag bij Loxone willen ze niet echt info geven hoe je het dan zou moeten opbouwen, dat zelfde geld ook weer bij de installateur van de warmte pomp.

Ik ben niet merk gebonden wat warmtepomp betref dus als er iemand ervaring mee heeft.

• HammieDuDe
Rednas388 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 21:17:
Even een korte introductie met daarna een vraag :),

Ik gebruik inmiddels al een jaartje of 8 een Loxone systeem en dat is in de afgelopen jaren diverse keren gewijzigde veranderd enz enz. Echter aankomend voorjaar 2022 gaan we een aanbouw laten zetten en daarmee wil ik ook gelijk mijn Loxone installatie een update geven.

Op dit moment ben ik al mijn KNX onderdelen die ik in eerste instantie heb gebruikt als knoppen en actoren te vervangen door alleen nog maar Loxone componenten, op de dimmers na, die vind ik op dit moment nog wat de duur en dan zou ook naar elk licht punt een extra N moeten leggen.

Daarnaast komen er binnen kort zonnepanelen op het dak die ook daarvan zal de data naar de Loxone gaan. Dit is allemaal mooi natuurlijk maar waar ik nu tegen aanloop is de communicatie naar een warmte pomp.

In de aanbouw komt een warmtepomp die voor de verwarming van de woning gaat zorgen, Tap water zal ik blijven verkrijgen doormiddel van de bestaande CV installatie.

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het koppelen van Loxone aan een warmtepomp, zelf wilde ik in eerste instantie gaan voor de Vaillant arotherm plus, Loxone gebruikt hem in het filmpje van eeBus. Mijn gedachte was dat dat dan een mooie combi op zou leveren echter bij navraag bij Loxone willen ze niet echt info geven hoe je het dan zou moeten opbouwen, dat zelfde geld ook weer bij de installateur van de warmte pomp.

Ik ben niet merk gebonden wat warmtepomp betref dus als er iemand ervaring mee heeft.
Wanneer gaat dit spelen? Ik kan je over 2/3 maandjes mijn ervaringen uitspreken over Loxone <> Modbus TCP <> Procon M1a <> Mitsubishi Ecodan SW75YAA + ERSD-VM2D combi met vvw sturing en alles.

Dit ligt klaar voor installatie ( heb nog geen kunststof kozijnen,leveringsproblemen ( joh!? )).

• Rednas388
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 27-12-2024
HammieDuDe schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 21:22:
[...]

Wanneer gaat dit spelen? Ik kan je over 2/3 maandjes mijn ervaringen uitspreken over Loxone <> Modbus TCP <> Procon M1a <> Mitsubishi Ecodan SW75YAA + ERSD-VM2D combi met vvw sturing en alles.

Dit ligt klaar voor installatie ( heb nog geen kunststof kozijnen,leveringsproblemen ( joh!? )).
Ben het nu aan het voorbereiden, aanbouw wordt gezet in 2022, warmte pomp komt dan in april. Dus tijd genoeg. :)

[ Voor 65% gewijzigd door Rednas388 op 19-08-2021 21:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

HammieDuDe schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 20:52:
[...]

Hier een ervaringsdeskundige, rolluikmotoren op de
miniserver gen 0.1 ( first edition ) zitten op 230v, in 10jaar 3 relais vervangen.

Nieuwe set-up gok ik het er weer op, geen aparte/externe koppelrelais, heb een handjevol reserve liggen ( zijn goed te vervangen met een beetje soldeerskills ), naast de MS heb ik nu 4x16 Denkovi modules voor alle schakelingen. Ook daar zijn ze prima van te vervangen.
Dit lijkt mij ook het meest praktisch. Die MS heeft gewoon standaard relais van €2 aan boord. Ook grote contacts dus vrij makkelijk los gesoldeerd inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Rednas388 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 21:17:
Wat voor koppeling / uitwisseling zoek je en met wat voor warmtepomp? Een lucht/warmte WP, lees ik tussen de regels door?

W/W warmtepompen hebben eigenlijk allemaal wel manieren van koppelen d.m.v. digitale ingangen. Ik weet niet of dat bij de L/Ws anders is. Meest toegepast lijkt het aanbieden van een simpel aan/uit signaal en evt. nog eentje voor schakelen tussen koelen/verwarmen. EEBus lijkt dit concept te standaardiseren en via TCP/IP te ontsluiten. Dan kost het je dus geen uitgangen meer.

Zelf stuur ik een EcoForest EcoGEO aan via ModBus (serieel), waarbij ik de eigen intelligentie van het apparaat voor een flink deel buiten spel zet. Daar liggen specifieke (relatief zeldzame) redenen aan ten grondslag. Of de EcoAir apparaten van ditzelfde merk ook ModBus ondersteunen valt vast snel na te slaan. Verwacht, tenzij je een bijzonder gebruiksscenario hebt, niet al te veel meerwaarde t.o.v. die meest toegepaste werkwijze: je kunt allerlei details opvragen en evt. loggen.

In het topic voor W/W WPs gaan we er uitgebreid op in. Misschien daar 'ns neuzen en dan kijken wat ook voor L/W net zo geldt (mocht het in het L/W topic niet zo uit de verf komen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotius
Verkeerde post (eerst beter het hele draadje doorlezen voordat je een vraag stelt)

[ Voor 87% gewijzigd door grotius op 20-08-2021 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Niet online
Hier gebruik ik de combinatie Panasonic Monobloc - wifi module(heishamon) - mqqt - loxberry - miniserver

Lijkt een lange lijst, maar werkt "simpel" en snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@-SimJoc- Nieuwsgierigheidsbevrediging, of aansturing?

Dat is 'n algemene oproep aan de hopelijk nog velen die toe willen voegen aan deze vraag. Ik denk dat in deze erg relevant is om te vermelden: doet je verwarming het volledig / iets minder / niet wanneer je oplossing weg valt?

Wat ik in het WP topic bijvoorbeeld veel hoor: Home Assistant wordt gebruikt om de instellingen van de stooklijn van tijd tot tijd te optimaliseren a.d.h.v. info die de WP zelf niet heeft (of verwerkt). Gevolg bij wegval van deze aansturing: op termijn iets minder efficiënte prestaties. En dat past dan aardig bij de redelijke (maar niet uitmuntende) stabiliteit van de oplossing.

[ Voor 40% gewijzigd door Gwaihir op 20-08-2021 11:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HammieDuDe
JackBol schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 08:35:
[...]

Dit lijkt mij ook het meest praktisch. Die MS heeft gewoon standaard relais van €2 aan boord. Ook grote contacts dus vrij makkelijk los gesoldeerd inderdaad.
Nouja, meest praktisch is het niet maar wel de financieel aantrekkelijkste optie ( en minder werk initieel ). Praktischer zou zijn om externe relais te gebruiken die je per stuk makkelijk kunt vervangen bij defect. Anders moet je je hele extension/MS afkoppelen om een relais te vervangen. Maar dat neem ik voor lief ( mijn keuze ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

HammieDuDe schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 10:59:
[...]

Nouja, meest praktisch is het niet maar wel de financieel aantrekkelijkste optie ( en minder werk initieel ).
Ja dat bedoel ik ook eigenlijk ;)

Losse relais is praktischer, maar grootste invloed op de levensduur op een relais is meestal het aantal schakelingen, dus die Loxone MS relais op 24V schakelen garandeert geen langere levensduur lijkt me.

Overigens ligt het er ook aan hoe bang je bent van de soldeertang en of je die tegen dure dingen durft te houden ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mies-ttk89
JackBol schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 11:02:
[...]

Ja dat bedoel ik ook eigenlijk ;)

Losse relais is praktischer, maar grootste invloed op de levensduur op een relais is meestal het aantal schakelingen, dus die Loxone MS relais op 24V schakelen garandeert geen langere levensduur lijkt me.

Overigens ligt het er ook aan hoe bang je bent van de soldeertang en of je die tegen dure dingen durft te houden ;)
Ik deel je mening het is een pure kosten afweging en of je bang bent voor solderen moet je bepalen etc.

Om terug te komen op je leversduur: Relais slijtage wordt gemeten in het vermogen wat geschakeld moet worden en dat keer op keer. In het voorbeeld wat besproken is 24VDC minder dan 1 watt vs 230VAC 200+ watt voor een rolluik moter. Daarnaast spanningspieken en dalen met vonken en kortsluiting doen ze plakken en dan is het een keer over of zelfs na één keer als je een slechte dag hebt haha. :X

Conclusie: op 24VDC schakelen van relais in je paneel brengt minder risico met zich mee. Zeker als je kijkt naar veld apparatuur zoals rolluikmotors die buiten zitten waar de kans op problemen groter is. De levensduur van het interne relais in de miniserver is aanzienlijk langer omdat de belasting veel lichter en stabieler is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

mies-ttk89 schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 11:18:
[...]

Ik deel je mening het is een pure kosten afweging en of je bang bent voor solderen moet je bepalen etc.

Om terug te komen op je leversduur: Relais slijtage wordt gemeten in het vermogen wat geschakeld moet worden en dat keer op keer. In het voorbeeld wat besproken is 24VDC minder dan 1 watt vs 230VAC 200+ watt voor een rolluik moter. Daarnaast spanningspieken en dalen met vonken en kortsluiting doen ze plakken en dan is het een keer over of zelfs na één keer als je een slechte dag hebt haha. :X

Conclusie: op 24VDC schakelen van relais in je paneel brengt minder risico met zich mee. Zeker als je kijkt naar veld apparatuur zoals rolluikmotors die buiten zitten waar de kans op problemen groter is. De levensduur van het interne relais in de miniserver is aanzienlijk langer omdat de belasting veel lichter en stabieler is.
Ah natuurlijk, elke keer bij schakelen is er een kans op een arc die het relais beschadigd, deze kans is natuurlijk hoger bij grotere spanningen. Ik snap het argument nu.

Voor screens is het dus nog zeker te overwegen om externe relais te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotius
Op basis van de adviezen en forumposts hebben we al een aardig bestellijstje gemaakt. In de huidige kast (striebel&john: 3/5A en 2/5a) zaten al wago klemmen uit de 2002/2003 serie. Voor de eenheid leek het me praktisch om hier zoveel mogelijk op door te bouwen.

Afzekeren van de 24lijnen (met controle lampje)
Weet iemand welke versie ik voor de zekering van bijvoorbeeld de RGBW dimmer van Loxone moet gebruiken? Van de 24v zijn er namelijk twee versies (met controle lamp). De Wago 2002-1981/1000-434 en de Wago 2002-1981/1000-413. Ik vermoed de 434.

potentiaal verdeler
Bij de loxone bestelling had ik al de PPV8 besteld maar is daar misschien een beter alternatief voor. Je hebt er gelijk 20 en dat lijkt me best veel van het goede.

[ Voor 48% gewijzigd door grotius op 21-08-2021 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimitri.vdv
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16-08 13:44
RAPWare schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 19:30:
[...]

Dat heb ik me ook bedacht, maar hoe weet je op voorhand of ombouwen lukt?
Ik zie me daar al staan met een armatuur van 200€ die ik vervolgens niet kan ombouwen...
Pagina: 1 ... 23 ... 44 Laatste