Toen ik in de VS studeerde eind jaren 90 wist ik geen moer van hoe politiek en demografie met elkaar samenhingen. Ik zag overal bij me in de buurt bordjes van een Republikeinse kandidaat en daaruit trok ik de conclusie dat mijn omgeving, de stad en de hele staat Republikeins waren.
Ik woonde in Washington (state), dus ga maar na hoe ver ik er naast zat

Gevoel zegt niets; zelfs polls, die erop gemaakt zijn om een brede geografische en demografische doorsnede van een staat te nemen, slagen er vaak niet in om goed vast te stellen wat er leeft.
Met Trump zie je dat een hoop van zijn aanhangers, net als die van Sanders, erg vocaal zijn. Als je de reacties leest op artikelen in de Amerikaanse kranten, dan lijkt het alsof de helft van Amerika voor Trump is en de andere helft voor Sanders. De Cruz, Rubio, Clinton en Kasich stemmers zijn gewoon door de bank genomen minder vocaal. Dat zie je ook terug bij rallies en bijeenkomsten.
Waar je de nuance echter gaat zien is in de uitslagen - dan blijkt dat Trump slechts een derde van het Republikeinse electoraat vertegenwoordigt, en Sanders iets minder dan de helft van de Democraten trekt. Er zitten zeker staten tussen waar ze de primaries winnen, hoewel Trump zelfs in de staten die hij wint meestal niet verder komt dan een pluraliteit; de meerderheid stemt voor een ander.
Ik ben erg benieuwd wat er vanavond in Ohio gebeurt, het zal close worden.
Zoals al eerder aangegeven moet je het verschil tussen Clinton en Sanders met een flinke korrel zout nemen want de pledged superdelegates worden meegenomen. Denk je die weg dan heeft Clinton nog steeds een voorsprong, maar als Sanders vanavond een goede avond heeft is de race weer open.
Trump heeft een slordige 100 delegates voor op Cruz, die redelijk gescoord heeft de afgelopen weken, maar Cruz heeft zijn kruit grotendeels verschoten omdat de staten waar hij geacht werd goed te scoren grotendeels geweest zijn. M.a.w. het wordt lastig voor hem om in te lopen. Echter, hij hoeft niet noodzakelijkerwijs meer te hebben dan Trump; als Trump er niet in slecht een meerderheid van de delegates binnen te slepen (1237 geloof ik), dan komt er een zg. ‘brokered convention’ in Juli. Normaal is de convention een veredelde kroningsceremonie waar de kandidaat die de meerderheid heeft gewonnen in de primaries gekozen wordt tot de nominee. Bij een brokered convention kan dat niet – er is geen winnaar, slechts een persoon die een pluraliteit heeft. Je krijgt dan leuke spelletjes en de betere achterkamerpolitiek – kandidaten als Cruz, Rubio of Kasich (als die laatste twee er nog bij zijn tegen die tijd) zullen dan proberen om de kiesmannen van andere kandidaten bij hun eigen kandidaten te voegen om zo alsnog een meerderheid te krijgen. Dat kan fantastisch amusante taferelen opleveren – als Trump met 1236 delegates de conventie ingaat en Cruz wandelt als de nominee naar buiten, wow – prepare for fireworks
Op 538 Politics is een delegate tracker te vinden waar je kan bijhouden wat de status is van alle kandidaten en hoe ze geacht worden te scoren in de verschillende staten om een meerderheid te halen. Kort gezegd zie je daarin dat Trump en Clinton voor liggen op hun target, de rest ligt achter. De tracker is gebaseerd op een ‘even race’ waarbij op basis van demographic data gesteld wordt hoeveel delegates elke kandidaat in een bepaalde staat moet halen om uit te komen op een minimale meerderheid van delegates. Bijvoorbeeld: Trump werd geacht in Iowa 10 delegates te winnen – hij pakte er 7. Om terug op koers te komen moest hij daarom ergens anders 3 meer dan target winnen om dit verlies te compenseren – wat hij prompt deed in New Hampshire door 11 te winnen met een target van slechts 8. Totaal staat Trump nu op 114% van zijn target, dus hij kan het zich veroorloven om wat te verliezen. Dat kan echter hard gaan op het moment dat je een winner takes all staat verliest – volgens 538 en een hoop analisten moet Trump Ohio binnenhalen, doet hij dat niet, dan verliest hij in een klap 66 delegates op zijn target.
http://projects.fivethirt...on-2016/delegate-targets/
[
Voor 49% gewijzigd door
Dr. Strangelove op 15-03-2016 17:50
]
These are my principles. If you don't like them, I have others.