Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-09 10:48
Een aantal mensen klaagt hier dat ze niet meer zo happy zijn over Jonaz en dat het niet zo lekker draait.
Blijkbaar denkt Jonaz daar zelf anders over gezien het feit dat ze uitbreiden naar Almere en daarmee hun footprint flink vergroten.

Zo bedoelde ik die opmerking.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oowzoo. :) Het leek echt bijna een reactie op wat daar gezegd werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR2USA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 03-09 02:13
In welke gemeente en wijk ervaren jullie deze klachten? Ik zit in Amersfoort-Vathorst en hier draait het elke dag prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordLister
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 10:18
Woon in Amersfoort-Vathorst heb Jonaz sinds de oprichting als provider (alleen internet) snelheid geweldig en nooit, tot nu toe, een storing gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR2USA
Ik dus ook niet. Dan zouden de problemen dus in andere wijken of gemeenten moeten voordoen. Ben benieuwd waar dit zich dan afspeelt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mielmania
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-08 10:34
Ik woon in Leusderkwartier en begreep uit dit topic ook al dat er minder gedoe was in Vathorst.

Overigens maandag gebeld met dat zondag avond het internet erg traag was, en de technische dienst gaat nu contact met mij daarover opnemen. Zal jullie op de hoogte houden wat de doorlooptijd van deze melding is.

[ Voor 53% gewijzigd door Mielmania op 06-12-2017 12:06 ]

hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilde
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik ben benieuwd hoe lang gaat duren. Ik zit nu inmiddels 8 dagen zonder internet en met een kapot modem. Heb behalve de 1e lijn nog niemand gesproken. Die dame op de 1e lijn schaamt zich rot. Enige wat zij trouwens doen is jouw belletje in een mailtje naar info@ zetten. That’s all

Specs: 9800X3D, RTX 5090, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike1992
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-07 15:00
Vervelend de berichten hier te lezen. Jonaz werkt bij mij uitstekend(Soest), maar financieel begrijp ik er niets van. Ik ben klant geworden midden augustus. In de mailingen van guidion stond toen dat de activatiekosten reeds voldaan waren. Deze werden echter na installatie eind augustus afgeschreven. Vervolgens is in oktober een deel van een maandbedrag afgeschreven(gebroken maand toen ik klant werd), daarna: radiostilte...

2 weken terug gemaild dat mijn rekeningnummer is gewijzigd(gezamenlijke rekening werd beëindigd ivm einde relatie), geen reactie op gehad, en nog niks afgeschreven.

Vreemd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mielmania
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-08 10:34
Gister door Jonaz gebeld (2x inclusief inspreken op voicemail) en savonds zelf teruggebeld. Goed geholpen met tips om alles uit te sluiten en aanbod om preventief de modem om te ruilen. Dus dit keer tevreden ervaring!

hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:58
Ik ben ook zeer tevreden met Jonaz (Soest). Sinds 10-10-2016 het internet abonnement en nog nooit storing gehad.

Mijn zus heeft Jonaz internet en TV sinds de zomer en dat gaat ook goed. Humax 5200c aangesloten met Jonaz smartcard. Prachtig beeld zonder digitale ruis. 10 meter coax kabel van modem naar TV geeft 98% sterk signaal. Chromecast gekregen na aanmelding. Heel tevreden.

Apple MacBook Pro 14 (2021), Mac mini M4 (2024), iPhone 16 Pro Max (2024) & AirPods Pro 2 (2022) | Cambridge Audio CXA80 | Project-Audio X2 | BlueSound NODE ICON | Q Acoustics 5050 | LG C3 65” OLED

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wimpien
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-02 16:35
Glasvezelprovider Jonaz verdrievoudigt dekking in 2018

https://www.jonaz.nl/pers...evoudigt-dekking-in-2018/

Onvi glasvezel (1 Gbit/s) | Fan van FRITZ apparatuur

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ruud76
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Een jaar geleden overgestapt van Telfort naar Jonaz, zeer tevreden. Vooral ook met de keuze voor compromisloos Internet (die 500mbit is echt een ondergrens, ik zie in de praktijk veel hogere snelheden met speedtest) en een heel basis TV aanbod “zonder fratsen”.

Helpdesk heeft verstand van zaken, en is behulpzaam. Geen glazige oogjes als je het hebt over wat meer technische zaken zoals de modem in bridge modus (wat dus ook geen probleem is). NB. Als je bij het bestellen aangeeft dat je dat graag wil (modem in bridge), dan zorgen ze dat de modem al in bridge modus staat als ze ‘m komen installeren (anders zetten ze het achteraf op afstand om).

Als er eens iets is (1x problemen gehad met het digitale TV signaal) dan wordt het direct opgepakt.

Ik woon in Amersfoort, kattenbroek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericjanvanputten
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-03-2023
Geen idee sinds wanneer, maar sinds een paar dagen haal ik nog 'maar' rond de 250/250mbit/s op speedtest.net in Leusden, Eurowoningen. Voorheen was dit ruimd >500mbit heen en weer.

ik zal het eens in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas
  • Laatst online: 12:58
En hoe gaat het via de speedtest van Netflix?
https://fast.com/nl/

Apple MacBook Pro 14 (2021), Mac mini M4 (2024), iPhone 16 Pro Max (2024) & AirPods Pro 2 (2022) | Cambridge Audio CXA80 | Project-Audio X2 | BlueSound NODE ICON | Q Acoustics 5050 | LG C3 65” OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinwalter
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-09 14:30
ericjanvanputten schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 10:47:
Geen idee sinds wanneer, maar sinds een paar dagen haal ik nog 'maar' rond de 250/250mbit/s op speedtest.net in Leusden, Eurowoningen. Voorheen was dit ruimd >500mbit heen en weer.

ik zal het eens in de gaten houden.
Hier ook eurowoningen. Ik heb er niet zo'n last van.

Afbeeldingslocatie: https://beta.speedtest.net/result/6937543456.png

Als ik al mijn apparaten reset zal ik wel een hogere down en upload ontvangen. :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjburg
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-04 21:16
Om even reactie te geven. Jonaz biedt snel internet tegen een goede prijs. Meer dan dat bieden ze niet!
Ziggo support was niet prettig maar dit slaat alles.

Financieel is het een enorme puinhoop en lopen betalingen door elkaar heen wordt oktober in oktober afgeschreven, augustus in november en lopen ze nu al 3 maanden achter met september, november en december.

Bellen wordt je vriendelijk te woord gestaan door een externe receptie welke je naam en klacht noteren en beloven dat je spoedig wordt teruggebeld wat nimmer gebeurt. Ook op mail reageren ze niet.

Ik heb twee weken lang elke dag gebeld en uiteindelijk heeft men mij toch een keer gebeld dat het financiaal niet zo soepel loopt en beterschap beloofd wat in augustus was.

Twee collega's welke mogelijk ook via Jonaz internet wilden hebben eerst gebeld met een paar vragen en zijn nooit terug gebeld.

Wil je alleen internet zonder support en maakt het niet uit dat je geen facturen krijgt of kunt inzien, maakt het niet uit of ze straks 4 termijnen in één keer af zullen schrijven dan een prima provider. Wanneer ze zo uitbreiden als aangekondigd wordt het toch misschien tijd voor een boekhoudpakket, klantenportaal en ticket systeem met de juiste mensen.

1000 klanten x ±50 euro x 3 maanden = € 150.000,- achterstand wat ze toch misschien moeten merken op de balans?

[ Voor 6% gewijzigd door gjburg op 05-01-2018 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericjanvanputten
Haas schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 19:25:
En hoe gaat het via de speedtest van Netflix?
https://fast.com/nl/
Ook rond de 250Mbit/s, no idea why

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericjanvanputten
ericjanvanputten schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 14:38:
[...]

Ook rond de 250Mbit/s, no idea why
Ik moet eerlijk bekennen dat ik inmiddels sterk vermoed dat de nieuwe firmware van mijn Netgear R7000 de vertragende factor is. Ik zal eens kijken wat een nieuwe firmware over een tijdje doet, en anders wellicht downgraden. 250Mbit voor een tijdje is voldoende ;)

router:
Netgear R7000
firmware: V1.0.9.18_1.2.27

update:
blijkt dat de 'traffic meter' de vertragende factor is/was.

[ Voor 6% gewijzigd door ericjanvanputten op 08-01-2018 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaerock
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
gjburg schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 12:33:

1000 klanten x ±50 euro x 3 maanden = € 150.000,- achterstand wat ze toch misschien moeten merken op de balans?
Bij mij loopt de facturering gewoon prima hoor, dus die rekensom is iets te kort door de bocht ;-)

Wel 'hangt' bij mij de wifi soms, dan gebeurt er even niks. Appje opnieuw starten of wifi aan/uit op device en het gaat weer. Dit gebeurt dus alleen via wifi op de meegeleverde router, meer mensen last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComputerHoed
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11-09 22:20

ComputerHoed

Electronica <3

Jaerock schreef op maandag 8 januari 2018 @ 13:18:
[...]

Bij mij loopt de facturering gewoon prima hoor, dus die rekensom is iets te kort door de bocht ;-)

Wel 'hangt' bij mij de wifi soms, dan gebeurt er even niks. Appje opnieuw starten of wifi aan/uit op device en het gaat weer. Dit gebeurt dus alleen via wifi op de meegeleverde router, meer mensen last van?
Ligt niet aan de wifi maar aan de router. Ik heb een ap eraan hangen en hierop hangt de internetverbinding ook af en toe.

Ryzen 2700X, Gigabyte Aorus Gaming 7, G.Skills Ripjaws V 3200Mhz 16GB DDR4 RAM, PowerColor Red Devil 5700 XT, Samsung 970 250GB NVMe-SSD, 3x 5TB Toshiba HDD, 500GB Samsung Evo 850 SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fekete
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14-09-2019
Wat een ramp zeg dat Jonaz! Ben hier in Almere overgestapt van Telfort naar Jonaz en zit sinds de oplevering door een Guideon monteur zonder internet, tv en telefoon en met een modem met een knipperend rood lampje. Heb de afgelopen 48 uur al minstens 10 x hierover gebeld, maar ondanks dat ze je vriendelijk en begripvol te woord staan word je nooit teruggebeld en gebeurt er gewoon niks! Dat zoiets nog kan anno 2018!! Dus Almeerders wees gewaarschuwd!! :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d.p.bakker
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-07 13:03
Hier exact het zelfde verhaal🤬 Een maand geleden de overstap in gang gezet. Volgens de man aan de telefoon zou de infra in Almere voor de kerst klaar zijn, overstap op 11-01-2018 was geen probleem volgens hem. Vervolgens Telfort op gezegd per 11-01-2018. Een dikke week geleden een mail gestuurd dat ik de modem/router in bridge modus wilde hebben, geen reactie op gehad. Afgelopen maandag en dinsdag over gebeld met een zeer vriendelijk callcenter, ze zouden het bericht doorgeven en ik zou er over teruggebeld worden, daar wacht ik nog steeds op... Gister werd ik door het installatie bedrijf gebeld dat de aansluiting van vandaag niet door kon gaan, want de infra was er nog niet klaar voor, afspraak werd verzet naar volgende week... Gister 2x gebeld met Jonaz, althans met een uiterst vriendelijk ingehuurd callcenter, met de vraag hoe ze dit voor mijn gaan oplossen. Ze zouden het bericht doorgeven, met spoed en ik zou er over teruggebeld worden... ik wacht nog steeds op dat telefoontje, maar heb dus een telefoon, TV en internet loze week voor de boeg....
Belachelijke service en support bij Jonaz!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
  • Laatst online: 10-09 19:04
gjburg schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 12:33:
Om even reactie te geven. Jonaz biedt snel internet tegen een goede prijs. Meer dan dat bieden ze niet!
Ziggo support was niet prettig maar dit slaat alles.

Financieel is het een enorme puinhoop en lopen betalingen door elkaar heen wordt oktober in oktober afgeschreven, augustus in november en lopen ze nu al 3 maanden achter met september, november en december.

Bellen wordt je vriendelijk te woord gestaan door een externe receptie welke je naam en klacht noteren en beloven dat je spoedig wordt teruggebeld wat nimmer gebeurt. Ook op mail reageren ze niet.

Ik heb twee weken lang elke dag gebeld en uiteindelijk heeft men mij toch een keer gebeld dat het financiaal niet zo soepel loopt en beterschap beloofd wat in augustus was.

Twee collega's welke mogelijk ook via Jonaz internet wilden hebben eerst gebeld met een paar vragen en zijn nooit terug gebeld.

Wil je alleen internet zonder support en maakt het niet uit dat je geen facturen krijgt of kunt inzien, maakt het niet uit of ze straks 4 termijnen in één keer af zullen schrijven dan een prima provider. Wanneer ze zo uitbreiden als aangekondigd wordt het toch misschien tijd voor een boekhoudpakket, klantenportaal en ticket systeem met de juiste mensen.

Dit verhaal klopt helemaal.
Jonaz biedt internet (als je tenminste bent aangesloten :/ ) maar verder houdt het op.
Daar wil ik aan toevoegen dat sommige websites ook niet bereikbaar zijn via Jonaz.
Zolang dit binnen de perken blijft, blijf ik er klant. Worden het er meer, dan ga ik de boel opzeggen. Ik ben overigens totaal niet tevreden met de facturatie. Ik ga niet in 1 keer voor 6 maanden 40 Euro aftikken omdat Jonaz een bagger facturatie systeem gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaerock
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
ComputerHoed schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 12:30:
[...]

Ligt niet aan de wifi maar aan de router. Ik heb een ap eraan hangen en hierop hangt de internetverbinding ook af en toe.
Ik vermoed dat ook de jonaz router hier last van heeft:
nieuws: Google Cast-apparaten veroorzaken wifi-drop-outs bij verschillende ro...

Ik heb geen cai tv abonnement en gebruik namelijk de chromecast voor het streamen. Ga het in de gaten houden, maar het is in mijn herinnering wel vaak ten tijde dat ik iets wil streamen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tha Man
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 12:18
ericjanvanputten schreef op maandag 8 januari 2018 @ 09:37:
[...]

Ik moet eerlijk bekennen dat ik inmiddels sterk vermoed dat de nieuwe firmware van mijn Netgear R7000 de vertragende factor is. Ik zal eens kijken wat een nieuwe firmware over een tijdje doet, en anders wellicht downgraden. 250Mbit voor een tijdje is voldoende ;)

router:
Netgear R7000
firmware: V1.0.9.18_1.2.27

update:
blijkt dat de 'traffic meter' de vertragende factor is/was.
Hej EricJan, ik ben je enorm dankbaar voor je opmerking over de 'traffic meter'!! Mijn internet ging van +/- 900Mbit down- en upload naar een schamele 300Mbit nadat ik een R7000 ertussen gezet had (voor sneller/beter bereik met WiFi). Al wat geprobeerd met andere kabels, firmware downgrade etc, maar niks hielp. Tot ik dus jouw opmerking las, dit uitgezet heb en voila, oude waarden terug! Super, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericjanvanputten
Good to hear :)
Bizar dat de traffic meter een dusdanige impact heeft! Verder heb ik prima ervaringen met de router

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juryf
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 06-09 21:50
Ik moet zeggen dat Jonaz inderdaad een slechte administratie heeft. Ik probeer al maanden om de facturen te krijgen vanaf september 2017 tot en met heden.

Ik heb diverse keren een email gestuurd en gepoogd te bellen. Maandag er maar weer eens achteraan bellen...

Jammer, want technisch doet het het best aardig: +800Mbps dowload en +900Mbps upload. Met Netgear R7000 met laatste Asuswrt-Merlin firmware en NAT Acceleration op Auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Man
Hoi, ik vroeg mij af of iemand dit probleem herkend. Sinds mijn modem van Jonaz in bridge modus gezet is, (echt sinds dag 1) moet ik vrijwel elke dag de stroom van het modem afhalen (en weer terug natuurlijk) omdat ik gedurende de dag geen internet meer heb. De verbinding valt gewoon 'spontaan' weg. Het resetten van mijn eigen r7000 router heeft geen enkele zin (meerdere keren geprobeerd). Helaas neemt bij Jonaz de technische dient de telefoon niet op en terugbel verzoeken hebben zoals bekend geen enkele zin. Dus hopelijk heeft iemand hier een idee wat ik zou kunnen doen, anders dan de boel terug te laten zetten en dan de slechtere wifi verbinding accepteren :(

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Man
stoerebink schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 06:58:
Iemand hier die een oplossing weet voor mijn rare probleem?

Dit is mijn setup:
ZTE-modem in Brigde modus, verkeer loopt via Asus RT-AC3200 router.
Echter: elke vrijdagochtend en zondagochtend is het raak: Router krijgt geen DHCP van het ZTE-modem en de verbinding is weg. Ik lig dan nog te slapen, dus het komt niet door mijn activiteit online ofzo...

Nov 24 06:35:04 rc_service: httpd 518:notify_rc restart_wan_if 0
Nov 24 06:35:16 miniupnpd\[1011]: upnp_event_process_notify: connect(192.168.0.174:6666): No route to host
Nov 24 06:35:21 WAN Connection: ISP's DHCP did not function properly.

En let wel: elke vrijdag en zondag is dit rond 06.30 a 07.00 uur. Het lijkt dus alsof Jonaz dan nieuwe ip-lease afgeeft, en dat daarmee iets misgaat?? Enige oplossing is het ZTE-modem en de ASUS-router een uur uitzetten, en weer inschakelen.

Wat kan dit zijn? Iemand er ook last van?

groeten, vanaf de wifi van de buren 8)7
Hej, ik heb hier denk ik ook last van (althans dat mijn internet gewoon wegvalt zonder voor mij aantoonbare reden). Ik heb geen idee hoe ik kan checken of het aan hun dhcp ligt (ik neem aan dat ik zelf geen nieuw internet IP adres toewijs). Kan je daar iets over zeggen? Dan kan ik nagaan of ik hetzelfde issue heb!

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiberSam
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 05-09 10:07
Ik zit inmiddels 2 jaar bij Jonaz (Leusderkwartier), en kan uit ervaring zeggen wat je van Jonaz kan verwachten: relatief goedkoop snel internet, een beperkt maar verder goed TV aanbod en een vriendelijk maar ook matig functionerende klantenservice. Dat laatste komt vooral omdat Jonaz vrij klein is, en dat klantenservice 24/7 gewoon heel erg kostbaar is. Jonaz weet dat de klantenservice hun bottleneck is. Nu ze naar Almere hebben uitgebreid zullen ze daar (nog) meer in moeten investeren. En ja, een nieuw werkgebied levert de gebruikelijke opstartproblemen. Die gaan ook wel weer over. Jonaz is zeker niet perfect, maar wie heeft nou nooit klachten gehad over zijn eerdere providers?

Ook ik heb af en toe probleempjes gehad, maar per saldo al 2 jaar een tevreden klant. De verbinding kent idd hickups, maar toch niet echt storend te noemen. Mijn up- en downstream ligt bijna altijd rond de 800Mbps+, en dat is met een modem in bridge. De netflix test geeft momenteel 760Mpbs. Eventuele snelheidsbeperkingen liggen minstens zo vaak aan je eigen infrastructuur als aan Jonaz. TV verbindingen en telefoon zijn nagenoeg nooit uitgevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericjanvanputten
FiberSam schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 23:13:
~

Ook ik heb af en toe probleempjes gehad, maar per saldo al 2 jaar een tevreden klant. De verbinding kent idd hickups, maar toch niet echt storend te noemen. ~
Naja, in het begin had ik ook 'hickups' echter waren deze wel zeer storend aangezien hierbij mijn online meetings constant wegvielen. Indien deze issues zouden blijven had ik zeker van provider gewisseld.

Bleek uiteindelijk een firmware issue in modem te zijn en dit is toen opgelost door een vervangende modem met andere firmware.

Maar internet is inderdaad snel & goedkoop :) en daarvoor blijf ik graag bij ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drksecret
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 21-03-2023
juryf schreef op zondag 14 januari 2018 @ 15:13:
Ik moet zeggen dat Jonaz inderdaad een slechte administratie heeft. Ik probeer al maanden om de facturen te krijgen vanaf september 2017 tot en met heden.

Ik heb diverse keren een email gestuurd en gepoogd te bellen. Maandag er maar weer eens achteraan bellen...

Jammer, want technisch doet het het best aardig: +800Mbps dowload en +900Mbps upload. Met Netgear R7000 met laatste Asuswrt-Merlin firmware en NAT Acceleration op Auto.
Yep, ben er al meer dan een jaar over bezig...
Ik blijf bellen... ik ga eens graven in mijn email, heb misschien nog wat directe emailadressen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:11
Tha Man schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 11:45:
Hoi, ik vroeg mij af of iemand dit probleem herkend. Sinds mijn modem van Jonaz in bridge modus gezet is, (echt sinds dag 1) moet ik vrijwel elke dag de stroom van het modem afhalen (en weer terug natuurlijk) omdat ik gedurende de dag geen internet meer heb. De verbinding valt gewoon 'spontaan' weg. Het resetten van mijn eigen r7000 router heeft geen enkele zin (meerdere keren geprobeerd). Helaas neemt bij Jonaz de technische dient de telefoon niet op en terugbel verzoeken hebben zoals bekend geen enkele zin. Dus hopelijk heeft iemand hier een idee wat ik zou kunnen doen, anders dan de boel terug te laten zetten en dan de slechtere wifi verbinding accepteren :(

Thanks!
Zelf soortgelijk probleem gehad (minder frequent gelukkig) en uiteindelijk heeft Jonaz het volgende bij mij gedaan:

Zoals besproken moet dit probleem in het modem liggen. Jij geeft aan dat :
- het probleem na het ontstaan niet zich niet vanzelf oplost,
- een reset van jouw router helpt niet,
- een reset van ons modem helpt wel.

Ik heb het modem zojuist nog een factory reset gegeven en het configuratie profiel in onze centrale apparatuur opnieuw ingesteld.

Alleen dit was in Juni toen er nog zeer gemakkelijk contact te krijgen was met hun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• puchelaar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-09-2024
Na iets meer dan een jaar tevreden klant te zijn geweest, ga ik begin februari over naar een andere provider. De snelheden lagen altijd hoog, eigenlijk nooit uitval gehad (maar dat had ik in de voorgaande jaren bij Tweak ook niet), maar we krijgen geen facturen. Een deel van onze internetkosten kunnen we zakelijk aftrekken, maar dan hebben we wel facturen nodig...
Meerdere keren gebeld, gemaild, etc, en toen uiteindelijk de facturen van april t/m augustus wel gehad, maar daaarna weer niks. En nu reageren ze ook niet meer op mail.

Op 12 januari de opzegmail gestuurd:
Beste,

Bij deze wil ik mijn abonnement opzeggen.
Het betreft een glasvezel + bellen abonnement.
Graag zou ik per 12 februari (over een maand dus) opzeggen.

De reden is dat we (ondanks herhaalde verzoeken) geen facturen toegestuurd krijgen.
We hebben deze nodig voor onze interne administratie.

De verbinding was altijd stabiel, en contact met de klantenservice snel, en we vinden het dan ook erg jammer om met zo’n knullige, administratieve reden te moeten opzeggen.

Wie weet, als Jonaz de administratie op orde krijgt…

Ik zou het op prijs stellen als u mij de opzegging kunt bevestigen.

Met vriendelijke groet,

Zojuist maar even gebeld of ze 'm wel gehad hadden. De letterlijke reactie was: "Ja, ik kan zien dat we de mail binnen hebben gehad, maar hij is nog niet opgepakt. Dat zal dan ergens deze week wel gebeuren".

Dus daar hopen we dan maar op... 8)7

Technisch best ok, maar administratief een hele, hele grote puinhoop. Dus hoop maar dat het in je voordeel uitpakt, niet in je nadeel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike1992
Ik heb sinds augustus geen incasso meer gehad en niets meer betaald. Wel gewoon uitstekend internet, ben benieuwd hoe dit afloopt. Heb vorige maand gemaild maar geen reactie gehad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilde
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik heb eind Nov vorig jaar opgezegd maar blijf incasso’s krijgen. Mijn modem destijds teruggestuurd maar ook de borg niet terug gekregen. Ik blijf maar storneren. Geen contact met de administratie te krijgen. Ik verbaas me dat dit soort praktijken blijkbaar gewoon kunnen

Specs: 9800X3D, RTX 5090, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinwalter
Hebben jullie problemen met youtube?

Soms moet je een minuut wachten voordat het filmpje opent. Op meerdere computers... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike1992
Voor mij niet herkenbaar, alles werkt vlekkeloos. Ik woon in Soest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjburg
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-04 21:16
Vrijdag is oktober 2017 afgeschreven en lopen ze nog maar 3/4 maanden achter.
En wederom geen factuur in mijn mail, en ook tot op heden weer geen reactie.

Wel met enige regelmaat decoderingsproblemen op alle 3 de tv's dan wacht ik een paar dagen maar dan blijft het probleem, maak ik melding via email dan hoor je niets maar is ineens het een dag later wel verholpen.. (Baarn)

Denk dat ik nu dan alvast maar op ga zeggen voor Juli. :(

Mensen Doe het niet tot men fatsoenlijke support en administratie heeft!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razelim
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12-09 17:59
Tha Man schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 11:51:
[...]

Hej, ik heb hier denk ik ook last van (althans dat mijn internet gewoon wegvalt zonder voor mij aantoonbare reden). Ik heb geen idee hoe ik kan checken of het aan hun dhcp ligt (ik neem aan dat ik zelf geen nieuw internet IP adres toewijs). Kan je daar iets over zeggen? Dan kan ik nagaan of ik hetzelfde issue heb!

Thanks!
Ik heb hier dus ook last van. In welke regio zitten jullie? Ik zit zelf in Amersfoort Kattenbroek. Ik begin me af te vragen of er niet ergens een glasvezelbreuk (of iets in die trand, in ieder geval losstaand van de infrastructuur thuis) de oorzaak kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lennartr
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:52
Sinds kort ben ik ook lid van Jonaz. Het internet is uitstekend, echter ben ik al geruime tijd bezig met mijn verzoek de router in bridge modus te krijgen. Ik krijg echter 0 reactie. Ook andere vragen die ik heb gesteld worden niet beantwoord. Aan de telefoon hoor ik dat de helpdesk ruim 3 maanden achterloopt met het beantwoorden van calls. Het is leuk dat je gelijk iemand aan de lijn krijgt als je belt, maar deze mensen kunnen alleen je verhaal aan horen en de vragen die je hebt doorsturen naar de echte helpdesk die dus 3 maanden achterloopt. Al met al is de klantenservice dus één grote bende en valt hier niets van te verwachten. Erg teleurstellend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinwalter
kevinwalter schreef op zondag 28 januari 2018 @ 17:40:
Hebben jullie problemen met youtube?

Soms moet je een minuut wachten voordat het filmpje opent. Op meerdere computers... :/
Hmm, na een reset van mijn modem werkt alles weer goed! Moest wel de fabrieksinstellingen herstellen. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Man
Razelim schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 08:54:
[...]

Ik heb hier dus ook last van. In welke regio zitten jullie? Ik zit zelf in Amersfoort Kattenbroek. Ik begin me af te vragen of er niet ergens een glasvezelbreuk (of iets in die trand, in ieder geval losstaand van de infrastructuur thuis) de oorzaak kan zijn.
Hoi, ik zit in Nieuwland, dus dat is om de hoek :) Ik heb geen idee waar het technisch aan kan liggen, heb er vrijwel geen verstand van helaas.. Bij mij is het op het moment om te huilen, soms 2x per dag modem resetten om nog internet te hebben..en terugbellen ho maar..

Overigens heb ik van achterlopende facturatie dan weer geen 'last' :) Alles wordt netjes betaald dus dat is ook geen excuus van Jonaz.

[ Voor 9% gewijzigd door Tha Man op 31-01-2018 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FuroowHD
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 24-11-2021
Hey, ik heb 24/01/2018 jonaz alleen internet besteld en was vertraagt etc. maar het is afgelopen vrijdag geinstalleert en alles, maar toe de monteur langs kwam zei hij dat reggefiber wel een kabel had doorgetrokken en een kastje had geplaatst maar de bekabeling niet klopt dus heeft hij alles zo gelaten en een opdracht gegeven aan reggefiber om een signaal te geven. heb net gebeld met reggefiber en verteld over de bekabeling, maar ze zeiden dat het gewoon moet kloppen. Ik snap het zelf ook wel dat het niet klopt, want de kabeltjes hangen gewoon los en lijken wel afgeknipt. heb jonaz gebeld en verteld of ze een opdracht kunnen geven aan reggefiber om dat op te lossen met spoed voordat ze dus een signaal geven.

Nu is mijn BELANGRIJKE vraag aan jullie. Als je een jonaz aansluiting hebt kan je misschien een foto maken en posten of naar mij sturen hoe je bekabeling in elkaar zit? ik weet dat de f668a moden directe verbinding moet maken met de bekabeling van reggefiber dat achter het kastje zit dus is het kastje niet eens nodig en staat ook niet aan of is niks aan aangesloten. Kan je dus het kastje eruit klikken voorzichtig en een foto maken hoe jonaz het heeft gedaan bij jullie?
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter Rebel
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12-09 09:36
Heeft iemand al eens geprobeerd om de modem van Jonaz te vervangen door een eigen modem? Ik doel hierbij niet op het in bridge zetten van de Jonaz modem, maar de glasvezelkabel rechtreeks in bijvoorbeeld een Ubiquiti EdgeRouter X SFP (https://www.ubnt.com/edgemax/edgerouter-x-sfp) stoppen en dan de boel zelf configureren?

Ben nieuwsgierig of ik de "Chinese rommel" kan vervangen door een fatsoenlijke modem O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-09 10:48
Wouter Rebel schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 00:10:
Heeft iemand al eens geprobeerd om de modem van Jonaz te vervangen door een eigen modem? Ik doel hierbij niet op het in bridge zetten van de Jonaz modem, maar de glasvezelkabel rechtreeks in bijvoorbeeld een Ubiquiti EdgeRouter X SFP (https://www.ubnt.com/edgemax/edgerouter-x-sfp) stoppen en dan de boel zelf configureren?

Ben nieuwsgierig of ik de "Chinese rommel" kan vervangen door een fatsoenlijke modem O-)
In theorie kan het het maar Jonaz maakt gebruik van GPON dus moet jouw router dat ook doen. Dus succes met zoeken....

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:18

Nox

Noxiuz

puchelaar schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 17:39:
Na iets meer dan een jaar tevreden klant te zijn geweest, ga ik begin februari over naar een andere provider. De snelheden lagen altijd hoog, eigenlijk nooit uitval gehad (maar dat had ik in de voorgaande jaren bij Tweak ook niet), maar we krijgen geen facturen. Een deel van onze internetkosten kunnen we zakelijk aftrekken, maar dan hebben we wel facturen nodig...
Meerdere keren gebeld, gemaild, etc, en toen uiteindelijk de facturen van april t/m augustus wel gehad, maar daaarna weer niks. En nu reageren ze ook niet meer op mail.

Op 12 januari de opzegmail gestuurd:
Beste,

Bij deze wil ik mijn abonnement opzeggen.
Het betreft een glasvezel + bellen abonnement.
Graag zou ik per 12 februari (over een maand dus) opzeggen.

De reden is dat we (ondanks herhaalde verzoeken) geen facturen toegestuurd krijgen.
We hebben deze nodig voor onze interne administratie.

De verbinding was altijd stabiel, en contact met de klantenservice snel, en we vinden het dan ook erg jammer om met zo’n knullige, administratieve reden te moeten opzeggen.

Wie weet, als Jonaz de administratie op orde krijgt…

Ik zou het op prijs stellen als u mij de opzegging kunt bevestigen.

Met vriendelijke groet,

Zojuist maar even gebeld of ze 'm wel gehad hadden. De letterlijke reactie was: "Ja, ik kan zien dat we de mail binnen hebben gehad, maar hij is nog niet opgepakt. Dat zal dan ergens deze week wel gebeuren".

Dus daar hopen we dan maar op... 8)7

Technisch best ok, maar administratief een hele, hele grote puinhoop. Dus hoop maar dat het in je voordeel uitpakt, niet in je nadeel...
Geen factuur is niet betalen? Klinkt hard maar...?

Er bestaan gpon-sfp's met een ingebouwd ont. Of die werken: vraag 2. Er zijn ook simpele bridge-modems, doen niet veel, niks op L3 als het goed is. Kosten amper iets.

[ Voor 16% gewijzigd door Nox op 14-02-2018 21:41 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Younes
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15-08 07:57

Younes

Wie, Wat, Waar?

Ik gebruik de meegeleverde modem in brigdemode in combinatie met een Edgerouter lite en dat werkt feilloos. Ik zie 't liefst ook die modem uit mijn meterkast, maar als 't werkt, dan werkt 't. Het is stabiel en de snelheid is ook gewoon zoals 't hoort.

Zo kan je 't dus ook oplossen.

...en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
Younes schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 17:44:
[...]

Ik gebruik de meegeleverde modem in brigdemode in combinatie met een Edgerouter lite en dat werkt feilloos. Ik zie 't liefst ook die modem uit mijn meterkast, maar als 't werkt, dan werkt 't. Het is stabiel en de snelheid is ook gewoon zoals 't hoort.

Zo kan je 't dus ook oplossen.
Dat is niet wat Wouter bedoelde. De meesten van ons zullen de ZTE in bridge modus hebben (ikzelf ook). Hij bedoelt dus echt het rechtstreeks aansluiten aan een GPON poort van Jonaz met een eigen router zoals die van Ubiquiti.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

Soundwork schreef op zondag 18 februari 2018 @ 17:37:
[...]

Dat is niet wat Wouter bedoelde. De meesten van ons zullen de ZTE in bridge modus hebben (ikzelf ook). Hij bedoelt dus echt het rechtstreeks aansluiten aan een GPON poort van Jonaz met een eigen router zoals die van Ubiquiti.
... met andere woorden: als een antwoord op zijn vraag niet bestaat, dan ben je het beste af met bridge mode. Om daar kracht bij te zetten, heb ik gezegd dat de oplossing die ik beschreef ‘feilloos’ werkt. Je bereikt hetzelfde resultaat.

👍

...en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
Younes schreef op zondag 18 februari 2018 @ 19:15:
[...]

... met andere woorden: als een antwoord op zijn vraag niet bestaat, dan ben je het beste af met bridge mode. Om daar kracht bij te zetten, heb ik gezegd dat de oplossing die ik beschreef ‘feilloos’ werkt. Je bereikt hetzelfde resultaat.

👍
Hoe weet je zo zeker dat er het niet kan?
Ikzelf heb de boel in bridge mode en ik zit eerlijk gezegd ook niet te wachten op een extra Chinees energie slurpend apparaat in mijn meterkast. Dus als ik alles met de Ubiquiti kan doen, dan graag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

Soundwork schreef op zondag 18 februari 2018 @ 19:38:
[...]

Hoe weet je zo zeker dat er het niet kan?
Ikzelf heb de boel in bridge mode en ik zit eerlijk gezegd ook niet te wachten op een extra Chinees energie slurpend apparaat in mijn meterkast. Dus als ik alles met de Ubiquiti kan doen, dan graag ;)
Ik beweer niet dat ‘t ‘niet’ kan. Ik verwacht zelfs dat er wel degelijk migelijkheden bestaan. ‘Als’ het toch niet mogelijk blijkt, dan heb je een heel goed alternatief aan een combi tussen bridge mode en een ubiquiti router

...en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter Rebel
Soundwork schreef op zondag 18 februari 2018 @ 17:37:
[...]

Dit bedoel ik inderdaad. Uiteraard staat de ZTE al in bridge (als second best optie).

Maar ik wil m’n huidige Asus router vervangen door een EdgeRouter, dus het zou mooi meegenomen zijn als ik de ZTE dan uit m’n meterkast kan halen. Zo niet, dan blijft ie in bridge met de EdgeRouter erachter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiberSam
Wouter Rebel schreef op maandag 19 februari 2018 @ 08:32:
[...]

Dit bedoel ik inderdaad. Uiteraard staat de ZTE al in bridge (als second best optie).

Maar ik wil m’n huidige Asus router vervangen door een EdgeRouter, dus het zou mooi meegenomen zijn als ik de ZTE dan uit m’n meterkast kan halen. Zo niet, dan blijft ie in bridge met de EdgeRouter erachter.
Zoals in de Topic Start staat, het modem moet GPON combineren met RF, Wifi en POTS. Die combinatie is vrij zeldzaam. Als je een betaalbaar modem hebt gevonden die dat allemaal kan én ruime instelmogelijkheden heeft dan het huidige ZTE modem, dan denk ik dat Jonaz zeer geïnteresseerd is...

Mocht het zijn dat je geen RF (TV) en/of POTS (telefonie) nodig hebt, dan wordt het wellicht iets makkelijker om een geschikt modem te vinden. Maar of die dan ook de uitgebreide instelbaarheid heeft zoals jij graag wilt? Reken daar maar niet te snel op.

Het modem verstookt ca. 10W, dus ca. EUR 16,00 per jaar. Gezien de kosten van een beetje modem doe je er dus goed aan een beetje te relativeren.

[Dit topic gaat niet over routers, maar ik raad je aan zeker ook eens naar de Miktrotik RB2011UiAS-2HnD te kijken. Bijzonder breed instelbaar modem, maar niet geschikt voor de gewone burger. Desnoods met een GPON ONU module verkrijgbaar zodat je de ZTE eruit kan gooien. Maar dan dus zonder RF en POTS]

[ Voor 13% gewijzigd door FiberSam op 19-02-2018 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter Rebel
FiberSam schreef op maandag 19 februari 2018 @ 21:39:
Mocht het zijn dat je geen RF (TV) en/of POTS (telefonie) nodig hebt, dan wordt het wellicht iets makkelijker om een geschikt modem te vinden.
TV en telefonie heb ik niet nodig, vandaar dat ik aan het uitzoeken ben wat mogelijk is. Met TV en telefonie zou het inderdaad een vrij kansloze missie zijn.
FiberSam schreef op maandag 19 februari 2018 @ 21:39:
Het modem verstookt ca. 10W, dus ca. EUR 16,00 per jaar. Gezien de kosten van een beetje modem doe je er dus goed aan een beetje te relativeren.
Het gaat me niet om het stroomverbruik. Ik vind het gewoon leuk om uit te zoeken of er mogelijkheden zijn om een eigen modem te gebruiken. Het praktische nut zal inderdaad minder zijn. Maar hé, je bent nu eenmaal een Tweaker... :)

[En bedankt voor de router tip! Ik ga die eens bekijken]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Meer mensen die af en toe DNS dips hebben bij Jonaz? Daarnet ook weer ongeveer een dertigtal seconden geen DNS....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR2USA
Gewoon lekker DNS servers van eigen keuze gebruiken: Google of OpenDNS. Heb je hier geen last meer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindtheshark
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-09 13:58
Zijn er al Jonaz gebruikers die TV (DVB-C) kijken via HTPC?
Ik hoop het wel; kan namelijk wel een beetje hulp gebruiken.....

Ik ben recent overgestapt van Ziggo naar Jonaz (prima ervaring overigens!).
TV kijken doen we al jaren (vanaf XMS) via HTPC.
De opzet die bij Ziggo nog prima werkte was MediaPortal Server / ACamd / NewCS en een HDHomerun4.

Aangezien Jonaz dezelfde techniek hanteert als Ziggo voor DVB-C dacht ik gewoon even de smartcards omwisselen in de server en een paar configuratie aanpassingen (zoals CAID van 0604 naar 0610) en klaar is kees.

Maar helaas krijg ik onderstaande foutmeldingen in NewCS:

[ Newcamd ] ECM -> gebruiker10 (NOT OK) 0610 0000 1901
[ Irdeto ] Card AU on reader 0 (reader1) was not successfull
[ Irdeto ] emmok: 0 data00:02 providerID:00

In ACamd Monitor ziet het er als volgt uit:

Newcamd 0: ECM [0572][0610/00000000] Pro, CHID=0000 (0.200)
Newcamd 0: ECM [0572][0610/00000000] not able to decode

Ik vermoed dat er ergens nog een Ziggo instelling (RSA Key?) staat die naar een Jonaz variant omgezet moet worden.

De Jonaz smartcard werkt overigens prima in mijn televisie (alleen heb ik daar geen vaste coax meer liggen).

Iemand nog een idee of hint? Alvast dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stoerebink
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-08 14:55
Zijn er hier Jonaz-gebruikers die een forse afname in snelheid hebben?
Ik had tot vorige week ongelimiteerde snelheden, tot bijna 1 gigabit.

Nu kom ik niet boven de 275mb/s download uit.

Iemand anders?

update 19/03:: snelheid na een dag inmiddels weer oké

[ Voor 12% gewijzigd door stoerebink op 19-03-2018 05:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

gjburg schreef op maandag 29 januari 2018 @ 15:03:
Vrijdag is oktober 2017 afgeschreven en lopen ze nog maar 3/4 maanden achter.
En wederom geen factuur in mijn mail, en ook tot op heden weer geen reactie.

Wel met enige regelmaat decoderingsproblemen op alle 3 de tv's dan wacht ik een paar dagen maar dan blijft het probleem, maak ik melding via email dan hoor je niets maar is ineens het een dag later wel verholpen.. (Baarn)

Denk dat ik nu dan alvast maar op ga zeggen voor Juli. :(

Mensen Doe het niet tot men fatsoenlijke support en administratie heeft!!
Ik heb ook opgezegd, maar dat komt voornamelijk omdat ik elders meer kan krijgen voor een lagere prijs.

Nu loop ik ook tegen het feit aan dat ik geen reactie van die mensen krijg. Ik heb geen bevestiging gekregen dat mijn opzegging in goede orde is ontvangen. Ik wacht af...

...en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juryf
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 06-09 21:50
Na diverse emails en telefoontjes en feedback via enquête heb ik eindelijk mijn facturen mogen ontvangen over het afgelopen half jaar. Fijn! Kunnen we 2017 afsluiten aangezien ik Jonaz via mijn eigen bedrijfje heb afgenomen.

Inmiddels heb ik Jonaz al weer een jaar. Behalve de administratieve zijde geen klachten. De snelheid blijft zowel up- als downstream boven 900Mbps. Telefoon en televisie doen het ook altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericjanvanputten
Meer problemen met jonaz internet in leusden?
23-03-2018 - 13:45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier ook geen Internet (amersfoort vathorst) Vette outage lijkt me, duurt al ff...

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2018 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericjanvanputten
Verwijderd schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 13:50:
Hier ook geen Internet (amersfoort vathorst) Vette outage lijkt me, duurt al ff...
Hier ongeveer 15-20 min nu, hopelijk niet te lang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zowel Amesfoort als Leusden geraakt lijkt me iets op een core locatie wat niet lekker gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericjanvanputten
En weer up in leusden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja hier ook, mooi natuurlijk maar dit soort dipjes maken het wel lastig om thuis te werken of Jonaz aan te bevelen aan collega’s 😕

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walinsky
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 05-09 13:10
mindtheshark schreef op zondag 18 maart 2018 @ 09:25:
Zijn er al Jonaz gebruikers die TV (DVB-C) kijken via HTPC?
Ik hoop het wel; kan namelijk wel een beetje hulp gebruiken.....

Ik ben recent overgestapt van Ziggo naar Jonaz (prima ervaring overigens!).
TV kijken doen we al jaren (vanaf XMS) via HTPC.
De opzet die bij Ziggo nog prima werkte was MediaPortal Server / ACamd / NewCS en een HDHomerun4.

Aangezien Jonaz dezelfde techniek hanteert als Ziggo voor DVB-C dacht ik gewoon even de smartcards omwisselen in de server en een paar configuratie aanpassingen (zoals CAID van 0604 naar 0610) en klaar is kees.

Maar helaas krijg ik onderstaande foutmeldingen in NewCS:

[ Irdeto ] Card AU on reader 0 (reader1) was not successfull
[ Irdeto ] emmok: 0 data00:02 providerID:00

In ACamd Monitor ziet het er als volgt uit:

Newcamd 0: ECM \[0572][0610/00000000] Pro, CHID=0000 (0.200)
Newcamd 0: ECM \[0572][0610/00000000] not able to decode

Ik vermoed dat er ergens nog een Ziggo instelling (RSA Key?) staat die naar een Jonaz variant omgezet moet worden.

De Jonaz smartcard werkt overigens prima in mijn televisie (alleen heb ik daar geen vaste coax meer liggen).

Iemand nog een idee of hint? Alvast dank!
Ben je hier al verder mee gekomen?
Ik ben na jaren Casema/Ziggo ook overgegaan naar Jonaz en krijg mijn irdeto kaartje ook nog niet aan de gang. Ik gebruik overigens Oscam/tvheadend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borkdude
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-09 11:00
juryf schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 15:12:
Na diverse emails en telefoontjes en feedback via enquête heb ik eindelijk mijn facturen mogen ontvangen over het afgelopen half jaar. Fijn! Kunnen we 2017 afsluiten aangezien ik Jonaz via mijn eigen bedrijfje heb afgenomen.

Inmiddels heb ik Jonaz al weer een jaar. Behalve de administratieve zijde geen klachten. De snelheid blijft zowel up- als downstream boven 900Mbps. Telefoon en televisie doen het ook altijd.
Ik heb al een keer of vier gemaild of ik mijn facturen over 2017 kon ontvangen, maar geen enkel antwoord. Erg jammer dat ik er zoveel moeite in moet steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
Verwijderd schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 14:06:
Ja hier ook, mooi natuurlijk maar dit soort dipjes maken het wel lastig om thuis te werken of Jonaz aan te bevelen aan collega’s 😕
Ligt Jonaz er zo vaak uit dan tussen 8.00 en 17.00 uur op werkdagen in Amersfoort en Leusden?
Heel af en toe werk ik thuis en ik heb dan nooit last van storingen. Ik woon in Amersfoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR2USA
Nee, nooit bij mij. Prima connectie hier 👍
Alleen ben ik superpissed over de facturen die ik niet krijg. Gebeld, gemaild en geen reactie.

Jonaz, wanneer krijg ik de facturen over 2017 nou??????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinwalter
Hier de afgelopen weken ook een aantal keer mijn modem moeten herstarten.

2018-03-24
2018-03-17
2018-03-08
2018-02-26

Deze was gewoon niet meer bereikbaar... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR2USA
R.Rebergen schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 23:46:
Alleen ben ik superpissed over de facturen die ik niet krijg. Gebeld, gemaild en geen reactie.

Jonaz, wanneer krijg ik de facturen over 2017 nou??????
Ontving net een mail van Jonaz. Ze hadden mijn bericht hier gelezen en ik kreeg alle facturen meteen meegemaild. Dat vind ik dan wel weer een goede zaak!
Hopelijk wordt dit voor andere klanten ook snel opgelost _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinwalter
R.Rebergen schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 14:15:
[...]

Ontving net een mail van Jonaz. Ze hadden mijn bericht hier gelezen en ik kreeg alle facturen meteen meegemaild. Dat vind ik dan wel weer een goede zaak!
Wanneer heb jij een e-mail verstuurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR2USA
In januari al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinwalter
Oow, ik heb nog een mailtje van 2017-12-23 10:40 staan. Ook nog geen antwoord op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wingie
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:40
Vraagje iemand anders ook geen enkel tv signaal meer in amersfoort /kattenbroek? Heb TV herstart en opnieuw zenders laten zoeken maar vind niks meer.

Update: 2x klantenservice gebeld (na 1ste keer toezegging dat storingsdienst mij zou terugbellen maar hebben ze blijkbaar 8 uur voor) moet nu wachten tot morgen. Storing komt wel vaker voor gaven ze aan bij de klantenservice. Modem reeds gereset en alle lampjes op het modem zijn groen.

[ Voor 49% gewijzigd door Wingie op 29-03-2018 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wingie
Helaas nog niks gehoord, nogmaals gebeld maar verder dan nog een berichtje erachter aan sturen kan men niet bij klantenservice. Geen enkele mogelijkheid om storingsdienst te benaderen, inzicht te krijgen oid. Het lijkt wel alleen of er alleen nog een frontoffice bestaat die telefoon kan opnemen.

Update 01/4/18: Gisteravond maar weer gebeld naar de klantenservice maar dat is een zinloze actie ze weten niks / kunnen niks inzien en ook niks doen. Inmiddels 4 dagen zonder TV signaal erg slechte klantenservice van Jonaz ben ik niet van ze gewend. In het begin kreeg je direct techneuten aan de lijn die van de hoed en de rand wisten en ook direct de juiste storingsmonteur die ze langs stuurden.

Toch maar eens rond gaan kijken naar een andere vergelijkbare aanbieder (prijs/prestatie) maar met werkende storingsdienst. Dus als iemand nog tips heeft.

[ Voor 48% gewijzigd door Wingie op 01-04-2018 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walinsky
walinsky schreef op maandag 26 maart 2018 @ 10:18:
[...]

Ben je hier al verder mee gekomen?
Ik ben na jaren Casema/Ziggo ook overgegaan naar Jonaz en krijg mijn irdeto kaartje ook nog niet aan de gang. Ik gebruik overigens Oscam/tvheadend.
Ik ben hier inmiddels zelf verder mee gekomen.
Ik heb een oude dreambox 500 uit de kast getrokken omdat ik voor mezelf wilde bewijzen dat ik beeld kon krijgen icm oscam. En dat werkt; op de dreambox althans. Ik gebruik hiervoor de dvb api.

oscam.conf:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
[global]
Nice = -10
WaitForCards = 1
PreferLocalCards = 1
saveinithistory = 1

[monitor]
port = 988
monlevel = 4
nocrypt = 127.0.0.1

[webif]
httpport = 8888
httprefresh = 5
httpallowed = 127.0.0.1,192.168.0.0-192.168.255.255

[dvbapi]
enabled =1
boxtype = dreambox
user = localuser
au = 1

oscam.server:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
[reader]
label                         = myreadername
protocol                      = internal
device                        = /dev/sci0
caid                          = 0610
boxkey                        = 1122334455667788
rsakey                        = 3C863-----8<-----6C76A
detect                        = cd
mhz                           = 600
cardmhz                       = 600
ident                         = 0610:000000
group                         = 1
emmcache                      = 1,3,2,0

oscam.user:
code:
1
2
3
4
[account]
user = localuser
group = 1
au = myreadername

Volgende stap is natuurlijk om een newcamd verbinding met tvheadend te leggen om te kijken of het dan blijft werken. En daarna standalone een oscam/smargo server optuigen om de dreambox weer uit te kunnen zetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

Wingie schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 17:50:
Helaas nog niks gehoord, nogmaals gebeld maar verder dan nog een berichtje erachter aan sturen kan men niet bij klantenservice. Geen enkele mogelijkheid om storingsdienst te benaderen, inzicht te krijgen oid. Het lijkt wel alleen of er alleen nog een frontoffice bestaat die telefoon kan opnemen.

Update 01/4/18: Gisteravond maar weer gebeld naar de klantenservice maar dat is een zinloze actie ze weten niks / kunnen niks inzien en ook niks doen. Inmiddels 4 dagen zonder TV signaal erg slechte klantenservice van Jonaz ben ik niet van ze gewend. In het begin kreeg je direct techneuten aan de lijn die van de hoed en de rand wisten en ook direct de juiste storingsmonteur die ze langs stuurden.

Toch maar eens rond gaan kijken naar een andere vergelijkbare aanbieder (prijs/prestatie) maar met werkende storingsdienst. Dus als iemand nog tips heeft.
Weggaan! Lijkt wel alsof dat bedrijf begint in te storten. Per mail krijg ik ook maar geen reactie op het verzoek om de boel op te zeggen. 18 april krijg ik T-Mobile geleverd, maar administratief is er nog niets opgezegd.

...en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wingie
Wingie schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 17:50:

Vanochtend gebeld door Jonaz en zojuist is een monteur langs geweest en het is opgelost. Goed opgelost door Jonaz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borkdude
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-09 11:00
R.Rebergen schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 14:15:
[...]

Ik heb inmiddels ook mijn facturen gekregen. Ik denk dat ze pas naar je mailtjes kijken als je ze belt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walinsky
Even om te bevestigen; tv kijken gaat via tvheadend/oscam/smargo. Ik heb hier een aparte post voor aangemaakt: [TV Headend] Jonaz icm met tvheadend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:52
Ziet er top uit!

Ik zit zelf (nog) niet bij Jonaz.

Zelf zit ik bij Tweak, dat 1 Gbps voor (omgerekend) 31 euro per maand biedt bij een jaar vooruit betalen. Internet is helemaal top, maar hun tv-dienst is een drama. Tijd lang Ziggo er als tv-aanbieder naast gehad, maar slechts de NPO + een paar eigen zenders in HD voor bijna 19 euro in de maand vind ik ook wat gortig.

Aangezien 1 Gbps eigenlijk zwaar overkill is en Jonaz sinds enige tijd ook in Almere kan leveren zou ik Jonaz eventueel nog als optie kunnen overwegen, zeker aangezien zij gewoon no nonsense DVB-C bieden en dus IRDETO gebruiken.

Toch zie ik nog wel wat beren op de weg vwb Jonaz:

* Ik lees een hoog energieverbruik (rond de 10 watt) voor hun NT (annex router annex modem annex mediaconverter)

* Waarschijnlijk niet mogelijk om de SIP logingegevens van Jonaz te krijgen zodat je een eigen DECT IP apparaat (zoals een Fritz!box) kan gebruiken voor telefonie?

* GPON, dus in theorie een gedeelde verbinding en lagere snelheden als te veel mensen in Almere overstappen op Jonaz. Nou is de snelheid bij providers als Tweak natuurlijk ook gebonden aan de totale capaciteit van de backhaul tussen Citypop en het ISP netwerk, maar het voelt toch niet helemaal lekker dat de beperking bij Jonaz al in de PoP infra zit.

* Qua IPv6: Ik lees dat dit via een tunnel gaat, en dus niet native dualstack? Dat is wel jammer (en is dus geen extra voordeel voor Jonaz tov bv. Tweak, dat ook via een tunnel werkt).

Voor nu heb ik het gevoel dat de door mij genoemde nadelen nog niet opwegen tegen het voordeel van de mogelijkheid om een TVHeadend te draaien met fatsoenlijk aantal HD kanalen. TV kijken doen we nu via Youfone (via internet, maar wel met een boxje). Qua beeldkwaliteit totaal niet vergelijkbaar met een goed signaal zoals bij Jonaz of Ziggo, maar acceptabel. En TV kijken op andere PC's en 'gemist' doen we al via een NLZiet abbo'tje.

[ Voor 12% gewijzigd door eymey op 07-04-2018 22:27 ]

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
eymey schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 22:24:
* GPON, dus in theorie een gedeelde verbinding en lagere snelheden als te veel mensen in Almere overstappen op Jonaz. Nou is de snelheid bij providers als Tweak natuurlijk ook gebonden aan de totale capaciteit van de backhaul tussen Citypop en het ISP netwerk, maar het voelt toch niet helemaal lekker dat de beperking bij Jonaz al in de PoP infra zit.
Zelf zit ik nu ruim een jaar bij Jonaz en woon in Amersfoort. Dat is de tweede woonplaats na Leusden waar Jonaz is uitgerold. Het aantal klanten in Amersfoort is al redelijk op peil en ik moet zeggen dat de snelheid nog steeds boven de "contractuele" snelheid van de 500 Mbps ligt. Dat "gevoel" van Point to Multipoint is een valse, het blijkt dat Point to Point verbindingen zoals ik voor Jonaz bij XS4ALL had geen enkele garantie geven. Alle consumentenverbindingen op glasvezel zijn overboekt, of je nu PTMP (GPON) of PTP hebt. Sterker nog: bij XS4ALL had ik een "duur" abonnement van 500 Mbit en ik haalde in de praktijk meestal maar 250 Mbit bij drukte. Dat hebben ze opgelost door meer snelheid op het PoP in te kopen, maar daar betaal je dan ook voor. Jonaz levert een goedkoper abonnement, maar heeft als consequentie dat ze minder bandbreedte inkopen per groep aansluitingen, maar de techniek GPON heeft voldoende bandbreedte om consumenten 500 Mbps te leveren bij "gemiddelde" aansluitdichtheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Thanks voor je mening :)

Moet ook zeggen dat GPON de minste van m'n zorgen is. En inderdaad, op consumentennetwerken is er altijd wel ergens een punt waar overboeking kan zijn.

Stabiliteit van de CPE (het actieve kastje dat áltijd 10 watt schijnt te moeten gebruiken) en dat ik hier lees dat de service toch achteruit lijkt te gaan is eigenlijk m'n grootste zorg.

Iemand overigens ervaring met de stabiliteit van het IP anno nu? (hoe vaak het verandert). En of IPv6 nog steeds via een 6rd tunnel gaat of inmiddels native DS ?

[ Voor 10% gewijzigd door eymey op 11-04-2018 14:18 ]

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik heb trouwens nog altijd een op 5-10MB/sec gelimiteerde snelheid wanneer ik upload via (S)FTP(S). Hier heb ik geloof ik al eens eerder bericht in een van de Jonaz' topics. Uiteindelijk is daarvoor een monteur geweest, omdat de waarden niet goed zouden zijn, maar eenmaal gemeten bij mij thuis waren die goed. Enige wat er gedaan was, was een plastic kapje vervangen van een kabeltje, die was paars, moest groen zijn, of andersom, weet niet meer exact. That's it wat Jonaz gedaan heeft, verder natuurlijk geen verschil in FTP snelheden gezien. Ik ga er daarom eigenlijk vanuit dat Jonaz hiermee eigenlijk de netneutraliteit schendt, maar vroeg mij af, of er meer Jonaz klanten zijn die hier last van hebben, zodat we een hardere vuist kunnen slaan.
eymey schreef op woensdag 11 april 2018 @ 14:17:
Iemand overigens ervaring met de stabiliteit van het IP anno nu? (hoe vaak het verandert). En of IPv6 nog steeds via een 6rd tunnel gaat of inmiddels native DS ?
Ik heb zelf sinds ongeveer een maandje of zo IPv6 native draaien, dat werkt perfect. Al kan dat wellicht zijn omdat mijn router dat verder afhandeld. Wel kan ik gewoon via IPv6 internetten, zoals o.a. naar Tweakers als naar Google gaat via IPv6. Ik heb in elk geval in mijn AC68U router van Asus IPv6 op native staan en kreeg zowel een IPv6 adres als de clients in het netwerk.

[ Voor 29% gewijzigd door CH4OS op 11-04-2018 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Mja.... de vraag is natuurlijk altijd of Jonaz bepaalde poortnummers / protocollen actief beperkt, of dat er iets anders aan de hand is. Bij FTP of SFTP is er voldoende mogelijkheid om over andere poortnummers heen te werken, en de vraag is of ze echt aan bv. deep packet inspection doen om 'opzettelijk' bepaalde typen verkeer te throttlen. Lijkt me eigenlijk dat dit voor een dergelijk kleine partij ook meer kost dan het oplevert.

Dus mogelijk is er meer in het spel. Sommige protocollen zijn ook gewoon minder efficient als (of omdat) ze bv. over een single TCP sessie lopen. Ook kan een bepaalde QoS setting of queueing discipline op je router roet in het eten gooien (ken de asus routers verder niet). En zeker SFTP verbindingen vanuit Windows kunnen met de verkeerde client tergend traag zijn. Als je met andere protocollen of speedtests wel de volledige snelheid haalt, dan denk ik dat er geen opzet in het spel is iig.

Wat betreft IPv6: Ik vraag het vooral omdat het bij een "6rd deployment" bij veel routers ook 'native' lijkt, terwijl het onderwater toch via een tunnel via een 6in4 gateway loopt en je dus toch potentieel weer met tunnel MTU's e.d. te maken krijgt en afhankelijker bent van een goede path mtu discovery .6rd merk je meestal ook aan het feit dat als je ipv4 verandert, ook je ipv6 prefix verandert.

Dus was gewoon benieuwd of je nu echt een prefix assigned krijgt, evt gewoon via dhcpv6, in plaats van een prefix die vanuit je ipv4 adres en een bepaalde prefix length berekend wordt.

[ Voor 4% gewijzigd door eymey op 11-04-2018 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

@eymey Ik heb van dit begin af aan dat ik bij Jonaz zit, nu zo'n 2 jaar of zo? Poortnummers en protocollen worden er niet geblokkeerd, anders zou ik immers niet eens kunnen verbinden, maar dat lukt dus wel. Echter is de snelheid gelimiteerd op 5 a 10 MB/sec, afhankelijk van hoe snel de verbinding van 'de andere kant' is. Heeft de andere kant gigabit, kom ik niet boven de 10MB/sec uit en bij een 500 megabit verbinding kom ik niet verder dan 5MB/sec, terwijl anderen naar diezelfde servers wel hun volledige snelheid halen. Ik kan dan wel meerdere lijnen aanmaken, maar kun je alsnog maximaal 1 file per lijn en die zijn dan ook rond dezelfde snelheden geknepen.

Op mijn eigen router heb ik geen QoS draaien en mag hopen dat Jonaz dat ook niet doet. In mijn optiek valt dit ook binnen netneutraliteit (FTP-verkeer gaat immers trager dan ander verkeer), maar wil pas met zulke zaken slingeren naar Jonaz als ik niet de enige ben die er last van heeft, vandaar dat ik even naar ervaringen zoek.

Volgens mij krijg je echt een prefix assigned, hier zijn gewoon online testers voor, dus als je al op Jonaz zit, kun je het heel gauw zien hoe het in elkaar steekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Ik zit nog niet bij Jonaz. Ze leveren pas sinds kort in Almere.

Ik zit nu bij Tweak, op 1 Gbps voor 31 euro per maand. TV bij hen is (zoals hierboven gesteld) echter een drama en bij Jonaz lijkt de no nonsense TV via DVB-C erg aantrekkelijk, zeker vanwege de grote hoeveelheid HD kanalen die je dankzij de IRDeto codering ook evt legaal intern via TVHeadend kan ontsluiten en opnemen.

Ik ben dus voor- en nadelen aan het afwegen. Als mijn nadeel van 500 Mbit/s minder voor iets meer geld kan wegvallen tegen nogmeer voordelen naast de no nonsense TV, dan zou dat helpen :). Een IPv6 prefix heb ik nu bij Tweak ook al, maar dus nog steeds wel via een tunnel/translation mechanisme. Wat dus extra rekenkracht kost voor de router en, zeker icm. mijn Fritz!box die te veel icmpv6 blokkeert, ook PMTUd problemen.

Wat betreft je FTP: Als ik al bij Jonaz zat zou ik het graag voor je hebben getest.

Je toespelingen richting netneutraliteit zouden overigens sowieso alleen geldig zijn als Jonaz dus echt actief en opzettelijk FTP verkeer zou throttlen / knijpen (heb het overigens nergens over blokkeren, maar evt. knijpen zou op poortnummer kunnen, vandaan). Maar nogmaals, het lijkt me echt sterk dat ze dat zouden doen. Overigens doet bijna iedere router wel in een of andere vorm, zelfs als er niet expliciet een optie voor is, aan QoS of traffic shaping, met name om ook ruimte te reserveren voor 'interactieve' verbindingen. Zeker aangezien je specifiek last hebt van de upload richting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
V.w.b. het "manipuleren" van het verkeer doet Jonaz wel degelijk iets.
Voor mijn werk moet ik soms meerdere IP phones (VOIP) aansluiten naar dezelfde WAN gateway en dat wordt geblokkeerd door Jonaz. Zodra er met een bepaald protocol (en dat is geen SIP) naar hetzelfde IP adres wordt verbonden met meerdere MAC adressen (meerdere IP phones dus) dan blokkeert Jonaz dat. Ze gaan om-en-om out of service om daarna weer te pogen in service te gaan. Met FTP heb ik echter (nog) niet gemerkt dat ze hier iets doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Voor de goede orde: je IP Phones bevinden zich in je LAN (achter de router van Jonaz) en de WAN gateway ergens extern? Of hoe verbind je dat?

Dit klinkt meer als een bug in een (naar wat ik ervan lees) toch al niet zo fantastische mee geleverde router van Jonaz, of een configuratieprobleem van je phones.

Of je IP phones gaan uit van een bepaalde (vrij statische?) source of destination poortnummer dat dus al bezet is zodra er 1 apparaat is aangemeld.

[ Voor 26% gewijzigd door eymey op 13-04-2018 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
eymey schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 09:39:
Voor de goede orde: je IP Phones bevinden zich in je LAN (achter de router van Jonaz) en de WAN gateway ergens extern? Of hoe verbind je dat?

Dit klinkt meer als een bug in een (naar wat ik ervan lees) toch al niet zo fantastische mee geleverde router van Jonaz, of een configuratieprobleem van je phones.

Of je IP phones gaan uit van een bepaalde (vrij statische?) source of destination poortnummer dat dus al bezet is zodra er 1 apparaat is aangemeld.
Ik mag wel 2 IP phones naar ieder een eigen WAN gateway verbinden, dan blijven ze in dienst. Het heeft dus te maken dat 2 MAC adressen naar dezelfde WAN gateway gaan. De IP phones bevinden zich uiteraard in mijn LAN. In mijn L2 switches heb ik de config nagekeken, maar wordt niets geblokkeerd m.b.t. MAC adressen naar hetzelfde IP adres. Er wordt gebruik gemaakt van verschillende poorten. Dus of het modem van Jonaz dropt de verbindingen of ze doen het op hun WAN netwerk apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Maar wie bedoel je nu met "hun"? En leg je nou dus vanuit je LAN verbinding naar een host op het internet? Dan tellen MAC adressen sowieso niet mee. Die worden 'onzichtbaar' omdat je van je eigen LAN naar internet gaat. De remote host ziet uiteindelijk alleen jouw publieke IP adres en een bepaald poortnummer aan de client kant.

Ik houd het er dus nog steeds op dat er een configuratieprobleem is tussen jouw telefoons en de gateway waarmee deze verbinding maken. Dat je naar een verschillende (wat jij noemt) 'WAN Gateway" wel verbinding krijgt versterkt dat vermoeden.

VOIP toepassingen achter NAPT, of dit nou via SIP gaat of een ander protocol, hebben sowieso vaak wat extra aandacht nodig qua configuratie van client- en serverpoorten en evt. port forwards.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
eymey schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 09:32:
Maar wie bedoel je nu met "hun"? En leg je nou dus vanuit je LAN verbinding naar een host op het internet? Dan tellen MAC adressen sowieso niet mee. Die worden 'onzichtbaar' omdat je van je eigen LAN naar internet gaat. De remote host ziet uiteindelijk alleen jouw publieke IP adres en een bepaald poortnummer aan de client kant.

Ik houd het er dus nog steeds op dat er een configuratieprobleem is tussen jouw telefoons en de gateway waarmee deze verbinding maken. Dat je naar een verschillende (wat jij noemt) 'WAN Gateway" wel verbinding krijgt versterkt dat vermoeden.

VOIP toepassingen achter NAPT, of dit nou via SIP gaat of een ander protocol, hebben sowieso vaak wat extra aandacht nodig qua configuratie van client- en serverpoorten en evt. port forwards.
WAN gateway bedoel ik mee "het publieke IP adres" voor de IP toestellen.
Met "hun" bedoel ik Jonaz. Maar je hebt zeker een punt, het zal stuklopen op de TCP poorten waarop de IP phones verbinden. Met hetzelfde WAN IP adres en hetzelfde TCP poortnummer, dat gaat stuk inderdaad. Zeker als ik mijn LAN via NAT vanaf 1 publiek IP adres heb aangesloten vanaf de Jonaz kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiberSam
CH4OS schreef op woensdag 11 april 2018 @ 15:06:
@eymey I[...] Echter is de snelheid gelimiteerd op 5 a 10 MB/sec, afhankelijk van hoe snel de verbinding van 'de andere kant' is. Heeft de andere kant gigabit, kom ik niet boven de 10MB/sec uit en bij een 500 megabit verbinding kom ik niet verder dan 5MB/sec, terwijl anderen naar diezelfde servers wel hun volledige snelheid halen. Ik kan dan wel meerdere lijnen aanmaken, maar kun je alsnog maximaal 1 file per lijn en die zijn dan ook rond dezelfde snelheden geknepen.

Op mijn eigen router heb ik geen QoS draaien en mag hopen dat Jonaz dat ook niet doet. In mijn optiek valt dit ook binnen netneutraliteit (FTP-verkeer gaat immers trager dan ander verkeer), maar wil pas met zulke zaken slingeren naar Jonaz als ik niet de enige ben die er last van heeft, vandaar dat ik even naar ervaringen zoek.
Naar hun eigen zeggen throttlen ze helemaal niets. En ik heb er ook nooit iets van gemerkt. Daarbij zou ik ook niet weten welk belang ze er bij hebben om een (tegenwoordig) wat obscuur protocol als FTP wél te throttlen, en HTTP niet. Hoe dan ook, ik heb het net even getest. Ik kom op max 280 Mbps FTP upload, en max 460 Mpbs FTP download. Probleem is het vinden van een goede testserver buiten de deur. Voor de download heb ik ftp://speedtest.tele2.net/ gebruikt. Ter referentie: mijn HTTP test komt uit op 910 Mbps download (ik zit nooit onder de 880), en dat is nota bene met een modem in bridge, router en switch ertussen. Ik weet dus ook bijna zeker dat een lagere FTP snelheid niet aan Jonaz te wijten is, maar aan de gebruikte server. De distance zal hier ook nog wel een rol spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

FiberSam schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 21:40:
Naar hun eigen zeggen throttlen ze helemaal niets. En ik heb er ook nooit iets van gemerkt. Daarbij zou ik ook niet weten welk belang ze er bij hebben om een (tegenwoordig) wat obscuur protocol als FTP wél te throttlen, en HTTP niet. Hoe dan ook, ik heb het net even getest. Ik kom op max 280 Mbps FTP upload, en max 460 Mpbs FTP download. Probleem is het vinden van een goede testserver buiten de deur. Voor de download heb ik ftp://speedtest.tele2.net/ gebruikt. Ter referentie: mijn HTTP test komt uit op 910 Mbps download (ik zit nooit onder de 880), en dat is nota bene met een modem in bridge, router en switch ertussen. Ik weet dus ook bijna zeker dat een lagere FTP snelheid niet aan Jonaz te wijten is, maar aan de gebruikte server. De distance zal hier ook nog wel een rol spelen.
Een maat van mij heeft een 500/500 lijn, mag toch wel hopen dat de snelheid dan hoger dan 5MB/sec moet zijn, als een ander (naar diezelfde server) wel 50MB/sec haalt. Ook een andere machine, een dedicated server gehost in Rotterdam, op een gigabit lijn en ik kwam niet verder dan 10MB/sec, terwijl die ander daar ook gewoon 50MB/sec haalt. Die ander heeft dan uiteraard 500/500, bij een andere ISP. ;)

Ik heb ook even de test van de pagina die jij gaf gedaan. In het begin een burst (al kwam die ook niet hoger dan 25MB/sec), maar binnen de halve minuut kakt de snelheid in naar < 5MB/sec.

Mijn netwerk ziet er dan als volgt uit, gezien vanuit Jonaz: ZTE modem van Jonaz -> AC68U router -> Netgear gigabit switch -> Mijn PC. Mijn virtuele servers halen dezelfde snelheden, maar zitten iets anders op het netwerk: ZTE modem van Jonaz -> AC86u router -> [VMWare ESXi host -> VM].

De Netgear gigabyte switch haalt de snelheden makkelijk. Download ik via usenet of via Steam, haal ik geregeld 100MB/sec zelfs. ;) Net ook even een speedtest gedaan, het zal hier wellicht wat drukker zijn momenteel, aangezien de snelheid wat lager is als wat ik normaal heb, maar nog altijd ruim boven de 500/500:
Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/7247477910.png
Dit is wel naar de Jonaz speedtest-server. Naar andere servers val ik - logischerwijs? - iets lager uit.

[ Voor 28% gewijzigd door CH4OS op 21-04-2018 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeineMutti
  • Laatst online: 22-08 10:47
@CH4OS Ik sync grote bestanden met meerdere backup locaties. Jonaz naar jonaz, t-mobile en xs4all verbindingen en ervaar geen limitaties in de ftp upload. Ontvangende servers gebruiken windows server 2016 als os en filezilla server. Upload kant is een programma dat gebruik maakt van de C# .net library. Mijn harde schijven lijken eerder een limitatie te zijn dan de bandbreedte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinwalter
Tja, ik haal ook maar maximaal 10 mb met een S2S VPN verbinding. Als ik naar een direct extern IP ga dan haal ik wel de juiste snelheden. CPU bij beide routers (PFSense) is nog niet eens 10%. Daar ligt het dus niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vhond
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Ben benieuwd wat Jonaz gaat doen op het moment dat ZTE echt in zwaar weer terechtkomt:

nieuws: ZTE: Amerikaanse sancties bedreigen voortbestaan bedrijf

Er zijn niet echt modem alternatieven voor Glasvezel naar DVB-C tv en internet via ethernet...
Pagina: 1 ... 5 ... 23 Laatste