Delerium schreef op donderdag 10 november 2016 @ 09:00:
Het enige wat mij echt irriteert is dat het ontevreden stemvee deze keuze doet; straks keihard bedonderd blijkt te zijn en de volgende verkiezingen nog ontevredener zijn en nog radicaler stemmen. Op deze manier kan je geen democratie bij elkaar houden.
Dit dus. Ik zie eea met de nodige zorg tegemoet.
Prachtig hoor, die populistische en nationalistische tendens die in de westerse wereld naar boven komt. Terug naar vroeger, toen de wereld nog veilig en overzichtelijk was (ja, je fantastiewereld, ja). Weg met de EU, de NAVO is onzin en de VN doet ook al niks.
En dan? Zonder EU, NAVO en VN zijn wij een klein, onbeduidend kutlandje. Net als heel veel landen in de wereld. Met een aantal grote en (regionaal) sterke landen die vervolgens kunnen doen en laten waar ze zin in hebben, want die zijn óók populistisch en nationalistisch.
Wat gaan we doen zonder EU, NAVO en VN als we lekker allemaal in ons uppie dingen gaan 'regelen' en één of meer van die grote landen gaan die kleine kutlandjes lastigvallen? Oftewel, we zitten zo langzamerhand weer heerlijk aan het einde van de 19de/begin van de 20ste eeuw met als bijkomend probleem voor ons dat het niet langer de westerse wereld is die het in de wereld voor het zeggen heeft (terecht trouwens, maar dat maakt het juist voor de inwoners van die westerse wereld nog een stukkie spannender).
Democratie zal het de komende decennia zwaar hebben, ben ik bang. En hier in het veilige (West-)Europa gaan we heerlijk dezelfde gepolariseerde kant op van de politiek in de VS. Joepie.
Al moeten we de keuze voor Trump niet als extreem zien: 'wij' in Europa hebben natuurlijk Berlusconi gehad. Net zo'n clown als Trump, echter met het geluk dat Italië een stuk minder in de melk te brokkelen heeft dan de VS. Berlusconi hebben we ook overleefd...
[
Voor 7% gewijzigd door
Jiffy op 10-11-2016 09:17
]
Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...