Nu trump gewonnen heeft zou je denken dat trump voters inbinden, de verkiezingen zijn over immers

Maar dat is niet waar, niet hier in het topic, maar ook, N=1, niet bij Amerikaanse kennissen.
Trump Voter: We know you want America weak
Everybody does
Ya'll thought I was stupid
Just watch
We will build our strength on the world stage
Don't worry
It's okay I promise
Foreigner: I don't want America weak how does that help anyone in the western world lol
I just don't want America doing really dumb shit
Trump Voter: You will be okay
Foreigner: Yeah I jut feel sorry for all the incoming rise in discriminatory hate crimes, the women who are going to have to deal with reversing abortion law, increasingly stupid gun laws etc etc
Welcome to 19th century Murica
Trump Voter: Don't feel sorry for us
We want this
We will be a top of the world stage
Foreigner: At what cost to yourselves and everyone else
Trump Voter: Watch how a committed leader rules
Eigenlijk een zelfde Calimero retoriek als altijd: "zij zijn groot en wij zijn klein en dat is niet eerlijk". Nou jij, nu zijn zij groot, of de verandering positief is en brengt wat er verwacht wordt, dat valt te bezien.
ik lees veel over een kloof, dat de politiek mensen niet bereikt. De oplossing zou onder andere zijn dat de politiek de issues waar mensen mee zitten wel/beter zou bespreken. Maar ik vraag me echt of of dit überhaupt gaat werken. Ik krijg steeds meer het gevoel dat er grote groepen zijn die het wel lekker vinden om in een underdog positie te kruipen, dat men gewoon weg niet wil luisteren, dat men slechts een luisterend oor wil: "no worries, het is niet jou schuld, alles komt goed, ik verander het wel en daar hoef je helemaal niets voor te doen". Uiteraard niet iedereen, maar ik denk wel dat dit een factor is dat populisten een keer zoveel stemmen weten te trekken dan zonder dit sentiment. Sociale media werkt dit ook lekker in de hand, gelijkgestemden zijn makkelijk te vinden, en probeer je dingen te bespreken in plaats van meegaand te zijn dan ben je al snel een paria in deze groep. Dan kan een een niet populistische partij nog zo met de populist in discussie gaan, voor een deel van de populistische achterban lijkt er niet eens iets te zijn waar over gediscussieerd kan worden. (Een ironisch gevolg is juist dat voor een deel de niet-populist juist voordeel zou hebben bij het populistisch beleid (de gehate grachtengordel, mensen die hun schaapjes op het droge hebben), terwijl juist de populist zich in zijn voet schiet, afbraak van de sociale voorziening waar hij zelf gebruik van maakt. Democratie, het minst slechte slechte systeem... en het lijkt steeds slechter te werken, mensen laten zich sneller lijden door marketing dan feiten/argumenten, en dat lijkt mij heel moeilijk te veranderen)