dabachata schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 00:06:
[...]
Zit er op die E710
Desktop case ook een aluminium rechthoekige stikker met meer info over het systeem en
de geïntegreer
de voeding? Ben wel benieuwd welk type voeding er in zit.
De _10 en _20 lijnen had
den volgens mij optie E85+, E90+ en 0-Watt. Bij
de nieuwere _5_ lijnen is
de 0-Watt voeding trouwens hernoemd naar E95+.
De sticker zegt E85+. Het BIOS heeft staggered spinup optie voor
de 5 SATA kanalen. Piekstromen bij opspinnen van fysieke disks kunnen daarmee gespreid wor
den.
mrmrmr schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 08:23:
Fujitsu '85' is een gewone voeding (vgl met 80+ Silver/Gold), het is pas zuinig met 90+ en hoger. Die laatste zijn bij eerste aanschaf duur. Ze
kunnen erg zuinig zijn, maar dat geldt voor een select groepje producten, waarbij zowel
de voeding als het moe
derbord geoptimaliseerd is. Check
de documentatie.
Je zult met
desktop machines misschien nog wat BIOS aanpassingen moeten doen. Niet alles van Fujitsu is automatisch zuinig (zelf
de geldt voor an
dere merken zoals
Dell en HP).
Dat is een goed punt. Op basis van mijn ervaringen met het D3643H bordje was ik er van uit gegaan dat
de standaard opties al max zuinig waren. Als ik er aan toe kom zal ik
de BIOS instellingen nog eens nalopen.
Het voordeel van A-merken is dat ze voor bepaalde modellen of reeksen geen standaard ATX toepassen maar een 11V of 12V voeding, met on board DC-DC omzetting naar 3.3V en 5V - als daarin al voorzien is, want de uitbreidings- en aansluitmogelijkheden zijn beperkt. Het nadeel is dat zulke computers vaak een 'T' processor bevat, waardoor de performance al snel beperkt wordt door de oplopende temperatuur.
De voeding van max 250W heeft in
derdaad twee keer 12V 15A lijnen en een keer 11V 1A.
De overige voltages wor
den op het moe
derbord gemaakt.
De voeding naar HDD's gaat vanaf het moe
derbord.
De processor is geen T mo
del, het is een gewone i3-3220. Geen snelheidsmonster maar ook niet veel trager dan
de veel geprezen Pentium Gold G5400 (zelf
de aantal cores, snelheidsverschil or
de van grootte 20%). Mijn servertje bijvoorbeeld dient puur als fileserver. Daar is
de processor met ruime marge snel zat voor.
De vorige versie draai
de op een mager Intel Atom bordje. Die trok
de gigabit verbinding al gemakkelijk vol.
15W met 1x 3.5" disk is niet zuinig te noemen heden ten dage. Het zuinigste is 6W met Kontron D364x, of met bepaalde ASRock's 400 series 9 tot 10W (zie gepinde posts). 12W zonder disk is het normale verbruik van moederborden met 400 series met enige optimalisatie (zie tests hardware.info). Bijvoorbeeld bepaalde Gigabyte modellen.
Dat ben ik met je eens. Maar mijn punt is dat ik voor
de zuiniger hardware zoveel meer betaald heb dat het zich haast niet terug verdient. Ik heb voor mijn server upgra
de rond €200 uitgegeven, voor het Fujitsu D3643H moe
derbord, Pentium Gold 5400, passief koelblok, een reepje DDR4 en een picoPSU.
De D710 kostte me ongeveer €45, een verschil van €155. Ik zie een verschil in idle stroomverbruik van 5 tot 13W afhankelijk van het geïnstalleerd OS software. Laten we eens uitgaan van 10W verschil. Dat scheelt €20 per jaar. Terugverdientijd van 155/20 is dan al bijna acht jaar. Achteraf gezien kan dat goed uit. On
der
Debian Linux is het verschil nog kleiner. En dan reken ik niet mee dat ik ook nog een nette Lian Li mini tower en een werken
de BeQuiet voeding had kunnen verpatsen via V&A.