Ze zijn niet gebruikt zoals bedoeld en dus kan ik mij zomaar in
denken dat garantie claimen moeilijker wordt. Ik zeg ook niet dat je
de garantie niet krijgt, alleen dat het moeilijker zal wor
den. Zo zijn er legio voorbeel
den van gevallen waarbij er (in eerste instantie) geen garantie wordt gegeven op basis van zo'n dingen.
[...]
Ik heb hier 6 schijven in een raidz2 pool welke gebruikt wordt voor opslag van media (films, foto's, muziek en tv series). Voor mijn gebruik voldoen de schijven. De pool wordt ook tijdelijk gebruikt voor downloads, maar daar ondervind ik ook geen last van.
Tomba schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 11:21:
[...]
Het ligt compleet aan je use case. Ook op 7200 rpm schijven is veel random reads niet fijn. Voor mijn use-case voldoen ze in ie
der geval wel, puur archiving. Ik heb een 3Tier storage met SSD, 7200 rpm schijven en 2 van
deze fijne Seagate-jes die ou
de 4TB 5400 Hitachi die letterlijk 10x zoveel verbruikten vervingen

Bij gebruik in RAIDZ of striping zal
de impact in
derdaad een stuk lager zijn. Want
de writes wor
den dan ver
deelt over meer
dere schijven. En bij gebruik van archivering zal
de impact ook een stuk kleiner zijn omdat het dan over het algemeen geen kleine random writes zijn maar sequential writes. Maar bv torrents downloa
den op één zo'n schijf (of een mirror) zal weer wel issues geven omdat dat weer veel random writes zijn (en random reads voor see
den). Of in mijn geval: allemaal software er op draaien waaron
der PostgreSQL & InfluxDB waarin Home Assistant alles bij houd. Elke state change wordt dan bv in zowel PostgreSQL als InfluxDB opgeslagen die bei
de meer
dere random writes zullen doen.
Bij een nieuwe opzet van m'n thuisserver is er dus best een kans dat ik
deze HDDs wel meer ga gebruiken, maar dan wel in RAIDZ en dat
de software niet meer van die pool draait maar alleen backups daar naar wor
den geschreven en dus veel min
der writes en die wat er zijn meer sequential.
Dat is ook wat ik zag bij in gebruik name: 9 uur om 266GB te mirroren, en dus super traag door an
dere zaken die ook op HDD gedaan moeten wor
den, vs ong. 1 uur als nieuwe pool en met zfs send & receive alle datasets incl snapshots (dus
dezelf
de 266GB) over zetten. In
de mirror met veel gebruik dus extreem traag terwijl als gebruik laag is en veel sequential writes plaatsvin
den
de snelheid niet heel erg on
der doet voor PMR schijven. (~130MB bij 3,5" 5400RPM WDs vs ~90MB bij
deze Seagates, vs gemid
deld nog geen 10MB/s of zo bij die resilver naar
deze Seagate)
Mijn post was dan ook niet bedoelt als "koop
deze schijven niet want ze zijn waar
deloos" maar als "let op want afhankelijk van hoe je ze inzet zijn ze waar
deloos". Want op basis van alle "
deze Seagates zijn geweldig" posts in dit topic heb ik er toen een gekocht. Maar ze hebben dus wel een grote kanttekeningen die hier IMO nogal on
derbelicht is.