Arrne schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 11:25:
Weet iemand wat Sanders nu eigenlijk probeert te bereiken met het domweg doorgaan met zijn campagne? Hij is kansloos, en het lijkt me dat 'zijn' kant van het politieke spectrum hier alleen maar nadelen van gaat ondervinden terwijl de Republikeinen de lachende derde zijn. Ik kan me dan ook weer niet voorstellen dat hij dat zelf niet doorheeft, in tegenstelling van zijn aanhangers denk ik niet dat hij achterlijk is. Ik vraag me dus af wat het punt hiervan is.
Het enige wat ik me kan bedenken is dat hij zijn standpunten zoveel mogelijk wil opdringen aan de 'mainstream Democraten', en dat hij langer doorgaat omdat de verkiezingen hiermee minder in gevaar gebracht worden omdat Trump de Republikeinse kandidaat is.
Zolang hij actief campagne blijft voeren, blijft hij aandacht krijgen voor zijn standpunten. Wat je vaak ziet is dat tijdens een primary, de kandidaten meer richting de extreme kant neigen (dus links voor D en rechts voor R) en zodra de nominatie binnen is meteen terugschieten richting het midden om kiezers te paaien bij de overkant. Clinton en de DNC zouden graag over willen schakelen op volledig anti-Trump campagnevoeren (en dat is grotendeels al gebeurd). Het is goed mogelijk dat het moment dat Sanders de handdoek in de ring gooit, het moment is dat de DNC net doet alsof zijn campagne nooit heeft bestaan.
Door actief te blijven vechten voor z'n eigen standpunten, kan Sanders enige druk op de ketel houden. Tijdens de conventie wordt het partijprogramma van de partij vastgesteld en Sanders wil het liefst zoveel mogelijk invloed uitoefenen en zijn mensen in diverse comissies laten meepraten.
Daarnaast heeft hij persoonlijk weinig te verliezen. Hij is 74, dus een nieuwe gooi naar het presidentschap zit er niet in. Zijn stoeltje in de senaat is superveilig, dus die zal hij niet verliezen door "lastig te doen". En hij heeft zelf vanaf dag 1 aangegeven dat zijn campagne niet bedoelt is om enkel een president te kiezen, maar om een bredere politieke beweging te starten.
Tenslotte is er nog de FBI wildcard. Dat onderzoek loopt nog. In tegenstelling tot wat kamp Clinton al eens heeft beweerd, is dit niet slechts een "security review", want daar doet de FBI niet aan (aldus directeur James Comey), maar het is daadwerkelijk een "criminal investigation" (die term is genoemd door de White House woordvoerder in een persconferentie na afloop van de endorsement van Obama). Dit kan nog alle kanten opgaan, de FBI houdt de rangen erg goed gesloten over dit onderzoek.
Mocht het voor de Democratische conventie tot een formele aanklacht leiden en Clinton kiest daarna eieren voor d'r geld, dan is het logisch dat Sanders het stokje overneemt als hij nog "in de race" is.
Sanders heeft gisteren, na zijn gesprek met Obama, gezegd dat hij met Clinton wil gaan samenwerken om Trump te verslaan.
Ik verwacht dat Sanders vooral anti-Trump campagne gaat voeren en niet pro-Clinton. Zie ook de "endorsement" van Sanders voor Bill Clinton die eerder in deze thread is gepost. Hij zegt vrij duidelijk dat hij Bill Clinton niet ziet zitten, maar dat zijn Republikeinse tegenstander, Bob Dole, nog veel slechter is. En ik vermoed dat Sanders over Trump nog een sterkere mening heeft.
[
Voor 12% gewijzigd door
Rannasha op 10-06-2016 13:04
]