Ik had 6 jaar geleden de HD zenders in 16Mbit voordat KPN er aan kwam klooien. Ik ben niet onder de indruk dat zij nu al bijna 13Mbit kunnen aanbieden, sorry.
Nouja, in ieder geval hebben ze blijkbaar ondertussen wel door dat je glasvezel klanten niet dezelfde kwaliteit moet aanbieden als ADSL klanten. Dat wilde ze destijds absoluut niet want iedereen moest en zou hetzelfde beeld krijgen want dat was "simpeler".
Ben blij dat ik al >20 jaar geleden, tijdens de bouw van ons huis, overal UTP CAT5E heb laten aanleggen.
Hoeveel van de buren in jouw wijk hebben dat toen ook gedaan? Ik gok niet zo veel. Dus die hebben wel overal coax liggen en geen utp.
Vandaar dat een van de meest gehoorde vraag bij glasvezel is "waarom kan ik mijn huidige tv's/kastjes niet meer gebruiken en moet ik overal nieuwe kastjes en ook nog eens nieuwe kabels aanleggen".
Dat zij dit nu anders willen doen vind ik aan de ene kant wel slim, maar omdat ze zich aan de andere kant juist lijken te richten op de snelheidsmaniakken is dat wel apart. Dat zijn meestal toch de mensen die wat meer technisch onderlegd zijn en dus wel overal utp hebben liggen.
Alleen overal UTP is trouwens niet genoeg, je kan IPTV en je gewone netwerk niet mixen. In ieder geval niet bij de aanbieders waar ik het van weet. Je moet dus nog steeds aparte kabels/switches hebben of een iets meer dan simpele switch zodat je VLANs kan aanleggen.