Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roderickvd
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-04 19:00
Gwaihir schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 14:28:
Oh? Met de antenne op de juiste plek ben je er niet? Of bedoel je dan voor wanneer de antenne aan de extensie zelf zit?
Ik heb in dit draadje gelezen dat Loxone adviseert om de Air Extension niet direct naast de MS te hangen, maar er minimaal 2 eenheden tussen te laten. Ik heb 'm toen verschoven maar merk geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt-Cholo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-04 10:58

Cpt-Cholo

I did it again...

Bedankt voor de tips. Garantie zal helaas niet lukken vrees ik, hij is al 4 jaar oud (heb mijn loxonemateriaal ruim 2 jaar in een grote doos gehad onder mijn bureau tijdens de verbouwingen).

Ik heb deze extensie los van de MS, in een centrale technische ruimte gehangen en een upgrade gegeven aan de antenne om wat extra DB's te scoren. Deze rookmelder hangt er op 5m van, door 2 stenen muren. Ik hoef niet te vertellen dat de receptie daar nog super is. De melder op het 2de verdiep staat met zijn eerste batterij nog op 99%.

Toch bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mies-ttk89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-04 21:03
[...]

Oh? Met de antenne op de juiste plek ben je er niet? Of bedoel je dan voor wanneer de antenne aan de extensie zelf zit?
Gaat om de extensie / air module:
Where is the Air Base mounted?
- If the Air Base is installed on the DIN rail directly next to the Miniserver, please reposition it. There should be at least 2 breaker units between Air Base and Miniserver.
Which antenna is used and where is it placed?
- If the antenna is inside the distribution cabinet, try moving the antenna outside the cabinet if possible (metal cabinets can restrict the Air signal)

Zonder deze aanpassingen werd garantie geweigerd.

Bron: https://www.loxone.com/enen/kb/air-troubleshooting/
[...]
Twee à drie maand is misschien net 'n twijfelgeval. Maar als bereik gewoon goed oogt én je nog anderen hebt die het in dezelfde installatie gewoon normaal doen, dan zou ik 't garantie balletje zeker opgooien.
Idd zeker proberen.

Nederland | WAGO | Loxone | Smart Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Tx @roderickvd, @mies-ttk89 Oh ja, bekend. Zo met die kreet 'zijn richtlijnen voor' vatte ik het véél te groot op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Lijkt erop dat de pomp van onze zwemvijver de geest heeft gegeven gisteravond (veroorzaakt lekstroom) :(. Dit is een onderin het filter van de vijver geïnstalleerde pomp die ik een paar keer per jaar (met de seizoenen) van tempo moet veranderen. Je raadt het wellicht al: blijk ik toch een nieuwe te moeten kopen, dan automatiseer ik die handeling graag weg.

Heeft wellicht iemand dat al gedaan? Zo ja, hoe, bijv. welk merk & type pomp? Zoeken levert me tot nu toe alleen aansturing met een relais op, maar ik wil juist het tempo kunnen veranderen. (Hij circuleert zo'n 6 - 16 m3 per uur, zo'n 10 cm omhoog.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHe
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17:23

JHe

Gwaihir schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 15:07:
Lijkt erop dat de pomp van onze zwemvijver de geest heeft gegeven gisteravond (veroorzaakt lekstroom) :(. Dit is een onderin het filter van de vijver geïnstalleerde pomp die ik een paar keer per jaar (met de seizoenen) van tempo moet veranderen. Je raadt het wellicht al: blijk ik toch een nieuwe te moeten kopen, dan automatiseer ik die handeling graag weg.

Heeft wellicht iemand dat al gedaan? Zo ja, hoe, bijv. welk merk & type pomp? Zoeken levert me tot nu toe alleen aansturing met een relais op, maar ik wil juist het tempo kunnen veranderen. (Hij circuleert zo'n 6 - 16 m3 per uur, zo'n 10 cm omhoog.)
Als het een 230VAC pompje is, dan kun je kiezen voor een 1 fase frequentie regelaar. Deze kun je dan met een digitale uitgang aan en uitzetten en met een 0-10V een snelheid meegeven. Als de frequentie regelaar Modbus TCP praat, kun je hem ook direct koppelen met je Loxone server via ethernet.
Als je een 24VDC motor hebt, zou je die achter een Loxone Nano Motor Controller kunnen hangen, mits deze niet meer dan 2,1A continu trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
Ik keek even snel naar die Loxone AquaStar Air maar voor 1.500 ex btw beter even aan <+:) vragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
roderickvd schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 15:59:
Ik keek even snel naar die Loxone AquaStar Air maar voor 1.500 ex btw beter even aan <+:) vragen
Maar na die hele bak geld, lijkt hij een pomp nog altijd alleen aan of uit te zetten.. (relais).
(En die 6-voudige mogelijkheid om kapot te gaan, daar heb ik allemaal niets aan; het water gaat gewoon rond. Altijd.)

Ik dacht zelf richting de multi-extension air. Die is ook al ruim duur zat, maar kan dan ook wat licht bedienen daar en temperatuur meten.

Maar die doet wel PWM, maar geen 0-10V..
JHe schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 15:52:
[...]

Als het een 230VAC pompje is, dan kun je kiezen voor een 1 fase frequentie regelaar. Deze kun je dan met een digitale uitgang aan en uitzetten en met een 0-10V een snelheid meegeven. Als de frequentie regelaar Modbus TCP praat, kun je hem ook direct koppelen met je Loxone server via ethernet.
Als je een 24VDC motor hebt, zou je die achter een Loxone Nano Motor Controller kunnen hangen, mits deze niet meer dan 2,1A continu trekt.
Ik denk dat de pomp zelf 24V is, omdat 't zo moet uit veiligheidsoverwegingen. (De lampen zijn dat ook.) De bedieningsunit is groot genoeg om een 150W trafo te bergen. En de huidige pomp gaat dus tot 150W, dus die motor controller trekt dat dan niet.

Maar 't is vooral een 'gesloten' geheel (al kan ik de stekker tussen beide helften los trekken). Jij hebt dus hoop dat er exemplaren zijn die ModBusTCP spreken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammieDuDe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-04 13:05
Iemand ervaringen met de RGBW Tree, heb er eentje 2e hands gekocht via MP maar nu sluit ik hem alleen op voeding en Tree aan maar er gaan geen lampjes branden en vindt hem niet op de ms. ( meet netjes 24v inkomend op de print als ik hem open heb gehaald ).

Moet er ook al een last achter zitten om hem functioneel te krijgen,.. of,…

[ Voor 4% gewijzigd door HammieDuDe op 19-10-2021 21:38 ]

Achterhoek | Loxone | PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | 12.200wp PV | Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verbraakje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-03 09:39

verbraakje

🚦

HammieDuDe schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 21:37:
Iemand ervaringen met de RGBW Tree, heb er eentje 2e hands gekocht via MP maar nu sluit ik hem alleen op voeding en Tree aan maar er gaan geen lampjes branden en vindt hem niet op de ms. ( meet netjes 24v inkomend op de print als ik hem open heb gehaald ).

Waarschijnlijk overbodige post maar heb je de afsluitweerstand er op zitten als het de laatste is?

Veiligheid staat voor op http://www.juniorverkeerslichten.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammieDuDe
verbraakje schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 21:48:
[...]

Waarschijnlijk overbodige post maar heb je de afsluitweerstand er op zitten als het de laatste is?
Die moet toch alleen op de laatste link? Die zit er op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mies-ttk89
HammieDuDe schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 21:37:

Makkelijkste test is enkel 24VDC koppelen: Al is de extension alleen voorzien van stroom moet hij beginnen te knipperen met dat hij geen bus kan vinden.

Zie link met uitleg: https://www.loxone.com/nlnl/kb/led-status-2/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammieDuDe
mies-ttk89 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 22:31:
[...]

Makkelijkste test is enkel 24VDC koppelen: Al is de extension alleen voorzien van stroom moet hij beginnen te knipperen met dat hij geen bus kan vinden.

Zie link met uitleg: https://www.loxone.com/nlnl/kb/led-status-2/
Dat doet “ie” dus niet, en ook de RGBW DMX die ik van hem heb is zo dood als een pier,… Grrrrr

Heb de desbetreffende meneer maar eens een berichtje verstuurd via Marktplaats, hij biedt nog meer aan, ben benieuwd wat hij gaat zeggen.

Heb ook nog een RGBW Air van hem overgenomen, die ga ik morgen ook maar eens testen.

[ Voor 20% gewijzigd door HammieDuDe op 19-10-2021 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raies
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-04 13:48
Helaas geen goed nieuws.

Als hij geen licht geeft als je de 24V correct hebt aangesloten dan is het einde verhaal. Heb er al genoeg gezien zo.

Alleen Air producten stoppen met knipperen nadat ze zijn aangeleerd in de Miniserver. Daarvoor zijn ze of in de leermodus (rood/groen/oranje knipperend) of zoekende naar hun Air Base (Oranje knipperend).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammieDuDe
Never mind,… ik durf het bijna niet te vertellen hoe, maar ze werken, soms is het verstandiger om op tijd te stoppen met de klus… Wie het raad krijgt eeuwig lof…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt-Cholo

Cpt-Cholo

I did it again...

HammieDuDe schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 13:16:
Never mind,… ik durf het bijna niet te vertellen hoe, maar ze werken, soms is het verstandiger om op tijd te stoppen met de klus… Wie het raad krijgt eeuwig lof…
voeding en tree omgewisseld?

Op mijn 2dehands miniserver zat er dit: Duurde ook even voor ik dat door had :p

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qfGoo-CzU4QoADCUa_Jt2J1Fgfk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AWajNHGyA8PT2qJzVv6K3z8C.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertst
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 28-03 23:07
Cpt-Cholo schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 13:20:
[...]

voeding en tree omgewisseld?

Op mijn 2dehands miniserver zat er dit: Duurde ook even voor ik dat door had :p

[Afbeelding]
Haha, mijn oog viel er toevallig op, maar ik ben zeker dat je hier stomweg héél lang kan naar zoeken! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertst
Geen idee, maar je maakt ons wel benieuwd! >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Of je stopt de stekker erin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt-Cholo

Cpt-Cholo

I did it again...

Gertst schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 13:42:
[...]

Haha, mijn oog viel er toevallig op, maar ik ben zeker dat je hier stomweg héél lang kan naar zoeken! :P
Ja maar als de behuizing dicht is zie je dat niet he :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertst
Hallo allemaal,

Ik heb een woonkamer met geïntegreerde keuken, eethoek en tv-hoek.
Alle lampen worden aangestuurd door een enkele Loxone verlichtingscontroller.
Ik wil een bewegingssensor boven het kookgedeelte toevoegen die de keukenverlichting moet in- of uitschakelen afhankelijk van de gedetecteerde beweging, zonder de andere lichten (stemmingen) te beïnvloeden.

Is dit mogelijk en hoe moet ik dit doen?

Ik kan geen manier vinden om een bepaalde bewegingssensor een bepaalde stemming te laten in/uit mixen ...

Alle hints zijn welkom!

Gert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammieDuDe
Het juiste antwoord zit er nog niet bij, haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

HammieDuDe schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 16:37:
Het juiste antwoord zit er nog niet bij, haha
24V adapter niet in het lichtnet?

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HammieDuDe
JackBol schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 21:17:
[...]

24V adapter niet in het lichtnet?
Nee, polariteit was het, + en - omgedraaid,…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammieDuDe
Nee, polariteit was het, + en - omgedraaid, en ik had nog van alles geprobeerd,..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Gertst schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 14:56:
Is dit mogelijk en hoe moet ik dit doen?

Ik kan geen manier vinden om een bepaalde bewegingssensor een bepaalde stemming te laten in/uit mixen
Dat was dacht ik juist 'n nieuwtje eerder dit jaar..

https://www.loxone.com/nl...dioserver/#lichtsteuerung

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertst
Dat dacht ik ook, en het kan wel met (T5) switches, maar ik kan er niets over vinden hoe je dat met bewegingsmelders doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Gertst schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 11:39:
Dat dacht ik ook, en het kan wel met (T5) switches, maar ik kan er niets over vinden hoe je dat met bewegingsmelders doet.
Waar loop je spaak dan? :? Het ziet er rechttoe rechtaan uit in de documentatie.

Zal eerlijk bekennen: dit is zo ver als ik gekomen ben. Het zal hier ooit zal gaan spelen, dus ik lees en snuffel zo hier en daar vast, maar ben eigenlijk nog lang niet met licht aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertst
Gwaihir schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 14:33:
[...]

Waar loop je spaak dan? :? Het ziet er rechttoe rechtaan uit in de documentatie.

Zal eerlijk bekennen: dit is zo ver als ik gekomen ben. Het zal hier ooit zal gaan spelen, dus ik lees en snuffel zo hier en daar vast, maar ben eigenlijk nog lang niet met licht aan de slag.
Zoals je in de laatste screenshot vd documentatie ziet, kan je per mood wel een bepaalde input selecteren (de switches in kolom "input"). Hiermee kan je dan de juiste mood mixen. Maar je kan per mood geen bepaalde bewegingssensor selecteren: In de kolom "presence input" heb je enkel een vinkje, maar geen keuze welke sensor voor welke mood.

Hopelijk zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Gertst Die kolom geeft toch alleen aan dat de betreffende input als een "presence input" opgepakt moet worden? De keuze voor de betreffende "input" wordt toch niet overruled?

Mijn beeld is dat je zo P1-8 én de P op het blok voor negen verschillende dingen kunt inzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertst
Gwaihir schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 15:16:
@Gertst Die kolom geeft toch alleen aan dat de betreffende input als een "presence input" opgepakt moet worden? De keuze voor de betreffende "input" wordt toch niet overruled?

Mijn beeld is dat je zo P1-8 én de P op het blok voor negen verschillende dingen kunt inzetten.
Ah, zou je dan op de P1-8 ingangen zowel een T5 als een presence sensor kunnen hangen? Dat ga ik eens testen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Gertst schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 15:24:
Ah, zou je dan op de P1-8 ingangen zowel een T5 als een presence sensor kunnen hangen? Dat ga ik eens testen!
Dat is wat dat laatste stuk documentatie, Aanwezigheidsingangen, beschrijft, ja.
(Anders heb je voor zover ik 't snap maar één P ingang beschikbaar en dus niets te kiezen..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertst
Gwaihir schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 16:19:
[...]

Dat is wat dat laatste stuk documentatie, Aanwezigheidsingangen, beschrijft, ja.
(Anders heb je voor zover ik 't snap maar één P ingang beschikbaar en dus niets te kiezen..)
Ik heb "presence input" bij de Moods aangevinkt. Er komt dan een P/2 ingang bij en heb daaraan de PIR gekoppeld.
Maar er gebeurt niets als de PIR beweging detecteert ... :(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VVIajYMnuslX6yk8U0d6DNKbqtA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XL7qzbrTdXc7spvYd34ZMvD3.png?f=fotoalbum_large

Wat doe ik fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
De PIR geeft wel een constant aan en geen puls?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertst
roderickvd schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 23:06:
De PIR geeft wel een constant aan en geen puls?
Klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
En "koken" heeft een hogere brightness dan de daarvoor actieve sfeer?
En die daarvoor actieve sfeer was niet handmatig geactiveerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertst
roderickvd schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 11:08:
Inderdaad, de "Koken"-sfeer brengt 2 spots naar 80% die in elke andere sfeer op 0% staan.
roderickvd schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 11:08:
En die daarvoor actieve sfeer was niet handmatig geactiveerd?
De laatst actieve sfeer werd via een T5 knop aangezet. Is dat een voorwaarde om niet automatisch te mixen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
Gertst schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 11:20:
De laatst actieve sfeer werd via een T5 knop aangezet. Is dat een voorwaarde om niet automatisch te mixen?
Ja, ik denk dat dat 't is. Manuele stemming overschrijft automatische acties totdat MT verlopen is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Centauriprime
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:56
Gertst schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 11:20:
[...]

Inderdaad, de "Koken"-sfeer brengt 2 spots naar 80% die in elke andere sfeer op 0% staan.
Dit stuk legt het goed uit.

15x330 SW38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Wat is de ervaring met 3rd party modbus kwh meters?
Ik wil er twee aanschaffen om mijn laadpaal en warmtepomp te bemeten.

De 3 fase kWh meter van Loxone is €342.
Dat ding is een ge-rebrande Finder, welke €275 is.
Er zijn er echter al vanaf €100. Dus ik wil niet per se de hoofdprijs betalen.

Werkt elke modbus kwh meter met Loxone? Of moet ik ergens op letten?

Een alternatief is een kwh meter met een S0 interface te nemen en deze aan de digital inputs van de miniserver te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 03-05 00:28
JackBol schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 17:51:
ik gebruik de shelly 3EM, werkt prima met Loxone, wel een beetje gedoe om het goed bekabeld te krijgen, maar so far no issues

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centauriprime
Heb de Eastron sdm120 (rs485 rtu) en de smart meter van Fronius (tcp), werken uitstekend. Dat is t mooie van modbus. Heb nog veel meer modbus zoals db, temp of bodemvochtigheid.

Als je nog onbekend ben met modbus kijk dan van te voren of er al een template voor beschikbaar is. Anders mag je tabellen gaan doornemen.

[ Voor 17% gewijzigd door Centauriprime op 26-10-2021 20:34 ]

15x330 SW38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Centauriprime schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 20:32:
[...]

Heb de Eastron sdm120 (rs485 rtu) en de smart meter van Fronius (tcp), werken uitstekend. Dat is t mooie van modbus. Heb nog veel meer modbus zoals db, temp of bodemvochtigheid.

Als je nog onbekend ben met modbus kijk dan van te voren of er al een template voor beschikbaar is. Anders mag je tabellen gaan doornemen.
Die easton is inderdaad al een stuk betaalbaarder.

Met ‘tabellen doornemen’ bedoel je adressen en registers opzoeken? Ik heb al wel eerder met low level protocollen gewerkt, dus dat is niet direct een probleem. Maar een bestaand template is altijd makkelijker natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mies-ttk89
Ik wil er twee aanschaffen om mijn laadpaal en warmtepomp te bemeten.

De 3 fase kWh meter van Loxone is €342.
Dat ding is een ge-rebrande Finder, welke €275 is.
Er zijn er echter al vanaf €100. Dus ik wil niet per se de hoofdprijs betalen.

Werkt elke modbus kwh meter met Loxone? Of moet ik ergens op letten?

Een alternatief is een kwh meter met een S0 interface te nemen en deze aan de digital inputs van de miniserver te hangen.
Gebruik zelf de Eastron SDM630 Modbus RTU variant al een tijdje en werkt perfect. Heb er in totaal drie. Dit is de 3-fase variant van de gene die Centauriprime benoemd! Template zit al in Loxone.

Zou zelf niet de weg kiezen van pulsen gezien er limitaties zitten aan de pulsen van de Loxone hardware en per component verschillen. Mijn ervaring is daarbij dat ik fout metingen kreeg door teveel pulsen.

[ Voor 43% gewijzigd door mies-ttk89 op 27-10-2021 07:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

@mies-ttk89

Ik zie dat Home Wizard een Eastron SDM630 omgebouwd heeft met een wifi interface.
Volgens de docs heeft deze meter een open API. Ziet er vrij recht toe recht aan uit allemaal.

Toevallig ervaring met dit ding?
Ik neig ernaar, omdat ik dan deze dingen op WiFi kan aansluiten ipv Modbus. Dat scheelt met een Loxone Modbus extension (€€) en bekabeling tussen mijn domotica kast en meterkast (ik zou er een UTP verbinding voor moeten opofferen).

En een vraag voor het meten van zonnepanelen, tellen die kWh meters in de min? Of monteer je ze dan andersom?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Ik zie dat Loxone met 12.2 een Loxone Library heeft gereleased. De SDM630 Modbus zit hier inderdaad al in!
https://library.loxone.com/detail/eastron-sdm630-53/overview

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kyo2FIaE4RtT7cpII0eMnKbgkgM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/89e6GQk42xSGuwqLjIBgZsj3.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 65% gewijzigd door JackBol op 27-10-2021 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertst
Fijn, een scripting block in de nieuwe versie 12.2.
Alleen: wie wil er nu terug naar de jaren 80 met die "goto" ?? (zie afbeelding) Een while loop implementeren zou toch véél properder zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8AnVuS9x4OIIksCy9EoVSQFvgP4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/w26wVk77GJna2s2TPMjIzbHL.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Gertst schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 17:14:
Fijn, een scripting block in de nieuwe versie 12.2.
Alleen: wie wil er nu terug naar de jaren 80 met die "goto" ?? (zie afbeelding) Een while loop implementeren zou toch véél properder zijn?

[Afbeelding]
Volgens mij is een interpreter al snel te zwaar voor dat microchippie. En GOTO mapt zo lekker op een jmp instructie.

Dus ik begrijp de technische redenatie wel, maar vind ook dat het inderdaad primitief is voor 2021.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mies-ttk89
JackBol schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 16:07:
Toevallig ervaring met dit ding?
Ik neig ernaar, omdat ik dan deze dingen op WiFi kan aansluiten ipv Modbus. Dat scheelt met een Loxone Modbus extension (€€) en bekabeling tussen mijn domotica kast en meterkast (ik zou er een UTP verbinding voor moeten opofferen).
Nee geen ervaring met die variant.
JackBol schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 16:07:
En een vraag voor het meten van zonnepanelen, tellen die kWh meters in de min? Of monteer je ze dan andersom?
Klopt helemaal, meter andersom bekabelen! Gebruik de meters daar dus ook voor en werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Eastron zelf heeft ook een RS485 naar ethernet bridge van €84.
http://www.eastrongroup.c...p?id=94&menu1=44&menu2=63

De documentatie ontbreekt, maar volgens mij is dat gewoon een klein webservertje dat de modbus berichten cached en aanbiedt via HTTP.

Die kan je met virtuele inputs weer uitlezen op de MS.
Wellicht interessant om dat eens uit te zoeken straks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSamson
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-05 10:47
Heeft er iemand al positieve ervaring met de occy sensoren?
Occy sensor

Ik heb het gevoel dat de Loxone bewegingsmelders toch echt te groot gaan zijn en niet mooi gaan uitkomen met bv onze moderne spots. Die occy sensoren zijn zo klein dat ze veel minder opvallen. Zou voor terras, woonruimte, bureau en keuken zijn.

Ik heb wel al gelezen dat ze niet zo betrouwbaar zijn als aanwezigheidsmelder (presence), wat me nog doet twijfelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

GSamson schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 22:26:
Occy sensor

Ik heb het gevoel dat de Loxone bewegingsmelders toch echt te groot gaan zijn en niet mooi gaan uitkomen met bv onze moderne spots. Die occy sensoren zijn zo klein dat ze veel minder opvallen. Zou voor terras, woonruimte, bureau en keuken zijn.

Ik heb wel al gelezen dat ze niet zo betrouwbaar zijn als aanwezigheidsmelder (presence), wat me nog doet twijfelen.
Paar maanden geleden kwam dit ook al in het topic voorbij.
HammieDuDe in "Loxone bedrade en draadloze smarthomes"

Wellicht kan @HammieDuDe je ondertussen meer vertellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
GSamson schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 22:26:
Occy sensor

Yes werken zeer goed. Heb er een stuk of 10. Een is er stuk gegaan, maar dat is netjes opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HammieDuDe
JackBol schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 22:35:
[...]

Paar maanden geleden kwam dit ook al in het topic voorbij.
HammieDuDe in "Loxone bedrade en draadloze smarthomes"

Wellicht kan @HammieDuDe je ondertussen meer vertellen.
Ik kan vertellen dat montage heel makkelijk gaat, het springveertje had iets steviger nog mogen zijn ( heel klein dotje kit doet wonderen) , meer ervaring heb ik nog niet, volgende week ga ik beginnen met het afmonteren van mijn schakelkast en daarna programmeren

[ Voor 3% gewijzigd door HammieDuDe op 28-10-2021 07:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Over een paar maanden begint het klussen. Dat betekent een hoop draden strippen, krimpen en afmonteren.

Ik heb gewoon een strip/krimp tang en ben van plan alles met wago klemmen te doen.

Nog tool tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gertst
JackBol schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 09:16:
Over een paar maanden begint het klussen. Dat betekent een hoop draden strippen, krimpen en afmonteren.

Ik heb gewoon een strip/krimp tang en ben van plan alles met wago klemmen te doen.

Nog tool tips?
Ik raad je aan om Wago etageklemmen te gebruiken. Die zijn niet goedkoop, maar ik kocht ze 2de-hands (vb hier): het zijn niet de laatste modellen, en nemen wat meer plaats in, maar zijn verder prima.

Voor de tree devices: als het budget het toelaat, gebruik dan geen cat5e maar cat7, want die draad is net iets dikker om comfortabel in de Loxone-klemmen te drukken. Ik gebruik cat5e en de draadjes plooien of breken snel bij het monteren... Tips hierover welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Gertst schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 10:16:
[...]

Ik raad je aan om Wago etageklemmen te gebruiken. Die zijn niet goedkoop, maar ik kocht ze 2de-hands (vb hier): het zijn niet de laatste modellen, en nemen wat meer plaats in, maar zijn verder prima.

Voor de tree devices: als het budget het toelaat, gebruik dan geen cat5e maar cat7, want die draad is net iets dikker om comfortabel in de Loxone-klemmen te drukken. Ik gebruik cat5e en de draadjes plooien of breken snel bij het monteren... Tips hierover welkom!
Thanks voor de tip over de etage klemmen.

Ik heb overal tree kabel neer laten leggen. Dus dat zit wel goed hoop ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Ik heb een sdm230 WiFi op de proef aangeschaft. Eens kijken hoe makkelijk daar tegenaan te programmeren is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
JackBol schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 09:16:

Nog tool tips?
In de categorie dat had ik veel eerder moeten kopen: zo'n striptang die je gemakkelijk door (alleen) de buitenmantel van een meeraderige kabel heen helpt. https://www.allekabels.nl...lstripper-en-knipper.html

Had altijd geklooi met teveel / te weinig insnijden met 'n mesje. Het doet ook gewoon aan insnijden met een mesje, maar de juiste mate vinden gaat zó veel makkelijker :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammieDuDe
Ik heb hier de meters van Youless in zitten, maar heb de Youless zelf nog niet, heb er dan twee nodig, voor de drie meters + P1 van Liander

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sacZ1jKTBziMveevDtas-Dz6e0Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/453gclM9IzeuH6cOQIPZIFLc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gertst
Gwaihir schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 11:05:
[...]

In de categorie dat had ik veel eerder moeten kopen: zo'n striptang die je gemakkelijk door (alleen) de buitenmantel van een meeraderige kabel heen helpt. https://www.allekabels.nl...lstripper-en-knipper.html

Had altijd geklooi met teveel / te weinig insnijden met 'n mesje. Het doet ook gewoon aan insnijden met een mesje, maar de juiste mate vinden gaat zó veel makkelijker :).
Inderdaad, dat spaart je veel tijd.
En ook belangrijk: een snelle draadstripper. Ik ben wel tevreden van deze. Strippen van de draden in verschillende diktes gaat heel snel!

[ Voor 5% gewijzigd door Gertst op 28-10-2021 11:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roderickvd
Best een dikke release voor een "minor" 12.x update. Gisteren geüpdatet, werkt prima. Top dat Loxone er nog zo hard aan timmert en zéker hiermee herbevestigt dat het een open systeem zal blijven. Althans in de zin van interconnectiviteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Hij lijkt wel de update 'n beetje af te dwingen: nog op de 12.1 + de auto-update naar de nieuwe webinterface geeft in verschillende categorieën een pak aan zooi bovenaan, bij de favorieten, wat daar niet hoort te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

roderickvd schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 11:58:
Best een dikke release voor een "minor" 12.x update. Gisteren geüpdatet, werkt prima. Top dat Loxone er nog zo hard aan timmert en zéker hiermee herbevestigt dat het een open systeem zal blijven. Althans in de zin van interconnectiviteit.
Toen ik oplossingen aan het researchen was, wist ik meteen dat ik Loxone wilde, toen ik de changelog zag. Als je zo open bent en duidelijk documenteert, heb je bij mij plus punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
[ubuntu@localhost:~]$ curl -s http://10.0.0.22/api | jq -r
{
  "product_type": "SDM230-wifi",
  "product_name": "KWh meter",
  "serial": "3c39e7254a1c",
  "firmware_version": "2.11",
  "api_version": "v1"
}
[ubuntu@localhost:~]$ curl -s http://10.0.0.22/api/v1/data | jq -r
{
  "wifi_ssid": "IOT",
  "wifi_strength": 90,
  "total_power_import_t1_kwh": 0,
  "total_power_export_t1_kwh": 0,
  "active_power_w": 0,
  "active_power_l1_w": 0
}

Nou, works as advertised. Tenminste, de API in ieder geval.
Hij meet bij mij niets. Zelfs geen waterkoker. Volgens mij toch goed aangesloten volgens de handleiding.
Ook kan ik het schermpje niet cyclen naar vermogensfactor of frequentie. Wellicht omdat hij niets meet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0zDikRPlV3-jRLamW5-VrZBL26w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vYPuCmXwJcKIgWgM9ptsuwvg.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siskos
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-04 09:32
Sluit de blauwe draden eens onderaan aan en de bruine bovenaan? Misschien zit er ergens de fase en de nul omgewisseld in je huis en meet deze meter enkel op de fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
siskos schreef op maandag 1 november 2021 @ 15:25:
Sluit de blauwe draden eens onderaan aan en de bruine bovenaan? Misschien zit er ergens de fase en de nul omgewisseld in je huis en meet deze meter enkel op de fase.
Goeie!

Maar eh.. in z'n huis? Het is gewoon een verlengsnoer! De garantie dat bruin en blauw kloppen is nihil, tenzij nagemeten. Dus: @JackBol draai de stekker (buiten beeld) eens om :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siskos
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-04 09:32
In zijn huis is misschien iets te grof gezegd, aan het stopcontact bedoelde ik :) en als je dan inderdaad de kabel kan draaien scheelt ook veel, met randaarding lukt dat nog hier in België niet echt :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Gwaihir schreef op maandag 1 november 2021 @ 16:53:
[...]

Goeie!

Maar eh.. in z'n huis? Het is gewoon een verlengsnoer! De garantie dat bruin en blauw kloppen is nihil, tenzij nagemeten. Dus: @JackBol draai de stekker (buiten beeld) eens om :).
Ja al gedaan. Ook de waterkoker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@JackBol DoA? (Nou ja.. half dood dan.. defect in elk geval..)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Gwaihir schreef op maandag 1 november 2021 @ 17:36:
@JackBol DoA? (Nou ja.. half dood dan.. defect in elk geval..)
Ja heb al contact met de service desk. Kijken of het makkelijk opgelost wordt.

Nog wat bewijs dat de fase echt goed aangesloten is ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LAx817lpmcXYSY6JcTSMvEW4lFc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mohEEOlx1HPgMiBfVKqXsqJh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
JackBol schreef op maandag 1 november 2021 @ 18:20:
Ja ja, 230V precies.. dat had je best wat geloofwaardiger kunnen faken :P.

(Heb hier nog nooit 230V precies gezien..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:13

TheVMaster

Moderator WOS
JackBol schreef op Monday 1 November 2021 @ 18:20:
[...]

Ja heb al contact met de service desk. Kijken of het makkelijk opgelost wordt.

[Afbeelding]
Maar meer jij nu de spanning tussen de fase en de aarde? 😳 volgens mij moet je toch tussen de fase en de 0 meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

TheVMaster schreef op maandag 1 november 2021 @ 20:53:
[...]

Maar meer jij nu de spanning tussen de fase en de aarde? 😳 volgens mij moet je toch tussen de fase en de 0 meten?
Die is als het goed is altijd 230v, maar dan weet je nog altijd niet welke de fase en welke de 0 is.

Het verschil tussen 0 en aarde is ~0.
Het verschil tussen fase en aarde is als het goed is ~230.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:13

TheVMaster

Moderator WOS
JackBol schreef op Monday 1 November 2021 @ 21:03:
[...]

Die is als het goed is altijd 230v, maar dan weet je nog altijd niet welke de fase en welke de 0 is.

Het verschil tussen 0 en aarde is ~0.
Daar heb je een punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
JackBol schreef op maandag 1 november 2021 @ 21:03:
Vraag me af: als je netjes 230V ziet, zoals jij zag, en dat ook altijd ziet: weet je dan dat je al een gemoderniseerd trafohuisje om de hoek hebt staan dat actief de spanning regelt?

Dit is meer een PV vraag, alwaar het speelt vanwege het afschakelen bij te hoog oplopend voltage. Maar ik zie hier dus echt nooit zo netjes 230V. Nu, druilerige middag, nog altijd 233 - 235V op de verschillende fasen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hechteleir
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 31-03 08:37
Gwaihir schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 13:34:
[...]

Vraag me af: als je netjes 230V ziet, zoals jij zag, en dat ook altijd ziet: weet je dan dat je al een gemoderniseerd trafohuisje om de hoek hebt staan dat actief de spanning regelt?

Dit is meer een PV vraag, alwaar het speelt vanwege het afschakelen bij te hoog oplopend voltage. Maar ik zie hier dus echt nooit zo netjes 230V. Nu, druilerige middag, nog altijd 233 - 235V op de verschillende fasen.
Hier in België is het: Als je kort bij het trafo-huisje woont heb je 240V omdat ze anders aan het einde van de lijn geen 220V meer hebben.

Bij PV panelen heb je dus pech als je kort bij het trafo-huisje woont want dan schakelt je omvormer eerder uit door overspanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Gwaihir schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 13:34:
[...]

Het is nieuwbouw, maar het is in het midden van de stad, dus ik denk niet dat het trafo huisje nieuw is :)
Overigens was het denk ik ook wel een beetje toeval dat het exact 230V is. Het schommelt hier ook gewoon over de dag heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

JackBol schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 17:21:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
[ubuntu@localhost:~]$ curl -s http://10.0.0.22/api | jq -r
{
  "product_type": "SDM230-wifi",
  "product_name": "KWh meter",
  "serial": "3c39e7254a1c",
  "firmware_version": "2.11",
  "api_version": "v1"
}
[ubuntu@localhost:~]$ curl -s http://10.0.0.22/api/v1/data | jq -r
{
  "wifi_strength": 90,
  "total_power_import_t1_kwh": 0,
  "active_power_w": 0,
  "active_power_l1_w": 0
}

Nou, works as advertised. Tenminste, de API in ieder geval.
Hij meet bij mij niets. Zelfs geen waterkoker. Volgens mij toch goed aangesloten volgens de handleiding.
Ook kan ik het schermpje niet cyclen naar vermogensfactor of frequentie. Wellicht omdat hij niets meet.

[Afbeelding]
De nieuwe is binnen!

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
[ubuntu@localhost:~]$ curl -s http://10.0.0.23/api/v1/data | jq -r
{
  "wifi_strength": 96,
  "total_power_import_t1_kwh": 0.022,
  "active_power_w": 1269.132,
  "active_power_l1_w": 1269.132
}

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s44-IMGWy-btQKM6JF4CL7kOIsY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zrIrgE2B3ufameixMbWnQH5Z.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door JackBol op 03-11-2021 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Als ik naar de input parsing kijk van een virtuele HTTP input, dan zie ik dat deze gebaseerd is op XML.
De HomeWizard meter geeft een JSON output.

Kan die Loxone ook JSON parsen?

Edit, of parst die http input de http response gewoon als platte text?

[ Voor 16% gewijzigd door JackBol op 03-11-2021 20:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

En om @Gwaihir gerust te stellen dat ik niet in de perfecte woning woon….

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YkcbaXNot3QAwVxqlda7fnp1t1w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BAtUQEun2V1NTjaLaxBS8PQx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Net als @Gertst en @JackBol voor 't eerst aan die nieuwe Sequentiële controller aan het snuffelen. Probeer wat van de docs te doorgronden: draait zo'n blok nu vele malen langzamer dan de rest van het programma?

Huidige Program frequentie van mijn miniserver: 100.

Dat betekent dat het gehele programma 100 keer per seconde doorlopen wordt, toch, en te nemen stappen afgehandeld?

Docs van dit nieuwe blok: Interval [ms]: Interval in milliseconden waarmee programmaregels worden uitgevoerd. Lage waarden kunnen de CPU-belasting beïnvloeden. Standaardwaarde 500.

Betekent dat één regel elke 500ms? Dan pakt een programma als geheel zo maar te langzaam uit.. En als deze blokken zo enorm zwaar zijn voor de miniserver, is 'n bak andere blokken dan toch niet makkelijker? Of is 't het hele blok elke 500ms (dus slecht 5x langzamer dan de rest - in mijn specifieke geval)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Gwaihir schreef op zondag 7 november 2021 @ 14:00:
Betekent dat één regel elke 500ms? Dan pakt een programma als geheel zo maar te langzaam uit.. En als deze blokken zo enorm zwaar zijn voor de miniserver, is 'n bak andere blokken dan toch niet makkelijker? Of is 't het hele blok elke 500ms (dus slecht 5x langzamer dan de rest - in mijn specifieke geval)?
Ik lees de documentatie op de manier dat elke 500ms de volgende regel code wordt uitgevoerd.
Het voorbeeld heeft 16 regels, dus zou 8 seconde duren om doorheen te loopen.

Omdat het voorbeeld niets meer is dan een "temperatuur controller" lijkt me die 8 seconde interval niet bijzonder langzaam.

Als je iets meer realtime achtig wilt gaan doen, lijkt me een sequentieel blok minder geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@JackBol Ja, zo las ik dat ook. En ik heb er net eentje gemaakt en in simulatie gedraaid en dat bevestigt dat we 't goed lezen.

Nou ja, ik vind het bijzonder langzaam voor wat we van de miniserver gewend zijn. Het is een hele andere orde dan de 'normale' blokken en daarmee zeker niet voor alles geschikt. (En dat staat er nou niet meteen bij, waar men oproept er tal van combi's van blokken mee te vervangen.)

Op het in de presentatie van 12.2 gegeven voorbeeld van een lamp die aanschakelt, staat bijv. real time iemand te wachten. Dat gaat om drie regels, dus 1,5 seconde reactietijd (puur in dit blok). Dat ga je merken - en moeten er zeker niet meer worden.

Best opletten dus. En het zet me aan het denken: maar 'ns kijken hoe zwaar zo'n regel dan is voor de MS. Als ze zo kostbaar zijn als nu wordt neergezet, lijkt 't me toch niet zo'n handige programmeerwijze.

[ Voor 6% gewijzigd door Gwaihir op 07-11-2021 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Gwaihir schreef op zondag 7 november 2021 @ 16:03:
@JackBol Ja, zo las ik dat ook. En ik heb er net eentje gemaakt en in simulatie gedraaid en dat bevestigt dat we 't goed lezen.

Nou ja, ik vind het bijzonder langzaam voor wat we van de miniserver gewend zijn. Het is een hele andere orde dan de 'normale' blokken en daarmee zeker niet voor alles geschikt. (En dat staat er nou niet meteen bij, waar men oproept er tal van combi's van blokken mee te vervangen.)

Op het in de presentatie van 12.2 gegeven voorbeeld van een lamp die aanschakelt, staat bijv. real time iemand te wachten. Dat gaat om drie regels, dus 1,5 seconde reactietijd (puur in dit blok). Dat ga je merken - en moeten er zeker niet meer worden.

Best opletten dus. En het zet me aan het denken: maar 'ns kijken hoe zwaar zo'n regel dan is voor de MS. Als ze zo kostbaar zijn als nu wordt neergezet, lijkt 't me toch niet zo'n handige programmeerwijze.
Is die executie delay alleen system-wide configureerbaar? Of per sequentieel block?
Want dan kan je zo'n lampblok met 3 regels natuurlijk wel op 100ms zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
JackBol schreef op zondag 7 november 2021 @ 16:20:
Is die executie delay alleen system-wide configureerbaar? Of per sequentieel block?
Want dan kan je zo'n lampblok met 3 regels natuurlijk wel op 100ms zetten.
Per blok.

Dus dat kan, maar wat is de impact?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Gwaihir schreef op zondag 7 november 2021 @ 16:50:
[...]

Per blok.

Dus dat kan, maar wat is de impact?
Meten is weten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Maar lang niet zo makkelijk te meten als dat eerste stukje verificatie. Dus hopelijk ervaringen alhier van meerdere kanten, binnenkort?

En ik krijg ineens al 12.2.11.5 aangeboden.. waar ik nog niet eens een changelog / downloadpagina van zie. Iemand al 'n idee wat erin zit? (Zal wel kleine bugfix release zijn.)

Edit: zag later dat er een Nederlandstalige downloadpagina is, waarop ik terecht was gekomen. En die kan kennelijk wat achter lopen.

[ Voor 23% gewijzigd door Gwaihir op 10-11-2021 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noah jao
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2022
ik ben al even niet meer bezig geweest met mijn loxone software, maar ik zou nu graag willen dat mijn loxone sensor het licht pas laat aangaan tot een bepaalde Lux waarde. bv licht mag tot een waarde van 6Lux.

hoe kan ik dit best doen.

mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertst
Noah jao schreef op maandag 8 november 2021 @ 19:41:
ik ben al even niet meer bezig geweest met mijn loxone software, maar ik zou nu graag willen dat mijn loxone sensor het licht pas laat aangaan tot een bepaalde Lux waarde. bv licht mag tot een waarde van 6Lux.

hoe kan ik dit best doen.

mvg
Het hangt er een beetje van af welke functieblok je gebruikt om je licht te schakelen, maar als dat met een Lighting Controller is, dan kan je de Brightness Threshold instellen. In de screenshot hieronder staat dat op 20 lux.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yeYQFNoz8hmXvPm3NxzcQnJVq0s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4aOcpOUKVBk5txoXRjulBXvt.png?f=fotoalbum_large

[Edit: correctie in highlight pic]

[ Voor 11% gewijzigd door Gertst op 08-11-2021 21:20 ]

• bartzzz
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-04 16:45
<knip> Dat mag in Vraag & Aanbod overig

[ Voor 89% gewijzigd door Septillion op 19-11-2021 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centauriprime
Weet iemand toevallig hoe je comfort verlenging bij aanwezigheid uitzet maar met behoud van alleen aangaan indien aanwezig. Het is niet Tmv.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ikULG4wrM0NJMCe6lUr6Ysva-Jg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4whHISQCTFxQ6ubxWpQHKftM.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YeZd3I6OHcraRS6HfMHjy2EtgqQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ym3Dr2uiUBTBWfUUPtbCWwPY.png?f=user_large

15x330 SW38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
Ik weet niet 100% zeker wat je bedoelt, maar aanwezigheid melden op Ic en dan Tsc = 0?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-04-2023
Kort vraagje, ik had tot gisteren nog nooit van Loxone gehoord... wat rondgelezen hier en daar, lijkt me erg mooi dit, maar wat me opvalt is dat je alleen met verlichting van Loxone zelf kunt werken? En dat assortiment is nou niet bepaald groot. Is het ook mogelijk om bijv. trimless GU10 etc inbouwspots etc van andere merken te laten aansturen door Loxone?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mies-ttk89
jowi schreef op zondag 28 november 2021 @ 09:56:
Kort vraagje, ik had tot gisteren nog nooit van Loxone gehoord... wat rondgelezen hier en daar, lijkt me erg mooi dit, maar wat me opvalt is dat je alleen met verlichting van Loxone zelf kunt werken? En dat assortiment is nou niet bepaald groot. Is het ook mogelijk om bijv. trimless GU10 etc inbouwspots etc van andere merken te laten aansturen door Loxone?
Dat is zeker mogelijk, afhankelijk van je behoefte. Als meest standaard opties heb je de 24VDC dimmers en 230VAC relais. Overige integratie zijn mogelijk met protocollen zoals DMX of IP mogelijkheden met REST.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertst
Is het ook mogelijk om bijv. trimless GU10 etc inbouwspots etc van andere merken te laten aansturen door Loxone?
Zoals hierboven gezegd: DMX (of Dali) zijn 2 standaarden die je kan sturen via Loxone. Je hebt wel een extra Loxone Extensie voor nodig.

Als je niet wil dimmen, kan je gewoon via de relays van Loxone of andere merken je lichten aan of uitschakelen. Je hebt al enkele relays ingebouwd in de Miniserver of je kan er meerdere aansluiten via een Loxone extension of via 3rd party relay-borden via REST. Vb: Denkovi, Railduino, ...

Ik ben voor DMX gegaan omdat je veel relatief goedkope DMX apparatuur vindt om lampen/leds te dimmen of schakelen, zowel voor 230V als voor 24V. Maar voor extra features heb ik ook een Railduino en Denkovi module.
Werkt allemaal prima en is een aanzienlijk stuk goedkoper dan Loxone extensions, maar wel veel meer uitzoekwerk dan als je voor alles bij Loxone blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
maar wat me opvalt is dat je alleen met verlichting van Loxone zelf kunt werken? En dat assortiment is nou niet bepaald groot.
't is meer dat ze zelf óók wat verlichting bieden, die zich uiteraard kenmerkt door super makkelijke integratie. En daar hangen ze hun showroom-huizen uiteraard vol mee. Misschien wel iets te veel ja: ook wat andere opties meer highlighten zou niet verkeerd zijn.

Ik kwijl van Dali. Misschien mede omdat ik 't nog niet heb doorgerekend voor ons huis :P.

[ Voor 8% gewijzigd door Gwaihir op 28-11-2021 14:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Ik heb alle licht in mijn nieuwe huis aangestuurd door Loxone.
- Alle centraaldozen zitten op een 230V dimmer relais. Daar kan ik altijd verlichting hangen wat ik wil (uiteraard geen trafos).
- Alle verlichting buiten, technische ruimte en trapkast zitten op 230V schakel relais.
- Verlichting het trapgat heb ik 230V dimmer relais.
- In de woonkamer, keuken hoofdslaapkamer en badkamer heb ik 24V spots via DALI. Per 4 lampen 1 driver (Eldoled). Deze verlichting is per spot te sturen van 1% tot 100%.
- Boven de keuken heb ik RGBW ledstrips die ik met DMX aanstuur.

Dit is allemaal niet-Loxone. Alleen toilet heb ik Loxone verlichting hangen, omdat je daar een plafondlamp met bewegingssensor in hebt. Wel zo handig.

Dus je hoeft te vooral geen zorgen te maken over de opties die je hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geffy
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 03-05 14:13
Ik ben bezig om de verlichting in ons stookhok aan te laten gaan als de deur open gaat dmv een magneetcontact. Magneetcontact zit op een digitale ingang. De verlichting gaat nu aan bij een verandering van magneetcontact. Dus magneet erbij, lamp aan, magneet weg en weer erbij lamp uit. Niet de bedoeling.

Iemand enig idee hoe dit op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centauriprime
Geffy schreef op zondag 28 november 2021 @ 16:15:
Ik ben bezig om de verlichting in ons stookhok aan te laten gaan als de deur open gaat dmv een magneetcontact. Magneetcontact zit op een digitale ingang. De verlichting gaat nu aan bij een verandering van magneetcontact. Dus magneet erbij, lamp aan, magneet weg en weer erbij lamp uit. Niet de bedoeling.

Iemand enig idee hoe dit op te lossen?
lw omdraaien door er op te klikken (cursor krijgt zwart bolletje erbij).

15x330 SW38

Pagina: 1 ... 25 ... 43 Laatste