Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Borkdude schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 12:16:
Hopelijk was dit een onaangekondigde geplande werkzaamheid waarbij ze het euvel van de onderbrekingen hebben verholpen O-)
Ja idd, het vreemde is wel dat het voorval precies voorviel rond de tijd dat de latency omhoog sprong gisterochtend.
Dus wie weet O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borkdude
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-09 11:00
Helaas, nog steeds de beruchte hiccups.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinwalter
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:07
heb ik sinds vandaag ook weer. Tijdens teams meetings vaak even 3-4 seconden een disconnect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Laatst online: 14-09 05:02
Gekke is dat ik met thuiswerken de hikups niet echt merk. Maar bij een simpel online spelletje wel.
Vanochtend/ vannacht ook internet eruit en net zoals de andere rond 8 uur weer online
00:56 offline, 00:59 online
03:35 offline, 03:36 online,
06:12 offline 07:59 weer online. Dus lijkt erop dat er kort daarvoor ook al een hik-ups waren.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Was na de storing van afgelopen week ook de verbinding verder redelijk stabiel, is het vandaag wel weer bingo, geloof ik. :( Maakt het thuiswerken voor mij wel irritant.

[ Voor 15% gewijzigd door CH4OS op 19-01-2024 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Wat is de reden dat jullie blijven bij Jonaz, is het zo goedkoop? Er lijkt niet echt iets gedaan te worden aan dit probleem, althans dat is mijn gevoel van een afstandje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

stormfly schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 14:34:
Wat is de reden dat jullie blijven bij Jonaz, is het zo goedkoop? Er lijkt niet echt iets gedaan te worden aan dit probleem, althans dat is mijn gevoel van een afstandje.
Voor mij is het vooral vanwege de prijs inderdaad, bij een andere provider krijg ik geen gigabit voor 4 tientjes in de maand. :) Dat dit soort dingen er dan bij komen begrijp ik heel goed, maar bij een KPN of zelfs een Odido kom ik niet goedkoper uit voor het totaal plaatje.

Je kan bij Odido geloof ik wel lager uitkomen voor het internet, maar dan heb je ook een mobiel telefoon abonnement nodig. Totaal zit je dan wel hoger, terwijl ik nu (in totaal voor mobiele telefoon + internet voor 52 euro in totaal klaar ben. :)

En ik ben er al redelijk lang klant en zie zo gauw, los van de hick-ups althans, geen reden om over te stappen op een ander die bovendien ook nog eens duurder is. :) Ik heb er voornamelijk last van op dagen dat ik thuiswerk, wanneer ik niet thuiswerk, heb ik ook veel minder hinder van de onderbrekingen in de verbinding.

[ Voor 17% gewijzigd door CH4OS op 19-01-2024 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borkdude
Zojuist telefoon gehad. Volgende week krijg ik een e-mail of zo hoe ze gaan uitleggen hoe ik de modem zelf uit de bridge-stand kan halen, aangezien ze denken dat de haperingen te maken hebben met bridge-stand.

Zijn er hier mensen die de modem niet in bridge hebben staan en toch haperingen ervaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Borkdude schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 14:46:
Zojuist telefoon gehad. Volgende week krijg ik een e-mail of zo hoe ze gaan uitleggen hoe ik de modem zelf uit de bridge-stand kan halen, aangezien ze denken dat de haperingen te maken hebben met bridge-stand.

Zijn er hier mensen die de modem niet in bridge hebben staan en toch haperingen ervaren?
Dat zou wel gek zijn, ik ben sinds 2015 of zo klant bij Jonaz en heb van begin af aan de ZTE modemrouter in bridge modus staan, nooit problemen gehad, tot vorig jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borkdude
Dat is ook wat ik de mevrouw aan de telefoon heb gezegd, ik ben sinds 2016 klant, altijd in bridge modus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

De klantenservice medewerkers heb ik dan weer weinig vertrouwen in bij Jonaz, die kunnen niet eens terugbelverzoeken overbrengen. ;) Of zorgen dat klanten daadwerkelijk teruggebeld worden nadat zij daarvoor de belofte doen. ;) Meer dan het niveau "slimmere" telefoniste schat ik ze daardoor niet in.

EDIT: @15:10 wederom een hickup :)

[ Voor 43% gewijzigd door CH4OS op 19-01-2024 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Nu online
CH4OS schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 14:39:
[...]
Voor mij is het vooral vanwege de prijs inderdaad, bij een andere provider krijg ik geen gigabit voor 4 tientjes in de maand. :) Dat dit soort dingen er dan bij komen begrijp ik heel goed, maar bij een KPN of zelfs een Odido kom ik niet goedkoper uit voor het totaal plaatje.

Je kan bij Odido geloof ik wel lager uitkomen voor het internet, maar dan heb je ook een mobiel telefoon abonnement nodig. Totaal zit je dan wel hoger, terwijl ik nu (in totaal voor mobiele telefoon + internet voor 52 euro in totaal klaar ben. :)

En ik ben er al redelijk lang klant en zie zo gauw, los van de hick-ups althans, geen reden om over te stappen op een ander die bovendien ook nog eens duurder is. :) Ik heb er voornamelijk last van op dagen dat ik thuiswerk, wanneer ik niet thuiswerk, heb ik ook veel minder hinder van de onderbrekingen in de verbinding.
Helder, geld is voor mij ook een belangrijk criteria voor een provider keuze. Ben zelf weer een jaartje naar Ziggo 1000/100 + TV + Disney+ voor 39euro.

Ik zou zelf niet kunnen leven met een internet wat glitches heeft, om en nabij de 15 euro per maand kan er acceptatie onstaan. Boven dat bedrag niet 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Ik zie voornamelijk 's nachts regelmatig onderbrekingen. De ping is wel weer "slecht" sinds 16 januari maar met thuiswerken nergens last van, geen hiccups.

De onderbrekingen 's nachts komen wel enigszins overeen met het onderhoud wat ik terug kan vinden op de website van Freedom.

Ze zijn dus waarschijnlijk van alles aan het proberen en vervangen.

Wil wel van m'n KPN simonly af dus er is een kans dat ik naar Odido overstap icm simonly abonnement, maar geen idee in hoeverre dat stabiel(er) is dan Jonaz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FFvB
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14-09 12:40
Hej Arcticwolf, waarom zo duur simonly abo?
Zit bij 50+mobiel en dat is netwerk Vodafone, maar veel voordeliger en veel data!!
Tip! 😜 en nee, je hoeft geen 50+ te zijn 🫣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borkdude
Zojuist heeft Jonaz (op hun eigen aanraden) mijn modem van bridge af gezet. Mijn Airport Extreme wifi router draait nu in "double NAT" modus. Op zich werkt alles hier prima. Nu even afwachten of dit de oplossing is voor de uitval... Lijkt me sterk aangezien ik al sinds 2016 in bridge draai, maar we zullen zien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakkertje19
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12:50
Het probleem begint nu echt wel irritant te worden. Geen idee wat ze aan het veranderen zijn, maar vandaag ipv 1/2 hickup per dag bijna elk half uur wel een drop. Als dit nog veel langer doorgaat, ga ik dan toch maar overstappen, wat jammer zou zijn na 8 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borkdude
Na overgang op niet-bridge nog geen hiccups gehad, so far so good... Ik zal morgen opnieuw posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakkertje19
Beste ...,

De afgelopen weken zijn onze engineers druk bezig geweest om de oorzaak te achterhalen van de ondervonden haperingen. We kunnen mededelen dat we een oplossing hebben gevonden.

Er zijn verschillende manieren waarop het ZTE glasvezelmodem van Jonaz gebruikt kan worden in combinatie met een eigen router. Een van die mogelijkheden is het plaatsen van het ZTE-glasvezelmodem in bridge mode, en hier jouw eigen router op aansluiten. Uit het onderzoek blijkt dat een dergelijke configuratie van het ZTE glasvezelmodem in bridge mode kan leiden tot haperingen. Een oplossing hiervan is het glasvezelmodem terug te laten zetten naar routed mode, en de eigen router in DMZ te plaatsen, of te werken met port-forwarding.

Als je gebruik wilt maken van deze oplossing, dan zetten wij de configuratie graag voor je terug van bridge mode naar routed mode. Stuur hiervoor jouw verzoek per e-mail naar info@jonaz.nl met daarin de dag van gewenste omzetting. Wij streven er dan naar om dit op de gewenste werkdag uit te voeren.

Tevens hebben we een technische handreiking op onze website geplaatst. Deze vind je op www.jonaz.nl/router Hier wordt beschreven hoe je de overige aanpassingen (DMZ / port forwarding), op het ZTE glasvezelmodem en jouw router, het beste kunt uitvoeren.

Mocht je er niet uitkomen dan staan wij uiteraard gereed om je hierbij te assisteren. Hiervoor kun je gerust contact met ons opnemen.

Tot slot willen we onze oprechte dank uitspreken voor je voortdurende geduld en steun. Jouw vertrouwen in ons wordt ontzettend gewaardeerd.

Ik hoop u hiermee voor dit moment voldoende te hebben geïnformeerd. Mocht u aanvullende vragen hebben, stuur ons dan gerust een bericht via e-mail of WhatsApp.

Met vriendelijke groet,

Jonaz Klantenservice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakkertje19
Bakkertje19 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 15:23:
Beste ...,

De afgelopen weken zijn onze engineers druk bezig geweest om de oorzaak te achterhalen van de ondervonden haperingen. We kunnen mededelen dat we een oplossing hebben gevonden.

Er zijn verschillende manieren waarop het ZTE glasvezelmodem van Jonaz gebruikt kan worden in combinatie met een eigen router. Een van die mogelijkheden is het plaatsen van het ZTE-glasvezelmodem in bridge mode, en hier jouw eigen router op aansluiten. Uit het onderzoek blijkt dat een dergelijke configuratie van het ZTE glasvezelmodem in bridge mode kan leiden tot haperingen. Een oplossing hiervan is het glasvezelmodem terug te laten zetten naar routed mode, en de eigen router in DMZ te plaatsen, of te werken met port-forwarding.

Als je gebruik wilt maken van deze oplossing, dan zetten wij de configuratie graag voor je terug van bridge mode naar routed mode. Stuur hiervoor jouw verzoek per e-mail naar info@jonaz.nl met daarin de dag van gewenste omzetting. Wij streven er dan naar om dit op de gewenste werkdag uit te voeren.

Tevens hebben we een technische handreiking op onze website geplaatst. Deze vind je op www.jonaz.nl/router Hier wordt beschreven hoe je de overige aanpassingen (DMZ / port forwarding), op het ZTE glasvezelmodem en jouw router, het beste kunt uitvoeren.

Mocht je er niet uitkomen dan staan wij uiteraard gereed om je hierbij te assisteren. Hiervoor kun je gerust contact met ons opnemen.

Tot slot willen we onze oprechte dank uitspreken voor je voortdurende geduld en steun. Jouw vertrouwen in ons wordt ontzettend gewaardeerd.

Ik hoop u hiermee voor dit moment voldoende te hebben geïnformeerd. Mocht u aanvullende vragen hebben, stuur ons dan gerust een bericht via e-mail of WhatsApp.

Met vriendelijke groet,

Jonaz Klantenservice
Interresant hieraan is dat ik niet in Bridge mode werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hipster
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 12:40
Ik heb besloten Jonaz te verlaten, terug naar Ziggo, een goedkoop Internet Lite abo. 100/25 blijkt verrassend goed te werken voor mijn huis/tuin en keuken bezigheden inclusief thuiswerken (getest door mijn Jonaz lijn op 100/25 af te knijpen in de router).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zaadstra
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-09 22:24

zaadstra

Überprutser

Beste ...,

Er zijn verschillende manieren waarop het ZTE glasvezelmodem van Jonaz gebruikt kan worden in combinatie met een eigen router. blablabla

Met vriendelijke groet,

Jonaz Klantenservice
Dat zou toch wel enorm droevig zijn zeg. Laten ze een firmwareupdate regelen of een ZTE box leveren die dit probleem niet heeft. Of een ander merk dat een iets minder sterke China band heeft.

In de begintijd heb ik een periode getest met nog de standaard router mode en een hele berg portforwards, dat is niet te doen. Het is ook nog eens een enorme crap interface.
Of het performance kost weet ik niet, want destijds had ik zelf een oudere router die maar max. 400 Mbit liep.

Bovendien bedenk ik me net dat die ZTE box hier al jaren hangt en dit probleem in het begin niet speelde.

Ik kijk uit naar de bevindingen van @Borkdude .

[ Voor 4% gewijzigd door zaadstra op 24-01-2024 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinwalter
Hier zelfde mail gehad. We gaan het maar proberen. Gelukkig heb je nog de functie DMZ host. Dus die verwijs ik dan lekker naar mijn eigen router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Nu online
Beste ...,

Met vriendelijke groet,

Jonaz Klantenservice
Dit is geen oplossing maar een workarround, ze missen nu mogelijk het schaalvoordeel in FTE's/Geld om hier goed op door te pakken.

Kan je bij Jonaz direct met een fiber in je eigen apparatuur verbinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
stormfly schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 21:23:
[...]

Dit is geen oplossing maar een workarround, ze missen nu mogelijk het schaalvoordeel in FTE's/Geld om hier goed op door te pakken.

Kan je bij Jonaz direct met een fiber in je eigen apparatuur verbinden?
ja als het goed is wel.

https://www.jonaz.nl/vrije-modemkeuze/

edit:
Enige wat ik kan zeggen dat is ik in routed mode inderdaad geen problemen ondervind, echter de beschreven methode in de mail mag gewoon niet de oplossing zijn.
Daarnaast is het netwerk gewoon relatief onstabiel de laatste maanden qua ping en routing en kunnen ze het probleem (naar mijn mening) gewoon niet vinden.

Heb even de grafiek van de laatste dagen erbij gepakt:
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/bOpwulEl.png

10 ICMP per 60s.

Waarom de ping nu op gem. 5ms zit is mij echt een raadsel (en geen goed teken).

[ Voor 40% gewijzigd door ArcticWolf op 24-01-2024 21:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The-Source
Hier ook dezelfde mail ontvangen en beantwoord dat routed met dmz niet hetzelfde als bridged is. Ik verwacht dan ook een andere oplossing.
Ze zeggen zelf, het is dan wel in andere woorden, dat het aan het modem ligt en dat daar een firmware update nodig is.
Heb aangegeven dat ik ook SFP mogelijkheid heb maar naast fs.com geen andere plek een geschikte sfp heb gevonden. Even afwachten wat daarop als reactie komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borkdude
Kan iemand mij uitleggen wat de DMZ-optie precies inhoudt? In draai nu in double NAT, werkt op zich prima en lijkt snel genoeg (poorten openstellen naar internet hoeft bij mij thuis niet, Tailscale kan ik daarvoor ook wel gebruiken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Borkdude schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 10:02:
Kan iemand mij uitleggen wat de DMZ-optie precies inhoudt? In draai nu in double NAT, werkt op zich prima en lijkt snel genoeg (poorten openstellen naar internet hoeft bij mij thuis niet, Tailscale kan ik daarvoor ook wel gebruiken).
DMZ staat voor de-militarized zone. Krijg je een leeg "gebied" waar alles 1:1 qua verkeer over en weer gaat tussen het modem en de eigen router die er achter zit. Ik blijf het echter een wat aparte "oplossing" vinden. Het is meer een workaround voor het daadwerkelijke probleem imo.

[ Voor 5% gewijzigd door CH4OS op 26-01-2024 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borkdude
Tot zover geen storingen meer (in double NAT). Ik blijf dit gebruiken tenzij ik een duidelijk voordeel haal met DMZ, maar zolang het werkt ben ik nu blij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Borkdude schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 11:24:
Tot zover geen storingen meer (in double NAT). Ik blijf dit gebruiken tenzij ik een duidelijk voordeel haal met DMZ, maar zolang het werkt ben ik nu blij.
Met DMZ heb je het voordeel dat je van dubbel NAT af bent. Vergelijk het met het gebied tussen 2 landsgrenzen in (soort no man's land dus), bij Korea zie je dat bijvoorbeeld tussen Noord en Zuid. ;)

[ Voor 16% gewijzigd door CH4OS op 26-01-2024 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borkdude
Op zich heb ik met dubbel NAT geen probleem, ik gebruik namelijk Tailscale als ik apparaten van buitenaf wil benaderen. Ik weet niet of er ook een latency/performance-verschil is met double NAT maar ik merk er niets van (denk ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiz-oz
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 04-09 15:30
Mijn ZTE is een tijdje geleden ook omgezet naar routed mode. Sinds die tijd nog sporadisch last gehad van onderbrekingen.

Mijn firewall staat nu in de dmz, en hoewel het dubbel genat wordt merk ik daar qua snelheid eigenlijk helemaal niets van.

Hopelijk vinden ze waarom bridged niet goed werkt en kan mijn ZTE weer in bridge mode draaien, maar goed er wordt dus duidelijk wel aan gewerkt aan een definitieve oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiberSam
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 05-09 10:07
Borkdude schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 10:02:
Met double NAT moet je 2x port forwards instellen. 1x op je modem, en 1x op je router (die eerder in bridge stond). Met DMZ hoeft je dat niet, omdat het modem dan (in ons geval) alle poorten openzet tussen WAN en LAN (dus richting de router). Vervolgens heb je je reguliere firewall op je router waar je port fowarding kan doen.

Het nadeel van DMZ t.o.v. bridge is dat je router geen extern WAN ip adres krijgt. Je modem doet feitelijk aan een heel beperkte vorm van routing, waarbij het externe IP adres van de modem (via de DHCP van je modem) wordt omgezet naar zoiets als 192.168.10.1 voor je router aan de router WAN zijde. Bij een modem in bridge wordt deze stap overgeslagen, zodat je DHCP van de router zelf een extern IP adres krijgt toegewezen. DMZ zorgt dus voor een klein beetje extra overhead. En je router ziet geen extern IP adres meer (als je dat voor specifieke gevallen nodig hebt zoals ik). Dat moet je dan via weer via DDNS ophalen. Is allemaal nogal specialistisch. Voor de meeste users maakt het allemaal weinig uit. Maar ja, als je je modem al in bridge had staan, was je waarschijnlijk al een specialistische user :)
wiz-oz schreef op zondag 28 januari 2024 @ 14:52:
Mijn ZTE is een tijdje geleden ook omgezet naar routed mode. Sinds die tijd nog sporadisch last gehad van onderbrekingen.

Mijn firewall staat nu in de dmz, en hoewel het dubbel genat wordt merk ik daar qua snelheid eigenlijk helemaal niets van.

Hopelijk vinden ze waarom bridged niet goed werkt en kan mijn ZTE weer in bridge mode draaien, maar goed er wordt dus duidelijk wel aan gewerkt aan een definitieve oplossing.
Ik zou je van die definitieve oplossing maar niet teveel voorstellen. Jonaz is hier al lang mee bezig. Als de DMZ variant idd voor een oplossing zorgt, denk ik dat ze er een punt achter zetten. Double NAT is niet ideaal. Bij gaming kan je er last van krijgen. Als je dan toch aan het tweaken bent, zou ik voor DMZ gaan.

Een echte oplossing is om het modem eruit te gooien (vrije modem keuze). Jonaz trekt er dan begrijpelijkerwijs zijn handen vanaf. Dan zijn er 2 oplossingen:Let op: ik heb beide varianten NIET getest!

Voordeel hiervan is dus geen DMZ, geen double NAT en zo'n 7-8w minder stroomverbruik (uitgaande van de meest zuinige variant). Troughput zal vermoedelijk iets hoger liggen, indicatief 10-15%. Je moet het ONU serial number aanmelden bij Jonaz. Nadeel is dat dit soort oplossingen kennelijk lang niet altijd goed werken of instabiel zijn. Dan moet je maar zien hoe je het aan de praat krijgt. Ik ben er nog over aan het nadenken.
Let op dat dit dus alleen zin heeft als je geen TV en/of telefoon hebt aangesloten op je modem. Als je dat nodig hebt, werkt dit sowieso niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiz-oz
Daar was ik ook al naar aan het kijken om die zte er tussenuit te halen. Voor voip heb ik nog een ata cisco ding liggen hier, en die telefoon wordt eigenlijk sporadisch gebruikt, Ik zou dan zonder tv komen te zitten. Op zich natuurlijk ook geen ramp.

Ik wacht wel af wat Jonaz verder nog gaat doen. Ik weet dat ze er al een tijdje mee bezig zijn, maar we gaan wel zien wat het gaat worden.

Het is met de routed mode in ieder geval wel enorm verbeterd, ik heb nu al tijden geen last meer van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The-Source
Aan de hand van mij geantwoorde mail ben ik gebeld door Jonaz Support en de DMZ is een tijdelijke oplossing en het lijkt niet aan de ZTE software te liggen maar vind ergens anders plaats.
Er is een mogelijkheid dat ivm de problemen een 2e gpon ID toegepast kan worden zodat ik met een SFP module zou kunnen testen.
Heb nog niet actief gezocht naar z'n module (wel op fs.com gevonden) maar levertijd en totale kosten vind ik het nog niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
wiz-oz schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 08:57:
Ik heb nog even verder gezocht.
Volgens deze pagina https://www.boxmatrix.inf...!SFP_GPON#Technical_Specs heeft de fritz module deze specificaties:

Suitable for ITU-T G.984.2/984.5 (GPON)
LC/APC 8°
Wavelength: TX 1310 nm, RX 1490 nm (with filter)
Suitable for rogue detection
Transmitter power: 0.5 to 5 dBm
Reception range: -3 to -28 dBm
Range: 20 km
Support for SFF-8472
Class 1 laser

De golflengte lijkt overeen te komen, maar goed ik snap dat je terughoudend bent.
Heb de Fritz module toch vandaag besteld, lijkt er op dat GPON techniek altijd op TX 1310nm en RX 1490 zit.
Hopelijk gaat daar de verbinding issues beter mee maar kans is dat het niet helpt (gaat het gebruiken met TP-Link ER7206)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiberSam
The-Source schreef op maandag 29 januari 2024 @ 16:47:
[...]

Heb de Fritz module toch vandaag besteld, lijkt er op dat GPON techniek altijd op TX 1310nm en RX 1490 zit.
Hopelijk gaat daar de verbinding issues beter mee maar kans is dat het niet helpt (gaat het gebruiken met TP-Link ER7206)
Let op dat deze een LC/APC connector heeft en geen SC/APC. Je zult dus (neem ik aan) ook een passende patchkabel erbij moeten nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Ik heb bewust even geen kabels mee besteld om eerst maar eens te kijken of de module A herkend wordt in mijn router, en B of ik niet nog een geschikte kabel heb liggen ;)
Maar Ik verwacht wel dat ik nog een nieuwe kabel nodig heb, ook met hoe deze geslepen is (recht vs schuin)

De Fritz module wordt in zn geheel niet herkend in mijn router ( ook niet in mijn switches) dus die gaat retour.

[ Voor 17% gewijzigd door The-Source op 05-02-2024 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borkdude
Na anderhalve week getest te hebben kan ik nu wel zeggen dat mijn Jonaz internet in tijden niet meer zo stabiel is geweest. Ja, mijn eigen wifi-router die aan de modem zit aangesloten draait in double-NAT, maar in de praktijk levert dit (in mijn situatie) geen problemen op. Ik kan mensen weer naar eer en geweten Jonaz aanraden, zeker voor de prijs. Ik ben weer een tevreden klant.

[ Voor 9% gewijzigd door Borkdude op 05-02-2024 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cjdijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-09 15:39

cjdijk

Hans favoriete radiostation

Ik had het hier ook die ochtend de 16e, 6 dagen nadat ik op Jonaz was aangesloten. Ik dacht nog dat het te maken had met het loskoppelen van Tweak. Want toen ik dacht, gelukkig heb ik mijn backup verbinding nog, was Tweak inmiddels ook offline, terwijl ik had aangegeven dat ik de hele maand januari nog wel Tweak actief wilde hebben. En dat kan gewoon omdat Tweak via die andere glasvezelkabel levert. Bij deze wil ik ook wat extra informatie plaatsen. Zoals jullie weten staat het zenderoverzicht op de website van Jonaz in de vorm van een pdf.

https://jonazwebsite-prod...75332/Zenderoverzicht.pdf

Alleen staan hier niet de analoge radiozenders (en frequenties). Deze heb ik per e-mail van Jonaz ontvangen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
Analoge FM radio frequenties
NPO Radio 1:            88,9
NPO Radio 2:            89,5
NPO Radio 3:            90
NPO Radio 4:            88,5
NPO Radio 5:            92,9
NPO Radio 6:           107,3
Radio 10:              105
Radio 538:              94,1
Sky Radio:             106,4
Radio Veronica:         92,3
Radio M Utrecht:        91,9
Radio Gelderland:       97,1
BNR Nieuwsradio:       103,8
Slam FM:                91,5
Classic FM:            100,9
Arrow Classic Rock:    104,6

Verder heb ik de beeld en geluidskwaliteit van Ziggo vergeleken met die van Jonaz. Deze blijkt exact overeen te komen. Dus een AVC videostroom (1920x1080) en twee audiosporen AC3 5.1 en Mpeg 2.0 en ook twee ondertitelingen (teletext en DVB). Met een totale bitrate van 13.5Mbps. zie onderstaand overzicht van MediaInfo. Wel apart trouwens dat een helpdesk medewerker van Jonaz vertelde dat het niet mogelijk was iets van tv op te nemen. Heb haar maar niet verteld dat dit gewoon kan, en dat je ook een opgenomen tv programma naar je computer kunt kopiëren.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
Algemeen
ID                                       : 2059 (0x80B)
Volledige naam                           : Z:\De Bondgenoten_20240201_1241_Ziggo.ts
Formaat                                  : BDAV
Formaat/Info                             : Blu-ray Video
Bestandsgrootte                          : 6,35 GiB
Duur                                     : 1h 7mn
Totale bitratemodus                      : Variabel
Totale bitrate                           : 13,5 Mbps

Video
ID                                       : 4701 (0x125D)
Menu-ID                                  : 19130 (0x4ABA)
Formaat                                  : AVC
Formaat/Info                             : Advanced Video Codec
Codec-ID                                 : 27
Encryption                               : Encrypted

Audio #1
ID                                       : 4711 (0x1267)
Formaat                                  : MPEG Audio
Codec-ID                                 : 3
Taal                                     : Nederlands

Audio #2
ID                                       : 4712 (0x1268)
Formaat                                  : AC-3
Formaat/Info                             : Audio Coding 3
Codec-ID                                 : 6
Kanaal(en)                               : 3+ kanalen

Tekst #1
ID                                       : 4801 (0x12C1)-888
Formaat                                  : Teletext Subtitle
Taal, meer info                          : For hearing impaired people

Tekst #2
ID                                       : 4803 (0x12C3)
Formaat                                  : DVB Subtitle

Ander
ID                                       : 4801 (0x12C1)-100
Formaat                                  : Teletext

Menu
ID                                       : 4700 (0x125C)
Lijst                                    : 4701 (0x125D) (AVC) / 4711 (0x1267) (MPEG Audio, Nederlands) / 4712 (0x1268) (AC-3, Nederlands) / 4801 (0x12C1)-100 (Teletext, nl) / 4801 (0x12C1)-888 (Teletext Subtitle, nl) / 4802 (0x12C2) (DVB Subtitle) / 4803 (0x12C3) (DVB Subtitle, Nederlands) / 4901 (0x1325) (SCTE 35) / 4902 (0x1326) ()
Taal                                     :  / Nederlands / Nederlands / Nederlands / Nederlands /  / Nederlands

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
Algemeen
ID                                       : 70 (0x46)
Volledige naam                           : Z:\De Bondgenoten_20240201_1242_Jonaz.ts
Formaat                                  : BDAV
Formaat/Info                             : Blu-ray Video
Bestandsgrootte                          : 4,39 GiB
Duur                                     : 46mn 56s
Totale bitratemodus                      : Variabel
Totale bitrate                           : 13,4 Mbps

Video
ID                                       : 7011 (0x1B63)
Menu-ID                                  : 7001 (0x1B59)
Formaat                                  : AVC
Formaat/Info                             : Advanced Video Codec
Codec-ID                                 : 27

Audio #1
ID                                       : 7012 (0x1B64)
Formaat                                  : MPEG Audio
Codec-ID                                 : 3

Audio #2
ID                                       : 7013 (0x1B65)
Formaat                                  : AC-3
Formaat/Info                             : Audio Coding 3
Format_Settings_ModeExtension            : CM (complete main)
Formaatinstellingen, Endianness          : Big
Bitrate-modus                            : Constant
Bitrate                                  : 448 Kbps
Kanaal(en)                               : 6 kanalen
Kanaalposities                           : Front: L C R, Side: L R, LFE
Samplerate                               : 48,0 KHz
Framerate                                : 31,250 fps (1536 spf)
Stroomgrootte                            : 150 MiB (3%)

Tekst #1
ID                                       : 7014 (0x1B66)-888
Formaat                                  : Teletext Subtitle
Taal, meer info                          : For hearing impaired people

Tekst #2
ID                                       : 7017 (0x1B69)

Tekst #3
ID                                       : 7018 (0x1B6A)
Duur                                     : 46mn 49s
Taal                                     : 888

Ander
ID                                       : 7014 (0x1B66)-100
Formaat                                  : Teletext

Menu
ID                                       : 100 (0x64)
Lijst                                    : 7011 (0x1B63) (AVC) / 7012 (0x1B64) (MPEG Audio, Nederlands) / 7013 (0x1B65) (AC-3, Nederlands) / 7014 (0x1B66)-100 (Teletext, nl) / 7014 (0x1B66)-888 (Teletext Subtitle, nl) / 7017 (0x1B69) (DVB Subtitle, Nederlands) / 7018 (0x1B6A) (DVB Subtitle, 888) / 7019 (0x1B6B) ()
Taal                                     :  / Nederlands / Nederlands / Nederlands / Nederlands / Nederlands / 888

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zaadstra

zaadstra

Überprutser

cjdijk schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 17:15:
https://jonazwebsite-prod...75332/Zenderoverzicht.pdf

Alleen staan hier niet de analoge radiozenders (en frequenties). Deze heb ik per e-mail van Jonaz ontvangen.
Dan hebben ze die PDF rapido aangepast, want het staat er nu wel in! Rechtsonder. :P
Mooi werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lux_
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14-09 15:33
cjdijk schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 17:15:
Wel apart trouwens dat een helpdesk medewerker van Jonaz vertelde dat het niet mogelijk was iets van tv op te nemen. Heb haar maar niet verteld dat dit gewoon kan, en dat je ook een opgenomen tv programma naar je computer kunt kopiëren.
Opnemen kan inderdaad prima, ook met die Humax kastjes. Wel eerst een hdd via usb aankoppelen. Bestanden zijn inderdaad gewoon op de computer af te spelen. De gids waarmee je een opname instelt klopt niet altijd helemaal, simpel opgelost om altijd een half uur eerder en langer op te nemen. Is ook een instelling voor in de Humax

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
@cjdijk waarschijnlijk bedoelde ze dat Jonaz die service zelf niet bied, anders zou ik het ook niet weten... heb zelf een hdd aan m'n tv hangen voor opnames. Maar heb TV al 1,5 jaar geleden opgezegd... keek er nooit naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Jonaz heeft wat issues met de NL-IX zo te zien... Youtube en Google haperen wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cjdijk

cjdijk

zaadstra schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 18:06:
[...]

Dan hebben ze die PDF rapido aangepast, want het staat er nu wel in! Rechtsonder. :P
Mooi werk.
Inderdaad, analoge radio stond er vorige week echt nog niet bij. Wellicht aangepast nadat ik erom vroeg.
Lux_ schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 20:09:
[...]

Opnemen kan inderdaad prima, ook met die Humax kastjes. Wel eerst een hdd via usb aankoppelen. Bestanden zijn inderdaad gewoon op de computer af te spelen. De gids waarmee je een opname instelt klopt niet altijd helemaal, simpel opgelost om altijd een half uur eerder en langer op te nemen. Is ook een instelling voor in de Humax
Ik gebruik zelf Humax decoders met ingebouwde hdd (5050c). Je sluit dan je Humax via utp aan op je thuisnetwerk. Wifi schijnt ook mogelijk te zijn met bepaalde usb-wifi sticks (heb ik nooit geprobeerd). Televisie blijft uiteraard via Coax. Dan kun je via ftp de bestanden kopiëren naar een computer. Op de Humax moet je dan ftp toegang aanzetten. Op je computer ga je dan naar ftp://192.168.1.xxx/ Gebruikersnaam HumaxFTP Wachtwoord 0000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFvB
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14-09 12:40
Ik heb aan mijn LG TV een SSD, en via de ingebouwde PVR kan ik van alles opnemen. (2 tuners)
Heb ook mijn oude Samsung SMT-C7140 ook nog en werkt prima.
Je moet wel in beide (TV en Samsung SMT) een smartcard hebben 😊
Maar ach, vaak kijken wij streaming terug 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudmansky
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 04-08 10:48
Misschien trap ik een open deur nog verder open, maar ik ondervond af en toe wat software disconnects (in Windows 10 Pro, met een aantal programma's waaronder browsers en IRC software) zonder direct aanwijsbare reden.
Die disconnects verdwenen bij mij als sneeuw voor de zon na een [netsh winsock reset] commando op de command prompt. Misschien een tip.

"Without music to decorate it, time is just a bunch of boring production deadlines or dates by which bills must be paid." - FZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zaadstra

zaadstra

Überprutser

Ruudmansky schreef op maandag 19 februari 2024 @ 10:54:
Misschien trap ik een open deur nog verder open, maar ik ondervond af en toe wat software disconnects (in Windows 10 Pro, met een aantal programma's waaronder browsers en IRC software) zonder direct aanwijsbare reden.
Die disconnects verdwenen bij mij als sneeuw voor de zon na een [netsh winsock reset] commando op de command prompt. Misschien een tip.
Was dit vanmorgen? Ik had weer een totaal onwerkbare browser, meestal het gevolg van netwerkissues.
Het verdween na een tijdje, ik had het inmiddels opgegeven en heb verder niets gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudmansky
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 04-08 10:48
zaadstra schreef op maandag 19 februari 2024 @ 12:36:
[...]

Was dit vanmorgen? Ik had weer een totaal onwerkbare browser, meestal het gevolg van netwerkissues.
Het verdween na een tijdje, ik had het inmiddels opgegeven en heb verder niets gedaan.
Nee, niet noodzakelijkerwijs die ochtend, maar meer iets van de voorbije weken/maanden waarin het of en toe eens gebeurde. Sinds de reset heb ik er totaal geen last meer van. Vandaar de suggestie.

"Without music to decorate it, time is just a bunch of boring production deadlines or dates by which bills must be paid." - FZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Moet zeggen dat ik hier overigens ook best vaak een ander WAN IP heb, nu in 3 maanden tijd al 4x een gewijzigd IP terwijl ik dat bij andere providers vrijwel nooit had. Ervaren jullie dat ook ( zit in bridged setup)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
The-Source schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 19:06:
Moet zeggen dat ik hier overigens ook best vaak een ander WAN IP heb, nu in 3 maanden tijd al 4x een gewijzigd IP terwijl ik dat bij andere providers vrijwel nooit had. Ervaren jullie dat ook ( zit in bridged setup)
Geen bridged hier en heb al 2 jaar zelfde IP adres.

• LordLister
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 13-09 10:18
Vanaf 2016, hetzelfde IP adres...

• zaadstra

zaadstra

Überprutser

Idem. Kan je de DHCP refresh voor WAN wat korter zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12:09

HaTe

haat niet

Akiranon schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 16:33:
[...]

Hmm, mijn postcode ligt in Stadsveld (7545). Ook even die van mijn ouders gecheckt (7532). Beide krijg ik de melding dat het binnenkort beschikbaar is.
Nu nog steeds? Ik heb eerder gecheckt, toen stond dat er wel, maar nu niet meer..

edit: Zelf even een adres met jouw postcodes gecheckt, maar helaas niks op de planning...

[ Voor 11% gewijzigd door HaTe op 26-02-2024 17:58 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akiranon
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11:00
HaTe schreef op maandag 26 februari 2024 @ 17:57:
[...]

Nu nog steeds? Ik heb eerder gecheckt, toen stond dat er wel, maar nu niet meer..

edit: Zelf even een adres met jouw postcodes gecheckt, maar helaas niks op de planning...
Lijkt er idd op dat het weer weggehaald is. Heb helaas geen idee wat de plannen zijn van Fiber Crew in Enschede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cjdijk

cjdijk

Ben ik de enige waarbij internet niet werkt? Als ik inlog op het modem (de ZTE f6600r v9.0) en ik ga naar WAN dan staan daar nullen bij IP adres, gateway en connecting bij connection status.Het PON lampje brandt, het Internet lampje is uit. Vorige maand ook al storing. Als er elke maand storing is, dan was Jonaz misschien toch niet zo'n goed keuze. Ik kom uit Veenendaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakkertje19
cjdijk schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 14:59:
Ben ik de enige waarbij internet niet werkt? Als ik inlog op het modem (de ZTE f6600r v9.0) en ik ga naar WAN dan staan daar nullen bij IP adres, gateway en connecting bij connection status.Het PON lampje brandt, het Internet lampje is uit. Vorige maand ook al storing. Als er elke maand storing is, dan was Jonaz misschien toch niet zo'n goed keuze. Ik kom uit Veenendaal.
https://community.freedom...r-crew-in-veenendaal/4450
https://www.jonaz.nl/storing/

Begintijd: dinsdag 27 februari 2024 10.00

In verband met een storing bij belichter Fiber Crew kan het zijn dan in Veenendaal op dit moment de internet verbinding niet werkt.

Technici zijn op de hoogte en werken aan een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakkertje19
Maar helaas zijn de freezes, connectie drops nog steeds dagelijkse kost. Tijd om van provider te wisselen, jammer toch 6 jaar zonder problemen lid geweest, maar de laatste 6 maanden is het prut.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zaadstra

zaadstra

Überprutser

Mijn indruk is dat de freezes nu vaker voorkomen en dan ook langer duren. Verbindingen en downloads overleven het nu niet. Erg vervelend.

Ik heb nu net maar eens de ZTE een halve minuut van de spanning getrokken. Eens kijken of dat helpt.

[ Voor 27% gewijzigd door zaadstra op 28-02-2024 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiberSam
The-Source schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 19:06:
Jonaz heeft destijds op mijn verzoek de lease time op 7d gezet. Ik heb het net nog even gecheckt, dat is nog steeds zo. Dat betekent dat als je (1) minimaal 1x per week connect met de DHCP server (dat is neem ik aan vanzelfsprekend), (2) zelf niet om een nieuwe lease vraagt en (3) je MAC address blijft hetzelfde, dan houd je dus hetzelfde IP address. Er kunnen uitzonderingen zijn, bijvoorbeeld a.g.v. werkzaamheden bij Jonaz waardoor hun lease database moet worden gerefreshed.

Een nieuw MAC address heb je doorgaans alleen bij een nieuw modem of een nieuwe router in bridge erachter. Kan het zijn dat er iets speelt in je router, waardoor de lease wordt ververst of het MAC address wordt veranderd? De andere 2 opties zijn denk ik niet van toepassing. Dan blijft er over dat er iets bij Jonaz is aangepast. Ik verwacht niet dat je er veel last van zult blijven hebben. Mijn IP address is i.i.g. al lang hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakkertje19
Heeft iemand enig idee welk netwerk KPN en Odido gebruiken ? Ik wil overstappen, maar wil zeker weten dat ik niet dezelfde infrastructuur als Jonaz gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
@Bakkertje19 Jonaz gebruikt meestal de B-fiber van het voormalig Reggefiber netwerk (KPN nu dus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Bakkertje19 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 13:18:
Heeft iemand enig idee welk netwerk KPN en Odido gebruiken ? Ik wil overstappen, maar wil zeker weten dat ik niet dezelfde infrastructuur als Jonaz gebruik.
Jonaz gebruikt GPON en Odido voor >1 Gbps verbindingen XGS-PON. Volgens mij is elke snellere verbinding dan dan 1Gbps XGS-PON maar durf dat niet zeker te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zaadstra

zaadstra

Überprutser

zaadstra schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 10:29:
Mijn indruk is dat de freezes nu vaker voorkomen en dan ook langer duren. Verbindingen en downloads overleven het nu niet. Erg vervelend.

Ik heb nu net maar eens de ZTE een halve minuut van de spanning getrokken. Eens kijken of dat helpt.
Heeft niet geholpen. Citrix bevroor, poing werkte niet en gek genoeg bleef Teams wel lopen.
Gek wordt je er van. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakkertje19
Nogmaals het issue aangekaart bij Jonaz, maar ik heb het gevoel dat het zelf ook niet meer weten.

"Beste meneer .....,

In goede orde ontvingen wij uw bericht. Allereerst zeer begrijpelijk dat u de korte onderbrekingen als vervelend ervaart. Wij willen hiervoor daarom ook onze oprechte excuses aanbieden.

Ergens in de tweede helft van vorig jaar werden wij langzaam aan geconfronteerd met wisselende berichten over korte onderbrekingen die zich soms met wisselende frequentie voordeden op bepaalde verbindingen. De betreffende verstoringen waren zo kortstondig, dat het zeer lastig is gebleken hier tot op heden de exacte oorzaak van te achterhalen.

Tijdens de vele uren en dagen van onderzoek leek zich een voorzichtig patroon af te tekenen. Hierop hebben wij mogelijke oplossingen geprobeerd en dit daarna ook in proefopstellingen bij abonnees uitgerold. Hieruit kwam naar voren, dat de korte onderbrekingen zich niet of nauwelijks voordeden bij abonnees die naar routed modus omgezet waren. De klanten die al in routed modus staan, daar hebben we dus nog geen alternatief voor.

Wij zullen dus nog zeker doorgaan met het zoeken naar de onderliggende oorzaak van dit issue. Voor nu vragen wij wederom om uw geduld en begrip. We willen benadrukken dat dit issue onze uiterste aandacht heeft.

Ik hoop je hiermee voor dit moment voldoende te hebben geïnformeerd.
Mocht je aanvullende vragen hebben, stuur ons dan gerust een bericht via e-mail of WhatsApp.

Met vriendelijke groet,
Jonaz Klantenservice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiberSam
Kijk, dat is interessant. Ik zit in bridged mode, met idd af en toe disconnects. Jonaz adviseert iid om dan weer naar routed mode te gaan. Maar ik wist niet dat dit probleem ook in routed mode voorkomt. Dan wordt het gokken of de kat vaker bijt dan de hond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zaadstra

zaadstra

Überprutser

Denk ook dat de modus niks uitmaakt. Niet alleen omdat iedereen in het Jonaz netwerk er last van heeft (globaal probleem) maar ook omdat er tot een jaar geleden (ongeveer) totaal geen probleem was. In mijn infra is niets gewijzigd dus reken maar uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Ik heb er geen last van hier hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinwalter
Ik krijg hier regelmatig nog meldingen van mijn Unifi dat de verbinding er even uit gelegen heeft.
En dat in routed mode. Veelal in de avond.

https://prnt.sc/s-Ajm6RR6Fu-

[ Voor 14% gewijzigd door kevinwalter op 03-03-2024 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Ik merk ook dat tv kijken met NL!Ziet ook soms een laad icoon laad zijn tijdens het kijken. Maar Netflix doet dat weer niet. F1TV Pro heeft er ook last van en met dezelfde apparatuur had ik met Ziggo en ook destijds T-mobile (glas) geen last van.
Nu zal een app zoals Netflix zijn eigen buffer methodes er op na houden maar als deze buffer issues iets langer dan een haper is dan mekkert mijn netwerk controller ook dat deze offline is (via cloud retour) maar als het nog iets langer duurt dan geeft de interne controle ook een error dat WAN down was.

En eerlijk gezegd begin ik het een beetje zat te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Zie wel dat er vannacht weer iets is gebeurd in Smokeping, geen loss maar wel een stijging van de ping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hipster
The-Source schreef op maandag 4 maart 2024 @ 08:20:
Ik merk ook dat tv kijken met NL!Ziet ook soms een laad icoon laad zijn tijdens het kijken. Maar Netflix doet dat weer niet. F1TV Pro heeft er ook last van en met dezelfde apparatuur had ik met Ziggo en ook destijds T-mobile (glas) geen last van.
Nu zal een app zoals Netflix zijn eigen buffer methodes er op na houden maar als deze buffer issues iets langer dan een haper is dan mekkert mijn netwerk controller ook dat deze offline is (via cloud retour) maar als het nog iets langer duurt dan geeft de interne controle ook een error dat WAN down was.

En eerlijk gezegd begin ik het een beetje zat te worden.
Ik ben overgestapt van Jonaz naar Ziggo Lite (100/25) en F1TV Pro werkt nu zonder haperingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiberSam
The-Source schreef op maandag 4 maart 2024 @ 08:20:
Maar Netflix doet dat weer niet.
Mijn ervaring is dat Netflix erg veel streamdata buffert. Die <30s disconnects overleeft Netflix dan wel. Maar dat is de uitzondering. Gamen is direct hopeloos.

[ Voor 18% gewijzigd door FiberSam op 04-03-2024 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zaadstra

zaadstra

Überprutser

Bericht van Jonaz n.a.v. een klacht over de onderbrekingen.

"We hebben gistermorgen overigens een wijziging doorgevoerd in ons netwerk. Wij vermoeden/hopen dat daarmee minder tot geen onderbrekingen worden ervaren."

Dat zou dan op woensdag gebeurd moeten zijn. Hopelijk heeft het echt geholpen, we gaan het zien. En dat het netwerkbreed is, en voor iedereen gefixt (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinwalter
Nee, net nog last gehad van een disconnect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zaadstra

zaadstra

Überprutser

Hier ook net, dikke vette onderbreking van zeker 30 seconden. Nou, als Youtube er mee stopt dan is het echt mis. Zei onderaan beel "Geen Internet" :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Ik had er net ook last van.. maar is wel echt voor het eerst dat ik er iets van merkte (F1TV).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakkertje19
Nou jammer maar helaas, na 6 jaar klant te zijn geweest, toch maar de opzegging de deur uit gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakkertje19
Bakkertje19 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 10:23:
Nou jammer maar helaas, na 6 jaar klant te zijn geweest, toch maar de opzegging de deur uit gedaan.
Ok, wat dan wel weer goed is dat ze je opzegging binnen 30 minuten bevestigen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hipster
Bakkertje19 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 10:51:
[...]

Ok, wat dan wel weer goed is dat ze je opzegging binnen 30 minuten bevestigen :)
Opzeggen gaat idd prima, boven verwachting. Je moet wel het modem terugsturen (geen kosten, wel gedoe), en je betaalt nog een hele maand abo maar later krijg je netjes een restitutie van het teveel betaalde. Het facturatie systeem werkt prima tegenwoordig. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiberSam
Ik heb mijn modem nog in bridge staan, waarvan Jonaz dus eigenlijk adviseert om die weer in routing mode te zetten. Nadat ik de laatste maanden nog maar weinig last had van disconnects, is dit sinds 1 a 2 weken weer aanzienlijk opgelopen. Ook vandaag nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinwalter
Hier ervaar ik iets anders. Het maken van nieuwe connecties werkt soms niet goed. Dus als ik bijvoorbeeld een open SSH sessie heb, deze blijft beschikbaar... Maar het openen van Tweakers bijvoorbeeld tegelijkertijd werkt niet. Duurt zo'n 30 seconden en daarna werkt alles weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
FiberSam schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 12:08:
Ik heb mijn modem nog in bridge staan, waarvan Jonaz dus eigenlijk adviseert om die weer in routing mode te zetten. Nadat ik de laatste maanden nog maar weinig last had van disconnects, is dit sinds 1 a 2 weken weer aanzienlijk opgelopen. Ook vandaag nog.
Sinds 4 maart ervaar ik ook weer een "instabielere" verbinding, er zijn geen disconnects te zien in Smokeping echter de ping response op sommige connecties is wel opgelopen waardoor het gevoel wel verklaard wordt. En ik heb ook wel het gevoel wat @kevinwalter omschrijft dat sommige connecties gedropped worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borkdude
Toen mijn modem van bridge af werd gezet waren de problemen voor bij, maar inderdaad, sinds een week of zo weer een instabiele verbinding.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• walinsky
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 05-09 13:10
Het heeft niets te maken met of je wel of niet in bridged mode staat.
Mijn modem heeft nog nooit in bridged mode gestaan, en ik heb net zoals iedereen hier al meer dan een jaar last van. Als je gewoon een beetje surft merk je het niet. De kans dat smokeping het detecteert is ook gering. Ik heb hier nu bijna ieder uur een drop van 10-15 seconden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Ik ga 29-04 over naar Odido... wilde al af van KPN mobiel en Jonaz is de laatste tijd toch minder stabiel dan wenselijk. Kon wel een goede deal scoren voor Odido mobiel + glasvezel, geen of ik er goed aan doe (daarom ook maar een jaar contract genomen :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borkdude
Er kwam net een verkoper van Ziggo bij mij langs. Een of ander verhaal over "prive-aansluiting bij Ziggo vs gedeelde overbelaste verbinding bij Jonaz/KPN/Odido". Het kwam op mij over als een verkooppraatje, weet iemand wat hij zou kunnen bedoelen? Ik zit er wel over te denken om over te stappen, want die haperingen zijn nog steeds niet 100% verholpen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Borkdude schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 21:00:
Er kwam net een verkoper van Ziggo bij mij langs. Een of ander verhaal over "prive-aansluiting bij Ziggo vs gedeelde overbelaste verbinding bij Jonaz/KPN/Odido". Het kwam op mij over als een verkooppraatje, weet iemand wat hij zou kunnen bedoelen? Ik zit er wel over te denken om over te stappen, want die haperingen zijn nog steeds niet 100% verholpen...
Overboeking waarschijnlijk... moet zeggen dat Ziggo op sommige vlakken het aantal HP (Home Passed) beter voor elkaar heeft dan menig glasvezel provider. Verschil bij Ziggo is dat de overboeking bij de straatkast optreed en bij de glasvezel provider bij de backbone. Liberty Global heeft ansich een behoorlijk goed backbone netwerk... hoe dat bij de glasvezel providers is weet ik niet, maar het kan best zijn dat Ziggo daarin beter is.
Vond mijn Smokeping grafiek toen ik nog bij Ziggo zat een stuk netter dan nu bij Jonaz, ook al was de ping iets hoger. Helaas was de Jitter bij de Connectbox wel de reden waarom ik naar glasvezel ben overgegaan.. de Arris was echt een stuk beter:
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/XGLva51.png

[ Voor 14% gewijzigd door ArcticWolf op 15-03-2024 21:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
  • Nu online
ArcticWolf schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 20:48:
Ik ga 29-04 over naar Odido... wilde al af van KPN mobiel en Jonaz is de laatste tijd toch minder stabiel dan wenselijk. Kon wel een goede deal scoren voor Odido mobiel + glasvezel, geen of ik er goed aan doe (daarom ook maar een jaar contract genomen :+ )
Ben heel benieuwd hoe je ervaringen zijn met Odido, ze hebben heel veel congestie tov andere provides. Sommige wijken zijn heel tevreden en andere wijken klagen steen en been in de piekuren van het internetgebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
stormfly schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 21:58:
[...]

Ben heel benieuwd hoe je ervaringen zijn met Odido, ze hebben heel veel congestie tov andere provides. Sommige wijken zijn heel tevreden en andere wijken klagen steen en been in de piekuren van het internetgebruik.
Ik ben ook erg benieuwd }:O maar KPN irriteert mij al sinds dag 14 (overgestapt van Vodafone) en had een 2 jaar contract genomen en voor die prijs / kwaliteit: nooit meer. Verlies meermaals de verbinding in de trein tussen Amersfoort en Utrecht, bij Den Dolder en Bilthoven heb ik sowieso nooit verbinding 8)7 (3 telefoons geprobeerd, zelfde probleem) en m'n zakelijke mobiel (Odido) heeft nooit ergens last van.

Blijkbaar kan ik hier zelfs 8gbit van Odido krijgen, maar 1gbit vond ik wel genoeg... :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Nu online
ArcticWolf schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 21:54:
[...]

Overboeking waarschijnlijk... moet zeggen dat Ziggo op sommige vlakken het aantal HP (Home Passed) beter voor elkaar heeft dan menig glasvezel provider. Verschil bij Ziggo is dat de overboeking bij de straatkast optreed en bij de glasvezel provider bij de backbone. Liberty Global heeft ansich een behoorlijk goed backbone netwerk... hoe dat bij de glasvezel providers is weet ik niet, maar het kan best zijn dat Ziggo daarin beter is.
Vond mijn Smokeping grafiek toen ik nog bij Ziggo zat een stuk netter dan nu bij Jonaz, ook al was de ping iets hoger. Helaas was de Jitter bij de Connectbox wel de reden waarom ik naar glasvezel ben overgegaan.. de Arris was echt een stuk beter:
[Afbeelding]
Het is ook weer drukker in het Ziggo topic op GoT, ik denk dat er best een aantal klanten weer terugkeren. Heb zelf ook een jaartje glasvezel gehad van KPN, en nu Ziggo ivm de blackfriday prijs. Het bevalt eigenlijk wel prima.

Voor mij zijn er eigenlijk maar twee ISP's waartussen ik zou willen wisselen, KPN & Ziggo. Bij de overige ISP's is er teveel kans op micro glitches/onderbrekingen zoals hier in het topic.

Bij de goedkope ISP's zoals Odido (ODF fiber) of Jonaz moet het bedrag rond de 25euro liggen. Als het rond de 40euro ligt dan leg ik daar graag een paar euro bij voor een super stabiele lijn bij KPN (52,50) of Ziggo(39e met korting) alle 3 Gigabit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hipster
stormfly schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 22:06:
[...]

Het is ook weer drukker in het Ziggo topic op GoT, ik denk dat er best een aantal klanten weer terugkeren. Heb zelf ook een jaartje glasvezel gehad van KPN, en nu Ziggo ivm de blackfriday prijs. Het bevalt eigenlijk wel prima.

Voor mij zijn er eigenlijk maar twee ISP's waartussen ik zou willen wisselen, KPN & Ziggo. Bij de overige ISP's is er teveel kans op micro glitches/onderbrekingen zoals hier in het topic.

Bij de goedkope ISP's zoals Odido (ODF fiber) of Jonaz moet het bedrag rond de 25euro liggen. Als het rond de 40euro ligt dan leg ik daar graag een paar euro bij voor een super stabiele lijn bij KPN (52,50) of Ziggo(39e met korting) alle 3 Gigabit.
Stabiliteit is wat mij betreft key, je kunt nog zo snel internet beloven maar als het niet stabiel is dan is het waardeloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Nu online
hipster schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 09:00:
[...]

Stabiliteit is wat mij betreft key, je kunt nog zo snel internet beloven maar als het niet stabiel is dan is het waardeloos.
Ik heb een maandje gedraaid met een gezin op een stabiele 50Mbit lijn over glasvezel van KPN. Dat gaat echt prima met 2 YouTube steamer en Netflix UHD ingeschakeld. Zeker Netflix is doorontwikkeld qua buffering, je moet een hele slechte verbinding hebben wil Netflix stagneren.

Natuurlijk is 1Gbps leuker als je eens wat wilt downloaden _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Ik vind 1gbit voornamelijk handig als je op vrijdagavond wilt gamen en je krijgt een 40GB update binnen dat je dan geen dag hoeft te wachten :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis-L
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-09 19:12
ArcticWolf schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 09:44:
Ik vind 1gbit voornamelijk handig als je op vrijdagavond wilt gamen en je krijgt een 40GB update binnen dat je dan geen dag hoeft te wachten :P
Maar niemand heeft toch meer een 0,0592mb/s lijn?
Of neem ik het nu te letterlijk? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zaadstra

zaadstra

Überprutser

Hebben gebruikers bij Freedom eigenlijk dezelfde problemen als bij Jonaz? Er is toch gedeelde infrastructuur?
Het forum meldt er wel wat over maar veel minder vaak dan hier.

Ik zie wel dat ze twee smaken Gbit glas hebben. En duurder zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakkertje19
zaadstra schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 11:10:
Hebben gebruikers bij Freedom eigenlijk dezelfde problemen als bij Jonaz? Er is toch gedeelde infrastructuur?
Het forum meldt er wel wat over maar veel minder vaak dan hier.

Ik zie wel dat ze twee smaken Gbit glas hebben. En duurder zijn.
1 glasnetwerk zijnde KPN
2 belichters KPN en Fiber Crew ( is van de zelfde eigenaren als Jonaz & ipromto )

Als je https://community.freedom.nl/c/storing/80 volgt zie je dat dit gelijk loopt met het Jonaz onderhoud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinwalter
Probleem zit alleen bij het Jonaz netwerk, bij het Fibercrew netwerk hebben de gebruikers er geen last van.

Daar maken ze wel gebruik van een andere ONT. Dus misschien dat er toch wat met die ZTE hardware aan de hand is.

[ Voor 8% gewijzigd door kevinwalter op 18-03-2024 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zaadstra

zaadstra

Überprutser

Ook al is die ZTE niet mijn favoriet, het ding hangt er al jaren. Ze kunnen stuk gaan natuurlijk, maar zoveel gevallen? Niet onmogelijk maar dan zouden gebruikers met een nieuwe en/of recente ZTE box er geen last van moeten hebben.
Ik denk eerder aan een hardware- of configuratiewijziging in het Jonaz deel, ergens begin vorig jaar. Daarmee is de ellende begonnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiz-oz
Ik was op aangeven van de helpdesk van Jonaz van bridged naar routed terug gegaan. Daarna beduidend minder (tot eigenlijk geen) onderbrekingen meer gehad.

Inmiddels alweer een kleine week terug gezet naar bridged mode, en tot nog toe geen enkele onderbreking gehad.

Ik hoop echt voor Jonaz dat ze het hebben gevonden, want het was knap irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
wiz-oz schreef op maandag 18 maart 2024 @ 12:21:
Ik was op aangeven van de helpdesk van Jonaz van bridged naar routed terug gegaan. Daarna beduidend minder (tot eigenlijk geen) onderbrekingen meer gehad.

Inmiddels alweer een kleine week terug gezet naar bridged mode, en tot nog toe geen enkele onderbreking gehad.

Ik hoop echt voor Jonaz dat ze het hebben gevonden, want het was knap irritant.
Nou de ping (3ms naar 5ms gegaan op 4 maart) naar de gateway en de jitter (tot 10ms) is nog steeds, dus er zit nog steeds iets niet helemaal goed ergens.
Pagina: 1 ... 20 ... 23 Laatste