dat zijn geen staten maar districten, die daar gekleurd zijn, en het opervlak ervan zegt niks, de landelijke districten zijn bijna overal sterk republikeins, maar hebben ook veel minder inwoners...
juist de dichter bevolkte gbieden zijn vaak democratisch...
bepaalde staten met een relatief klein oppervlak, kunnen soms een grote bevolking hebben (kiesmannen worden aangewezen op basis van grootte van de bevolking, niet oppervlak)
bv de staat New York heeft 29 electoral votes; California 55, terwijl deze qua opervlak zeker kleiner is dan bv Montana, North- en South-Dakota samen (9 electoral votes totaal voor die 3)...
Trump kan bv in New York ongeveer 37% van de stemmen halen, in California staat hij op rond de 35% en dan halt hij in popular vote een groot aantal stemmen die hem helemaal niks opleveren..
in California zijn dat ongeveer 5 miljoen stemmers die op trump stemmen, maar hem niks opleveren.
in Noth Dakota stemt ongeveer 55% van de bevolking op trump en de 190K stemmen die dat is leveren hem wel 3 kiesmannen op
Een goed visueel beeld geeft bv de Electoral-votes map van 538
http://projects.fivethirt...n-forecast/#electoral-mapdat is een nogal versimpeld model, gemaakt nog voor de primaries ten einde waren en vooral gebaseerd op kennelijk het idee dat in de meeste gevallen na een presidentschap van 8 jaar, de andere partij wint...
(onder meer neemt hij verkiezingen in 1912 en 1928 mee daarvoor)
Die man rekent zelfs niet eens huidige polls mee, maar maakte een berekening op de scores die kandidaten in hun primaries halen (waarbij hij zich als ik het goed heb vooral baseert op de eerste primaries, bv Iow, new Hampshire en South Carolina), dat lijkt me een beetje een dom model, omdat het heel erg afhankelijk is welke 'tegenstand' kandidaten in hun primaries hebben en ook een erge versimpeling is om de uiteindelijke score te beperken tot de prestatie in de eerste primaries en wat algemeenheden over het opvolgen van een zittende president
Als zulk een 'model' kennelijk hoop moet geven dat trump nog kan winnen, zijn de mensen die daarin willen geloven volgens mij best wel wanhopig en grijpen elke laatste strohalm aan
[
Voor 65% gewijzigd door
RM-rf op 23-10-2016 14:37
]
Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen