Nee, en iedereen weet dat het met Clinton behoorlijk anders was. Clinton was niet het einde geweest van een corrupt Washington, maar ze was in alle opzichten fundamenteel anders geweest dan het fundament van haat, chaos en destructie dat Trump hier aan het opzetten is. Dat weten zowel de tegenstanders van Trump, als de voorstanders die vergenoegd in hun handen wrijven juist
vanwege die aankomende chaos.
In de meeste gevallen is dat 'maakt allemaal niet uit' dan ofwel onoprecht omdat men prima weet dat het wel had uitgemaakt.
Maar wellicht meen jij het wel en denk je echt dat het niet uitmaakt, en leg je echt de connectie niet tussen politiek en de werkelijke invloed op levens van echte mensen.
De grap is dat de amerikanen met Trump hun eigen buitenlandse macht deels om zeep zouden kunnen helpen waardoor rusland en CHina meer invloed kunnen krijgen.
Als je even verderop aangeeft dat je het idee hebt dat er met Rusland en China niet is samen te werken, wat is dan de 'grap' precies? Haha, de wereld gaat ten onder?
Het zal mijn falend gevoel voor humor wel zijn...maar ik heb mijn wereld liever heel eigenlijk.
Je bent blijkbaar in de waan dat er met rusland en china goed samengewerkt kan worden. De werkelijkheid is dat die vooral hun eigenbelang nastreven, en als een stel europese naïevelingen dan aankomen met de gedachte om samen te werken dan kan dat in het nadeel van europa werken.
Dat is een klassieke frame: het idee dat samenwerking en het streven naar samenwerking alleen maar 'naief' kan zijn. Dat is natuurlijk niet zo. Je kunt ook samenwerking nastreven in volle bewustzijn van eigen verborgen agenda's. Dat is niet naief, maar een welbewuste keuze, bijvoorbeeld uit welbegrepen eigenbelang: omdat een land dat handelt met een ander land meer welvaart en meer veiligheid kent dan een land dat in oorlog is met een ander land bijvoorbeeld.
Ook ben je een groot deel van de geschiedenis en de huidige werkelijkheid aan het ontkennen als je doet alsof samenwerking niet allang de norm is. Er is gedoe in de EU, maar de samenwerking is vele,
vele malen groter.
Die vrede moet ondersteunt worden met voldoende militaire en economische slagkracht. Of je moet serieus denken dat rusland en china de wereldvrede nastreven.
Nee, ik vind dat
wij de wereldvrede moeten nastreven, in plaats ons te laten verleiden tot destructieve escalatie. Niet door te denken dat andere landen (waaronder China en Rusland) alleen maar het beste met ons voorhebben, maar door actief te werken aan een goede samenwerking met balans - die maakt dat het zowel voor andere landen als voor ons (als Europa of als Nederland) beter is om samen te werken dan mensen, geld en middelen te verspillen in het vernietigen van elkaar. Ik wil naar samenwerking, niet omdat ik naief geloof dat alles zomaar goedkomt, maar omdat samenwerking juist veel nuttiger is voor vrijwel iedereen, op gebied van welvaart, welzijn, veiligheid en wat je verder maar wilt in het leven.
Welbegrepen, onderbouwd eigenbelang, waarbij je in de volle wetenschap van spelletjes, handel en manipulatie
welbewust kiest voor het opbouwen van iets wat ons ten goede komt.
wellicht weer een leuke vent in Trump's kabinet:
Rare woordkeuze, wat vind je er precies 'leuk' aan?