Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
quote:
kevinwalter schreef op maandag 23 april 2018 @ 07:21:
Tja, ik haal ook maar maximaal 10 mb met een S2S VPN verbinding. Als ik naar een direct extern IP ga dan haal ik wel de juiste snelheden. CPU bij beide routers (PFSense) is nog niet eens 10%. Daar ligt het dus niet aan.
10 milibit :?

• FiberSam
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 11-12 00:21
quote:
kevinwalter schreef op maandag 23 april 2018 @ 07:21:
Tja, ik haal ook maar maximaal 10 mb met een S2S VPN verbinding. Als ik naar een direct extern IP ga dan haal ik wel de juiste snelheden. CPU bij beide routers (PFSense) is nog niet eens 10%. Daar ligt het dus niet aan.
Ook dit kan ik niet bevestigen. Hoewel ik geen S2S VPN heb, maar gewoon client to server (OpenVPN client naar synology VPN server). Snelheid is prima. Ik neem aan dat je naast de router CPU's ook hebt gekeken naar de server CPU's en andere zaken zoals disk I/O?
En: Je router CPU kan prima maar 10% zijn. Maar als div. dingen in hardware worden ondersteund (offloading) maar die offloading niet krachtig genoeg is, dan kan daar ook een bottleneck liggen.

En mijn milibit vraag oogt flauw, maar ook serieus: Bedoel je 10 Mbit/s of 10 MByte/s? 10 Megabyte per seconde (tegen de 100 Megabit/s ) klinkt alweer een stuk realistischer, zeker als je kijkt naar limitaties die je vaak tegenkomt in bv. AES offloading.

• kevinwalter
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 09:06
10Mb/s :-) Heb ook meerdere encryptie mechanismes gebruikt en zelfs uitgezet. Heeft allemaal geen effect. Client en serverzijde gechecked uiteraard. (S2S met 2x PFSense routers richting datacenter en terug.) Er komt hooguit 10Mb door de WAN heen. Hoger dan dat wordt het niet. Doe ik een upload/download speed achter beide routers kom ik op 800-900Mb/s.

Heel soms gaat hij richting de 13Mb/s.

Beide kanten ondersteunen AES-NI CPU Crypto: Yes (active).
Hardware crypto: AES-CBC,AES-XTS,AES-GCM,AES-ICM

Daarnaast ook gekeken naar mijn computer CPU. Die is zo goed als idle... :-)

Kwa disk performance is het ook zo goed als idle. Op beide routers en de PC's.

kevinwalter wijzigde deze reactie 24-04-2018 07:28 (6%)

@kevinwalter Dan weet ik het ook niet. Uit andere ervaringen hier blijkt echter dat er dus geen snelheidsbeperkingen zijn. Niet met FTP, niet met VPN.

• Vhond
  • Registratie: april 2008
  • Niet online
quote:
Vhond schreef op maandag 23 april 2018 @ 09:46:
Ben benieuwd wat Jonaz gaat doen op het moment dat ZTE echt in zwaar weer terechtkomt:

nieuws: ZTE: Amerikaanse sancties bedreigen voortbestaan bedrijf

Er zijn niet echt modem alternatieven voor Glasvezel naar DVB-C tv en internet via ethernet...
ZTE nog meer in zwaar weer terechtgekomen?
https://tweakers.net/nieu...amerikaanse-sancties.html

• bigfoot1942
  • Registratie: juni 2003
  • Niet online
quote:
FiberSam schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 21:40:
[...]

Naar hun eigen zeggen throttlen ze helemaal niets. En ik heb er ook nooit iets van gemerkt. Daarbij zou ik ook niet weten welk belang ze er bij hebben om een (tegenwoordig) wat obscuur protocol als FTP wl te throttlen, en HTTP niet. Hoe dan ook, ik heb het net even getest. Ik kom op max 280 Mbps FTP upload, en max 460 Mpbs FTP download. Probleem is het vinden van een goede testserver buiten de deur. Voor de download heb ik ftp://speedtest.tele2.net/ gebruikt. Ter referentie: mijn HTTP test komt uit op 910 Mbps download (ik zit nooit onder de 880), en dat is nota bene met een modem in bridge, router en switch ertussen. Ik weet dus ook bijna zeker dat een lagere FTP snelheid niet aan Jonaz te wijten is, maar aan de gebruikte server. De distance zal hier ook nog wel een rol spelen.
Ik heb KPN en haal bij genoemde server gewoon 530 Mbit down over een 500Mbit verbinding, en 600Mbit up (1GB file naar die server in 15 seconden).

Wellicht lijken servers toch trager door 'dingetjes' bij Jonaz?

bigfoot1942 wijzigde deze reactie 10-05-2018 22:37 (5%)

• alfredjodocus
  • Registratie: september 2012
  • Nu online
Hm, Jonaz adverteert nu met 1 Gbit/s en 4k WK televisie. Merken jullie dat de snelheid verhoogd is?
zie: https://www.jonaz.nl

• Vhond
  • Niet online
Ja vroeg me ook af of de snelheid verhoogd wordt: bij de FAQ staat alleen
quote:
Internet van Jonaz kan tot wel 1000Mbit/s gaan. Wij zijn graag transparant over de snelheden die je kunt verwachten.

• Onno_Devine
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 10:10
quote:
alfredjodocus schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 22:07:
Hm, Jonaz adverteert nu met 1 Gbit/s en 4k WK televisie. Merken jullie dat de snelheid verhoogd is?
Exact de zelfde gedachte gehad toen ik de folder zag. Als klant zijnde heb ik geen bericht gehad 8)7
Lijkt mij toch nieuwswaardig wanneer je de snelheid verdubbelt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mike1992
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 06:58
Ik heb al een aantal weken problemen met het verbinden met de zakelijke VPN van mijn werk, heel vaak time-out of veel moeite om de connectie te leggen, sommige momenten onmogelijk, sommige momenten na wel 10x proberen. eenmaal connectie gelegd geen problemen meer.

Mijn werk gaf op een gegeven moment de suggestie om de DNS handmatig om te zetten naar die van google, sindsdien opgelost. Iemand enig idee wat dit kan zijn?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• garathane
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 00:51

garathane

l'enfer, c'est les Autres

Sinds een maand of twee heb ik een Jonaz-abonnement..Mijn ASUS-router heb in bridgemodus staan met de Jonaz-modem. Echter: mijn vrouw en zoon hebben, met hun Apple-apparaten (Mac-book,iphone) buiten in de achtertuin geen bereik. Ook niet met een open keukendeur. Vanuit de keuken lukt het wel, maar zodra ze de hoek omgaan, is het bereik weg. Mijn Android- en Windows-spullen doen het wel gewoon. Is Jonaz onvriendelijk voor Apple, of is er iets anders aan de hand ? (Binnenshuis werkt alles wel gewoon,hoewel boven, op de slaapkamer er heel af en toe ook geen bereik is.. Meestal wel overigens)

Heb Jonaz gevraagd te bellen, is nog niet gebeurd. Internet biedt geen informatie-soelaas. Misschien heeft iemand hier een leuk idee ?

garathane wijzigde deze reactie 28-05-2018 12:26 (11%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CuttingStorm
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 15:55
quote:
garathane schreef op maandag 28 mei 2018 @ 12:21:
Mijn ASUS-router heb in bridgemodus staan met de Jonaz-modem. Echter: mijn vrouw en zoon hebben, met hun Apple-apparaten (Mac-book,iphone) buiten in de achtertuin geen bereik. Ook niet met een open keukendeur. Vanuit de keuken lukt het wel, maar zodra ze de hoek omgaan, is het bereik weg. Mijn Android- en Windows-spullen doen het wel gewoon. Is Jonaz onvriendelijk voor Apple, of is er iets anders aan de hand ? (Binnenshuis werkt alles wel gewoon,hoewel boven, op de slaapkamer er heel af en toe ook geen bereik is.. Meestal wel overigens)
Dit klinkt niet zozeer als een Jonaz probleem, maar mij lijkt het eerder iets in de connectie tussen je wifi-router en de clients (in dit geval de Apple apparatuur)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Centurius
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 12-12 12:45
quote:
garathane schreef op maandag 28 mei 2018 @ 12:21:
Sinds een maand of twee heb ik een Jonaz-abonnement..Mijn ASUS-router heb in bridgemodus staan met de Jonaz-modem. Echter: mijn vrouw en zoon hebben, met hun Apple-apparaten (Mac-book,iphone) buiten in de achtertuin geen bereik. Ook niet met een open keukendeur. Vanuit de keuken lukt het wel, maar zodra ze de hoek omgaan, is het bereik weg. Mijn Android- en Windows-spullen doen het wel gewoon. Is Jonaz onvriendelijk voor Apple, of is er iets anders aan de hand ? (Binnenshuis werkt alles wel gewoon,hoewel boven, op de slaapkamer er heel af en toe ook geen bereik is.. Meestal wel overigens)

Heb Jonaz gevraagd te bellen, is nog niet gebeurd. Internet biedt geen informatie-soelaas. Misschien heeft iemand hier een leuk idee ?
Ik neem aan dat jij je Asus router als wifi router gebruikt? Dan heeft Jonaz niks meer met je wifi te maken en is het puur een probleem tussen de Asus router en de Apple apparaten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• garathane

garathane

quote:
Centurius schreef op maandag 28 mei 2018 @ 13:02:
[...]

Ik neem aan dat jij je Asus router als wifi router gebruikt? Dan heeft Jonaz niks meer met je wifi te maken en is het puur een probleem tussen de Asus router en de Apple apparaten.
Okay.....Dan begrijp ik niet goed hoe dat kan. Voordat ik bij Jonaz zat, gebruikte ik de router 'gewoon'(niet als bridge) en was er niets aan de hand. Ik heb volgens mij niets aan de instellingen veranderd, buiten dan de instellingen om de router aan de modem te kunnen hangen.
Ik zal eens een ander kanaal zoeken, kijken of dat iets verhelpt. Of zijn er nog andere mogelijkheden ?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Centurius
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 12-12 12:45
quote:
garathane schreef op maandag 28 mei 2018 @ 16:22:
[...]

Okay.....Dan begrijp ik niet goed hoe dat kan. Voordat ik bij Jonaz zat, gebruikte ik de router 'gewoon'(niet als bridge) en was er niets aan de hand. Ik heb volgens mij niets aan de instellingen veranderd, buiten dan de instellingen om de router aan de modem te kunnen hangen.
Ik zal eens een ander kanaal zoeken, kijken of dat iets verhelpt. Of zijn er nog andere mogelijkheden ?
Bij wifi kunnen 1001 dingen fout gaan, het enige wat niet kan is dat Jonaz invloed erop heeft doordat het simpelweg het wifi gedeelte niet meer regelt. Dit komt alleen uit je eigen router. http://www.allesoverdraad....nl/wifi/wifi-verbeteren/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Soundwork
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 11-12 22:07
quote:
Nee, ik merk er niets van. Sterker nog: het webbrowsen vind ik zelfs trager geworden.
Als ik diverse speedtests uitvoer, komt de snelheid niet hoger uit in vergelijking met toen ik net was aangesloten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FiberSam
quote:
Er mee adverteren is natuurlijk iets anders dan de snelheid ook daadwerkelijk verhogen. Het lijkt me uitermate onwaarschijnlijk dat ze de snelheid hebben verhoogd. Dit is gewoon een verandering van de marketingstrategie. Eerst 'garandeerden' ze minimaal 500 Mbps, nu bieden ze 'tot' 1000 Mbps aan. Dat is juridisch iets anders: als jij structureel uitkomt op 300 Mbps, heb je nu geen poot meer om op te staan. Maar afhankelijk van de rest van de gebruikers in jouw buurt kan je prima tot dichtbij 1000 Mbps komen. Ik zit er eigenlijk vrijwel altijd vlak onder met rond de 900 Mbps, met af en toe een normale hickup.

Enige relativering is hierbij altijd wel op zijn plaats: de meeste servers waar je een connectie mee maakt in combinatie met alle latencies op het www leveren een lagere bitrate op dan die 1000 Mbps. En jouw eigen lokale netwerk / wifi vaak ook. En zelfs al zou dat allemaal perfect zijn, dan nog zijn er maar hl weinig users die regelmatig langer dan enkele seconden dat soort bitrates nodig hebben. Typisch tweakers geneuzel dus... :*)

• dafo
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 29-11 12:53
quote:
Nee, bij mij was de snelheid altijd al rond de 900 Mb/s, dus het is denk ik alleen een marketing-ding.

Trouwens wel benieuwd hoe ze de 4K NPO WK Voetbal stream gaan leveren. Kan dat via de standaard CI+ kaart worden geleverd? Zo ja, dan zou het interessant zijn om er een paar maanden TV bij te nemen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• fritsbenik
  • Niet online
quote:
FiberSam schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 23:07:
[...]

Er mee adverteren is natuurlijk iets anders dan de snelheid ook daadwerkelijk verhogen. Het lijkt me uitermate onwaarschijnlijk dat ze de snelheid hebben verhoogd. Dit is gewoon een verandering van de marketingstrategie. Eerst 'garandeerden' ze minimaal 500 Mbps, nu bieden ze 'tot' 1000 Mbps aan. Dat is juridisch iets anders: als jij structureel uitkomt op 300 Mbps, heb je nu geen poot meer om op te staan. Maar afhankelijk van de rest van de gebruikers in jouw buurt kan je prima tot dichtbij 1000 Mbps komen. Ik zit er eigenlijk vrijwel altijd vlak onder met rond de 900 Mbps, met af en toe een normale hickup.

Enige relativering is hierbij altijd wel op zijn plaats: de meeste servers waar je een connectie mee maakt in combinatie met alle latencies op het www leveren een lagere bitrate op dan die 1000 Mbps. En jouw eigen lokale netwerk / wifi vaak ook. En zelfs al zou dat allemaal perfect zijn, dan nog zijn er maar hl weinig users die regelmatig langer dan enkele seconden dat soort bitrates nodig hebben. Typisch tweakers geneuzel dus... :*)
Ik heb met de klantenservice van Jonaz gesproken en kan bovenstaand verhaal bevestigen. Er is geen snelheidsverhoging geweest alleen marketing technisch is het van gegarandeerd naar tot gegaan.

Jammer dat de indruk wel gewekt wordt in het persbericht.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• alfredjodocus
  • Nu online
quote:
fritsbenik schreef op maandag 4 juni 2018 @ 12:25:
[...]

Ik heb met de klantenservice van Jonaz gesproken en kan bovenstaand verhaal bevestigen. Er is geen snelheidsverhoging geweest alleen marketing technisch is het van gegarandeerd naar tot gegaan.

Jammer dat de indruk wel gewekt wordt in het persbericht.
Wellicht om beter te concurreren met Tweak in Almere? Kost 40 euro per maand voor 1 Gbit. Of met jaarbetaling van 365 euro... (365/12 = 30 euro per maand).

alfredjodocus wijzigde deze reactie 04-06-2018 17:58 (6%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FiberSam
quote:
alfredjodocus schreef op maandag 4 juni 2018 @ 17:55:
[...]

Wellicht om beter te concurreren met Tweak in Almere? Kost 40 euro per maand voor 1 Gbit. Of met jaarbetaling van 365 euro... (365/12 = 30 euro per maand).
Met marketing alleen ga je niet beter concurreren. In ieder geval niet onder de tweakers hier die niet op hun achterhoofd zijn gevallen. Maar inhoudelijk:
  • Tweak heeft qua dekkingsgebied maar heel weinig overlap met Jonaz.
  • Je vergelijking met 30 p/mnd klopt alleen als je uitsluitend internet afneemt zonder TV.
  • Tweak biedt Sparql light aan voor 15,95 p/mnd. Met TV wordt het 365/12+15,95= 46,42 p/mnd, dus
    1,52 p/mnd duurder dan Jonaz. En ook met jaarbetaling i.p.v. maandbetaling.
  • Het zenderpakket van Tweak is verder goed vergelijkbaar met Jonaz. Wellicht zelf ietsjes beter.
  • Voor de TV fanaten biedt Tweak een plus pakket (onder de naam Basic) tegen bijbetaling. Dat kan bij Jonaz niet.
Van concurrentie zou ik dus niet willen spreken. Maar wellicht komt het er in de toekomst wel van. Ze houden bij Jonaz natuurlijk goed in de gaten wat anderen doen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• alfredjodocus
  • Nu online
quote:
FiberSam schreef op maandag 4 juni 2018 @ 21:40:
[...]

Met marketing alleen ga je niet beter concurreren. In ieder geval niet onder de tweakers hier die niet op hun achterhoofd zijn gevallen. Maar inhoudelijk:
  • Tweak heeft qua dekkingsgebied maar heel weinig overlap met Jonaz.
  • Je vergelijking met 30 p/mnd klopt alleen als je uitsluitend internet afneemt zonder TV.
  • Tweak biedt Sparql light aan voor 15,95 p/mnd. Met TV wordt het 365/12+15,95= 46,42 p/mnd, dus
    1,52 p/mnd duurder dan Jonaz. En ook met jaarbetaling i.p.v. maandbetaling.
  • Het zenderpakket van Tweak is verder goed vergelijkbaar met Jonaz. Wellicht zelf ietsjes beter.
  • Voor de TV fanaten biedt Tweak een plus pakket (onder de naam Basic) tegen bijbetaling. Dat kan bij Jonaz niet.
Van concurrentie zou ik dus niet willen spreken. Maar wellicht komt het er in de toekomst wel van. Ze houden bij Jonaz natuurlijk goed in de gaten wat anderen doen.
Klopt hoor wat je zegt. Jonaz en Tweak komen elkaar tegen in Almere. Almere lijkt me wel een grote markt voor een kleine speler als Jonaz, potentieel veel nieuwe klanten.

Overigens denk ik dat Tweak geen GPON gebruikt maar dat een klant een dedicated glasvezel krijgt (Ftth). Bij Jonaz deel je de glasvezel met andere gebruikers (GPON, timeslots in de upstream, downstream bits van de "buren" komen ook langs maar kun je niet decrypten, eigenlijk vergelijkbaar met wat er op de kabel/HFC netwerk Ziggo gebeurd (Docsis), inclusief de overlay van het RF videosignaal); bij drukte haal je dus op glasvezel nivo al niet de 1 Gbit.

Tuurlijk, haal je de 1 Gbit in de praktijk niet door overboeking en trage servers elders op het netwerk pad maar bij Jonaz gebeurd dit door GPON eerder dan bij Tweak met een dedicated Ftth vezel. Qua marketing is het bij Tweak echt 1 Gbit en bij Jonaz is het tot 1 Gbit. ;)

alfredjodocus wijzigde deze reactie 04-06-2018 22:05 (3%)

Acties:
  • 0Henk 'm!
Ik woon dus in Almere en zit op dit moment bij Tweak (waar ik idd 365 per jaar voor betaal). Internet bij Tweak is gewoon meer dan OK: Stabiel, meestal (als de andere kant het haalt) haal je de Gigabit wel, etc.

TV is een ander verhaal. Het klopt inderdaad dat Tweak (Sparql) wel een uitgebreider zenderpakket heeft dan Jonaz en ook met meer opties.

En toch heb ik dus al zo ongeveer besloten dat ik toch wil overstappen naar Jonaz.

Waarom? Het TV-product van Tweak is nog altijd zeer onvolwassen, zelfs sinds ze met Solocoo/Stream Group in zee zijn gegaan (dat ook het platform voor online.nl en Fiber verzorgt). Amino Aria 610 is in principe geen verkeerde STB, maar de middleware en backend laten het geregeld afweten, pauzeren werkt niet, of ReplayTV-achtige functies uberhaupt werken is als spelen op een gokkast. En sinds ze op het andere platform over zijn, gebruiken ze ook de door KPN ge-transcodeerde IPTV streams.

Tweak 365 + Sparql (basic, want anders geen ReplayTV) zijn samen inderdaad alsnog duurder dan Jonaz.

En bij Jonaz krijg je dus gewoon no-frills TV in (volgens eigen zeggen) originele beeldkwaliteit. Opnemen, pauzeren, etc. kan je allemaal doen met apparatuur naar keuze, zolang het maar de CI+ kaart en de IRDETO encryptie aan kan. Replay of kijken in een web player doen we dan wel met een NLZiet abbo'tje ernaast (hebben we toch al voor het tot een jaar terug kijken van m.n. NPO programma's ). Als je specifieke zenders wilt die Jonaz niet heeft, tsja, dan moet je toch afwegingen gaan maken. Het enige dat wij echt zouden kunnen missen is de belgische zenders en de BBC.

En nog een extra'tje is dat je bij Jonaz dus gewoon Native dual-stack IPv6 hebt, terwijl Tweak dat nog steeds met een tunneltje doet. Op zich hoeft dit geen doorslag te geven bij de keuze van een ISP, maar voor mij is het wel een leuk extra voordeel bovenop het veel minder poespas-gehalte bij TV.

En dat Jonaz GPON doet, tsja.... Het is inderdaad wat @alfredjodocus zegt: Bij GPON zit de potentiele overboeking (netals bij DOCSIS op de kabel) in de techniek tussen PoP en de meterkast of zelfs tussen Area-PoP en City-PoP. Maar bij Tweak en andere point to point partijen zit die op de capaciteit van de backhaul naar het ISP netwerk en de aansluitingen op de AMS-IX.

En laten we wel wezen: Zelfs al levert Jonaz voor ~45,- per maand op piektijden een veel lagere snelheid dan die Gigabit, zelfs al is het een keer 'slechts' 400 Mbit/s, dan nog steeds zijn dat snelheden waar ze in een groot deel van het land jaloers op zullen zijn :).

Zo lang de verbinding maar niet wegvalt en gewoon stabiel is, net als TV, ben ik een happy camper :)

eymey wijzigde deze reactie 04-06-2018 22:47 (3%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dafo
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 29-11 12:53
quote:
garathane schreef op maandag 28 mei 2018 @ 16:22:
[...]

Begrijp ik me goed dat jij jouw Asus router in Bridge modus hebt gezet? Volgens mij moet je Jonaz vragen om hun modem/router in bridge modus te zetten, en de andere kun je jouw Asus als (WiFi) router gaan inzetten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• garathane

garathane

Nee, hun modem staat in bridge, mijn ASUS is de router. sorry voor de onduidelijkheid.

• Blackeagle
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 11-12 06:41
Goedemorgen, ik ben aan het overwegen om over te stappen. Grootste klus wordt de bekabeling van Coax naar de tv's.

Moeten hier nog versterkers tussen? of kan ik het gewoon af met een simpele ziggo cert splitter?

https://www.kabelshop.nl/...litters-Ziggo-p19327.html

Windows Vista Ultimate, AMD X2 3800+, 512MB, 128MB GeForce 6150, 250GB Barracuda, 19"w LCD

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 19:28
quote:
Blackeagle schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 06:56:
Goedemorgen, ik ben aan het overwegen om over te stappen. Grootste klus wordt de bekabeling van Coax naar de tv's.

Moeten hier nog versterkers tussen? of kan ik het gewoon af met een simpele ziggo cert splitter?

https://www.kabelshop.nl/...litters-Ziggo-p19327.html
Als een coax signaal via glasvezel je huis binnen komt is een versterker eigenlijk nooit nodig. Ik heb zelf geen Jonaz maar die basisregel geldt altijd wel. Ik ken genoeg woningen waar zelfs een demper nodig was omdat het signaal te sterk was.
En als je het echt volgens "het boekje" wilt doen, gebruik je geen splitter, maar een "multi tap". Die heeft N uitgangen met een oplopende demping (en vaak ook nog een doorvoer-uitgang met een hele lage demping voor doorvoer naar een tweede multitap of versterker, als je echt een heel grote installatie hebt).

Die doorvoer-uitgang termineer je netjes met een eindweerstand, verder sluit je aansluitpunten die dichtbij zijn aan op uitgang met de hoogste demping, en zo ga je ze netjes af (uitgang met laagste demping behalve die voor doorvoer gaat dus op het aansluitpunt het meest ver weg).

Zo heb ik in de tijd dat ik een KPN ITNS (met Coax) provider had de boel ook gebruikt zonder extra versterker. 1 tv, een hdhomerun tuner en 3 FM radio's hadden zo prima signaal.

• Etjoo
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 16-11 15:16
Goedenavond,
Bijna een jaar bij Jonaz. Tot een 2 weken geleden zonder problemen. Oke een factuur krijg je niet van ze en de incasso is ook nog niet bij... Tv zappen gaat sloom t.o.v. Ziggo, maar dit terzijde.

Sinds 2 weken hebben we geen telefoon meer. Alles wat er al is gezegd dat ervaren wij ook. Geen reactie op mails...bij bellen wordt je vriendelijk te woord gestaan en beloofd dat je teruggebeld wordt maar helaas.
Dit is toch ronduit belachelijk in deze tijd! Een opzegging zal ook wel een drama worden....

Iemand ervaring met het niet meer werken van de telefoon (Leusden)? Spanning eraf en resetten bied geen oplossing.
Het lijkt erop dat zij de koppeling niet goed hebben staan... in het ZTE modem (Voip status) staat Register failed onder Phone. Tv en internet werken wel gewoon.

Acties:
  • 0Henk 'm!
Toch wel jammer dat de communicatie bij Jonaz zo dramatisch slecht is, of iig nadat je al klant bent geworden (via social media wordt er nog aardig snel gereageerd).

Ben zelf nog steeds wel van plan bij Jonaz te komen (telefoon ga ik niet nemen), dus ik hoop dat er voor internet en TV weinig contact nodig zal zijn met de klantenservice. Maar toch jammer om dit te lezen over een provider met een potentieel interessant aanbod.

edit: Overigens snap ik het punt met het trager zappen dan bij Ziggo niet zo. Als het goed is ligt de zapsnelheid aan de settopbox die je hebt en tussen boxen kan dus verschil zitten. Of de smartcard van Jonaz moet zo traag zijn....

eymey wijzigde deze reactie 08-06-2018 09:00 (21%)

• Etjoo
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 16-11 15:16
Hoi eymey,
Wij maken geen gebruik van een losse settopbox. De smartcards gaan direct in de tv's!

Het zappen duurt aanmerkelijk langer dan bij Ziggo. Zo ook als je de tv aanzet...voordat je dan beeld hebt...
Is gewoon iets wat opvalt t.o.v. de oude Ziggo situatie. Het beeld daarin tegen is wel veel rustiger. Bij Ziggo hadden we heel veel last van blokjes. Ondanks dat alle kabels & connectors waren vervangen door Hirschmann spul (tripple shielded, kabelkeur).

Overigens nog geen enkele reactie van Jonaz mogen ontvangen omtrent het niet kunnen bellen.

Dat je als klant niet serieus genomen wordt is gewoon belachelijk.

• Vhond
  • Niet online
En misschien toch ook naar ander modem gaan kijken Jonaz?

nieuws: Amerikaanse Senaat wil Trump-deal afwijzen en brengt voortbestaan ZTE...

• RR2USA
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 18:21
Mail gestuurd dat ik wel wil proberen om het WK in UHD te kijken. Binnen 2 dagen antwoord en 2 dagen later smartcard ontvangen. Vervolgens NPO1 UHD getest. Geen geluid! Mail over gestuurd. Geen antwoord. 3 Dagen later kanalen weer ingelezen en nu wel geluid, maar geen lipsync. Weer mail gestuurd. Geen antwoord. Vandaag weer mail met filmpje gestuurd waarop de lipsync duidelijk zichtbaar is. Benieuwd wat men er aan gaat doen. Op verkoopsignalen wordt helaas sneller gereageerd dan op support :-(

RR2USA wijzigde deze reactie 12-06-2018 21:13 (9%)

Echt jammer ja. Heb ze ook wel op Facebook die feedback gegeven en men verzekerde me dat ze alles lezen wat er over Jonaz wordt geschreven, ook hier en dat ze op de achtergrond echt druk bezig zouden zijn om hier verbetering in te brengen.

Maar blijft een raadsel waarom ze dan niet gewoon adequaat op supportvragen van echte klanten reageren.

Overigens kan ik me voorstellen dat de problemen met NPO1 UHD niet bij Jonaz liggen, maar bij de NPO, aangezien het ook nog om een testkanaal gaat. Maar geeft dan op z'n minst dt als antwoord 8)7

• Vhond
  • Niet online
antwoord van Jonaz op FaceBook:

Het synchronisatieprobleem is inmiddels onderzocht. Het lijkt er echter op dat de NPO in de aanloop naar het WK nog wat zaken aan het finetunen is met betrekking tot deze tijdelijke 4K zender. Ik ga er vanuit dat een en ander vanaf morgen helemaal werkt zoals het hoort.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wimpien
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 09-12 15:14
Totaal TV (16 juni 2018)
Probleem geluid NPO 1 UHD opgelost

Klantexpert T-Mobile Thuis

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Niet online
Ik lees hier af en toe wat problemen met Jonaz, maar zijn er ook mensen die tevreden zijn en nooit een probleem hebben? Ik heb nu KPN voor 40 euro per maand (100mbit), maar zit te denken om over te stappen. Stabiliteit is voor mij wel pro 1 gezien ik veel thuis werk. Bij Jonaz zou ik 1Gb krijgen voor dezelfde prijs.

Hoe zit het met stabiliteit en Jonaz? Ligt er nooit of nauwelijks uit? Over KPN kan ik zelf niet klagen. Heb zelden problemen.

"Security should be baked in, not sprayed on!"

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Haas
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 13:46
Ik ben nu al 1,5 jaar een tevreden gebruiker van Jonaz glasvezel. Nog geen problemen gehad. Zeer stabiel zodat mijn thuisserver altijd bereikbaar is. Mijn zus heeft bijna een jaar Jonaz en ook geen klachten.

PC: AMD Ryzen 5 2600 | Gigabyte Aorus X470 Ultra Gaming | Corsair Vengeance LPX 16GB | Samsung 970 Evo 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | MSI GeForce GT 1030 | Dell UltraSharp UP2516D | LAPTOP: Apple MacBook Pro 13" | MOBIEL: Xiaomi Pocophone F1

• Bakkertje19
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 16:33
Ook 1,5 een gebruiker van Jonaz, alleen internet, geen technische problemen tot op heden.

Enige punt van aandacht ; Facturen versturen gebeurd niet of erg onregelmatig

• DaveFlash
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 07-12 19:45

DaveFlash

Here's to the crazy ones

jonaz klinkt wel mooi, jammer dat ze behalve almere nog niet in meer plaatsen in Flevoland leveren... Lelystad per december zie ik. zelf verhuis ik wellicht dit of volgend jaar naar Almere... maar er blijft nog veel vaag als ik op de website van jonaz zelf kijk, ja ze leveren DVB-C op glasvezel, maar ik lees ook dat dit met CI+ is en je een settopbox van (of gecertificeerd voor) ziggo nodig zou hebben. maar in een eerder draadje hier op tweakers lees ik dat het DVB-C signaal ongecodeerd is of zou zijn.. veel onduidelijkheden dus. iemand die hier meer van weet? momenteel zit ik bij tweak alleen voor internet en prik het gratis signaal van ziggo in m'n hdhomerun.. maar heb dan alleen npo in hd de rest is alleen ongecodeerd in sd, is dit bij jonaz ook zo of zetten hun alle HD kanalen ongecodeerd door... dat zou voor mij de beslissende factor zijn mocht ik naar gebied verhuizen waar hun dekking hebben...

DaveFlash wijzigde deze reactie 26-06-2018 17:14 (23%)

• Barre73
quote:
DaveFlash schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 17:09:
jonaz klinkt wel mooi, jammer dat ze behalve almere nog niet in meer plaatsen in Flevoland leveren... Lelystad per december zie ik. zelf verhuis ik wellicht dit of volgend jaar naar Almere... maar er blijft nog veel vaag als ik op de website van jonaz zelf kijk, ja ze leveren DVB-C op glasvezel, maar ik lees ook dat dit met CI+ is en je een settopbox van (of gecertificeerd voor) ziggo nodig zou hebben. maar in een eerder draadje hier op tweakers lees ik dat het DVB-C signaal ongecodeerd is of zou zijn.. veel onduidelijkheden dus. iemand die hier meer van weet? momenteel zit ik bij tweak alleen voor internet en prik het gratis signaal van ziggo in m'n hdhomerun.. maar heb dan alleen npo in hd de rest is alleen ongecodeerd in sd, is dit bij jonaz ook zo of zetten hun alle HD kanalen ongecodeerd door... dat zou voor mij de beslissende factor zijn mocht ik naar gebied verhuizen waar hun dekking hebben...
Heb je wel eerst de startpost van dit topic gelezen?
Ik zie staan: DVB-C met smartcard (zelf zorgen voor settopbox of ci+ module) en analoog signaal. Die laatste kan alleen maar ongecodeerd zijn dus misschien werd dat bedoeld in een eerder draadje?

• DaveFlash

DaveFlash

Here's to the crazy ones

klopt heb ik gelezen, maar halverwege dit topic kom ik een bericht tegen waarin iemand met abo bij jonaz aangeeft dat hij de zenders (DVB-C) ongecodeerd door krijgt of kreeg. daar is dus mijn verwarring om...

Zou wel het mooiste zijn, eindelijk weer een provider die de rem van DVB-C HD haalt...

Weet nog goed dat wij in Almere bij m'n moeder een glasvezel abonnement hadden bij een van de Glashart media providers, daar was het standaard pakket, de basiszenders dus, zowel analoog als ongecodeerd en in HD beschikbaar middels DVB-C en voor het uitgebreide aanbod ITV met een Amino STB. Dat waren nog eens tijden, maar toen moest Big Brother KPN z nodig het monopolie nemen op glasvezel, eerst met overname van reggefiber voor de aanleg en ook nog eens door de dominante ISP voor de consument worden door alles wat onder GHM viel over te (mogen) nemen. Dat daar nooit een stokje voor is gestoken door OPTA/ACM etc is mij tot op de dag van vandaag een raadsel...

maar wat waren het toen met Glashart mooie tijden....

DaveFlash wijzigde deze reactie 26-06-2018 20:53 (66%)
Reden: spelling zin correctie

• FiberSam
quote:
Squ1zZy schreef op zondag 24 juni 2018 @ 15:04:
Ik lees hier af en toe wat problemen met Jonaz, maar zijn er ook mensen die tevreden zijn en nooit een probleem hebben? Ik heb nu KPN voor 40 euro per maand (100mbit), maar zit te denken om over te stappen. Stabiliteit is voor mij wel pro 1 gezien ik veel thuis werk. Bij Jonaz zou ik 1Gb krijgen voor dezelfde prijs.

Hoe zit het met stabiliteit en Jonaz? Ligt er nooit of nauwelijks uit? Over KPN kan ik zelf niet klagen. Heb zelden problemen.
Heb geen enquete gedaan, maar ik weet vrij zeker dat de meerderheid tevreden is. Anders waren ze wel weggegaan. En het aantal klanten van Jonaz neemt snel toe aangezien ze gewoon doorgaan met de uitrol. Technisch is het allemaal prima, weinig problemen. Af en toe is er wel eens een keer iets zoals een hickup in de verbinding, maar dat mag geen naam hebben. En ik werk ook regelmatig thuis met VPN inloggen.

Maar zoals Bakkertje19 zegt (en velen voor hem), de klantenservice is tamelijk slecht. Dat komt vooral door de slechte bereikbaarheid / terugbellen. Om een of andere reden is het Jonaz nooit gelukt om een adequate klantenservice op te zetten. Ik vermoed dat dit een bewuste keuze is. Goede technische mensen zijn moeilijk te vinden, en dat is dus ook duur. Maar als je ze wl te pakken krijgt (en dat lukt eigenlijk altijd wel, probeer aandacht te trekken zoals op hun Facebook pagina), doen ze echt hun uiterste best om je te helpen. En ze zijn daarbij zeer vriendelijk. Dus op verzoek kan je ook een hele trits achterstallige facturen krijgen. Maar elke maand automatisch verzenden... nee, dat lukt ze niet.

Per saldo ben ik al jaren een tevreden klant.

• FiberSam
quote:
DaveFlash schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 17:09:
...maar in een eerder draadje hier op tweakers lees ik dat het DVB-C signaal ongecodeerd is of zou zijn..
Net nog even gecheckt. Smartcard eruit, DVB-C kanalen komen niet meer op de TV. Analoge kanalen wel. Weet trouwens niet waarom dat een probleem zou zijn. Op je TV heb je tegenwoordig vrijwel altijd een smartcard poort. En je kan zo'n ziggo smartcard (die werkt dus) 2e hands prima kopen.
Ongecodeerd is handig voor mensen die bv. een TVHeadend of TVMosaic server icm. een USB (of hdhomerun-) dvb-c ontvanger willen draaien :).

Maar goed, gelukkig kan dat ook gecodeerd, doordat ze dus de fZiggo methode gebruiken :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Barre73
quote:
DaveFlash schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 20:26:
klopt heb ik gelezen, maar halverwege dit topic kom ik een bericht tegen waarin iemand met abo bij jonaz aangeeft dat hij de zenders (DVB-C) ongecodeerd door krijgt of kreeg. daar is dus mijn verwarring om...

Zou wel het mooiste zijn, eindelijk weer een provider die de rem van DVB-C HD haalt...

Weet nog goed dat wij in Almere bij m'n moeder een glasvezel abonnement hadden bij een van de Glashart media providers, daar was het standaard pakket, de basiszenders dus, zowel analoog als ongecodeerd en in HD beschikbaar middels DVB-C en voor het uitgebreide aanbod ITV met een Amino STB. Dat waren nog eens tijden, maar toen moest Big Brother KPN z nodig het monopolie nemen op glasvezel, eerst met overname van reggefiber voor de aanleg en ook nog eens door de dominante ISP voor de consument worden door alles wat onder GHM viel over te (mogen) nemen. Dat daar nooit een stokje voor is gestoken door OPTA/ACM etc is mij tot op de dag van vandaag een raadsel...

maar wat waren het toen met Glashart mooie tijden....
Reggefiber is vanaf de start in 2008 een joint-venture geweest tussen KPN en Reggeborgh. In de overeenkomst die toen getekend is was al bekend dat KPN uiteindelijk het recht en de intentie had om het hele eigendom te krijgen. Er is dus geen sprake van een overname maar gewoon van het uitvoeren van de afspraken die er al lagen vanaf het begin.

Glashart was de Actieve Operator van Reggefiber en alleen maar opgericht om tijdelijk als vliegwiel te fungeren en zo het glasvezelgebruik te stimuleren en andere operators te inspireren om ook diensten te gaan leveren.
Door de onbekendheid van bewoners met glasvezel is er toen voor gekozen om ook coax aan te bieden (analoog en DVB-C) zodat klanten niet te snel al hun kabels en apparatuur hoefden om te wisselen.
Uiteindelijk hou je op die manier twee systemen in stand, namelijk coax (of CATV zoals het eigenlijk heet) en IPTV.
Tegenwoordig lijkt de markt volwassen genoeg om klanten te helpen en te overtuigen om wel IP-TV af te nemen, met decoders en UTP kabels. Dan heeft het weinig zin om twee systemen tegelijk in stand te houden.
KPN had al een volledig draaiend platform voor ADSL/VDSL dat eigenlijk direct kon draaien op glasvezel (want het is nog steeds IP-based en of dat via glas of koper gaat is niet relevant).

Er zitten dus heel wat nuances aan dat besluit en het is wel iets ingewikkelder dan "big brother KPNneemt alles over..."
Dat de ACM daar geen stokje voor heeft gestoken is ook niet vreemd. Zij kijken primair naar de keuzevrijheid voor de klant op providerniveau en niet op operatorniveau. Via KPN WBA kan een klant vrijwel elke provider kiezen (behalve de kabelaars naturlijk) dus er is voor de ACM weinig te doen, behalve controleren of KPN WBA wel elke provider gelijk behandelt en of de tarieven wel kloppen.

Overigens heeft de ongecodeerde DVB-C via Glashart nooit meer HD zenders gekend dan NPO1, 2 en 3 (en TV-Oost voor wie dat kreeg). De anders zenders waren nooit in HD, ook niet in Almere.

• DaveFlash

DaveFlash

Here's to the crazy ones

helder! duidelijke uitleg! maar toch zal menig tweaker (denk ik dan) en zeker de gemiddelde consument 'ansich' dat niet zo zien, effectief heeft KPN met hun 3 merken (Telfort, XS4ALL, KPN) voor het grootste gedeelte (en de meeste huishoudens) de monopolie op de hoofdlijnen, koper en glas dus. Net als dit voor ZiggoVoda geldt op het coax-netwerk in het grootste gedeelte van Nederland. Het feit alleen al dat op mijn adres wel 1000Mbit geleverd kan worden, door wie dan ook (technisch is er geen beperking, ook niet bij gebrek aan eigen apparatuur van andere providers zelf) maar dit niet mag omdat KPN (lees: Reggefiber) hier eigenaar is van het netwerk en zelf niet meer alsdan 500 Mbit aanbied aan klanten/Wholesale/WBA/etc vind ik gewoon 1) oneerlijk en 2) bevestigt nog maar eens de dominante positie van dit (in mijn ogen) aso-bedrijf. Dan de regelgeving, mocht KPN ooit het licht zien en wel zelf ook 1000Mbit abo's aan gaan bieden, dan is het gelukkig zo dat dat direct inhoud dat andere aanbieders die op het reggefiber net leveren dit ook mogen doen.

Maar omdat KPN dit zelf niet aanbied, hoeven ze het vooralsnog ook niet aan WBA/Wholseale/etc kanalen aan te bieden. En dat vind ik het meest erge, zogenaamd is glasvezel open, maar KPN/Regge bepaalt uiteindelijk wel het aanbod en indirect ook de prijs van alle andere ISP's

En net als met de kabel, je moet maar het geluk hebben dat je in een gebied woont waar het netwerk niet van KPN/Regge is, zoal bijv. Almere, Amersfoort of Eindhoven waar tweak en o.a jonas, netrebel enzo wel 1000mb aanbieden...
quote:
eymey schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 09:56:
Ongecodeerd is handig voor mensen die bv. een TVHeadend of TVMosaic server icm. een USB (of hdhomerun-) dvb-c ontvanger willen draaien :).

Maar goed, gelukkig kan dat ook gecodeerd, doordat ze dus de fZiggo methode gebruiken :)
Ok, zou dit ook werken met een cam+smartcard in een terratec h7 voor op de pc/mac?

Jaren geleden met AlphaCrypt en het oude ziggo kon ik dit nog, maar door de invoering van CI+ ten tijde van de fusie UPC + ZIggo hebben ze deze methode buitenspel gezet, en de irdeto's heb ik noot werkend gekregen met de terratec...

DaveFlash wijzigde deze reactie 27-06-2018 12:12 (25%)
Reden: spelling/scrhijfwijze

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Barre73
quote:
DaveFlash schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 11:56:
helder! duidelijke uitleg! maar toch zal menig tweaker (denk ik dan) en zeker de gemiddelde consument 'ansich' dat niet zo zien, effectief heeft KPN met hun 3 merken (Telfort, XS4ALL, KPN) voor het grootste gedeelte (en de meeste huishoudens) de monopolie op de hoofdlijnen, koper en glas dus. Net als dit voor ZiggoVoda geldt op het coax-netwerk in het grootste gedeelte van Nederland. Het feit alleen al dat op mijn adres wel 1000Mbit geleverd kan worden, door wie dan ook (technisch is er geen beperking, ook niet bij gebrek aan eigen apparatuur van andere providers zelf) maar dit niet mag omdat KPN (lees: Reggefiber) hier eigenaar is van het netwerk en zelf niet meer alsdan 500 Mbit aanbied aan klanten/Wholesale/WBA/etc vind ik gewoon 1) oneerlijk en 2) bevestigt nog maar eens de dominante positie van dit (in mijn ogen) aso-bedrijf. Dan de regelgeving, mocht KPN ooit het licht zien en wel zelf ook 1000Mbit abo's aan gaan bieden, dan is het gelukkig zo dat dat direct inhoud dat andere aanbieders die op het reggefiber net leveren dit ook mogen doen.

Maar omdat KPN dit zelf niet aanbied, hoeven ze het vooralsnog ook niet aan WBA/Wholseale/etc kanalen aan te bieden. En dat vind ik het meest erge, zogenaamd is glasvezel open, maar KPN/Regge bepaalt uiteindelijk wel het aanbod en indirect ook de prijs van alle andere ISP's

En net als met de kabel, je moet maar het geluk hebben dat je in een gebied woont waar het netwerk niet van KPN/Regge is, zoal bijv. Almere, Amersfoort of Eindhoven waar tweak en o.a jonas, netrebel enzo wel 1000mb aanbieden...
Nu moet ik een paar opmerkingen plaatsen (en dan stop ik met off-topic gaan)
Je hebt gelijk dat je qua haalbare snelheden vast zit aan wat KPN Wholesale besluit aan te bieden. Op dit moment is de max daarvoor 500 Mbit. Het is echter zeker niet zo dat de provider KPN daarin de beslissing heeft. Als andere providers zich melden bij KPN Wholesale omdat ze graag 1000 Mbit willen kunnen leveren,dan is de kans groot dat dit gaat gebeuren. Dat gebeurde namelijk ook met het 200/200 profiel. Dat is er gekomen op initiatie van een paar kleinere "budget"providers, waaronder Telfort. KPN zelf heeft dat een jaar lang niet aangeboden.
Ik denk echter dat er bijna geen providers zijn die denken dat ze veel 1000 Mbit abonnementen kunnen verkopen tegen de prijs die je mag verwachten bij KPN Wholesale (en die door de ACM wordt goedgekeurd).

Reggefiber is geen eigenaar van het actieve netwerk dat gaat over de maximale snelheid. Dat is de operator, dus KPN Wholesale. Reggefiber gaat puur over de passieve kabels, FTU's en PoP's en hebben niks te maken met de haalbare snelheden.

Reggefiber valt officieel nog steeds onder de regulering van de ACM en dient dus elke operator de mogelijkheid te geven om apparatuur te plaatsen in de PoP's. Je kan het KPN Wholesale niet kwalijk nemen dat zij de enige operator zijn die in elke PoP van Reggefiber apparatuur plaatst en een backbone aanlegt. Dat vergt een grote investering die op lokaal niveau zeker niet altijd uit kan. Landelijk gezien wel blijkbaar.
De ACM controleert of andere operators de mogelijkheid blijven houden en de ACM beslist mee over de huurprijzen voor die operators. Meer kan er niet gedaan worden .
Dat die vrije markt (de kleinere operators) niet inspringt op plekken waar het niet rendabel is, is een economisch feit en is moeilijk te verhelpen denk ik.
Geen idee of het met de Terratec specifiek kan, maar nog niet zo heel ver terug in dit topic heeft iemand het voor elkaar gekregen met de irdeto en een usb card reader en softcam :)

• DaveFlash

DaveFlash

Here's to the crazy ones

@eymey thanks, zal eens kijken of ik wat kan knutselen, heb inmiddels in een ander draadje gelezen dat iemand hdhomerun + tvheadend + plex (deels draaiend op rasp pi, met aangesloten cardreader) bij Ziggo werkend heeft met een irdeto ci+ smartcard... dus er zijn nog mogelijkheden... maar een werkende softcam voor op de mac met 'EyeTV' ben ik nog niet tegen gekomen...

@Barre73 helder! Dus eigenlijk is het gewoon aan bijvoorbeeld een jonaz of tweak die het vrijstaat ook hier hun apparatuur te plaatsen in de PoP's maar dat ze dat dus vooralsnog niet doen. ...jammer!

• Barre73
quote:
DaveFlash schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 14:06:

@Barre73 helder! Dus eigenlijk is het gewoon aan bijvoorbeeld een jonaz of tweak die het vrijstaat ook hier hun apparatuur te plaatsen in de PoP's maar dat ze dat dus vooralsnog niet doen. ...jammer!
Dat heb je helemaal goed geconcludeerd. Operator spelen is duur en investeerders vinden valt niet altijd mee. Vodafone ging een paar jaar geleden voortvarend van start door in honderden PoPs apparatuur te plaatsen en backbones aan te laten sluiten. Nu is dat T-Mobile en ik zie daar weinig vooruitgang in die uitbreiding.en dat is toch een partij waar minstens zoveel geld zit als bij KPN.

• DaveFlash

DaveFlash

Here's to the crazy ones

beetje offtopic (maar doet moet af en toe wel kunnen om de discussie levnidg te houden) ...maar T-Mobile had daar weinig keus in, ze moesten het wel 'ALS-IS" overnemen van de Nederlandse tak van Vodafone Group plc omdat die van de mededingingsautoriteiten verplicht hun vaste-net activiteiten in Nederland moest afstoten als voorwaarde voor de goedkeuring van de fusie tussen Voda-Ziggo. Dat T-Mobile (in Nederland) weinig vooruitgang boekt met hun (huidige of evt. verdere) bezetting van PoP's ligt naar mijn mening geheel bij het beleid vanuit (het moederconcern in) Duitsland, die mede door gebrek aan lokale concurrentie, trage gemeentes en luie consumenten niet of nauwelijks in FTTH laat staan FTTC investeert. Voorbeeld: onlangs heeft T. in Nederland een 4G thuismodem gelanceerd, in Duitsland bieden ze die al sinds het begin van 4G aan, maar wel altijd in combinatie met een vast internet aansluiting op, afhankelijk van gebied/regio, ADSL of VDSL, met evt. vectoring enz. Dat modem schakelt automatisch tussen vast en mobiel internet op basis van verschillende factoren. (ping, down/up snelheid, drukte etc.) Dit heeft veelal met hun mentaliteit te maken denk ik, als iets werkt waarom vervangen?

Familie van mij daar benoemt vaak dat als er weer iets negatief over KPN naar buiten komt hier in de media, of dat ze een monopolie zijn ofzo dat zij dat gevoel eigenlijk 10x zwaarder vinden wegen voor hun 'kpn' Deutsche Telekom. Ze zeggen dan altijd dat ik dan zeur en dat ik het in een gemiddelde Duitse plaats met haperende .DSL niet een week zou uithouden.... dus tsja...

DaveFlash wijzigde deze reactie 27-06-2018 21:13 (0%)
Reden: 9 != (

Tsja.... wel een mooie relativering door die familie van je.

Eigenlijk zijn we in NL maar verwend (hoewel er ook hier zeker nog gebieden zijn waar mensen het moeten stellen met een crappy DSL verbinding. Mijn zusje in Beltrum haalt bv. ternauwernood 4 Mbit/s, met overlopende errorcounters in de Experiabox).

Maar hier in Almere kan ik dan weer kiezen uit Ziggo, DSL (hier zeker niet dramatisch traag) of Glasvezel, waaronder T-mobile met 750 Mbit/s, Tweak met 1 Gbit/s en Jonaz met 1 Gbit/s ).

Natuurlijk valt er altijdj maar wat te wensen, maar dit is toch zeer luxe :D.

Maar toch wel jammer dat T-mobile bv. niet doorgegaan is met eigen apparatuur in PoP's. Het klopt zeker dat Vodafone Thuis verplicht verkocht moet worden, maar T-mobile had natuurlijk de lijn van zelf PoP's voorzien gewoon door kunnen zetten (al is het alleen al om die 750 Mbit/s abbo's te kunnen bieden).

• alfredjodocus
  • Nu online
Geen internet momenteel, meer mensen problemen?

• alfredjodocus
  • Nu online
Nou inmiddels werkt het weer...

• Edman
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online
Hier werkt het internet ook weer.
Stond al tijdje in de telefonische wachtrij ook.

EDIT: storing wordt ook gemeld op de website van Jonaz: https://www.jonaz.nl/vragen/

Edman wijzigde deze reactie 29-06-2018 11:24 (34%)

• kevinwalter
Jep, hier ook dood, na een paar keer herstarten van modem weer leven. Maar misschien is dat toeval :-)

• servies
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 15:56

servies

Veni Vidi Servici

quote:
eymey schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 22:26:
Tsja.... wel een mooie relativering door die familie van je.

Eigenlijk zijn we in NL maar verwend (hoewel er ook hier zeker nog gebieden zijn waar mensen het moeten stellen met een crappy DSL verbinding. Mijn zusje in Beltrum haalt bv. ternauwernood 4 Mbit/s, met overlopende errorcounters in de Experiabox).
Dan moet ze maar overstappen op glasvezel en niet blijven hangen op die DSL lijn...

• Barre73
quote:
servies schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 11:58:
[...]

Dan moet ze maar overstappen op glasvezel en niet blijven hangen op die DSL lijn...
Als je in Beltrum woont en max 4 Mbit haalt via koper dan woon je wel een flink stuk buiten Beltrum. Binnen Beltrum is Ftth En VDSL beschikbaar en een stuk er buiten ook nog VDSL.
Dus waar de zus van @eymey woont zal zeker geen Reggefiber glasvezel beschikbaar zijn. Maar wel Glasvezel Buitenaf dus er is een keuze...
Klopt, ze woont aardig buitenaf in Beltrum. Ik weet dat de dorpskern idd Reggefiber heeft. Ik heb wel gehoord van glasvezel initiatieven daar, maar voor zo ver ik weet is de kabel nog nooit tot in het huis dat zij huurt gekomen.

Niet dat het haar iets uitmaakt. Ze heeft voor haar werk de allerduurste KPN mobiel bundel en een flinke sloot aan data (en KPN 4g is daar aardig goed :P )

eymey wijzigde deze reactie 29-06-2018 14:11 (25%)

• ericjanvanputten
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 07:23
Internet lijkt eruit te liggen in Leusden.
meer mensen problemen?

(straks anders modem eens reset geven)

• alfredjodocus
  • Nu online
Klopt, ook in Vathorst geen Internet.

• ericjanvanputten
quote:
alfredjodocus schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 08:29:
Klopt, ook in Vathorst geen Internet.
Thanks, dan wacht ik het wel even af

• Leoon.
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 18:24

Leoon.

waka waka hey hey

Hoe zit het met 4k NPO zender, kan je deze ontvangen via de 1.3 interactieve module met kaart van Jonaz of heb je hier een speciale module voor nodig waarna die het door geven kan? Heb nu de 1.3+ module van smit en heb ziggo. Want anders is het best raar dat ziggo de 4k zender niet door geeft.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• alfredjodocus
  • Nu online
Het werkt weer...

• alfredjodocus
  • Nu online
Betrouwbaarheid van Jonaz is toch wel een puntje, misschien iets minder veel te snel en wat meer betrouwbaarheid. Kwam van een DSL product en moet zeggen dat betrouwbaarheid van glasvezel (Jonaz) me zwaar tegenvalt.

Jonaz is een beetje als Max Verstappen, zeer snel maar het vliegt net iets te vaak uit de bocht :D

alfredjodocus wijzigde deze reactie 30-06-2018 09:43 (19%)

• ericjanvanputten
quote:
alfredjodocus schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 08:54:
Betrouwbaarheid van Jonaz is toch wel een puntje,...
Het is zeker niet zo stabiel als XMS in the days ;) maar verder valt het toch wel mee? (het internet)

Ik denk dat ik ongeveer 3-4x per jaar merk dat het er 30-60 min uitligt?

• alfredjodocus
  • Nu online
Ik merk toch wel vaak kleine haperingen waarbij het Internet even weg is. Dit is voor consumentengebruik misschien niet zo'n probleem maar mijn "thuiswerk" verbindingen (tunnels, database connecties) knallen er bij een dipje van een paar seconden al uit. Ik vermoed dat het GPON van de Jonaz glasvezel toch wat storingsgevoeliger is dan gewoon point-to-point Ftth.

• ericjanvanputten
hmm ik werk ook veel thuis, maar voornamelijk met voip (skype, gotomeeting, joinme etcetc) maar dit lijkt toch wel meestal okay te zijn

• kevinwalter
Vanochtend was hier ook de verbinding weg.

Als klant nummer 1 is dit de eerste keer dat ik ook problemen heb. Valt in feite nog wel mee. :-)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RR2USA
quote:
Leoon. schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 08:36:
Hoe zit het met 4k NPO zender, kan je deze ontvangen via de 1.3 interactieve module met kaart van Jonaz of heb je hier een speciale module voor nodig waarna die het door geven kan? Heb nu de 1.3+ module van smit en heb ziggo. Want anders is het best raar dat ziggo de 4k zender niet door geeft.
Je hebt hier een kaart van Jonaz voor nodig icm CI+ V1.3 of Ziggo decoder. Maar dat is hetzelfde als voor hun overige kanalen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• xel003
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 24-10 12:23
Hallo,

Ik heb sinds afgelopen maandag een verbinding via Jonaz. Het leek allemaal te werken maar de telefoon wil alleen maar bellen en niet ontvangen. Helpdesk gebeld maar niet terug gebeld. Ook het internet lijkt te werken maar veel sites zijn onbereikbaar. Dudokwonen.nl; tele2.nl; setuprouter.com; pokerstars inlog. De helpdesk belt niet terug dus ik zoek nu een andere oplossing. Is het de router? Ik heb geen handleiding. Setuprouter.com is onbereikbaar. Ik heb de router wel herstart en gereset naar fabrieksinstellingen. Zonder resultaat. Gebruik ik mijn telefoon als hotspot dan werkt alles wel. Het lijkt toch buiten mijn huis te zitten en moet de technische dienst van Jonaz iets doen. Ik hoop dat iemand een goede tip heeft. De helpdesk reageert niet op mail en telefoon.

Lex

Acties:
  • 0Henk 'm!

• White_Collar
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 19:01
Gebruik een andere dns server?

"The reason for time is so that everything doesn't happen at once"

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RR2USA
Andere DNS servers instellen inderdaad. Die van Jonaz zijn niet zo snel en up-to-date.
Gebruik bijv. 1.1.1.1 en 1.0.0.1

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kevinwalter
Verbinding is hier weer weg. Gaat niet heel goed de laatste 3 dagen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ericjanvanputten
ditto in leusden, zou jammer zijn als dit zo doorgaat

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ricdijk
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 19:15
quote:
kevinwalter schreef op zondag 1 juli 2018 @ 20:57:
Verbinding is hier weer weg. Gaat niet heel goed de laatste 3 dagen.
Gaat zeker niet lekker de laatste dagen, hier in Leusden meerdere keren geen internet. Hopelijk is het weer snel verholpen!

En weer in de lucht!

ricdijk wijzigde deze reactie 01-07-2018 21:12 (3%)

Live PV Data

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Vhond
  • Niet online
En hoe gaat Jonaz hierin voorzien?

nieuws: ACM: regels rond vrije modemkeuze komen wellicht nog eind dit jaar

Er is niet veel keuze volgens mij?

Acties:
  • 0Henk 'm!
Wat bedoel je? Waarin zou Jonaz moeten voorzien?

In het artikel staat vrij duidelijk dat er op dit moment nog geen regels zijn en dat het onderzoek nog bezig is. Hoe moet Jonaz nu al voorzien in regels die er nog niet zijn?

E.e.a. zal sterk gaan afhangen van wt uiteindelijk precies de regels worden en waar men bijvoorbeeld de definitie van het "Netwerk aansluit punt" (NT) legt.

Het zou heel goed kunnen zijn de regels straks zodanig zijn dat Jonaz hier nu al aan voldoet, bv. omdat zij nog wel de NT leveren, maar je middels de bridge modus daarachter vrij bent om iedere router aan te sluiten die je maar wenst. Dat je dan niet direct iets aan de fiberaansluiting kan hangen is voor een aantal semi-pro's / enthousiastelingen misschien jammer, maar ik kan me heel goed voorstellen dat er in die nieuwe regels dus juist iets wordt opgenomen zodat providers kunnen zeggen: "ja maar als iedere jan l*l een apparaat op de fiber kan prikken dat claimt dat het "GPON" doet maar eigenlijk een crap apparaat is, dan hebben andere klanten daar ook last van".

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CuttingStorm
quote:
Het enige wat ze doen is jouw apparatuur toegang geven, je kan ze niet mailen dat je modem x wil en dan ze je dan deze moeten toesturen..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NEOander
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 10-12 08:43
Een goedemiddag, heeft iemand al met succes Jonaz opgezegd? Heb zelf op 12 juni een mail gestuurd en daarna nog twee maal gebeld op de 20e en vandaag. Maar nog geen bevestiging gehad.

Daarbij wordt je telefonisch ook doorgeschakeld naar een externe dienst die zelf niet in de Jonaz systemen kan. Dus vragen worden doorgestuurd.

Alvast bedankt voor ervaringen, tips!

Acties:
  • 0Henk 'm!
Als je van plan bent om naar een andere glasprovider over te stappen zou je gewoon kunnen beginnen met een abbo bij de nieuwe provider aanvragen.

Dat is sowieso het verstandigst, omdat de nieuwe provider (of diens operator) dan een migratieverzoek kan doen bij Reggefiber. Als het goed is moet er dan vanzefl wel contact met Jonaz komen om een dag af te spreken dat voor voor Jonaz de aansluiting wordt los getrokken en voor de nieuwe provider weer aangesloten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kevinwalter
quote:
NEOander schreef op maandag 2 juli 2018 @ 15:57:
Een goedemiddag, heeft iemand al met succes Jonaz opgezegd? Heb zelf op 12 juni een mail gestuurd en daarna nog twee maal gebeld op de 20e en vandaag. Maar nog geen bevestiging gehad.

Daarbij wordt je telefonisch ook doorgeschakeld naar een externe dienst die zelf niet in de Jonaz systemen kan. Dus vragen worden doorgestuurd.

Alvast bedankt voor ervaringen, tips!
Stuur ze eens een berichtje via Facebook.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NEOander
Bedankt voor jullie reacties en tips. Nee ik stap niet over, maar verhuis naar het zuiden waar geen glasvezel zit. Doordat daar een nieuw abo is, is van de opzegservice helaas geen sprake.

Ik stuur morgen wel een facebook bericht en zal de oorspronkelijke doos zoeken om iig de modem in terug te sturen. Wel beetje huiverig met hun huidige administratie, wellicht aangetekend.

Acties:
  • 0Henk 'm!
Zou gewoon aangetekend doen ja. Dat zou ik ook gewoon met een opzegbrief doen, overigens. En dan noem je gewoon een datum op of na je officile opzeggingstermijn en kondig je aan dat je vanaf die datum ook incasso's zal storneren. Lijkt mij de enige optie eigenlijk, als ze niet reageren.....

Acties:
  • +1Henk 'm!

• NEOander
Eymey, nog bedankt voor de tip.

Kleine update, vanmiddag om half 2 een Facebook bericht (pm) gestuurd en 10min later de oorspronkelijke mail met vraag om bevestiging. Kreeg ik om 1410 een Facebook reactie (pm) dat men op mijn mail zou antwoorden en 14:15 de bevestiging :-).

Nu wachten op de retourdoos en dan kan ik met een gerust hart naar het zuiden

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CuttingStorm
quote:
NEOander schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 17:26:
Eymey, nog bedankt voor de tip.

Kleine update, vanmiddag om half 2 een Facebook bericht (pm) gestuurd en 10min later de oorspronkelijke mail met vraag om bevestiging. Kreeg ik om 1410 een Facebook reactie (pm) dat men op mijn mail zou antwoorden en 14:15 de bevestiging :-).

Nu wachten op de retourdoos en dan kan ik met een gerust hart naar het zuiden
Mooi! Ik blijf het wel een kwalijke ontwikkeling vinden dat bedrijven pas actie ondernemen als je klaacht op Facebook..

• puchelaar
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 04-07 13:14
In vervolg op deze post van mij een tijdje terug (puchelaar in "[Jonaz Glasvezel] Ervaringen & Discussie"):

Ik was van plan om de nieuwe provider (ik had nog niet beslist welke dat zou worden) de opzegging bij Jonaz te laten doen, maar zowel XS4All als T-Mobile konden dat niet omdat Jonaz niet bekend was bij ze.

Uiteindelijk de opzegging dus zelf gedaan, per mail en later per aangetekende brief. Op geen van beide een reactie gehad. En waar Jonaz de eerste maanden niet afschreef, blijven ze nu vrolijk doorgaan, terwijl we toch al echt sinds maart geen internet via hen meer hebben. We storneren dus elke maand die afschrijvingen, en hebben er nog maar eens een aangetekende brief tegenaan gegooid. Afwachten maar...

Mijn conclusie over grote (oud-)monopolisten als KPN, TNTpost, Ziggo, etc. was/is altijd dat zolang het goed gaat ze echt top zijn, maar zodra je iets met de klantenservice moet heb je een probleem. Jonaz gaat daar nu lekker in mee :( Ik vind het echt zeer verbazingwekkend dat een beginnend (en dus (neem ik aan) nog niet heel grote) provider er niet in slaagt de verschillende afdelingen met elkaar te laten communiceren...

Mijn advies; begin er niet aan, maar als je er toch zit; blijf er bij, want aan overstappen wil je niet beginnen...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wimpien
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 09-12 15:14
Heeft er iemand al ervaring met het nieuwe ZTE modem van Jonaz? Deze heeft onder andere 802.11ac.

Klantexpert T-Mobile Thuis

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CuttingStorm
@wimpien Snelle google actie leidde me naar dit topic, dus wie weet kan @garathane hier even reageren.
Op het eerste gezicht ziet die nieuwe versie er goed uit en mogelijk een manier om hier die extra router er uit te krijgen..
Storing tussen ZTE F668A V1.0-router en Apple apparatuur.

• FiberSam
quote:
puchelaar schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 13:13:
We storneren dus elke maand die afschrijvingen, en hebben er nog maar eens een aangetekende brief tegenaan gegooid. Afwachten maar...
@Puchelaar: je kan bij je bank ook een incassoblokkade doorgeven per tegenrekeningnummer. Dan hoef je niet meer elke keer te storneren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: april 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Intussen geeft Jonaz aan dat ze echt 1000MBit up/down kunnen leveren. Nu heb ik een wat ouder contract, die dus 500/500 vermeldt en ik heb Jonaz intussen een tweede mail gestuurd met mijn vraag; worden huidige contracten omgezet naar deze nieuwe structuur? Zo nee, moet de klant dit actief doen, als dit berhaupt mogelijk is, technisch gezien? Volgens de site kan het in elk geval.

Ook mijn FTP problemen zijn er nog altijd overigens, al zijn de snelheden sindskort wel veel hoger dan voorheen (voorheen 5MB/sec max, nu 25MB/sec max).

[ Steam ][ Diablo ][ CptChaos#2957 ]

• bjwild
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 07-12 15:12
Ik merk bij dat poort 25 bij mij niet doorgelaten wordt (heb wel een dmz host gezet naar een 2e router). Heb ze een mail gestuurd hierover paar dagen geleden maar tot heden nog geen reactie. Zet ik smtp op poort 26 dan is het wel gewoon te benaderen.

Ik wacht maar geduldig af op antwoord.

• blaatpaal
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 09-09 18:23
Voor de mensen in Leusden. Er was een software matige issue met 1 van de kaarten in de wijkcentrale. Die zorgde waarschijnlijk instabiliteits issues met korte dips in het internetverkeer. De kaart wordt vanavond gereset.

(--=) Peace For Everybody (=--)

• jeroenzie24
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 10-12 22:20
Zijn er andere die nu in Leusden sinds 7.00 uur geen verbinding hebben met Jonaz?

• bokkie72
  • Laatst online: 12-12 13:07
quote:
jeroenzie24 schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 09:10:
Zijn er andere die nu in Leusden sinds 7.00 uur geen verbinding hebben met Jonaz?
Vanaf vrijdag 13 Juli ca 19h00 tot het moment van dit schrijven geen internet en bellen meer in Baarn via Jonaz. TV signaal komt wel binnen.

Vrijdagavond rond 20h00 de storing gemeld, beloofd werd dat ik zou worden teruggebeld binnen 24h.
Zaterdag niet teruggebeld en opnieuw de servicedesk gebeld.
Zondag nog steeds niet teruggebeld en wederom de servicedesk gebeld.

Jonaz != service :(

• bokkie72
  • Laatst online: 12-12 13:07
quote:
bokkie72 schreef op maandag 16 juli 2018 @ 08:11:
[...]

Vanaf vrijdag 13 Juli ca 19h00 tot het moment van dit schrijven geen internet en bellen meer in Baarn via Jonaz. TV signaal komt wel binnen.

Vrijdagavond rond 20h00 de storing gemeld, beloofd werd dat ik zou worden teruggebeld binnen 24h.
Zaterdag niet teruggebeld en opnieuw de servicedesk gebeld.
Zondag nog steeds niet teruggebeld en wederom de servicedesk gebeld.

Jonaz != service :(
Deze ochtend (16 juli) is het probleem spontaan verdwenen :? ... Maar nog steeds vanuit Jonaz geen contact, ondanks herhaaldelijke beloftes eerder dit weekend.
Vreemde zaak, over de opvolging vanuit Jonaz ben ik zeer ontevreden.

Op dit moment zou ik een negatief advies geven aan mensen die overwegen over te stappen naar Jonaz.
Pagina: 1 ... 6 7 8 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True