FunkyTrip schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 10:49:
Gisteren in mijn vriendengroep een discussie gehad over Trump waarin iemand hem verdedigde. Dat de media al zijn woorden verdraaiden enzo. In dit topic ook weer, als zou het een geslepen intigrant zijn.
Ik moet altijd heel sterk denken aan Forrest Gump en die film met die tuinman.
*searches google*
Being there heette die film en in combi met Trump kom ik op een hoop links waarin mensen dezelfde vergelijking maken.
Trump is de reallife versie van Forrest gump en Being there. Hij roept de meest domme dingen en mensen denken 'zo dom kan hij toch niet zijn? Er moet iets achter zitten! Hij is een meesterlijke manipulator!'. Niet dus. Hij is echt zo en mensen staan achter hem omdat ze diepere betekenis achter zijn woorden zoeken of zijn woorden dusdanig verdraaien dat er toch wat zinnigs uitkomt. Het is echt 1 grote grap. Ware het niet dat een Trump als president heel ernstig kan uitpakken als hij zijn zin probeert door te gaan drijven en niet alles -zoals eigenlijk lijkt te gaan gebeuren als hij echt president wordt- overlaat aan zijn adviseurs en VP.
http://www.boulderweekly....ake-not-so-funny-in-2016/
Ik ben volgens mij niet de juiste persoon om Trump te 'verdedigen' maar ik vind het iets te 'makkelijk' domweg te zeggen dat alle mensen die hem wel ondersteunen opeens alles fout zien.
Er zijn bepaalde dingen aan Trump die volgens mij wel degelijk aantrekkelijk zullen zijn voor bepaalde mensen:
- het idee van een politicus die heel duidelijk niet onderdeel is van de bestaande politieke elite (Dat was overigens in 2008 ook een enorm belangrijk campagne-punt van Obama, met zn 'Change' en 'Hope')
- Het afstappen van politieke dogma's, de durf politiek geheel anders aan te pakken
- onafhankelijkheid van bestaande, financieel zeer sterke politieke lobbies
- Verandering in de amerikaanse buitenlandpolitiek
- Verandering van de economische politiek (specifiek voor de middenklasse)
Volgens mij zullen veel trump-supporters hierin geloven, denken dat Trump alles 'anders' zal gaan doen in veelal ook dat deze het dan voor hen veel beter zal maken (deels ook juist omdat ze geloven dat andere groepen door Trump 'aangepakt' gaan worden en die het veel slechter zouden krijgen)...
Veel tegenstanders lijken zelf ook te geloven dat onder president Trump opoens 'alles' anders zou zijn, en bevestigen daarin juist ook de mening van zn grootste supporters.
Ik moet zelf ook eerlijk toegeven dat ik wat betreft een aantal van Trump's politieke stellingname's specifiek op het gebied van buitenlandpolitiek moest bekennen dat ik ze eigenlijk erg gedurfd vond en misschen zeker iets wat; wanneer doorgevoerd voor amerika mogelijk best zinnig (bv heeft trump opgemerkt Noord-Korea geheel over te willen laten aan china, verdere ontspanning met Cuba, afstappen van de niet werkende 'Nation-building'-doctrine; geen regime-changes nastreven in andere landen, zelfs de ontspanning ,e Rusland en Putin is imho uit amerikaans belang zeker geen onzinng idee (europees zicht is anders, maar juist in de rusland-politiek is al langer een probleempunt dat de amerikaanse en europese politiek ver uiteen lopen en europa als een geheel een slechte partner voor de VS is, en misschien de VS openljk moeten terugstappen naar een op separate lidstaten als Duitsland, Frankrijk en Engeland, evenals bv Polen/Baltische staten gerichte veiligheidspolitiek)
Punt is wel dat ik wat betreft die beweringen van Trump op gebied van Internationale politiek zelf een Geloofwaardigheid van praktisch Nul hecht dat Hij dit als President al doorvoeren...
Zelfs de stellingname's die ike rg goed vind heeft hijzelf veelal binnen en paar maanden weer ontkracht door 180° het omgekeerde te beweren:
Noord-Korea en Kim Jong-Il moesten dan opeens genuked worden; evenals over Iran heeft hij sterk tegenovergestelde dingen beweert die juist de zorg doen opkomen dat hij het gewoon niet weet, waar hij voor staat.
De indruk bestaat ook sterk dat Trump vooral sterk is in achteraf beweren wat anderen fout gedaan hebben, zonder ooit te kunnen aantonen dat hij voraf wist dat het anders moest... integendeel, hij had vreger andere standpunten dan wat hij nu zegt vroeger voorgestaan te hebben... Natuurljk hét voordeel van iemand _buiten_ e politiek, die kan alles roepen zonder verantwoordelijkheid af te moeten leggen vor wat hij voorheen voor stellingen had.
Veel dingen die Trump beweert en staan ook haaks op de standaard Republikeinse Veiligheidsdoctrine en juist op dat punt lijkt de GOP-Elite hun zwaarste geschut in stelling gebracht te hebben hem te controleren (met Mike Pence als Vice-president die imho een rol als Cheney bj Bush jr. zal moeten spelen, de ervaren en kundige 'oude vos' die een onervaren en beinvloedbare president op dat punt zal moeten 'leiden'... O dat gaat lukken zou dan moeten blijken, maar ikzelf heb een vermoeden dat dat zal uitmonden in een recaciltrante en soms 'relerige' president, die echter qua prakisch beleid geheel door Pence geleid wordt, en dat zal bv ook iemand als Putin en de Saudi's snel genoeg doorhebben, en mogelijk juist uitnutten).
Ikzelf heb overigens juist het idee dat een president Trump uiteindelijk een teleursteling gaat worden voor iedereen die 'hoopt' dat hij de grote 'Messias' is die alles anders zal doen...
De president heeft verdomd weinig persoonljke macht, zeker minder dan de doorsnee CEO in het bedrijfsleven en deze moet ook een sterk politiek strateeg zijn en veel politieke ervaring meebengen, enkel op basis van charisma en mediale uitstraling kan deze lang niet alles bereiken (Obama is daarin best een sterk voorbeeld, die eigenljk te weinig ervaring had om in de internationale politiek werkelijk zn wil door te zetten, ik betwijfel ook of zn keuzes voor eerst Clinton en Kerry als buitenlandminister de juiste was voor hem, maar ik ver,oed dat dat beide keren voor hem vooral een interne politieke keuze was, mee parti-politiek dan een poging het buitenlands beleid te 'sturen' )
Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen