Verwijderd schreef op maandag 26 september 2016 @ 00:15:
[...]
Je kan ook naar de inhoud kijken ipv de vorm. Wellicht dat dit een heel nieuw concept is. Maar het kan, echt.
Om te suggereren dat alles wat vanuit het volk komt totale bagger zou zijn is een nogal hautaine stelling. Het zijn juist die mensen die naar het stemhokje gaan en niet NYT,WP,LA times, Breitbart of het lokale sufferdje. Niet voor niets dat MSM een alsmaar lager aantal klanten heeft en ook nog eens lagere waarderingscijfers. Dat ontstane gat wordt inmiddels gevuld door het hele online gebeuren. Daar zit veel ruis tussen maar het geeft de mensen wel de keus om hun informatie op maat te kiezen.
Het verwijt dat die mensen niet in staat zouden zijn om zelf gedegen keuzes te maken omdat ze allemaal hun keuzes op puur emotie zouden baseren is ook weer zo'n typische manier. (Als je bijv. video's met straat interviews van Mark Dice bekijkt zou je dat wellicht beamen.) Gezien het eenzijdige beeld wat je in de Amerikaanse media ziet is het juist opmerkelijk dat de democratische kandidaat niet met grote cijfers voor staat. De verkenningen die daar een vinger op de zere plek weten te leggen zijn er zeer weinig. Wellicht dat er na de verkiezingen meer aandacht voor komt. Of je neemt toch die online filmpjes waar mensen hun eigen uitleg geven serieus om zo een beeld te krijgen wat beter aansluit.
Niet zo leuke jij-bak ook nog eens trouwens. Nu nog een keer Wilders erbij halen en de BINGO kaart is weer compleet.
Er wordt genoeg naar de inhoud gekeken, en die inhoud is 9 van de 10x gewoon te triest voor woorden qua argumentatie en "neutraliteit". Ik heb me best gedaan met veel van de geposte filmpjes [ja, ik heb geen leven] maar zelfs diegene die nog wel het beste was, kwam gewoon uit de koker van een zeer conservatieve vereniging/denktank/whatever die de Tea Party beweging heel goed vindt. Tja, dan heb je aan dat filmpje ook geen fuck meer, dat is alsof je Fitna gaat kijken om een mooi, evenwichtig beeld van de Islam te krijgen.
Leuk dat "het volk" dat maakt en gelooft [ok, dat laatste is minder leuk] maar dat maakt het niet beter. Er is een reden waarom niet iedereen een arts is, of een automonteur, of een journalist. Je kan niet zomaar een filmpje maken of een artikel schrijven en zeggen "dit is de waarheid, ik ben een journalist, ik heb nu argumenten!".
"Informatie op maat" is ook een leuke, dat is anno nu gewoon "ik zoek precies datgene op wat mijn mening ondersteunt, en de rest heeft het fout.". Als ik wil lezen dat de economische crisis er is gekomen omdat de overheid te veel deed, dan kan ik dat lezen. Als ik wil lezen dat bijna alle vluchtelingen verkrachters zijn, dan kan ik dat lezen. Als ik wil horen van een wetenschapper dat wij stiekem aliens zijn, dan kan ik dat horen. Hell, er zijn zelfs mensen te vinden die zeggen dat Bielefeld bestaat.
Maar zijn die dingen daarom waar? Zijn dat soort filmpjes met flinterdunne bewijzen opeens een even hard argument als een artikel wat stijf staat van de feiten, die staat in een krant met een geweldige staat van dienst?
Al die shit komt niet omdat de MSM evil, slecht en eenzijdig is, misschien gaat dat laatste een beetje op in de States, maar hier in Europa zijn zowel links als rechts, conservatief en progressief, prima vertegenwoordigt met kwaliteitsmedia.
Nee, het heeft te maken met de steeds grotere drang om alles wat meer een beetje wetenschappelijk of intellectueel is, aan de kant te bulldozeren met "mijn mening is even veel waard
ook al weet ik geen fluit van het onderwerp!" Waarom moeilijk doen met gedachte-experimenten en misschien zelfs wel je mening bijstellen als je op het grote internet altijd wel een clubje mensen kan vinden die het met jou eens is, hoe bizar jouw mening ook is.
En de vorm daarin boeit echt niet. Bullshit wordt op allerlei manieren verspreidt, YouTube is wel heel populair omdat iedere mafklapper met een webcam daar al een podium heeft, maar ouderwetse pamfletten en soms zelfs "boeken" kun je nog wel vinden/kopen als je maar genoeg graaft.
Maar dat speelt de populisten wel lekker in de kaart. Zij roepen iets, dus het zal wel waar zijn "want zij zijn geen gevestigde politici", en als mensen al gaan zoeken, struikelen ze vroeg of laat wel over iets wat die populist gelijk geeft. Of ze vinden niets, en dan is het de schuld van de mainstream media, want die vegen dingen onder het tapijt.
Al met al doet het mij nogal denken aan: "
Debating creationists on the topic of evolution is rather like trying to play chess with a pigeon — it knocks the pieces over, craps on the board, and flies back to its flock to claim victory"
Het is gewoon ronduit onmogelijk. Of je bent elitair "want je veegt mijn crappy YouTube video's zomaar van tafel", of je hebt het fout "want dit YouTube filmpje zegt iets anders zonder bron", of je bent gewoon te-pro [insert iets] of je bent gewoon onderdeel van het complot "zie, daarom stemmen mensen op Wilders!"
Natuurlijk, er zijn wel een handjevol goede dingen te vinden op YouTube en op reddit, maar, zoek lang genoeg op een vuilnisbelt en je vindt ook vanzelf iets moois.
People as things, that’s where it starts.