Omdat ik Ziggo redelijk zat werd (uitval door onderhoud op het netwerk, storingen, prijsverhogingen en het langzaam dichtrekkende net om naar verplichte set-top boxen te gaan) keek ik al een tijdje om me heen naar andere oplossingen.
Ik heb de mazzel dat ik in Jonaz verzorgingsgebied zit; dus met 500Mb glasvezel + tv voor €45 p/m was de keuze snel gemaakt.
Jonaz levert tv vanaf de modem via dvb-c. De gebruikte encryptie is irdeto.
Volgens Jonaz zou je met een Ziggo goedgekeurde ontvanger beeld moeten krijgen.
Ik moest mijn infra behoorlijk aanpassen; mijn coax komt nog (dat vond men vroeger SCHIT-TE-REND) op de voorgevel binnen; mijn glas gewoon keurig in de meterkast. Vanuit de meterkast komt dus geen coax; maar het hele huis is vanuit daar wel bedraad met utp.
Een mooie kans dus om e.e.a. eens grondig aan te pakken. Een goeie tvheadend in de meterkast zou in principe het hele huis van beeld moeten kunnen voorzien.
Ik heb als basis een Asus Tinkerboard gepakt; en via een powered usb hub een smargo en 3 xbox one tuners aangesloten.
Voor deze laatste zijn in kernel 4.16 de drivers en firmware bijgesloten.
Als basis heb ik de armbian versie van ubuntu 16 gepakt; het kernel heb ik zelf gecompileerd.
Met casema/ziggo was ik altijd gewend om een newcamd verbinding op te zetten; dat werkt niet met Jonaz.
Gelukkig hebben tvheadend en oscam ondersteuning voor de dvb-api; en dat werkt prima! En sterker nog; ik denk dat de ondersteuning die ik bij ziggo miste (het openzetten van nieuwe providers op een kaart) via de dvb api ook prima zou werken.
Configs:
oscam.user:
oscam.conf:
oscam.server
In de tvheadend maak je een CA aan met de volgende config parameters:
Ik had het kaartje al geactiveerd in een oude Ziggo humax decoder (dat duurde ruim een half uur) dus ik weet niet of de dvb-api de activatie puls ook zou oppikken.
Met deze config had ik direct beeld.
Ik heb de mazzel dat ik in Jonaz verzorgingsgebied zit; dus met 500Mb glasvezel + tv voor €45 p/m was de keuze snel gemaakt.
Jonaz levert tv vanaf de modem via dvb-c. De gebruikte encryptie is irdeto.
Volgens Jonaz zou je met een Ziggo goedgekeurde ontvanger beeld moeten krijgen.
Ik moest mijn infra behoorlijk aanpassen; mijn coax komt nog (dat vond men vroeger SCHIT-TE-REND) op de voorgevel binnen; mijn glas gewoon keurig in de meterkast. Vanuit de meterkast komt dus geen coax; maar het hele huis is vanuit daar wel bedraad met utp.
Een mooie kans dus om e.e.a. eens grondig aan te pakken. Een goeie tvheadend in de meterkast zou in principe het hele huis van beeld moeten kunnen voorzien.
Ik heb als basis een Asus Tinkerboard gepakt; en via een powered usb hub een smargo en 3 xbox one tuners aangesloten.
Voor deze laatste zijn in kernel 4.16 de drivers en firmware bijgesloten.
Als basis heb ik de armbian versie van ubuntu 16 gepakt; het kernel heb ik zelf gecompileerd.
Met casema/ziggo was ik altijd gewend om een newcamd verbinding op te zetten; dat werkt niet met Jonaz.
Gelukkig hebben tvheadend en oscam ondersteuning voor de dvb-api; en dat werkt prima! En sterker nog; ik denk dat de ondersteuning die ik bij ziggo miste (het openzetten van nieuwe providers op een kaart) via de dvb api ook prima zou werken.
Configs:
oscam.user:
code:
1
2
3
4
| [account] user = tvheadend group = 1 au = jonaz |
oscam.conf:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
| [global] logfile = /dev/tty nice = -10 preferlocalcards = 1 [cache] [dvbapi] enabled = 1 au = 1 pmt_mode = 4 listen_port = 9090 user = tvheadend boxtype = pc [monitor] port = 988 nocrypt = 127.0.0.1 monlevel = 4 [webif] httpport = 8888 httprefresh = 5 httpallowed = 127.0.0.1,192.168.0.0-192.168.255.255 |
oscam.server
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| [reader] label = jonaz protocol = smargo device = /dev/ttyUSB0 caid = 0610 boxkey = 1122334455667788 rsakey = 3C8633----------8<----------6C76A detect = cd mhz = 600 cardmhz = 600 ident = 0610:000000 group = 1 emmcache = 1,3,2,0 |
In de tvheadend maak je een CA aan met de volgende config parameters:
code:
1
2
3
4
| Client name: tvheadend Mode: OSCam net protocol (rev >= 10389) Camd.socket filename / IP Address (TCP mode): 127.0.0.1 Listen / Connect port: 9090 |
Ik had het kaartje al geactiveerd in een oude Ziggo humax decoder (dat duurde ruim een half uur) dus ik weet niet of de dvb-api de activatie puls ook zou oppikken.
Met deze config had ik direct beeld.
[ Voor 4% gewijzigd door walinsky op 07-04-2018 19:40 ]